Verklaar je nader, welke betere opties zijn er allemaal? En wat maakt ze beter?U123456 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:29:
@Cheesy: Qua rente voor vrij opneembaar zijn er momenteel betere opties dan de 1,5% van Openbank. Deposito is voor mij geen alternatief. Ik weet namelijk zeker dat ik het geld gedurende de komende maanden weer nodig heb.
Ik denk dat je hier kunt beginnen: https://www.spaarrente.nl/ocn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:50:
[...]
Verklaar je nader, welke betere opties zijn er allemaal? En wat maakt ze beter?
Puur voor de rente zijn er dus wel wat betere alternatieven inderdaad, maar naar alle waarschijnlijkheid zal Openbank binnenkort toch ook wel weer haar rente verhogen denk ik.
In vino veritas, in aqua sanitas
Waarbij je dan wel moet opletten dat je Scalable Capital niet meetelt, aangezien door hun maandelijkse kosten à €4.99 per maand (waar ze overigens totaal niet open over zijn, je ziet die kosten alleen ergens verstopt), er al een enorme hoeveelheid rendement verdampt. Dit betekent namelijk dat het rendement pas groter dan 0 is vanaf een bedrag van €2604 euro, en pas groter dan bij de volgende hoogste rente (Trade Republic (2%) vanaf €19960).JohanNL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:24:
[...]
Ik denk dat je hier kunt beginnen: https://www.spaarrente.nl/
Puur voor de rente zijn er dus wel wat betere alternatieven inderdaad, maar naar alle waarschijnlijkheid zal Openbank binnenkort toch ook wel weer haar rente verhogen denk ik.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
En Openbank heeft nog wel eens leuke acties, waardoor het al helemaal ingewikkeld wordt.Herko_ter_Horst schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:48:
[...]
Waarbij je dan wel moet opletten dat je Scalable Capital niet meetelt, aangezien door hun maandelijkse kosten à €4.99 per maand (waar ze overigens totaal niet open over zijn, je ziet die kosten alleen ergens verstopt), er al een enorme hoeveelheid rendement verdampt. Dit betekent namelijk dat het rendement pas groter dan 0 is vanaf een bedrag van €2604 euro, en pas groter dan bij de volgende hoogste rente (Trade Republic (2%) vanaf €19960).
We wachten maar weer even af op de volgende renteverhoging van Openbank, die zou er toch wel weer in moeten zitten gezien het ECB beleid
In vino veritas, in aqua sanitas
Bunq vertrouw ik sowieso niet meer nadat ze ineens geld gingen vragen voor hun betaalrekeningen.
Ah zo, ik ging even uit van de 2% die ik nu krijg.U123456 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:29:
@Cheesy: Qua rente voor vrij opneembaar zijn er momenteel betere opties dan de 1,5% van Openbank. Deposito is voor mij geen alternatief. Ik weet namelijk zeker dat ik het geld gedurende de komende maanden weer nodig heb.
Ter info, voor degenen die een overboeking doen vanaf hun OB, duurt 1 werkdag. Gisteren ochtend vroeg een overboeking gedaan en zojuist op Nederlandse rekening bijgeschreven. Gaat gelukkig redelijk vlot.
Ik heb het al vaker gepost, het is nog gewoon de ouderwetse SEPA tijden van overmaken:Datisraar schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:48:
Ter info, voor degenen die een overboeking doen vanaf hun OB, duurt 1 werkdag. Gisteren ochtend vroeg een overboeking gedaan en zojuist op Nederlandse rekening bijgeschreven. Gaat gelukkig redelijk vlot.
Werkdag ochtend overboeking ingegeven = volgende werkdag ochtend beschikbaar
Werkdag middag (vziw na 13u) overboeking ingegeven = volgende werkdag middag beschikbaar
Werkdag avond (vziw 17u) overboeking ingegeven = zoals nr2, of pas 2e werkdag ochtend beschikbaar.
Weekend/feestdag overboeking wordt pas verwerkt als nr 1 geld: eerstvolgende werkdag ochtend overboeking ingegeven.
Weekend en feestdagen ertussen, kan het dus theoretisch 6 dagen doorlooptijd hebben (bijv overmaken op vrijdag, dan weekend + 2 dagen kerst = woensdag of donderdag pas geld beschikbaar)
Bij grotere bedragen ( >3nullen) kan het nog een werkdag langer duren.
Behalve voor de banken waartussen instant-payments actief zijn, zijn deze tijden zowel naar als vanaf OB.
Het is niet hard of een regel, maar dit is mijn ervaring ermee, mede ook gebaseerd op de ervaringen van 'vroeger' in NL.
Thx voor sharing. Wel fijn om te weten als je tijdig geld overgeboekt wil hebben. Met aanstaande Pasen in zicht kan het dus zijn in het uiterste geval zijn dat als je vanaf OB, donderdagavond 6 april overboekt, ivm vrijdag 7 april Goede Vrijdag en dan Pasen, het woensdag 12 april ergens in de ochtend ontvangt op je NL rekening.Get!em schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:23:
[...]
Ik heb het al vaker gepost, het is nog gewoon de ouderwetse SEPA tijden van overmaken:
Werkdag middag (vziw na 13u) overboeking ingegeven = volgende werkdag middag beschikbaar
Werkdag avond (vziw 17u) overboeking ingegeven = zoals nr2, of pas 2e werkdag ochtend beschikbaar.
Weekend/feestdag overboeking wordt pas verwerkt als nr 1 geld: eerstvolgende werkdag ochtend overboeking ingegeven.
Weekend en feestdagen ertussen, kan het dus theoretisch 6 dagen doorlooptijd hebben (bijv overmaken op vrijdag, dan weekend + 2 dagen kerst = woensdag of donderdag pas geld beschikbaar)
Behalve voor de banken waartussen instant-payments actief zijn, zijn deze tijden zowel naar als vanaf OB.
Het is niet hard of een regel, maar dit is mijn ervaring ermee, mede ook gebaseerd op de ervaringen van 'vroeger' in NL.
Ja, beetje net als dat je vanaf een Centraal Beheer spaarrekening overboekt.Datisraar schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:15:
[...]
Thx voor sharing. Wel fijn om te weten als je tijdig geld overgeboekt wil hebben. Met aanstaande Pasen in zicht kan het dus zijn in het uiterste geval zijn dat als je vanaf OB, donderdagavond 6 april overboekt, ivm vrijdag 7 april Goede Vrijdag en dan Pasen, het woensdag 12 april ergens in de ochtend ontvangt op je NL rekening.
@Datisraar Ja, je moet ook rekening houden met feestdagen in meerdere landen en het kan dan ook afhankelijk zijn van de richting. Bijvoorbeeld als je woensdag 26 april 's avond geld overmaakt vanuit een NL bankrekening naar Openbank dan wordt dat de 27e niet verwerkt ivm koningsdag. De NL bank verwerkt het dan pas vrijdag(ochtend). Dan zou het maandag bij Openbank zijn, maar 1 mei is weer een feestdag in zo'n beetje alle Europese landen behalve Nederland dus dan verwerken zij het weer niet. Dan is het geld dus pas dinsdag 2 mei op je Openbank rekening.
Als je dit andersom zou doen dan maakt Openbank het wel op de 27e over en zou je het dus op vrijdag 28 april op je NL rekening moeten ontvangen.
Als je dit andersom zou doen dan maakt Openbank het wel op de 27e over en zou je het dus op vrijdag 28 april op je NL rekening moeten ontvangen.
Nee. Op dat soort dagen loopt interbancair transactieverkeer gewoon door. Wij moeten er met standby ook altijd bedacht op zijn. Omgekeerd; dag van de arbeid is hier geen feestdag. Toch is SEPA dan niet mogelijk.JeroenE schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:31:
@Datisraar Ja, je moet ook rekening houden met feestdagen in meerdere landen en het kan dan ook afhankelijk zijn van de richting. Bijvoorbeeld als je woensdag 26 april 's avond geld overmaakt vanuit een NL bankrekening naar Openbank dan wordt dat de 27e niet verwerkt ivm koningsdag. De NL bank verwerkt het dan pas vrijdag(ochtend). Dan zou het maandag bij Openbank zijn, maar 1 mei is weer een feestdag in zo'n beetje alle Europese landen behalve Nederland dus dan verwerken zij het weer niet. Dan is het geld dus pas dinsdag 2 mei op je Openbank rekening.
Alle banken richten zich wat dat betreft op de Officiële feestdagen Europese Unie (EU). Nationale feestdagen dus niet.
Zie bijv:
https://www.abnamro.nl/nl...r-tijdens-feestdagen.html
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 28-03-2023 13:02 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
@Mistraller Aha, fijn om te weten dat ik het mis had!
In verband met het activeren van de Travel optie kreeg ik onderstaand bericht:
Bedankt voor je e-mail.
Er zit wat vertraging in de activatie van de gratis travel+.
Dit zou uiterlijk eind deze maand aangezet moeten worden, indien voldaan aan de voorwaarden.
Mocht je verder nog vragen hebben, kun je mailen info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 voor je klaar.
Bedankt en nog een fijne dag.
OPENBANK
Bedankt voor je e-mail.
Dit zou uiterlijk eind deze maand aangezet moeten worden, indien voldaan aan de voorwaarden.
Mocht je verder nog vragen hebben, kun je mailen info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516. Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 voor je klaar.
OPENBANK
Als ik voor 9 of 10uur in de ochtend een bedrag over maak naar OB dan heb ik dat bijna altijd in de middag op OB staan.Get!em schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:23:
[...]
Ik heb het al vaker gepost, het is nog gewoon de ouderwetse SEPA tijden van overmaken:
Ja, ik hoop ooit dat iemand de batch-tijden inkomend en uitgaand eens kan achterhalen, dan zou je de exacte tijdblokken hebben (aantal en tijdstip).Nuevocasa schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Als ik voor 9 of 10uur in de ochtend een bedrag over maak naar OB dan heb ik dat bijna altijd in de middag op OB staan.
Zie ook de maximum time 4.2.3
Zie overigens schema 4.3 voor hele proces.
https://www.europeanpayme...ebook%20version%201.0.pdf
Heel vreemd. Ik heb toevallig vanmiddag gebeld en kreeg daar te horen dat het pas medio april geactiveerd zou wordenMedione1210 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:51:
In verband met het activeren van de Travel optie kreeg ik onderstaand bericht:
Bedankt voor je e-mail.
OPENBANK

Zo balen dit.. Nieuwe klanten die tussen 23 maart tot 25 april openbank afsluiten. Kunnen gratis travel geactiveerd krijgen.
https://www.openbank.nl/r42-betaalpas
Wat ik me afvraag, als ik nu een nieuwe rekening open als nieuwe klant en mijn oude opzeg. Kan ik dan gratis die travel+ krijgen?Speciale aanbieding voor nieuwe klanten: Als je van 23-03-23 t/m 25-04-23 als nieuwe klant een rekening opent, dan krijg je de reisvoordelen (Travel+) van je bijbehorende Я42 Betaalpas helemaal gratis, en dat voor altijd! Extra betaalpassen (Я42 Mastercard) kunnen nadien aangevraagd worden. Voor deze betaalpassen gelden verzendkosten van € 1,99, en abonnementskosten van € 7,99 per maand dat je Travel+ inschakelt.
Naar OB overboeken gaat inderdaad wel snel. Vanaf Rabo is het vaak bij mij zelfs Instant en is het 10 seconden werk als het bij OB er op staat. Maar helaas kent OB alleen Instant Payment uitgaand tussen Spaanse bankrekeningen.Nuevocasa schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Als ik voor 9 of 10uur in de ochtend een bedrag over maak naar OB dan heb ik dat bijna altijd in de middag op OB staan.
Het jaaroverzicht staat vandaag bij mij online.
Eerder hadden ze mij geschreven dat het rond 21 maart geactiveerd zou worden.LGU schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Heel vreemd. Ik heb toevallig vanmiddag gebeld en kreeg daar te horen dat het pas medio april geactiveerd zou worden
Overigens had ik liever 180/365 dagen aankoopverzekering bij de Mastercard dan die Travel+,maar dat bieden ze helaas met aan.
[ Voor 16% gewijzigd door Medione1210 op 28-03-2023 19:39 ]
Ik kreeg zojuist de €70 welkomstbonus van de 'VALENTIJN23' actie bijgeschreven
Zou volgens de voorwaarden pas medio april gebeuren, dus daar zijn ze lekker snel mee! Voor de zekerheid houd ik mijn saldo daar toch nog maar wel even iets langer aan, dat moest officieel namelijk tot medio april dacht ik?
Hier ook idd, nice! Ik laat het ook maar even staan tot medio april. Ze zijn er wel snel mee idd... Officieel moest je het laten staan tot het geld binnen was meende ik gelezen te hebben.
edit: Ah, gevonden:
edit: Ah, gevonden:
De enige voorwaarde die ik lees is dat het saldo voor 21 maart moet voldoen, en dan laten staan tot de vergoeding
- Je ontvangt de € 70 medio april 2023 op je Open Betaalrekening.
- Denk eraan dat je uiterlijk op 21 maart 2023 aan de voorwaarden moet voldoen om de vergoeding te krijgen.
- Je moet de rekening activeren, de documentatie naar behoren invullen en deze ondertekend opsturen. Bovendien moet je uiterlijk op 21 maart 2023 minimaal € 2.000 op de rekening zetten. Dit bedrag moet je laten staan tot de datum van betaling van de vergoeding. Het saldo mag niet afkomstig zijn van een andere Openbank-rekening.
[ Voor 107% gewijzigd door maarud op 29-03-2023 08:56 ]
Ik heb gebeld en zodra de bonus is gestort kun je 't volledige saldo van de betaalrekening halen.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Bij mij ook! (alleen in de browser, dus niet in de app)rechtsherstel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:34:
Het jaaroverzicht staat vandaag bij mij online.
[ Voor 12% gewijzigd door Joris-Jansen op 29-03-2023 14:21 ]
De SPAREN23 actie gaat op 31 maart ook aflopen.
Als je tussen 1 februari 2023 en 31 maart 2023 wat extra opzij zet op je spaarrekeningen van Openbank1, dan kun je een bonus krijgen van:
€ 30 als je het totaalsaldo van je rekeningen met € 10.000 tot € 20.000 verhoogt.
€ 50 als je het totaalsaldo van je rekeningen met € 20.000 of meer verhoogt.
Als je het totaalsaldo van je rekeningen tussen 24-02-2023 en 06-03-2023 met minstens € 10.000 verhoogt, dan schakelen we Travel+ gratis en voor altijd in op je Я42 Betaalpas!
Ik las dit op de pagina van de Welkom Spaarrekening:
Ik heb gebeld, maar helaas is de Welkom rekening niet te combineren met de VALENTIJN actieBen je nog geen klant, open dan hier je rekening, of doe dit in de app.
En ben je minder dan 6 maanden klant, dan ben je op tijd om je exclusieve Welkom Spaarrekening te krijgen. Je kunt deze afsluiten in je Account op de website of de app
Heeft er iemand een oplossing voor onderstaand probleem?
Ik heb bij Openbank een account aangemaakt maar ik kan maar niet inloggen.
Ik geef de gegevens juist in maar ik krijg steeds de foutmelding dat ik het juiste documentnummer en code moet ingeven.
Als ik om een nieuwe code vraag zou ik een sms moeten ontvangen, die krijg ik niet.
Reeds gebeld met de klantendienst en zij kunnen wel inloggen op mijn account. Alle gegevens kloppen en de code klopt ook.
Zij geven als reden dat het aan mijn apparaten moet liggen maar daar geloof ik niet veel van.
Ik heb alreeds geprobeerd op mijn smartphone, Iphone 12. De app opnieuw geïnstalleerd.
Op mijn vaste pc met zowel Firefox als Edge. Lukt niet
Op mijn laptop met Firefox en Edge. Lukt niet.
Mijn ad-blocker ook al eens uitgezet maar dit brengt ook geen oplossing.
Ik ben ten einde raad
Ik geef de gegevens juist in maar ik krijg steeds de foutmelding dat ik het juiste documentnummer en code moet ingeven.
Als ik om een nieuwe code vraag zou ik een sms moeten ontvangen, die krijg ik niet.
Reeds gebeld met de klantendienst en zij kunnen wel inloggen op mijn account. Alle gegevens kloppen en de code klopt ook.
Zij geven als reden dat het aan mijn apparaten moet liggen maar daar geloof ik niet veel van.
Ik heb alreeds geprobeerd op mijn smartphone, Iphone 12. De app opnieuw geïnstalleerd.
Ik ben ten einde raad

Heb je van Openbank na het aanmaken van een account wel een mail gehad dat je rekening is geactiveerd? Dat is na verificatie eerste storting. Eerder kun je namelijk niet inloggen.Asterion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:11:
Ik ben ten einde raad
Dit soort problemen zou ik in het Openbank-topic neerleggen ipv in hier.Asterion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:11:
Ik ben ten einde raad
Probeer je het op web of app? Bij app is het wel belangrijk juiste land te kiezen (en niet slechts de taal op Engels te zetten).
Ik ben ten einde raad
Ik ben ten einde raad

Zit je in de NL versie? Als je in de engelse zit werkt het namelijk niet.Asterion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:20:
Ik ben ten einde raad
Dan is dat toch een/het probleem...verifieer je nummer met de helpdesk.Asterion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:20:
Overigens kan ik me niet voorstellen dat de helpdesk beschikking heeft over jouw inlogcode.
[ Voor 14% gewijzigd door Obeja op 29-03-2023 17:59 ]
@U123456 @Il 2
Jep, instellingen staan goed. Ik kan zowel via de app als via de website niet inloggen.
En ik surf nochtans echt naar de Nederlandse site van Openbank.
@Obeja
Was de eerste opmerking van de bank, u belt met een ander nummer dus het nummer kennen ze wel.
Volgens de klantendienst is er helemaal niks aan het handje en ligt het echt 100% aan mijn toestellen/software.
Jep, instellingen staan goed. Ik kan zowel via de app als via de website niet inloggen.
@Obeja
Was de eerste opmerking van de bank, u belt met een ander nummer dus het nummer kennen ze wel.
Volgens de klantendienst is er helemaal niks aan het handje en ligt het echt 100% aan mijn toestellen/software.
Dat ze zien dat je met een ander nummer belt, betekent niet dat jouw nummer correct in het systeem staat. Je zegt dat je geen sms krijgt. Dan ligt daar het probleem. Of bij je telecomprovider, of je telefoon blokkeert de sms, ziet het mogelijk als spam of bij openbank staat je nummer verkeerd in het systeem.Asterion schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:45:
@U123456 @Il 2
@Obeja
Gaan we naar 2,25%? Confirmed: ja + nieuwe actie € 75,00.
*18 maanden depos: 3,00% jaarlijkse nominale rente
:fill(white):strip_exif()/f/image/f9GL6ympG1dUwJ3SGhpDcSSU.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Wietsee. op 30-03-2023 00:23 ]
Dit is goud! Was Bunq even aan het overwegen, maar heb toch een "beter" gevoel bij Openbank. Blij met deze verhoging, nog hoger dan Bunq zelfs. Dit wordt een mooie race to the top bij al dit soort banken. De gevestigde banken lopen nog mijlenver achter met de spaarrente. SNS met de schamele 0,50%...Wietsee. schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:04:
Gaan we naar 2,25%? Confirmed: ja + nieuwe actie € 75,00.
[Afbeelding]
Edit: let op!
"Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 maandelijkse of tweemaandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, is de nominale rente op jaarbasis 2,25%.* Wanneer je niet voldoet aan deze voorwaarden is de rente 1,50%.*"
Ik vraag me af wat het minimale bedrag van de incasso's moet zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Vruchtensap op 30-03-2023 00:51 ]
Ik krijg wel andere sms’en van openbank dus ging er vanuit dat dat wel goed ging zijn.Obeja schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:56:
[...]
Dat ze zien dat je met een ander nummer belt, betekent niet dat jouw nummer correct in het systeem staat. Je zegt dat je geen sms krijgt. Dan ligt daar het probleem. Of bij je telecomprovider, of je telefoon blokkeert de sms, ziet het mogelijk als spam of bij openbank staat je nummer verkeerd in het systeem.
Zal nog eens bellen om het nummer te laten controleren.
De actie van de betaalrekening (€ 75) bevat een rare eis:
"Je moet de berichtgeving over de actie rechtstreeks van Openbank hebben ontvangen."
Ik vermoed dat deze bank data wil verzamelen. Daar krijg je 2 GDPR toestemmingsvragen over tijdens aanvragen. Het is niet verplicht het aan te kruisen, dan zou de toestemming ongeldig zijn. Kennelijk willen ze bij deze actie alleen betalen aan klanten die toestemming hebben gegeven, de vraag is of dat zo juridisch mag. Ze geven hiermee impliciet aan dat je niet aan zo'n actie mee kan doen als je geen toestemming hebt gegeven voor mailings. Toestemming moet vrij zijn.
"Je moet de berichtgeving over de actie rechtstreeks van Openbank hebben ontvangen."
Ik vermoed dat deze bank data wil verzamelen. Daar krijg je 2 GDPR toestemmingsvragen over tijdens aanvragen. Het is niet verplicht het aan te kruisen, dan zou de toestemming ongeldig zijn. Kennelijk willen ze bij deze actie alleen betalen aan klanten die toestemming hebben gegeven, de vraag is of dat zo juridisch mag. Ze geven hiermee impliciet aan dat je niet aan zo'n actie mee kan doen als je geen toestemming hebt gegeven voor mailings. Toestemming moet vrij zijn.
@mrmrmr Ik lees het anders. Alleen als je een berichtje van Openbank over deze actie hebt gekregen kan je meedoen. Dus als jij dit bericht ontvangt, maar je partner/vriend/collega/kennis dit bericht niet van Openbank heeft gekregen mogen ze niet mee doen, ook al stuur jij het bericht door en hebben ze daarom wel de link/code om mee te doen.
Andere banken doen dit trouwens ook, bijvoorbeeld N26 heeft ook wel eens acties (in ieder geval gehad) waarbij sommige klanten 10 euro per maand kregen als ze maar minstens 1 betaling per maand deden. Maar dat was alleen geldig voor die klanten die daar over een mailing hadden gekregen. Ze stuurden dat natuurlijk alleen aan mensen die de rekening niet gebruiken en niet aan degene die alles er mee betalen.
Misschien is een betere vergelijking een AH Persoonlijke Bonus aanbieding tegen over een AH Bonus aanbieding (die voor alle klanten geldt).
Andere banken doen dit trouwens ook, bijvoorbeeld N26 heeft ook wel eens acties (in ieder geval gehad) waarbij sommige klanten 10 euro per maand kregen als ze maar minstens 1 betaling per maand deden. Maar dat was alleen geldig voor die klanten die daar over een mailing hadden gekregen. Ze stuurden dat natuurlijk alleen aan mensen die de rekening niet gebruiken en niet aan degene die alles er mee betalen.
Misschien is een betere vergelijking een AH Persoonlijke Bonus aanbieding tegen over een AH Bonus aanbieding (die voor alle klanten geldt).
Omtrent de hoogte van het incassobedrag worden geen eisen gesteld, dus ik ga ervan uit dat het niet uitmaakt. Voor wie Openbank niet als dagelijkse bank wil gebruiken, is de periodieke overboeking van € 600,- waarschijnlijk de simpelste optie. Ik denk dat ik daar maar voor ga.Vruchtensap schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:48:
[...]
Ik vraag me af wat het minimale bedrag van de incasso's moet zijn.
Lijkt mij ook dat dit het is, en hebben ze al vaker op deze manier gedaan. Bijv. die actie laatst van saldo bijstorten en/of een paar keer de pas gebruiken. Dit was ook alleen voor de klanten die er direct bericht over hadden ontvangen.JeroenE schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:37:
@mrmrmr Ik lees het anders. Alleen als je een berichtje van Openbank over deze actie hebt gekregen kan je meedoen. Dus als jij dit bericht ontvangt, maar je partner/vriend/collega/kennis dit bericht niet van Openbank heeft gekregen mogen ze niet mee doen, ook al stuur jij het bericht door en hebben ze daarom wel de link/code om mee te doen.
Da's wel jammer, want deze acties kom ik niet tegen in m'n app bij 'lopende acties' dus waarschijnlijk mag ik niet meedoen.Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:01:
[...]
Lijkt mij ook dat dit het is, en hebben ze al vaker op deze manier gedaan. Bijv. die actie laatst van saldo bijstorten en/of een paar keer de pas gebruiken. Dit was ook alleen voor de klanten die er direct bericht over hadden ontvangen.
Ik vind die 2,25 procent maar een beetje vaag. Allereerst is daar communicatie vanuit OpenBank over geweest? Waar kan ik dat plaatje vinden wat @Wietsee. heeft gepost? Er lijken toch een boel voorwaarden aan te zitten als je kijkt naar de URL https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Als je inlogt bij het tabje Rekeningen onderaan de pagina staat die afbeelding.Gunner schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:48:
Ik vind die 2,25 procent maar een beetje vaag. Allereerst is daar communicatie vanuit OpenBank over geweest? Waar kan ik dat plaatje vinden wat @Wietsee. heeft gepost? Er lijken toch een boel voorwaarden aan te zitten als je kijkt naar de URL https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
De voorwaarden lijken mij op zich vrij overzichtelijk. Dit staat in de voorwaarden:
Ik heb zelf al twee incasso's lopen daar, dus even een derde erbij en hoppa, 2,25%Wanneer er op de gekoppelde Open Betaalrekening wordt voldaan aan een van onderstaande
voorwaarden:
i. het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling of uitkering van
minimaal € 600,-,
ii. een periodieke inkomende overboeking van minimaal € 600,- of
iii. het maandelijks of tweemaandelijks laten afschrijven van ten minste 3 automatische incasso’s,
dan zijn de volgende rentetarieven van toepassing:
- een jaarlijkse spaarrente van 2,25% voor saldo’s t/m € 200.000,- en
- een jaarlijkse spaarrente van 0,00% voor saldo’s boven € 200.000.
Wanneer niet aan minimaal een van bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, dan zijn de
volgende rentetarieven van toepassing:
- een jaarlijkse spaarrente van 1,50% voor saldo’s t/m € 200.000,-.
Juist, dus je moet actief worden met je betaalrekening om de hogere rente te krijgen op de spaarrekening.Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:51:
[...]
Als je inlogt bij het tabje Rekeningen onderaan de pagina staat die afbeelding.
De voorwaarden lijken mij op zich vrij overzichtelijk. Dit staat in de voorwaarden:
[...]
Iemand toevallig?dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:50:
Zo balen dit.. Nieuwe klanten die tussen 23 maart tot 25 april openbank afsluiten. Kunnen gratis travel geactiveerd krijgen.
[...]
Wat ik me afvraag, als ik nu een nieuwe rekening open als nieuwe klant en mijn oude opzeg. Kan ik dan gratis die travel+ krijgen?
Bel ze even en laat 't hier weten.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Dat klinkt als heel makkelijk op te lossen ipv geld direct over maken van ING naar de openspaarrekening, maak ik het eerst over naar de openrekening en dan naar de openspaarrekeningTexMex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:45:
[...]
Omtrent de hoogte van het incassobedrag worden geen eisen gesteld, dus ik ga ervan uit dat het niet uitmaakt. Voor wie Openbank niet als dagelijkse bank wil gebruiken, is de periodieke overboeking van € 600,- waarschijnlijk de simpelste optie. Ik denk dat ik daar maar voor ga.
Je bent een bestaande klant? Dan gaat het niet op mijns inziens.Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:51:
[...]
Als je inlogt bij het tabje Rekeningen onderaan de pagina staat die afbeelding.
[...]
Ik heb zelf al twee incasso's lopen daar, dus even een derde erbij en hoppa, 2,25%
"Exclusief voor nieuwe klanten" zie https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening bovenaan in het roze vlak.
Tuurlijk niet, het is geen liefdadigheidsinstelling.
Menu linksboven - Documentatie - RekeningafwikkelingTrank00l schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:45:
Weet iemand waar je afschriften kan downloaden in de app? Kan het gewoon niet vinden...
Gaat per maand gerekend vanaf de dag dat rekening geopend is. Dus niet op kalendermaand.
Dat lijkt me gelden voor de 2,50% rente en travel+. Niet voor de 2,25% renteCheesy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:26:
[...]
Je bent een bestaande klant? Dan gaat het niet op mijns inziens.
"Exclusief voor nieuwe klanten" zie https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening bovenaan in het roze vlak.
Zo had ik het ook gelezen. Dit is tenslotte de normale spaarrekening, niet de welkom spaarrekening.geishin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:15:
[...]
Dat lijkt me gelden voor de 2,50% rente en travel+. Niet voor de 2,25% rente
Hm zo kan je het ook bekijken. Denk je dat de huidige Welkom Spaarrekeningen (geopend februari) ook mee doen of alleen als je een Open Spaarrekening hebt?geishin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:15:
[...]
Dat lijkt me gelden voor de 2,50% rente en travel+. Niet voor de 2,25% rente
Ik heb toevallig afgelopen maand besloten om van spaarbank te wijzigen naar Openbank. Toevallig maandelijkse overschrijving boven de 600 ingesteld. Ik hoef dus nu niets meer in te stellen, maar profiteer automatisch van 2,25% rente (ipv de 1,5% waar ik rekening mee hield)?TexMex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:45:
[...]
Omtrent de hoogte van het incassobedrag worden geen eisen gesteld, dus ik ga ervan uit dat het niet uitmaakt. Voor wie Openbank niet als dagelijkse bank wil gebruiken, is de periodieke overboeking van € 600,- waarschijnlijk de simpelste optie. Ik denk dat ik daar maar voor ga.
Wat gebeurt er als je een keer meer geld opneemt van je spaarrekening dan je (automatisch) spaart? Wordt dat met elkaar verrekent of gaat het puur om de maandelijkse overboeking boven de 600 euro?
Ik schrijf periodiek over van een ING-betaalrekening over naar mijn Openbank spaarrekening.. dat is toch ook conform de voorwaarden?Gunner schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Juist, dus je moet actief worden met je betaalrekening om de hogere rente te krijgen op de spaarrekening.
De Welkom spaarrekening is de spaarrekening waar je de eerste 6 maanden 2,50% rente op krijgt. Na 6 maanden heet die spaarrekening "open spaarrekening"Cheesy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Hm zo kan je het ook bekijken. Denk je dat de huidige Welkom Spaarrekeningen (geopend februari) ook mee doen of alleen als je een Open Spaarrekening hebt?
Zo staat het ook op de website:
* De eerste 6 maanden: 2,50% rente over de eerste € 100.000. Over het saldo boven € 100.000 en t/m € 200.000 ontvang je vanaf dag één 1,50% rente. Voor saldo’s boven € 200.000 is de rente 0,00%. Je ontvangt de rente elke maand op je Welkom Spaarrekening.
* Vanaf de zevende maand wordt je Welkom Spaarrekening automatisch een Open Spaarrekening.
Dus ik ga ervanuit dat je in ieder geval vanaf de 7e maand mee kan doen met de 2,25% rente (of de rente die tegen die tijd geldt).
Hoe het zit met je rente over de eerste 6 maanden zal ik niet durven zeggen, daar zal je openbank even voor moeten bellen.
[ Voor 13% gewijzigd door geishin op 30-03-2023 12:39 ]
De voorwaarden melden specifiek de open betaalrekening en niet de open spaarrekening. Ik heb m'n automatische overschrijving nu dus ingesteld op de open betaalrekening ipv de open spaarrekeningocn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:29:
[...]
Ik schrijf periodiek over van een ING-betaalrekening over naar mijn Openbank spaarrekening.. dat is toch ook conform de voorwaarden?
Ik ben er inmiddels uit, in de precontractuele informatie van de open spaarrekening staan de voorwaarden voor 2,25% nog iets duidelijker uitgelegd. Ze willen dus echt dat je je open betaalrekening actief gebruikt om op je spaarrekening 2,25% rente te krijgen.
Dus als ik maandelijks mijn spaargeld vanaf ING eerst naar mijn Open betaalrekening overboek, en vanaf daar naar de Open spaarrekening, dan voldoe ik volgens mij aan de voorwaarden.
Wat omslachtig, want ik schrijf nu nog direct over naar de Open spaarrekening..
Via https://www.openbank.nl/a...ie_Open_Spaarrekening.pdfWanneer er op de gekoppelde Open Betaalrekening wordt voldaan aan een van onderstaande
voorwaarden:
i. het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling of uitkering van
minimaal € 600,-,
ii. een periodieke inkomende overboeking van minimaal € 600,- of
iii. het maandelijks of tweemaandelijks laten afschrijven van ten minste 3 automatische incasso’s,
dan zijn de volgende rentetarieven van toepassing:
- een jaarlijkse spaarrente van 2,25% voor saldo’s t/m € 200.000,- en
Dus als ik maandelijks mijn spaargeld vanaf ING eerst naar mijn Open betaalrekening overboek, en vanaf daar naar de Open spaarrekening, dan voldoe ik volgens mij aan de voorwaarden.
Het is verwarrend en onduidelijk; strict genomen is deze precontractuele informatie alleen van toepassing als je een nieuwe spaarrekening opent.ocn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:41:
Ik ben er inmiddels uit, in de precontractuele informatie van de open spaarrekening staan de voorwaarden voor 2,25% nog iets duidelijker uitgelegd. Ze willen dus echt dat je je open betaalrekening actief gebruikt om op je spaarrekening 2,25% rente te krijgen.
[...]
Via https://www.openbank.nl/a...ie_Open_Spaarrekening.pdf
Hierboven verwees iemand naar tekst op de website: daar staat dat je vanaf de volgende periode voor de hogere rente in aanmerking komt (als je aan de voorwaarden voldoet) , maar dat je een nieuwe rekening moet openen als je direct in aanmerking wil komen.
Ja klopt, met het verschil dat ik ‘m dus afgesloten heb met 1,5% standaard en 2% de eerste 6 maanden. Eigenlijk een soort verkapte deposito als het percentage vaststaat. Ik wil verder niet klagen want dat werk natuurlijk twee kanten op.geishin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:38:
[...]
De Welkom spaarrekening is de spaarrekening waar je de eerste 6 maanden 2,50% rente op krijgt. Na 6 maanden heet die spaarrekening "open spaarrekening"
Zo staat het ook op de website:
* De eerste 6 maanden: 2,50% rente over de eerste € 100.000. Over het saldo boven € 100.000 en t/m € 200.000 ontvang je vanaf dag één 1,50% rente. Voor saldo’s boven € 200.000 is de rente 0,00%. Je ontvangt de rente elke maand op je Welkom Spaarrekening.
* Vanaf de zevende maand wordt je Welkom Spaarrekening automatisch een Open Spaarrekening.
Dus ik ga ervanuit dat je in ieder geval vanaf de 7e maand mee kan doen met de 2,25% rente (of de rente die tegen die tijd geldt).
Hoe het zit met je rente over de eerste 6 maanden zal ik niet durven zeggen, daar zal je openbank even voor moeten bellen.
Je kan ook overboekingen plannen tussen je rekeningen, maar moet je via de "gewone" weg doen. Dus IBAN, begunstigde invoeren bij binnenlandse overboeking ipv overdracht tussen rekeningen kiezen. Als je bijv. elke 20e naar de betaalrekening overboekt, zet je op 21e of 22e de geplande overboeking naar de spaarrekening.ocn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:41:
[...]
Via https://www.openbank.nl/a...ie_Open_Spaarrekening.pdf
Thanks, ik heb meteen even een nieuwe spaarrekening geopend onder de nieuwe voorwaarden.Globalcitizen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:50:
[...]
Het is verwarrend en onduidelijk; strict genomen is deze precontractuele informatie alleen van toepassing als je een nieuwe spaarrekening opent.
Hierboven verwees iemand naar tekst op de website: daar staat dat je vanaf de volgende periode voor de hogere rente in aanmerking komt (als je aan de voorwaarden voldoet) , maar dat je een nieuwe rekening moet openen als je direct in aanmerking wil komen.
Ik kan beter de rekening maar niet meer primair gaan gebruiken. Ik krijg dit soort mailtjes inderdaad niet. €75 vind ik toch wel een aanzienlijk bedrag om te missen. Ik ga een rekening openen bij Knab en de boel verhuizen.JeroenE schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:37:
Aanmelden zou simpeler kunnen.
Op het aanmeldformulier vragen ze of je "fiscaal inwoner" bent. Die term herkende ik niet. En daar staat geen uitleg bij. Helpdesk gebeld: "Bent u belastingplichting in Nederland? Ja? Dan bent u fiscaal inwoner."
Okay. Had het formulier wel uit mogen leggen. Of gewoon vragen je belastingplichtig bent in NL, dat lijkt me gangbaardere taal. Of anders gewoon linken want de BD heeft er een hele pagina over: https://www.belastingdien...reporting_standard/regels
Nouja. Lastiger: kopie ID kaart. Eerste poging: foto gemaakt met webcam laptop. Leesbaar wel, scherp.. mwah, tis een webcam.
Afgekeurd.
Poging twee: ik zag ergens (ik dacht op het formulier, maar kan het niet meer vinden?) dat de kopieID app met watermerk acceptabel zou zijn. Dus ik open de kopieID app, veel betere foto, watermerk.. afgekeurd. Als ik dit topic zo lees doen ze tòch moeilijk over watermerken.
Poging drie: goede maar oude digicam gepakt. XGA, beetje afstand om makkelijk scherp te kunnen stellen en minder lensvervorming te hebben waardoor de kaart effectief 600px breed is, geen watermerk.
En.. geactiveerd!
@Freakster86 Het watermerk van de kopieID app is iig deels een wassen neus. Zie hier een foto met watermerk die ik heb gemaakt met de app:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FtMnYdmLoyKkYZ1GIFyfXxbp.jpg?f=user_large)
En hier het resultaat na wat extreem slordige, luie en amateuristische fotosoep met een touchpad (zonder van het origineel af te kijken):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/siYKDcBjynQg5gXNwydXGZVy.jpg?f=user_large)
En dit is dan extreem slordig dus. Met zeer beperkte inspanning kan je het watermerk makkelijk 100% optisch verwijderen. Een AI of getraind oog zou dan mogelijk het gesjoemel nog kunnen detecteren, maar de gemiddelde meatbag zou er prima voor vallen.
Op zich vraag ik me af: stel je maakt een kopie met de kopieID app met watermerk en je soept het watermerk weg.. zou Openbank het dan wèl accepteren?
Ik ga het niet uitproberen, kan ook helemaal niet want mijn rekening is al geactiveerd nu.
Op het aanmeldformulier vragen ze of je "fiscaal inwoner" bent. Die term herkende ik niet. En daar staat geen uitleg bij. Helpdesk gebeld: "Bent u belastingplichting in Nederland? Ja? Dan bent u fiscaal inwoner."
Okay. Had het formulier wel uit mogen leggen. Of gewoon vragen je belastingplichtig bent in NL, dat lijkt me gangbaardere taal. Of anders gewoon linken want de BD heeft er een hele pagina over: https://www.belastingdien...reporting_standard/regels
Nouja. Lastiger: kopie ID kaart. Eerste poging: foto gemaakt met webcam laptop. Leesbaar wel, scherp.. mwah, tis een webcam.

Poging twee: ik zag ergens (ik dacht op het formulier, maar kan het niet meer vinden?) dat de kopieID app met watermerk acceptabel zou zijn. Dus ik open de kopieID app, veel betere foto, watermerk.. afgekeurd. Als ik dit topic zo lees doen ze tòch moeilijk over watermerken.
Poging drie: goede maar oude digicam gepakt. XGA, beetje afstand om makkelijk scherp te kunnen stellen en minder lensvervorming te hebben waardoor de kaart effectief 600px breed is, geen watermerk.
En.. geactiveerd!
@Freakster86 Het watermerk van de kopieID app is iig deels een wassen neus. Zie hier een foto met watermerk die ik heb gemaakt met de app:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FtMnYdmLoyKkYZ1GIFyfXxbp.jpg?f=user_large)
En hier het resultaat na wat extreem slordige, luie en amateuristische fotosoep met een touchpad (zonder van het origineel af te kijken):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/siYKDcBjynQg5gXNwydXGZVy.jpg?f=user_large)
En dit is dan extreem slordig dus. Met zeer beperkte inspanning kan je het watermerk makkelijk 100% optisch verwijderen. Een AI of getraind oog zou dan mogelijk het gesjoemel nog kunnen detecteren, maar de gemiddelde meatbag zou er prima voor vallen.
Op zich vraag ik me af: stel je maakt een kopie met de kopieID app met watermerk en je soept het watermerk weg.. zou Openbank het dan wèl accepteren?
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Fiscaal inwoner is een gebruikelijke term in belastingverdragen, maar ik ben het met je eens dat richting burgers je gewoon belastingplichtig moet gebruiken.Mentalist schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:46:
Aanmelden zou simpeler kunnen.
Nouja. Lastiger: kopie ID kaart. Eerste poging: foto gemaakt met webcam laptop. Leesbaar wel, scherp.. mwah, tis een webcam.Afgekeurd.
En.. geactiveerd!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik blijf het jammer vinden dat de huidige rente van je spaarrekening nergens te zien is. Je moet er dan maar vanuit gaan dat het allemaal klopt.
Zo wil ik nu best wel weten of ik nu 2% of 2,5% krijg op mijn reeds geopende Welkom spaarrekening. Ik heb deze in februari geopend, en toen kreeg je nog 2%. Nu is dat 2,5%. Maar voor mij is het onduidelijk of dat alleen voor nieuwe klanten geldt, of ook huidige welkom spaarrekeningen.
Zo wil ik nu best wel weten of ik nu 2% of 2,5% krijg op mijn reeds geopende Welkom spaarrekening. Ik heb deze in februari geopend, en toen kreeg je nog 2%. Nu is dat 2,5%. Maar voor mij is het onduidelijk of dat alleen voor nieuwe klanten geldt, of ook huidige welkom spaarrekeningen.
Je krijgt een afschrift van de pre-contractuele informatie toegestuurd wanneer je een rekening opent. In principe gelden de voorwaarden en percentages die daar in staan.Durpstick schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:00:
Ik blijf het jammer vinden dat de huidige rente van je spaarrekening nergens te zien is. Je moet er dan maar vanuit gaan dat het allemaal klopt.
In mijn overeenkomst staat echter de volgende clausule:
De vraag is natuurlijk, waar staat het mededelingenbord?Eventuele wijzigingen in vergoedingen, invorderbare kosten, rentevoeten of andere voorwaarden
van Openbank of in de producten waarop deze Overeenkomst betrekking heeft, die een voordeel voor
de klant inhouden, zullen onmiddellijk van toepassing zijn en zullen worden gepubliceerd op het
mededelingenbord van Openbank.
Ga je niet krijgen....mensen met een actieve welkom spaarrekening van voor 27 feb januari 2023 krijgen zelfs 1,1% rente boven de 10.000 euro.Durpstick schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:00:
Het is gewoon één grote rommel met die acties bij openbank.
Toch klopt mijn rente bijschrijving van februari => maart (mijn eerste maand) exact met 2% over 28 dagen. Rekening telefonisch aangevraagd op 11 februari.Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:30:
[...]
Ga je niet krijgen....mensen met een actieve welkom spaarrekening van voor 27 feb 2023 krijgen zelfs 1,1% rente boven de 10.000 euro.
Het is gewoon één grote rommel met die acties bij openbank.
Edit:
Sorry, jup, met 10k+Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:44:
[...]
Met een spaarbedrag > 10.000 Euro? Ik heb me gek moeten bellen om het voor elkaar te krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 30-03-2023 14:45 ]
Met een spaarbedrag > 10.000 Euro? Ik heb me gek moeten bellen om het voor elkaar te krijgen.RobertMe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Toch klopt mijn rente bijschrijving van februari => maart (mijn eerste maand) exact met 2% over 28 dagen. Rekening telefonisch aangevraagd op 11 februari.
Na de mail dat mijn rekening geactiveerd zou zijn logde ik in. Ging goed. Geld overmaken van Rabo naar OB, minder dan 2 minuten.
Okay. Spaarrekening openen eens proberen. Volgende, volgende, akkoord, SMS-code.. foutmelding.
Hum.
Mastercard dan, daar kwam ik voor. Volgende, volgende, akkoord, SMS-code..
Helpdesk bellen. "Ik ga u uit de brand helpen. Alles werkt precies zoals het hoort!"
..oh?
Wat blijkt: ondanks dat ik in kan loggen en transacties kan zien is mijn rekening nog niet "echt" geactiveerd. Dat duurt een aantal uur. Maar de meeste mensen proberen blijkbaar niet direct om een spaarrekening/mastercard aan te vragen binnen 1-2 uur na activatie. En omdat het relatief weinig voorkomt verhelpt men dit niet. Hij vond het zelf ook niet handig, maar wat doe je eraan.
Vanavond opnieuw proberen dus.
Okay. Spaarrekening openen eens proberen. Volgende, volgende, akkoord, SMS-code.. foutmelding.
Hum.
Mastercard dan, daar kwam ik voor. Volgende, volgende, akkoord, SMS-code..
Excuzes-moi?Contract Я42 Mastercard afsluiten
Transactie niet toegestaan
Maximum aantal toegestane betaalpassen overschreden. Nieuw bij Openbank? Wees gerust, je hebt al een betaalpas toegewezen gekregen. Deze zal vanaf morgen in het onderdeel 'Betaalpassen' verschijnen.
Helpdesk bellen. "Ik ga u uit de brand helpen. Alles werkt precies zoals het hoort!"
..oh?

Wat blijkt: ondanks dat ik in kan loggen en transacties kan zien is mijn rekening nog niet "echt" geactiveerd. Dat duurt een aantal uur. Maar de meeste mensen proberen blijkbaar niet direct om een spaarrekening/mastercard aan te vragen binnen 1-2 uur na activatie. En omdat het relatief weinig voorkomt verhelpt men dit niet. Hij vond het zelf ook niet handig, maar wat doe je eraan.
Vanavond opnieuw proberen dus.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Volgens mij is die datum niet helemaal juist. Ik heb hem begin februari geopend en toen was het al wel t/m 100.000 euro.Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:30:
[...]
Ga je niet krijgen....mensen met een actieve welkom spaarrekening van voor 27 feb 2023 krijgen zelfs 1,1% rente boven de 10.000 euro.
Klopt, het was 27 januari 2023. Vergissing van mijn kant.Gunner schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:54:
[...]
Volgens mij is die datum niet helemaal juist. Ik heb hem begin februari geopend en toen was het al wel t/m 100.000 euro.
Ik heb OB vanaf het begin en heb 1,5%, hoe kom je bij die 1,1%?Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:56:
[...]
Klopt, het was 27 januari 2023. Vergissing van mijn kant.
Uit mijn contract.Nuevocasa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:13:
[...]
Ik heb OB vanaf het begin en heb 1,5%, hoe kom je bij die 1,1%?
:fill(white):strip_exif()/f/image/srEu6fZHBNIZ2m9kqIUvf54L.png?f=user_large)
Het gaat wel om een WELKOM spaarrekening, jij hebt de OPEN spaarrekening.
Dat is ook het probleem. De WELKOM spaarrekening blijft voor 6 maanden ongewijzigd.
[ Voor 16% gewijzigd door Obeja op 30-03-2023 15:22 ]
Ah ok, helder.Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:17:
[...]
Uit mijn contract.
[Afbeelding]
Dat is ook het probleem. De WELKOM spaarrekening blijft voor 6 maanden ongewijzigd.
Had verwacht dat de basis rente wel gelijk zou zijn....
Voor de OPEN spaarrekening is het zelfs tot €200.000. had het even opgezocht in m'n mail.
Per 27 januari 2023 krijg je al 1,50% rente op je spaargeld (t/m € 200.000).
Grap is, ik heb dat document vanmorgen gezocht, en die van mij is identiek en staat ook 2% tot 10k in. En 1,10% t/m 200k. Met rekening geopend in februari dus.Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:17:
[...]
Uit mijn contract.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 30-03-2023 15:36 ]
Misschien heb je wat aan deze posts:Durpstick schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:00:
- Tommert38 in "Openbank.NL"
Bij mijn Open Spaarrekening is in de 'geldende precontractuele informatie' al het rentepercentage van 2,25% te zien (mits wordt voldaan aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het verhoogde rentepercentage). Bij de 'contractuele informatie' staat nog 1,50% (waarschijnlijk omdat ik nog niet aan de voorwaarden voldoe).
Oh top, thanks! Ik zie nu ook dat bij de 'geldende prec. info.' een percentage staat van 2,5%. Dus dit lijkt nu ook te gelden voor al bestaande welkom rekeningen.TexMex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:45:
[...]
Misschien heb je wat aan deze posts:
Bij mijn Open Spaarrekening is in de 'geldende precintractuele informatie' al het rentepercentage van 2,25% te zien (mits wordt voldaan aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het verhoogde rentepercentage). Bij de 'contractuele informatie' staat nog 1,50% (waarschijnlijk omdat ik nog niet aan de voorwaarden voldoe).
Bij mij is sinds vandaag de gratis travel+ plan actief, dit n.a.v. de welkom-actie. Toen ik inschreef voor die actie, was de gratis travel+ nog niet aan die actie gekoppeld.
Later dus wel en automatisch toegepast.
Nu nog wachten op het geldbedrag dat je gestort zou krijgen bij ophoging saldo.
Hier nog geen travel+....Zal wel weer bellen worden.geenstijl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:21:
Bij mij is sinds vandaag de gratis travel+ plan actief, dit n.a.v. de welkom-actie. Toen ik inschreef voor die actie, was de gratis travel+ nog niet aan die actie gekoppeld.
Die travel+ is toch een reisverzekering? Is de polis ook ergens te vinden, kan ik mijn huidige doorlopende reisverzekering opzeggen?
PS. Hier is gratis travel card plan nu ook geactiveerd.
[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 30-03-2023 18:31 ]
Los van de 2% of 2,5%, als je op je welkom niet tot 10K hebt, kan je toch een gewone spaarrekening er naast openen? Kan je ook boven de limiet van 10K of 100K op deze manier sparen tegen de 2,25% (gegeven dat je voldoet. Als je nog 2% krijgt wordt de 2,25% altijd beter.
Klopt, heb ik ook zojuist gedaan. Ik heb nu naast een WELKOM ook een gewone spaarrekening. Nu bezig om wat auto incasso's te regelen, moet bijna allemaal telefonisch. Wel een gedoe zeg.Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:58:
Los van de 2% of 2,5%, als je op je welkom niet tot 10K hebt, kan je toch een gewone spaarrekening er naast openen? Kan je ook boven de limiet van 10K of 100K op deze manier sparen tegen de 2,25% (gegeven dat je voldoet. Als je nog 2% krijgt wordt de 2,25% altijd beter.
Maar dat is meer IBAN-discriminatie / IT tekortkomingen van die instanties dan de schuld van Openbank.Obeja schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:03:
[...]
Klopt, heb ik ook zojuist gedaan. Ik heb nu naast een WELKOM ook een gewone spaarrekening. Nu bezig om wat auto incasso's te regelen, moet bijna allemaal telefonisch. Wel een gedoe zeg.
Uiteraard een domme vraag, maar moet een automatische incasso ook echt dat zijn? Een VPS boer boekt 2x per maand af via een MasterCard Debit pas, dat telt vast niet mee omdat het niet onder het "automatische incasso" protocol valt?
Andere vormen waar ze naar vragen wordt het niet. Salaris gaat rechtstreeks beleggingen in, allemaal bij Rabo, dus 600 overschrijven naar OB zit daar niet bij. Of kan ik ook €600 heen en weer boeken?
Automatische overboeking van €600 naar OB inplannen en dan bij OB geplande overboeking een weekje later om die €600 weer naar Rabo over te maken. Of een driehoekje: OB spaarrekening => Rabo => OB betaalrekening => OB spaarrekening.
Andere vormen waar ze naar vragen wordt het niet. Salaris gaat rechtstreeks beleggingen in, allemaal bij Rabo, dus 600 overschrijven naar OB zit daar niet bij. Of kan ik ook €600 heen en weer boeken?
Dan is het wel belangrijk om even de voorwaarden van andere acties na te gaan, bijvoorbeeld de SPAREN23Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:58:
Van 1 april t/m 30 september moet je minimaal 50% van het opgehoogde saldo aanhouden. Met de andere 50% kun je dus wel een nieuwe rekening openen.
Onder het kopje “informatie over rentes, commissies en kosten” staan bij mij overigens precies 0 bestanden.
Bij mij ook trouwens.Cheesy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Onder het kopje “informatie over rentes, commissies en kosten” staan bij mij overigens precies 0 bestanden.
Ik zat te denken: volgensmij wordt er gekeken naar de ophoging (positief verschil) tussen 1 februari en 31 maart. Het is dus slim om ervoor te zorgen dat je saldo niet met meer dan 20k verhoogd is. Dus uiterlijk morgen het saldo van de rekening te verlagen zodat de toename 20k is geweest in de periode, dan hoef je nog maar 10k aan te houden in 6 maanden er na.
Of lees ik het verkeerd?
Daarnaast wel beetje jammer dat ze dit soort 'positieve' wijzigingen mbt. rente verhogingen ook niet gewoon communiceren. Helemaal als er voorwaarden aanzitten, want als je dit topic of je eigen rekeningvoorwaarden niet in de gaten houdt dan grijp je dus mis omdat er voorwaarden aan de transacties op de betaalrekening zitten om het daadwerkelijk te krijgen.
Wel een mooie verhoging overigens.
Of lees ik het verkeerd?
Daarnaast wel beetje jammer dat ze dit soort 'positieve' wijzigingen mbt. rente verhogingen ook niet gewoon communiceren. Helemaal als er voorwaarden aanzitten, want als je dit topic of je eigen rekeningvoorwaarden niet in de gaten houdt dan grijp je dus mis omdat er voorwaarden aan de transacties op de betaalrekening zitten om het daadwerkelijk te krijgen.
Wel een mooie verhoging overigens.
Wellicht omdat je pas sinds dit jaar klant bent? Bij mij staat daar alleen info over de voorbije jaren.Cheesy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Je kunt beter kijken bij 'Geldige contracten' en dan op je spaarrekening klikken. Dan kun je de 'contractuele' en 'geldende preconctractuele informatie' inzien.
Zijn veel voorwaarden, zo moeten reis en verblijf allemaal met die kaart betaald zijn.Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:53:
Die travel+ is toch een reisverzekering? Is de polis ook ergens te vinden, kan ik mijn huidige doorlopende reisverzekering opzeggen?
Daar staat bij mij idd wel de 2,5 procent. Goed bezig daar bij OpenBank. (al hebben ze dit wel aardig verstoptTexMex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Wellicht omdat je pas sinds dit jaar klant bent? Bij mij staat daar alleen info over de voorbije jaren.
Je kunt beter kijken bij 'Geldige contracten' en dan op je spaarrekening klikken. Dan kun je de 'contractuele' en 'geldende preconctractuele informatie' inzien.
/f/image/JwyUug6LWzQbOMAZ4orBHne6.png?f=fotoalbum_large)

Zelfs op de gedeactiveerde Maestro!
Snap alleen geen bal van de rentes. Vreselijke app trouwens!
Maarrrrr:
Kan ik nu 6K van de in totaal 12K weer weghalen van Openbank, zonder gevolgen voor de Lifetime Travel+ en de Welkom actie?
Dat je dat niet 30 euro krijgt voor de Open23 ofzo actie boeit me niet..
[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 30-03-2023 20:11 ]