Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 13:13
Ik probeer vanaf mijn ING-rekening geld in te leggen bij mijn Openbank-rekening. Alleen lukt dit me al een tijdje niet.

Als ik overmaak vanaf ING, krijg ik -direct- een foutmelding "Direct overmaken lukt niet, opnieuw proberen? Het duurt dan maximaal 1 dag"

Goed, dat is te overleven. Maar als ik dat doe, wordt het afgeschreven bij ING, komt het niet aan bij Openbank, en na een week in limbo wordt m'n geld weer bijgeschreven op m'n ING-rekening.

Doe ik iets doms? Andersom lukt het me wel om vanaf Openbank naar m'n ING-rekening als test een euro over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
Xi-s schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:21:
Ik probeer vanaf mijn ING-rekening geld in te leggen bij mijn Openbank-rekening. Alleen lukt dit me al een tijdje niet.

Als ik overmaak vanaf ING, krijg ik -direct- een foutmelding "Direct overmaken lukt niet, opnieuw proberen? Het duurt dan maximaal 1 dag"

Goed, dat is te overleven. Maar als ik dat doe, wordt het afgeschreven bij ING, komt het niet aan bij Openbank, en na een week in limbo wordt m'n geld weer bijgeschreven op m'n ING-rekening.

Doe ik iets doms? Andersom lukt het me wel om vanaf Openbank naar m'n ING-rekening als test een euro over te maken.
Bij mij werkt het instant van ING naar Openbank.
Naar zowel m'n betaal als spaarrekening rechtstreeks. Kan je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:43

ING al gesproken? Als eerst al die melding komt in hun eigen app...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s

Ondertussen is duidelijk dat het probleem bij Openbank zit. Na wat 'kastje naar de muur' gespeeld te hebben met Openbank en ING blijkt dat Openbank mijn rekening 'on hold' heeft staan voor een adresverificatie vanwege een veiligheidsproces. Beetje willekeurig, maargoed. Daarvoor schijnen ze te moeten bellen en/of mailen, alleen dat hebben ze dus nog nooit gedaan. "Excuses, excuses!".

Bijzonder detail is dus wel dat ik wel geld mocht overmaken, maar ontvangen dus een probleem blijkt te zijn als de rekening 'on hold' staat.

Met een beetje geluk kan ik later deze week weer alles met mijn Openbank-rekening...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:28
TheSander562 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:34:
[...]

Jazeker ik heb die 1000 gewonnen :P

Maar ik gebruik deze bank ook als hoofdbank. Heb niet echt een andere bank die ik gebruik behalve een van Rabobank aangezien die nu nog gratis is tot 25 jaar. Maar gebruik hem verder niet meer.
Maandje te laat, maar alsnog gefeliciteerd!
Reden van quoten van je post is dat ik vanmiddag door Openbank ben gebeld dat ik een prijs heb gewonnen in de actie van afgelopen zomer; een macbook air. _/-\o_ Ik ben er erg content mee, maar vindt het wat vreemd dat ik alleen ben gebeld hierover. Geen mail oid ter bevestiging. Ik was wel even benieuwd @TheSander562 of dat bij jou ook zo gegaan is?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-10 11:42
rimave schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

Maandje te laat, maar alsnog gefeliciteerd!
Reden van quoten van je post is dat ik vanmiddag door Openbank ben gebeld dat ik een prijs heb gewonnen in de actie van afgelopen zomer; een macbook air. _/-\o_ Ik ben er erg content mee, maar vindt het wat vreemd dat ik alleen ben gebeld hierover. Geen mail oid ter bevestiging. Ik was wel even benieuwd @TheSander562 of dat bij jou ook zo gegaan is?
Bedankt O-)

En ik moet jou ook feliciteren met je MacBook ook leuk, dus gefeliciteerd.

En inderdaad ik had helemaal geen correspondentie ontvangen behalve 2 telefoontjes waarbij de 2de eigenlijk hetzelfde was als de eerste maar bij de eerste telefoon was het niet goed geregistreerd en dacht hij dat ik nog niet gebeld was.

Dus ja het kan kloppen dat je geen mail ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
TheSander562 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Bedankt O-)

En ik moet jou ook feliciteren met je MacBook ook leuk, dus gefeliciteerd.

En inderdaad ik had helemaal geen correspondentie ontvangen behalve 2 telefoontjes waarbij de 2de eigenlijk hetzelfde was als de eerste maar bij de eerste telefoon was het niet goed geregistreerd en dacht hij dat ik nog niet gebeld was.

Dus ja het kan kloppen dat je geen mail ontvangt.
Bedankt. Dan komt het vast goed. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:05
Tof, gefeliciteerd @rimave! Ging bij een bol.com-bon in het verleden bij mij op dezelfde manier met alleen een telefoontje. Tijdje daarna keurig de bon ontvangen, dus komt ongetwijfeld goed zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Xi-s schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Bijzonder detail is dus wel dat ik wel geld mocht overmaken, maar ontvangen dus een probleem blijkt te zijn als de rekening 'on hold' staat.
Hoe heb je er dan geld op kunnen zetten eigenlijk? OB heeft geen iDeal-topup ofzoiets, toch? (Ik ben nieuw met Openbank, kom bij Rabo + Bunq vandaan.)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:44
gertvdijk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:07:
[...]
Hoe heb je er dan geld op kunnen zetten eigenlijk?
Je kan geld overmaken naar je Openbank IBAN rekeningnummer, zoals met iedere andere bankrekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
musicfreak schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

Je kan geld overmaken naar je Openbank IBAN rekeningnummer, zoals met iedere andere bankrekening ;)
Natuurlijk. Maar dat lukte niet, zei je in je post, vandaar mijn vraag. 😕

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
gertvdijk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Natuurlijk. Maar dat lukte niet, zei je in je post, vandaar mijn vraag. 😕
Heb je ook een spaarrekening en daar al rechtstreeks geld naar proberen over te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Van de week in België willen betalen met de pas. Ging niet. Wel weer fijn dat je in de app direct kunt zien waarom; ik had alleen Nederland toegestaan.
En wel echt heel raar inderdaad (al eerder gezegd hier) dat je je saldo nog ziet en dat de betalingen er nog niet af zijn, maar in het klein staat dan wel hoeveel je eigenlijk echt nog beschikbaar hebt.
Waarom heb ik die rekening nog, denk ik dan wel eens....

Ik heb nog steeds de melding dat ze mijn vertrouwde apparaat hebben verwijderd en dat ik op akkoord moet klikken. Met de knoppen Nee of registreren eronder....
En ik druk nog altijd gewoon op NEE en dan blijft alles werken. 8)7

Ik probeerde dat laatst te veranderen, maar toen had ik een heel lange code nodig, geen idee welke, dus die zijn ze nu per postduif aan het opsturen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Geen idee wat ik fout zou hebben gedaan. 😕
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AyxcdoOaQUgRnh6o-iJk64-4nY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7KN7WimqpoPqBgipoPDztSmL.png?f=fotoalbum_medium

En wat zouden ze kunnen bedoelen ze met "Paspoort tweede pagina"? Is dat een brakke vertaling of moet ik mijn buitenlandse visa stamps laten zien ofzo? 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
gertvdijk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

Hoe heb je er dan geld op kunnen zetten eigenlijk? OB heeft geen iDeal-topup ofzoiets, toch? (Ik ben nieuw met Openbank, kom bij Rabo + Bunq vandaan.)
Op exact dezelfde manier. Gewoon overmaken naar mijn Openbank IBAN. Mijn Openbank-rekening gaat al iets langer mee en er was eerst helemaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:45
gertvdijk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 01:11:
Geen idee wat ik fout zou hebben gedaan. 😕
[Afbeelding]

En wat zouden ze kunnen bedoelen ze met "Paspoort tweede pagina"? Is dat een brakke vertaling of moet ik mijn buitenlandse visa stamps laten zien ofzo? 😂
Je moet waarschijnlijk de achterkant van de plastic bladzijde met je foto en personalia uploaden. Op de achterkant van deze bladzijde staat alleen je BSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
oohh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Je moet waarschijnlijk de achterkant van de plastic bladzijde met je foto en personalia uploaden. Op de achterkant van deze bladzijde staat alleen je BSN.
Oh ja dat zou best eens kunnen dat ze dat bedoelen. 💡🤔
Maar ik heb zo'n 2014-model waar dat op beide kanten staat. Die hele BSN-afscherming was pas net iets later dacht ik. Zoiets heb ik: https://www.rijksoverheid...mmer-bsn-op-mijn-paspoort

Update: dat was overigens niet aan de orde, want de pagina met apart BSN is pagina 1, de flap met de meeste info en foto is pagina 2, de eerste pagina met visa's is pagina 3. De instructies zijn dus duidelijk, de achterkant van de flap zou niet nodig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 27-10-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Mistraller schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:59:
Van de week in België willen betalen met de pas. Ging niet. Wel weer fijn dat je in de app direct kunt zien waarom; ik had alleen Nederland toegestaan.
En wel echt heel raar inderdaad (al eerder gezegd hier) dat je je saldo nog ziet en dat de betalingen er nog niet af zijn, maar in het klein staat dan wel hoeveel je eigenlijk echt nog beschikbaar hebt.

Ik heb nog steeds de melding dat ze mijn vertrouwde apparaat hebben verwijderd en dat ik op akkoord moet klikken. Met de knoppen Nee of registreren eronder....
En ik druk nog altijd gewoon op NEE en dan blijft alles werken. 8)7

Ik probeerde dat laatst te veranderen, maar toen had ik een heel lange code nodig, geen idee welke, dus die zijn ze nu per postduif aan het opsturen.
Klopt, waardeloos product. Maar zolang de rekening gratis is, en ze geld blijven toegeven om het te gebruiken zoals nu weer met de gratis 25 euro actie, is er weinig reden om op te zeggen. Maar zou het absoluut niet als vaste bank willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnes
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 08:45
Datisraar schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Dat geldt ook voor de andere gratis banken o.a. Revolut, N26 en Vivid etc. Ook daar moet aan de klant verdiend worden. Het is belangrijk dat Openbank klanten dit ook weten dat gratis niet gratis is.
Absoluut. Dat is ook de reden dat ik ver weg blijf van dergelijke betaaldiensten. Gevoelige data heeft de neiging om vroeg of laat naar boven te drijven in de vorm van een data leak. Nu kan je zeggen dat elk bedrijf wel slachtoffer kan worden maar ik schat de risico op digital-only banks toch een pak hoger. Deze hebben een pak meer exposure dankzij advertentiekanalen en zijn makkelijker prooi omdat het geen established bedrijf is met uitvoerige business en audit processen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 23:13
dotnes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Absoluut. Dat is ook de reden dat ik ver weg blijf van dergelijke betaaldiensten. Nu kan je zeggen dat elk bedrijf wel slachtoffer kan worden maar ik schat de risico op digital-only banks toch een pak hoger. Deze hebben een pak meer exposure dankzij advertentiekanalen en zijn makkelijker prooi omdat het geen established bedrijf is met uitvoerige business en audit processen.
Betaaldienst? Het is gewoon een bank 8)7
Pak meer exposure, advertentiekanalen, geen established bedrijf, geen uitvoerige business en audit processen?
Het je hier een bron van? Of een hele dikke duim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 01:48
[...]

Absoluut. Dat is ook de reden dat ik ver weg blijf van dergelijke betaaldiensten. Gevoelige data heeft de neiging om vroeg of laat naar boven te drijven in de vorm van een data leak. Nu kan je zeggen dat elk bedrijf wel slachtoffer kan worden maar ik schat de risico op digital-only banks toch een pak hoger. Deze hebben een pak meer exposure dankzij advertentiekanalen en zijn makkelijker prooi omdat het geen established bedrijf is met uitvoerige business en audit processen.
Je gooit Openbank op 1 hoop met andere neobanken zoals N26 en Revolut, maar uit de test van de consumentenbond blijkt dat Openbank juist wel goed scoort op het gebied van privacy. Als in vergelijkbaar met traditionele banken. Daarnaast is het een 100% dochteronderneming van Santander, en is het toezicht (audit) verzorgd door Santander. De audit is dus in ervaren handen, en qua established business lijkt het mij sterk dat een dochteronderneming van zo’n grote bank dat niet op orde zou hebben, wegens een gebrek aan kennis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:11
Mistraller schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:59:
OB is en blijft een Spaanse bank. Dat betekent dat alle betalingen en geldopnames buiten Spanje niet direct administratief in de app verwekt kunnen worden.
Als je voor de aardigheid in Spanje zelf, je OB pas gebruikt, dan zul je zien dat alle pinbetalingen en geldopnames wel direct verwerkt worden en heb je geen verschil in saldo, beschikbaar en inhoudingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Mailtje van OB gehad ivm opnieuw afkeuring uploaden documentatie. (zie gertvdijk in "Openbank.NL")
Het laatste docuemenet dat we van je ontvangen hebben, konden we ook niet goedkeure. De randen van je paspoort stondne niet volledig op de scan.
(Bovenstaande typfouten zijn van OB, niet van mij. 🤪)

Nou ja!! ik heb gewoon hele paspoort erop staan met alle randen. De eerste was een foto en had ik mijn nagel over de rand inderdaad, maar de tweede was een hoogresolutie scan met goede flatbedscanner. Ik snap er geen snars van. Lijkt mij een probleem aan de kant van OB die het bestand openen en niet alles zien zoals een scrollbar over het hoofd zien?

Hebben niet meer mensen hier last van?

Update: ik heb net een derde poging gedaan met zelf croppen van de images en dan vervolgens daarvan één 2-pagina PDF-bestand van gemaakt met beide scans van elke zijde van de plastic flap.

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 27-10-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Datisraar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

OB is en blijft een Spaanse bank. Dat betekent dat alle betalingen en geldopnames buiten Spanje niet direct administratief in de app verwekt kunnen worden.
Als je voor de aardigheid in Spanje zelf, je OB pas gebruikt, dan zul je zien dat alle pinbetalingen en geldopnames wel direct verwerkt worden en heb je geen verschil in saldo, beschikbaar en inhoudingen.
Datisraar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:33
gertvdijk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:06:
Mailtje van OB gehad ivm opnieuw afkeuring uploaden documentatie. (zie gertvdijk in "Openbank.NL")

[...]

(Bovenstaande typfouten zijn van OB, niet van mij. 🤪)

Nou ja!! ik heb gewoon hele paspoort erop staan met alle randen. De eerste was een foto en had ik mijn nagel over de rand inderdaad, maar de tweede was een hoogresolutie scan met goede flatbedscanner. Ik snap er geen snars van. Lijkt mij een probleem aan de kant van OB die het bestand openen en niet alles zien zoals een scrollbar over het hoofd zien?

Update: ik heb net een derde poging gedaan met zelf croppen van de images en dan vervolgens daarvan één 2-pagina PDF-bestand van gemaakt met beide scans van elke zijde van de plastic flap.
Bel ze anders maar even, ze kunnen je goed helpen. Als je aangeeft wat er gebeurt kunnen ze je waarschijnlijk wel helpen. Als ik ze contacteerde dan waren ze altijd wel behulpzaam.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 11:16
dotnes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:10:
Gratis bestaat gewoonweg niet. Als de dienst "gratis" wordt aangeboden ben jij 9 op 10 het product waarmee ze verdienen. Ik kan me inbeelden dat een advertentiebureau alle belangen heeft om met banken samen te werken om transactiegegevens te kunnen inzien. Zo zijn ze op de hoogte van je aankopen en kunnen ze mogelijks nog een extra glijmiddel aanbieden na je aankoop van een pak condooms.

Deze techniek wordt vandaag in de US al toegepast. Ik vermoed dat Openbank hier ook aan mee doet. Hun summiere privacyverklaring blijft hier echter wel vaag over: "In the past 12 months, we have not “sold” Personal Information subject to the CCPA"

Hoofdstuk "Information on Cookies" is ook vaag geformuleerd als je het mij vraagt. Het bevat in ieder geval informatie dat ze effectief samenwerken met advertentiebureau's. Nee, doe voor mij maar geen "gratis" opensluis rekening.
Wat jij beschrijft wat betreft verkoop van transactiegegevens aan een advertentiebureau, mag helemaal niet tenzij je daar zelf expliciete toestemming voor geeft. Die goedkeuring kan je overigens ook weer intrekken en dan mag er helemaal niets meer mee. Iedere bank die dat wel doet neemt daarmee het enorme risico op boetes of in uiterste geval intrekken van vergunning

Alle banken actief in de EU moeten allemaal aan dezelfde eisen voldoen en dat is niet niks.

USA en EU zijn qua bankenregelgeving en bankentoezicht echt twee totaal verschillende werelden.

Het businessmodel kan best anders zijn, bijv:
Dat het gewoon een heel goedkope manier is van geld ophalen voor Openbank/Santander om dat vervolgens uit te kunnen lenen. De reden dat NL banken je daarvoor laten betalen is simpelweg omdat NL banken veel te veel geld hebben en dus liever niet hebben dat je je geld komt brengen, wellicht hebben Spaanse banken daar minder last van.
[...]

Echt waar heb je het over? Heb je enig idee van de regelgeving en toezicht omtrent banken of klets je maar gewoon wat?
Voordat je uberhaupt een bankvergunning krijgt, dien je al je beleid en processen toe te sturen aan de toezichthouder (in NL de DNB). dat gaat al snel om honderden pagina's voor een betaaldienstverlener, voor een bank kan je daar nog wat bij optellen.

De toezichthouder gaat daar allemaal doorheen, stelt vragen en geeft instructies bijv. met betrekking tot audit.

Ten eerste is audit tweeledig. Interne audit en externe audit. Ook hieromtrent wil de toezichthouder details hebben: Wie gaat de interne audit doen, wat zijn haar/zijn ervaringen kundigheid etc. Zelfde voor externe audit: Wie ga je dat laten doen (vaak Big4, maar zijn ook kleinere spelers), wat is hun kundigheid, ervaring etc.

Een beetje vergunningsprocedure duurt al snel 2+ jaar.

[ Voor 28% gewijzigd door geishin op 27-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:06:

Ik heb ook meerdere keren een nieuwe kopie van mijn ID moeten opsturen omdat deze telkens om onduidelijke redenen werd afgekeurd. Uiteindelijk contact gehad met de klantenservice die aangaven dat foto's met de Kopie ID app wel vaak goedgekeurd worden. Dat ging gelukkig in een keer goed, maar het was wel een behoorlijk gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
De problemen met documentatie eindelijk opgelost met de derde poging en kon mijn rekening openen. 🙌

Nu wilde ik de app proberen. Van alles geprobeerd, maar inloggen met "Other foreign document" geeft alleen maar inlogfout alsof de persoonlijke code niet klopt.

Wat blijkt... moet je eerst naar app instellingen-menu en daar kiezen voor de Nederlandse tak van Openbank. En toen werkte het wel. Maar jemig wat zit dat verstopt. 🤪 En vooral: in geen van de instructies.
Kan helaas geen screenshots maken van de app om te laten zien wat je moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:20
@gertvdijk Welkom bij Openbank, ja je gaat nog veel meer eigenaardigheden tegenkomen, dat hoort er een beetje bij ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kees_1
  • Laatst online: 11-10 11:38
De 25 euro van de 25-euro actie bijgeschreven met de volgende omschrijving: abono varios concep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
kees_1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:09:
De 25 euro van de 25-euro actie bijgeschreven met de volgende omschrijving: abono varios concep.
Hier ook! Ondanks dat ik dus geen geld / die €300 had staan op de Open betaalrekening ( wel ruim voldoende op de spaarrekening )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
Waren jullie voor de actie 'uitgenodigd' door Openbank via de mail?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
U123456 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:37:
Waren jullie voor de actie 'uitgenodigd' door Openbank via de mail?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
jack2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:21:
Afgelopen weekend heb ik transacties gedaan van ING naar Openbank ten bedrage van 1 cent, 1 euro, 5 euro en 5000 euro.

Alleen de eerste twee bedragen stonden direct op de rekening bij Openbank, de overige twee pas maandag. Hoezo instant payment... je kunt er blijkbaar niet op vertrouwen dat het er direct op staat.
Idd getest, zelfs eerste betaling is niet een instant payment.... gelukkig heb ik niet het volledige bedrag gelijk over geschreven. Pak wel een andere bank. Trouwens vandaag getest. Zou niet moeten uitmaken voor instant payment.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 06-11-2022 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-10 11:42
dutchnltweaker schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:19:
[...]

Idd getest, zelfs eerste betaling is niet een instant payment.... gelukkig heb ik niet het volledige bedrag gelijk over geschreven. Pak wel een andere bank. Trouwens vandaag getest. Zou niet moeten uitmaken voor instant payment.
Gelukkig dat het geen feature is van de bank zelf (bij Openbank) dat ze het aanprijzen.
Dus het is alleen maar fijn als het soms wel instant er op staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:31
0,75% spaarrente vanaf nu. Ze proberen echt te voorkomen dat je via Raisin geld wegzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Deezers schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:40:
0,75% spaarrente vanaf nu. Ze proberen echt te voorkomen dat je via Raisin geld wegzet :)
Via raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheSander562 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:46:
[...]

Gelukkig dat het geen feature is van de bank zelf (bij Openbank) dat ze het aanprijzen.
Dus het is alleen maar fijn als het soms wel instant er op staat.
Dat wel, maar niet prettig als je toch snel geld op een andere bankrekening moet hebben omdat alleen debit/credit wordt geaccepteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:11
Het kan niet op……nu 0,75 procent op je OB spaargeld rekening 👍!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nee op vrije spaarrekening bij OB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Get!em schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:11:
[...]

Nee op vrije spaarrekening bij OB
Nee mijn vraag überhaupt wat raisin met openbank te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:31
dutchnltweaker schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:13:
[...]

Raisin is een platform dat meerdere spaaraanbieders heeft en populair wordt nu de rente vrijwel dagelijks stijgt. Openbank is inderdaad vrij opneembaar, bij andere aanbieders kan je een jaar saldo vastzetten tegen 2%. Openbank is een beetje de middenweg, niet de meeste rente (maar natuurlijk wel als je het vergelijkt met de Nederlandse markt) maar wel altijd vrij opneembaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Niet alleen vrij opneembaar, maar óók gelijk te gebruiken via een instant overboeking naar de Open betaalrekening of naar welke rekening je maar wilt.
Dat is wel een voor/nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

De rentes gaan naar verwachting nog wel veel hoger overigens, dit is nog maar het begin ;)

Overigens nog steeds wel vervelend ( en steeds vervelender met de oplopende spaarrente ) dat een overboeking naar buiten Openbank je altijd minimaal één rentedag kost.
Ze houden je geld gewoon vast of in geval van een overboeking die je net na middernacht doet, zetten ze de rentedatum een dag terug.

[ Voor 33% gewijzigd door JohanNL op 08-11-2022 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nuevocasa
JohanNL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:04:
Niet alleen vrij opneembaar, maar óók gelijk te gebruiken via een instant overboeking naar de Open betaalrekening of naar welke rekening je maar wilt.
Dat is wel een voor/nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

De rentes gaan naar verwachting nog wel veel hoger overigens, dit is nog maar het begin ;)

Overigens nog steeds wel vervelend ( en steeds vervelender met de oplopende spaarrente ) dat een overboeking naar buiten Openbank je altijd minimaal één rentedag kost.
Ze houden je geld gewoon vast of in geval van een overboeking die je net na middernacht doet, zetten ze de rentedatum een dag terug.
Daar gebruik ik Revolut en de ecommerce card voor. Dan laad ik Revolut op met de creditcard functie en dan betaalverzoek via iDeal vanuit ING (max €500 per keer) bij hogere bedragen gebruik ik het zelfde verzoek gewoon vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:45
JohanNL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:04:
Veel hoger? Speculatie of heb je daar een bron voor?

Ik denk ook dat we wel wat hoger gaan maar niet zo heel veel.

Edit: hier kun je de mening lezen van iemand van ABN, die denkt niet dat het nog veel hoger gaat https://www.abnamro.nl/nl...eling-hypotheekrente.html

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 08-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:13:
Als alternatief voor spaarrekeningen met goede rente.

Raisin is een Nederlandse intermediair voor o.a. Renault Bank (Frankrijk). Toen ik een paar jaar terug op zoek ging naar spaarrekeningen (vrij opneembaar) waar je wel rente kreeg, kwam ik op OpenBank, Renault (Raisin) en daarnaast BigBank (Estland) uit. OpenBank had/heeft overigens wel het lokkertje dat je over de eerste paar duizend euro een extra bonus kreeg/krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:33:
[...]

Veel hoger? Speculatie of heb je daar een bron voor?

Ik denk ook dat we wel wat hoger gaan maar niet zo heel veel.

Edit: hier kun je de mening lezen van iemand van ABN, die denkt niet dat het nog veel hoger gaat https://www.abnamro.nl/nl...eling-hypotheekrente.html
Ik had dit wellicht wat specifieker moeten formuleren; ik had het hier specifiek over de variabele rentes op spaarrekeningen van particulieren.
De depositorente van de ECB is op dit moment al 1,5%, dus dat is relatief een enorme marge vergeleken met de rente die je nu dan krijgt bij Openbank en al helemaal bij de Nederlandse grootbanken ( sommigen geven zelfs nog tot tenminste eind dit jaar 0% )
Dus dat de rente van Openbank hier naarmate van tijd naartoe beweegt is best aannemelijk, of eventueel die t.z.t. 2% waarna diegene van de ABN naar verwijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Openbank heeft de rente verhoogd naar 0,75%.

Ontvangen email:
Per 8 november 2022 is je Welkom Spaarrekening nóg beter. De eerste 6 maanden krijg je nu namelijk 0,75% rente over je saldo boven € 10.000 en t/m € 200.000. Over saldo t/m € 10.000 blijft de rente 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Sinds enkele dagen kan ik eindelijk gebruikmaken van de pas. Het duurde net wat meer dan 10 dagen voordat de boel binnen was, maar oke.

Op mijn Android telefoon ook NFC aangeslingerd, gewoon met OpenBank Pay, gekoppeld aan de Maestro pas.

De fysieke pas werkt in de winkels, no issues. NFC echter niet overal. Bijvoorbeeld bij mijn AH geeft hij "pas geweigerd, gebruik magneetstrip..." Bij die betaalpunten van AH staat groot No MasterCard/VISA, only Maestro/PIN. Als ik betaal bij punten waar het wel werkt (Dirk supermarkt en drogist ofzo) dan krijg ik in beeld "MasterCard" (indien NFC). Met bunq (zonder Google Pay, toen dat nog kon) had ik met NFC bij diezelfde AH nooit een probleem om te betalen. Werkt die Maestro-NFC nou via het MasterCard netwerk ofzoiets bij OpenBank? 😕
Zal wel opgelost worden volgend jaar: https://www.betaalverenig...nsten/pinnen/project-dca/
Maar dan krijg ik zeker alweer een nieuwe OB fysieke pas? 😂

Andere vraag: werkt Travel+ abonnement nou *per pas* of *per rekeninghouder* (alle passen)? Als ik zowel mijn MasterCard als Maestro kaart wil gebruiken met Travel+ wil, dan moet ik zeker 2x betalen? 😕 Uit de marketing had ik dat niet verwacht eigenlijk. Wilde het aanvragen en tot mijn verbazing stond dat als optie bij een pas, niet bij de rekening zeg maar.
Aanvullende vraag daarover: is het betalen per maand ook per kalendermaand of naar rato van aantal dagen dat je het afneemt? Want als ik eind november het start, dan is het weggegooid geld voor de kalendermaand november.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 13-11-2022 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 20:35
Weet niet of het al genoemd was maar er loopt nu een actie dat je een spaarbonus krijgt als je geld overmaakt naar de spaarrekening https://www.openbank.nl/acties/tot-40-euro-extra-rekeningen

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
PuckStar schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:51:
Weet niet of het al genoemd was maar er loopt nu een actie dat je een spaarbonus krijgt als je geld overmaakt naar de spaarrekening https://www.openbank.nl/acties/tot-40-euro-extra-rekeningen
Let op dat je minimaal 10K moet overmaken naar je spaarrekening en 50% daarvan minstens 6 maanden erop moet laten staan. Voor de volledige 40 euro moet je zelfs 20K overmaken en minstens 10K voor 6 maanden laten staan.

Wie het overweegt zou eens een vergelijking moeten maken met een 6 maanden deposito, waar je nu 1,65% rente op kan krijgen. Bij OB is dat nu 0,75% voor bestaande spaarrekeningen.

[ Voor 4% gewijzigd door Darses op 13-11-2022 10:07 . Reden: Toevoegen rente OB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Ik ben mij aan het inlezen / oriënteren om Openbank erbij te nemen. De eerste reden hiervoor is de interessante spaarrente (hoger dan in NL, Raisin / Renault heb ik al :p).
Bijkomende reden is de spaarrekening met als ik het goed zie mobiel betalen via Openbank zelf. Sinds het stopzetten van de Rabo Wallet mis ik dat toch wel, en een overstap naar Google Pay ben ik geen fan van. Nu mijn vraag of ik het inderdaad met Openbank Pay net zo werkt als de Rabo Wallet. Dus gewoon eenmalig activeren / inschakelen en bij betalen de telefoon aan zetten/ontgrendelen en tegen de automaat houden. Of werkt dit mogelijk toch nog problematisch? Doordat de app an zich niet goed werkt, de app / betaling niet goed werkt in Nederland / Nederlandse winkels Openbank "weigeren" / .... Als dit niet goed werkt kan ik immers net zo goed met mijn Rabobank pas blijven betalen :p

Edit:
Dezelfde vragen zijn overigens ook min of meer van toepassing op de bankpas. Maar die zal ik dan waarschijnlijk niet / minder gebruiken. Primair betalen dan via Openbank Pay met als backup de Rabo pas bij me hebben. Als de Openbank Pay oplossing om wat voor reden dan ook niet werkt is er immers ook een grotere kans dat de bijbehorende pas niet werkt.

Edit2:
Antwoord op eigen vraag "subtiel" gevonden in dit topic. Openbank Pay gebruikt MasterCard, i.p.v. Maestro, en dat werkt lang niet overal doordat Maestro de standaard is in Nederland. Dat is dan wel een tegenvaller. En Google Pay kan dan weer wel de Maestro pas aan gekoppeld worden, maar dat wil ik dus niet / als ik Google Pay wil gebruiken kan dat net zo goed met de Rabo pas.

[ Voor 31% gewijzigd door RobertMe op 13-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:45
Darses schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:06:
[...]
Wie het overweegt zou eens een vergelijking moeten maken met een 6 maanden deposito, waar je nu 1,65% rente op kan krijgen. Bij OB is dat nu 0,75% voor bestaande spaarrekeningen.
Of Advanzia in Luxemburg: 1.6% voor de eerste 3 maanden, vrij opneembaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 13-11-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:57
RobertMe schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:59:
Ik ben mij aan het inlezen / oriënteren om Openbank erbij te nemen. De eerste reden hiervoor is de interessante spaarrente (hoger dan in NL, Raisin / Renault heb ik al :p).
Bijkomende reden is de spaarrekening met als ik het goed zie mobiel betalen via Openbank zelf. Sinds het stopzetten van de Rabo Wallet mis ik dat toch wel, en een overstap naar Google Pay ben ik geen fan van. Nu mijn vraag of ik het inderdaad met Openbank Pay net zo werkt als de Rabo Wallet. Dus gewoon eenmalig activeren / inschakelen en bij betalen de telefoon aan zetten/ontgrendelen en tegen de automaat houden. Of werkt dit mogelijk toch nog problematisch? Doordat de app an zich niet goed werkt, de app / betaling niet goed werkt in Nederland / Nederlandse winkels Openbank "weigeren" / .... Als dit niet goed werkt kan ik immers net zo goed met mijn Rabobank pas blijven betalen :p

Edit:
Dezelfde vragen zijn overigens ook min of meer van toepassing op de bankpas. Maar die zal ik dan waarschijnlijk niet / minder gebruiken. Primair betalen dan via Openbank Pay met als backup de Rabo pas bij me hebben. Als de Openbank Pay oplossing om wat voor reden dan ook niet werkt is er immers ook een grotere kans dat de bijbehorende pas niet werkt.

Edit2:
Antwoord op eigen vraag "subtiel" gevonden in dit topic. Openbank Pay gebruikt MasterCard, i.p.v. Maestro, en dat werkt lang niet overal doordat Maestro de standaard is in Nederland. Dat is dan wel een tegenvaller. En Google Pay kan dan weer wel de Maestro pas aan gekoppeld worden, maar dat wil ik dus niet / als ik Google Pay wil gebruiken kan dat net zo goed met de Rabo pas.
Op basis van mijn eigen ervaring werkt alleen Mastercard in combinatie met Google Pay via Openbank goed. Alle andere combinaties vond ik ronduit ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Binnenkort komt er ook een WhatsApp kanaal om te communiceren met openbank. In de laatste mail stond er een WhatsApp afbeelding met coming soon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
hmm tot zover weer een leuk weekend openbank... spontaan werkte de app niet meer, fingerprint werd herkend en daarna "controleer het document". Daarna maar weer alles verwijderd en opnieuw gekoppeld. Toen weer de meldingen" we hebben uw vertrouwde apparaat verwijderd. Wat dus helemaal niet zo is want ik kon gewoon inloggen. Dat weer gefixed met de 8 cijferige code, en toen kon ik weer wat doen.

Want ik had een overboeking vanaf ING gedaan zaterdag (want we waren het hier over eens dat het instant was....?)
Nu is het maandag en het staat er nog steeds niet op.

Terwijl ik toevallig zondag een betaling uit België ontving op ING en die kwam instant aan.

Ondertussen al meerdere malen de pincode proberen te wijzigen van mijn pas, en op alle varianten die ik probeer komt een Spaanstalige error. En die blijkt zoiets in te houden als dat mijn pincode niet voldoet aan de vereisten. Daar heb ik openbank voor gebeld en het blijkt een bug, de technici zijn er met de hoogste prio mee aan het werk, dit is zeker binnen 1 of 2 dagen opgelost! Maar uiteraard is dat nog steeds niet opgelost.

Ik blijf me maar voorhouden: "omdat het gratis is!" maar oh wat is het toch een gepruts bij Openbank.

[ Voor 22% gewijzigd door Mistraller op 14-11-2022 09:59 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
dutchnltweaker schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:04:
Binnenkort komt er ook een WhatsApp kanaal om te communiceren met openbank. In de laatste mail stond er een WhatsApp afbeelding met coming soon.
Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat die er al meer dan twee jaar is. Staat ook op de contactpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
Mistraller schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:55:
hmm tot zover weer een leuk weekend openbank... spontaan werkte de app niet meer, fingerprint werd herkend en daarna "controleer het document". Daarna maar weer alles verwijderd en opnieuw gekoppeld. Toen weer de meldingen" we hebben uw vertrouwde apparaat verwijderd. Wat dus helemaal niet zo is want ik kon gewoon inloggen. Dat weer gefixed met de 8 cijferige code, en toen kon ik weer wat doen.

Want ik had een overboeking vanaf ING gedaan zaterdag (want we waren het hier over eens dat het instant was....?)
Nu is het maandag en het staat er nog steeds niet op.

Terwijl ik toevallig zondag een betaling uit België ontving op ING en die kwam instant aan.

Ondertussen al meerdere malen de pincode proberen te wijzigen van mijn pas, en op alle varianten die ik probeer komt een Spaanstalige error. En die blijkt zoiets in te houden als dat mijn pincode niet voldoet aan de vereisten. Daar heb ik openbank voor gebeld en het blijkt een bug, de technici zijn er met de hoogste prio mee aan het werk, dit is zeker binnen 1 of 2 dagen opgelost! Maar uiteraard is dat nog steeds niet opgelost.

Ik blijf me maar voorhouden: "omdat het gratis is!" maar oh wat is het toch een gepruts bij Openbank.
Ook in de topics van Revolut & N26 veel berichten dat ING niet meer instant is. Lijkt erop dat ING het heeft uitgeschakeld na veel problemen en klachten..

Dat vertrouwde apparaat heeft volgens mij meer te maken met de pushberichten en online betalen, dan dat je wel/niet kan inloggen. Als ik nu een andere telefoon pak, kan ik ook gewoon inloggen terwijl dit niet een vertrouwd apparaat is (krijg hier wel een notificatie van op mijn vertrouwde apparaat).

[ Voor 8% gewijzigd door Elandenmelk op 14-11-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier sinds vorige week ook een Openbank gebruiker (handig als extra betaalrekenen en spaarrekening, en net zoals hierboven, wil graag Openbank Pay gebruiken op mn telefoon, gebruik geen Google Pay, en voorheen gebruikte ik heel vaak de Rabo Wallet, wat perfect werkte)

Registreren ging allemaal prima, en de betaalrekening was na 2 dagen actief.
Overboeking vanaf mijn Rabo rekening, instant.

Maar het open van een spaarrekening...niet mogelijk, via de website blijft hij 'hangen' zodra je op voltooid klikt (na alles ingevuld te hebben voor de aanvraag)
Via de app eindigd de aanvraag ook in een 'niet voltooid, probeer het over enkele minuten nog een keer'

Is dit de normale gang van zaken, en moet je afwachten op de post van Openbank, waarin oa je fysieke betaalpas zit? zit er zowiezo een wachttijd op het openen van verschillende producten? (had al gebeld, en volgens de aardige dame moest je 48 uur wachten voor het aanvragen van een nieuw product, maar deze zijn nu al lang voorbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Elandenmelk schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:17:
[...]

Dat vertrouwde apparaat heeft volgens mij meer te maken met de pushberichten en online betalen,
Push berichten komen gewoon binnen. Ook al is het "geregistreerde apparaat" verwijderd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-10 13:51
[b]ReBr in "Openbank.NL"
Is dit de normale gang van zaken, en moet je afwachten op de post van Openbank, waarin oa je fysieke betaalpas zit? zit er zowiezo een wachttijd op het openen van verschillende producten? (had al gebeld, en volgens de aardige dame moest je 48 uur wachten voor het aanvragen van een nieuw product, maar deze zijn nu al lang voorbij)
Dat was bij mij ook zo, iets na de 48 uur lukte het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
M.b.t. instant payments, overboeken vanaf mijn Rabobank rekening naar Openbank gaat wel instant. Vanaf ING naar Openbank duurt het één werkdag. Andersom (van Openbank naar Rabo/ING) duurt ook één werkdag bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Jdome schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:26:
Vanaf ING naar Openbank duurt het één werkdag.
Ja nu weer wel. Dit was instant.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online
mfkne schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:48:
[...]

Dat was bij mij ook zo, iets na de 48 uur lukte het dan.
Uiteindelijk vanmorgen via sms dat het account geactiveerd is.
Hierna was het idd gelijk mogelijk om spaarrekening te activeren, en diverse overboekingen te doen.

Totaal wel een paar dagen langer geduurt dan de 48 uur, maar er zat wel een weekend tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online
Momenteel lukt het me niet om de Mastercard (1,99) aan te vragen, melding: maximaal aantal passen voor deze rekening bereikt.

klopt dit?

1 betaalrekening met 1 maestro betaalpas (welke nog onderweg is, dus nu nog niet geactiveerd)
1 ecommerce prepaid, welk is gekoppeld aan de betaalrekening (en werkt ok)
daarbij moet het dan toch nog mogelijk zijn om de Mastercard aan te vragen?

Is nu niet erg dringend, maar altijd handig om iets te hebben voor onderweg (naast bestaande Visa, en NL bank betaalpas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidesnl
  • Laatst online: 20-08 06:48
ReBr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:15:
Is nu niet erg dringend, maar altijd handig om iets te hebben voor onderweg (naast bestaande Visa, en NL bank betaalpas)
Dan zou ik niet deze MasterCard aanvragen, want de acceptatie is laag. Dit is een debet MasterCard welke direct van je rekening afschrijft, dus ook geen creditcard voordeeltjes.
Mijn ervaring: waar deze kaart wordt geaccepteerd, wordt je gewone Maestro pas ook geaccepteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Fidesnl schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:55:
[...]

Dan zou ik niet deze MasterCard aanvragen, want de acceptatie is laag. Dit is een debet MasterCard welke direct van je rekening afschrijft, dus ook geen creditcard voordeeltjes.
Mijn ervaring: waar deze kaart wordt geaccepteerd, wordt je gewone Maestro pas ook geaccepteerd.
De MasterCard is juist toekomstbestendig en de Maestro pas ouderwets. Ik zou juist wel de MC bestellen, want de acceptatie is misschien nu nog een 'probleem', maar Maestro is een aflopende zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
GioStyle schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:28:
[...]

De MasterCard is juist toekomstbestendig en de Maestro pas ouderwets. Ik zou juist wel de MC bestellen, want de acceptatie is misschien nu nog een 'probleem', maar Maestro is een aflopende zaak.
Helemaal met je eens, voor de liefhebbers: https://gathering.tweaker...ist_messages/2095506/last

En in het buiteland andersom, Mastercard betere acceptatie dan Maestro. Online is de acceptatie ook gewoon prima.

[ Voor 12% gewijzigd door Elandenmelk op 16-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Dank @GioStyle & @Elandenmelk, op basis van jullie posts tot de ontdekking gekomen dat onderstaande juist geen direct probleem moet zijn / worden. Op basis van het gelinkte topic zelfs dat vanaf 1-1-23 alle (nieuw uit te leveren?) pinautomaten (ook) Mastercard moeten accepteren. Dat Openbank Pay mogelijk initieel niet goed werkt is dan minder een bezwaar aangezien dat zich in de komende jaren / maanden steeds meer zal oplossen.
RobertMe schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:59:
Edit2:
Antwoord op eigen vraag "subtiel" gevonden in dit topic. Openbank Pay gebruikt MasterCard, i.p.v. Maestro, en dat werkt lang niet overal doordat Maestro de standaard is in Nederland. Dat is dan wel een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:52
Momenteel lukt het me niet om de Mastercard (1,99) aan te vragen, melding: maximaal aantal passen voor deze rekening bereikt.

klopt dit?

1 betaalrekening met 1 maestro betaalpas (welke nog onderweg is, dus nu nog niet geactiveerd)

Volgens mij mag je per Openbank IBAN maar 1 pas (Maestro of MasterCard) hebben. Als je een extra betaalrekening zou openen, kan je daarvoor ook een pas aanvragen. Je kan gratis tot 5 betaalrekeningen openen bij Openbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:26
ditto4076 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:01:
[...]

Volgens mij mag je per Openbank IBAN maar 1 pas (Maestro of MasterCard) hebben. Als je een extra betaalrekening zou openen, kan je daarvoor ook een pas aanvragen. Je kan gratis tot 5 betaalrekeningen openen bij Openbank.
Vreemd ik heb beide passen voor 1 rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
glatuin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:02:
[...]

Heb je de MasterCard misschien aangevraagd toen die tijdelijk vervroegd of via een foefje verkrijgbaar was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10 18:05
glatuin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb zelfs alle drie de passen op 1 rekening zonder probleem en ook allemaal gekoppeld via Apple Pay. Geen enkel probleem, alleen niet alles tegelijk aangevraagd maar met redelijke tussenpozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
Fidesnl schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:55:
[...]

Juist de Mastercard is de kaart die je moet hebben. Visa en Mastercard zijn de 2 wereldwijde betaalnetwerken. Zoals @GioStyle al aangeeft is Nederland op dit moment in transitie van Maestro/V-Pay naar Mastercard en Visa. Straks zal de acceptatie van debit cards van laatstgenoemden dus identiek aan de huidige ‘pinpassen’ zijn (Nederlands woord voor debit card). Ik zeg mensen altijd ook een creditcard op zak te hebben, voor autohuur en hotels. Deze debit card gebruik ik echter al ruim 2 jaar over de hele wereld voor al het overige, en is gewoon geaccepteerd. Waarom geaccepteerd: omdat het een Mastercard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:07

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb Openbank nooit gebruikt en wilde (omdat we gaan verhuizen en ik eens aan het kijken was wie er allemaal een adreswijziging moest krijgen) de rekening opzeggen.Persoonlijk had ik gehoopt dat dat telefonisch zou kunnen, maar wat schetst mijn verbazing. Ik moet een brief schrijven, die ondertekenen en fotograferen en die dan met een kopie van ID bewijs mailen naar Openbank het kan dus niet via telefoon, app of website :-(

En dat noemt zich dan een fintech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
TheVMaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:53:
Ik heb Openbank nooit gebruikt en wilde (omdat we gaan verhuizen en ik eens aan het kijken was wie er allemaal een adreswijziging moest krijgen) de rekening opzeggen.Persoonlijk had ik gehoopt dat dat telefonisch zou kunnen, maar wat schetst mijn verbazing. Ik moet een brief schrijven, die ondertekenen en fotograferen en die dan met een kopie van ID bewijs mailen naar Openbank het kan dus niet via telefoon, app of website :-(

En dat noemt zich dan een fintech?
Euh, ik vind openbank geen fintech. Wel een gratis bank waar ik graag gebruik van maak. Innovatief zoals revolut zijn ze absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
glatuin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:00:
[...]

Euh, ik vind openbank geen fintech. Wel een gratis bank waar ik graag gebruik van maak. Innovatief zoals revolut zijn ze absoluut niet.
Nope, ik vind ze ook zeker geen fintech. Dacht dat ze dat wel waren toen ze daar jaren geleden mee kwamen. Het is een ouderwetse bank, erg ouderwets aangezien je elke keer met je paspoortnummer moeten inloggen in de app, WTF. Maar goed, ik heb het nu per brief (ingescand en per mail verstuurd) opgezegd. Weer een oude bank minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Heel bijzonder. Krijg zojuist een afwijzing, mijn aanvraag voldeed niet aan hun voorwaarden:
Goedenavond TheVMaster,

Bedankt voor uw e-mail.

Helaas voldoet u verzoek niet aan de voorwaarden.

Onderstaand nogmaals de voorwaarden:

Stuur een ondertekend verzoek om je rekening te sluiten, gefotografeerd samen met je identiteitsdocument die je ook gebruikt om in te loggen in je rekening.

Dit houdt in dat we graag het identiteitsbewijs en het geschreven verzoek in één foto/kopie zien.

Graag zien we het verbeterde verzoek tegemoet.

Nog een fijne avond!

OPENBANK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidesnl
  • Laatst online: 20-08 06:48
Ik zeg nergens dat en Maestro kaart beter is dan de OB MasterCard. Er wordt geopperd dat het handig is voor onderweg, waarop ik reageer dat de acceptatie van Maestro en OB MasterCard gelijk is, dus dan kun je die €1,99 beter in je zak steken en de “gewone” OB kaart gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Fidesnl schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:05:
Ik zeg nergens dat en Maestro kaart beter is dan de OB MasterCard. Er wordt geopperd dat het handig is voor onderweg, waarop ik reageer dat de acceptatie van Maestro en OB MasterCard gelijk is, dus dan kun je die €1,99 beter in je zak steken en de “gewone” OB kaart gebruiken.
Meerdere reden om beide kaarten te hebben. In NL nog op veel plaatsen maestro nodig. In het buitenland wordt maestro niet zo goed geaccepteerd, ook bij webshop lukt het niet met maestro. Verder kun je maestro niet koppelen aan de curve kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:44
Mistraller schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:04:
[...]
Ja nu weer wel. Dit was instant.
Ik heb gisterochtend rond 8 uur een overboeking van ING naar Openbank gedaan. Het bedrag werd niet gelijk bijgeschreven maar na ongeveer 1,5 uur. Geen werkdag er tussen dus, niet instant zoals bij Revolut maar iets er tussenin. In het transactieoverzicht van Openbank stond ook Overboeking ipv Onmiddelijke overboeking vermeld. Het push bericht van de Openbank app kwam trouwens zo'n 2 uur later, ook maf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
richard-5 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ik heb zelfs alle drie de passen op 1 rekening zonder probleem en ook allemaal gekoppeld via Apple Pay. Geen enkel probleem, alleen niet alles tegelijk aangevraagd maar met redelijke tussenpozen.
Ik weet het alweer. Ooit nagevraagd en mij werd verteld, dat je op 1 account maximaal 5 betaalrekeningen, 5 betaalpassen, 5 spaarrekeningen en 1 virtuele eCommerce MasterCard kan krijgen. Dus als je 1 Maestro, 1 MasterCard en 1 eCommerce pas aan je eerste betaalrekening hebt gelinkt, dan kan je wel nog 4 betaalrekeningen openen, maar nog maar 3 extra passen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
De acceptatie is niet gelijk. Mastercard is wereldwijd te gebruiken. Maestro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zoals hierboven ook gezegd is dat dus niet zo. Mastercard Debit en Maestro zijn 2 verschillende protocollen/netwerken (geen idee hoe het technisch exact zit).

Nu is het binnen Europa meestal nog wel oké wat betreft Maestro-acceptatie en vaak wel identiek aan MC Debit, maar het zijn wel 2 verschillende producten. Zo heb ik geen bruikbaar kaartnummer/CVC voor mijn OB Maestro (=geen online bestellingen mogelijk) en ook in de VS werd Maestro in de meeste gevallen niet geaccepteerd. Maar ook in Europa is mijn Maestro incidenteel geweigerd terwijl MC Debit wel werkte. Wel jammer, want juist daar had ik het 'gratis Travel+ plan' op geactiveerd. Ik vraag me ook wel af wat ze daarmee gaan doen als Maestro uitgefaseerd wordt.

Het nadeel aan de Debit Mastercard is dat bij reserveringen / inhoudingen je eigen geld niet beschikbaar is, terwijl het bij een creditcard alleen om een beperking van je bestedingsruimte gaat. Plus, het kan zijn dat hoteliers o.i.d. een CC willen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 16-11-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
musicfreak schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:58:
[...]

Ik heb gisterochtend rond 8 uur een overboeking van ING naar Openbank gedaan. Het bedrag werd niet gelijk bijgeschreven maar na ongeveer 1,5 uur. Geen werkdag er tussen dus, niet instant zoals bij Revolut maar iets er tussenin. In het transactieoverzicht van Openbank stond ook Overboeking ipv Onmiddelijke overboeking vermeld. Het push bericht van de Openbank app kwam trouwens zo'n 2 uur later, ook maf.
Da's geen instant.
Het was écht instant. betalen met ING en meteen een Push bericht van OB. (daar stond dus inderdaad "onmiddelijke overboeking" bij) Gewone sepa transfers gaan batchgewijs. Als je dus 1,5 uur voor de volgende batch zit duurt het 1,5 uur, en doe je zoals ik op zaterdag een boeking, dan komt het pas ergens in de loop van maandagochtend. Gewoon zoals we tot voor kort ook in nederland hadden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 16-11-2022 23:26 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
finsdefis schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:33:
[...]

Zoals hierboven ook gezegd is dat dus niet zo. Mastercard Debit en Maestro zijn 2 verschillende protocollen/netwerken (geen idee hoe het technisch exact zit).

Nu is het binnen Europa meestal nog wel oké wat betreft Maestro-acceptatie en vaak wel identiek aan MC Debit, maar het zijn wel 2 verschillende producten. Zo heb ik geen bruikbaar kaartnummer/CVC voor mijn OB Maestro (=geen online bestellingen mogelijk) en ook in de VS werd Maestro in de meeste gevallen niet geaccepteerd. Maar ook in Europa is mijn Maestro incidenteel geweigerd terwijl MC Debit wel werkte. Wel jammer, want juist daar had ik het 'gratis Travel+ plan' op geactiveerd. Ik vraag me ook wel af wat ze daarmee gaan doen als Maestro uitgefaseerd wordt.

Het nadeel aan de Debit Mastercard is dat bij reserveringen / inhoudingen je eigen geld niet beschikbaar is, terwijl het bij een creditcard alleen om een beperking van je bestedingsruimte gaat. Plus, het kan zijn dat hoteliers o.i.d. een CC willen zien.
Zodra Maestro er uit gaat moet je er scherp op zijn dat ze dan je Mastercard voorzien van gratis travel+. Ik blijf het absurd vinden dat OB bij sommigen (zoals ik) wel beide kaarten honoreerde mbt travel+ en bij anderen alleen de Maesto. De actie zag echter op ‘betaalpas’. Dat is het argument wat ik OB destijds heb voorgehouden om travel+ ook op de Mastercard te krijgen. Ze werden toen in de voorwaarden van de betaalrekening beide geduid als ‘betaalpas’. Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is. Wat iig vast staat is dat na uitfasering van Maestro de Mastercard bij OB hoe dan ook de betaalpas is. Ze hebben het levenslang verstrekt, dus je kunt het eisen mochten ze travel+ niet zelf al overzetten op het moment dat je Maestro verloopt.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zijn er hier meer mensen die vanaf de betaalrekening geen geld terug geboekt krijgen naar een Nederlandse rekening? Ik krijg deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4p5jQIE3zXXlfVyDqCBzmRrtjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lMAjSd80G4DaJJKEXDarzvtz.png?f=user_large

Website op de app geeft hetzelfde resultaat....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elandenmelk
TheVMaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:12:
[...]

Nope, ik vind ze ook zeker geen fintech. Dacht dat ze dat wel waren toen ze daar jaren geleden mee kwamen. Het is een ouderwetse bank, erg ouderwets aangezien je elke keer met je paspoortnummer moeten inloggen in de app, WTF. Maar goed, ik heb het nu per brief (ingescand en per mail verstuurd) opgezegd. Weer een oude bank minder.
Over het algemeen eens, maar qua login zie ik het probleem niet zo.

Is een toegewezen "username" werkelijk anders dan een zelfgekozen username bij ING of Knab? Is het onveiliger dan je telefoonnummer invullen bij Revolut? Het is zeker praktischer en minder rompslomp dan een apart apparaat, zoals bij Rabobank en ABN AMRO. Volgens mij heeft SNS ook een apparaatje. Maar ook QR moeten scannen in de app van de bank met je telefoon, zeker thuis loop ik niet de hele tijd rond met mijn telefoon in de zak.
Bovendien geldt voor al deze banken (ondanks mijn commentaren ;) ): eenmaal ingelogt, gewoon met FaceID of TouchID, toch?

Wat vooral onhandig is, is dat waarschijnlijk bijna iedereen van ons het nummer van zijn of haar paspoort of ID-kaart helemaal niet wist voordat we een rekening openden bij Openbank. Onderhand ken ik het nummer van mijn paspoort uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Ik hoef mijn paspoortnummer nooit in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Elandenmelk schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:24:
[...]

Over het algemeen eens, maar qua login zie ik het probleem niet zo.

Is een toegewezen "username" werkelijk anders dan een zelfgekozen username bij ING of Knab? Is het onveiliger dan je telefoonnummer invullen bij Revolut? Het is zeker praktischer en minder rompslomp dan een apart apparaat, zoals bij Rabobank en ABN AMRO. Volgens mij heeft SNS ook een apparaatje. Maar ook QR moeten scannen in de app van de bank met je telefoon, zeker thuis loop ik niet de hele tijd rond met mijn telefoon in de zak.
Bovendien geldt voor al deze banken (ondanks mijn commentaren ;) ): eenmaal ingelogt, gewoon met FaceID of TouchID, toch?

Wat vooral onhandig is, is dat waarschijnlijk bijna iedereen van ons het nummer van zijn of haar paspoort of ID-kaart helemaal niet wist voordat we een rekening openden bij Openbank. Onderhand ken ik het nummer van mijn paspoort uit m'n hoofd.
Los van het moeten gebruiken van het paspoort nummer, wat in NL vrij ongebruikelijk is. Is het hele opzeg-proces ook prehistorisch. O-) Maar goed, het is een Spaanse bank en in Zuid-Europa gaat alles sowieso op een heel andere manier dan bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 23:09
TheVMaster schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:06:
[...]

Los van het moeten gebruiken van het paspoort nummer, wat in NL vrij ongebruikelijk is. Is het hele opzeg-proces ook prehistorisch. O-) Maar goed, het is een Spaanse bank en in Zuid-Europa gaat alles sowieso op een heel andere manier dan bij ons.
Ja, hier in Spanje gebruikt men de DNI voor van alles en nog wat: om in te loggen, pakketjes aan te nemen etc. Het is een soort BSN / ID kaart nummer. Voor buitenlanders die hier wonen is er een ook een nummer (NIE: Número de Identidad de Extranjero). Aan buitenlanders die niet in Spanje wonen wordt in plaats ervan het paspoortnummer gevraagd.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
birdibird schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:54:
[...]

Ja, hier in Spanje gebruikt men de DNI voor van alles en nog wat: om in te loggen, pakketjes aan te nemen etc. Het is een soort BSN / ID kaart nummer. Voor buitenlanders die hier wonen is er een ook een nummer (NIE: Número de Identidad de Extranjero). Aan buitenlanders die niet in Spanje wonen wordt in plaats ervan het paspoortnummer gevraagd.
Een soort van BSN dus. Dus als je je pakketje afhaalt noem je dat nummer op? Of moet je dan een ID ofzo tonen, waar dat op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
TheVMaster schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:13:
[...]

Een soort van BSN dus. Dus als je je pakketje afhaalt noem je dat nummer op? Of moet je dan een ID ofzo tonen, waar dat op staat?
Meestal is het genoeg om het nummer op te noemen. Officieel denk ik dat je het moet laten zien, maar iedereen is er relaxed over, het is wel Spanje 8)

[ Voor 14% gewijzigd door birdibird op 18-11-2022 16:27 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
birdibird schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:26:
[...]

Meestal is het genoeg om het nummer op te noemen. Officieel denk ik dat je het moet laten zien, maar iedereen is er relaxed over, het is wel Spanje 8)
Oke, bijzonder. Ook al is het Spanje, je kunt je in Spanje dus vrij eenvoudig uitgeven als iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42
Onlangs rekening bij OB geopend kan alleen nergens een Declaración de Residencia Fiscal of iets dergelijks in m’n account vinden om geen 19% bronbelasting te betalen .
Iemand een idee hoe je dit het beste kan regelen bij Ob?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Bij Openbank hoef je dat formulier niet in te vullen. Kan me niet herinneren dat ik dat ooit gedaan heb. Ze gaan er vanuit dat je in Nederland woont, anders had je de rekening waarschijnlijk niet kunnen openen. Dit in tegenstelling tot Orange Bank. Die willen wel zo'n formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
TheVMaster schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:56:
[...]

Oke, bijzonder. Ook al is het Spanje, je kunt je in Spanje dus vrij eenvoudig uitgeven als iemand anders.
Kwa pakjes theoretisch wel ja, maar dat heb ik nog nooit gehoord.
Inloggen wordt moeilijker, moet je iemands nummer en ww hebben...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rimave
Macbook Air is inmiddels binnen. Heeft alleen Spaans toetsenbord. :+
Maar dat is wel op te lossen. Iets met een gegeven paard… 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online

klopt dit?

Vandaag de maestro betaalpas ontvangen, en geactiveerd.

Hierna de Mastercard besteld, en dit ging nu wel goed, kwestie van geduld dus.

Zodoende dus 1 betaalrekening met 1x maestro, 1x Mastercard, en 1x ecommerce.

Tot nu toe tevreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Weet iemand wanneer de 25 euro bonus wordt uitbetaald? Aan het einde van de volgende maand? Ik heb op 25 oktober 3x los 10 euro gepind via betaling, maar tot op heden nog geen bonus ontvangen.
Pagina: 1 ... 42 ... 90 Laatste