• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:40
Ik kwam er vandaag achter dat je de eerste 3 maanden na het openen van je OpenBank rekening niet meer dan 3.000 euro per dag kunt overmaken. Bij grotere bedragen moet je telkens de klantenservice bellen die de transactie telefonisch voor je doet.

Wellicht handige info voor degene die klant willen worden. Dit is voor mij reden om deze bank (nog) niet actief te gaan gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door Jdome op 24-11-2022 17:48]

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-03 18:22
Jdome schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:48:
Ik kwam er vandaag achter dat je de eerste 3 maanden na het openen van je OpenBank rekening niet meer dan 3.000 euro per dag kunt overmaken. Bij grotere bedragen moet je telkens de klantenservice bellen die de transactie telefonisch voor je doet.

Wellicht handige info voor degene die klant willen worden. Dit is voor mij reden om deze bank (nog) niet actief te gaan gebruiken.
Wil jij zoveel geld over gaan zetten dan vanuit Openbank? :P

• Jdome
TheSander562 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:51:
[...]

Wil jij zoveel geld over gaan zetten dan vanuit Openbank? :P
Tja, doe wel eens overschrijvingen die boven de 3000 gaan en daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat je niet zelf je spaargeld vanaf je Openbank spaarrekening zelfstandig over kunt boeken naar een andere (NL) bank.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:00

Perkouw

Moderator General Chat
Jdome schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:48:

Dit blijft bij grotere bedragen hoor ;)

• Jdome
Perkouw schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:49:
[...]

Ah ben benieuwd. De medewerker die ik aan de lijn had vertelde me dat dit alleen de eerste 3 maanden zo is..

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:00
De Eerste 6 maanden krijg je 2% rente op de eerste 10k.Laat het voorlopig lekker staan

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Jdome schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:10:
[...]

Ah ben benieuwd. De medewerker die ik aan de lijn had vertelde me dat dit alleen de eerste 3 maanden zo is..
Perkouw schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:50:
Meer mensen last van dat je geen overboeking kan doen vanaf je rekening? Zojuist telefonisch contact opgenomen en werd er gemeld dat er ''een technische storing'' was, maar vind er nergens iets over terug. Ook werd die opmerking pas gedaan nadat ik aangaf codes alles netjes te ontvangen en ingevuld te hebben. ''Oh ja nee dan heeft dat te maken met een technische storing''. Uhu uhu...

Voelde nogal als afwimpelen dus dacht even hier checken. :)

Foutje aan de kant v.d. klantenservice, terug gebeld. Had te maken met limiet van boeking die je via app/web mag doen. Boven een bepaald bedrag moeten ze het voor je inkloppen kennelijk. :O
En dit is....nog steeds zo. Haha.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Begin van het jaar lag de grens bij € 25.000

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 12:02
feddesman schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:12:
De Eerste 6 maanden krijg je 2% rente op de eerste 10k.Laat het voorlopig lekker staan
Dat ga ik ook eens doen. Verder nog voor en nadelen aan een spaarrekening daar?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:31
Jdome schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:54:
[...]

Tja, doe wel eens overschrijvingen die boven de 3000 gaan en daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat je niet zelf je spaargeld vanaf je Openbank spaarrekening zelfstandig over kunt boeken naar een andere (NL) bank.
Vind ik vrij normaal. De ABN belt mij ook om extra te bevestigen bij grotere overboekingen. Nu ligt de grens bij ABN wat hoger vermoed ik, maar die bank kent me ook al heel lang.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:21
rechtsherstel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:56:
Begin van het jaar lag de grens bij € 25.000
Ligt het nog steeds.
Perkouw schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:49:
[...]

Nee dus.

[Voor 32% gewijzigd door Wietsee. op 25-11-2022 11:38]

Web Enrichment

• Jdome
glatuin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:27:
[...]

Vind ik vrij normaal. De ABN belt mij ook om extra te bevestigen bij grotere overboekingen. Nu ligt de grens bij ABN wat hoger vermoed ik, maar die bank kent me ook al heel lang.
Dan zal ik wel "verwend" zijn met zowel ING als Rabobank. Bij beide banken heb ik geen enkel probleem om mijn limiet te verhogen en grotere bedragen zelfstandig over te boeken.

• icecreamfarmer
Jdome schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:37:
[...]

Dan zal ik wel "verwend" zijn met zowel ING als Rabobank. Bij beide banken heb ik geen enkel probleem om mijn limiet te verhogen en grotere bedragen zelfstandig over te boeken.
Bij rabobank ligt het bij 50k. Althans dat had ik toen ik mijn huis deels met eigen vermogen wilde betalen.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Wietsee. schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:29:
[...]

Ligt het nog steeds.

[...]

Nee dus.
Ik heb anders nog steeds dat ik dergelijke bedragen telefonisch moet doen hoor. . .

• Jdome
icecreamfarmer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:41:
[...]

Bij rabobank ligt het bij 50k. Althans dat had ik toen ik mijn huis deels met eigen vermogen wilde betalen.
Klopt! Vind ik veel acceptabeler dan 3k 8)7.
Het is natuurlijk goed dat ze aan beveiliging doen, maar met pincode, SMS authenticatie én elektronische handtekening lijkt het mij wel veilig genoeg..

[Voor 21% gewijzigd door Jdome op 25-11-2022 11:54]

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:21
Perkouw schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb anders nog steeds dat ik dergelijke bedragen telefonisch moet doen hoor. . .
Grens ligt bij €25k recent getest :9 .https://tweakers.net/i/N7PDcKU_cLQBFLeBIGQ0e9zua9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4Udu23ZZh1myaEP2Zx9BE6R.png?f=fotoalbum_large

Web Enrichment

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Wietsee. schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:06:
[...]

Grens ligt bij €25k recent getest :9 .[Afbeelding]
Hahah die snap ik, maar boekingen hoger blijf je dus houden dat je telefonisch contact moet houden. Dat is wat ik probeerde aan te geven. Ongeacht of je langer dan 3 maanden binnen bent voor zover ik weet maar dat beredeneer ik puur vanuit mezelf :P n=1 :+

[Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 25-11-2022 13:15]

• JoostVerh
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik krijg bij het opvragen van mijn CVV code binnen de app de melding: De internetverbinding ligt eruit, controleer dit en probeer het opnieuw. Doe ik hetzelfde op de website dan staat er is een fout probeer het opnieuw.

Contact gehad met helpdesk en die zeggen cache verwijderen inmiddels gedaan maakt niets uit ook nog in een incognitoscherm gedaan geen verschil en zelfs niet in een andere browser.

Mijn pincode opvragen gaat wel zonder problemen.

Iemand anders dit ook wel eens gehad?

• feddesman
JoostVerh schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:13:
Ik krijg bij het opvragen van mijn CVV code binnen de app de melding: De internetverbinding ligt eruit, controleer dit en probeer het opnieuw. Doe ik hetzelfde op de website dan staat er is een fout probeer het opnieuw.

Contact gehad met helpdesk en die zeggen cache verwijderen inmiddels gedaan maakt niets uit ook nog in een incognitoscherm gedaan geen verschil en zelfs niet in een andere browser.

Klopt , ik ervaar hetzelfde

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 14:20
Één van mijn doelen van het nemen van OpenBank was de Google-loze NFC betalingen op mijn telefoon. Helaas werkt het maar bij ongeveer de helft van de winkels; krijg bij minstens de helft van de winkels pas geweigerd. Vandaag eens over gebeld met OB - het is een bekend probleem, geen oplossingstermijn over bekend.

Heb bij een kleinere winkel waar mijn NFC betaling werd geweigerd eens gevraagd welke betaalvormen ze nou eigenlijk technisch afnemen. Het antwoord was dat ze de meeste uitgebreide vorm hebben afgenomen om ook toeristen met allerlei creditcards te kunnen laten betalen. In hun kassa zien ze een MasterCard betaling die wordt geweigerd door de bank om onbekende reden als ik betaal met NFC. Idem dito bij de Etos. (Terwijl ik OpenBank Pay heb gekoppeld op de Maestro-pas, niet de MasterCard.)
Betalen met de fysieke Maestro-pas lukt dan op dezelfde betaalterminal wel.

Daarnaast is er een ander nadeel met die fysieke Maestro-pas van OpenBank. Als je daar meerdere contactloze betalingen mee hebt gedaan (€50 cumulatief ofzo?) moet je je pincode invoeren, maar, anders dan bij de Rabo Wereldpas, kan ik die pincode dan niet direct intoetsen tijdens een contactloze betaling, maar moet ik met chip de pas invoeren als dit gebeurt. Wat me daarbij het meeste stoort is dat de betaling eerst volledig wordt afgebroken en ik de cassière dan moet vragen om de betaling opnieuw te starten. Het is niet een herstart die je als klant zelf kan initiëren op de terminal. Op de terminal zie ik één seconde "gebruik chip" of iets dergelijks in beeld en dan een groot rood kruis maar de cassière ziet een mislukte betaalpoging en wil dan al bijdehand doen en zeggen dat deze pas bij hun helemaal niet wordt geaccepteerd (terwijl dat niet zo is).

Het lijkt erop dat het hele Ahold-concern (AH, Etos etc.) puur Maestro-only is en totaal niet met de systemen van OpenBank lijkt te werken.
Bij de Dirk supermarkten kan ik altijd prima betalen en werkt OB altijd prima. 🤷‍♂️

In elk geval over het algemeen gewoon meer gedoe met OpenBank dan met Rabo of Bunq (ten tijde dat ze nog Google-loze NFC hadden). Kan OB niet aanraden als je op zoek bent naar gemak in fysieke winkels in NL.

Inmiddels wel goede ervaringen met de R42 eCommerce MasterCard. Al luttele euro's mee bespaard ten opzichte van de Rabo MasterCard betalingen! Nog nergens geweigerd en verschillende valuta ook. 👌

O ja wat ook zo knullig is; de mailtjes die ik krijg van OpenBank zijn vaak multi-part plaintext + HTML, waarvan de plaintext in het Spaans is en de HTML versie in het Nederlands. Leuke bugs nog zoals deze af en toe, beetje knullig. 😅

[Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 25-11-2022 23:10]

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• JoostVerh
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik heb mijn cvv kunnen achterhalen door het nog een keer op te vragen in de app maar dan deze keer met 4G ipv Wifi.

Later bleek ik het ook op de website voor elkaar te krijgen door zowel Adguard Home als Ublock Origin voor openbank.nl uit te zetten.

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:22
gertvdijk schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:07:
Één van mijn doelen van het nemen van OpenBank was de Google-loze NFC betalingen op mijn telefoon. Helaas werkt het maar bij ongeveer de helft van de winkels; krijg bij minstens de helft van de winkels pas geweigerd. Vandaag eens over gebeld met OB - het is een bekend probleem, geen oplossingstermijn over bekend.

Heb bij een kleinere winkel waar mijn NFC betaling werd geweigerd eens gevraagd welke betaalvormen ze nou eigenlijk technisch afnemen. Het antwoord was dat ze de meeste uitgebreide vorm hebben afgenomen om ook toeristen met allerlei creditcards te kunnen laten betalen. In hun kassa zien ze een MasterCard betaling die wordt geweigerd door de bank om onbekende reden als ik betaal met NFC. Idem dito bij de Etos. (Terwijl ik OpenBank Pay heb gekoppeld op de Maestro-pas, niet de MasterCard.)

Daarnaast is er een ander nadeel met die fysieke Maestro-pas van OpenBank. Als je daar meerdere contactloze betalingen mee hebt gedaan (€50 cumulatief ofzo?) moet je je pincode invoeren, maar, anders dan bij de Rabo Wereldpas, kan ik die pincode dan niet direct intoetsen tijdens een contactloze betaling, maar moet ik met chip de pas invoeren als dit gebeurt. Wat me daarbij het meeste stoort is dat de betaling eerst volledig wordt afgebroken en ik de cassière dan moet vragen om de betaling opnieuw te starten. Het is niet een herstart die je als klant zelf kan initiëren op de terminal. Op de terminal zie ik één seconde "gebruik chip" of iets dergelijks in beeld en dan een groot rood kruis maar de cassière ziet een mislukte betaalpoging en wil dan al bijdehand doen en zeggen dat deze pas bij hun helemaal niet wordt geaccepteerd (terwijl dat niet zo is).

Het lijkt erop dat het hele Ahold-concern (AH, Etos etc.) puur Maestro-only is en totaal niet met de systemen van OpenBank lijkt te werken.
Bij de Dirk supermarkten kan ik altijd prima betalen en werkt OB altijd prima. 🤷‍♂️

In elk geval over het algemeen gewoon meer gedoe met OpenBank dan met Rabo of Bunq (ten tijde dat ze nog Google-loze NFC hadden). Kan OB niet aanraden als je op zoek bent naar gemak in fysieke winkels in NL.

Inmiddels wel goede ervaringen met de R42 eCommerce MasterCard. Al luttele euro's mee bespaard ten opzichte van de Rabo MasterCard betalingen! Nog nergens geweigerd en verschillende valuta ook. 👌

O ja wat ook zo knullig is; de mailtjes die ik krijg van OpenBank zijn vaak multi-part plaintext + HTML, waarvan de plaintext in het Spaans is en de HTML versie in het Nederlands. Leuke bugs nog zoals deze af en toe, beetje knullig. 😅
Die NFC-betaalfunctie van de Openbank-app is ook ruk. Ik heb alle combinaties geprobeerd:
  • Openbank-app i.c.m. Maestro
  • Openbank-app i.c.m. Mastercard
  • Google Pay i.c.m. Maestro
  • Google Pay i.c.m. Mastercard
De enige die consequent goed werkt is de laatste, Google Pay i.c.m. Mastercard. Die doet het zelfs in het vliegtuig.

Als je een Google-loze Maestro-betaalapp zoekt dan kan ik je die van ASN Bank aanraden. Die gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid en is in NL nooit geweigerd. Werkt ook prima bij de meer 'exotische' contactloze terminals zoals de slagboom van parkeergarages, OV, onbemande tankstations, retourpinnen etc.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22

Get!em

Oh die ja!

JoostVerh schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:13:

Ja, komt door DNS filtering Adblock filtering via apps zoals NextDNS, Adguard Dns, Ka-Block!, etc etc. Die even uitzetten.
Kan ook zijn dat het op netwerk niveau is ingesteld op je router (of werk-WiFi).

Zijn meer functies die daarop blokkeren in de app, waaronder ook de App —> veilige/toegestane devices.

Ik heb eigenlijk nog nooit de moeite genomen om de logs in te duiken welk ad-filter nu de oorzaak is (heb er 12 aanstaan in NextDNS) en welke url van Openbank geblokkeerd wordt. Zal binnenkort eens kijken.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Toch direct even gekeken. Komt voornamelijk door tagmanagers, app statistieken en monitoring.

Daarvan is de WeStats de daardwekelijke blokkade voor zover ik kan zien.

Wat mij betreft een fout van de programmeur om statistieken en monitoring synchroon in-line je app logica te laten blokkeren.

[Voor 93% gewijzigd door Get!em op 26-11-2022 12:43]

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:48

Google Pay implementatie is duidelijk niet vlekkeloos. Ik gebruik echter zelf een iPhone (en dus Apple Pay) en heb bij geen enkele winkel problemen. Ik kom zelf ook bij Dirk en AH. De fysieke pasjes gebruik ik nooit in Nederland. Misschien een iPhone nemen aangezien OB je geen indicatie wil geven wanneer dit is opgelost? 😉

Edit: verkeerd gelezen, sorry. Wat ik weet is dat er in Android wel een instelling is om de app die de NFC sensor benaderd vast te pinnen (ipv laatst gebruikte app).

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 14:20
balken07 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:01:
Google Pay implementatie is duidelijk niet vlekkeloos.
Lees nogmaals. Ik heb het over Google-loze NFC, dus zonder Google Pay, met Openbank Pay.
Met een iPhone ben ik verder van huis met een geheel gesloten NFC-systeem, vrees ik.

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• balken07
gertvdijk schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:03:
[...]

Lees nogmaals. Ik heb het over Google-loze NFC, dus zonder Google Pay, met Openbank Pay.
Met een iPhone ben ik verder van huis met een geheel gesloten NFC-systeem, vrees ik.
Verkeerd gelezen, edit bijgeplaatst. Wat betreft gesloten systeem: Tja, Apple Pay werkt foutloos dus ik vind een gesloten systeem persoonlijk niet erg.

Als ik een OB gebruiker was met een Android telefoon, dan zou ik Google Pay prefereren boven een eigen oplossing van een bank.

[Voor 13% gewijzigd door balken07 op 26-11-2022 19:29]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij de Drik heb ik het nog nooit gebruikt, maar bij de Lidl is het mij ook nooit gelukt om met mijn telefoon te betalen via OpenBank. Ze accepteren daar wel een fysieke MasterCard, dus aan het type kaart kan het ook niet liggen.

Ik heb ook ASN, dus ik gebruik die eigenlijk altijd om mobiel mee te betalen. Dat werkt bijna altijd goed, tot die keer dat ineens die app het niet meer deed op mijn mobiel.
balken07 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:08:
Als ik een OB gebruiker was met een Android telefoon, dan zou ik Google Pay prefereren boven een eigen oplossing van een bank.
Ik zie geen enkele reden waarom ik al mijn betaalverkeer vrijwillig in handen van een groot Amerikaans advertentiebedrijf zou geven. Nu ben ik natuurlijk wel hypocriet want ik gebruik wel Android.

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het niet kunnen betalen met NFC bij het AH concern is schijnbaar niet iets wat specifiek geldt voor Openbank.
Meerdere buitenlandse gebruikers met oa Google pay, en Apple pay, hebben hier last van.

Hier een ervaring: https://www.sat4all.com/f...iet-althans-niet-bij-mij/

De beste man komt uit de Arabische Emiraten, maar even snel langs de AH niet mogelijk.

• kwon
ReBr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:38:
Het niet kunnen betalen met NFC bij het AH concern is schijnbaar niet iets wat specifiek geldt voor Openbank.
Meerdere buitenlandse gebruikers met oa Google pay, en Apple pay, hebben hier last van.

Hier een ervaring: https://www.sat4all.com/f...iet-althans-niet-bij-mij/

De beste man komt uit de Arabische Emiraten, maar even snel langs de AH niet mogelijk.
Maar komt dat omdat hij uit de UAE komt, of omdat hij geen Maestro had?

Even iets anders; over twee weken ga ik voor het eerst in 'digital nomad'-modus en ben ik van plan om minimaal drie tot maximaal zes maanden in Noord- en Zuid-Amerika te verblijven. De eerste stop wordt Mexico.

Al met al komt Openbank van alle banken waar ik klant ben (ASN, Revolut, N26) toch als 'beste uit de bus' om primair te gaan gebruiken. Geen wisselkoersopslag en vijf keer per maand zonder kosten cash opnemen. En dat allemaal gratis.

Heeft iemand anders Openbank in het buitenland voor langere tijd als primaire bank gebruikt en zo ja, hoe is dat bevallen?

• Fidesnl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 18:03
Ja ik heb zelf door zuid Amerika gereisd. Let wel op dat je maximaal ongeveer €80 per keer kunt afhalen en dan ben je snel door je 5x heen. Dus pinnen als het kan, contant als het moet.
Tevens zou ik je adviseren om zowel een MasterCard als Visa kaart bij je te hebben. Op sommige plekken accepteren ze slechts één soort kaart.

Ohja misschien een beetje te laat, maar N26 is ook handig om je wisselkoersen te minimaliseren. Alleen hebben zij een wachtlijst.

Ik stuur ook contant geld naar mezelf toe via Azimo, maar zij zijn helaas onlangs gestopt met particulieren. Je kunt dan natuurlijk wel Western Union gebruiken, maar dat was niet zo wijdverspreid.

[Voor 33% gewijzigd door Fidesnl op 27-11-2022 11:20]

• balken07
kwon schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:13:
[...]

Maar komt dat omdat hij uit de UAE komt, of omdat hij geen Maestro had?

Even iets anders; over twee weken ga ik voor het eerst in 'digital nomad'-modus en ben ik van plan om minimaal drie tot maximaal zes maanden in Noord- en Zuid-Amerika te verblijven. De eerste stop wordt Mexico.

Al met al komt Openbank van alle banken waar ik klant ben (ASN, Revolut, N26) toch als 'beste uit de bus' om primair te gaan gebruiken. Geen wisselkoersopslag en vijf keer per maand zonder kosten cash opnemen. En dat allemaal gratis.

Heeft iemand anders Openbank in het buitenland voor langere tijd als primaire bank gebruikt en zo ja, hoe is dat bevallen?
Ik heb 3 maanden in Vietnam gewerkt, en dat beviel prima. Aangezien Vietnam vooral een cash samenleving is bleef dit beperkt tot het opnemen van cash geld. Ik nam 10 miljoen mensen Dong per keer op wat in de praktijk een paar honderd euro per keer is. Dit ging probleemloos. Ook de fee van de ATM werd netjes door OB geslikt, en het weglaten van de koersopslag ging ook correct. Ik heb OB daarnaast voor vakanties in vele landen over de wereld gebruikt (USA, Canada, UAE, Singapore, Mexico, Israel etc), de MC heeft altijd naar behoren gewerkt. Ben tevreden dus 👍🏻

• balken07
Fidesnl schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:17:
Ja ik heb zelf door zuid Amerika gereisd. Let wel op dat je maximaal ongeveer €80 per keer kunt afhalen en dan ben je snel door je 5x heen. Dus pinnen als het kan, contant als het moet.
Tevens zou ik je adviseren om zowel een MasterCard als Visa kaart bij je te hebben. Op sommige plekken accepteren ze slechts één soort kaart.

Ohja misschien een beetje te laat, maar N26 is ook handig om je wisselkoersen te minimaliseren. Alleen hebben zij een wachtlijst.

Ik stuur ook contant geld naar mezelf toe via Azimo, maar zij zijn helaas onlangs gestopt met particulieren. Je kunt dan natuurlijk wel Western Union gebruiken, maar dat was niet zo wijdverspreid.
Ik heb zelf nog geen limieten met geld opnemen ervaren. Misschien legt een land zelf die limieten op, of is het een veiligheidsmaatregel van OB in landen waar risico’s groter zijn?

• Fidesnl
balken07 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:05:
[...]

Ik heb zelf nog geen limieten met geld opnemen ervaren. Misschien legt een land zelf die limieten op, of is het een veiligheidsmaatregel van OB in landen waar risico’s groter zijn?
Dit is een limiet van de landen zelf. Zuid Amerika staat erom bekend dat het gericht is op contant geld en de mensen daar trekken met regelmaat de pinautomaten leeg.
Rijen van 50 wachtenden is geen onbekend fenomeen en dat voor gebouwen waar dan 20 pinautomaten naast elkaar staan.

Studenten krijgen ook geld gestuurd van hun ouders of sturen het naar zichzelf om af te halen bij kantoren. Je staat soms wel 1,5u te wachten, is overigens wel altijd gezellig want je raakt heel snel aan de praat met lotgenoten haha.

[Voor 16% gewijzigd door Fidesnl op 28-11-2022 13:38]

• icecreamfarmer
Zojuist een rekening geopend maar mijn rabo wilde geen overboeking doen naar de bankrekening voor een verificatie :?.

Klopt het overigens dat bij de gratis versie ook weer een reisverzekering zit?
Want ik ontving papieren van een verzekeraar.

• feddesman
icecreamfarmer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:40:
Zojuist een rekening geopend maar mijn rabo wilde geen overboeking doen naar de bankrekening voor een verificatie :?.

Als je hem net geopend hebt dan kan dan inderdaad voorkomen.Als je vanavond de overboeking doet zal het wel lukken.

• rechtsherstel
  • Nu online
Zou heel goed kunnen. Vanaf Rabo is het instant payments. Dus als de rekening net wel/net niet bestaat kan dat mislukken.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:58
icecreamfarmer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:40:

Wat anderen hierboven zeggen, wil ik nog aanvullen dat eventueel andersom overboeken van OB naar Nederlandse banken niet Instant is en minimaal 1 werkdag duurt. Als je bijvoorbeeld zaterdag overboekt staat het vaak pas dinsdagochtend op je Nederlandse bank.

• Jdome
Ben gisteren gebeld door de KYC afdeling van Openbank. Ze belden met een heel ander nummer dan hun eigen dus dacht eerst dat het scammers waren. Uiteindelijk teruggebeld naar het bekende nummer en daar vertelden ze dat zij het wel waren.

Ze willen iets van een bewijs van inkomen / herkomst van mijn vermogen zien. Ondanks dat het niet mijn hoofdbank is en al mijn inkomsten via een Nederlandse bank binnen komen, heb ik toch maar wel een stukje bewijs aangeleverd. Hoop dat het genoeg is, want ik ga ze niet alles sturen (gaat ze niks aan).
Anders maar weer de rekening annuleren.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:27
Jdome schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:32:
Ben gisteren gebeld door de KYC afdeling van Openbank. Ze belden met een heel ander nummer dan hun eigen dus dacht eerst dat het scammers waren. Uiteindelijk teruggebeld naar het bekende nummer en daar vertelden ze dat zij het wel waren.

Ze willen iets van een bewijs van inkomen / herkomst van mijn vermogen zien. Ondanks dat het niet mijn hoofdbank is en al mijn inkomsten via een Nederlandse bank binnen komen, heb ik toch maar wel een klein stukje bewijs aangeleverd. Hoop dat het genoeg is, want ik ga ze niet alles sturen (gaat ze niks aan).
Anders maar weer de rekening annuleren.
En dáárom willen ze weten waar het geld vandaan komt, onderdeel van het KYC beleid.
Kan iedereen overkomen, maar ze laten de klanten doorgaans zodoende het onderzoek uitvoeren en dus kunnen ze met een hele waslijst aan vragen komen.
Niet of slechts gedeeltelijk meewerken zal doorgaans resulteren in blokkeren van de rekening, met uiteindelijk een sluiting en een registratie in een incidentenregister.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-03 07:13
Toevallig had ik ze vandaag. Je hebt geen keus of je moet accepteren afstand je gelden geblokkeerd worden. Dit is de reden dat bankrekeningen duurder worden, van banken wordt veel verwacht omtrent kyc

• feddesman
De bonus van de spaaractie is al binnen🥳🥳

• rechtsherstel
  • Nu online
En gelijk de helft eraf gehaald.

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:20
Huh? Wat bedoel je? Hoop niet dat dat straks bij mij gaat gebeuren..

[Voor 12% gewijzigd door Elandenmelk op 01-12-2022 11:43]

• rechtsherstel
  • Nu online
Je hoeft maar 50% van je inleg tot 25 mei te laten staan. De andere helft breng ik elders onder.

• Elandenmelk
rechtsherstel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:46:
Je hoeft maar 50% van je inleg tot 25 mei te laten staan. De andere helft breng ik elders onder.
Aaaah, ik dacht dat er vervolgens de helft van de bonus weer was afgehaald.

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
feddesman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 06:37:
De bonus van de spaaractie is al binnen🥳🥳
Top, hier ook. Lekker bovenop de prima rente...

• feddesman
Krijg je bij Openbank eigenlijk de rente per maand of per jaar uitgekeerd ?

• TheSander562
feddesman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:38:
Krijg je bij Openbank eigenlijk de rente per maand of per jaar uitgekeerd ?
Ik krijg het maandelijks gewoon op mijn rekening gestort.

• feddesman
TheSander562 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:40:
[...]

Ik krijg het maandelijks gewoon op mijn rekening gestort.
Rond welke dag? Bij de overige banken die per maand betalen krijg ik het de eerste betaald maar bij Openbank nog niks te zien.

• TheSander562
feddesman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:46:
[...]
Rond welke dag? Bij de overige banken die per maand betalen krijg ik het de eerste betaald maar bij Openbank nog niks te zien.
Dat klopt bij Openbank krijg je het niet dan precies.

Je zou het moeten krijgen wanneer je je eerste bedrag had overgemaakt op die rekening.
Dus dat hout in als je iets zet op de 25ste dan krijg je op die dag rente.

• glatuin
[...]
Ik krijg het op diverse rekeningen op diverse dagen. Ik heb zo'n vermoeden dat de dag dat je de rekening hebt geopend hier leidend is.

• balken07
[...]
Op de dag dat je je spaarrekening hebt geopend. Dat is voor mij de 4e van de maand :)

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:55
[...]
vaak rond de 3e / 4e van de maand. Aangezien dat nu in het weekend valt, zal het maandag wel komen.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Rentebijschrijving is op dezelfde dag maandelijks rond hetzelfde moment dat de spaarrekening geopend is, dus op 5 november geopend, dan rente op 5 december, enz.

[Voor 5% gewijzigd door U123456 op 02-12-2022 11:26]

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
U123456 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:19:
[...]
Rentebijschrijving is op dezelfde dag maandelijks rond hetzelfde moment dat de spaarrekening geopend is, dus op 5 november geopend, dan rente op 5 december, enz.
Dank voor de toelichting, begreep al niet waarom het bij mij elke keer halverwege de maand binnenkomt. Dit verklaart het voldoende voor mij!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:05
Heb halverwege oktober 3x voor 10 euro gepind maar de bonus nog niet ontvangen. Kan ik 'gewoon' naar de klantenservice bellen hiervoor?

• rechtsherstel
  • Nu online
Heb je een persoonlijke mail gehad om aan de actie mee te doen?

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 14:34
Benieuwd of Openbank de spaarrente weer gaat verhogen. Renault biedt nu 1,25% vrij opneembaar dus dan is het 0,50% verschil. Ik kijk het nog even aan voordat ik wat geld opzij zet.

• ZXRY
rechtsherstel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:25:
Heb je een persoonlijke mail gehad om aan de actie mee te doen?
Ja. Maar het is vanzelf al goed gekomen gelukkig. Op 5 december de bonus ontvangen (had op 25 oktober aan de voorwaarden voldaan). Ik open haast nooit de app en had geen pushmelding ontvangen van de overschrijving zoals wel aan staat. Lijkt haast alsof ze het bedrag op je rekening 'toveren'.

Overigens heb ik meteen weer al het geld van de rekening afgehaald en tot dusver nog niks gehoord. Wellicht relevant omdat sommigen hier beweerden/dachten dat je ook 300 euro op de rekening moet houden wanneer je 3x voor 10 euro pinbetalingen doet.

[Voor 12% gewijzigd door ZXRY op 13-12-2022 00:09]

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Iemand al eens aan retour-pinnen gedaan met Openbank?

Zojuist gedaan, met Applepay en OB.

Ben benieuwd of t werkt. Zal wel net zo traag zijn als een overboeking. Ik zie in iedergeval nog niks in het overzicht. Transactie aan kassa was succesvol. Bonnetjes bewaard voor de zekerheid.
Als het een non-instant transactie is, vanuit NL, hoop ik dinsdag op positief antwoord in de vorm van een bijschrijving.

• TheSander562
Get!em schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:11:

Ben benieuwd of t werkt. Zal wel net zo traag zijn als een overboeking. Ik zie in iedergeval nog niks in het overzicht. Transactie aan kassa was succesvol. Bonnetjes bewaard voor de zekerheid.
Als het een non-instant transactie is, vanuit NL, hoop ik dinsdag op positief antwoord in de vorm van een bijschrijving.
Paar keer gedaan doordeweeks, staat er meestal dag erna op maar kan soms ook 2 dagen duren.
Maar werkt wel gewoon goed. (Mijn ervaring bij Albert Heijn met de Maestro pas)
Dus ik verwacht voor jou uiterlijk woensdag dat er dan wel opstaat

• Elandenmelk
Get!em schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:11:

Al eens zonder problemen bij de Albert Heijn gedaan.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Elandenmelk schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:05:
[...]

Al eens zonder problemen bij de Albert Heijn gedaan.
Duurde even, maar zoals verwacht, vandaag dus inderdaad de transacties zichtbaar.

Wel weer typisch Openbank:
Helaas dus geen enkele referentie waarvan het is, geen winkelnaam, geen rekeningnummer of wat dan ook.
Omschrijving is: Creditering Kaart
Verder zijn alle betaaltransacties van diezelfde kaart van donderdag t/m zondag, gisteravond er ook omgezet van inhouding naar transacties. Blijft toch onhandig dat die datums van transactie anders beredeneerd zijn dan in NL. waardoor volgorde dus ook compleet onlogisch is.

• Fidesnl
Wat ik jammer vind is dat bij vakanties in Verweggistan de winkelnaam na ongeveer een maand verdwijnt en je dus niet meer kunt zien of de afschrijvingen allemaal terecht zijn.
Zie bijvoorbeeld hieronder en dit is nu al de derde keer.

• Elandenmelk
Get!em schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:07:
[...]

Duurde even, maar zoals verwacht, vandaag dus inderdaad de transacties zichtbaar.

Wel weer typisch Openbank:
Helaas dus geen enkele referentie waarvan het is, geen winkelnaam, geen rekeningnummer of wat dan ook.
Omschrijving is: Creditering Kaart
Verder zijn alle betaaltransacties van diezelfde kaart van donderdag t/m zondag, gisteravond er ook omgezet van inhouding naar transacties. Blijft toch onhandig dat die datums van transactie anders beredeneerd zijn dan in NL. waardoor volgorde dus ook compleet onlogisch is.
Klopt dit heb ik toen ook al eens gemeld, is helaas (tot nu toe) niets mee gedaan. Als je het bij de pas zelf bekijkt staat het er wel redelijk duidelijk.

• Elandenmelk
https://www.vanspaarbankv...l/wijzigingen-spaarrente/

Volgens deze website gaat spaarrente vandaag naar 1,1%

• glatuin
Fijn om te zien dat 1 van de grootste banken van Europa hier zo snel op reageert. Nu heeft Santander/Openbank het wellicht wat makkelijker. De NL banken zijn nogal veel geld kwijt aan anti witwas systemen en kunnen dit percentage nooit bijhouden.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:27
glatuin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[...]

Fijn om te zien dat 1 van de grootste banken van Europa hier zo snel op reageert. Nu heeft Santander/Openbank het wellicht wat makkelijker. De NL banken zijn nogal veel geld kwijt aan anti witwas systemen en kunnen dit percentage nooit bijhouden.
De andere Europese banken zijn toch ook veel geld kwijt aan de anti witwas maatregelen?
En ik dacht begrepen te hebben dat deze kosten hier in NL verwerkt zouden zijn in de reguliere bankkosten.
Alleen een bank als Openbank vraagt deze kosten niet en moet dat ergens anders vandaan zien te halen.

Volgens mij zit het hem toch echt in dat het grote geld simpelweg de grootbanken nauwelijks verlaat, ondanks de lage rente, dan kunnen de banken hier de rente gewoon laag houden.
En zelfs die 1,1% van Openbank is peanuts en kunnen ze een mooie marge op verdienen door het enkel te stallen bij de ECB.
Openbank hoeft echter ook niet meer te bieden aangezien ze dus een heel concurrenten aanbod hebben.

Maar mooi dat Openbank dus per vandaag de rente weer aardig gaat verhogen.
Aangezien er nu ook Nederlandse alternatieven komen die ook al op 0,75%+ rente zitten, moesten ze wel weer :)

[Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 23-12-2022 12:16]

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• TheSander562
JohanNL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:14:
[...]

Maar mooi dat Openbank dus per vandaag de rente weer aardig gaat verhogen.
Aangezien er nu ook Nederlandse alternatieven komen die ook al op 0,75%+ rente zitten, moesten ze wel weer :)
Openbank heeft zelf nog niks bekend gemaakt, en op website spreken ze op dit moment ook nog van 0,75.

• Jdome
TheSander562 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:13:
[...]

Openbank heeft zelf nog niks bekend gemaakt, en op website spreken ze op dit moment ook nog van 0,75.
Is nu aangepast op de website van Openbank zie ik!

• TheSander562
Jdome schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:58:
[...]

Wauw, haha inderdaad, ik zie hem nu ook ja.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Jdome schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:58:
[...]

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-03 10:18
Sparen zou ik er niet zo snel doen; het Spaanse garantiestelsel zal best mooi zijn, maar om redenen van een buitenlands garantiestelsel ben ik nooit bij Icesave gaan sparen (en daar later maar wat blij mee).

Ook werkt de ICT bij de Openbank niet optimaal; ik kan al een tijd niet via de app en website mijn belegging in de S&P 500 in dollars verkopen. Ik krijg dan een foutmelding. Ook de helpdesk lukte het niet om het te verkopen en het geld naar mijn normale bankrekening van Openbank te verplaatsen. Nou gaat het maar om 400 euro, maar als het om 10.000 euro zou gaan die ik nodig zou hebben, dan is dat toch wel vervelend.

Het betalen via Garmin pay werkt echter prima. Daar de Openbank mij verder geen kosten rekent is het toch prima voor mij om daar een rekening te hebben.

[Voor 11% gewijzigd door Frij5fd op 26-12-2022 22:51]

• Fidesnl
Openbank is lid van het Spaanse depositogarantiestelsel tot €100.000. Icesave was maar tot €20.000 en de Nederlandse was destijds maar €40.000.
Zolang je onder de bedragen blijft is er niks aan de hand. Overigens zijn de tekortkomingen van Icesave door de Nederlandse belastingbetaler betaalt. Dus ik snap je punt niet helemaal.

• RobertMe
  • Laatst online: 18:30
Frij5fd schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:49:
Sparen zou ik er niet zo snel doen; het Spaanse garantiestelsel zal best mooi zijn, maar om redenen van een buitenlands garantiestelsel ben ik nooit bij Icesave gaan sparen (en daar later maar wat blij mee).
En na Icesave is er een Europese richtlijn gekomen die door alle landen geïmplementeerd moet worden die een garantiestelsel van €100.000 vereist en ook dat dit binnen 10 werkdagen na uitspreken van het faillissement heeft uitgekeerd. Dus het Spaanse DGS is min of meer identiek aan het Nederlandse. Grootste verschil zal zijn dat het contact met de Nederlandse DGS instantie in het Nederlands zal zijn en met het Spaanse in het Spaans of zeer waarschijnlijk gewoon Engels.

• Frij5fd
Fidesnl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:13:
Openbank is lid van het Spaanse depositogarantiestelsel tot €100.000. Icesave was maar tot €20.000 en de Nederlandse was destijds maar €40.000.
Zolang je onder de bedragen blijft is er niks aan de hand. Overigens zijn de tekortkomingen van Icesave door de Nederlandse belastingbetaler betaalt. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Ik had collega's met behoorlijke bedragen op een Icesave spaarrekening en zij waren behoorlijk aan het zweten. Omdat IJsland zelf ook niet meer in staat was de bankschulden te vereffenen was de afwikkeling complex en duurde het lang. Ook stelde de IJslandse regering (terecht) de belangen van haar eigen burgers boven die van de buitenlandse spaarders.
Met dat in het achterhoofd zou ik niet afhankelijk willen zijn van een garantiestelsel wat door de Spaanse regering ondersteund/aangestuurd moet worden, voor enkele tienden van procenten van spaarrente meer dan een optie die onder een Nederlands garantiestelsel valt. Mocht er iets met Santander gebeuren dan is ongetwijfeld de begroting van Spanje zelf ook in gevaar en zullen Spaanse belangen voorop staan.

Dat de Nederlandse belastingbetaler uiteindelijk de Icesave-spaarders gered heeft biedt geen garantie voor de toekomst.

• RobertMe
  • Laatst online: 18:30
Frij5fd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:58:
Omdat IJsland zelf ook niet meer in staat was de bankschulden te vereffenen was de afwikkeling complex en duurde het lang.
Bij het huidige DGS is er al een pot geld, gevuld door de banken, die garant staat voor X% van het spaargeld bij de banken. Dit geld is er dus al en hoeft niet meer bij elkaar gezocht te worden.
Ook stelde de IJslandse regering (terecht) de belangen van haar eigen burgers boven die van de buitenlandse spaarders.
DGS is in handen van een losstaande instantie. In principe zou het die dus niet moeten uitmaken waar de spaarder vandaan komt. Maar potentieel dat de afwikkeling wel makkelijker / sneller gaat als je uit het bewuste land bent (bv omdat documentatie in eigen taal beter op orde is of je als buitenlander meer moeite hebt om door het Engelstalige proces te gaan i.p.v. in je moedertaal).
Dat de Nederlandse belastingbetaler uiteindelijk de Icesave-spaarders gered heeft biedt geen garantie voor de toekomst.
Volgens mij heb ik eens gelezen dat de Nederlandse overheid dat geld ook weer heeft teruggekregen van IJsland? In zoverre was het dan eigenlijk meer een lening.

• Frij5fd
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:12:
[...]

Bij het huidige DGS is er al een pot geld, gevuld door de banken, die garant staat voor X% van het spaargeld bij de banken. Dit geld is er dus al en hoeft niet meer bij elkaar gezocht te worden.

[...]

DGS is in handen van een losstaande instantie. In principe zou het die dus niet moeten uitmaken waar de spaarder vandaan komt. Maar potentieel dat de afwikkeling wel makkelijker / sneller gaat als je uit het bewuste land bent (bv omdat documentatie in eigen taal beter op orde is of je als buitenlander meer moeite hebt om door het Engelstalige proces te gaan i.p.v. in je moedertaal).

[...]

Volgens mij heb ik eens gelezen dat de Nederlandse overheid dat geld ook weer heeft teruggekregen van IJsland? In zoverre was het dan eigenlijk meer een lening.
Klopt, al weet ik niet of dat ook geld voor de gederfde rente-inkomsten van hetgeen de Nederlandse staat had voorgeschoten inmiddels weer terug is: https://nos.nl/artikel/691416-staat-heeft-icesave-geld-terug

In de EU is sinds de bankencrisis van 2008 en het Icesave-debakel het één en ander geregeld , zoals je al aangeeft. Maar bij beide zaken speelde landsbelang een erg grote rol; geeft toch onzekerheid over de afwikkeling van een faillisement. Voor een paar tienden van procenten spaarrente en mogelijk gedoe vind ik het dan de moeite niet waard om spaargeld bij de Openbank te stallen.

Dit soort problemen lijken altijd ver weg, tot het moment dat het gaat spelen. Nu is er een oorlog in het oosten van Europa, als dat escaleert kunnen er zomaar onverwachte effecten optreden

• balken07
Kom er net achter dat de Volksbank (ik heb ASN) eindelijk uitgaande instant payments buiten Nederland ondersteunt (als de ontvangende bank dat ondersteunt uiteraard). Een overboeking van ASN naar Openbank ging instant! Top 👍🏻

• Elandenmelk
[...]

Ik had collega's met behoorlijke bedragen op een Icesave spaarrekening en zij waren behoorlijk aan het zweten. Omdat IJsland zelf ook niet meer in staat was de bankschulden te vereffenen was de afwikkeling complex en duurde het lang. Ook stelde de IJslandse regering (terecht) de belangen van haar eigen burgers boven die van de buitenlandse spaarders.
Met dat in het achterhoofd zou ik niet afhankelijk willen zijn van een garantiestelsel wat door de Spaanse regering ondersteund/aangestuurd moet worden, voor enkele tienden van procenten van spaarrente meer dan een optie die onder een Nederlands garantiestelsel valt. Mocht er iets met Santander gebeuren dan is ongetwijfeld de begroting van Spanje zelf ook in gevaar en zullen Spaanse belangen voorop staan.

Volgens mij ga je volledig (of te snel) voorbij aan het feit dat het huidige systeem destijds nog niet bestond. Dit nieuwe systeem dekt veel meer en is vastgelegd in Europese wetgeving. Die is voor 99% gelijk in alle EU-landen. Wellicht dat je op nationaal niveau punt A net als A- ipv A+ (of vice versa) kan hebben. Maar daar houden de verschillen op.

Op de website van EBA kan je overigens ook terugvinden hoeveel elk land van de deposito's moet dekken en heeft gedekt. Meestal is het dekkingsdoel 0,8%, maar voor (economisch) kleinere landen kan dit percentage hoger liggen.

Als je even gauw wat percentages checkt kom je tot de opvallende conclusie dat Spanje het deposito garantiestelsel op 31 december 2021 beter heeft gevuld dan Nederland (zowel absoluut als relatief). Beide landen hebben een target van 0,8%. Nederland heeft circa 3,2 miljard (0,56% van de gedekte deposito's) in het DGS. Spanje heeft 5,3 miljard in het DGS (0,61% dekking).

Mijn conclusie hieruit: in Nederland is het waarschijnlijker dat het DGS niet toereikend is dan in Spanje. Wat in het geval dat het niet toereikend is? In dat geval moeten de andere banken in het land bijstorten, kunnen die dat niet voldoende opbrengen... Dan komt het waarschijnlijk weer bij de belastigbetaler terecht van het land indien de desbetreffende bank als 'too big to fail' wordt gezien door de lokale toezichthouders en overheid.

In dit geval telt voor mij toch ook zeker mee dat ze een onderdeel zijn van de Santander Group. Als je de Chinese staatsbanken niet meetelt, is dat de 13e bank van de wereld en sowieso de 4e of 5e bank van Europa. Daar komt ING niet bij in de buurt. En wanneer ING omvalt, gaat in Nederland dezelfde vlag op als wat jij als argument aanvoert tégen Santander.

• Fidesnl
[...]
Mocht er iets met Santander gebeuren dan is ongetwijfeld de begroting van Spanje zelf ook in gevaar en zullen Spaanse belangen voorop staan.
Santander staat zo hoog op de lijst van banken dat men ervan uit gaat dat als er iets met Santander gebeurt dit wereldwijd een financiële crisis veroorzaakt.
Santander is een SIFI of zoals het in de volksmond heet “too big to fail”.
Dit betekent dat ze ook aan strengere wetgeving moeten voldoen (lees: ze hebben meer geld procentueel achter de hand dan iedere andere Nederlandse bank).

Ps. Ik wil je niet overtuigen om iets anders te doen, jouw geld jouw gevoel. Maar aub niet doen alsof het beter geregeld zou zijn bij een Nederlandse bank.

[Voor 3% gewijzigd door Fidesnl op 27-12-2022 12:25]

• Fidesnl
[...]
Ik had collega's met behoorlijke bedragen op een Icesave spaarrekening en zij waren behoorlijk aan het zweten.
En was dat meer dan die €20.000? Ik bedoel dan is het gewoon “dommigheid” en is er net zoveel garantie als aandelen beleggen.

• Frij5fd
Fidesnl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:26:
[...]

En was dat meer dan die €20.000? Ik bedoel dan is het gewoon “dommigheid” en is er net zoveel garantie als aandelen beleggen.
Yep, rond de 100.000 euro had één collega daar zelfs gestald.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:35
ZXRY schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:08:
[...]
Overigens heb ik meteen weer al het geld van de rekening afgehaald en tot dusver nog niks gehoord. Wellicht relevant omdat sommigen hier beweerden/dachten dat je ook 300 euro op de rekening moet houden wanneer je 3x voor 10 euro pinbetalingen doet.
Dit is bij mij een van de voorwaarden:
- Zich ertoe verplichten om minimaal 300 euro op de Open Betaalrekening te behouden
gedurende twaalf (12) opeenvolgende maanden vanaf de betaling van de vergoeding.

• kwon
Zit inmiddels voor langere tijd te overwinteren/werken in Mexico en ben een paar weken geleden aangekomen. Gebruik sinds dag 1 Openbank (Mastercard en Google Pay) zonder problemen. Werkt gewoon bij elke winkel en valt ook probleemloos te koppelen aan de lokale eet- en flitsbezorgers (8 euro complete maaltijd inclusief fooi) en taxi-apps. Heerlijk geld uitgeven zonder koersopslag en cash pinnen zonder opnamekosten.

Het wemelt hier trouwens van de Santander-automaten maar die zijn niet altijd via Google maps te vinden. Via deze site vind je wel altijd een compleet overzicht.

Kan het iedereen aanraden!

• balken07
kwon schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:18:
Zit inmiddels voor langere tijd te overwinteren/werken in Mexico en ben een paar weken geleden aangekomen. Gebruik sinds dag 1 Openbank (Mastercard en Google Pay) zonder problemen. Werkt gewoon bij elke winkel en valt ook probleemloos te koppelen aan de lokale eet- en flitsbezorgers (8 euro complete maaltijd inclusief fooi) en taxi-apps. Heerlijk geld uitgeven zonder koersopslag en cash pinnen zonder opnamekosten.

Het wemelt hier trouwens van de Santander-automaten maar die zijn niet altijd via Google maps te vinden. Via deze site vind je wel altijd een compleet overzicht.

Kan het iedereen aanraden!
Super ja, dat is precies hoe ik ook geniet van OB in het buitenland ;)

• ZXRY
gerritjan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:52:
[...]

Dit is bij mij een van de voorwaarden:
- Zich ertoe verplichten om minimaal 300 euro op de Open Betaalrekening te behouden
gedurende twaalf (12) opeenvolgende maanden vanaf de betaling van de vergoeding.
Heb die 25 euro er meteen afgehaald en nooit meer wat gehoord. Ook geen negatief saldo oid.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:21
balken07 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:52:
Kom er net achter dat de Volksbank (ik heb ASN) eindelijk uitgaande instant payments buiten Nederland ondersteunt (als de ontvangende bank dat ondersteunt uiteraard). Een overboeking van ASN naar Openbank ging instant! Top 👍🏻
Mooi nieuws dit zeg! Zou het kunnen dat dit alleen vanuit de app werkt? Ik heb gisterochtend vanaf mijn desktop pc een bedrag overgemaakt van mijn ASN rekening naar Openbank en dit stond er pas vanochtend na half elf op.

• kwon
Sirhc_95 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:43:
[...]

Mooi nieuws dit zeg! Zou het kunnen dat dit alleen vanuit de app werkt? Ik heb gisterochtend vanaf mijn desktop pc een bedrag overgemaakt van mijn ASN rekening naar Openbank en dit stond er pas vanochtend na half elf op.
Heb het zojuist via de app gedaan en het staat er niet meteen op helaas. Bij type staat ook 'overschrijving web' en niet instant payment of iets dergelijks.

@balken07 gebruik jij toevallig de beta app?

• balken07
Sirhc_95 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:43:
[...]

Heb het vanuit de app gedaan. Maar ik heb inmiddels via Twitter vernomen dat ze bij SNS sinds 29-11 een pilot draaien bij een beperkte groep klanten. Daarna gaat het voor alle klanten beschikbaar worden.

• balken07
kwon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:11:
[...]

Heb het zojuist via de app gedaan en het staat er niet meteen op helaas. Bij type staat ook 'overschrijving web' en niet instant payment of iets dergelijks.

@balken07 gebruik jij toevallig de beta app?
Yep! Maar de betreffende instant overboeking heb ik vanuit de gewone app gedaan, aangezien de beta app nog geen tijdsduur indicatie geeft.

Ik hoop daarnaast dat 2023 het jaar zal worden dat OB zelf ook instant payments voor uitgaande overboekingen gaat ondersteunen. Al was het maar tegen betaling. De mogelijkheid hebben is al winst.

• balken07
Ik heb zojuist even een 1 cent overboeking gedaan vanuit beide apps. Beide instant op OB rekening ontvangen. Ik denk dat ik dus gewoon geluk heb binnen die pilot te vallen.

• Fidesnl
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:33:
[...]
Ik hoop daarnaast dat 2023 het jaar zal worden dat OB zelf ook instant payments voor uitgaande overboekingen gaat ondersteunen. Al was het maar tegen betaling. De mogelijkheid hebben is al winst.
Die is er toch al voor €2?

• balken07

• Elandenmelk
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:31:
[...]

Alleen binnen Spanje voor zover ik weet?
Inderdaad, wanneer je een Spaans IBAN invoert voor de ontvanger krijg je de optie. En dan niet twee euro, maar vier euro. In de link die @Fidesnl deellt staat ook "Payroll Account", die bieden ze in Nederland niet aan.
Voor de schermafbeelding hieronder heb ik een IBAN (rekening bij BBVA) van een vriend die aan de Costa Blanca woont ingevuld.

[Voor 9% gewijzigd door Elandenmelk op 28-12-2022 17:20]

• Elandenmelk
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:38:
Ik heb zojuist even een 1 cent overboeking gedaan vanuit beide apps. Beide instant op OB rekening ontvangen. Ik denk dat ik dus gewoon geluk heb binnen die pilot te vallen.[Afbeelding]
Pure nieuwsgierigheid en off topic: Waarvoor gebruik je je dynamic island in deze screenshot?

• balken07
Elandenmelk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:22:
[...]

Pure nieuwsgierigheid en off topic: Waarvoor gebruik je je dynamic island in deze screenshot?
Omdat er een andere app actief was. Flighty.

• michael4500
  • Registratie: Oktober 2016
  • Niet online
balken07 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:30:
[...]

Heb het vanuit de app gedaan. Maar ik heb inmiddels via Twitter vernomen dat ze bij SNS sinds 29-11 een pilot draaien bij een beperkte groep klanten. Daarna gaat het voor alle klanten beschikbaar worden.
+ reactie om15:38u: "Ik heb zojuist even een 1 cent overboeking gedaan vanuit beide apps. Beide instant op OB rekening ontvangen. Ik denk dat ik dus gewoon geluk heb binnen die pilot te vallen."
--------

Voor mijzelf: Hier ook daarnet een klein bedragje om te testen overgemaakt van mijn SNS naar mn O.B. betaalrekening en stond er eveneens binnen enkele seconden op.

Dus ook onderdeel van de pilotgroep dan neem ik aan? Als het bij anderen nog niet werkt en ze dat tegen jou verteld hebben. Vind ABN wat dat betreft altijd het fijnste en al best lange tijd ook nog, zitten bij alle 3 de systemen en werkt haast altijd (of het ligt aan de partnerbank bij vertraging).

• michael4500
  • Registratie: Oktober 2016
  • Niet online
Via de gewone SNS app trouwens verstuurd ook daarnet.

[Voor 40% gewijzigd door michael4500 op 28-12-2022 19:24]

Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee