Ik zie nu pas dat er 2022 staat ipv 2023, dan kan ik gewoon meedoen denk ik? Eind vorig jaar flink wat bijgeschreven.monkel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Vanwege deze vage beschrijving dacht ik alweer; laat maar ... 28-2-2022 .. ik had toen nauwelijks iets op die rekening staan en heb in de tussentijd een spaarrekening geopend. Dus als ik geld van die spaarrekening naar die deposito stort, is het ook verhoogd?
Volgens mij mix je nu twee producten. Je Spaarrekening is een ander product dan de deposito.
Als ik doorklik in m'n klantomgeving bij het tabje Deposito's om er 1 af te sluiten, staat er daar voor hoeveel "nieuw saldo" ik een deposito kan afsluiten.
Man, wat een waardeloze bank.
Al mijn overschrijvingen naar Nederlandse banken worden als "transfer overseas" bevestigd (in de email naar de beneficiary, die ik zelf ben) en waarschijnlijk ook uitgevoerd, want ik wacht nu al dagen op het geld op mijn ABN-rekening.
Ten eerste is er in SEPA geen verschil tussen binnenlands en buitenlands, ten tweede hoort een transfer met een iban gewoon altijd als (instant) SEPA transfer uitgevoerd te worden, en ten derde "overseas"? Seriously? Het vertaalwerk wordt bij Santander door kinderen gedaan, zo blijkt ook uit het erbarmelijke niveau van het Nederlands in de app.
Ik sluit morgen mijn rekeningen. Jammer van de rente en bonussen die ik misloop, maar als ze niet gewoon de basics van banking goed kunnen krijgen en het gebruik van de app en bank allebei hyperfrustrerend zijn, dan ben ik weg.
Al mijn overschrijvingen naar Nederlandse banken worden als "transfer overseas" bevestigd (in de email naar de beneficiary, die ik zelf ben) en waarschijnlijk ook uitgevoerd, want ik wacht nu al dagen op het geld op mijn ABN-rekening.
Ten eerste is er in SEPA geen verschil tussen binnenlands en buitenlands, ten tweede hoort een transfer met een iban gewoon altijd als (instant) SEPA transfer uitgevoerd te worden, en ten derde "overseas"? Seriously? Het vertaalwerk wordt bij Santander door kinderen gedaan, zo blijkt ook uit het erbarmelijke niveau van het Nederlands in de app.
Ik sluit morgen mijn rekeningen. Jammer van de rente en bonussen die ik misloop, maar als ze niet gewoon de basics van banking goed kunnen krijgen en het gebruik van de app en bank allebei hyperfrustrerend zijn, dan ben ik weg.
Werkt bij jullie het openbank mobiel betalen zoals het hoort? Ik krijg bij de appie enzo de melding dat mijn betalingen geweigerd worden. er opent dan iets van android dat ik google pay moet gebruiken/instellen ofzo, terwijl openbank mobiel betalen gewoon standaard zou moeten werken toch?
We leven in één Europese Unie. Een overboeking van Openbank naar uw NL bankrekening, kunt u gewoon laten uitvoeren als binnenlandse overboeking.mikeweijer2 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:11:
Man, wat een waardeloze bank.
De bovenste optie in het menu. Heeft u dat steeds gedaan?
Absoluut. Ik heb namelijk alleen een iban en naam opgegeven en geen andere gegevens die nodig zouden zijn voor een ECHT buitenlandse overboeking naar buiten SEPA.Prawo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:27:
[...]
We leven in één Europese Unie. Een overboeking van Openbank naar uw NL bankrekening, kunt u gewoon laten uitvoeren als binnenlandse overboeking.
De bovenste optie in het menu. Heeft u dat steeds gedaan?
En zelfs al had ik het al die drie keren fout gedaan, dan zou openbank aan die iban moeten zien dat het een "binnenlandse" (dat wil zeggen binnen SEPA) betaling is.
Ze weigeren nu verdere betaling die ik probeer uit te voeren (om mijn vertrek te bespoedigen) te bevestigen, dus het is echt einde oefening.
Hoe ging die oude reclame van cup a soup ook alweer? Het waren twee fantastische weken? Zoiets?
En je hoeft echt geen u te zeggen hoor. Dat hoeft alleen de Belastingdienst bij mij te doen 😉
Werkt voor mij prima bij de Plus. Voor mij ook een van de redenen om begin dit jaar een rekening bij OB te openen: mobiel betalen zonder dat Google meekijkt.Il 2 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:14:
Werkt bij jullie het openbank mobiel betalen zoals het hoort? Ik krijg bij de appie enzo de melding dat mijn betalingen geweigerd worden. er opent dan iets van android dat ik google pay moet gebruiken/instellen ofzo, terwijl openbank mobiel betalen gewoon standaard zou moeten werken toch?
Dit is denk ik niet helemaal waar. Openbank is een sub van Santander en hoewel Santander in Spanje wel als "systeembank" wordt beschouwd, zal dat misschien niet gelden voor de subsidiary.Mistraller schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:06:
[...]
Als je je daar zorgen over maakt steek dan je geld maar in een ouwe sok.
[...]
Openbank wordt denk ik in Nederland niet aangemerkt als "systeembank" zoals bijvoorbeeld ING of Rabobank. Die zijn "too big to fail" en waarschijnlijk is je saldo boven het depositogarantie bedrag veiliger bij een "systeembank dan een niet-systeembank".
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Nee zo werkt het niet. Openbank valt onder de bankvergunning van Santander. Edit: dacht ik gelezen te hebben.Chief schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:16:
[...]
Dit is denk ik niet helemaal waar. Openbank is een sub van Santander en hoewel Santander in Spanje wel als "systeembank" wordt beschouwd, zal dat misschien niet gelden voor de subsidiary.
Openbank wordt denk ik in Nederland niet aangemerkt als "systeembank" zoals bijvoorbeeld ING of Rabobank. Die zijn "too big to fail" en waarschijnlijk is je saldo boven het depositogarantie bedrag veiliger bij een "systeembank dan een niet-systeembank".
In die zin is openbank slechts een "merk". Net als in Nederland SNS, ASN, Regiobank en BLG opereren onder de vergunning van de Volksbank.
En je kunt niet een merk failliet laten gaan terwijl je eerder af hebt gesproken als moeder garant te staan.
Besef dat zelfs in Nederland het DGS waarschijnlijk ontoereikend is als meerdere so-called systeembanken omvallen. En wat wil je dan; alles in contanten in je kluisje stoppen?
Angst is een slechte raadgever, je geld wegtrekken zonder goede reden is moedwillig een bank omver duwen. Nu verwacht ik niet dat je met Openbank leegtrekken Santander erg veel pijn doet overigens.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wat ik online heb kunnen vinden is dat ze wel met een eigen bankvergunning werken in Spanje. Maar dan nog, Santander is 99,99% aandeelhouder en Openbank richt zich volgens mij niet echt op risicovolle markten.Mistraller schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Nee zo werkt het niet. Openbank valt onder de bankvergunning van Santander.
In die zin is openbank slechts een "merk". Net als in Nederland SNS, ASN, Regiobank en BLG opereren onder de vergunning van de Volksbank.
En je kunt niet een merk failliet laten gaan terwijl je eerder af hebt gesproken als moeder garant te staan.
Besef dat zelfs in Nederland het DGS waarschijnlijk ontoereikend is als meerdere so-called systeembanken omvallen. En wat wil je dan; alles in contanten in je kluisje stoppen?
Angst is een slechte raadgever, je geld wegtrekken zonder goede reden is moedwillig een bank omver duwen. Nu verwacht ik niet dat je met Openbank leegtrekken Santander erg veel pijn doet overigens.
Ik kan er geen verifieerbare bron van vinden hoe dit zit, daar heb je een goed punt.Nuevocasa schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:48:
[...]
Wat ik online heb kunnen vinden is dat ze wel met een eigen bankvergunning werken in Spanje. Maar dan nog, Santander is 99,99% aandeelhouder en Openbank richt zich volgens mij niet echt op risicovolle markten.
Hier wordt genoemd dat ze onder de vergunning van santander vallen; https://financer.com/nl/bedrijf/openbank/
maar ik zie op andere plekken weer een ander verhaal inderdaad.
Maar goed, dat wil inderdaad nog steeds niet zeggen dat Santander Openbank zou laten vallen als de nood aan de man kwam.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Volgens mij is de betaalkaart via Openbank mobiel betalen een Mastercard (en geen Maestro) en er zijn nu nog genoeg plekken waar dat niet wordt geaccepteerd als betaalmiddel.Il 2 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:14:
Werkt bij jullie het openbank mobiel betalen zoals het hoort? Ik krijg bij de appie enzo de melding dat mijn betalingen geweigerd worden.
Mijn OpenBank kaart wordt afgebeeld met Maestro logo in de Apple Wallet...JeroenE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Volgens mij is de betaalkaart via Openbank mobiel betalen een Mastercard (en geen Maestro) en er zijn nu nog genoeg plekken waar dat niet wordt geaccepteerd als betaalmiddel.
De originele pas is dat ook: https://www.openbank.nl/r42-betaalpas
Het heeft echter wel een kaartnummer en een CVC, zoals een Mastercard.
Werkt in ieder geval prima bij de winkels.
[Voor 4% gewijzigd door maarud op 15-03-2023 15:41]
Maar de originele vraag ging over de OpenBank app waarmee je op Android direct mobiel kunt betalen. Zeg maar datgene dat Apple niet toestaatmaarud schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:40:
[...]
Mijn OpenBank kaart wordt afgebeeld met Maestro logo in de Apple Wallet...

De rest is vervolgens ook een beetje irrelevant. Want een telefoon als betaalpas (Apple Pay / Google Pay / bank eigen implementatie / ...). Is gewoon een eigen unieke pas. Alleen is die "toevallig" aan dezelfde rekening gekoppeld als een fysieke betaalpas. Hetzelfde dus als dat je bij OB een Maestro en MasterCard Debit pas kunt hebben gekoppeld aan dezelfde rekening, of uberhaupt bv een en/of rekening waarbij beide personen een eigen unieke betaalpas hebben die uiteraard gekoppeld is aan dezelfde rekening.
In ieder geval klopt het bij mijn weten dat de OB Pay oplossing werkt als een MasterCard Debit pas. Waardoor je dus zoals @JeroenE aangeeft soms toch nog tegen problemen kunt aanlopen. Volgens de betaalvereniging Nederland zou de acceptatie van MasterCard / Visa Debit wel boven de 90% liggen. Maar is daarmee dus nog niet 100% dus soms kun je alsnog tegen problemen aanlopen. Maar aangezien Mastercard vanaf ik meen juli stopt met de uitgifte van nieuwe Maestro passen zal het aantal "klachten" van niet werkende "pinpassen" dan snel genoeg oplopen en ook de laatste plekken over gaan naar een betaalterminal die Debit passen zal accepteren. Zeker gezien het hier over AH ging wat een grote keten is (en vele filialen het wel gewoon werkt).
@Il 2 @RobertMe werkt hier ook.
Officieel heette het Android Tap&Pay. Ofwel dat de Bank gewoon direct de NFC chip kan benaderen. Zonder tussenkomst van Google. Precies dit staat Apple niet toe helaas.
Maar ik heb heel bewust MasterCard gekozen, niet Maestro.
Reden: heb al Mobiel betalen via ING (Maestro).
Voor zover ik weet is Openbank de enige mogelijkheid om Mobiel betalen via Mastercard te krijgen. Zonder tussenkomst van derden dus.
Officieel heette het Android Tap&Pay. Ofwel dat de Bank gewoon direct de NFC chip kan benaderen. Zonder tussenkomst van Google. Precies dit staat Apple niet toe helaas.
Maar ik heb heel bewust MasterCard gekozen, niet Maestro.
Reden: heb al Mobiel betalen via ING (Maestro).
Voor zover ik weet is Openbank de enige mogelijkheid om Mobiel betalen via Mastercard te krijgen. Zonder tussenkomst van derden dus.
Ik snap ook niet waarom het niet werkt. de NFC chip werkt wel op mijn bankpas (staat idd gewoon maestro op de kaart), alleen via android mobiel NFC werkt het niet voor mij.
in de openbank app staat mijn betaalkaart daar ook gewoon als standaard app ingesteld. of moet je de app openen op het moment dat je je telefoon bij de terminal houdt oid?
in de openbank app staat mijn betaalkaart daar ook gewoon als standaard app ingesteld. of moet je de app openen op het moment dat je je telefoon bij de terminal houdt oid?
[Voor 37% gewijzigd door Il 2 op 15-03-2023 17:39]
De telefoon moet sowieso ontgrendelt zijn (dus scherm aan en dan niet op het lockscreen). De OB app opent dan vanzelf. Maar aangezien OB Pay dus een MasterCard Debit pas aanbied en je fysieke pas een Maestro pas is os de kans dus gewoon groot dat die specifieke AH (/betaalterminal) geen MasterCard Debit pas accepteert, omdat dat "nieuw" is.Il 2 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:36:
Ik snap ook niet waarom het niet werkt. de NFC chip werkt wel op mijn bankpas (staat idd gewoon maestro op de kaart), alleen via android mobiel NFC werkt het niet voor mij.
Banco Santander is ook een systeembank, en een hele grote: iets groter dan ING en RABO samen.Chief schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:16:
Dit is denk ik niet helemaal waar. Openbank is een sub van Santander en hoewel Santander in Spanje wel als "systeembank" wordt beschouwd, zal dat misschien niet gelden voor de subsidiary.
https://www.insiderintell...argest-banks-europe-list/
De ECB zal Banco Santander nooit failliet laten gaan. En het zal niet toestaan dat dochteronderneming Openbank S.A. zomaar failliet gaat, want dat geeft een enorme reuring op de financiele markten.
Ik zeg nergens dat er enige kans is op het omvallen van Openbank of dat je je geld daar moet weg halen. Ik maak de statement dat je geld boven het depositiegarantiestelsel doorgaans veiliger is bij een systeembank dan een sub van deze bank of een niet-systeembank.Mistraller schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Nee zo werkt het niet. Openbank valt onder de bankvergunning van Santander. Edit: dacht ik gelezen te hebben.
Even wat feiten:
- De retail activiteiten van Openbank vallen onder Open Bank SA. Deze entiteit is voor 99% in handen van Santender zoals aangegeven
- Open Bank SA heeft geen eigen credit ratings. Deze entiteit heeft ook geen schuldpapier uitgegeven
- Ik weet niet of Santander expliciet garant staat voor Openbank
- Ik heb geen rapportages van Santander doorgenomen. Wellicht staat dat Open Bank als "core" activiteit wordt. In dat geval krijgen subsidiaries doorgaans impliciet dezelfde credit rating als de moeder
- Als er geen expliciete garantie is afgegeven - doorgaans doen ondernemingen dit niet vanwege juridische verplichtingen dan wordt vaak gekeken of de entiteit dezelfde naam heeft als de moeder of in ieder geval een verwijzing naar hetzelfde merk. Dat is hier niet het geval
Heel simpel gezegd: ik ben van mening dat je saldo boven 100k veiliger is bij ING dan bij bijvoorbeeld Openbank. Dit zegt niets over de huidige kans dat een van deze banken in de problemen raakt.
@Chief Openbank valt onder het Spaande depositogarantiestelsel. Zie hier onder nummer 0073. Dat nummer kan je ook vinden opd e site van Openbank, zie hier.
Ik begrijp je stelling niet zo goed waarom het zou uitmaken welk lid van het garantiestelsel failliet zou gaan. Er is voor zover ik weet geen onderscheid in de gegeven garantie, dat is in Nederland ook niet zo. De deelnemers aan het Nederlandse stelsel kan je hier vinden. Maakt het volgens jou dan ook uit voor de Nederlandse garantie als je bijvoorbeeld bij ING Groenbank NV zit ipv ING Bank NV?
Er schijnen wel verschillen te kunnen zijn tussen de diverse nationale garantiestelsels, maar ik weet de ins en outs daar ook niet van. Maar dat is dan een verschil tussen Nederland en Spanje en niet zo zeer tussen Santander en Openbank of de ING en de Rabobank.
Ik begrijp je stelling niet zo goed waarom het zou uitmaken welk lid van het garantiestelsel failliet zou gaan. Er is voor zover ik weet geen onderscheid in de gegeven garantie, dat is in Nederland ook niet zo. De deelnemers aan het Nederlandse stelsel kan je hier vinden. Maakt het volgens jou dan ook uit voor de Nederlandse garantie als je bijvoorbeeld bij ING Groenbank NV zit ipv ING Bank NV?
Er schijnen wel verschillen te kunnen zijn tussen de diverse nationale garantiestelsels, maar ik weet de ins en outs daar ook niet van. Maar dat is dan een verschil tussen Nederland en Spanje en niet zo zeer tussen Santander en Openbank of de ING en de Rabobank.
Volgens mij doelde @Chief op meer dan het DGS bij een bank aanhouden. Als in: ING & ABN zijn als systeembanken al door de staat gered waardoor je je tegoeden behield, onafhankelijk van of dat €50 of €5.000.000 was. In het geval van OpenBank zal deze waarschijnlijk niet gered worden en ben je dus aangewezen op het DGS wat dus maar tot €100.000 vergoed. Heb je er meer geld gestald dan ben je dat dus kwijt.JeroenE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:41:
@Chief Openbank valt onder het Spaande depositogarantiestelsel. Zie hier onder nummer 0073. Dat nummer kan je ook vinden opd e site van Openbank, zie hier.
Hetzelfde dus als dat je hier in NL met het faillissement met Amsterdam Trade Bank laatst je tegoeden boven €100.000 kwijt zult zijn geweest. Terwijl (nogmaals) ING & ABN toen door de staat gered zijn waardoor het DGS nooit in werking heeft hoeven treden en ook de hogere tegoeden geen probleem was.
@RobertMe Aha, nu valt het kwartje pas. Ik heb het "geluk" dat ik me over tegoeden boven de garantiegrens geen zorgen over hoef te maken 

En anders kun je natuurlijk nog steeds spreiden. Zo zijn er meer banken met een rentepercentage hoger of in de buurt van OBJeroenE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:52:
@RobertMe Aha, nu valt het kwartje pas. Ik heb het "geluk" dat ik me over tegoeden boven de garantiegrens geen zorgen over hoef te maken

Wacht even, heb je het over de AH ??Il 2 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:36:
Natuurlijk werkt dat niet. AH doet nooit aan Mastercard/Visa. Zelfs op de meest toeristische plek van NL niet. De AH op de Dam had altijd A4tjes waarop dat groot stond. Maarja toeristen hebben juist alleen Visa/Mastercard.
Okee het is nu langzaam aan het veranderen. Maar het lijkt me de slechtste test die je kan doen. Ga dan naar een Lidl of Jumbo.
Mastercard/Visa bij de AH werkt sinds een aantal maanden echt probleemloos hoor.Jazco2nd schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:50:
[...]
Wacht even, heb je het over de AH ??
Natuurlijk werkt dat niet. AH doet nooit aan Mastercard/Visa. Zelfs op de meest toeristische plek van NL niet. De AH op de Dam had altijd A4tjes waarop dat groot stond. Maarja toeristen hebben juist alleen Visa/Mastercard.
Okee het is nu langzaam aan het veranderen. Maar het lijkt me de slechtste test die je kan doen. Ga dan naar een Lidl of Jumbo.
Ja hier in Utrecht kwam ik daar laatst ook achter toen ik per ongeluk met Apple Pay mijn standaard Mastercard gebruikte.JohanNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Mastercard/Visa bij de AH werkt sinds een aantal maanden echt probleemloos hoor.

Hier ook, zelfs bij de lokale bakker en slager zonder problemen. Volgens mij kun je er inmiddels overal mee betalen.JohanNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Mastercard/Visa bij de AH werkt sinds een aantal maanden echt probleemloos hoor.
Dat laatste zal ook wel moeten, als vanaf juli geen Maestro passen meeer worden uitgegeven door MasterCard.Jdome schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Hier ook, zelfs bij de lokale bakker en slager zonder problemen. Volgens mij kun je er inmiddels overal mee betalen.
Daarbij is het overigens wel zo dat op basis van Europese regelgeving winkels nog steeds niet verplicht zijn om MasterCard / Visa creditcards te accepteren. Ondanks dat ik meen MasterCard wel de acceptatie van beide zou vereisen (dus MC vereist dat zowel Debit als Credit geaccepteerd worden als je MC accepteert, Europese regelgeving overruled dit echter waardoor alleen MC Debit wel kan/mag).
Alleen debitcard toch? Of creditcard ookJohanNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat OB de rente nog hoger gaat zetten nu de ECB die heeft verhoogd.
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar komt dat niet doordat Apple Pay fungeert als een soort 'broker'?TheSander562 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:54:
[...]
Ja hier in Utrecht kwam ik daar laatst ook achter toen ik per ongeluk met Apple Pay mijn standaard Mastercard gebruikte.
Dus ongeacht wat voor soort kaart je gebruikt, het wordt allemaal 'vertaald' naar Apple Pay, en dat accepteert de winkel sowieso?
Als ik betaal via mobiel staat er op mijn OpenBank afschrift namelijk 'Apple Pay - Jumbo xxxx'
edit: Volgens Apple zelf schijnt de winkelier toch ook het betaalnetwerk te moeten accepteren:
Naast Apple Pay moet de winkelier ook uw betaalkaart en betaalnetwerk accepteren.
[Voor 17% gewijzigd door maarud op 16-03-2023 15:56]
Vandaag ook bij een andere supermarkt geprobeerd. werkt ook niet. en voor de duidelijkheid, er staat gewoon maestro op mijn openbank debitcard. maar het ligt sowieso aan mijn mobiel, want ik kan dus wel nfc betalingen doen met de openbank bankpas, alleen lukt het niet via mijn mobiel.Jazco2nd schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:50:
[...]
Wacht even, heb je het over de AH ??
ik krijg de melding betaling geannuleerd/mislukt en ik krijg een scherm dat ik de google wallet moet downloaden. terwijl ik dacht/hoopte dat ik juist niets van google pay oid zou hoeven gebruiken.
[Voor 10% gewijzigd door Il 2 op 16-03-2023 18:47]
Hoe het werkt is dat het een “nieuwe” pas is die gekoppeld met de pas vanuit Openbank.maarud schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:53:
[...]
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar komt dat niet doordat Apple Pay fungeert als een soort 'broker'?
Dus ongeacht wat voor soort kaart je gebruikt, het wordt allemaal 'vertaald' naar Apple Pay, en dat accepteert de winkel sowieso?
Als ik betaal via mobiel staat er op mijn OpenBank afschrift namelijk 'Apple Pay - Jumbo xxxx'
edit: Volgens Apple zelf schijnt de winkelier toch ook het betaalnetwerk te moeten accepteren:
[...]
En die passen zijn ook op het netwerk van Visa/MasterCard en dan ook nog debit of credit.
Net welke je hebt toegevoegd.
Wat jij bedoelt is dat een webwinkel Apple Pay net als IDeal als betaling kan gebruiken maar dan wordt het bij Openbank afgeschreven als met een pas.
Het voordeel bijvoorbeeld van Apple Pay (en Google Pay) is dat waar je betaald dus nooit je echte bank gegevens krijgen te zien.
Dit is ook de reden dat voor OV/NS reizen met Apple Pay en Openbank dat je niet eerst je telefoon kan gebruiken voor inchecken en daarna je Apple Watch uitchecken (die heeft dus ander kaartnummer gekoppeld)
Maar de OpenBank app "bevat" een andere pas. En dan ook nog eens een MasterCard Debit pas. Het is niet dat de app jouw fysieke Maestro pas "kopieert", maar het is echt een nieuwe unieke pas. En dan van een ander type.Il 2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Vandaag ook bij een andere supermarkt geprobeerd. werkt ook niet. en voor de duidelijkheid, er staat gewoon maestro op mijn openbank debitcard. maar het ligt sowieso aan mijn mobiel, want ik kan dus wel nfc betalingen doen met de openbank bankpas, alleen lukt het niet via mijn mobiel.
Just checking, heb je de app wel ingesteld? Openbank app openen => Betaalpassen tab => Bovenin "..." => "Mobiel Betalen" => (pas selecteren? Mogelijk dat er de eerste keer nog een activatie dingetje was). En in Android moet je dit ook terug zien. Instellingen app => Verbonden apparaten => Verbindingsvoorkeuren => NFC => Contactloze betalingen (=> Standaard betalingsapp: Openbank).ik krijg de melding betaling geannuleerd/mislukt en ik krijg een scherm dat ik de google wallet moet downloaden. terwijl ik dacht/hoopte dat ik juist niets van google pay oid zou hoeven gebruiken.
Aaah check! In de app stond bij 'Mobiel Betalen'' in het rood 'Ingesteld'. Dus ik dacht dat dat goed stond. maar blijkbaar moet je daar nog een keer op drukken om te bevestigen. Dan krijg je idd een sms code nog ter bevestiging.RobertMe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:11:
[...]
Maar de OpenBank app "bevat" een andere pas. En dan ook nog eens een MasterCard Debit pas. Het is niet dat de app jouw fysieke Maestro pas "kopieert", maar het is echt een nieuwe unieke pas. En dan van een ander type.
[...]
Just checking, heb je de app wel ingesteld? Openbank app openen => Betaalpassen tab => Bovenin "..." => "Mobiel Betalen" => (pas selecteren? Mogelijk dat er de eerste keer nog een activatie dingetje was). En in Android moet je dit ook terug zien. Instellingen app => Verbonden apparaten => Verbindingsvoorkeuren => NFC => Contactloze betalingen (=> Standaard betalingsapp: Openbank).
En nu zie ik inderdaad bij mijn NFC instellingen ook de openbank app as default daar staan. Dat had ik voorheen niet. Denk dat ie nu moet werken, ik ga het morgen testen, thanks

Andere mensen problemen met overboeken vanuit de app?
Ik doorloop netjes de stappen. Elektronische handtekening. Daarna bevestigingscode per SMS. Dan krijg ik een melding dat er iets is misgegaan en dat ik het later maar weer moet proberen.
Afgelopen dagen 10 pogingen gedaan en 2 keer gelukt. Dat begint wel erg vervelend te worden.
Ik doorloop netjes de stappen. Elektronische handtekening. Daarna bevestigingscode per SMS. Dan krijg ik een melding dat er iets is misgegaan en dat ik het later maar weer moet proberen.
Afgelopen dagen 10 pogingen gedaan en 2 keer gelukt. Dat begint wel erg vervelend te worden.
Dus dat: bedrag boven DSG.RobertMe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:49:
[...]
Volgens mij doelde @Chief op meer dan het DGS bij een bank aanhouden. Als in: ING & ABN zijn als systeembanken al door de staat gered waardoor je je tegoeden behield, onafhankelijk van of dat €50 of €5.000.000 was. In het geval van OpenBank zal deze waarschijnlijk niet gered worden en ben je dus aangewezen op het DGS wat dus maar tot €100.000 vergoed. Heb je er meer geld gestald dan ben je dat dus kwijt.
Hetzelfde dus als dat je hier in NL met het faillissement met Amsterdam Trade Bank laatst je tegoeden boven €100.000 kwijt zult zijn geweest. Terwijl (nogmaals) ING & ABN toen door de staat gered zijn waardoor het DGS nooit in werking heeft hoeven treden en ook de hogere tegoeden geen probleem was.
.
[Voor 97% gewijzigd door mrmrmr op 17-03-2023 02:32]
Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.
Ik had hier ook last van. Bij elke overboeking, hoe klein ook, naar wie dan ook. Toen werkten er een paar voor een totaal van 200 euro weer wel (die als buitenlandse transfer behandeld werden), en daarna werkte weer niks.Twisted-D schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:18:
Veel emails gestuurd waar geen antwoord op kwam, dus gisteren mijn rekening maar gesloten, want dit is geen manier om zaken te doen in de EU in 2023. De dame die ik daarvoor aan de telefoon had wilde duidelijk liever naar huis dan mij helpen (het was al bijna tien uur) en kon me niet één keer laten uitpraten of antwoord geven op mijn vragen. Toen ik vroeg of ze kon zorgen dat Openbank nooit meer contact met me zou opnemen via telefoon of email (want ik voelde de bui al hangen) blafte ze me toe dat ik hun gebeld had en hing ze op.
Net werd ik dus (zoals al een beetje verwacht) gebeld door een zogenaamde klantenservice supervisor maar eigenlijk gewoon de retentie-afdeling, met alleen maar de vraag of ik niet toch wilde blijven want de rente was toch zo fijn etc. Ik heb gezegd dat ik niks aan rente heb als ik niet bij mijn geld kan, waarna ze zei dat mijn overschrijvingen geblokkeerd waren als bescherming voor nieuwe accounts en dat er limieten zijn.
Ik denk dat ze daarmee bedoelen om openbank te beschermen tegen het wegtransferren van geld, want als je een daglimiet van 200 euro voor uitgaande transacties instelt bescherm je je klanten helemaal niet.
Ik geloof best dat er limieten zijn en dat een klant daardoor beschermd kan worden, maar dan moeten die limieten redelijk zijn, en er moet niet 'probeer het over een paar minuten nog een keer' op het error scherm staan.
Anyway, dat is dus nu weer twaalf uur extra wachten tot ik mijn geld terug bij de ABN heb en deze clowns voor altijd achter me kan laten
[Voor 5% gewijzigd door mikeweijer2 op 17-03-2023 12:06]
Nee vond de tarieven te hoog in vergelijking met andere spelers en dat gaat toch ten koste van je rendement.Saninl schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:37:
Iemand die belegt met Openbank toevallig?
Ik had hetzelfde. Na tweemaal proberen heb ik gebeld met het in de foutmelding genoemde nummer. De medewerker gaf aan dat er voor overboekingen een limiet geldt van €3000. De overboeking is door de medewerker verder ingevoerd en inmiddels ook volledig uitgevoerd.Twisted-D schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:18:
Trouwens, nadat het overgemaakte geld op mijn Rabobank betaalrekening stond kreeg ik ook daar een onduidelijke foutmelding bij het doorboeken naar mijn Rabobank spaarrekening. Het bleek dat ook de Rabobank een standaard limiet heeft ingesteld (in dit geval is deze standaard €5000). Deze kan je bij de Rabobank wel zelf verhogen (met een wachttijd van 4 uur).
Het is vervelend dat de foutmelding bij zowel Openbank als Rabobank geen hint geeft waarom de de overboeking niet verwerkbaar is. Het maakte mij in ieder geval onrustig.
[Voor 7% gewijzigd door fiber44 op 20-03-2023 13:55]
Ik moet zeggen dat ik eerst ook probeerde om meer dan €3.000 over te boeken en uiteindelijk €3.000 over twee boekingen heb kunnen doen. Dan ga ik er (voor nu) vanuit dat er een daglimiet is van €3.000. Dank voor de infofiber44 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Ik had hetzelfde. Na tweemaal proberen heb ik gebeld met het in de foutmelding genoemde nummer. De medewerker gaf aan dat er voor overboekingen een limiet geldt van €3000. De overboeking is door de medewerker verder ingevoerd en inmiddels ook volledig uitgevoerd.
Trouwens, nadat het overgemaakte geld op mijn Rabobank betaalrekening stond kreeg ik ook daar een onduidelijke foutmelding bij het doorboeken naar mijn Rabobank spaarrekening. Het bleek dat ook de Rabobank een standaard limiet heeft ingesteld (in dit geval is deze standaard €5000). Deze kan je bij de Rabobank wel zelf verhogen (met een wachttijd van 4 uur).
Het is vervelend dat de foutmelding bij zowel Openbank als Rabobank geen hint geeft waarom de de overboeking niet verwerkbaar is. Het maakte mij in ieder geval onrustig.

Qua (grafische) interface heb ik zo niet direct wat te klagen over de app, maar het is wel jammer dat dit soort info nergens zichtbaar. Noch in het aanmaken van een overboeking, noch in de foutmelding die daarop volt...
Geldt dit voor de Openbank Openspaarrekening of alleen voor de betaalrekening?fiber44 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Ik had hetzelfde. Na tweemaal proberen heb ik gebeld met het in de foutmelding genoemde nummer. De medewerker gaf aan dat er voor overboekingen een limiet geldt van €3000. De overboeking is door de medewerker verder ingevoerd en inmiddels ook volledig uitgevoerd.
staat die limiet ergens opgeschreven? ik ben het nergens tegengekomen in de voorwaarden.Twisted-D schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:38:
[...]
Ik moet zeggen dat ik eerst ook probeerde om meer dan €3.000 over te boeken en uiteindelijk €3.000 over twee boekingen heb kunnen doen. Dan ga ik er (voor nu) vanuit dat er een daglimiet is van €3.000. Dank voor de info![]()
Qua (grafische) interface heb ik zo niet direct wat te klagen over de app, maar het is wel jammer dat dit soort info nergens zichtbaar. Noch in het aanmaken van een overboeking, noch in de foutmelding die daarop volt...
dus stel je wil 10K overboeken, dan moet je hier minimaal 4 dagen voor uittrekken?

Nee hoor. Tot 15k kan dacht ik zo. Daarboven gaan ze je bellen of het klopt dat je een groot bedrag over wil maken.Il 2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:36:
[...]
staat die limiet ergens opgeschreven? ik ben het nergens tegengekomen in de voorwaarden.
dus stel je wil 10K overboeken, dan moet je hier minimaal 4 dagen voor uittrekken?
Dat is niet hoe ik het ervaren heb. Bij het overboeken vanaf de Welkom spaarrekening kreeg ik een nietszeggende foutmelding met het telefoonnummer van de helpdesk. Langs die telefonische route werd de overboeking goed uitgevoerd. Je hoeft dan ook niet je overboeking op te knippen in blokken van 3000. Maar onhandig en onduidelijk blijft het.
fiber44 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:59:
Dat is niet hoe ik het ervaren heb. Bij het overboeken vanaf de Welkom spaarrekening kreeg ik een nietszeggende foutmelding met het telefoonnummer van de helpdesk. Langs die telefonische route werd de overboeking goed uitgevoerd. Je hoeft dan ook niet je overboeking op te knippen in blokken van 3000. Maar onhandig en onduidelijk blijft het.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hoe lang gebruik je de rekening al? Ik heb m al vanaf het begin van Openbank. Misschien dat dit uit maakt? Of toch een limiet dat ergens staat ingesteld. Via de website kun je net wat meer instellen. In de app kan ik het iig niet vinden.
[Voor 22% gewijzigd door Nuevocasa op 20-03-2023 22:56]
Die €3k daglimiet slaat wellicht de app? Allicht dat het via de website daarboven ook wel werkt?
Gisteren weer €2k overgeboekt en dat ging prima. Het viel mij dit keer ook op dat ik de elektronische handtekening niet hoefde te gebruiken. Das wellicht dat wanneer ik op bedragen kom dat de handtekening moet gebruiken, dat het daar fout gaat.
Ik kan hier in ieder geval wel mee werken. Vertrouwen is weer wat herstelt.
Gisteren weer €2k overgeboekt en dat ging prima. Het viel mij dit keer ook op dat ik de elektronische handtekening niet hoefde te gebruiken. Das wellicht dat wanneer ik op bedragen kom dat de handtekening moet gebruiken, dat het daar fout gaat.
Ik kan hier in ieder geval wel mee werken. Vertrouwen is weer wat herstelt.
[Voor 4% gewijzigd door Twisted-D op 21-03-2023 09:39]