Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
budjepaul schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:45:
[...]

Weet je zeker dat je de rekening kunt aanhouden als je (permanent) naar het buitenland vertrekt? Bij aanvragen is namelijk de voorwaarde dat je in NL moet wonen, en voor het aanhouden van de rekening geldt dan dan ook verwacht ik.
We schrijven ons niet direct uit. Dat hoeft officieel pas na 180 dagen maar eigenlijk is daar weinig toezicht op aangezien we in de EU blijven.

Ik open natuurlijk wel zsm een lokale bankrekening. Na verloop van tijd zal ik steeds minder met de NL rekening doen.

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_Bandito
RobertMe schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:11:
[...]

Als dat niet lukt kun je altijd nog een rekening openen bij de zuster? Santander Consumer Bank. Geven 3,60% rente, maar / en geen actie (kan dus morgen omlaag, maar kan ook over 12 maanden nog zo hoog zijn, nobody knows).
Goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:36
Ik heb even een vraagje, ik heb al een hele tijd een OB rekening maar heb het weinig gebruikt.

Inmiddels heb ik er weer wat geld staan, omdat ASN helaas over gaat naar Google Pay en Openbank vooralsnog niet....

Maar gisteren werkte het mobiel betalen ineens niet met de melding dat er geen kaarten gekoppeld zouden zijn. Dat heb ik vervolgens opnieuw gedaan maar nog geen resultaat, is dat wel eens eerder gebeurd bij iemand en hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
El_Bandito schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:13:
[...]
We schrijven ons niet direct uit. Dat hoeft officieel pas na 180 dagen maar eigenlijk is daar weinig toezicht op aangezien we in de EU blijven.

Ik open natuurlijk wel zsm een lokale bankrekening. Na verloop van tijd zal ik steeds minder met de NL rekening doen.
Info die ik ken is anders en geeft aan dat je je uiterlijk op de dag van vertrek moet uitschrijven: https://www.nederlandwereldwijd.nl/brp/hoe-uitschrijven-brp. Ervan uitgaande dat je > 8 maanden in het buitenland zult zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:07
Let op dat je bij OB naar en vanaf je spaarrekening geld kan overmaken of opnemen. Ik ben daar niet zo gecharmeerd van. Ik heb liever één vaste tegenrekening, zodat je met één belletje alles op slot kan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
GioStyle schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:51:
Let op dat je bij OB naar en vanaf je spaarrekening geld kan overmaken of opnemen. Ik ben daar niet zo gecharmeerd van. Ik heb liever één vaste tegenrekening, zodat je met één belletje alles op slot kan zetten.
Tsja, het is een volwaardige bank met een volledig aanbod waaronder dus een betaalrekening. Je krijgt zelfs een "pinpas" gratis en voor niets opgestuurd.

Een vaste tegenrekening is dus nogal onzinnig. Want die vaste tegenrekening hebben de Nederlandse grootbanken ook, min of meer. Van spaarrekening mag alleen naar de betaalrekening. En van de betaalrekening mag je weer overal naar overboeken. Eigenlijk voegt dat (IMO) dus niks toe, die beperking dat je vanaf de spaarrekening niet direct geld kunt overmaken.

Wil je wel een pure spaarrekening, met vaste tegenrekening, zijn er daarvoor voldoende alternatieven, met een hogere, of vergelijkbare, rente. Waaronder dus een zusterbedrijf van OpenBank, Santander Consumer Bank, met 3,60% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:58:
Een vaste tegenrekening is dus nogal onzinnig.
Nee, dat is iets te makkelijk gedacht. Ja, het is onzinnig als je je betaalrekening en spaarrekening bij dezelfde bank hebt. Ik heb dat juist niet. Ik heb een betaalrekening bij bank A en spaarrekening X, Y en Z bij andere instellingen met als vaste tegenrekening de betaalrekening bij bank A. Mocht er iets aan de hand zijn, dan bel ik bank A op om mijn rekening te blokkeren en het geld kan nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GioStyle schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:19:
[...]

Nee, dat is iets te makkelijk gedacht. Ja, het is onzinnig als je je betaalrekening en spaarrekening bij dezelfde bank hebt. Ik heb dat juist niet. Ik heb een betaalrekening bij bank A en spaarrekening X, Y en Z bij andere instellingen met als vaste tegenrekening de betaalrekening bij bank A. Mocht er iets aan de hand zijn, dan bel ik bank A op om mijn rekening te blokkeren en het geld kan nergens heen.
En bank A is dan OpenBank? ;) Of heb je twee bank A-en? Want bij OpenBanl heb je toch echt een betaalrekening, of je het wilt of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:22:
[...]

En bank A is dan OpenBank? ;) Of heb je twee bank A-en? Want bij OpenBanl heb je toch echt een betaalrekening, of je het wilt of niet ;)
Ik heb talloze betaalrekeningen. Elke betaalrekening heeft zijn eigen nut/doel.

Ik wil mijn volledige strategie niet openbaar maken, maar laat ik het zo zeggen:

OB gebruik ik nog alleen om mee te betalen en dat gaat prima. ;)

Spaarrekening heb ik daar niet meer, omdat het niet aan mijn eisen voldoet.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 28-04-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 18:12
RobertMe schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:39:
[...]

Nee, bij mijn weten zijn daar geen ervaringen over. Maar bij opnemen van grote bedragen moet je wel bellen of uitsmeren over meerdere dagen (15k max is mijn ervaring van afgelopen week).

Daarnaast hoeven blokkades niet direct een probleem te zijn. Zeker als OpenBank je tweede bank is en die geblokkeerd wordt. Grotere vraag is hoe makkelijk de blokkade er af gaat. Mijn ervaring bij een Nederlandse grootbank is dat het met een belletje an mijn kant binnen 5 minuten was opgelost (en de uitgaande transactie die het veroorzaakte nog steeds middels een instant payment werd uitgevoerd).
Maar bij een bank als Bunq meen ik dat dat opheffen van de blokkade een stuk lastiger is. O.a. omdat je daar niemand kunt spreken. Terwijl je in mijn ervaring OB prima kunt opbellen.
In het geval er zelf niet in strijd met voorwaarden is gehandeld, dan is een blokkade eraf krijgen een kwestie van contact opnemen, daarna in gebreke stellen en na afloop van die termijn een dagvaarding laten betekenen. Veel partijen zullen het niet zover laten komen en jouw ‘case’ dan opeens prioriteit geven en de rekening vrijgeven. Er moet voldoende druk op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 18:12
budjepaul schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:45:
[...]

Weet je zeker dat je de rekening kunt aanhouden als je (permanent) naar het buitenland vertrekt? Bij aanvragen is namelijk de voorwaarde dat je in NL moet wonen, en voor het aanhouden van de rekening geldt dan dan ook verwacht ik.
Ik heb ooit een betere bron over dit onderwerp ingezien, maar voor nu even deze link:

https://financieel.infonu...houden-bij-emigratie.html

Binnen de EU mag een bank je rekening dus niet opheffen. Het gaat echter wel om het recht op een basis betaalrekening, dus wellicht dat een sneue bank dan de functionaliteit tot het minimum aan dienstverlening zal beperken. Dan heb je echter nog steeds gewoon een werkende rekening. Dat is waar het om gaat :)

Mijn persoonlijke tip is om hier als een havik bovenop te zitten. Een bankrekening is cruciaal, en gezeik daarmee zou talloze andere zaken rondom emigreren onnodig problematisch maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budjepaul
balken07 schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb ooit een betere bron over dit onderwerp ingezien, maar voor nu even deze link:

https://financieel.infonu...houden-bij-emigratie.html

Binnen de EU mag een bank je rekening dus niet opheffen. Het gaat echter wel om het recht op een basis betaalrekening, dus wellicht dat een sneue bank dan de functionaliteit tot het minimum aan dienstverlening zal beperken. Dan heb je echter nog steeds gewoon een werkende rekening. Dat is waar het om gaat :)

Mijn persoonlijke tip is om hier als een havik bovenop te zitten. Een bankrekening is cruciaal, en gezeik daarmee zou talloze andere zaken rondom emigreren onnodig problematisch maken.
Met wel de kanttekening dat het hier gaat om de Europese richtlijn betaalrekeningen, niet voor spaarrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 07:52
Vraagje aan de bezitters van een Openbank rekening met Roboadvisor beleggen. Ik ben mijn belastingaangifte aan het afronden (mooi op tijd...) en zie dat de belastingdienst automatisch tientallen rekeningnummers heeft ingevuld, waarschijnlijk door de achterliggende beleggingen. Van het jaaroverzicht wordt ik ook niet veel wijzer (daar staan wel beleggingen op met waarde op 1-1-2023, maar maar dan weer zonder nummers erbij. Wat is nu de bedoeling dat ik straks invul in de aangifte? Alleen de bankrekening saldo's (van de twee rekeningen: de gekoppelde bankrekening en de beleggingsrekening) als "bankrekening", of is het echt de bedoeling dat alle achterliggende gedane beleggingen worden opgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 20:59
Hoewel ik geen officeel antwoord kan geven en je alleen opweg kan helpen. Het gaat alleen om de peildatum 1-1-23. Je moet aangeven wat een belegging is en wat spaargeld. (ivm met berekening van vermogensbelasting). Dus je belegingen van 1 bank zou je kunnen samenvoegen of laten staan als erbij staat dat van openbank is. (TIP: Bel de belastingtelefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:50
Valorian schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:00:
Vraagje aan de bezitters van een Openbank rekening met Roboadvisor beleggen. Ik ben mijn belastingaangifte aan het afronden (mooi op tijd...) en zie dat de belastingdienst automatisch tientallen rekeningnummers heeft ingevuld, waarschijnlijk door de achterliggende beleggingen. Van het jaaroverzicht wordt ik ook niet veel wijzer (daar staan wel beleggingen op met waarde op 1-1-2023, maar maar dan weer zonder nummers erbij. Wat is nu de bedoeling dat ik straks invul in de aangifte? Alleen de bankrekening saldo's (van de twee rekeningen: de gekoppelde bankrekening en de beleggingsrekening) als "bankrekening", of is het echt de bedoeling dat alle achterliggende gedane beleggingen worden opgevoerd?
Ik heb vorig jaar (en ook dit jaar weer) de IBANs die ik niet ken (d.w.z. niet zichtbaar zijn) verwijderd. Naast de betaal- en spaarrekeningen (die dus overbleven) heb ik bij beleggingen een item (zonder rekeningnummer) toegevoegd met het saldo van de Roboadvisor. Vorig jaar is dit zondermeer geaccepteerd.

N.B. Zoals ik hierboven al schreef klopt mijn jaaroverzicht dit jaar niet. Check je saldi dus goed.
Ik heb hierover nog geen antwoord gekregen van Openbank (blijkbaar is het niet simpel en hebben ze meer tijd nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
budjepaul schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:42:
[...]

Info die ik ken is anders en geeft aan dat je je uiterlijk op de dag van vertrek moet uitschrijven: https://www.nederlandwereldwijd.nl/brp/hoe-uitschrijven-brp. Ervan uitgaande dat je > 8 maanden in het buitenland zult zijn natuurlijk.
Wat is het verschil of ik voorgoed vertrek of 6 maanden op vakantie ga? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
El_Bandito schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 00:50:
[...]

Wat is het verschil of ik voorgoed vertrek of 6 maanden op vakantie ga? :P
De periode, en daarmee de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoJeroen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 21:30
mikeyfire643 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:17:
[...]

Zoek even op erfrecht openbank.
Dat geldt neem ik aan voor alle Spaanse banken, dus ook voor Santander Consumer Bank?
Zijn er nog ander landen waar dergelijke "issues" spelen?

Ik heb gisteren dus een deel overgezet naar Trade Republic (4% rente over 50k), omdat het verlengen van de Welkomrekening niet meer lukte. Ik kreeg wel meteen de "aanbieding" voor 3,2 %
Nu dus op zoek naar een spaarrekening die meer geeft dan die 3,2% en geen beperkingen/kosten heeft met betrekking to opname/storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
ArnoJeroen schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:43:
[...]

Dat geldt neem ik aan voor alle Spaanse banken, dus ook voor Santander Consumer Bank?
Zijn er nog ander landen waar dergelijke "issues" spelen?

Ik heb gisteren dus een deel overgezet naar Trade Republic (4% rente over 50k), omdat het verlengen van de Welkomrekening niet meer lukte. Ik kreeg wel meteen de "aanbieding" voor 3,2 %
Nu dus op zoek naar een spaarrekening die meer geeft dan die 3,2% en geen beperkingen/kosten heeft met betrekking to opname/storten.
Volgens hun website:
Santander Consumer Bank is een online bank voor jouw spaargeld. Het is de Belgische tak van Santander Consumer Finance, een bank onder Spaans recht.
Vermoedelijk dus wel..
't is dat ze 3,6% geven, anders had ik zelf ook gezocht naar een Nederlandse bank met een hoge rente.

Is Trade Republic "betrouwbaarder"?
Valt dat onder beleggen of dit is ook gewoon een spaarrekening?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:28
Asterion schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:54:
[...]

Volgens hun website:

[...]

Vermoedelijk dus wel..
't is dat ze 3,6% geven, anders had ik zelf ook gezocht naar een Nederlandse bank met een hoge rente.

Is Trade Republic "betrouwbaarder"?
Valt dat onder beleggen of dit is ook gewoon een spaarrekening?
Deze topic gaat over Openbank. Voor Trade Republic; zie bijgaande link !

Discussie over & Ervaringen met Trade Republic

@Asterion, zou je daar je vragen kunnen plaatsen? Jouw vraag is tevens al heel erg vaak voor gekomen bij het Spaartopic van Tweakers. Daar kun je eventueel ook zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door Datisraar op 02-05-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 11:28
Hoi,

Staat er ergen in deze thread duidelijk hoelang het ongeveer duurt als je in de ochtend een overboeking van OpenBank naar Rabobank duurt?

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar niets concreet gevonden

Ik heb deze ochtend een overboeking gedaan van OpenBank naar de Rabobank, deze is nog niet binnen, kan ik deze betaling morgen gewoon verwachten?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Juan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:02:
Hoi,

Staat er ergen in deze thread duidelijk hoelang het ongeveer duurt als je in de ochtend een overboeking van OpenBank naar Rabobank duurt?

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar niets concreet gevonden

Ik heb deze ochtend een overboeking gedaan van OpenBank naar de Rabobank, deze is nog niet binnen, kan ik deze betaling morgen gewoon verwachten?
Die kan je morgen wel verwachten duurt ongeveer 24 uur.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 11:28
Dankje

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik had een nieuwe betaalpas binnengekregen die ik moet activeren.
Nou wou ik dit via de app doen, ik druk op activeren en krijg vervolgens het volgende scherm te zien :? |:(

Dat wil ik helemaal niet opzeggen waarom zou ik dat willen het is gratis en geeft voordelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxcN1Fmm3aQuwNv0SR-iqez8e2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf3VnYN5nayiUkG8uAqdqpH1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
NicoHF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:07:
Nou wou ik dit via de app doen, ik druk op activeren en krijg vervolgens het volgende scherm te zien :? |:(

Dat wil ik helemaal niet opzeggen waarom zou ik dat willen het is gratis en geeft voordelen

[Afbeelding]
Ik interpreteer het iets anders. Je deactiveert het op je oude pas, maar wordt gratis direct geactiveerd op je nieuwe.

[ Voor 29% gewijzigd door Knielen op 08-05-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-05 23:25
NicoHF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:07:

[Afbeelding]
Ik had dat ook, maar het wordt inderdaad op de nieuwe pas gewoon geactiveerd.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Knielen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Ik interpreteer het iets anders. Je deactiveert het op je oude pas, maar wordt gratis direct geactiveerd op je nieuwe.
Mijn nieuwe nummer van de nieuwe pas staat op het screenshot onder het witte gedeelte wat ik wit had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
birdibird schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Ik had dat ook, maar het wordt inderdaad op de nieuwe pas gewoon geactiveerd.
Aah top, thanks!

Dus ik kan gewoon op akkoord drukken en dan is er niks aan de hand en heb ik het nog steeds?
Wel raar dat het zo staat aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
NicoHF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:20:
[...]

Aah top, thanks!

Dus ik kan gewoon op akkoord drukken en dan is er niks aan de hand en heb ik het nog steeds?
Wel raar dat het zo staat aangegeven
De hele logica van Openbank is dat je juist andersom moet denken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:27
ArnoJeroen schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:43:
[...]
Dit geldt niet voor de Santander Consumer Bank (NL). Ik heb het letterlijk aan hun helpdesk gevraagd. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78474452. Het valt onder het Nederlandse erfrecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Deezers schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:45:
[...]

De hele logica van Openbank is dat je juist andersom moet denken :')
Blijkbaar 😅 ik vind het sowieso al een waardeloze bank qua duidelijkheid en klantenservice.
Het is dat het gratis is maar zodra ik ervoor moet betalen zeg ik hem per direct op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
NicoHF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:41:
[...]

Blijkbaar 😅 ik vind het sowieso al een waardeloze bank qua duidelijkheid en klantenservice.
Het is dat het gratis is maar zodra ik ervoor moet betalen zeg ik hem per direct op.
Ben ik met je eens. Het is dat ik de gratis travel plus heb, maar doe er verder niet zoveel mee. Voor mij OB alleen interessant ivm de 5 x gratis geldopnamen per maand in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:59
+ de (rente)acties hehehe

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:08
De renteacties hebben mij juist doen besluiten mijn spaargeld daar weg te halen. Wel hoge rente voor nieuwe klanten, maar bestaande klanten op een lagere rente laten zitten (tenzij je goed bent in hosselen), niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Meh, m'n R24 betaalpas doet het niet meer. Chip niet meer leesbaar, en die pas is pas 5 maanden oud. Contactloos betalen ging dan wel, maar dit is echt zwaar naatje, want ik kan dus nu geen geld meer uitgeven, en een overboeking doen terug naar m'n Nederlandse ING-rekening heb ik pas maandag m'n centen.

Leuk zo voor het weekend, wel geld hebben maar er niet bij kunnen |:(

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:00:
Meh, m'n R24 betaalpas doet het niet meer. Chip niet meer leesbaar, en die pas is pas 5 maanden oud. Contactloos betalen ging dan wel, maar dit is echt zwaar naatje, want ik kan dus nu geen geld meer uitgeven, en een overboeking doen terug naar m'n Nederlandse ING-rekening heb ik pas maandag m'n centen.

Leuk zo voor het weekend, wel geld hebben maar er niet bij kunnen |:(
Dan zet je de pas toch op je telefoon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Als de pas het contactloos wel doet, zoals wordt aangegeven, dan maakt op telefoon dus geen verschil? Is AFAIK dezelfde techniek en afhandeling (alleen dan pin invoeren op terminal vs telefoon).
Alhoewel ik zo snel ook niet weet wat alleen met de chip kan. Volgens mij kan tanken intussen ook prima contactloos meen ik? Weet alleen niet of "flappentappen" contactloos kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Als de pas het contactloos wel doet, zoals wordt aangegeven, dan maakt op telefoon dus geen verschil? Is AFAIK dezelfde techniek en afhandeling (alleen dan pin invoeren op terminal vs telefoon).
Alhoewel ik zo snel ook niet weet wat alleen met de chip kan. Volgens mij kan tanken intussen ook prima contactloos meen ik? Weet alleen niet of "flappentappen" contactloos kan.
Ik had begrepen dat de pas langzaam aan het afsterven was. Maar inderdaad, als dat nog werkt begrijp ik het probleem ook niet. Je kan toch prima geld uitgeven met contactloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Contactloos betalen werkt wel. Maar ik dacht dat je max 50 euro per dag kon uitgeven met contactloos betalen. Dat had ik dus verkeerd begrepen, want meer dan 50 euro contactloos betalen moet je wel je pincode invoeren.

Nieuwe pas aanvrqagen zorgt er gelijk voor dat de huidige pas geblokkeerd wordt, en kan je ook niet meer contactloos betalen met een geblokkeerde pas, en het duurt een week voordat de nieuwe pas er is.

Ik zit in ieder geval niet van het weekend zonder geld :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Wolly schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Er zijn nog winkels waar je niet contactloos kan betalen met je telefoon..
Onlangs nog meegemaakt.

Alhoewel 9/10 van de winkels het wel ondersteunen is er toch nog een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 23:33

fun

Ik overweeg om, naast Revolut, OB te gaan gebruiken voor onze vakanties. Bij een actie kreeg ik gratis het TravelPlus pakket en daar zie ik "Gratis betalen in vreemde valuta met de Mastercard wisselkoers, elke dag inclusief in het weekend!".

Ik heb dit forum doorgelezen maar zie niet zo heel veel posts over dit onderwerp, kan iemand hier wat ervaringen over delen aub?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-04 06:48
fun schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:33:
Ik overweeg om, naast Revolut, OB te gaan gebruiken voor onze vakanties. Bij een actie kreeg ik gratis het TravelPlus pakket en daar zie ik "Gratis betalen in vreemde valuta met de Mastercard wisselkoers, elke dag inclusief in het weekend!".

Ik heb dit forum doorgelezen maar zie niet zo heel veel posts over dit onderwerp, kan iemand hier wat ervaringen over delen aub?
Weinig ervaringen omdat het gewoon werkt :)
Dus dat houdt in altijd gewoon de koers van Mastercard zonder enige extra kosten.
Werkt zoals het hoort alleen je ziet geen vreemde valuta in je overzicht bij Openbank, dus alleen de euro afschrijving. (Beetje onhandig maar mee te werken vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-05 23:25
TheSander562 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Weinig ervaringen omdat het gewoon werkt :)
Dus dat houdt in altijd gewoon de koers van Mastercard zonder enige extra kosten.
Werkt zoals het hoort alleen je ziet geen vreemde valuta in je overzicht bij Openbank, dus alleen de euro afschrijving. (Beetje onhandig maar mee te werken vind ik)
De vreemde valuta betaling/geldopname zie je op een andere plek: het meldingen scherm. (Beetje onhandig, maar idd prima mee te werken)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:46

Werkt goed in Azië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Tanken middels de telefoon betaling werkt idd prima, je moet wel je pincode in de terminal invoeren.
Dat was in ieder geval bij de Tango en BP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:58
Weet iemand of en hoe je al die spam meldingen van OpenBank op de iPhone kunt uitzetten? Regelmatig meldingen van allerlei advertenties van OpenBank. Meldingen prima, maar wel die ik instel (saldo e.d.) dus eigenlijk wil ik het niet volledig uitzetten. Maar in de app zie ik nergens opties om de advertentie meldingen uit te zetten?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikeyfire643
Drardollan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:20:
Weet iemand of en hoe je al die spam meldingen van OpenBank op de iPhone kunt uitzetten? Regelmatig meldingen van allerlei advertenties van OpenBank. Meldingen prima, maar wel die ik instel (saldo e.d.) dus eigenlijk wil ik het niet volledig uitzetten. Maar in de app zie ik nergens opties om de advertentie meldingen uit te zetten?
https://klanten.openbank.nl/myprofile/consent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:58

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:36
Dank, ik kon het al niet vinden in de instellingen van mijn (Android) telefoon, maar nu dus aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
Falco schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Dank, ik kon het al niet vinden in de instellingen van mijn (Android) telefoon, maar nu dus aangepast!
Vraag mij wel af of echt stopt, want bij mij staat veel uit en krijg ook die meldingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:54

HSG

Dit is ook wat. Momenteel ben ik op rondreis door Amerika en werkt mijn openbank pas ineens niet meer. Travel+ staat aan en regio Noord-Amerika is toegestaan. Bovendien staat er meer dan genoeg saldo op de rekening. Ik heb zelf het idee dat het gekomen is omdat ik de Openbank pas koppelde aan Lyft en Uber?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
M'n Openbank-rekening gebruik ik niet meer. Kreeg onlangs deze actie in de mail. Volgens mij hier nog niet gepost:

1) Klik op “Meer info” en meld je tussen 9 mei en 24 juli 2024 aan voor de actie met de code 30ACTIEF24.
2) Schrijf tussen 9 mei en 31 juli 2024 minimaal € 300 bij op je Open Betaalrekening.
3) Meer hoef je niet te doen! De € 30 ontvang je in augustus 2024.

Let op in de voorwaarden staat o.a. het volgende:
- Je moet de berichtgeving over de actie rechtstreeks van Openbank hebben ontvangen.
- Minimaal honderdvijftig euro (€ 150) op de Open Betaalrekening laten staan gedurende zes (6)
opeenvolgende maanden vanaf de betaling van de vergoeding.

Misschien klein geld, maar weer makkelijk verdiend :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 15-05-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cheesy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:02:
M'n Openbank-rekening gebruik ik niet meer. Kreeg onlangs deze actie in de mail. Volgens mij hier nog niet gepost:

1) Klik op “Meer info” en meld je tussen 9 mei en 24 juli 2024 aan voor de actie met de code 30ACTIEF24.
2) Schrijf tussen 9 mei en 31 juli 2024 minimaal € 300 bij op je Open Betaalrekening.
3) Meer hoef je niet te doen! De € 30 ontvang je in augustus 2024.

Let op in de voorwaarden staat o.a. het volgende:
- Je moet de berichtgeving over de actie rechtstreeks van Openbank hebben ontvangen.
- Minimaal honderdvijftig euro (€ 150) op de Open Betaalrekening laten staan gedurende zes (6)
opeenvolgende maanden vanaf de betaling van de vergoeding.

Misschien klein geld, maar weer makkelijk verdiend :)
Wie dit bericht dus niet heeft ontvangen kan er dus ook niet aan mee doen.
Heb ook al eerder aan zo'n actie meegedaan, makkelijk geld inderdaad, maar wel leuk dat Openbank dit soort acties nodig heeft zodat mensen überhaupt de rekening gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heb het overgrote deel er maar vanaf gehaald. SSL certificaten die niet kloppen was even de druppel.

De overboeking moest vervolgens ook telefonisch omdat het systeem het niet toelaat en dat was helemaal apart. Het rekeningnummer waarnaar moet worden overgeschreven wordt niet herhaald en de medewerker vraagt of ik soms een andere bank heb gevonden met een hoger percentage. Komt niet erg professioneel over in mijn ogen.

Mochten ze in de toekomst een aardige (tijdelijke) actie hebben dan stuur ik ze misschien weer wat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:23
Ik kreeg zojuist een mailtje met deze info:
We sturen je deze e-mail omdat we belangrijke informatie voor je hebben. Bekijk het bericht alsjeblieft door in te loggen op je account en naar Je profiel > Documentatie > Fiscale Informatie te gaan.

Het is belangrijk dat je deze informatie over het naleven van de FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) en CRS (Common Reporting Standard) goed leest.
Vervolgens staan er geen documenten, iemand enig idee wat dit is?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:02
TheRicolaa10 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:43:
Wilde exact ditzelfde vragen, want heb de e-mail ook en geen document. Wel zie ik van vandaag een 'rekeningafwikkeling', maar het laatste document in de categorie 'fiscale informatie' is uit 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Kreeg hem ook en zat daarvoor hier in dit topic te loeren om te kijken of jullie meer wisten 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier ook de email. Onderaan staat ook 'bedankt voor je medewerking'.
Dus er wordt iets van ons verwacht oid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Voor meer info moet je gaan bellen dus mailen kan niet?
Ik heb geen tijd om te bellen met ze, als iemand kan bellen en meer info heeft horen we het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:50
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Globalcitizen op 15-05-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
De documenten voor die FATCA e-mail kon ik eerst ook niet vinden, maar in de app staat ie onder Menu -> Documentatie -> 3 puntjes -> Jaaroverzichten en juridische informatie.

edit: Op de website ook onder documentatie, dan Meer opties, en dan Jaaroverzicht en juridische correspondentie.

Schijnt één of ander TIN nummer (van de OESO) niet goed te staan o.i.d., ik begrijp het ook nog niet echt.

edit2: TIN is in dit geval gewoon je BSN. Die staat bij mij ingevuld, maar toch staat in de brief:
*) Dit land geeft een verplicht TIN uit, dus het is noodzakelijk dat je dit gegeven invult.
(**) TIN ongeldig omdat het niet overeenkomt met de standaard vermeld op de website van de OESO,
daarom moet je dit gegeven corrigeren.
Het lijkt mij gewoon een foutje, want alles staat goed ingevuld. Ik verwacht nog wel een brief binnenkort dat er per ongeluk een mailing uitgegaan is :9

[ Voor 58% gewijzigd door maarud op 15-05-2024 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:23

[...]

Ik heb zojuist even gebeld, aangezien ik toch wel nieuwsgierig was. De mevrouw aan de telefoon vertelde dat alle klanten deze email gehad hebben :?. Blijkbaar is er alleen actie vereist als je woonachtig bent in het buitenland. Ze gaf aan dat het niet van toepassing was voor mij en de mail gewoon kon negeren.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 22:40
Momenteel nog klant bij OpenBank voor m’n spaargeld. De (2de) 6 maanden met 3,65% rente verloopt binnenkort.
Ik heb eigenlijk geen zin om te bellen en weer te zeuren om de 3,65%, dmv het verkrijgen van een nieuwe rekening. Wat zijn mijn opties hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
maarud schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:40:
De documenten voor die FATCA e-mail kon ik eerst ook niet vinden, maar in de app staat ie onder Menu -> Documentatie -> 3 puntjes -> Jaaroverzichten en juridische informatie.

edit: Op de website ook onder documentatie, dan Meer opties, en dan Jaaroverzicht en juridische correspondentie.

Schijnt één of ander TIN nummer (van de OESO) niet goed te staan o.i.d., ik begrijp het ook nog niet echt.

edit2: TIN is in dit geval gewoon je BSN. Die staat bij mij ingevuld, maar toch staat in de brief:

[...]

Het lijkt mij gewoon een foutje, want alles staat goed ingevuld. Ik verwacht nog wel een brief binnenkort dat er per ongeluk een mailing uitgegaan is :9
Zoals gewoonlijk is het weer een zeer slechte brief. Normaal verwijzen die asterisken naar een voetnoot, maar in dezen is het al direct de uitleg ofzo.

TIN = BSN. Staat bij mij ook goed. Zal wel weer een foutje zijn.
https://www.oecd.org/tax/...mbers/Netherlands-TIN.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
En mocht het fout zijn dan moet je, volgens de pdf, het voor 15 mei van dit jaar aanpassen... no stress :)
Net gechecked en hier klopt het gewoon. Nederland + BSN-nummer

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten69 op 15-05-2024 14:30 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Oh gelukkig, ik heb ook zo’n e-mail gehad dat ik uiterlijk 15 mei moet reageren. Dacht eerst nog aan een phishing mail. Maar ik begrijp dat ik niets hoef te doen, bedankt voor bovenstaande reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 18:42
-Muncky- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:52:
Momenteel nog klant bij OpenBank voor m’n spaargeld. De (2de) 6 maanden met 3,65% rente verloopt binnenkort.
Ik heb eigenlijk geen zin om te bellen en weer te zeuren om de 3,65%, dmv het verkrijgen van een nieuwe rekening. Wat zijn mijn opties hier?
1. Niets doen, regulier rente tarief.
2. Toch bellen, je krijgt dan een gewone rekening met een speciaal rente percentage (3,1%).
3. Vragen om een nieuwe Welkom spaarrekening.
4. Naar een andere bank gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Na inloggen op de website kun je het hier controleren: https://klanten.openbank.nl/myprofile/fiscal

en de genoemde pdf vind je hier: https://klanten.openbank.nl/myprofile/documentation/legalCorrespondence

[ Voor 38% gewijzigd door Maarten69 op 15-05-2024 14:58 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-05 20:56
In het kader van de FATCA mail:

Achter geboorteplaats staat bij bij
Paises Bajos

Dat staat voor Nederland, maar staat dat bij jullie ook zo geregistreerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Reintje op 15-05-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Reintje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:19:
...staat dat bij jullie ook zo geregistreerd?
Positief

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten69 op 15-05-2024 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:30:
[...]

1. Niets doen, regulier rente tarief.
2. Toch bellen, je krijgt dan een gewone rekening met een speciaal rente percentage (3,1%).
3. Vragen om een nieuwe Welkom spaarrekening.
4. Naar een andere bank gaan.
Net gebeld en ze gaat morgen terugbellen, ze moet met haar leidinggevende bespreken of ze nogmaals een Openbank Welkom spaarrekening mag aanbieden. Heb duidelijk gezegd dat ik anders met totaal aan spaargeld overboek naar Santander.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
THE_BASE schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Net gebeld en ze gaat morgen terugbellen, ze moet met haar leidinggevende bespreken of ze nogmaals een Openbank Welkom spaarrekening mag aanbieden. Heb duidelijk gezegd dat ik anders met totaal aan spaargeld overboek naar Santander.
Ik krijg 3,2 en niet 3,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Voor de NIEUWE klanten die nog sparen bij Openbank lijkt het erop dat er geen verplichting meer is om 600 euro over te maken of 3 incasso's van de betaalrekening om de hogere rente (2,75%) te ontvangen. Maar alleen als de spaarrekening na 12 mei geopend is.
Ontvang 2,75%* rente op je spaarsaldo t/m € 300.000.
De rente is van toepassing op het saldo t/m € 300.000. Voor saldi boven € 300.000,- is de rente 0,00%.
Iedere maand ontvang je de rente op je Open Spaarrekening.
*Deze rente geldt alleen voor een Open Spaarrekening die ná 12 mei 2024 is geopend.
https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening

edit 29/5: Getest: oude klanten krijgen nog steeds maar 2,65%. Tenzij 600 euro voeding van betaalrekening.

[ Voor 9% gewijzigd door U123456 op 29-05-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Inmiddels een nieuwe mail:
Gisteren kreeg je een bericht over belangrijke informatie, en waar deze te vinden. Helaas is er in die e-mail een foutje geslopen.

De informatie is beschikbaar op je account. Log in en ga naar Je profiel > Documentatie > Meer opties > Jaaroverzicht en juridische correspondentie.

Het is belangrijk dat je deze informatie goed leest. Als de informatie die we over je hebben volledig correct is, dan hoef je niets te doen. Moet er iets gewijzigd worden? Vraag dan uiterlijk op 20 mei 2024 een correctie aan.
En ook die is nergens te vinden bij mij via de website (ik gebruik de app sowieso niet) :P

En de Meer opties staat niet in het lijstje links, maar zit weer meer rechtsbovenin. Vervolgens helemaal geen berichten te zien. Nou, dan zal het wel kloppen ofzo? Misschien maar eens een telefoontje er aan wagen wat ze nu precies van mij willen :P En tijdens het tikken van dit bericht staan er in eens wel allemaal berichten. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 16-05-2024 17:56 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-04 16:47
Jawel even zoeken, maar je gaat naar documentatie.
Dan klik je op je naam een op documentatie.
Dan zie je rechts boven de optie 'Meer opties' en 'Geldige contracten'.
Bij 'Meer opties" zie je jaaroverzichten en juridische correspondentie.
Daar komt dan het document bij te staan, dat je BSN geregistreerd hoort te staan.
Dat doen zij dan voor je en zo krijgen ze in NL alles van je te weten mbt de bank.
Ik moest ook even zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik krijg het pdf-bestandje niet eens gedownload (geen foutmelding, helemaal niks, tot 3x toe zelfs).. Misschien kunnen ze het wel faxen ofzo :+

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-04 16:47
U123456 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:54:
Voor de klanten die nog sparen bij Openbank lijkt het erop dat er geen verplichting meer is om 600 euro over te maken of 3 incasso's van de betaalrekening om de hogere rente (2,75%) te ontvangen. Maar alleen als de spaarrekening na 12 mei geopend is?
[...]
https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
Dat vroeg ik me dus ook af!
Ik zie dat ik nu ook 2,75 krijg.
Maar moet hiervoor wel iedere maand een vast bedrag van 600 euro overboeken of 3 incasso's.
Maar begrijp ik het nou goed, dat er mensen zijn die hun rekening weer sluiten en over gaa?
Om de hogere rente ook daar te kunnen incasseren?
Werkt dat ja?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb net gebeld en ook 3,2% flexibele spaarrente ontvangen op jaarbasis bij een nieuwe rekening. Kwestie van geld overboeken morgen. De rente kan natuurlijk wel stijgen of dalen, terwijl het bij de Welkom Spaarrekening voor 6 maanden vast staat. Ze bieden dan een deposito aan met 3,65% rente, mocht je dat willen.

Ik heb nu ook Santander geopend, maar grote kans dat die binnenkort ook zakt rond de 3,2%. Ik kijk het dus even aan, maar voorlopig wel 0,5% meer rente dan wanneer ik niet gebeld had.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Zijn er hier nog mensen die aan beleggen via Roboadvisor doen?

Ik heb november 2021 een fors bedrag ingelegd in enkele van de profielen. Dat bleek achteraf een slechte timing (op korte termijn dan) want in het eerste jaar schoot alles naar beneden (oorlog Ukraine zal niet geholpen hebben). Vervolgens bleeft het een jaar soort van kabbelen, maar na de eerste twee jaar (november 2023) zat ik qua saldo ruim 10% onder mijn oorspronkelijke inleg.

Vanaf eind 2023 gaat het langzaam maar zeker weer de goede kant op. Ik zit nu nog ongeveer 1% onder mijn oorspronkelijke inleg. Natuurlijk heb ik daarmee meerdere jaren rendement "vergokt" en veel verlies gehad t.o.v. wat spaardeposito's, maar goed, blijft natuurlijk koffiedik kijken. En de jaren ervoor stond het op mijn spaarrekening van een grootbank met 0,1% rente.

Komende tijd maar eens overwegen of ik het weghaal en op andere manier wegzet (deposito's, etc.) óf dat ik mij aan de strategie moet houden die ik oorsrponkelijk had: lange termijn gedachte en de wetenschap dat het uiteindelijk waarschijnlijk wel meer gaat renderen.

Ik heb dit deel van mijn spaargeld niet snel nodig, en dus laten staan. Verder heb ik geen zin mij te verdiepen in zelfstandig beleggen.

Wat zijn jullie ervaringen zoal met de RoboAdvisor?

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 17-05-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Ik heb net gebeld en ook 3,2% flexibele spaarrente ontvangen op jaarbasis bij een nieuwe rekening. Kwestie van geld overboeken morgen. De rente kan natuurlijk wel stijgen of dalen, terwijl het bij de Welkom Spaarrekening voor 6 maanden vast staat. Ze bieden dan een deposito aan met 3,65% rente, mocht je dat willen.

Ik heb nu ook Santander geopend, maar grote kans dat die binnenkort ook zakt rond de 3,2%. Ik kijk het dus even aan, maar voorlopig wel 0,5% meer rente dan wanneer ik niet gebeld had.
Het is echt compleet willekeurig. Ik had 2 weken geleden gebeld en kreeg een dame aan de lijn die met een leidinggevende moest spreken en me zou terug bellen (nooit gebeurd). Deze week weer gebeld omdat ze een mail hadden gestuurd om een actie uit te voeren, maar die mail bleek achteraf fout. Maar die persoon had met 1 klik meteen een nieuwe welkom rekening geopend voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:50:
Persoonlijk vond ik de transactie en fondskosten vrij fors ten opzichte van bijvoorbeeld Meesman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:12
Onhandig, traag, duur, dividendlekkage en een enorme puinhoop bij de belastingaangifte, jaren later nog.

Er zijn veel betere opties beschikbaar, zie bijvoorbeeld https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Het is echt compleet willekeurig. Ik had 2 weken geleden gebeld en kreeg een dame aan de lijn die met een leidinggevende moest spreken en me zou terug bellen (nooit gebeurd). Deze week weer gebeld omdat ze een mail hadden gestuurd om een actie uit te voeren, maar die mail bleek achteraf fout. Maar die persoon had met 1 klik meteen een nieuwe welkom rekening geopend voor me.
Ik denk wel dat het verschil maakt dat ik inmiddels al 3 keer een nieuwe Welkom Spaarrekening heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Onhandig, traag, duur, dividendlekkage en een enorme puinhoop bij de belastingaangifte, jaren later nog.

Er zijn veel betere opties beschikbaar, zie bijvoorbeeld https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Die belastingdienst-puinhoop (vooraf ingevulde aangifte bevan tientallen entries met rekeningnummers) is wel een drama ja. Ik zat vooralsnog onder de VRH-grens maar ga daar nu overheen, dat maakt de aangifte-puzzel straks wellicht nog meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Ik heb november 2021 een fors bedrag ingelegd in enkele van de profielen. Dat bleek achteraf een slechte timing (op korte termijn dan) want in het eerste jaar schoot alles naar beneden (oorlog Ukraine zal niet geholpen hebben). Vervolgens bleeft het een jaar soort van kabbelen, maar na de eerste twee jaar (november 2023) zat ik qua saldo ruim 10% onder mijn oorspronkelijke inleg.

Vanaf eind 2023 gaat het langzaam maar zeker weer de goede kant op. Ik zit nu nog ongeveer 1% onder mijn oorspronkelijke inleg. Natuurlijk heb ik daarmee meerdere jaren rendement "vergokt" en veel verlies gehad t.o.v. wat spaardeposito's, maar goed, blijft natuurlijk koffiedik kijken. En de jaren ervoor stond het op mijn spaarrekening van een grootbank met 0,1% rente.

Komende tijd maar eens overwegen of ik het weghaal en op andere manier wegzet (deposito's, etc.) óf dat ik mij aan de strategie moet houden die ik oorsrponkelijk had: lange termijn gedachte en de wetenschap dat het uiteindelijk waarschijnlijk wel meer gaat renderen.

Ik heb dit deel van mijn spaargeld niet snel nodig, en dus laten staan. Verder heb ik geen zin mij te verdiepen in zelfstandig beleggen.

Ik heb het niet zo met die beheerder fondsen omdat ze vaak duur zijn en amper beter presteren dan een wereld etf of fonds die gewoon de economie volgt zoals de northen trust world fonds of VWRL.
Bekijk eens het passief beleggen topic daar staat een hoop info op.

Ik zelfs had VWRL maar na vergelijken besloten om over te stappen naar de ABN AMRO bank en heb daar de NT World gekocht.
Na berekeningen leek dit op te termijn met mijn inleg en huidige waarde duizenden euro's te schelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Valorian schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:47:
[...]

Die belastingdienst-puinhoop (vooraf ingevulde aangifte bevan tientallen entries met rekeningnummers) is wel een drama ja. Ik zat vooralsnog onder de VRH-grens maar ga daar nu overheen, dat maakt de aangifte-puzzel straks wellicht nog meer gedoe.
Die entries zijn er in principe puur om het voor jou makkelijker te maken, je kunt ze er dus uitgooien en handmatig eigen entries toevoegen.
Maarja handig is het niet natuurlijk en ze zijn ook vrij laat met het verstrekken van de fiscale informatie voor je aangifte IB.
Dus wil je het een beetje vlot geregeld hebben moet je het allemaal zelf bijhouden en/of terug rekenen.

Maar los daarvan zijn er dus nog wel meer redenen om niet te beleggen met die Robo advisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik verstandig en makkelijk het hele bedrag kan overmaken naar m’n tegenrekening? Moet ik dan bellen of kan het via de app en in één keer of in delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
THE_BASE schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:29:
Iemand een idee hoe ik verstandig en makkelijk het hele bedrag kan overmaken naar m’n tegenrekening? Moet ik dan bellen of kan het via de app en in één keer of in delen? :)
Ligt eraan wat ' het hele bedrag ' is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikeyfire643
Bellen en je tegenrekening in je adres boek hebben staan. Dan kunnen ze geen fouten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ter aanvulling op de post van @JohanNL: tot 15k kun je zelf doen. Limiet lijkt per dag te zijn. Alhoewel ik niet expliciet heb geprobeerd of ik daarna ook letterlijk geen cent meer kan over maken. Maar daarna nog eens 1k lukte meen ik al niet meer.

En meerdere dagen 15k over maken werkt ook prima. Uiteraard krijg je dan wel telkens het bedrag pas een dag later bijgeschreven. Maar "die" dag kun je 's morgens ook weer prima een nieuwe overboeking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Durpstick schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:37:
[...]

Vandaag nog even nagevraagd. De rente is permanent, niet variabel, en blijft in principe hetzelfde totdat je de rekening opzegt. Ik wordt maandag gebeld voor de permanente omzetting, en zal dan vragen of verder dezelfde voorwaarden gelden als bij een open spaarrekening. Ze noemen het trouwens een 'gepersonaliseerde rekening'.
Even terugkomend hierop, ik kreeg juist te horen dat het gewoon een variabele rente is die nu geldt voor de klanten die een Welkom Spaarrekening hadden. Als de rente zakt, zak je mee. Dat is wat ze zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-05 21:58

Waar kan ik die actie voor gratis travel+ vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Net gebeld om het hele bedrag op te nemen voor mij en mijn wederhelft. Ik kreeg een zeer vriendelijke dame aan de lijn die ik niet eerder heb gesproken. Ze bood me nog een extra optie aan om voor 6 maanden deposito te kiezen voor 3,65% rente. Maar heb daar alsnog voor bedankt. Ik vind het een prima bank, goede klantenservice, maar de erfbelasting en flexibele hoge(re) rente elders trekt mij nu over de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
THE_BASE schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Mag het ook allebei? En de persoonlijke rekening 3,2% vast én de Welkom 3,6% voor 6 maanden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb het puur voor de eerste actie gedaan (€100 bij €1000 eenmalige inleg 1 jaar, wat 10% instant is.)
De puinhoop bij belastingdienst is groot, zelfs jaren later.

Het product zelf: er werd veel te veel gehandeld door de robot. Opgeteld zat je tussen 5-10% van de tijd in geldmarktfondsen. En vaak waren dat voor beleggingen interessante dagen. Dus veel verloren beursdagen en daarmee rendement.
Dan ook nog kosten, ging best hard ondanks geringe bedrag. En rendement op de gekozen fondsen viel ook tegen, ondanks de full offensive. Tussentijds hebben ze per profiel ook nog verhouding met obligaties aangepast, anders hadden de rendementen er nog slechter uitgezien.

Om goed te vergelijken had ik eenzelfde bedrag in een gespreid wereldfonds met lage kosten gezet. Die had beter rendement, minder kosten en een duidelijke doorgifte aan belastingdienst. Win win win.

Sindsdien zit alles dus in die laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Lxxv schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Mag het ook allebei? En de persoonlijke rekening 3,2% vast én de Welkom 3,6% voor 6 maanden?
Lijkt mij van wel. De Gepersonaliseerde Spaarrekening is een alternatief voor de Welkom Spaarrekening. Een deposito kun je zelf openen via de app.

Het deposito openbreken kent geen boete, maar wanneer je dat doet ontvang je slechts 0,20% op het saldo. Dat risico ga ik niet nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door THE_BASE op 21-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxxv
THE_BASE schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:14:
[...]

Lijkt mij van wel. De Gepersonaliseerde Spaarrekening is een alternatief voor de Welkom Spaarrekening. Een deposito kun je zelf openen via de app.

Het deposito openbreken kent geen boete, maar wanneer je dat doet ontvang je slechts 0,20% op het saldo. Dat risico ga ik niet nemen.
Ja een deposito hoef ik niet. Maar die 3,2% is geen deposito toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Lxxv schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Ja een deposito hoef ik niet. Maar die 3,2% is geen deposito toch?
Dat klopt. Dat is een vrij opneembare spaarrekening met, wat mij is verteld, flexibele rente en kan dus wijzigen. Houd vooral rekening met eventuele erfbelasting als je een groot bedrag wilt stallen bij Openbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
Mijn vraag is niet helemaal over een dienst of product van Openbank, maar over het Identificatie en Verificatie process bij het aanmaken c.q. aanvragen van een account.

Ik ben iets meer dan een jaar klant bij Openbank en ik kan mij niet meer herinneren hoe dit totstand is gekomen.

Maar ik meen me te herinneren dat het via Web ID&V (Identity en Verificatie), Chrome browser in mijn geval, ging. Of verwar ik me nu met Raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
goodfella schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:00:
Mijn vraag is niet helemaal over een dienst of product van Openbank, maar over het Identificatie en Verificatie process bij het aanmaken c.q. aanvragen van een account.

Ik ben iets meer dan een jaar klant bij Openbank en ik kan mij niet meer herinneren hoe dit totstand is gekomen.

Maar ik meen me te herinneren dat het via Web ID&V (Identity en Verificatie), Chrome browser in mijn geval, ging. Of verwar ik me nu met Raisin?
Gewoon via web/app met foto’s en proefstorting.
Pagina: 1 ... 77 ... 89 Laatste