dotnes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:10:
Gratis bestaat gewoonweg niet. Als de dienst "gratis" wordt aangeboden ben jij 9 op 10 het product waarmee ze verdienen. Ik kan me inbeelden dat een advertentiebureau alle belangen heeft om met banken samen te werken om transactiegegevens te kunnen inzien. Zo zijn ze op de hoogte van je aankopen en kunnen ze mogelijks nog een extra glijmiddel aanbieden na je aankoop van een pak condooms.
Deze techniek wordt vandaag in de US al toegepast. Ik vermoed dat Openbank hier ook aan mee doet. Hun summiere privacyverklaring blijft hier echter wel vaag over: "In the past 12 months, we have not “sold” Personal Information subject to the
CCPA"
Hoofdstuk "Information on Cookies" is ook vaag geformuleerd als je het mij vraagt. Het bevat in ieder geval informatie dat ze effectief samenwerken met advertentiebureau's. Nee, doe voor mij maar geen "gratis" opensluis rekening.
Wat jij beschrijft wat betreft verkoop van transactiegegevens aan een advertentiebureau, mag helemaal niet tenzij je daar zelf expliciete toestemming voor geeft. Die goedkeuring kan je overigens ook weer intrekken en dan mag er helemaal niets meer mee. Iedere bank die dat wel doet neemt daarmee het enorme risico op boetes of in uiterste geval intrekken van vergunning
Alle banken actief in de EU moeten allemaal aan dezelfde eisen voldoen en dat is niet niks.
USA en EU zijn qua bankenregelgeving en bankentoezicht echt twee totaal verschillende werelden.
Het businessmodel kan best anders zijn, bijv:
Dat het gewoon een heel goedkope manier is van geld ophalen voor Openbank/Santander om dat vervolgens uit te kunnen lenen. De reden dat NL banken je daarvoor laten betalen is simpelweg omdat NL banken veel te veel geld hebben en dus liever niet hebben dat je je geld komt brengen, wellicht hebben Spaanse banken daar minder last van.
dotnes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
Absoluut. Dat is ook de reden dat ik ver weg blijf van dergelijke betaaldiensten. Gevoelige data heeft de neiging om vroeg of laat naar boven te drijven in de vorm van een data leak. Nu kan je zeggen dat elk bedrijf wel slachtoffer kan worden maar ik schat de risico op digital-only banks toch een pak hoger. Deze hebben een pak meer exposure dankzij advertentiekanalen en zijn makkelijker prooi omdat het geen established bedrijf is met uitvoerige business en audit processen.
Echt waar heb je het over? Heb je enig idee van de regelgeving en toezicht omtrent banken of klets je maar gewoon wat?
Voordat je uberhaupt een bankvergunning krijgt, dien je al je beleid en processen toe te sturen aan de toezichthouder (in NL de DNB). dat gaat al snel om honderden pagina's voor een betaaldienstverlener, voor een bank kan je daar nog wat bij optellen.
De toezichthouder gaat daar allemaal doorheen, stelt vragen en geeft instructies bijv. met betrekking tot audit.
Ten eerste is audit tweeledig. Interne audit en externe audit. Ook hieromtrent wil de toezichthouder details hebben: Wie gaat de interne audit doen, wat zijn haar/zijn ervaringen kundigheid etc. Zelfde voor externe audit: Wie ga je dat laten doen (vaak Big4, maar zijn ook kleinere spelers), wat is hun kundigheid, ervaring etc.
Een beetje vergunningsprocedure duurt al snel 2+ jaar.
[
Voor 28% gewijzigd door
geishin op 27-10-2022 17:19
]