Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Flabsie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:02:
[...]

Ze mogen dan natuurlijk wel allemaal in 1 richting staan, maar toch even opletten. Audioquest komt uit de UK, dus als je een recent geïmporteerde kabel te pakken hebt loopt alles hoogstwaarschijnlijk nog via links. Dat gaat gegarandeerd botsen met jouw continentale apparatuur.

Tenzij je voor de rest allemaal Japanners hebt staan natuurlijk.
Maar in Japan hebben ze geen 230V, 100V. Dus oppassen, die gaan via het midden.

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28

royhoi

-

[...]

Ze mogen dan natuurlijk wel allemaal in 1 richting staan, maar toch even opletten. Audioquest komt uit de UK, dus als je een recent geïmporteerde kabel te pakken hebt loopt alles hoogstwaarschijnlijk nog via links. Dat gaat gegarandeerd botsen met jouw continentale apparatuur.

Mijn versterker is Japans en mijn speakers zijn Engels. Wat nu? Alles verkopen?

K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
royhoi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:38:
[...]

Mijn versterker is Japans en mijn speakers zijn Engels. Wat nu? Alles verkopen?
Nee dat is gelukkig niet nodig, met een UT module kun je corrigeren voor zowel linguistische interferentie als cultureel geinduceerde richtingsvoorkeur in de kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

Audioquest komt allemaal uit China. Doen er een mooi doosje en een mooie afwerking omheen en ze hebben een hele goede marketing afdeling.

In feite koop je gewone kabels die worden verkocht met een hele hoge winstmarge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
Daniel36 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:04:
[...]

Vooral de stelling dat de electronen rectaal naar je speakers moeten gaan is bijzonder.

Gezien de onzin in de gepostte artikelen zou het me niet eens erg verbazen.
:+
Ik hoopte al dat iemand anders het ook was opgevallen :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
royhoi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:36:
Gebruik al jaren lang dikke koperen bedrading voor mijn speakers, werkt prima maar zijn lelijk. Puur voor het esthetische dus eindelijk een gebruikt setje Audioquest speaker kabels op de kop kunnen tikken. Hier zitten van die DBS dingen op. Heerlijk even reviews gelezen
Alleen een blik op de prijslijst van kabeltjes van deze firma moet dunkt mij al genoeg zeggen. Maar als ze dan ook nog een betoog houden over inspelen ...... Voor een beetje nuchter lezer met een normale dosis gewoon gezond verstand nemen ze hiermee naar mijn menig het laatste restje twijfel wel weg, mocht dat er nog zijn,.

Niettemin, ook buitensporig duur spul kan best wel van redelijke of goede kwaliteit zijn en er bovendien wel mooi uitzien, dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. Voor de meeste kabels moet je namelijk bij wijze van spreken zelfs je best doen om er waardeloze troep van te maken zonder dat je dat meteen ziet. Meestal maken ze dat ook niet zelf, maar kopen ze gewoon gangbare spullen in. De enige pijn zal dan ook pijn in de portemonnee zijn.

ik neem echter aan dat je er tweedehands maar een fractie van de nieuwprijs voor hebt betaald.
Overigens heb ik nog nooit specifieke speakerkabel gekocht, een hardnekkige fabel dat dat nodig zou zijn, maar doodgewoon goedkoop elektriciteitssnoer en het ligt er al jaren zonder ook maar enig probleem.

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
aljooge schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:02:
[...]

Audioquest komt allemaal uit China. Doen er een mooi doosje en een mooie afwerking omheen en ze hebben een hele goede marketing afdeling.

In feite koop je gewone kabels die worden verkocht met een hele hoge winstmarge
Dat mag jij vinden, maar voor mij voelt dat toch heel anders, en de soundstage in mijn luisterkamer liegt er ook niet om.

• Techneut
  • Niet online
Ach Flabsie, als jij hoegenaamd geen last hebt van die pijn in je portemonnee dan is er natuurlijk helemaal niets aan de hand. Jouw spullen kunnen best in alle opzichten dik in orde zijn. Er is geen enkele aanleiding om daarover van mening te verschillen. Wat niet wegneemt is dat je nagenoeg hetzelfde materiaal voor maar een heel gering deel van de prijs veel dichterbij kan kopen, misschien zelfs wel bij een fysieke elektronicawinkel "om de hoek". Dat is volgens mij ook de voornaamste strekking van het commentaar waar jij op reageert.

Uiteraard, dat moet er wel bij gezegd worden, kan jij toevallig een goedkoop product hebben gekocht waarvoor deze opmerkingen niet van toepassing zijn. Want die zullen ze vast ook wel te koop hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 29-09-2021 19:55 ]

Verwijderd

Deze is nog wel iets milder, maar het doet ook niks positiefs.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2021 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janklo
Ik hou van dit topic haha, echt leuk om pagina's terug te lezen. Gewoon random maakt niet uit welke haha.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• royhoi

royhoi

-

Techneut schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:19:
[...]
Alleen een blik op de prijslijst van kabeltjes van deze firma moet dunkt mij al genoeg zeggen. Maar als ze dan ook nog een betoog houden over inspelen ...... Voor een beetje nuchter lezer met een normale dosis gewoon gezond verstand nemen ze hiermee naar mijn menig het laatste restje twijfel wel weg, mocht dat er nog zijn,.

Niettemin, ook buitensporig duur spul kan best wel van redelijke of goede kwaliteit zijn en er bovendien wel mooi uitzien, dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. Voor de meeste kabels moet je namelijk bij wijze van spreken zelfs je best doen om er waardeloze troep van te maken zonder dat je dat meteen ziet. Meestal maken ze dat ook niet zelf, maar kopen ze gewoon gangbare spullen in. De enige pijn zal dan ook pijn in de portemonnee zijn.

ik neem echter aan dat je er tweedehands maar een fractie van de nieuwprijs voor hebt betaald.
Overigens heb ik nog nooit specifieke speakerkabel gekocht, een hardnekkige fabel dat dat nodig zou zijn, maar doodgewoon goedkoop elektriciteitssnoer en het ligt er al jaren zonder ook maar enig probleem.
Reden voor mij om deze kabels te kopen is enkel voor de mooie afwerking en looks, verder ben ik van mening dat koper koper is.

Wel leuk hoe de verkoper vol lof vertelde over alle positieve dingen die deze kabels met zich mee brengen, ik kan het me allemaal niet zo meer herinneren maar van wat ik er van moest geloven moeten ze een wonderbaarlijk mooi geluid gaan geven. Ik ga er van het weekend eens serieus voor zitten kijken of er verschil in zit tegenover m’n simpele koperen snoertjes

K

• Techneut
  • Niet online
@royhoi.
Pas op, je zegt met je nuchtere gezonde verstand "koper is koper". Helemaal waar, en nog veel meer, ik zou het daarbij laten. Hiervoor stond o.a. een proef vermeld met de wel eerder genoemde kleerhangers. Allemaal overduidelijk en eveneens een uitkomst die men natuurlijk allang wist. Blijf dus met dat kritisch luisteren wel sterk in je schoenen staan. Met zo'n test die je wilt doen stel je jezelf toch min of meer open voor twijfels en voordat je het weet verbeeld je je dat je toch een verschilletje hoort dat er helemaal niet is en dat er dus toch een kern van waarheid in die fraaie beloften moet zitten.

Persoonlijk met mijn elektro achtergrond heb ik helemaal geen behoefte aan zoiets. Voor mij is zoiets verspilde moeite, de theorie is gewoon overduidelijk. En de praktijk is letterlijk nooit anders dan de theorie, waar dat soms wel eens zo lijkt, is er niet (volledig) de juiste theorie gebruikt. Ik constateer regelmatig dat er ten gevolge van allerlei fabeltjes onnodig veel aandacht wordt besteed aan speakerkabel.

Ik vergelijk een test met zoiets dit met dit met een jaar lang de hoogste en de laagste temperatuur te meten om te controleren of het allemaal wel klopt. En tot de conclusie te komen dat het in Nederland inderdaad in de winter gemiddeld kouder is dan in de zomer.

• janklo
Techneut schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:42:
@royhoi.
Pas op, je zegt met je nuchtere gezonde verstand "koper is koper". Helemaal waar, en nog veel meer, ik zou het daarbij laten. Hiervoor stond o.a. een proef vermeld met de wel eerder genoemde kleerhangers. Allemaal overduidelijk en eveneens een uitkomst die men natuurlijk allang wist. Blijf dus met dat kritisch luisteren wel sterk in je schoenen staan. Met zo'n test die je wilt doen stel je jezelf toch min of meer open voor twijfels en voordat je het weet verbeeld je je dat je toch een verschilletje hoort dat er helemaal niet is en dat er dus toch een kern van waarheid in die fraaie beloften moet zitten.

Persoonlijk met mijn elektro achtergrond heb ik helemaal geen behoefte aan zoiets. Voor mij is zoiets verspilde moeite, de theorie is gewoon overduidelijk. En de praktijk is letterlijk nooit anders dan de theorie, waar dat soms wel eens zo lijkt, is er niet (volledig) de juiste theorie gebruikt. Ik constateer regelmatig dat er ten gevolge van allerlei fabeltjes onnodig veel aandacht wordt besteed aan speakerkabel.

Ik vergelijk een test met zoiets dit met dit met een jaar lang de hoogste en de laagste temperatuur te meten om te controleren of het allemaal wel klopt. En tot de conclusie te komen dat het in Nederland inderdaad in de winter gemiddeld kouder is dan in de zomer.
Al is koper niet meer het koper van 40 jaar terug helaas. Te vaak aluminium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

janklo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:17:
[...]

Koper is nog steeds koper hoor ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20

Cheezus

Luiaard

Tenzij je bijvoorbeeld radioactief koper-64 gebruikt. Dat vervalt naar nikkel-64 en zink-64 en is dan niet meer het koper van 40 jaar terug :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
janklo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:17:
[...]

Dit is wel de meest boomer "vroeger was alles beter" opmerking die ik ooit heb gelezen _/-\o_ Petje af! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet trouwens ook wel dat hij op CCA doelt ;)

• janklo
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:45:
[...]

die klopt hehe, maarja de kabels niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Techneut schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:27:
Ach Flabsie, als jij hoegenaamd geen last hebt van die pijn in je portemonnee dan is er natuurlijk helemaal niets aan de hand. Jouw spullen kunnen best in alle opzichten dik in orde zijn. Er is geen enkele aanleiding om daarover van mening te verschillen. Wat niet wegneemt is dat je nagenoeg hetzelfde materiaal voor maar een heel gering deel van de prijs veel dichterbij kan kopen, misschien zelfs wel bij een fysieke elektronicawinkel "om de hoek". Dat is volgens mij ook de voornaamste strekking van het commentaar waar jij op reageert.

Uiteraard, dat moet er wel bij gezegd worden, kan jij toevallig een goedkoop product hebben gekocht waarvoor deze opmerkingen niet van toepassing zijn. Want die zullen ze vast ook wel te koop hebben.
[...]

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:45:
[...]

De koper van het koper is niet meer dezelfde koper als de koper van koper 40 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Omdat in mijn versterker geen spades kunnen heb ik ze gewisseld met de andere kant. Gelijk wat foto’s van de binnenkant van de audioquest kabel gemaakt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCQp2VdPA1akIaf07kTTHa1KUxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXaLfl8EswDtsuN5hhHUmrau.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH1LodLZmT0a-4U4t2ldI-idhpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJv6XNKiBgEjM8gzb5Nz6bhL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9cx4G8_QCztz2K8ffxCzJFmyVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0FxuFUjghD6QG0Wy2NMKnr5.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19
Wat is al die troep die op de aders zit?

Ook lijkt me dat zulke dikke aders niet heel bevorderlijk zijn voor een klemverbinding. Dikke aders geven minder contactoppervlak.
Een soldeerverbinding lijkt me bij zo'n kabelconfiguratie beter.
eea natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel vermogen je van plan bent door de kabel te sturen.

Ik werk dagelijks met zware gelijkrichters en slechte contactovergangen bij connectors kunnen enorme invloed hebben op het functioneren.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 02-10-2021 14:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Die troep is blijkbaar zilverpasta wat ze er bij AQ op doen. En hier de mening van AQ wat betreft solderenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjlN3bm3tcTSjbt9ZLECztsoMkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jwWsNnpEzStPcLvPbkl7sQN.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
royhoi schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:41:
En hier de mening van AQ wat betreft solderen..
Jammer dan dat àlle elektronische componenten in een versterker, cd/dvd/whatever speler, DAC, scheidingsfilter etc etc etc gesoldeerd zitten.... :D :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

mr_petit schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Jammer dan dat àlle elektronische componenten in een versterker, cd/dvd/whatever speler, DAC, scheidingsfilter etc etc etc gesoldeerd zitten.... :D :o
Vandaar dat m’n geluid zo beschadigd klinkt 😅

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
hehe heel de versterker is binnen gesoldeerd, kabels in je speakers zijn gesoldeerd, filter in je speaker is gesoldeerd. Maar nee deze kabel moet met pasta want dat is veel beter. Nee sorry hoor die gaat er bij mij niet in hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

itcrowd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

De koper van het koper is niet meer dezelfde koper als de koper van koper 40 jaar geleden.
Ik heb nog een tijdje spekkoper geprobeerd. Met een goede 3kW subwoofer en een voldoende zware versterker krijg je knetterend geluid (en acuut honger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Mijn kennis van electra is niet heel goed, maar hoe kan een versterker 50 tot 100A trekken als een stopcontact Max 16A levert?

https://hifi.be/artikel/3...o-en-videoapparatuur.html

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:33
tilburgs82 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:29:
Mijn kennis van electra is niet heel goed, maar hoe kan een versterker 50 tot 100A trekken als een stopcontact Max 16A levert?

Stroompieken. Een automaat schakelt niet direct uit bij 16A maar is afhankelijk van het type (A,B,C, etc. karakteristiek) hoeveel overbelasting voor een bepaalde tijd geaccepteerd wordt: https://www.volta-org.be/...ieken_van_automaten_2.pdf

Wat wel bijzonder is, is dat het apparaat 16A mag leveren op de outlets maar dat de voedingskabel maar 10A aan kan.. :?

Outlet: 5 × 16 A/250 VAC Socket CEE 7/3
Power Supply Cable: 10 A/250 VAC Connector IEC C13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46
Kortstondig kan dat altijd. Inschakelstromen van motoren doen dat b.v. ook.
En op zich kun je prima het net filteren en zorgen dat je een schonere spanning aan de secundaire kant krijgt. Ik vraag me bij dit soort dingen alleen altijd af wat voor baggersysteem je wel niet hebt gekocht als je extra netfiltering nodig hebt om je geluid goed te krijgen. Ditzelfde systeem zit nl. ook in je versterker en zeker bij de duurdere versies zou je verwachten dat er aandacht aan is besteed om storingen op het net niet in je geluid door te laten komen.

Gezien het verschil in geluid dat ze horen zou ik dan ook eerst investeren in een fatsoenlijke versterker. Minstens een paar honderd euro besteden aan het apparaat dat daadwerkelijk je geluid verzorgt lijkt me geen slecht plan :P

Ik moet trouwens zeggen dat ik deze zin ook apart vond :
De Audes ST-900 produceert vrijwel geen akoestische ruis
Dus het is een pro dat een apparaat dat je gebruikt om akoestische ruis weg te krijgen weinig akoestische ruis veroorzaakt :?

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 05-10-2021 08:51 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een stroom piek bij inschakelen kan nog wel. Maar 100A uit je 230V trekken bij een "zeer dynamisch" stukje muziek? Ik weet niet wat de rest van de wijk ervan vindt als je versterker 23kW tijdens wat muziek nodig heeft.

Ik zie ook niet echt hoe een transformator in serie zetten ervoor zou zorgen dat je beter met stroompieken om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 11:23
Gebruik al jaren lang dikke koperen bedrading voor mijn speakers, werkt prima maar zijn lelijk. Puur voor het esthetische dus eindelijk een gebruikt setje Audioquest speaker kabels op de kop kunnen tikken. Hier zitten van die DBS dingen op. Heerlijk even reviews gelezen

Audioquest meldt dat het inspelen van kabels met DBS eigenlijk niet nodig is. Logisch: er staat continu spanning op, waardoor de kabel al netjes in een richting staat. Wel even opletten met aansluiten: de dbs module is het ‘einde’ van de kabel.

Mooi 😆 dat scheelt weer dan

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Werkt geweldig, dat DBS systeem...NOT https://www.audiosciencer...le-with-dbs-review.14683/

Oeps...deze link was al vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

tilburgs82 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:29:

Er zijn wel veel details verloren in de vertaling heb ik het idee.
Een output van 5V kan bij wijze van wel 100Ampere hebben, wat een vermogen geeft van 500W. En dat zeggen ze ook (soortvan) later in de alinea
De Audes ST-900 heeft een zeer lage DC-uitgangsweerstand en kan mede daardoor gemakkelijk hoge stroompieken leveren zonder dat de secundaire spanning van 230 Volt zakt.
maar eerder zeiden ze
Waarden van 50 A tot 100 A zijn beslist geen uitzondering, het spanningsniveau van 230 Volt dient onder deze zware omstandigheden constant te blijven, dus zonder “dips” en bovendien moet er (theoretisch) een “oneindige hoeveelheid stroom geleverd kunnen worden”.
Continu 100A op 230V... Hmmm.. Dan mag je m aansluiten op een snel-oplader van een elektrische auto.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royhoi schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:23:
Omdat in mijn versterker geen spades kunnen heb ik ze gewisseld met de andere kant. Gelijk wat foto’s van de binnenkant van de audioquest kabel gemaakt [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht trouwens overigens dat audiofielen bang waren voor skin effecten in hun kabel, maar blijkbaar valt dat toch wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

[i] Audioquest meldt dat het inspelen van kabels met DBS eigenlijk niet nodig is. Logisch: er staat continu spanning op, waardoor de kabel al netjes in een richting staat. <knip>
Ongelooflijk, is dit werkelijk een uitspraak van Audioquest ? ? ?
Met dergelijke kletskoek-in-het-kwadraat van naar ik aanneem iemand van de pr-afdeling, waar men soms de ballen verstand heeft van de relevante techniek (een echte technicus zou zoiets als dit namelijk onmogelijk uit z'n pen krijgen), degradeert een firma als Audioquest zich als een bijzonder dubieuze handelaar. Ik had er al door die torenhoge prijzen voor uiterst simpele snoertjes niet een al te hoge pet van op, maar dit doet echt definitief de deur dicht, sterker nog, helemaal op slot. Trouwens, zouden er echt mensen zijn die je kan wijsmaken dat het inspelen, althans het beoogde effect ervan) van kabels sowieso bestaat?

Disclaimer, ik neem onmiddellijk aan dat ze ook wel zondermeer goede producten verkopen van betrouwbare fabrikanten voor normale prijzen zonder die belachelijke bla bla . Best mogelijk dat daar zondermeer goede ervaringen mee zijn. M.a.w. het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
Techneut schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:55:
[...]
Ongelooflijk, is dit werkelijk een uitspraak van Audioquest ? ? ?
Met dergelijke kletskoek-in-het-kwadraat van naar ik aanneem iemand van de pr-afdeling, waar men soms de ballen verstand heeft van de relevante techniek (een echte technicus zou zoiets als dit namelijk onmogelijk uit z'n pen krijgen), degradeert een firma als Audioquest zich als een bijzonder dubieuze handelaar. Ik had er al door die torenhoge prijzen voor uiterst simpele snoertjes niet een al te hoge pet van op, maar dit doet echt definitief de deur dicht, sterker nog, helemaal op slot. Trouwens, zouden er echt mensen zijn die je kan wijsmaken dat het inspelen van kabels sowieso bestaat?

Disclaimer, ik neem onmiddellijk aan dat ze ook wel zondermeer goede producten verkopen van betrouwbare fabrikanten voor normale prijzen zonder die belachelijke bla bla . Best mogelijk dat daar zondermeer goede ervaringen mee zijn. M.a.w. het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Kijk je er werkelijk van op? :D

Heeft iemand wel eens geprobeerd een doorgewinterde "audiofiel" die in dergelijke verhalen geloofttrapt wijs te maken dat je voor optimaal detail toch eigenlijk hooguit een maand de kabels in dezelfde richting moet laten liggen? Je wilt immers niet dat de elektronen teveel in één richting komen te staan, een vlakke sound is immers slecht voor je soundspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:15

Theo

moederbord

Sissors schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Ik dacht trouwens overigens dat audiofielen bang waren voor skin effecten in hun kabel, maar blijkbaar valt dat toch wel weer mee.
Dit is daadwerkelijk wel een puntje. Hoe hoger de stroomfrequentie, hoe minder diep de stroom in de kabel kan. Bij 50 Hz is de skin dept 1 cm, dus zal de meeste stroom in de buitenste centimeter van de kabel zijn. Daardoor zijn hoogspanningskabels (50 Hz) nooit dikker dan 2 cm maar zijn ze per 2-3-4 stuks aan elkaar verbonden.

Voor audio (20 kHz) is de skin dept zo'n 0.5mm max waardoor een kabeldikte van 1mm de max is voor audio. Wil je tot 100 kHz gaan (omdat niet alleen jij maar ook je hond en je vleermuis van de muziek willen genieten) dan is de max diameter nog maar 0.5 mm.
Mogelijk zijn de drie aders in de kabel van @royhoi dus 1 mm in diameter. Dan zijn ze samen alsnog zo'n 2.5 mm2 samen, en dat zou ruim vodoende moeten zijn.

Maar een fabrikant van kabels die kosten noch moeite bespaart om een zo fancy mogelijke kabel (en marketing!) te hebben daarvan mag je eigenlijk wel verwachten dat ze een kabel gebruiken die uit heel veel dunne aders bestaan (100 aders van 0.2mm diameter), ipv uit drie dikke aders.. :')

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Skin_depth_by_Zureks.png

Ik zocht pas nog een nieuwe kabel. Sinds ik m'n versterker ergens anders heb staan was één van m'n kabels te kort. Met de huidige koperprijzen was een 2x1mm2 net zo duur als een 2x6mm2 CCA kabel. Nu ligt er dus naar één frontspeaker een heel dikke CCA kabel, gewoon omdat 8 meter daarvan nog geen 15 euro is :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat is wel een buitengewoon grote compensatie voor het verschil in soortelijke weerstand, afgezien van de moeilijker hanteerbaarheid ervan. Als het perse nodig is om dat te compenseren, maar dat is in huiskamers vanwege de korte afstanden maar zelden nooit het geval. Meestal volstaan voor luidsprekerkabeltjes afgedankte kerstverlichtingssnoertjes ook.
Wat me vaak opvalt is de zwaar overdreven aandacht voor luidsprekerkabels waar dat hoegenaamd niet nodig is, tenzij met grotere afstanden zoals in zalen, te veel verlies optreedt. Uiterst dankbaar onderwerp voor dubieuze handelaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20

Cheezus

Luiaard

Techneut schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:30:
.. maar dat is in huiskamers vanwege de korte afstanden maar zelden het geval. ..
En daarmee zet je zelf ook de deur open voor de audiofiel. Want blijkbaar is het dus soms wel nodig, dat moet dan wil voor hun high-end setup zo zijn?

Laten we gewoon zeggen dat het nooit nodig is en elke koperkabel van 1,5 a 2,5 mm2 voldoet. [PUNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Theo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:51:
[...]

Maar een fabrikant van kabels die kosten noch moeite bespaart om een zo fancy mogelijke kabel (en marketing!) te hebben daarvan mag je eigenlijk wel verwachten dat ze een kabel gebruiken die uit heel veel dunne aders bestaan (100 aders van 0.2mm diameter), ipv uit drie dikke aders.. :')
Maar om skin effect tegen te gaan volstaat het toch niet om alleen hele dunne aders te gebruiken?
Dit moet dan toch een litze zijn?
Oftewel: alle dunne aders dienen individueel geïsoleerd te zijn.
Dit zie je eigenlijk bij geen enkele kabel in hifi land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb vroeger geleerd dat dit ook wordt verstaan onder litze, hoewel sommigen ook gewone soepele draad zo noemen. Het zij zo, maar gezien het frequentiegebied is voor deze kabels dergelijke "echte" litze helemaal niet nodig, daar is het skineffect namelijk zo uiterst gering, dat het verwaarloosbaar is. En bij speakerkabel is het zelfs volstrekte onzin om het te overwegen, elke soort draad is daar zoals ik eerder probeerde duidelijk te maken goed, ongeacht of het soepele of stugge draad is, zelfs als het bij wijze van spreken ijzerdraad zou zijn. Al denk ik dat niemand dat laatste zal overwegen :) , maar heus waar, niemand zal er ook maar iets nadeligs van horen. Dergelijke litze ken ik eigenlijk alleen van hoogfrequente toepassingen zoals b.v. in de radiotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 18:05
Ijzerdraad zou wel een interessante keuze zijn. Redelijk onedel en een oxydelaag die niet afsluit. Dus wel even opletten met stekkers monteren. Mooi open geluid, natuurlijk, maar volgens mij heb je gelijk en moet dat gewoon kunnen zonder dat je er iets van hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Techneut IK ben het metje eens dt mijn 2x6mm2 CCA kabel zwaar overdreven is. Maar gezien deze kabel eigelijk net zo duur was als een 1x2mm2 koperen kabel was de keuze snel gemaakt. Ik had ook voor een 2x2.5mm2 CCA kunnen gaan. Maar gezien ik toch al vast zat aan verzendkosten, en de delta tussen beide maar een paar euro was had ik zoiets van 'if it's worth doing, it's also worth overdoing"
Techneut schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:44:
Ik heb vroeger geleerd dat dit ook wordt verstaan onder litze, hoewel sommigen ook gewone soepele draad zo noemen. Het zij zo, maar gezien het frequentiegebied is voor deze kabels dergelijke "echte" litze helemaal niet nodig, daar is het skineffect namelijk zo uiterst gering, dat het verwaarloosbaar is. En bij speakerkabel is het zelfs volstrekte onzin om het te overwegen, elke soort draad is daar zoals ik eerder probeerde duidelijk te maken goed, ongeacht of het soepele of stugge draad is, zelfs als het bij wijze van spreken ijzerdraad zou zijn. Al denk ik dat niemand dat laatste zal overwegen :) , maar heus waar, niemand zal er ook maar iets nadeligs van horen. Dergelijke litze ken ik eigenlijk alleen van hoogfrequente toepassingen zoals b.v. in de radiotechniek.
Als je multistrandkabels goed soldeert (of nog beter, krimpt, in de industrie wint tot nu toe nog niks van krimpen qua contactovergangsweerstand) dan verdeelt de stroom zich over alle aders. Met een ijzeren kabel zou ik niet zo snel voor een dikke enkele ader willen gaan; bij 20 kHz wordt enkel de buitenste 25 µm van de ader benut. Een 2.5mm2 kabel is dan effectief een 0.14mm2 kabel. Gezien de soortelijke weerstand van ijzer 5.5 maal zo hoger is dan die van koper is die 2.5mm2 ijzer dan te vergelijken met 0.025mm2 koper, ofwel met een kabel van 0.2 mm in diameter. Een 2x8 meter kabel heeft dan een weerstand van 4 Ohm in totaal. Dat wil je echt niet hebben voor een zware frontspeaker :P (een 6mm CCA zal 0.07 Ohm zijn, een 1.5mm koper 0.19 Ohm, en zelfs een 1mm CCA zal 0.42 Ohm zijn bij 2x8 meter)
IJzeren kabels zijn voor audio dus niet echt ideaal..

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 07-10-2021 12:40 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allereerst, ik schreef "bij wijze van spreken".
Maar ik wil je toch wijzen op dat al eerder genoemde experiment (hoe komt iemand er op) met aan elkaar geknoopte ijzeren kleerhangers waaruit bleek dat het subliem werkte. Iemand die het niet zag merkte er letterlijk niets van. Natuurlijk is ijzeren kabel niet ideaal, niemand haalt zoiets ook in z'n hoofd. Maar het bevestigd gewoon de theorie dat letterlijk alles wat geleidt functioneert. Wat ideaal is of niet is uiteraard een totaal ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ik begrijp de hele fixatie op dikte van luidspreker kabel niet; de meesten gebruiken passieve wisselfilters. Na je 6mm2 kabel gaat het verder als heel lang dun opgerold koperdraad als onderdeel van de low pass voor de woofer. Alleen zie je dat aan de buitenkant niet natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:11

Funky22

Guild invite

Dikke kabels, je moet de dikte van kabels op festivals enzo maar een bekijken, niet het omhulsel de kabel zelf...

Vorig jaar een rolletje bij Teufel gekocht meer dan prima spul, Via thomman ook al goede kabels gekocht en niet duur oa de the sssnake SSK 225 BK aan €1,39/meter

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Jag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:29:
Ik begrijp de hele fixatie op dikte van luidspreker kabel niet; de meesten gebruiken passieve wisselfilters. Na je 6mm2 kabel gaat het verder als heel lang dun opgerold koperdraad als onderdeel van de low pass voor de woofer. Alleen zie je dat aan de buitenkant niet natuurlijk :).
Soms snap ik ook niet waarom sommige kabels duurder zijn dan menig frontspeakers :P In mijn geval stond ik op het punt om 2x1mm koper te halen voor 1.50 euro/meter toen ik zag dat 6mm CCA net zo duur is. Dan is de keuze snel gemaakt, ondanks dat het 'nogal overrated is'. 2x2.5mm CCA was inderdaad nét zo goed geweest.

Aan de andere kant; in mijn setup heb ik 1 speaker op 8 meter kabel zitten en de andere op 1 meter. Stel ik had 1mm CCA gebruikt voor de 2x8 meter kabel (0.42 Ohm) terwijl de andere speaker met een 2x1 meter 1.5mm koper kabel (0.02 Ohm) verbonden is dan zorgt het kabelverschil dat de ene speaker zo'n 10% minder vermogen krijgt dan de andere speaker. Dan kan het dus handig zijn om de kabelweerstanden meer gelijk aan elkaar te maken. (dikkere kabel, de 1 meter kabel langer maken, de korte kabel dunner). Maar ik ben het wel met je eens; het maakt niet echt uit of de ene kabel dan lager,of de andere hoger moet in weerstand. (tot een zeker punt uiteraard, een kabelweerstand van enkele Ohms is ook weer een ander uiterste) Alleen qua marketingpraat zal het een verschil in geluidskwaliteit opleveren ipv een klein verschil in geluidsvolume

Echter wanneer je ziet dat een AudioQuest kabel van enkele honderden euro's bestaat uit solid core koper dat niet gekropen is aan een connector maar vol is gegoten met een zilversmurrie dan pas je als bedrijf perfect thuis in dit topic gezien zo'n kabel het perfecte voorbeeld is hoe je onnodig een kabel duurder én slechter kunt maken dan een simpele multistranded CCA kabel van 1.5 euro per meter..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik dacht dat OFC wel te prefereren was boven CCA?
Hoe dat precies met die Ohms en weerstanden zit gaat me boven de pet.
Weet alleen dat als je gewoon alles van hetzelfde hebt, dat het dan eigenlijk niks uitmaakt hoelang of waarvan gemaakt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Jorgen schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:48:
Ik dacht dat OFC wel te prefereren was boven CCA?
Hoe dat precies met die Ohms en weerstanden zit gaat me boven de pet.
Weet alleen dat als je gewoon alles van hetzelfde hebt, dat het dan eigenlijk niks uitmaakt hoelang of waarvan gemaakt.
Koper heeft een lagere soortelijke weerstand dan aluminium, al scheelt dit niet extreem veel, een 1.5 mm2 koperen kabel is qua weerstand gelijkwaardig aaneen 2.5mm2 aluminium kabel. Bij echt hoogfrequente signalen zijn andere dingen ook nog relevant, alleen is audio nog geen 0.05 Mhz, dus dan boeit dit compleet niet.

OFC is in dat punt dus wel beter, maar echt spannend is het ook weer niet. Koper is wel veel duurder dan aluminium. Waar technisch een 1.5mm2 OFC en 2.5mm2 CCA dus gelijkwaardig zijn daar kost de OFC kabel wel al snel een factor 2 meer dan de OFC. Vorige week was een 1mm2 OFC net zo duur als een 6mm2 CCA. Per euro is CCA dan beter. Of bij gelijkwaardige kabels is OFC duurder. Dus om te zeggen dat OFC beter is dan CCA is lastig te bepalen.

De kabellengte is idd niet heel spannend mits de kabels gelijkwaardig zijn en qua weerstand niet in de buurt komen van de speakerimpedantie. Links en rechts een 20 meter 2x2.5mm2 CCA kabel naar de speakers is geen probleem. Maar links 1 meter en recht 20 meter gaat je een lichte onbalans geven omdat links dan iets harder gaat. Al kun je op je versterker de balansknop dan ook weer iets naar rechts draaien om dit te compenseren:) Een heel lange kabel dempt het geluidssignaal ietsje, maar tast niet zomaar de signaalvorm aan waardoor de geluidskwaliteit niet veranderd (mits geen extreme lange kabel, of een heel lange kabel die strak opgerold zit, of rond je magnetronoven gewikkeld zit :P )

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Je moet zo’n hoog mogelijke CCA-waarde anders start je sub niet als hij koud is. :+

Bij installaties gebruik ik meestal 1,5mm2 tenzij de afstanden te groot worden. Als er langere afstanden afgelegd moeten gaan worden kies ik echter sneller voor 100V of Dante (PoE). Dat is dan wel allemaal laag vermogen. Voor PA en hoge geluidsdruk is 2.5mm2 de keuze, maar dan moet het ook hard kunnen (of veel energie in de sub / LFE verstookt worden).

Maar goed, voor thuis hebben sommige mensen liever magische kabels natuurlijk. Die liggen misschien zelfs wel in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
zou cw waarde ook meespelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wilf schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:18:

Maar goed, voor thuis hebben sommige mensen liever magische kabels natuurlijk. Die liggen misschien zelfs wel in zicht.
Dit is een bewuste keuze, pas bij waarneming/observatie gedragen electronen zich als een deeltje zonder interferentiepatronen op te leveren zodra het de kabel uit komt. Als je de kabels uit het zicht plaatst gedragen de electronen zich meer als een golffunctie en dat is natuurlijk niet goed voor het geluid, dit merk je dan ook vooral in de mids, die daardoor minder strak word en vaak meer lucht bevat.

Dit was overigens al lang en breed besproken hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb op bovenstaande commentaren eigenlijk nog één opmerking, dat is het noemen van OFC, ook zo'n wijd verbreid misverstand wat af en toe hier de revue passeert. Het zou bekend moeten zijn dat OFC voor deze toepassing volstrekt overbodig is, maar alleen nodig voor verbindingen met ragdunne draadjes in de micro-elektronica, waar het hermetisch van de buitenlucht is afgesloten. De achtergrond is duidelijk, die extreem dunne draadjes zouden als ze van gewoon koper zouden zijn gemaakt na heel korte tijd van binnen uit weg-geoxideerd zijn. Overal elders is gewoon koperdraad gemaakt van elektrolytisch koper, dat is door het bereidingsproces al heel zuiver. Bovendien is OFC om nog een reden zinloos, omdat het zodra het aan de lucht is blootgesteld na korte tijd geen OFC meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:18:
Voor PA en hoge geluidsdruk is 2.5mm2 de keuze, maar dan moet het ook hard kunnen (of veel energie in de sub / LFE verstookt worden).
Bij serieuze installaties kan dat trouwens wel een puntje van aandacht zijn.
Stel je hebt bijv. een line array met aan beide kanten 8x1000W subs in 4ohm, en je gaat die kabels bundelen of in een draadgoot leggen (wat vrij normaal is), dan kunnen die echt heet worden.

Van tevoren inschatten hoe heet is lastig, maar je zou bijvoorbeeld kunnen handelen naar de NEN 61439. Die gaat welliswaar over netstroom, maar daarin staan wel waardes voor aantal kabels, diameters, stromen, en lengtes. En stroom is stroom, of dat nou 50hz of 100hz is (sterker nog, bij 100hz is het kritischer :) )
Veel luidsprekerkabels zijn genormeerd op iets van 75C, terwijl veel elektriciteitskabels op 90C genormeerd zijn en dat heeft ook effect.
Dan kan zelfs 2,5mm² al snel kritisch worden, waardoor je òf je kabeldikte, òf je kabelplan moet aanpassen (maar waar laat je al die kabels ;) )

Maar goed, op het moment dat je 2x8000W aan subs hebt, heb je het al snel over vrij prijzige installaties, dus dan laat je je al snel informeren door een vakman die echt bekend is met deze materie.
Gasten die het licht doen hebben hier van oudsher natuurlijk veel meer ervaring mee.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
mr_petit schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Bij serieuze installaties kan dat trouwens wel een puntje van aandacht zijn.
Stel je hebt bijv. een line array met aan beide kanten 8x1000W subs in 4ohm, en je gaat die kabels bundelen of in een draadgoot leggen (wat vrij normaal is), dan kunnen die echt heet worden.

Van tevoren inschatten hoe heet is lastig, maar je zou bijvoorbeeld kunnen handelen naar de NEN 61439. Die gaat welliswaar over netstroom, maar daarin staan wel waardes voor aantal kabels, diameters, stromen, en lengtes. En stroom is stroom, of dat nou 50hz of 100hz is (sterker nog, bij 100hz is het kritischer :) )
Veel luidsprekerkabels zijn genormeerd op iets van 75C, terwijl veel elektriciteitskabels op 90C genormeerd zijn en dat heeft ook effect.
Dan kan zelfs 2,5mm² al snel kritisch worden, waardoor je òf je kabeldikte, òf je kabelplan moet aanpassen (maar waar laat je al die kabels ;) )

Maar goed, op het moment dat je 2x8000W aan subs hebt, heb je het al snel over vrij prijzige installaties, dus dan laat je je al snel informeren door een vakman die echt bekend is met deze materie.
Gasten die het licht doen hebben hier van oudsher natuurlijk veel meer ervaring mee.
Met licht is dit idd wel zeer merkbaar met de bundels multis, die worden best warm en raken ook nog wel eens permanent vervormd daardoor. Bij audio valt het geloof ik wel mee, het is ook een meer fluctuerend signaal natuurlijk. Er worden hier vaak speaker multis voor gebruikt met een heleboel speaker kanalen in 1 kabel. Kennelijk kan dat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Theo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Koper heeft een lagere soortelijke weerstand dan aluminium, al scheelt dit niet extreem veel, een 1.5 mm2 koperen kabel is qua weerstand gelijkwaardig aaneen 2.5mm2 aluminium kabel. Bij echt hoogfrequente signalen zijn andere dingen ook nog relevant, alleen is audio nog geen 0.05 Mhz, dus dan boeit dit compleet niet.

OFC is in dat punt dus wel beter, maar echt spannend is het ook weer niet. Koper is wel veel duurder dan aluminium. Waar technisch een 1.5mm2 OFC en 2.5mm2 CCA dus gelijkwaardig zijn daar kost de OFC kabel wel al snel een factor 2 meer dan de OFC. Vorige week was een 1mm2 OFC net zo duur als een 6mm2 CCA. Per euro is CCA dan beter. Of bij gelijkwaardige kabels is OFC duurder. Dus om te zeggen dat OFC beter is dan CCA is lastig te bepalen.

De kabellengte is idd niet heel spannend mits de kabels gelijkwaardig zijn en qua weerstand niet in de buurt komen van de speakerimpedantie. Links en rechts een 20 meter 2x2.5mm2 CCA kabel naar de speakers is geen probleem. Maar links 1 meter en recht 20 meter gaat je een lichte onbalans geven omdat links dan iets harder gaat. Al kun je op je versterker de balansknop dan ook weer iets naar rechts draaien om dit te compenseren:) Een heel lange kabel dempt het geluidssignaal ietsje, maar tast niet zomaar de signaalvorm aan waardoor de geluidskwaliteit niet veranderd (mits geen extreme lange kabel, of een heel lange kabel die strak opgerold zit, of rond je magnetronoven gewikkeld zit :P )
Dank voor deze uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Techneut schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:42:
Ik heb op bovenstaande commentaren eigenlijk nog één opmerking, dat is het noemen van OFC, ook zo'n wijd verbreid misverstand wat af en toe hier de revue passeert. Het zou bekend moeten zijn dat OFC voor deze toepassing volstrekt overbodig is, maar alleen nodig voor verbindingen met ragdunne draadjes in de micro-elektronica, waar het hermetisch van de buitenlucht is afgesloten. De achtergrond is duidelijk, die extreem dunne draadjes zouden als ze van gewoon koper zouden zijn gemaakt na heel korte tijd van binnen uit weg-geoxideerd zijn. Overal elders is gewoon koperdraad gemaakt van elektrolytisch koper, dat is door het bereidingsproces al heel zuiver. Bovendien is OFC om nog een reden zinloos, omdat het zodra het aan de lucht is blootgesteld na korte tijd geen OFC meer is.
Dank voor deze aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Jag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:52:
[...]
Met licht is dit idd wel zeer merkbaar met de bundels multis, die worden best warm en raken ook nog wel eens permanent vervormd daardoor.
Je ziet nog wel eens gewokkelde Hartingkabels in trekken waar vaak sixbars tegen hangen :+ Dat zijn gelijk de leukste om op te laten bossen door de stagiairs :D Maar goed, dat wordt ook steeds minder met LED natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
waar kun je superdeluxe elfen toonarm 4 aderig draad kopen, of 5 ivm massa er nog bij. eventueel links en rechts gescheiden. mn platenspeler uit 1973 heeft inferieure draad erin zitten die begint te storen onderling op de draden en ik weet dat elfjes dit kunnen oplossen. Maar dan wel de low budget elfjes, want als ik kijk wat dat zou moeten kosten krijg ik ter plekke een hartstilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
janklo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:08:
waar kun je superdeluxe elfen toonarm 4 aderig draad kopen,
<knip>
ik weet dat elfjes dit kunnen oplossen. Maar dan wel de low budget elfjes, want als ik kijk wat dat zou moeten kosten krijg ik ter plekke een hartstilstand.
Ik heb heel sterk het vermoeden dat je onwetend zo'n doodgewoon artikel zoekt in een totaal verkeerde hoek. Want zo superdelux is helemaal niet nodig. Je hebt alleen maar afgeschermde stereokabel nodig waarbij bij voorkeur links en rechts afzonderlijk zijn uitgevoerd. Ik vraag me ook af of die draad uit 1973 echt zo inferieur is. Benieuwd waarom je het zoekt in de forurubriek waar eigenlijk alleen maar met de nodige humor de spot wordt gedreven met de fabeltjes over deze peperdure superdeluxe spullen. Die met veel tamtam en pseudo wetenschappelijk gebazel worden aangeprezen. Maar die je voor maar een fractie van de prijs, vaak een honderdste deel of nog minder ook in een gewone serieuze elektronica zaak kan kopen.

Edit:
Ik zie uit je antwoord dat ik dat superdeluxe niet te letterlijk moet nemen, ik kreeg die indruk even doordat je, zo begreep ik dat, buitensporig hoge prijzen meende te constateren. Inderdaad zal die dunne soepele draad die er voor nodig is wel wàt duurder zijn dan gewone stereokabel. Maar zo extreem vind ik het ook weer niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 11-10-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
Techneut schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:10:
[...]
Ik heb heel sterk het vermoeden dat je onwetend zo'n doodgewoon artikel zoekt in een totaal verkeerde hoek. Want zo superdelux is helemaal niet nodig. Je hebt alleen maar afgeschermde stereokabel nodig waarbij bij voorkeur links en rechts afzonderlijk zijn uitgevoerd. Ik vraag me ook af of die draad uit 1973 echt zo inferieur is. Benieuwd waarom je het zoekt in de forurubriek waar eigenlijk alleen maar met de nodige humor de spot wordt gedreven met de fabeltjes over deze peperdure superdeluxe spullen. Die met veel tamtam en pseudo wetenschappelijk gebazel worden aangeprezen. Maar die je voor maar een fractie van de prijs, vaak een honderdste deel of nog minder ook in een gewone serieuze elektronica zaak kan kopen.
? ik zoek geen superdeluxe en ik zoek draad voor in de toonarm en ja die is helaas afgedankt, want als ik de toonarm extern verbind is het probleem foetsie. en ja ze vragen makkelijk 40 euro voor een metertje van dat draad. zodoende dacht ik vraag ik t hier aan de echte mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
janklo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

? ik zoek geen superdeluxe en ik zoek draad voor in de toonarm en ja die is helaas afgedankt, want als ik de toonarm extern verbind is het probleem foetsie. en ja ze vragen makkelijk 40 euro voor een metertje van dat draad. zodoende dacht ik vraag ik t hier aan de echte mensen
Draad voor in een toonarm is erg specialistisch (erg dun, vaak speciale isolatie) en helaas duur.
Het moet heel dun en heel soepel zijn om de beweging van de toonarm niet te beinvloeden.

Goedkoopste wat ik zag was op ebay
https://www.ebay.com/itm/254174798518
5 aders van 45cm.

Geen ervaring met het product.

Je uitleg van je probleem begrijp ik niet dus ik kan niets zeggen over of nieuwe bedrading iets gaat oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 11-10-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:29:
Toen ik mijn speakers kocht luisterde ik in de winkel naar de speakers over kabels die de winkel wisselde. De audioquests waren 2cm dik en klonken in het laag gewoon slecht. Na mijn opmerking kwam de winkelier met crystalcable-kabels van 3mm. Toen had ik zoiets van, wat is dit.... maar ze klonken fantastisch. Die zijn het dus ook geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:35:
[...]
Toen ik mijn speakers kocht luisterde ik in de winkel naar de speakers over kabels die de winkel wisselde. De audioquests waren 2cm dik en klonken in het laag gewoon slecht. Na mijn opmerking kwam de winkelier met crystalcable-kabels van 3mm. Toen had ik zoiets van, wat is dit.... maar ze klonken fantastisch. Die zijn het dus ook geworden.
Zulke verschillen kunnen alleen maar komen door slechte contacten. Het signaal dat je over zo'n kabel stuurt kan makkelijk over dunne kabeltjes zonder dat je het verschil hoort. Dus een verschil tussen 2cm en 3 cm is onmogelijk om te horen. Volgende keer dus maar even controleren hoe ze aangesloten zaten, ik schat nl. zo dat die 3cm kabels een stukje duurder waren (of iig meer marge voor de winkel hadden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:45:
[...]

Zulke verschillen kunnen alleen maar komen door slechte contacten. Het signaal dat je over zo'n kabel stuurt kan makkelijk over dunne kabeltjes zonder dat je het verschil hoort. Dus een verschil tussen 2cm en 3 cm is onmogelijk om te horen. Volgende keer dus maar even controleren hoe ze aangesloten zaten, ik schat nl. zo dat die 3cm kabels een stukje duurder waren (of iig meer marge voor de winkel hadden)
Waar heb ik het over 3cm? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verkeerd gelezen :X Maar dan nog zou er geen verschil moeten zijn. Bij dat soort kabels moet je heel extreem gaan wil je verschil kunnen horen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:28

elsegre

Ti 3Al-2.5V

redwing schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:45:
[...]

Het kan ook nog dat ze in eerste instantie uit fase aangesloten waren. Dat zou echt een hele slechte verkooptruc zijn.

No news is bad news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
elsegre schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Het kan ook nog dat ze in eerste instantie uit fase aangesloten waren. Dat zou echt een hele slechte verkooptruc zijn.
Zoiets kan ook inderdaad. Want ongeacht welke kabels 'beter' zouden zijn, zo'n duidelijk verschil ga je pas horen als de kabels tig meter lang zijn of er echt in de aansluiting iets fout zit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Vaak is de suggestie al genoeg; een begeleidende tekst over de hoorbare verschillen bijvoorbeeld. Op het moment dat je dit soort externe invloeden uitschakelt, met een correct uitgevoerde dus geblindeerde luistertest, verdwijnen dit soort verschillen als sneeuw voor de zon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De onbewuste verwachting van een hoorbaar verschil zorgt al voor het horen ervan. Wikipedia: Selffulfilling prophecy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook gewoon een placebo effect. Verkoper zegt een mogelijke oplossing te hebben en dus gaan je hersenen er al vanuit dat er wat anders gaat zijn. Je kan dus best verschil gehoord hebben, alleen is de oorzaak van dat verschil toe te wijzen aan een psychologisch effect.

Dat is vaak iets wat de believers missen. Die denken dat objectivisten zeggen dat ze geen verschil horen. Maar dat is niet accuraat. Objectivisten zeggen dat het verschil wat men hoort, komt omdat de hersenen gefopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Ik sluit niet uit dat die AQ kabel echt slechter klonk. Heeft niet per se met dikte te maken, maar met constructie kwaliteit. Zie even terug in dit topic:
royhoi in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:23
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:35:
[...]
…. crystalcable-kabels van 3mm. Toen had ik zoiets van, wat is dit.... maar ze klonken fantastisch. Die zijn het dus ook geworden.
Toch wel die vrouwvriendelijke van €26015 voor 2x2 m gekocht he? https://www.audiofile.nl/absolute-dream-speaker-cable
Rest is echt troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bart.koppers schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Toch wel die vrouwvriendelijke van €26015 voor 2x2 m gekocht he? https://www.audiofile.nl/absolute-dream-speaker-cable
Rest is echt troep.
Nee die zijn dikker :) , ik heb het “instapmodel”
Ik begrijp dat dit de verkeerde plek is 🤭, maar je hoort echt verschil. Ik heb daarna thuis mogen testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06:05
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Ik begrijp dat dit de verkeerde plek is 🤭, maar je hoort echt verschil. Ik heb daarna thuis mogen testen.
Ja, het punt hier is; je hoort wel verschil maar er is geen verschil. Dat gaar prima samen. Psychoacoustics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46
[...]
Ik begrijp dat dit de verkeerde plek is 🤭
Klopt, hier wordt verwacht dat je technische onderbouwing kan geven voor de stelling die je doet, ik zie die van jou graag tegemoet!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MerijnB schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Klopt, hier wordt verwacht dat je technische onderbouwing kan geven voor de stelling die je doet, ik zie die van jou graag tegemoet!
ga ik mijn tijd niet aan verdoen, ik wilde alleen instemmen met de dikte van speakerkabels :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

ga ik mijn tijd niet aan verdoen, .......
Tja, er van uitgaande dat hij meent wat hij zegt, dat het dus geen trollen is, het betekent dat elk tegenargument eigenlijk eveneens verspilling van tijd is. Hoe correct en goed onderbouwd zo'n tegenargument ook is. Met alle relevante theorie die erover is en ondersteund door heel veel praktijkervaringen van anderen hier en zelfs met absurde proeven die zijn gepubliceerd. De praktijk leert dat zulke hardnekkige "gelovigen" niet te overtuigen zijn. Ook niet als wordt aangevoerd dat die waarneming een placebo-effect moet zijn, want dat wordt opgevat als een belediging.
Z'n geestverwanten voeren daar vaak tegenin dat de praktijk soms anders is dan de theorie. Onzin natuurlijk, het is een wijd verbreid fabeltje. Waar dat zo lijkt zijn er gewoon aspecten van die theorie, meestal onbewust, buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:48:
[...]
Tja, er van uitgaande dat hij meent wat hij zegt, dat het dus geen trollen is, het betekent dat elk tegenargument eigenlijk eveneens verspilling van tijd is. Hoe correct en goed onderbouwd zo'n tegenargument ook is. Met alle relevante theorie die erover is en ondersteund door heel veel praktijkervaringen van anderen hier en zelfs met absurde proeven die zijn gepubliceerd. De praktijk leert dat zulke hardnekkige "gelovigen" niet te overtuigen zijn. Ook niet als wordt aangevoerd dat die waarneming een placebo-effect moet zijn, want dat wordt opgevat als een belediging.
Z'n geestverwanten voeren daar vaak tegenin dat de praktijk soms anders is dan de theorie. Onzin natuurlijk, het is een wijd verbreid fabeltje. Waar dat zo lijkt zijn er gewoon aspecten van die theorie, meestal onbewust, buiten beschouwing gelaten.
Ik ben zeker niet aan het trollen. Sterker nog, ik ga mee in de bewering dat dikke kabels niet per sé beter zijn. Verder beleef ik veel plezier aan mijn "hobby" en probeer alles zelf onbevooroordeeld uit en ga niet af op wat er "geschreven" en "getest" is. Als IK het hoor is het voor mij prima, hoor ik geen verbetering, dan niet. Soms komt dat overeen met de overtuiging van dit forum, de andere keer een ander forum en ook wel is helemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Ik ben zeker niet aan het trollen. Sterker nog, ik ga mee in de bewering dat dikke kabels niet per sé beter zijn. Verder beleef ik veel plezier aan mijn "hobby" en probeer alles zelf onbevooroordeeld uit en ga niet af op wat er "geschreven" en "getest" is. Als IK het hoor is het voor mij prima, hoor ik geen verbetering, dan niet. Soms komt dat overeen met de overtuiging van dit forum, de andere keer een ander forum en ook wel is helemaal niet.
Wat je doet is zonder onderbouwing jou subjectieve waarneming als feit presenteren:
Ik begrijp dat dit de verkeerde plek is 🤭, maar je hoort echt verschil.
En dat valt hier niet zo lekker omdat er een hele onzin-wereld is gebouwd met zulke subjectieve waarnemingen, en dit topic gaat nou nét daarover.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:42:
[...]
ga niet af op wat er "geschreven" en "getest" is
Maar je gaat wel af op het woord van de verkoper die je een duurdere kabel probeert te verkopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Poh, ik irriteer me steeds harder aan mezelf dat ik de morele barierre heb om niet 10 euro aan materiaal te verknippen tot een kabel van 1000(0(0))+ eur. Zelfs als de wetenschap het tegendeel bewijst zijn er blijkbaar legio mensen die er harde nippels van krijgen, wie ben ik dan eigenlijk om ze dit plezier te ontzeggen!? Kan ik er mooi van naar de bahama's, dáár klinken alle kabels een stuk beter, zeker met een cocktail in je hand... :+

[ Voor 70% gewijzigd door DominoNL op 20-10-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:30
raze88 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Stroompieken. Een automaat schakelt niet direct uit bij 16A maar is afhankelijk van het type (A,B,C, etc. karakteristiek) hoeveel overbelasting voor een bepaalde tijd geaccepteerd wordt: https://www.volta-org.be/...ieken_van_automaten_2.pdf

Wat wel bijzonder is, is dat het apparaat 16A mag leveren op de outlets maar dat de voedingskabel maar 10A aan kan.. :?

Outlet: 5 × 16 A/250 VAC Socket CEE 7/3
Power Supply Cable: 10 A/250 VAC Connector IEC C13
Nog mooier...
De Ampere meter op de voorkant van het apparaat gaat maar tot 5A >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 21:49

dijkmane

biertje ?

bart.koppers schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Rest is echt troep.
nee joh, da's voor als je net instapt.
deze moet je hebben : https://www.audiofile.nl/emperor-double-crown-speaker-cable
€34 774.00
als je de beschrijving leest, zie je heel veel dure woorden in 1 zin, maar dat mag dan ook wel voor die prijs...

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

MerijnB schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:28:
[...]
Tja, misschien is dit forum nou juist wel de plek waar je voor deze adviezen moet zijn.
Want hier vind je in tegenstelling tot sommige andere fora de forse kritiek waar niet ingewijden vaak zo nodig kennis van zouden moeten nemen. Zoals de torenhoge prijzen (soms zelfs het duizendvoudige van wat het waard is) die helemaal niet nodig zijn. En daarnaast het pseudo wetenschappelijk geklets met een aaneenschakeling van dure woorden die nergens op slaan. Om wat er echt toe doet duidelijk te maken zijn die wetenschappelijk klinkende woorden helemaal niet nodig. Zo'n ingewikkelde materie is het gewoon niet, ingewijden doorzien dat dan ook glimlachend. Maar voor sommige mensen die er niet veel van afweten is elektronica of zelfs elektriciteit in het algemeen vaak iets heel geheimzinnigs. Tegen hen zou je bijna kunnen zeggen: "Hoe meer dure woorden, hoe argwanender je moet zijn."
Kortom, je kan hier juist wel zijn, om te vernemen waar je wel of niet moet zijn.
Tenslotte nog een heel eenvoudig voorbeeld, voor speakerkabel is meestal het allersimpelste kopersnoertje goed genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 20-10-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:53:
Tja, misschien is dit forum nou juist wel de plek waar je voor deze adviezen moet zijn.
Helemaal eens, maar great erger komt niet voor advies, hij komt met een willekeurig, niet onderbouwd en (naar mijn mening) onwaar 'feit'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Maar hij plaatst wel een bericht met zijn bevindingen en dan mag je toch aannemen dat hij daar reacties op verwacht. En daarmee kon hij ook verwachten dat er uitgebreid kritiek op zou komen, dus ook opmerkingen met de strekking dat het eenvoudig onmogelijk is wat hij denkt te horen met kabels van een paar centimeter dik (hoe verzin je het) m.a.w. dat het een placebo-effect moet zijn. Ik nam aan dat hij daar ook helemaal voor open stond. Is dat evenwel niet het geval, dan is het natuurlijk einde discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zo aan te voelen zitten jullie niet zo op iemand als mij te wachten, ik denk niet dat ik veel kan toevoegen hier en andersom. Veel succes verder, en misschien tot in een andere forum. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik denk toch dat je dit verkeerd aanvoelt. Ik vind dat jammer en doe een poging om dat recht te zetten. Wat geldt voor alle fora is dat je een vraag of opmerking plaatst waarop je reactie verwacht. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Vervolgens heb je natuurlijk verschillende soorten fora, zoals alleen maar gezellig kletsen, gewoon een vraagbaak enz. Bij zo'n vraagbaak mag je serieuze vragen en antwoorden verwachten en dat kan betekenen dat je er met een bepaalde veronderstelling er radicaal naast zit en dat je daar ook fatsoenlijk op wordt gewezen. Tot zover de gewone fora.

Met dit fora echter komt daar nog wat bij, de titel wijst daar ook duidelijk op. Het is helaas een feit dat er op alle terreinen veel bedrog is. Waar het hier over gaat is elektronica en zoals bekend vooral de kabeltjes die daarin worden toegepast. En juist bij het aanprijzen van die supersimpele producten worden vaak absurde claims gelegd, in combinatie met buitensporig hoge prijzen. Verreweg trappen de meesten daar niet in, maar het blijkt dat sommigen dat argeloos wel doen en daardoor veel te veel betalen voor b.v. een super eenvoudig snoertje dat maar een paar dubbeltjes per meter hoeft te kosten. En daar is nou juist dit forum ontstaan om met humor duidelijk te maken dat al die bijzondere eigenschappen waarmee die hoge prijs wordt verdedigd op fabeltjes berusten. Vandaar dus die elfjes bij nacht titel.
Dat heeft meer dan eens tot gevolg dat er met een nog absurder humoristisch verhaal op wordt gereageerd . Maar meer dan eens ook serieus, en zowel voor het een als het ander moet je natuurlijk openstaan als je deelneemt aan een discussie en niemand is er op uit om een ander te denigreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:50

Sharky

Skamn Dippy!

Techneut schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

En daarnaast het pseudo wetenschappelijk geklets met een aaneenschakeling van dure woorden die nergens op slaan. Om wat er echt toe doet duidelijk te maken zijn die wetenschappelijk klinkende woorden helemaal niet nodig. Zo'n ingewikkelde materie is het gewoon niet, ingewijden doorzien dat dan ook glimlachend. Maar voor sommige mensen die er niet veel van afweten is elektronica of zelfs elektriciteit in het algemeen vaak iets heel geheimzinnigs.
Het probleem is dat al die oplichters net doen of kabelvoodoo en elementaire elektrotechniek (of gewoon HAVO-natuurkunde) twee verschillende werelden zijn. Kabels zijn geen aparte wetenschap en iedereen met een beetje technische interesse of een middelbareschoolopleiding kan prima vaststellen dat er onzin wordt verkocht.

Vervolgens kunnen ze van alles claimen want wat iemand hoort is eigenlijk niet te controleren. De enigen die verschil menen te horen zijn de producenten, de verkopers en mensen die het kopen en hun enorme aanschaf recht proberen te praten.

Het is net als homeopathie. Eenvoudig te weerleggen maar moeilijk te controleren.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 18:05
Er zijn ook best wat stukken uit de homeopathie waar wel bewijs voor is. Bijvoorbeeld de behandelmethode voor metaalvergiftigingen.
Maar het punt wat je terecht maakt is de sterke placebo-respons.
Met de kabeldiscussie is het natuurlijk extra-leuk dat weerstand vervangen wordt door een frequentieafhankelijke impedantie over het EM spectrum.
Maar als we de fabrikanten en hun snake oil marketing niet meer hadden, verdween hier ook wel wat lol.
Maar zolang we niet weten hoe je kunt bewijzen wat je waarneemt blijft het een leuke discussie.
Ik heb hier wel eens een link naar functionele MRI geplaatst maar dat was voor hoogfrequent. Eens kijken of er ergens nog een ignobelaward is voor de vergelijking van kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil is dat homeopathie ernstige gezondheidsschade kan toebrengen (als je voor homeopathie kiest i.p.v. medische behandeling), terwijl bij audio het alleen schade toebrengt aan de portemonnee van de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

Sandwalker schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:12:
Er zijn ook best wat stukken uit de homeopathie waar wel bewijs voor is. Bijvoorbeeld de behandelmethode voor metaalvergiftigingen.
Maar het punt wat je terecht maakt is de sterke placebo-respons.
Met de kabeldiscussie is het natuurlijk extra-leuk dat weerstand vervangen wordt door een frequentieafhankelijke impedantie over het EM spectrum.
Maar als we de fabrikanten en hun snake oil marketing niet meer hadden, verdween hier ook wel wat lol.
Maar zolang we niet weten hoe je kunt bewijzen wat je waarneemt blijft het een leuke discussie.
Ik heb hier wel eens een link naar functionele MRI geplaatst maar dat was voor hoogfrequent. Eens kijken of er ergens nog een ignobelaward is voor de vergelijking van kabels.
Het moment dat pseudowetenschap écht bewezen wordt, is het geen pseudowetenschap meer. Dan noemen het "wetenschap" ;)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 10:51
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik vond de discussie over het beluisteren van speakers en van te voren metingen bekijken erg interessant. Ik hield daar een vraag aan over en deze is niet retorisch bedoeld!

Wanneer ik twee speakers vanwege de metingen interessant vind en deze ga beluisteren ga ik dan verschil horen tussen het materiaal van bv tweeter en woofer. Klinken woofers van aluminium, kevlar of papier anders? Klinkt een AMT, Soft dome, PSD anders? Je leest bv wel eens dat door de AMT tweeter er veel detail naar boven wordt gehaald, of een soft dome erg geschikt is voor langere luistersessies, omdat deze minder hard/ schel klinkt. Is dit een broodje aap? Is dit iets wat ik in een meeting al naar boven kan halen of moet ik daarvoor echt luisteren zodat ik verschillen kan waarnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
VoooDoo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:38:
. Klinken woofers van aluminium, kevlar of papier anders? Klinkt een AMT, Soft dome, PSD anders? Je leest bv wel eens dat door de AMT tweeter er veel detail naar boven wordt gehaald, of een soft dome erg geschikt is voor langere luistersessies, omdat deze minder hard/ schel klinkt. Is dit een broodje aap? Is dit iets wat ik in een meeting al naar boven kan halen of moet ik daarvoor echt luisteren zodat ik verschillen kan waarnemen?
In het kort, ja er zit verschillen tussen de verschillende speakermaterialen. Het klopt dat een softdome iets minder schel is en -doorgaans- dan ook leidt tot minder lusitermoeheid veroorzaakt.

Maar dat hang ook van de bouw af, je kan 2 verschillende merken speakers hebben en dan toch dat AMT minder schel klinkt. Daarom moet je eigenlijk ook niet op basis van materiaal je speakers uitkiezen.

Elk materiaal heeft zijn minpunten, het is juist aan de speakerfabrikant hoe die er specifiek mee omgaat wat resulteert in een goede speaker. Je weet namelijk dat het ene materiaal scheller kan klinken, dus ontwerp je het zo dat dat geen problemen gaat opleveren. Je kan ook niet zeggen dat per definitie het ene materiaal beter is dan de andere.

Drie parameters zijn van belang voor speakermateriaal: massa, interne demping en stijfheid.

Door de stijfheid kan de conus zich gedragen als een piston over een breed frequentiebereik, vooral belangrijk bij basfrequenties voor een lage vervorming.

Lage massa levert maximale acceleratie op transiënten (snelle pieken) voor de beste reproductie van details.

Interne demping dempt alle resonantie of trillingen in de conusstructuur die anders het geluid zouden kleuren.

Aluminium heeft de neiging tot resonantie, dus moet je demping stevig in de gaten houden. Papier heeft dat niet, maar is dan weer minder stijf. Kevlar is stijf en licht, maar ook weer niet zo licht als papier en ook niet zo stijf als aluminium, enz, enz.

Misschien is het handig om even te vragen aan de speakerbouwers op GoT:
Het grote Zelfbouw speaker topic

Die gasten weten echt tot het naadje te vertellen over speakereigenschappen.

Edit: het is al een eeuwenoud topic (stoffig en spinnenwebben enzo), maar er staat wat handige info over speakers in de TS:

Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic

[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 21-10-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 10:51
vlaaing peerd schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

In het kort, ja er zit verschillen tussen de verschillende speakermaterialen. Het klopt dat een softdome iets minder schel is en -doorgaans- dan ook leidt tot minder lusitermoeheid veroorzaakt.

Maar dat hang ook van de bouw af, je kan 2 verschillende merken speakers hebben en dan toch dat AMT minder schel klinkt. Daarom moet je eigenlijk ook niet op basis van materiaal je speakers uitkiezen.
Ik snap dat ik niet mijn speaker moet uitkiezen op basis van het materiaal, maar ik ben eigenlijk benieuwd of in een meting de eigenschappen van het materiaal naar boven kunnen komen? Bijvoorbeeld: (even idealistisch gedacht) twee verschillende speakers die bij de response op papier overeen komen, kan ik die nog steeds onderscheiden bij een luistersessie doordat ze gebruik maken van een ander materiaal? Bijvoorbeeld dat de AMT (mits zoals in je reactie goed geïmplementeerd is) meer detail beschikt. Of is het bovenstaande nooit mogelijk, omdat het detail of de schelheid naar voren had moeten komen in bv een piek in de response curve?

Bedankt nog voor je uitgebreide uitleg en Links naar verschillende topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Als het helemaal hetzelfde meet in alle revante metigen, dan zal er ook geen waarneembaar verschil zijn. Maar dat zal nooit het geval zijn. Maar ik denk wel close. Hele stijve materialen zoals aluminium, is een ontwerpkeuze. Zolang je de resonantie maar buiten de pass band laat vallen en ook nog corrigeert, werken ze heel goed. Zelf zou ik meer naar het ontwerp (maatregelen voor directivity, diffractie evt br poort) en de uitkomst kijken dan de gebruikte materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
VoooDoo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:28:
[...]
Bijvoorbeeld: (even idealistisch gedacht) twee verschillende speakers die bij de response op papier overeen komen, kan ik die nog steeds onderscheiden bij een luistersessie doordat ze gebruik maken van een ander materiaal?
Als de respons in zowel frequentie als tijd overeenkomen dan zul je exact hetzelfde horen en zou je ze niet kunnen onderscheiden, maar dat zal in werkelijkheid nooit het geval zijn natuurlijk. Edit: Wat Jag zegt.

Verder moeten we in overeenstemming zijn met wat er met 'detail' bedoeld word. In mijn reactie hierboven bedoel ik specifiek transients. Bv de snelle attack van een snaredrum, als het speakermateriaal tijd nodig heeft om op gang te komen (veel massa), dan verlies je het detail van de snare slag.

Het kan zijn dat jij wellicht met detail bedoeld dat de midrange wellicht goed hoorbaar is, of goed onderscheidbaar stereobeeld. Ook daar heeft materiaalkeus wel invloed op, maar dat zijn factoren die door een speakerontwerper beter te tunen zijn dan het gedrag van het materiaal.

Met snelle transients heb je dus meer detail, dit draagt echter ook weer bij aan luistermoeheid. Het voordeel is dus ergens anders weer nadeel. En zo moet je ook naar de materialen kijken, het gebruik is altijd een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:48:
[...]
Nog mooier...
De Ampere meter op de voorkant van het apparaat gaat maar tot 5A >:)
Er zit ook een 4 Ampere zekering in volgens de tekst op de achterzijde
De rating is 900VA de 16A slaat alleen op het gebruikte contactdozen.
Ieder redelijk audioapparaat dat op een powerconditioner wordt aangesloten
maakt zelf een mooie gelijkspanning van de 230V.
Pagina: 1 ... 78 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic