Één van mijn doelen van het nemen van OpenBank was de Google-loze NFC betalingen op mijn telefoon. Helaas werkt het maar bij ongeveer de helft van de winkels; krijg bij minstens de helft van de winkels
pas geweigerd. Vandaag eens over gebeld met OB - het is een bekend probleem, geen oplossingstermijn over bekend.
Heb bij een kleinere winkel waar mijn NFC betaling werd geweigerd eens gevraagd welke betaalvormen ze nou eigenlijk technisch afnemen. Het antwoord was dat ze de meeste uitgebreide vorm hebben afgenomen om ook toeristen met allerlei creditcards te kunnen laten betalen. In hun kassa zien ze een MasterCard betaling die wordt geweigerd door de bank om onbekende reden als ik betaal met NFC. Idem dito bij de Etos. (Terwijl ik OpenBank Pay heb gekoppeld op de Maestro-pas, niet de MasterCard.)
Betalen met de fysieke Maestro-pas lukt dan op dezelfde betaalterminal wel.
Daarnaast is er een ander nadeel met die fysieke Maestro-pas van OpenBank. Als je daar meerdere contactloze betalingen mee hebt gedaan (€50 cumulatief ofzo?) moet je je pincode invoeren, maar, anders dan bij de Rabo Wereldpas, kan ik die pincode dan niet direct intoetsen tijdens een contactloze betaling, maar moet ik
met chip de pas invoeren als dit gebeurt. Wat me daarbij het meeste stoort is dat de betaling eerst volledig wordt afgebroken en ik de cassière dan moet vragen om de betaling opnieuw te starten. Het is niet een herstart die je als klant zelf kan initiëren op de terminal. Op de terminal zie ik één seconde "gebruik chip" of iets dergelijks in beeld en dan een groot rood kruis maar de cassière ziet een mislukte betaalpoging en wil dan al bijdehand doen en zeggen dat deze pas bij hun helemaal niet wordt geaccepteerd (terwijl dat niet zo is).
Het lijkt erop dat het hele Ahold-concern (AH, Etos etc.) puur Maestro-only is en totaal niet met de systemen van OpenBank lijkt te werken.
Bij de Dirk supermarkten kan ik altijd prima betalen en werkt OB altijd prima. 🤷♂️
In elk geval over het algemeen gewoon meer gedoe met OpenBank dan met Rabo of Bunq (ten tijde dat ze nog Google-loze NFC hadden). Kan OB niet aanraden als je op zoek bent naar gemak in fysieke winkels in NL.
Inmiddels wel goede ervaringen met de R42 eCommerce MasterCard. Al luttele euro's mee bespaard ten opzichte van de Rabo MasterCard betalingen! Nog nergens geweigerd en verschillende valuta ook. 👌
O ja wat ook zo knullig is; de mailtjes die ik krijg van OpenBank zijn vaak multi-part plaintext + HTML, waarvan de plaintext in het Spaans is en de HTML versie in het Nederlands. Leuke bugs nog zoals deze af en toe, beetje knullig. 😅
[Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 25-11-2022 23:10]