Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 10:51
Jag schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 06:20:
Als het helemaal hetzelfde meet in alle revante metigen, dan zal er ook geen waarneembaar verschil zijn. Maar dat zal nooit het geval zijn. Maar ik denk wel close. Hele stijve materialen zoals aluminium, is een ontwerpkeuze. Zolang je de resonantie maar buiten de pass band laat vallen en ook nog corrigeert, werken ze heel goed. Zelf zou ik meer naar het ontwerp (maatregelen voor directivity, diffractie evt br poort) en de uitkomst kijken dan de gebruikte materialen.
vlaaing peerd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Als de respons in zowel frequentie als tijd overeenkomen dan zul je exact hetzelfde horen en zou je ze niet kunnen onderscheiden, maar dat zal in werkelijkheid nooit het geval zijn natuurlijk. Edit: Wat Jag zegt.

Verder moeten we in overeenstemming zijn met wat er met 'detail' bedoeld word. In mijn reactie hierboven bedoel ik specifiek transients. Bv de snelle attack van een snaredrum, als het speakermateriaal tijd nodig heeft om op gang te komen (veel massa), dan verlies je het detail van de snare slag.

Het kan zijn dat jij wellicht met detail bedoeld dat de midrange wellicht goed hoorbaar is, of goed onderscheidbaar stereobeeld. Ook daar heeft materiaalkeus wel invloed op, maar dat zijn factoren die door een speakerontwerper beter te tunen zijn dan het gedrag van het materiaal.

Met snelle transients heb je dus meer detail, dit draagt echter ook weer bij aan luistermoeheid. Het voordeel is dus ergens anders weer nadeel. En zo moet je ook naar de materialen kijken, het gebruik is altijd een afweging.
Het is voor mij een helder verhaal. Ik bedoelde inderdaad wat jij (Vlaaing Peerd) aangeeft in het eerste voorbeeld van wat ik onder detail bedoel. Bedankt voor jullie informatie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:48
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:15:
Ik denk niet dat ik veel kan toevoegen hier en andersom.
Klopt. Anders kan je een R toevoegen aan je tweede naam.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:24

Toshirou

Vinyl Surfer

In het kader van als je toch teveel geld over hebt en nogal graag alles doet om beter geluid te krijgen. Dan kunnen we kijken naar de nieuwe speeltjes van GAUSS. Deze cable raisers moeten het geluid echt verbeteren. Ze hebben zelfs links naar test sessies geplaatst die de boel moeten overtuigen 8)7.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:15:
Zo aan te voelen zitten jullie niet zo op iemand als mij te wachten, ik denk niet dat ik veel kan toevoegen hier en andersom. Veel succes verder, en misschien tot in een andere forum. :)
Och, discussies blijven altijd leuk. Alleen het is wel handig als er enige onderbouwing is. Er is nl. een groot verschil tussen een hoorbaar verschil (daadwerkelijk horen) en een hoorbaar verschil (tussen de oren). Het 1e kun je simpel meten, elk verschil dat je kunt horen kun je ook meten. Het 2e speelt zich echter tussen je oren af en kan weliswaar een enorme impact hebben, maar is niet te meten en ook alleen door jezelf vast te stellen.

Beide kunnen dus prima naast elkaar bestaan. Wat we hier doen is de 1e bespreken, en ik heb het idee dat bij jou vooral sprake is van het 2e. En heel eerlijk gezegd is daar weinig discussie over, we weten dat het bestaat en dat is ook wetenschappelijk aangetoond.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 16:27

SannrHerr

Furor Teutonicus!

LTT op YouTube: I Spent a THOUSAND Dollars on HDMI Cables.. for Science

Hopelijk gaan ze ook wat aufiofiele merken proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door SannrHerr op 08-11-2021 20:07 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Even met [video]-tags:

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:23

Wildfire

Joy to the world!

Wel jammer dat ze (nog) niet de elfen-kabels van MonsterCable, AudioQuest e.d. hebben getest. Maar dat komt wellicht nog.

Alhoewel je die dan nog meer moet beoordelen op de zogenaamde "verbeteringen" van je audio- en videosignalen en of het dus echt beter klinkt of eruit ziet. Wat natuurlijk complete onzin is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wildfire schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:01:
Wel jammer dat ze (nog) niet de elfen-kabels van MonsterCable, AudioQuest e.d. hebben getest. Maar dat komt wellicht nog.

Alhoewel je die dan nog meer moet beoordelen op de zogenaamde "verbeteringen" van je audio- en videosignalen en of het dus echt beter klinkt of eruit ziet. Wat natuurlijk complete onzin is.
dat gaan ze nog doen maar is een "leuk voor erbij" projectje.

en verbeteringen kan je niet testen. dat zou namelijk de test falen als de data onderweg zou veranderen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaLLZCMc2D6G6hRp0lb5okfPpoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3GHffJEKpbPNdK79VvWJcUn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik inmiddels alweer een tijdje deze kabels. Heel misschien onder een sprankelende sterrenhemel gesmeden, maar waarschijnlijk in 'n schuurtje ergens in Azië in elkaar gezet. Je koopt ze voor zo'n 6 euro per meter per kabel. Met wat vouchers speuren (aliexpress) druk je dit omlaag naar 4.50 per meter. Voor dat geld ga ik, zijnde iemand die zich absoluut geen handige Harry zou noemen, er niet eens aan beginnen om er zelf iets leuks van te maken. De kabels liggen hier overigens volledig in het zicht en ik wilde wat anders dan de gamma kabelrol.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 16-11-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Niet verkeerd qua looks! Ik vroeg een tijdje terug in dit topic of iemand wist van een goedkope ali-kabel die de fancy looks heeft van een elfenkabel zonder bijbehorend prijskaartje, dit komt het dichtst in de buurt!

Heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Flabsie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:23:
Niet verkeerd qua looks! Ik vroeg een tijdje terug in dit topic of iemand wist van een goedkope ali-kabel die de fancy looks heeft van een elfenkabel zonder bijbehorend prijskaartje, dit komt het dichtst in de buurt!

De vendor waar ik hem heb gekocht kan ik helaas niet meer vinden (ook niet in mijn oude orders lijst 8)7), maar als je zoekt op hifi cable (https://nl.aliexpress.com...e&SortType=default&page=2) zul je veel varianten hiervan tegenkomen.

Hier zijn wat voorbeelden van dezelfde:
https://nl.aliexpress.com...2212000022164349432%22%7D
https://nl.aliexpress.com...2212000023990608639%22%7D
https://nl.aliexpress.com...2212000022658558922%22%7D
https://nl.aliexpress.com...2212000023790360931%22%7D
https://nl.aliexpress.com...2212000015683146953%22%7D

Je moet even kijken welke verkoper het goedkoopst is voor de variant die je zoekt. Je kunt ook nog proberen te zoeken op Audiocrast. Verder vooral even wat vouchers zoeken over het internet. Dat scheelt al snel 10 euro. Verder houdt er rekening mee dat de meesten ze verkopen als paar, dus je krijgt dan 2 kabels voor de genoemde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:37
En dan staat er een pijltje op die kabel want ze zijn natuurlijk gericht. Durf je ze dan nog uit pure recalcitrantie andersom aan te sluiten? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Flabsie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:23:

Ziet er, geef ik onmiddellijk toe, allemaal beslist fraai uit. Eigenlijk heb ik er dan ook maar één opmerking over, ik vind het nogal duur voor zo'n simpele kabel. Zeker als je via je plinten stevige lengtes moet hebben. Als je gewoon snoer neemt met zelf gekochte stekkers of pluggen naar eigen voorkeur ben je als je dat toch wel belangrijk vindt aanmerkelijk goedkoper uit. En qua geluidskwaliteit maakt het geen verschil.
Maar voor sommigen wil het oog ook wat en dat begrijp ik ook best wel. Maar uiteraard betaal je daar wel fors voor, meer dan tien keer zoveel dan echt nodig is. Let wel, alleen maar voor luidsprekerkabel, in technisch opzicht zo ongeveer de allersimpelste minst eisende kabel op dit gebied.
Ik moet wel een beetje glimlachen om dat pijltje dat de correcte richting zou moeten aangeven. Ik vraag me af of er echt mensen zijn die daar waarde aan hechten.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Wat is de correcte richting van wisselstroom dan? Of zit er een diode in deze kabel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:44
itcrowd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:17:
Wat is de correcte richting van wisselstroom dan? Of zit er een diode in deze kabel? :+
Lastig, dat wisselt 50x per seconde :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Techneut, in dit geval zijn het twee fronts en ze zijn volledig zichtbaar. Om ze naar surround speakers te sturen via plinten is dit belachelijk en ook nog dom, want ze zijn te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Techneut schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:01:
[...]
Ziet er, geef ik onmiddellijk toe, allemaal beslist fraai uit. Eigenlijk heb ik er dan ook maar één opmerking over, ik vind het nogal duur voor zo'n simpele kabel. Zeker als je via je plinten stevige lengtes moet hebben. Als je gewoon snoer neemt met zelf gekochte stekkers of pluggen naar eigen voorkeur ben je als je dat toch wel belangrijk vindt aanmerkelijk goedkoper uit. En qua geluidskwaliteit maakt het geen verschil.
Maar voor sommigen wil het oog ook wat en dat begrijp ik ook best wel. Maar uiteraard betaal je daar wel fors voor, meer dan tien keer zoveel dan echt nodig is. Let wel, alleen maar voor luidsprekerkabel, in technisch opzicht zo ongeveer de allersimpelste minst eisende kabel op dit gebied.
Ik moet wel een beetje glimlachen om dat pijltje dat de correcte richting zou moeten aangeven. Ik vraag me af of er echt mensen zijn die daar waarde aan hechten.
.
Helemaal eens hoor, het is duurder dan nodig voor simpele luidsprekerkabel, die er gewoon wat toffer uitziet. Ik had op m’n vorige kamer een bureau met daarop 2 sets luidsprekers en verschillende geluidsbronnen. Allemaal een beetje voor de lol, om met equalizers en versterkers te kunnen spelen.. :) daar vind ik het dan wel leuk om ook wat gekleurde kabels etc te gebruiken, puur voor de looks.

Alleen ben ik niet bereid om daar elfenprijzen voor te gaan betalen, vandaar dat dit m’n interesse wekte :) zeker omdat ik niet meer dan een meter/kabel nodig heb in die situatie, wil ik gerust een paar tientjes betalen voor wat kekke kleurtjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Misschien niet het juiste topic maar ik ben op zoek naar ongeveer 100m speaker voor mijn thuis installatie (10x B&W 683 speaker). Op basis van wat onderzoek kwam ik uit dat ik 2.5mm2 nodig heb. 100% koper vs Aluminium verschillen de meningen over. Het gaat om een vaste installatie in een het plafond. Dit laatste laat ik voor mij afhangen van het prijsverschil. Ik ben geen audiofiel dus alleen echt hoorverschil maakt voor mij uit.

Zijn er nog merken, winkels of andere eigenschappen die jullie aanraden?

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 20-11-2021 12:46 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

battler schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:45:
Misschien niet het juiste topic maar ik ben op zoek naar ongeveer 100m speaker voor mijn thuis installatie (10x B&W 683 speaker). Op basis van wat onderzoek kwam ik uit dat ik 2.5mm2 nodig heb. 100% koper vs Aluminium verschillen de meningen over. Het gaat om een vaste installatie in een het plafond. Dit laatste laat ik voor mij afhangen van het prijsverschil. Ik ben geen audiofiel dus alleen echt hoorverschil maakt voor mij uit.

Zijn er nog merken, winkels of andere eigenschappen die jullie aanraden?
gewoon 100% koper (niet kutten met aluminium of CCA).

eerste hit bij allekabels: https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-25mm.html

tik op 2.5mm en koper en je bent er. ;)

doe wel een extra lus van een meter ongeveer bij elke speaker zodat je nooit lengte te kort komt. ;)

pro tip: gebruik aderhulzen. (dus tangetje kopen en een zakje met hulzen) of de goede maat ringverbinders afhankelijk van wwat op je aparatuur zit.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 20-11-2021 13:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal mee eens, ten overvloede kan ik er dit nog aan toevoegen:
Merken etc., het maakt allemaal geen barst uit. Alle verhalen die het tegendeel beweren komen uit de elfen-wereld waar juist hier regelmatig de vloer wordt aangeveegd. Alles voldoet als je geen eisen stelt aan een fraaie look. Doe je dat wel, dan moet je uiteraard gewoon wat meer investeren. Als het maar voldoet aan slechts de twee eisen die je zelf al noemt, zuiver koper en de doorsnede die je wilt hebben. En daarvoor is het helemaal niet nodig om te zoeken naar specifiek luidsprekerkabel, elk gewoon snoer verschilt daar niets mee. In een gewone elektrawinkel koop je dat gewoon op elke gewenste lengte en is het doorgaans nog goedkoper ook.
Die 2,5 mm² is prima voor een huiskamer waar je zelden of nooit met grote afstanden hebt te maken, echter voor korte afstanden voldoet 1,5 mm² of zelfs nog dunner 0,75 mm² ook.

PS:
Je noemde ook aluminium waar de meningen nogal over verschillen.
Wel, dat betreft het feit dat het eigenlijk alleen maar geschikt is als rekening wordt gehouden met de hogere weerstand, broosheid en het zeer oxidatiegevoelig zijn. Dit laatste moet je niet onderschatten. Het is daarom alleen maar geschikt voor korte patchkabeltjes met compleet aangegoten connectors.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 20-11-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Als aanvulling op @Techneut is er ook nog CCA, Copper coated aluminium. Het voordeel van aluminium is dat het goedkoper is, maar het oxideert idd en de soortelijke weerstand is zo'n 50 procent hoger. Heb je CCA dan oxideert het niet meer omdat er een flinterdun laagje koper omheen zit. En op electrisch gebied is een 2.5mm2 CCA gelijkwaardig aan een 1.5mm2 koperdraad.Sluit je de kabel veel aan (en maak je 'm dus ook ook regelmatig weer los) op de schroefverbindingen van je versterker/luidspreker dan kan door de mechanische stress/wrijving het koperlaagje wegschuren waardoor het aluminium bloot komt te liggen, wat daarna heel snel oxideert...

Kijk je naar de kabel zelf dan is een 2.5mm2 koperen kabel beter dan een 2.5mm2 CCA kabel. Maar doordat koper momenteel erg duur is, en aluminium niet, krijg je voor (bijv) 1 euro de meter bij CCA wel een betere kabel per euro, mits je de kabel niet wekelijks losmaakt en weer vastschroeft...

De elfjes werken bij maanlicht echter niet met aluminium, die werken het liefst met zilver. Bij gebrek daaraan werken ze met koper (maar wel voor de prijs van zilver) Aluminium dat is eng, daar worden namelijk hoogspanningskabels van gemaakt :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Theo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:04:
Als aanvulling op @Techneut is er ook nog CCA, Copper coated aluminium. Het voordeel van aluminium is dat het goedkoper is, maar het oxideert idd en de soortelijke weerstand is zo'n 50 procent hoger. Heb je CCA dan oxideert het niet meer omdat er een flinterdun laagje koper omheen zit. En op electrisch gebied is een 2.5mm2 CCA gelijkwaardig aan een 1.5mm2 koperdraad.Sluit je de kabel veel aan (en maak je 'm dus ook ook regelmatig weer los) op de schroefverbindingen van je versterker/luidspreker dan kan door de mechanische stress/wrijving het koperlaagje wegschuren waardoor het aluminium bloot komt te liggen, wat daarna heel snel oxideert...

Kijk je naar de kabel zelf dan is een 2.5mm2 koperen kabel beter dan een 2.5mm2 CCA kabel. Maar doordat koper momenteel erg duur is, en aluminium niet, krijg je voor (bijv) 1 euro de meter bij CCA wel een betere kabel per euro, mits je de kabel niet wekelijks losmaakt en weer vastschroeft...

De elfjes werken bij maanlicht echter niet met aluminium, die werken het liefst met zilver. Bij gebrek daaraan werken ze met koper (maar wel voor de prijs van zilver) Aluminium dat is eng, daar worden namelijk hoogspanningskabels van gemaakt :P
Ik ken CCA alleen van netwerkkabels, waar het in technisch opzicht niet echt populair is. En dat leidt me allereerst tot de vraag of het wel bestaat bij luidsprekersnoeren van 2,5 en 1,5 mm². Dan in je tweede alinea met "CCA wel een betere kabel per euro" bedoel je wellicht goedkoper in plaats van beter. En dat is dan ook het enige. In andere opzichten is "beter" gewoon niet waar. Je noemt zelf ook de duidelijke nadelen die dan ook goedkoopte betekenen die de wijsheid bedriegen. Een versterker is vele malen duurder dan die kabels, het lijkt me dan ook niet verstandig om daarop te bezuinigen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Techneut schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:20:
[...]
Ik ken CCA alleen van netwerkkabels, waar het in technisch opzicht niet echt populair is. En dat leidt me allereerst tot de vraag of het wel bestaat bij luidsprekersnoeren van 2,5 en 1,5 mm². Dan in je tweede alinea met "CCA wel een betere kabel per euro" bedoel je wellicht goedkoper in plaats van beter. En dat is dan ook het enige. In andere opzichten is "beter" gewoon niet waar. Je noemt zelf ook de duidelijke nadelen die dan ook goedkoopte betekenen die de wijsheid bedriegen. Een versterker is vele malen duurder dan die kabels, het lijkt me dan ook niet verstandig om daarop te bezuinigen,
CCA netwerkkabels kun je niet vegelijken met audiokabels, net zoals hoogspanningskabels dat ook niet zijn :)

Bij een netwerkkabel heb je al snel te maken met een AWG26 aderpaar van z'n 30 meter waarop signalen staan van 0.1 Ghz. Hierbij is het skin effect enorm van belang, en hierbij is aluminium inderdaad geen optie gezien de hoge frequenties van het signaal, in combinatie van een lange en dunne kabel.

Bij hoogspanningsmasten wordt juist aluminium kabels gebruikt omdat deze een soortgelijke DC weerstand heeft als koper, maar wel een heel stuk lichter en goedkoper zijn. Dit is het mooie bewijs dat aluminium niet bij default inferieur is; het hangt gewoon heel erg van de applicatie af. Waren de kabels gemaakt van koper dan was was het veel duurder geweest en waren de masten ook veel steviger/dikker geweest om het gewicht te dragen.

Audiokabels zitten een beetje overal tussenin. Aluminium is vooral goed voor laagfrequent (<1 Mhz), koper kan zowel laag als hoogfrequent aan. De soortelijke weerstand is van koper wel iets lager, heel veel scheelt het niet met een factor 1.5. Het is bijv geen staal dat een factor 20 daarboven zit..

Bij audio maakt het dus niet heel veel uit of je CCA of koper gebruikt, de impendatie bij bijv 20 kHz van een 2.5 mm2 CCA en 1.5mm2 koperen kabel zijn gelijkwaardig aan elkaar. Ik ben het wel met je eens dat dit heel anders is bij hoogfrequent; daar geeft CCA zomaar 10 dB meer demping dan koper. Maar voor laagfrequent (<0.1 Mhz) is CCA net zo goed; immers zou met anders geen aluminium gebruiken voor het transporteren van 50 Hz power over heel lange afstanden...

De noemer dat je niet op een kabel moet bezuinigen: "Je wil het beste voor je kindje/versterker/auto/relatie" is altijd al marketingtruuk nummer één geweest. :P Daarom kopen mensen kabels van duizenden euro's... Maar als ik, als EMI professional en hoofgrequent electronicaontwikkelaar naar de fysieke eigenschappen kijkt van een CCA en koperkabel dan is het één niet ondergeschikt. Sterker nog; kijk je wat je voor (bijv.) één euro de meter kunt kopen dan is dat 1.5mm2 koper of 6 mm2, en dan heeft de CCA een lagere kabelimpendatie in het audiospectrum. Vergelijk je een 2.5mm2 CCA met een 2.5 mm2 kopere kabel dan is de koperen iets beter. Maar geen van beide zijn slecht. Het is niet zo als bij netwerkkabels waarover hoogfreqent gaat gelukkig. :)
Gelukkig is de opbouw van een versterker ook niet 'foutloos' te noemen. Denk aan chips met een 'tinned plated pootjes, soldeerovergangen en koperspoortjes op de print van nog geen 1mm2 in diameter voor het audiosignaal. :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Theo,
Allereerst dit even recht zetten, ik heb ondertussen verder gezocht en gevonden dat CCA inderdaad ook bestaat voor gewone draad en kabel. Daar was ik niet zeker van, maar dat maakt de discussie wel iets anders, want je hebt gelijk dat je vanwege verschillende aspecten netwerkkabel duidelijk niet kan vergelijken met CCA-installatiekabels, -snoeren etc.
En paar dingen die ik toch even wil noemen, je noemt een factor 1,5, ik zie in mijn technisch zakboekje een factor van ruim 1,7 verschil. Overigens niet echt relevant om verder over te discussiëren. Wel dat dit de gelijkstroomweerstand betreft en dat deze dus beslist niet gelijk is aan die van koper zoals jij zegt bij hoogspanningskabels. Niet echt een bezwaar, daar wordt bij het voorbereiden gewoon rekening mee gehouden. Wegens de dikte en lengte van kabels en lijnen mag het duidelijk zijn dat het prijsverschil beslist niet onbelangrijk is. En met het snel oxideren, zelfs onder handen van de monteurs, zijn er niet nader te noemen montagemethoden. Bij lijnen speelt welswaar ook het aanzienlijke gewichtsverschil een rol, maar dat is kleiner dan het lijkt omdat lijnen (ook die van koper) voor de noodzakelijke sterkte een stalen kern hebben.
Je hebt helemaal gelijk dat wat de elektrische eigenschappen betreft het ene niet ondergeschikt is aan het andere. Blijft mechanisch alleen de vaak niet te verwaarlozen broosheid over.
Verder laat ik de buitensporige bedragen voor een miezerig stukje kabel buiten beschouwing, daar is iedereen die een beetje nuchter is het wel over eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
Iemand nog een 4-poorts switch voor 2800 euro?

https://hifi.nl/artikel/3...l-voor-datapakketten.html

Of met alle juiste / aanbevolen kabels inbegrepen 21.000 euro:

https://www.kempelektroni...-ethernet-switch-uef.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Verschrikkelijk...

"Voor elk van deze stukken muziek draagt de Synergistic Research ethernet switch bij aan frisheid, helderheid, intensiteit, opgepoetste klankkleur, meer melodie en dramatiek. Is het stereobeeld groter, nauwkeuriger gefocusseerd en kent meer diepte. Brengt de stilte op de achtergrond de artiest dichterbij met zijn of haar vollere klank. Brengt meer opwinding naast een hogere dosis gelukhormoon zoals wordt opgewekt tijdens het genieten van muziek. Benoem het voor mijn part als toegenomen beleving. "

En echt altijd van die zever muziek die ze gebruiken ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwbogaart
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
“ Aan de Silent Angel oplossing zou men €2.000,- kwijt zijn, voor een op Melco gebaseerd systeem 3.800 euro. Daarmee zit de Synergistic Research bundel netjes tussen de twee in en eerlijk is eerlijk, dat maakt SR gunstig in prijs”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Graag wil ik weten hoe en met wat Synergistic Research dat gaat bereiken, dus probeer ik de switch open te maken. Helaas, geen enkel bitje, torx, kruiskop of inbus past. Wat in de behuizing zit krijg ik niet te zien.
Alle vlaggen moeten dan toch op rood gaan. Ze hebben iets te verbergen en waarschijnlijk is dat een simpel switchje van een paar tientjes.
Een reviewer zou toch zn verantwoordelijkheid moeten nemen.

• Techneut
  • Niet online
@Sponz, ik kreeg de indruk dat het niet tot je doordrong dat dit commentaar tussen twee aanhalingstekens/apostrofs stond. pwbogaart citeerde dan ook wat op de site van die peperdure spullen stond. En dat hier derhalve helemaal niet een serieuze reviewer aan het woord was maar een marketingpersoon van die firma, geouwehoer dat we hier regelmatig gewend zijn. Dat neem je toch niet serieus als van een echte reviewer? Dat die prijzen een factor ongeveer duizend te duur zijn begrijpt toch zou je denken ieder weldenkende persoon..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Techneut schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:06:
@Sponz, ik kreeg de indruk dat het niet tot je doordrong dat dit commentaar tussen twee aanhalingstekens/apostrofs stond.
Zeker wel, ik citeer uit hetzelfde artikel, maar ik gebruik de quote tag.

Maar idd die gasten van hifi.nl werken mee aan wat je toch wel oplichting mag noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Pfff, baas boven baas. En er is geen hond die het verschil hoort tussen "jouw" kabel en eentje van 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
de 3 meter versie ruim € 14k 7(8)7

Daar koop je een nieuwe auto voor (een kleintje, dat wel)

Aan de andere kant.... mensen die zó veel geld hebben dat ze deze kabels kopen....daar mogen anderen ook wel van profiteren (in dit geval andere bedrijven, maar daar werken ook mensen ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 03-12-2021 19:39 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
PageFault schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:02:
[...]

Pfff, baas boven baas. En er is geen hond die het verschil hoort tussen "jouw" kabel en eentje van 3 euro.
Nou… daar zeg je zo wat! Misschien honden juist wel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PageFault
renegrunn schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:53:
[...]

Nou… daar zeg je zo wat! Misschien honden juist wel :+
Ik heb drie teckels, die luisteren nooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Ah, de betere topic titels dit :) Ik gebruik nu naar volle tevredenheid een setje Wyrewizard Spellbinder (bi-amp en single) tussen mijn KEF References (model 1996) en Arcam AVR850. Echter voor mijn nieuwe woning zijn die te kort. Nu kan ik nergens die speakerkabels meer vinden, het lijkt er op dat ze niet meer gemaakt worden. Wat zou een aardig alternatief zijn, in die klasse? Ik zoek wel langere kabels, ik zal zomaar een meter of 6 tot 10 moeten overbruggen naar fronts en zijspeakers...

Of zit ik dan echt in het verkeerde topic :) ik geloof ook niet zo in de magsche etherische, met Jomanda-energie ingestraalde jubelkabels, maar het moet ook weer geen troep zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door jowi op 05-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:51:
Ah, de betere topic titels dit :) Ik gebruik nu naar volle tevredenheid een setje Wyrewizard Spellbinder (bi-amp en single) tussen mijn KEF References (model 1996) en Arcam AVR850. Echter voor mijn nieuwe woning zijn die te kort. Nu kan ik nergens die speakerkabels meer vinden, het lijkt er op dat ze niet meer gemaakt worden. Wat zou een aardig alternatief zijn, in die klasse? Ik zoek wel langere kabels, ik zal zomaar een meter of 6 tot 10 moeten overbruggen naar fronts en zijspeakers...

Of zit ik dan echt in het verkeerde topic :) ik geloof ook niet zo in de magsche etherische, met Jomanda-energie ingestraalde jubelkabels, maar het moet ook weer geen troep zijn..
Wil je prijs/kwaliteit dan zit je hier perfect.
Wil je veel te veel betalen voor fabeltjes kabels dan zit je hier niet goed.
Wil je wat meer betalen voor het uiterlijk van de kabels dan kom je hier ook wel goede tips tegen.

Om alles niet na te hoeven lezen, waar de nuchtere en logisch denkende aanwezige hier op uitkomen zijn met name normale goedkope bouwmarkt speakerkabels met een juiste dikte voor de rest kan je het uiterlijk mee laten tellen waar je dan meer voor betaald.
Alles wat je meer wil betalen voor een betere geluidskwaliteit is puur weggegooid geld of strelen van de eigen ego.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja precies. Ik heb hier eerst 6 maanden met een (veel te) dunne koperen speakerkabeltje van de bouwmarkt gespeeld, van dat 0.8mm grijze tweelingsnoer :) viel niet tegen, maar de 'betere' merkkabel klonk echt wel beter, maar dat zal meer met de dikte te maken hebben. Belangrijkste is dat ik er goed iets van banaanstekkers of pluggen aan kan solderen. Ik zal eens wat dikkere kabel proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:35:
Ja precies. Ik heb hier eerst 6 maanden met een (veel te) dunne koperen speakerkabeltje van de bouwmarkt gespeeld, van dat 0.8mm grijze tweelingsnoer :) viel niet tegen, maar de 'betere' merkkabel klonk echt wel beter, maar dat zal meer met de dikte te maken hebben. Belangrijkste is dat ik er goed iets van banaanstekkers of pluggen aan kan solderen. Ik zal eens wat dikkere kabel proberen :)
https://www.allekabels.nl...dspreker-kabel-225mm.html

4mm2
OFC
25 meter.

55 euroknallers.

of een rol van 100 meter als je een berg surround wil doen.

en nee, meer da 4mm2 doet niks bij jouw set. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-12-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja zoiets is denk ik ook prima. Al denk ik dat ik eerder iets per meter ga bestellen bij https://www.bluejeanscable.com/store/speaker/index.htm het is toch ook wel leuk om er wat moois van te maken met wat krimpkous en banaanstekkers, dat gaat met die transparante no-nonsense allekabelskabel wat minder. Even over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@jowi voor een vaste opstelling zou ik niet voor banaanpluggen gaan, maar direct op de terminals schroeven. Tenzij in het zicht en je vindt dat belangrijk. Extra schakels betekent meer dat kapot/los kan gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:38:
[...]

https://www.allekabels.nl...dspreker-kabel-225mm.html

4mm2
OFC
25 meter.

55 euroknallers.

of een rol van 100 meter als je een berg surround wil doen.

en nee, meer da 4mm2 doet niks bij jouw set. ;)
4mm2 lijkt mij eigenlijk al wel heel erg dik voor die afstanden, maar goed, het kan ook geen kwaad. 1.5mm2 is waarschijnlijk zat, dan is 2.5mm2 al met veiligheidsmarge :P .

Maar inderdaad, alles wat voldoende dik is, en liefst koper (CCA heeft imo slechtere naam dan terecht is, maar tegelijk is het nou niet alsof kopere kabels zo duur zijn), gaat geen klankverschil maken. Dan ligt het er alleen nog aan of je een mooi uiterlijk wil, en dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sissors schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:41:
[...]

4mm2 lijkt mij eigenlijk al wel heel erg dik voor die afstanden, maar goed, het kan ook geen kwaad. 1.5mm2 is waarschijnlijk zat, dan is 2.5mm2 al met veiligheidsmarge :P .

Maar inderdaad, alles wat voldoende dik is, en liefst koper (CCA heeft imo slechtere naam dan terecht is, maar tegelijk is het nou niet alsof kopere kabels zo duur zijn), gaat geen klankverschil maken. Dan ligt het er alleen nog aan of je een mooi uiterlijk wil, en dat is persoonlijk.
die speakers zijn 4 ohm, dsu met een 200W per kanaal kan je theorerisch 50A door de kabel heen duwen. zal nooit gebeuren natuurlijk maar het prijsverschil is vrij klein tussen 2.5 en 4. en gezien de prijs van de hardware zal die 15 euro het hem ook niet doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aantal watt maakt weinig uit, tenzij je bang bent dat de kabels heet worden ;). Met 2.5mm2 zit je op 7 ohm per kilometer. Dus op 20 meter (10 meter heen en weer), zit je op 0.14 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sissors schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:55:
Aantal watt maakt weinig uit, tenzij je bang bent dat de kabels heet worden ;). Met 2.5mm2 zit je op 7 ohm per kilometer. Dus op 20 meter (10 meter heen en weer), zit je op 0.14 Ohm.
het gaat niet om de weerstand maar de amperes. als je electrotechnisch ernaar kijkt zou je de kabel moeten berekenen op het wattage van je versterker en het aantal ohms van je speaker. dat zit he theoretisch goed en kan er nooit iemand zeggen of klagen dat duurdere kabels (met de nodige engelenpis erover gezeken) "beter" zijn want je zit al op/over de grens van electrotechnisch nut. immers kan die versterker 200W doen op in stereo per kanaal bij 4 ohm. dus dat is 50A theoretisch. en 4mm2 kan/mag dat hebben. dat het teveel is in de praktijk weten we allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Weerstand is 1 ding, capaciteit lijkt me ook wel een rol spelen, zeker met wat langere lengtes. Hoe en of dat het geluid beinvloed is een ander verhaal ;) Ik wil mijn av spul uit zicht hebben in een 19" rack in een naastgelegen ruimte, dus er kan zomaar 10-15m kabel zitten tussen speaker en amp. De kabel(s) moeten dus ook een beetje makkelijk door leidingen getrokken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:11:
Weerstand is 1 ding, capaciteit lijkt me ook wel een rol spelen, zeker met wat langere lengtes. Hoe en of dat het geluid beinvloed is een ander verhaal
dat is geen ander verhaal, dat doet het simpelweg niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
flippy schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:08:
[...]

het gaat niet om de weerstand maar de amperes. als je electrotechnisch ernaar kijkt zou je de kabel moeten berekenen op het wattage van je versterker en het aantal ohms van je speaker. dat zit he theoretisch goed en kan er nooit iemand zeggen of klagen dat duurdere kabels (met de nodige engelenpis erover gezeken) "beter" zijn want je zit al op/over de grens van electrotechnisch nut. immers kan die versterker 200W doen op in stereo per kanaal bij 4 ohm. dus dat is 50A theoretisch. en 4mm2 kan/mag dat hebben. dat het teveel is in de praktijk weten we allemaal.
Een weerstand van 4 ohm bij 200W vermogen zou volgens jou 50A betekenen? Helaas vergis je je daarin nogal. Want die deling van 200/4 geeft niet de stroom weer, maar het kwadraat ervan en dan kom je maar op krap 7,1A. Dan kun je bij het volle vermogen zelfs ruimschoots volstaan met 1,5mm². Alleen bij langere afstanden gaat wegens de verliezen de weerstand wel terdege een rol spelen en ben je gewoon genoodzaakt een dikkere kabel te nemen. Hoeveel dikker is een kwestie van wat eenvoudig rekenwerk. Maar in huiskamers zal dit zelden of nooit een rol spelen. Die 4mm² is dan ook in in verreweg de meeste gevallen zwaar overdreven. Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk met wat voor fabeltjesfiguren ook. M.a.w. alles wat geleidt voldoet, specifieke speakerkabel is dan ook overbodig veel duurder dan gewoon snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Techneut schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:37:
[...]
Een weerstand van 4 ohm bij 200W vermogen zou volgens jou 50A betekenen? Helaas vergis je je daarin nogal. Want die deling van 200/4 geeft niet de stroom weer, maar het kwadraat ervan en dan kom je maar op krap 7,1A.
beetje kortsluiting toen ik het uitrekende in mn hoofd.... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
flippy schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:51:
[...]

beetje kortsluiting toen ik het uitrekende in mn hoofd.... 7(8)7
Komt door die grote stroom van 50A die er liep ;)

Iedereen maakt wel eens een foutje toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zojuist eindelijk de stap gemaakt en een koptelefoonversterker opgehaald voor mijn Beyerdynamic DT-770. Ja hij gaat nu veel harder, maar ik merk eigenlijk nauwelijks verschil in kwaliteit met mijn onboard geluidskaart. Het enige verschil is dat ik nu veel meer ruis hoor, ook bij een volume van nauwelijks 25%, terwijl ik hier met alleen de onboardkaart geen last van heb. Ik word nu haast ook gedwongen om een nieuwe dac te kopen. Ik snap nu wel hoe mensen verleid kunnen worden om hun apparatuur eindeloos up te graden. :+

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02
mark de man schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:32:
Zojuist eindelijk de stap gemaakt en een koptelefoonversterker opgehaald voor mijn Beyerdynamic DT-770. Ja hij gaat nu veel harder, maar ik merk eigenlijk nauwelijks verschil in kwaliteit met mijn onboard geluidskaart. Het enige verschil is dat ik nu veel meer ruis hoor, ook bij een volume van nauwelijks 25%, terwijl ik hier met alleen de onboardkaart geen last van heb. Ik word nu haast ook gedwongen om een nieuwe dac te kopen. Ik snap nu wel hoe mensen verleid kunnen worden om hun apparatuur eindeloos up te graden. :+
Heb je een versie met hoge weerstand dan? Dat is alleen handig voor studiogebruik, als je meerdere op 1 source wil aansluiten. Anders heb je meer aan eentje met lagere impendantie.

Afhankelijk van de klasse zijn veel headphone amps en DACs ook niet veel meer dan een geluidschip met een volumeknop en niet persé inherent beter dan een onboard geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

vlaaing peerd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:21:
[...]

Heb je een versie met hoge weerstand dan? Dat is alleen handig voor studiogebruik, als je meerdere op 1 source wil aansluiten. Anders heb je meer aan eentje met lagere impendantie.

Afhankelijk van de klasse zijn veel headphone amps en DACs ook niet veel meer dan een geluidschip met een volumeknop en niet persé inherent beter dan een onboard geluidskaart.
Van de koptelefoon? Ja die van 80 ohm, dus niet heel hoog zoals die van 250, maar ook geen 32. Ook al heb ik nooit echt problemen gehad met het volume, alleen bij een hele oude pc. De versterker is de S.M.S.L SP200. Ik wist ook niet precies wat voor verbeteringen ik kon verwachten, ik las op internet vooral een betere bas. Ik zal binnenkort nog wel eens een goede vergelijking maken met en zonder versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
mark de man schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:32:
Die S.M.S.L SP200 versterkt alleen het geluid. Je gebruikt nog steeds je onboard audio van je PC. Dus dat je geen kwaliteits verschil hoort, dat klopt. Het enige wat die versterker doet is het geluid versterken.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja daar lijkt het inderdaad op. Kennelijk is mijn moederbord dus toch goed in staat om genoeg vermogen te leveren voor deze koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:57
Maar je moederbord produceert te veel ruis. Je kan proberen om het volume van het moederbord te verhogen, om zo de signal-to-noise ratio te verbeteren. Meer volume, met (hopelijk) niet meer ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Dat klopt, maar als ik direct de koptelefoon op mijn moederbord aansluit hoor ik geen enkele ruis, zelfs met het volume op 100% en ook geen ruis met mijn Shure SE215. Zodra ik de koptelefoon aansluit op de versterker hoor ik bij 25% volume van de versterker en 100% volume van windows al ruis, bij de Shure zelfs al als ik de volumeknop helemaal omlaag draai. Ik snap dat het volume natuurlijk versterkt wordt door de versterker, maar ik had niet verwacht dat er meteen zoveel ruis van de computer zou worden opgepakt. Zodra ik de versterker aansluit op mijn laptop op accu zonder netvoeding of mijn telefoon, kan ik alleen een beetje ruis horen als ik de volumeknop op meer dan 75% zet, maar dit volume zou uiteraard veel te hard zijn om mee te luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:33
jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:51:

Komt de kabel in het zicht te liggen?

Zelf heb ik voor de rear speaker de DAP audio SPC-225 gebruikt. Dit is een flexibele ronde kabel met 2.5mm2 aders welke zich ook makkelijk door een buis laat trekken. Let er wel op dat mensen het merkje niet zien. Dan klinkt het vaak opeens niet meer >:) https://www.highlite.com/en/d9203b-spc-225.html Is ook per meter te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan eens kijken naar de fiio Q3 of de K3 afhankelijk van je budget. dat zijn wat serieuzere dacs en klinken ook echt wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:22:
je kan eens kijken naar de fiio Q3 of de K3 afhankelijk van je budget. dat zijn wat serieuzere dacs en klinken ook echt wel een stuk beter.
Voor dat geld lijkt me een geluidskaart met betere AD/DA converters eerlijk gezegd een betere uitgave,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vlaaing peerd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:39:
[...]

Voor dat geld lijkt me een geluidskaart met betere AD/DA converters eerlijk gezegd een betere uitgave,
niet echt pracitsch als je de dac wilt gebruiken op andere apparaten zoals een laptop of telefoon. ;)
en een deftige geluidskaart heeft vaak niet eens een beetje peppie versterker erin zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 08-12-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:40:
[...]

niet echt pracitsch als je de dac wilt gebruiken op andere apparaten zoals een laptop of telefoon. ;)
en een deftige geluidskaart heeft vaak niet eens een beetje peppie versterker erin zitten.
Mja, maar om nou te zeggen dat voor €130,- deze DAC chip zo geweldig is, terwijl er in een ASIO-compatible geluidskaart van €30,- al een Burr-Brown chip inzit.

Zoals ik het begrijp gaat het om het geluid uit z'n PC. Dan lijkt me een upgrade van geluidskaart iets logischer dan het viervoud aan een DAC uit te geven.

Edit: overigens is het absoluut geen probleem om je geluidskaart op een laptop of een Android apparaat aan te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door vlaaing peerd op 08-12-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vlaaing peerd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:58:
[...]

Mja, maar om nou te zeggen dat voor €130,- deze DAC chip zo geweldig is, terwijl er in een ASIO-compatible geluidskaart van €30,- al een Burr-Brown chip inzit.

Zoals ik het begrijp gaat het om het geluid uit z'n PC. Dan lijkt me een upgrade van geluidskaart iets logischer dan het viervoud aan een DAC uit te geven.
de fiio heeft een gabalanceerde uitgang, net als de SMSL die 3x zoveel kost en je niet "ff" makkelijk met een ander aparaat kan gebruiken. dan lijkt het me nog wel een goede deal.
ik ga er nu wel even van uit dat men die ook gebruikt.

dat de dac die fiio gebruikt niet ingezegend door een bus vol maagden tijdens een zonsverduistering staat daar los van. ik weet vrij zeker dat die fiio beter klinkt dan de combi die men nu gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-12-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:05:
[...]

de fiio heeft een gabalanceerde uitgang
Dat hebben ASIO- compatible geluidskaarten van 4 tientjes ook, dus er valt nog steeds niet veel te zeggen voor een DAC in deze situatie. Ook zegt de aanwezigheid van gebalanceerde IO niks over of de amp zelf wel gebalanceerd of single ended is, wat in het geval van de Fijo het laatste is. Dat levert dus niet per definitie beter geluid op, soms zelfs slechter.

Dus ik vind het nog steeds een betere zet om een USB ASIO compatible geluidskaart te halen. Zoiets bv voldoet prima om een koptelefoon met hoge impendantie op goede kwaliteit en hoog volume aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Bedankt voor de reacties. Ik heb op dit moment ook de Topping E30 en D30 (non pro) op het oog. Volgens mij is de output van de SP200 niet gebalanceerd, zelfs de 4-pin xlr niet. De input is sowieso niet gebalanceerd op de manier zoals ik het aansluit, dus dat maakt voor mij niet heel veel uit. Ik kon een goede deal maken met deze versterker dus de gebalanceerde input was voor mij nooit echt relevant.

Wat misschien wel een voordeel van de Toppings is, is dat ik dan ook gebruik kan maken van de optische aansluiting. Ik heb een paar DAC dongles geprobeerd, maar die geven dezelfde ruis als met de onboardgeluidskaart. De ruis lijkt dus vooral te worden veroorzaakt als de input is aangesloten op netstroom. Misschien toch maar een zilveren voedingskabel aanschaffen. ;) Ik weet niet of deze ruis zal verdwijnen zodra ik een toslinkkabel ga gebruiken.

Een audio interface klinkt wel als een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mark de man schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:24:
[...]

Van de koptelefoon? Ja die van 80 ohm, dus niet heel hoog zoals die van 250, maar ook geen 32. Ook al heb ik nooit echt problemen gehad met het volume, alleen bij een hele oude pc. De versterker is de S.M.S.L SP200. Ik wist ook niet precies wat voor verbeteringen ik kon verwachten, ik las op internet vooral een betere bas. Ik zal binnenkort nog wel eens een goede vergelijking maken met en zonder versterker.
Ik raad je aan een USB geluidskaart te kopen om direct van de bron te luisteren en de amp terug te sturen. Die kan je in elke PC inpluggen en als je eentje voor studiogebruik neemt, ook gegarandeerd van genoeg volume en goede kwaliteit DA converters.

M-Audio M-track
Behringer UMC22
Swissonic UA2x2
Of als je er een paar tientjes meer tegenaan wilt gooien:
Devino Centro
Andere Behringer

Je hebt er op de koop toe allerhande inputs bij, maar dit is de beste weg om zonder al teveel uit te geven op een flexibele manier goed koptelefoongeluid uit je PC('s) te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vlaaing peerd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:55:
[...]

Dat hebben ASIO- compatible geluidskaarten van 4 tientjes ook, dus er valt nog steeds niet veel te zeggen voor een DAC in deze situatie. Ook zegt de aanwezigheid van gebalanceerde IO niks over of de amp zelf wel gebalanceerd of single ended is, wat in het geval van de Fijo het laatste is. Dat levert dus niet per definitie beter geluid op, soms zelfs slechter.

Dus ik vind het nog steeds een betere zet om een USB ASIO compatible geluidskaart te halen. Zoiets bv voldoet prima om een koptelefoon met hoge impendantie op goede kwaliteit en hoog volume aan te sturen.
sorry dat ik het zeg maar waarom loop je zo te drammen op het ASIO protocol wat niet eens standaard ondersteund word door windows en geen enkele invloed heeft op de geluidskwaliteit?

ASIO is om de overhead en latency te verlagen. het heeft geen bal te maken op geluidskwaliteit en al helemaal geen nut voor consumenten.

heerlijk, je zit mijn advies af te zeiken omdat "interne geluidskaarten beter zijn" en zelf kom je aanwaaien met extern studiospul gericht op microfoons en meerdere inputs schakelen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 08-12-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

vlaaing peerd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:55:
[...]

Ik heb twee interfaces van Behringer gehad. Wat een driverramp was dat zeg, verder erg gevoelig voor storing van buitenaf (mobiele telefoon die gebeld wordt etc). Nu een focusrite, dat werkt een stuk beter. Kan je tweedehands voor hetzelfde geld krijgen als die Behringer die je stuurt nieuw (2i2 of 2i4)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:19:
[...]

sorry dat ik het zeg maar waarom loop je zo te drammen op het ASIO protocol wat niet eens standaard ondersteund word door windows en geen enkele invloed heeft op de geluidskwaliteit?
Goede vraag, ik deed dat om het onderscheid met consumentengeluidskaarten aan te duiden. Heb je een ASIO kaart, dan heb je ook een (hobby) producer-grade geluidskaart. Wil niet zeggen dan consumerkaarten niet goed kunnen zijn, maar lang niet altijd.

Er is in dit geval niks aan ASIO waar de vraagsteller wat aan heeft, behalve dan dat ie dan meteen in de goede hoek van geluidskaarten zit te shoppen.

Overigens kan je zeer gemakkelijk de ASIO4all driver installeren en genieten van lagere latencies oOo ...wat eh...wellicht handig is voor karaoke ...ofzo. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:19:
[...]
heerlijk, je zit mijn advies af te zeiken omdat "interne geluidskaarten beter zijn" en zelf kom je aanwaaien met extern studiospul gericht op microfoons en meerdere inputs schakelen 8)7
Mijn excuses, het is niet de bedoeling je af te zeiken. Ik geef alleen aan dat ik het een zinvollere aankoop vind.

Houd er rekening mee dat je nog altijd geluid zit af te tappen van de onboard geluidskaart. Dan is een DAC erbovenop wel leuk (en duur), maar je poetst nog steeds een drol op (de geluidskaart).

Voor heel wat geld minder, heb je direct vanaf de bron voor studiodoeleinden geluid (en bijbehorende koptelefoon monitoring) van goede kwaliteit en de problemen met lage volume en versterkte ruis bovendien wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het wel of niet hebben van een protocol maakt het echt niet "pro" of beter.

net als de term "millitary grade". vraag aan elke millitair wat dat betekent: kutzooi wat uit elkaar flikkert zodra je het uit de doos haalt en de baas een godsvermogen heeft gekost. (spoiler: ik ben millitair 20+ jaar geweest)

je moet kijken naar de specificaties die voor jouw gebruik belangrijk zijn. en voor een doorsnee consument is zoiets als ASIO totaal en compleet waardeloos.
hier gaat het om een normale consument die een redelijke koptelefoon aan wilt sluiten, negens word gesproken over microfoons of andere prularia.
een beetje dedicated DAC zoals waar ik heen wees is daarvoor geschikt en geeft een merkbaar verschil door de betere/sterkere versterker en dac combo die erin zit. heeft men behoefte aan bepaalde inputs kan/had men dat aan kunnen geven.

ik heb hier een M50x liggen. totaal geen bijzondere headset en geweldig neutraal beeld (niet zo goed als een HD600 bijvoorbeeld maar zeker niet slecht) en kan je op de meeste telefoons nog goed trekken. echter sluit ik hem aan op een losse versterker zoals zo'n fiio ding (ik heb meerdere vormen liggen) komt hij helemaal los ondanks dat op papier mijn 10+ jaar oude ipod hem perfect moet kunnen trekken. maar druk je een deftige dac/amp ertussen klinkt merkbaar en aantoonbaar beter doordat er meer vermogen beschikbaar is.

en zon ding als een Q3 is in mijn beeld een stuk zinvoller aangezien je die overal aan kan hangen door de ingebouwde accu en ook onderweg kan gebruiken en aan andere apparaten kan hangen, je krijgt speciale korte kabeltjes voor ipones en android er gewoon bij. lijkt mij een stuk practischer dan een baksteen op je bureau....

en ik weet niet hoe je erbij komt dat je met zon ding van de geluidskaart aftapt. er zit gewoon een usb kabel bij...
mark de man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:13:
Wat misschien wel een voordeel van de Toppings is, is dat ik dan ook gebruik kan maken van de optische aansluiting. Ik heb een paar DAC dongles geprobeerd, maar die geven dezelfde ruis als met de onboardgeluidskaart. De ruis lijkt dus vooral te worden veroorzaakt als de input is aangesloten op netstroom. Misschien toch maar een zilveren voedingskabel aanschaffen. ;) Ik weet niet of deze ruis zal verdwijnen zodra ik een toslinkkabel ga gebruiken.
ga eerst maar eens kijken of je computer wel geaard is en of de aarde daadwerkelijk wat doet. zal niet de eerste zijn dat je de pc in een stopconctact hebt zitten die geen aarde heeft of in een huis zit waar de aarde niet aangesloten is.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 08-12-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 20:25
mark de man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:13:
Bedankt voor de reacties. Ik heb op dit moment ook de Topping E30 en D30 (non pro) op het oog. .........

Ik heb de topping E30 gehad. Prima ding, zeker voor dat geld.
Kleine voetnoot, de extreem hoge resolutie flac files doet hij alleen via usb ingang. De toslink gaat "slechts" tot een prima bruikbare hoge resolutie. Ik weet de specs niet meer uit m'n hoofd. Praktisch niet bezwaarlijk. Tenzij je specs-geil bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:33:
[...]

Houd er rekening mee dat je nog altijd geluid zit af te tappen van de onboard geluidskaart. Dan is een DAC erbovenop wel leuk (en duur), maar je poetst nog steeds een drol op (de geluidskaart).
Eh, nee? Alleen als je zo een ding via toslink/spdif zou aansluiten, maar er is in principe geen enkele reden om niet te kiezen voor een DAC die via USB wordt aangesloten (en daarmee in feite zijn eigen geluidskaart vormt).

Overigens, als je graag bitperfect wil luisteren in Windows, dan laat je je player gewoon (exclusive) WASAPI gebruiken. Native in Windows en niet dat gare gezeik met ASIO. Dat hele ASIO is niet bedacht met HiFi (luisteren) in het achterhoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 08-12-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
rodie83 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:21:
[...]
Overigens, als je graag bitperfect wil luisteren in Windows, dan laat je je player gewoon (exclusive) WASAPI gebruiken. Native in Windows en niet dat gare gezeik met ASIO. Dat hele ASIO is niet bedacht met HiFi (luisteren) in het achterhoofd.
Waarom denk jij dat asio niet bit perfect is?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MerijnB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:51:
[...]

Waarom denk jij dat asio niet bit perfect is?
Dat denk ik helemaal niet en zei ik geloof ik ook niet :?.

Ik wou alleen ermee zeggen dat als je bitperfect zo nodig vind je beter WASAPI kan gebruiken dan ASIO (tegenwoordig). Vroegah, in de tijd van XP and back had je niet veel anders. ASIO heeft nog steeds wel zo z'n nut overigens, maar dan zit je meer in de producer/muzikantenhoek en gaat het heel specifiek om de latency. Voor de kwaliteit hoef je het echt niet meer te doen en het scheelt over het algemeen ook weer (beroerde/buggy/proprietary) drivers.

[ Voor 35% gewijzigd door rodie83 op 09-12-2021 01:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Behringer lezen als aanrader is nog steeds cognitieve dissonantie bij de audio pro (ouder dan 25). Begonnen als absoluut troepmerk voor de onderklasse van de markt, bekend om zijn zeer hoge ruisvloer (met die eerste Mackie VLZ-ripoff-mixertjes draaiden we de gain vol open en presto: gratis ruisgenerator).

Inmiddels hebben ze wel echt leuk spul (afgelopen maand privé mijn eerste Behringerproduct ooit gekocht; een analoge synthesizer), maar de koptelefoonversterkertjes verloochenen hun afkomst niet. De HA400/MA400 bijvoorbeeld versterkt letterlijk NIETS, maar genereert wel een flinke bak ruis. Dus wat dat betreft zou ik daar een flinke boog omheen blijven lopen.

Grappige was dat in de tijd toen Behringer begon Focusrite samen met Eventide een high end pro merk was voor in de studio (19” processors). Die zijn juist naar beneden gegaan waar Behringer iets omhoog is gekropen (en op sommige vlakken geskyrocket is door slimme overnames).

Kort gezegd: Behringer en koptelefoonversterkers zijn geen goede combinatie. Er is toch zoiets als té goedkoop. We hebben ze wel eens geprobeerd voor vaste installaties maar bij mij komen ze er niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
rodie83 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 01:40:
[...]

Dat denk ik helemaal niet en zei ik geloof ik ook niet :?.

Ik wou alleen ermee zeggen dat als je bitperfect zo nodig vind je beter WASAPI kan gebruiken dan ASIO (tegenwoordig). Vroegah, in de tijd van XP and back had je niet veel anders. ASIO heeft nog steeds wel zo z'n nut overigens, maar dan zit je meer in de producer/muzikantenhoek en gaat het heel specifiek om de latency. Voor de kwaliteit hoef je het echt niet meer te doen en het scheelt over het algemeen ook weer (beroerde/buggy/proprietary) drivers.
Dan heb ik je post verkeerd gelezen. Ik kreeg het idee dat je asio 'slecht' vind (klinken) aangezien het 'gare drivers' heeft en niet is gemaakt met het luisteren naar hifi in het achterhoofd.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Wilf schreef op donderdag 9 december 2021 @ 05:27:
[...]

Grappige was dat in de tijd toen Behringer begon Focusrite samen met Eventide een high end pro merk was voor in de studio (19” processors). Die zijn juist naar beneden gegaan waar Behringer iets omhoog is gekropen (en op sommige vlakken geskyrocket is door slimme overnames).
Mwoah ik zou Eventide nou niet echt low- of midrange omschrijven ;)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Benedykt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:41:
[...]
Focusrite ook niet. Ze zijn ook richting midrange gegaan, maar zitten nog steeds ook aan de high end kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
rodie83 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:21:
[...]

Eh, nee? Alleen als je zo een ding via toslink/spdif zou aansluiten, maar er is in principe geen enkele reden om niet te kiezen voor een DAC die via USB wordt aangesloten (en daarmee in feite zijn eigen geluidskaart vormt).
Which kinda makes it a USB soundcard, but for extra money?

Verder is daar bij de vraagsteller overigens geen sprake van. Zie zijn probleem.
Dat is goed om te weten. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Benedykt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:41:
[...]
Ik had het verkeerd verwoord zonder kommas of aanhalingstekens want ik bedoelde te zeggen dat Focusrite en Eventide serieuze studioapparatuurbouwers waren destijds maar dat Focusrite zich meer is gaan richten op de consumermarkt met geluidskaarten voor de doehetzelver Stop de tijd geen jokers

()-,.,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wilf schreef op donderdag 9 december 2021 @ 05:27:
Behringer lezen als aanrader is nog steeds cognitieve dissonantie bij de audio pro (ouder dan 25).

Kort gezegd: Behringer en koptelefoonversterkers zijn geen goede combinatie. Er is toch zoiets als té goedkoop. We hebben ze wel eens geprobeerd voor vaste installaties maar bij mij komen ze er niet meer in.
Mja, ik zit ver boven die categorie (veertiger) en ik ben zeker bekend met Berhinger als budgetmerk. Ik vind niet dat je hun huidige productlijn daarmee kan vergelijken. Zeker sinds de overname van Midas en Klark Teknik zijn de interne componenten van hun beduidend hoger in kwaliteit geworden.

Ik moet zeggen dat ik de Behringers uit het lijstje niet zelf heb geprobeerd, maar bv de Swissonic en de Devino wel (zelfde budget) geven prima geluid en lost op waar de vraagsteller problemen mee heeft (geamplificeerde ruis en een laag volume op de koptelefoon). Ik kan me niet voorstellen dat het met de huidige Behringers heel veel anders zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja in feite zou een USB geluidskaart die goed versterkt prima voldoen, ik ben niet van plan om zelf audio te produceren of gebruik te maken van speciale aansluitingen die de meer professionele apparatuur heeft. Wel liever inderdaad een externe USB kaart en geen interne, ook al heb ik daar in het verleden wel goede ervaringen mee gehad, maar dat is wel handiger als ik ook nog een laptop ga gebruiken in de toekomst. Ik zal nog even een beetje rondkijken, maar ik zie dat er wel genoeg goede opties zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mark de man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:16:
Ja in feite zou een USB geluidskaart die goed versterkt prima voldoen, ik ben niet van plan om zelf audio te produceren of gebruik te maken van speciale aansluitingen die de meer professionele apparatuur heeft. Wel liever inderdaad een externe USB kaart en geen interne, ook al heb ik daar in het verleden wel goede ervaringen mee gehad, maar dat is wel handiger als ik ook nog een laptop ga gebruiken in de toekomst. Ik zal nog even een beetje rondkijken, maar ik zie dat er wel genoeg goede opties zijn :)
zoiets als een E10K (of vergelijkbaar) is denk ik meer dan genoeg tenzij je meer dan 200 oompjes in je koptelefoon hebt zitten. ben je voor 8 tientjes klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mark de man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:16:
An sich is een interne PCI(e) kaart vaak beter, maar inderdaad niet zo flexibel. Vandaar dat ik ook alleen USB interfaces heb gelist.

Je krijgt er inderdaad inputs bij, maar dan nog is het goedkoper dan hiergenoemde DACs (én kun je met superlage latencies karaoke doen O-) )

Mocht je overigens overwegen stereo speakers te kopen, dan heb je ermee ook de optie om Bi-amped actieve speakers te kopen. Ook daar haal je voor minder geld betere speakers dan in het consumentenaanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Moet ik Roon nu zien als het zilverenelvenkabelsequivalent van de streamingdiensten of heeft het nu daadwerkelijk een meerwaarde? Ik krijg er een beetje een Zappiti / Bluesound / *insert extreem duur merk* gevoel van: "leuk bedacht, maar niet beter dan de veel goedkopere alternatieven' Klopt dat beeld een beetje bij Roon (en Zappiti / Bluesound) of zie ik een USP over het hoofd?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

vlaaing peerd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:16:
[...]

An sich is een interne PCI(e) kaart vaak beter, maar inderdaad niet zo flexibel. Vandaar dat ik ook alleen USB interfaces heb gelist.

Je krijgt er inderdaad inputs bij, maar dan nog is het goedkoper dan hiergenoemde DACs (én kun je met superlage latencies karaoke doen O-) )

Mocht je overigens overwegen stereo speakers te kopen, dan heb je ermee ook de optie om Bi-amped actieve speakers te kopen. Ook daar haal je voor minder geld betere speakers dan in het consumentenaanbod.
Wat maakt een interne PCIe kaart beter dan een USB interface? If anything is de binnenkant van een PC een behoorlijke storingsbron, heb zo'n interface liever extern eerlijk gezegd.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jorgen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:58:
Moet ik Roon nu zien als het zilverenelvenkabelsequivalent van de streamingdiensten of heeft het nu daadwerkelijk een meerwaarde? Ik krijg er een beetje een Zappiti / Bluesound / *insert extreem duur merk* gevoel van: "leuk bedacht, maar niet beter dan de veel goedkopere alternatieven' Klopt dat beeld een beetje bij Roon (en Zappiti / Bluesound) of zie ik een USP over het hoofd?
zolang de bron niet het detail heeft heb je er bar wenig aan. net als een 720 youtube afspelen op een 4k scherm.

fun fact: er is geen enkele film blue ray op de markt die daadwerkelijk 4k details bevat. de meeste zijn vaak niet eens zichtbaar beter dan de 1080p versie... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:35:
[...]

zolang de bron niet het detail heeft heb je er bar wenig aan. net als een 720 youtube afspelen op een 4k scherm.

fun fact: er is geen enkele film blue ray op de markt die daadwerkelijk 4k details bevat. de meeste zijn vaak niet eens zichtbaar beter dan de 1080p versie... ;)
Ja dat begrijp ik. Als je het scherm niet hebt, of het bronmateriaal niet, dan heb je niks aan je 4k player.
Geen enkele UHD-blu-ray ook niet? Waarom heb ik dan een UHD-blu-rayspeler en bijbehorende discs?

Wat ik bij Roon gewoon niet snap, is dat ze het hebben over Qobuz en Tidal, maar het nut daarvan is volgens mij al zeer beperkt. Wat biedt Roon dan nog, naast een soort schil eroverheen?

Ondanks dat ik een leuke verzameling aan AV-spullen heb, zal ik denk ik wel niet tot de (audiofiele) doelgroep van Roon, Zappiti en Bluesound behoren. Het klinkt mij zo vol van gebakken lucht in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:35:
[...]
Wat voor bronnen denk je aan als je dit zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MerijnB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:53:
[...]

Wat voor bronnen denk je aan als je dit zegt?
het probleem zit hem doorgaans bij de studio. men kan rustig 8k cameras gebruiken en opnemen op 8k maar als de CGI en editen allemaal op 2k gebeurt (wat het geval is bij 99% van de huidige films) heeft "terug"schalen naar 4k natuurlijk geen bal zin. en dan komt natuurlijk nog de "het moet rap de deur uit" encodeerprofielen waarbij je bergen met banding hebt bij veel films om maar 1 voorbeeld te noemen.

voor geluid precies hetzelfde, sprinkel er een flinke laag loudness war perikelen overheen en van dat prachitige dynamische bereik is niks meer over ongeacht hoe goed de master opname was. tenzij je naar metallic kijkt, daar is de master al compleet verrot omdat de vent die in de studio achter de knoppen zit stokdoof is. 8)7
Jorgen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:48:
[...]
Ja dat begrijp ik. Als je het scherm niet hebt, of het bronmateriaal niet, dan heb je niks aan je 4k player.
Geen enkele UHD-blu-ray ook niet? Waarom heb ik dan een UHD-blu-rayspeler en bijbehorende discs?
probleem is dat die uhd disk niet eens uhd is. de media is het wel, maar het materiaal wat word weergegeven (dus de film zelf) is het niet. je kan rustig een V8 logo op je suzuki swift plakken maar hij gaat echt niet harder erdoor...

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:02:
[...]

het probleem zit hem doorgaans bij de studio. men kan rustig 8k cameras gebruiken en opnemen op 8k maar als de CGI en editen allemaal op 2k gebeurt (wat het geval is bij 99% van de huidige films) heeft "terug"schalen naar 4k natuurlijk geen bal zin. en dan komt natuurlijk nog de "het moet rap de deur uit" encodeerprofielen waarbij je bergen met banding hebt bij veel films om maar 1 voorbeeld te noemen.

voor geluid precies hetzelfde, sprinkel er een flinke laag loudness war perikelen overheen en van dat prachitige dynamische bereik is niks meer over ongeacht hoe goed de master opname was. tenzij je naar metallic kijkt, daar is de master al compleet verrot omdat de vent die in de studio achter de knoppen zit stokdoof is. 8)7

[...]

probleem is dat die uhd disk niet eens uhd is. de media is het wel, maar het materiaal wat het weergeeft is het niet.
Ik snap even de stap naar video niet.

Audio stuk comprimeren is heel vervelend maar dat heeft niet heel veel met details of niet te maken (sterker nog, je gaat er details beter door horen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MerijnB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:08:
[...]

Ik snap even de stap naar video niet.

Audio stuk comprimeren is heel vervelend maar dat heeft niet heel veel met details of niet te maken (sterker nog, je gaat er details beter door horen).
het probleem is hetzelfde. je kan de meest geweldige afspeelbronnen hebben (of het nu een UHD schijfje is of een FLAC) maar als de bron waar die media vanaf is gemaakt gewoon ruk is heb je er geen bal aan en zakt het hele kaartenhuis in elkaar. als ik een oude videoband pak en die codeer op de meest geweldige instellingen en alle specs uitmax wat op een UHD schijfje kan en een joekel van een 90 inch OLED heb om het weer te geven (met een paar hdmi kabels van minstens 10k per stuk O-) ) zal het beeld geen drol beter zijn dan de "master" die ik heb gebruikt om de UHD schijf te maken. het is nog steeds een 25 jaar oude VHS tape.

en daar ligt het probleem. en in de studios word het meeste verneukt. dus het maakt geen bal uit hoe geweldig je media is, de master waar het vandaan komt is vele malen slechter dan wat je gebruikt om het af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:15:
[...]

het probleem is hetzelfde. je kan de meest geweldige afspeelbronnen hebben (of het nu een UHD schijfje is of een FLAC) maar als de bron waar die media vanaf is gemaakt gewoon ruk is heb je er geen bal aan en zakt het hele kaartenhuis in elkaar. als ik een oude videoband pak en die codeer op de meest geweldige instellingen en alle specs uitmax wat op een UHD schijfje kan en een joekel van een 90 inch OLED heb om het weer te geven (met een paar hdmi kabels van minstens 10k per stuk O-) ) zal het beeld geen drol beter zijn dan de "master" die ik heb gebruikt om de UHD schijf te maken. het is nog steeds een 25 jaar oude VHS tape.

en daar ligt het probleem. en in de studios word het meeste verneukt. dus het maakt geen bal uit hoe geweldig je media is, de master waar het vandaan komt is vele malen slechter dan wat je gebruikt om het af te spelen.
Vergelijk maken tussen digitale video en digitale audio is eigenlijk altijd fout omdat de twee enorm veel van elkaar verschillen. VHS erbij halen is een beetje raar, tenzij je dat gaat vergelijken met cassettebandjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:15:
[...]

Het is toch zo dat veel van die ouderwetse tape eigenlijk een veel hogere resolutie heeft en dat er tegenwoordig ook veel al digitaal op hoge resolutie gemaakt wordt, of juist remasters krijgt met nieuw opgenomen/bewerkte delen? Dan is het volgens verschillende blu-ray websites geen enkel probleem om mooie, echte 4k films op disc te zetten. Of ik snap er nu niks meer van.

Ik heb net nog eens op de websites van Roon, Zappiti en BlueSound zitten kijken, maar daarvan kan ik in elk geval nog steeds geen echte meerwaarde ontdekken. Deels vanwege het bronmateriaal en deels omdat je dat gewoon met een Apple TV of Shield ook kunt bereiken en je met Spotify Connect precies hetzelfde gaat horen als met je 850xyz streams van de dure merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MerijnB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:19:
[...]

Vergelijk maken tussen digitale video en digitale audio is eigenlijk altijd fout omdat de twee enorm veel van elkaar verschillen. VHS erbij halen is een beetje raar, tenzij je dat gaat vergelijken met cassettebandjes oid.
het gaat niet om analoog of digitaal, het gaat om het feit dat je afspeelmedia nooit van zijn godganseleven beter dan zijn dan de master waar het vandaan is gekomen.
Jorgen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:21:
[...]

Het is toch zo dat veel van die ouderwetse tape eigenlijk een veel hogere resolutie heeft en dat er tegenwoordig ook veel al digitaal op hoge resolutie gemaakt wordt, of juist remasters krijgt met nieuw opgenomen/bewerkte delen? Dan is het volgens verschillende blu-ray websites geen enkel probleem om mooie, echte 4k films op disc te zetten. Of ik snap er nu niks meer van.

Ik heb net nog eens op de websites van Roon, Zappiti en BlueSound zitten kijken, maar daarvan kan ik in elk geval nog steeds geen echte meerwaarde ontdekken. Deels vanwege het bronmateriaal en deels omdat je dat gewoon met een Apple TV of Shield ook kunt bereiken en je met Spotify Connect precies hetzelfde gaat horen als met je 850xyz streams van de dure merken.
de echte oude media is op 35mm opgenomen. dat kan je inscannen op 4k of meer zelfs. toen digitaal kwam heeft het 30+ jaar geduurt voordat digitaal zich kon meten qua video met de 35mm conccurent.
en wat in die tussentijd is gemaakt.... :X

en de oude "analoge" tapes klinken vaak beter omdat die niet compleet geloud-ness-war-ed zijn en dus nog wel het dynamisch bereik hebben van hun "jongere" re-masters. daarom klinken platen ook vaak beter, je kan simpelweg de groeven niet zo diep maken zonder dat de plaat onafspeelbaar word.

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 10-12-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:21:
[...]

het gaat niet om analoog of digitaal, het gaat om het feit dat je afspeelmedia nooit van zijn godganseleven beter dan zijn dan de master waar het vandaan is gekomen.
Dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

[...]

de echte oude media is op 35mm opgenomen. dat kan je inscannen op 4k of meer zelfs. toen digitaal kwam heeft het 30+ jaar geduurt voordat digitaal zich kon meten qua video met de 35mm conccurent.
en wat in die tussentijd is gemaakt.... :X
Ja dat bedoel ik.
Heeft ook tijden geduurd voordat digitale fotocamera's zich konden meten met hun analoge voorgangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
[...]
het gaat niet om analoog of digitaal
Dan snap ik niet waarom je dat erbij haalt.
het gaat om het feit dat je afspeelmedia nooit van zijn godganseleven beter dan zijn dan de master waar het vandaan is gekomen.
Nee, maar wel van gelijke kwaliteit (iig wat zover onze oren betreft).

Pagina: 1 ... 79 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic