• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:38
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:38:
Ik heb zojuist even een 1 cent overboeking gedaan vanuit beide apps. Beide instant op OB rekening ontvangen. Ik denk dat ik dus gewoon geluk heb binnen die pilot te vallen.[Afbeelding]
Bedankt voor bovenstaande info, want vanaf Regiobank naar OB is ook nog niet via Instant Payment. Hopenlijk in 2023 voor Regiobank dus ook mogelijk.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:45
Fidesnl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:13:
Openbank is lid van het Spaanse depositogarantiestelsel tot €100.000. Icesave was maar tot €20.000 en de Nederlandse was destijds maar €40.000.
Zolang je onder de bedragen blijft is er niks aan de hand. Overigens zijn de tekortkomingen van Icesave door de Nederlandse belastingbetaler betaalt. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Het stelsel was overal 20.000. Dat is pas later naar 100.000 gegaan. Geld is niet betaald maar voorgeschoten door de betreffende landen en inmiddels terugbetaald volgens mij.
Icesave (landsbanki) had, toen ik inlegde (10k) een erg hoge rating trouwens.

Overigens heeft ook Nederland een ongezond grote bankensector. Dat was in IJsland de reden van problemen. Alleen had IJsland niet zo heel veel anders waar veel geld in omgaat en NL wel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:12:
[...]

Bij het huidige DGS is er al een pot geld, gevuld door de banken, die garant staat voor X% van het spaargeld bij de banken. Dit geld is er dus al en hoeft niet meer bij elkaar gezocht te worden.
Dat is echt maar een piepklein beetje geld, de rest bestaat uit garanties (=beloftes)

---------------

• Mistraller
kwon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:11:
[...]

Heb het zojuist via de app gedaan en het staat er niet meteen op helaas. Bij type staat ook 'overschrijving web' en niet instant payment of iets dergelijks.

@balken07 gebruik jij toevallig de beta app?
De beta app is alleen de voorkant en de verwerking; hoe de financiële afhandeling interbancair verloopt zit uiteraard niet in de app.
Het kan wel zijn dat er interbancair ook pilots gaande zijn; zo is instant payment tussen de NL banken immers ook van start gegaan. Gefaseerd live gaan met een dergelijke dienst is heel gebruikelijk.

---------------

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-01 15:24
Hier krijg ik zelfs de optie om 4 euro te betalen voor naar een Nederlandse iban te sturen

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:34
TheSander562 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:04:
Hier krijg ik zelfs de optie om 4 euro te betalen voor naar een Nederlandse iban te sturen[Afbeelding]
Verrek, ik zie dat het naar Rabo rekeningen idd een keuze is. Nieuwe info bedankt! Helaas nog niet voor de Volksbank, ING, ABN.

• TheSander562
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:23:
[...]

Verrek, ik zie dat het naar Rabo rekeningen idd een keuze is. Nieuwe info bedankt! Helaas nog niet voor de Volksbank, ING, ABN.
Oh haha wauw lekker specifiek ook voor alleen Rabo.
Heb zelf ook verder alleen Rabobank in mijn omgeving dus kon ook niet testen met andere banken.
Maar jammer om te zien dat ze dus onderscheid maken tussen de Nederlandse bankrekeningen voor Instant Payment.

• balken07
TheSander562 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:28:
[...]

Oh haha wauw lekker specifiek ook voor alleen Rabo.
Heb zelf ook verder alleen Rabobank in mijn omgeving dus kon ook niet testen met andere banken.
Maar jammer om te zien dat ze dus onderscheid maken tussen de Nederlandse bankrekeningen voor Instant Payment.
Het onderscheid zal wel een technische reden hebben gok ik. Maar er is een begin en dat is mooi :)

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01 18:26
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:23:
[...]

Mooie vondst @TheSander562 ! Ik zie inderdaad bij Rabo het ook verschijnen. Naar Knab niet.

Vier euro is heel prijzig, maar in geval van nood niet iets waar ik het zelf voor zou laten. Fijn dit te weten.

• Datisraar
Elandenmelk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:06:
[...]

Mooie vondst @TheSander562 ! Ik zie inderdaad bij Rabo het ook verschijnen. Naar Knab niet.

Vier euro is heel prijzig, maar in geval van nood niet iets waar ik het zelf voor zou laten. Fijn dit te weten.
4€ voor IP is inderdaad extreem duur, maar momenteel zijn veel OB’ers hun spaargeld naar de OB spaarrekening met 1,10% aan het oversluizen. Dan kan het handig zijn als je op een vrijdagmorgen/middag opeens geld moet hebben van je OB spaarrekening; gratis is wachten tot uiterlijk dinsdagmorgen en anders voor 4€ gelijk op je rekening. Maar zou dat inderdaad alleen in geval van nood doen, als je echt niet kunt wachten. In andere EU landen, zoals Frankrijk kost Instant Payment 1€ en lijkt mij wat schappelijker.

• balken07
Datisraar schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:12:
[...]

4€ voor IP is inderdaad extreem duur, maar momenteel zijn veel OB’ers hun spaargeld naar de OB spaarrekening met 1,10% aan het oversluizen. Dan kan het handig zijn als je op een vrijdagmorgen/middag opeens geld moet hebben van je OB spaarrekening; gratis is wachten tot uiterlijk dinsdagmorgen en anders voor 4€ gelijk op je rekening. Maar zou dat inderdaad alleen in geval van nood doen, als je echt niet kunt wachten. In andere EU landen, zoals Frankrijk kost Instant Payment 1€ en lijkt mij wat schappelijker.
Ja de mogelijkheid hebben is op zichzelf een welkome verbetering. Ik gok dat die prijs in de toekomst nog wel zal zakken. Er komt EU wetgeving aan die de verwerkingskosten van instant payments gelijk trekt (lees verlaagd) met normale overboekingen. Ooit zal instant de norm zijn en ik denk dat het daarom niet geaccepteerd zal blijven worden als het geld kost. We zijn in Nederland wel verwend dat wij binnen Nederland het al enige jaren als standaard kunnen beschouwen. :)

• Mistraller
Ik heb mijn OB saldo mooi ff op nul gezet vorige week. Hoef ik ook geen vermelding te maken op mijn belasting aangifte.

---------------

• balken07
Mistraller schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:00:
Ik heb mijn OB saldo mooi ff op nul gezet vorige week. Hoef ik ook geen vermelding te maken op mijn belasting aangifte.
Het saldo staat dan ergens anders, dus belastingvoordeel heb je er niet mee. Overigens kun je specificeren achterwege laten als het totaal in box 3 niet boven de vrijstelling uitkomt.

• Mistraller
balken07 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:12:
[...]

Het saldo staat dan ergens anders, dus belastingvoordeel heb je er niet mee. Overigens kun je specificeren achterwege laten als het totaal in box 3 niet boven de vrijstelling uitkomt.
Ik heb wel voordeel dat die lijst met rekeningen niet zo lang wordt :)

---------------

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:18
Doet OpenBank eigenlijk de tegoeden ook alvast doorgeven aan de Belastingdienst? Als on: is het vooringevuld, of moet je dat zelf doen?
Mistraller schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:25:
[...]

Ik heb wel voordeel dat die lijst met rekeningen niet zo lang wordt :)
* RobertMe heeft een deposito ladder van 1 tot 5 jaar, en dan 2x gedaan (zodat elk half jaar een vrij valt). Dan wordt het pas interessant om alles te controleren. Alles bij elkaar ging het toen om iets van rond de 15 rekeningen denk ik, waaronder dus de 10 depositos (bij LPB, + dan spaarrekening bij LPB, + 2 rekeningen bij NIBC, + de betaal- en spaarrekening bij grootbank)

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:00
De rekeningen worden wel doorgegeven, alleen zijn de bedragen niet vooringevuld.

• Datisraar
Zolang je onder je eigen belastingvrijstelling in Nederland zit met vermogen/geld hoef je het niet extra te melden bij de belastingaangifte. De belastingdienst vind het niet heel spannend dat je meerdere rekeningen hebt in de EU, en zolang je maar onder de vrijstelling zit met al die fin tech rekeningen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Get!em

Oh die ja!

RobertMe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:53:
Doet OpenBank eigenlijk de tegoeden ook alvast doorgeven aan de Belastingdienst? Als on: is het vooringevuld, of moet je dat zelf doen?

[...]

* RobertMe heeft een deposito ladder van 1 tot 5 jaar, en dan 2x gedaan (zodat elk half jaar een vrij valt). Dan wordt het pas interessant om alles te controleren. Alles bij elkaar ging het toen om iets van rond de 15 rekeningen denk ik, waaronder dus de 10 depositos (bij LPB, + dan spaarrekening bij LPB, + 2 rekeningen bij NIBC, + de betaal- en spaarrekening bij grootbank)
Openbank maakte er de laatste keer een potje van bij de belastingdienst.

Zeker als je een robo belegging hebt en of de aparte Prepaid MasterCard en spaarrekening. Lees maar eens terug in dit topic. Ik had volgens de belastingdienst meer dan 10 rekeningen gekoppeld aan Openbank, waarvan de bedragen onduidelijk verdeeld waren.

• Mistraller
Datisraar schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:36:
Zolang je onder je eigen belastingvrijstelling in Nederland zit met vermogen/geld hoef je het niet extra te melden bij de belastingaangifte. De belastingdienst vind het niet heel spannend dat je meerdere rekeningen hebt in de EU, en zolang je maar onder de vrijstelling zit met al die fin tech rekeningen.
Ik meld het niet voor niets natuurlijk. Al hoeft niemand mijn saldo natuurlijk te weten. :X
Al die depositotjes en dingetjes die niet goed doorgemeld worden moet ik allemaal dubbelchecken. Dan liever op een NL rekening. Scheelt gewoon weer een beetje. En dat om een bedrag €11,83 8)7

---------------

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:04
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:30:
[...]

Heb het vanuit de app gedaan. Maar ik heb inmiddels via Twitter vernomen dat ze bij SNS sinds 29-11 een pilot draaien bij een beperkte groep klanten. Daarna gaat het voor alle klanten beschikbaar worden.
Dank je wel voor de informatie en het checken, leuk om te horen dat de Volksbank hiermee bezig is! Toevallig heb ik twee weken geleden de bèta app geïnstalleerd, maar in zowel deze als de oude app werkt het bij mij nog niet. Nog even geduld hebben dus :)

• Mistraller
Sirhc_95 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:55:
[...]

Dank je wel voor de informatie en het checken, leuk om te horen dat de Volksbank hiermee bezig is! Toevallig heb ik twee weken geleden de bèta app geïnstalleerd, maar in zowel deze als de oude app werkt het bij mij nog niet. Nog even geduld hebben dus :)
De nieuwe app heeft niets te maken met ontwikkelingen op IP gebied ;)

Ik wil wel even navragen hoe dit zit, maar ik weet niet of ik toestemming krijg om dat dan ook te posten.

Vaak is het elkaars betrouwbaarheid aftasten, want een IP betaling die niet goed wordt afgewikkeld door de ontvanger, is vervelend voor de verzender. Een betaling die als IP het systeem is ingegaan wordt anders afgehandeld tov een sepa batch transactie.
Ik vermoed dat het daarom niet eens echt een technisch verhaal is wat erachter zit. (Maar dat is een gokje)

[Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 30-12-2022 23:12]

---------------

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48
Mistraller schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:55:
Ondertussen al meerdere malen de pincode proberen te wijzigen van mijn pas, en op alle varianten die ik probeer komt een Spaanstalige error. En die blijkt zoiets in te houden als dat mijn pincode niet voldoet aan de vereisten. Daar heb ik openbank voor gebeld en het blijkt een bug, de technici zijn er met de hoogste prio mee aan het werk, dit is zeker binnen 1 of 2 dagen opgelost! Maar uiteraard is dat nog steeds niet opgelost.
En nog steeds is dit niet opgelost :'(

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:50
DeadMetal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:03:
[...]

En nog steeds is dit niet opgelost :'(
Tjemig, nu nog niet... Deze had ik al meer dan een half jaar geleden. Via de app werkte het inderdaad niet maar via de website werkt het wel.

Communicatie met de helpdesk maakt het lastig omdat beide omgevingen app genoemd werden. Duurde even voordat het verschil uitgelegd werd. Trouwens verder prima assistentie via de helpdesk, altijd iemand aan de telefoon die direct ook iets kan doen of uitleggen.

Voor mij staat nog alleen Apple Pay open, niet contactloos betalen maar je creditcard koppelen aan Apple Pay zodat je ook makkelijk via het web kan betalen. Blijkt dat OpenBank spaanse creditcard nummers uitgeeft en bij Apple mag je als nederlander alleen nederlandse creditcard nummers gebruiken ;-P

• balken07
https://www.euronews.com/...in-euros-at-no-extra-cost

Laten we hopen dat dit snel wet zal worden. Dan krijgt OB eindelijk een stok achter de deur om eens haast te maken, en zonder toeslag.

[Voor 22% gewijzigd door balken07 op 03-01-2023 17:25]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

PnD

like in Pinda ^_^

Net aangemeld, nu heb ik gekozen voor verificatie via een overboeking van 1 cent. Heb het alleen niet direct gedaan en nu kan ik niet vinden naar welk rel nr dat moet. Die van jezelf of een andere?

En is er een reden om mijn huidige Mastercard (via ing) aan te houden? Gebruik hem sporadisch voor booking.com/autohuur e.d.

[Voor 24% gewijzigd door PnD op 06-01-2023 07:47]

Al mijn oude & nieuwe systemen

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
PnD schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:44:
is er een reden om mijn huidige Mastercard (via ing) aan te houden? Gebruik hem sporadisch voor booking.com/autohuur e.d.
Als de ing mastercard een credit card is en je bij OB alleen een debit card hebt, zou ik het wel doen. Kortom: verdiep je even in het verschil tussen credit en debit card :-)

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:04
@PnD: Heb je alle stappen doorlopen die staan in de allereerste e-mail met daarin ook je Openbank rekeningnummer?

Een van de volgende stappen is "Onderteken je contract digitaal". Druk daarvoor in de e-mail op de rode knop "Doorgaan met aanmelden".

Daarna 1 cent overmaken vanaf een bankrekening op jouw naam naar je nieuwe Openbank IBAN nummer. Bij de omschrijving kun je eventueel "Eerste storting Openbank" zetten.

Na 1 of 2 werkdagen krijg je dan een e-mail dat je rekening is geactiveerd.

[Voor 61% gewijzigd door U123456 op 06-01-2023 10:27. Reden: volgorde tekst logischer gemaakt]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

PnD

like in Pinda ^_^

JaDatIsPeter schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Als de ing mastercard een credit card is en je bij OB alleen een debit card hebt, zou ik het wel doen. Kortom: verdiep je even in het verschil tussen credit en debit card :-)
Ik had het wat duidelijker moeten stellen. Ik bedoel merken jullie een verschil qua acceptatie/betaling t.o.v. een mastercard creditcard. Qua "reclame" zie ik dat het overal geaccepteerd zou moeten worden. Qua recensies nog wat weigeringen hier en daar.

Al mijn oude & nieuwe systemen

• U123456
En is er een reden om mijn huidige Mastercard (via ing) aan te houden? Gebruik hem sporadisch voor booking.com/autohuur e.d.
Voor hotelreserveringen en autohuur is vaak een creditcard vereist. De huidige Openbank Mastercard is een debit card. Dus een creditcard ernaast aanhouden is handig. Acceptatie in gewone winkels is groter bij debit cards.

[Voor 6% gewijzigd door U123456 op 06-01-2023 10:47]

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
PnD schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:38:
merken jullie een verschil qua acceptatie/betaling t.o.v. een mastercard creditcard.
Geen verschil tussen visa of mastercard, ongeacht credit of debit. Beide wel groot verschil met “gewone pinpas” (vpay/maestro) debitcard. Bijv. lokale jumbo, ah, gall&gall, hema of tanken bij Makro werkt alleen met de “gewone pinpas”. Ik heb van OB de “gewone pinpas” en nog nergens in NL, Frankrijk, België, Duitsland en Luxemburg een probleem gehad.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
JaDatIsPeter schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Geen verschil tussen visa of mastercard, ongeacht credit of debit. Beide wel groot verschil met “gewone pinpas” (vpay/maestro) debitcard. Bijv. lokale jumbo, ah, gall&gall, hema of tanken bij Makro werkt alleen met de “gewone pinpas”. Ik heb van OB de “gewone pinpas” en nog nergens in NL, Frankrijk, België, Duitsland en Luxemburg een probleem gehad.
Dat is niet helemaal correct, Bij winkels zoals Hema, tankstations, kruidvat, ah to go en de meeste Jumbos kun je al jarenlang betalen met een visa debitcard, mastercard nooit geprobeerd.

Aangezien Meastro eruit gaat kun je inmiddels ook bij de normale ah's betalen met je visa debit. Grappige is dat ze bij de AH XL in Enschede net een paar maand geleden op alle pinapparaten stikkers hebben geplakt dat Visa niet werkt maar dat werkt dus prima. Waarschijnlijk bedoelen ze Visa creditcards.

• michael4500
  • Registratie: Oktober 2016
  • Niet online
Net aangemeld, nu heb ik gekozen voor verificatie via een overboeking van 1 cent. Heb het alleen niet direct gedaan en nu kan ik niet vinden naar welk rel nr dat moet. Die van jezelf of een andere?

Zou zelf een echte creditcard voor ernaast houden (dus credit en geen debit). Op bepaalde plaatsen accepteeert men alleen creditcards namelijk. Vaak nog bij autohuur, hotels e.d. Ook reserveringen e.d. op debitcards zijn vaak niet handig, dat geld moet er dan echt op staan en ben je vaak lange tijd kwijt. En zoiezo als extra back-up voor mezelf in het buitenland.

Met de normale pinpas van openbank altijd kunnen betalen overal geloof ik. Kan me geen problemen herinneren de afgelopen paar jaar.

Qua overboeken bij aanmelding naar welke rekening, dat weet ik even niet meer, al best lang geleden bij mij nl.

[Voor 21% gewijzigd door michael4500 op 06-01-2023 19:11]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

PnD schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik had het wat duidelijker moeten stellen. Ik bedoel merken jullie een verschil qua acceptatie/betaling t.o.v. een mastercard creditcard. Qua "reclame" zie ik dat het overal geaccepteerd zou moeten worden. Qua recensies nog wat weigeringen hier en daar.
ik had een openbank creditcard aangvraagd, maar heb m vrij snel weer opgezegd, want die werd niet altijd even fijn geacepteerd, tot het punt dat ik het nut er niet van in zag, ik kon net zo goed de ECOMMERCE CARD gebruiken.

oja, en het was geen echte creditcard, maar een verkapte debitcardcard.

Maar met mijn mastercard van ICS heb ik wel goede ervaringen, heb er wel eens boodschappen mee betaald.

ora et labora

• michael4500
  • Registratie: Oktober 2016
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:11:
[...]

ik had een openbank creditcard aangvraagd, maar heb m vrij snel weer opgezegd, want die werd niet altijd even fijn geacepteerd, tot het punt dat ik het nut er niet van in zag, ik kon net zo goed de ECOMMERCE CARD gebruiken.

Maar met mijn mastercard van ICS heb ik wel goede ervaringen, heb er wel eens boodschappen mee betaald.
Laat maar, te snel gelezen, je had het over creditcards of debit "credit"-cards. //
[Bedoel je dan met de maestro debit van OpenBank of de mastercard debit? Zoals gezegd heb ikzelf met de maestro debit geen problemen ondervonden met betalen via de pin, al een paar jaar lang. ]

[Voor 5% gewijzigd door michael4500 op 06-01-2023 19:17]

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01 03:32
[...]
ik had een openbank creditcard aangvraagd...

Bedoel je dat je de Openbank MasterCard debit pas had aangevraagd? In Nederland, i.t.t. Spanje, kan namelijk nog geen Openbank creditcard (MasterCard of VISA) aangevraagd worden. De Openbank MasterCard debit pas is door Openbank nooit creditcard genoemd. In de volksmond worden MasterCard en VISA passen nog steeds steevast creditcards genoemd. Dat veroorzaakt misverstanden.

MasterCard en VISA passen worden in zowel credit als debit versies uitgegeven. Op de pas wordt dan vermeld of het een debit of credit pas is. Eigenlijk zouden deze passen alleen creditcard genoemd moeten worden als er daadwerkelijk een vorm van krediet aan is verbonden. Er zijn al MasterCard en VISA debit passen waarop vermeld is dat het creditcards zijn, maar waar geen vorm van krediet aan is verbonden. Dit zijn dus, ondanks de vermelding op de pas, in de praktijk simpelweg debit passen.

• Fidesnl
  • Laatst online: 10:51
ivanwmc schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:42:
[...]
. Er zijn al MasterCard en VISA debit passen waarop vermeld is dat het creditcards zijn, maar waar geen vorm van krediet aan is verbonden. Dit zijn dus, ondanks de vermelding op de pas, in de praktijk simpelweg debit passen.
Je verhaal klopt niet helemaal. Je hebt namelijk ook gewoon kredietkaarten waar je een saldo op kunt laden en dus prepaid kredietkaarten zijn.
Het verschil tussen een betaal (debit) en krediet (credit) kaart was in mijn ogen alleen maar dat een betaalkaart gekoppeld is aan een rekening en een kredietkaart achteraf betaald of vooraf opgeladen moet worden.
Voorheen handig als je naar het buitenland ging en vreemde valuta had, waar je dus even een kredietkaart kon opladen om daarmee lokaal te betalen zonder met een berg contant geld rond te hoeven lopen (bijv voor een zakenreis).
Vergelijkbaar zoals nu heel veel mensen op de luchthaven een simkaartje kopen, hotspotje maken en met het gezin delen.

Overigens is de hele discussie in mijn ogen niet relevant. In Nederland kom je namelijk zo gemakkelijk aan je geld en kun je via apps binnen enkele seconden geld overmaken dat het enige criteria alleen nog bestaat tussen kredietkaarten/creditcards en al de rest. Waarbij een kredietkaart je de mogelijkheid geeft van 1. grotere acceptatie 2. je spulletjes zijn verzekerd. De andere voordelen (bijv. achteraf betalen) heb je nu ook andere mogelijkheden voor.

• satedly
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-01 13:18
Fidesnl schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Je verhaal klopt niet helemaal. Je hebt namelijk ook gewoon kredietkaarten waar je een saldo op kunt laden en dus prepaid kredietkaarten zijn.
Het verschil tussen een betaal (debit) en krediet (credit) kaart was in mijn ogen alleen maar dat een betaalkaart gekoppeld is aan een rekening en een kredietkaart achteraf betaald of vooraf opgeladen moet worden.
Voorheen handig als je naar het buitenland ging en vreemde valuta had, waar je dus even een kredietkaart kon opladen om daarmee lokaal te betalen zonder met een berg contant geld rond te hoeven lopen (bijv voor een zakenreis).
Vergelijkbaar zoals nu heel veel mensen op de luchthaven een simkaartje kopen, hotspotje maken en met het gezin delen.

Overigens is de hele discussie in mijn ogen niet relevant. In Nederland kom je namelijk zo gemakkelijk aan je geld en kun je via apps binnen enkele seconden geld overmaken dat het enige criteria alleen nog bestaat tussen kredietkaarten/creditcards en al de rest. Waarbij een kredietkaart je de mogelijkheid geeft van 1. grotere acceptatie 2. je spulletjes zijn verzekerd. De andere voordelen (bijv. achteraf betalen) heb je nu ook andere mogelijkheden voor.
Er zijn drie verschillende soorten kaarten: debetkaarten, kredietkaarten en prepaidkaarten. https://n26.com/en-eu/blo...d-debit-card-prepaid-card

Prepaidkaarten kunnen functioneren als debet- of kredietkaarten.

Het verschil tussen prepaid debetkaarten en kredietkaarten:
With a prepaid debit card, you can load the card with money from your primary bank account, and spend in the same way as a traditional debit card – up to the amount you have available. With a prepaid credit card (also known as a “secured credit card”) people tend to use it to establish or improve their credit rating – because the credit is secured by an initial “collateral payment” or “security deposit”.
https://blog.revolut.com/a/what-is-a-prepaid-card/

Dus alle prepaidkaarten die in Nederland worden uitgegeven zijn prepaid debetkaarten.

Verder heb ik mijn prepaid kaarten bekeken, allemaal met 'debit' erop, op geen enkele staat 'credit'.

• richard-5
De MasterCard betaalpas is inderdaad een debit kaart maar kan je ook prima gebruiken voor hotel en auto huur reserveringen als betaal garantie. Op die wijze functioneerde hij net zo als een MasterCard credit card.

Het gereserveerde bedrag gaat van je beschikbare saldo af en de verrekening achteraf geeft het restant weer vrij. Eigenlijk zonder problemen altijd bij het inchecken in hotels gebruikt.

Werkt ook prima bij online webshops die geen iDeal accepteren.

• Fidesnl
richard-5 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:26:
De MasterCard betaalpas is inderdaad een debit kaart maar kan je ook prima gebruiken voor hotel en auto huur reserveringen als betaal garantie. Op die wijze functioneerde hij net zo als een MasterCard credit card.

Het gereserveerde bedrag gaat van je beschikbare saldo af en de verrekening achteraf geeft het restant weer vrij. Eigenlijk zonder problemen altijd bij het inchecken in hotels gebruikt.

Werkt ook prima bij online webshops die geen iDeal accepteren.
Dit is onjuist.

Als je alleen in euro’s betaalt lijkt het mogelijk dat deze identiek werkt, maar als je in vreemde valuta betaalt dan merk je wel degelijk dat het niet hetzelfde is.

Met de MasterCard van OB betaal je gewoon de accommodatie / auto huur en naderhand krijg je het geld terug, tegen de dan geldende wisselkoersen!

Met een kredietkaart is het een reservering en wordt de reservering vrijgegeven (je krijgt dus exact hetzelfde bedrag weer vrij op je limiet).

• Fidesnl
satedly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:18:
[...]Dus alle prepaidkaarten die in Nederland worden uitgegeven zijn prepaid debetkaarten.
Nee, ICS geeft een prepaid creditcard uit van VISA.

Maar zoals ik eerder al zei, mijns inziens is de discussie niet relevant tussen de diverse kaarten omdat het in NL voornamelijk alleen creditcard ten opzichte van al de rest is.

• U123456
Uiteindelijk zou het fijn zijn als Openbank ook in NL een 'echte' creditcard zou aanbieden, dus met verrekening achteraf.

• balken07
[...]

Er stond dan ook nergens dat het een creditcard was. Het is gewoon een debit card. Dat er Mastercard op staat wil niet zeggen dat het een creditcard is. Het logo staat voor het betaalnetwerk. Ik snap verder je problemen met acceptatie niet. Ik betaal er wereldwijd overal mee. Omdat het een Mastercard is kan dat. En nu ook in Nederland door de transitie weg van Maestro en V-Pay.

• balken07
U123456 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:54:
Uiteindelijk zou het fijn zijn als Openbank ook in NL een 'echte' creditcard zou aanbieden, dus met verrekening achteraf.
Ja. Helemaal eens. Dat is mijn nummer 1 wens atm. Alhoewel misschien een gedeelde eerste plaats met instant payments vanuit OB (en zonder kosten) ;)

• Mistraller
balken07 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Ja. Helemaal eens. Dat is mijn nummer 1 wens atm. Alhoewel misschien een gedeelde eerste plaats met instant payments vanuit OB (en zonder kosten) ;)
Nou, doe mij dan toch maar ideal.

---------------

• balken07
Mistraller schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Nou, doe mij dan toch maar ideal.
Met iDEAL ben je niet beschermd tegen fraude of als de betaling misgaat. Met een creditcard wel. iDEAL werkt makkelijk maar is in feite niets meer dan een veredelde overboeking. Ik betaal online het liefst met creditcard om die reden.

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01 03:32
Fidesnl schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Volgens mij zijn MasterCard en VISA, etc. prepaid passen altijd debit passen; en wel prepaid debit passen. Oorspronkelijk had ik bij Revolut zowel een VISA als Maestro prepaid debit pas gekoppeld aan een betaalrekening. De Revolut Maestro pas is officieel nog steeds een prepaid debit pas en dat zorgt zo nu en dan voor problemen op plekken waar prepaid passen om welke reden dan ook niet geaccepteerd worden.

Een reguliere debit pas gekoppeld aan een betaalrekening is natuurlijk in essentie ook een prepaid pas, omdat je saldo op je betaalrekening moet hebben om ermee te kunnen betalen. Een prepaid debit pas is als het ware een pas met geïntegreerde betaalrekening.

Prepaid credit is een contradictio in terminis. Er is eigenlijk ook verschil tussen bijvoorbeeld creditcard typen. Zolang je geen gebruik maakt van 'gespreid betalen' (krediet), maar alle uitgaven aan het eind van de maand afbetaald, dan is het eigenlijk een charge card. American Express kaarten bijvoorbeeld zijn standaard charge cards. Dan wordt er bij BKR ook geen krediet geregistreerd.

EDIT:
Ik vind het verwarrend om secured creditcards prepaid credit cards te noemen. Volgens mij moet je bij een secured creditcard een vast saldo handhaven dat daarmee meteen je uitgavenlimiet is. Maar je moet je uitgaven nog altijd elke maand afbetalen. Het is eigenlijk een pas met een geïntegreerd deposito als garantie bij uitblijven van maandelijkse afbetaling.

[Voor 10% gewijzigd door ivanwmc op 07-01-2023 19:43]

• Mistraller
balken07 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Met iDEAL ben je niet beschermd tegen fraude of als de betaling misgaat. Met een creditcard wel. iDEAL werkt makkelijk maar is in feite niets meer dan een veredelde overboeking. Ik betaal online het liefst met creditcard om die reden.
Bij OB niet nee, in elk geval wel bij SNS. Maar doordat OB geen ideal heeft heb je óók geen betaalverzoekjes.
In NL is een creditcardtransactie veel minder gebruikelijk trouwens.

---------------

• richard-5
Fidesnl schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:30:
[...]
Dit is onjuist.

Als je alleen in euro’s betaalt lijkt het mogelijk dat deze identiek werkt, maar als je in vreemde valuta betaalt dan merk je wel degelijk dat het niet hetzelfde is.

Met de MasterCard van OB betaal je gewoon de accommodatie / auto huur en naderhand krijg je het geld terug, tegen de dan geldende wisselkoersen!

Met een kredietkaart is het een reservering en wordt de reservering vrijgegeven (je krijgt dus exact hetzelfde bedrag weer vrij op je limiet).
Oeps. Sorry ik had dit alleen in de euro regio gedaan en daardoor had dit nog niet ervaren. Jammer dat dit zo is.

• balken07
Mistraller schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Bij OB niet nee, in elk geval wel bij SNS. Maar doordat OB geen ideal heeft heb je óók geen betaalverzoekjes.
SNS is de enige Nederlandse bank die een aankoopverzekering aanbiedt bij een betaalrekening (alleen SNS Compleet, en geeft 30 dagen dekking wat minder is dan Creditcards, die minimaal 90 dagen dekking bieden). Geen enkele andere Nederlandse bank doet dit. SNS is dus de uitzondering en niet de regel. Dus mijn punt blijft staan (voor mij althans, dat is persoonlijke opvatting).

