Techneut schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:20:
[...]
Ik ken CCA alleen van netwerkkabels, waar het in technisch opzicht niet echt populair is. En dat leidt me allereerst tot de vraag of het wel bestaat bij luidsprekersnoeren van 2,5 en 1,5 mm². Dan in je tweede alinea met "CCA wel een betere kabel per euro" bedoel je wellicht goedkoper in plaats van beter. En dat is dan ook het enige. In andere opzichten is "beter" gewoon niet waar. Je noemt zelf ook de duidelijke nadelen die dan ook goedkoopte betekenen die de wijsheid bedriegen. Een versterker is vele malen duurder dan die kabels, het lijkt me dan ook niet verstandig om daarop te bezuinigen,
CCA netwerkkabels kun je niet vegelijken met audiokabels, net zoals hoogspanningskabels dat ook niet zijn
Bij een netwerkkabel heb je al snel te maken met een AWG26 aderpaar van z'n 30 meter waarop signalen staan van 0.1 Ghz. Hierbij is het skin effect enorm van belang, en hierbij is aluminium inderdaad geen optie gezien de hoge frequenties van het signaal, in combinatie van een lange en dunne kabel.
Bij hoogspanningsmasten wordt juist aluminium kabels gebruikt omdat deze een soortgelijke DC weerstand heeft als koper, maar wel een heel stuk lichter en goedkoper zijn. Dit is het mooie bewijs dat aluminium niet bij default inferieur is; het hangt gewoon heel erg van de applicatie af. Waren de kabels gemaakt van koper dan was was het veel duurder geweest en waren de masten ook veel steviger/dikker geweest om het gewicht te dragen.
Audiokabels zitten een beetje overal tussenin. Aluminium is vooral goed voor laagfrequent (<1 Mhz), koper kan zowel laag als hoogfrequent aan. De soortelijke weerstand is van koper wel iets lager, heel veel scheelt het niet met een factor 1.5. Het is bijv geen staal dat een factor 20 daarboven zit..
Bij audio maakt het dus niet heel veel uit of je CCA of koper gebruikt, de impendatie bij bijv 20 kHz van een 2.5 mm
2 CCA en 1.5mm
2 koperen kabel zijn gelijkwaardig aan elkaar. Ik ben het wel met je eens dat dit heel anders is bij hoogfrequent; daar geeft CCA zomaar 10 dB meer demping dan koper. Maar voor laagfrequent (<0.1 Mhz) is CCA net zo goed; immers zou met anders geen aluminium gebruiken voor het transporteren van 50 Hz power over heel lange afstanden...
De noemer dat je niet op een kabel moet bezuinigen: "Je wil het beste voor je kindje/versterker/auto/relatie" is altijd al marketingtruuk nummer één geweest.

Daarom kopen mensen kabels van duizenden euro's... Maar als ik, als EMI professional en hoofgrequent electronicaontwikkelaar naar de fysieke eigenschappen kijkt van een CCA en koperkabel dan is het één niet ondergeschikt. Sterker nog; kijk je wat je voor (bijv.) één euro de meter kunt kopen dan is dat 1.5mm
2 koper of 6 mm
2, en dan heeft de CCA een lagere kabelimpendatie in het audiospectrum. Vergelijk je een 2.5mm
2 CCA met een 2.5 mm
2 kopere kabel dan is de koperen iets beter. Maar geen van beide zijn slecht. Het is niet zo als bij netwerkkabels waarover hoogfreqent gaat gelukkig.
Gelukkig is de opbouw van een versterker ook niet 'foutloos' te noemen. Denk aan chips met een 'tinned plated pootjes, soldeerovergangen en koperspoortjes op de print van nog geen 1mm
2 in diameter voor het audiosignaal.