Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-07 19:45
Datisraar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:18:
Zijn we nog meer hier, die vanaf Rabobank overmaken maar de overboeking niet als Instant Payment zien gaan? Is bij mij opeens veranderd vandaag met een overboeking naar OB.
Ja hier ook, alhoewel het volgens de Rabo al wel instant was aangekomen, is het er nu zo'n 4 uur later nog steeds niet bij Openbank...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik heb nog nooit een debit kaart geweigerd gehad voor autohuur, wel kun je niet bij de reservering zolang die geblockt is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
Datisraar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:18:
Zijn we nog meer hier, die vanaf Rabobank overmaken maar de overboeking niet als Instant Payment zien gaan? Is bij mij opeens veranderd vandaag met een overboeking naar OB.
Aangezien mijn nieuwe rekening toch nog zo goed als leeg was maar even €50 over geboekt. En toen ik daarna de OpenBank app opende was het al bijgeschreven. Werkt (intussen) voor mij dus prima. En zaterdag ook nog €50 overgeboekt en was ook een Instant Payment.

Gisteren een rondje langs de supermarkt gedaan om te testen, ook met pinnen via OpenBank Pay, en die betaling staat wel nog steeds "open".

Overigens wel irritant dat de app elke keer een melding geeft van "De sessie is verlopen". Ik sluit de app altijd af (/swipe die weg), dus verwacht dan ook uitgelogd te zijn (zoals ook bij Rabo, LeasePlan Bank, ...), maar dat is dus niet het geval lijkt het, of in ieder geval nagged die de volgende keer alsnog. En die paar keer dat de app wel open was blijven staan zie je eerst nog duidelijk, een seconde of 2, de inhoud (bv saldo), voordat die uitlogd met melding. Terwijl volgens mij Rabo na inactiviteit toch meteen het login scherm laat zien en niet nog (te) lang de oude inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 12:04
Hoe word je klant bij Openbank?
Ik heb mijn gegevens ingevuld en vervolgens een email ontvangen met een IBAN en een knop om te activeren.

Maar of ik nou de site of de app gebruik, ik moet paspoort nummer (web) of "Other foreign document" (app) en een code gebruiken. Maar welke code? Ik heb niks gehad alleen die email met een IBAN.

Hoe start je dan het identificatieproces?

Voor mijn gevoel linkt de email niet naar de juiste pagina ofzoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:22
Jazco2nd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:15:
Hoe word je klant bij Openbank?
Ik heb mijn gegevens ingevuld en vervolgens een email ontvangen met een IBAN en een knop om te activeren.

Maar of ik nou de site of de app gebruik, ik moet paspoort nummer (web) of "Other foreign document" (app) en een code gebruiken. Maar welke code? Ik heb niks gehad alleen die email met een IBAN.

Hoe start je dan het identificatieproces?

Voor mijn gevoel linkt de email niet naar de juiste pagina ofzoiets.
Al een overboeking gedaan? Al een e-mail gehad dat je rekening is geactiveerd?

Je moet sowieso rechtsonderin het land aanpassen naar Nederland. Voor Nederlandse klanten bieden ze namelijk geen Engelse versie aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Elandenmelk op 23-01-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Elandenmelk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Al een overboeking gedaan? Al een e-mail gehad dat je rekening is geactiveerd?

Je moet sowieso rechtsonderin het land aanpassen naar Nederland. Voor Nederlandse klanten bieden ze namelijk geen Engelse versie aan.
Overboeking ? Nee dat zou onlogisch zijn. Ik vul mijn naam in, actiecode en krijg een email die een diagram laat zien, de stappen om te activeren (daar staat overboeking niet tussen, gaat om identificatie en documenten delen) en een grote rode knop "ACTIVEREN".

Die brengt mij hier:

https://www.openbank.nl/?...a&utm_campaign=onboarding

Via de app kan ik net zo weinig als dat ik op deze link onderin klik:
"Vervolledig de registratie van je rekening of ga naar de klantomgeving"

Want in beide gevallen wordt naast paspoortnummer een "toegangscode" gevraagd.

In de email, het enige wat ik heb ontvangen, wordt met geen woord daarover gerept.

Dus wat nu?

EDIT:
Blijkbaar had ik bij het invullen van mijn gegevens ook een code opgegeven. Dat was ik allang vergeten :+
Nu kan ik weer verder!

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 23-01-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:48
JohanNL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ja hier ook, alhoewel het volgens de Rabo al wel instant was aangekomen, is het er nu zo'n 4 uur later nog steeds niet bij Openbank...
Inmiddels reactie van OB: Rabo overboekingen meestal IP, maar worden af en toe toch als gewone overboekingen verwerkt naar OB, en is de bijschrijving in de loop van de volgende werkdag.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 23-01-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Datisraar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Inmiddels reactie van OB: Rabo overboekingen meestal IP, maar worden af en toe toch als gewone overboekingen verwerkt naar OB, en is de bijschrijving in de loop van de volgende werkdag.
Is hier inmiddels bijgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
JohanNL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Is hier inmiddels bijgeschreven
Okay, bij mij nu ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-06 23:28
hoe hoog is de limiet in de app? Zit er een tijdslot op het verhogen van de limiet zoals ING en Rabo doen, of kun je dat naar eigen wens per direct instellen op je max saldo om bijv een auto te pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
FMvdH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:47:
hoe hoog is de limiet in de app? Zit er een tijdslot op het verhogen van de limiet zoals ING en Rabo doen, of kun je dat naar eigen wens per direct instellen op je max saldo om bijv een auto te pinnen?
Geen idee v.w.b. hoe snel het verwerkt wordt, maar uit interesse even gekeken. Nu weet ik natuurlijk niet hoe duur die auto is, maar ik kan de limiet, van de standaard €2000, sowieso maar verhogen tot €3000. Dus ik denk niet dat een enigszins nieuwe auto pinnen tot de mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:28
FMvdH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:47:
Volgens mij iets van 15k. Daarboven bellen ze je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMvdH
Twee verschillende antwoorden :) Ik vind de 4 uur vertraging voor je je eigen geld gebruiken kunt bij ING/Rabo irritant, vandaar de vraag. Dank allebei voor het nazoeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53
FMvdH schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:01:
Twee verschillende antwoorden :) Ik vind de 4 uur vertraging voor je je eigen geld gebruiken kunt bij ING/Rabo irritant, vandaar de vraag. Dank allebei voor het nazoeken!
Heeft er natuurlijk alles mee te maken dat het ook irritant is als jouw niet zo vriendelijke medemens ook jouw eigen geld kan gebruiken in *bepaalde* situaties :X
Iets over grove nalatigheid en zo ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMvdH
nog nooit last van gehad, wel van webwinkelbestellingen op mijn naam die dan ergens in een pakketjesmuur werden gedropt. Maar dat is altijd opgelost zonder ongemak voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
FMvdH schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:06:
nog nooit last van gehad, wel van webwinkelbestellingen op mijn naam die dan ergens in een pakketjesmuur werden gedropt. Maar dat is altijd opgelost zonder ongemak voor mij :)
Tja, als je bij een bank werkt hoor je nog wel eens wat een ellende er op fraudegebied uitgehaald wordt. Geloof me, die 4 uur wachttijd is er niet voor niets.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Domme vragen bestaan niet, toch?
Vandaag mij Mastercard Debit pas ontvangen (na zaterdag de Maestro pas ontvangen te hebben als nieuwe klant). De Maestro pas heb ik intussen weggelegd en ook maar uitgeschakeld. Maar kan ik deze pas vervolgens wel nog gebruiken voor mobiel betalen? Dat zou een leuk onderscheid geven in "met pinpas betaald" vs "met telefoon betaald". En de app is natuurlijk weer een (derde), virtuele, pinpas, dus het is maar net de vraag hoeveel instellingen van de geselecteerde pas worden over genomen.

Overigens ook mooi dat de €2 verzendkosten voor de Mastercard Debit pas als transactie vermeld zijn als gedaan met de Mastercard debit pas. Oftewel: ik zou de pas vooraf betaald hebben met de pas die ik achteraf ontvangen heb :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hmm Openbank maandag aangevraagd, overboeking gedaan etc. Vandaag gebeld want niks was geactiveerd. Was inderdaad " blijven hangen ".
Nu is het geactiveerd maar kan ik nog geen creditcard aanvragen.. weer wachten :(
Zo heb ik nooit op tijd mijn pas binnen voor de reis. Jammer dat het niet helemaal soepel gaat.

Ook gek: de 1 euro die ik had overgemaakt, in Openbank kan je met geen mogelijkheid het rekeningnummer zien van de afzender..

Ik hoop dat ik zondag de creditcard kan aanvragen. En niet 2 werkdagen hoef te wachten. Die wachttijd staat ook nergens genoemd. Wat dat betreft op 1 lijn met Revolut en N26 die ook wat van die onbeschreven regeltjes hadden/hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

1,5%

Prima, kom maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Bedoel je dat Openbank naar 1,5% gaat? Dat zou mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jazco2nd schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:27:
Hmm Openbank maandag aangevraagd, overboeking gedaan etc. Vandaag gebeld want niks was geactiveerd. Was inderdaad " blijven hangen ".
Nu is het geactiveerd maar kan ik nog geen creditcard aanvragen.. weer wachten :(
Zo heb ik nooit op tijd mijn pas binnen voor de reis. Jammer dat het niet helemaal soepel gaat.

Ook gek: de 1 euro die ik had overgemaakt, in Openbank kan je met geen mogelijkheid het rekeningnummer zien van de afzender..

Ik hoop dat ik zondag de creditcard kan aanvragen. En niet 2 werkdagen hoef te wachten. Die wachttijd staat ook nergens genoemd. Wat dat betreft op 1 lijn met Revolut en N26 die ook wat van die onbeschreven regeltjes hadden/hebben.
Je kunt vrijwel direct de virtuele commerce card aanvragen, welke ook een debit prepaid MasterCard is. Die moet je dus eerst “opladen” met geld.
Zoals al eerder genoemd, echte creditcards bestaan niet bij Openbank. Allen debit cards. Waar de standaard Maestro is, en de andere Mastercard.

De fysieke debit MasterCard kun je snel ook aanvragen, maar moet vervolgens per post uit Spanje komen. Kan zomaar 4 werkdagen zijn ;)

Overigens, afgelopen vakantie, steeds vaker online een ticket voor attracties betaald. Dus voor de ingang een QR code scannen en dan ticket vaak met korting gekocht. Het betaalportaal biedt dan creditcard betalingen aan, maar daar zit vaak ook een applepay logo bij. Dan kun je in dat portaal ook je in Applepay gekoppelde kaarten gebruiken, waaronder de Openbank debit maestro card.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 27-01-2023 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01

Perkouw

Moderator General Chat
JohanNL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Klopt, als rekeninghouder krijg je hier melding van in de app o.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

1,50% RENTE OP JE SPAARGELD!
Je Spaarrekening is opnieuw verbeterd!

Beste Get!em,

Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?

De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m € 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39
[...]

Net een mail gekregen dat het idd verhoogd is naar 1.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nog even ingaand op vakantie: de wisselkoers bij Openbank is in bijna alle gevallen beter dan de Rabo (duurste pakket) of ABN. Wel is Openbank sneller met schakelen naar de actuele koers, en dat kan bij een snel dalende koers dan wel weer ongunstig zijn.
En indien mogelijk, is de Meastro ook goedkoper dan de Mastercard, zowel bij Rabo (koersopslag ! )als bij Openbank. Heb daarom waar mogelijk, aan de kassa en online betaald via de Applepay + maestro

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 27-01-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:46:
Nog even ingaand op vakantie: de wisselkoers bij Openbank is in bijna alle gevallen beter dan de Rabo (duurste pakket) of ABN. Wel is Openbank sneller met schakelen naar de actuele koers, en dat kan bij een snel dalende koers dan wel weer ongunstig zijn.
En indien mogelijk, is de Meastro ook goedkoper dan de Mastercard, zowel bij Rabo (koersopslag ! )als bij Openbank. Heb daarom waar mogelijk, aan de kassa en online betaald via de Applepay + maestro
Dacht juist dat banken als Revolut en N26 toch een betere/gunstigere koers hadden dan Openbank?

Ik zelf gebruik die 2 in het buitenland bij een buitenlandse valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 15:23
Hier ook de melding dat de rente omhoog gaat. Wanneer storten ze de rente eigenlijk op je account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

I_IBlackI_I schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:49:
Hier ook de melding dat de rente omhoog gaat. Wanneer storten ze de rente eigenlijk op je account?
Elke maand, op de dag dat je je rekening opende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dutchnltweaker schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Dacht juist dat banken als Revolut en N26 toch een betere/gunstigere koers hadden dan Openbank?

Ik zelf gebruik die 2 in het buitenland bij een buitenlandse valuta.
Kan zijn, die heb ik niet om te vergelijken. Kun je zien wat het verschil is? Bijv voor CZK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Je kunt vrijwel direct de virtuele commerce card aanvragen, welke ook een debit prepaid MasterCard is. Die moet je dus eerst “opladen” met geld.
Zoals al eerder genoemd, echte creditcards bestaan niet bij Openbank. Allen debit cards. Waar de standaard Maestro is, en de andere Mastercard.

De fysieke debit MasterCard kun je snel ook aanvragen, maar moet vervolgens per post uit Spanje komen. Kan zomaar 4 werkdagen zijn ;)

Overigens, afgelopen vakantie, steeds vaker online een ticket voor attracties betaald. Dus voor de ingang een QR code scannen en dan ticket vaak met korting gekocht. Het betaalportaal biedt dan creditcard betalingen aan, maar daar zit vaak ook een applepay logo bij. Dan kun je in dat portaal ook je in Applepay gekoppelde kaarten gebruiken, waaronder de Openbank debit maestro card.
Voor de fysieke Mastercard moet je dus 48u wachten volgens de klantenservice. Niet snel. Staat ook nergens beschreven. Ook niet of het om werkdagen gaat.
Daarna kan het nog 10 werkdagen duren, volgens klantenservice..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

En openbank verhoogt de spaarrente naar 1.5%. Gaat lekker zo!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Kan zijn, die heb ik niet om te vergelijken. Kun je zien wat het verschil is? Bijv voor CZK?
Revolut:
1 Euro is 23,791 CZK
N26:
1 Euro = 23.836 CZK

N26 gebruikt Mastercard’s exchange rates zonder extra procenten:https://support.n26.com/en-eu/payments-transfers-and-withdrawals/transfers/which-foreign-exchange-rate-will-i-get https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html

Voordeel met Revolut is dat je andere valuta op je account kunt inkopen zegmaar, dus bij een erg gunstige koers zou je kronen kunnen inkopen.

[ Voor 23% gewijzigd door dutchnltweaker op 27-01-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 19:26

Crakie

I want my board back, Lance

Hoe zijn de ervaringen met Openbank + Google Pay + Wear OS of evt. een ander OS dan AppleOS?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 18:45
Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:46:
Dat intrigeert me! Waarom is volgens jou in het buitenland betalen met de Maestro duurder dan met de Mastercard?
Ik dacht dat dezelfde (Mastercard live) koers gebruikt wordt, zonder opslag.
(NB ik heb wel het Travelplan aan)

Ik ben er herhaaldelijk ingedoken en mijn conclusie was dat pinnen met Openbank of N26 het goedkoopste (en hetzelfde) was, d.w.z. zonder koersopslag. Geld opnemen buiten eurozone is de eerste paar keren goedkoper met Openbank (Mastercard), omdat N26 opslag rekent.

Bij Vivid is het voordeliger om vantevoren, tijdens kantooruren, vreemde valuta in je pocket aan te schaffen, maar tegenwoordig is er altijd een koersopslag en is de cashback klein in het buitenland, waardoor het niet opweegt tegen Openbank en N26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dutchnltweaker schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Revolut:
1 Euro is 23,791 CZK
N26:
1 Euro = 23.836 CZK

N26 gebruikt Mastercard’s exchange rates zonder extra procenten:https://support.n26.com/en-eu/payments-transfers-and-withdrawals/transfers/which-foreign-exchange-rate-will-i-get https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html

Voordeel met Revolut is dat je andere valuta op je account kunt inkopen zegmaar, dus bij een erg gunstige koers zou je kronen kunnen inkopen.
Thanks. Heb vorige week veelal 23,89 gehad bij Openbank. Maar koers daalde in de loop van de week.
Ook Openbank gebruikt MasterCard zonder opslag (met travelcard optie aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij Vivid is het voordeliger om vantevoren, tijdens kantooruren, vreemde valuta in je pocket aan te schaffen, maar tegenwoordig is er altijd een koersopslag en is de cashback klein in het buitenland, waardoor het niet opweegt tegen Openbank en N26.
Omdat ook de winkel een opslag kan berekenen. In eu niet, vanwege regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Laatst online: 06-07 18:45
Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:37:
[...]

Omdat ook de winkel een opslag kan berekenen. In eu niet, vanwege regels.
Aha, ja, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Thanks. Heb vorige week veelal 23,89 gehad bij Openbank. Maar koers daalde in de loop van de week.
Ook Openbank gebruikt MasterCard zonder opslag (met travelcard optie aan)
Ja dan is openbank wel interessant, jij bent een van die weinige die het gratis heeft gekregen toen niet?
Anders is het niet echt interessant om openbank te gebruiken met een vreemde valuta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
page404 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:37:
En openbank verhoogt de spaarrente naar 1.5%. Gaat lekker zo!
Prima! En op nu.nl een hele discussie over dat de Rabobank gaat verhogen met maar liefst naar 0,5% rente. Van alles wordt er bij gehaald van ‘ICE Save’ (daarom maar niet sparen in het buitenland volgens reageerders) van destijds tot opmerkelijk in veel andere EU landen hogere spaarrentes dan de grootbanken hier. Want ik nog niet lees is waarom moeder Santander eveneens zoveel meer kan bieden bij OB, dan de grootbanken. Sparen wij in NL teveel en hoeven de grootbanken niet veel rente te bieden? Zelfs in Frankrijk beginnen de spaarrekeningen vanaf 2%, en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:49
Datisraar schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Prima! En op nu.nl een hele discussie over dat de Rabobank gaat verhogen met maar liefst naar 0,5% rente. Van alles wordt er bij gehaald van ‘ICE Save’ (daarom maar niet sparen in het buitenland volgens reageerders) van destijds tot opmerkelijk in veel andere EU landen hogere spaarrentes dan de grootbanken hier. Want ik nog niet lees is waarom moeder Santander eveneens zoveel meer kan bieden bij OB, dan de grootbanken. Sparen wij in NL teveel en hoeven de grootbanken niet veel rente te bieden? Zelfs in Frankrijk beginnen de spaarrekeningen vanaf 2%, en hoger.
Volgens mij is het in landen als Spanje moeilijker om aan geld te komen, vandaar de hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hoe lang duurt het, ongeveer, om van OpenBank de beveiligingscode die ze per post toesturen te ontvangen?

Morgen 2 weken terug account aangevraagd, afgelopen zaterdag de Maestro pas in de bus. Afgelopen zondag een Mastercard Debit pas aangevraagd en die lag gisteren in de bus. Maar de beveilingscode nog steeds niet ontvangen.

Reden is, o.a., dat ik een Welkom spaarrekening wil. Maar doordat ik die initieel niet heb aangevraagd moet ik daarvoor bellen, maar die vragen dus de beveilingscode (/toen ik vorige week donderdag belde was de vraag meteen "heb je de beveiligingscode al?").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-07 21:57
RobertMe schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:17:
Hoe lang duurt het, ongeveer, om van OpenBank de beveiligingscode die ze per post toesturen te ontvangen?

Morgen 2 weken terug account aangevraagd, afgelopen zaterdag de Maestro pas in de bus. Afgelopen zondag een Mastercard Debit pas aangevraagd en die lag gisteren in de bus. Maar de beveilingscode nog steeds niet ontvangen.

Reden is, o.a., dat ik een Welkom spaarrekening wil. Maar doordat ik die initieel niet heb aangevraagd moet ik daarvoor bellen, maar die vragen dus de beveilingscode (/toen ik vorige week donderdag belde was de vraag meteen "heb je de beveiligingscode al?").
Ik was hem laatst toevallig kwijt en kreeg hem 5-6 dagen later thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Die heb je toch zelf moeten aanmaken? Dat is de pin waarmee je op de website inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Weet iemand wat de tenaamstelling is van een virtual card, of misschien kan ik beter vragen: valideert Openbank op adres en naam? Bij online transacties wordt ook altijd gevraagd naar de naam op de kaart. Je echte naam gebruiken maakt dat de virtuele kaart niet geschikt is voor privacy.

Privacy.com (helaas alleen voor US-inwoners) biedt ook virtuele kaarten aan waarbij je bij online transacties elke naam en adres kan opgeven, Privacy.com controleert daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
bulle bas schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:44:
Weet iemand wat de tenaamstelling is van een virtual card, of misschien kan ik beter vragen: valideert Openbank op adres en naam? Bij online transacties wordt ook altijd gevraagd naar de naam op de kaart. Je echte naam gebruiken maakt dat de virtuele kaart niet geschikt is voor privacy.

Privacy.com (helaas alleen voor US-inwoners) biedt ook virtuele kaarten aan waarbij je bij online transacties elke naam en adres kan opgeven, Privacy.com controleert daar niet op.
Kun je zelf testen. Maak vanuit revolut oid geld over naar openbank op naam van pietje puk. Gewoon 1 cent. En kijken wat er gebeurd.

Ik weet dat vanuit de EU er wordt gewerkt aan naam / nummer controle zoals dit ook in NL gebeurd. Dus mocht bovenstaande kunnen dan zal het niet altijd zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
glatuin schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Kun je zelf testen. Maak vanuit revolut oid geld over naar openbank op naam van pietje puk. Gewoon 1 cent. En kijken wat er gebeurd.
Ik kan niks testen, want ik heb geen accounts. :P Maar wat jij beschrijft is een overschrijving, dat lijkt me technisch een ander proces dan credit card validatie?
Ik weet dat vanuit de EU er wordt gewerkt aan naam / nummer controle zoals dit ook in NL gebeurd. Dus mocht bovenstaande kunnen dan zal het niet altijd zo blijven.
Stupid, ik heb nog niet meegemaakt dat een overschrijving misging omdat de naam niet klopte. Volgens mij wordt dat daar juist minder op gecontroleerd, maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:37
bulle bas schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:44:

Niet per se antwoord op je vraag, maar ik heb dit in het verleden relatief vaak gedaan (ICS, Revolut en BofA) en er zijn door merchants of de kaartuitgever nooit vragen gekomen.

Overigens wel een keer vragen van een merchant gekregen, maar dat was omdat ik in de VS een bestelling met een kaart uit Nederland deed, op een voor de VS onlogisch tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
oohh schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Niet per se antwoord op je vraag, maar ik heb dit in het verleden relatief vaak gedaan (ICS, Revolut en BofA) en er zijn door merchants of de kaartuitgever nooit vragen gekomen.

Overigens wel een keer vragen van een merchant gekregen, maar dat was omdat ik in de VS een bestelling met een kaart uit Nederland deed, op een voor de VS onlogisch tijdstip.
Met wat nader onderzoek lijkt het ook dat verkopers kaarthoudersnaam alleen kunnen valideren als klant een AMEX-kaart gebruikt [1]. De kaarthoudersnaam vragen bij betalen is er puur voor de administratie van verkoper [2].

EDIT
VISA lijkt ook een service te bieden om de naam te controleren, maar dat vereist nog eens extra consent van de consument.
"To perform an Account Name Inquiry on the requested account, you must collect the account holder’s last name (required) and given first and/or middle names (strongly recommended), as well as cardholder consents as required by applicable Law and provide them names in the request message." [3]

__
1. https://security.stackexc...whos-responsible-to-check
2. https://community.develop...-on-credit-card/m-p/22163
3. https://developer.visa.com/capabilities/pav/docs-how-to

[ Voor 28% gewijzigd door bulle bas op 28-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Zat bij mij een week tussen kaart en code. Daarna Welkom aangevraagd (ook vergeten bij openen rekening)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:52
Die man vertelt niet het hele verhaal, dat wordt wel duidelijk in die video. Het zit 'm in de vaagheid m.b.t. crypto, en of daar geen zwart geld wordt wit gewassen. Heel simpel.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
Wietsee. schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Die man vertelt niet het hele verhaal, dat wordt wel duidelijk in die video. Het zit 'm in de vaagheid m.b.t. crypto, en of daar geen zwart geld wordt wit gewassen. Heel simpel.
Ik dacht precies hetzelfde, zodra crypto's ten sprake komen moet je je papierwinkel waarschijnlijk echt goed op orde hebben om jezelf te kunnen verantwoorden. Het lijkt mij persoonlijk niet onterecht dat banken daar (nog) streng(er) in zijn.

Als ik het soort video's op zijn Youtube-kanaal bekijk heeft het volgens mij allemaal ook wel erg een "Dit is geen financieel advies"-gehalte ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Elandenmelk op 30-01-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Heeft er iemand hier een actieve "Welkom Open spaarrekening" geopend van vóór de renteverhoging van 27-01-23?

Ik heb mijn twijfels of deze nieuwe rentes van en max van 100.000 Euro ook voor reeds lopende Welkom Open spaarrekeningen geldt.

Ik heb de bank gebeld, maar die konden dit mij niet zeggen.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Obeja schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:17:
Heeft er iemand hier een actieve "Welkom Open spaarrekening" geopend van vóór de renteverhoging van 27-01-23?

Ik heb mijn twijfels of deze nieuwe rentes van en max van 100.000 Euro ook voor reeds lopende Welkom Open spaarrekeningen geldt.

Ik heb de bank gebeld, maar die konden dit mij niet zeggen.

Iemand een suggestie?
Geen idee wat voor een 'nieuwe' rekening de rente zou moeten zijn, heb een mail gehad dat voor mijn 'bestaande' rekening de rente naar 1,5% gaat ergens eind februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nuevocasa schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Geen idee wat voor een 'nieuwe' rekening de rente zou moeten zijn, heb een mail gehad dat voor mijn 'bestaande' rekening de rente naar 1,5% gaat ergens eind februari.
De "Welkom" spaarrekening krijg je als nieuwe klant de eerste 6 maanden (wordt daarna over gezet naar een standaard spaarrekening) en daarop kreeg je 2% rente tot 10k en daarboven de standaard spaarrente (1,1%). Afgelopen vrijdag hebben ze dan de rente verhoogd naar 1,5%, maar ook de Welkom spaarrekening aangepast naar "2% tot 100k".
De vraag is dus of deze nieuwe rentes / regels ook op bestaande klanten die nog een Welkom spaarrekening hebben (dus afgelopen 6 maanden een rekening hebben geopend).

Waarbij ik overigens geen antwoord op de vraag heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-07 11:54
RobertMe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:30:
[...]

De "Welkom" spaarrekening krijg je als nieuwe klant de eerste 6 maanden (wordt daarna over gezet naar een standaard spaarrekening) en daarop kreeg je 2% rente tot 10k en daarboven de standaard spaarrente (1,1%). Afgelopen vrijdag hebben ze dan de rente verhoogd naar 1,5%, maar ook de Welkom spaarrekening aangepast naar "2% tot 100k".
De vraag is dus of deze nieuwe rentes / regels ook op bestaande klanten die nog een Welkom spaarrekening hebben (dus afgelopen 6 maanden een rekening hebben geopend).

Ik hou me ook aanbevolen voor het antwoord hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Ik zal nog eens bellen met de bank. Mijn Welkom Spaarrekening is op 26-1-23 geopend en de volgende dag zag ik dus de andere voorwaarden op de website staan.

Dit zou dus betekenen dat ik de eerste 6 maanden 1,1% krijg en pas daarna 1,5% over mijn spaargeld meer dan 10.000 Euro.

Dat noem ik geen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:20
De 1,5% krijg je in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Zojuist weer gebeld met Openbank. Na 2 x te zijn teruggebeld werd er gezegd dat;

Voor lopende Welkom spaarrekeningen de rente voor de resterende maanden(dagen) tot 6 maanden de rente 2,0% zal zijn tot een bedrag van 100.000 Euro en 1,5% van 100.000 tot 200.000 Euro.

Na 6 maanden zal de rente 1,5% voor alle tegoeden tot 200.000 Euro en 0% boven de 200.000 Euro

Over een maand maar checken, als de rente wordt bijgeschreven, of het juist is wat deze mevrouw heeft verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
EDIT: Never mind

[ Voor 88% gewijzigd door Elandenmelk op 30-01-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 10:02
Obeja schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:57:
[...]

Die heb je toch zelf moeten aanmaken? Dat is de pin waarmee je op de website inlogt.
Nee de handtekeningcode krijg je per post. is een 8 cijferige code waarmee je je bijv bij de klantenservice kan legitimeren doordat ze bijv het 4de 6de 7de en 8ste nummer van je code vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
One-eye864 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Nee de handtekeningcode krijg je per post. is een 8 cijferige code waarmee je je bijv bij de klantenservice kan legitimeren doordat ze bijv het 4de 6de 7de en 8ste nummer van je code vragen.
Bij mij gaat het anders... ik noem mijn paspoortnummer op aan medewerker en vervolgens word ik verbonden met robot waar ik mijn 4 cijfers kan intoetsen... daarna krijg ik de medewerker weer te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 10:02
Obeja schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Bij mij gaat het anders... ik noem mijn paspoortnummer op aan medewerker en vervolgens word ik verbonden met robot waar ik mijn 4 cijfers kan intoetsen... daarna krijg ik de medewerker weer te spreken.
Oke bij mij in de app moet ik wel eens (bijv bij wijzigen adres of registreren nieuw vertrouwd device) 4 cijfers uit mijn handtekeningcode invoeren.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU4yWigoRNCykhyXNGtvkH5_ArY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGUO8QFEQnOAkszXLT995PNy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door One-eye864 op 30-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Misschien krijg ik dat ook nog opgestuurd, ben pas kleine week klant. Ik heb bij mijn aanmelding hier niets over gelezen. Ik verwacht eigenlijk alleen nog maar de bankpas. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Obeja schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Met "mijn 4 cijfers" bedoel je dan het "wachtwoord" waarmee je op de website en app inlogt?
Want ik zit dus inderdaad, nog steeds*, te wachten op die brief voor het systeem dat @One-eye864 omschrijft.

*Met de eerdere reactie van "1 week na ontvangen pas" had dat dus zaterdag moeten zijn. Maarja, die "1 week" zal ook niet vast zijn etc en op maandag geen postbezorging. Hopelijk morgen dus in de brievenbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:36:
[...]

1,50% RENTE OP JE SPAARGELD!
Je Spaarrekening is opnieuw verbeterd!

Beste Get!em,

Als alles stijgt… waarom dan ook niet de rente op je spaargeld?

De rente op je Open Spaarrekening stijgt opnieuw. Per 27 februari 2023 krijg je over je spaarsaldo t/m € 200.000 maar liefst 1,50% rente.¹ En je hoeft er helemaal niets voor te doen! De voorwaarden van je Open Spaarrekening veranderen automatisch.
[...]
Is nu per 27 januari. Direct dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
RobertMe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Die "welkom" rente hebben we inderdaad niet. Kreeg zojuist een nieuwe mail van OpenBank dat ze een vergissing hadden gemaakt met de datum van de verhoging naar 1,5%.
Afgelopen vrijdag ontving je van ons een e-mail waarin we je lieten weten dat we de Open Spaarrekening gaan verbeteren. In die e-mail hebben we ons vergist in de datum. Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten tot februari!

Per 27 januari 2023 krijg je al 1,50% rente op je spaargeld (t/m € 200.000).¹ En geen zorgen: we hebben deze veranderingen al automatisch doorgevoerd in de voorwaarden van je Open Spaarrekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Obeja schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:30:
Misschien krijg ik dat ook nog opgestuurd, ben pas kleine week klant. Ik heb bij mijn aanmelding hier niets over gelezen. Ik verwacht eigenlijk alleen nog maar de bankpas. We zullen zien.
That explains a lot :p

In het "welkomstpakket" (met meer boekjes die beginnen met "Advertentie" dan daadwerkelijk nieuwe informatie) staat dit systeem omschreven. En IIRC staat het ook in de algemene voorwaarden / het contract. Had in ieder geval al iets gelezen van deze beveiligingscode. En het systeem met "wat is het eerste, derde, vierde en achtste nummer van de beveiligingscode " staat in ieder geval in de brief in het pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Nuevocasa schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Die "welkom" rente hebben we inderdaad niet. Kreeg zojuist een nieuwe mail van OpenBank dat ze een vergissing hadden gemaakt met de datum van de verhoging naar 1,5%.

[...]
Ik heb vanmiddag gebeld met de ServiceDesk en er werd mij verteld dat iedereen met een actieve Welkom rekening ook de 2% ontvangt tot einde van de looptijd.

Waarom denk je dat dit onjuist is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Obeja schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Ik heb vanmiddag gebeld met de ServiceDesk en er werd mij verteld dat iedereen met een actieve Welkom rekening ook de 2% ontvangt tot einde van de looptijd.

Waarom denk je dat dit onjuist is?
Excuses, als bestaande klant bedoelde ik. Heb de rekening al zo'n beetje sinds het begin van Openbank in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
Obeja schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Zojuist weer gebeld met Openbank. Na 2 x te zijn teruggebeld werd er gezegd dat;

Voor lopende Welkom spaarrekeningen de rente voor de resterende maanden(dagen) tot 6 maanden de rente 2,0% zal zijn tot een bedrag van 100.000 Euro en 1,5% van 100.000 tot 200.000 Euro.

Na 6 maanden zal de rente 1,5% voor alle tegoeden tot 200.000 Euro en 0% boven de 200.000 Euro

Over een maand maar checken, als de rente wordt bijgeschreven, of het juist is wat deze mevrouw heeft verteld.
Denk dat dit wel klopt. Ik ga er persoonlijk niet vanuit dat ze meerdere soorten welkomstrekeningen hebben maar gewoon 1 soort waarvoor ze de rente en max bedrag nu hebben opgerekt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Datisraar
Even een opmerking hier; als je een spaarrekening hebt bij Openbank en je bent overleden; dan zullen de nabestaanden het geld wat daarop staat willen hebben. Er is een verdrag met Nederland als het om belastingen gaat, maar ik vernam zojuist dat Openbank bij overlijden erfbelasting inzal houden en doorgeven aan de Spaanse belastingdienst. Hoeveel heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wellicht dat in Nederland dubbele belasting voorkomen kan worden daarna, maar er wordt in ieder geval Spaanse erfbelasting ingehouden. Best wel belangrijke informatie!

[ Voor 59% gewijzigd door Datisraar op 31-01-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Wietsee. schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:46:
[...]

En vooral blijven swappen met grote sommen geld tussen nieuwe rekeningen. Zijn voor banken (zeker de gratis banken) helemaaaal geen red flags :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-07 19:27
Datisraar schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:16:
Even een opmerking hier; als je een spaarrekening hebt bij Openbank en je bent overleden; dan zullen de nabestaanden het geld wat daarop staat willen hebben. Er is een verdrag met Nederland als het om belastingen gaat, maar ik vernam zojuist dat Openbank bij overlijden erfbelasting inzal houden en doorgeven aan de Spaanse belastingdienst. Hoeveel heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wellicht dat in Nederland dubbele belasting voorkomen kan worden daarna, maar er wordt in ieder geval Spaanse erfbelasting ingehouden. Best wel belangrijke informatie!
Ik stond op het punt daar een rekening te openen, maar als dit waar is dan begin ik daar niet aan.
Idd best wel belangrijke informatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• glatuin
JMS-2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Ik stond op het punt daar een rekening te openen, maar als dit waar is dan begin ik daar niet aan.
Idd best wel belangrijke informatie.
Hier meer info en daar wordt je niet vrolijk van. (https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/) Ik ga gewoon zorgen dat mijn vrouw en kinderen weten hoe ze bij dat geld komen. Alles overzetten naar een NL rekening op mijn naam, en dan is het geen diefstal zou je zeggen. En daarna via de NL fiscus het afhandelen.

[ Voor 4% gewijzigd door glatuin op 31-01-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
glatuin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Hier meer info en daar wordt je niet vrolijk van. (https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/) Ik ga gewoon zorgen dat mijn vrouw en kinderen weten hoe ze bij dat geld komen. Alles overzetten naar een NL rekening op mijn naam, en dan is het geen diefstal zou je zeggen. En daarna via de NL fiscus het afhandelen.
Diefstal zeker niet nee, maar denk je niet dat ze net zoals andere banken direct de rekening blokkeren? Dan kunnen ze er nog niet bij...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• glatuin
JMS-2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Diefstal zeker niet nee, maar denk je niet dat ze net zoals andere banken direct de rekening blokkeren? Dan kunnen ze er nog niet bij...
Hoe weet een Spaanse bank nu dat ik gestopt ben met ademen. Die systemen zijn nog niet gekoppeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
glatuin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Hoe weet een Spaanse bank nu dat ik gestopt ben met ademen. Die systemen zijn nog niet gekoppeld lijkt me.
De Nederlandse banken krijgen het ook door.
Bij het overlijden van mijn schoonvader kon mijn schoonmoeder de volgende dag al nergens meer bij.
Daarom zei ik zoals andere (Nederlandse) banken.... ik weet het dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 16:08
Ik heb afgelopen zondag een rekening aangevraagd voor de 2% rente. Vandaag kreeg ik een SMS dat mijn 10 cent verificatie is aangekomen. Ik ben benieuwd wanneer ik melding krijg dat de rekening te gebruiken is.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fps
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 98% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JMS-2 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:56:
[...]

De Nederlandse banken krijgen het ook door.
Bij het overlijden van mijn schoonvader kon mijn schoonmoeder de volgende dag al nergens meer bij.
Daarom zei ik zoals andere (Nederlandse) banken.... ik weet het dus niet
Offtopic maar toch nieuwsgierig (niet dat ik plannen heb dood te gaan of iemand te vermoorden):
Hadden ze de rekeningen niet en/of gemaakt dan?

Want dat zou betekenen dat het helemaal geen zin heeft om je login gegevens in een (digitale) kluis te bewaren voor je nabestaanden?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
Mistraller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:48:
[...]

Offtopic maar toch nieuwsgierig (niet dat ik plannen heb dood te gaan of iemand te vermoorden):

Want dat zou betekenen dat het helemaal geen zin heeft om je login gegevens in een (digitale) kluis te bewaren voor je nabestaanden?
Ze hebben geen en/of rekeningen, altijd maar 1 rekeninghouder. Hoewel je in theorie met een notariële volmacht dat natuurlijk zou kunnen omzeilen, dat is gewoon rechtsgeldig. Of Openbank nou wil of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Elandenmelk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Ze hebben geen en/of rekeningen, altijd maar 1 rekeninghouder. Hoewel je in theorie met een notariële volmacht dat natuurlijk zou kunnen omzeilen, dat is gewoon rechtsgeldig. Of Openbank nou wil of niet.
Wat je het beste kan doen, is sowieso de inlogcodes beschikbaar stellen aan je naasten. Als er iets gebeurd met de rekening houder, kunnen partners of nabestaanden het saldo van de bank en spaarrekeningen zsm overboeken naar een Nederlandse IBAN. Dan kun je dat daarna makkelijker regelen in Nederland en wordt er niets ingehouden omdat Openbank dan nog denkt dat de rekening houder nog leeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Ter aanvulling: Erfgenamen kunnen in NL bij hun belasting aangifte opgeven dat er buitenlandse belasting is ingehouden op het (spaar) vermogen van de overledene die saldo had bij OB, en kan het wellicht verrekend worden met de Nederlandse belasting om dubbele belasting te voorkomen maar de praktijk zal moeten uitwijzen of dat dan ook daadwerkelijk gebeurd.

[ Voor 11% gewijzigd door Datisraar op 01-02-2023 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glatuin
Datisraar schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:53:
Ter aanvulling: Erfgenamen kunnen in NL bij hun belasting aangifte opgeven dat er buitenlandse belasting is ingehouden op het (spaar) vermogen van de overledene die saldo had bij OB, en kan het wellicht verrekend worden met de Nederlandse belasting om dubbele belasting te voorkomen maar de praktijk zal moeten uitwijzen of dat dan ook daadwerkelijk gebeurd.
Ingehouden dividend belasting uit de VS wordt door de NL fiscus keurig verrekend. Als het met een Amerikaanse belasting kan verwacht ik een net zo goede regeling binnen de eurozone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glatuin
Datisraar schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Wat je het beste kan doen, is sowieso de inlogcodes beschikbaar stellen aan je naasten. Als er iets gebeurd met de rekening houder, kunnen partners of nabestaanden het saldo van de bank en spaarrekeningen zsm overboeken naar een Nederlandse IBAN. Dan kun je dat daarna makkelijker regelen in Nederland en wordt er niets ingehouden omdat Openbank dan nog denkt dat de rekening houder nog leeft.
Dit is erg belangrijk, mits je de naasten vertrouwd. Stel je komt een maand in een ziekenhuis oid , wellicht in het buitenland en er moet geld worden voorgeschoten. Altijd handig wanneer je naasten (partner, ouders, volwassen kinderen) bij (of een deel van) je vermogen kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
glatuin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Ingehouden dividend belasting uit de VS wordt door de NL fiscus keurig verrekend. Als het met een Amerikaanse belasting kan verwacht ik een net zo goede regeling binnen de eurozone.
Die verwachting hoeft niet altijd op te gaan. Er bestaat namelijk geen verdrag ter voorkoming van dubbele belastingen tussen Spanje en Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
KoningsGap schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Die verwachting hoeft niet altijd op te gaan. Er bestaat namelijk geen verdrag ter voorkoming van dubbele belastingen tussen Spanje en Nederland.
Dat is er zeker wel. Sinds 1975 (waarschijnlijk vlak voor of vlak na de dood van Franco getekend, toen Spanje een consitutionele monarchie werd).

Spanje staat gewoon op de lijst: https://download.belastin...gezetenen_ib4001z31fd.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
KoningsGap schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Wanneer dit niet te voorkomen is dan zou Openbank dit moeten vermelden op de site. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit in de praktijk gaat. Ik ken geen pensionado's in Spanje, maar wellicht zijn er mensen in dit forum die dit ale eens hebben meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
Elandenmelk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Dat is er zeker wel. Sinds 1975 (waarschijnlijk vlak voor of vlak na de dood van Franco getekend, toen Spanje een consitutionele monarchie werd).

Spanje staat gewoon op de lijst: https://download.belastin...gezetenen_ib4001z31fd.pdf
Oh, oeps. Inderdaad, verdrag is er wel maar zo te zien niet voor de erfbelasting, wel vermogens- en inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
glatuin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Wanneer dit niet te voorkomen is dan zou Openbank dit moeten vermelden op de site. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit in de praktijk gaat. Ik ken geen pensionado's in Spanje, maar wellicht zijn er mensen in dit forum die dit ale eens hebben meegemaakt.
Waarom zouden ze dit moeten vermelden? Dat het netjes zou zijn, eens. Maar waarom verplichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
KoningsGap schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Waarom zouden ze dit moeten vermelden? Dat het netjes zou zijn, eens. Maar waarom verplichten?
Precies, het zou netjes zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Mistraller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:48:
[...]

Haha, nee doe dat eerste nog maar niet :)

Ze hadden wel en/of rekeningen,maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het al over 15 jaar geleden heb.
Ik ben ook aan het zoeken geslagen en het lijkt erop dat elke bank hier anders mee om gaat.
Ook is mij niet duidelijk geworden hoe de bank bericht krijgt of van wie...
Bij sommige banken staat er ook een knop op de site om het zelf door te geven.

Ik heb wel gevonden dat je niets met de rekening mag doen na het overlijden anders ben je strafbaar...heeft te maken met de erfgenamen.

Maar bij andere staat dat de rekeningen geblokkeerd wordt bij overlijden. (geen idee hoe)
Misschien dat de bank waar je zit wat meer kan vertellen als er iemand overlijdt.
Ik lees dat sommige banken klanten met een en/of rekening de nabestaande bij het geld laten komen wat van hun salaris is gekomen , dus op hun naam is gespaard of binnen gekomen. En niet als het via de naam van de partner is gegaan

Wij hebben sinds het overlijden van mijn schoonvader altijd een bedrag in de kluis/huis zodat de ander ten alle tijden over geld kan beschikken. Wij hebben haar geld moeten geven anders had ze niets. Maar nogmaals is wel al lang geleden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidesnl
  • Laatst online: 20-05 13:29
JMS-2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:11:
[...]
Wij hebben sinds het overlijden van mijn schoonvader altijd een bedrag in de kluis/huis zodat de ander ten alle tijden over geld kan beschikken. Wij hebben haar geld moeten geven anders had ze niets. Maar nogmaals is wel al lang geleden
Dat is nog steeds zo slecht geregeld helaas. Mijn oma kon twee weken niet bij haar geld toen mijn opa overleed. Omdat automatisch ook haar aangetrouwde achternaam verviel en ze dus weer haar meisjesnaam had. Met als gevolg dat ze ook allemaal formulieren moest invullen en documenten meenemen om aan te tonen dat ze 60+ jaar getrouwd was met mijn opa.
Gelukkig was ze nog van het contant geld in een envelop onder de matras...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Fidesnl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Dat is nog steeds zo slecht geregeld helaas. Mijn oma kon twee weken niet bij haar geld toen mijn opa overleed. Omdat automatisch ook haar aangetrouwde achternaam verviel en ze dus weer haar meisjesnaam had. Met als gevolg dat ze ook allemaal formulieren moest invullen en documenten meenemen om aan te tonen dat ze 60+ jaar getrouwd was met mijn opa.
Gelukkig was ze nog van het contant geld in een envelop onder de matras...
Duidelijk, niets veranderd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Even gechat met Openbank:

Goedemiddag, mijn naam is Richard L.
Omdat je een Spaanse rekening hebt hoef je alleen in Spanje successierechten te betalen.
Dus de NL belasting geldt dan niet?
Dat is inderdaad correct. In NL hoeft er dan geen successierecht betaald te worden.

Nu weet ik niet hoe goed the Whatsapp helpdesk mensen zijn maar dit klinkt hoopvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:14
Volgens mij is voor de NL erfbelasting van belang waar de persoon woont, niet waar de bankrekening "leeft".
Woonde de overledene in NL, betaal je NL belasting.

Zou wel een heel simpele loop-hole zijn, dan zorg je (bij wijze van) dat ouder max 22k vermogen per land heeft en dus per land onder de vrijstelling valt en presto, erfbelasting ontweken.
Betwijfel dit ten zeerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-07 22:18
Voor de erf- en schenkbelasting gaat de Belastingdienst uit van je woonplaats. Het gaat zelfs nog verder. Tot 10 jaar na emigratie hanteert de Belastingdienst een woonplaatsfictie:
Een Nederlander die in Nederland heeft gewoond en binnen tien jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten, is overleden of een schenking heeft gedaan, wordt geacht ten tijde van zijn overlijden of van het doen van de schenking in Nederland te hebben gewoond.
Bron: Via Juridica

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Sinds vandaag is er tevens een bonusactie bij OpenBank:

https://www.openbank.nl/acties/tot-50-euro-extra-rekeningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Datisraar schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Ja, maar dan loop je dus blijkbaar risico dat ze de boel toch dichtzetten, maar ook dat je mogelijk belastingfraude pleegt. Bovendien; als er na overlijden ook maar iets van de overledene wordt meegenomen dan accepteer je de volledige erfenis volgens mij. Ook als er in de totale bezittingen dus ergens grove schuldenposten naar boven komen!

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 01-02-2023 22:15 ]

---------------

Pagina: 1 ... 45 ... 89 Laatste