Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Jazco2nd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:32:
Ik ontving mijn salaris vrijdag 22 december al (normaal 24/25e) en heb toen ook een bedrag overgemaakt van ING naar Openbank.
Het staat er nu nog altijd niet op.

Das wel lekker zeg, 5 rentedagen voor de bank? Dat dat nog mag..

Overboekingen tussen Openbank werden wel direct uitgevoerd..
Als je dat niet vroeg in de ochtend hebt gedaan wordt het de volgende werkdag bijgeschreven. Dat zal dus vandaag ergens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 13:30
Ik ontving mijn salaris vrijdag 22 december al (normaal 24/25e) en heb toen ook een bedrag overgemaakt van ING naar Openbank.
Het staat er nu nog altijd niet op.

Overboekingen tussen Openbank werden wel direct uitgevoerd..
Zaterdag en zondag zijn weekend. Dan worden er geen overboekingen gedaan.
Maandag (en dinsdag in Nederland) zijn feestdagen, dan worden er ook geen overboekingen gedaan.

Vandaag (woensdag) worden alle overboekingen doorgevoerd dus waarschijnlijk krijg je morgen je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:35
Asterion schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:44:
[...]

Zaterdag en zondag zijn weekend. Dan worden er geen overboekingen gedaan.
Maandag (en dinsdag in Nederland) zijn feestdagen, dan worden er ook geen overboekingen gedaan.

Vandaag (woensdag) worden alle overboekingen doorgevoerd dus waarschijnlijk krijg je morgen je geld.
Tenzij het een transactie via Instant Payment is. Dat kan ook gewoon op feestdagen. Maarja. ING he, die doen geen IP naar OpenBank / buitenlandse banken van wat ik zo gelezen heb. Met Rabo altijd IP gehad. Ook een transactie van tienduizenden euro's was in paar seconden door OB ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
Ik heb een periodieke overschrijving staan op de 25ste van ING naar OpenBank, deze heb ik vanochtend ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dat jij denkt dat dat nog mag... :p

Want dat mag namelijk helemaal niet. De verzendende bank moet gewoon rente blijven uitbetalen totdat de transactie is uitgevoerd. Dat je het geld niet op de rekening ziet staan / het als voltooide transactie er staat is puur een cosmetisch dingetje. Maar als OB gebruiker moet dat wel duidelijk zijn :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-01-2024

Nrc

RobertMe schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:08:
[...]

Tenzij het een transactie via Instant Payment is. Dat kan ook gewoon op feestdagen. Maarja. ING he, die doen geen IP naar OpenBank / buitenlandse banken van wat ik zo gelezen heb. Met Rabo altijd IP gehad. Ook een transactie van tienduizenden euro's was in paar seconden door OB ontvangen.
Instant payment is een Nederlands systeem, buitenlandse banken doen daar niet aan mee.
Als je geld overmaakt binnen Nederland staat dit direct op de rekening van de ontvanger, ook tijdens weekenden en feestdagen. Dit noemen we Instant Payments, en geldt voor alle Eurobetalingen naar de volgende banken:

Rabobank
ING
ABN AMRO
Volksbank (SNS, Regio Bank en ASN)
Knab
Triodos
Nederlandse Waterschapsbank
LeasePlan Bank
BNG Bank
Volkswagen Bank
Van Lanschot Kempen
Voor een aantal banken in Nederland geldt een maximumbedrag van € 100.000 om de betaling via Instant Payments te verwerken:

bunq
Deutsche Bank Nederland
KBC Bank Nederland
Société Générale Nederland
De openbank voorziet wel in snelle overschrijvingen via het sepa systeem, maar dat is niet beschikbaar in het weekend en op feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:49:
[...]

Instant payment is een Nederlands systeem, buitenlandse banken doen daar niet aan mee.

[...]

De openbank voorziet wel in snelle overschrijvingen via het sepa systeem, maar dat is niet beschikbaar in het weekend en op feestdagen.
Het is zeker geen Nederlands systeem:
Bron ECB website:

In the EU, all instant credit transfers in euro are based on the European Payments Council’s SEPA Instant Credit Transfer scheme (SCT Inst), which was launched in November 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc

Nrc

mikeyfire643 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:42:
[...]

Het is zeker geen Nederlands systeem:
Bron ECB website:

In the EU, all instant credit transfers in euro are based on the European Payments Council’s SEPA Instant Credit Transfer scheme (SCT Inst), which was launched in November 2017.
SEPA Instant Credit Transfer is een compleet ander systeem dan instant payments, dat is opgericht door betaal vereniging nederland uit onvrede voor het eerste systeem.

Het werkt volledig anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Nrc op 27-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikeyfire643
Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:54:
[...]

SEPA Instant Credit Transfer is een compleet ander systeem dan instant payments, dat is opgericht door betaal vereniging nederland uit onvrede voor het eerste systeem.

Er zijn 3 "merken" instant payments. Onderling moeten ze wel aangesloten zijn.
Below you see an overview of the participating banks. For each bank is also stated to which Clearing and Settlement Mechanism (CSM) they are connected. Banks can only reach each other for Instant Payments if they are connected to the same CSM. Some banks therefore join more than one CSM in order to reach more banks.
https://www.betaalverenig...ents/participating-banks/

EBA partner lijst: https://www.ebaclearing.eu/services/rt1/participants/
TIPS: https://www.ecb.europa.eu.../facts/html/index.en.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:54:
[...]

Misschien handig als je een bron zou vermelden ipv loze kreten.

Volgens Betaalvereniging Nederland:
Instant Payments zijn gebaseerd op een Europese standaard; overboekingen van en naar Nederlandse banken zijn nu al mogelijk en op termijn ook steeds meer naar banken elders in de EU.
Compatibiliteit met buitenlandse banken hangt af van welke transactieverwerker de bank gebruikt. Worldline, TIPS en EBA Clearing zijn geen van allen Nederlands(e uitvindingen).
De Europese standaard voor Instant Payments, het ‘SEPA Instant Credit Transfer Scheme Rulebook’, zoals gepubliceerd door het European Payments Council (EPC), ligt ten grondslag aan de invoering van supersnelle betalingen in de EU. Deelname aan deze SEPA standaard is nu nog vrijwillig voor banken. De EPC houdt een overzicht bij van alle banken die meedoen aan Instant Payments.
Instant Payments lopen via een zogeheten transactieverwerker. Binnen de EU zijn er veel verschillende transactieverwerkers. Een deel daarvan ondersteunt Instant Payments. Wanneer twee banken voor Instant Payments zijn aangesloten op dezelfde transactieverwerker, kunnen deze banken onderling Instant Payments uitwisselen.

[ Voor 42% gewijzigd door fsfikke op 27-12-2023 15:05 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc

Nrc

fsfikke schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:00:
[...]

Misschien handig als je een bron zou vermelden ipv loze kreten.

Volgens Betaalvereniging Nederland:

[...]

Compatibiliteit met buitenlandse banken hangt af van welke transactieverwerker de bank gebruikt.
Als je nu even doorgeklikt had https://www.betaalverenig.../nederlandse-standaarden/ ze hebben hun eigen standaard bedacht, met eigen regels, exclusief voor Nederlandse banken omdat de sepa standaard niet werkt in het weekend.

Betaalverenging Nederland heeft dat instant payment genoemd om het verschil te mannen met sepa direct transfer.

[ Voor 8% gewijzigd door Nrc op 27-12-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:05:
[...]

Als je nu even doorgeklikt had https://www.betaalverenig.../nederlandse-standaarden/ ze hebben hun eigen standaard bedacht, met eigen regels, exclusief voor Nederlandse banken omdat de sepa standaard niet werkt in het weekend.
Ahh, twee kleine aanvulling op een standaard noem jij "een compleet ander systeem wat volledig anders werkt." ;)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 27-12-2023 15:10 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:05:
[...]

Ook dat klopt niet. Ze gebruiken de standaard + tweaks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc

Nrc

mikeyfire643 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:07:
[...]

Ook dat klopt niet. Ze gebruiken de standaard + tweaks. ;)
Het is geen kleine tweaks, kan ook niet want afgesproken is dat er geen instant sepa betalingen plaats vinden in het weekend, met instant payment kan dat wel.

De Rabobank heeft een mooie tabel gemaakt wat het verschil is tussen instant payments* en (direct) sepa transfer. https://www.rabobank.nl/p...taling-weekend-feestdagen
*Geld overmaken in euro's naar een Rabobank rekening en naar een ontvanger die bankiert bij ING, ABN AMRO, Volksbank, Knab, Triodos, Nederlandse Waterschapsbank, BNG Bank, LeasePlan Bank, Volkswagen Bank of Van Lanschot Kempen. Dit geldt ook voor overboekingen aan bunq, Deutsche Bank Nederland, KBC Bank Nederland en Société Générale Nederland tot een maximumbedrag van € 100.000.

[ Voor 25% gewijzigd door Nrc op 27-12-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:12:
[...]

Het is geen kleine tweaks, kan ook niet want afgesproken is dat er geen instant sepa betalingen plaats vinden in het weekend, met instant payment kan dat wel.

De Rabobank heeft een mooie tabel gemaakt wat het verschil is tussen instant payments en (direct) sepa transfer. https://www.rabobank.nl/p...taling-weekend-feestdagen
Dan zijn dit nog steeds Nederlands gestandaardiseerde aanpassingen bijkomend OP de Europese standaard.

"Payments aanbieden zullen altijd minimaal de Europese standaard aanbieden, zodat Nederlandse rekeningen altijd bereikbaar zijn via de Europese standaard.

"Deze standaard omvat de volgende twee additionele functionaliteiten voor Nederland"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Nrc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:49:
[...]

[...]

Ik weet 100% zeker dat mijn OB spaarrekening op zaterdag is geopend en mijn €10 test payment nogal instant werd bijgeschreven. Dus misschien staat er niet de productnaam instant payment op, maar het was wel een instant payment, in een weekend. En IIRC wel vaker instant transacties gedaan in het weekend van Rabo naar OB.

Dus dat het niet in het weekend werkt is feitelijk onjuist. Of het een "Instant Payment" is laat ik mij niet over uit, maar de payments waren dus wel instant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Laatst online: 20:28
Als ik mij goed herinner heeft een OB spaarrekening een eigen IBAN.
Kun je rechtstreeks geld bij / af schrijven.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-08 16:52
Hans Denhaag schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:52:
Zeker, je kan hem als IBAN gebruiken.
Ik heb vaak genoeg van Rabo naar de Spaarrekening geld overgemaakt, en ook van spaarrekening naar een andere rekening buiten Openbank en ging gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 09:38
Hans Denhaag schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:52:
Recent getest.
Rechtstreekse overboeking van spaarrekening naar NL rekening kwam één dag later binnen (ook valutair) dan de overboeking van spaarrekening naar lopende Open Bank rekening en daarna naar NL rekening.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mijn loon (overheid) ING dus, naar OB spaarrekening komt zelfde dag aan, maar wel paar uur later dan het deed naar betaalreking Rabobank.
Rond 12.00 uur op 21 dec.
Openbank naar Rabobank eigenlijk altijd de volgende werkdag.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit bij ING en stort tegenwoordig mijn spaargeld eerst maar mijn partner die een betaalrekening bij Rabobank heeft. Die stort het dan weer door naar mijn Openbank spaarrekening en wordt instant ontvangen. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik kreeg op 31/12 ineens melding bij een betaling dat die afgebroken was omdat de betaalpas verlopen is. En dat klopt zie ik nu in de app.

Bij ING ben ik gewend dat de bank mij ruim op tijd een nieuwe pas stuurt. Bij Openbank werkt dat niet zo schijnbaar? Moet ik nu zelf actie ondernemen?

Daarbij heb ik gratis Travel+ op mijn pas. Dat was toen een actie. Krijg ik die ook terug op een nieuwe pas?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
rimave schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:23:
Daarbij heb ik gratis Travel+ op mijn pas. Dat was toen een actie. Krijg ik die ook terug op een nieuwe pas?
Bij een vervangende pas wordt de travel+ status mee over gezet. :)
(Uit eigen ervaring in iedergeval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:11
@TheSander562: Moet ik als klant de verlopen pas nog blokkeren om de nieuw aangemaakte (en in de app zichtbare) pas toegestuurd te krijgen? Of komt die vanzelf? Mijn oude pas is namelijk ook verlopen sinds 31-12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
Ik durf niet te zeggen, als alleen de oude pas (dus geen nieuwe pas er nog in staat) dan zou ik hem NIET blokkeren maar in het menu , te bereiken via de drie puntjes in het transactie overzicht van de kaart, drukken op kaart vervangen.
Dan weet je zeker dat er een nieuwe kaart komt en de oude wordt dan pas geblokkeerd bij het activeren van de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Laatst online: 23:59
Mijn pas is ook verlopen. Slechte zaak dat hier geen melding van is gemaakt.. Het is dat ik toevallig hier kijk anders sta ik daar in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vervangende pas (omdat de oude verlopen is) is wel gratia mag ik aannemen? Of moer je daar ook nog eens voor betalen?

Bij bv Rabo is bij vervallen de vervangende gratis, maar zslf ssn nieuwe aanvragen (bij verlies of defect) kost ~€5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
RobertMe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:59:
Vervangende pas (omdat de oude verlopen is) is wel gratia mag ik aannemen? Of moer je daar ook nog eens voor betalen?
Vervanging is inderdaad gratis

Aanpassing voor informatie om te controleren in de voorwaarden:
De Bank kan aan de Betaalpas nieuwe functies toevoegen en de Betaalpas zelfs vóór het vervallen ervan vervangen door een nieuwe Betaalpas die kosteloos aan de Pashouder wordt toegezonden.
https://www.openbank.nl/a...Maestro_Mastercard_NL.pdf - Pagina 4 onderaan

Als ik dan toch bezig ben met feiten staat er technisch gezien in het contract dat Openbank zelf de passen vernieuwt (maar lees dat dat dus in praktijk niet goed gaat):
De Betaalpas wordt als hernieuwd beschouwd indien de Pashouder niet minimaal tien dagen voor het verstrijken van de initiële termijn of een van de opeenvolgende verlengingen ervan, om opzegging verzoekt. Indien dit niet gebeurt, dan zal de Betaalpas worden vernieuwd door levering van een nieuwe Betaalpas
door de Bank.
En ook bij blokkeringen zoals bij verlies van pas zou de pas gratis worden vervangen:
De Bank informeert de Pashouder over het blokkeren van de Betaalpas, waarbij rechtstreeks contact met hem/haar wordt opgenomen via de telefoonnummers die aan de Bank zijn verstrekt.
De Bank zal de Betaalpas door een andere vervangen, zonder enige kosten voor de Pashouder, zodra de omstandigheden die aanleiding gaven tot de blokkering zijn beëindigd.
--

Heb zelf alleen ervaring met een maestro pas opnieuw aanvragen zelf om een mastercard te krijgen, maar was te vroeg en kreeg alsnog een Maestro kaart. Dus nu is het pas in November voor mij totdat ik een nieuwe Mastercard moet vervangen.

[ Voor 91% gewijzigd door TheSander562 op 02-01-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik neem aan dat je op de pas klikt, dan de drie puntjes en kiest nieuwe pas aanvragen?
Ik krijg dan wel deze waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgyg5H95doJzTw0TPdIWSTx983M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeateXvgPkzpir76x8VSUxAY.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een paar jaar terug kon je niet overal met Mastercard betalen.
Kan ik dan straks nog wel bij een Hema, Kruidvat, AH, etc betalen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
rimave schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:41:
Ik neem aan dat je op de pas klikt, dan de drie puntjes en kiest nieuwe pas aanvragen?

[Afbeelding]

In theorie zou het moeten kunnen, maar ik had paar weken geleden nog bij een markt die alleen Maestro accepteerde.
Dus ik weet niet huidige status, maar kans is er wel dat het nog niet overal mogelijk is.
Neem aan dat de grote ketens het wel allemaal kunnen hoor.
Alberrt Heijn en Jumbo heb ik positieve ervaringen met Madtercard in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

[Afbeelding]

Straks, vast en zeker. Betere vraag is of dat nu kan. En volgens de betaalvereniging is de acceptatie meen ik al 99%.
In any case: MasterCard (maker van Maestro) is per 1 juli gestopt met het uitgeven van nieuwe Maestro passen en MasterCard Debit is de opvolger. Dit geldt dus niet alleen voor de passen van OpenBank, maar voor alle banken. Alleen hebben de Nederlandse grootbanken gewoon lekker een voorraadje van nieuwe passen aangelegd. Bij Rabo loopt er een pilot met de nieuwe passen, van ING, ABN en SNS is nog steeds niks bekend.
Als de MasterCard Debit pas (niet te verwarren met MasterCard creditcard) ergens niet geaccepteerd wordt is dat dus echt een probleem voor de verkoper. Die zal moeten zorgen voor een up-to-date pinautomaat zodat zijn klanten ook dit jaar kunnen blijven pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:51
TheSander562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:43:
[...]

In theorie zou het moeten kunnen, maar ik had paar weken geleden nog bij een markt die alleen Maestro accepteerde.
Dus ik weet niet huidige status, maar kans is er wel dat het nog niet overal mogelijk is.
Neem aan dat de grote ketens het wel allemaal kunnen hoor.
Alberrt Heijn en Jumbo heb ik positieve ervaringen met Madtercard in iedergeval.
Action, Lidl, Hoogvliet, Hornbach, Karwei, Welkoop, NS...

Nooit geweten dat er een beperking op de acceptatie van de mastercard zat.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
Nico Klus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Nooit geweten dat er een beperking op de acceptatie van de mastercard zat.
Ik kan zo geen prijzen vinden van fysieke passen maar online bijvoorbeeld is dit het verschil, dus dan maken ze de keus om bijvoorbeeld alleen de Maestro te accepteren aangezien de meeste dit hadden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kc5ODXGXGYpBwpEOq3MnCjAqwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAjnvOvw15j5O5UprNcpLunY.png?f=fotoalbum_large

https://www.mollie.com/nl/pricing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TheSander562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Ik kan zo geen prijzen vinden van fysieke passen maar online bijvoorbeeld is dit het verschil, dus dan maken ze de keus om bijvoorbeeld alleen de Maestro te accepteren aangezien de meeste dit hadden.[Afbeelding]

https://www.mollie.com/nl/pricing
Offline is er intussen Europese wetgeving dat de "Maestro" (& V-Pay) kosten gehandhaafd moeten worden voor MasterCard (& Visa) Debit passen. Terwijl in ieder geval MasterCard naar één tarief wil voor Debit & Credit van X% (daar waar Maestro nog een vast bedrag is van een aantal centen).
Wat natuurlijk ook belachelijk is. Een transactie van €1 is voor MC niet goedkoper om uit te voeren dan een van €100.000. Dus waarom zou bij MasterCard Debit (& Credit) de eerste dan bv €0,01 moeten kosten en de tweede €1.000? Terwijl bij Maestro beide bv €0,05 kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:38:
[...]
Wat natuurlijk ook belachelijk is. Een transactie van €1 is voor MC niet goedkoper om uit te voeren dan een van €100.000. Dus waarom zou bij MasterCard Debit (& Credit) de eerste dan bv €0,01 moeten kosten en de tweede €1.000? Terwijl bij Maestro beide bv €0,05 kosten.
Voor debit cards snap ik je punt, maar voor credit cards loopt Mastercard natuurlijk wel een hoger risico bij hogere bedragen qua aankoopverzekering en snap ik een hogere fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
budjepaul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Voor debit cards snap ik je punt, maar voor credit cards loopt Mastercard natuurlijk wel een hoger risico bij hogere bedragen qua aankoopverzekering en snap ik een hogere fee.
Volgens mij is het de uitgever die de aankoopverzekering levert (/moet leveren)? Dus de bank / .... MasterCard maakt daar dan dus alsnog geen kosten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Had hier vorige week op de markt ook een gek pinautomaat:

Applepay werkte niet, bij zowel Openbank als Rabo pas.
Fysieke pas van Openbank maestro werkte ook niet. Triodos Visa pas werkte wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ik log nu net weer in in de Openbank app en zie daar ineens staan dat de Maestro kaart opgezegd is. Dit heb ik niet zelf gedaan. Was nog aan het uitzoeken hoe ik een nieuwe pas aan moest vragen.

Efin, er staat nu ook een nieuwe Mastercard pas in de app met Travel+ er gewoon op.
Schijnbaar heeft Openbank het nu toch zelf aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 17:13
N.a.v. deze thread heb ik even naar de cards in mijn app gekeken.
Ter info:
De Maestro verloopt deze maand; vanwege de vervanging door Mastercard (waarvan ik er al een heb bij Openbank), hoeft hier volgens mij niets aan te gebeuren.
Ik zie echter ook een nieuwe card (die tot 2028 loopt), in lichtere (minder gesatureerde) kleur; het is me niet duidelijk wat voor card dit is (waarschijnlijk vervanging Maestro) en of dit echt doorgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Die je noemt en bijv. Jumbo, Gall&Gall, Mitra, Lidl, Aldi, Coop en Action zijn geen probleem.
Makro tanken is de enige waarvoor ik nog Maestro of V-pay nodig heb.

Boodschappen bij Makro kan wel gewoon met visa of mastercard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Sinds vandaag is mijn rekening actief.
Ik boek geld in, staat er binnen no-time op.
Ik boek geld uit, geld is direct afgeboekt maar niet direct bijgeboekt op de andere rekening..... (gaat dit weer een hele werkdag duren?)

Ik zie daarnaast bij de transacties geen rekeningnr staan :?

[ Voor 47% gewijzigd door Strider op 03-01-2024 12:01 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:12
Strider schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:52:

Ik zie daarnaast bij de transacties geen rekeningnr staan :?
Nope, dat doen we niet in Spanje.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
Strider schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:52:
Sinds vandaag is mijn rekening actief.
Ik boek geld in, staat er binnen no-time op.
Ik boek geld uit, geld is direct afgeboekt maar niet direct bijgeboekt op de andere rekening..... (gaat dit weer een hele werkdag duren?)
Klopt Openbank ondersteunt geen instantie overboekingen naar Nederlandse rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
Wietsee. schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Nope, dat doen we niet in Spanje.
Over een paar dagen staat onder documentatie een PDF klaar waar dat wel in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Globalcitizen schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:30:
N.a.v. deze thread heb ik even naar de cards in mijn app gekeken.
Ter info:
De Maestro verloopt deze maand; vanwege de vervanging door Mastercard (waarvan ik er al een heb bij Openbank), hoeft hier volgens mij niets aan te gebeuren.
Ik zie echter ook een nieuwe card (die tot 2028 loopt), in lichtere (minder gesatureerde) kleur; het is me niet duidelijk wat voor card dit is (waarschijnlijk vervanging Maestro) en of dit echt doorgezet wordt.
Waarschijnlijk dat ze inderdaad de standaard pas vervangen door een nieuwe standaard pas. Voor jou maakt het wellicht niet uit. Maar als je op de Maestro Travel+ hebt is het echt aan die pas (+ opvolgers) gekoppeld. De tweede, MasterCard, pas heeft dan geen Travel+. Maar de MasterCard die je als vervanging van de Maestro krijgt weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Waarschijnlijk dat ze inderdaad de standaard pas vervangen door een nieuwe standaard pas. Voor jou maakt het wellicht niet uit. Maar als je op de Maestro Travel+ hebt is het echt aan die pas (+ opvolgers) gekoppeld. De tweede, MasterCard, pas heeft dan geen Travel+. Maar de MasterCard die je als vervanging van de Maestro krijgt weer wel.
Mijn Mastercard heeft ook Travel+. De ‘creditcard’ Mastercard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 07:59

HSG

Volgens Openbank krijg je elke maand rente op je spaarrekening (rente van een jaar / 12). Op welk moment in een maand ontvang je de rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
HSG schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:08:
Volgens Openbank krijg je elke maand rente op je spaarrekening (rente van een jaar / 12). Op welk moment in een maand ontvang je de rente?
De datum wanneer de spaarrekening is geopend, dus het is zo dat je voor elke rekening een andere datum kan krijgen voor rente als ze op verschillende datums zijn geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
@RobertMe heb de optie voor mobiel betalen gevonden dank daarvoor, dat is een optie die ik niet wist en redelijk goed verstopt zit het was even zoeken waar het nou stond.

Hoe kan ik nu dan betalen?
Stel ik sta bij een betaalautomaat moet ik dan nfc inschakelen en dan de tel ertegenhouden of zijn er nog extra stappen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:49:
Hoe kan ik nu dan betalen?
Stel ik sta bij een betaalautomaat moet ik dan nfc inschakelen en dan de tel ertegenhouden of zijn er nog extra stappen nodig?
Op Android neem ik aan, dan is het als je hem als standaard app bij NFC instellingen heb ingesteld is het inderdaad NFC aanzetten en dan telefoon bij betaal automaat houden.
Dan komt de app te voor schijn en kan je je bevestigen middels pin of vingerscan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
TheSander562 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:57:
[...]

Op Android neem ik aan, dan is het als je hem als standaard app bij NFC instellingen heb ingesteld is het inderdaad NFC aanzetten en dan telefoon bij betaal automaat houden.
Dan komt de app te voor schijn en kan je je bevestigen middels pin of vingerscan bijvoorbeeld.
Bedankt! De app stond al als standaard ingesteld dus het zou dan moeten werken.
Ik ga het zsm uitproberen ik ben benieuwd hoe goed het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Laatst online: 22-09 07:59

HSG

TheSander562 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:20:
[...]

De datum wanneer de spaarrekening is geopend, dus het is zo dat je voor elke rekening een andere datum kan krijgen voor rente als ze op verschillende datums zijn geopend
Ah dat was bij mij op 18 december. :) Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Laatst online: 22:04
Nou ik heb weer wat...
Gisteren mijn account aangemaakt alles ingestuurd en de €0,01 overgemaakt, probeer ik vandaag in te loggen kloppen de gegevens niet.
Paspoortnummer wordt toch niet BSN mee bedoeld?
Ik denk ok, dan maar opnieuw een code aanvragen maar dan moet ik mijn elektronische handtekening invoeren... zou ik die al moeten hebben of komt die per post?
Ik snap er niks van, ik heb meteen alle codes opgeschreven zeker omdat het om bankzaken gaat en nu lijkt het of ik totaal nergens goede codes van heb? Iemand raad of hetzelfde meegemaakt?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
Vogels60 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:25:
Nou ik heb weer wat...
Gisteren mijn account aangemaakt alles ingestuurd en de €0,01 overgemaakt, probeer ik vandaag in te loggen kloppen de gegevens niet.
Ik denk ok, dan maar opnieuw een code aanvragen maar dan moet ik mijn elektronische handtekening invoeren... zou ik die al moeten hebben of komt die per post?
Ik snap er niks van, ik heb meteen alle codes opgeschreven zeker omdat het om bankzaken gaat en nu lijkt het of ik totaal nergens goede codes van heb? Iemand raad of hetzelfde meegemaakt?
Nee geen bsn, maar je moet wachten tot je rekening geactiveerd is volgens mij. Dus even afwachten. En mogelijk staat je gebruikte nummer in je contract die je per mail hebt ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Inderdaad, je moet wachten. Paspoortnummer is documentnummer van het paspoort.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Gisteren mijn account aangemaakt [..] probeer ik vandaag in te loggen
In Spanje werken ze sowieso niet in het weekeinde. Ik vermoed kwestie van geduld :-)
Mij staat bij dat het een week of wat duurde voordat ik een informatie pakketje per post (snail mail) kreeg, en dat het daarna nog enige tijd duurde voordat ik pasje en andere bescheiden ontving. Geen idee waar jij in dit proces bent, maar ik zou het tegen het eind van de week of volgende week even opnieuw proberen. Bel anders hun NLse telefoonnummer (doordeweeks) even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Nou, ik dacht dit lijkt allemaal geautomatiseerd en ik heb ook binnen de app documenten aangeleverd, heb ook een IBAN nummer gekregen. Nu kan ik in de zelfde app ineens niet meer inloggen, dat vind ik zo raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Nou ik heb weer wat...
Elektronische handtekening komt per post. Zijn 8 cijfers en soms vraagt de app of een medewerker aan de telefoon van "wat is het tweede, derde, vijfde en achtste cijfer" etc. Dit zodat ze zeker weten dat jij het bent.

Verder zoals anderen al aangaven, bij in ieder geval registratie met ID kaart gaat het om het documentnummer. Bij een paspoort zal het dus iets soortgelijks zijn. In ieder geval dus niet de BSN. Daarnaast kun je met de app ook niet inloggen totdat ze alles verwerkt en gecontroleerd hebben. Je krijgt hiervan IIRC een SMS als bevestiging (en anders vast een mail). Daarna kun je inloggen, geld overmaken, etc. En je krijgt san nog een aantal zaken, waaronder de pinpas en elektronische handtekening per post. Maar daarvoor kun je wel al inloggen, geld overmaken, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
Gelukkig, bedankt voor de geruststelling, dan weet ik dat het vermoedelijk zo de gang van zaken is en ik niet heb zitten slapen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-09 16:45
Ik heb ook de stap gezet en een rekening geopend.
Dus nu maar even geduldig afwachten totdat alles akkoord is.
Heb wel een watermerk op mijn ID gezet. Zien of het wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:59
Kroonkurk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:41:
Ik heb ook de stap gezet en een rekening geopend.
Dus nu maar even geduldig afwachten totdat alles akkoord is.
Ik moest per se de kopieid app van de overheid gebruiken bij mijn aanvraag in april/mei van vorig jaar. Alle andere pogingen werden geweigerd.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:12
Kroonkurk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:41:
Geen een bank/broker zal dat accepteren.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Ja, het watermerk is inderdaad van de kopie-id van de overheid. Die app heb ik gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crip.
  • Laatst online: 18-09 18:27
Is de openbank pas standaard een mastercard? Wel handig te weten ivm vakantie die intercontinentaal is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
Crip. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:13:
Is de openbank pas standaard een mastercard? Wel handig te weten ivm vakantie die intercontinentaal is :)
Tegenwoordig zijn alle passen DEBIT mastercard kaarten. (geen CREDIT kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crip.
  • Laatst online: 18-09 18:27
TheSander562 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Tegenwoordig zijn alle passen DEBIT mastercard kaarten. (geen CREDIT kaart)
Dat houdt in dat het niet over je limiet kan maar de mastercard acceptatie groot is in tegenstelling tot maestro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:34
Crip. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Dat houdt in dat het niet over je limiet kan maar de mastercard acceptatie groot is in tegenstelling tot maestro?
Correct. Alleen bij autohuur kan de verhuurder je weigeren of een hogere borg vragen omdat er minder te halen valt dan bij een credit card.

[ Voor 21% gewijzigd door oohh op 07-01-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
Crip. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Exact, zo kan je dus ook online betalingen doen waar dat met maestro niet kon bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
oohh schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Correct. Alleen bij autohuur kan de verhuurder je weigeren of een hogere borg vragen omdat er minder te halen valt dan bij een credit card.
Maar kan je al overal betalen met Mastercard of zijn er nog beperkingen?
Mijn measteo kaart loopt ook over paar maanden af en ik ga dan ook over op de Mastercard maar vraag mij dan wel af of ik nog overal kan blijven betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Maar kan je al overal betalen met Mastercard of zijn er nog beperkingen?
Mijn measteo kaart loopt ook over paar maanden af en ik ga dan ook over op de Mastercard maar vraag mij dan wel af of ik nog overal kan blijven betalen
Volgens de betaalvereniging Nederland is de acceptatie 99,x% (in Nederland). Dus nee, (nog steeds) niet 100%. Daarom ook dat er alleen een aantal kleinere banken zijn die MasterCard Debit (of Visa Debit) uitgeven i.p.v. Maestro / V-Pay. Triodos is al negatief in het nieuws geweest "omdat de nieuwe passen niet werken" en ING, ABN, Rabo, Volksbank gaan zich daar echt niet de vingers aan branden. Bij Rabo loopt wel een pilot, waar je je als klant voor kunt aanmelden. En dan vragen ze ook daadwerkelijk of je nog een tweede (Maestro / V-Pay) bankpas hebt, desnoods bij een andere bank. In mijn geval heb ik de Maestro van OpenBank maar weer geactiveerd en heb ik die "op zak" i.p.v. de MasterCard.

Edit:
Meer overigens in: Mastercard stopt met Maestro

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 07-01-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Volgens de betaalvereniging Nederland is de acceptatie 99,x% (in Nederland). Dus nee, (nog steeds) niet 100%. Daarom ook dat er alleen een aantal kleinere banken zijn die MasterCard Debit (of Visa Debit) uitgeven i.p.v. Maestro / V-Pay. Triodos is al negatief in het nieuws geweest "omdat de nieuwe passen niet werken" en ING, ABN, Rabo, Volksbank gaan zich daar echt niet de vingers aan branden. Bij Rabo loopt wel een pilot, waar je je als klant voor kunt aanmelden. En dan vragen ze ook daadwerkelijk of je nog een tweede (Maestro / V-Pay) bankpas hebt, desnoods bij een andere bank. In mijn geval heb ik de Maestro van OpenBank maar weer geactiveerd en heb ik die "op zak" i.p.v. de MasterCard.

Edit:
Meer overigens in: Mastercard stopt met Maestro
Vandaar dat Rabo ook gestopt was met de nieuwe passen.
Vond het al raar dat ik weer een Maestro kaart van de Rabo kreeg omdat ik een Mastercard had verwacht maar had toen der tijd nog niet in verdiept en eigenlijk allang weer vergeten

Kan je bij openbank dan alsnog Maestro activeren?
Want ik wil eigenlijk alleen de Openbank bij me hebben voor pinbetalingen, maar dan geen andere passen bij me
Heb nu namelijk Knab bankpas bij me maar die bank wil ik opheffen ivm de kosten wat ik het niet meer waard vind
Maar dan moet ik wel zeker weten dat Openbank overal werkt wat niet geval zal zijn als ik het zo begrijp als ze alleen Mastercard gaan ondersteunen

Openbank is trouwens niet m'n primaire bank, Knab ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Vandaar dat Rabo ook gestopt was met de nieuwe passen.
Vond het al raar dat ik weer een Maestro kaart van de Rabo kreeg omdat ik een Mastercard had verwacht maar had toen der tijd nog niet in verdiept en eigenlijk allang weer vergeten
Rabo is nooit gestart ;) Alleen als je er zelf om vraagt kun je een MasterCard / Visa Debit pas krijgen.
Kan je bij openbank dan alsnog Maestro activeren?
Want ik wil eigenlijk alleen de Openbank bij me hebben voor pinbetalingen, maar dan geen andere passen bij me
Nee, bij OpenBank kun je geen Maestro krijgen. Reden daarvoor is ook vrij simpel. MasterCard geeft geen Maestro passen meer uit. NL grootbanken zullen vooraf wel een grote voorraad hebben aangelegd/ingekocht?
Openbank is trouwens niet m'n primaire bank, Knab ook niet
Want dat is Rabo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om een depositio spaarrekening te openen bij Openbank. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt met de rente nadat de looptijd is verlopen?

Als ik bijvoorbeeld een 12 maanden Spaar deposito Nieuw saldo rekening open dan krijg ik na die 12 maanden 3,40% rente over dat eerste jaar. (enkel als ik niets opneem) Maar wat gebeurt er na het eerste jaar? Blijft de rente dan gelijk of wordt die minder?

Bij de normale spaarrekeningen van Openbank zie ik namelijk staan dat je de eerste 6 maanden 3,45% krijgt maar na die 6 maanden nog maar 2,65%. ik vraag me dus af of iets soortgelijks ook gebeurt bij het despositio sparen of dat de rente daar gewoon gelijk blijft (als ik niet voortijdig geld opneem)

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 14:37
Zucht... Je hebt een deposito van 1 jaar, dus een overeenkomst voor een jaar.
Standaard zal het deposito na dat jaar vrijvallen naar je betaal rekening...

Mocht je er tzt een nieuw deposito nemen dan krijg je natuurlijk de dan geldende rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:48:
[...]

Rabo is nooit gestart ;) Alleen als je er zelf om vraagt kun je een MasterCard / Visa Debit pas krijgen.

[...]

Nee, bij OpenBank kun je geen Maestro krijgen. Reden daarvoor is ook vrij simpel. MasterCard geeft geen Maestro passen meer uit. NL grootbanken zullen vooraf wel een grote voorraad hebben aangelegd/ingekocht?

[...]

Want dat is Rabo? :+
Er was toen der tijd in het nieuws dat Maestro vervangen zou worden door mastercard.
Zelfs medewerkers van de bank vertelden dat, zij waren namelijk al op de hoogte van de verandering maar die is niet doorgevoerd maar was wel al kenbaar.
Paar kenissen van mij werkte toen der tijd bij de bank dat was in 2022

Vraag mij alleen wel af wat handig is.
Wil namelijk alle pinbetalingen met een andere bank doen buiten de Rabo om, eerst had ik daar Knab voor maar die ga ik opzeggen en Openbank brengt dadelijk Mastercard uit, daardoor is het niet zeker of je overal kan betalen met de pas of via mobiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
Net even de Rabo klantenservice een pingetje gestuurd aangezien ik wat geflipper zag op de rekening.
Zoals het er nu uitziet werkt RABO -> Openbank instant payment (voor identificeren) niet. Het systeem doet de betaling en daarna een terugbetaling (van blijkbaar de instant payment, weigering van Openbank) dan gaat deze automatisch over naar SEPA.

[ Voor 3% gewijzigd door Vogels60 op 08-01-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
Zag het nu ook op de rekening. Zal wel weer 1 a 2 dagen vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Vandaag toch nog de activatie-bevestiging ontvangen.

Moet ik zelf die spaarrekening openen of wordt er automatisch een Welkom-spaarrekening geopend met de hogere rente voor 6 maanden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Kroonkurk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:53:
Vandaag toch nog de activatie-bevestiging ontvangen.

Moet ik zelf die spaarrekening openen of wordt er automatisch een Welkom-spaarrekening geopend met de hogere rente voor 6 maanden ?
Toen ik vorig jaar klant werd moest je je nog aanmelden met de WELKOM actiecode (of kon het achteraf door te bellen). Maar niet veel later kreeg je de Welkom Spaarrekening meen ik standaard. Staat me daarbij wel bij dat er een dagje overheen ging. Ik zou dus even tot morgen of woensdag wachten. En als het dan nog niet zo is... heb je alsnog pech en moet je langer wachten. Je kunt, bij mijn weten, niet zelf een Welkom Spaarrekening openen. Je moet dan de klantenservice bellen met de vraag die te openen. En zij hebben dan weer de elektronische handtekening nodig, die je per post krijgt opgestuurd, en zomaar een paar weken overheen kan gaan. Bij mij kwam de brief met elektronische handtekening weken na het pak met "reclame", gevolgd door de pinpas. Uiteindelijk zat er volgens mij een maand zoiets tussen "klant worden" (/openen betaalrekening) en eindelijk kunnen bellen voor de Welkom Spaarrekening

TL;DR: wacht tot je de elektronische handtekening ontvangen hebt (per post), heb je dan nog geen Welkom Spaarrekening eventjes bellen. Maar waarschijnlijk is de Welkom Spaarrekening morgen / overmorgen aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Ik heb mij inderdaad aangemeld met een "Welkom code".
Dan wacht ik inderdaad eerst maar even af om te zien wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
De pin betalingen via de mobiele telefoon (Android) gaan al via Mastercard debet creditcard en niet via maestro kwam ik net acher.
Dit ondanks dat ik nog een fysieke measteo kaart heb liggen

Gewoon ter info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
NicoHF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:41:
De pin betalingen via de mobiele telefoon (Android) gaan al via Mastercard debet creditcard en niet via maestro kwam ik net acher.
Dit ondanks dat ik nog een fysieke measteo kaart heb liggen

Gewoon ter info
De mobiele betalingen via Openbank zijn vanaf het begin af aan al Mastercard betalingen geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben ik de enige of klopt het vaker niet dan wel wat er bij de betaalrekening aan informatie staat.

Het kopje saldo en het kopje beschikbaar klopt vaak niet met de werkelijkheid of loopt enorm achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:05:
Ben ik de enige of klopt het vaker niet dan wel wat er bij de betaalrekening aan informatie staat.

Het kopje saldo en het kopje beschikbaar klopt vaak niet met de werkelijkheid of loopt enorm achter.
Bij mij klopt alles maar heb niet zo gek veel activiteiten erop dus misschien dat het daar aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bcome schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:02:
[...]

De mobiele betalingen via Openbank zijn vanaf het begin af aan al Mastercard betalingen geweest.
Ook als je de maestro kaart had geregistreerd op de telefoon?
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:05:

Bij mij klopt het als ik kijk, maar niet zoveel transacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 13:07
begintmeta schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Bij mij betaal ik via Google Pay gewoon met mijn Maestro kaart, dat zou anders ook wel bijzonder zijn want ik heb nog geen Mastercard van Openbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:47:
[...]

[...]

Bij mij klopt het als ik kijk, maar niet zoveel transacties
Ik heb een aantal dagen geleden een pin transactie in de supermarkt gedaan. Laten we zeggen dat het bedrag 10 euro was en dat de rekening daarna op 0.00 stond.

Ik vul de rekening nu aan van 0.00 naar 10 en vervolgens staat er nu Saldo: 10.00 en daaronder Beschikbaar 0.00. Als je dan op de I klikt staat er: inhoudingen 10.00.

In het rekeningoverzicht staat ook helemaal bovenaan dezelfde pintransactie met als kopje inhoudingen. Dat betekent dus dat er 2x het bedrag wordt ingehouden, gezien ik al in de supermarkt had afgerekend.. wat gaat er hier fout?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Sirhc_95 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Bij mij betaal ik via Google Pay gewoon met mijn Maestro kaart, dat zou anders ook wel bijzonder zijn want ik heb nog geen Mastercard van Openbank
Dat is helemaal niet zo bijzonder. Google Pay / Apple Pay / OpenBank Pay / ... zijn allemaal unieke kaarten met unieke identifiers. Deze virtuele / app varianten zijn dus helemaal geen kopie van de originele, fysieke, pas. Het kan waarschijnlijk zelfs net zo goed zijn dat fysiek een V-Pay pas hebt (van Visa) en met mobiel betalen MasterCard Debit, of juist fysiek Maestro en mobiel Visa Debit.

Er is geen enkele koppeling / relatie tussen beide passen. Behalve dat je je identificeert bij bv Google Pay op basis van de fysieke pas, en dat beide afschrijven van dezelfde rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Ik heb een aantal dagen geleden een pin transactie in de supermarkt gedaan. Laten we zeggen dat het bedrag 10 euro was en dat de rekening daarna op 0.00 stond.

Ik vul de rekening nu aan van 0.00 naar 10 en vervolgens staat er nu Saldo: 10.00 en daaronder Beschikbaar 0.00. Als je dan op de I klikt staat er: inhoudingen 10.00.

In het rekeningoverzicht staat ook helemaal bovenaan dezelfde pintransactie met als kopje inhoudingen. Dat betekent dus dat er 2x het bedrag wordt ingehouden, gezien ik al in de supermarkt had afgerekend.. wat gaat er hier fout?
Ik ervaar hetzelfde, maar wees gerust dit komt gewoon goed.
Soms duurde het 12 dagen voordat het (dubbel) ingehouden bedrag weer als beschikbaar staat.
Ben het met je eens dat het vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Maarten69 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Ik ervaar hetzelfde, maar wees gerust dit komt gewoon goed.
Soms duurde het 12 dagen voordat het (dubbel) ingehouden bedrag weer als beschikbaar staat.
Ben het met je eens dat het vervelend is.
Wat is dat dan voor raars. Het is dat het een relatief klein bedrag is. Stel je hebt dat geld echt nodig en het gaat om honderden euro’s, mag je lekker 12 dagen wachten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Wat is dat dan voor raars. Het is dat het een relatief klein bedrag is. Stel je hebt dat geld echt nodig en het gaat om honderden euro’s, mag je lekker 12 dagen wachten? 8)7
Nou ja ik heb regelmatig 300 euro verschil tussen "beschikbaar saldo" en saldo. Meestal binnen 2 werkdagen goed, maar soms langer. Eerder al uitgelegd in dit topic overigens. Baal er ook wel van.

Edit: op dit dit moment: Saldo € 274,96 en beschikbaar 26,86

Dit keer klopt de 26,86 wel overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten69 op 09-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Maarten69 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Nou ja ik heb regelmatig 300 euro verschil tussen "beschikbaar saldo" en saldo. Meestal binnen 2 werkdagen goed, maar soms langer. Eerder al uitgelegd in dit topic overigens. Baal er ook wel van.
Wat triest. Wat zegt de klantenservice erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Wat triest. Wat zegt de klantenservice erover?
Post hierboven ge-edit.
De klantenservice heb ik eenmaal hierover gebeld na die 12 dagen en toen zag ze het 'probleem'. Ze cancelde dubbele boeking en saldo was meteen beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Niks, de pintransactie is een soort van reservering waarbij er interbancair nog processen lopen om het geld van A naar B te krijgen. Dat lopende ding is dus dit proces.

Dus zeg maar de categorie: jij staat in de supermarkt en belt OpenBank om "kunnen jullie €10 over maken naar de supermarkt?" waarna OpenBank zegt "is goed, doen wij". Vervolgens is de betaling geautoriseerd en kun je deze niet meer intrekken. OpenBank registreert dit vervolgens als "Inhouding" en stuurt tegelijkertijd een geldwagen met €10 richting de supermarkt. Pas op het moment dat die €10 is afgeleverd verplaatst OpenBank de inhouding naar Transacties en wordt het Saldo bijgewerkt.

Beschikbaar is dan dus ook het geld dat je daadwerkelijk kunt uitgeven, dus plus/minus lopende zaken. Saldo ia het geld dat (nog) min of meer van jouw is. Dus die €10 die namens jou in due geldwagen onderweg is telt als saldo, maar je kunt hem niet meer uitgeven noch "intrekken".

En ja, het is gek en super verwarrend voor ons. Maar in Spanje zou dit doodnormaal zijn? En in Nederland (/overgrote deel van de wereld?) wordt er dus geen onderscheid gemaakt tussen ontvangen / verzonden opdrachten en daadwerkelijk afgeronde opdrachten. De weergave "hier" is gewoon alsof alles direct definitief is doorgevoerd, terwijl dat dus niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Maar dan zou het na aanvullen met 10 toch moeten zijn rekeningsaldo 20, beschikbaar saldo 10, inhoudingen 10?

beschikbar beginsaldo 10, rekeningsaldo 10, inhoudingen 0
uitgave 10 -> inhoudingen 10
beschikbaar saldo 0, rekeningsaldo 10, inhoudingen 10

aanvullen met 10, inhoudingen blijft 10
dan zou - als daadwerkelijk is aangevuld, het beschikbaar saldo 10 moeten zijn en het rekeningsaldo 20

Als ik @Trank00l goed begrijp, blijft het beschikbaar saldo echter op 0 staan, ondanks het aanvullen.

Het was me niet opgevallen dat het anders werkt dan @RobertMe beschrijft (nooit opgevallen dat de som van beschikbaar saldo en inhoudingen anders was dan het rekeningsaldo, of het rekeningsaldo naar mijn rekening overgeboekt geld niet includeerde), maar ik zal er eens goed op letten.

[ Voor 70% gewijzigd door begintmeta op 09-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
In feite stond ik dus voor de aanvulling rood? Want de aanvulling heeft niet gezorgd voor een positief saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik zie al wat er bedoeld wordt.

Er staat Saldo met een xxx
En daaronder staat beschikbaar xxx

Het moet dus nog kennelijk verwerkt worden
Kan wel voor verwarring zorgen want het eerste veld wat je ziet is Saldo terwijl het in werkelijkheid lager kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:47:
Ik zie al wat er bedoeld wordt.

Er staat Saldo met een xxx
En daaronder staat beschikbaar xxx

Het moet dus nog kennelijk verwerkt worden
Kan wel voor verwarring zorgen want het eerste veld wat je ziet is Saldo terwijl het in werkelijkheid lager kan zijn
Het wordt toch al verwerkt in de supermarkt? Ik betaal met mijn pinpas een bedrag van 10 euro. Mijn saldo is direct 0. Paar dagen later stort ik weer 10 en mijn saldo blijft 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Trank00l schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Het wordt toch al verwerkt in de supermarkt? Ik betaal met mijn pinpas een bedrag van 10 euro. Mijn saldo is direct 0. Paar dagen later stort ik weer 10 en mijn saldo blijft 0.
Weet ook niet waarom ze zo werken en kennelijk zo lang duurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
NicoHF schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Weet ook niet waarom ze zo werken en kennelijk zo lang duurt
Feit is dat je hierdoor ineens weer merkt dat we in Nederland een flink stukje voorsprong hebben qua betalingsverkeer (wat wel rap ingelopen wordt). Vroeger wist je niet beter dan dat alle banktransacties traag waren, en dat je alleen geld kon opnemen tot 16u want daarna was de bank gesloten :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste