Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
In het "geldende precontractuele informatie" document staat de huidige rente op de eerste bladzijde. Super gek, ik zou daar het contract verwachten waarmee ik akkoord ben gegaan, en de datum bij het document is zelfs nog ouder (04-02-19, ik ben klant sinds 02-23). Maar dat is dus blijkbaar het actuele contract document waarbij op de eerste bladzijde ook de actuele rente informatie staat. Het geeft dus niet direct inzicht in de rente, maar het geeft inzicht in de volledige overeenkomst, en een van de dingen die in de overeenkomst staat is dus de rente.Nico Klus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:08:
pff wat een user interface. Zoek me helemaal de schompes naar 'Geldige contracten'.
profiel -> documentatie en dan rechts boven een apart knopje 'Geldige contracten'. Zou toch logisch zijn als dat gewoon onder de documenten staat.
Maar mijn huidige spaarrentes niet kunnen vinden.
@WollyWolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:53:
Die travel+ is toch een reisverzekering? Is de polis ook ergens te vinden, kan ik mijn huidige doorlopende reisverzekering opzeggen?
PS. Hier is gratis travel card plan nu ook geactiveerd.
De polis kan je hier vinden
https://www.openbank.nl/a...R42_verzekeringspolis.pdf
Het verzekering certificaat hier
https://www.openbank.nl/a...rzekeringscertificaat.pdf
Let op dat je je hele reis en verblijf via de kaart moet hebben geboekt om in aanmerking te komen voor de verzekering.
Volgens mij is het pas IBAN-discriminatie als het helemaal niet kan. Dat je een NL IBAN wel op een website kan invullen maar voor een niet-NL IBAN moet bellen of mailen telt dus niet als discriminatie.Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:05:
Maar dat is meer IBAN-discriminatie / IT tekortkomingen van die instanties dan de schuld van Openbank.
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens dat een IBAN ongeacht landcode altijd geaccepteerd zou moeten worden en dat het dus ook op dezelfde manier zou moeten kunnen. Maar dat staat helaas niet in de Europese regelgeving.
Dan zijn het dus IT tekortkomingen, zoals hij zei, of wellicht met opzet.JeroenE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Volgens mij is het pas IBAN-discriminatie als het helemaal niet kan. Dat je een NL IBAN wel op een website kan invullen maar voor een niet-NL IBAN moet bellen of mailen telt dus niet als discriminatie.
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens dat een IBAN ongeacht landcode altijd geaccepteerd zou moeten worden en dat het dus ook op dezelfde manier zou moeten kunnen. Maar dat staat helaas niet in de Europese regelgeving.
Denk er ook maar eens overna, wat moet jij als Nederlander met een buitenlandse IBAN? Dat is toch best ongebruikelijk.
Openbank, Vivid, Revolut e.d. bieden dan wel een buitenlandse IBAN aan inwoners van Nederland, maar dit is nog best nieuw en waarschijnlijk <0,1% van alle IBAN's die Nederlanders aanhouden.
Snap het daarom ook wel dat er een extra drempel wordt opgelegd, dan kan er wellicht handmatig ook e.e.a. worden gecontroleerd.
In vino veritas, in aqua sanitas
We zijn in 2014 overgeschakeld op de IBAN, dus zo nieuw is dat allemaal niet .
Het helpt ook niet dat by far de meeste landen een IBAN hebben met 20 cijfers hebben, maar er een paar landen zoals Nederland en Verening Koninkrijk hebben besloten "nou, nee, wij doen lekker 4 letters ipv 8 cijfers".JeroenE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:32:
@JohanNL Het zijn zeker tekortkomingen. Het hele idee van SEPA is dat het niet uitmaakt waar je bankiert en dat betalingen altijd op dezelfde manier werken. Dan kan je als bedrijf dus ook niet verwachten dat al je klanten een NL IBAN hebben.
Dat waren juist de Nederlandse banken die hiervoor enorm hebben gelobbyd, waardoor het onmogelijk is geworden je IBAN mee te nemen naar een andere bank.Elandenmelk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Het helpt ook niet dat by far de meeste landen een IBAN hebben met 20 cijfers hebben, maar er een paar landen zoals Nederland en Verening Koninkrijk hebben besloten "nou, nee, wij doen lekker 4 letters ipv 8 cijfers".
Maar alsnog heb je die landcode ervoor zitten.
Dat valt wel mee hoor. Dat zijn maar 4 landen van de 36 SEPA landen. Dus dat is maar net iets meer dan 11%.Elandenmelk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:13:
Het helpt ook niet dat by far de meeste landen een IBAN hebben met 20 cijfers hebben,
Alle andere landen hebben dus een ander formaat (al zitten daar ook wel gelijken tussen). De lengte varieert van 15 (Noorwegen) tot 31 (Malta).
Als je als IT'er dus iets hebt gebouwd wat alleen de NL IBANs begrijpt dan heb je niet verder gekeken dan je neus lang is danwel is dit expres zo gemaakt om niet NL IBANs te ontmoedigen.
Er is geen enkel ander land waarbij er geen bankcode in de IBAN zit. Dus als het al in Nederland is bedacht dan hebben alle andere banken dat idee mooi overgenomen.JohanNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:24:
Dat waren juist de Nederlandse banken die hiervoor enorm hebben gelobbyd, waardoor het onmogelijk is geworden je IBAN mee te nemen naar een andere bank.
Woensdag heb ik de 70 euro bonus van de Valentijn aktie ontvangen en gisteren is de Travel+optie aangezet.
Ik wacht nu alleen nog op de 30euro bonus voor het storten op de Open spaarrekening.
Ik heb nu alleen nog even een berichtje naar support gestuurd om te vragen hoe lang die 2000eu van de Valentijn aktie op de betaalrekening moet blijven staan. Ik laat het even weten als ik bericht terug heb.
Heb je een e-mail ontvangen, waarin werd verteld dat je travel+ is geactiveerd? Of zag je het gewoon bij toeval?Medione1210 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:13:
(Ik dacht dat ik het gisteren al gepost had, maar ik kan het niet terugvinden)
Woensdag heb ik de 70 euro bonus van de Valentijn aktie ontvangen en gisteren is de Travel+optie aangezet.
Ik wacht nu alleen nog op de 30euro bonus voor het storten op de Open spaarrekening.
Ik heb nu alleen nog even een berichtje naar support gestuurd om te vragen hoe lang die 2000eu van de Valentijn aktie op de betaalrekening moet blijven staan. Ik laat het even weten als ik bericht terug heb.
in NL is iDeal zo ingeburgerd dat als je het online wil regelen je de automatische incasso vaak moet bevestigen via iDeal.Elandenmelk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:05:
[...]
Maar dat is meer IBAN-discriminatie / IT tekortkomingen van die instanties dan de schuld van Openbank.
Openbank is duidelijk op een missie om dit te doorbreken, aan de andere kant zou het dus al een stuk makkelijker zijn als ze iDeal gaan ondersteunen.
Daarnaast gaat het wel / niet ondersteunen veel verder dan techniek.JeroenE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:32:
@JohanNL Het zijn zeker tekortkomingen. Het hele idee van SEPA is dat het niet uitmaakt waar je bankiert en dat betalingen altijd op dezelfde manier werken. Dan kan je als bedrijf dus ook niet verwachten dat al je klanten een NL IBAN hebben.
Tot voor kort was het in het kader van anti-witwas en anti-terrorisme financiering standaard een hoger risico als individu en bankrekening niet in hetzelfde land gevestigd waren. Zoals in het geval met openbank: Een NL burger, met een spaans rekeningnummer werd gezien als hoger risico.
Het is pas sinds kort (ca 1 a 1.5 jaar, eigenlijk sinds de fintechs opgekomen zijn) dat er geen onderscheid in risico analyse gemaakt mag worden tussen EU banken/betaaldienstverleners. Oftewel het zou niet meer uit mogen maken of een NL burger bij een Spaanse Bank, Nederlandse bank of Litouwse bank bankiert.
Dit is echter een wijziging dat nog ingeburgerd dient te worden in de KYC/CDD procedures.
[ Voor 56% gewijzigd door geishin op 31-03-2023 11:35 ]
OB is voor mij heel duidelijk een bank voor erbij, samen met ING. Om volledig over te stappen naar OB mist gewoon veel functionaliteit/gemakbalken07 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:31:
Ik zit zelf heel erg te tobben wat ik nu moet doen met OB. Ik ben zeer tevreden met ze, maar ben er moe van bij een nieuwe aanmelding als klant bij bedrijven steeds met IBAN discriminatie te maken te krijgen. Na Simyo heb ik het nu weer aan de stok met KPN. Ik heb inmiddels Knab erbij genomen met het idee daar te gaan bankieren. OB is dan voor sparen en vakanties. Maar toch twijfel ik. Het voelt als toegeven aan hufterigheid van bedrijven. Die drempels zijn er bewust.
Die drempels zijn er inderdaad bewust, zie mijn post hierboven
[ Voor 4% gewijzigd door geishin op 31-03-2023 11:34 ]
Openbank heeft voor mij voldoende functies. Maar ik heb wel al die tijd ASN als 2e rekening erbij gehad voor de ontbrekende functionaliteit zoals iDEAL en betaalverzoeken.geishin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:33:
[...]
OB is voor mij heel duidelijk een bank voor erbij, samen met ING. Om volledig over te stappen naar OB mist gewoon veel functionaliteit/gemak
Die drempels zijn er inderdaad bewust, zie mijn post hierboven
Ja, dat kan allemaal. Maar je mag mensen die bankieren bij banken die geen iDeal hebben niet uitsluiten.geishin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:23:
in NL is iDeal zo ingeburgerd dat als je het online wil regelen je de automatische incasso vaak moet bevestigen via iDeal.
Dat geloof ik best, maar de bakker op de hoek (of de KPN) heeft daar toch niets mee te maken? Die regels gelden voor financiële instellingen. De bakker op de hoek hoeft echt geen fraude team in dienst te hebben.Tot voor kort was het in het kader van anti-witwas en anti-terrorisme financiering standaard een hoger risico als individu en bankrekening niet in hetzelfde land gevestigd waren. Zoals in het geval met openbank: Een NL burger, met een spaans rekeningnummer werd gezien als hoger risico.
Ik wil je best geloven, maar dat lijkt mij sowieso een slecht verhaal. De overheid cq financiële instellingen hadden even gemist dat we al jaren in de SEPA zitten en dat het hele idee achter SEPA juist is om grensoverschrijdend betaalverkeer etc te bevorderen?Het is pas sinds kort (ca 1 a 1.5 jaar, eigenlijk sinds de fintechs opgekomen zijn) dat er geen onderscheid in risico analyse gemaakt mag worden tussen EU banken/betaaldienstverleners. Oftewel het zou niet meer uit mogen maken of een NL burger bij een Spaanse Bank, Nederlandse bank of Litouwse bank bankiert.
Ik had al een keer geïnformeerd. Zou eerst rond 21 maart geactiveerd worden en later zeiden ze eind maart. Dus ik heb het even in de gaten gehouden.Obeja schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:19:
[...]
Heb je een e-mail ontvangen, waarin werd verteld dat je travel+ is geactiveerd? Of zag je het gewoon bij toeval?
1-1,5 jaar? Openbank is 3 jaar geleden in Nederland begonnen en toen kon je Revolut & N26 allang openen.geishin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:23:
[...]
Het is pas sinds kort (ca 1 a 1.5 jaar, eigenlijk sinds de fintechs opgekomen zijn) dat er geen onderscheid in risico analyse gemaakt mag worden tussen EU banken/betaaldienstverleners. Oftewel het zou niet meer uit mogen maken of een NL burger bij een Spaanse Bank, Nederlandse bank of Litouwse bank bankiert.
Oh joh, ik wist niet dat er zoveel verschil in lengte zat. Weer wat geleerd!JeroenE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:46:
[...]
Dat valt wel mee hoor. Dat zijn maar 4 landen van de 36 SEPA landen. Dus dat is maar net iets meer dan 11%.
Alle andere landen hebben dus een ander formaat (al zitten daar ook wel gelijken tussen). De lengte varieert van 15 (Noorwegen) tot 31 (Malta).
Kijk eens een paar posts terug, dat scheelt wachtenMedione1210 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:13:
En het is pas sinds 1 a 1,5 jaar dat er geen onderscheid meer gemaakt dient te worden tussen EU bankrekeningen. Of nja eigenlijk mocht dat al niet, maar gebeurde t wel en dus nog steeds.Elandenmelk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:05:
[...]
1-1,5 jaar? Openbank is 3 jaar geleden in Nederland begonnen en toen kon je Revolut & N26 allang openen.
Klopt daarom kan je gewoon pinnen bij de bakker op de hoek, met je betaalpas. Overigens zie je steeds vaker "pinonly", dat kan van de bank komen, die doodleuk tegen de ondernemer zegt: Vanaf nu willen we dat je alleen nog pinbetalingen accepteert om het risico op witwassen te verlagen.JeroenE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Dat geloof ik best, maar de bakker op de hoek (of de KPN) heeft daar toch niets mee te maken? Die regels gelden voor financiële instellingen. De bakker op de hoek hoeft echt geen fraude team in dienst te hebben.
Is bijvoorbeeld ook bij veel amateursportclubs gebeurd.
KPN en andere telco's hebben wel degelijk een fraudeteam. Als het niet verplicht was/is deden ze het voorzichzelf: Fraude op EU paspoort met EU bankrekeningen (in dit verband bedoel ik met EU -> niet NL), kwam heel veel voor bij mobiele providers (ik werkte in 2010 - 2014 als bijbaan bij telfort = onderdeel KPN) en daar werd zeker anti-fraude beleid op gemaakt.
Overigens gelden die regels voor veel meer instanties dan financiele instellingen of financiele ondernemingen zie art 1a lid 4 WWFT: https://wetten.overheid.nl/BWBR0024282/2022-11-01#Hoofdstuk2
en je kan er op wachten dat dit voor steeds meer soort ondernemingen gaat gelden.
Ja gemist, niet aangedacht, hoe je het noemen wil: 9 jaar geleden was het nog niet heel normaal om als NL'er een rekening buiten NL te hebben. Dus daar is toen simpelweg niet over nagedacht.Ik wil je best geloven, maar dat lijkt mij sowieso een slecht verhaal. De overheid cq financiële instellingen hadden even gemist dat we al jaren in de SEPA zitten en dat het hele idee achter SEPA juist is om grensoverschrijdend betaalverkeer etc te bevorderen?
En je wil niet weten hoeveel er ondanks de Europese regels over vrij verkeer van diensten, goederen etc toch gediscrimineerd wordt. Ons Ministerie van EZK heeft een hele afdeling waar ondernemingen dit kunnen melden, waar de ambtenaren vervolgens met hun wederpartijen in lidstaten mee aan de slag gaan om het glad te strijken. Vaak zat komen ze er niet uit en moet Brussel het oplossen.
Europese wetgeving staat overigens vol met conflicterende regels, dat komt doordat het altijd een compromis is van (nu) 27 landen. Soms heb je zelfs een artikel waar de tweede zin compleet het tegenovergestelde is van de eerste zin. Daar gebeurt vervolgens helemaal niets mee, totdat een rechter er zich een keer over buigt

[ Voor 5% gewijzigd door geishin op 31-03-2023 14:03 ]
Die post (maarud in "Openbank.NL") had ik wel gezien (en die voorwaarden ken ik ook) echter normaliter zouden ze die 70 euro rond 21 april terugstorten, maar dat hebben ze al op 30 maart gedaan. Vraag is dus of ik die 2000 er nu al kan afhalen of moet wachten tot ong. 21 april.maarud schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Kijk eens een paar posts terug, dat scheelt wachten
Ik vraag het liever nog even na ipv nu zelf iets te veronderstellen, want tot nu heeft Openbank zich (bij mij) niet gehouden aan de vooraf kenbaar gemaakte data (travel+ is later geactiveerd en die 70 euro bonus is eerder uitbetaald). Zou zonde zijn als ik door het geld er nu te snel af te halen de bonus alsnog kwijt raak.
[ Voor 60% gewijzigd door Medione1210 op 31-03-2023 13:47 ]
Dus ook nieuwe klanten kunnen Travel+ toch gewoon gratis op hun Mastercard geactiveerd krijgen? Ik dacht dat dat juist alleen nog voor Maestro gold.Jazco2nd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:04:
[Afbeelding]
![]()
![]()
![]()
![]()
Zelfs op de gedeactiveerde Maestro!
Dan ga ik waarschijnlijk nog wat mensen in mijn omgeving klant maken, want tot 24 april kun je Travel+ als nieuwe klant weer 'voor altijd' gratis krijgen.
Maar was je niet al eerder klant van openbank trouwens?Jazco2nd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:04:
[Afbeelding]
![]()
![]()
![]()
![]()
Zelfs op de gedeactiveerde Maestro!
Snap alleen geen bal van de rentes. Vreselijke app trouwens!
Maarrrrr:
Kan ik nu 6K van de in totaal 12K weer weghalen van Openbank, zonder gevolgen voor de Lifetime Travel+ en de Welkom actie?
Dat je dat niet 30 euro krijgt voor de Open23 ofzo actie boeit me niet..
Zo spijt van dat ik niet 1 jaar later openbank heb afgeslotenTexMex schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Dus ook nieuwe klanten kunnen Travel+ toch gewoon gratis op hun Mastercard geactiveerd krijgen? Ik dacht dat dat juist alleen nog voor Maestro gold.
Dan ga ik waarschijnlijk nog wat mensen in mijn omgeving klant maken, want tot 24 april kun je Travel+ als nieuwe klant weer 'voor altijd' gratis krijgen.
Bovendien werkt het (in elk geval voor mij) heel complex:
https://www.openbank.nl/spaarrekening
Voorbeeld rente-uitkering bij een constant saldo van € 10.000,-, gedurende het eerste jaar: over de eerste 6 maanden zal een jaarlijkse spaarrente van 2,50% worden uitgekeerd.
Indien je voldoet aan de voorwaarden van de Open Spaarrekening van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 maandelijkse of tweemaandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, zal over de tweede 6 maanden een jaarlijkse spaarrente van 2,25% worden uitgekeerd. Het jaarlijkse rendement bedraagt € 237,50,- bruto.
Wanneer je niet voldoet aan de voorwaarden van de Open Spaarrekening, is de jaarlijkse spaarrente die over de tweede 6 maanden zal worden uitgekeerd 1,50%. In dit geval bedraagt het totale jaarlijkse rendement € 200,- bruto.
Voor nieuwe klanten gaat de rente nu naar 2,5% voor 6 maanden.
[ Voor 54% gewijzigd door THE_BASE op 31-03-2023 14:33 ]
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Eeeeeuuuh WTF. Ik snap hier helemaal niks meer van. Je krijgt nu standaard toch al 2%?THE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:33:
Ik kreeg zojuist een e-mail om 2,25% spaarrente te krijgen, maar dan moet ik minimaal 3 afschrijvingen hebben of salaris laten storten. Beetje vaag om dat tegelijk met de andere actie van afschrijvingen te combineren.
Bovendien werkt het (in elk geval voor mij) heel complex:
https://www.openbank.nl/spaarrekening
Voorbeeld rente-uitkering bij een constant saldo van € 10.000,-, gedurende het eerste jaar: over de eerste 6 maanden zal een jaarlijkse spaarrente van 2,50% worden uitgekeerd.
Indien je voldoet aan de voorwaarden van de Open Spaarrekening van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 maandelijkse of tweemaandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, zal over de tweede 6 maanden een jaarlijkse spaarrente van 2,25% worden uitgekeerd. Het jaarlijkse rendement bedraagt € 237,50,- bruto.
Wanneer je niet voldoet aan de voorwaarden van de Open Spaarrekening, is de jaarlijkse spaarrente die over de tweede 6 maanden zal worden uitgekeerd 1,50%. In dit geval bedraagt het totale jaarlijkse rendement € 200,- bruto.
Voor nieuwe klanten gaat de rente nu naar 2,5% voor 6 maanden.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ja, als nieuwe klant krijg je de betaalpas met Travel+ gratis én 2,50% voor 6 maanden.page404 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:35:
[...]
Eeeeeuuuh WTF. Ik snap hier helemaal niks meer van. Je krijgt nu standaard toch al 2%?
Bestaande klanten lijken 2,25% over de 2e 6 maanden te kunnen krijgen mits ze dus 3 automatische afschrijvingen laten plaats vinden.
Ik ga ze eens bellen, want wat betreft die Travel+ val ik steeds buiten de boot.
[ Voor 8% gewijzigd door THE_BASE op 31-03-2023 14:37 ]
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Gewoon periodiek c.q. elke maand een bedrag van minimaal €600 overmaken naar je open betaalrekening zou ook voldoende moeten zijn, dat lijkt me beter dan die incasso's, want dat is zo'n gedoeTHE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Ja, als nieuwe klant krijg je de betaalpas met Travel+ gratis én 2,50% voor 6 maanden.
Bestaande klanten lijken 2,25% over de 2e 6 maanden te kunnen krijgen mits ze dus 3 automatische afschrijvingen laten plaats vinden.
Ik ga ze eens bellen, want wat betreft die Travel+ val ik steeds buiten de boot.
Het geld kan daarna dan ook gelijk naar de open spaarrekening zover ik het begrijp en kan dan bijvoorbeeld afkomstig zijn van je Nederlandse bankrekening.
Ik dacht ook dat dit mogelijk zou moeten zijn, echter zojuist mail gehad van Openbank:JohanNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:45:
[...]
Gewoon periodiek c.q. elke maand een bedrag van minimaal €600 overmaken naar je open betaalrekening zou ook voldoende moeten zijn, dat lijkt me beter dan die incasso's, want dat is zo'n gedoe
"deze rente kun je krijgen door je salaris of andere maandelijkse inkomsten van minimaal EUR 600 te laten overboeken op je Open Betaalrekening"
op de website staat;
" Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600 "
Dat is niet perse hetzelfde
Is dat vetgedrukte dan niet een standaard maandelijkse overboeking van bijvoorbeeld ING naar Open Betaalrekening?geishin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
[...]
Ik dacht ook dat dit mogelijk zou moeten zijn, echter zojuist mail gehad van Openbank:
"deze rente kun je krijgen door je salaris of andere maandelijkse inkomsten van minimaal EUR 600 te laten overboeken op je Open Betaalrekening"
op de website staat;
" Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600 "
Er staat hetzelfde. Zolang je maar op enige manier elke maand minimaal €600 op je betaalrekening zet, voldoe je aan de voorwaarden. Sws adviseer ik altijd de vermelde productvoorwaarden als leidend te beschouwen.geishin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
[...]
Ik dacht ook dat dit mogelijk zou moeten zijn, echter zojuist mail gehad van Openbank:
op de website staat;
Welkom bij Openbank, daar weten ze alles zo ontzettend onduidelijk te makengeishin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
[...]
op de website staat;
Maar ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel of ik de extra rente wel of niet krijg.
Dat met die incasso's is mij sowieso teveel gedoe ( voor alles dat ik heb lopen moet ik dan gaan bellen e.d. en de situatie gaan uitleggen )
Hoe vaak stort ik minimaal 600 euro naar de Open Betaalrekening en wanneer mag het van Open Betaalrekening naar Welkom Spaarrekening? Dat lees ik dan nergens...balken07 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Er staat hetzelfde. Zolang je maar op enige manier elke maand minimaal €600 op je betaalrekening zet, voldoe je aan de voorwaarden. Sws adviseer ik altijd de vermelde productvoorwaarden als leidend te beschouwen.
Ik zou het binnen de periode waarover de rente elke maand berekend is, het geld op die rekening laten staan. Dat is waarschijnlijk niet eens nodig, maar dan speel je op safe. Je brengt immers al €600 naar je rekening, puur door het over te boeken:THE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Hoe vaak stort ik minimaal 600 euro naar de Open Betaalrekening en wanneer mag het van Open Betaalrekening naar Welkom Spaarrekening? Dat lees ik dan nergens...
Edit. Ik lees dat de rentedatum samenhangt met de datum waarop de spaarrekening geopend is.
[ Voor 42% gewijzigd door Frankenstein op 31-03-2023 16:17 ]
Rabo -> OB €600THE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Hoe vaak stort ik minimaal 600 euro naar de Open Betaalrekening en wanneer mag het van Open Betaalrekening naar Welkom Spaarrekening? Dat lees ik dan nergens...
OB - > Rabo €600
Rabo -> OB €600
Gisteravond in 10 minuten even mijn energie, water en Internet overgezet (3x inloggen en bankrekening aanpassen met knip-n-plak).JohanNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Dat met die incasso's is mij sowieso teveel gedoe ( voor alles dat ik heb lopen moet ik dan gaan bellen e.d. en de situatie gaan uitleggen )
PS: KPN laat dat aanpassen niet toe via de site, want die wil een NL IBAN zien - moet je de helpdesk bellen, dan komt het wel goed, dus maar halve discriminatie ...
Alleen ff niet vergeten er voor te zorgen dat het totaalbedrag er maandelijks ook daadwerkelijk op staat ...

Mijn Energie gaat al fout. Die verwacht letters na de eerste 4 tekens van mijn IBAN.GroteVoet459 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:38:
[...]
Gisteravond in 10 minuten even mijn energie, water en Internet overgezet (3x inloggen en bankrekening aanpassen met knip-n-plak).
PS: KPN laat dat aanpassen niet toe via de site, want die wil een NL IBAN zien - moet je de helpdesk bellen, dan komt het wel goed, dus maar halve discriminatie ...
Alleen ff niet vergeten er voor te zorgen dat het totaalbedrag er maandelijks ook daadwerkelijk op staat ...
En het Openbank rekeningnummer bestaat volledig uit cijfers, afgezien van de ES aan het begin.
Edit: Ik kan veel autom. incasso’s niet aanpassen, omdat dat online niet mogelijk is/ het bedrijf een buitenlandse iban niet snapt. Ik kies wel voor die 600 euro optie van m’n ing naar ob rekening.
[ Voor 12% gewijzigd door rimave op 31-03-2023 18:06 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Nouja dat dus ook, wie weet wat er allemaal mis kan gaan.GroteVoet459 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:38:
[...]
Daarnaast verwacht ik van o.a. de energieleverancier ook weer geld terug.
Uiteraard zou alles vlekkeloos moeten verlopen, in theorie, maar je weet het maar nooit, zeker bij Openbank.
Ik ga dat risico niet nemen, het werkt nu prima bij de Nederlandse huisbank.
Bij sommige bedrijven moet je per se 1 cent overmaken met iDeal vanaf je nieuwe rekening en laat dat nou net niet kunnen bij Openbank.rimave schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:52:
[...]
Mijn Energie gaat al fout. Die verwacht letters na de eerste 4 tekens van mijn IBAN.
En het Openbank rekeningnummer bestaat volledig uit cijfers, afgezien van de ES aan het begin.
Edit: Ik kan veel autom. incasso’s niet aanpassen, omdat dat online niet mogelijk is/ het bedrijf een buitenlandse iban niet snapt. Ik kies wel voor die 600 euro optie van m’n ing naar ob rekening.
Deze rente kun je krijgen door je salaris of andere maandelijkse inkomsten van minimaal € 600 te laten overboeken op je Open Betaalrekening, of door maandelijks of tweemaandelijks 3 automatische incasso’s te laten afschrijven.
Een bedrag overmaken zijn geen maandelijkse inkomsten...
In dat geval blijf ik nog een tijdje bij VW 2%. Geen zin in die flauwekul! Ik probeer het gewoon een maandje zo met een klein bedrag.THE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:09:
[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 31-03-2023 19:22 ]
edit: ook bij Oxxio en T-Mobile
Thuis (allebei via website / app) gelukt.
[ Voor 21% gewijzigd door U123456 op 09-07-2023 12:49 ]
Ik heb sinds september 2020 alle incasso’s via Openbank lopen, en nog nooit problemen mee gehad. Het is een dochterbedrijf van Santander. Die lui hebben echt wel de expertise om incasso’s goed te verwerkenJohanNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:57:
[...]
Nouja dat dus ook, wie weet wat er allemaal mis kan gaan.
Daarnaast verwacht ik van o.a. de energieleverancier ook weer geld terug.
Uiteraard zou alles vlekkeloos moeten verlopen, in theorie, maar je weet het maar nooit, zeker bij Openbank.
Ik ga dat risico niet nemen, het werkt nu prima bij de Nederlandse huisbank.
Rabo -> OB betaal 600Dacuuu schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:44:
[...]
Rabo -> OB €600
OB - > Rabo €600
Rabo -> OB €600
OB betaal -> OB spaar 600
Jazeker wel, het is geld wat erbij komt op je rekening. En dus is dat inkomen. Als een overboeking niet acceptabel zou zijn, dan hadden ze dit wel expliciet vermeld. En ik zou je aanraden je gewoon te baseren op de productvoorwaarden. Daarin staat: een periodieke inkomende overboeking van minimaal € 600,- ofTHE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:09:
Overigens staat dit nog in de e-mail:
Deze rente kun je krijgen door je salaris of andere maandelijkse inkomsten van minimaal € 600 te laten overboeken op je Open Betaalrekening, of door maandelijks of tweemaandelijks 3 automatische incasso’s te laten afschrijven.
Het is weer typisch Openbank dat die marketing communicatie en emails van medewerkers zo lullig vertaald zijn. De productvoorwaarden zijn echter helder, en ook hetgeen wat ten grondslag ligt aan de overeenkomst tussen jou als klant en Openbank. Daar kun je je op beroepen en daarom adviseer ik om deze leidend te laten zijn bij verwarring.
Wanneer er op de gekoppelde Open Betaalrekening wordt voldaan aan een van onderstaande voorwaarden:
i. het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling of uitkering van minimaal € 600,-,
ii. een periodieke inkomende overboeking van minimaal € 600,- of
iii. het maandelijks of tweemaandelijks laten afschrijven van ten minste 3 automatische incasso’s,
[ Voor 33% gewijzigd door balken07 op 31-03-2023 19:38 ]
Hier ook, ga daar geen moeite voor doen. Dan ga ik wel naar VW Bank t.z.t.Frankenstein schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:21:
[...]
In dat geval blijf ik nog een tijdje bij VW 2%. Geen zin in die flauwekul! Ik probeer het gewoon een maandje zo met een klein bedrag.
Consorsbank doet nu 2.40% voor nieuwe klanten, ter infoTHE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Hier ook, ga daar geen moeite voor doen. Dan ga ik wel naar VW Bank t.z.t.
Okay, ik zal er nog eens naar kijken danbalken07 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:29:
[...]
Ik heb sinds september 2020 alle incasso’s via Openbank lopen, en nog nooit problemen mee gehad. Het is een dochterbedrijf van Santander. Die lui hebben echt wel de expertise om incasso’s goed te verwerken
Dit net ook maar eens geactiveerd.U123456 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:31:
Nieuwe actie voor max. 20 EUR cashback:
[...]
https://www.openbank.nl/a...ack-automatische-incassos
Even via DUO de incasso van mijn studieschuld omgezet. Kan daarna meteen weer terug. Dan heb ik het er na 2 maandjes al uit
[ Voor 12% gewijzigd door TheRicolaa10 op 31-03-2023 21:13 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Ik heb begrepen dat je dan nog steeds zonder extra koersopslag geld kunt trekken, eventuele kosten van de ATM worden dan niet meer vergoed door Openbank.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:13:
Is ergens te vinden wat je betaald (als Travel+ aan staat) als je 5x buiten de eurozone geld gepind hebt?
Bestaande klanten krijgen meteen 2,25%.THE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Nu ben ik helemaal de draad kwijt.
Heb je de mail wel gelezen? Zo moeilijk is het toch niet? (Voor bestaande klanten)
"Over de 2e 6 maanden" zeg je. Lijkt mij onzin, staat nergens.THE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:
[...]
Ja, als nieuwe klant krijg je de betaalpas met Travel+ gratis én 2,50% voor 6 maanden.
Ik maak altijd rechtstreeks geld over van ING betaalrekening naar OB spaarrekening, maar dat moet dus eerst op een betaalrekening van OB komen om de rente een boost te geven... Nou, dan gaan we dat maar eens doen.Frankenstein schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Rabo -> OB betaal 600
OB betaal -> OB spaar 600
Als bestaande klant moet ik een nieuwe Open Spaarrekening openen om per direct die 2,25% rente te kunnen krijgen, dan openen we er nog maar één en het spaarbedrag inderdaad maar via de betaalrekening laten lopen ipv rechtstreeks naar de spaar. Dus over die 2e 6mnd klopt idd niet.Obeja schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:58:
[...]
"Over de 2e 6 maanden" zeg je. Lijkt mij onzin, staat nergens.
[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 01-04-2023 07:20 ]
Ik zuig het niet uit m’n duim. Dat stond gisteren duidelijk op de website. Nu niet meer.Obeja schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:58:
[...]
"Over de 2e 6 maanden" zeg je. Lijkt mij onzin, staat nergens.
Het gaat dus om een nieuwe Open Spaarrekening waar je direct 2,25% krijgt, mits je maandelijks 600 euro stort naar de Open Betaalrekening. Maar hoe lang ik dat moet doen is mij niet duidelijk.
Ik moet dus een nieuwe Open Spaarrekening openen en al het geld van de Welkom Spaarrekening daar naar toe overmaken. Vind dat een hoop gedoe en snap de gedachte erachter niet zo goed. Bovendien zie je in de app niet de daadwerkelijke rente, dus het is maar hopen dat het goed komt.
He? Je wilt minder rente ontvangen? Want de Welkom Spaarrekening is verhoogd naar 2,50%. En dat zie ik ook terug bij mijn eigen rekening in de precontractuele informatie. Dus zal ik vast ook uitgekeerd krijgen.THE_BASE schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:52:
Ik moet dus een nieuwe Open Spaarrekening openen en al het geld van de Welkom Spaarrekening daar naar toe overmaken.
Dan snap ik niet waarom ze mij die e-mail sturen. Of ze hebben het toch over die periode na de 6 maanden 2% voor de Welkom Spaarrekening.RobertMe schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:06:
[...]
He? Je wilt minder rente ontvangen? Want de Welkom Spaarrekening is verhoogd naar 2,50%. En dat zie ik ook terug bij mijn eigen rekening in de precontractuele informatie. Dus zal ik vast ook uitgekeerd krijgen.
Waar kan ik het terug zien in de precontractuele informatie?
———————————————-
Welkom Spaarrekening:
- Vanaf de eerste eurocent tot een maximum van € 100.000,- wordt tijdens de eerste 6 maanden een jaarlijkse spaarrente van 2,50% toegekend.
- Voor bedragen boven € 100.000,- en t/m € 200.000 zal de jaarlijkse spaarrente vanaf de eerste dag 1,50% bedragen.
———————————————-
Open Spaarrekening:
- Na de eerste 6 maanden zal de Welkom Spaarrekening worden omgezet naar een Open Spaarrekening, en zal de op dat moment geldende jaarlijkse spaarrente worden toegepast. Op dit moment is deze als volgt:
• Indien je voldoet aan de voorwaarden van de Open Spaarrekening van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 (twee)maandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, is de jaarlijkse spaarrente 2,25% voor saldi t/m € 200.000,-.
• Indien je niet voldoet aan deze voorwaarden van de Open Spaarrekening is de jaarlijkse spaarrente 1,50% voor saldi t/m € 200.000,-.
• Voor saldo’s boven € 200.000,- is een jaarlijkse spaarrente van 0,00% van toepassing.
———————————————-
Samenvattend
Welkom Spaarrekening? -> 2,50% tot €100.000,-, daarna 1,50% tot €200.000,-
Open Spaarrekening? -> 1,50% tot €200.000,-. Indien je voldoet aan actievoorwaarden (€600 storting), dan 2,25%.
Omdat je Welkom Spaarrekening na 6 maanden automatisch overgaat naar een "gewone" Open Spaarrekening.THE_BASE schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:39:
[...]
Dan snap ik niet waarom ze mij die e-mail sturen.
Je hebt nu de tijd in de resterende tijd van je Welkom Spaarrekening te voldoen aan de eisen voor de extra 0,75% rente op het moment dat het een Open Spaarrekening wordt i.p.v. dat ze het pas tegen je zeggen op het moment van omzetten en dat je dan een maand of langer die extra rente niet hebt.
Super helder, je zou bij Openbank aan de slag kunnen.Uniciteit schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:35:
In de geldende precontractuele informatie staat het volgende:
———————————————-
Welkom Spaarrekening:
- Vanaf de eerste eurocent tot een maximum van € 100.000,- wordt tijdens de eerste 6 maanden een jaarlijkse spaarrente van 2,50% toegekend.
- Voor bedragen boven € 100.000,- en t/m € 200.000 zal de jaarlijkse spaarrente vanaf de eerste dag 1,50% bedragen.
———————————————-
Open Spaarrekening:
- Na de eerste 6 maanden zal de Welkom Spaarrekening worden omgezet naar een Open Spaarrekening, en zal de op dat moment geldende jaarlijkse spaarrente worden toegepast. Op dit moment is deze als volgt:
• Indien je voldoet aan de voorwaarden van de Open Spaarrekening van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 (twee)maandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, is de jaarlijkse spaarrente 2,25% voor saldi t/m € 200.000,-.
• Indien je niet voldoet aan deze voorwaarden van de Open Spaarrekening is de jaarlijkse spaarrente 1,50% voor saldi t/m € 200.000,-.
• Voor saldo’s boven € 200.000,- is een jaarlijkse spaarrente van 0,00% van toepassing.
———————————————-
Samenvattend
Welkom Spaarrekening? -> 2,50% tot €100.000,-, daarna 1,50% tot €200.000,-
Open Spaarrekening? -> 1,50% tot €200.000,-. Indien je voldoet aan actievoorwaarden (€600 storting), dan 2,25%.
De vraag is dan alleen nog of ik dan nu de resterende 4 maanden elke maand minimaal 600 naar Open Spaarrekening moet storten? Ik heb overigens ook mijn zorgverzekering al automatisch van de Open Betaalrekening laten afschrijven i.v.m. de 10% cashback actie. Dan laat ik die wel langer doorlopen, want als ik het goed lees geldt dat ook.
- Je kan inderdaad met een simpel belletje die gratis Travel+ krijgen als je voor de actie live ging aan de stortingsvoorwaarde hebt voldaan. Had nu eenmaal helaas geen extra €10.000 liggen om hier alsnog aan te voldoen. Zag dat iemand anders hier ook voor gebeld had, vervolgens heb ik een mailtje gestuurd om het te proberen, maar het antwoord was "bel ons hier even over". Toch maar gedaan want je weet maar nooit of je er wat aan hebt.
Edit: eerste medewerker zei tijdens het gesprek dat het geregeld was, toen ik later een tweede medewerker sprak zei die dat zo'n verzoek normaal door het management beoordeeld moet worden, maar dat het dan geëscaleerd zal zijn als dit al toegezegd was.
- Ik zit nog in de 2% rente periode van de eerste zes maanden dus heb gevraagd of mijn rente wordt opgehoogd naar 2,5%, gezien het nu hoger is. Kreeg het antwoord dat om voor die 2.5% in aanmerking te komen je aan de voorwaarden moet voldoen die gelden voor de 2.25% daarna.
Edit: omdat jullie dit al net zo vreemd vonden als ik heb ik ze maar weer gebeld. En ik hou helemaal niet van bellen.

Heb ze tijdens een tevredenheidsonderzoek al laten weten dat de website een doolhof is en dat het erg fijn zou zijn om ergens de actuele rente kunnen zien.
[ Voor 40% gewijzigd door Feralz op 01-04-2023 15:41 ]
Laat even weten wat je hebt kunnen regelen, interessantTHE_BASE schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:36:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-04-2023 13:28 ]
Dat vind ik bijzonder. Ik zie wel 2,5% en heb slechts 1 incasso lopen (tbv actie 10CASHBACK).Feralz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:18:
- Ik zit nog in de 2% rente periode van de eerste zes maanden. Iedereen zei dat er in die preconceptuele informatie stond dat het was verhoogd naar 2.5% maar hoe vaak ik ook keek, er stond nog steeds 2%.Heb dus ook gevraagd hoe dat zit. Kreeg het antwoord dat om voor die 2.5% in aanmerking te komen, je aan de voorwaarden moet voldoen die gelden voor de 2.25% daarna.
De precontractuele informatie over de Openbank Spaarrekening: https://www.openbank.nl/a...ie_Open_Spaarrekening.pdf (PDF-bestand)THE_BASE schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:33:
Waar vind ik die preconceptuele info?

Dan vind ik het al helemaal bijzonder wat die medewerker mij vertelde. Hij was heel stellig dat die 2.5% "niet zomaar was, je moet er wel wat voor doen".
Ik ga ze maar weer bellen.
Edit: heb ze inmiddels gebeld. Uitslag: eerste medewerker, die overigens behoorlijk verveeld klonk, mag wel even bijgeschoold worden.

Tweede collega was een stuk vriendelijker en informatiever. Die voorwaarden gelden inderdaad niet voor de Welkom spaarrekening, maar de actie van 2,5% is in principe alleen voor nieuwe klanten. Máár hij ging voorleggen bij het management of ook ik als bestaande klant die 2,5% kan krijgen, daar word ik maandag over teruggebeld.
Die Travel+ moet normaal ook maandag door management goedgekeurd worden, maar de tweede medewerker gaf aan dat de eerste collega het dan blijkbaar geëscaleerd heeft als me die toezegging al was gedaan.
We gaan maandag zien wat me dan weer verteld wordt, wie weet wat ze er dan weer van maken.
[ Voor 58% gewijzigd door Feralz op 01-04-2023 15:26 ]
Ik heb ook heel vaak de helpdesk gebeld. Ze weten helemaal niets. Zijn echt allemaal dombo's. Ze snappen totaal niet wat de acties inhouden, weten verschil niet tussen Welkom en Open spaarrekening. Als het klopt wat je zegt, dan is het hebben van een Welkom rekening op het moment een nadeel op het moment dat je elke maand 600 Euro spaart. Ook de pre-contractuele voorwaarden zijn in de app anders dan op de webstite. Het is een zooitje.Feralz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:18:
En ik dus steeds bij de preconceptuele info in de documentatie in mijn account kijken...
Dan vind ik het al helemaal bijzonder wat die medewerker mij vertelde. Hij was heel stellig dat die 2.5% "niet zomaar was, je moet er wel wat voor doen".
Edit: heb ze inmiddels gebeld. Uitslag: eerste medewerker, die overigens behoorlijk verveeld klonk, mag wel even bijgeschoold worden.
Tweede collega was een stuk vriendelijker en informatiever. Die voorwaarden gelden inderdaad niet voor de Welkom spaarrekening, maar de actie van 2,5% is in principe alleen voor nieuwe klanten. Máár hij ging voorleggen bij het management of ook ik als bestaande klant die 2,5% kan krijgen, daar word ik maandag over teruggebeld.
Die Travel+ moet normaal ook maandag door management goedgekeurd worden, maar de tweede medewerker gaf aan dat de eerste collega het dan blijkbaar geëscaleerd heeft als me die toezegging al was gedaan.
We gaan maandag zien wat me dan weer verteld wordt, wie weet wat ze er dan weer van maken.
Het document dat ik open in de app via <hamburger menu> => Documenten => ... => Geldige contracten => <spaarrekening> => geldende precontractuele informatie staat dan toch weer echt 2,50% inFeralz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:18:
En ik dus steeds bij de preconceptuele info in de documentatie in mijn account kijken...

Ja, raar want als je voor het downloaden kijkt staat er een andere datum bij het document. Bij mij 4 Feb 2019, in het document zelf inderdaad 29-3-2023.RobertMe schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:01:
[...]
Het document dat ik open in de app via <hamburger menu> => Documenten => ... => Geldige contracten => <spaarrekening> => geldende precontractuele informatie staat dan toch weer echt 2,50% inInclusief dat het is aangepast op 29-03-2023
Ik heb de rekening al een paar maanden. De originele 'precontractuele voorwaarden' kan ik dus niet meer vinden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Klopt idd v.w.b. februari 2019. Ik gok dat dat is zoals in het contract staat. Bij wijzigingen moet de klant akkoord gaan, tenzij in het voordeel van de klant (lees: renteverhoging). Ik gok dus dat de originele voorwaarden van februari 2019 zijn en de rest alleen renteverhogingen zijn.Nico Klus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:46:
[...]
Ja, raar want als je voor het downloaden kijkt staat er een andere datum bij het document. Bij mij 4 Feb 2019, in het document zelf inderdaad 29-3-2023.
Ik heb de rekening al een paar maanden. De originele 'precontractuele voorwaarden' kan ik dus niet meer vinden.
Ik weet niet wie je gesproken hebt, maar de keren dat ik ze belde konden ze me altijd wel alles goed uitleggen. Nu moet ik wel zeggen dat medewerker Willem, de meest kundige is van de allemaal (zijn er 3 volgens mij). De vrouwelijke collega (weet haar naam niet meer), was toch wat minder helaas.Feralz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:18:
Je kunt het ook het beste aan die Willem vragen als je belt. Die is er vanaf de start van OB in Nederland al bij geweest. Het zijn ook geen werknemers van OB zelf, als je belt. Openbank maakt gebruik van een extern callcenter waar Nederlandse en Vlaamse mensen in dienst zijn die in Spanje wonen. Goed opleiden is een vak, maar er zijn al diverse wisselingen van telefonisten geweest de afgelopen jaren. En die moeten zich mede door al die acties van OB goed inlezen/inwerken.dutchnltweaker schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:29:
[...]
Ik weet niet wie je gesproken hebt, maar de keren dat ik ze belde konden ze me altijd wel alles goed uitleggen. Nu moet ik wel zeggen dat medewerker Willem, de meest kundige is van de allemaal (zijn er 3 volgens mij). De vrouwelijke collega (weet haar naam niet meer), was toch wat minder helaas.
Iemand anders wel? Of iemand die er meer over kan uitleggen?
https://www.openbank.nl/automatische-incassoAls je een voor jou ongeautoriseerde afschrijving hebt ontvangen of als het bedrag van een automatische incasso onjuist is, dan kun je de incasso met één klik storneren. Klik om dit te doen vanuit “Factuurbeheer” in je Account op “Opties” en selecteer “Storneren”.
Houd er rekening mee dat ongeacht of je toestemming hebt gegeven, je tot 8 weken de tijd hebt om de retourzending te doen. Als je geen toestemming hebt gegeven, dan heb je tot 13 maanden na de datum waarop de kosten in rekening zijn gebracht.
Je kunt waarschijnlijk gewoon elke maand €600 van jouw of een andere willekeurige rekening laten storten naar je Openbank betaalrekening en zodoende voldoen aan de voorwaarden.Deezers schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:06:
Ze maken het wel moeilijk voor die 2,25% actie. Salaris is in het systeem niet aan te passen want de BIC van Openbank ontbreekt in de lijst, duurt lang voordat ze kunnen aanpassen. Automatische incasso's aanpassen moet via iDeal, telefonische klantenservice of papieren formulier. Had net mijn hele Revolut gedoe achter de rug, kan ik weer opnieuw beginnen bij OB
Dat probeer ik nu inderdaad dan maar. Spaanse logica.JohanNL schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:09:
[...]
Je kunt waarschijnlijk gewoon elke maand €600 van jouw of een andere willekeurige rekening laten storten naar je Openbank betaalrekening en zodoende voldoen aan de voorwaarden.
Het is natuurlijk de vraag of je die weg wil bewandelen met je werkgever, maar je kan altijd een klacht indienen bij de DNB over IBAN discriminatie.Deezers schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:06:
Salaris is in het systeem niet aan te passen want de BIC van Openbank ontbreekt in de lijst, duurt lang voordat ze kunnen aanpassen.
Wat ik dan ook niet snap is als je het proces van een buitenlandse IBAN en je salaris al een keer hebt bewandeld voor een andere bank dat je werkgever het systeem niet gelijk helemaal op orde hebben gemaakt.

Nice, ga je de betaalrekening gebruiken voor de reisverzekering?Feralz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:36:
Update: zojuist keurig teruggebeld door de medewerker die ik zaterdag gesproken heb, en ik krijg een verhoging naar 2.5% en gratis Travel+.
Let er dan op dat je je vlieg-/trein-/bustickets boekt met de Openbank betaalpas, en je verblijf ook.
Leuk is dat je doorgaans wel 10% korting kan krijgen op Booking.com als je met je Openbank betaalrekening betaalt (ook zonder Travel+, zie Open kortingen in de webomgeving).
[ Voor 4% gewijzigd door ocn op 03-04-2023 11:04 ]
Dus een belletje en geen gedoe met overmaken?Feralz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:36:
Update: zojuist keurig teruggebeld door de medewerker die ik zaterdag gesproken heb, en ik krijg een verhoging naar 2.5% en gratis Travel+.
Bedankt voor de reminder! Heb nog geen directe plannen om te gaan reizen, maar als ik het gratis kon krijgen was het leuk meegenomen, voor het geval dat.ocn schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:54:
[...]
Nice, ga je de betaalrekening gebruiken voor de reisverzekering?
Let er dan op dat je je vlieg-/trein-/bustickets boekt met de Openbank betaalpas, en je verblijf ook.
Leuk is dat je doorgaans wel 10% korting kan krijgen op Booking.com als je met je Openbank betaalrekening betaalt.
Bedoel je met overmaken het bedrag van €10.000 voor de Travel+? Ik had namelijk wel deelgenomen aan de SPAREN23 actie en het bedrag overgemaakt, alleen kwam de gratis Travel+ later pas bij de actie, en ik had het bedrag voor de ingangsdatum overgemaakt.THE_BASE schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:04:
[...]
Dus een belletje en geen gedoe met overmaken?
[ Voor 26% gewijzigd door Feralz op 03-04-2023 11:21 ]
Ze hebben een hele lijst met BIC's maar net Openbank ontbreekt daarin. Gok dat niemand dan salaris heeft lopen via Openbank. Hopelijk snel opgelost en voor nu maar even zelf 600 euro overmaken. Incasso's ga ik me niet aan wagen via OB, die zullen ook wel een week in afwachting staan bij je banksaldo. Wil gewoon altijd direct zien hoeveel er nog op staat.JeroenE schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:00:
[...]
Het is natuurlijk de vraag of je die weg wil bewandelen met je werkgever, maar je kan altijd een klacht indienen bij de DNB over IBAN discriminatie.
Wat ik dan ook niet snap is als je het proces van een buitenlandse IBAN en je salaris al een keer hebt bewandeld voor een andere bank dat je werkgever het systeem niet gelijk helemaal op orde hebben gemaakt.
Dat het niet in hun lijstje staat geloof ik wel, maar voor een (SEPA) overboeking heb je sinds 2014 alleen een IBAN nodig.Deezers schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:14:
Ze hebben een hele lijst met BIC's maar net Openbank ontbreekt daarin.
Die hele BIC lijst is dus overbodig. Maar mijn punt was meer: waarom zouden ze hun BIC lijst dan niet gelijk aanvullen met "alle banken" toen ze vorige keer ontdekte dat ze een verouderde lijst hadden? Eigenlijk zouden ze dat ook gewoon periodiek moeten actualiseren.
De actie met korting bij Booking.com liep tot en met 31 maart 2023, helaas afgelopen dus.ocn schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:54:
[...]
Leuk is dat je doorgaans wel 10% korting kan krijgen op Booking.com als je met je Openbank betaalrekening betaalt (ook zonder Travel+, zie Open kortingen in de webomgeving).
Exact dit. Dus wel de moeite om even te bellen. Thanks!Feralz schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:05:
[...]
Bedankt voor de reminder! Heb nog geen directe plannen om te gaan reizen, maar als ik het gratis kon krijgen was het leuk meegenomen, voor het geval dat.
[...]
Bedoel je met overmaken het bedrag van €10.000 voor de Travel+? Ik had namelijk wel deelgenomen aan de SPAREN23 actie en het bedrag overgemaakt, alleen kwam de gratis Travel+ later pas bij de actie, en ik had het bedrag voor de ingangsdatum overgemaakt.Of bedoel je wat anders?
Ik heb er een paar jaar geleden ook gebruik van gemaakt, denk dattie wel weer terugkomt/verlengd wordt.budjepaul schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:20:
[...]
De actie met korting bij Booking.com liep tot en met 31 maart 2023, helaas afgelopen dus.
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 03-04-2023 12:14 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Maandelijks op de dag dat je rekening geopend is.anandus schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:14:
Wordt de rente er maandelijks bijgeschreven? Wanneer? Waar kan je het zien?
Incasso’s zijn direct verwerkt in zowel saldo als beschikbaar. Ik heb ze allemaal bij OB lopen dus dat kan ik je bevestigenDeezers schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:14:
[...]
Ze hebben een hele lijst met BIC's maar net Openbank ontbreekt daarin. Gok dat niemand dan salaris heeft lopen via Openbank. Hopelijk snel opgelost en voor nu maar even zelf 600 euro overmaken. Incasso's ga ik me niet aan wagen via OB, die zullen ook wel een week in afwachting staan bij je banksaldo. Wil gewoon altijd direct zien hoeveel er nog op staat.
Hoelang had je al openbank hiervoor?Feralz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:36:
Ik heb ook zojuist gebeld. Medewerker zou het doorzetten naar collega om ook die 2,5% door te zetten, tevens de travel+ ivm de aktie SPAREN23.Durpstick schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:16:
Ik heb net ook gebeld. Had Joyce aan de lijn. Ze heeft ter plekke gefixed dat ik nu ook per direct 2,5% krijg. Ze kon niet echt verklaren waarom er al 2,5% in dat precontractuele document van 2019 stond (ze wist niet eens dat dit bestond). Ze zei alleen wel dat ze een mail had gestuurd, en die heb ik nog niet binnen. Blijft spannend met openbank.
Het zou in loop van de week zichtbaar moeten zijn, travel+. De rente zal wel weer spannend worden volgende maand.
Wel erg vervelend dat je steeds moet bellen als je iets voor elkaar moet krijgen waar je gewoon recht op hebt.