Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
RobertMe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Dat is helemaal niet zo bijzonder. Google Pay / Apple Pay / OpenBank Pay / ... zijn allemaal unieke kaarten met unieke identifiers. Deze virtuele / app varianten zijn dus helemaal geen kopie van de originele, fysieke, pas. Het kan waarschijnlijk zelfs net zo goed zijn dat fysiek een V-Pay pas hebt (van Visa) en met mobiel betalen MasterCard Debit, of juist fysiek Maestro en mobiel Visa Debit.

Er is geen enkele koppeling / relatie tussen beide passen. Behalve dat je je identificeert bij bv Google Pay op basis van de fysieke pas, en dat beide afschrijven van dezelfde rekening.
Veel banken verdelen hun klanten over meerdere partijen (Wij wel in elk geval).
En een pas is een pas. Of de hash nu op je telefoon staat of op een chippie in het plastic. Of desnoods in een implantaat. Het enige dat nodig is, is dat de hash aan de juiste bankaccount hangt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Feit is dat je hierdoor ineens weer merkt dat we in Nederland een flink stukje voorsprong hebben qua betalingsverkeer (wat wel rap ingelopen wordt). Vroeger wist je niet beter dan dat alle banktransacties traag waren, en dat je alleen geld kon opnemen tot 16u want daarna was de bank gesloten :+
Dit stoort mij persoonlijk niet.
Ik ben blij met Openbank en andere banken die een serieuze concurrent vormen tegen de Nederlandse banken.
De Nederlandse banken kunnen misschien wel snel zijn maar ze worden steeds duurder en duurder en geven weinig rente, het zijn graaiers in dat opzicht.
Dus als Openbank dan maar wat trager is, dan is dat maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Nou inderdaad, zag gisteren weer de maandelijkse kosten voor de ING voorbij komen.
Kosten eigen rekening (3,15), kosten gezamenlijke rekening (3,15), extra kosten extra gebruiker gezamenlijke rekening (1,10). Mijn vriendin zit bij een andere bank en betaald daar ook nog kosten.

Rente op spaargeld is niet noemenswaardig.
De rekening van mijn zoontje is dan weer wel gratis :P

Het rente en kostenverschil met Openbank is maandelijks toch een leuk bedrag inmiddels.

Er zijn nog wat verschillen die in het voordeel zijn van de NL banken, maar zodra ook deze ingelopen zijn zie ik mijzelf wel definitief overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:38
B-Real schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:31:
Er zijn nog wat verschillen die in het voordeel zijn van de NL banken, maar zodra ook deze ingelopen zijn zie ik mijzelf wel definitief overstappen.
Vraag is of OpenBank die gaat inlopen.

En om die zelf meteen te beantwoorden: ik denk het niet. Als ze serieus de Nederlandse markt wilden betreden hadden ze IMO ook wel iets met iDeal gedaan. En nu falen zelfs soms online aankopen met de MasterCard omdat deze een Spaanse BIN heeft en daardoor regioblokkades worden opgeworpen etc.. En daarnaast zou een NL IBAN toch ook op zijn minst zwer wenselijk zijn.
Vergelijk vervolgens met Revolut en ik meen ook N26: iDeal support, ik meen geen/veel minder problemen met de MasterCard met regioblokkades, en bij Revolut tegenwoordig ook een NL IBAN.

En v.w.b. de NL IBAN "maar IBAN discriminatie mag toch niet?!. Maar dat klopt maar voor de helft, IBAN discriminatie mag niet tussen betaalrekeningen. Aanbieders van spaarrekeningen mogen zelf eisen stellen. Dus met OpenBank kun je het vergeten om bv een spaarrekening aan te houden bij LeasePlan Bank, terwijl dat nu met de NL IBAN van Revolut wel lukt. Na navraag van een Tweaker, that is. En de rente bij LPB is wellicht niet heel interessant ten opzichte van OB, maar hetzelfde geldt mogelijk ook voor bv Raisin (die vereisen meen ik ook een NL IBAN als tegenrekening).

Toevoeging/edit:
En zelfs bij Revolut wordt nu nog veelvuldig geklaagd over dat het nog geen alternatief is (in die ~2 maanden dat ze NL IBANs gebruiken). Want, belangrijkste reden, "Tikkie werkt niet". Waarbij het onderliggende probleem is dat Revolut het "Naam controle" systeem niet ondersteund. En zo zijn er meer diensten (o.a. overheid?) die hier gebruik van maken en Revolut "nog steeds niet" werkt. En dit is dus ook weer iets dat OB niet ondersteund.

Enige hoop voor OB als serieus alternatief zou dan moeten komen uit Europa brede zaken. Waarbij er volgens mij wel een verplichting komt voor een Europees "Naam controle" systeem. En de maker van iDeal al is overgenomen met als doel ern Europa brede variant te maken. Maar dan heeft OB nog steeds geen NL IBAN.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Oh ik zie Openbank ook niet per definitie als "de toekomst", ik bedoel meer te zeggen dat het nu in elk geval erg eenvoudig is om rekeningen te openen bij andere (buitenlandse) banken met minder kosten en veel hogere rente percentages.

Dat gaat nog wel wat gepaard met wat nadelen zoals je zelf ook al schrijft, maar vroeg of laat is er ongetwijfeld een bank die ook dat inloopt.

Op dit moment ben ik nog wel enigszins gehecht aan mijn ING rekening, maar de kosten zullen alleen maar hoger worden en daar kom je niet onderuit. Voor het rentepercentage heb ik inmiddels Openbank als alternatief. Waarbij ik wel van plan ben om, uit interesse, ook de Openbank betaalrekening wat meer te gaan gebruiken komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NicoHF schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 02:37:
[...]

Dit stoort mij persoonlijk niet.
Ik ben blij met Openbank en andere banken die een serieuze concurrent vormen tegen de Nederlandse banken.
De Nederlandse banken kunnen misschien wel snel zijn maar ze worden steeds duurder en duurder en geven weinig rente, het zijn graaiers in dat opzicht.
Dus als Openbank dan maar wat trager is, dan is dat maar zo.
Je krijgt waar je voor betaalt. Graaiers zitten overigens in de directie van elk willekeurig bedrijf.

Over rente, daar kan je ook over klagen, maar is de standaard wet van vraag en aanbod. Het geld klotst in Nederland langs de plinten omhoog. Waarom zouden banken rente betalen voor geld wat ze helemaal niet willen?
En dan nog "duurder en duurder" we hebben het over een euro of 3 per maand. Dat is een welgeteld 1 kopje koffie.

Goed, maar daarmee gaan we offtopic. Zolang openbank geen ideal aanbiedt is ze in geen enkel opzicht een serieuze concurrent. De meestgebruikte functionaliteit in NL is immers ideal. (voor webshops en betaalverzoeken)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Je krijgt waar je voor betaalt. Graaiers zitten overigens in de directie van elk willekeurig bedrijf.

Over rente, daar kan je ook over klagen, maar is de standaard wet van vraag en aanbod. Het geld klotst in Nederland langs de plinten omhoog. Waarom zouden banken rente betalen voor geld wat ze helemaal niet willen?
En dan nog "duurder en duurder" we hebben het over een euro of 3 per maand. Dat is een welgeteld 1 kopje koffie.

Goed, maar daarmee gaan we offtopic. Zolang openbank geen ideal aanbiedt is ze in geen enkel opzicht een serieuze concurrent. De meestgebruikte functionaliteit in NL is immers ideal. (voor webshops en betaalverzoeken)
Dat kopje koffie is anders wel gemiddeld 42% gestegen in de afgelopen 5 jaar.

Ik zie het ook zeker niet als vervanging maar als extra rekening voor erbij

Volgens mij kan je trouwens wel volledig op gratis banken door een combinatie te nemen van Revolut en Openbank misschien nog aangevuld met N26
Dan heb je een bankpas van Openbank en Ideal van Revolut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NicoHF schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Dat kopje koffie is anders wel gemiddeld 42% gestegen in de afgelopen 5 jaar.

Ik zie het ook zeker niet als vervanging maar als extra rekening voor erbij

Volgens mij kan je trouwens wel volledig op gratis banken door een combinatie te nemen van Revolut en Openbank misschien nog aangevuld met N26
Dan heb je een bankpas van Openbank en Ideal van Revolut
Ja klopt, maar ik vraag me dan altijd wel af hoe het verdienmodel van de gratis banken in elkaar zit. Ook zij hebben behoorlijke overheadkosten op het gebied van fraudeverplichtingen, operationeel beheer, security. En iDEAL is geen gratis platform.
https://www.currence.nl/en/products/ideal/fees-ideal/

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:17
B-Real schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:31:
Enige reden om de rekening aan te houden voor mij persoonlijk, is alleen vanwege het altijd gratis Travel+ pakket (gunstige wisselkoers). Voor de rest zie ik weinig voordelen om van de rekening gebruik te maken. Spaarrekening is vanwege erfbelasting ook niet interessant, ondanks de hogere rente.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 14:41
Mistraller schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Ja klopt, maar ik vraag me dan altijd wel af hoe het verdienmodel van de gratis banken in elkaar zit. Ook zij hebben behoorlijke overheadkosten op het gebied van fraudeverplichtingen, operationeel beheer, security. En iDEAL is geen gratis platform.
Verdienmodel zit aan van alles en nog wat:
- rente verschil van lenen vs uitkeren
- extra diensten verkopen (Openbank heeft bijv. Robo-adviser, travel+ enz., revolut en N26 hebben verschillende abonnementsvormen)
- Functionaliteit van de gratis variant beperken (Revolut en N26)
- Limiteren van geldopnname zonder extra ( bijv. 3 tot 5 x per maand, of alleen bij bepaalde banken)
- Verdienen aan wisselkoers

etc. etc. etc.

Dus maak je vooral geen zorgen over het verdienmodel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:16
Mistraller schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Banken verdienen op veel meer manieren hun geld, dan via de inkomsten van betaalpakketten alleen. In veel (Europese) landen zijn er opties voor een gratis bankrekening. Zo is een rekening bij ING Duitsland bijvoorbeeld kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
geishin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Verdienmodel zit aan van alles en nog wat:
- rente verschil van lenen vs uitkeren
- extra diensten verkopen (Openbank heeft bijv. Robo-adviser, travel+ enz., revolut en N26 hebben verschillende abonnementsvormen)
- Functionaliteit van de gratis variant beperken (Revolut en N26)
- Limiteren van geldopnname zonder extra ( bijv. 3 tot 5 x per maand, of alleen bij bepaalde banken)
- Verdienen aan wisselkoers

etc. etc. etc.

Dus maak je vooral geen zorgen over het verdienmodel :*)
Ik werk bij een bank... dus dat ken ik. Maar kijkende naar Openbank; ik heb de indruk dat die vooral veel klanten in betalen en sparen hebben. Geldopnames, wisselkoersen; zijn geen dingen waar openbank imho op binnenloopt.
Ik denk dat er bij openbank echt wel santander geld bij moet.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Enige reden om de rekening aan te houden voor mij persoonlijk, is alleen vanwege het altijd gratis Travel+ pakket (gunstige wisselkoers). Voor de rest zie ik weinig voordelen om van de rekening gebruik te maken. Spaarrekening is vanwege erfbelasting ook niet interessant, ondanks de hogere rente.
Wij sparen al ons spaargeld bij Openbank. We zijn getrouwd en op de hoogte van de erfbelasting. We gaan er niet vanuit dat er iets gebeurd en hebben ook niet de ambitie om jaren bij Openbank te blijven sparen.

Het is gemakkelijke bank met een prima rente (momenteel tegen 3,65% voor 6 maanden). Na die tijd zie ik het wel weer en als er een alternatieve bank is dat is dat altijd een optie. Maar ’niet interessant’ vanwege de erfbelasting vind ik niet altijd een legitieme reden.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Wij sparen al ons spaargeld bij Openbank. We zijn getrouwd en op de hoogte van de erfbelasting. We gaan er niet vanuit dat er iets gebeurd en hebben ook niet de ambitie om jaren bij Openbank te blijven sparen.

Het is gemakkelijke bank met een prima rente (momenteel tegen 3,65% voor 6 maanden). Na die tijd zie ik het wel weer en als er een alternatieve bank is dat is dat altijd een optie. Maar ’niet interessant’ vanwege de erfbelasting vind ik niet altijd een legitieme reden.
Idem hier en ook op haar naam open ik nu een welkom spaar, weer 6 maanden.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:49

Mentalist

[avdD]

Is het mogelijk om meer dan 6 maanden geschiedenis van een eCommerce card te zien?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:58
Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand al de bonus van de recent (9 januari) afgelopen spaaractie gekregen?
Bij eerdere acties was OpenBank heel snel daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:01
Globalcitizen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:14:
Uit nieuwsgierigheid: heeft iemand al de bonus van de recent (9 januari) afgelopen spaaractie gekregen?
Bij eerdere acties was OpenBank heel snel daarmee.
In de voorwaarde staat februari, dus even geduld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMiep
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 10:29
mikeyfire643 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:51:
[...]

In de voorwaarde staat februari, dus even geduld…
mij mij staat in het PDF met de voorwaarden 'tweede helft van januari' ,
dus net iets eerder ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-01 15:11
Er zijn voors en tegens...

VOOR de bank spreekt de enorme hulpvaardigheid van hun NEDERLANDS sprekende medewerkers, die je tot laat op de dag bij de koffie weg kan halen om uitleg te geven, wat over het algemeen accuraat gebeurt.
De SNELLE telefonische bereikbaarheid is echt TOP.

Het zelf goed kunnen regelen van meer of mindere veiligheid per handeling is echt perfect. Dagelijks bankieren kan lekker simpel worden ingesteld met pin toegang zonder sms, terwijl voor betalingen als zodanig tenminste sms beveiliging werkt, en op de spaarrekening kan je de zwaarste beveiliging instellen.

Typisch vond ik dat kleine geldbedragen lang, tot wel enkele dagen, door het riool van het internet kruipen, maar dat een bedrag als 600 euro van onze nederlandse SNS, binnen het kwartier aan kwam, met de vermelding: "onmiddellijke" overboeking. Ik kan me niet herinneren ook maar enige bijzondere spoedinstelling te hebben aangevraagd. Misschien is het standaard dat grote bedragen boven xxx euro sneller gaan dan normaal?

TEGEN de bank spreekt de trage postkoets bezorging van de eerste afzonderlijke zaken, zoals van betaalpas/mastercard en elektronische handtekening. Soms ruim langer dan een week. Op zich is dat maar iets éénmaligs, maar in deze tijd van flitsende bezorgdiensten tamelijk achterlijk.

Men beloofde verbetering. Het is daarenboven dringend noodzakelijk de betalingen meer te specificeren. Nergens is te vinden vanaf welke rekening bedragen zijn ontvangen. Correcties zijn op die manier lastig.

Het is eenvoudig om een spaarrekening te koppelen aan de betaalrekening, maar toch vind ik het nog onduidelijk hoe de europeesche garantie FEITELIJK werkt, in vergelijking met de nederlandse. Na de val van de DSB kon ik vanuit de leunstoel afwachten met minimale moeite om het spaargeld binnen de kortste tijd terug te krijgen. Ik betwijfel ten sterkste of dat in Spanje net zo makkelijk gaat!

Per saldo, is OpenBank nu onze bankier, en hebben we de ING rekening opgezegd, sinds we voor een eenvoudige en/of wijziging niet meer in onze GROTE woonplaats terecht konden. In onze gemeente van meer dan 120 duizend inwoners, is er alleen nog maar een SNS en RegioBank kantoor.

Openbank is daarbij gratis, en de ING gaf toch al bijna geen rente meer, net zo weinig als de service.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mikeyfire643
De prijs voor travel+ is tijdelijk verlaagd naar 4,99.

Ben je op zoek naar de perfecte betaalpas voor je volgende reis? Zoek niet verder!

Het inschakelen van de reisvoordelen op je Я42 Betaalpas kost nu maar € 4,99 per maand. Geldig t/m 31-05-2024.

https://www.openbank.nl/r42-exclusieve-reisvoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:07
Ik kijk er denk ik compleet overheen maar waar kan ik het actuele rente percentage van de spaarrekening in de app zien?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vogels60 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:06:
Ik kijk er denk ik compleet overheen maar waar kan ik het actuele rente percentage van de spaarrekening in de app zien?
Niet. Je kunt wel ergens bij de documenten verweggestopt een (soort van?) rekeningafschrift vinden waar het rentepercentage van de laatste renteuitbetaling in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 22:47
Vogels60 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:06:
Niet zozeer in de app, maar bij het openen van een spaarrekening heb je een mail gekregen met de precontractuele informatie van de spaarrekening. Als je de PDF opent, zie je daarin welke rente er wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door pl0xs op 22-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Laatst online: 04:07
Ja, klopt ik weet wat het percentage is maar bij bijvoorbeeld CEB zie je de actuele rente en het opgebouwde rente saldo, dit kijkt natuurlijk lekker.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 17-05 01:39
Ja, ook maar eens gebeld. Ben klant sinds start OB.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Peet-je schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Ja, ook maar eens gebeld. Ben klant sinds start OB.
Kreeg je de welkome rente? Ik ben ook sinds start al klant van ze met alleen een betaal en prepaid cc maar nog geen spaar/deposito

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Openbank met vreemde valuta blijft fijn. Zeker met geldopnames.

Ik ging bij een geldautomaat in Tsjechie 7500CZK opnemen, corresponderend met ongeveer €300 bij de huidige koers.

Met een SNS pas en met conversie door de lokale bank in Tsjechie, zou het bedrag wat afgeschreven werd ongeveer €360 zijn.
Met SNS pas en met conversie door SNS zou het €315-€320 zijn, incl fee van pin automaat (range, omdat SNS de daadwerkelijke koers na een paar dagen kan corrigeren).
Met Rabo was het €5 lager, met ING ook.
Met Openbank was het €305,80 , maar daar zit nog 150CZK automaat FEE in, en die gaat nu door travel+ waarschijnlijk ook nog kwijtgescholden worden :)

(overigens, met Openbank + locale cz bank conversie zou het ook €345 worden... schandalig eigenlijk dat dat mag, mijn zwager trapte er bij een winkel dus in en betaalde zo €10 teveel op een bedrag van €60. Je kreeg bij die pinautomaat of bij winkelbetaal automaat dus keuze om te betalen in EUR of in CZK, (F1 of F4 toets), dan moet je dus kiezen voor CZK!!!! want alleen dan gebeurt de conversie van CZK naar EUR bij je eigen bank.)

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 24-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:18
Ik heb ook een keer of 3 een digitale transactie gedaan in dollars en ponden met de kaartgegeven van de e-commerce kaart, maar daarbij wat wisselende ervaringen mee.
Heb een keer vrijwel exact de toen geldende wisselkoers betaald, maar die andere twee keer was het iets minder gunstig en werd een dag later nog een klein bedrag afgeschreven ( kaart had zelfs een negatief saldo hierdoor )
Ben er niet meer achteraan gegaan en heb het saldo gelijk aangevuld, maar ik gebruik Openbank hier in iedergeval niet meer voor.

Die voordelige voorwaarden zullen wel enkel van toepassing zijn op transacties die je met de fysieke pas uitvoert in het buitenland.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 24-01-2024 14:38 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koers CZK EUR was in iedergeval incl alle commissies voor bijna alle betalingen (in winkels) het meest gunstig met Openbank pas met travel+. Op elke €5 scheelde het soms 3 tot 5 cent per keer met de eerstvolgende goedkoopste (Rabo met gold pakket). Met SNS liep het verschil op naar soms 25cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 17-05 01:39
NicoHF schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Kreeg je de welkome rente? Ik ben ook sinds start al klant van ze met alleen een betaal en prepaid cc maar nog geen spaar/deposito
Ja, spaar er echter wel sowieso al die tijd ook, maar toch fijn om, naast Raisin e.d., een halfjaar ietwat meer rente te ontvangen zonder het "vast" te zetten.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:37
Ik begrijp het gedoe om erfbelasting niet zo..
Openbank weet niet dat je overleden bent. Je partner maakt de centen over, desnoods naar haar eigen Openbank spaar.
Jaarlijks geeft Openbank een nulsaldo door aan de NLse belastingdienst. Klaar. Geen enkele derde partij behalve je partner gaat een overlijdensakte naar een instantie sturen.

Het wordt pas vervelend als jij én je partner tegelijk/snel na elkaar overlijden (auto ongeluk, vliegramp) en er nog andere erfgenamen zijn die zich totaal geen raad weten, en dus de banken gaan bellen en informeren over jullie overlijden --> bam. Probleem. Dat moeten ze juist niet doen. Zou naar mijn mening nooit de standaard actie moeten zijn. Eerst uitzoeken wat je rechten zijn.
Dat is ook wat ik in reviews lees. Onwetenden die zich nooit in erfbelasting hebben verdiept en maar verwachten dat verschilende instanties en bedrijven erop zitten te wachten om hun te helpen en overal een bericht of akte heen sturen.

Wat dat betreft zijn we misschien een beetje verwend in NL. Gewend aan consumentenbescherming etcetera. Dat is echt niet standaard in de wereld.

Eigenlijk kan je het beste wat instructies opnemen in een testament. Als je echt drama en gedoe wil voorkomen voor nabestaanden is dat sowieso een must om op te stellen. Zeker bij meerdere potentiële erfgenamen hoe lief ze ook lijken nu je nog leeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 25-01-2024 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jazco2nd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 03:00:
Jaarlijks geeft Openbank een nulsaldo door aan de NLse belastingdienst.
En de belastingdienst denkt dan niet "die's al lang dood?! Maar heeft wel nog een rekening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:50
RobertMe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:26:
[...]

En de belastingdienst denkt dan niet "die's al lang dood?! Maar heeft wel nog een rekening".
Een rekening waar nul euro op staat is niet super interessant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
marcelcee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:31:
[...]

Punt is dus dat de belastingdienst dan nog steeds een aanlevering krijgt voor de BSN van een overledene. Zeker als dat meerdere jaren gebeurt is dat toch verdacht als zijnde "overlijden is nooit doorgegeven aan de bank en rekening is (potentieel) door nabestaanden leeg getrokken".
Vraag is echter wel ook of het de Nederlandse belastingdienst deert. Zolang zij maar de Nederlandse erfbelasting ontvangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Denk het niet. Wat boeit hun het nou, ze hebben het al druk genoeg met andere zaken die niet lekker lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Openbank weet niet dat je overleden bent. Je partner maakt de centen over, desnoods naar haar eigen Openbank spaar.
Jaarlijks geeft Openbank een nulsaldo door aan de NLse belastingdienst. Klaar. Geen enkele derde partij behalve je partner gaat een overlijdensakte naar een instantie sturen.

Het wordt pas vervelend als jij én je partner tegelijk/snel na elkaar overlijden (auto ongeluk, vliegramp) en er nog andere erfgenamen zijn die zich totaal geen raad weten, en dus de banken gaan bellen en informeren over jullie overlijden --> bam. Probleem. Dat moeten ze juist niet doen. Zou naar mijn mening nooit de standaard actie moeten zijn. Eerst uitzoeken wat je rechten zijn.
Dat is ook wat ik in reviews lees. Onwetenden die zich nooit in erfbelasting hebben verdiept en maar verwachten dat verschilende instanties en bedrijven erop zitten te wachten om hun te helpen en overal een bericht of akte heen sturen.

Wat dat betreft zijn we misschien een beetje verwend in NL. Gewend aan consumentenbescherming etcetera. Dat is echt niet standaard in de wereld.

Eigenlijk kan je het beste wat instructies opnemen in een testament. Als je echt drama en gedoe wil voorkomen voor nabestaanden is dat sowieso een must om op te stellen. Zeker bij meerdere potentiële erfgenamen hoe lief ze ook lijken nu je nog leeft.
Wij hebben onze inloggegevens in elk geval gedeeld voor als er met één van ons iets gebeurd. De een belt Openbank om het geld over te maken naar de andere rekening bij Openbank.

De tip om het te delen met ‘nabestaanden’ bij overlijden van beiden is wel een goede van je. Niemand weet van het bestaan van die rekeningen in onze familie. We houden dat graag zo, gaat niemand wat aan hoe goed we het precies hebben. Maar in het geval van overlijden van beiden wordt het anders…

Ergens zou ik ook ‘blij’ zijn als er een andere bank zonder erfbelasting een hoge variabele rente heeft met alle voordelen van Openbank.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:50
RobertMe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:40:
[...]

Vraag is echter wel ook of het de Nederlandse belastingdienst deert. Zolang zij maar de Nederlandse erfbelasting ontvangen hebben.
Jij hebt ‘m door. Het hele punt was toch ook juist dat je in Spanje niet in allerlei perikelen verzeild wilt raken… Uiteraard voldoe je in Nederland aan je verplichtingen, dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
marcelcee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:31:
[...]

Voor erfbelasting telt het saldo op het moment van overlijden. Dat later het saldo nul is is niet van belang voor de buitenlandse belastingdienst.

Ik denk dat je weg komt met het niet voldoen aan de erfwetgeving in het buitenland omdat je de bankrekening met de inloggegevens kunt sluiten zonder additionele controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
[...]

Je haalt de NLse met de Spaanse in de war.
De NLse belastingdienst heeft haar taak al volbracht: alle belastingen innen. En is dus klaar. Ze gaan nul energie stoppen om de Spaanse belastingdienst te helpen. Het is een organisatie die belasting int voor de Nederlandse staat. Niet de Spaanse.

Ik ken een vergelijkbare situatie met een rekening die al 25 jaar bestaat na overlijden.. Waarom de bank in dat land de rekening maar niet opheft.. geen idee. Maar er is natuurlijk ook geen belastingplicht meer in Nederland want die persoon bestaat niet meer en alles was in de eerste 2 jaar na overlijden al afgehandeld met de belastingdienst en notaris.

Dus die rekening meldingen naar de Belastingdienst landen allang nergens meer.

Overigens, algemeen: in NL mag je erfbelasting die je verplicht bent te betalen in het buitenland aftrekken van de erfbelasting die je in NL moet betalen (is hier ook nogal hoog: 30% voor elke ontvanger).

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 25-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05 21:09

Je hebt zeker een punt en dat weerhoudt mij toch om niet al m’n spaargeld bij OB te zetten. Mijn vriendin heeft mijn OB inloggegevens en wanneer het mijn tijd is, hebben we afgesproken dat zij zsm alles terugboekt naar Nederlandse rekening en de rekening op 0€ laat staan totdat OB vanzelf na …inactiviteit de rekeningen opheft. Je wilt echt geen gedoe met Spaanse belastingen en erfrecht met OB. Laten ze het in Nederland maar regelen met de Nederlandse belastingdienst. Je hebt ook een punt als we tesamen opeens gaan hemelen. Wie regelt dan wat van de erfgenamen…..moet ik over nadenken hoe we dat gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Vandaag werd mijn betaalpas via de mobiel geweigerd. Meerdere daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-04 06:48
NicoHF schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:02:
Ik heb via Apple Pay met mijn Openbank pas in iedergeval bij de jumbo kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Alleen mobiel? Welke mobiele oplossing? Werkte de pas dus wel? En zo ja wat voor een pas?

OpenBank Pay is MasterCard Debit, altijd, onafhankelijk van de fysieke pas. Fysieke pas hebben ze tot juli nog Maestro uitgegeven. En de acceptatie van MasterCard / Visa Debit is nog steeds niet 100%. Dat zou dus een mogelijke oorzaak kunnen zijn (MasterCard Debit dat niet geaccepteerd wordt en fysiek lukt het wel, maar met een Maestro pas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Alleen mobiel? Welke mobiele oplossing? Werkte de pas dus wel? En zo ja wat voor een pas?

OpenBank Pay is MasterCard Debit, altijd, onafhankelijk van de fysieke pas. Fysieke pas hebben ze tot juli nog Maestro uitgegeven. En de acceptatie van MasterCard / Visa Debit is nog steeds niet 100%. Dat zou dus een mogelijke oorzaak kunnen zijn (MasterCard Debit dat niet geaccepteerd wordt en fysiek lukt het wel, maar met een Maestro pas).
Met Android mobiel, de pas van openbank had ik niet bij me.
Net kon ik weer niet betalen met Android nfc

M'n kaart werd geweigerd net dat stond op het display van het pin betaalkastjeen toestraks wist ik niet wat voor melding er op stond maar ik weet wel dat Mastercard daar geaccepteerd wordt want eerder kon ik daar wel betalen.
Saldo is ruim voldoende staat meer dan 500 op dus daar kan het niet aan liggen.
M'n NFC chip werkt ook gewoon goed.

Had gelukkig nog me betaalpas van een andere bank bij me die deed het wel.

Dit is wel een probleem nu kan er niet op vertrouwen dat het altijd werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door NicoHF op 29-01-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05 21:09
NicoHF schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:17:
[...]

Met Android mobiel, de pas van openbank had ik niet bij me.
Net kon ik weer niet betalen met Android nfc

M'n kaart werd geweigerd net dat stond op het display van het pin betaalkastjeen toestraks wist ik niet wat voor melding er op stond maar ik weet wel dat Mastercard daar geaccepteerd wordt want eerder kon ik daar wel betalen.
Saldo is ruim voldoende staat meer dan 500 op dus daar kan het niet aan liggen.
M'n NFC chip werkt ook gewoon goed.

Had gelukkig nog me betaalpas van een andere bank bij me die deed het wel.

Dit is wel een probleem nu kan er niet op vertrouwen dat het altijd werkt.
Dat was balen, kan altijd gebeuren natuurlijk maar liever niet. Daarom lijkt het mij verstandig om inderdaad ieder geval 2 banken te hebben. Op gebruikers recensies bij trustpilot lees je ook wel eens dat een pas van een willekeurige bank het afrekenen in de supermarkt het niet deed, en dan sta je daar dan bij de kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verschilt per pin automaat.

Acceptatie is vooralsnog hoog, en ook in buitenland (non -EUR) van Apple pay.

Maar heb wel gehad dat de Apple Pay Rabo het wel deed, en OpenBank niet.
Of dat apple pay het helemaal niet deed (oude pin automaat bij een marktkraam hier in het dorp, nov 23). Bij diezelfde pinautomaat deed contactloos van Openbank en andere bank het ook niet, maar alleen Rabo fysiek. Dat ligt dus meer aan de updates die die pinautomaten ontvangen.

Vooralsnog is het via Apple Pay als een zonnetje en kon ik afgelopen weken bij zelfs obscure parkeer automaten in het buitenland gewoon ermee betalen.
Evenals het betalen van een webshop via de webversie van Apple Pay (als tegenhanger van de in NL veel gebruikte iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wat is voor de spaarrente nu het beste om te doen: ervoor zorgen dat je saldo op de 1e en laatste dag van de maand hetzelfde is?
Of berekenen ze de rente uit voor elke dag, en krijg je vervolgens 1x in de maand uitbetaald?

Ik probeer tegenwoordig veel uitgaves met ICS Euroclix creditcard te doen en deze alleen in zoverre af te lossen dat het mij geen rente kost. Hierdoor kan ik mijn spaarsaldo maximaal houden.

Maar soms ontkom je er niet aan meer uit te geven dan er binnenkomt (zorgverzekering incasso in januari voor hele jaar, erfpacht, ozb, belasting aangifte).

Dan haal ik wat van de spaarrekening maar dit vul ik rond de 27e altijd weer aan (en zorg ervoor dat ik altijd minimaal 600 stort en altijd eerst naar de betaalrekening).
Mijn idee is dat ik de periode tussen opnemen en storten zo klein mogelijk houd (dankzij een ICS Euroclix creditcard).

Maar misschien doe ik het helemaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:12
Je schrijft niet of je het probeerde via de Openbank app of via Google Pay? Ik heb mobiel betalen via de Openbank app namelijk nooit goed aan de praat gekregen. Met een in Wallet toegevoegde betaalpas (zowel Maestro als Mastercard) gaat mobiel betalen via Google Pay bij mij WEL goed.

[ Voor 3% gewijzigd door U123456 op 29-01-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Laatst online: 18-05 16:38

LGU

Jazco2nd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:54:
Wat is voor de spaarrente nu het beste om te doen: ervoor zorgen dat je saldo op de 1e en laatste dag van de maand hetzelfde is?
Of berekenen ze de rente uit voor elke dag, en krijg je vervolgens 1x in de maand uitbetaald?

Ik probeer tegenwoordig veel uitgaves met ICS Euroclix creditcard te doen en deze alleen in zoverre af te lossen dat het mij geen rente kost. Hierdoor kan ik mijn spaarsaldo maximaal houden.

Maar soms ontkom je er niet aan meer uit te geven dan er binnenkomt (zorgverzekering incasso in januari voor hele jaar, erfpacht, ozb, belasting aangifte).

Dan haal ik wat van de spaarrekening maar dit vul ik rond de 27e altijd weer aan (en zorg ervoor dat ik altijd minimaal 600 stort en altijd eerst naar de betaalrekening).
Mijn idee is dat ik de periode tussen opnemen en storten zo klein mogelijk houd (dankzij een ICS Euroclix creditcard).

Je rente ontvang je 1x per maand en wordt per dag berekend over het actuele. Het is dus lonend om zo snel mogelijk (extra) geld om je spaarrekening te hebben omdat het dan rentedragend is.

[ Voor 4% gewijzigd door LGU op 29-01-2024 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Jazco2nd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:54:

Spaarrente wordt altijd per dag gerekend. Dus het makkelijke voorbeeld met de actierente van 3,65% en ACT/ACT in een niet-schrikkeljaar of 365/365 betekent dat elke dag (om middernacht?) naar het saldo wordt gekeken en dan krijg je daarover 0,01% rente (3,65 / 365 dus).

Zou anders ook leuk zijn met OB met de "willekeurige" renteuitbetaling. Hele maand (/de eerste van de maand) bij een andere bank het geld zetten en dan even 2 dagen in de maand naar OB verplaatsen voor maximale rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Toe net weer melding kaart geweigerd.
Kan er dus niet op aan dat ik kan betalen en moet dus op zoek naar alternatieve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
U123456 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Je schrijft niet of je het probeerde via de Openbank app of via Google Pay? Ik heb mobiel betalen via de Openbank app namelijk nooit goed aan de praat gekregen. Met een in Wallet toegevoegde betaalpas (zowel Maestro als Mastercard) gaat mobiel betalen via Google Pay bij mij WEL goed.
Als ik het via Google Pay deed dan zette ik dat er wel bij, maar nee heb het niet via Google Pay gedaan maar via de OB app en dan rechtsreeks met NFC op een Android Samsung S klasse telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gixxerk4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 08:11
NicoHF schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Als ik het via Google Pay deed dan zette ik dat er wel bij, maar nee heb het niet via Google Pay gedaan maar via de OB app en dan rechtsreeks met NFC op een Android Samsung S klasse telefoon
Staat bij je android instellingen de Open Bank app ingesteld als standaard onder contactloze betalingen?
Het lijkt erop dat je maar 1 betaalmethode kan kiezen. Word niet aangezet als je de Open Bank app opent.
Ik gebruik dan ook Garmin pay en de normale bank als standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gixxerk4 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Staat bij je android instellingen de Open Bank app ingesteld als standaard onder contactloze betalingen?
Het lijkt erop dat je maar 1 betaalmethode kan kiezen. Word niet aangezet als je de Open Bank app opent.
Ik gebruik dan ook Garmin pay en de normale bank als standaard.
Die staat inderdaad geselecteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1THtMmbJ4LCry1Hrzw9tvVPTa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBBu8pFgIPJmYaMyVoLChrgN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gixxerk4
Nou dan ga ik vanavond bij de AH ook eens testen. Laat het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Maar dan zou het na aanvullen met 10 toch moeten zijn rekeningsaldo 20, beschikbaar saldo 10, inhoudingen 10?

beschikbar beginsaldo 10, rekeningsaldo 10, inhoudingen 0
uitgave 10 -> inhoudingen 10
beschikbaar saldo 0, rekeningsaldo 10, inhoudingen 10

aanvullen met 10, inhoudingen blijft 10
dan zou - als daadwerkelijk is aangevuld, het beschikbaar saldo 10 moeten zijn en het rekeningsaldo 20

Als ik @Trank00l goed begrijp, blijft het beschikbaar saldo echter op 0 staan, ondanks het aanvullen.

Het was me niet opgevallen dat het anders werkt dan @RobertMe beschrijft (nooit opgevallen dat de som van beschikbaar saldo en inhoudingen anders was dan het rekeningsaldo, of het rekeningsaldo naar mijn rekening overgeboekt geld niet includeerde), maar ik zal er eens goed op letten.
@Trank00l Ik heb er de laatste tijd nog eens op gelet, bij mij klopt het wel als ik geld uitgeef of weer aanvul, maar hat kan wel erg lang duren voordat alles weer verwerkt is, en rekeningsaldo en beschikbaar gelijk zijn.
NicoHF schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:12:
Dat is vervelend, het is vooral ook gek dat het de ene keer wel, de andere keer niet werkt (als ik dat goed heb begrepen tenminste). Dan zou ik denken dat er in principe voor de betaalterminalhouder toch een reden te vinden moet zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 29-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
NicoHF schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:12:
Wordt betaling ook geweigerd met fysieke kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
appie39 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Wordt betaling ook geweigerd met fysieke kaart?
Dat weet ik niet had de pas niet bij mij.
Ik zal die wel meenemen en dan gaan proberen als het via de mobiel weer mislukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben wel beetje klaar met Openbank. Maak zojuist via Instant payments een paar tientjes over van Bunq naar Openbank. Normaliter binnen een paar seconden op de rekening.

3 uur later nog niets, bij bunq staat er dat het met IP is verstuurd. Ik probeer het na 2 uurtjes vervolgens nogmaals met een euro en die staat er wel direct op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gixxerk4
Betalen bij AH ging in een keer goed. Had wel pas pagina geopend maar geen enkel probleem.
Werkt dus bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Ben hier al weken bezig om een rekening te openen. Iedere keer wordt mijn documentatie afgekeurd - nu doen ze al 3 dagen over het verifiëren. Rekening openen van mijn partner was in twee dagen geregeld - die hoefde ook helemaal geen documentatie op te sturen... bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Trank00l schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:09:
Ben wel beetje klaar met Openbank. Maak zojuist via Instant payments een paar tientjes over van Bunq naar Openbank. Normaliter binnen een paar seconden op de rekening.

3 uur later nog niets, bij bunq staat er dat het met IP is verstuurd. Ik probeer het na 2 uurtjes vervolgens nogmaals met een euro en die staat er wel direct op…
Als dat inderdaad een probleem voor je is, dan is Openbank niks voor je.

Instant Payment is vooralsnog bij de minderheid van de overschrijvingen, dus ik ga er al vanuit dat elke overschrijving minstens 1 werkdag duurt, en bij weekenden dus 3 (bij vrijdagmiddag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Instant Payment is vooralsnog bij de minderheid van de overschrijvingen, dus ik ga er al vanuit dat elke overschrijving minstens 1 werkdag duurt, en bij weekenden dus 3 (bij vrijdagmiddag).
Waar haal je de informatie vandaan dat de minderheid van de overschrijvingen met IP wordt behandeld? Het lijkt mij toch logisch dat als er aan wordt gegeven dat de transactie middels IP wordt gedaan dit dan ook daadwerkelijk gebeurd? Of is het gebaseerd op toeval?

Van de laatste 100 overschrijvingen van Bunq naar OB middels dezelfde methode zijn er 99 direct bijgeschreven, deze ene overschrijving dus niet. Als het een SEPA transfer was, wordt dat ook aangegeven bij de verzendende partij, wat dus ook niet het geval is.

Je geeft dus aan dat OB niet de bank voor mij is omdat ik verwacht dat een dienst die ze aanbieden ook daadwerkelijk werkt. Vreemde gedachtegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Get!em schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:07:
[...]

Instant payments wordt (tussen betaalrekeningen?) een Europese verplichting dit jaar. Waarbij de kosten ook gelijk moeten zijn aan een ouderwetse SEPA transactie. Dus dan moet IP wel gewoon werken tussen alle banken / betaalrekeningen en kan OB dus ook geen geld meer vragen voor (uitgaande) IP transacties en IP alleen doen naar Spaanse banken.

Maar ik verwacht eerder dat het bij @Trank00l om een hickup gaat in het IP verkeer, dat voor kan komen, en daardoor wordt teruggevallen op een ouderwetse SEPA transactie. Of het moet al zijn dat de transactie (bij Bunq?) als verdacht is gemarkeerd en bv handmatig gecontroleerd / geaccepteerd moet worden (door een Bunq medewerker dus). Gezien het blijkbaar normaliter dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Instant payments wordt (tussen betaalrekeningen?) een Europese verplichting dit jaar. Waarbij de kosten ook gelijk moeten zijn aan een ouderwetse SEPA transactie. Dus dan moet IP wel gewoon werken tussen alle banken / betaalrekeningen en kan OB dus ook geen geld meer vragen voor (uitgaande) IP transacties en IP alleen doen naar Spaanse banken.

Maar ik verwacht eerder dat het bij @Trank00l om een hickup gaat in het IP verkeer, dat voor kan komen, en daardoor wordt teruggevallen op een ouderwetse SEPA transactie. Of het moet al zijn dat de transactie (bij Bunq?) als verdacht is gemarkeerd en bv handmatig gecontroleerd / geaccepteerd moet worden (door een Bunq medewerker dus). Gezien het blijkbaar normaliter dan wel werkt.
Dank voor je reactie RobertMe. Komt dit wel vaker voor? ( tegenhouden ivm verdachte transactie ?) Het gaat om een bedrag van een paar tientjes en is ook al afgeschreven van mijn bunq rekening in de transactie staat ook dat het met IP is verstuurd en direct op de ontvangende rekening zou moeten staan. Mijn tweede transactie een uur na de "mislukte" transactie is wel gewoon direct aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik verwacht ook dat het om een hickup gaat, zeker als er 99 wel goed zijn gegaan bij deze Bunq OB overschrijving. Maar om nou een bank af te schrijven op 1 vertraagde overschrijving is ook erg overdreven...

Qua minderheid: laat ik het zo zeggen: van alle overschrijvingen vanuit verschillende banken die ik gedaan heb (waarbij OB een ontvanger of verzender is) afgelopen jaren (zowel in als uit) , is tot nog toe de minderheid met IP, zowel van prive naar prive, als van prive naar andere zakelijke rekeningen, incl europees. Als het dus IP is, zie ik dat zelf in iedergeval nu nog als positieve uitzondering.

Als het dit jaar uiteindelijk naar 100% gaat qua afspraak (en daarna nog implementatie) met alle EU banken, zou dat in iedergeval een enorme stap zijn.

Blijft over, dat je er nog steeds rekening kunt houden op vertraging bij bepaalde patronen, gezien openbank nu eenmaal triggerd op bepaalde patronen: grote bedragen, meerdere overschrijvingen op korte termijn achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
Ook zijn alle klaargezette betalingen geen IP. En veel betaling worden klaargezet voor dag X.

Door hickups en controles kan zijn dat een betaling niet IP is.

Zelf laatst ook een gewone betaling die er 3 dagen overdeed, een latere betaling was er eerder. Er kunnen diverse reden zijn. Het ontbreken van het IP gedeelte tussen diverse banken accepteer ik, gezien de veel hogere rente. Als ik bijvoorbeeld mijn glazenwasser betaal krijgt hij het bedrag in avond of de volgende dag. Voor de meeste cases lijkt me dat prima. Mooi als het direct kan en we moeten er aan blijven werken dat IP meer en meer de standaard wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door mikeyfire643 op 30-01-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mikeyfire643 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:01:
we moeten er aan blijven werken dat IP meer en meer de standaard wordt.
Dat hoeft dus niet meer. Want die Europa brede verplichting gaat dit jaar al in. En onderdeel daarvan is ook nog eens een Europa brede naamcontrole (is vanuit Nederland zelfs op aangestuurd om ook dat te verplichten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
https://www.ing.nl/particulier/betalen/garmin-pay

Voor mij (en nog wel een aantal hier geloof ik) was het gebruik van Garmin Pay zonder extra kosten de enige reden voor een open bank rekening. Dat is nu. Het meer nodig als je nl rekening bij de ing zit

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
Ik kan momenteel niet inloggen op de website van Openbank.
Weet heel zeker dat het documentnummer en toegangscode juist zijn.

hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 21:56
mpandroid schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:55:
Ik kan momenteel niet inloggen op de website van Openbank.
Weet heel zeker dat het documentnummer en toegangscode juist zijn.

hebben meer mensen hier last van?
Even voor je gestest, hier geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
Knielen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Even voor je gestest, hier geen problemen
Bedankt voor het testen.
Dan ga ik Klantenservice bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:01
NicoHF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Weet ook niet waarom ze zo werken en kennelijk zo lang duurt
Op zich is dat in Nederland ook wel zo, alleen zien we het niet. Bij ING gebeurt dit ook. Stel je koopt iets bij de supermarkt, dan staat er eerst 'Reservering' bij (open de transactie maar eens in de app).
Pas een dag later is deze echt verwerkt (en springt hij ook opeens van dag van aankoop naar de volgende dag).

Het saldo wat je in je ING app ziet is eigenlijk altijd 'Beschikbaar'.

Eigenlijk geeft OpenBank je méér informatie maar omdat we dat niet gewend zijn, lijkt het verwarrend :P
Mentalist schreef op maandag 15 januari 2024 @ 06:54:
Is het mogelijk om meer dan 6 maanden geschiedenis van een eCommerce card te zien?
Hier kreeg ik tot 2 weken terug altijd de melding dat ik pas meer kon zien als ik de SMS code invoer, maar nu komt die melding niet meer (nog steeds niet) en kan ik dus idd niet verder terug kijken. Misschien maar eens een mailtje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Wanneer schrijft Openbank de rente op de welkom spaarrekening erbij?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Strider schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:43:
Vanaf het moment dat de rekening geactiveerd is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Strider schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:43:
Elke maand, maar niet de eerste maar op de dag van openen. Als de rekening dus de 20e is geopend krijg je elke maand op de 20e de rente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikeyfire643
Slasher schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Vanaf het moment dat de rekening geactiveerd is.
Kunnen we in dit topic een FAQ aanmaken? Zo vaak dezelfde vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Elke maand, maar niet de eerste maar op de dag van openen. Als de rekening dus de 20e is geopend krijg je elke maand op de 20e de rente.
Met dien verstande dat openen en activeren niet hetzelfde is, ik heb op de 1e van de maand de rekening geopend, maar op de 8e is deze geactiveerd. Dus ik krijg op de 8e de rente uitkering.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Slasher schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Met dien verstande dat openen en activeren niet hetzelfde is, ik heb op de 1e van de maand de rekening geopend, maar op de 8e is deze geactiveerd. Dus ik krijg op de 8e de rente uitkering.
Potahto potayto :). Zeker gezien de Welkom Spaarrekening pas geopend wordt nadat OpenBank het account heeft geactiveerd. De Welkom Spaarrekening zal dus ook pas de 8e zijn geopend, maar de betaalrekening is dan meteen geopend bij de aanvraag om klant te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:29
Vandaag bij mij ook weer. Dat was al eerder gebeurd en leek te maken te hebben met een update van de Openbank app. Ook nu lijkt dat het geval, want die is 4 dagen geleden geupdate.

Met een tweede telefoon en de app "NFC Credit Card Reader" kan ik de kaart uitlezen. Als de telefoon wordt geweigerd ziet die app wel een mastercard maar de status is "Locked" en er is geen kaartnummer.
Na het opnieuw inschakelen van mobiel betalen in de Openbank app ziet de card reader app wel een geldige mastercard, met kaartnummer en vervaldatum. Tot nu toe werkte mobiel betalen in de winkel dan ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:02:
[...]

En is er zicht op je reeds opgebouwde rente en geldend rentepercentage gedurende een (eerste) maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
JBS schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:06:
[...]
En is er zicht op je reeds opgebouwde rente en geldend rentepercentage gedurende een (eerste) maand?
Nee

Btw: er is ook een zoekfunctie in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:06:
[...]
Nee. Elke maand krijg je wel een afschrift waar het op te zien is. Maar dat zit ergens verborgen in je documentatie tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Albert_x schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Vandaag bij mij ook weer. Dat was al eerder gebeurd en leek te maken te hebben met een update van de Openbank app. Ook nu lijkt dat het geval, want die is 4 dagen geleden geupdate.

Met een tweede telefoon en de app "NFC Credit Card Reader" kan ik de kaart uitlezen. Als de telefoon wordt geweigerd ziet die app wel een mastercard maar de status is "Locked" en er is geen kaartnummer.
Na het opnieuw inschakelen van mobiel betalen in de Openbank app ziet de card reader app wel een geldige mastercard, met kaartnummer en vervaldatum. Tot nu toe werkte mobiel betalen in de winkel dan ook weer.
Kunnen we hierop opmaken dat we dan na elke update het mobiel betalen opnieuw moeten gaan inschakelen/instellen?

Zo ja zit dan te denken om het automatische update uit te schakelenen dan zelf handmatig te updaten en dan gelijk opnieuw de app instellen, maar weet niet of het dan wel werkt omdat de update dan niet is doorgekomen.
Dat zou ik dan moeten uittesten.

Toevallig dat je het zegt want ik had dus gisteravond het opnieuw ingesteld en vandaag kon ik weer betalen bij een tankstation dit keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:29
@NicoHF Ik heb de indruk dat het bij elke update gebeurt, maar met automatische updates weet je dat natuurlijk nooit helemaal zeker... Ik vind het alleen raar dat niet veel meer gebruikers problemen hebben. Daarmee lijkt het toch meer een individueel probleem, bv met telefoon, android versie of app-rechten.
Ik heb een Nokia 7.2, Android 11 en toegestaan is alleen : "bestanden en media", camera, contacten, locatie en telefoon zijn niet toegestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
NicoHF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Kunnen we hierop opmaken dat we dan na elke update het mobiel betalen opnieuw moeten gaan inschakelen/instellen?

Zo ja zit dan te denken om het automatische update uit te schakelenen dan zelf handmatig te updaten en dan gelijk opnieuw de app instellen, maar weet niet of het dan wel werkt omdat de update dan niet is doorgekomen.
Dat zou ik dan moeten uittesten.

Toevallig dat je het zegt want ik had dus gisteravond het opnieuw ingesteld en vandaag kon ik weer betalen bij een tankstation dit keer.
Ik heb automatische updates al jaren uitstaan.
3 redenen:
1. Update Uber, binnen 7 dagen is er weer een update. Weer data downloaden, weer extra accu gebruik. Ondertussen heb ik de app niet eens nodig gehad. Dit geldt voor veel apps..
2. De meeste updates zijn alleen bedoeld om advertising gerelateerde SDKs te updaten.
3. Feature-wise zijn veel apps af en bij een feature update is het vaker een stap terug. Meest recente voorbeelden zijn Waze, Google Maps en ergste nog wel Flitsmeister, waarbij ik m heb verwijderd en terug ben naar V10 die nog wel radarcontrole voortgang toont.

1x in de maand de apps die je echt gebruikt updaten is prima.

Openbank updatete ik vaak wel als ik zag dat er een update was, omdat ik de app echt slecht vind. Maar ik heb nog nooit verschil gezien. Behalve dat mobiel betalen niet meer werkt en ik vaak mn device moet verwijderen en opnieuw toevoegen als trusted. Die gaan we dus ook niet meer updaten..

Security updates komen automatisch via Play Services binnen. Of via OS updates. Ik moet het eerste app changelog nog meemaken waarbij security fixes werkelijk onderdeel zijn van de app update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-05 21:58
Heeft iemand een idee wanneer de jaaroverzichten van 2023 door Openbank verstrekt worden?
Of gaat dat bij een Spaanse bank anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt bij Openbank ook de maandelijkse documentatie pakken, staat ook t bedrag per 1ste van de maand op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_TMM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
swimfreak schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:17:
Heeft iemand een idee wanneer de jaaroverzichten van 2023 door Openbank verstrekt worden?
Ik woon zelf in Spanje en de banken hier verstrekken in maart de jaaroverzichten.
Dat komt omdat wij vóór 26 juni de declaraties moeten indienen. (IRPF)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
Afgelopen jaar waren ze er begin april.
De bankrekeningen en de beleggingen kwamen apart, met een weekje er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Betalen in de winkel waar ik eerder wel kon betalen en toen weer niet, daar werkt het nu ook weer.

Dus ik denk dat we het echt elke keer opnieuw moeten gaan instellen na een update dan is het probleem verholpen.
Blijft natuurlijk erg apart dat het moet maar goed er is een oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikeyfire643
Heb ze even gemaild en het antwoord is:

Je kan je jaaroverzicht downloaden vanaf de website door:
1. In te loggen op www.openbank.nl;
2. Klik rechtsboven op je naam en selecteer "Documentatie" in het menu;
3. Klik rechtsboven op het menu "Meer opties" en selecteer "Jaaroverzichten en juridische correspondentie";

Het jaaroverzicht zal in maart beschikbaar komen op de webpagina "Jaaroverzichten en juridische correspondentie" (https://klanten.openbank....ation/legalCorrespondence - je moet ingelogd zijn om deze pagina te kunnen bekijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 05:49

Mentalist

[avdD]

maarud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Hier kreeg ik tot 2 weken terug altijd de melding dat ik pas meer kon zien als ik de SMS code invoer, maar nu komt die melding niet meer (nog steeds niet) en kan ik dus idd niet verder terug kijken. Misschien maar eens een mailtje aan wagen.
IIRC moest ik een SMS-code invoeren om >3 maanden terug te kijken, maar toen ik dat gedaan had kon ik nog steeds niet meer dan 6 maanden terugkijken.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-05 21:58
bedankt voor alle antwoorden over het financieel jaaroverzicht.

[ Voor 85% gewijzigd door swimfreak op 04-02-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 20:13
Ik heb overal al gezocht, maar vind het antwoord niet. Ik wil graag automatisch een x bedrag van de betaalrekening naar de spaarrekening overmaken. Nu kan ik bij Openbank alleen opdrachten inplannen van de betaal- of spaarrekening naar een contact uit mijn adresboek. Ik kan niet een overboeking tussen betaal- en spaarrekening maandelijks inplannen. Zie ik iets over het hoofd?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:29
Ook niet met een "binnenlandse overboeking"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:16
In de app kan je een 'overboeking programmeren', die kan je laten herhalen. Maandelijks, 3 maandelijks of per half jaar.

Gaat inderdaad wel omslachtig.
Eerste een nieuw contact maken met de gegevens van je openbank spaarrekening. Dan kan je een herhalende overboeking 'programmeren'

[ Voor 41% gewijzigd door Nico Klus op 04-02-2024 21:16 ]

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:13
Wat is de status eigenlijk van de vervallen Maestro-pas bij jullie? Bij mij is hij inmiddels verdwenen en staat er al een tijd een nieuwe klaar (kleur taupe) met de optie om die te activeren. De pas heb ik nooit ontvangen, maar ook nooit zelf aangevraagd. Ik activeer hem in ieder geval niet. Ik had al een Mastercard, naast de Maestro. Beide met Travel+ geactiveerd, dus in principe heb ik geen 2e pas nog. Die 'oude' Mastercard verloopt overigens in maart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:55
Mijn Maestro verloopt deze maand en sinds afgelopen dinsdag zie ik een mastercard in dezelfde kleur als de Maestro in de app die ik net als jij dan wel nog moet activeren. Ook ik heb al een Mastercard met Travel+ en deze nieuwe pas niet aangevraagd. Hoe lang zie jij hem al, je schrijft een tijdje? Ik ging er namelijk vanuit dat hij nog per post zou aankomen.

Een vriendin had voordat ik deze nieuwe pas in de app zag, gebeld met Openbank met de vraag of ze bij haar de Travel+ niet konden overzetten van Maestro op Mastercard. Zij heeft daarop geen Travel+ en dan hoefde zij ook geen vervangende Mastercard voor de eveneens bijna verlopen Maestro pas. Openbank zei dat dit overzetten van Travel+ niet kon, en ook dat ze geen nieuwe Mastercard zou krijgen zolang er al een Mastercard actief is. Dat laatste vind ik nu vreemd, doordat er wel deze tweede nieuwe Mastercard in onze apps is verschenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-05 09:14
areyouben schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:48:
Mijn Maestro verloopt deze maand en sinds afgelopen dinsdag zie ik een mastercard in dezelfde kleur als de Maestro in de app die ik net als jij dan wel nog moet activeren. Ook ik heb al een Mastercard met Travel+ en deze nieuwe pas niet aangevraagd. Hoe lang zie jij hem al, je schrijft een tijdje? Ik ging er namelijk vanuit dat hij nog per post zou aankomen.

Een vriendin had voordat ik deze nieuwe pas in de app zag, gebeld met Openbank met de vraag of ze bij haar de Travel+ niet konden overzetten van Maestro op Mastercard. Zij heeft daarop geen Travel+ en dan hoefde zij ook geen vervangende Mastercard voor de eveneens bijna verlopen Maestro pas. Openbank zei dat dit overzetten van Travel+ niet kon, en ook dat ze geen nieuwe Mastercard zou krijgen zolang er al een Mastercard actief is. Dat laatste vind ik nu vreemd, doordat er wel deze tweede nieuwe Mastercard in onze apps is verschenen.
Je krijgt automatisch een Mastercard debit opgestuurd. Travel+ staat er op.
ik ontving deze nieuw pas afgelopen weekend. De oude Meastro card had vervaldatum 12/23.
Ik gebruikte de pas niet dus het was een verrassing dat er ineens een nieuwe pas opgestuurd was.
Pagina: 1 ... 73 ... 88 Laatste