Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 08:14

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nu ook twee Mastercard debits...

Wel jammer, want volgens mij kan ik hiermee niet betalen bij Albert Heijn, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 11:59
ocn schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:30:

Wel jammer, want volgens mij kan ik hiermee niet betalen bij Albert Heijn, of wel?
Tegenwoordig moet dat wel kunnen. Alleen als er nog een oude betaalterminal staat lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:15

Volgens de betaalvereniging Nederland is de acceptatie van Debit 99,x%. En dat zal ook wel moeten, aangezien MasterCard al sinds juli ('23) gestopt is met de uitgifte van Maestro passen. Dus ook de grootbanken hadden eigenlijk al lang overgestapt moeten zijn. Als het ergens dus niet werkt is dat een probleem van de winkelier, niet van de pas (maar uiteraard wordt je als klant er mee opgezadeld).

Echter is de "migratie" ook veel te laat gestart. Namelijk pas om en nabij een jaar geleden dat de leveranciers van pinautomaten zijn gestart met het uitrollen van de benodigde software update om MasterCard / Visa Debit te behandelen als Maestro / V-Pay. Pinautomaten / verkopers die creditcard accepteren doen dit impliciet ook voor MasterCard / Visa Debit, alleen betalen ze dan het veel duurdere creditcard tarief aan transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gaat prima bij de appie hoor, ook bij de slijter en bij de tabakszaak :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:20
Ik wil een gedeelte van mijn spaargeld wat op mijn Openbank spaarrekening staat overboeken naar mijn ING rekening. Deze transactie wil niet lukken en ik moet telefonisch contact opnemen? Heh? Iemand hiermee ervaring?

[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 05-02-2024 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
GioStyle schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:37:
Ik wil een gedeelte van mijn Openbank spaarrekening overboeken naar mijn ING rekening. Deze transactie wil niet lukken en ik moet telefonisch contact opnemen? Heh? Iemand hiermee ervaring?
Ja, komt hier vrij vaak voorbij. Tot 15k schijnt regelmatig te lukken, maar soms al niet. Daarboven moet je (waarschijnlijk) bellen.
En als je belt uiteraard zorgen dat je de elektronische handtekening bij de hand heb (die je op papier hebt ontvangen na het aanmelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Ja, komt hier vrij vaak voorbij. Tot 15k schijnt regelmatig te lukken, maar soms al niet. Daarboven moet je (waarschijnlijk) bellen.
En als je belt uiteraard zorgen dat je de elektronische handtekening bij de hand heb (die je op papier hebt ontvangen na het aanmelden).
Hoe moet ik dit zien? Wordt de transactie na telefonische bevestiging alsnog uitgevoerd of komt er een nieuwe transactie? Moet ik dan telefonisch het IBAN nummer doorgeven? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
GioStyle schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Hoe moet ik dit zien? Wordt de transactie na telefonische bevestiging alsnog uitgevoerd of komt er een nieuwe transactie? Moet ik dan telefonisch het IBAN nummer doorgeven? :D
Nr in je adresboek zetten dan kunnen ze die selecteren volgens mij. Het gaat vrij old skool. Onlangs ook nog gedaan, ze voeren het wel snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GioStyle schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Wat ik hier vaker gelezen heb (zelf geen ervaring mee) wordt de transactie in de app met een vage / generieke error afgebroken. Als je vervolgens belt doet de medewerker de transactie uitvoeren, dus ja, dan zul je naar ik aanneem de IBAN, bedrag, omschrijving etc moeten oplezen.
Maar als ik het goed begrijp krijg jij wel echt een foutmelding dat je telefonisch contact moet opnemen? En staat de transactie dan ook nog in het overzicht? Dat is dan wel anders. Maar mogelijk dan een verbeterde (/simpelere) procedure waarbij de medewerker mogelijk dus nog maar de transactie hoeft op te zoeken en te ondertekenen met de elektronische handtekening die jij opleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
RobertMe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Wat ik hier vaker gelezen heb (zelf geen ervaring mee) wordt de transactie in de app met een vage / generieke error afgebroken. Als je vervolgens belt doet de medewerker de transactie uitvoeren, dus ja, dan zul je naar ik aanneem de IBAN, bedrag, omschrijving etc moeten oplezen.
Maar als ik het goed begrijp krijg jij wel echt een foutmelding dat je telefonisch contact moet opnemen? En staat de transactie dan ook nog in het overzicht? Dat is dan wel anders. Maar mogelijk dan een verbeterde (/simpelere) procedure waarbij de medewerker mogelijk dus nog maar de transactie hoeft op te zoeken en te ondertekenen met de elektronische handtekening die jij opleest.
De transactie wordt niet bewaard ofzo... En staat dus niet in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik doe het via de site, maar ik krijg een melding als ik de overboeking wil voltooien. De melding geeft aan dat ik telefonisch contact op moet nemen, omdat de overboeking niet plaats kan vinden. Aan de ene kant helemaal goed om 'fraude' tegen te gaan, maar aan de andere kant: we zitten nu in 2024, telefonisch een transactie laten plaatsvinden voelt wel echt heel middeleeuws. :D

Transactie is overigens nergens terug te vinden.

Wel apart om dit zo mee te maken. Voor mij is het nu duidelijk om niet al te veel geld bij Openbank te stallen. Mijn tactiek is om alleen spaarrekeningen te nemen met één vaste tegenrekening. Mocht ik beroofd worden, of ik raak mijn telefoon kwijt, dan kan ik met één belletje naar één bank de hele boel op slot zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nuevocasa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:57:
[...]

De transactie wordt niet bewaard ofzo... En staat dus niet in het overzicht.
Tussen "onlangs" en vandaag had het natuurlijk nog veranderd kunnen zijn :p

Ik acht de kans niet groot, maar het kon wel. Maar is blijkbaar toch niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
RobertMe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Tussen "onlangs" en vandaag had het natuurlijk nog veranderd kunnen zijn :p

Ik acht de kans niet groot, maar het kon wel. Maar is blijkbaar toch niet aan de orde.
Nog geen week geleden ;) dat kan idd ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GioStyle schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:03:
Wel apart om dit zo mee te maken. Voor mij is het nu duidelijk om niet al te veel geld bij Openbank te stallen. Mijn tactiek is om alleen spaarrekeningen te nemen met één vaste tegenrekening. Mocht ik beroofd worden, of ik raak mijn telefoon kwijt, dan kan ik met één belletje naar één bank de hele boel op slot zetten.
Het zal waarschijnlijk ook die combinatie zijn waarom het nodig is. De authenticatie code zal ook niet waterdicht zijn. En je kunt natuurlijk geld over maken naar elke willekeurige rekening. Alhoewel er IIRC ook zeer incidenteel plekken zijn waarbij de app om (posities van) de elektronische handtekening vraagt. Dus ook dan zou telefonisch niet perse nodig hoeven te zijn.
En dit hangt natuurlijk oon samen met dat het een volwaardige bank is incl betaalrekening. Dat je direct van en naar de spaarrekening kunt over maken voelt raar. Maar eigenlijk is die beperking bij de overige / Nederlandse (groot)banken juist raar. Als je (als hacker/...) immers geld vanaf de betaalrekening kunt over maken is het ook peanuts om eerst geld vanaf de spaarrekening naar de betaalrekening over te maken.

Als alternatief zou je overigens naar Santander Consumer Bank kunnen kijken. Zij opereren sinds vorige maand(?) op de Nederlandse markt via een bijkantoor in België. Valt dus wel nog steeds onder het Spaanse DGS etc, maar... Santander CB en OpenBank hebben voor zover inzichtelijk wel een eigen banklicentie en dus beide 100k dekking van het DGS, dus in totaal 200k. Ondanks dat van OpenBank 99,999...% van de aandelen eigendom van Santander zijn (slechts 10 aandelen hebben één andere houder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:15:

En dit hangt natuurlijk oon samen met dat het een volwaardige bank is incl betaalrekening. Dat je direct van en naar de spaarrekening kunt over maken voelt raar. Maar eigenlijk is die beperking bij de overige / Nederlandse (groot)banken juist raar. Als je (als hacker/...) immers geld vanaf de betaalrekening kunt over maken is het ook peanuts om eerst geld vanaf de spaarrekening naar de betaalrekening over te maken.
Mijn insteek is meer dat ik een betaalrekening heb bij bank X. En bij bank A, B, C en heb ik spaarrekeningen met als tegenrekening de betaalrekening bij bank X. Mocht ik om wat voor reden dan ook mijn telefoon kwijtraken, dan bel ik bank X op om tijdelijk mijn betaalrekening te laten blokkeren. Klinkt misschien een beetje paranoïde, maar voelt wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:22
kees_1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Je krijgt automatisch een Mastercard debit opgestuurd. Travel+ staat er op.
ik ontving deze nieuw pas afgelopen weekend. De oude Meastro card had vervaldatum 12/23.
Ik gebruikte de pas niet dus het was een verrassing dat er ineens een nieuwe pas opgestuurd was.
Ging ik ook vanuit en inderdaad vandaag heb ik ook deze nieuwe pas ontvangen. Wel gek dat ze die pas bij jou niet voor het vervallen van de oude hadden geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:34
Had ook een Maestro card met vervaldatum 12/23. Werd begin januari er hier op attent gemaakt dat je niet altijd automatisch voor de vervaldatum een nieuwe fysieke Mastercard kreeg opgestuurd. Heb toen gelijk zelf een nieuwe Mastercard aangevraagd en een week later lag die in de bus. Toch meer dan een week geen werkende kaart gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-04 22:23
Toevallig heb ik vandaag de nieuwe Mastercard debit ontvangen, zonder er dus ook maar iets voor gedaan te hebben. Het activeren lukt echter niet helemaal, maar het lijkt erop dat ik dus 2 Mastercard debit kaarten heb nu (met gratis Travel+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:22
Ik heb de pas om 18:50 geactiveerd en om 19:01 stuurt Openbank dat een nieuwe pas naar me onderweg is. En de leus op de envelop was nog wel ‘bank of the future’ 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:01
Goed nieuws, in elk geval voor mij met een ING-rekening.
Meestal is het de volgende dag voordat de centen op mijn OB-rekening staan.
nieuws: Europees Parlement verplicht bankoverschrijvingen binnen 10 seconden ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
gerritjan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:15:
Goed nieuws, in elk geval voor mij met een ING-rekening.
Meestal is het de volgende dag voordat de centen op mijn OB-rekening staan.
nieuws: Europees Parlement verplicht bankoverschrijvingen binnen 10 seconden ...
Geen ING gebruiken is nog beter? :+
Rabo is het nu al instant, zowel naar betaalrekening als spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:01
RobertMe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:35:
[...]

Geen ING gebruiken is nog beter? :+
Misschien, maar een betaalrekening is verplicht als je daar een hypotheek hebt. Bevalt best goed, vooral de app is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:00
gerritjan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Misschien, maar een betaalrekening is verplicht als je daar een hypotheek hebt. Bevalt best goed, vooral de app is prima.
Meestal is niet verplicht, je krijgt alleen extra rentekorting op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-04 11:42
gerritjan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Ik vind de ing app juist ruk, met die reclame steeds in je app. Dan komt die van OB rustiger over en netjes gerubriceerd. Ik zou heel graag weg willen, bij de ING maar zit met machtiging beheer rekeningen van anderen. Anders was ik daar al lang weg (en met z’n allerlaagste rente in Nederland).

[ Voor 19% gewijzigd door Datisraar op 08-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 17:32
mikeyfire643 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:34:
[...]

Meestal is niet verplicht, je krijgt alleen extra rentekorting op je hypotheek.
Rekening is wel verplicht, maar ik heb het pasje e.d. teruggestuurd en gezegd dat ik die niet gebruik. Ik hoef dan ook niet te betalen voor de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:36
Nico Klus schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:07:
In de app kan je een 'overboeking programmeren', die kan je laten herhalen. Maandelijks, 3 maandelijks of per half jaar.

Gaat inderdaad wel omslachtig.
Eerste een nieuw contact maken met de gegevens van je openbank spaarrekening. Dan kan je een herhalende overboeking 'programmeren'
Klopt. Zo heb ik het nu ook gedaan.
Heb net even op de site ingelogd en daar zie je dus ook de geplande overschrijving staan.
In de hele app vindt je dat ding niet weer en kun je hem dus ook niet verwijderen als je dat wil.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:27
rimave schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Klopt. Zo heb ik het nu ook gedaan.
Heb net even op de site ingelogd en daar zie je dus ook de geplande overschrijving staan.
In de hele app vindt je dat ding niet weer en kun je hem dus ook niet verwijderen als je dat wil.
In de app je betaal rekening selecteren, dan de pijltjes van overboeken, dan 3 puntjes rechts boven
Voilà: Geplande overboekingen

Ik denk dat OB van het maken van speurtochten houdt.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-04 06:48
De winnaar van de winactie voor de reis naar New York is net bekend gemaakt.
Ik ben de gelukkige winnaar van een 6 daagse reis in 4 sterren hotel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-04 21:38
Gefeliciteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
TheSander562 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:
Leuk om te vernemen. Enjoy !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TheSander562 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:
Lekker 8)

Ik zou gelijk kijken of je er niet een weekie extra aan kan vast plakken :Y

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:33
Kun je vanaf Rabobank rekening direct geld overmaken naar de welkom spaarrekening? Of moet dat eerst via de openbank betaalrekening?

Elke rekening heeft een eigen IBAN en er werd in dit topic al gesuggereerd dat rechtstreekse betaling naar de welkom spaarrekening mogelijk zou moeten zijn. Maar ik heb volgens mij geen bevestiging hiervan gezien

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
TweakersOnly schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:29:
Kun je vanaf Rabobank rekening direct geld overmaken naar de welkom spaarrekening? Of moet dat eerst via de openbank betaalrekening?

Elke rekening heeft een eigen IBAN en er werd in dit topic al gesuggereerd dat rechtstreekse betaling naar de welkom spaarrekening mogelijk zou moeten zijn. Maar ik heb volgens mij geen bevestiging hiervan gezien
Ik heb geen Rabo maar Triodos, maar je kunt van een willekeurige betaalrekening direct naar een Openbank spaarrekening boeken en andersom.
Het duurt vaak wel een dag voor het bijgeschreven is.

• RobertMe
TweakersOnly schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:29:

Ja, dat kan. Zelfs een instant payment in deze richting (andersom niet). Maar dat gaat uiteraard veranderen met de verplichte instant payments vanaf ergens dit jaar (/volgend jaar? Als het er door is hebben banken 1 jaar om het te implementeren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-04 19:17
Heeft hier iemand al eens een nieuw paspoort gekregen terwijl ze bij Openbank zaten? Zo ja, hoe krijg je dat nieuwe paspoort bij Openbank gekoppeld aan je account?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:50
Durpstick schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:26:
Heeft hier iemand al eens een nieuw paspoort gekregen terwijl ze bij Openbank zaten? Zo ja, hoe krijg je dat nieuwe paspoort bij Openbank gekoppeld aan je account?
Jazeker, ik heb vorig jaar de volgende instructies mogen ontvangen van Openbank:
Om dit te kunnen doen, hebben wij een getekende brief nodig, welke minimaal het volgende dient te bevatten:

- Je oude documentnummer
- Je nieuwe documentnummer
- Je handtekening onder het verzoek
- Je identiteitsbewijs naast het verzoek
- De datum van vandaag op de geschreven brief.

Maak van het geheel één foto en stuur dit op naar documenten@openbank.com.

Het is een vereiste dat je de e-mail verstuurt vanaf het e-mailadres dat gekoppeld is aan uw rekening. De getekende brief en identiteitsbewijs moeten gefotografeerd op één pagina staan.

Mocht je verder nog vragen hebben kan je mailen naar info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 uur voor je klaar.

• gertvdijk
  • Laatst online: 23-04 21:29
bcome schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:18:
Jazeker, ik heb vorig jaar de volgende instructies mogen ontvangen van Openbank:
Thanks!

Allemachtig wat een gedoe. Ik wilde al helemaal niet inloggen met een documentnummer en nou moet ik als klant zo veel moeite gaan doen om dat te wijzigen? :?

(niet als kritiek naar jou bedoeld)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• JohanNL
  • Laatst online: 23:04
Het duurt nog wel even totdat mijn paspoort verloopt, maar ze vragen er wel echt om om de rekening tzt op te zeggen.
Wat denken ze wel niet haha...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico Klus
Waarom zou je dat doorgeven? je kan toch je oude nummer als login houden?
Ik heb bij een NL bank ook nooit een nieuwe ID documentnummer doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
Ik heb nu ook al 3 jaar nieuwe ID kaart en zolang ze geen nieuwe ID kaart vragen aan mij vind ik het prima.

Als zij nieuwe documenten willen als iets verlopen is moeten zij dat monitoren vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Lijkt me in die zin zelfs veiliger om een oud paspoortnummer te gebruiken. Dan is het lastiger voor een mogelijke boef om jouw paspoortnummer (+ pincode) te raden.

[ Voor 3% gewijzigd door Il 2 op 16-02-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:36
[...]

[...]
Wat erg dat de procedure is om een kopie paspoort op email te zetten, lijkt mij niet het juiste medium voor gevoelige documenten en daarnaast wat gebeurt er met de mail? Blijft die kopie ergens in een inbox of mapje zitten? Zou via secure upload moeten ipv email

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
bommel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Wat erg dat de procedure is om een kopie paspoort op email te zetten, lijkt mij niet het juiste medium voor gevoelige documenten en daarnaast wat gebeurt er met de mail? Blijft die kopie ergens in een inbox of mapje zitten? Zou via secure upload moeten ipv email
Nu zal ik absoluut niet predicen dat mail veilig is. Maar hoe weet je dat bij "secure upload" (wat niet eens een standaard is maar gewoon een generieke term) dat het bestand wel verwijderd wordt na verwerking? ;)

De enige reden dat mail niet veilig is is omdat het niet end-to-end encrypted is (het is hopelijk een encrypted verbinding van de mailclient naar de uitgaande mailserver, en encrypted van de uitgaande mailserver naar de ontvangende mailserver, maar de uitgaande mailserver kan de "plain tekst" mail wel inzien zonder encryptie). Dat een mail weken/maanden/jarenlang bewaard kan blijven wat het semi onveilig maakt/kan maken is dan wel correct, maar dat is een procedureel ding en kan bij een "upload afbeelding naar deze beveiligde website" ook fout gaan (dat afbeeldingen dus niet verwijderd worden na verwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-04 19:17
[...]

[...]
Bedankt, maar jemig, wat een gedoe, ja....

Ik zou ook bijna zeggen, laat maar zitten, ik gebruik het oude documentnummer wel. Maar ik ben dan bang dat ik bij wat dan ook niet meer bij mijn geld kan. Ik weet zelf niet eens hoe, maar kan mij voorstellen dat je op den duur toch weer iets van id moet laten zien (mogelijk als jouw account wordt geflagged voor fraude of scam oid) en je dan het oude document niet kunt laten zien, ze je geld niet vrijgeven. Of kan zoiets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:14:
... De enige reden dat mail niet veilig is is omdat het niet end-to-end encrypted is ...
Je zou trouwens verwachten dat een bank wel een PKI waar ook klanten gebruik van zouden kunnen maken zou moeten kunnen inrichten. Dan zou je mail nog eens kunnen versleutelen met de publieke sleutel van de ontvanger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dannyvdb1997 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:09:
Kleine vraag: wie weet waar je je fiscale jaaroverzicht van Openbank kunt vinden, voor de Belastingaangifte. Ik kan veel documentatie vinden, maar niet het jaaroverzicht...
Hier nog even op terugkomend: deze wordt jaarlijks in de documentatie gezet rond de laatste 2 weken van maart.

Zoals genoemd, wil je het eerder, dan kun je de Samengevoegd uittreksel van de maand december of januari ook pakken voor het saldo op 31/12 1/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-03 16:49
Ik las dat de Santander bank met een fors hoger rente percentage in Nederland is gestart in vergelijking met dochter Openbank, iemand ergens vernomen of Openbank dit gaat matchen?

[ Voor 4% gewijzigd door cwarcher op 19-02-2024 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
cwarcher schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:58:
Ik las dat de Santander bank met een fors hoger rente percentage in Nederland is gestart in vergelijking met dochter Openbank, iemand ergens vernomen of Openbank dit gaat matchen?
Fors hoger valt ook wel mee. Als je nu moet kiezen tussen beiden krijg je bij OpenBank de eerste 6 maanden 3,65%, en bij Santander krijg je nu 3,60%. Dus OpenBank iets hoger. En daarnaast en veel belangrijker, bij OB "de eerste 6 maanden" en bij Santander maar "nu". Santander is geen actie en geen garanties, Santander kan morgen naar 1% gaan, OpenBank Welkom Spaarrekening die je hebt heeft de gehele looptijd (van 6 maanden) een vaste rente (als je nu opent 3,65% dus). OpenBank met de Welkom Spaarrekening is dus eigenlijk meer een deposito, v.w.b. vaste rente, alleen kun je vrij opnemen en bijstorten. Terwijl Santander echt een spaarrekening is waarop elke dag de rente anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwarcher
RobertMe schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:03:
[...]

Fors hoger valt ook wel mee. Als je nu moet kiezen tussen beiden krijg je bij OpenBank de eerste 6 maanden 3,65%, en bij Santander krijg je nu 3,60%. Dus OpenBank iets hoger. En daarnaast en veel belangrijker, bij OB "de eerste 6 maanden" en bij Santander maar "nu". Santander is geen actie en geen garanties, Santander kan morgen naar 1% gaan, OpenBank Welkom Spaarrekening die je hebt heeft de gehele looptijd (van 6 maanden) een vaste rente (als je nu opent 3,65% dus). OpenBank met de Welkom Spaarrekening is dus eigenlijk meer een deposito, v.w.b. vaste rente, alleen kun je vrij opnemen en bijstorten. Terwijl Santander echt een spaarrekening is waarop elke dag de rente anders kan zijn.
Thanks! Gewoon een ander product dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
cwarcher schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Thanks! Gewoon een ander product dus
Nouja, na de 6 maanden wordt de OB Welkom Spaarrekening een Open Spaarrekening met 2,65% rente (2,75% onder voorwaarden). Maar over die 6 maanden kun je dan altijd nog oordelen of je overstapt op een andere bank met een andere rente. Bij OB weet je in ieder geval 100% zeker dat je 6 maanden 3,65% krijgt (als nieuwe klant). Bij Santander is het 3,60% voor onbepaalde tijd. Dat kan morgen al minder zijn, maar het kan morgen ook 4% zijn en over 1 jaar nog steeds 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
En bij openbank krijg je ook meteen een betaalrekening erbij, mogelijkheid tot travel+, mogelijkheid tot beleggen, allerlei acties etc.

Wat dat betreft is openbank dus meer een 'volledige' bank en santander vooralsnog alleen een vrij opneembare 'simpele' spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Il 2 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:25:
En bij openbank krijg je ook meteen een betaalrekening erbij, mogelijkheid tot travel+, mogelijkheid tot beleggen, allerlei acties etc.

Wat dat betreft is openbank dus meer een 'volledige' bank en santander vooralsnog alleen een vrij opneembare 'simpele' spaarrekening.
Beide valt uiteraard iets voor te zeggen. Ik ben ook naar OB gegaan voor zowel "backup bank" (betaalpas etc, incl toen mogelijkheid tot een Debit "pinpas" voor online aankopen, maar die heb ik intussen ook bij mijn Nederlandse bank) als de spaarrente. Maar een enorm bedrag op de spaarrekening bij dezelfde bank vind ik toch ook niet heel prettig. Als mijn OB rekening compromised is is het spaargeld zo weg. Bij Santander, Raisin, LeasePlan Bank, ... moet een aanvaller/... al toegang hebben tot twee banken (en engelengeduld hebben) om het spaargeld te "stelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 20:02
Wellicht een stomme vraag, maar kan je de eCommerce kaart ook in Google Pay gebruiken of heb je hier de R42 Mastercard voor nodig?

Ik heb nu alleen de R42 Maestro pas, maar vanwege een vakantie buiten de EU lijkt het me ook handig om een Mastercard i.c.m. Travel+ te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwarcher
Sirhc_95 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:51:
Wellicht een stomme vraag, maar kan je de eCommerce kaart ook in Google Pay gebruiken of heb je hier de R42 Mastercard voor nodig?

Ik heb nu alleen de R42 Maestro pas, maar vanwege een vakantie buiten de EU lijkt het me ook handig om een Mastercard i.c.m. Travel+ te hebben.
Maestro wordt de komende tijd toch sowieso afgebouwd bij alle Europese banken? Lijkt me dat je in dit geval toch kostenloos je Maestro pas kan omruilen naar een Mastercard Debit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
Wij zijn klaar met Openbank.
Vooral omdat de app gewoon niet goed werkt. Wat ik ook doe, vingerafdruk is niet meer mogelijk. Zelfs als je je device geheel verwijderd en weer toevoegd als trusted device en dan opnieuw vingerafdruk aanzet in de app. All good. Maar je kan er nooit meer mee inloggen.

Mobiel betalen werkt voor geen meter. Sochtends kan ik 2 keer betalen. Zelfde dag savonds doet ie het niet. Automatische updates staan uit. En de melding "geen pas geselecteerd voor mobiel betalen" 1) klopt natuurlijk niet en 2) zie je meestal niet want je hebt alleen een fel wit scherm tijdens betaal pogingen.

Er zijn gelukkig prima alternatieven met een rente tussen de 3 en 4%.

We zullen de MasterCard met levenslang gratis Travel+ gebruiken tijdens reizen in niet-€ landen. Verder blijf ik zo ver mogelijk van de app vandaan. Wat een irritant gedrocht.

Nog gekker: ik installeer de app op een tablet. Kan vervolgens niet inloggen. Op dezelfde tablet in Firefox kan ik met exact dezelfde credentials gewoon inloggen.

Eigenlijk heb ik absurd veel tijd gestopt om Openbank aan te vragen, rente bij elkaar te sprokkelen, lifetime travel+ te krijgen etc etc. Idioot gewoon. Tijd is meer waard dan geld. Eigenlijk is dit zo een vrij dure grap geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 20-02-2024 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cwarcher
Apart wel, app heeft bij mij altijd prima gewerkt op div telefoons (alleen Android weliswaar). App heeft qua werking vergeleken met bv de ABN app wel wat aparte manier van werken maar da's by design I guess

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
App werkt hier ook prima eerlijk gezegd. Qua interface had het wat duidelijker gemogen (menu's navigeren en nederlandse vertaling blijft so-so),en mobiel betalen gaat, (op de eerste keer na: vinkje vergeten aan te zetten dus eigen schuld), verder altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:36
Hier ook nog nooit issues gehad met mobiel betalen. Zowel in NL als buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:27
De Openbank app werkt bij mij ook prima. Inderdaad niet een van de beste interface-designs, en sommige dingen zijn gewoon lastig (zoals elke keer weer bedenken hoe je ook alweer de huidige rente van een spaarrekening achterhaalt). Maar goed, ik heb nu alleen maar een klein bedrag op de betaalrekening staan en gebruik nu alleen de creditcard voor kleine betalingen, want het lange wachten op een overboeking (drie dagen als je op vrijdagmiddag overboekt!) is me tegen gaan staan.
En dat als je door veel hoepeltjes springt een fiks hogere rente op je spaarrekening kunt krijgen dan de 2,75% voor ons gewone klanten, zolang je er maar achteraan belt en het geluk hebt een welwillende medewerker te krijgen en die weet te overtuigen, doet mij ook te mediterraan aan. Dan liever een iets hogere rente die voor iedereen geldt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ach die wachttijd zal dit jaar verdwijnen aangezien alle EU banken instant pay moeten ondersteunen. Ik blijf, al is het maar op de Rabo te pesten. ;)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cwarcher
Ik verwacht ook dat zodra iDeal echt Europees wordt dat Openbank het ook wel op termijn zal gaan ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
cwarcher schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:25:
Ik verwacht ook dat zodra iDeal echt Europees wordt dat Openbank het ook wel op termijn zal gaan ondersteunen.
Als je op zoek bent naar dit soort zaken en IP etc kun je eigenlijk gewoon beter Revolut of zo pakken. Tegenwoordig ook nog eens met NL IBAN dus minder vragende gezichten als je iemand het rekeningnr zou moeten geven.

Alleen heeft Revolut dan geen echte spaarrekening (wel een spaarproduct in de vorm van een belegging in een geldmarktfonds, met ook ergens in de 3% rente momenteel). Maar je krijgt dan wel een NL IBAN, iDeal en instant payments ervoor terug. En de kans is groot dat je binnenkort ook een Tikkie account kunt aanmaken met een Revolut IBAN. Kan nu nog niet doordat Tikkie een naamcontrole wilt doen en Revolut deze (nog?) niet ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 08:50
Jazco2nd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Nog gekker: ik installeer de app op een tablet. Kan vervolgens niet inloggen. Op dezelfde tablet in Firefox kan ik met exact dezelfde credentials gewoon inloggen.
De fout die ik maakte was dat de app standaard op Spanje staat ipv Nederland. Domme fout die snel gemaakt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cwarcher
RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Als je op zoek bent naar dit soort zaken en IP etc kun je eigenlijk gewoon beter Revolut of zo pakken. Tegenwoordig ook nog eens met NL IBAN dus minder vragende gezichten als je iemand het rekeningnr zou moeten geven.

Alleen heeft Revolut dan geen echte spaarrekening (wel een spaarproduct in de vorm van een belegging in een geldmarktfonds, met ook ergens in de 3% rente momenteel). Maar je krijgt dan wel een NL IBAN, iDeal en instant payments ervoor terug. En de kans is groot dat je binnenkort ook een Tikkie account kunt aanmaken met een Revolut IBAN. Kan nu nog niet doordat Tikkie een naamcontrole wilt doen en Revolut deze (nog?) niet ondersteund.
Neuh, het zou leuk zijn als Openbank iDeal had, maar daar heb ik vooralsnog de ABN voor. Openbank is extra, extra spaarrekening met een fijn rente% en een betaalrekening waar ik extra's als Belastingteruggave op laat storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-04 13:02
Durpstick schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:26:
Ik heb expres mijn nieuwe paspoort niet doorgegeven. Ik vond het documentnummer gebruiken voor inloggen niet prettig, dus mooi dat ik nu inlog met een vervallen documentnummer. Als OB mij ooit vraagt mezelf opnieuw te identificeren, dan geef ik uiteraard het nieuwe paspoort door.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:49
RobertMe schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:51:
[...]

Nouja, na de 6 maanden wordt de OB Welkom Spaarrekening een Open Spaarrekening met 2,65% rente (2,75% onder voorwaarden). Maar over die 6 maanden kun je dan altijd nog oordelen of je overstapt op een andere bank met een andere rente. Bij OB weet je in ieder geval 100% zeker dat je 6 maanden 3,65% krijgt (als nieuwe klant). Bij Santander is het 3,60% voor onbepaalde tijd. Dat kan morgen al minder zijn, maar het kan morgen ook 4% zijn en over 1 jaar nog steeds 4%.
In mijn geval gebruik ik de OB betaalrekening niet. Zou gaan om 40 euro extra rente per maand (als rente hele jaar zelfde blijft) als ik overstap naar de andere tak, zal OB gewoon behouden als backup. Rare actie van Santander.

• mikeyfire643
Deezers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:53:
[...]

In mijn geval gebruik ik de OB betaalrekening niet. Zou gaan om 40 euro extra rente per maand (als rente hele jaar zelfde blijft) als ik overstap naar de andere tak, zal OB gewoon behouden als backup. Rare actie van Santander.
Soms verdwijnen bank merken ook….

• cwarcher
mikeyfire643 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Soms verdwijnen bank merken ook….
Klopt, ik heb als extra rekening voordat ik Openbank koos een paar jaar Moneyou gehad, submerk van ABN, ook gratis. Maar dat hield er opeens ook mee op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-04 10:15
er is een nieuwe spaaractie bij Openbank:
------------
Krijg t/m € 150 door je saldo te verhogen bij Openbank!
Als je tussen 23 februari 2024 en 23 mei 2024 het saldo verhoogt van je rekeningen en/of deposito’s van Openbank1, dan kun je een bonus krijgen van:

€ 40 voor een extra bedrag van € 15.000 tot € 50.000.
€ 80 voor een extra bedrag van € 50.000 tot € 100.000.
€ 150 voor een extra bedrag van € 100.000 of meer.
Meld je aan t/m 23 mei 2024.

----

voorwaarden

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om te kunnen deelnemen?

- Je moet een natuurlijk persoon zijn van minstens 18 jaar oud, woonachtig zijn in Nederland en er een postadres hebben.
- Je moet uiterlijk op 23 mei 2024 houder zijn van een van deze geactiveerde Openbank-producten: Open Betaalrekening, Open Spaarrekening en/of Open Spaardeposito Nieuw Saldo.
- Je moet in de periode van 23 februari 2024 t/m 23 mei 2024 het saldo op de rekeningen waarvan je houder bent, verhoogd hebben, of nieuwe spaardeposito’s geopend hebben die je totaalsaldo verhogen. (Saldi op de Welkom Spaarrekening en het Welkom Spaardeposito zijn uitgesloten van deze actie.)
- Je moet minstens 50% van dit verhoogd saldo gedurende 6 maanden na de actieperiode aanhouden, m.a.w. t/m 23 november 2024.
- Klanten die sinds 1 januari 2024 al gebruik hebben gemaakt van een actie voor nieuwe klanten zijn uitgesloten van deelname.

voor info:https://www.openbank.nl/a...0-euro-extra-om-te-sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 14:56
Jammer, ik kan niet meedoen. Ik heb in feb. een Welkom spaarrekening geopend.
Wel vreemd dat op de website 'datum loting' staat. De bonus is toch gegarandeerd als je aan de voorwaarden voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Die laatste voorwaarde ("Klanten die sinds 1 januari 2024 al gebruik hebben gemaakt van een actie voor nieuwe klanten zijn uitgesloten van deelname.") verrast me. Heeft iemand een idee wat hiermee bedoeld wordt, inderdaad alleen het openen van een Welkom-spaarrekening?

(De vorige spaaractie was voor iedereen; nog een eerder geopende Welkom-spaarrekening hebben is niet "sinds 1 januari"?)

Overigens komt de effectieve spaarrente incl. bonus maximaal overeen met ongeveer 3,35% (als de spaarrente niet verandert). Daarmee is het voordeliger dan de vrij opneembare spaarrekeningen bij Raisin (maar niet voordeliger dan Raisin 3-6 mnd deposito's, TR, RUUT, Santander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Nu online
P.S. Correctie: voor het minimaal benodigde bedrag voor de 40 euro bonus is effectieve rente 3,82%. Dat is voordeliger dan Santander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
Klopt het dat je bij openbank je kaart niet op wereldwijd hoeft te zetten zoals bij NL banken? Ik zie de optie nergens staan in de app. En ook niet in de documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
banaliteit schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:46:
Klopt het dat je bij openbank je kaart niet op wereldwijd hoeft te zetten zoals bij NL banken? Ik zie de optie nergens staan in de app. En ook niet in de documentatie.
Je moet de kaart wel instellen per land waar je kan betalen. Dat kan je in de app of website makkelijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacktheRipper
  • Laatst online: 23-04 21:21
Globalcitizen schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:55:
P.S. Correctie: voor het minimaal benodigde bedrag voor de 40 euro bonus is effectieve rente 3,82%. Dat is voordeliger dan Santander.
Hoe kom je aan die 3,82%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Laatst online: 07:34
2,75% + 40/(15000:2) * 2 * 100 % = 2,75 + 1,07
minimaal 7500 een half jaar laten staan. Dus op jaarbasis vermenigvuldigen met 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Nu online
2,75% standaardrente plus
40euro/7500×100×2
(Je moet 7500 euro 6 maanden laten staan)

@rechtsherstel had het al beantwoord

[ Voor 8% gewijzigd door Globalcitizen op 25-02-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik ben overgegaan naar Satander zelf (3,60%) spaarrente elke maand, momenteel in ieder geval. Nu moet ik dus mijn spaargeld (a 3000 per keer) van OB naar een NL tegenrekening en vanaf daar weer overmaken naar mijn nieuwe Satander IBAN.. (België). Lekker handig weer van ze. Helaas wilden ze geen Welkom rekening bieden, dan had alles gewoon kunnen blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
Deezers schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:04: Nu moet ik dus mijn spaargeld (a 3000 per keer) van OB naar een NL tegenrekening en vanaf daar weer overmaken naar mijn nieuwe Satander IBAN.. (België).
Waarom kan je niet direct van spaarrekening overmaken naar Santander IBAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
TheSander562 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Dat kan alleen vanaf een gekoppelde NL IBAN tegenrekening... Revolut in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meppel11
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-04 14:33
TheSander562 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Doe ik ook direct zonder tegenrekening werkte prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
meppel11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Doe ik ook direct zonder tegenrekening werkte prima.
Van OB naar elke IBAN wel alleen mag je alleen vanaf je gekoppelde rekening storten naar Satander en dat is niet OB zelf. Maar goed, geeft wel aan dat OB en Satander het zichzelf wel lastig maken zo, maar goed bijna 1% extra rente is in mijn geval wel de moeite.

Sowieso een rommeltje. Probeer ik een groot bedrag over te maken, elektronische handtekening invoeren, sms code, krijg ik daarna alsnog een foutmelding.. nergens staat precies wat de fout is. Gebeld en was inderdaad het bedrag.

[ Voor 20% gewijzigd door Deezers op 26-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Hele dag al werken de Rabobank (INSTANT PAYMENT) overboekingen naar Openbank niet.
4 transacties zelfde euvel. Jammer.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maarten69 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:39:
Hele dag al werken de Rabobank (INSTANT PAYMENT) overboekingen naar Openbank niet.
4 transacties zelfde euvel. Jammer.
Klopt, hier ook dezelfde ervaring. Had juist een bedrag naar mijn partner gestort, zodat die het weer met IP kon overmaken. Die vlieger ging deze keer niet op. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico Klus
Wat vinden jullie van de nieuwe voorwaarden van de openbank app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOxiZizn05-_F8_xcNPsgd1bpC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UifkkCfn65KqZepzZtAOyUEc.jpg?f=fotoalbum_large
Edit:
Versie 1.42.0

Het komt op mij over als omdat OB veel waarde hecht aan security ze menen het recht te moeten krijgen mijn telefoon te doorzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
Nico Klus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:29:
[Afbeelding]

Het komt op mij over als omdat OB veel waarde hecht aan security ze menen het recht te moeten krijgen mijn telefoon te doorzoeken.
Benieuwd of dat op Apple IOS ook zo is. (en wat ze feitelijk kunnen }:O )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
[Afbeelding]

Wat ik er van vind als OB klant🤔? Slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 23:04
Ook hier op Android heeft de OB enkel de machtiging ' meldingen ' bij mij, dus ik vraag mij af hoe ze zomaar willen gaan scannen op andere ' potentiële gevaarlijke apps '.
Gekke actie van OB om hun app ook als een soort van antivirus om te bouwen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
Ik heb alle permissions uit staan bij de openbank app (op android), dus ik ben wel benieuwd wat ze nu wel en niet kunnen zien inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[SNIP]

Ik heb de melding nog niet gehad, maar vind het opvallend dat er alleen verwezen wordt naar een gerechtvaardigd belang. Dat is een term uit de AVG om aan te geven wat de grond is waarop de gegevens verwerkt mogen worden.

Naast de AVG lijkt het mij dat de 'cookiewet' hier ook een rol speelt. Als er gekozen wordt voor een melding in plaats van opt-in keuze dan moet er ook een uitzondering op de telecomwet van toepassing zijn. Het lijkt mij dat daar alleen een beroep op gedaan kan worden voor fraudedetectie als "die strikt noodzakelijk is om de door de abonnee of gebruiker gevraagde dienst van de informatiemaatschappij te leveren ..." (Artikel 11.7a lid 3 onderdeel b Telecomwet)

De hamvraag is of fraudedetectie op basis van geïnstalleerde apps wel zo strikt noodzakelijk is, als het al die jaren zonder heeft gefunctioneerd. Daarnaast lijkt het mij dat Openbank beter eerst de aangeboden authenticatie (SMS 2FA) kan verbeteren om fraude tegen te gaan, dan dit soort detectie te gaan zitten bouwen.

Afijn, misschien moet ik eerst maar eens zien welke pop-up er op mijn Android verschijnt.

[ Voor 6% gewijzigd door Darses op 28-02-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

BTS

De actie rente is uitgebreid met 50,- extra uitkering als je aan de actievoorwaarden voldoet.
https://www.openbank.nl/a...kom-spaarrekening-50-euro

De Duitse versie heeft deze actie ook maar neem aan dat jullie allemaal de Nederlandse site gebruiken?

www.highflow.nl

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:27
BTS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:54:
De actie rente is uitgebreid met 50,- extra uitkering als je aan de actievoorwaarden voldoet.
https://www.openbank.nl/a...kom-spaarrekening-50-euro

De Duitse versie heeft deze actie ook maar neem aan dat jullie allemaal de Nederlandse site gebruiken?
Let wel op dat het alleen voor nieuwe klanten geldt.

• Datisraar
Darses schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Ik heb de melding nog niet gehad, maar vind het opvallend dat er alleen verwezen wordt naar een gerechtvaardigd belang. Dat is een term uit de AVG om aan te geven wat de grond is waarop de gegevens verwerkt mogen worden.

Naast de AVG lijkt het mij dat de 'cookiewet' hier ook een rol speelt. Als er gekozen wordt voor een melding in plaats van opt-in keuze dan moet er ook een uitzondering op de telecomwet van toepassing zijn. Het lijkt mij dat daar alleen een beroep op gedaan kan worden voor fraudedetectie als "die strikt noodzakelijk is om de door de abonnee of gebruiker gevraagde dienst van de informatiemaatschappij te leveren ..." (Artikel 11.7a lid 3 onderdeel b Telecomwet)

De hamvraag is of fraudedetectie op basis van geïnstalleerde apps wel zo strikt noodzakelijk is, als het al die jaren zonder heeft gefunctioneerd. Daarnaast lijkt het mij dat Openbank beter eerst de aangeboden authenticatie (SMS 2FA) kan verbeteren om fraude tegen te gaan, dan dit soort detectie te gaan zitten bouwen.

Afijn, misschien moet ik eerst maar eens zien welke pop-up er op mijn Android verschijnt.
Terechte constatering wat je hier weergeeft. Ik heb zelf de pop up ook nog niet voorbij zien komen, maar ik twijfel of ik daarmee akkoord zal gaan. Consequentie wellicht dat je dan niet meer verder kan met OB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 16:26
Iedereen weer wachten op de jaaroverzichten zodat we aangifte kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:46
Joris-Jansen schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:39:
Iedereen weer wachten op de jaaroverzichten zodat we aangifte kunnen doen?
Daar heb ik geen jaaroverzicht voor nodig. Gewoon het saldo per 1-1-2023 opgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deezers
Ik zit nu bij de andere kant van Santander Consumer Bank zelf voor sparen en daar op de app kan je exact zien in het beginscherm hoeveel rente je hebt opgebouwd en verwacht wordt. Wat een verademing en rust qua vormgeving met de eigen OB-app. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNSYl9X-YU7NXXU5RNNGEK31iNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIg8dO8gstatqjR1KgCjGOv5.jpg?f=fotoalbum_large daar is de maandelijkse rente momenteel 3,60% per maand zonder voorwaarden maar deze kunnen ze altijd wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
devriesjande schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Daar heb ik geen jaaroverzicht voor nodig. Gewoon het saldo per 1-1-2023 opgegeven.
Bij mij stond ie gewoon al tussen de bankrekeningen in de aangifte zojuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Deezers schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:20:
Ik zit nu bij de andere kant van Santander Consumer Bank zelf voor sparen en daar op de app kan je exact zien in het beginscherm hoeveel rente je hebt opgebouwd en verwacht wordt. Wat een verademing en rust qua vormgeving met de eigen OB-app. [Afbeelding] daar is de maandelijkse rente momenteel 3,60% per maand zonder voorwaarden maar deze kunnen ze altijd wijzigen.
Ik heb m’n spaargeld van OB ook naar Santander overgemaakt, en niet alleen de overzichtelijke app, maar ook de snelheid van overboeking is een verademing. ‘s ochtends vroeg na een overboeking, staat voor 12.00 uur op je Nederlandse rekening. Kan OB ook wat van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 23-04 11:56

page404

Website says no

Datisraar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ik heb m’n spaargeld van OB ook naar Santander overgemaakt, en niet alleen de overzichtelijke app, maar ook de snelheid van overboeking is een verademing. ‘s ochtends vroeg na een overboeking, staat voor 12.00 uur op je Nederlandse rekening. Kan OB ook wat van leren.
Huh wat geven zij gewoon 3.6% rente? Of is dat weer zo'n lokkertje met een tijdelijke rente?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
page404 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Huh wat geven zij gewoon 3.6% rente? Of is dat weer zo'n lokkertje met een tijdelijke rente?
Tja, dan is alles wel een ‘lokkertje’. Een gewone gratis spaarrekening met een variabele rente, niks mis mee.
Pagina: 1 ... 74 ... 88 Laatste