Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 121 Laatste
Acties:
  • 848.492 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
R. Smael schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:18:
[...]

Dat heb gisteren ook gedaan maar degene die ik aan de lijn kreeg, kon mij helaas niets vertellen. Bij het doorverbinden 30 min. aan de lijn gehangen zonder maar ook iemand gesproken te hebben, toen toch maar eens de hoorn opgehangen.

Ja, klopt. Mijn fout, 5 aderige kabel.

Ik ga DLB gebruiken en ga dit dus ook met NM regelen.

De paal is zojuist uit de grond gehaald met de shovel. Kabel kan ik er zo op en neer trekken. maar of ik er 3 terug in krijg?!
Ah. Misschien hopen morgen op een andere medewerker dan..:) Je hebt ook een DLB module bij de paal?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:08:
[...]

Ik zou gewoon even met NM bellen. De klantenservice is best ok. De opvolger heeft wel DC lekstroom, weet niet of deze dat ook heeft. Is ook niet echt zo snel een datasheet van te vinden.

Kan zijn dat ik niet meer wakker ben maar je hebt toch 5 aders nodig? L1/L2/L3/N en PE. Of ben je een Belg?

Voor DLB heb je bij NM een speciale module nodig volgens mij. Die heb ik tenminste wel. En het kost een paar EUR per maand bovenop backoffice abonnement. Ook het DLB verhaal kan NM wel uitleggen.

Als de kabel (gedeeltelijk) in de grond gaat zonder mantelbuis dan één met aardscherm nemen. Mocht iemand ooit een schep erin jassen.
4 aders plus screen he. Wel goed tellen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 11:31
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:07:
4 of beter nog 6 mm2 3 fase, dus 4 aders grondkabel met scherm gebruiken als kabel.
Laadpaal moet op eigen groep en moet dus rechtstreeks naar de meterkast. Als de laadpaal geen 6 mA verklaring of een DC detectie heeft dan is een Type B (let op, geen karakteristiek B) aardlek schakelaar voor die laadpaal verplicht. Je mag ook niets anders op die ALS aansluiten.
Ook de zonnepanelen moeten op een eigen groep onder dezelfde soort condities hoewel de meeste omvormers tegenwoordig een 6 mA verklaring hebben.
Je mag de P1 poort zelf aansluiten, dat is simpel. Je kunt de slimme meter niet gebruiken om je verbruik op je laadpaal bij te houden want de andere gebruikers zitten ook op diezelfde slimme meter.
Uit interesse: waarom een grondkabel (ik begrijp dat het door een mantelbuis gaat?) en waarom 6mm nemen wanneer 4mm ook meer dan voldoende zou zijn? Kost beiden meer geld maar levert het iets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:53

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

jsiegmund schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:17:
[...]

Uit interesse: waarom een grondkabel (ik begrijp dat het door een mantelbuis gaat?)
Als de kabel 100% in een buis ligt, dan is grondkabel niet nodig. Ligt hij toch nog een klein stukje in de grond, dan is grondkabel wel noodzakelijk.
en waarom 6mm nemen wanneer 4mm ook meer dan voldoende zou zijn? Kost beiden meer geld maar levert het iets op?
Dikkere kabel is minder weerstand dus minder verlies. Afhankelijk van de stroomsterkte en kabellengte kan een dikkere kabel zichzelf dus terugverdienen, ondanks dat een dunnere kabel van de normen op zich zou mogen qua veiligheid.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Bart ® schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Als de kabel 100% in een buis ligt, dan is grondkabel niet nodig. Ligt hij toch nog een klein stukje in de grond, dan is grondkabel wel noodzakelijk.

[...]
Dikkere kabel is minder weerstand dus minder verlies. Afhankelijk van de stroomsterkte en kabellengte kan een dikkere kabel zichzelf dus terugverdienen, ondanks dat een dunnere kabel van de normen op zich zou mogen qua veiligheid.
Oke, die kan ik volgen. Sowieso qua grond is dat inderdaad logisch wanneer je nog een stukje door de grond moet. Qua aderdikte vraag ik me hardop af of je dat echt gaat merken maar goed, ieder zn eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jsiegmund schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:51:
[...]

Oke, die kan ik volgen. Sowieso qua grond is dat inderdaad logisch wanneer je nog een stukje door de grond moet. Qua aderdikte vraag ik me hardop af of je dat echt gaat merken maar goed, ieder zn eigen keuze.
Zijn paal kan tot 22kW. De vraag is of je dat ooit gaat gebruiken maar het kost je nu een ~ EUR per meter meer. Zou ik er wel voor over hebben om te voorkomen dat je na een paar jaar alsnog moet gaan vervangen naar 6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
jsiegmund schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:51:
[...]
Afhankelijk van de lengte merk je dat best wel snel. Met een meter of 10 zul je al snel 1% verlies hebben met een 4mm2 en met 6mm2 gaat daar 1/3e van af. Gezien het vermogen dat je in een EV stopt is dat al snel rendabel. Je kunt je dan ook beter afvragen waarom je het niet zou doen, zeker aangezien de kosten van 6mm2 ook weer niet zoveel hoger zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Inspired schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:02:
[...]

Zijn paal kan tot 22kW. De vraag is of je dat ooit gaat gebruiken maar het kost je nu een ~ EUR per meter meer. Zou ik er wel voor over hebben om te voorkomen dat je na een paar jaar alsnog moet gaan vervangen naar 6mm.
Tja als en dan. Misschien laden we in de toekomst wel op 100kW en dan heb je nog weer dikkere kabels nodig, ga je daar dan ook alvast rekening mee houden?
redwing schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Afhankelijk van de lengte merk je dat best wel snel. Met een meter of 10 zul je al snel 1% verlies hebben met een 4mm2 en met 6mm2 gaat daar 1/3e van af. Gezien het vermogen dat je in een EV stopt is dat al snel rendabel. Je kunt je dan ook beter afvragen waarom je het niet zou doen, zeker aangezien de kosten van 6mm2 ook weer niet zoveel hoger zijn.
Een hoop voorbehoud :) Spanningsverlies hangt af van de hoeveelheid spanning die je door de kabel stuurt, van de temperatuur (grond = gratis koeling) en van de kwaliteit van het koper in de kabel. Maar vooruit; als je rekent met 0.33% winst door het gebruik van 6mm2, dan scheelt het 4 cent op een laadbeurt van 50kW en dan verdien je 'm op termijn wel terug. Ik vraag me nu overigens ook ineens af wat de aderdikte van de laadkabel is die op de auto wordt aangesloten :?.

Een goed argument voor 6mm2 is overigens wel het in de toekomst wellicht opschalen naar 3x 35A ipv 3x 25A. Als de extra kosten daarvan nog eens komen te vervallen dan heb je alvast de juiste kabel liggen.

Gerelateerde vraag van mijn kant: welke aderdiktes mag je door een standaard elektriciteitsbuis trekken? Even los van de vraag wat je er überhaupt doorheen getrokken krijgt natuurlijk. Ik heb nl. wel een loze leiding naar de garage maar daar had ik natuurlijk ook veel beter een 50mm mantelbuis voor kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 14:44
Heeft misschien iemand een goed(koop) adres voor de 4 x 6mm grondkabel?

Want ik komen dit soort kabel alleen maar tegen voor €5,50 - €7,00 per meter en aangezien ik +- 30 Meter (ruim gemeten) nodig heb, gaat dat nogal wat extra kosten.

Terwijl ik 3 aderige 2,5mm hier zo heb liggen (wat momenteel nog gewoon goed is, toch?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
R. Smael schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:07:

Want ik komen dit soort kabel alleen maar tegen voor €5,50 - €7,00 per meter en aangezien ik +- 30 Meter (ruim gemeten) nodig heb, gaat dat nogal wat extra kosten.

Terwijl ik 3 aderige 2,5mm hier zo heb liggen (wat momenteel nog gewoon goed is, toch?!)
Voor zover ik weet (maar zoek het zeker nog even na):

tot 16A = 2.5mm2
tot 32A = 4mm2
tot 64A = 6mm2

Wanneer je in de meterkast bent afgezekerd op 3x25A moet je dus minstens 4mm2 leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik verbaas me toch weer telkens over het penny wise, pound foolish gedrag. Je koopt of least een auto van 50k, maar wil geen 250 euro uitgeven aan een stukje kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

jsiegmund schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Voor zover ik weet (maar zoek het zeker nog even na):

tot 16A = 2.5mm2
tot 32A = 4mm2
tot 64A = 6mm2

Wanneer je in de meterkast bent afgezekerd op 3x25A moet je dus minstens 4mm2 leggen.
Dat hangt helemaal af van de lengte van de kabel.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:13:
Ik verbaas me toch weer telkens over het penny wise, pound foolish gedrag. Je koopt of least een auto van 50k, maar wil geen 250 euro uitgeven aan een stukje kabel.
Nou daarom hebben wij er ook een uit 2015, ook nog goed prijzig maar ik ben nu ongeveer al 500 kwijt aan een gebruikte laadpaal (zonder de bekabeling), zoals ik u hoor gaat daar nog eens 250 bij komen, dan had ik beter alle ladingen buiten de deur kunnen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

R. Smael schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:07:

https://www.kabel24.nl/YMVK-AS-Grondkabel-4x6-per-meter

Verder gewoon zelf googlen. Het is niet echt veel goedkoper te krijgen, en ook niet echt een artikel waar aanbiedingen voor te vinden zijn.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Let op: Ik zit er een beetje naast, zie verderop in de thread :)
R. Smael schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:59:
[...]

1. Ik ga ook een mantelbuis van 50mm aanleggen vanaf de paal naar binnen (schuur) toe, daar gaat alles (1x stroom, 2x UTP) naar boven en via de zolder en dan naar beneden de meterkast + slimme meter.

Maar hoe sluit je hem precies aan op de slimme meter? Ik heb iets gelezen over een P1 stekker, klopt dat? En dan heb ik nog een vraag: mag je de laadpaal zelf aansluiten op de Slimme meter?

En daar ook nog een aansluiting overhouden voor in de toekomst eventueel zonnepanelen aan te koppelen.

Op de slimme meter, heb je toch een 2de kWh meter, om de verbruikte kWh af te lezen. Maar niet voor een 3de aansluiting.
Door 50mm kan je makkelijk de juiste kabels trekken. Ik zou een 5-aderige 6mm2 kabel laten aanrukken. YMVK-AS als je hem buiten gaat gebruiken zelfs. (Ja is een beetje overkill en ja die buigt moeilijk en ja dat is iets van €1-2 duurder de meter en meer werk om te trekken, maar liever overkill dan opnieuw moeten doen.)

De slimme meter heeft een P1 poort, dat is gewoon een datapoort eigenlijk. Het irritante van die poort is dat het niet een UTP is, maar een serieel ding. Je stopt er ook niet een ethernet-stekker in, maar zo'n ouderwetse telefoonstekker (een RJ13).
Er zijn zogenaamde P1 splitters die je in te toekomst kunnen helpen voor de aansluiting van je zonnepanelen, maar er zijn ook laders die er nu al rekening mee kunnen houden. (Zappi V2 is een voorbeeld) Ik heb geen zonnepanelen, dus ik kan hier helaas niet echt advies over geven. :)
2. Ik heb nog lege stroomgroepen in de schuur. Dus lijkt me niet echt dat ik nog stroomkasten aan moeten leggen, toch?
Als dat krachtstroom is dan lijkt het me niet. Maar je moet zeker weten dat:
  • Je genoeg Amperes kunt leveren op die groep
  • De groep of lader voorzien is van de juiste aardlek: Type B, niet (alleen) Karakteristiek B. (Reken op €120)
  • De installateur dit ook ziet zitten :P
3. Het bijhouden van de laadpaal gaat via New Motion.
In het geval van een New Motion paal lijkt me dat logisch. Overweeg even uit te zoeken of dat met je plannen voor zonnepanelen ook de juiste route is echter.
4. In de schuur hangen 2 Ubiquiti Ap’s aan het plafond op de zolder.
Ack
5. Loadbalancing lijkt me wel een hele goede om te gebruiken, vandaar dat ik tóch maar rechtstreeks naar de meterkast van het huis ga.
Mijn BlueCurrent kan loadbalancing met een heel klein kastje in de meterkast, dan hoef je vanaf de lader niet direct naar de meter. Wellicht zijn er ook andere leveranciers die het zo doen, dan hoef je niet direct :)
Maar wat voor kabel kan je het beste aanleggen, voor nu en in de toekomst?
Deze kabel klopt niet: zo eentje :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

@Floor-is je linkt naar een 5x6 grondkabel, dat is niet de goede. Het is ofwel 4x6 grondkabel ofwel 5g6 installatiekabel.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bart ® schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:55:
@Floor-is je linkt naar een 5x6 grondkabel, dat is niet de goede. Het is ofwel 4x6 grondkabel ofwel 5g6 installatiekabel.
Het kan prima, dat mensen de mantel gebruiken voor aarde, dat HOEFT niet; ik heb altijd geleerd dat het beter is om een ader te hebben voor aarde, dan de mantel te gebruiken :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Floor-is schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Het kan prima, dat mensen de mantel gebruiken voor aarde, dat HOEFT niet; ik heb altijd geleerd dat het beter is om een ader te hebben voor aarde, dan de mantel te gebruiken :)
Klopt, maar dan mis ik een geel-groene ader in de kabel die je voorstelt ;). Overigens moet je alsnog het aardscherm op de aarde aansluiten, om ervoor te zorgen dat de kortsluitstroom door het aardscherm gaat lopen, mocht de kabel geraakt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Bart ® op 15-05-2020 12:12 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tja, waarom zou je geld onnodig uitgeven? Het is gewoon goed om over dit soort dingen na te denken, want t.o.v. die 50k is een 120mm2 kabel ook peanuts. Totaal zinloos weliswaar, maar het kan wel. Dus waarom zou je 250 euro uitgeven als het voor 100 euro kan. Of andersom, waarom dan geen 500 of 1000 euro?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bart ® schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Klopt, maar dan mis ik een geel-groene ader in de kabel die je voorstelt ;).
Oh lekker, dat had ik niet gezien. Sorry :)

We gaan wel iets van het onderwerp af overigens.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

redwing schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Tja, waarom zou je geld onnodig uitgeven? Het is gewoon goed om over dit soort dingen na te denken, want t.o.v. die 50k is een 120mm2 kabel ook peanuts. Totaal zinloos weliswaar, maar het kan wel. Dus waarom zou je 250 euro uitgeven als het voor 100 euro kan. Of andersom, waarom dan geen 500 of 1000 euro?
Bij lenges langer dan 25m wordt 6mm2 aangeraden boven 25A.
Als je er rekening mee houden wilt dat je ofwel twee laders aan gaat sluiten van 11kW of eentje van 22kW en je bedenkt dat het ingegoten is in beton.. Beter overkill :)

Zie: https://www.bouwplaats-in...te-van-krachtstroomkabels

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Floor-is schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:15:
[...]
Bij lenges langer dan 25m wordt 6mm2 aangeraden boven 25A.
Als je er rekening mee houden wilt dat je ofwel twee laders aan gaat sluiten van 11kW of eentje van 22kW en je bedenkt dat het ingegoten is in beton.. Beter overkill :)

Zie: https://www.bouwplaats-in...te-van-krachtstroomkabels
Dat was ook mijn punt :) Maar je moet er wel over nadenken wat logisch is. Zoals ik al zei is 6mm2 een kabel die heel logisch en goed betaalbaar is en daarnaast goed te hanteren is. Nog dikker voegt heel weinig toe en wordt al snel een stuk duurder/lastiger.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:44
Floor-is schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:47:
[...]

Door 50mm kan je makkelijk de juiste kabels trekken. Ik zou een 5-aderige 6mm2 kabel laten aanrukken. YMVK-AS als je hem buiten gaat gebruiken zelfs. (Ja is een beetje overkill en ja die buigt moeilijk en ja dat is iets van €1-2 duurder de meter en meer werk om te trekken, maar liever overkill dan opnieuw moeten doen.)

De slimme meter heeft een P1 poort, dat is gewoon een datapoort eigenlijk. Het irritante van die poort is dat het niet een UTP is, maar een serieel ding. Je stopt er ook niet een ethernet-stekker in, maar zo'n ouderwetse telefoonstekker (een RJ13).
Er zijn zogenaamde P1 splitters die je in te toekomst kunnen helpen voor de aansluiting van je zonnepanelen, maar er zijn ook laders die er nu al rekening mee kunnen houden. (Zappi V2 is een voorbeeld) Ik heb geen zonnepanelen, dus ik kan hier helaas niet echt advies over geven. :)

[...]

Als dat krachtstroom is dan lijkt het me niet. Maar je moet zeker weten dat:
  • Je genoeg Amperes kunt leveren op die groep
  • De groep of lader voorzien is van de juiste aardlek: Karakteristiek B, niet Type B. (Reken op €120)
  • De installateur dit ook ziet zitten :P
[...]

In het geval van een New Motion paal lijkt me dat logisch. Overweeg even uit te zoeken of dat met je plannen voor zonnepanelen ook de juiste route is echter.

[...]

Ack

[...]

Mijn BlueCurrent kan loadbalancing met een heel klein kastje in de meterkast, dan hoef je vanaf de lader niet direct naar de meter. Wellicht zijn er ook andere leveranciers die het zo doen, dan hoef je niet direct :)

[...]

Wat mij betreft: zo eentje :)
De aardlek moet nu juist wel een Type B zijn.
En als grondkabel moet dus een 4 x 6 mm2 hebben, want de litze is je aarde. Daar heb je geen losse ader in je kabel voor nodig. Deze dus.
Als het geen grondkabel moet zijn, dan heb je wel een 5 x 6 mm2 nodig, maar dat is dan dus niet het type -AS.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

adjego schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:31:
[...]

De aardlek moet nu juist wel een Type B zijn.
En als grondkabel moet dus een 4 x 6 mm2 hebben, want de litze is je aarde. Daar heb je geen losse ader in je kabel voor nodig. Deze dus.
Als het geen grondkabel moet zijn, dan heb je wel een 5 x 6 mm2 nodig, maar dat is dan dus niet het type -AS.
Ik zit er goed naast, heb m'n post aangepast :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Ik zit er goed naast, heb m'n post aangepast :)
En een Zappi V2 heeft die ingebouwd.

Een Zappi V2 snapt dan weer niets van P1, maar gebruikt eigen sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:50:
[...]

zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.
Maar om dan 30 m met 2,5 mm2 te gaan bekabelen.... Verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Vraagje aan echte ;) tweakers: stel dat ik mijn Tesla thuis automatisch zoveel mogelijk wil opladen met elektriciteit die door mijn eigen zonnepanelen is opgewekt.

Ik beschik over een Model 3 LRAWD, een Tesla Wall Connector, en een 9,3 kW set met SolarEdge inverter.

De current power in Watt van de inverter is op enig moment op te vragen (heb ik getest) met de url https://monitoringapi.sol...overview?api_key=<APIKEY>, dat een XML als volgt oplevert:
<overview>
<currentPower>
<power>number.decimal</power>
</currentPower>
</overview>

Wat ik zou willen is dat, zodra de currentPower (in de XML output weergegven als 'number') >= 3500 is, naar mijn Tesla een commando Start Charging wordt gegeven. Dat moment varieert naar gelang het weer en het seizoen. De waarde 3500 is natuurlijk arbitrair, kan in de praktijk ook lager ingesteld zijn.

De laadsnelheid heb ik ingesteld op 5A (3 fasen), dus dan vraagt de Tesla ca. 3,5 kW, vermogen dat - aannemende dat geen andere apparaten stroom vragen - dan volledig door mijn panelen opgewekt wordt. :)

PS Een charging limit instellen doe ik vooraf in de app of in de auto.

Bestaat er al een oplossing voor mijn use case? Liefst op Android platform. Ik weet dat Tasker Plugin for Tesla bestaat, maar heb geen ervaring met Tasker of andere automation tools om te weten of deze gevoed kan worden met de SolarEdge output, en hoe zoiets gebouwd kan worden.

Bedankt alvast voor tips/suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@cradi Dat is veel eenvoudiger op te lossen met een iets slimmere lader zoals een Zappi. Die snapt wat er van de zonnepanelen afkomt en kan al dat (en niet meer dan dat) vermogen naar de auto dirigeren.

Leuk experiment voor je, dat wel, maar een TWC is niet echt een slim ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
@cradi Dat is veel eenvoudiger op te lossen met een iets slimmere lader zoals een Zappi. Die snapt wat er van de zonnepanelen afkomt en kan al dat (en niet meer dan dat) vermogen naar de auto dirigeren.

De TWC is inderdaad vrij 'dom' en niet aan te sturen (en is dan ook relatief goedkoop in aanschaf), maar een aanvullende softwarematige 'controller' zou met de SolarEdge-output toch vrij eenvoudig de auto kunnen laten laden lijkt me.

Evenwel bedankt voor je reactie (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Laatst online: 20:21
daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:

Niet correct @daemonix , de Tesla Wall Charger kan wel degelijk load balanceren. Hier wordt hij nu nog alleen op tijd gestuurd vanuit domoticz maar kan ook de load variëren voor de opbrengst van zonnepanelen. Is in de TWC gestopt door Tesla om meerdere TWC bij hotels e.d. te kunnen sturen in Master/Slave configuratie. Er is software om het te sturen: TWCmanager .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Laatst online: 20:21
cradi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:54:
Vraagje aan echte ;) tweakers: stel dat ik mijn Tesla thuis automatisch zoveel mogelijk wil opladen met elektriciteit die door mijn eigen zonnepanelen is opgewekt.

Ik beschik over een Model 3 LRAWD, een Tesla Wall Connector, en een 9,3 kW set met SolarEdge inverter.

De current power in Watt van de inverter is op enig moment op te vragen (heb ik getest) met de url https://monitoringapi.sol...overview?api_key=<APIKEY>, dat een XML als volgt oplevert:
<overview>
<currentPower>
</currentPower>
</overview>

Wat ik zou willen is dat, zodra de currentPower (in de XML output weergegven als 'number') >= 3500 is, naar mijn Tesla een commando Start Charging wordt gegeven. Dat moment varieert naar gelang het weer en het seizoen. De waarde 3500 is natuurlijk arbitrair, kan in de praktijk ook lager ingesteld zijn.

De laadsnelheid heb ik ingesteld op 5A (3 fasen), dus dan vraagt de Tesla ca. 3,5 kW, vermogen dat - aannemende dat geen andere apparaten stroom vragen - dan volledig door mijn panelen opgewekt wordt. :)

Bestaat er al een oplossing voor mijn use case? Liefst op Android platform. Ik weet dat Tasker Plugin for Tesla bestaat, maar heb geen ervaring met Tasker of andere automation tools om te weten of deze gevoed kan worden met de SolarEdge output, en hoe zoiets gebouwd kan worden.

Met de TWCmanager is dit allemaal mogelijk. Er wordt nu ontwikkeld aan een DSMR interface. Fronius converter en HomeAssistant wordt ondersteund. SolarEdge kun je prima zelf (hoop ik!).

Kortom! Er zijn echt wel mogelijkheden. Mijn TWC is ook met een RFID lezer uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mrottjers schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Niet correct @daemonix , de Tesla Wall Charger kan wel degelijk load balanceren. Hier wordt hij nu nog alleen op tijd gestuurd vanuit domoticz maar kan ook de load variëren voor de opbrengst van zonnepanelen. Is in de TWC gestopt door Tesla om meerdere TWC bij hotels e.d. te kunnen sturen in Master/Slave configuratie. Er is software om het te sturen: TWCmanager .
Ik zeg toch ook niet dat het niet kan, je hebt alleen ergens intelligentie nodig, en juist die zit niet in de TWC, maar in jouw voorbeeld in de TWC manager. Dat is het verschil met een Zappi of Fivari etc. Daar zit het allemaal wel in de lader zelf gebouwd. Extern zoals bij jou, intern bij de duurdere laders.

Blijft een leuk hobbyproject zoals ik al aangaf.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 15-05-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:44
cradi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:54:

<overview>
<currentPower>
</currentPower>
</overview>

Helaas is de solaredge api hier niet geschikt voor want die is niet realtime. De data vanuit de api loopt dus achter. Je zou dit kunnen oplossen door een tussenmeter te gebruiken voor de omvormer of bijvoorbeeld kijken naar hoeveel je terug aan het leveren bent, en adh daarvan het de laadsnelheid verhogen/verlagen.

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 16-05-2020 07:27 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Welke kabels heb ik precies nodig en waar/hoe moeten deze kabels precies op aangesloten worden?

De grondkabel (4x6) is mij op zich duidelijk.

1 UTP kabel: van de Lolo 3 naar het modem?
1 Telefoon/UTP kabel: van de Lolo 3 naar de slimme meter? Heb je hier nog iets speciaals voor nodig om aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Laatst online: 30-07 00:14
Floor-is schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Wel nette feedback. Ik zou zelf nu zeggen 'alleen als jullie kunnen garanderen dat het dan is opgelost'. Een homeline of van mijn part een ander merk (Alfen bijvoorbeeld) zou anders de voorkeur hebben; let wel even op het prijsverschil :)
Volgens de installateur is de Evbox Homeline niet meer leverbaar omdat deze door een nieuwe versie van de Elvi is opgevolgd. Ik weet niet wat die garanties waard zijn, want ze hebben wel meer gegarandeerd. Gelukkig heb ik nog geen cent betaald.

Zal ook nog eens navragen welke andere merken nog een mogelijkheid zijn i.c.m. de Zoe, maar aangezien ze deze niet werkende laadpaal geadviseerd hebben i.c.m. de Zoen weet ik niet hoeveel waarde dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
R. Smael schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:43:
Welke kabels heb ik precies nodig en waar/hoe moeten deze kabels precies op aangesloten worden?

De grondkabel (4x6) is mij op zich duidelijk.

1 UTP kabel: van de Lolo 3 naar het modem?
1 Telefoon/UTP kabel: van de Lolo 3 naar de slimme meter? Heb je hier nog iets speciaals voor nodig om aan te sluiten?
De telefoonkabel moet naar de aparte DLB module. Volgend mij werkt een NM paal niet direct op de P1. Tenminste, bij mij via een aparte module ook al heb ik een nieuwe meter met up to date protocol. Ik heb verder geen UTP naar de paal. Gaat via 3G bij mij. Maar UTP naar de paal is wel handig ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
adjego schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:26:
[...]
Helaas is de solaredge api hier niet geschikt voor want die is niet realtime. De data vanuit de api loopt dus achter. Je zou dit kunnen oplossen door een tussenmeter te gebruiken voor de omvormer of bijvoorbeeld kijken naar hoeveel je terug aan het leveren bent, en adh daarvan het de laadsnelheid verhogen/verlagen.
Met de genoemde url wordt de huidige power het ongeveer elk kwartier uitgelezen, dat is voor mij realtime genoeg.

Inmiddels is de oplossing klaar. Ik heb de simpelste manier gekozen: de Andoid-app Tasker met de Tasker Plugin for Tesla. Tasker leest met een HTTP request de huidige status uit bij SolarEdge, en daaruit is vrij makkelijk de currentpower te extraheren.

Zodra mijn panelen > 2500 Watt opwekken zal het laden gestart worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Inspired schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:44:
[...]

De telefoonkabel moet naar de aparte DLB module. Volgend mij werkt een NM paal niet direct op de P1. Tenminste, bij mij via een aparte module ook al heb ik een nieuwe meter met up to date protocol. Ik heb verder geen UTP naar de paal. Gaat via 3G bij mij. Maar UTP naar de paal is wel handig ja.
Oké, Heb je een goede optie voor zowel de telefoonkabel, UTP als DLB module?

Ik had deze UTP zie staan, is dat goed? https://www.allekabels.nl...uutp-cat6-grondkabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cat 5e volstaat prima, ook voor netwerktoepassingen trouwens. Cat 6 is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:51:
Cat 5e volstaat prima, ook voor netwerktoepassingen trouwens. Cat 6 is nergens voor nodig.
Oké en wat zou u als telefoonkabel pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
R. Smael schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Oké en wat zou u als telefoonkabel pakken?
Cat5e. Maar waarom de vraag? En waarom in het thuis laden van je EV topic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Cat5e. Maar waarom de vraag? En waarom in het thuis laden van je EV topic? :)
Omdat het over het aansluiten van een Ev unit gaat.

Maar om hem optimaal aan te sluiten kan ik dus 2x Cat5e of cat 6 (overkill maar misschien voor in de toekomst) inprikken?

Heb je ook een goede optie voor een dlb module? Want die zat er geen bij.

[ Voor 28% gewijzigd door R. Smael op 17-05-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
R. Smael schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Omdat het over het aansluiten van een Ev unit gaat.

Maar om hem optimaal aan te sluiten kan ik dus 2x Cat5e of cat 6 (overkill maar misschien voor in de toekomst) inprikken?

Heb je ook een goede optie voor een dlb module? Want die zat er geen bij.
Je sluit je ev toch niet op een telefoon aan? Telefoonkabel is ongeschikt. Cat5 of Cat5e is wel geschikt.

Natuurlijk kan Cat6 of zelfs Cat7 ook, maar is onhandig en zwaar overdreven. Ook in huis is eigenlijk nooit beter dan Cat5e nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 17-05-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Je sluit je ev toch niet op een telefoon aan? Telefoonkabel is ongeschikt. Cat5 of Cat5e is wel geschikt.

Natuurlijk kan Cat6 of zelfs Cat7 ook, maar is onhandig en zwaar overdreven. Ook in huis is eigenlijk nooit beter dan Cat5e nodig.
Oke, dus 2 UTP kabels.
Dan ga ik alles bestellen.

Edit: Kan het zijn dat er een DLB module in de Lolo 3 advanced zit? Daar zit namelijk een ABB B21 112-100 kwh meter in gemonteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door R. Smael op 17-05-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
R. Smael schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Oke, dus 2 UTP kabels.
Dan ga ik alles bestellen.

Edit: Kan het zijn dat er een DLB module in de Lolo 3 advanced zit? Daar zit namelijk een ABB B21 112-100 kwh meter in gemonteerd.
Mijn NM paal, Home Advanced, heeft schijnbaar ook wel een P1 poort. Je zou dus kunnen kijken of je lolo 3 dit ook heeft. Ze hebben bij mij alsnog een DLB module geinstalleerd. Waarschijnlijk ondat dit handiger is dan vragen of er een geschikte slimme meter hangt. Ook zal de module wellicht wat sneller reageren dan een meter met een ouder protocol. Dat er een kWh meter in zit zegt niet zoveel lijkt me.

De Home Advanced is soort van een rebrand van de lolo 3 volgens mij. Dus kan best zijn dat ze intern hetzelfde zijn. Dus even onder de kap kijken of je de P1 poort kunt vinden. Zit ook installatiehandleiding van de Home Advanced voor waar hij zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 17-05-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:29:
[...]

P1 werkt toch met RJ12 en 6 aders? Weet niet of je een RJ12 zo lekker aan een UTP kabel krijgt. 6 aderige telefoonkabel zou ook kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Inspired schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Mijn NM paal, Home Advanced, heeft schijnbaar ook wel een P1 poort. Je zou dus kunnen kijken of je lolo 3 dit ook heeft. Ze hebben bij mij alsnog een DLB module geinstalleerd. Waarschijnlijk ondat dit handiger is dan vragen of er een geschikte slimme meter hangt. Ook zal de module wellicht wat sneller reageren dan een meter met een ouder protocol. Dat er een kWh meter in zit zegt niet zoveel lijkt me.

De Home Advanced is soort van een rebrand van de lolo 3 volgens mij. Dus kan best zijn dat ze intern hetzelfde zijn. Dus even onder de kap kijken of je de P1 poort kunt vinden. Zit ook installatiehandleiding van de Home Advanced voor waar hij zit.
Oke, dan ga ik ook maar kijken voor een DLB module. Heb je daar een goede optie voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:35:
[...]

P1 werkt toch met RJ12 en 6 aders? Weet niet of je een RJ12 zo lekker aan een UTP kabel krijgt. 6 aderige telefoonkabel zou ook kunnen toch?
3 aders. En gaat prima. ;) Al heel lang geleden utp kabel gebruikt bij RJ 12 voor isdn.

Bijvoorbeeld http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
R. Smael schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Oke, dan ga ik ook maar kijken voor een DLB module. Heb je daar een goede optie voor?
Ik weet niet of er een “standaard” DLB module is of dat het specifiek voor NM is. Ik zou zelf eerst P1 proberen. De DLB module van NM is nieuw zo 150,- dacht ik. Even gekeken op mijn offerte, kost nieuw 82 ex BTW.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 17-05-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
P1 zal alleen goed werken bij het nieuwste type slimme meter met iedere seconde een datagram. De oudere versies (tot en met versie 4) geven iedere 10 s een datagram, en dat is niet vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Inspired schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:08:
[...]

Ik weet niet of er een “standaard” DLB module is of dat het specifiek voor NM is. Ik zou zelf eerst P1 proberen. De DLB module van NM is nieuw zo 150,- dacht ik. Even gekeken op mijn offerte, kost nieuw 82 ex BTW.
Dat had ik gezien ja, prijzig ding! En Welke heb jij als ik vragen mag?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:07:
P1 zal alleen goed werken bij het nieuwste type slimme meter met iedere seconde een datagram. De oudere versies (tot en met versie 4) geven iedere 10 s een datagram, en dat is niet vaak genoeg.
En elke versie van de meter is het nieuwste? Ze hebben hier ongeveer eind januari begin februari een slimme meter gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@R. Smael in het display van de slimme meter kan je de softwareversie aflezen. Bij een vrij nieuwe meter zou ik v 5 verwachten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:35:
@R. Smael in het display van de slimme meter kan je de softwareversie aflezen. Bij een vrij nieuwe meter zou ik v 5 verwachten
Zoek op merk en type met Google, daar kun je dan terug vinden welk protocol wordt gebruikt, DSMR 4 of DSMR 5. Ik zou geen aannames doen ten aanzien van 'nieuwe meter'.

Voorbeeld: hier hangt een Kaifa M304, deze spreekt alleen DSMR 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
R. Smael schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Dat had ik gezien ja, prijzig ding! En Welke heb jij als ik vragen mag?!
Ik heb dus de module van NM. Ik heb overigens wel een meter met DSMR5. Zou inderdaad eerst even kijken welke meter je hebt. En je kunt ook zonder DLB beginnen. Welke auto heb je/krijg je? Gedurende de nacht opladen is ook een optie wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
R. Smael schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:46:
[...]

Ja, die van newmotion zelf. Ook zal je een abbo bij newmotion moeten afsluiten, dlb is een betaalde "dienst".

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
daemonix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Zoek op merk en type met Google, daar kun je dan terug vinden welk protocol wordt gebruikt, DSMR 4 of DSMR 5. Ik zou geen aannames doen ten aanzien van 'nieuwe meter'.

Voorbeeld: hier hangt een Kaifa M304, deze spreekt alleen DSMR 4.
Oké, dat is wel een goeie. Het protocol in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Inspired schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Ik heb dus de module van NM. Ik heb overigens wel een meter met DSMR5. Zou inderdaad eerst even kijken welke meter je hebt. En je kunt ook zonder DLB beginnen. Welke auto heb je/krijg je? Gedurende de nacht opladen is ook een optie wellicht.
Oké, daar heb ik ook naar gekeken. Waar heb jij hem besteld?

Wij hebben een Sagemcom T-210 D met ESMR5.

Ik heb sinds half februari een Outlander uit 2015, ouder type.

Ja, dat is mogelijk maar ik ben er nou eenmaal een die écht alles uit iets wil halen, vandaar dat ook dit moet werken, in mijn ogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
teacher schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:01:
[...]

Ja, die van newmotion zelf. Ook zal je een abbo bij newmotion moeten afsluiten, dlb is een betaalde "dienst".
Dat was mij al duidelijk, €5,00 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@R. Smael dan zou ik eerst DLB laten voor wat het is. Trek een extra UTP kabel en kijk erna als je een andere auto hebt. Met 1x16 is het wat overkill. Of verwacht je veel bezoek dat wel 11kW zal gaan laden?

Mijn paal is onderdeel van lease. Installateur heeft alles via NM besteld. Neem aan dat NM wel zelf los een module kan leveren.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 18-05-2020 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Inspired schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:41:
@R. Smael dan zou ik eerst DLB laten voor wat het is. Trek een extra UTP kabel en kijk erna als je een andere auto hebt. Met 1x16 is het wat overkill. Of verwacht je veel bezoek dat wel 11kW zal gaan laden?

Mijn paal is onderdeel van lease. Installateur heeft alles via NM besteld. Neem aan dat NM wel zelf los een module kan leveren.
Er komt bijna nooit een andere elektrische/hybride auto bij ons.
Maar wij verbruiken thuis best veel stroom, dus wou het eigenlijk ook als een soort van extra veiligheid inbouwen & voor in de toekomst.

De module van NM kost bij hunzelf €154,- zag ik op de website. En omdat u aangaf dezelfde te hebben voor €82,- ben ik wel benieuwd waar u deze module heeft aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

Afgelopen vrijdag een stroomstoring gehad. Sindsdien doet mijn Eve Single Pro helemaal niets meer.
Vandaag technieker aan de deur. kWh-meter werkt, dus paal krijgt stroom. Interne smeltzekering was ook OK.
Er moet nu een technieker van Alfen zelf komen.

Gelukkig staat er een publiek laadpunt (dat echt nooit gebruikt wordt) op 400 meter van mijn deur.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

MtC schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:15:
Afgelopen vrijdag een stroomstoring gehad. Sindsdien doet mijn Eve Single Pro helemaal niets meer.
Vandaag technieker aan de deur. kWh-meter werkt, dus paal krijgt stroom. Interne smeltzekering was ook OK.

Gelukkig staat er een publiek laadpunt (dat echt nooit gebruikt wordt) op 400 meter van mijn deur.
Grote kans dat de stroomstoring voor een spanningspiek heeft gezorgd waardoor een van de printplaten in de laadpaal het heeft begeven. Die kunnen ze gelukkig redelijk makkelijk uitwisselen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

R. Smael schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Er komt bijna nooit een andere elektrische/hybride auto bij ons.
Maar wij verbruiken thuis best veel stroom, dus wou het eigenlijk ook als een soort van extra veiligheid inbouwen & voor in de toekomst.

De module van NM kost bij hunzelf €154,- zag ik op de website. En omdat u aangaf dezelfde te hebben voor €82,- ben ik wel benieuwd waar u deze module heeft aangeschaft.
Bij mij staat ie ook voor EUR 81,82 ex btw op mijn offerte (rechtstreeks bij NewMotion).
Dat is wel exclusief het bijbehorende abonnement a EUR 4,14 / maand ( EUR 278,80 ex BTW voor 5 jaar).
Dure grap dus dat load balancen met een NewMotion paal.
Een Alfen ICU mini kan het ook zonder abonnement, die zou achteraf gezien mijn voorkeur hebben.
Een Zappi ging hem niet worden want geen OCPP support om via laadpas te verrekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-05-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
MtC schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:15:

Je hebt er een losse kWh meter voorzitten ?
Dan weet je toch niet of de paal stroom heeft, dat die kWh meter het doet betekend alleen maar dat de stroom tot en met die kWh meter goed is.

Edit: wat @Bart ® zegt dus :).

@CyBeRSPiN Ik snap nu die drang naar load-balancing niet zo.
Hoe vaak komt het nu voor dat je niet kan laden als je al 3x25A tot je beschikking hebt? Ik heb een erg uitgebreide elektrische installatie en verbruikers en ik ben er pas 1 keer tegenaan gelopen (en toen wist ik eigenlijk dat het zou gebeuren maar ik was nieuwsgierig :+ ). Toen stonden er dus wel 2 ovens aan, een inductie kookplaat, een wasmachine, een warmtepomp (die de boiler aan het bijvullen en verwarmen was!) en mijn E-tron met 11kW.

Menig paal kan toch gewoon afgesteld worden op max 7,4kW laden ipv de volle 11? Dan loop je er nooit tegenaan, geen abo nodig of andere gekke diensten en je weet altijd waar je aan toe bent met laden?

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 18-05-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:33:
[...]

Je hebt er een losse kWh meter voorzitten ?
Dan weet je toch niet of de paal stroom heeft, dat die kWh meter het doet betekend alleen maar dat de stroom tot en met die kWh meter goed is.

Edit: wat @Bart ® zegt dus :).
Er zit een kWh-meter in de paal ;-)
9/10 is het het moederbord idd. En vermoedde zelf ook al een piekstroom.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:33:
[...]

@CyBeRSPiN Ik snap nu die drang naar load-balancing niet zo.
Hoe vaak komt het nu voor dat je niet kan laden als je al 3x25A tot je beschikking hebt? Ik heb een erg uitgebreide elektrische installatie en verbruikers en ik ben er pas 1 keer tegenaan gelopen (en toen wist ik eigenlijk dat het zou gebeuren maar ik was nieuwsgierig :+ ). Toen stonden er dus wel 2 ovens aan, een inductie kookplaat, een wasmachine, een warmtepomp (die de boiler aan het bijvullen en verwarmen was!) en mijn E-tron met 11kW.

Menig paal kan toch gewoon afgesteld worden op max 7,4kW laden ipv de volle 11? Dan loop je er nooit tegenaan, geen abo nodig of andere gekke diensten en je weet altijd waar je aan toe bent met laden?
Ik snap de drang nu minder.
Maar in mijn geval gaat het om een 1-fase EV die max 32A kan laden terwijl ik een 3x25A aansluiting heb.
Ik dacht vooraf dat met 16A (3,7kW) laden wel erg traag zou zijn en ik dan in de praktijk in de knoop zou kunnen komen.
Hij staat nu echter op 20A "load balanced", en nog nooit een issue gehad dat ik de volgende dag tekort had. 16A had achteraf dus ook gekund. Vooraf wilde ik perse 25A in laten stellen, dat werd me toen door de monteur afgeraden. Heb smeltzekering als hoofdzekering, dus dat heb ik maar zo gelaten dan om even aan te zien of 20A voldoende was ;) Inmiddels 1,5 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tsja, dat verschilt per geval natuurlijk. Binnenkort ga ik verder van mijn werk af wonen, en dan moet de auto wel tot 100% geladen worden in 1 nacht (om reserve voor noodgevallen te hebben). Dan is 16 A voor mij niet genoeg, nu volstaat het ruim. Ik moet nog zien of ik dan destination charging kan doen, en dan volstaat die 16 A wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Het is gewoon wat extra gemak/luxe. Met wat nadenken kan ik er ook wel zonder. Maar nu geen omkijken naar. Ik krijg (normaal) veel bezoek die bij me laden. Dan is het wel lekker dat je gewoon kunt laden en verder niet na hoeft te denken als we gaan koken/wassen etc. Zelf kan ik prima ‘s nachts laden.

Met een Outlander zou ik er niet zo snel aan beginnen. Kun je ook wel een fase vrijmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:38
Ik krijg binnenkort een 3 fase laadpaal bij mij thuis. Ik rij een Ioniq, deze kan op 1 fase laden. Welke fase wordt er gebruikt om de Ioniq te laden? L1, L2 of L3? Of kan dat wisselen? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

its_me_ schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:00:
Ik krijg binnenkort een 3 fase laadpaal bij mij thuis. Ik rij een Ioniq, deze kan op 1 fase laden. Welke fase wordt er gebruikt om de Ioniq te laden? L1, L2 of L3? Of kan dat wisselen? Dank!
Dat wordt tijdens de aanleg bepaald, de L1 van de laadpaal wordt altijd gebruikt door de auto, maar je hoeft die niet perse op L1 in je meterkast aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:17:
[...]

Dat wordt tijdens de aanleg bepaald, de L1 van de laadpaal wordt altijd gebruikt door de auto, maar je hoeft die niet perse op L1 in je meterkast aan te laten sluiten.
Inderdaad, even kijken wat het handigste uit komt in huis. Hier laadt de Ioniq (loadbalanced) op L2 en de Kona op L3, dat komt het beste uit met de grootverbruikers in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Laadpalen met 1 stekker zitten zoals gezegd op L1. Laadpalen met 2 stekkers kunnen een interne fasedraaiing hebben, waardoor de 2e stekker op L2 zit.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
Duidelijk, dit is precies wat ik wilde weten. Dan ga ik in de meterkast de fasen slim aansluiten. De auto op dezelfde fase als de zonnepanelen lijkt mij dan slim, of vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 07:50:
Laadpalen met 1 stekker zitten zoals gezegd op L1. Laadpalen met 2 stekkers kunnen een interne fasedraaiing hebben, waardoor de 2e stekker op L2 zit.
Uhm, niet per definitie dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:05:
[...]

Uhm, niet per definitie dus. ;)
Correct. Maar het is dus wel verstandig om dat vooraf even uit te zoeken bij palen met 2 aansluitingen. Anders heb je kans dat je met je fasedraaiing in de meterkast de fasedraaiing in de paal ongedaan maakt en de 2 auto's alsnog op dezelfde fase aan het laden zijn.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

its_me_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:02:
Duidelijk, dit is precies wat ik wilde weten. Dan ga ik in de meterkast de fasen slim aansluiten. De auto op dezelfde fase als de zonnepanelen lijkt mij dan slim, of vergeet ik iets?
Is dat omdat je denkt dat je dan automatisch saldeert en anders niet? Dat is niet zo. Als je teruglevert op bijvoorbeeld L2 en tegelijkertijd laadt op L1 dan zal de slimme meter dat intern salderen zodat je niet voor je eigen stroom betaalt. Ook al lever je technisch gezien wel terug en consumeer je de stroom vanuit het net op de andere fase.

Dan nog een ander aspect: als je een loadbalancing module hebt, is er een kans dat de auto juist geknepen wordt als er veel zonnestroom loopt. De module van NewMotion, die met stroomklemmen de belasting per fase meet als je geen recente slimme meter hebt, houdt namelijk geen rekening met de richting van de stroom.. dus bij 10A terugleveren en een ingestelde max belasting van 20A laadt de auto maar met 10A. Precies niet wat je wil. Misschien dat NewMotion hier de enige is die daarmee de plank mis slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Is dat omdat je denkt dat je dan automatisch saldeert en anders niet? Dat is niet zo. Als je teruglevert op bijvoorbeeld L2 en tegelijkertijd laadt op L1 dan zal de slimme meter dat intern salderen zodat je niet voor je eigen stroom betaalt. Ook al lever je technisch gezien wel terug en consumeer je de stroom vanuit het net op de andere fase.

Dan nog een ander aspect: als je een loadbalancing module hebt, is er een kans dat de auto juist geknepen wordt als er veel zonnestroom loopt. De module van NewMotion, die met stroomklemmen de belasting per fase meet als je geen recente slimme meter hebt, houdt namelijk geen rekening met de richting van de stroom.. dus bij 10A terugleveren en een ingestelde max belasting van 20A laadt de auto maar met 10A. Precies niet wat je wil. Misschien dat NewMotion hier de enige is die daarmee de plank mis slaat.
Ik dacht dat het vooral installatie technisch handig zou zijn omdat je dan de opgewekte energie zoveel mogelijk zelf verbruikt. Saldering technisch maakt het inderdaad niets uit.

Ik krijg een Alfen Eve single Proline met load balancing welke tot 22kW geschikt is. Deze zal sowieso iets geknepen moeten worden omdat ik maar een 3x25A aansluiting met automaten heb. Van een collega begreep ik dat tot 18-20A haalbaar moet zijn. Ik ga er dan even van uit dat de paal op een 3x16A groep wordt aangesloten en dat die groep iets overbelast wordt. Er wordt een verbinding gemaakt met de slimme meter via de P1 poort, dus ik hoop dat de paal ook naar de richting van de stroom kijkt! De handleiding van Alfen is daar niet helemaal duidelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@its_me_ ja via P1 is dat geen probleem. Daar wordt consumptie en teruglevering gescheiden bijgehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Alleen als je dan met 10a gaat laden, ziet de module geen gebruik meer en zal ie alsnog naar 16a gaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:11
Ff een cross post uit het E-Niro topic, omdat het ook relevant is voor Kona MY20 en M3 rijders:

Voor degenen met een lader die rekening houdt met PV overschot: MY20 komt niet lekker uit deep sleep. Dat is een probleem als het laden stopt door een wolk, de nacht, of een tijdelijk hoger eigen verbruik in huis. Zodra er weer overschot is gaat de MY20 niet meer laden. Ik heb hierover contact gehad met Marc van Zappi.
Probleem speelt ook bij de Kona en de M3.
Het is aan Kia om een update uit te brengen en zich netjes aan het protocol te houden. Op mijn vraag of hij een update van Kia verwacht:
Ja zeker, ze hadden dit probleem totaal niet met de 2019 modellen, dus moet je echt hierover gaan klagen bij Kia. Dan komt er wellicht een oplossing. Ook publieke laadpalen moeten kunnen stoppen met laden als het net overbelast raakt, en daarna weer opnieuw kunnen starten met laden. Dit speelt dus niet alleen bij Zappi laders die zonnestroom kunnen laden. Ons advies is om dan op Eco te gaan laden, dan wordt er in elk geval zoveel mogelijk zonnestroom geladen met het enige verschil dat er niet meer wordt gestopt als er wolken komen, maar dan gaat de Zappi gewoon door op 1,4kW. Zolang we kunnen salderen is het natuurlijk ook geen financiele pijn, maar in de UK zijn ze woest vanwege dit probleem, want dan kost het hun gewoon geld !!
En van de fabrikant over de M3:
We've spent hours testing and refining the signals that the zappi sends to the car but we follow the standard (IEC61851-1) and the Model 3 does not. Ironically the Model S and X both work fine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:54
De eerste week van juni wordt mijn 330e geleverd. Ik was eerst van plan om een laadstation te installeren, maar:
(1) ik vind het relatief duur (t.o.v. meegeleverde granny charger)
en (2) er is niet genoeg plaats voor extra modules in huidige meterkast om dat laadstation op aan te sluiten

Ik zie dus niet echt het nut in om veel kosten te maken, gezien het ook maar een kleine batterij is (en we binnen 2 jaar verhuizen naar nieuwbouw).

Maar waar ik moeilijk een antwoord op vind is mijn volgende vraag: is traag laden (op 10A) slecht voor de batterij?
Ik lees wel dat snelladen een negatieve impact kan hebben, maar ik vind geen referenties terug rond het 'granny chargen'. Ik ga ervan uit dat dit weinig tot geen negatieve gevolgen zal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@GSamson nee hoor. granny charger kan je prima gebruiken voor dagelijks laden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Erasmo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:40:
Wellicht handig om bij de zappi te vermelden dat die op dit moment een van de beter palen is als je zonnepanelen hebt.
Grappig, ik ben via jouw post op de Zappi v2 uitgekomen. Wordt volgende week geïnstalleerd :)

Heeft iemand hier de Zappi v2 al thuis en via de HUB op internet verbonden? Ik ben benieuwd wat de huidige firmware versie is. Ik laat deze "dom" installeren, maar heb wel met de leverancier afgesproken dat de laatste firmware erop gezet wordt. Gevonden wat de laatste firmware is.

[ Voor 9% gewijzigd door Narc op 25-05-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marcva schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:18:
Ff een cross post uit het E-Niro topic, omdat het ook relevant is voor Kona MY20 en M3 rijders:

Voor degenen met een lader die rekening houdt met PV overschot: MY20 komt niet lekker uit deep sleep. Dat is een probleem als het laden stopt door een wolk, de nacht, of een tijdelijk hoger eigen verbruik in huis. Zodra er weer overschot is gaat de MY20 niet meer laden. Ik heb hierover contact gehad met Marc van Zappi.
Probleem speelt ook bij de Kona en de M3.
Het is aan Kia om een update uit te brengen en zich netjes aan het protocol te houden. Op mijn vraag of hij een update van Kia verwacht:

[...]

En van de fabrikant over de M3:

[...]
Ik hoop met je mee maar ben niet zo zeker dat Hyundai/Kia het verhelpt. Kans is aanwezig dat dit bewust gedaan is ivm. De drain van de 12v batterij.

Dat het bij de MY19 geen issue is komt waarschijnlijk door de wisseling van 1 naar 3 fase boordlader, wat een totaal ander product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen hoe de combinatie van zonnepanelen met een EV als lease auto werkt? Ik krijg de Alfen Eve Single Pro-Line als laadpaal. Bij mijn werkgever is onlangs elektrisch rijden geïntroduceerd en de administratieve afhandeling qua kosten/verbruik lijkt direct via de Leasemaatschappij te lopen (meerkosten voor brandstof bovenop de kale leaseprijs)
- als het goed is logt de Alfen de hoeveelheid stroom die ik verbruik per oplaadsessie
- deze kan ik met een pasje/sleutelhanger gebruiken
- de kosten voor het opladen worden vergoed door mijn werkgever/leasemaatschappij via een declaratie
- de gemaakte kosten voor opladen betaal ik direct aan mijn energieleverancier
- de kosten kan ik salderen met mijn zonnepanelen (als ik overdag oplaad)

Klopt bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het kan zijn dat Alfen jou direct betaalt. Voor de rest zie ik geen fouten in je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:39:
Het kan zijn dat Alfen jou direct betaalt. Voor de rest zie ik geen fouten in je verhaal.
Thx. Betekent dus wel dat je feitelijk nog geld kunt verdienen met het opladen van je EV via zonnepanelen omdat je de energiekosten kunt declareren die je zelf niet hoeft te betalen. Interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Aghanim schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Thx. Betekent dus wel dat je feitelijk nog geld kunt verdienen met het opladen van je EV via zonnepanelen omdat je de energiekosten kunt declareren die je zelf niet hoeft te betalen. Interessant :)
Niet helemaal natuurlijk, want anders had je geld gekregen voor die kwh's door de saldering. Het is pas interessant als je meer opwekt dan je verbruikt, en dat overschot gebruikt om je auto op te laden. Alhoewel dan je pv-installatie weer minder rendabel is.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:57:
[...]

Niet helemaal natuurlijk, want anders had je geld gekregen voor die kwh's door de saldering. Het is pas interessant als je meer opwekt dan je verbruikt, en dat overschot gebruikt om je auto op te laden. Alhoewel dan je pv-installatie weer minder rendabel is.
Dat laatste zal het geval gaan zijn. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
GoldenSample schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Ik hoop met je mee maar ben niet zo zeker dat Hyundai/Kia het verhelpt. Kans is aanwezig dat dit bewust gedaan is ivm. De drain van de 12v batterij.
[...]
Dat het bij de MY19 geen issue is komt waarschijnlijk door de wisseling van 1 naar 3 fase boordlader, wat een totaal ander product is.
Dat klopt, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je aan de standaarden houdt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Bart ® schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:57:
[...]
[...] Alhoewel dan je pv-installatie weer minder rendabel is.
Dat is maar ten dele waar. Ja, je krijgt minder cash voor je overschot. Maar als ik mocht kiezen: 11 cent voor mijn kWh, of 6 km rijden....
Dat is ook rendement :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Marcva schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:18:
[...]

Dat is maar ten dele waar. Ja, je krijgt minder cash voor je overschot. Maar als ik mocht kiezen: 11 cent voor mijn kWh, of 6 km rijden....
Dat is ook rendement :*)
Ik bedoel meer dat als je een overschot hebt, je PV-installatie financieel minder rendabel is. Idealiter wil je exact even veel produceren als je verbruikt. Maar goed, we gaan offtopic.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Een EV-box homeline, zou je die ook zonder abonnement kunnen gebruiken (of moet het dan de autostart versie zijn) en heeft deze wel of niet DC aardlek ingebouwd? Ik zoek nog een laadpunt dat ik bij mijn ouders kan neerhangen en deze zijn wel te vinden op marktplaats.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 26-05-2020 11:31 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Luiaard schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:29:
Een EV-box homeline, zou je die ook zonder abonnement kunnen gebruiken (of moet het dan de autostart versie zijn) en heeft deze wel of niet DC aardlek ingebouwd? Ik zoek nog een laadpunt dat ik bij mijn ouders kan neerhangen en deze zijn wel te vinden op marktplaats.
Backoffice is verplicht voor de normale Homeline en er zit geen DC aardlek in de homeline ingebouwd. De Homeline Autostart heeft geen backoffice, er zit ook geen kWh-meter en geen simkaarthouder in, hij kan dus niet eens communiceren en verrekenen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Je zoekt dan idd een homeline autostart.

Andere gebruikte opties: lolo2, icu, of een ls24 kastje

Type b aardlek moet je dan idd zelf toevoegen.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 26-05-2020 11:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Narc schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:06:
[...]

Grappig, ik ben via jouw post op de Zappi v2 uitgekomen. Wordt volgende week geïnstalleerd :)

Heeft iemand hier de Zappi v2 al thuis en via de HUB op internet verbonden? Ik ben benieuwd wat de huidige firmware versie is. Ik laat deze "dom" installeren, maar heb wel met de leverancier afgesproken dat de laatste firmware erop gezet wordt. Gevonden wat de laatste firmware is.
Leuk, hopelijk bevalt ie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 22:34
Binnenkort hoop ik mijn Seat Mii Electric in ontvangst te nemen. Op de zaak zijn voldoende laadpalen beschikbaar, en ik maak me dus geen zorgen om de week door te komen.

Echter, het gemak van een laadpaal thuis valt natuurlijk niet te ontkennen. Ik woon in een huurappartement met een gedeelde parkeerplaats. Als gevolg heb ik dus op de eerste plaats te maken met een huurbaas, en op de tweede plaats met de VVE.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dergelijke verzoeken bij huurbazen/VVE? In dit topic heb ik het niet kunnen vinden, excuus als ik het gemist heb. Online heb ik al deze brochure kunnen vinden. Hoewel ik niet in de provincies van die brochure woon, geeft hij wel veel inzicht in het proces. Het leek me goed om dit mee te sturen met een aanvraag.

Daarnaast wilde ik ook wat concrete suggesties meesturen; op de zaak staat Essent, dus daar neem ik sowieso al een abonnement op. Deze lijkt op het eerste gezicht ook prima geschikt voor een parkeerplaats van een flat. Die van EV box lijkt ook geschikt. Helaas is het moeilijk om prijsinzicht te krijgen omdat ze allemaal via offertes gaan. Waar moet ik op letten voor een laadpaal voor een algemene parkeerplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Huurbazen doen waarschijnlijk niet zo aan laadpalen. Er is wel wat info voor VVE's: https://www.evrijders.nl/...ten-over-laden-en-de-vve/

Pagina: 1 ... 14 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen