Nee zolang de rente duurt, variabel. Maar als het niet meer interessant is verplaatst ik het weer naar OB zelf of laat ik het staan als het alsnog redelijk hoog in de markt is. Vrij opneembaar.page404 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Huh wat geven zij gewoon 3.6% rente? Of is dat weer zo'n lokkertje met een tijdelijke rente?
Nou nee, bij Openbank krijg je zo'n welkom spaarrekening en die wordt na een paar maanden omgezet naar een gewone rekening met 2.75%. Ik vind het gewoon bijzonder dat Santander dan gewoon 3.6% uitkeert. Er is niks mis mee, maar volgens mij stel ik ook geen gekke vraag.Datisraar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:05:
[...]
Tja, dan is alles wel een ‘lokkertje’. Een gewone gratis spaarrekening met een variabele rente, niks mis mee.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Die 3,65% wordt na 6 maanden 2,65%. Die 0,10% meer is ook een actie waar je aan voorwaarden moet voldoen. Die 2,75% ga ik gewoon niet krijgen. Ik heb simpelweg niet ergens 15k in een boterhamzakje liggen
@RaZ ah, dus toch een lokkertje
1% levert me maximaal een paar tientjes op in die periode, daar ga ik voor nu de moeite niet in steken.
Volgens mij hebben jij en @RaZ het niet over hetzelfde:page404 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:28:
@RaZ ah, dus toch een lokkertje1% levert me maximaal een paar tientjes op in die periode, daar ga ik voor nu de moeite niet in steken.
- 3.65% (waar @RaZ het over heeft) is de rente van de Openbank Welkomrekening en loopt voor max 6 maanden.
- De 3.6% van Santander is simpelweg variabel, maar niet vooraf verbonden aan een bepaalde tijdsperiode
Nu ik het zo terug lees zie ik de verwarring ja. Dan is overstappen interessanter want dan beeindig ik mijn openbank na het aflopen van de depositos.
Bij mij stonden de Open Bank rekeningen bij de beleggingen. Heb dat toch maar aangepast.Deezers schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
[...]
Bij mij stond ie gewoon al tussen de bankrekeningen in de aangifte zojuist.
Bedankt voor de tip, bij mij ook!devriesjande schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:18:
[...]
Bij mij stonden de Open Bank rekeningen bij de beleggingen. Heb dat toch maar aangepast.
Benieuwd of de BD hier nog op terugkomt als je dat wijzigt.
In mijn aangifte dook ook een ING-beleggingsrekening op die ik in 2022 al had opgezegd. Het blijft noodzkelijk om de vooraf ingevulde gegevens te controleren.
[ Voor 20% gewijzigd door gerritjan op 01-03-2024 14:09 ]
niet iedereen weet 14 maanden later nog wat het saldo was op die datumdevriesjande schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Daar heb ik geen jaaroverzicht voor nodig. Gewoon het saldo per 1-1-2023 opgegeven.
Je hebt wel in 2023 de jaaropgave van 2022 ontvangen incl saldo van 31-12. Normaliter is dat toch gelijk aan een dag later.gerritjan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:49:
[...]
niet iedereen weet 14 maanden later nog wat het saldo was op die datum
Dat is nu juist de reden waarom je 7 jaar je administratie moet bewarengerritjan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:49:
[...]
(Al zegt men soms dat het voor de burger max 5 jaar is, 7 jaar is gewoon beter)
Edit: bron
Goed, blijkbaar niet verplicht, maar verstandig is het wel
[ Voor 24% gewijzigd door RaZ op 01-03-2024 14:39 ]
De bankafschriften zijn terug te vinden op de website.gerritjan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:49:
[...]
Net een beetje een curieuze ervaring gehad met Openbank. Ik ben daar februari vorig jaar begonnen met een Welkom spaarrekening tegen toen nog een flinke (!) 2% rente. Nav dit topic heb ik meerdere keren gebeld om het percentage mee te laten verhogen, en zelfs een verlenging van de Welkom rekening toen deze bijna verlopen was, zat toen op 3%.
Uiteindelijk alles weggehaald toen mijn Advanzia rekening eenmaal geopend was tegen een nog hogere rente. Inmiddels is mijn Advanzia actierente voorbij dus ik dacht, Openbank heeft nu 3,65% rente voor nieuwe klanten, je krijgt zelfs € 50 als je nu een nieuwe rekening zou openen, ik bel ze gewoon weer eens. Die extra bonus hoefde niet eens per sé, de rente wel graag. Ik weet dat ik nergens recht op heb, maar in het verleden was dit nooit een probleem.
Krijg ik iemand aan de lijn die echt maar wat zat te klooien, vroeg me bijna af of ik deze medewerker vorig jaar ook al gesproken had over mijn Travel+. Ik gaf aan dat ik op dit moment een Open spaarrekening had en benoemde de actie met de vraag of ik daar als bestaande klant misschien toch gebruik van kon maken, krijg ik antwoord "Welke actie bedoelt u?" Ik nogmaals uitleggen, antwoord "Nou kijk ik zie dat u al wel een spaarrekening bij ons heeft." Ja dat weet ik, dat zei ik, daarom bel ik juist...
Zegt hij vervolgens "Kijk als uw huidige spaarrekening afloopt zou ik het kunnen bespreken met mijn supervisor". En ik ben even verbaasd, want 1) je gaat me toch niet vertellen dat jij helemaal niet in je systeem kan zien staan wanneer een rekening geopend is of af zou lopen? 2) Ik heb een gewone Open spaarrekening, die heb je net toch zien staan, die loopt toch helemaal nooit af?!?!
Ongemakkelijke stilte nadat ik dat laatste aangeef. Dan zegt hij "Kijk als er nu meer saldo op de rekening stond dan zouden we misschien wat voor u kunnen betekenen." Dus ik zeg dat ik er pas iets op ga zetten als ik er ook wat aan heb door meer rente, nu heb ik er weinig aan. Kon nog net niet zijn schouderophalen door de telefoon horen.
Als zij gewoon net als Advanzia niet aan dit soort coulance doen had ik het helemaal prima gevonden hoor, zij willen natuurlijk ook geld verdienen.
Maar vond het wel apart gezien mijn eerdere ervaringen met hen. Nu dus maar op zoek naar een andere bank die in ieder geval meer dan 2,75% geeft.
Of hebben anderen wel succesvol een Open spaarrekening naar weer een nieuwe Welkom spaarrekening met hogere rente kunnen krijgen?
Uiteindelijk alles weggehaald toen mijn Advanzia rekening eenmaal geopend was tegen een nog hogere rente. Inmiddels is mijn Advanzia actierente voorbij dus ik dacht, Openbank heeft nu 3,65% rente voor nieuwe klanten, je krijgt zelfs € 50 als je nu een nieuwe rekening zou openen, ik bel ze gewoon weer eens. Die extra bonus hoefde niet eens per sé, de rente wel graag. Ik weet dat ik nergens recht op heb, maar in het verleden was dit nooit een probleem.
Krijg ik iemand aan de lijn die echt maar wat zat te klooien, vroeg me bijna af of ik deze medewerker vorig jaar ook al gesproken had over mijn Travel+. Ik gaf aan dat ik op dit moment een Open spaarrekening had en benoemde de actie met de vraag of ik daar als bestaande klant misschien toch gebruik van kon maken, krijg ik antwoord "Welke actie bedoelt u?" Ik nogmaals uitleggen, antwoord "Nou kijk ik zie dat u al wel een spaarrekening bij ons heeft." Ja dat weet ik, dat zei ik, daarom bel ik juist...
Zegt hij vervolgens "Kijk als uw huidige spaarrekening afloopt zou ik het kunnen bespreken met mijn supervisor". En ik ben even verbaasd, want 1) je gaat me toch niet vertellen dat jij helemaal niet in je systeem kan zien staan wanneer een rekening geopend is of af zou lopen? 2) Ik heb een gewone Open spaarrekening, die heb je net toch zien staan, die loopt toch helemaal nooit af?!?!
Ongemakkelijke stilte nadat ik dat laatste aangeef. Dan zegt hij "Kijk als er nu meer saldo op de rekening stond dan zouden we misschien wat voor u kunnen betekenen." Dus ik zeg dat ik er pas iets op ga zetten als ik er ook wat aan heb door meer rente, nu heb ik er weinig aan. Kon nog net niet zijn schouderophalen door de telefoon horen.
Als zij gewoon net als Advanzia niet aan dit soort coulance doen had ik het helemaal prima gevonden hoor, zij willen natuurlijk ook geld verdienen.
Of hebben anderen wel succesvol een Open spaarrekening naar weer een nieuwe Welkom spaarrekening met hogere rente kunnen krijgen?
Hier bij mij onder kopje 'Bank of belegging in het buitenland'. Bank buitenland is dan correct, zie geen belegging erachter staan, alleen land Spanje.gerritjan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:37:
[...]
Bedankt voor de tip, bij mij ook!
Benieuwd of de BD hier nog op terugkomt als je dat wijzigt.
In mijn aangifte dook ook een ING-beleggingsrekening op die ik in 2022 al had opgezegd. Het blijft noodzkelijk om de vooraf ingevulde gegevens te controleren.
Zelfde ervaring maar dan dus bij hun eigen Santander label notabene. Gevraagd of OB tegemoet kan komen zodat ik het hele geld slepen kan voorkomen, maar nee. Nu dus spaarrekening bij Santander zelf. Ik moest ook bellen om het geld over te laten maken, kost ze allemaal veel meer werk dan gewoon mij een Welkom rekening weer aan te bieden..Feralz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:
Net een beetje een curieuze ervaring gehad met Openbank. Ik ben daar februari vorig jaar begonnen met een Welkom spaarrekening tegen toen nog een flinke (!) 2% rente. Nav dit topic heb ik meerdere keren gebeld om het percentage mee te laten verhogen, en zelfs een verlenging van de Welkom rekening toen deze bijna verlopen was, zat toen op 3%.
Als zij gewoon net als Advanzia niet aan dit soort coulance doen had ik het helemaal prima gevonden hoor, zij willen natuurlijk ook geld verdienen.Maar vond het wel apart gezien mijn eerdere ervaringen met hen. Nu dus maar op zoek naar een andere bank die in ieder geval meer dan 2,75% geeft.
Even t.b.v. de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb de Openbank rekeningen in 2023 afgesloten.
De rekeningen heb ik handmatig moeten toevoegen in de aangifte.
Het saldo op 1 jan 2023 heb ik maar €0 ingevuld want de rekening was tenslotte toen nog niet geopend.
Vroeger moest je oop saldo 31 dec 2023 invullen (meen dat dat al poosje verdweden is), maar nu kan dat niet meer. ..
Hoe geef ik nou aan wat het saldo is eind van het jaar? Het gaat om een aanzienlijk bedrag.
Tevens snap ik de vraag over bronbelasting niet. Wat vul je daar in bij betaalde bronbelasting? 0?
Deze Spaanse Openbank was vrijgesteld van bronbelasting toch?
De jaaropgave van Openbank kan ik (nog) niet vinden onder documenten.
Het saldo op 1 jan 2023 heb ik maar €0 ingevuld want de rekening was tenslotte toen nog niet geopend.
Vroeger moest je oop saldo 31 dec 2023 invullen (meen dat dat al poosje verdweden is), maar nu kan dat niet meer. ..
Hoe geef ik nou aan wat het saldo is eind van het jaar? Het gaat om een aanzienlijk bedrag.
Tevens snap ik de vraag over bronbelasting niet. Wat vul je daar in bij betaalde bronbelasting? 0?
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh
Ik weet uit ervaring dat ze bij OB een oude gewone spaarrekening kunnen omzetten naar een nieuwe Welkom Spaarrekening tegen 3.65%Feralz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:
Die nieuwe actie van €50 extra is alleen voor nieuwe klanten.
Loont de moeite om toch te bellen, vind ik.
Succes!
Bronbelasting is inderdaad 0Maarten69 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:37:
Even t.b.v. de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb de Openbank rekeningen in 2023 afgesloten.
De jaaropgave wordt eind maart verwacht. (In Spanje doen ze namelijk vóór 1 juni aangifte vandaar de vertraging voor NL)
Die kan je dan inderdaad vinden onder ´documentatie´.
Mijn advies, bekijk het wekelijks want voor hetzelfde geldt, is het opeens wel beschikbaar.
Vorig jaar was het de tweede week van maart beschikbaar.
Je hoeft alleen maar rekeningen op te geven waar je op 1 januari 2023 saldo had staan toch? Ze zullen er volgend jaar waarschijnlijk dan ook automatisch bij staan. Ik verbaasde me ook al dat ik Openbank en Advanzia niet in mijn overzicht zag, maar mijn buitenlandse beleggingsrekening wel, tot ik me realiseerde dat ik deze rekeningen vorig jaar pas geopend had.Maarten69 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:37:
Hmmm.R_TMM schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:39:
[...]
Ik weet uit ervaring dat ze bij OB een oude gewone spaarrekening kunnen omzetten naar een nieuwe Welkom Spaarrekening tegen 3.65%
Die nieuwe actie van €50 extra is alleen voor nieuwe klanten.
Loont de moeite om toch te bellen, vind ik.
Succes!

Ik heb gisteren een bedrag overgemaakt van Openbank naar ING. Ik ging er al niet vanuit dat het vlot zou gaan, maar ik ben gewend dat het rond het middaguur wel ontvangen is bij ING.
Tot nog toe niet ontvangen en er wordt melding gemaakt van 'in consolidatie'. Hier al wel gezocht, maar houden ze het nu vast op één of andere manier en reden?
Tot nog toe niet ontvangen en er wordt melding gemaakt van 'in consolidatie'. Hier al wel gezocht, maar houden ze het nu vast op één of andere manier en reden?
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Gisteren was zondag, dus dan wordt het op eerst mogelijke moment = maandag ochtend in gang gezet. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag ontvang je het morgenochtend of middag.
Gewoon nog de ouderwetse SEPA (doorloop)tijden zonder IP aanhouden.
Ik heb overigens soms het idee dat als je de overboeking zelf op maandag ochtend doet (ipv zondag) dat het dan wel in de middag aan kan komen.
Vrijdag middag na 14u is trouwens ook een maandag ochtend transactie bij non IP.
overigens, ik had laatst een transactie Triodos --> Openbank en dat was dan wel weer IP, terwijl Triodos toch een van de traagste NL banken is met IP.
Ik heb overigens soms het idee dat als je de overboeking zelf op maandag ochtend doet (ipv zondag) dat het dan wel in de middag aan kan komen.
Vrijdag middag na 14u is trouwens ook een maandag ochtend transactie bij non IP.
overigens, ik had laatst een transactie Triodos --> Openbank en dat was dan wel weer IP, terwijl Triodos toch een van de traagste NL banken is met IP.
[ Voor 43% gewijzigd door Get!em op 04-03-2024 16:41 ]
N.a.v. jouw post ook even geprobeerd. En inderdaad voor het eerst ook direct bijgeboekt van Triodos naar Openbank.Get!em schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:39:
Gisteren was zondag, dus dan wordt het op eerst mogelijke moment = maandag ochtend in gang gezet. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag ontvang je het morgenochtend of middag.
Openbank pakt altijd een rentedag en aangezien ze dus in het weekend ' gesloten ' zijn, kun je het geld pas morgen verwachten.THE_BASE schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:36:
Ik heb gisteren een bedrag overgemaakt van Openbank naar ING. Ik ging er al niet vanuit dat het vlot zou gaan, maar ik ben gewend dat het rond het middaguur wel ontvangen is bij ING.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dit kan/mag AFAIK niet? Ja, de verwerking vindt pas een (werk)dag later plaats, maar de rentedatum is dan nog steeds de dag waarop de transactie plaatsvindt, en niet de dag waarop je de transactie aanmaakt. Want dat laatste is AFAIK bij (Europese) wet verboden.
Helaas is bij mij de valutadatum altijd gelijk aan de aanmaakdatum.
Maar ze doen het lekker tochRobertMe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Dit kan/mag AFAIK niet? Ja, de verwerking vindt pas een (werk)dag later plaats, maar de rentedatum is dan nog steeds de dag waarop de transactie plaatsvindt, en niet de dag waarop je de transactie aanmaakt. Want dat laatste is AFAIK bij (Europese) wet verboden.
Het is zelfs zo dat als je om bijvoorbeeld 1:00 in de nacht overmaakt op een werkdag het diezelfde dag aankomt, maar dat Openbank de transactie dan doodleuk op de dag daarvoor zet.
De enige manier om hieromheen te werken lijkt een debit/creditcard transactie te doen om bijvoorbeeld je Revolut rekening op te waarderen.
JohanNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:01:
De enige manier om hieromheen te werken lijkt een debit/creditcard transactie te doen om bijvoorbeeld je Revolut rekening op te waarderen.
offtopic:
En dat is dan weer tegen de voorwaarden van Revolut. Je mag de rekening niet (alleen maar) gebruiken om op te laden via een "kaart" (MC/Visa) en meteen daarna weer over te maken.
En ik meen ook dat ze daar tegenwoordig kosten voor rekenen, transacties op basis van kaart?
En dat is dan weer tegen de voorwaarden van Revolut. Je mag de rekening niet (alleen maar) gebruiken om op te laden via een "kaart" (MC/Visa) en meteen daarna weer over te maken.
En ik meen ook dat ze daar tegenwoordig kosten voor rekenen, transacties op basis van kaart?
Rekeningen niet opgeven in je belastingaangifte 2023, simpelweg omdat de rekeningen nog niet bestonden op peildatum 01-01-2023.Maarten69 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:37:
Ze hebben me gisteren al direct proberen te bellen.Feralz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:03:
[...]
Hmmm.Aan de ene kant fijn om te weten dat ze hier nog steeds aan doen, aan de andere kant baal ik dan wel weer dat sommige medewerkers gewoon echt niks weten. Werk zelf op een klantenservice en ik krijg dan gewoon plaatsvervangende schaamte. Heb ze net al een mail gestuurd omdat ik geen zin had om straks per ongeluk dezelfde medewerker weer aan de lijn te krijgen. Even kijken of daar reactie van Openbank op komt, anders telefonisch later nog maar eens proberen, scheelt toch weer een nieuwe rekening ergens anders openen.
Ik zit nu ook naar Santander te kijken, welke voordelen heeft OB bellen voor de 3.65%?Feralz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:11:
[...]
Ze hebben me gisteren al direct proberen te bellen.Was aan het werk en had niet door dat zij het waren, moet nog terugbellen. Ben benieuwd of ze gaan zeggen dat het tuuuurlijk wel mogelijk is. Net nadat ik al een rekening bij Santander heb aangemaakt...
- De rente is marginaal hoger 3.6% bij Santander vs 3.65% bij OB
- scheelt "slepen" met geld"
- rente "gegarandeerd" voor 6 maanden 3.65%, Santander kan natuurlijk wijzigen
Hmm als ik het zo op een rijtje zet ga ik zelf ook maar eens bellen
Vooral dat laatste punt idd, Santander kan zomaar morgen zakken (al zijn ze sinds januari natuurlijk wel 0,4% gestegen).geishin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
[...]
Ik zit nu ook naar Santander te kijken, welke voordelen heeft OB bellen voor de 3.65%?
- De rente is marginaal hoger 3.6% bij Santander vs 3.65% bij OB
- scheelt "slepen" met geld"
- rente "gegarandeerd" voor 6 maanden 3.65%, Santander kan natuurlijk wijzigen
Hmm als ik het zo op een rijtje zet ga ik zelf ook maar eens bellen, zou je willen laten weten of het gelukt is
Weet trouwens ook niet of ik Santander überhaupt gezien had voor ik ging bellen of dat ik na dat belletje pas op zoek ging naar alternatieven, ik denk eigenlijk het laatste. En, ook niet onbelangrijk, ik zat al bij Openbank, dus zou niet eerst weer een hele aanmeldprocedure door moeten/nieuwe portal leren kennen etc.
Geld staat nu iig bij Santander. Leuk ook dat je daar een simulatie van de te betalen rente kan doen. Nu heb ik zelf wel een spreadsheet maar dat onderstreept nog maar weer eens hoe onoverzichtelijk Openbank is.
Moet nog steeds terugbellen maar iemand anders hier zei al dat het hen wel gelukt was, ik update als ik meer weet!
Edit: oh ja en Openbank heeft regelmatig leuke acties, als ik weer terug ga kan ik gelijk meedoen met zo'n actie van "stort X bedrag en krijg X euro!" Toch gratis geld.
[ Voor 6% gewijzigd door Feralz op 06-03-2024 21:52 ]
Je moet wel even goed kijken naar de acties; als je dat X bedrag een periode moet laten staan moet die X euro wel meer zijn dan eventuele rente die je verliest als die rente ergens anders hoger is, inclusief 2-3 dagen voor het verkassen.Feralz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:45:
[...]
Edit: oh ja en Openbank heeft regelmatig leuke acties, als ik weer terug ga kan ik gelijk meedoen met zo'n actie van "stort X bedrag en krijg X euro!" Toch gratis geld.
Tenzij je het over tonnen hebt, is dit natuurlijk verwaarloosbaar.GroteVoet459 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:54:
[...]
Je moet wel even goed kijken naar de acties; als je dat X bedrag een periode moet laten staan moet die X euro wel meer zijn dan eventuele rente die je verliest als die rente ergens anders hoger is, inclusief 2-3 dagen voor het verkassen.
Lees ff mee in Het spaartopic - Deel 4 - mensen hebben 10+ spaarekeningen en verkassen voor 0,01%, ook ver onder een ton.mikeyfire643 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:57:
[...]
Tenzij je het over tonnen hebt, is dit natuurlijk verwaarloosbaar.
Ik heb het over renteverlies voor de 2 dagen dat je het verplaatst.GroteVoet459 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Lees ff mee in Het spaartopic - Deel 4 - mensen hebben 10+ spaarekeningen en verkassen voor 0,01%, ook ver onder een ton.
Is het iemand gelukt een welkom spaarrekening te openen met 3,65% rente en €50 welkomstbonus?
Vorige week heb ik een rekening geopend maar in de precontractuele overeenkomst staat helemaal niets over de welkomstbonus en de rente die ik krijg is 2,65%
Ik had de actiecode gebruikt bij het openen van de rekening.
Vorige week heb ik een rekening geopend maar in de precontractuele overeenkomst staat helemaal niets over de welkomstbonus en de rente die ik krijg is 2,65%
Heeft het zin om met Openbank te bellen om de rente a 2,75% te laten verhogen naar een nieuwe Welkom Spaarrekening oid?
Je kunt het altijd proberen. Volgens min heb je geen garantie op succes, en ook geen garantie op de 3,65% van de welkom spaarrekening. Maar volgens mij doen ze ook wel eens andere "aanbiedingen" ("op maat").swimfreak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:20:
Heeft het zin om met Openbank te bellen om de rente a 2,75% te laten verhogen naar een nieuwe Welkom Spaarrekening oid?
Dank voor de reactie. Ik zal er binnenkort eens een telefoontje aan wagen.RobertMe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:22:
[...]
Je kunt het altijd proberen. Volgens min heb je geen garantie op succes, en ook geen garantie op de 3,65% van de welkom spaarrekening. Maar volgens mij doen ze ook wel eens andere "aanbiedingen" ("op maat").
Openbank is traag, als je de code hebt gebruikt dan is dit hoogstwaarschijnlijk gewoon het automatische proces en verschijnt het vanzelf. Ik belde ook gelijk toen ik een Welkom rekening had geopend en alleen een betaalrekening zag. Ik zou iig tot na het weekend even wachten, komt vast goed.OCTiMod schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:09:
Is het iemand gelukt een welkom spaarrekening te openen met 3,65% rente en €50 welkomstbonus?
Had ik gezien ja maar goeie reminder voor iedereen.GroteVoet459 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:54:
[...]
Je moet wel even goed kijken naar de acties; als je dat X bedrag een periode moet laten staan moet die X euro wel meer zijn dan eventuele rente die je verliest als die rente ergens anders hoger is, inclusief 2-3 dagen voor het verkassen.
Die dagen voor het verkassen zijn idd heel belangrijk. Had mijn overstap op het laatste moment aan laten komen en toen zat er opeens een weekend tussen en moest ik eerst nog ergens een nieuwe rekening openen... Een week lang op 1,61% gezeten.
Voor de geïnteresseerde: De jaaropgave 2023 stond klaar en is bij mij alleen te zien via een gewone desktop webbrowser onder documentatie.
What have I just watched?mikeyfire643 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:40:
Voor de geïnteresseerde: De jaaropgave 2023 stond klaar en is bij mij alleen te zien via een gewone desktop webbrowser onder documentatie.

"Gemiddeld saldo 4e kwartaal"?!
Geen info van het "1-1" saldo?! (sure, toen was ik nog geen klant, maar toch). Uiteraard kun je bij IB van 2024 weer het 31-12-2023 saldo gebruiken, maar gek is het wel.
50 euro rente op de betaalrekening?! (uit een actie 50 euro ontvangen, maar dat is geen rente)
Edit:
Beter lezen "Saldo aan het begin van het jaar"

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 17-03-2024 18:04 ]
Bij mij is er een kolom "Saldo aan het begin van het jaar". Gezien de context van dit document, belastingaangifte 2023, zal dat betrekking hebben op 1 januari 2023. Maar datum erbij is inderdaad handiger om misverstanden te voorkomen.RobertMe schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:58:
[...]
Geen info van het "1-1" saldo?! (sure, toen was ik nog geen klant, maar toch). Uiteraard kun je bij IB van 2024 weer het 31-12-2023 saldo gebruiken, maar gek is het wel.
[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 17-03-2024 18:08 ]
Retourpinnen bij Kruidvat mislukte deze week met de nieuwe Mastercard Debitcard als Apple Pay card. Eerder lukte het met de Maestro Debit wel als Apple Pay card.
De nieuwe Rabo Mastercard Debitcard deed het wel meteen daarna (ook met Apple Pay).
De nieuwe Rabo Mastercard Debitcard deed het wel meteen daarna (ook met Apple Pay).
Ik heb de Travel+ optie aangezet, maar als ik nu weer inlog, staat de optie weer uit, en nergens kan ik ook terugvinden dat ik het heb aangezet. Beetje vreemd dit. Iemand hier ervaringen mee?
Ben benieuwd of je reply krijgt. Meeste mensen die het aan hebben staan, hebben het gratis aanstaan door acties en laten het voor altijd aanstaan.
Heb hetzelfde probleem gehad met de app. Uiteindelijk heb ik Travel+ via de website aangezet. Toen ging het wel goed
Ik heb daar toevallig over gebeld 1 maand geleden. Toen gaven ze aan dat ik het via de website moest doen omdat de app een bug bevatte.Il 2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:32:
Ik heb de Travel+ optie aangezet, maar als ik nu weer inlog, staat de optie weer uit, en nergens kan ik ook terugvinden dat ik het heb aangezet. Beetje vreemd dit. Iemand hier ervaringen mee?
Helaas in mijn geval deed ik het meteen al via de website 
Edit: Het is nu gewijzigd! een paar uurtjes later dus het had even wat tijd nodig.
Zowel in de app als via de website heb ik nu een groen vinkje bij Travel +
Edit: Het is nu gewijzigd! een paar uurtjes later dus het had even wat tijd nodig.
Zowel in de app als via de website heb ik nu een groen vinkje bij Travel +
[ Voor 61% gewijzigd door Il 2 op 18-03-2024 19:56 ]
Ik heb gister gebeld, de rente van Santader laten vallen en gevraagd of ze me opnieuw een Welkom spaarrekening aan konden bieden. Even in de wacht gezet en toen te horen gekregen dat het bij wijze van uitzondering mogelijk was.Feralz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:45:
[...]
Moet nog steeds terugbellen maar iemand anders hier zei al dat het hen wel gelukt was, ik update als ik meer weet!
Als je dit wil hebben ze bij Openbank wel de elektronische handtekening nodig, ik heb dus 's middags teruggebeld en het was allemaal geen probleem.
Welkom Spaarrekening sinds vandaag al zichtbaar
Toch weer 6 maanden gegarandeerd 3.65% rente en geen gesleep met geld
Mooi he. Net of het koehandel isgeishin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Ik heb gister gebeld, de rente van Santader laten vallen en gevraagd of ze me opnieuw een Welkom spaarrekening aan konden bieden. Even in de wacht gezet en toen te horen gekregen dat het bij wijze van uitzondering mogelijk was.
Als je dit wil hebben ze bij Openbank wel de elektronische handtekening nodig, ik heb dus 's middags teruggebeld en het was allemaal geen probleem.
Welkom Spaarrekening sinds vandaag al zichtbaar![]()
Toch weer 6 maanden gegarandeerd 3.65% rente en geen gesleep met geld
Inderdaad. En omdat ik geen zin in koehandel had, heb ik mijn spaargeld bij Openbank weggehaald en bij een andere bank ondergebracht die wel voor alle klanten (ook de niet-handjeklappende) hetzelfde rentepercentage aanbiedt.mikeyfire643 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Mooi he. Net of het koehandel isZie dit bij de NL banken niet gebeuren.
om die reden ook een santander rekening geopend. staan nu alleen nog 2 depositos bij Openbank. Denk dat ik de betaalrekening wel aanhoud voorlopig omdat ik af en toe problemen heb met de nieuwe passen van KNAB.
Sowieso apart dat er geen toezichthouder is die Openbank op de vingers tikt omdat ze de ene klant net wat specialer behandelen als de andere...
als dit bij ING / Rabo / ABN zou gebeuren was de wereld te klein.
[ Voor 19% gewijzigd door Il 2 op 20-03-2024 19:24 ]
Why? Als je naar de MediaMarkt gaat om een TV te kopen kun je ook om korting vragen, en waarschijnlijk krijgen (N=2 op basis van laatste 2 TVs die ik gekocht heb). Dat andere niet die koehandel doen is ook weer het probleem van diegene die er niet naar vragen.Il 2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:24:
Sowieso apart dat er geen toezichthouder is die Openbank op de vingers tikt omdat ze de ene klant net wat specialer behandelen als de andere...
Maar ze doen eigenlijk niets verkeerd, ze bieden je puur zo'n ' welkom spaarrekening ' aan als je nieuwe klant bent of als je er om vraagt.Il 2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:24:
En zowel de open als de welkom spaarrekening hebben hun eigen criteria en rente.
ING, Rabo en ABN doen ook al zoiets, maar dan voor studenten of jongeren, deze kunnen een gratis betaalrekening aanhouden en hebben soms ook betere voorwaarden waaronder soms een hogere spaarrente.
En mocht je echt een aardig zakcentje hebben, dan wil ik ook best wel geloven dat sommige Nederlandse banken je wel een speciaal aanbod willen doen, tenminste zodra je dreigt je spaarcenten ergens anders te stallen.
Als product is het wat anders. logisch dat een studentenspaarrekening anders is als een gewone spaarrekening maar daar hangen ook voorwaarden aan.
Maar dit gaan om mensen die al klant zijn, en opeens weer als 'nieuwe' klant worden gezien omdat pietje daarom gevraagd heeft, terwijl jantje nul op het rekest kreeg. daar zit het probleem.
Vergelijk het meer met naar een museum gaan, en vragen om 65+ ouderen korting, terwijl je 30 bent.
Dan zegt de cassiere, nee je komt daar niet voor in aanmerking. Dan komt de volgende 30'er aan en die vraagt om korting en die krijgt het wel.
Maar dit gaan om mensen die al klant zijn, en opeens weer als 'nieuwe' klant worden gezien omdat pietje daarom gevraagd heeft, terwijl jantje nul op het rekest kreeg. daar zit het probleem.
Vergelijk het meer met naar een museum gaan, en vragen om 65+ ouderen korting, terwijl je 30 bent.
Dan zegt de cassiere, nee je komt daar niet voor in aanmerking. Dan komt de volgende 30'er aan en die vraagt om korting en die krijgt het wel.
[ Voor 48% gewijzigd door Il 2 op 20-03-2024 19:59 ]
Dan kan of Pietje beter onderhandelen dan Jantje of heeft Jantje de verkeerde medewerker gesproken.Il 2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:55:
Als product is het wat anders. logisch dat een studentenspaarrekening anders is als een gewone spaarrekening maar daar hangen ook voorwaarden aan.
Kijk eens in het Ziggo topic. Daar is ook een grote variatie aan geboden kortingen na het bellen van de klantenservice. Ikzelf heb één keer meteen 6x €20 korting gekregen en een tweede keer meer moeten onderhandelen voor hetzelfde. Terwijl anderen tot wel 9x €35 korting krijgen (al dan niet na daadwerkelijk opzeggen, waarna retentie afdeling belt om een aanbod te doen).
En dat gebeurt ook al jaren, en kraait geen kip naar. Dus waarom zou dat wel gedaan worden als banken verschillende rentes zouden bieden?
Of kijk eens in het "Sparen" topic. Sommige Advanzia klanten krijgen aan het eind van de actieperiode een verlengings"aanbod", soms onder voorwaarde om saldo te verhogen. En anderen krijgen niks, ook niet als ze vragen om een verlenging.
Niet helemaal. Sommige die er naar vragen (zoals ik, maar ook anderen in het topic als je terugleest), krijgen niet de korting. Prima, ik heb er ook geen recht op. Maar anderen krijgen het opeens wel. Heeft weinig met onderhandelen te maken, maar met willekeur. Dan krijg je gewoon scheve gezichten. Oplossing is dan om weg te gaan naar de concurrent en dat is inderdaad een optie, maar het blijft gewoon een vreemde gang van zaken.RobertMe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:01:
[...]
Dan kan of Pietje beter onderhandelen dan Jantje of heeft Jantje de verkeerde medewerker gesproken.
Kijk eens in het Ziggo topic. Daar is ook een grote variatie aan geboden kortingen na het bellen van de klantenservice. Ikzelf heb één keer meteen 6x €20 korting gekregen en een tweede keer meer moeten onderhandelen voor hetzelfde. Terwijl anderen tot wel 9x €35 korting krijgen (al dan niet na daadwerkelijk opzeggen, waarna retentie afdeling belt om een aanbod te doen).
En dat gebeurt ook al jaren, en kraait geen kip naar. Dus waarom zou dat wel gedaan worden als banken verschillende rentes zouden bieden?
Of kijk eens in het "Sparen" topic. Sommige Advanzia klanten krijgen aan het eind van de actieperiode een verlengings"aanbod", soms onder voorwaarde om saldo te verhogen. En anderen krijgen niks, ook niet als ze vragen om een verlenging.
En hoe is dat anders dan dat ik Ziggo bel en minder korting krijg als anderen? Of Advanzia die sommige wel een verleningsaanbod doet en anderen niet (en ernaar vragen ook "nee" oplevert).Il 2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:04:
[...]
Niet helemaal. Sommige die er naar vragen (zoals ik, maar ook anderen in het topic als je terugleest), krijgen niet de korting. Prima, ik heb er ook geen recht op. Maar anderen krijgen het opeens wel. Heeft weinig met onderhandelen te maken, maar met willekeur. Dan krijg je gewoon scheve gezichten. Oplossing is dan om weg te gaan naar de concurrent en dat is inderdaad een optie, maar het blijft gewoon een vreemde gang van zaken.
Er zijn geen regels over wie wel of geen korting krijgt en hoe hoog die korting moet zijn. En ik zou ook niet weten waarom een instantie tegen die willekeur zou moeten optreden eerlijk gezegd. Het is vooraf duidelijk waar je aan begint, bij OB dus 6 maanden 3,65% rente. Dat je vervolgens na eigen inzet / onderhandelen er meer uit weet te halen is dan mooi meegenomen, maar dat het anderen lukt kun je geen rechten aan ontlenen.
Het wordt pas een probleem als er duidelijke voorwaarden zijn en er tegen die voorwaarden in "geweigerd" wordt (zeg, bij OB, je bent nieuwe klant en OB wil je geen Welkom Spaarrekening geven terwijl je wel aan de voorwaarden voldoet, of je krijgt geen 65+ korting terwijl je wel 65+ bent).
Gebeurt daar ook, alleen moet je dan wel private banking afnemen.Il 2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:24:
Wat Openbank doet is een bepaald product aanbieden aan (sommige) klanten. Ze passen niet de rente aan op hetzelfde product.Il 2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:24:
Dat laatste zou ongetwijfeld niet mogen
Hmm volgens mij moet ook OB hier sinds kort gewoon aan voldoen: https://www.europarl.euro...arrive-within-ten-secondsDatisraar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:44:
[...]
Ik heb m’n spaargeld van OB ook naar Santander overgemaakt, en niet alleen de overzichtelijke app, maar ook de snelheid van overboeking is een verademing. ‘s ochtends vroeg na een overboeking, staat voor 12.00 uur op je Nederlandse rekening. Kan OB ook wat van leren.
Echter tot op heden is hier nog niet aan voldaan...
lees: van euro rekening naar OB binnen 10 seconden, echter andersom (nog) niet.
Althans dat is mijn ervaring vandaag naar 3 Nederlandse rekeningen te hebben overgemaakt ( Volksbank, Rabo en ING )
De reactie van OpenBank luidt hierop
edit:
Openbank werkt op dit moment met het Sepa Systeem, dit houdt in dat overboekingen 24 a 48 uur duren op doordeweekse dagen. Ook voor Openbank geldt natuurlijk deze nieuwe regeling over instant payment. Het is echter niet bekend wanneer dit precies zal zijn.
Mocht je verder nog vragen hebben, kun je mailen info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 voor je klaar.
Openbank werkt op dit moment met het Sepa Systeem, dit houdt in dat overboekingen 24 a 48 uur duren op doordeweekse dagen. Ook voor Openbank geldt natuurlijk deze nieuwe regeling over instant payment. Het is echter niet bekend wanneer dit precies zal zijn.
Mocht je verder nog vragen hebben, kun je mailen info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 voor je klaar.
[ Voor 22% gewijzigd door DolphS op 25-03-2024 12:10 . Reden: reactie openbank ]
Weet iemand waar ik het jaaroverzicht voor de prepaid creditcard kan vinden voor de belastingaangifte?
Het overzicht van de normale betaalrekening heb ik wel al gevonden.
Ik zie het nergens staan en moet ik de prepaid cc invullen bij bankrekening in het aangifte programma van de belastingdienst?
Het overzicht van de normale betaalrekening heb ik wel al gevonden.
Ik zie het nergens staan en moet ik de prepaid cc invullen bij bankrekening in het aangifte programma van de belastingdienst?
Ik: stuur een email.quote: OpenbankHet contract van de Open Betaalrekening is voor onbepaalde duur. De Klant kan het contract te allen
tijde opzeggen door middel van een schriftelijke kennisgeving. Er is geen minimale opzegtermijn.
Openbank: Je kunt je rekening sluiten door even te bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Zorg ervoor dat je dan je toegangscode en elektronische handtekening bij de hand hebt. Heb je je elektronische handtekening nog niet ontvangen? Wacht dan nog even met bellen tot je de elektronische handtekening per post hebt ontvangen, of bel ons om een nieuwe aan te vragen.

Zie:DolphS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:51:
[...]
Hmm volgens mij moet ook OB hier sinds kort gewoon aan voldoen: https://www.europarl.euro...arrive-within-ten-seconds
Althans dat is mijn ervaring vandaag naar 3 Nederlandse rekeningen te hebben overgemaakt ( Volksbank, Rabo en ING )
De reactie van OpenBank luidt hierop
edit:
nieuws: Europees Parlement verplicht bankoverschrijvingen binnen 10 seconden ...
Het EU wetsvoorstel is er, maar het duurt nog wel even voordat het in de praktijk overal werkt.
Volgens hetzelfde artiek duurt het tot 9 maanden voor het ontvangen (dat werkt al in princiepe) en hebben ze nog 18 maanden ofwel 2,5 jaar voor de functionaliteit voor versturen toe te voegen:DolphS schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:51:
[...]
PSPs located in the euro area will have 9 months to be ready to receive instant credit transfers in euro and 18 months to send them.
Ik heb overigens als klant van het eerste uur ook gebeld om de welkom spaarrekening actie opnieuw te krijgen, in plaats daarvan kreeg ik een gepersonaliseerde spaarrekening met permanent extra rente. Dus maatwerk is dus wél mogelijk!
[ Voor 63% gewijzigd door Ruben121689 op 28-03-2024 12:08 ]
Ook gebeld toevallig, bij mij gingen ze niet akkoord. Het moest eerst intern gevraagd worden, wacht nu op bericht.Ruben121689 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:04:
Ik heb overigens als klant van het eerste uur ook gebeld om de welkom spaarrekening actie opnieuw te krijgen, in plaats daarvan kreeg ik een gepersonaliseerde spaarrekening met permanent extra rente. Dus maatwerk is dus wél mogelijk!
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Klopt, bij mij ook. Maar je krijgt zo een e-mail om terug te bellen waarna ze een voorstel zullen doen.Jumpman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:09:
[...]
Ook gebeld toevallig, bij mij gingen ze niet akkoord. Het moest eerst intern gevraagd worden, wacht nu op bericht.
Met welke rentepercentage als ik vragen mag?Ruben121689 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:04:
En wat is die rente dan? Ik meen in dit topic eens 3,00% of iets dergelijks gezien te hebben? Dat is dus nog steeds fors minder dan wat zuster Santander Consumer Bank doet (3,60%).Ruben121689 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:04:
https://www.google.com/se...bank+welkom+spaarrekeningRobertMe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:21:
[...]
En wat is die rente dan? Ik meen in dit topic eens 3,00% of iets dergelijks gezien te hebben? Dat is dus nog steeds fors minder dan wat zuster Santander Consumer Bank doet (3,60%).
3,65%
[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 28-03-2024 13:10 ]
Zeer fijn om te weten dat je kunt Googlen (zelf geef ik overigens de voorkeur aan DuckDuckGo). Maar @Ruben121689 gaf aan een persoonlijk aanbod ontvangen te hebben, wat dus niet de "Welkom Spaarrekening" is. Wellicht wel die rente, maar dat weten we nu niet. En DDG geeft hier ook geen antwoord op: https://duckduckgo.com/?q=openbank+gepersonaliseerde+rente
Het zal wel een permanente "opslag" zijn (0,x-procentpunt erbij), en geen permanent percentage. En als de rente weer naar 0,0x% gaat lijkt het mij aannemelijk dat permante verhogingen van bij wijzr van 0,5-procentpunt ook als sneeuw voor de zon verdwijnen. (Of het moet procentueel zijn, bv 50% erbij, dus 2,65% => ~3,95%)Boerenlater schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:10:
Als dat permanent is, ga ik ook eens bellen.
Ik heb een nieuw gepersonaliseerde spaarrekening gekregen (nieuwe IBAN) met een vast percentage van 3.20% zonder aanvullende voorwaarden en voor onbepaalde tijd (dus geen opslag). Deze kan ik ook op elk moment opzeggen mocht ik dat willen. Ik moet wel zeggen dat ik een aanzienlijk bedrag erop heb staan en klant van het eerste uur ben, mogelijk dat dit bijdraagt aan de flexibele opstelling.
Mijn hemel, wat is het ook een BAGGERbank zeg. Ik heb op 28 maart flink wat geld overgeboekt naar mijn Openbank rekening omdat ik dat maandag nodig heb. Totnutoe is er nog niks bijgeschreven. Zijn we nu in Nederland zo verwend? Of zijn die Spanjaarden ongelooflijke slome duikelaars? Ik vind het echt niet kunnen dat mijn geld zo lang tussen hemel en aarde zweeft...dutchgio schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Zie:
nieuws: Europees Parlement verplicht bankoverschrijvingen binnen 10 seconden ...
Het EU wetsvoorstel is er, maar het duurt nog wel even voordat het in de praktijk overal werkt.
Instant Payment naar OpenBank werkt prima. Behalve dan als je bij een bank zit die wel vaker moeite heeft met IP naar buitenlandse banken (ING).PhilipsFan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 04:26:
[...]
Mijn hemel, wat is het ook een BAGGERbank zeg. Ik heb op 28 maart flink wat geld overgeboekt naar mijn Openbank rekening omdat ik dat maandag nodig heb. Totnutoe is er nog niks bijgeschreven. Zijn we nu in Nederland zo verwend? Of zijn die Spanjaarden ongelooflijke slome duikelaars? Ik vind het echt niet kunnen dat mijn geld zo lang tussen hemel en aarde zweeft...
En als het donderdagavond nog niet was bijgeschreven dan is het dat maandag ook niet. Goede vrijdag en tweede paasdag zijn namelijk geen bankdagen en gebeurt er niks (v.w.b. traditionele SEPA overboekingen, waar je dus duidelijk op aan het wachten bent. Want IP is het duidelijk niet).
En ja, in Nederland zijn we nogal verwend met IP, tussen de "betaalbanken". Maar bij de meeste spaarbanken is het ook geen IP (NIBC, CreditEurope, Centraal Beheer sowieso niet. Enige die ik weet die het wel heeft is LeasePlan Bank). En naar het buitenland wil ook nog wel eens regelmatig IP zijn, waarbij ING wel vaker een uitzondering lijkt te zijn. Vanuit het buitenland naar een Nederlandse bank lijkt vaak geen IP te zijn en/of zijn kosten aan verbonden (zie OpenBank, en dan nog werkt het niet, maar krijg je wel het geld terug AFAIK)/
Gelukkig zijn ook de slome duikelaars sinds vorige week verplicht Instant Payment aan te bieden, volgens nieuwe regelgeving van de EU. De echt heel slome duikelaars hebben nog wel een jaar om het in te voeren, maar het komt er aan, ook bij Openbank/Santander.
18 maanden toch? Dus dat is nog wel iets meer dan "een jaar", da's al 1,5 jaar. En gezien OpenBank instant payments prima doet ontvangen zit het probleem bij de verzendende bank. En voor verzenden is er dus 18 maanden de tijd om het te implementeren (voor ontvangen 9 maanden).Of-Aaargh schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:00:
Gelukkig zijn ook de slome duikelaars sinds vorige week verplicht Instant Payment aan te bieden, volgens nieuwe regelgeving van de EU. De echt heel slome duikelaars hebben nog wel een jaar om het in te voeren, maar het komt er aan, ook bij Openbank/Santander.
Mijn ervaring is dat als je geld overmaakt voor of na sluitingstijd van de bank het vaak veel langer duurt. Maar het is altijd aangekomen. Nou heb je ook de pech dat van 29 t/m 1 april in Nederland geen verwerkingsdagen zijn.PhilipsFan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 04:26:
[...]
Mijn hemel, wat is het ook een BAGGERbank zeg. Ik heb op 28 maart flink wat geld overgeboekt naar mijn Openbank rekening omdat ik dat maandag nodig heb. Totnutoe is er nog niks bijgeschreven. Zijn we nu in Nederland zo verwend? Of zijn die Spanjaarden ongelooflijke slome duikelaars? Ik vind het echt niet kunnen dat mijn geld zo lang tussen hemel en aarde zweeft...
https://www.ing.nl/zakeli...ingsverkeer-op-feestdagen
Kan iemand mij hiermee helpen?
Krijg helaas geen antwoord op Spaarinformatie
//
Nog een paar vragen, hopelijk weet iemand het antwoord
- Is er een vast moment dat ze de rente uitkeren?
Uit deze thread begrijp ik dat ze maandelijks uitkeren, maar dat vind ik nergens terug in alle PDF bestanden die ik gevonden heb
Ook zie ik geen rentebijboeking (Advanzia heeft de rente over Maart al uitgekeerd, omdat je dat er toch niet af kan halen voor 1 april)
Voor de actie van 50 EUR (voldoe ik aan) moet je het 'saldo' laten staan tot september, echter mag je alles wat er boven komt, indien nodig er wel afhalen?
Dus mag je de 50 EUR, en aanvullende stortingen eraf halen? Is het vereiste alleen dat je die 1k moet laten staan tot september?
En mag/kan je van elke rekening die op jou naam staat geld overmaken naar Openbank?
Kan je aan meerdere acties meedoen?
Kan ik ook aan de 150 Euro actie meedoen? Bovenop de 1k actie?
//
Krijg helaas geen antwoord op Spaarinformatie
//
Nog een paar vragen, hopelijk weet iemand het antwoord
Uit deze thread begrijp ik dat ze maandelijks uitkeren, maar dat vind ik nergens terug in alle PDF bestanden die ik gevonden heb
Ook zie ik geen rentebijboeking (Advanzia heeft de rente over Maart al uitgekeerd, omdat je dat er toch niet af kan halen voor 1 april)
Voor de actie van 50 EUR (voldoe ik aan) moet je het 'saldo' laten staan tot september, echter mag je alles wat er boven komt, indien nodig er wel afhalen?
Dus mag je de 50 EUR, en aanvullende stortingen eraf halen? Is het vereiste alleen dat je die 1k moet laten staan tot september?
En mag/kan je van elke rekening die op jou naam staat geld overmaken naar Openbank?
//
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Renteuitkering is "maandelijks" maar sinds de dag van openen. Dus een rekening geopend op de 10e krijg je elke maand de 10e de rente uitgekeerd.Juan schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:46:
Daarvoor zijn de voorwaarden van de actieVoor de actie van 50 EUR (voldoe ik aan) moet je het 'saldo' laten staan tot september, echter mag je alles wat er boven komt, indien nodig er wel afhalen?
[...]
Je hebt een betaal- en spaarrekening. De betaalrekening kun je sowieso vanaf elke rekening geld naar over makenEn mag/kan je van elke rekening die op jou naam staat geld overmaken naar Openbank?
Dankje, ik bedoel ik voldoe aan de actie voor 50 Euro te krijgen. 1k storten en tot september laten staan. Na 30 april ( Als Advanzia stopt met 4,13%) stort ik dat bedrag naar Openbank (ongeveer 30k)
Kan/mag je ongestraft alles boven de 15k (ondergrens) opnemen?
Het gaat om deze acties en de vraag of je acties mag stapelen (dus kan je 50 Euro bonus krijgen, en daar bovenop 150 euro voor de 2e actie)
Het gaat om deze acties en de vraag of je acties mag stapelen (dus kan je 50 Euro bonus krijgen, en daar bovenop 150 euro voor de 2e actie)
:strip_exif()/f/image/T7SPq7eWxMi0lNyXxFhca8Bs.jpg?f=fotoalbum_large)
Een melding is natuurlijk niet echt voorwaarden van een actieJuan schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:28:
Dankje, ik bedoel ik voldoe aan de actie voor 50 Euro te krijgen. 1k storten en tot september laten staan. Na 30 april ( Als Advanzia stopt met 4,13%) stort ik dat bedrag naar Openbank (ongeveer 30k)
Het gaat om deze acties en de vraag of je acties nag stapelen (dus kan je 50 Euro bonus krijgen, en daar bovenop 150 euro voor de 2e actie)
[Afbeelding]
https://www.openbank.nl/a...0-euro-extra-om-te-sparen v.w.b. de 150 euro. En daar staat heel duidelijk dat Welkom Spaarrekening en Welkom Spaardeposito zijn uitgesloten.(terwijl die eerste melding spreekt over dat je geld moet overmaken naar de Welkom Spaarrekening). En daarnaast staat daar ook dat je 50% van dat verhoogde saldo tot 6 maanden na de actieperiode moet aanhouden. Actie loopt tot 23-5, dus 6 maanden is 23-11, zoals ze zelf ook aangeven.
Die tweede, v.w.b. de 50 euro als je 1000 euro stort op de Welkom Spaarrekening kan ik op de website zo snel niet terugvinden.
Dankje, ik krijg de acties ook niet terug gevonden op de website, vandaar de vragen
De 50 Euro actie, heb ik in de mail ontvangen en via PDF, ook is telefonisch bevestigd dat ik voldoe aan de voorwaarden. Dat de welkomst rekening uitgesloten is, had ik niet gezien
Alleen de vraag of ik alles boven 1k nu ongestraft kan opnemen indien nodig (anders is het feitelijk een deposito)
De 50 Euro actie, heb ik in de mail ontvangen en via PDF, ook is telefonisch bevestigd dat ik voldoe aan de voorwaarden. Dat de welkomst rekening uitgesloten is, had ik niet gezien
Alleen de vraag of ik alles boven 1k nu ongestraft kan opnemen indien nodig (anders is het feitelijk een deposito)
Van een welkomrekening mag je altijd vrij opnemen.Juan schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:56:
Dankje, ik krijg de acties ook niet terug gevonden op de website, vandaar de vragen
Bericht gehad, Welkom Spaarrekening weer geopend.Jumpman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:09:
[...]
Ook gebeld toevallig, bij mij gingen ze niet akkoord. Het moest eerst intern gevraagd worden, wacht nu op bericht.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Dus jij hebt weer 6 maanden 3,65%? En vorige week had nog iemand "onbeperkt" 3,20%?Jumpman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:35:
[...]
Bericht gehad, Welkom Spaarrekening weer geopend.
Dan moet ik ook maar eens gaan bellen. Vandaag mail gehad dat de Welkom Spaarrekening omgezet wordt naar de Open Spaarrekening.
Vandaag gebeld. Zeer stellig: u bent een jaar klant, u krijgt geen nieuwe Welkom spaarrekening.
Ik ga mijn geld maar verplaatsen naar Santander/Trade Republic.
Probeer is terug te bellen en verwijs naar tweakers.net.Olifant123 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:37:
Vandaag gebeld. Zeer stellig: u bent een jaar klant, u krijgt geen nieuwe Welkom spaarrekening.
Jammer dat het willekeur lijkt te zijn. En als je zegt dat je het saldo verplaatst?Olifant123 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:37:
Elect a clown, expect a circus.
De willekeur hangt waarschijnlijk af van hoeveel je bij openbank gestald hebt, hoe meer dat is, hoe makkelijker ze je "verlengen".
Hier ook alles vanuit Openbank verplaatst naar Santander. Is voor 99,9% dezelfde partij dus ik zie geen reden om mijn geld bij OB te laten staan.
Als je Welkom kunt "verlengen" heb je 6 maanden garantie op 3,65% rente. Bij Santander heb je geen garantie en kan het morgen naar 0% gaan, bij wijze van spreken. Dat kan een reden zijn om te blijven.Jdome schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:11:
Hier ook alles vanuit Openbank verplaatst naar Santander. Is voor 99,9% dezelfde partij dus ik zie geen reden om mijn geld bij OB te laten staan.
En daarnaast opereert SCB via een Belgisch bijkantoor, waardoor wetgeving etc totaal anders is (blijft wel onder Spaans DGS vallen).
Ja, dat heb ik in het gesprek aangegeven. Antwoord bleef gelijk.Slasher schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:02:
[...]
Jammer dat het willekeur lijkt te zijn. En als je zegt dat je het saldo verplaatst?