Installatie laadpaal en zonnepanelen: meterkast issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op korte termijn worden zowel zonnepanelen als een laadpaal voor een elektrische auto geplaatst. De zonnepanelen komen eerst. Zonnepanelen zijn via VEH. Er is geen schouw op locatie uitgevoerd. Laadpaal is via de leasemaatschappij. Er is geen schouw op locatie uitgevoerd. Bij beide waren foto's van o.a. de meterkast voldoende. Ik heb vrij weinig kennis van zaken, maar dat zal hieronder nog wel blijken :+

Meterkast
Installatie is uit 1979.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwnjN0axuP7MjdHX0_XfBPGg80M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thSQ4xxc6l1CmI6TArir5OZj.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SofL1GAMk8I1g6WLgmOEMxPO54k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwcGIDxABiMRPqY4CNr6hZAB.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik inlog op de website van de netbeheerder met mijn postcode en meter nummer schijn ik 3x25A te hebben. Zelf zou ik zeggen dat het 2x25A is want ik zie 2 hoofdzekeringen ipv 3.

Zonnepanelen
14x Longhi 310WP
GoodWe GW3600D-NS omvormer
Voorkeurslocatie: op zolder
Alternatieve locatie: in garage

Laadpaal
Alfen Eve Single Pro-Line
3x32A (kan op lager vermogen laden - 3x25A is gewenst)

Probleemsituatie
De meterkast bevindt zich op een plek waar installatie nogal veel beperkingen met zich meebrengt. Hierdoor is het lastig om de benodigde bekabeling in de meterkast te krijgen. Er is geen kruipruimte en in het gehele huis ligt een gietvloer. Daardoor is in de grond geen optie. Op de eerste verdieping boven de meterkast loopt de vloer, daar rechtstreeks omhoog boren is ook geen optie. Zie afbeelding.
Geel is de plek waar de zonnepanelen op het dak komen.
Paar is de alternatieve plek voor de omvormer (voorkeur voor zolder)
Groen is de plek waar de laadpaal tegen de buitenmuur wordt geplaatst.
De rode streep is de te trekken bekabeling van meterkast naar garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7YnwpxIbyKmWyB0isxLujeStcI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RF08yldzcJ7nd2D7kUKMcVE.jpg?f=fotoalbum_medium

Installatie Zonnepanelen
Er zijn 2 opties:
- voorkeur: via een leiding van 16mm naar zolder. Hierin bevindt zich reeds een thermostaat kabel. Hopelijk is er nog voldoende ruimte om (als ik het goed heb) een 3x 2.5mm YMvK in deze leiding bij te plaatsen. Dan kan de omvormer op zolder worden geplaatst en dus dicht bij de zonnepanelen.
- alternatief: plaatsing in de garage. In dit geval moet de kabel via de meterkast - keuken - washok - garage lopen. Daar zal overal geboord moeten worden, waarbij in de keuken de kabel onder de keukenkastjes zal liggen.

Installatie Laadpaal
Deze komt tegen de garagemuur aan dus zal via de route meterkast - keuken - washok - garage moeten lopen. Verre van ideaal, maar helaas zie ik geen andere optie.

Vragen
Ik vermoed dat er sowieso sprake zal zijn van meerwerk. Daarom wil ik me goed kunnen voorbereiden op wat wel en niet kan en wat ik kan verwachten. Daarom de volgende vragen:
- verwachten jullie dat mijn meterkast uitgebreid/verzwaard moet worden of voldoet de bestaande setup?
- is er een mogelijkheid om de omvormer op zolder aan te sluiten op een bestaande stroom aansluiting, bijvoorbeeld door een stopcontact op te offeren? Zo nee:
- kan er dan bijvoorbeeld een extra groep op zolder gemaakt worden om zo wel de bestaande stroom aansluiting richting de meterkast te gebruiken?
- als de omvormer ook in de garage moet komen, kan ik dan de aan te leggen bekabeling van de omvormer ook gebruiken voor de laadpaal of moeten dit beide separate kabels rechtstreeks naar de meterkast zijn?
- in de meterkast is 1 leiding die dikker is met de tekst 'wasmachine' er op. Met een beetje geluk is dit ook werkelijk de leiding in het washok. Kan ik die dikke kabel hergebruiken om de omvormer en laadpaal op aan te sluiten? In dat geval hoeft er alleen maar geboord te worden van washok naar garage. Met een beetje pech zit er geen dikke kabel in die dikkere leiding, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Op de meter staat 3 fasen en je hebt dus een 3*25A aansluiting. Op de meter zie je ook L1,L2 en L3.

Wat betreft je zonnepanelen. dat is 14 maal 310Wp. Ik weet niet (dat geef je niet aan) hoe de orientatie en hellingshoek zit maar als dat zuid is met een dakhelling van 40 graden dan zit je al boven de 16 ampere 230 Volt , en dan is 2,5mm kwadraat al niet voldoende, maar omdat je 3 fasen hebt en hopelijk ook een 3 fase omvormer dienen er 5 kabels naar boven getrokken te worden. Dat kan niet in een 16 mm buis.

Voor de rest zou ik de bedrijven vragen om te komen kijken, om daarna de prijs af te ronden en niet zoals je nu gedaan hebt wachten op meerwerk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
Als je zeker weet dat er verder niets aan die kabel zit kun je aan het uiteinde van de kabel naar zolder een klein meterkastje maken. Die kabel zit in de echte meterkast met een 16A zekering. Op zolder vertakt die in 2 x 16A zekering. Eentje voor de omvormer en eentje voor de wasmachine of droger. Dat noemen ze ook wel een PV-verdeler.
Als je zo`n PV-verdeler kunt gebruiken heb je geen extra groep voor de zonnepanelen nodig.
En het komt mooi uit dat je 3680 W omvormer nog prima op een 3 x 2.5 mm2 kabel past en de 16A groep die je waarschijnlijk al hebt @martijn v o

Zonder verdere intelligente maatregelen zoals apparatuur die het totale stroomverbruik meet en het vermogen van de lader aanpast zou je niet sneller dan 3 x 16 A moeten willen laden. (dat is 59 km/u bij een Tesla model 3).

Zou je 3 x 25 A proberen, dan kan er in theorie bijna geen enkele andere verbruiker meer zijn en de hoofdzekeringen gaan er al door. Het zou kunnen dat je dan zonder stroom zit tot de netbeheerder het komt herstellen...

Wat voor auto krijg je eigenlijk? Hoeveel rijd je ermee? Bijvoorbeeld de Tesla model 3 ondersteunt AC laden tot max 3 x 16 A. Sommige auto`s ondersteunen alleen enkelfase laden.

Ik heb geen verstand van oude meterkasten maar je zult toch een krachtgroep nodig hebben voor de laadpaal.
Misschien een goed moment om de hele oude zooi eruit te gooien en opnieuw te beginnen?

De andere vragen begrijp ik nog niet genoeg

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:33:
Als je zeker weet dat er verder niets aan die kabel zit kun je aan het uiteinde van de kabel naar zolder een klein meterkastje maken. Die kabel zit in de echte meterkast met een 16A zekering. Op zolder vertakt die in 2 x 16A zekering. Eentje voor de omvormer en eentje voor de wasmachine of droger. Dat noemen ze ook wel een PV-verdeler.
Als je zo`n PV-verdeler kunt gebruiken heb je geen extra groep voor de zonnepanelen nodig.
En het komt mooi uit dat je 3680 W omvormer nog prima op een 3 x 2.5 mm2 kabel past en de 16A groep die je waarschijnlijk al hebt @martijn v o

Zonder verdere intelligente maatregelen zoals apparatuur die het totale stroomverbruik meet en het vermogen van de lader aanpast zou je niet sneller dan 3 x 16 A moeten willen laden. (dat is 59 km/u bij een Tesla model 3).

Zou je 3 x 25 A proberen, dan kan er in theorie bijna geen enkele andere verbruiker meer zijn en de hoofdzekeringen gaan er al door. Het zou kunnen dat je dan zonder stroom zit tot de netbeheerder het komt herstellen...

Wat voor auto krijg je eigenlijk? Hoeveel rijd je ermee? Bijvoorbeeld de Tesla model 3 ondersteunt AC laden tot max 3 x 16 A. Sommige auto`s ondersteunen alleen enkelfase laden.

Ik heb geen verstand van oude meterkasten maar je zult toch een krachtgroep nodig hebben voor de laadpaal.
Misschien een goed moment om de hele oude zooi eruit te gooien en opnieuw te beginnen?

De andere vragen begrijp ik nog niet genoeg
Bedankt voor je reactie. De auto is een Polestar 2. Deze laadt op 11KW/16A. De laadpaal heeft load balancing.

Voor wat betreft de zolder. Daar loopt de 'dikke leiding' voor de wasmachine niet naartoe. Die loopt naar het washok naast de garage denk ik (althans daar stond bij de oorspronkelijke bewoner ook de wasmachine). Naar zolder loopt dus een 'normale' stroomaansluiting. Als ik het goed heb is een normale aansluiting standaard 16A en dan zou de omvormer prima passen (3680w / 16A = 230v).

Op zolder zijn geen stroomverbruikers anders dan een 2-tal spaarlampen en een CV-ketel met pomp op 40watt.

Gaat het dan ook werken om het op een normale aansluiting te koppelen of heb je per definitie een 'dikke kabel' nodig? Zo ja, dan ga ik me eens verdiepen in een PV-verdeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan altijd nog onder de fundering door graven, als je geen kruipruimte(luik) hebt.
Ik kon langs een oude gasleiding binnen (de er toch uitmoest) eerst fotos maken van de situatie onder de vloer.
Daar bleek enigszins ruimte te zijn.
Niet voldoende om te kruipen, maar wel om wat slangen te trekken voor de bekabeling.
Oa van meterkast naar schuurtje en van meterkast naar trapkoof.

Kun je niet buitenom met de voeding voor de omvormer op zolder?
Ik heb alle dc kabels van het dak naar het schuurtje gebracht.
Daar hangen mijn omvormers. Op zolder was geen ruimte meer ivm wtw ventilatie en buffervat.
In het schuurtje dan ook een verdeelkast met 3-fase. En alvast voorbereid op een lader. (incl ethernetaansluiting)

Enige voorzichtigheid is wel geboden. En niet te lang open laten liggen!
En een kl..te werk, maar blij dat ik het gedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk1NBflr9lWMERqHzcYUwe_R2eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD2p7WOgXigFz2YPBXBiNlhr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2020 21:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Aghanim schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. De auto is een Polestar 2. Deze laadt op 11KW/16A. De laadpaal heeft load balancing.

Voor wat betreft de zolder. Daar loopt de 'dikke leiding' voor de wasmachine niet naartoe. Die loopt naar het washok naast de garage denk ik (althans daar stond bij de oorspronkelijke bewoner ook de wasmachine). Naar zolder loopt dus een 'normale' stroomaansluiting. Als ik het goed heb is een normale aansluiting standaard 16A en dan zou de omvormer exact passen (3680w / 16A = 230v). Het is bijna te toevallig.

Op zolder zijn geen stroomverbruikers anders dan een 2-tal spaarlampen en een CV-ketel met pomp op 40watt.

Gaat het dan ook werken om het op een normale aansluiting te koppelen of heb je per definitie een 'dikke kabel' nodig? Zo ja, dan ga ik me eens verdiepen in een PV-verdeler.
Het laadpaal bedrijf zal je met de resterende vragen wel kunnen helpen verwacht ik.

Ja die 3680 W omvormer is geen toeval.
Het maakt niet uit hoeveel verbruikers je op zolder hebt, ze mogen alleen op dezelfde kabel als de omvormer als er een PV verdeler tussen zit. En die PV verdeler moet dan weer als enige aangesloten zijn op die groep in de meterkast.

In de meeste huizen loopt een 3x2.5 mm2 ymvk kabel of soortgelijk naar de zolder. Kun je het uitzoeken? Mocht het toch 3x1.5 mm2 zijn dan kom je alsnog kabels aan het trekken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:15:
[...]

Het laadpaal bedrijf zal je met de resterende vragen wel kunnen helpen verwacht ik.

Ja die 3680 W omvormer is geen toeval.
Het maakt niet uit hoeveel verbruikers je op zolder hebt, ze mogen alleen op dezelfde kabel als de omvormer als er een PV verdeler tussen zit. En die PV verdeler moet dan weer als enige aangesloten zijn op die groep in de meterkast.

In de meeste huizen loopt een 3x2.5 mm2 ymvk kabel of soortgelijk naar de zolder. Kun je het uitzoeken? Mocht het toch 3x1.5 mm2 zijn dan kom je alsnog kabels aan het trekken.
Bedankt. Duidelijk zo. Net even met de meterkast gespeeld maar helaas zitten er ook 2 slaapkamers op de groep van de zolder. Ik kan dus zeker niet met zekerheid zeggen dat de kabel vanuit de meterkast eerst naar de zolder gaat en daar onderschept kan worden met een PV-verdeler.

Dan vrees ik dat het toch via de keuken en washok naar garage zal moeten. Of de zeer uitnodigende oplossing van @AUijtdehaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
O, jammer dat er ook 2 slaapkamers op de groep van de zolder zitten. Dan wordt het niet wat met die PV verdeler.

De installateur van de zonnepanelen kan ook een goed idee hebben waar jij nog niet aan had gedacht. Dat hoop ik voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Bij je plan met de alternatieve plaats voor de omvormer in de garage, zul je ook met DC bekabeling van de panelen naar de omvormer moeten he.

Heb je daarvoor dan wel een tracé in gedachten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:22:
Bij je plan met de alternatieve plaats voor de omvormer in de garage, zul je ook met DC bekabeling van de panelen naar de omvormer moeten he.

Heb je daarvoor dan wel een tracé in gedachten?
Ja dat wordt via dakgoten/regenpijpen naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
onetime schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:19:
[...]

Je kan natuurlijk de openingspost lezen. Of je hebt hem gelezen maar niet begrepen.
  1. Een solar installatie zal uren achter elkaar zijn maximum opleveren.
  2. Die hoge belasting van de bedrading is zeldzaam in een huis installatie.
  3. Als je meteen bij aanleg een stap dikker neemt verdien je het terug.
  4. Het is veiliger door de lagere weerstand en daardoor temperatuur van de bedrading.
Svp niet zo vreemd doen naar iemand die bovenstaande gewoon heeft begrepen.
Klopt maar @GewoonWatSpulle had het denk ik gepost omdat TS het in het algemene forum had over een 16 mm buis pvc buis naar zolder.
Dan is de dikkere kabel het wellicht niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 11:37
Denk er voor het DC traject ook om dat het mogelijk 4 kabels zijn. 14 panelen in een string is in bedrijf super, maar zal mogelijk de VOC van de omvormer (600v) overschrijden als het een beetje fris is. Ik weet niet hoe VEH het gaat aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
Aghanim schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:14:
[...]

Ja dat wordt via dakgoten/regenpijpen naar zolder.
Die route zou je natuurlijk ook met de AC-bekabeling kunnen volgen als je de omvormer op zolder wilt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
IwanvA schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:36:
Denk er voor het DC traject ook om dat het mogelijk 4 kabels zijn. 14 panelen in een string is in bedrijf super, maar zal mogelijk de VOC van de omvormer (600v) overschrijden als het een beetje fris is. Ik weet niet hoe VEH het gaat aansluiten.
Ik ook niet. Had ze uitgenodigd te komen kijken maar zal qua kosten wellicht niet haalbaar zijn. Betekent wel een risico op aansluitproblemen en een beroep op flexibiliteit ter plaatse. Ben wel benieuwd hoe snel ze aansturen op meerwerk. Feitelijk betaal je 1 prijs voor het totaal inclusief installatie. Maar daar zal wel enige redelijkheid (een aantal gaten boren) in bepaald worden.
Xander schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:53:
[...]

Die route zou je natuurlijk ook met de AC-bekabeling kunnen volgen als je de omvormer op zolder wilt?
Stom, daar had ik nog niet aan gedacht 8)7

Net eens even de keuken bekeken. Daar ga ik onder de plinten door echt geen kabel krijgen ben ik bang. Via keukenkastjes is denk ik wel mogelijk maar dan moet ik ook de achterkant van de keukenkastjes er af slopen. Nu willen we wel een nieuwe keuken het komende jaar maar toch.

Ik denk dat we dan toch via de meterkast 2 kabels (laadpaal en zonnepanelen) moeten leggen in de hal en van daaruit een gat boren om direct in het washok uit te komen. Met een mooie plint zijn de kabels dan hopelijk goed te bedekken.

Zal de vrouw leuk vinden :+

[ Voor 31% gewijzigd door Aghanim op 08-05-2020 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:11:
O, jammer dat er ook 2 slaapkamers op de groep van de zolder zitten. Dan wordt het niet wat met die PV verdeler.

De installateur van de zonnepanelen kan ook een goed idee hebben waar jij nog niet aan had gedacht. Dat hoop ik voor je.
Misschien heb ik toch nog goed nieuws. In het washok zit in aparte groep voor de wasmachine, maar onze wasmachine staat op een andere plek. Ik kom er dus net achter dat deze groep, die ook een dikkere pvc leiding in de meterkast heeft, nergens voor gebruikt wordt. Hier kan ik dan de omvormer op aansluiten lijkt me.

Vraag me zelfs af of ik dan nog een PV verdeler nodig heb. Volgens mij niet als ik verder niks op deze groep aan wil sluiten?

Zou het, bijvoorbeeld met een PV verdeler, mogelijk zijn om ook de laadpaal op deze groep aan te sluiten of moet die sowieso compleet op een losse groep in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik neem aan dat je geen krachtstroom stopcontact hebt voor je wasmachine?

Ik vraag me af welke kabel doorsnede de installateur wil leggen tussen een 3x32 A laadpaal en een 3x16A groep.
Ik verwacht namelijk niet dat je een 3x25A groep met load balancing etc moet willen terwijl je auto dat niet eens lust.

Ik denk minstens 5x2.5 mm2. Past en mag die door de buis?
Uiteraard moet die dan op een kracht groep in de meterkast, ik weet niet hoe ze dat doen bij zo'n oude meterkast.

Eventueel kan er hier een PV verdeler gebruikt worden ja.

Edit:
Misschien wil de laadpaal 4 mm2 of 6 mm2. Ik weet het niet.

Maar de omvormer aansluiten zou moet kunnen op zich, waarschijnlijk zonder kabel te trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 09-05-2020 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Bij een 4P 16A krachtgroep zal er minimaal 5x2,5mm² gelegd moeten worden. Of de laadpaal 16A 25A of 32A is maakt hierbij niet uit. Of hij loadbalancing heeft maakt ook niet uit.
Hou er wel rekening mee als je 16A gaat invoeden op de wasmachinegroep, je op deze fase dus 41A beschikbaar hebt met zon. Stel er zitten nog andere groepen op deze fase, zoals bijv. een wasmachine en oven zou het dus kunnen zijn dat je zomaar >35A afneemt (16A+9,5A+8,1A). Het is belangrijk dat je groepenkast hier wel geschikt voor is.
Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:50:
[...]Vraag me zelfs af of ik dan nog een PV verdeler nodig heb.
Nee.
Aghanim schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:50:
[...]Zou het, bijvoorbeeld met een PV verdeler, mogelijk zijn om ook de laadpaal op deze groep aan te sluiten of moet die sowieso compleet op een losse groep in de meterkast?
Het is grijs gebied, sommigen vinden een PV verdeler weer 2 losse groepen. Ik zie dat anders.
Maar gezien je omvormer 1-fase is en je laadpaal 3-fase en de wasmachinegroep natuurlijk 1-fase is zou ik gewoon een eigen groep voor je laadpaal maken in je groepenkast. Het is natuurlijk wel mogelijk nieuwe bedrading door de wasmachinegroepbuis te trekken en dan een PV-onderverdeler te maken met een krachtgroep als het echt niet anders kan.

[ Voor 46% gewijzigd door Jim423 op 09-05-2020 11:12 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Jim423 @busscherski bedankt voor het meedenken. Ik heb er weinig verstand van maar op deze manier krijg in elk geval een goed beeld bij wat wel en niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als het belangrijk voor je is dat de kabels zo goed mogelijk weg worden gewerkt zou je kunnen overwegen dat van tevoren te laten regelen.
Ik verwacht niet dat de mensen van de laadpaal een PV verdeler gaan installeren. Die trekken denk ik gewoon een kabel in een pvc buis langs de plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:53:
Als het belangrijk voor je is dat de kabels zo goed mogelijk weg worden gewerkt zou je kunnen overwegen dat van tevoren te laten regelen.
Ik verwacht niet dat de mensen van de laadpaal een PV verdeler gaan installeren. Die trekken denk ik gewoon een kabel in een pvc buis langs de plint.
Heb ik wel over nagedacht, dan zou ik even vooraf moeten inventariseren wat voor kabels ze gaan gebruiken. Dan zou ik het lastige deel al zelf voor kunnen bereiden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Deze week zijn zowel de zonnepanelen als de laadpaal geïnstalleerd. Vorige week heb ik met behulp van een leidingzoeker zelf gaten in de meterkast geboord richting de keuken. Deze gaten zijn bij installatie vergroot met een boor met de diameter die past bij de kabeldikte. Maar dat was een fluitje van een cent.

Zowel de kabels van de zonnepanelen als je laadpaal zijn netjes weggewerkt en eigenlijk nergens zichtbaar behalve in de garage. Maar dat was ook niet te vermijden.

Ik moet nog wel mijn meterkast en slimme meter laten upgraden om load balancing op de laadpaal mogelijk te maken maar verder werkt alles prima.

al met al erg tevreden over het resultaat en ongetwijfeld zorgen gemaakt om niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@busscherski

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPIkbMb343cU7qqCzGw8NaAjUjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCMDyYX066EXW1bsi7jA5E9A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOUcpwklYXA_-KYryXf5X40Fve0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oAtWG1gwXuF9Ykw97fcbfmX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWEBkJ0RBSdMlAulTrtpr5W75DI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcJVtKjxE4mPTHrYAWvCDsa0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Eao6N5CX3IRpT4f7ET1ykJPbp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kV5jOlYTxjyI6eFGUsyJipMN.jpg?f=fotoalbum_tile

Kreeg wel van beide bedrijven het advies om de meterkast te vernieuwen want er zit geen hoofdschakelaar op en maar 2 aardlekken met een vrij hoge reactietijd. Blijkbaar loop ik risico met deze setup.

Laadpaal is nu 3x16A/11kW omdat de slimme meter verouderd is en geen losse balancing ondersteunt. Die zou ik nog moeten laten vervangen naar een nieuwere versie als ik wel losse balancing will.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 28-05-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ziet er netjes uit

Edit:
Maar je huidige auto lust toch maar max 11 kW? Waarom zou je dat doen? Gewoon hopen dat de meter kapot gaat, krijg je gratis een nieuwe :p

[ Voor 80% gewijzigd door busscherski op 28-05-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertWeits
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-05 21:15
Ik heb de volgende vraag, mag je de zonnepanelen groep direct combineren met laadpaal van 16 A.
De een geeft stroom en andere heeft stroom nodig. Technisch lijkt mij dit geen probleem. Vervolgens kan ik het zelf buiten de meterkast zelf aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@BertWeits
Op een 16A groep kun je een kabel aansluiten die eindigt in een PV verdeler.
Die heeft weer 2 16A groepen, eentje voor PV en eentje voor het laden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:43:
Ziet er netjes uit

Edit:
Maar je huidige auto lust toch maar max 11 kW? Waarom zou je dat doen? Gewoon hopen dat de meter kapot gaat, krijg je gratis een nieuwe :p
Nog even een update. Wel zo netjes na het goede advies :)

De auto nu ruim 2 weken in bezit. Laden werkt uitstekend op 11kW. Vooralsnog geen kortsluiting of andere problemen ondanks het feit dat load balance blijkbaar niet zou werken. Als het zo blijft ben ik tevreden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja die hoofdzekeringen gaan er niet zomaar door.
In totaal heb je verdeeld over de 3 fasen ook tijdens het laden en zonder PV opbrengst nog 3 * 9 A = 27 A over voor de rest van je huis.
Er zijn ook huizen die een 1x25A aansluiting hebben. Alleen je moet het wel een beetje goed over de fasen verdelen, dat is het lastigst.

En als het er wel doorgaat weet je meteen welke andere apparaten samen op die fase zijn aangesloten, als je wilt kun je daar de volgende keer dan rekening mee houden en niet allemaal tegelijk aan zetten.

Pagina: 1