Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Olifant123 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:27:
[...]

Ja, dat heb ik in het gesprek aangegeven. Antwoord bleef gelijk.
Gewoon morgen nog een keer proberen, heb ik ook eens gehad toen lukte het wel.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:58
RobertMe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:22:
[...]

Als je Welkom kunt "verlengen" heb je 6 maanden garantie op 3,65% rente. Bij Santander heb je geen garantie en kan het morgen naar 0% gaan, bij wijze van spreken. Dat kan een reden zijn om te blijven.

En daarnaast opereert SCB via een Belgisch bijkantoor, waardoor wetgeving etc totaal anders is (blijft wel onder Spaans DGS vallen).
Als Santander Consumer Bank onder Belgisch recht valt, heb je dan niet zoals bij Openbank last van het strenge Spaanse erfrecht? Dat zou een flink voordeel zijn ten opzichte van Openbank. Ik heb mijn spaargeld daar weggehaald, vooral vanwege ongelijke behandeling van klanten, maar ook omdat ik nabestaanden geen gedoe wilde aandoen bij het loskrijgen van mijn geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:18:
[...]

Als Santander Consumer Bank onder Belgisch recht valt, heb je dan niet zoals bij Openbank last van het strenge Spaanse erfrecht? Dat zou een flink voordeel zijn ten opzichte van Openbank. Ik heb mijn spaargeld daar weggehaald, vooral vanwege ongelijke behandeling van klanten, maar ook omdat ik nabestaanden geen gedoe wilde aandoen bij het loskrijgen van mijn geld.
In Het spaartopic - Deel 4 heeft volgens mij iemand geschreven dat hij bij SCB had nagevraagd hoe het zat met overlijden en erfrecht, met als antwoord dat dat niet aan de orde is / ze dat niet inhouden / ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:15
AlexFL schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:08:
De willekeur hangt waarschijnlijk af van hoeveel je bij openbank gestald hebt, hoe meer dat is, hoe makkelijker ze je "verlengen".
Nou dat weet ik niet, ik had niet heel veel spaargeld bij Openbank staan op het moment van bellen (~5000 euro). Wel al 5 jaar klant en niet eerder gebeld voor een nieuwe welkom spaarrekening of iets anders.

Wel heel specifiek laten vallen dat Santander hogere rente aanbiedt. Top want gister overwaarde na verkoophuis gekregen dus nu heeft de hogere rente zeker wel zin :D Overigens heb ik dat 2 weken geleden niet gemeld bij Openbank, dus ook het vooruitzicht op hoger spaarsaldo heeft bij mij niet meegespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 15:42
Voor mij ook een reden om mijn spaargeld bij OB over te hevelen naar Santander (je hebt ook een BE rekening ipv ES IBAN); als het naar Belgisch recht gaat bij overlijden, dan heb je minder gedoe als bij OB.

Ik heb geen zin om te onderhandelen met OB over verlenging van de spaarrente.

Bij Santander is het weliswaar variabel, maar nu al 2 maanden, 3,60% met maandelijks rente uitbetalen.

En overboeken vanaf Santander naar je Nederlandse prive tegenrekening gaat sneller dan bij OB. Bij OB, duurt het 1,5 werkdag en vanaf Santander op een werkdag, een paar uurtjes voordat je het ontvangt.

[ Voor 24% gewijzigd door Datisraar op 03-04-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-09 13:36
Slasher schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:01:
[...]

Gewoon morgen nog een keer proberen, heb ik ook eens gehad toen lukte het wel.
Dank voor deze tip! Uurtje geleden nog eens gebeld, nu een andere medewerker. Deze mdw heeft een verzoek ingediend en wist niet of het zou worden gehonoreerd. Zojuist zie ik een nieuwe Welkom spaarrekening in de lijst. :) Dus weer opnieuw halfjaar 3,65%.

[ Voor 3% gewijzigd door Olifant123 op 03-04-2024 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
Eigenlijk kan OpenBank bij het periodieke "onderhandellijstje" waar bijv. ook de telefoonprovider, internetaanbieder en energiemaatschappij op staan.

Elk jaar even een belrondje voor een nieuwe deal en anders overstappen. Vervelend, zou niet nodig moeten zijn maar is niet anders en levert in potentie wel een hoop op :)

Ik gebruik OpenBank puur als spaarrekening, dus dat is wat minder gedoe dan mensen die ook dagelijks de betaalrekening gebruiken. Overstappen is dan dus eigenlijk een kwestie van spaarsaldo overboeken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:31

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

B-Real schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:45:
Eigenlijk kan OpenBank bij het periodieke "onderhandellijstje" waar bijv. ook de telefoonprovider, internetaanbieder en energiemaatschappij op staan.

Elk jaar even een belrondje voor een nieuwe deal en anders overstappen. Vervelend, zou niet nodig moeten zijn maar is niet anders en levert in potentie wel een hoop op :)

Ik gebruik OpenBank puur als spaarrekening, dus dat is wat minder gedoe dan mensen die ook dagelijks de betaalrekening gebruiken. Overstappen is dan dus eigenlijk een kwestie van spaarsaldo overboeken en klaar.
Ik heb hier dus geen zin in, vandaar al mijn spaargeld verhuisd naar Trade Republic. :) OpenBank hou ik verder wel aan, kost me niks.

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 03-04-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
B-Real schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:45:
Voor een betaalrekening zijn er betere opties denk ik. Revolut en N26 bv, beiden ook gratis, en (wel) iDeal ondersteuning. En ik vermoed minder gedoe met overboeken (niet ruim een dag wachten). Dus als je zou (spaar)bank hoppen zou ik nog eerder een van die als betaalrekening aanhouden.
Enige "voordeel" van OpenBank is de gratis betaalpas en mobiel betalen zonder Google / Apple Pay als extra tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
ocn schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb hier dus geen zin in, vandaar al mijn spaargeld verhuisd naar Trade Republic. :) OpenBank hou ik verder wel aan, kost me niks.
Waarbij je bij Trade Repbulic een variabele rente hebt van 4% volgens mij? Die kan dus ook dalen, wat doe je dan?

Ik heb nu bij OpenBank gegarandeerd nog een paar maanden 3,65%. Ik ga daarna wel bellen of ze dat kunnen verlengen en anders zoek ik een alternatief. Geen zin om tussentijds voor die paar tienden van procenten ook nog telkens over te stappen, zeker niet als het ook nog eens variabel is.
RobertMe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:03:
[...]

Voor een betaalrekening zijn er betere opties denk ik. Revolut en N26 bv, beiden ook gratis, en (wel) iDeal ondersteuning. En ik vermoed minder gedoe met overboeken (niet ruim een dag wachten). Dus als je zou (spaar)bank hoppen zou ik nog eerder een van die als betaalrekening aanhouden.
Enige "voordeel" van OpenBank is de gratis betaalpas en mobiel betalen zonder Google / Apple Pay als extra tussenpartij.
Eens, als betaalrekening zou ik ook iets anders opzoeken. Voor mij geen issue dus aangezien ik het alleen als spaarrekening gebruik.

's Ochtends overboeken vanaf een van de grote NL banken is 's middags op mijn OpenBank rekening. Omgekeerde weg heb ik nog niet geprobeerd in de paar maanden dat ik de rekening nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:31

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

B-Real schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:53:
[...]

Waarbij je bij Trade Repbulic een variabele rente hebt van 4% volgens mij? Die kan dus ook dalen, wat doe je dan?

Ik heb nu bij OpenBank gegarandeerd nog een paar maanden 3,65%. Ik ga daarna wel bellen of ze dat kunnen verlengen en anders zoek ik een alternatief. Geen zin om tussentijds voor die paar tienden van procenten ook nog telkens over te stappen, zeker niet als het ook nog eens variabel is.

[...]

Eens, als betaalrekening zou ik ook iets anders opzoeken. Voor mij geen issue dus aangezien ik het alleen als spaarrekening gebruik.

's Ochtends overboeken vanaf een van de grote NL banken is 's middags op mijn OpenBank rekening. Omgekeerde weg heb ik nog niet geprobeerd in de paar maanden dat ik de rekening nu heb.
Ik zou van Trade Republic altijd weer terug kunnen naar Openbank, of een deposito kunnen openen bij Raisin. Voor nu is dat niet nodig, de rente van Trade Republic is al maanden erg hoog. Bovendien kan ik het ook gebruiken als betaalrekening want ik krijg een Visa debitcard met 1% cashback. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
B-Real schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:53:
Slechte bank dan :+ Rabo is nog elke keer via IP geweest richting OpenBank. Behalve dan die keer dat Rabo besloot mijn hele rekening te blokkeren. Maar nadat ik zelf gebeld had om op te heffen stond het ook al op de OB rekening toen ik de telefoon op hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-09 07:57
Hier konden ze de welkom rekening ook niet nogmaals heropenen. Maar mij werd wel permanent 3.2% aangeboden. Dat is veel minder hassle, en met de dalende rentes heb ik dat maar aangenomen. Moest dan wel net voordat mijn rekening van Welkom naar een normale rekening gaat weer bellen. Er zou een notitie gemaakt zijn. Ben erg benieuwd dat wanneer ik 18 april (1 dag voor het omzetten) weer bel, ze nog weten wat er afgesproken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Nog niemand die gevraagd heeft hoe permanent die permanent is?

Want er zijn toch wwl voldoende opties die een hogere rente geven (maar niet "permanent"). Naast Santander met 3,60% dan volledig variabel heb je bij Raisin ook nog een normale spaarregeling bij Distingo bank met 3,31% en daarnaast een "speciale" van Banca Progetto met 3,5% rente (speciaal in dat het werkt als een depisito, bedrag opgeven bij openen, niet kunnen opnemen of bijstorten. Je kunt wel opzeggen / in volledigheid opzeggen, met opzegtermijn van 4 dagen). Door deze constructie hebben ze natuurlijk wat meer garantie dat het geld permanent voor een langere tijd blijft staan en daardoor ook een wat hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:28
Durpstick schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:45:
Hier konden ze de welkom rekening ook niet nogmaals heropenen. Maar mij werd wel permanent 3.2% aangeboden. Dat is veel minder hassle, en met de dalende rentes heb ik dat maar aangenomen. Moest dan wel net voordat mijn rekening van Welkom naar een normale rekening gaat weer bellen. Er zou een notitie gemaakt zijn. Ben erg benieuwd dat wanneer ik 18 april (1 dag voor het omzetten) weer bel, ze nog weten wat er afgesproken is...
Ik ben wel benieuwd welk saldo je nodig hebt om het aanbod van permanent 3,2% te krijgen. Kun je daar iets over zeggen?
> 50k?
> 100k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:32
RobertMe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:56:

Want er zijn toch wwl voldoende opties die een hogere rente geven (maar niet "permanent"). Naast Santander met 3,60% dan volledig variabel heb je bij Raisin ook nog een normale spaarregeling bij Distingo bank met 3,31% en daarnaast een "speciale" van Banca Progetto met 3,5% rente (speciaal in dat het werkt als een depisito, bedrag opgeven bij openen, niet kunnen opnemen of bijstorten. Je kunt wel opzeggen / in volledigheid opzeggen, met opzegtermijn van 4 dagen). Door deze constructie hebben ze natuurlijk wat meer garantie dat het geld permanent voor een langere tijd blijft staan en daardoor ook een wat hogere rente.
Ik vraag mij dat ook af.
Is dat tot mijn dood? (en voor mijn erfgenamen daarna ook nog?)
Of wordt met "permanent" slechts bedoeld dat garantie van 6 maanden niet geldt, dus eigenlijk gewoon variabel?

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

2 jaar terug heb ik een groot geldbedrag (60k) geleend tegen 0 procent rente. Over 2 jaar moet ik die lening aflossen.

Tot die tijd staat het lekker 2 jaar vast bij open bank (deposito 3,3 procent)

Lekker cashen op deze manier :7 . Ook nog 150 euro cadeau van open bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

de Peer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:38:
2 jaar terug heb ik een groot geldbedrag (60k) geleend tegen 0 procent rente. Over 2 jaar moet ik die lening aflossen.

Ik zie even de toegevoegde waarde van deze post niet maar, is ook totaal niet relevant lijkt me dat jij geld leent tegen 0% om het daarna op een spaarrekening wegzet ,wat voegt dit toe aan dit topic voor andere openbank gebruikers?

Maar wat wel relevant is: Ik kreeg vanmorgen een mail van Openbank dat mijn Welkom Spaarrekening omgezet gaat worden naar een Open Spaarrekening tegen een lagere rente.

Ik dus in de telefoon geklommen, kreeg een medewerker aan de lijn die de vorige keer mij ook niet kon helpen, ik herkende de stem.

Op het feit dat deze spaarrekening dan niet meer concurerent is had de man niet echt veel boodschap aan, ook niet toen ik zei dat ik mijn geld ging weghalen.

Dan maar een andere keer bellen en iemand anders aan de lijn zien te krijgen.

De ironie is dat de mail die ik kreeg dit stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uycuVw4XxfDVPgz5w_vPkee1XPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttwZla9NbKjzHK0V7jKAwCUr.png?f=fotoalbum_large

Haal meer uit je spaargeld, met 1% minder rente 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Slasher op 06-04-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slasher schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zie even de toegevoegde waarde van deze post niet maar, is ook totaal niet relevant lijkt me dat jij geld leent tegen 0% om het daarna op een spaarrekening wegzet ,wat voegt dit toe aan dit topic voor andere openbank gebruikers?
Achja vooral om te laten weten dat ik blij ben met hun aanbieding voor 2 jaar 3,3%. Dat is best een goede aanbieding. Wellicht is niet iedereen zich daar van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 21:01
Heeft iemand anders dit ook als je geld wilt overboeken? : “De internetverbinding ligt eruit, controleer dit en probeer het opnieuw.”

Moet een overboeking doen voor studie betaling.. handig dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In het weekend doet geen enkele bank aan overboekingen, dus probeer het maandag gewoon opnieuw ;) Of in ieder geval voor zakelijke rekeningen.

Gisteren ook van m'n Openbank Spaarrekening 5 tientjes overgemaakt naar m'n ING rekening, en dat staat er ook nog niet op, die verwacht ik pas maandag op m'n ING rekening te hebben, ergens in de middag ofzo.

(Want in Nederland ligt ook het betalingsverkeer grotendeels plat in het weekend en op feestdagen, daarom krijg je nooit toeslagen of je inkomen in het weekend of feestdagen, en automatische incasso's worden ook niet in het weekend en feestdagen gedaan).

Edit (maandag): Geld stond er om 09:00 nog niet op, inmiddels nu wel.

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 08-04-2024 10:43 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 17:13
AMD and INTEL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:23:
Heeft iemand anders dit ook als je geld wilt overboeken? : “De internetverbinding ligt eruit, controleer dit en probeer het opnieuw.”

Ben je wellicht in het buitenland? Dan krijg je soms ook die melding, die dan verholpen kan worden met VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Weet iemand hoe je ziet wat de opgebouwde rente is van je welkom spaarrekening, ik kan dit natuurlijk zelf uitrekenen maar ik zie het liever zwart op wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Jagerr63 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:46:
Weet iemand hoe je ziet wat de opgebouwde rente is van je welkom spaarrekening, ik kan dit natuurlijk zelf uitrekenen maar ik zie het liever zwart op wit.
Kun je niet inzien. Behalve dat je het elke 28/29/30/31 dagen krijgt bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

RobertMe schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:49:
[...]

Kun je niet inzien. Behalve dat je het elke 28/29/30/31 dagen krijgt bijgeschreven.
Bedankt, moet ik even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:23
RobertMe schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:49:
[...]

En het wordt bijgeschreven op de dag dat de spaarrekening is geopend. Mijn rente wordt bijvoorbeeld op de 21e bijgeschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door pl0xs op 09-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
pl0xs schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:43:
[...]

En het wordt bijgeschreven op de dag dat de spaarrekening is geopend. Mijn rente wordt bijvoorbeeld op de 21e bijgeschreven.
Dat impliceerde ik ;) Anders schreef ik wel "je ziet het op de eerste dag van de maand" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een betaalautomaat schakelde vandaag opeens over in het Frans met de openbank kaart. Incident of is er iets gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AMD and INTEL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:23:

Kan eventueel ook komen door een ad-blocker of pi-hole . In sommige blockinglists hebben in het verleden wat Openbank of thirdparty library adressen gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 15:42
De OB Maestro passen worden blijkbaar uitgefaseerd. Heb nu een extra debit Mastercard daarvoor in de plaats gekregen. Maar dan heb je in feite toch dubbele Mastercard pasjes waar dan ook geen verschil meer in zit?; Ik heb namelijk al een ‘gewone’ debit MC.

[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 09-04-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een poging gewaagd en gevraagd wat er gebeurd als mijn rentevaste periode verloopt. Ik zal dan terug gaan naar de huidige 2.7%. Dat is een procent minder dan de huidige rente en dat scheelt maandelijks toch wat. Ze kunnen het eventueel wel verlengen, maar dat geldt alleen voor klanten met meer dan 100.000 euro op de spaarrekening. Ik twijfel of ik zin heb in dat soort restricties en ik weet dat er andere opties zijn, zo heb ik al een CEB spaarrekening met 3,75% rente die nog wel even doorloopt.

Openbank wordt dus ook wat lastiger als flexibele spaarrekening.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik wil binnenkort 32000 terug overboeken naar mijn Rabobank betaalrekening. Iemand tips hoe dat slim te doen?
4 x 8000 transacties, bank medewerker bellen of gewoon 1 transactie?
Ik wil het 3 werkdagen voordat ik het nodig heb uitvoeren.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:23
Maarten69 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:30:
Ik wil binnenkort 32000 terug overboeken naar mijn Rabobank betaalrekening. Iemand tips hoe dat slim te doen?
4 x 8000 transacties, bank medewerker bellen of gewoon 1 transactie?
Ik wil het 3 werkdagen voordat ik het nodig heb uitvoeren.
Beste is even de klantenservice bellen, dan ben je er in 1x van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:19:
Een poging gewaagd en gevraagd wat er gebeurd als mijn rentevaste periode verloopt. Ik zal dan terug gaan naar de huidige 2.7%. Dat is een procent minder dan de huidige rente en dat scheelt maandelijks toch wat. Ze kunnen het eventueel wel verlengen, maar dat geldt alleen voor klanten met meer dan 100.000 euro op de spaarrekening. Ik twijfel of ik zin heb in dat soort restricties en ik weet dat er andere opties zijn, zo heb ik al een CEB spaarrekening met 3,75% rente die nog wel even doorloopt.

Openbank wordt dus ook wat lastiger als flexibele spaarrekening.
CEB 3,75?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Actie eind februari: ‘Vanaf vandaag ontvang je onze welkomstrente van 3,75% per jaar op je spaarrekening, gegarandeerd voor de eerste 6 maanden.’

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

THE_BASE schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:50:
[...]

Actie eind februari: ‘Vanaf vandaag ontvang je onze welkomstrente van 3,75% per jaar op je spaarrekening, gegarandeerd voor de eerste 6 maanden.’
Denk niet dat het een actie is, want die geldt nog steeds voor nieuwe klanten zag ik na je post.

In juli gaat de rente van Openbank van 3,65% naar de 2,65% en dan lijkt CreditEurope met 6 maanden 3,75% wel interessant, als die rente dan nog zo hoog is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 22:25
Ik had een tijdje terug ook gebeld voor hogere rente (welkom was al verlopen, had de 2,75% met periodieke storting/3 incassos) en heb toen een persoonlijke spaarrekening zonder voorwaarden met 3,1% rente gekregen. Stond veel minder dan 100k op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RaZ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:48:
[...]

Denk niet dat het een actie is, want die geldt nog steeds voor nieuwe klanten zag ik na je post.

In juli gaat de rente van Openbank van 3,65% naar de 2,65% en dan lijkt CreditEurope met 6 maanden 3,75% wel interessant, als die rente dan nog zo hoog is.
Enige nadeel is dat de rentebetaling per jaar is bij CEB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Slasher schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:37:
[...]

Als je de rekening na 6 maanden opzegt krijg je de rente uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Slasher schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:37:
[...]

Dat maakt toch niet uit, want de rente wordt bij elke bank elke dag berekent. Dat er banken zijn die dat niet elke maand laten zien, is niet zo belangrijk. Doet de ABN ook maar 1x per kwartaal en de ING gaat ook naar 1x per jaar.

Het effect is het zelfde, alleen kan je dat als klant dan niet meer zien.

Ik heb gewoon even zelf wat zitten coden, om rentes te berekenen in php, en kan daardoor dus gewoon zelf zien wat ik aan rente zou krijgen als een spaarbank het elke maand laat zien door het gedrag bij te schrijven :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

@RaZ Ik vind het prettiger om het per maand te krijgen, dus zou ik niet zo snel naar CEB gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
de Peer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:38:

Welke partij gaf twee jaar geleden grote leningen uit voor 0% rente? Of heb je een directe lijn met de ECB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RaZ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:17:
[...]

Dat maakt toch niet uit, want de rente wordt bij elke bank elke dag berekent. Dat er banken zijn die dat niet elke maand laten zien, is niet zo belangrijk. Doet de ABN ook maar 1x per kwartaal en de ING gaat ook naar 1x per jaar.

Het effect is het zelfde, alleen kan je dat als klant dan niet meer zien.

Ik heb gewoon even zelf wat zitten coden, om rentes te berekenen in php, en kan daardoor dus gewoon zelf zien wat ik aan rente zou krijgen als een spaarbank het elke maand laat zien door het gedrag bij te schrijven :P
Als je de rente elke maand krijgt uitgekeerd dan krijg je ook weer rente over dat hogere saldo (/rente-op-rente). Als de rente alleen aan het einde van het jaar wordt uitgekeerd heb je dat effect niet. Als het saldo (& rentepercentage) hoog genoeg is kan dat dus wel een merkbaar verschil geven in totale rente die je ontvangt over een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobertMe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:00:
[...]

Als je de rente elke maand krijgt uitgekeerd dan krijg je ook weer rente over dat hogere saldo (/rente-op-rente). Als de rente alleen aan het einde van het jaar wordt uitgekeerd heb je dat effect niet. Als het saldo (& rentepercentage) hoog genoeg is kan dat dus wel een merkbaar verschil geven in totale rente die je ontvangt over een jaar.
Nee, het blijft ten allertijde het zelfde percentage op basis van per jaar. Zie hier rente-op-rente over 10k met 2,5% rente op jaarbasis:

Maand 1 : 10000 + 20.6 = 10020.6
Maand 2 : 10020.6 + 20.64 = 10041.24
Maand 3 : 10041.24 + 20.68 = 10061.92
Maand 4 : 10061.92 + 20.73 = 10082.65
Maand 5 : 10082.65 + 20.77 = 10103.42
Maand 6 : 10103.42 + 20.81 = 10124.23
Maand 7 : 10124.23 + 20.85 = 10145.08
Maand 8 : 10145.08 + 20.9 = 10165.98
Maand 9 : 10165.98 + 20.94 = 10186.92
Maand 10 : 10186.92 + 20.98 = 10207.9
Maand 11 : 10207.9 + 21.03 = 10228.93
Maand 12 : 10228.93 + 21.07 = 10250

Dit is dus rente-op-rente, en na 12 maanden is 2,5% op jaarbasis over 10k gewoon 250 euro ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@RaZ dat lijkt mij stug.
De 1ste maand zou 10.000×0,025÷12 = €20,83 moeten zijn.
(Feitelijk is het zelfs per dag)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maarten69 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:38:
@RaZ dat lijkt mij stug.
De 1ste maand zou 10.000×0,025÷12 = €20,83 moeten zijn.
(Feitelijk is het zekfs per dag)
Dat is niet de formule voor rente over rente :P

Jij deelt nu het renteprecentage per jaar door 12, en gebruik je de verkeerde formule

Dus die 20.83 tel je niet op bij het saldo, die onthoud, want 12x 20,83 is 250 euro.

Mijn formule rente-op-rente klopt, want je zal eerst het rente percentage per jaar moeten terug rekenen naar de rente per maand en die formule is: rente-per-maand = (1 + 0,025) ^ (1/12) -1 * 100.

En per dag is die formule dan: (1 + 0,025) ^ (1/365) -1 * 100 als het geen schrikkeljaar is. rente op rente he ;)

Edit: De uiteg en de juiste formule staat hier: https://www.geld.nl/sparen/service/rente-op-rente

[ Voor 14% gewijzigd door RaZ op 10-04-2024 14:56 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ik denk dat we even moeten opzoeken of de banken de nominale of effectieve rente publiceren en die naast elkaar houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Zal allemaal best @RaZ, maar voor Openbank geldt toch echt dat je op dit moment 3,65% betaald krijgt op deze manier:

saldo * 0,0365% / 365 dagen * dagen huidige maand
Bewijs:

plaatje maar verwijderd ivm man met boorhamer ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Maarten69 op 10-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maarten69 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:54:
Zal allemaal best @RaZ, maar voor Openbank geldt toch echt dat je op dit moment 3,65% betaald krijgt op deze manier:

saldo * 0,0365% / 365 dagen * dagen huidige maand
Bewijs:

plaatje maar verwijderd ivm man met boorhamer ;)
Bizar!

Ik had namelijk die formule ook gebruikt, en kwam te hoog uit. Toen opzoek gegaan naar de rente-op-rente formule, en die klopte. Maar als ik nu de formule, die zou moeten kloppen volgens rente.nl en geld.nl waar die vandaan komt, incorrect blijkt te zijn. Ik dacht namelijk dat ik mijzelf veels te rijk zou rekenen.

Ik kan bij Openbank niet zo'n overzicht zien zoals jij die postte net.

Zo maar even m'n applicatie aanpassen, en eens kijken wat het verschil gaat zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ja wel dat vindt je (website) onder je profiel / documentatie / Afwikkelingen van rekeningen/

Edit: wat @RobertMe zegt, dat heeft te maken met nominale of effectieve rente toepassen.

[ Voor 33% gewijzigd door Maarten69 op 10-04-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RaZ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:27:
[...]

Bizar!

Ik had namelijk die formule ook gebruikt, en kwam te hoog uit. Toen opzoek gegaan naar de rente-op-rente formule, en die klopte. Maar als ik nu de formule, die zou moeten kloppen volgens rente.nl en geld.nl waar die vandaan komt, incorrect blijkt te zijn. Ik dacht namelijk dat ik mijzelf veels te rijk zou rekenen.

Ik kan bij Openbank niet zo'n overzicht zien zoals jij die postte net.

Zo maar even m'n applicatie aanpassen, en eens kijken wat het verschil gaat zijn.
Het gaat dus om nominale rente vs effectieve rente. En dat begrip kan een zelf geschreven tool je niet leren als je het zelf niet begrijpt ;)

OpenBank heeft een nominale rente van 3,65% (op jaarbasis). Maar de effectieve rente is ietsjes hoger, door het rente op rente effect.
De Luxemburgse bank Advanzia publiceert zelfs beiden, ik meen 3,90% nominaal en 3,97% effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Maar dan nog is 3,75% voor een halfjaar lang voordeliger dan 2,5% met maandelijkse uitbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobertMe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:31:
[...]

Het gaat dus om nominale rente vs effectieve rente. En dat begrip kan een zelf geschreven tool je niet leren als je het zelf niet begrijpt ;)

OpenBank heeft een nominale rente van 3,65% (op jaarbasis). Maar de effectieve rente is ietsjes hoger, door het rente op rente effect.
De Luxemburgse bank Advanzia publiceert zelfs beiden, ik meen 3,90% nominaal en 3,97% effectief.
Appart.

Mijn incorrecte formule m'n tooltje uitgetrapt, en de juiste er weer terug in, want daar was ik wel mee begonnen.

Dan kom ik nu uit op dit:
Maand 1 : 10000 + 20.83 = 10020.83
Maand 2 : 10020.83 + 20.88 = 10041.71
Maand 3 : 10041.71 + 20.92 = 10062.63
Maand 4 : 10062.63 + 20.96 = 10083.59
Maand 5 : 10083.59 + 21.01 = 10104.6
Maand 6 : 10104.6 + 21.05 = 10125.65
Maand 7 : 10125.65 + 21.1 = 10146.75
Maand 8 : 10146.75 + 21.14 = 10167.89
Maand 9 : 10167.89 + 21.18 = 10189.07
Maand 10 : 10189.07 + 21.23 = 10210.3
Maand 11 : 10210.3 + 21.27 = 10231.57
Maand 12 : 10231.57 + 21.32 = 10252.89

Een whopping 2 euro 89 meer, dus 2,53% ipv 2,5%

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RaZ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:45:
[...]

Appart.

Mijn incorrecte formule m'n tooltje uitgetrapt, en de juiste er weer terug in, want daar was ik wel mee begonnen.

Dan kom ik nu uit op dit:
Maand 1 : 10000 + 20.83 = 10020.83
Maand 2 : 10020.83 + 20.88 = 10041.71
Maand 3 : 10041.71 + 20.92 = 10062.63
Maand 4 : 10062.63 + 20.96 = 10083.59
Maand 5 : 10083.59 + 21.01 = 10104.6
Maand 6 : 10104.6 + 21.05 = 10125.65
Maand 7 : 10125.65 + 21.1 = 10146.75
Maand 8 : 10146.75 + 21.14 = 10167.89
Maand 9 : 10167.89 + 21.18 = 10189.07
Maand 10 : 10189.07 + 21.23 = 10210.3
Maand 11 : 10210.3 + 21.27 = 10231.57
Maand 12 : 10231.57 + 21.32 = 10252.89

Een whopping 2 euro 89 meer, dus 2,53% ipv 2,5%
Zit je te PHPen met floats of met strings (en bc math functies)?
Want 10000 * 0,025 / 366 * 31 is op mijn rekenmachine 21,17 (en bij 365 dagen 21,23). Dus bij de eerste maand zit je er al, 30 cent, naast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobertMe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:22:
[...]

Zit je te PHPen met floats of met strings (en bc math functies)?
Want 10000 * 0,025 / 366 * 31 is op mijn rekenmachine 21,17 (en bij 365 dagen 21,23). Dus bij de eerste maand zit je er al, 30 cent, naast :X
Nee, ik reken de rente uit per maand, ipv het aantal dagen in de maand. Dat maakt niet zo gek veel uit als ik wil weten hoeveel het is over 365 cq. 366 dagen

Dus: 10.000 * 0,025 / 12 dan kom je uit op 20,83.

En dat herhaal ik 12 keer, om een idee te hebben hoeveel ik dan ongeveer over 1 jaar heb (of over 3 jaar of 5 jaar of 10 jaar). Dat hoeft niet persee exact op de cent na te kloppen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dj_ryow schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:59:
[...]

Welke partij gaf twee jaar geleden grote leningen uit voor 0% rente? Of heb je een directe lijn met de ECB?
Dit kon op de beurs via een box spread constructie. Je hebt dan idd ECB rente zonder tussenpartij dus geen opslag. Als je het goed wist te timen was een negatieve rente van 1 procent ook haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Weet iemand hier hoe je openbank rekening kan sluiten? Deze app is echt niks waard en kan mijn adres nieteens aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 16:23
AMD and INTEL schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:32:
Weet iemand hier hoe je openbank rekening kan sluiten? Deze app is echt niks waard en kan mijn adres nieteens aanpassen.
Klantenservice bellen, dan zou dat zo geregeld moeten zijn. Overigens heb ik via de openbank website de optie om mijn adres aan te passen, het is niet een bank wat enkel via een app hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
bcome schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:37:
[...]

Klantenservice bellen, dan zou dat zo geregeld moeten zijn. Overigens heb ik via de openbank website de optie om mijn adres aan te passen, het is niet een bank wat enkel via een app hoeft.
Ik krijg de hele tijd dat ik een code moet hebben die ik niet heb en ook niet toegestuurd krijg. Moeten ze in Nederland niet ook kunnen afzeggen via de manier waarop je hebt aangemeld? Maar ja dan maar bellen morgen denk ik. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
AMD and INTEL schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:43:
[...]

Ik krijg de hele tijd dat ik een code moet hebben die ik niet heb en ook niet toegestuurd krijg. Moeten ze in Nederland niet ook kunnen afzeggen via de manier waarop je hebt aangemeld? Maar ja dan maar bellen morgen denk ik. Bedankt!
Telefonisch heb je die code ook nodig. Dus ze kunnen hem je dan hoogstens toesturen per post. Volgens mij kun je de 8 cijferige code ook via de app aanvragen. (Neem aan dat daarom gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:29
In welke Android browser werkt de Openbank omgeving goed/wordt deze goed weergegeven?

Ik heb de Openbank app verwijderd, sinds de rechten wijziging.
Maar mijn mobiele browser (Firefox Focus of Brave) worden de website te groot weergeven (niet geschikt voor weergave op mobiel).

Ik wilde laatste een betaling uitvoeren, maar kon deze niet uitvoeren door een popup scherm met een beveiliging melding van Openbank, die ik niet kon wegklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13
Rente van Openbank gehad met een datum van 15 april.
Het bedrag klopt precies, maar ze geven niet aan van wanneer tot wanneer de rente is geweest.

Ik kom uit op 14 maart t/m 14 april.
Is dat dan ook de datum waarop het welkomsttarief in gegaan is? (van 3,65% 6 maanden)

Ik had de rekening rond de 12 geopend, een paar dagen later kwam de welkomst rekening

[ Voor 13% gewijzigd door Juan op 13-04-2024 10:26 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpstick
RobertMe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:56:

Vandaag nog even nagevraagd. De rente is permanent, niet variabel, en blijft in principe hetzelfde totdat je de rekening opzegt. Ik wordt maandag gebeld voor de permanente omzetting, en zal dan vragen of verder dezelfde voorwaarden gelden als bij een open spaarrekening. Ze noemen het trouwens een 'gepersonaliseerde rekening'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:25:
Rente van Openbank gehad met een datum van 15 april.
Het bedrag klopt precies, maar ze geven niet aan van wanneer tot wanneer de rente is geweest.

Ik kom uit op 14 maart t/m 14 april.
Is dat dan ook de datum waarop het welkomsttarief in gegaan is? (van 3,65% 6 maanden)

Ik had de rekening rond de 12 geopend, een paar dagen later kwam de welkomst rekening
Even via de website inloggen, en dan doen wat in deze post staat: Maarten69 in "Openbank.NL"

Daar kan je het overzicht zien, de rente, en de periode. (Ik kon het zelf vorige week ook niet vinden op de site)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Het rente bedrag klopt volgensmij mijn berekening echter snap ik de boekingen op de betaalrekening niet

Wat is die 3,23 EUR en wat is die 1,00 EUR
De identificatiestorting van 1 ct die is weer niet terug te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0A0M6ro-jcBDbmgyj0XcU_Ztzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/49VB8iqFEzDfgvgK4lbSzOMD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:04:
Het rente bedrag klopt volgensmij mijn berekening echter snap ik de boekingen op de betaalrekening niet

[ afbeelding vanwege privacy uit quote verwijdert ]
Die betaalrekening werkt compleet anders dan een normale betaalrekening. Ze doen daar met inhoudingen. Het saldo op die betaalrekening klopt niet met wat er nog op staat bij het financieel overzicht. Die zal je echt even moeten aanklikken want het beschikbaar saldo is lager dan wat in het overzicht staat.

Dat schijnt in Spanje normaal te zijn volgens de helpdesk. Ik stond al een keer met de korte achternaam bij de supermarkt omdat er blijkbaar minder op stond dan ik had gezien.

Die betaalrekening is wel fijn naast die spaarrekening. Overboeken van Openbank naar m'n ING duurt 2 dagen. Maak je geld over van de spaarrekening naar de betaalrekening van Openbank is dat wel instant.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dankje voor de info, maar waarom word er überhaupt wat ingehouden dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Juan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:42:
Dankje voor de info, maar waarom word er überhaupt wat ingehouden dan?
Ik log in op de website met m'n laptop, staat financieel overzicht open.
Staat er dat er 42,71 op. Klik ik op die betaalrekening, is het beschikbare saldo maar 15,06

Ik heb dus geld uitgegeven, dat noemt men daar de inhouding. Als ik dan 20 euro wil uitgeven omdat er in het overzicht na het inloggen staat dat ik nog 42,71 kan uitgeven, kan dat niet. Het is dan wel even wennen dat het saldo wat je ziet op de betaalrekening, niet klopt en dat je even moet doorklikken, anders sta je met het schaamrood op je kaken en kan je je boodschappen fijn achterlaten :P

Ik gebruik die R24 debit Mastercard als m'n standaard betaalpas.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 17-04-2024 17:55 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
Juan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:04:

[Afbeelding]
Volgens mij is die 3,23 gemiddelde maand saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Toch knap, als er maar 1 ct op gestaan heeft. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:41
Hoi Tweakers,

Na een paar jaar klussen in en om de nieuwe woning is het tijd om de financiën onder de loep te nemen. Al mijn spaargeld staat nu bij de Rabobank, tegen een lage rente. Er zijn verschillende banken die een betere spaarrente bieden, zoals openbank 3,65% voor een periode van 6 maanden. Op trustpilot lees ik enorm veel negatieve reviews, ik heb hier natuurlijk niet alle 303 pagina's gelezen, de laatste 6-7 wel. Het enige wat dan opvalt is de soms trage verwerking van overboekingen, maar dat zou in mijn geval niet echt een probleem zijn.
Is een spaarrekening bij openbank aan te bevelen, of zijn er vervelende dingen bij openbank die een andere spaarbank aantrekkelijker maken?
Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb nu bijna 4 maanden een Welkom Spaarrekening daar, met een betaalrekening waar een debit mastercard betaalpas bij zit. Bevalt mij dikke prima. Overboeken is wel een dingetje ja.

Als ik s'ochtends geld overmaak van ING (nederland) naar de Spaarekening van Openbank staat het er smiddags op (op werkdagen, niet op feestdagen of in het weekend). Geld overmaken terug duurt 2 werkdagen. Maar als je geld overmaakt van de Openbank spaarrekening naar de Openbank betaalrekening is dat wel instant / direct. En dan betaal je met je R24 debit Mastercard.

Vervelend vind ik het niet, maar dat komt omdat ik hier wel tegenaan ben gelopen, en daar nu gewoon rekening mee hou.

Geld terugboeken naar de ING duurt te lang, en met de R24 pas kan je online ook betalen, maar niet met iDeal, dan moet je creditcard kiezen :P

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 19-04-2024 18:37 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
G-addict schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:56:
Hoi Tweakers,

Na een paar jaar klussen in en om de nieuwe woning is het tijd om de financiën onder de loep te nemen. Al mijn spaargeld staat nu bij de Rabobank, tegen een lage rente. Er zijn verschillende banken die een betere spaarrente bieden, zoals openbank 3,65% voor een periode van 6 maanden. Op trustpilot lees ik enorm veel negatieve reviews, ik heb hier natuurlijk niet alle 303 pagina's gelezen, de laatste 6-7 wel. Het enige wat dan opvalt is de soms trage verwerking van overboekingen, maar dat zou in mijn geval niet echt een probleem zijn.
Is een spaarrekening bij openbank aan te bevelen, of zijn er vervelende dingen bij openbank die een andere spaarbank aantrekkelijker maken?
Alvast bedankt voor jullie input!
Zoek even op erfrecht openbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:41
mikeyfire643 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:17:
[...]

Zoek even op erfrecht openbank.
Dank je wel, was ik vanavond al ergens tegengekomen. Niet erg handig idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Beetje raar IMO. Ik heb nog steeds een Welkom Spaarrekening :+. Terwijl de rekening is geopend op 20 oktober. Dus 6 maanden was 20 april.

* RobertMe gaat maar eens opnemen en naar een spaarrekening met hogere rekening zetten.

Edit:
Raar. Paar maanden terug kon ik nog 20k opnemen in een keer. Nu de hele tijd "er is een fout opgetreden". Dan maar splitsen in nog kleinere transacties :X * RobertMe heeft geen zin om te bellen.

[ Voor 32% gewijzigd door RobertMe op 22-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
@RobertMe laat even weten hoe dat verliep, ik wil namelijk binnenkort iets vergelijkbaars doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durpstick
Durpstick schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:37:
[...]

Vandaag nog even nagevraagd. De rente is permanent, niet variabel, en blijft in principe hetzelfde totdat je de rekening opzegt. Ik wordt maandag gebeld voor de permanente omzetting, en zal dan vragen of verder dezelfde voorwaarden gelden als bij een open spaarrekening. Ze noemen het trouwens een 'gepersonaliseerde rekening'.
Update hierover: vandaag is de rekening geopend, en heb de precontractuele informatie ontvangen. Ik heb de precontractuele informatie van een welkom spaarrekening en deze 'gepersonaliseerde open spaarrekening' even vergeleken. Wat opvalt is het volgende:

1. Geen limieten wat betreft saldo en rente.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKqSnlIPKk1qXBlpsDBbrHrJEJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9Bpr2h7ivpzcvAb6C10o5P7.png?f=fotoalbum_large

Bij de welkom spaarrekening heb je boven 1 mil. geen rente meer, maar bij de gep. open spaarrekening dus blijkbaar wel. Er staan in ieder geval geen limieten in het contract, zoals dat bij de welkom spaarrekening wel staat. Was het voor mij maar zo'n feest, maar mogelijk is dit wel belangrijke info voor anderen hier.

2. Het rentepercentage 3.2%. Dit is niet variabel, -maar- kan wel worden veranderd, aldus het contract. Raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaXrzIjMKYjohbL501oJ-FEgIEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjtdjl4PH5isfztHC6Iz4M09.png?f=user_large

Bovenstaande tekst staat ook in het contract van een welkom spaarrekening, dus ja, het kan eigenlijk best wel variabel zijn (ondanks dat de dame aan de telefoon die de rekening opende aangaf dat het toch niet variabel was, maar dat het rentepercentage bij uitzondering zou kunnen wijzigen). We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Durpstick schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:26:
Heeft hier iemand al eens een nieuw paspoort gekregen terwijl ze bij Openbank zaten? Zo ja, hoe krijg je dat nieuwe paspoort bij Openbank gekoppeld aan je account?
bcome schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:18:
Jazeker, ik heb vorig jaar de volgende instructies mogen ontvangen van Openbank:
[...]
gertvdijk schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:02:
Allemachtig wat een gedoe. Ik wilde al helemaal niet inloggen met een documentnummer en nou moet ik als klant zo veel moeite gaan doen om dat te wijzigen? :?

(niet als kritiek naar jou bedoeld)
Weet niet of het al voorbij is gekomen hier, maar er is een verbeterde procedure inmiddels voor het vernieuwen van je nieuwe identiteitskaart/paspoort. Veel gemakkelijker en beter dan via e-mail:
Upload je identiteitsbewijs in pdf-formaat of als afbeelding. Ga hiervoor naar je profiel -> Documentatie -> Meer opties -> Documenten uploaden -> Update identiteitsbewijs
[...]
Als je identiteitsbewijs is bijgewerkt, vergeet dan niet dat je het nieuwe documentnummer moet gebruiken om in te loggen op openbank.nl en de app.
Uit de e-mail die ik ontving: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmyR6IPnJsVdh9D2SnhRtwLTNnQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/qkc1k7DfLwocruDY1rpiejIG.png?f=fotoalbum_small

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Was het iemand al opgevallen dat de "Openbank Pay" optie als mobiel betalen (op Android zonder Google Pay) stilletjes is verdwenen uit de gepresenteerde opties over Mobiel betalen op de site? 🥺🥺🥺

Zou dit een teken zijn dat na de Volksbank-banken zoals SNS en ASN binnenkort ook OpenBank gaat stoppen met eigen mobiel betalen? :|

https://www.openbank.nl/mobiel-betalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9Uzb-b0ijCVvur2gPdF_Vru63A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/RRXY8ZRkovrOt4mtLKnN11Gy.png?f=fotoalbum_small

Deze pagina is er nog wel, maar niet te bereiken via de navigatie: https://www.openbank.nl/app-wallet-mobiel-betalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKl6PJYpIKhSDHkKiGHE09ArN3s=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/fm2WiEdbSeXognh8Ul5a6ldj.png?f=fotoalbum_small

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:09
gertvdijk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:28:
Was het iemand al opgevallen dat de "Openbank Pay" optie als mobiel betalen (op Android zonder Google Pay) stilletjes is verdwenen uit de gepresenteerde opties over Mobiel betalen op de site? 🥺🥺🥺

Zou dit een teken zijn dat na de Volksbank-banken zoals SNS en ASN binnenkort ook OpenBank gaat stoppen met eigen mobiel betalen? :|

[Afbeelding]

Deze pagina is er nog wel, maar niet te bereiken via de navigatie: https://www.openbank.nl/app-wallet-mobiel-betalen
[Afbeelding]
Hmmm, dat zou wel heel erg jammer zijn, was net van ASN over naar Openbank voor het mobiel betalen zonder Google Pay..... Maar ik vrees dat je gelijk hebt, want ze halen het niet zomaar weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Maarten69 schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:43:
@RobertMe laat even weten hoe dat verliep, ik wil namelijk binnenkort iets vergelijkbaars doen.
In het kort: €15k lijkt de max te zijn, per dag. Verder dan dat elke boeking een dag onderweg is. Vandaag het laatste over gemaakt en dat zal dus morgen bij de NL bank zijn. Kan ik het dan weer overmaken naar zuster Santander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cderidder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
RobertMe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:40:
[...]

In het kort: €15k lijkt de max te zijn, per dag. Verder dan dat elke boeking een dag onderweg is. Vandaag het laatste over gemaakt en dat zal dus morgen bij de NL bank zijn. Kan ik het dan weer overmaken naar zuster Santander.
Ik heb een deel direct van OB naar Santander overgemaakt. Opnemen kan alleen naar je NL tegenrekening maar storten kan direct vanaf een andere rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
cderidder schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb een deel direct van OB naar Santander overgemaakt. Opnemen kan alleen naar je NL tegenrekening maar storten kan direct vanaf een andere rekening.
Hmm, okay. Dat wist ik niet. Maar maakt uiteindelijk niet heel veel uit. NL bank naar SCB is binnen paar uur geregeld, dus geen renteverlies. Alleen dan wat extra werk (vooral omdat bedrag te groot is om met de app te ondertekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toaby
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 08:20
gertvdijk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Betalen met mobiel zonder Google Pay was voor mij de reden om een rekening te openen bij OpenBank, gezien ASN daarmee ophoudt. Als zij daar ook mee gaan stoppen, ben ik direct weg. De app is echt dramatisch vergeleken bij andere gratis banken zoals N26 en Revolut. (Alhoewel die laatste wel erg veel onzin pushed, zoals nu RevPoints oid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
Ik ging vandaag een groot bedrag terug storten. Krijg ik opeens een popup, wilt u niet uw geld bij ons houden en toen kreeg ik een persoonlijke aanbieding. :P (En heb ook al de 3.2% rekening gefixed)

(Moest daarna klantenservice bellen i.v.m. limiet, maar dat was mij reeds bekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mikeyfire643 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:18:
Ik ging vandaag een groot bedrag terug storten. Krijg ik opeens een popup, wilt u niet uw geld bij ons houden en toen kreeg ik een persoonlijke aanbieding. :P (En heb ook al de 3.2% rekening gefixed)

(Moest daarna klantenservice bellen i.v.m. limiet, maar dat was mij reeds bekend)
Wat was de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cderidder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
Hier steeds het aanbod van spaardeposito's voor 3 of 6 maanden tegen 3%. Iedere keer als je een paar duizend euro van je rekening afhaalt krijg je die melding net voordat je op overboeken kan klikken. Ze hebben uiteraard door dat ze qua rente helaas wat achterblijven de laatste tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door cderidder op 25-04-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 16:15
cderidder schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:49:
[...]

Hier steeds het aanbod van spaardeposito's voor 3 of 6 maanden tegen 3%. Iedere keer als je een paar duizend euro van je rekening afhaalt krijg je die melding net voordat je op overboeken kan klikken. Ze hebben uiteraard door dat ze qua rente helaas wat achterblijven de laatste tijd.
Maar wel een slimme strategie die ze hier toepassen, door degenen die aan ' het slapen zijn ' een lage rente aan te blijven bieden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 17:13
De gegevens in mijn jaaroverzicht 2023 kloppen op 2 punten (o.a. e-commerce card) niet (en wijken af van gegevens in maandoverzicht en transactieoverzicht).
Hebben anderen dit ook?
Bij de klantenservice was dit nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Beste allemaal,

Er is denk ik geen betere plek om deze vraag te stellen :)

Ik maak nu sinds 2 jaar gebruik van Openbank. Nou ja, gebruik, tientjeswerk, dat wel. Maar nu: binnenkort verkoop ik mijn huis in Nederland met een flinke overwaarde en vertrek naar het buitenland.

Nu geeft Openbank natuurlijk best een leuke rente, maar ik ben wat huiverig om daar een dergelijk bedrag op te storten. Ik wil net onder de 100.000 euro blijven.

Vertrouwen jullie Openbank genoeg om zulke bedragen erop te parkeren? Dank!

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:04:
Beste allemaal,

Ik maak nu sinds 2 jaar gebruik van Openbank. Nou ja, gebruik, tientjeswerk, dat wel. Maar nu: binnenkort verkoop ik mijn huis in Nederland met een flinke overwaarde en vertrek naar het buitenland.

Nu geeft Openbank natuurlijk best een leuke rente, maar ik ben wat huiverig om daar een dergelijk bedrag op te storten. Ik wil net onder de 100.000 euro blijven.

Geen enkel probleem, dat is precies de reden dat mensen allemaal rekeningen openen. Overal
Max een ton op op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 16:15
Let wel op dat het €100K p.p. per bankvergunning is! In NL hebben we bijvoorbeeld de SNS en de ASN bank die beide onder dezelfde vallen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Wolly schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:18:
[...]

Geen enkel probleem, dat is precies de reden dat mensen allemaal rekeningen openen. Overal
Max een ton op op zetten.
Dankje voor de snelle reactie.

Ik maak me ergens altijd wel zorgen om banken die zonder enige aanleiding bankaccounts blokkeren. Hoor je ook in Nederland bij soms hoge stortingen.

Niemand zit te wachten op een storing van 100k en vervolgens dat je bankrekening geblokkeerd wordt. Zijn er al verhalen hier dat Openbank dat gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:28:
[...]

Dankje voor de snelle reactie.

Ik maak me ergens altijd wel zorgen om banken die zonder enige aanleiding bankaccounts blokkeren. Hoor je ook in Nederland bij soms hoge stortingen.

Niemand zit te wachten op een storing van 100k en vervolgens dat je bankrekening geblokkeerd wordt. Zijn er al verhalen hier dat Openbank dat gedaan heeft?
Nee, bij mijn weten zijn daar geen ervaringen over. Maar bij opnemen van grote bedragen moet je wel bellen of uitsmeren over meerdere dagen (15k max is mijn ervaring van afgelopen week).

Daarnaast hoeven blokkades niet direct een probleem te zijn. Zeker als OpenBank je tweede bank is en die geblokkeerd wordt. Grotere vraag is hoe makkelijk de blokkade er af gaat. Mijn ervaring bij een Nederlandse grootbank is dat het met een belletje an mijn kant binnen 5 minuten was opgelost (en de uitgaande transactie die het veroorzaakte nog steeds middels een instant payment werd uitgevoerd).
Maar bij een bank als Bunq meen ik dat dat opheffen van de blokkade een stuk lastiger is. O.a. omdat je daar niemand kunt spreken. Terwijl je in mijn ervaring OB prima kunt opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
RobertMe schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:39:
[...]

Nee, bij mijn weten zijn daar geen ervaringen over. Maar bij opnemen van grote bedragen moet je wel bellen of uitsmeren over meerdere dagen (15k max is mijn ervaring van afgelopen week).

Daarnaast hoeven blokkades niet direct een probleem te zijn. Zeker als OpenBank je tweede bank is en die geblokkeerd wordt. Grotere vraag is hoe makkelijk de blokkade er af gaat. Mijn ervaring bij een Nederlandse grootbank is dat het met een belletje an mijn kant binnen 5 minuten was opgelost (en de uitgaande transactie die het veroorzaakte nog steeds middels een instant payment werd uitgevoerd).
Maar bij een bank als Bunq meen ik dat dat opheffen van de blokkade een stuk lastiger is. O.a. omdat je daar niemand kunt spreken. Terwijl je in mijn ervaring OB prima kunt opbellen.
Bunq moet je inderdaad niet willen vertrouwen met zulke bedragen aangezien ze niet bereikbaar zijn en de laatste tijd veel in het nieuws zijn met bankfraude zaken.

Dat opnemen van max 15k bij OB kan wel lastig zijn want ik wil op een termijn een huis van die 100k kopen van ongeveer 75k dat ik dan uiteraard naar makelaar dien over te maken. Maar ik kan dat natuurlijk eerst in delen overmaken naar mijn lokale bank in het land waar ik ga wonen, toch? De makelaar aldaar willen het bedrag sowieso het liefst vanaf een lokale bankaccount zien.

[ Voor 3% gewijzigd door El_Bandito op 28-04-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:43:
[...]

Bunq moet je inderdaad niet willen vertrouwen met zulke bedragen aangezien ze niet bereikbaar zijn en de laatste tijd veel in het nieuws zijn met bankfraude zaken.

Dat opnemen van max 15k bij OB kan wel lastig zijn want ik wil op een termijn een huis van die 100k kopen van ongeveer 75k dat ik dan uiteraard naar makelaar dien over te maken. Maar ik kan dat natuurlijk eerst in delen overmaken naar mijn lokale bank in het land waar ik ga wonen, toch? De makelaar aldaar willen het bedrag sowieso het liefst vanaf een lokale bankaccount zien.
Een telefoontje naar OB en je kan grotere bedragen overmaken ( gisteren nog telefonisch contact gehad) Ze zijn inderdaad telefonisch goed bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:43:
[...]

Je kunt het, waarschijnlijk, gewoon over een aantal dagen uitsmeren ja. Dat is in ieder geval wat ikzelf afgelopen week gedaan heb. Aantal dagen tussen de 10 en 15k overgemaakt. Daarnaast kun je ze dus ook bellen. Waarbij de medewerker de transactie dus voor je uitvoert (en daarbij ook vraagt naar de elektronische handtekening om de identiteit te bevestigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Top. Ben al bestaande klant dus officieel gezien kan ik geen OB Welkom spaarrekening openen. Daar wil ik natuurlijk wel gebruik van maken.

Heb ze even gebeld en uitgelegd dat ik de overwaarde wil gaan storten en ze gaan intern even overleggen of ik als bestaande klant een welkom spaarrekening mag openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:07:
Top. Ben al bestaande klant dus officieel gezien kan ik geen OB Welkom spaarrekening openen. Daar wil ik natuurlijk wel gebruik van maken.

Heb ze even gebeld en uitgelegd dat ik de overwaarde wil gaan storten en ze gaan intern even overleggen of ik als bestaande klant een welkom spaarrekening mag openen.
Als dat niet lukt kun je altijd nog een rekening openen bij de zuster? Santander Consumer Bank. Geven 3,60% rente, maar / en geen actie (kan dus morgen omlaag, maar kan ook over 12 maanden nog zo hoog zijn, nobody knows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:30
El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:04:
Beste allemaal,

Weet je zeker dat je de rekening kunt aanhouden als je (permanent) naar het buitenland vertrekt? Bij aanvragen is namelijk de voorwaarde dat je in NL moet wonen, en voor het aanhouden van de rekening geldt dan dan ook verwacht ik.
Pagina: 1 ... 76 ... 90 Laatste