Kennelijk was ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoel een overschrijving naar IBAN van overledene, dan is het een boeking naar de eigen rekening maar dan in NL.Mistraller schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:13:
[...]
Ja, maar dan loop je dus blijkbaar risico dat ze de boel toch dichtzetten, maar ook dat je mogelijk belastingfraude pleegt. Bovendien; als er na overlijden ook maar iets van de overledene wordt meegenomen dan accepteer je de volledige erfenis volgens mij. Ook als er in de totale bezittingen dus ergens grove schuldenposten naar boven komen!
Inderdaad als toevoeging, wel naar de IBAN overboeken van de overledene, en niet als erfgenaam naar je zelf. Wat Mistraller hierboven aangeeft klopt, als iemand anders dan met de inlogcodes naar zijn eigen IBAN overboekt wordt geacht geld uit de erfenis te hebben onttrokken en dan geacht wordt een eventuele erfenis (lusten en lasten) te hebben aanvaard.glatuin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:32:
[...]
Kennelijk was ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoel een overschrijving naar IBAN van overledene, dan is het een boeking naar de eigen rekening maar dan in NL.
Heb de 29e een welkom spaarrekening aangevraagd met actiecode welkom, ik kan nu niet meer de sparen23 actie gebruiken I guess?
Tuurlijk wel, ook die activeren. Je moet een geopende rekening hebben volgens de voorwaarden.Janpietertje89 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:58:
Heb de 29e een welkom spaarrekening aangevraagd met actiecode welkom, ik kan nu niet meer de sparen23 actie gebruiken I guess?
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 02-02-2023 08:23 ]
Even een quote van een tijd geleden.balken07 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:57:
[...]
Zodra Maestro er uit gaat moet je er scherp op zijn dat ze dan je Mastercard voorzien van gratis travel+. Ik blijf het absurd vinden dat OB bij sommigen (zoals ik) wel beide kaarten honoreerde mbt travel+ en bij anderen alleen de Maesto. De actie zag echter op ‘betaalpas’. Dat is het argument wat ik OB destijds heb voorgehouden om travel+ ook op de Mastercard te krijgen. Ze werden toen in de voorwaarden van de betaalrekening beide geduid als ‘betaalpas’. Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is. Wat iig vast staat is dat na uitfasering van Maestro de Mastercard bij OB hoe dan ook de betaalpas is. Ze hebben het levenslang verstrekt, dus je kunt het eisen mochten ze travel+ niet zelf al overzetten op het moment dat je Maestro verloopt.
Heb eerder al de maestro met de gratis travel+ ontvangen en ben ik erachter gekomen dat de acceptatie hiervan in het buitenland bijzonder karig is waardoor het alsnog vrij nutteloos is.
Ik heb dan de mastercard aangevraagd en ik zie dat de de travel+ optie nu niet meer gratis kan aanzetten. Ik was onder de veronderstelling dat het wel mogelijk zou zijn. Nu wil ik even vragen of anderen zijn die het achteraf gelukt is om dit wel gratis aan te laten zetten?
Dan weet ik in ieder geval of ik moet doordrukken bij de klantenservice of dat ik het moet laten gaan wanneer ze nee zeggen.
Het lijkt er op dat dat wel kan, moet je wel het bedrag opnieuw storten en 50% laten staan voor de bonusJanpietertje89 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:58:
Heb enkel 10 cent overgemaakt tot dusverre voor actievatie, mooi dat ik beide acties kan stapelen!dutchgio schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:42:
[...]
Het lijkt er op dat dat wel kan, moet je wel het bedrag opnieuw storten en 50% laten staan voor de bonus
Is welk vaker besproken hier, in het begin waren ze hier nog wel coulant in maar het is onderhand al bijna drie jaar geleden dat Openbank begon met die gratis Travel+ actie. Los daarvan, per 1 juli mogen ze geen Maestro meer uitgeven (zie Mastercard stopt met Maestro ).Xepos schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:30:
[...]
Even een quote van een tijd geleden.
Heb eerder al de maestro met de gratis travel+ ontvangen en ben ik erachter gekomen dat de acceptatie hiervan in het buitenland bijzonder karig is waardoor het alsnog vrij nutteloos is.
Ik heb dan de mastercard aangevraagd en ik zie dat de de travel+ optie nu niet meer gratis kan aanzetten. Ik was onder de veronderstelling dat het wel mogelijk zou zijn. Nu wil ik even vragen of anderen zijn die het achteraf gelukt is om dit wel gratis aan te laten zetten?
Dan weet ik in ieder geval of ik moet doordrukken bij de klantenservice of dat ik het moet laten gaan wanneer ze nee zeggen.
Ik mag toch hopen dat de klanten zoals jij en ik die Travel+ gratis op de Maestro hebben, dat dan ook mogen meenemen naar een toekomstige Mastercard.
Je kan natuurlijk nog steeds bellen. Niet geschoten is altijd mis.
Ik heb dit onlangs nog geprobeerd omdat de acceptatie van Maestro in Australië ook belabberd was maar ze wilden het niet gratis aanzetten op de mastercard.Elandenmelk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Is welk vaker besproken hier, in het begin waren ze hier nog wel coulant in maar het is onderhand al bijna drie jaar geleden dat Openbank begon met die gratis Travel+ actie. Los daarvan, per 1 juli mogen ze geen Maestro meer uitgeven (zie Mastercard stopt met Maestro ).
Ik mag toch hopen dat de klanten zoals jij en ik die Travel+ gratis op de Maestro hebben, dat dan ook mogen meenemen naar een toekomstige Mastercard.
Je kan natuurlijk nog steeds bellen. Niet geschoten is altijd mis.
Jup, ook contact gehad met de klantenservice. Ze willen het niet gratis aanzetten op de mastercard.
Meneer had aangegeven dat inderdaad 3 jaar terug dat ze uit coulance voor een paar mensen het wel hebben aangezet. Dat kan nu helaas niet meer. Hopelijk zetten ze het wel aan wanneer Maestro word uitgefaseerd. Dan wordt de mastercard immers de standaard betaalpas.
Meneer had aangegeven dat inderdaad 3 jaar terug dat ze uit coulance voor een paar mensen het wel hebben aangezet. Dat kan nu helaas niet meer. Hopelijk zetten ze het wel aan wanneer Maestro word uitgefaseerd. Dan wordt de mastercard immers de standaard betaalpas.
Pfft nieuwe telefoon. Vertrouwd apparaat status van oude telefoon weggehaald. Keurig de brief erbij met de lange code, alles braaf invullen op nieuwe telefoon: Het is niet mogelijk om dit als vetrouwd apparaat te registeren.... Manmanman het zal je primaire bank maar zijn.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Adblocker uit?Mistraller schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:14:
Pfft nieuwe telefoon. Vertrouwd apparaat status van oude telefoon weggehaald. Keurig de brief erbij met de lange code, alles braaf invullen op nieuwe telefoon: Het is niet mogelijk om dit als vetrouwd apparaat te registeren.... Manmanman het zal je primaire bank maar zijn.
Op een nieuwe telefoon? Bovendien, je kunt je app zo bouwen dat er geen andere apps meesnuffelen. Probeer maar eens een screenshot te maken van een bank app. Nee dit is echt weer openbank geneuzel.
---------------
Adblocker kan ook in je netwerk zitten (piHole, NextDNS, etc).
En bepaalde functies van Openbank komen daar niet doorheen, zoals CVC code opvragen en Vertrouwd apparaat instellen.
En bepaalde functies van Openbank komen daar niet doorheen, zoals CVC code opvragen en Vertrouwd apparaat instellen.
Denk niet dat ziggo dat standaard in het netwerk stopt. En bovendien, waarom werkte het op het oude toestel dan wel?Get!em schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:15:
Ik vind ads prima. Zonder ads was alles veel duurder. Ik block dus niets, over 4g werkt het ook niet trouwens.
Een foutmelding deels in Spaans, zonder enige foutcode...
En bij het wisselen van toestel heb ik exact dezelfde apps geinstalleerd.
---------------
Je moet de app terug op Nederland instellen, dat kan op het beginscherm.
Iemand een idee hoe lang het duurt om een flink bedrag over te boeken van ING naar Openbank? Is dat inmiddels Instant of gaat er even overheen? Als dat laatste zo is doe ik het na het weekend, dat lijkt mij prettiger…
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
ING heeft 0,25% rente? Op €100.000 is dat dus €250 op jaarbasis oftewel €0,68 per dag. Dus als je het vandaag over boekt heb je maximaal €2,04 aan rente mis gelopen. Ik denk dat er belangrijkere dingen in de wereld zijn dan datTHE_BASE schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:47:
Iemand een idee hoe lang het duurt om een flink bedrag over te boeken van ING naar Openbank? Is dat inmiddels Instant of gaat er even overheen? Als dat laatste zo is doe ik het na het weekend, dat lijkt mij prettiger…
Ik heb gekozen voor verificatie via selfie / ID-kaart omdat dit wellicht sneller zou werken dan 10 cent overmaken. Maar blijkbaar moet er toch nog iemand handmatig naar kijken want ik wacht inmiddels 'al' anderhalve dag. Bij Revolut en ING gaat dit bijna instant.
Hoeveel nieuwe klanten zou ING werven met hun huidige aanbod? Vs OpenBank met een welkomstactie en verhoogde rente, de reden waarom jij nu waarschijnlijk ook klant wilt worden?Cheesy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:48:
Ik heb gekozen voor verificatie via selfie / ID-kaart omdat dit wellicht sneller zou werken dan 10 cent overmaken. Maar blijkbaar moet er toch nog iemand handmatig naar kijken want ik wacht inmiddels 'al' anderhalve dag. Bij Revolut en ING gaat dit bijna instant.
Ik heb zelf zaterdag (/morgen) drie weken terug een rekening aangevraagd (dus voor de drukte van 1,5% rente en zelfs 2% tot 100k de eerste 6 maanden). Verificatie gedaan door €1 over te boeken en daarnaast dan foto van ID-kaart moeten uploaden. 's avonds kreeg ik bericht dat de ID-kaart niet goed was en heb ik deze meteen opnieuw geüpload. Dinsdagochtend kreeg ik bericht dat ze nog aan het wachten waren op de identificatie storting, waarna ik nog een keer €1 heb over gemaakt. Dinsdagavond laat (/woensdagochtend pas gezien) vervolgens bericht dat de rekening geopend was. Dus dat waren twee volle werkdagen, + mogelijk nog (hand)werk in het weekend.
That's not the point.RobertMe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:07:
[...]
ING heeft 0,25% rente? Op €100.000 is dat dus €250 op jaarbasis oftewel €0,68 per dag. Dus als je het vandaag over boekt heb je maximaal €2,04 aan rente mis gelopen. Ik denk dat er belangrijkere dingen in de wereld zijn dan dat
Ik kan er niet goed tegen dat ik een weekend zou moeten wachten voor er een bedrag met een flink aantal nullen weer zichtbaar is. Noem me raar, maar het is waar.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
In mijn ervaring vanaf een NL bank op vrijdag overboeken, is op maandag bijgeschreven op je OpenBank.THE_BASE schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:00:
[...]
That's not the point.
Ik kan er niet goed tegen dat ik een weekend zou moeten wachten voor er een bedrag met een flink aantal nullen weer zichtbaar is. Noem me raar, maar het is waar.
Het is natuurlijk niet zo, dat als je langer wacht, je het sneller hebt
Niet vanaf Rabobank, dit wordt instant verwerkt.thaan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:17:
[...]
In mijn ervaring vanaf een NL bank op vrijdag overboeken, is op maandag bijgeschreven op je OpenBank.
Tsja, toen ik laatst bij Raisin een deposito heb aangemaakt was op een gegeven moment in het proces ook een bedrag van 4 nullen verdwenen. Niet te zien bij gereserveerd geld noch bij de aangehouden rekeningen, noch in het totaal aangehouden te goed, noch te zien als transactie. Deed mij in zoverre niks dat dat "weg" was.THE_BASE schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:00:
[...]
That's not the point.
En het is ook niet alsof het geld kan verdwijnen. Als je de overboeking bij ING doet zie je daarvan een transactie die je als bewijs hebt dat dat geld is over gemaakt. Als je vervolgens geen transactie hebt aan de ontvangende kant kun je daarmee gewoon aankloppen bij de bank.
Het lijkt voor mij nu erop dat het bij jou puur een gevoelskwestie is dat nergens voor nodig is (geld kan niet verdwijnen, en als dat op grootschalige basis zou gebeuren hoorde je er echt wel wat van). En als je het niet vertrouwt kun je altijd meerdere kleinere overboekingen doen en elke keer pas nadat de vorige is bijgeschreven. Want gecombineerd met alle posts van je in het spaartopic heb je toch al heel wat tijd (/rendement) weggegooid (met openen meerdere rekeningen/banken, twijfelen, twijfelen, twijfelen, ik ga het bij VW Bank zetten, en paar uur later toch weer bij OpenBank). Of je dan 50k in een keer over maakt of 5 dagen 10k (of 10 dagen 5k) maakt ook geen verschil meer.
Maar ook daar zal vast een limiet aan zitten? Met die €50 die ik vanaf Rabo gedaan heb was het instant. Maar of dat ook voor 10k of 50k het geval is?KoningsGap schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:20:
[...]
Niet vanaf Rabobank, dit wordt instant verwerkt.
Bv LeasePlan Bank naar Rabo is instant t/m 10k. Toen ik paar weken terug meer wilde overboeken was dit een geplande opdracht. Die geannuleerd en in meerdere transacties van 10k gedaan die stuk voor stuk wel instant waren.
Tja, dat kan ik helaas alleen maar aan mijn OCD toeschrijven. Maar ik snap wat je bedoelt, druk maken over een paar euro rendement kan ik niet, wel over het gevoel dat ik het zicht kwijt ben over mijn geld. Maar ik begrijp ook wat jij bedoelt met dat het geld niet zomaar weg kan zijn.RobertMe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:26:
[...]
Het lijkt voor mij nu erop dat het bij jou puur een gevoelskwestie is dat nergens voor nodig is (geld kan niet verdwijnen, en als dat op grootschalige basis zou gebeuren hoorde je er echt wel wat van). En als je het niet vertrouwt kun je altijd meerdere kleinere overboekingen doen en elke keer pas nadat de vorige is bijgeschreven. Want gecombineerd met alle posts van je in het spaartopic heb je toch al heel wat tijd (/rendement) weggegooid (met openen meerdere rekeningen/banken, twijfelen, twijfelen, twijfelen, ik ga het bij VW Bank zetten, en paar uur later toch weer bij OpenBank). Of je dan 50k in een keer over maakt of 5 dagen 10k (of 10 dagen 5k) maakt ook geen verschil meer.
Ik ga voor een 2e keer het meldpunt IBAN discriminatie moeten inschakelen. Ik ben overgestapt naar Simyo, maar volgens de website moet ik een telefoonnummer bellen om een buitenlandse IBAN te verwerken. Dat heb ik gedaan. De dame aan de telefoon zei dat ze dit niet ondersteunen. Ik wees haar op de website en het feit dat dit weigeren tegen de wet is. Geen gehoor bij haar. Daarom later via een mailadres alle meuk naar Simyo verzonden om het alsnog te regelen. Ik heb via Twitter melding gemaakt van hetgeen gebeurd was, om mijn e-mail sneller behandeld te krijgen. Ik kreeg groen licht. Het zou wel kunnen en de betreffende medewerker zou worden ingelicht. Ik zou een update krijgen via Twitter zodra de financiële administratie mijn Openbank IBAN succesvol had verwerkt. Eind goed al goed dacht ik. Tot vanochtend: toen kreeg ik opeens een ander bericht.
Hoi! Helaas moet ik je telleurstellen want het rekeningnummer kan inderdaad niet worden gewijzigd naar een buitenlands rekeningnummer. Ik had dit inderdaad overlegd maar er is een verwarring ontstaan. Het spijt me dat ik niet meer voor je kan betekenen. ^AW
Daarop heb ik Simyo een ultimatum gesteld om uiterlijk vandaag dit standpunt te herzien. Anders zal ik mijn zaak door de DNB verder laten oppakken. Ik ben benieuwd, updates zal ik hier plaatsen.
Hoi! Helaas moet ik je telleurstellen want het rekeningnummer kan inderdaad niet worden gewijzigd naar een buitenlands rekeningnummer. Ik had dit inderdaad overlegd maar er is een verwarring ontstaan. Het spijt me dat ik niet meer voor je kan betekenen. ^AW
Daarop heb ik Simyo een ultimatum gesteld om uiterlijk vandaag dit standpunt te herzien. Anders zal ik mijn zaak door de DNB verder laten oppakken. Ik ben benieuwd, updates zal ik hier plaatsen.
Dan maak ik het na het weekend over, dan zal het hooguit één werkdag duren.thaan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:17:
[...]
In mijn ervaring vanaf een NL bank op vrijdag overboeken, is op maandag bijgeschreven op je OpenBank.
Het is dus inderdaad openbank geneuzel; ik krijg net een antwoord: Tussen het verwijderen van een vertrouwd toestel en het toevoegen van een ander toestel dient 48 uur te zitten.Mistraller schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:45:
[...]
Op een nieuwe telefoon? Bovendien, je kunt je app zo bouwen dat er geen andere apps meesnuffelen. Probeer maar eens een screenshot te maken van een bank app. Nee dit is echt weer openbank geneuzel.
Meld dat dan in de stappen, foutmelding, of gewoon ergens

---------------
Ik gebruik NextDNS op mijn telefoon om reclame te blokkeren (wat een verademing!) en het opvragen van CVC codes in de Openbank app gaat zonder problemen.Get!em schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:15:
Uiteraard, ligt er wel aan welke ad en trackerlists je configureerd.
En die lijsten wijzigen ook nog wel eens. Dus wat eerder blokkeerde hoeft nu niet meer te zijn.
Maar gezien de eerdere ervaringen, sluit ik die bij problemen liever wel even uit door een Adblocker als NextDNS even tijdelijk uit te zetten.
En die lijsten wijzigen ook nog wel eens. Dus wat eerder blokkeerde hoeft nu niet meer te zijn.
Maar gezien de eerdere ervaringen, sluit ik die bij problemen liever wel even uit door een Adblocker als NextDNS even tijdelijk uit te zetten.
Ik heb Simyo de hele dag bij elke reactie onder druk gehouden. En met resultaat, want mijn Openbank IBAN is inmiddels geaccepteerd én zichtbaar aangepast in mijn account. Jammer dat er gedoe voor nodig was, maar het eindresultaat telt 🙂 Opgelost!
En als je de app op hetzelfde apparaat verwijderd (om wat voor reden dan ook) en weer wilt installeren dien je dus ook 48 uur te wachten? Vind het vrij onzinnig.Mistraller schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Het is dus inderdaad openbank geneuzel; ik krijg net een antwoord: Tussen het verwijderen van een vertrouwd toestel en het toevoegen van een ander toestel dient 48 uur te zitten.
Meld dat dan in de stappen, foutmelding, of gewoon ergens
Dus welke Simyo klant durft nu ook zijn rekeningnummer aan te passen naar OpenBank? Om te testen of ze echt geleerd hebben en zaken hebben aangepast.balken07 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:45:
Ik heb Simyo de hele dag bij elke reactie onder druk gehouden. En met resultaat, want mijn Openbank IBAN is inmiddels geaccepteerd én zichtbaar aangepast in mijn account. Jammer dat er gedoe voor nodig was, maar het eindresultaat telt 🙂 Opgelost!
Haha dat is wel een goede idd. Ben benieuwd.RobertMe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Dus welke Simyo klant durft nu ook zijn rekeningnummer aan te passen naar OpenBank? Om te testen of ze echt geleerd hebben en zaken hebben aangepast.
Ik heb zojuist de bevestiging ontvangen dat mijn account is geopend. Helaas oogt het niet erg gebruiksvriendelijk. Kan iemand mij vertellen of je nu nog iets bijzonders moet doen? Er staan allerlei opties als spaar- en betaalrekeningen openen. Mijn doel is er simpelweg een bepaald bedrag stallen tegen 2% rente. Is dan overmaken vanuit je huisbank en niet naar omkijken voldoende? Je rente is niet echt duidelijk zichtbaar en ik zou het zonde vinden als pas volgende maand duidelijk is dat het niet juist ingeregeld is.
Ga ook sowieso wel even bellen. Maar na het weekend. Anders verlies ik 2-3 dagen aan rente door een buitenlandse overboeking.
Ga ook sowieso wel even bellen. Maar na het weekend. Anders verlies ik 2-3 dagen aan rente door een buitenlandse overboeking.
[ Voor 11% gewijzigd door Woodsy op 03-02-2023 18:11 ]
Ik vind de app vrij overzichtelijk, persoonlijk. De betaalrekening is actief, de spaarrekening kun je een dag na activatie zelf openen en krijg een eigen IBAN. Daar kun je rechtstreeks naar overmaken.Woodsy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:10:
Ik heb zojuist de bevestiging ontvangen dat mijn account is geopend. Helaas oogt het niet erg gebruiksvriendelijk. Kan iemand mij vertellen of je nu nog iets bijzonders moet doen? Er staan allerlei opties als spaar- en betaalrekeningen openen. Mijn doel is er simpelweg een bepaald bedrag stallen tegen 2% rente. Is dan overmaken vanuit je huisbank en niet naar omkijken voldoende? Je rente is niet echt duidelijk zichtbaar en ik zou het zonde vinden als pas volgende maand duidelijk is dat het niet juist ingeregeld is.
Je krijgt met een Open Spaarrekening 1,5% rente en met een Welkom Spaarrekening 2% rente. Als je de actiecode vergeten bent dan wacht je even op de brief met geheime sleutel en via de klantenservice alsnog omzetten.
Volgens mij hoef je verder niets te doen, rente lijkt niet zichtbaar, maar ik ga ervan uit dat het prima is.
De Welkom spaarrekening kwam bij mij 1 werkdag later beschikbaar. Ik zou dus nog even niet nieuwe rekening openen.Woodsy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:10:
Bedankt. Dan wacht ik inderdaad nog even. Ik had liever gezien dat ze ook enkel en alleen een spaarrekening zouden aanbieden. Gewoon een enkele rekening met een rente percentage. Lekker simpel. Pinpas en dergelijke zit erin maar heb ik eigenlijk niet nodig.Polster schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:14:
[...]
De Welkom spaarrekening kwam bij mij 1 werkdag later beschikbaar. Ik zou dus nog even niet nieuwe rekening openen.
[ Voor 9% gewijzigd door Woodsy op 03-02-2023 21:20 ]
Als je dacht dat OpenBank vergelijkbaar zou zijn met LeasePlan Bank heb je je denk ik wel heel slecht ingelezen?Woodsy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:29:
[...]
Bedankt. Dan wacht ik inderdaad nog even. Had gedacht/gehoopt dat het vergelijkbaar zou werken met LPB. Gewoon een enkele rekening met een rente percentage. Lekker simpel. Pinpas en dergelijke zit erin maar heb ik eigenlijk niet nodig.
OB is een volwaardige bank met een betaalrekening incl. Maestro & Mastercard pinpas, een spaarrekening (inderdaad met prima rente) en een beleggingsplatform. Daarnaast is het ook nog eens onderdeel van Santander (18e bank van de wereld?). Daar waar bv LPB, maar ook Renault / RCI, Volkswagen Bank, Klarna etc allemaal spaarbanken zijn met het doel om geld op te halen (eerste drie voor verstrekken van leningen op / leasen van autos, laatste voor achteraf betalen).
Edit:
Overigens gaan de Algemene Voorwaarden ook extreem duidelijk over het betaalrekening aspect. Dus als je die gelezen had was al duidelijk dat het totaal niet te vergelijken zou zijn met LPB.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 03-02-2023 20:17 ]
Die heb ik uiteraard uitgebreid doorgenomen. Anders zou ik mijn geld er niet stallen. Dat geldt ook voor inlezen over fiscale zaken en andere mogelijke risico’s. Ik bedoel ook niet letterlijk als LPB die alleen een (internet) spaarrekening aanbiedt, maar vergelijkbaar qua functie voor mij specifiek. Dus dat ik alle andere onderdelen die ik niet nodig heb links kan laten liggen en er gewoon periodiek geld naar kan overboeken.RobertMe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:16:
[...]
Als je dacht dat OpenBank vergelijkbaar zou zijn met LeasePlan Bank heb je je denk ik wel heel slecht ingelezen?
OB is een volwaardige bank met een betaalrekening incl. Maestro & Mastercard pinpas, een spaarrekening (inderdaad met prima rente) en een beleggingsplatform. Daarnaast is het ook nog eens onderdeel van Santander (18e bank van de wereld?). Daar waar bv LPB, maar ook Renault / RCI, Volkswagen Bank, Klarna etc allemaal spaarbanken zijn met het doel om geld op te halen (eerste drie voor verstrekken van leningen op / leasen van autos, laatste voor achteraf betalen).
Edit:
Overigens gaan de Algemene Voorwaarden ook extreem duidelijk over het betaalrekening aspect. Dus als je die gelezen had was al duidelijk dat het totaal niet te vergelijken zou zijn met LPB.
Dat vond ik ook een nadeel van Bunq, waar je een proefpakket krijgt aangeboden en spaardoelen moet maken. Het is meer een frustratie waarom je niet gewoon geld kunt overmaken en rente pakken. Los van de OB inderdaad een totaal andere bank is. Maar voor alle reguliere bank- en beleggingszaken heb ik al een bank. Die biedt alleen niet zo veel rente…
Oorspronkelijke post heb ik even verduidelijkt. Het was meer een wens. Dat OB een simpele spaarrekening zou aanbieden.
[ Voor 3% gewijzigd door Woodsy op 03-02-2023 21:23 ]
Doen ze toch. Het is maar net hoe jij het als klant gebruikt. Je bent niet verplicht er mee te betalen, te beleggen of je salaris te laten storten.Woodsy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:13:
[...]
Die heb ik uiteraard uitgebreid doorgenomen. Anders zou ik mijn geld er niet stallen. Dat geldt ook voor inlezen over fiscale zaken en andere mogelijke risico’s. Ik bedoel ook niet letterlijk als LPB die alleen een (internet) spaarrekening aanbiedt, maar vergelijkbaar qua functie voor mij specifiek. Dus dat ik alle andere onderdelen die ik niet nodig heb links kan laten liggen en er gewoon periodiek geld naar kan overboeken.
Dat vond ik ook een nadeel van Bunq, waar je een proefpakket krijgt aangeboden en spaardoelen moet maken. Het is meer een frustratie waarom je niet gewoon geld kunt overmaken en rente pakken. Los van de OB inderdaad een totaal andere bank is. Maar voor alle reguliere bank- en beleggingszaken heb ik al een bank. Die biedt alleen niet zo veel rente…
Oorspronkelijke post heb ik even verduidelijkt. Het was meer een wens. Dat OB een simpele spaarrekening zou aanbieden.
Yups, ik heb alles geprobeerd. Ik kan achter deze maatregel ook niet een heel duidelijke usecase bedenken qua fraude preventie. Want de app kan je installeren, dus dan ben je al binnen. Zelf had ik verwacht dat ik door al het geklooi al wel geblocked zou worden op basis van heuristics. Maar misschien is dat wel juist het probleem, en scannen ze helemaal niet op gedrag en moeten ze daarom overal van die gekke drempels opwerpen.THE_BASE schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:18:
[...]
En als je de app op hetzelfde apparaat verwijderd (om wat voor reden dan ook) en weer wilt installeren dien je dus ook 48 uur te wachten? Vind het vrij onzinnig.
En als een adblocker je app in de weg zit heb je een slechte app gebouwd. (En ik meen er wel iets van te weten vanuit mijn zakelijke ervaring bij een grote Nederlandse bank
---------------
Zojuist eens getest, want ik maak er toch pas maandag geld naar over. Maar heb de app gewoon kunnen verwijderen, opnieuw kunnen installeren en weer kunnen inloggen. Dus heb eigenlijk geen idee wat er precies mis ging bij je.
Pak maar eens een andere telefoon. Inloggen zelf is daarnaast niet het probleem maar het toestel instellen als vertrouwd apparaat.THE_BASE schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:36:
Zojuist eens getest, want ik maak er toch pas maandag geld naar over. Maar heb de app gewoon kunnen verwijderen, opnieuw kunnen installeren en weer kunnen inloggen. Dus heb eigenlijk geen idee wat er precies mis ging bij je.
Maar we zijn nu 2 dagen verder en nu komt de melding dus gewoon wel, of ik het toestel wil instellen als vertrouwd apparaat en dan lukt het gewoon.
[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 04-02-2023 18:06 ]
---------------
Ben benieuwd! Klein weekje geleden aangemeld, maar nog geen toegang. Wel al een SMS gehad dat de overschrijving van 1 cent is ontvangen.
Werd gisteren opeens gebeld voor een veiligheidscontrole uit het niets, heb maar vandaag op eigen houtje teruggebeld via hun site, bleek wel gewoon legit te zijn.
Overigens, graag even vermelden als jullie nog tips hebben voor de TS o.i.d., we hebben 'm al heel lang niet meer bijgewerkt
Overigens, graag even vermelden als jullie nog tips hebben voor de TS o.i.d., we hebben 'm al heel lang niet meer bijgewerkt

[ Voor 29% gewijzigd door J0kerNL op 04-02-2023 19:08 ]
Ik moet schijnbaar wachten op een brief met 8 cijferige handtekening. In de app zie ik dat ik die zelf kan wijzigen. Kan ik die niet zelf maken en daarna bellen met Openbank om Welkom te activeren of is de code in de brief anders?
Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt alleen de 8 cijferige handtekening wijzigen, als je de oorspronkelijke 8 cijferige handtekening hebt.THE_BASE schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:19:
Ik moet schijnbaar wachten op een brief met 8 cijferige handtekening. In de app zie ik dat ik die zelf kan wijzigen. Kan ik die niet zelf maken en daarna bellen met Openbank om Welkom te activeren of is de code in de brief anders?
Krijg een mailtje van ze of ik nog even een overboeking wil doen om het proces af te ronden, terwijl ik dit 3 dagen geleden al gedaan heb
en er staat dat deze overboeking al aangekomen is. zal wel goedkomen maar toch vreemd dat er dan zo'n standaard mailtje uitgaat.

Welkom bij Openbank, dit soort taferelen horen erbijIl 2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:03:
Krijg een mailtje van ze of ik nog even een overboeking wil doen om het proces af te ronden, terwijl ik dit 3 dagen geleden al gedaan heben er staat dat deze overboeking al aangekomen is. zal wel goedkomen maar toch vreemd dat er dan zo'n standaard mailtje uitgaat.
In vino veritas, in aqua sanitas
Vanmiddag met OB gebeld i.v.m. nog niet ontvangen van de beveiligingscode. Na wat in geheugen gegraven te hebben: 1,5e week terug heb ik op dinsdag wel een SMS van hen ontvangen dat deze beveiligingscode onderweg is en als ik deze niet binnen 4-6 werkdagen ontvangen heb ik contact moet opnemen. Vrijdag was werkdag 7, gisteren is uiteraard ook een dag dat post komt dus in principe was dat al 8.
Gesprek liep niet heel vloeiend en medewerker dacht dat het om een bevestigingscode ging en niet de 8 cijferrige beveiligingscode. Vervolgens heeft hij nieuwe aangevraagd met mededeling "kan tot 10 werkdagen duren". Dus dat is al langer dan de SMS vermelde. Zul je natuurlijk zien dat dinsdag de brief wel in de bus ligt, netjes na 10 werkdagen.... Nog gevraagd of als ik alsnog een dezer dagen de code ontvang of deze dan nog te gebruiken is (of overschreven door de nieuw aangevraagde). En ook die vraag leek niet lekker aan te komen, maar antwoord kwam neer op "nee". (Waar ik vanuit ging en vanuit veiligheids perspectief op hoopte. Maar dat betekent dus per definitie weer lang(er) wachten voordat ik eindelijk telefonisch de Welkom Spaarrekening kan aanvragen, want dat kan echt niet zonder).
Gesprek liep niet heel vloeiend en medewerker dacht dat het om een bevestigingscode ging en niet de 8 cijferrige beveiligingscode. Vervolgens heeft hij nieuwe aangevraagd met mededeling "kan tot 10 werkdagen duren". Dus dat is al langer dan de SMS vermelde. Zul je natuurlijk zien dat dinsdag de brief wel in de bus ligt, netjes na 10 werkdagen.... Nog gevraagd of als ik alsnog een dezer dagen de code ontvang of deze dan nog te gebruiken is (of overschreven door de nieuw aangevraagde). En ook die vraag leek niet lekker aan te komen, maar antwoord kwam neer op "nee". (Waar ik vanuit ging en vanuit veiligheids perspectief op hoopte. Maar dat betekent dus per definitie weer lang(er) wachten voordat ik eindelijk telefonisch de Welkom Spaarrekening kan aanvragen, want dat kan echt niet zonder).
Jammer dat het zo loopt. Mijn ervaringen met de klantenservice zijn wel goed. Misschien heb ik het getroffen met de juiste medewerkers met enige kennis.RobertMe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:22:
Vanmiddag met OB gebeld i.v.m. nog niet ontvangen van de beveiligingscode. Na wat in geheugen gegraven te hebben: 1,5e week terug heb ik op dinsdag wel een SMS van hen ontvangen dat deze beveiligingscode onderweg is en als ik deze niet binnen 4-6 werkdagen ontvangen heb ik contact moet opnemen. Vrijdag was werkdag 7, gisteren is uiteraard ook een dag dat post komt dus in principe was dat al 8.
Helaas ben ik zelf zo stom geweest de actiecode niet te vermelden. Maar dat het wat soepeler zou moeten kunnen, ik vind van wel. Gelukkig voor m’n wederhelft wel in één keer goed aangevraagd. Ik hoop dat m’n brief aankomende week komt. De sms kreeg ik vrijdag.
.
[ Voor 99% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:26 ]
.
De passen en welkom papierboel kwam bij mij ook uit Spanje en (ook) gewoon snel.fps schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Het is alweer een tijd geleden dat ik een rekening bij OpenBank opende, maar destijds moest ik zo’n 4 weken geduld hebben voor ik al het papierwerk binnen had. Toen werd alles nog vanuit Spanje verstuurd en duurde het langer dan de aangegeven termijnen. Als je snel alles binnen wilt hebben, is het niet de goede bank.
Het ontvangen van fysieke bankpassen gaat in mijn ervaring trouwens wel redelijk snel in vergelijking met het eerste papierwerk.
Op dinsdagavond (overmorgen 3 weken terug) laat mail dat boel geactiveerd was. Zaterdagochtend de welkom papierboel uit brievenbus gehaald (mogelijk/waarschijnlijk nog op vrijdag bezorgd) en zaterdagmiddag de pas. Vervolgens op zondag Mastercard pas besteld en die had ik donderdag ontvangen. Maar de beveiligingscode, die dus "dinsdag na aanvragen Mastercard" (/overmorgen 2 weken terug) verstuurd zou zijn heb ik nu een (ruime) week later nog steeds niet.
.
Maar intussen dus wel iets waar ik niks mee kanfps schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:09:
[...]
Ik had die beveiligingscode ook als laatste binnen van de initiële aanvraag. Om mij heen ken ik meerdere gevallen waarbij er ruim drie weken gewacht moet worden, maar het lijkt erop dat iedereen het wel binnen vier weken ontvangen heeft. Naar wat ik zelf ervaren heb en wat ik om mij heen hoor, moet je de komende week iets krijgen.

.
Werkt gewoon zoals iedere pas van Nederlandse banken dat ook doet. Je krijgt pas in de nacht van de opvolgende datum een afschrijving te zien. Dat is hoe OVPay ingericht is.fps schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:49:
Zijn er trouwens ervaringen met OVPay via OpenBank? Vanmiddag heb ik het geprobeerd en er is niet eens een reservering te zien? Bij de controle van een ov-steward kon die ook niet zien dat ik was ingecheckt. Bij de uitstaphalte kon ik wel succesvol uitchecken.
Ik neem aan dat je wel de spaarrekening hebt geopend met 1,5% en je geld er hebt staan? Want dat kan dus wel gewoon. Is altijd beter dan geen rente of rente bij een huisbank.RobertMe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Maar intussen dus wel iets waar ik niks mee kanAangezien ik dus gebeld heb en nu een nieuwe code op de bus wordt gedaan. I.p.v. dat die medewerker gewoon zegt "heb nog even geduld". Sowieso gek dat ze dan ook die SMS sturen met "heb je na 4 tot 6 werkdagen nog niks gehoord, neem dan contact op" terwijl het dus rustig nog langer kan duren.
.
Dus je hebt een boete gehad?fps schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:21:
[...]
Goed om te weten, bedankt! Ik zag het vanochtend wel staan inderdaad.
Wel vervelend dat het personeel niet direct kan zien dat je bent ingecheckt. Niet via het horloge waarmee ik was ingecheckt of een reservering op de bankrekening. Ik was de enige in de bus waarbij dat niet werkte.
.
In principe werkt het wél, maar vaak zijn die check-in-controle-apparaatjes niet op tijd bijgewerkt, of het mobiele 'poortje' in de bus/tram verwerkt niet real-time, beetje afhankelijk van het bereik van (en drukte op, neem ik aan) het netwerk ook. Je kunt via de OV Pay app ook zien of je ingecheckt bent (maar da's dus ook niet altijd real-time als het poortje het niet doorgeeft).fps schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:21:
[...]
Wel vervelend dat het personeel niet direct kan zien dat je bent ingecheckt. Niet via het horloge waarmee ik was ingecheckt of een reservering op de bankrekening. Ik was de enige in de bus waarbij dat niet werkte.
Ik heb meegedaan aan de test van de NS en ondanks dat regelmatig niet te zien was of je ingecheckt was of niet, heb ik daarvoor nog nooit een boete gehad.
Ik heb met de pilot meegedaan, dat heb ik gedaan door mijn OB Maestro kaart aan Google Pay te koppelen en daar mee in te checken. Werkte best prima behalve als je moet inchecken bij vervangend vervoer. In Google Pay zie je ook netjes dat er is ingecheckt dus dat is wel fijn. Ik ben een paar keer gecontroleerd en buiten wat verbaasde reacties van het personeel werkte het verder gewoon prima.fps schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:49:
Zijn er trouwens ervaringen met OVPay via OpenBank? Vanmiddag heb ik het geprobeerd en er is niet eens een reservering te zien? Bij de controle van een ov-steward kon die ook niet zien dat ik was ingecheckt. Bij de uitstaphalte kon ik wel succesvol uitchecken.
Wat voor verbaasde reacties?bcome schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:38:
[...]
Ik heb met de pilot meegedaan, dat heb ik gedaan door mijn OB Maestro kaart aan Google Pay te koppelen en daar mee in te checken. Werkte best prima behalve als je moet inchecken bij vervangend vervoer. In Google Pay zie je ook netjes dat er is ingecheckt dus dat is wel fijn. Ik ben een paar keer gecontroleerd en buiten wat verbaasde reacties van het personeel werkte het verder gewoon prima.
Vooral verbazing over het feit dat het überhaupt werkt met een telefoon en het feit dat er geen pasje aan te pas (ha ha) kwam.
.
Als ik wat wil kopen in de winkel en dan met m'n Apple Watch aan kom om te betalen zijn er ook medewerkers die er nog steeds verbaasd over zijn dat het zo ook werkt, dat is niet iets Openbank of OV specifiek.fps schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:22:
Ze vonden het ook maar vreemd dat ik met mijn horloge incheckte. Telefoons kennen ze inmiddels wel, maar horloge was echt nieuw voor ze. Gelukkig ondersteunt OpenBank Garmin pay, echt ideaal. Ik was eerst wat sceptisch over het betalen met mijn horloge, maar het werkt prima.
Dat het eerder niet kon was toch ook vooral onwil vanuit NS/Arriva/Prorail en co. die liever veel te dure OV kaarten verkopen.
Ze staan nog niet bij de ondersteunde banken dus ook al werkt het wel, geen garantie dat het ook geaccepteerd wordt als je niet goed kunt aantonen dat je ook daadwerkelijk ingecheckt bent.balken07 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 04:41:
[...]
Werkt gewoon zoals iedere pas van Nederlandse banken dat ook doet. Je krijgt pas in de nacht van de opvolgende datum een afschrijving te zien. Dat is hoe OVPay ingericht is.
https://ovpay.nl/nl/veelg...n-kan-ik-in-en-uitchecken
Ze zijn niet specifiek benoemd, maar er staat wel dat je met een Maestro-pas of MasterCard ook kunt inchecken. In feite zijn ze daarmee ook genoemd.dutchgio schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:37:
[...]
Ze staan nog niet bij de ondersteunde banken dus ook al werkt het wel, geen garantie dat het ook geaccepteerd wordt als je niet goed kunt aantonen dat je ook daadwerkelijk ingecheckt bent.
Alle Nederlandse banken zijn waarschijnlijk specifiek genoemd zodat het voor het grote publiek duidelijk is dat zij met hun eigen bank kunnen inchecken.
Inderdaad ik check in met op de telefoon een curve mastercard. Lijkt me dat openbank prima moet gaan werken.oohh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:15:
[...]
Ze zijn niet specifiek benoemd, maar er staat wel dat je met een Maestro-pas of MasterCard ook kunt inchecken. In feite zijn ze daarmee ook genoemd.
Alle Nederlandse banken zijn waarschijnlijk specifiek genoemd zodat het voor het grote publiek duidelijk is dat zij met hun eigen bank kunnen inchecken.
Nu vandaag Renault naar 1,55% gaat maakt dat ook niks meer uitTHE_BASE schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:32:
[...]
Ik neem aan dat je wel de spaarrekening hebt geopend met 1,5% en je geld er hebt staan? Want dat kan dus wel gewoon. Is altijd beter dan geen rente of rente bij een huisbank.
Daarnaast levert eerst een Open Spaarrekening om daarna weer laten om te zetten naar een Welkom Spaarrekening potentieel ook weer wat extra problemen / rompslomp op. Dus ik wacht (weer) netjes de brief af om daarna pas met geld te schuiven.
Bij de huisbank staat "niks" / alleen een kleine buffer, en zelfs die gaat volgende week naar 0,5%. Daarnaast nog iets bij LeasePlan staan aan 0,75% en iets bij Lloyds aan 1,1%. Nu bij OB een Open Spaarrekening openen met 1,5% is relatief gezien dus gerommel in de marge met wat "risicos" in later niet eenvoudig naar de Welkom Spaarrekening kunnen. Die paar extra dagen/weken "verlies" gaat dan maar om dubbeltjes of zo.
Begrijpelijk, hier had ik alleen Raisin, maar vond het teveel gedoe op de een of andere manier. LPB biedt 0,75 en dan is Openbank weer meer. Dus heb daar alles op staan. Het geld wat we voor de zekerheid hebben, kleiner bedrag, zetten we bij LPB, zodat we nog een beetje rente krijgen. Zag dat er vandaag twee enveloppen komen, nog niet de bekende witte envelop.RobertMe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:24:
[...]
Nu vandaag Renault naar 1,55% gaat maakt dat ook niks meer uitIn eerste instantie wilde ik ook een deel van Renault verplaatsen naar OpenBank. Maar nu die vandaag van 1,25% naar 1,55% gaan is dat zelfs nadelig zolang ik geen 2% krijg bij OB.
Daarnaast levert eerst een Open Spaarrekening om daarna weer laten om te zetten naar een Welkom Spaarrekening potentieel ook weer wat extra problemen / rompslomp op. Dus ik wacht (weer) netjes de brief af om daarna pas met geld te schuiven.
Bij de huisbank staat "niks" / alleen een kleine buffer, en zelfs die gaat volgende week naar 0,5%. Daarnaast nog iets bij LeasePlan staan aan 0,75% en iets bij Lloyds aan 1,1%. Nu bij OB een Open Spaarrekening openen met 1,5% is relatief gezien dus gerommel in de marge met wat "risicos" in later niet eenvoudig naar de Welkom Spaarrekening kunnen. Die paar extra dagen/weken "verlies" gaat dan maar om dubbeltjes of zo.
Ik zie hier veel over het nog moeten ontvangen van post. Is dat voor de rekening of geopend of als de rekening al bruikbaar is?
29 januari heb ik een aanvraag gedaan voor een rekening en mijn paspoort geüpload. Ook 10 cent overgemaakt en daar een bevestiging van gehad. Daarna geen bericht meer. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die een rekening opent
29 januari heb ik een aanvraag gedaan voor een rekening en mijn paspoort geüpload. Ook 10 cent overgemaakt en daar een bevestiging van gehad. Daarna geen bericht meer. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die een rekening opent
Het leven is te kort om te testen
Voor de betaalrekening ontvang je sowieso een pas. Daarnaast krijg je nog een pakketje met "welkomstpakket" (lees: reclame, voor bv hun beleggingsplatform). En je moet een brief met een beveiligingscode ontvangen waar ze naar kunnen vragen (vergelijkbaar met ING die vroeger TAN codes op papier leverde).Beneveerg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:54:
Ik zie hier veel over het nog moeten ontvangen van post. Is dat voor de rekening of geopend of als de rekening al bruikbaar is?
Die laatste ben ik momenteel op aan het wachten. Dit omdat ik de rekening heb geopend voor de huidige "actie", waarbij je automatisch de Welkom Spaarrekening krijgt. En ik toen "gewoon klant geworden ben" zonder de route van de Welkom Spaarrekening te volgen. Daardoor moet ik nu bellen om alsnog die rekening te kunnen openen, maar daarvoor heb ik dus die code nodig.
kun je rechtstreeks naar de welkom spaarrekening geld storten van bijv. een rabo rekening, of moet dat via de betaalrekening van openbank?
Nee, eerst van je Rabo overboeken naar je gewone OB bankrekening en dan overboeken naar de spaarrekening.C.A.H. schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:06:
kun je rechtstreeks naar de welkom spaarrekening geld storten van bijv. een rabo rekening, of moet dat via de betaalrekening van openbank?
Datisraar schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:10:
[...]
Nee, eerst van je Rabo overboeken naar je gewone OB bankrekening en dan overboeken naar de spaarrekening. Dat kan overigens allemaal instant overgeboekt worden. Andersom dan ook, maar houd rekening dat een gewone OB overboeking naar Nederland, dan 1 a 2 werkdagen duurt.
Ter info: je kunt rechtstreeks geld overmaken van je Nederlandse betaalrekening naar de Openbank spaarrekening en vice versa. Dit hoeft dus niet te lopen via de Openbank betaalrekening.
Idd wel lollig, jammer dat het niet zo werk voor een ov pas. Heb daar namelijk een product op die je helaas niet kan koppelen op een bankpas.bcome schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:56:
[...]
Vooral verbazing over het feit dat het überhaupt werkt met een telefoon en het feit dat er geen pasje aan te pas (ha ha) kwam.
Die garantie geven ze je 2 regels daaronder.dutchgio schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:37:
[...]
Ze staan nog niet bij de ondersteunde banken dus ook al werkt het wel, geen garantie dat het ook geaccepteerd wordt als je niet goed kunt aantonen dat je ook daadwerkelijk ingecheckt bent.
:strip_exif()/f/image/aV2yMk2bVOxRRiF2NMOXW2oz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is overigens Nederland in een nutshell dat we het wiel opnieuw uitvinden met OVPay, vervolgens een erg lange test periode hanteren, en na release blijkt zoiets basaals als het kunnen valideren van je reisproduct bij controle nog niet geregeld te zijn. Belachelijk. Gelukkig werken de bankpassen (ook die van OB) wel vlekkeloos met het reizen. Had er nog bij moeten komen. 🥲
Kan gewoon rechtstreeks van en naar de spaarrekeningDatisraar schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:10:
[...]
Nee, eerst van je Rabo overboeken naar je gewone OB bankrekening en dan overboeken naar de spaarrekening.
Klopt, je spaarrekening heeft een eigen IBAN. Die kan je gewoon gebruiken voor het overboeken.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Sorry, voor mijn info hierboven 🫣. Kan dus blijkbaar wel rechtstreeks.C.A.H. schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:06:
geen probleem hoor! maakt niet zoveel uit. Ik had direct na je bericht wel al een bedrag naar de betaalrekening gestuurd vanaf een Rabo rekening. Is nog niet bijgeschreven...Datisraar schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Sorry, voor mijn info hierboven 🫣. Kan dus blijkbaar wel rechtstreeks.
Een compleet gebrek aan duidelijk kostenoverzicht mis ik wel bij Openbank..
Roept daarom veel vragen op:
Bij N26 en Revolut heb ik ook best veel moeite moeten doen om alle kosten op een rijtje te zetten. Maar je vind die informatie uiteindelijk wel (vroeger trouwens niet).
Roept daarom veel vragen op:
- kosten 5x geldopname buiten Europa zonder Travel Plan bij een niet-Santander ATM?
- kosten geldopname vanaf 6e opname buiten Europa zonder en kosten met Travel plan bij een niet-Santander ATM?
- Tellen opnames bij een Santander bank in het verre buitenland mee voor het aantal van 5x?
- kosten betalingen verrichten met je MasterCard buiten Europa zonder Travel plan --> 1.5% staat hier blz 2
- kosten als je >600 wil opnemen, zonder en kosten met Travel Plan. Deze limiet wordt genoemd maar kan je verhogen, brengt het verhogen of daadwerkelijk meer dan 600 opnemen nog kosten met zich mee?
- kosten als je >2000 wil betalen, zonder en kosten met Travel Plan. Deze limiet wordt genoemd maar kan je verhogen, brengt het verhogen of daadwerkelijk meer dan 2000 betalen nog kosten met zich mee?
Bij N26 en Revolut heb ik ook best veel moeite moeten doen om alle kosten op een rijtje te zetten. Maar je vind die informatie uiteindelijk wel (vroeger trouwens niet).
[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 07-02-2023 13:16 ]
Echt irritant, allemaal van die Pepper gebruikertjes hier ineens
.

[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 07-02-2023 13:20 ]
Allereerst: veel van je vragen staan gewoon op de website beantwoord. Daarnaast zijn de de onduidelijkheden al uitgebreid aan bod gekomen op dit forum. Verder hier nog een link met het kostenoverzicht. Een goede vuistregel is: handelingen die niet staan opgenomen in een kostenoverzicht zijn waarschijnlijk gratis. Je bent immers akkoord gegaan met dit kostenoverzicht.Jazco2nd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:12:
Een compleet gebrek aan duidelijk kostenoverzicht mis ik wel bij Openbank..
Roept daarom veel vragen op:Wie weet het? Ik heb nog geen Openbank.., vind dit stuk (tarieven) nog iets te vaag.
- kosten 5x geldopname buiten Europa zonder Travel Plan bij een niet-Santander ATM?
- kosten geldopname vanaf 6e opname buiten Europa zonder en kosten met Travel plan bij een niet-Santander ATM?
- Tellen opnames bij een Santander bank in het verre buitenland mee voor het aantal van 5x?
- kosten betalingen verrichten met je MasterCard buiten Europa zonder Travel plan --> 1.5% staat hier blz 2
- kosten als je >600 wil opnemen, zonder en kosten met Travel Plan. Deze limiet wordt genoemd maar kan je verhogen, brengt het verhogen of daadwerkelijk meer dan 600 opnemen nog kosten met zich mee?
- kosten als je >2000 wil betalen, zonder en kosten met Travel Plan. Deze limiet wordt genoemd maar kan je verhogen, brengt het verhogen of daadwerkelijk meer dan 2000 betalen nog kosten met zich mee?
https://www.openbank.nl/a...Open_Betaalrekening_0.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door balken07 op 07-02-2023 14:07 ]
Echt irritant dat elitaire gedoe omdat er "ineens" een nieuwe instroom aan gebruikers is op basis van een (forse) renteverhoging.Wietsee. schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:19:
Echt irritant, allemaal van die Pepper gebruikertjes hier ineens.
@balken07 ik heb het niet kunnen vinden, ook die PDF niet (wel de andere waar ik naar linkte). En een deel van mijn vragen zijn juist gebaseerd op reacties hier..
aanvullend: nergens staat wat de mogelijkheden zijn "na" de limieten.. dus die vragen staan nog steeds. Heb ook in dit topic geen antwoorden kunnen vinden. Of je bijvoorbeeld na 5x opnemen je pas niet meer kunt gebruiken voor opnames. Dus die vragen staan nog steeds.
aanvullend: nergens staat wat de mogelijkheden zijn "na" de limieten.. dus die vragen staan nog steeds. Heb ook in dit topic geen antwoorden kunnen vinden. Of je bijvoorbeeld na 5x opnemen je pas niet meer kunt gebruiken voor opnames. Dus die vragen staan nog steeds.
[ Voor 45% gewijzigd door Jazco2nd op 07-02-2023 14:14 ]
#1 zie mijn posts van 29 april, 6 mei, 1 juni, 9 juni (2022). Is al beantwoord.Jazco2nd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:12:
@balken07 ik heb het niet kunnen vinden, ook die PDF niet (wel de andere waar ik naar linkte). En een deel van mijn vragen zijn juist gebaseerd op reacties hier..
#2 idem
#3 idem
#4 idem. Je geeft zelf het antwoord daarnaast al. Je krijgt
een opslag van 1,5% bovenop de mastercard koers zonder Travel+
#5 maakt geen verschil. Zoals ik al zei: als het niet in een kostenoverzicht is opgenomen, dan is het waarschijnlijk gratis. Je kunt uiteraard nooit meer per dag opnemen of betalen dan de daglimieten die OB als maximum stelt.
#6 idem 5
Je vragen waren dus al beantwoord.
Nieuwe actie.
Word klant en krijg € 70! Gebruik code VALENTIJN23. Geldig tot en met 6 maart 2023.
Word klant en krijg € 70! Gebruik code VALENTIJN23. Geldig tot en met 6 maart 2023.
Dan kan ik beter mijn nieuwe rekening opzeggen, opnieuw klant worden, en meteen de Welkom Spaarrekening openen, dan nog eens twee weken wachten op de beveiligingscode om via de klantenservice die Welkom Spaarrekening te openen.Uniciteit schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:09:
Nieuwe actie.
Maar blijkbaar zijn ze dan wel echt op zoek naar klanten / spaargeld met continu deze acties. Ook met ean de stort minimaal €20.000 en krijg €40. Die actie hadden ze daarvoor ook al alleen met een lagere bonus. Die was goed en wel afgelopen en binnen een paar weken dan een nieuwe actie. En dan ook de 2% rente op de Welkom Spaarrekening die eerst tot €10.000 was en nu tot €100.000.
Voor voorwaarden e.d: https://www.openbank.nl/acties/rekening-openen-70-euroUniciteit schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:09:
Nieuwe actie.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Zit er dik in dat je bent uitgesloten als je al een rekening hebt ( gehad ), anders kon iedereen dit gaan doen natuurlijk en daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten.RobertMe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:24:
[...]
Dan kan ik beter mijn nieuwe rekening opzeggen, opnieuw klant worden, en meteen de Welkom Spaarrekening openen, dan nog eens twee weken wachten op de beveiligingscode om via de klantenservice die Welkom Spaarrekening te openen.
Maar blijkbaar zijn ze dan wel echt op zoek naar klanten / spaargeld met continu deze acties. Ook met ean de stort minimaal €20.000 en krijg €40. Die actie hadden ze daarvoor ook al alleen met een lagere bonus. Die was goed en wel afgelopen en binnen een paar weken dan een nieuwe actie. En dan ook de 2% rente op de Welkom Spaarrekening die eerst tot €10.000 was en nu tot €100.000.
Maar genoeg andere acties te vinden, dat is zo'n beetje de hele drijfveer van Openbank om actieve gebruikers te behouden lijkt het wel.
Los van dat ik mijn spaargeld er deponeer zie ik geen reden om de betaalrekening daadwerkelijk te gaan gebruiken, behalve als ze een leuke actie hebben uiteraard
Puur als reserve rekening dan wel weer handig, voor ' noodgevallen ' als die rekening bij de Nederlandse huisbank ' niet werkt ', zoals bij de ING laatst.
Ik krijg maandelijks rente op mijn Openbank rekening.
Kan ik ergens zien hoe dit berekend wordt? Want dit is niet zoveel als ik zou moeten krijgen in mijn ogen.
Kan ik ergens zien hoe dit berekend wordt? Want dit is niet zoveel als ik zou moeten krijgen in mijn ogen.
Bij "Documentatie" zie je elke maand een document met de naam "Rekeningafwikkeling" (degene met spaarrekening IBAN). Hier kun je zien welke percentages ze gebruikt hebben, misschien kun je hier iets mee? Is niet heel uitgebreid en de kolom "Basisbedrag" is me niet helemaal duidelijk.Mastergo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:52:
Ik krijg maandelijks rente op mijn Openbank rekening.