Dat een creditcard transactie minder gebruikelijk is in Nederland heb ik geen boodschap aan. De rest van Nederland mag lekker onverzekerd z’n aankopen doen, terwijl bij een aanzienlijk deel de creditcard gewoon in de la ligt :) Creditcards zijn bijna overal geaccepteerd in webshops. Ik doe er daarom mijn voordeel mee. Ik betaal immers al om de kaart te hebben. Hopelijk ziet OB er ook heil in om een creditcard te gaan aanbieden in Nederland.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:11
@balken07 Die verzekeringen zijn ook onderhevig aan voorwaarden en er is dus ook zeker geen garantie dat zij jou altijd ( volledig ) gaan vergoeden.
Eigenlijk het enige waar creditcards heel goed in zijn, of tenminste de uitgevers ervan, is als er misbruik wordt gepleegd met jouw kaartgegevens dat zij jou dan eigenlijk altijd wel vergoeden.
Maar dit komt gewoon voort uit dat het hele '' kaartsysteem '' met een nummer, exp datum en cvc ontzettend fraudegevoelig is.
Dit is overigens ook helemaal niet beperkt tot creditcards als je dat dacht(?) ook uitgevers van debitcards hebben hele anti-fraude afdelingen om de fraude met deze gegevens tegen te gaan, eventuele fraudeleuze transacties terug te draaien of te vergoeden.
En zelfs bij de ordinaire Nederlandse banken worden slachtoffers van phishing in de meeste gevallen vergoed, ook al hadden ze 2FA, TAN codes e.d. doorgegeven.

Dan die andere verzekeringen zoals aflever en aankoopverzekering eromheen, allemaal leuk en aardig, maar ik zou zeggen, lees de voorwaarden daarvan maar eens na en besef je dat je hier gewoon voor betaald in vorm van o.a. de kaartbijdrage.
Via reclame wordt dit heel mooi gepresenteerd, in de praktijk... minder.
Mocht Openbank dit willen aanbieden zullen ze hiervoor toch ook wel een bijdrage vragen verwacht ik zo.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:17
JohanNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:37:
@balken07 Die verzekeringen zijn ook onderhevig aan voorwaarden en er is dus ook zeker geen garantie dat zij jou altijd ( volledig ) gaan vergoeden.
Eigenlijk het enige waar creditcards heel goed in zijn, of tenminste de uitgevers ervan, is als er misbruik wordt gepleegd met jouw kaartgegevens dat zij jou dan eigenlijk altijd wel vergoeden.
Maar dit komt gewoon voort uit dat het hele '' kaartsysteem '' met een nummer, exp datum en cvc ontzettend fraudegevoelig is.
Dit is overigens ook helemaal niet beperkt tot creditcards als je dat dacht(?) ook uitgevers van debitcards hebben hele anti-fraude afdelingen om de fraude met deze gegevens tegen te gaan, eventuele fraudeleuze transacties terug te draaien of te vergoeden.
En zelfs bij de ordinaire Nederlandse banken worden slachtoffers van phishing in de meeste gevallen vergoed, ook al hadden ze 2FA, TAN codes e.d. doorgegeven.

Dan die andere verzekeringen zoals aflever en aankoopverzekering eromheen, allemaal leuk en aardig, maar ik zou zeggen, lees de voorwaarden daarvan maar eens na en besef je dat je hier gewoon voor betaald in vorm van o.a. de kaartbijdrage.
Mocht Openbank dit willen aanbieden zullen ze hiervoor toch ook wel een bijdrage vragen verwacht ik zo.
Kun je eens concreet benoemen wat er in de praktijk zo minder aan is dan? Want dit is niet mijn ervaring. Ik heb voor zover ik me kan herinneren drie keer een claim ingediend en die zijn allemaal gehonoreerd.

• JohanNL
kwon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:18:
[...]

Kun je eens concreet benoemen wat er in de praktijk zo minder aan is dan? Want dit is niet mijn ervaring. Ik heb voor zover ik me kan herinneren drie keer een claim ingediend en die zijn allemaal gehonoreerd.
Wat ik bedoel is dat er geen volledige garantie is, wat hier wel werd gesuggereerd en die goede fraudebescherming een noodzakelijk goed is, omdat de betaalmethode op zichzelf fraudegevoelig is.
De andere mogelijke verzekeringen die creditcards vaak hebben zijn niet vanzelfsprekend en hebben op zichzelf ook niets met de eigenschappen van een creditcard temaken.
Zoals de aankoopverzekering die je inmiddels ook op een normale bankrekening van de SNS kunt krijgen.
Al deze verzekeringen zijn niet gratis en kennen hun kleine lettertjes, wat verschilt per product, zoals op hoofdlijnen een eigen risico en/of uitsluiting van tussenpartijen ( zoals Paypal en Alipay )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• balken07
JohanNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:37:

Ik ken de voorwaarden. De aflevergarantie is simpel: als ik niets ontvang en ik kom er met de verkoper niet uit, dan betwist ik de betaling bij de creditcardmaatschappij en krijg ik mijn geld terug. Dat ik er voor betaal is logisch, maar dat is maar €26 per jaar. Wat is de gemiddelde waarde van een online bestelling die jij plaatst? Het is duidelijk dat je geen fan bent van creditcards, maar ik kijk er anders tegenaan. Voor die €26 per jaar ontzorg ik mezelf bij het doen van online aankopen. En die creditcard heb ik toch al voor het huren van auto’s en het boeken van hotels. Daarnaast is fraude detectie iets wat niet beperkt blijft tot creditcards, dat klopt. Met een debit card is je geld echter al van je rekening verdwenen, terwijl je met een creditcard nog de tijd hebt de frauduleuze betaling te betwisten, zodat het niet in rekening gebracht zal worden bij de incasso aan het einde van de maand. Ik hou het geld liever op zak dan het te moeten terughalen. Dit alles is waarom ik een Openbank creditcard verwelkom, en als dat geld kost vind ik dat geen issue. Voor wat hoort wat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• balken07
JohanNL schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:51:
[...]

Wat ik bedoel is dat er geen volledige garantie is, wat hier wel werd gesuggereerd en die goede fraudebescherming een noodzakelijk goed is, omdat de betaalmethode op zichzelf fraudegevoelig is.
De andere mogelijke verzekeringen die creditcards vaak hebben zijn niet vanzelfsprekend en hebben op zichzelf ook niets met de eigenschappen van een creditcard temaken.
Zoals de aankoopverzekering die je inmiddels ook op een normale bankrekening van de SNS kunt krijgen.
Al deze verzekeringen zijn niet gratis en kennen hun kleine lettertjes, wat verschilt per product, zoals op hoofdlijnen een eigen risico en/of uitsluiting van tussenpartijen ( zoals Paypal en Alipay )
Je kunt het blijven gooien op fraudegevoeligheid. Ik vind het wel meevallen, maar het is idd wel een risico. Feit is dat daar compenserende voorwaarden tegenover staan. Als ik met iDEAL afreken, en de webshop geeft niet thuis, dan ben ik het bokje. Tenzij je een SNS compleet betaalrekening hebt. Daarnaast heeft die SNS betaalrekening zijn eigen uitsluitingen. Bijvoorbeeld het uitsluiten van tickets. Als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat of een vlucht annuleert, maar weigert zich aan de wet te houden en niet tot terugbetaling over wil gaan —> met een creditcard draai ik de betaling terug op basis van de aflevergarantie. Met je SNS compleet iDEAL betaling zit je dan op zwart zaad, net als met alle andere Nederlandse betaalrekeningen. Ik zie het hebben van een creditcard als dezelfde logica waarom je een reisverzekering neemt of je inboedel wilt verzekeren. Voor €26 per jaar heb ik veilig online aankopen doen afgedekt.

[Voor 5% gewijzigd door balken07 op 08-01-2023 11:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:52
balken07 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Ideal is wel heel makkelijk voor bijv tikkies en/of betaalverzoeken. Daar zou ik t toch wel graag voor willen. IP staat wel echt op #1 bij mij

• balken07
geishin schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Ideal is wel heel makkelijk voor bijv tikkies en/of betaalverzoeken. Daar zou ik t toch wel graag voor willen. IP staat wel echt op #1 bij mij
Eens voor betaalverzoeken is het top.

• Elandenmelk
Mistraller schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Dat Revolut wél iDeal heeft, betekent niet dat ze ook betaalverzoeken via iDeal hebben. Online betalingen doen en ontvangen via iDeal lijken mij hierdoor duidelijk twee verschillende dingen.

• Mistraller
Elandenmelk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Dat Revolut wél iDeal heeft, betekent niet dat ze ook betaalverzoeken via iDeal hebben. Online betalingen doen en ontvangen via iDeal lijken mij hierdoor duidelijk twee verschillende dingen.
Klopt want betaalverzoeken is een c2c implementatie. Maar als je geen ideal aanbiedt is het meteen al einde verhaal. Als je ideal hebt kan je in elk geval een betaalverzoek voldoen.

---------------

• balken07
Mistraller schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Klopt want betaalverzoeken is een c2c implementatie. Maar als je geen ideal aanbiedt is het meteen al einde verhaal. Als je ideal hebt kan je in elk geval een betaalverzoek voldoen.
Ik zou wegens het kunnen doen van betalingen maar ook betaalverzoeken absoluut een voorstander zijn van iDEAL implementatie door Openbank (en N26 ook). Gemak dient de mens.

• balken07
Iets anders op mijn wensenlijst: een Nederlandse IBAN. Bunq doet het omdat IBAN discriminatie moeilijk blijkt uit te bannen. Ook in Nederland ervaar ik het nog wel eens. Bijvoorbeeld dat bij het afsluiten van een abonnement ze willen dat je een iDEAL betaling van 1 cent doet. Als je met een buitenlandse IBAN aankomt kun je het alleen afsluiten via de winkel. Ze zoeken de randen van de wet dus op, maar vervelend zijn die drempels wel.

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-01 22:04
Vraagje, weet iemand hoelang een overboeking duurt vanaf mijn KNAB bank naar Openbank IBAN?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:44
harmpie21 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:45:
Vraagje, weet iemand hoelang een overboeking duurt vanaf mijn KNAB bank naar Openbank IBAN?
Dat duurt vaak een halve werkdag. In de ochtend boeken is in de middag op de rekening bij mij.

• harmpie21
Joris-Jansen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Dat duurt vaak een halve werkdag. In de ochtend boeken is in de middag op de rekening bij mij.
Thanks!! Neem contact met ze op, heb vrijdagmiddag al overgemaakt, maar staat er nu nog niet op. :?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• TheSander562
harmpie21 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Thanks!! Neem contact met ze op, heb vrijdagmiddag al overgemaakt, maar staat er nu nog niet op. :?
Dat is opzich nog redelijk normaal, aangezien ze vrijdag niet heel snel werken.
En maandag hetzelfde.
Zou dus vanmiddag of morgen pas te verwachten zijn.

[Voor 3% gewijzigd door TheSander562 op 10-01-2023 09:38]

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:45
grotere bedragen duren vaak ook langer

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

harmpie21 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Vrijdagmiddag overboeken, komt vaak overeen met dinsdag middag of woensdag ochtend ontvangen.
Vrijdag ochtend overboeken, met geluk vrijdagmiddag, maar meestal pas maandagmiddag.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@harmpie21 Volgens mij vieren ze in Spanje wel driekoningen en is dan veel dicht. Dus dan lopen overschrijvingen soms ook vertraging op, net als bij alle andere feestdagen. Als je van het ene land naar het andere land overmaakt heb je met feestdagen in beide landen te maken.

• harmpie21
Dank allen voor het bericht. Betaling is gisteren eind van de middag bijgeschreven.
Weet in ieder geval nu wanneer het ongeveer ontvangen wordt. _/-\o_ _/-\o_

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
JeroenE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:10:
@harmpie21 Volgens mij vieren ze in Spanje wel driekoningen en is dan veel dicht. Dus dan lopen overschrijvingen soms ook vertraging op, net als bij alle andere feestdagen. Als je van het ene land naar het andere land overmaakt heb je met feestdagen in beide landen te maken.
Klopt, had openbank eind 2021 gebeld in december en ze gaven toen aan dat de Mastercard kaart die ik extra had bestel later aankwam omdat er veel dingen gewoon dicht waren.

• balken07
JeroenE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:10:
Helaas wel idd. Nog een reden waarom instant payments welkom zijn. Die zijn 24/7 en 365 dagen per jaar beschikbaar.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18
balken07 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Helaas wel idd. Nog een reden waarom instant payments welkom zijn. Die zijn 24/7 en 365 dagen per jaar beschikbaar.
In veel Europese landen is next-day interbancaire overschrijving al ongehoord snel. Ben het met je eens hoor, maar op dit gebied loopt Nederland nu eens op de troepen vooruit. (Nouja, als ze instant via SEPA Instant zouden doen dan... 8)7 )

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Gaat lekker hoor: 1:1%

• JohanNL
Nu dat ik de app open staat er een bericht klaar dat ' de open spaarrekening nog beter is geworden ', met die 1,1% rente.
Echter was deze rente al sinds rond 20 december geldig.

Gaat inderdaad lekker zo, maar helaas heeft bunq inmiddels wel een beter alternatief met 1,31% rente vrij opneembaar mét net zoals Openbank gelijk uit te geven via hun betaalrekening.
Moet je wel een betaalrekening van ze afnemen volgens mij, maar dat heb je er natuurlijk ook zo uit met een beetje spaargeld.
Dus hopelijk verhoogd Openbank binnenkort de rente opnieuw :)

[Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 12-01-2023 21:39]

• RobertMe
Ik wil een rekening bij Openbank gaan openen, zowel als betaalrekening met de Openbank Pay optie (Nee Rabobank, ik ga niet overstappen naar Google Pay) als voor de lucratievere rente (tijdelijk 2% tot 10k en daarboven en daarna 1,1%. Meer dan in NL te krijgen en komt in de buurt van Renault).

Maar weet iemand hoe het daarbij zit met bronbelasting? Raisin vermeld bij Orange Bank (dat bij Raisin via Spanje verloopt) dat er 19% bronbelasting wordt ingehouden in Spanje. Om dat te voorkomen krijg je een vooringevuld formulier waar je nog maar een handtekening onder hoeft te zetten. Is dit ook het geval voor Openbank? Dat ze al alles aanleveren en je met een krabbel klaar bent om te voorkomen dat deze Spaanse belasting wordt ingehouden.

• bcome
  • Laatst online: 20:08
RobertMe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:32:
Ik wil een rekening bij Openbank gaan openen, zowel als betaalrekening met de Openbank Pay optie (Nee Rabobank, ik ga niet overstappen naar Google Pay) als voor de lucratievere rente (tijdelijk 2% tot 10k en daarboven en daarna 1,1%. Meer dan in NL te krijgen en komt in de buurt van Renault).

Maar weet iemand hoe het daarbij zit met bronbelasting? Raisin vermeld bij Orange Bank (dat bij Raisin via Spanje verloopt) dat er 19% bronbelasting wordt ingehouden in Spanje. Om dat te voorkomen krijg je een vooringevuld formulier waar je nog maar een handtekening onder hoeft te zetten. Is dit ook het geval voor Openbank? Dat ze al alles aanleveren en je met een krabbel klaar bent om te voorkomen dat deze Spaanse belasting wordt ingehouden.
Even zoeken op "bronbelasting" in dit topic geeft deze informatie:
XhaiKhaL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:52:
Ik heb net even met Openbank gebeld over die ingehouden 19% bronbelasting. De medewerker gaf aan dat het een bij hun bekend probleem was waarbij klanten uit 2020 per abuis aangemerkt zijn als Spaanse burgers in hun systeem waardoor deze bronbelasting onterecht werd ingehouden. Het gaat echter voor alle klanten opgelost worden en de ingehouden bronbelasting zal worden teruggestort maar voor de zekerheid heeft de medewerker mijn klantgegevens even naar de betreffende afdeling doorgestuurd.

Ik heb er door de snelle erkenning van het probleem en de bijbehorende uitleg wel vertrouwen in dat dit opgelost gaat worden maar de zaak kan denk ik wel bespoedigd worden door even te bellen (en het was ook in een paar minuutjes geregeld, mits je de juiste aan de lijn krijgt).
Er wordt dus als het goed is geen bronbelasting ingehouden.

• RobertMe
bcome schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Even zoeken op "bronbelasting" in dit topic geeft deze informatie:

[...]

Er wordt dus als het goed is geen bronbelasting ingehouden.
Thanks, ik had wel gezocht op bron / belasting in dit topic maar dat gaf nogal wat "ruis" en deze post klaarblijkelijk over het hoofd gezien.

Kan dan evt wel iemand bevestigen dat dit inderdaad het geval is? En je automatisch geen bronbelasting betaald? Immers verwijst deze specifieke post naar "is een foutje en wordt opgelost". Maar of dat intussen, 2 jaar later, zo is weet ik dan nog niet :) (uiteraard doel ik dan op het "moet niet automatisch ingehouden worden" en niet op de "wordt alsnog nu achteraf recht getrokken", laatstgenoemde is voor mij als nieuwe klant immers niet relevant :p)

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:00
Er wordt geen bronbelasting ingehouden. Je hoeft hier niets voor te doen. Toentertijd is er 1 maand ten onrechte bronbelasting ingehouden, maar snel weer hersteld. Je hoeft je hieromtrent geen zorgen te maken.

• pascalw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Hier ook aan het experimenteren met Openbank. Openbank is tot nu de enige bank die ik gevonden heb waarbij NFC payments werken met GrapheneOS zonder Google Play Serivces. Wel jammer dat de Maestro kaart bij mobiel betalen alsnog als Mastercard debit card gezien wordt. De acceptatie hiervan is op dit moment nog wisselend merk ik, zal later dit jaar wel verbeteren als Maestro uitgefaseerd wordt.

Binnenkort eens proberen of Garmin Pay met Openbank wél als Maestro gezien worden.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:47

page404

Website says no

Ik kan de ccv code niet raadplegen. Heb al gebeld, ze zeggen “probeer het via de website”. Ook al gedaan maar zelfde probleem. Alleen een vage foutmelding. Raar dat ze niet kunnen zien of het een algemene storing is of een probleem bij mij.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• TheSander562
page404 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:55:
Ik kan de ccv code niet raadplegen. Heb al gebeld, ze zeggen “probeer het via de website”. Ook al gedaan maar zelfde probleem. Alleen een vage foutmelding. Raar dat ze niet kunnen zien of het een algemene storing is of een probleem bij mij.
Het is in iedergeval niet globaal.
Heb net gekeken en kon mijn ccv code wel zien.

• Elandenmelk
TheSander562 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Het is in iedergeval niet globaal.
Heb net gekeken en kon mijn ccv code wel zien.
Bij mij ook geen problemen. Zowel bij Maestro als Mastercard.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

page404 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:55:
Heb je een Adblocker aan staan? Danwel pihole, adguard dns of NextDNS?

Daar sluipt soms een entry in een van de lijstjes in die bepaalde functies van Openbank blokkeert.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:47

page404

Website says no

@TheSander562 @Elandenmelk @Get!em later op de dag werkte het wel gewoon. Vreemd.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• RobertMe
Afgelopen zaterdag een rekening aangevraagd, intussen (vannacht) mail ontvangen dat alles geactiveerd is.
Zoals ik al gemerkt had is dit dan zonder spaarrekening die ik apart moet openen. Maar klopt het dan dat ik voor de 6 maanden 2% rente (tot €10k) ik bij het aanvragen van het account / de betaalrekening ik al gebruik had moeten maken van de "welkom" actiecode? Want dat was mij niet duidelijk. Omdat je dus een betaalrekening opent met het "klant worden", en het openen van de spaarrekening dus een losse actie is.

Overigens ging het aanmelden ook niet heel vloeiend. Meteen na ontvangen van het rekeningnummer, en dan de uitleg voor overboeking te doen ter verificatie, €1 over gemaakt vanaf mijn Rabo rekening. Dit zou volgens Rabo een instant payment zijn, wat ook wel klopte aangezien ik het bedrag meteen terug gestort kreeg als mislukte betaling. Toen ik een uur later opnieuw wilde proberen stond er echter nog een nieuwe overboeking, dus Rabo heeft het automatisch opnieuw geprobeerd.
Vervolgens kreeg ik 's avonds een mail dat de ID kaart niet goed leesbaar was, dus deze opnieuw geupload (/nieuwe foto dan).
En gisterochtend kreeg ik een mail dat ze nog aan het wachten waren op de overboeking. Vervolgens nog maar €1 over gemaakt en een uurtje later of zo vervolgens 2x een SMS van OpenBank dat er €1 was bijgeschreven. Met intussen op de geactiveerde rekening dan de bevestiging dat het inderdaad om 2x €1 gaat en ook de overboeking van zaterdag uiteindelijk is aangekomen.

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Drie keer opnieuw foto van ID gemaakt, en nog kunnen ze niet activeren.

• Elandenmelk
Boerenlater schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:42:
Drie keer opnieuw foto van ID gemaakt, en nog kunnen ze niet activeren.
Al gebeld? Wellicht kunnen ze wat voor je betekenen. Klantenservice is naar mijn ervaring heel behulpzaam.

• richard-5
RobertMe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:50:
Afgelopen zaterdag een rekening aangevraagd, intussen (vannacht) mail ontvangen dat alles geactiveerd is.
Zoals ik al gemerkt had is dit dan zonder spaarrekening die ik apart moet openen. Maar klopt het dan dat ik voor de 6 maanden 2% rente (tot €10k) ik bij het aanvragen van het account / de betaalrekening ik al gebruik had moeten maken van de "welkom" actiecode? Want dat was mij niet duidelijk. Omdat je dus een betaalrekening opent met het "klant worden", en het openen van de spaarrekening dus een losse actie is.
Dit probleem had ik ook, gewoon even bellen met de klantenservice en dan corrigeren ze dit alsnog. Zoals eerder gemeld is de klantenservice redelijk adequaat.

• RobertMe
richard-5 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Dit probleem had ik ook, gewoon even bellen met de klantenservice en dan corrigeren ze dit alsnog. Zoals eerder gemeld is de klantenservice redelijk adequaat.
Gebeld, maar "no dice". An zich geen probleem om te regelen, ik moet alleen even de beveilingscode(?) die per post verzonden wordt afwachten. Daarmee / daarna kunnen ze het voor mij regelen :)

Overigens is dat inspreken van documentnummer van de id kaart ook niet echt handig. Eerste keer was het volledig verkeerd verstaan en tweede keer zat er nog een foutje in. Daarna werd ik wel automatisch alsnog doorverbonden en kreeg ik ook binnen 5 seconden een medewerker aan de lijn. Dus in zoverre prima klantenservice, maar vooraf al proberen klant op te zoeken schiet voor mij niks op.

• richard-5
RobertMe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Gebeld, maar "no dice". An zich geen probleem om te regelen, ik moet alleen even de beveilingscode(?) die per post verzonden wordt afwachten. Daarmee / daarna kunnen ze het voor mij regelen :)

Overigens is dat inspreken van documentnummer van de id kaart ook niet echt handig. Eerste keer was het volledig verkeerd verstaan en tweede keer zat er nog een foutje in. Daarna werd ik wel automatisch alsnog doorverbonden en kreeg ik ook binnen 5 seconden een medewerker aan de lijn. Dus in zoverre prima klantenservice, maar vooraf al proberen klant op te zoeken schiet voor mij niks op.
Die codes heb je wel nodig om een aantal zaken te kunnen regelen, Dus nog even geduld.

Ik spreek het nummer nooit in en wacht gewoon een paar seconden en wordt dan doorverbonden zonder problemen.

• RobertMe
Vandaag mijn Openbank pinpas ontvangen. Alleen snap ik niet goed "wat ik nu heb". Als in: het is een Maestro pas zoals nu nog gangbaar. Maar achterop staat een leeg CVC vakje, en in de app kan ik een CVV code behorende tot de pas opvragen.

Betekent dit dat de pas digitaal/qua protocollen een Maestro pas is? Maar de bijgesloten nummers behoren tot een Mastercard Debit pas? (Zoals nu uitgerold wordt aangezien Mastercard deze zomer stopt met het uitgeven van Maestro passen)
En zo ja: kan ik hiermee dan ook online betalen "zoals met creditcard"? Ik heb nu van Rabo namelijk een creditcard, maar gebruik deze alleen bij AliExpress en een, buitenlands, abonnement / dienst. Als ik met deze pas van Openbank dat ook kan dan kan ik de CC dus opzeggen :p Zou overigens ook verklaren waar die "online betalingen" van Openbank vandaan komt. Want zonder iDeal support kon ik die niet plaatsen.

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@RobertMe De pas, welke je nu ontvangen hebt, is de Maestro pas.
Bij de Mastercard Debit van Openbank staat achterop de pas, wel de CVV code, en deze card dien je apart nog te bestellen (en hiervoor moet je ook eenmalig betalen)

Met de Mastercard Debit kan je idd ook gewoon online betalen, zelf ben ik er wel tevreden over, en hier ook geen (maandelijks)betaalde credit card meer (Openbank Mastercard debit, in ICS Go Visa credit card)

• JohanNL
@RobertMe Die CVC van de Mastro pas kun je opvragen in de app en heb je nodig voor Apple pay, voor de rest kun je er niets mee geloof ik, ook geen credit/debit betalingen.

• RobertMe
ReBr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:58:
Met de Mastercard Debit kan je idd ook gewoon online betalen, zelf ben ik er wel tevreden over, en hier ook geen (maandelijks)betaalde credit card meer (Openbank Mastercard debit, in ICS Go Visa credit card)
Mag ik je vragen waarom je die ICS card nog hebt? Of beter gezegd: heeft dat dan toch te maken met beperkingen van de Mastercard Debit pas?
Heb ook nog even zitten zoeken maar geen duidelijke conclusie kunnen vinden. Is de (online) acceptatie van Debit nu identiek aan credit? Of zit daar toch nog verschil in? Met andere woorden: kun je gewoon overal waar creditcard staat het Debit pasnummer + vervalnummer + CVC invullen en het werkt? Op een pagina van Mastercard zelf stond dat de acceptatie "vrijwel" gelijk was of iets dergelijks. Dat doet mij dus denken dat er alsnog een verschil is.

Van AliExpress kan ik (bv) wel vinden dat zij Mastercard Debit accepteren. Maar bij Contabo (Duitse hosting provider) staat echt overal "creditcard".

Want voor €2 die R42 Mastercard bestellen om vervolgens €1,50 p/m te besparen op mijn Rabo pakket is een nobrainer :p Mijn Rabo pas vervalt wel dit jaar. Maar ik verwacht eigenlijk dat ik dan alsnog een Maestro pas krijg, of dat ze met Vpay komen aanzetten. Dus dan kan ik net zo goed nu naar Mastercard Debit overstappen bij OB.

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jazeker,

De ICS Go card heb ik idd er nog bij, altijd handig om nog een Visa (Credit) te hebben, als de Mastercard debit niet geaccepteerd wordt.
Dit is mij tot nu toe nog niet overkomen bij online bestellingen.

Bij de Mastercard debit van Openbank maak je idd gebruik van nummer, vervaldata, CVC, en als extra beveiliging een 3Dsecure code, aangevuld met een sms beveiligingscode.
RobertMe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Mag ik je vragen waarom je die ICS card nog hebt? Of beter gezegd: heeft dat dan toch te maken met beperkingen van de Mastercard Debit pas?
Heb ook nog even zitten zoeken maar geen duidelijke conclusie kunnen vinden. Is de (online) acceptatie van Debit nu identiek aan credit? Of zit daar toch nog verschil in? Met andere woorden: kun je gewoon overal waar creditcard staat het Debit pasnummer + vervalnummer + CVC invullen en het werkt? Op een pagina van Mastercard zelf stond dat de acceptatie "vrijwel" gelijk was of iets dergelijks. Dat doet mij dus denken dat er alsnog een verschil is.

Van AliExpress kan ik (bv) wel vinden dat zij Mastercard Debit accepteren. Maar bij Contabo (Duitse hosting provider) staat echt overal "creditcard".

Want voor €2 die R42 Mastercard bestellen om vervolgens €1,50 p/m te besparen op mijn Rabo pakket is een nobrainer :p Mijn Rabo pas vervalt wel dit jaar. Maar ik verwacht eigenlijk dat ik dan alsnog een Maestro pas krijg, of dat ze met Vpay komen aanzetten. Dus dan kan ik net zo goed nu naar Mastercard Debit overstappen bij OB.

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
ReBr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:52:
Jazeker,

De ICS Go card heb ik idd er nog bij, altijd handig om nog een Visa (Credit) te hebben, als de Mastercard debit niet geaccepteerd wordt.
Dit is mij tot nu toe nog niet overkomen bij online bestellingen.

Bij de Mastercard debit van Openbank maak je idd gebruik van nummer, vervaldata, CVC, en als extra beveiliging een 3Dsecure code, aangevuld met een sms beveiligingscode.

[...]
Een credit card is helaas een must indien je auto's wilt huren.

• RobertMe
glatuin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Een credit card is helaas een must indien je auto's wilt huren.
Niet dat ik je niet geloof, maar Openbank schrijft er dit over:
Een betaalpas waarmee je wereldwijd online en in fysieke winkels kunt betalen, hotelovernachtingen kunt reserveren of een auto kunt huren.​
bron

En heeft dat niet ook te maken met limiet van reserveringen? Volgens mij heeft Maestro een lagere limiet dan creditcard? Maar het kan dus zijn dat Debit & Credit dezelfde limiet hebben?
Mijn indruk is intussen in ieder geval dat het verschil tussen Debit & Credit ook letterlijk alleen dat is. De een schrijft het direct af en de ander doe je "op afbetaling" (/aan het einde van de maand). Maar dus dezelfde techniek met hetzelfde achterliggende betaalnetwerk.

• U123456
@RobertMe: kijk even terug in dit topic, er staan al aardig wat tips over wel of geen autohuur met een debitcard: 'Autohuur' in topic Openbank.NL

• RobertMe
U123456 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:07:
@RobertMe: kijk even terug in dit topic, er staan al aardig wat tips over wel of geen autohuur met een debitcard: 'Autohuur' in topic Openbank.NL
Woeps, inderdaad al (te) vaak besproken. Tweeledig dus: soms wordt een debit card alsnog geweigerd door een autoverhuurder of hotel; En de borg is bij debit echt een afschrijving en later een terugboeking. Terwijl het bij een CC een reservering is die niet wordt afgeschreven (dus maar 1 boeking vs 2 boekingen en bedrag blijft überhaupt op rekening staan en dus "behoud van rente" als dat van toepassing is (eigenlijk niet bij betaalrekening :p)).

Nu heb ik beiden nog nooit gedaan met mijn CC dus zonder CC zal ik wel overleven :) En verder omschrijven die posts inderdaad in veel gevallen dat de Mastercard (debit) online prima werkt en hetzelfde geaccepteerd wordt. Dus dan moet dat voor mijn incidentele buitenlandse aankoop / abonnement ook wel goed komen.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
JohanNL schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:59:
@RobertMe Die CVC van de Mastro pas kun je opvragen in de app en heb je nodig voor Apple pay, voor de rest kun je er niets mee geloof ik, ook geen credit/debit betalingen.
Wel hoor, je kan hiermee gewoon online betalen waar het rood blauwe logo is aangegeven. Bijvoorbeeld op AliExpress.

Web Enrichment

• Datisraar
Zijn we nog meer hier, die vanaf Rabobank overmaken maar de overboeking niet als Instant Payment zien gaan? Is bij mij opeens veranderd vandaag met een overboeking naar OB.
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee