Die 8 Ohm van je speaker is echter geen weerstand maar een complexe impedantie. Daar komt ook nog de acoustische impedantie bovenop.Sissors schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:32:
[...]
De weerstand kan impact hebben op de Q van het systeem, en daardoor op de frequentiekarakteristiek. Dat gezegd hebbende, als je kijkt wat de frequentiekarakteristiek van een gemiddeld stel speakers is, dan kan je een verrekte dun draadje hebben voordat dat in dezelfde orde grote komt.
Het vermogen is irrelevant voor de kabeldikte*. Het is onder de streep gewoon een spanningsdeling: Als je een 2 Ohm kabelweerstand hebt, en een 8 Ohm speaker, en er komt 1V uit je versterker, dan is de impact dat er 0.8V op je speaker komt te staan. Komt er 100V uit je versterker, dan komt er 80V op je speaker. Dat schaalt 1 op 1, en het maakt voor de impact van de kabelweerstand dus totaal niet hoeveel vermogen je verstookt.
* Totdat je op de stromen komt waarbij je kabels gewoon heet worden. Maar dan heb je in een huis-tuin-en-keuken setting wel grotere problemen. Dat je buren boos zijn bijvoorbeeld. En hun buren ook. Goede nieuws: Daar heb je toch geen last van want je bent doof ondertussen.
Je hebt gelijk, maar dat maakt voor dit voorbeeld niet uit.koelpasta schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:51:
[...]
Die 8 Ohm van je speaker is echter geen weerstand maar een complexe impedantie. Daar komt ook nog de acoustische impedantie bovenop.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Nou ja, dus wel in het voorbeeld dat je gaf met een kabel die 2 Ohm aan weerstand heeft.JvS schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:14:
[...]
Je hebt gelijk, maar dat maakt voor dit voorbeeld niet uit.
Maar goed, dan zou die kabel van wol gemaakt moeten zijn omdat je met koper niet in de buurt komt bij zo'n hoge weerstand (in een huiskamer en met een redelijk dikke kabel).
Jij stoorde je niet aan het feit dat beide spoelen in dezelfde orientatie stonden?Davey400 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:54:
Afgelopen week 2 BNS Noble Sound One luidsprekers omgebouwd van een intern filter naar een dubbele aansluiting zodat deze via een actieve crossover met 2 aparte versterkers per box aangestuurd kunnen worden.
Wat daarbij opvalt is dat ook in deze toch ooit best prijzige boxen gewoon serieus dunne draadjes gebruikt worden voor het interne circuit. Kom ik aan met mijn 4 kwadraat dikke kabels tot aan de achterkant, ingestraald en wel.
De enige reden die ik kan verzinnen waarom dit toch heeft gewerkt is dat ze daar in Loon op Zand oorspronkelijk engeltjes over die dunne draadjes heen hebben laten plassen; er schijnen er daar in de buurt wel een paar te wonen in een bos vlakbij. 😋
[Afbeelding]
"man is not truly one, but truly two,"
Absolute vermogen bepaalt het absolute verlies maar het relatieve verlies is altijd hetzelfde zoals in het voorbeeld van @Sissors . En daarmee altijd 0.5 dB ofzo (afhankelijk van kabel en speaker impedantie natuurlijk)Davey400 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:47:
Niet de maximale power van het systeem is relevant, maar hoe meer vermogen je versterker levert tijdens weergave, hoe meer stroom er door de luidsprekerkabel loopt en dus hoe groter de verliezen worden in een kabel met weerstand X.
Dat merk je dus vooral tijdens pieken, dan is de stroom logischerwijs het hoogst.
Dus bij zachtjes (of eigenlijk: normaal 😝) luisteren kan er best niets aan de hand zijn bij wat dunnere kabel, maar bij hogere volumes of stevige pieken juist wel. Dat probleem is groter als de impedantie van de luidsprekers lager is.
Ik heb de filters er dan ook tussenuit gehaald.mr_petit schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:24:
[...]
Jij stoorde je niet aan het feit dat beide spoelen in dezelfde orientatie stonden?
Eens, je moet wel heel dun of heel lang gaan wil het meer dan 1dB schelen en dus prima meetbaar maar nauwelijks hoorbaar. Alles boven de 2.5 mm² is het verlies sowieso verwaarloosbaar. Volgens mij waren we daar al eens eerder op uitgekomen als 'sweetspot' waarbij je altijd goed zit.JvS schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:26:
[...]
Ben je nu puur theoretisch aan het praten? Want wat je zegt, klinkt als gewoon (enorm makkelijk) meetbaar. Kan je ergens een meting waarin dat effect aangetoond wordt laten zien? En dan bedoel ik dus hoorbaar effect (dus laten we zeggen minimaal 1db impact) met normale kabels (dus niet de 100m single thread telefoonkabel, maar gewoon 0,5 tot 1,5mm2 kabel vs 4 - 8mm2 ofzo).
Ook de door mij gebruikte 4 mm² is voor de look en het gevoel, en omdat het kan. Sterker nog: mijn subs zitten aan 2,5 mm² omdat die jacks gebruiken en ik daar echt geen 4 mm² in krijg.
V.w.b. mijn uitspraak over de impact van een hoger vermogen klopt het dat dat juist weer niet meetbaar is, dat bedoel ik vanuit het muzikale oren-perspectief.
Het vermogen zelf komt niet voor in de berekeningen, het verlies is relatief altijd hetzelfde. Maar je merkt het het meeste bij de lage tonen, en daar gaat het meeste vermogen naar toe. Dus het is niet oorzaak en gevolg, maar meer een toevallige samenkomst. Ofzoiets.
Weet iemand waar je online goedkope afgemonteerde speakerkabels kan kopen, ik lijk alleen maar of op rol/losse banenpluggen tegen te komen of voor afgemonteerd minstens 100 euro voor een meter tot 5 te krijgen lijkt het op?
hm dat is inderdaad wel erg extreem, zelf knippen en dan ben je voor minder dan 10 euro klaar. Een draadstriptang en een Youtube tutorial verder moet dat vast lukken.Veertien14 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:30:
Weet iemand waar je online goedkope afgemonteerde speakerkabels kan kopen, ik lijk alleen maar of op rol/losse banenpluggen tegen te komen of voor afgemonteerd minstens 100 euro voor een meter tot 5 te krijgen lijkt het op?
Gewoon zelf doen. Super simpel klusje.
Niet vergeten een bezwering uit te spreken voor je de kabel stript anders raakt het koper in shock door de plotselinge blootstelling aan de CO2 in de lucht.
Niet vergeten een bezwering uit te spreken voor je de kabel stript anders raakt het koper in shock door de plotselinge blootstelling aan de CO2 in de lucht.
[ Voor 67% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-11-2025 20:41 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Als je zowel op je versterker als je luidsprekers schroefklemmen zou ik de banaanpluggen gewoon achterwege laten. Heb ik hier ook. Gewoon strippen en onder de schroefaansluitingen. Kunnen ze ook niet per ongeluk losraken bij het stofzuigen of zo en sluiting veroorzaken.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic