Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 14:18
Welke monitorspeaker moet ik kiezen?

In het producerstopic komt regelmatig dezelfde vraag voorbij over welke monitors gekozen moeten worden. Hieronder een beknopte redelijk uitgebreide gids om je te helpen je keuze te baseren op zaken die specifiek voor jou van belang zijn.

Deze gids is dan ook voornamelijk bedoeld voor de hobbyproducer met een beperkt budget gezien professionele studio’s uiteraard genoeg kennis en budget in huis hebben om zelf hun keuzes te maken.

Om dezelfde reden is deze gids gericht op nearfield monitoren, de hobbyproducer heeft ten slotte vaak minder ruimte om in te werken en deze ruimte is vaak niet behandeld zoals in een studio. Nearfields zijn goed om omgevingsfactoren uit te sluiten zoals ongewenste galm en frequentieversterkende/dempende reflecties van de kamer. Je zit immers dichtbij de speaker zodat die factoren minder meespelen.

Opbouw van de gids.
In dit artikel geef ik eerst uitgebreide randinformatie van de mogelijkheden die er zijn, daarna zal ik specifieker ingaan op welke factoren je dient mee te nemen om voor jouw situatie de meest juist mogelijke speaker te kiezen.

Gebruikte en inleidende termen.

Geluid: geluid is niet meer dan bewegend lucht. Zodra lucht in een regelmatig golfpatroon naar je toebeweegt hoor je dit als een toon.

Frequentie: Een toon van 440Hz (Herz) is lucht die 440 golfbewegingen maakt per seconde. Hoe meer golfbewegingen, hoe hoger de toon.

Amplitude: Daarnaast heeft geluid een amplitude; de hoogte van de golf. Hoe hoger de golf hoe luider je het ervaart. De amplitude word meestal uitgedrukt in dB (decibel). Decibel word logaritmisch berekend, elke 6dB erbij is 2x zoveel volume.

Frequentie spectrum: Het gebied van geluid wat – in dit context – voor de mens hoorbaar is en uiteraard van belang is bij het kiezen van een monitor. Typisch kan een mens geluiden horen met een frequentie tussen 20Hz en 20.000Hz. Sommigen horen wat meer, sommigen wat minder, naarmate je ouder word verlies je vaak aan de bovenkant van het spectrum hun gehoor. Kinderen kunnen vaak nog de gehele 20Khz horen, bij volwassen kan dit al snel afzakken naar 16~17Khz.

Aftakeling van het gehoor: Je word sneller doof voor hogere tonen omdat deze simpelweg vaker tegen je trommelvlies aanbeuken dan lage tonen. Een toon van 20.000Hz tikt namelijk duizend keer zo vaak aan dan een toon van 20Hz.

Veel jongeren zijn niet zuinig met hun gehoor en nemen pas maatregelen als het al te laat is, producers en DJ’s zijn een risicogroep omdat ze langere tijden blootgesteld worden aan hard geluid. Voor iemand waar geluid produceren een hobby of inkomen is kan je niks slechters wensen dan een beschadigd gehoor of gestoordmakende tinnitus.

Ik zal er kort over wezen, neem dit serieus en doe zuinig aan met je gehoor door jezelf niet constant bloot te stellen aan hoge geluidsdruk. Google eens op “Tinnitus” en “suicide” om je ervan te overtuigen dat dat niet is wat je wilt.

Frequentie respons: Dit is een nogal doorelkaargehaalde term. Enerzijds word hiermee de vlakheid waarmee een speaker over het gehele frequentiespectrum weer kan geven bedoeld, een ideaal neutrale speaker zou een frequentierespons hebben die er zo uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecoustics.com/electronics/products/articles/131064.jpg

Anderszijds betekent het de responsetijd die de speaker nodig heeft om een bepaalde frequentie af te spelen. Omdat responstijd vooral een probleem is in de lagere regionen van het spectrum spreekt men bij het laatste ook vaker over basrepsons.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gf5lN7mQ1dlw55zad5ggiRpq/full.jpg
Frequency response; op deze 3D plot zie je goed de responstijden op de Z-as, waar de bastonen duidelijk meer tijd nodig hebben dan de hogere tonen. Vooral ported speakers hebben last van een tragere basrespons.

Basrespons: de tijd die het duurt voordat een geluidsgolf de speaker verlaat nadat deze is afgespeeld. Hoe lager de responstijd, des te beter.

Driver/woofer/cone/tweeter: allemaal een woord voor dat elementje in je speaker waar geluid uit komt. Met woofer word de basconus bedoeld, met tweeter het speakertje voor de hoge tonen. Het spreekt denk ik voor zich dat hoe groter de diameter van een speaker is hoe meer deze in staat is lagere tonen te produceren. De meest voorkomende ontwerpen zijn 2- of 3weg.

Frequency dip: Een probleem wat onstaat omdat je in een 2-weg speaker dus een woofer hebt en een tweeter. Ergens moet de woofer ophouden met afspelen en de tweeter beginnen. Het gebied waar beide kruizen noemt men de crossover frequentie. Hierbij onstaat vaak een dip omdat de afloop van beide drivers niet opelkaar af te stemmen is. Een goede speakerbouwer zorgt ervoor dat dit verschijnsel zo goed als mogelijk word vermeden, het zorgt namelijk voor een niet-vlakke respons.

Afbeeldingslocatie: http://stereophile.com/images/archivesart/epEM5fig4.jpg
hier is duidelijk een dip te zien bij 4Khz waar de sub afloopt en de tweeter het moet overnemen, precies om deze reden is er sterke voorkeur voor 2-weg ipv 3-wegsystemen, de laatste hebben namelijk 2 dips te verwerken.

Stel jezelf wat vragen.

Waarvoor heb ik monitors nodig?
Deze heb je nodig als je geluidsproducties afmixt of mastered en daarbij mixbeslissingen moet nemen. Deze beslissingen hebben betrekking tot het eenvoudigweg goed equalisen en balanceren van je mix maar ook de afspeelbaarheid op andere systemen te beoordelen. Hierbij moet je denken aan elk mogelijk systeem waar men het eindproduct op zou luisteren, van oordopjes tot laptopspeakers tot autostereo tot hifisets tot enorme PA systemen.

Waarom speciaal reference monitors en geen hifi speakers?
Anders dan met hifi speakers zijn studiomonitors specifiek ontworpen om geluid zo neutraal en gedetailleerd mogelijk weer te geven zonder kleuring van het geluid. Op deze manier is het makkelijker om onregelmatigheden en mixproblemen op te sporen en te verhelpen. Hifi daarentegen moet flatterend klinken, daarbij is het niet een vreemde praktijk dat je hifispeaker meer bas en hoog weergeeft wat vaak ervaren word als prettig.

Als je dus een monitor kiest puur en alleen “omdat ie geweldig klinkt” ben je verkeerd bezig, je wilt juist de slechte dingen in je mix naar boven laten komen. De meest bekende en veelgebruikte nearfieldmonitor van de laatste 30 jaar is de Yamaha NS10M, deze klonk zo direct, scherp en kaal (en gewoonweg verschrikkelijk) dat als je je mix “daarop goed kan laten klinken, het overal wel goed klinkt”.

Veel grote hits die bekend staan om hun vette geluid zijn op deze Yamaha’s afgemixt, terwijl bijna geen enkele producer of masteraar die ermee gewerkt heeft deze speakers deze voor thuisgebruik zou willen hebben.

Dit wil absoluut niet zeggen dat geen enkele hifiset geschikt is om betrouwbaar op te luisteren. De sets die dat zijn zitten echter vaak in het duurdere niche segment met prijzen vele malen hoger dan een paar voor studiogebruik bedoelde monitors.

Stereo of sattelietsetjes?
Tenzij je specifiek surroundproducties maakt (bijv geluid bij games, reclames, films, etc) is het aan te raden om gewoon stereospeakers te nemen en zelfs al mix je af voor surroundproducties met multipunt setjes dan nog is het verstandig om een sterreoset te hebben.
Soms word overwogen (zeker bij de kleinere sets) om toch een extra subwoofer te plaatsen om de laagste regionen van de bas te levelen en mogelijke “rumble”problemen aan het licht te brengen, maar in de regel staan die dingen 90% van de tijd uit.

Actieve of passieve speakers?
Actief wil zeggen, in de speaker zit een ingebouwde versterker. Je kan dus direct je geluidsbron op de speaker aansluiten zonder tussenversterker. Er valt veel voor actief te zeggen, de versterker is immers afgestemd op de box en de scheidingsfrequentie van de tweeter en de woofer. Verder heb je een direktere aansluiting waardoor er tussenin minder storing of distortion kan optreden, hoewel het effect ervan doorgaans minimaal tot nihil te noemen is.

Er zitten ook nadelen aan, zeker die in de budgetmodellen. Om de prijs concurreerbaar te houden en uiteraard de fysieke omvang van de boxen kun je eenvoudigweg niet een monster van een bak in de speaker proppen, daardoor is het vermogen vaak beperkt en in sommige gevallen zijn de interne versterkers van twijfelachtige kwaliteit. Uiteraard zijn speakers met versterker erin duurder dan dezelfde versie zonder versterker.

Daarnaast moet er vermeld worden dat losse transistorversterkers beduidend minder vervormen dan audiofiele adviseurs vaak doen geloven, de hoeveelheid vervorming die plaatsvind is compleet verwaarloosbaar in vergelijk met de duizenden factoren die je in je produceeromgeving aantreft. Mits de versterker genoeg vermogen en weerstand heeft, deze in source direct modus kan ingesteld worden (dus zonder EQ, turbo-mega-bass en andere fancy geluidsopties).

Daarnaast hebben losse versterkers nog meer praktische voordelen, je kan immers vaak meerdere bronnen aansluiten en vaak ook meerdere speakers, waardoor je kan A/B-en of tussen bronnen kunt switchen.
Buizenversterkers raad ik permanent af, omdat er teveel factoren invloed hebben op vervorming van het geluid (temperatuur, leeftijd en conditie van de buizen, enz) die het beoordelen van je mix alleen maar onduidelijker maken. Transistorversterkers is dus wat je moet hebben.

Al met al valt er dus voor zowel actief als passief wat te zeggen. In de regel adviseer ik dat als je al een degelijke transistorversterker thuis hebt staan je beter eieren voor je geld kan kiezen en dat extra geld te besteden aan of een iets duurder model passieve speaker of opzij te zetten voor andere dingen in je homestudio.

Ported of gesloten speakers?
Er zijn grofweg 2 soorten speakers en een minder vaak voorkomende hybride tussen deze 2. Ported (ook wel basreflex genoemd), gesloten (met een duur woord “infinite baffle design) en de zgn transmission line ontwerpen. Omdat de laatste nauwelijks gemaakt worden en doorgaans erg duur zijn zal ik deze met het oog op keuze van een budgetspeaker achterwege laten.

Ported speakers hebben een gat in de voorkant of achterkant waar luchtdruk van de achterkant van de woofer speakercone (die dus binnen in de kast zit) naar buiten kan. Zonder al teveel in detail te treden heeft dit als effect dat de achterkant van de cone icm de resonantie binnen de kast ook bijdraagt aan het produceren van de bastonen. Met een poort kan er dus lagere frequenties gehaald worden met een hogere amplitude. Het nadeel ervan is dat deze langere responstijden teruggeeft in dat lage gebied waardoor bastonen “troebel” of “floppy” klinken.

Maar omdat het gat er nu eenmaal zit kan je kiezen om het gat geheel of gedeeltelijk af te stoppen om zo zelf te afweging tussen lage tonenweergave en trage respons te balanceren.

Gesloten speakers hebben zoals de naam aangeeft een gesloten kast. Deze hebben als voordeel dat responstijden stukken beter zijn, maar de keerzijde is dus minder bas. Omdat de gemiddelde bookshelf nearfield een driver heeft tussen de 5” en de 8” kan je nagenoeg onmogelijk de volle range behalen. Niet echt vreemd dus dat deze wat vaker met een sub worden uitgebreid.

Ook kan er ongewenste distortion optreden omdat de conus aan de binnenzijde van de kast zijn energie niet kwijt kan en frictie kan veroorzaken. Daarnaast kan de kast resoneren.

In de regel raad ik de gesloten versie aan voor iedereen die geen sublaag nodig heeft, want in de andere opzichten klinken gesloten speakers in de regel beter.

Samengevat.
Zo zal inmiddels wel duidelijk zijn dat er een hele bult verschillende speakers zijn die allemaal goede kwaliteiten bezitten maar dat er altijd een trade-off is met een andere eigenschap. Er bestaat dus ook geen perfecte monitor en zeker in de budgetopties moet je nog scherper kijken dat je kiest voor een model waar je voor de kwaliteiten kiest die je het meest gebruikt en dat de mindere eigenschappen van die speaker niet tot nauwelijks invloed hebben op je mixproces.

Daarom ga ik je helpen om een slimme keus te maken zodat je ondanks je niet-professionele budget zoveel mogelijk kwaliteit voor je geld kan halen.

Waar moet ik beginnen?
Maak voor jezelf een checklijst in deze volgorde:

1. Wat is je budget?
• Lijkt me verder duidelijk, gewoon afvinken wat buiten je budget valt en een deel van de keuze is al gemaakt.

2. Wat is je gebruikersdoel? i.e. alleen mixen, masteren, DJ-en of een combinatie ervan?
• DJ’s behoeven niet een nauwkeurige monitor, vaak is vermogen belangrijker en het is verstandiger om dan ook daarop te kiezen.
• Mixers en masteraars hebben wel nauwkeurige monitors nodig. Stem je keuze af op specifiek jouw gebruikersomgeving, doel en type muziek.

3. Voor wat voor muziekstijlen ga je voornamelijk mixen? Slechts 1 voornamelijke stijl of juist een veelvoud aan stijlen?
• Muziekstijl en –richting zegt al veel over de benodigdheden van een speaker. Zo zal je muziek met veel subs meer baat hebben bij een ported speaker, terwijl muziek die nauwelijks subs bevat vaak veel beter met een gesloten speaker gedaan kunnen worden.
• Muziekstijlen gaan vaak gepaard met een keur van instrumenten. Zo zal je in klassieke muziek niet snel een subsonische sinusbas aantreffen en in rock niet snel triangels. Toch hebben deze 2 instrumenten eigenschappen die zeer specifieke eisen kunnen stellen aan monitors.

4. Waarop verwacht je dat je producties het meest afgespeeld worden? i.e. gamemuziek producties zal vnl op PC speakers worden afgespeeld, DJ produkties bv ook op grote PA systemen.
• Maak je muziek voor expliciet soundsystems of PA dan moet je een voorstelling kunnen maken hoe het zich vertaalt naar hoge volumes en vermogen, in dat geval zou je naast de monitors ook een set megaboomboxen moeten overwegen.

5. Hoe groot is je kamer? Dan met name de lengterichting waarin je van plan bent de boxen te plaatsen.
• Een te grote speaker voor de ruimte is vrij zinloos, een golfvorm van 30Hz heeft ongeveer 10 meter nodig om uberhaupt 1 golfbeweging te maken. Het is heel erg afhankelijk van de kamer en de speakerspecificaties, maar grof genomen dien je bij thuisgebruik te kijken naar speakers die een driverdiameter hebben tussen de 5” en 8”.

Ik heb net een setje gekocht maar ze klinken helemaal niet mooi?
Dat kan heel goed, monitors zijn namelijk niet gemaakt om mooi te klinken maar om een evenwichtige mix te creeren, fouten in de mix op te sporen en op te lossen. Wil je speakers die mooi klinken? Ga dan naar je locale hifi-boer en kom niet in dit topic terug.

Nu heb ik goeie speakers, ben ik klaar om professioneel te produceren?
Je bent met een goed uitgekozen nearfield op de goede weg, je kan immers nu met grote zekerheid weten of je mix/master in orde is. Toch kan geen enkele reference monitor op deze planeet weergeven hoe je mix op andere systemen speelt. Vertrouw dus niet alleen op die speakers maar ga juist ook luisteren in zoveel mogelijk andere situaties, denk dan aan je hifi set, laptopspeakers, autostereo, hoe meer hoe beter.

Ik hoop in dit topic ervaringen van gebruikers terug te vinden, zodat beginners zich goed kunnen orienteren op wat ze moeten kiezen zonder dat we steeds hetzelfde verhaaltje voor hoeven te kauwen. Verder zou ik graag terugzien dat iedereen zich zo objectief mogelijk uit over zijn aankoop, je hebt ze immers gekozen omdat ze in jouw situatie de beste koop waren, dat wil niet zeggen dat het daarom voor iedereen ook geldt.

Bruikbare links:
Soundonsound magazine: link naar nearfield speaker reviews.

Veel leesplezier en ik hoop dat je hiermee wat betreft monitorkeuze wat uit de voeten kan. Heb je nav de gids nog vragen? Post je vragen dan hier!

[ Voor 207% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-02-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hier dan de aftrap, mijn ervaring met de Yamaha HS80M

Afbeeldingslocatie: http://www.derringers.com.au/product_images/i/703/HS80__60958_zoom.jpg

Yamaha word vaak beschouwd als het electronicamerk wat "jack of all trades" is en "master of none". Toch lukt het ze alke keer weer om een oerdegelijk product op de markt te zetten die z'n geld dubbel en dwars waard is. Bij de HS50M en HS80M is het niet anders.

Dit is een actieve 8" speaker die met z'n witte woofer en zwarte lijmdruppel hint naar de oude Yamaha NS10, misschien wel de bekendste studiomonitor aller tijden.

EQ: Ook qua klank heeft deze er wat van weg alhoewel deze beduidend minder hard en schel op het midden is. Dit maakt het prettiger om voor langere tijd ernaar te luisteren zonder luistervermoeidheid te veroorzaken.

Desondanks is het mid en hoog goed aanwezig en is bovendien daarin veel detail te horen, zelfs bij zachtere onderdelen in de mix hoor je al snel of er iets aan bijgeschaafd moet worden. De hoeveelheden reverb is ook duidelijk per instrument te onderscheiden. De HS80M is minder aanwezig op de bas, hoewel hij tot vrij diep doorgaat: -10dB roll off bij 40Hz heb je bij diepe subs nog wel eens de neiging teveel bij te draaien.
Afbeeldingslocatie: http://www.gearslutz.com/board/attachments/low-end-theory/137382d1253773286-if-you-had-choose-yamaha-hs80m-msp7-hs80m-matlab-frequency-response.jpg

Stereobeeld: Is wijd, wijder dan de gemiddelde hifi set en hoewel sommigen dat liever niet hebben vind ik een wijder-dan-normaal stereobeeld juist een handig hulpmiddel om de stereo goed vorm te geven.

Deze speaker is zeer geschikt voor budgetmonitor, mocht je echter specifiek subbasmuziek maken (bv dubstep, dnb, sommige hiphop en r&b) dan kan ondanks de flinke 8" woofer het zijn dat je helemaal onderin nog wel eens wat mist of neigt teveel omhoog te draaien. Een extra sub zou dan een goede overweging zijn of toch kijken naar een ander model die de subs beter afhandelt. Bij genre's waar dit niet nodig is heeft deze speaker nagenoeg geen tekortkomingen en binnen de prijsgrens misschien wel het beste wat je ervoor kan kopen.

Prijs: ligt tussen de €200~300,- per stuk, let ook op de aanbiedingen waar een statief mee word geleverd aangezien die los vele malen duurder zijn.

bron afbeeldingen: gearslutz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Mooi topic Peerd.... Ik hou deze in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 08:35
Om even hieraan bij te dragen, ik heb Focal CMS 65 speakers. Even een schaamteloze copy uit een oud topic:

Sinds deze week is mijn 3e setup in huis klaar!

Dit zijn de 2 andere setups van woonkamer en audio/TV kamer:

http://gathering.tweakers...message/37586019#37586019

http://gathering.tweakers...message/37535242#37535242

Was al lang op zoek naar een goede set PC speakers. Naar jarenlang geluisterd te hebben naar het Microsoft Digital Sound System 80, was het tijd voor een flinke stap vooruit.

De zoektocht kwam al gauw uit op een set studio monitors, gezien de liefst vlakke/natuurgetrouwe weergave. Helaas nergens in de buurt te beluisteren (de modellen die ik op het oog had), dus vooral gaan zoeken op de forums.... Na veel zoekwerk was ik uitgekomen bij deze speakers, de M-Audio DSM3:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/M-AudioDSM3.jpg

Wat een geluid, heerlijk. Wat een power en ook nog eerlijk geluid ook. En ook nog zoveel aansluitingen/instelmogelijkheden. En ziet er goed uit. Maar helaas, de ruis was voor mij ondraaglijk. Over zachte passages heen te horen. En dat met een digitale ingang, maar ook zelfs zonder iets aangesloten en een lager volume. Altijd ruis, hetgeen ook veel gemeld wordt op het net. Jammer dus terug gestuurd.

Daarna meteen verder gezocht en uiteindelijk uitgekomen bij de Focal CMS 65. Waarom deze? Alleen maar goede reviews van te vinden, en een top merk volgens mij.

Specifications

Frequency response (+/-3dB) : 45Hz - 28kHz
Maximum SPL: 112dB SPL (peak @ 1m)
Input: Balanced 20kOhms / Unbalanced 47 kOhms Connector XLR / RCA
HF amplifier stage: 60W RMS, class AB
LF amplifier stage: 100W RMS, class AB

En daar zijn ze:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/FocalCMS65Setup.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/FocalCMS65Front.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/FocalCMS65Side.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/FocalCMS65Feet.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/FocalCMS65Tweeter.jpg

Ik moet zeggen, geweldig. Ruisvrij (tenzij je met je oor op de tweeter zit) en dan de sound:
eerlijk, ongekleurd, veel details te horen, voldoende bas die ook nog strak en gedetailleerd is, ongelofelijk qua druk voor dit formaat, wat een autoriteit en power....lijkt genoeg voor een feestje met een man of 30 (niet dat ik ze daarvoor zou gebruiken). Zowel bij zeer zacht als luid niveau een zeer goede balans/evenwichtige weergave.

Wat ik nog wil opmerken: deze speakers zijn echt ontworpen voor near field gebruik. Ik dacht eerst toen ik dat gelezen had, wat een flauwekul, maar er gebeurt echt iets als je er verder dan 1.20 meter vanaf gaat zitten. De focus valt voor een deel weg, kortbij zit je echt er helemaal in, hoort alles goed geplaatst, alles goed in balans en als je verder gaat zitten dan 1.20 meter valt dit voor een groot deel weg..... alsof ze uit fase gaan of zo, kan dit niet goed uitleggen, een zeer vreemde gewaarwording. Moet ik nog eens goed mee experimenteren.

Tenslotte nog de constatering dat deze speakers gebouwd zijn als een tank. Met hun aluminium behuizing en dikke 10kg gewicht voor hun grootte heb ik echt het gevoel dat deze een leven lang mee gaan. Met een XLR en RCA (tulp) aansluiting voor mij voldoende, ik gebruik gebalanceerd Jack (TRS) naar XLR kabels. Op de achterkant nog wat mogelijkheden voor de sound aan te passen, waarvan ik tot nu alleen de "desktop notch" heb gebruikt (160hz). Even een foto daarvan, niet zelf gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.musikland-online.de/pix/download/focmr846737/cms_back.jpg

Bij deze nog de leveranciers link: http://www.focalprofessional.com/en/cms-line/cms-65.php

Nu ik deze speaker ruim een half jaar heb, ben ik nog altijd zeer tevreden. In hifi termen spotgoedkoop, want de versterker zit er al in, en dan zo'n geluid. Zo doodeerlijk, een slechte opname kan ook gewoon echt slecht en schel klinken en bij een goede opname is het echt genieten. Geluiden komen los van de speakers en de stem mooi los in het midden met zelfs hier en daar wat diepte. Heb ze ook al geprobeerd met een sub, mijn XTZ 99 W10.16, de Focals ingesteld met high pass filter - mooie combi met gewoonweg meer diepe bas.

De speakers op hun huidige plek en hoogte:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/CMS65okt2012.jpg

EDIT: ik heb sinds enkele maanden ook de CMS SUB erbij gekocht, deze rond het geheel super af naar benden. Nu echte bas, strak, diep, precies, neutraal. Heerlijke aanvulling!

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC02628.jpg:original

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC02629.jpg:original

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%20CMS%20SUB%20Focal%20CMS%2065%20Studio%20Monitor%202012/DSC_0115.jpg:original

Echter heeft deze stap naar goede monitors mij warm gemaakt voor nóg betere monitors, en ik ben zelfs aan het overwegen om mijn geliefde Infinity Omega IRS speakers te gaan verkopen (en deze monitoren) om een set Focal SM9 aan te schaffen:

Afbeeldingslocatie: http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/131002/Focal-SM9-Right.jpg

:9~

[ Voor 14% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 30-04-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:53
Goed verhaal hoor :) alleen het actief vs passief is wel nog een beetje onderbelicht. Het grote voordeel van actieve speakers is dat er ook actief gefilterd kan worden. Er zit dan geen passief scheidingsfilter tussen versterker en speaker maar een elektronisch filter nog voor de versterker. Tussen versterker en driver zit enkel een draad en dat heeft weer hele grote voordelen.

Interessante info hierover:
http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Paar punten:
  • So far we have identified two major plusses - effectively more power, meaning that transients are less likely to cause amplifier overload (clipping), and reduced intermodulation distortion. But wait, there's more ....
  • Now there are another two plusses to add to the list - elimination of the low frequency passive crossover, resplendent with its inherent losses, potentially poor linearity and crossover point inaccuracy (either as manufactured or with time, or both), and the reduction of the difficulty of the load presented to the power amplifier. Both of these result in more effective available power, ensuring that transients are preserved and overall linearity is improved markedly.
  • Add two more plusses. No padding is required to align the driver sensitivities, so we are not simply wasting power, and the damping factor is greatly improved for both the low and midrange loudspeakers (or can be individually set to the impedance that makes the speakers the happiest).
  • Phase Response - A big gain for the bi-amped system, since it can be driven from a phase-coherent crossover eliminating the rapid phase variations around the crossover frequency, and no phase reversals between drivers. Transients are cleaner and the sound is more open than can ever be achieved using passive crossovers.
  • So now we can add a couple more plusses for bi-amplifying one's system - complete freedom from any interaction between the loudspeaker driver (and its environment) and the crossover network, and a potentially large cost saving for the now redundant complex passive crossover network.
  • Zie de artikelen, hele lap tekst maar zeer interessant. De andere artikelen ook trouwens
Je moet dan dus wel een actieve speaker hebben met 2 versterkers per speaker aan boord, dit is wel te vinden in de specs, maar ontbreekt soms bij goedkopere modellen. Dit is verder overigens niet hetzelfde als bi-wiren of bi-ampen met hifi speakers, daar blijft altijd het scheidingsfilter tussen zitten met alle gevolgen van dien.

Nog een linkje met reviews: http://mixguides.com/studiomonitors/Reviews/

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:24:
...om een set Focal SM9 aan te schaffen:

[afbeelding]

:9~
Ow sexy! W-woofers en een BE-tweeter. Zelfde spullen die in de Focal Electra BE-serie zitten qua HiFi-speakers. Ten opzichte van de onderdelen uit de 700V-serie in je huidige monitoren. Ben overigens wel benieuwd hoe zo'n actieve Focal nu klinkt. Ik weet wel dat ik bij de HiFi-modellen het verschil tussen een V- en W-woofer zeer groot vond.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Alesis M1 MKII

Alesis is een merk wat creativiteit van research & development omzet in bang for the buck. Door creatieve oplossingen te bedenken maken ze het mogelijk om professionele oplossingen te bieden aan de budget muzikant/producer.

Ze hebben behoorlijke successen gehad in het verleden, zoals de ADAT recorder, de Andromeda synth en ook de hier besproken Monitor one.

Het model is verkrijgbaar als actieve speaker en als passieve, hier bespreek ik de actieve versie.

Afbeeldingslocatie: http://images.thomann.de/pics/prod/134027.jpg

EQ: Deze heeft 1 van de meest vlakke responses in het budget segment. Overmatige pieken en dalen komen nauwelijks boven de 2dB en van compleet laag tot hoog is detail goed te horen. Ook gebruik van reverb is snel en duidelijk te horen waardoor het mogelijk is dit zeer nauwkeurig af te stemmen. De bas gaat tot 40Hz zonder afloop door en is goed te beoordelen. De keerzijde van de lage bas in deze gepoorte speakers is dat de basresponstijd vrij hoog is. Hierdoor klinkt de bas wat "flopperig" in tegenstelling tot bv heel erg strak klinkende bassen op gesloten speakers. De bekende remedie is een sok in de poorten stoppen waardoor je bas kan omruilen voor respons.

alesis m1 MkII

Stereobeeld: Ook deze is wijder dan normaal, zelfs wijder dan de Yamaha's hierboven, wat ik zelf een prettige eigenschap vind, maar niet iedere producer vind dat prettig.

Deze speaker is goed geschikt voor muziek produceren waar subs aanwezig zijn of moet afmixen voor speakers die veel groter zijn, omdat het die eigenschappen enigszins simuleert en tot ver in de laag alles goed te horen is. Verder presteert deze allround heel goed en durf met gemak te zeggen dat deze 1 van de beste prijskwaliteitverhoudingen heeft in het budgetsegment. Gezien de eigenschappen en zijn prestaties in kleine omgevingen is dit uiteindelijk ook de speaker geworden voor in mijn thuisstudio.

Prijs: deze monitor gaat tussen de 300~350,- per set de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ShittyOldMan schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:46:
Goed verhaal hoor :) alleen het actief vs passief is wel nog een beetje onderbelicht.
bedankt voor je input.

jeps, ik vond de startpost zo al wel lang genoeg zijn. Ik had daarom besloten om vooral de aspecten te beschrijven die het karakter van de speaker veranderen.

Bi-amped is bij actief wel de voorkeursmethode, maar ondanks dat zijn er actieve en passieve speakers met scheidingsfilter die toch betere resulaten geven, daarom lijkt het me minder relevant om daar bij aankoop naar te kijken in vergelijk met bv ported of gesloten cabinetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Mackie MR8 MKII

Afbeeldingslocatie: http://img1.mlstatic.com/s_MLA_v_V_f_2782103247_062012.jpg

Mackie is natuurlijk voornamelijk bekend van hun mixers, maar ook in de speakers zijn het geen kinderachtige spelers. De MR8 en MR5 (resp. 5,25” en 8” drivers) zijn de budget broertjes van de HR- serie. Qua klank zijn ze ook erg vergelijkbaar met de HR series al dan niet met een paar concessies. Luidheid is daar niet 1 van, er komt een flink vermogen uit de bi-amped ingebouwde versterker en het gaat harder dan dat je in een gemiddelde studiosessie zou willen.

EQ:
De dikke 8 inch drivers zijn in staat om tot de sublaag goed weer te geven, tot 40~45 Hz lijkt ie geen roll off te hebben en ook daaronder blijft het hoorbaar. Netzoals de Alesis is de laag wel wat flopperig, bij sinusgolven subtonen klinkt het zelfs nogal “boomy” en resonant. Nu krijg ik dan snel de neiging om dan de bas wat verder dicht te draaien op de aanwezige correctietoonregeling aan de achterkant. Daar blijkt echter voor de bastonen alleen maar een boost te zitten. Een nogal vreemde keuze gezien de vrij dominante bas in deze box, echter de hoog op +2dB zetten werkt ook. Ik heb de MR5 alleen in de winkel kunnen horen maar deze lijkt van al deze dingen geen last te hebben.

Van onderin tot aan de hoge frequenties blijven details uitermate goed hoorbaar en ondanks dat de bas nogal dominant is kan ik niet spreken van een onevenwichtige respons. Misschien erg subjectief, maar deze speakers geven je snel een behoorlijk zekere indruk wanneer iets wel of niet in orde is en dat werkt erg prettig.

Ook mixjes die ik op deze speakers heb afgemixt waren in no-time klaar en vertaalde zich zeer goed op allerhande andere systemen.

Stereobeeld: Dik in orde hier, hij is wijd zonder focus in het midden te verliezen. Wat ik bijzonder prettig vind is dat je duidelijk hoort dat ook iets echt gecentered is, terwijl bv stereo reverb duidelijk naar beide kanten te lokaliseren is.

Conclusie: Qua klank is de speaker vergelijkbaar met z’n duurdere broertje de HR824M, maar mist de snelle basrespons. De MR8 is verder bijzonder nauwkeurig maar IMO te groot voor de gemiddelde homestudio. In grotere ruimtes komt de speaker waarschijnlijk veel beter tot z’n recht en is dan binnen de prijsklasse mogelijk wel de beste keus. Ik kan dan ook voor de thuisstudio van harte de kleinere versie aanraden, de MR5, hoewel ik die zelf niet uitgebreid heb kunnen testen kon ik in de winkel al horen dat deze dezelfde eigenschappen heeft zonder boomy of resonant te worden in de bas, maar genoeg onderin heeft om zelfs voor subs betrouwbaar te beslissen. Kortom, de MR8 is zeer goed maar gewoon veel te groot.

Prijs: de MR8 ligt er voor rond de €250,- per stuk. Voor de kleinere studio zou ik m’n geld in eigen zak stoppen en de MR5 kopen, voor de grotere studio zou ik doorsparen voor de HR824.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tannoy Reveal 601a

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MzIzWDQ1MA==/$T2eC16dHJG!E9nm3rIO7BQhlz+lN-!~~48_79.JPG

Tannoy is geen onbekende in de studiomonitors, dit is zelfs hun core-business. Ervaring hebben ze ook, sinds 1926 maken ze al speakers. Ik heb het geluk gehad deze een tijdje uit te proberen en dat is me zeker niet slecht bevallen. Naast de functie is het ook een mooi vormgegeven speaker en prettig om naar te kijken, deze zou daarom ook gewoon in de huiskamer goed dienst kunnen doen. Op de foto is zwart, maar ik had donkerrooie, ziet er erg chique uit. Mrrgoed, we zijn hier voor de functionaliteit natuurlijk.

EQ:
transparant! errrug transparant! na het beluisteren valt direct op dat details in de midrange zeer goed naar voren komen, na het terugswitchen naar mijn Alesis MKII's was het duidelijk, dit doet de 601a duidelijk beter dan de MKII's (en eigenlijk alle andere die ik hiervoor heb bespoken). De midrange is het gedeelte waar veel instrumenten in een mix samenkomen en gaan klonteren of juist te dun blijft. Er valt dus veel voor te zeggen om ze alleen daarvoor te nemen.

Bas is duidelijk minder aanwezig en gaat minder diep, ik betwijfel zelfs of de 60Hz in de specs gehaald word, ik had ten tijde geen meetapparatuur voor handen om te checken. |Wat je van de bas hoort is wel strak en de responstijd is in elk geval in orde.

Hoog is goed aanwezig (het is in algemeen een vrij heldere speaker) en ik had verwacht hierdoor snel luistermoe ervan te worden. Dit gebeurde echter niet, je hoort gewoon veel hoog maar het het word nimmer schel of akelig.

Wel moet ik vermelden dat zodra je de speaker naar de top van z'n vermogen drukt deze wel begint te vervormen. Alle budgets doen het wel een beetje, maar bij deze valt het meer op. Niet geschikt voor hoge volumes dus, maar dat zou je tijdens de mix ook niet hoeven te doen. Algemeen genomen gaan ze ook iets minder hard dan de hier al eerder besproken modellen.

Stereobeeld:
Dik in orde. Minder wijd dan de MKII's maar zeker breed genoeg. Sommigen (waaronder ik) hebben liever een overdreven breed beeld omdat de plaatsing van L+R dan erg duidelijk te vinden is. Anderen geven liever de voorkeur aan een "normaler" stereobeeld omdat het simpelweg meer overeenkomt met de diversiteit aan speakers waarop het afgespeeld kan worden. In dat laatste geval heb je een goeie aan de 601a. Overigens raad ik ondanks je stereobeeld altijd even te A/B-en in mono.

Conclusie:
Pareltjes in het budget segment vind je niet snel, maar netzoals de Yamaha's geeft deze bijzonder duidelijk detail in de midrange weer, juist het gebied waar vaak problemen ontstaan. Dit alleen al maakt de speaker z'n budget meer dan waard. Maak je geen subsonische muziek (zoals dnb of non-skrillex dubstep) dan is dit een uitstekende monitor.

Dit is de 6" en er is ook een kleinere 5" (niet getest), maar omdat de bas bij de 6" al niet erg aanwezig is, vermoed ik dat de 5" waarschijnlijk tekort zal doen.

Het is verder ook geen speaker om keihard te zetten, deze begint vervorming te krijgen bij hogere volumes. Maargoed, je zou dat sowieso niet voor mixen moeten doen. Ik heb er vaak over nagedacht om mijn huidige thuismonitors weg te doen en in te wisselen voor een paar megaboombakken (voor de hard) en deze set (voor de nauwkeurig).

Prijs: gespot voor €175,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Dynaudio bm6a mk2

Afbeeldingslocatie: http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/p42782h-9074b0edbb80dfc100fe7e52e895b6f8.jpg

Specs

Handcrafted aluminum drivers
High-resolution 1.1" soft dome tweeter, pure aluminum voice coil
Smooth and accurate HF waveguide
Extended excursion 7" woofer, pure aluminum voice coil
2 channel high grade 50-Watt RMS amplifier
117dB SPL peak power output
Frequency response of 48Hz to 21kHz
HF, MF, LF analog room filters
High pass filters at 60/80Hz for perfect subwoofer adaption

Prijs

Destijds gekocht voor zo'n 750 per stuk, maar zie dat ze nu rond de € 635,00 per stuk zitten. Lijkt mij een koopje.

Ervaringen

Na het vervangen van mijn oude krk rp8's had ik zin in wat exclusievers en besloot ik iets meer uit te geven. Na veel rond te zijn gereden en overal te hebben geluisterd naar veel verschillende types vielen de genelecs bij mij al af. De keuze kwam tussen Adam en Dynaudio te staan. De keuze viel dus uiteindelijk op dynaudio.

In mijn ervaring is dit een échte nearfielder die ook op range goed presteerd. De sweetspot is erg breed en de weergave is érg neutraal. Van laag naar hoog, het is genieten geblazen. Het hoog is gigantisch helder en kwam in het begin zelfs wat scherp over, dit is niet zo gek als je rp8's gewend bent. Maar, ook met dat gegeven vermoeide ze me vanaf het begin af aan niet. Ik kan letterlijk uren achtereen zitten met de muziek aan zonder vermoeid te raken, of het idee te hebben de focus te verliezen.

Qua vermorgen hebben ze genoeg, 117db is uiteraard al veelteveel. Ga je over de grens van de speaker heen en clipt het, of als de heatsink te warm word, limit hij vanzelf het geluid. Dit laat hij zien aan een rood lampje aan de voorkant waardoor het direct duidelijk is dat je te hard gaat. Neemt niet weg dat je dit niet snel gaat halen aangezien de geluidsdruk meer dan voldoende is.

Qua kabels is het een eitje, enkel XLR.

Dynaudio bm9s

Afbeeldingslocatie: http://media.soundonsound.com/sos/may05/images/qadynabm9s300.l.jpg

Specs

10" woofer, pure aluminum voice coil
Phase adjustment in 0° / 180°
Auto on/off, power LED
Mode selection, LFE or slave
Adjustment of low-pass corner frequencies (50-150Hz)
SAT/SUB high-pass adjustment, Flat, 60 Hz, 80 Hz
Small dimensions: 11.6" X 11.4" X 12.5"
200 W @ 4 Ohms
Discrete LFE input, slave output for linking
Closed cabinet for extremely precise low frequency reproduction

Prijs

Destijds gekocht voor 600 euro in de aanbieding, nog steeds € 863,00 nieuw bij thomann. Ik had dus mazzel.

Ervaringen

Deze sub word dus gebruikt bij de bovenstaande bm6a's. En ik dacht eigenlijk dat de bm6a voldoende laag had, totdat ik deze tóch gekocht heb. Wat een geweldige aanvulling! Het laag is nu overduidelijk beter qua detail en het hele spectrum komt veel voller/accurater over. Dit tesamen met de handige filters op de sub + speakers laat zien dat deze set voor elkaar geschapen is. De sub staat op zo'n 10% omdat hij dermate hard kan en harder absaoluut niet nodig is.

Laat ik duidelijk zijn over beide speakers, het is een van de beste aankopen die ik tot nu toe gedaan heb. Ik luister er dagelijks met liefde naar. 5 van de 5 sterren dus. Alle ervaringen zijn met een Lynx Hilo converter die uiteraard van een erg hoge kwaliteit is.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/313658z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
bedankt voor je bijdrage Z999!

hier nog een relevant artikel over 3-weg (semi) budget monitoren;

SoundOnSound Three-way active monitors

Het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk om monitors te reviewen, ik moet daarvoor op locatie zijn ipv dat ik ze thuis mag proberen, maar ik zal de komende tijd nog snel wat updaten zodat we een leuke database aan modellen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
bumpje.

Mochten er mensen n.a.v dit artikel zelf monitors hebben gekocht, schroom dan vooral niet om zelf een kleine review hier te plaatsen zodat toekomstige speakerzoekers daar ook wat aan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 22:50
Ik heb mijn oog laten vallen op een een set JBL LSR305 speakers.
Vaak zitten er op een monitor speakers ook wel unbanced inputs, maar deze speaker alleen maar balanced inputs.
Kan ik deze ook direct op een (goede) geluidskaart aansluiten die 3.5mm stereo jack heeft?
En natuurlijk hoe...

Is een kabel als deze toereikend:

kabel bij conrad

[ Voor 19% gewijzigd door graziemille op 05-07-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik lees je reactie nu pas, mocht het nog relevant zijn: ja, die kabel kun je gebruiken voor output. Mini-jack geluidskaarten zijn echter vaak wat minder van kwaliteit en eventuele ruis zal op je speaker ook versterkt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Om het topic even in leven te houden, heb ik wat reviewers gevraagd of ik hun review mocht overnemen.

Hieronder een zeer goed onderlegde review van Arjenc. Nogmaals hartelijk dank dat we het mochten overnemen!

Yamaha HS7 (Wit)

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ac3Uv4ApmXjsaF.jpeg

Top monitor, eerlijk geluid voor in verhouding weinig geld.

Pluspunten
Eerlijk geluid
Design (wit)
Control instellingen
Active speakers
Hoge prijs/kwaliteit verhouding
Gebalanceerde XLR ingang
Product met een verhaal

Minpunten
Aan/uit schakelaar iets te goedkoop qua uitvoering
High Trim neem teveel midden mee
Trilling (bij extreem input geluid)

Waarom de Yamaha HS7

Product heeft een verhaal...
Dit is een product met een goed verhaal. Dit product is samen met den MPS serie een afgeleide van de beroemde NS-10. De grondlegger van de NS-10 staat ook aan deze twee series centraal en we hebben het hier dus over iemand die weet waar het over gaat, en dat gevoel speelt me in de keus...

Design
De witte speakers zijn helemaal te wow-wee...
Mooi afgewerkt, daar valt niets op aan te merken vanaf mijn kant.

Geluid
De HS7 geeft een eerlijk geluid over de volle breedte (van laag naar hoog). De hoge kant kan fel overkomen, maar dat is dan weer die eerlijkheid. De HS7 hebben voldoende bas aanwezig en daardoor is de HS8 niet nodig voor mijn omgeving (en viel boven het budget).

Control
Aan de achterkant van de speakers is de mogelijkheid om de Room Control en een Trip toe te passen. Dit maakt het nog geschikter om in een kleine ruimte toch even iets te kunnen aanpassen.
Uitpakken
De monitoren zitten goed verpakt en alles zier er compleet uit.
- speaker
- handleiding
- euro stekker

De mogelijkheden

Ingangen
Naast het aansluiten van een gebalanceerde jack ingang (2), is het ook mogelijk om een gebalanceerde XLR ingang (1) te gebruiken. Deze connector is van het merk Neutrik en dat is voor mij altijd het merk geweest qua connector met solderen in de profi-audio-wereld.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ac3Uv2eUeyAMPd.jpeg

Roomcontrol
De Roomcontrol kan je gebruiken om de lage tonen (onder 500 hz) er iets uit te filteren met -2dB of -4dB. In mijn situatie gebruik ik het niet ondanks dat ze dicht op de muren staan wat niet ideaal is qua opstelling. Met bijvoorbeeld een HS8 zou dit nog wel eens teveel geweest kunnen zijn en was deze optie erg prettig geweest.

High Trim
Met deze trim zijn de hoge tonen te beinvloeden en kan de scherpte iets meer of minder gezet worden. De afvlakking gebeurd vanaf een 2kHz wat naar mijn mening iets te vroeg is. Deze had wel een stukje verder mogen liggen en neemt nu eigenlijk teveel uit het midden mee. Daardoor gaan de speakers iets te lief klinken en is de eerlijkheid eigenlijk wel verdwenen.

Deze optie gebruik ik beiden niet, maar alles heeft toch ook weer met persoonlijke smaak te maken. Zou ik dagen naar moeten luisteren, dan zou die -2dB op deze trim wel aangezet worden.

Specificaties

Vermogen
Deze 95W speaker heeft de verdeling over een bi-amp van 60W voor laag en 35W voor hoog.

Frequentie bereik
43Hz - 30kHz

Speakers LF/HF
6.5" cone voor laag (60W)
1" dome voor hoog (35W)

Crossover
2kHz

Verbruiksvermogen
55W

Type uitvoering
Boekenplank met Bass-reflex

Materiaal van de kast
MDF

Geluid
In eerste instantie kan ik hier kan ik kort over zijn, het is erg mooi.

De speakers komen met hun frequentie laag genoeg om geen bas te hoeven missen tenzij je hem volledig in de onderbuik wilt voelen. Dan is een actieve sub of de HS8 wel nodig.

De detail die te horen zijn is hoog. Zowel in het hoog als in het laag. De laag en midden frequenties zijn prettig, de hoog is iets wat fel in combinatie met mijn piano die er nu aan gekoppeld staat (zoals hieronder staat beschreven bij Opstelling).

Toch is er door de felheid wel heen te prikken. Het is gevoelsmatig wel het eerlijke geluid en dat geeft mij weer een goed gevoel.

Ik kan rustig een dag achter deze speakers zitten zonder moe te worden in de oren.

Tot slot heeft het wel het nadeel dat alles goed te horen is. Zo dus ook de echte piano geluiden in de digitale piano zitten verstopt en dan wordt je daar weer iets minder blij van ;) Na een aantal weken tweaken in de parameters van de samengestelde piano's heb ik nu een basis weten te maken die mooi en natuurlijk klinkt welke nu ook gebruikt worden bij live sessies. Deze toevoeging had ik nooit kunnen maken in de oude situatie waarbij de speakers teveel kleur gaven aan het geheel.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ac3Uv2hk80SwaL.jpeg

Opstelling
In de basis is de opstelling een Yahama S70 XS gekoppeld aan een Focusrite Scarlet 18i6 die op zijn beurt met de monitor uitgang (line) aan de HS7 hangen. De PC zit via USB aangesloten op de Scarlet voor opname. MIDI komt ook via een USB direct binnen op de pc vanaf de S70 XS.

Verder een studio microfoon inprikken en klaar voor opname, zo snel en simpel kan het gaan...

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ac5tGI8I3wMF3b.jpeg

Beoordeling

Nu een aantal maanden in gebruik te hebben is mijn oordeel niet anders dan in de eerste weken.

positief

- Prijs kwaliteit verhouding
Voor dit bedrag qua investering krijg de koper veel monitor voor terug van een groep mensen die weten waar ze het over hebben. De MPS serie is meer voor de profi, maar daar zitten ook de kosten aan. Deze serie (HS) doet zeker goed mee met de duurdere jongens voor minder geld.

- Geluid
Goed, mooi, strak en eerlijk geluid.
Details zijn goed hoorbaar.

- Aansluitingen
Naast een gebalanceerde jack ingang is er ook een gebalanceerde Neutrik XLR ingang aan de achterkant. Vanaf een mengtagel is het fijn om XLR op XLR aan te kunnen sluiten. Sommige nieuwere toetsen hebben ook een XLR uitgang en is een DI niet meer nodig.

- Design
Helemaal top. Mooi wit en de power aanduiding op de voorkant maakt alles helemaal af.

- Product met verhaal
Omdat het een product is met een aanvullend verhaal over het ontstaan en dat het kan bouwen op een positief verleden van dezelfde ontwerper als de NS-10 als de reverentie monitor, geeft mij een extra dimensie in voldoening.

Negatief

- Trim
De trim zou een perfecte oplossing zijn om de felheid uit de speaker te krijgen, maar de filter start vanaf een 2k en die ligt naar mijn mening te laag waardoor de speaker in het midden te vlak gaat klinken en dus zijn eerlijkheid verliest.

- Aan/uit schakelaar
Er moest vast ergens op bezuinigd worden en dat is dan gedaan op de aan/uit schakelaar. Als je deze heel langzaam laat omzetten en dan hoor je hem knetteren. Zowel op de HS7 als HS8 geconstateerd.

- Resonantie / vibreren van de kast
Tijdens het uittesten in de eerste weken is het mogelijk om de speakers zoveel aansturing te geven in het ingangssignaal dat de kast gaat trillen in de versterker. Mechanisch trillen van onderdelen oid.

In eerste instantie dacht ik aan resonantie, waarbij de toon terugkaatst via de muur en de resonantie frequentie van de speaker precies weet te pakken. Dit kan makkelijker gebeuren in juist kleine ruimtes.

Echter, dat is niet het geval.

Vanaf de piano is het mogelijk om bij een bepaalde combinatie van geluiden die speaker dusdanig hard uit te sturen dat deze mechanisch mee gaat trillen. Dit hebben we gezien zowel op de HS7 als de HS8. Dit zit hem in het design, maar de kanttekening van de verkoper was wel dat ik ze hard aanstuurde. Zelf had hij de HS8 thuis staan en dit nog niet vernomen.

Ook gebeurd dit alleen bij 1 specifieke combinatie in het laag, verder niet kunnen reproduceren. Ik zou er nog wel eens een meter tussen willen hangen hoeveel ik uitstuur, maar helaas heb ik die niet tot mijn beschikking

Conclusie
Ondanks dat er een paar negatieve punten te noemen zijn, wegen ze geheel niet op tegen alle positieve.

Tot op de dag als vandaag heb ik nog geen enkele spijt van de aankoop.

Geluid is mooi, strak, eerlijk en vol detail.
Aanbeveling
Om het af te maken hebben een paar mopads de aanbeveling.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Ac5tG1Zzlj4VDB.jpeg

De volgende bronnen zijn belangrijk voor me geweest in het maken van keuzes

yamaha HS7
http://usa.yamaha.com/pro...ies/hs7_white/?mode=model edit link bestaat niet meer.

Review musicradar on HS7 speakers
http://www.musicradar.com...hs-series-monitors-585659
Pagina: 1