klopt het dat de Openbank R42 Mastercard een credit card is die tijdens de betaling gelijk geld van je normale rekening af haalt? mocht ik het mis hebben hoe werkt het dan precies? Wat ik wil is een prepaid creditcard/debit card. voor de vakanties enz.
--------------
Ik ben Openbank ondertussen steeds meer zat om de eigenaardigheden. De Debitcard Maestro card, (de default card), gebruik ik nog wel eens voor winkels/tanken etc. Nu heb ik op 17 april getankt. Deze komt, zoals gewoonlijk bij Openbank, eerst als reservering te staan, voordat het een doorgevoerde transactie is. Het probleem is nu: hij is op 19 april al een transactie geworden, maar hij staat er ook nog steeds 2x in als reservering. Ik ben daardoor dus nu al meer dan een week 2x mijn tankbedrag kwijt aan reservering, lager saldo. Ik wacht nog 2 dagen, en dan ga ik maar weer eens bellen. Kost zo wel weer tijd.
Thanks:) gaat mij meer om tanken restaurants etc. autoverhuur is nvtGet!em schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:27:
Het is inderdaad een Debitcard Mastercard. Dus elke uitgave is meteen een reservering/transactie op je saldo. Hij is (in veel gevallen) bijv ook niet of minder geschikt voor bijv Autohuur of Borg. Wel is hij geschikt voor gewone betalingen in bijv supermarkt oid.
--------------
Voor mijn beeldvorming: waarom zou je een creditcard willen voor een restaurant / tanken? Je betaalt toch voor diensten die reeds geleverd zijn, dus zonder risico? Ik gebruik mijn creditcard juist alleen voor zaken waarbij ik al moet betalen terwijl de dienst nog niet geleverd is (dus waarbij er voor mij een risico is op niet-geleverde diensten).yasje schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:51:
[...]
Thanks:) gaat mij meer om tanken restaurants etc. autoverhuur is nvt
[ Voor 6% gewijzigd door Fidesnl op 25-04-2022 14:59 ]
dat klopt. wat ik vergeten te melden was ook hotels boeken.Fidesnl schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:58:
[...]
Voor mijn beeldvorming: waarom zou je een creditcard willen voor een restaurant / tanken? Je betaalt toch voor diensten die reeds geleverd zijn, dus zonder risico? Ik gebruik mijn creditcard juist alleen voor zaken waarbij ik al moet betalen terwijl de dienst nog niet geleverd is (dus waarbij er voor mij een risico is op niet-geleverde diensten).
Als je naar US gaat, daar is Maestro/Vpay niet zo bekend/geschikt. Dus wil je de Mastercard / VISA variant hebben in winkels.Fidesnl schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:58:
[...]
Voor mijn beeldvorming: waarom zou je een creditcard willen voor een restaurant / tanken? Je betaalt toch voor diensten die reeds geleverd zijn, dus zonder risico? Ik gebruik mijn creditcard juist alleen voor zaken waarbij ik al moet betalen terwijl de dienst nog niet geleverd is (dus waarbij er voor mij een risico is op niet-geleverde diensten).
Gaan we in NL ook naar toe trouwens (zoals wel vaker gezegd in dit topic). Dus je vertrouwde SNS / RABO pas met Maestro of Vpay wordt binnenkort ook Mastercard of VISA.
Bij een hotel hoef je toch geen borg te betalen? Heb ik in ieder geval nog nooit gehad, zowel privé als zakelijk.JeroenE schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:09:
@yasje Bij hotels heb je hetzelfde probleem met de reservering/borg die zij op een betaalkaart zetten. Bij een credit card merk je daar minder van (al gaat je beschikbare limiet natuurlijk wel omlaag), maar met een debit card dus wel.
oke dat wist ik niet. bedankt voor de uitlegJeroenE schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:09:
@yasje Bij hotels heb je hetzelfde probleem met de reservering/borg die zij op een betaalkaart zetten. Bij een credit card merk je daar minder van (al gaat je beschikbare limiet natuurlijk wel omlaag), maar met een debit card dus wel.
Dat klopt het heeft wel te maken dat je verzekerd bent met annuleringen en geld terug krijgen. Correct me if im wrongFidesnl schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:22:
[...]
Bij een hotel hoef je toch geen borg te betalen? Heb ik in ieder geval nog nooit gehad, zowel privé als zakelijk.
Edit: een willekeurig hotel (waar ik zelf nooit ben geweest) schrijft dat ze 50 euro per nacht als borg in rekening brengen: https://www3.hilton.com/e...SHITW/about/policies.html
[ Voor 41% gewijzigd door JeroenE op 25-04-2022 15:32 ]
Heb in Duitsland al meerdere keren meegemaakt dat tankstations Maestro niet accepteren, wel Mastercard. Dus voor het buitenland kan het dit jaar nog wel handig zijn. Volgend jaar wordt Maestro toch Mastercard, dan speelt dit niet meer.Fidesnl schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:58:
[...]
Maar mijn ervaring is dus juist dat bij tanken en hotels je van te voren een betaalkaart moet presenteren en pas later de definitieve eindafrekening wordt gemaakt. In de tussentijd staat er dan wel een reservering op je betaalkaart. Bij debit kan dat onhandig zijn als die wordt afgeschreven en pas weken later wordt terugbetaald als de reservering vervalt. Dat hangt blijkbaar ook samen met het feit hoe de betaling precies wordt verwerkt. De medewerker (of de bank zelf) kan het verkeerd doen en dan blijft je reservering "hangen".
Ja, ik had het ook over de debit variant. Maar snap je punt wat betreft reservering. Bij de Nederlandse banken gebeurt dat ook maar zie je het niet en gaat die er ook direct af na betaling bij een tankstation.JeroenE schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:39:
@Nuevocasa Je hebt van Mastercard ook debitcards. Enkel die naam zegt dus niet of het een creditcard is.
Maar mijn ervaring is dus juist dat bij tanken en hotels je van te voren een betaalkaart moet presenteren en pas later de definitieve eindafrekening wordt gemaakt. In de tussentijd staat er dan wel een reservering op je betaalkaart. Bij debit kan dat onhandig zijn als die wordt afgeschreven en pas weken later wordt terugbetaald als de reservering vervalt. Dat hangt blijkbaar ook samen met het feit hoe de betaling precies wordt verwerkt. De medewerker (of de bank zelf) kan het verkeerd doen en dan blijft je reservering "hangen".
Ook weer, in de VS, heb ik op mijn standaard echte creditcard regelmatig reserveringen zien staan die ongeveer 150% waren van de kamerhuur. Dat was onder andere voor de eventueel afgenomen services bovenop de kamerprijs, die achteraf pas definitief worden afgeboekt.Fidesnl schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:22:
[...]
Bij een hotel hoef je toch geen borg te betalen? Heb ik in ieder geval nog nooit gehad, zowel privé als zakelijk.
Kan aardig oplopen als je kamerprijs hoog is. Ik had het met een hotel waar gewoon $450 per nacht werd gereserveerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 25-04-2022 15:48 ]
Je noemt dan ook precies voorbeelden van acceptanten waar gefronste wenkbrauwen (en dus weigering) niet ondenkbaar zijn met een debit card: hotels en autohuur. Vanwege het afschrijven ipv reserveren van borg was ik om die reden zelf al nooit happig een debit card voor autohuur of hotels te gebruiken. Dat doe ik lekker met een credit card. Voor al het andere zal een debit card echter net zo goed geaccepteerd worden: het is immers een Mastercard of Visa. Ik gebruik mijn Openbank debit Mastercard naar volle tevredenheid, en zonder koersopslag van 2% zoals met een Nederlandse creditcard het geval is. Overal geaccepteerd. Zojuist weer geld mee opgenomen in SaigonFidesnl schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:02:
[...]
Ik gebruik de OpenBank MasterCard nagenoeg niet meer. Te vaak problemen dat deze geweigerd wordt, het is namelijk een debitkaart.
Huur je een auto wordt het geld afgeschreven en niet gereserveerd, met als gevolg dat je tot 3 weken kunt wachten totdat je de borg terug hebt ontvangen. Bij een creditcard gaat het geld niet van je rekening af en vervalt de reservering binnen 5 dagen na beëindigen huur. Vind ik zelf prettiger.
Daarnaast vaak problemen bij de online verificatie, als je OpenBank belt, wordt het wel direct opgelost maar is gewoon irritant.
Overgestapt naar een ANWB kaart via ICS en dat gaat gewoon vlekkeloos. Kost wel 2 tientjes per jaar, maar bij autohuur e.d. ben je gewoon verzekerd. Het is een echte creditcard dus nooit geweigerd.
Het is gebruikelijk dat de borg een vast bedrag is, en evt per nacht berekend. Niet een percentage van de kamerprijs per nacht. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Er zijn tussen hotels wel enorme verschillen welk bedrag zij als borg hanteren.Get!em schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:46:
[...]
Ook weer, in de VS, heb ik op mijn standaard echte creditcard regelmatig reserveringen zien staan die ongeveer 150% waren van de kamerhuur. Dat was onder andere voor de eventueel afgenomen services bovenop de kamerprijs, die achteraf pas definitief worden afgeboekt.
Kan aardig oplopen als je kamerprijs hoog is. Ik had het met een hotel waar gewoon $450 per nacht werd gereserveerd.
Ik kan niet wachten idd. Het is dan ook een heel mooie optie om als backup mee op reis te nemen, die (binnenkort eindelijk nuttige) vertrouwde pinpas 👍🏻Get!em schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:11:
[...]
Als je naar US gaat, daar is Maestro/Vpay niet zo bekend/geschikt. Dus wil je de Mastercard / VISA variant hebben in winkels.
Gaan we in NL ook naar toe trouwens (zoals wel vaker gezegd in dit topic). Dus je vertrouwde SNS / RABO pas met Maestro of Vpay wordt binnenkort ook Mastercard of VISA.
Yep.Datisraar schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:43:
Ik ben na 2,5 jaar voor het eerst weer in Spanje en gebruik hier OB. Valt op dat betalingen bij betaal automaten/pinnen in de app nu wél direct verwerkt worden. Dus geen verschil met bedragen van betaling met inhoudingen en saldo in de app. Opnames zijn inderdaad bij mij in Spanje gratis ipv 1,80€ of 2€ opname kosten. Erg fijn allemaal!
Ik ben zeer veel in Spanje (woon hier deels). Pinnen inderdaad 5 keer per maand gratis bij een willekeurige bank en bij Santander altijd gratis!
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Zou mooi zijn als de Spaanse werkelijkheid in de toekomst in iedergeval voor de hele Eurozone kan gelden 👍🏻Datisraar schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:43:
Ik ben na 2,5 jaar voor het eerst weer in Spanje en gebruik hier OB. Valt op dat betalingen bij betaal automaten/pinnen in de app nu wél direct verwerkt worden. Dus geen verschil met bedragen van betaling met inhoudingen en saldo in de app. Opnames zijn inderdaad bij mij in Spanje gratis ipv 1,80€ of 2€ opname kosten. Erg fijn allemaal!
Ben wel benieuwd wat hier uit is gekomen? Ik heb reserveringen staan met een 'einddatum' wel 2-3 weken (!) na transactie. 1 voorbeeld: werkelijke transactie 23 april, 25 april als transactie in overzicht, en bij inhouding staat alsnog 23 april > 13 mei.Ik ben Openbank ondertussen steeds meer zat om de eigenaardigheden. De Debitcard Maestro card, (de default card), gebruik ik nog wel eens voor winkels/tanken etc. Nu heb ik op 17 april getankt. Deze komt, zoals gewoonlijk bij Openbank, eerst als reservering te staan, voordat het een doorgevoerde transactie is. Het probleem is nu: hij is op 19 april al een transactie geworden, maar hij staat er ook nog steeds 2x in als reservering. Ik ben daardoor dus nu al meer dan een week 2x mijn tankbedrag kwijt aan reservering, lager saldo. Ik wacht nog 2 dagen, en dan ga ik maar weer eens bellen. Kost zo wel weer tijd.
Is dit iets wat ze aan kunnen passen of is dit 'normaal' en moet je dit accepteren?
Ik vrees dat wat je schrijft 'normaal' is voor betalingen, pinnen, geldopnames buiten Spanje. Ik ervaar dat in NL ook wat jij aangeeft en weerhoud mij ervan om OB veelvuldig in NL te gebruiken. Hier in Spanje wordt wel alles direct verwerkt in je OB app, wat ik al eerder hier schreef. Bij de Spaanse geldautomaat (Sabadell bank) staat er zelfs nog op je bonnetje na de opname, hoeveel geld er nog op je OB rekening staat.DVI_NL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:18:
[...]
Ben wel benieuwd wat hier uit is gekomen? Ik heb reserveringen staan met een 'einddatum' wel 2-3 weken (!) na transactie. 1 voorbeeld: werkelijke transactie 23 april, 25 april als transactie in overzicht, en bij inhouding staat alsnog 23 april > 13 mei.
Is dit iets wat ze aan kunnen passen of is dit 'normaal' en moet je dit accepteren?
Kun je bij de Sabadell ook gratis opnemen? Toen ik in Spanje was 2 weken geleden had ik alles gewoon via Satander automaten gedaan, kwam er ook achter dat er een paar niet in de app stondenDatisraar schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:46:
[...]
Ik vrees dat wat je schrijft 'normaal' is voor betalingen, pinnen, geldopnames buiten Spanje. Ik ervaar dat in NL ook wat jij aangeeft en weerhoud mij ervan om OB veelvuldig in NL te gebruiken. Hier in Spanje wordt wel alles direct verwerkt in je OB app, wat ik al eerder hier schreef. Bij de Spaanse geldautomaat (Sabadell bank) staat er zelfs nog op je bonnetje na de opname, hoeveel geld er nog op je OB rekening staat.
Ja, maar maximaal 5 keer per maand.J0kerNL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:31:
[...]
Kun je bij de Sabadell ook gratis opnemen? Toen ik in Spanje was 2 weken geleden had ik alles gewoon via Satander automaten gedaan, kwam er ook achter dat er een paar niet in de app stonden
Onbeperkt bij de Santander banken en:
Banco Popular
Crédit Mutuel-CIC
Euro Automatic Cash
en veel postkantoren (Correos)
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
De website zegt er dit over:
Vanaf de zesde geldopname worden de extra kosten in rekening gebracht die de geldautomaat aangeeft.
En zo vaak als je wilt bij de 40.000 geldautomaten van Santander Group wereldwijd.
[ Voor 19% gewijzigd door balken07 op 06-05-2022 18:16 ]
Nou, dit klopt ook niet helemaal. Als ik het goed heb begrepen worden ze vanaf volgend jaar niet meer uitgegeven de maestro en vpay kaarten, maar als je geldigheid nog in de toekomst ligt krijg je niet automatisch een nieuwe totdat die afgelopen is. Soort van overgangsperiode dus.Nuevocasa schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:32:
[...]
Heb in Duitsland al meerdere keren meegemaakt dat tankstations Maestro niet accepteren, wel Mastercard. Dus voor het buitenland kan het dit jaar nog wel handig zijn. Volgend jaar wordt Maestro toch Mastercard, dan speelt dit niet meer.
Dat zal vast inderdaad. Als je dus een Mastercard wilt vraag je gewoon een nieuwe pas aan op dat moment.elponchis schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:01:
[...]
Nou, dit klopt ook niet helemaal. Als ik het goed heb begrepen worden ze vanaf volgend jaar niet meer uitgegeven de maestro en vpay kaarten, maar als je geldigheid nog in de toekomst ligt krijg je niet automatisch een nieuwe totdat die afgelopen is. Soort van overgangsperiode dus.
Binnen 5 werkdagen dacht ik.ohno_nl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:55:
Hoe lang duurt het voordat het aanvraagproces is afgerond nadat je €0,01 hebt overgemaakt en je ID hebt geupload? Ik het het proces gistermiddag rond 13:00u afgerond en het is nog steeds in behandeling.
Dank je, ik kon het nergens terugvinden en tegenwoordig verwachten we dat bijna alles instant verwerkt wordt
Ik wacht rustig af.
Krijg je van te voren ook nog een email of sms als aankondiging van de incasso? Ik wil namelijk de wegenbelasting laten incasseren via mijn OB.
[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 17-05-2022 11:47 ]
Gaat prima, je krijgt van te voren nog eenmaal een waarschuwing dat het er af gaat. Ik heb slechts 1 incasso lopen (per jaar) dus maar 1 keer meegemaakt tot nu toe.Datisraar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:46:
Heeft iemand hier al ervaring met Nederlandse IBAN incasso's bij Openbank of dat correct verloopt?
Krijg je van te voren ook nog een email of sms als aankondiging van de incasso? Ik wil namelijk de wegenbelasting laten incasseren via mijn OB.
Gaat prima, ik heb nagenoeg al mijn automatische incasso’s via OB lopen.Datisraar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:46:
Heeft iemand hier al ervaring met Nederlandse IBAN incasso's bij Openbank of dat correct verloopt?
Jazeker! Al mijn incasso's verlopen via Openbank sinds september 2020. Nooit problemen gehad.Datisraar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:46:
Dat klinkt dan als iets wat Vattenfall niet op orde heeft. Zelfs Oasen (waar ik melding van IBAN discriminatie bij de DNB voor had gemaakt) ging na de DNB procedure vlekkeloos.Wietsee. schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:22:
Vattenfall heeft wel problemen, moet iedere keer handmatig overmaken.
En als je je pas nou als verloren opgeeft? Vervangen ze deze dan gratis?elponchis schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:01:
[...]
Nou, dit klopt ook niet helemaal. Als ik het goed heb begrepen worden ze vanaf volgend jaar niet meer uitgegeven de maestro en vpay kaarten, maar als je geldigheid nog in de toekomst ligt krijg je niet automatisch een nieuwe totdat die afgelopen is. Soort van overgangsperiode dus.
"Banken en andere instanties die betaalkaarten uitgeven zullen vanaf 1 juli 2023 beginnen met het vervangen van verlopen of verloren Maestro-kaarten"
Dat is denk ik per bank anders, bij ABN kost elke vervanging anders dan omdat geldigheid verlopen is geld.Lxxv schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:26:
[...]
En als je je pas nou als verloren opgeeft? Vervangen ze deze dan gratis?
"Banken en andere instanties die betaalkaarten uitgeven zullen vanaf 1 juli 2023 beginnen met het vervangen van verlopen of verloren Maestro-kaarten"
Yep. Uiteraard als dat volgens de voorwaarden gratis is. Maar vervangen kan altijd. Gratis of tegen vergoeding. Ik ga bij ASN bank dat direct doen zodra het kan. Dan is de pinpas eindelijk een nuttige backup kaart tijdens verblijf in het buitenland (met name buiten Europa). Bij Openbank zal de Maestro gewoon verdwijnen vanaf x datum en gelijktijdig zal de debit Mastercard als standaard pas uitgegeven worden.Lxxv schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:26:
[...]
En als je je pas nou als verloren opgeeft? Vervangen ze deze dan gratis?
Jullie als klant dit vaker meegemaakt bij een storting?
Nee, wel dat het wat langer duurde dat het geld over kwam.May schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:38:
Ik maakte net geld over naar een tweaker met een open bank rekening en mijn rekening werd per abuis geblokkeerd (en het bedrag vastgehouden). Maar wachten op bericht..
Vanaf welke bank maakte je wat over?
ABN naar OpenBank. Eerst bleef de transactie hangen op in behandeling (vreemd want swift), daarna alles op slot..Nuevocasa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:57:
[...]
Nee, wel dat het wat langer duurde dat het geld over kwam.
Vanaf welke bank maakte je wat over?
Vanaf de Rabobank is het altijd goed gegaan en zelfs laatste tijd gewoon instant erop staan.May schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:38:
Ik maakte net geld over naar een tweaker met een open bank rekening en mijn rekening werd per abuis geblokkeerd (en het bedrag vastgehouden). Maar wachten op bericht..
Apart geval denk ik, maar wel jammer inderdaad
Op zich goed dat ze dit doen, alleen voor mij helaas wel op een verkeerd moment. De automatische betaling van Netflix en Tidal liepen hierdoor ook fout. Bovendien werdt ik pas een paar dagen later na de blokkering van de kaart gebeld. Ze gaven telefonisch ook toe dat ik eerder gebeld had moeten worden.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Mijn opties tot zover zijn:
1 - In Nederland Dollars kopen (waarschijnlijk de duurste optie?)
2 - Ter plekke in Peru geld opnemen vanuit een ING Bank rekening. Ik begrijp dat als ik dan kies voor "betalen in local currency" (ipv in euro's) dat er dan géén kosten zijn vanuit de lokale bank, maar wél vanuit ING Bank. Die kosten zijn bij ING Bank 1,4% + 3,50 euro per opname. Volgens ING Bank is dat meestal goedkoper dan de "betalen in euro's"-optie, waarbij je sowieso geen zicht hebt op de kosten vanuit de lokale bank.
3 - Ter plekke in Peru geld opnemen met mijn Openbank pas. Ik kan alleen niet echt vinden wat voor kosten/koersopslag Openbank daar voor rekent. Ik zie wel "5x per maand gratis geld opnemen wereldwijd" maar dat zal niet slaan op de koersopslag, meer op het pinnen zelf lijkt mij? Verder staat er ook "Betaal gratis in vreemde valuta en met de Mastercard wisselkoers", maar wat dat precies betekent voor pin-kosten is mij ook niet duidelijk. Ik heb overigens de gratis reisvoordelen van het "travel card plan" (wat toen gratis bij afsluiten).
Kortom, is het handig/raadzaam om in Peru met mijn Openbank account te werken, en is er iemand die wel door de brij heen kan kijken en weet wat dan de kosten zijn van een pin-transactie?
PS: Pinnen bij een Santander-automaat zou nog een betere oplossing kúnnen zijn, maar die zitten helaas alleen in Lima en daar ben ik alleen op een vliegveld. Even centrum in kán maar aangezien deze stad bekend staat als toeristen-beroof-city ga ik voor een paar tientjes voordeel liever geen risico nemen met een paar duizend dollars op zak
Ik zal even puntsgewijs reagerenValorian schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:59:
Vraag: Komende zomer ga ik naar Peru. Ik heb daar ter plekke zo'n 2500 dollar nodig, met name om contant het laatste deel van een reissom te voldoen. Nu kijk ik naar de opties voor de goedkoopste transactie. Wat denken jullie, kan Openbank daar nog een voordeel bij zijn?
Mijn opties tot zover zijn:
1 - In Nederland Dollars kopen (waarschijnlijk de duurste optie?)
2 - Ter plekke in Peru geld opnemen vanuit een ING Bank rekening. Ik begrijp dat als ik dan kies voor "betalen in local currency" (ipv in euro's) dat er dan géén kosten zijn vanuit de lokale bank, maar wél vanuit ING Bank. Die kosten zijn bij ING Bank 1,4% + 3,50 euro per opname. Volgens ING Bank is dat meestal goedkoper dan de "betalen in euro's"-optie, waarbij je sowieso geen zicht hebt op de kosten vanuit de lokale bank.
3 - Ter plekke in Peru geld opnemen met mijn Openbank pas. Ik kan alleen niet echt vinden wat voor kosten/koersopslag Openbank daar voor rekent. Ik zie wel "5x per maand gratis geld opnemen wereldwijd" maar dat zal niet slaan op de koersopslag, meer op het pinnen zelf lijkt mij? Verder staat er ook "Betaal gratis in vreemde valuta en met de Mastercard wisselkoers", maar wat dat precies betekent voor pin-kosten is mij ook niet duidelijk. Ik heb overigens de gratis reisvoordelen van het "travel card plan" (wat toen gratis bij afsluiten).
Kortom, is het handig/raadzaam om in Peru met mijn Openbank account te werken, en is er iemand die wel door de brij heen kan kijken en weet wat dan de kosten zijn van een pin-transactie?
PS: Pinnen bij een Santander-automaat zou nog een betere oplossing kúnnen zijn, maar die zitten helaas alleen in Lima en daar ben ik alleen op een vliegveld. Even centrum in kán maar aangezien deze stad bekend staat als toeristen-beroof-city ga ik voor een paar tientjes voordeel liever geen risico nemen met een paar duizend dollars op zak
1: Ja is altijd de duurste optie. Miss te overwegen voor een klein bedrag om iig alvast een taxi te kunnen betalen na een lange vlucht.
2: De kosten die ING als uitgever van je betaalpas of creditcard in de voorwaarden heeft staan ----> die betaal je altijd. De geldautomaat van de lokale bank kan je zelf aanvullend ook nog een bedrag in rekening brengen. Je kunt dus kosten bij 2 banken maken voor de geldopname. Je moet wel altijd kiezen voor betalen in local currency, omdat je dan de wisselkoers krijgt van de bankpas die je gebruikt, ipv een slechtere koers die omrekenen naar euro je zal bieden. De koers van Mastercard of Visa is vrijwel altijd beter dan een DCC koers. Het is dus niet zo dat kiezen voor koers in lokale valuta extra kosten vanuit de geldautomaat zal voorkomen. Als de geldautomaat kosten rekent voor de geldopname, dan zal ie dat altijd doen, ongeacht welke koers je kiest.
3: Gebruik wel je Mastercard van Openbank. De Maestro is waarschijnlijk waardeloos daar qua acceptatie. Voor de wisselkoers: zie pagina 3 van de voorwaarden https://www.openbank.nl/a...taalpas_Mastercard_NL.pdf
De koers is die van Mastercard dus. Er is geen koersopslag indien je Travel+ aan zet. Dit kost €7,99 per maand. Kan je ook weer uitzetten na je reis. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er ook voor geldopnames geen koersopslag berekend zal worden dan. Is ook logisch, want in the end is je bankpas gebruiken voor een geldopname gewoon een transactie. Zonder Travel+ is de koersopslag 1,5%.
Travel+ aanzetten komt er in normaal Nederlands dus op neer dat al je transacties daar tegen de Mastercard wisselkoers worden afgerekend, met 0% koersopslag. Geen extra kosten dus. De koers van Mastercard zit over het algemeen het dichtst bij de interbancaire koers. Ik heb mijn Openbank Mastercard al in meerdere landen over de wereld gebruikt, en altijd zonder koersopslag in winkels en geldautomaten afgerekend. Dat checkte ik in het begin nog voor de zekerheid. Verder zal Travel + aanzetten 5 keer per maand de kosten van de geldautomaat zelf voor je vergoeden. Hoop dat het je zo duidelijker is geworden?
Zeker in Peru heeft het overgrote deel van de winkeliers (en tankstations) geen pinautomaat en willen ze allemaal “plata”, Peruaans voor contant. Ik zou dus zeker een deel van je geld in Nederland al laten omwisselen naar Neuvo Sol.
Want dan komt het volgende probleem: lokaal pinnen. Op veel plekken kun je als buitenlander omgerekend maar zo’n €100 per keer uit de automaat halen en de kosten daarvan waren tot €8.
Met OpenBank zou dit via Santander beter moeten gaan, maar ik lees dat je al hebt ontdekt dat hun automaten dun gezaaid zijn.
Daarnaast is het irritant dat als er een pinautomaat is, deze niet altijd door alle betaalverwerkers ondersteund wordt. Soms alleen Visa, soms alleen MasterCard. Maestro over het algemeen niet (in mijn ervaring).
Wat ik dus vooral heb gedaan is via Azimo of Western Union geld naar mezelf gestuurd en dat dan weer afgehaald. Best wel omslachtig omdat het toch wel een dag duurde en je incidenteel zo’n 3u moest wachten door de drukte. (Over het algemeen wel gezellig gemaakt met uitwisselingsstudenten of andere reizigers
Ohja nog als toevoeging, ING werkt in ieder geval wel, een collega van mij had Rabobank en heeft nooit kunnen pinnen (ook niet na contact met de klantenservice) maar gelukkig had zijn vrouw een andere bank.
[ Voor 8% gewijzigd door Fidesnl op 01-06-2022 13:57 ]
@Fidesnl : ik heb alleen een betaalpas (maestro) van Openbank. Nog geen mastercard. Is die laatste een normale creditcard of een debetcard waar je geld op moet zetten? Mijn betaalps heeft volgens mij gratis die travel-opties aanstaan (was destijds een actie bij het afsluiten), maar zou dat dan ook gelden voor de mastercard?
@balken07 Ik ga op een klimexpeditie en kom eigenlijk alleen in Lima (aankomst) en Huaraz. Vanuit Huaraz de bergen in en meerdere malen daar terug tussendoor maar dus geen echte rondreis. Maar eens dat contant meenemen wellicht slim is, misschien zelf wel de beste optie met oog op die automaten die altijd maar weinig tegelijk uitgeven. Punt is alleen dat de laatste aanbetaling voor de klimtrip van een paar duizend dollar daar ter plekke is, dus dat wordt alsnog dan heel veel dollars vanuit NL mee, óf riskeren dat ik vaak achter elkaar en misschien bij meerdere automaten moet pinnen.
Mijn ing is ook maestro trouwens. Ben benieuwd hoe dat gaat 🤔
Volgens mij (correct me if I’m wrong) is Openbank in het buitenland goedkoper dan de Nederlandse banken. Klopt dit?
Dan is het sowieso handig om de credit card te bestellen. Ik zie eenmalig €1,99 staan.
We gaan naar de Dominicaanse Republiek op vakantie en ik snap nooit zo goed waar ik allemaal op moet letten. Geld opnemen uit de ATM met betaalpas? Of liever creditcard? Als het om kosten gaat.
Klopt het dat Openbank goedkoper is dan de Rabo’s ABN’s en ING’s van deze wereld?
Moet ik verder nog ergens op letten?
Ik had een “slapende” Openbank rekening doe ik niet zo vaak gebruik.
De openbank heeft 3 soorten kaarten:Valorian schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:36:
Dank @Fidesnl + @balken07 ! Heldere toelichtingen!
@Fidesnl : ik heb alleen een betaalpas (maestro) van Openbank. Nog geen mastercard. Is die laatste een normale creditcard of een debetcard waar je geld op moet zetten? Mijn betaalps heeft volgens mij gratis die travel-opties aanstaan (was destijds een actie bij het afsluiten), maar zou dat dan ook gelden voor de mastercard?
@balken07 Ik ga op een klimexpeditie en kom eigenlijk alleen in Lima (aankomst) en Huaraz. Vanuit Huaraz de bergen in en meerdere malen daar terug tussendoor maar dus geen echte rondreis. Maar eens dat contant meenemen wellicht slim is, misschien zelf wel de beste optie met oog op die automaten die altijd maar weinig tegelijk uitgeven. Punt is alleen dat de laatste aanbetaling voor de klimtrip van een paar duizend dollar daar ter plekke is, dus dat wordt alsnog dan heel veel dollars vanuit NL mee, óf riskeren dat ik vaak achter elkaar en misschien bij meerdere automaten moet pinnen.
Mijn ing is ook maestro trouwens. Ben benieuwd hoe dat gaat 🤔
- De meastro (die je standaard ook fysiek krijgt)
- De mastercard (die je fysiek kunt aanvragen tegen verzendkosten)
- De eCommerce card (die je kunt aanvragen, maar alleen online te gebruiken is)
Helaas staat het maar op 1 pas actief en er is hier in het topic en via Openbank nooit definitief duidelijkheid gekomen of de voordelen ook op beide passen gelden. Zeker voor de gratis versie niet. Ik heb er zelf over nagebeld, en ze activeren het niet ook op de Mastercard. Enkelen is het overigens wel gelukt.
De eCommerce is prepaid moet je "opladen". Dwz, je zet er een bepaald bedrag vanaf je betaalrekening op. De card is niet fysiek, maar kun je overigens ook wel met pas gebruiken, maar dan moet je hem koppelen aan bijv Curve dienst waarvan je een fysieke (en ook apple pay) pas hebt. Je kunt het opgeladen bedrag ook met 2 klikken weer terug op je betaalrekening zetten overigens.
Voor je reis: het is een risico linksom of rechtsom, maar mijn keuze zou zijn om de aanbetaling/restbetaling al contant bij je te hebben. Tevens zou ik kijken welke alternatieve valuta ze daar op straat ook accepteren (US dollars?) en daar wat reserve van mee te nemen, naast de reserve in lokale valuta. Gezien het risico zou ik dit geld wel in een apart tasje doen om je nek/op je borst of in een tweede om je heupen (onder je broek/riem) (evenals je paspoort).
Houdt er overigens rekening mee dat betalingen en reserveringen bij Openbank vrij lang als Reservering blijven hangen voordat het omgezet wordt naar een transactie en dat dat dus afgaat van je beschikbaar saldo. Een hotel die dus een reservering plaatst en pas later de (eventuele lagere) bedrag daadwerkelijk afschrijft kan dus blijven hangen op het bedrag van de initiele reservering.
Tevens: als er ergens een echte creditcard nodig is (bijv autohuur) dan weigert de betaling ook...En je moet opletten dat het dus Mastercard is en geen Visa (er zijn winkels met alleen VISA).
Thnx!Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:32:
[...]
De openbank heeft 3 soorten kaarten:De eerste en de tweede werken hetzelfde: ze halen geld van je betaalrekening af. Beide dus debitcard. Beide zijn ook digitaal te gebruiken (online) en ook mobiel (apple pay bijv). Ook kun je die reisvoordelen op beide kaarten activeren.
Helaas staat het maar op 1 pas actief en er is hier in het topic en via Openbank nooit definitief duidelijkheid gekomen of de voordelen ook op beide passen gelden. Zeker voor de gratis versie niet. Ik heb er zelf over nagebeld, en ze activeren het niet ook op de Mastercard. Enkelen is het overigens wel gelukt.
De eCommerce is prepaid moet je "opladen". Dwz, je zet er een bepaald bedrag vanaf je betaalrekening op. De card is niet fysiek, maar kun je overigens ook wel met pas gebruiken, maar dan moet je hem koppelen aan bijv Curve dienst waarvan je een fysieke (en ook apple pay) pas hebt. Je kunt het opgeladen bedrag ook met 2 klikken weer terug op je betaalrekening zetten overigens.
Voor je reis: het is een risico linksom of rechtsom, maar mijn keuze zou zijn om de aanbetaling/restbetaling al contant bij je te hebben. Tevens zou ik kijken welke alternatieve valuta ze daar op straat ook accepteren (US dollars?) en daar wat reserve van mee te nemen, naast de reserve in lokale valuta. Gezien het risico zou ik dit geld wel in een apart tasje doen om je nek/op je borst of in een tweede om je heupen (onder je broek/riem) (evenals je paspoort).
Houdt er overigens rekening mee dat betalingen en reserveringen bij Openbank vrij lang als Reservering blijven hangen voordat het omgezet wordt naar een transactie en dat dat dus afgaat van je beschikbaar saldo. Een hotel die dus een reservering plaatst en pas later de (eventuele lagere) bedrag daadwerkelijk afschrijft kan dus blijven hangen op het bedrag van de initiele reservering.
Tevens: als er ergens een echte creditcard nodig is (bijv autohuur) dan weigert de betaling ook...En je moet opletten dat het dus Mastercard is en geen Visa (er zijn winkels met alleen VISA).
Ik heb sowieso Rabo Visa bij mij, alleen het gaat mij puur om kosten.
We gaan naar een all-in resort, dus meer dan een paar honderd dollar gaan wij niet nodig hebben.
Excursies bij Nederlanders wat we per bank mogen overschrijven.
Dus voornamelijk voor de fooi en kleine dingen.
Ik kan mij herinneren dat geld opnemen met de Rabo Visa veel geld kost. Geen idee of dat klopt.
Openbank is dan toch goedkoper?
Het is voor ons een kleine moeite wat geld naar Openbank over te maken en vanuit daar op te nemen uit de ATM.
Rabo rekent extra kosten:
“Betaal je in vreemde valuta, dan brengt Rabobank een koersopslag in rekening. Dat betekent dat de wisselkoers wordt verhoogd met 2% van het opgenomen bedrag. Neem je geld op bij een geldautomaat of aan de balie, dan betaal je € 4,50 per opname.”
Openbank toch niet?
Stel ik pin 4 keer €100, scheelt het zo’n €26
Dank! Helder verhaal. Ik had al besloten om uiteindelijk maar gewoon de hele aanbetaling + reserve in NL te kopen en mee te nemen. Lokaal zijn dollars daar het meest gebruikelijk (naast de eigen munt), ook de aanbetaling is gewoon in dollars. Euro's worden waarschijnlijk ook wel geaccepteerd, als je bereid bent een belabberde wisselkoers te accepteren. Nu nog even zoeken waar ik het meest rendabel dollars kan kopen.Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:32:
[...]
De openbank heeft 3 soorten kaarten:De eerste en de tweede werken hetzelfde: ze halen geld van je betaalrekening af. Beide dus debitcard. Beide zijn ook digitaal te gebruiken (online) en ook mobiel (apple pay bijv). Ook kun je die reisvoordelen op beide kaarten activeren.
https://statics.rabobank....%202022.pdf_931222349.pdfTweak_ers schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Thnx!
Ik heb sowieso Rabo Visa bij mij, alleen het gaat mij puur om kosten.
Creditcard dus: 4,50 en 2%
Met riant of totaalpakket met je Meastrocard: 0,00 en 1,2%
Van openbank kan ik de koersopslag niet vinden. Wel weet ik dat de koerst marginaal gunstiger was tov rabo toen ik in CZK ging pinnen in een winkel.
Uiteraard is er wel een verschil. Met de reisvoordelen zou er geen koersoplsag moeten zijn en zonder wel. Nu heb ik geen behoefte aan reis voordelen. Deze tweaker heeft ook al een Curve, Vivid, Crypto.com en Revolut kaart en zo kan ik zonder al te veel zorgen in vreemde valuta betalen.Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:00:
[...]
https://statics.rabobank....%202022.pdf_931222349.pdf
Van openbank kan ik de koersopslag niet vinden. Wel weet ik dat de koerst marginaal gunstiger was tov rabo toen ik in CZK ging pinnen in een winkel.
1.5% zonder Travel+Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:00:
[...]
https://statics.rabobank....%202022.pdf_931222349.pdf
https://www.openbank.nl/a...taalpas_Mastercard_NL.pdf
Ik ben er blij mee om het gratis te hebben. Openbank is een betrouwbare bank waar geen rekeningen door stomme algoritmen zomaar bevroren worden. Bankieren begint met vertrouwen. Ik heb qua essentials voor reizen alles onder 1 dak en dat is 👍🏻 (Op creditcard na)glatuin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:51:
[...]
Uiteraard is er wel een verschil. Met de reisvoordelen zou er geen koersoplsag moeten zijn en zonder wel. Nu heb ik geen behoefte aan reis voordelen. Deze tweaker heeft ook al een Curve, Vivid, Crypto.com en Revolut kaart en zo kan ik zonder al te veel zorgen in vreemde valuta betalen.
voor mij niet gratis en dan is 7,99 per maand toch best wat.balken07 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Ik ben er blij mee om het gratis te hebben. Openbank is een betrouwbare bank waar geen rekeningen door stomme algoritmen zomaar bevroren worden. Bankieren begint met vertrouwen. Ik heb qua essentials voor reizen alles onder 1 dak en dat is 👍🏻 (Op creditcard na)
Zeker, dan zou ik het ook bij een andere bank gezocht hebbenglatuin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:04:
[...]
voor mij niet gratis en dan is 7,99 per maand toch best wat.
Pott Change op het Damrak. Als je van tevoren contact opneemt leggen ze het voor je klaar. Meestal met genoeg Dollars van Amerikaanse toeristen die wisselen.Valorian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Nu nog even zoeken waar ik het meest rendabel dollars kan kopen.
Is toch aan en uit te zetten https://www.openbank.nl/r42-exclusieve-reisvoordelenglatuin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:04:
[...]
voor mij niet gratis en dan is 7,99 per maand toch best wat.
Schakel je travel card plan elk gewenst moment in of uit
Ervaringen verschillen.balken07 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Openbank is een betrouwbare bank waar geen rekeningen door stomme algoritmen zomaar bevroren worden. Bankieren begint met vertrouwen.
- Openbank heeft de creditcard al bij meerdere mensen geblokkeerd na betaling bij buitenlandse (web)shop. Pas na dagen wordt je gebeld met wat er aan de hand is, zelf zie je niks in de app of website.
- indien je je belastingaangifte al gedaan hebt, weet je dat Openbank er een rommeltje van maakt. Ikzelf had 11! Rekeningen (met en zonder duidelijke referentie naar bij mij in de app bekende rekeningnummers) in mij vooringevulde aangifte bij de belastingdienst.
En dat travel+ gratis voor je is (voor mij ook) blijft onduidelijk of dit nu per rekeninghouder of per pas is. En volgens mij is er nog niemand geweest die het zeker weet. Ik zal over 8 maanden eens kijken of mij Openbank MasterCard nou wel of niet een vreemde valuta pinnen gratis is.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 08-06-2022 19:54 ]
Na het weer vrijgeven van de creditcard merk ik nu dat de kaart bij veel webshops niet meer geaccepteerd wordt waar ik voorheen zonder problemen betalen kon, bijv. Amazon en Paypal. Vreselijk irritant. Ook Netflix accepteert hem niet meer. Net of ik op een soort ‘blacklist’ sta. Binnenkort maar weer eens contact opnemen met Openbank. Had ik al eens gedaan, maar de medewerker kon niets vreemds zien.Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:50:
[...]
Ervaringen verschillen.
- Openbank heeft de creditcard al bij meerdere mensen geblokkeerd na betaling bij buitenlandse (web)shop. Pas na dagen wordt je gebeld met wat er aan de hand is, zelf zie je niks in de app of website.
- indien je je belastingaangifte al gedaan hebt, weet je dat Openbank er een rommeltje van maakt. Ikzelf had 11! Rekeningen (met en zonder duidelijke referentie naar bij mij in de app bekende rekeningnummers) in mij vooringevulde aangifte bij de belastingdienst.
En dat travel+ gratis voor je is (voor mij ook) blijft onduidelijk of dit nu per rekeninghouder of per pas is. En volgens mij is er nog niemand geweest die het zeker weet. Ik zal over 8 maanden eens kijken of mij Openbank MasterCard nou wel of niet een vreemde valuta pinnen gratis is.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Die kwam ik ook tegen ja, lijkt in ieder geval een stuk goedkoper dan gwk. Kwam hem tegen op een site met tips voor als je naar Vegas gaat. Daar stond ook een linkje naar whatsapp-groepen van mensen die dollars verkopen (na terugkomst uit vegas), dat is natuurlijk nóg efficienter maar lijkt mij niet zo’n prettige route. Goedkoper dan pott change ben ik overigens nog niet tegengekomen. Dank voor de tip!Koffieboer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:24:
[...]
Pott Change op het Damrak. Als je van tevoren contact opneemt leggen ze het voor je klaar. Meestal met genoeg Dollars van Amerikaanse toeristen die wisselen.
Belasting was een drama ja, in ieder geval als je ook een beleggingsrekening hebt. Had ook een enorme lijst pre-ingevulde nummers van allerlei fondsen en weet ik wat. Aan de telefoon overigens wel heel goed geholpen daarbij, en in Nederlandstalig zelfs. Die kerel gaf ook aan dat hoe het nu geregeld was verre van handig was (denk dat ie de hele dag door belasting-vragen kreeg 😅).Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:50:
[...]
Ervaringen verschillen.
Een andere optie is inderdaad om bij Openbank ook een Mastercard aan te vragen. De gratis reisvoordelen heb je al, maar het is de vraag of je die ook nog voor je Mastercard kunt activeren. Misschien kun je dat navragen bij de klantenservice. Of misschien kun je ze apart laten aanzetten voor Mastercard tegen € 7,99 per maand en weer laten uitzetten als je thuis bent.
[ Voor 7% gewijzigd door TexMex op 09-06-2022 11:55 ]
Thanks. Ik heb overigens ING (geen Rabo). Maar wel een creatieve truck zo. Ik heb inmiddels de gratis Openbank Mastercard in huis, dacht dat kan in ieder geval geen kwaad.TexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:37:
@Valorian Je zou overigens ook een Curve card (Mastercard) kunnen overwegen om onder de hoge wisselkoersopslag van je Visa van Rabobank uit te komen. In de Curve-app voeg je je Rabo Visa toe en vervolgens betaal je alles met Curve. Betalingen worden gewoon afgeschreven van je Rabo Visa. De eerste 1000 euro die je per maand met Curve uitgeeft, is er geen wisselkoersopslag. Daarna een opslag van 2% (wat nog steeds lager is dan je Rabo Visa). Normaal hanteert Curve tijdens het weekend wel een kleine opslag, maar die wordt tot en met 31 augustus niet toegepast.
Een andere optie is inderdaad om bij Openbank ook een Mastercard aan te vragen. De gratis reisvoordelen heb je al, maar het is de vraag of je die ook voor je Mastercard kunt activeren. Misschien kun je dat navragen bij de klantenservice. Of misschien kun je ze apart laten aanzetten voor Mastercard tegen € 7,99 per maand en weer laten uitzetten als je thuis bent.
Bij de reisvoordelen van Openbank vraag ik mij overigens af in hoeverre je daar nu écht iets aan hebt. Ik zie de volgende statements:
1. 5x gratis wereldwijd geld opnemen. Dit klinkt leuk, maar betekent neem ik aan dat je alleen geen extra pin-kosten hebt vanuit Openbank? Maar wel gewoon 'wisselkoersopslag'? Kortom: zou pinnen met Openbank (met reisopties 'aan') dan goedkoper zijn dan pinnen met mijn ING pas?
2. Zonder extra kosten voor je aankopen over de hele wereld .. Wat wordt hiermee nu precies bedoeld?
3. Ga altijd verzekerd op reis. Dit is nuttig, maar geldt dit voor de reis ongeacht hoe die betaald is, of geldt dit alleen voor de onderdelen die met openbank zijn betaald? Aangezien Openbank geen IDEAL ondersteunt is het onwaarschijnlijk dat iemand alles (vliegtickets, hotels, etc.) via Openbank vanuit NL geregeld heeft, al zou dat middels creditcard wel kunnen natuurlijk (maar die had ik toen nog niet
Iemand hier nog interessante inzichten bij?
EDIT: Wat ik lastig blijf vinden is achterhalen is concreet:
- Wat kost 100 euro pinnen in Zuid-Amerika met mijn ING pas
- Wat kost 100 euro pinnen in Zuid-Amerika met mijn Openbank pas (maestro) inclusief travel card optie
- Wat kost 100 euro pinnen in Zuid-Amerika met mijn Openbank creditcard (mastercard) inclusief travel card optie
Overigens waarschijnlijk niet meer zo relevant, ga nu maar gewoon naar dien xchange op het damrak voor 2,5K aan dollars en dan hoef ik daar hopelijk geen automaat meer te zien
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 09-06-2022 11:51 ]
Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2
Gratis accounts bij met name Revolut en N26 kunnen ook interessant zijn voor betalingen/geldopnames in niet-euro's.
Je kunt dus met je Maestro inderdaad vijf keer wereldwijd gratis geld opnemen. Dat wil zeggen, Openbank brengt hiervoor geen kosten in rekening en er wordt geen opslag berekend boven op de koers van Mastercard. Soms wordt er wel een bedrag in rekening gebracht door het bedrijf van de ATM zelf. Maar zelfs dat bedrag hoort gecrediteerd te worden door Openbank (of kun je achteraf terugkrijgen als dat in eerste instantie niet is gebeurd - bewaar dus je bonnetje).
Maar het mooiste zou natuurlijk zijn als je je reisvoordelen ook geactiveerd krijgt op je Mastercard.
#1: lees mijn posts van 6 mei en 1 juni nog een keerValorian schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:49:
[...]
Thanks. Ik heb overigens ING (geen Rabo). Maar wel een creatieve truck zo. Ik heb inmiddels de gratis Openbank Mastercard in huis, dacht dat kan in ieder geval geen kwaad.
Bij de reisvoordelen van Openbank vraag ik mij overigens af in hoeverre je daar nu écht iets aan hebt. Ik zie de volgende statements:
1. 5x gratis wereldwijd geld opnemen. Dit klinkt leuk, maar betekent neem ik aan dat je alleen geen extra pin-kosten hebt vanuit Openbank? Maar wel gewoon 'wisselkoersopslag'? Kortom: zou pinnen met Openbank (met reisopties 'aan') dan goedkoper zijn dan pinnen met mijn ING pas?
2. Zonder extra kosten voor je aankopen over de hele wereld .. Wat wordt hiermee nu precies bedoeld?
3. Ga altijd verzekerd op reis. Dit is nuttig, maar geldt dit voor de reis ongeacht hoe die betaald is, of geldt dit alleen voor de onderdelen die met openbank zijn betaald? Aangezien Openbank geen IDEAL ondersteunt is het onwaarschijnlijk dat iemand alles (vliegtickets, hotels, etc.) via Openbank vanuit NL geregeld heeft, al zou dat middels creditcard wel kunnen natuurlijk (maar die had ik toen nog niet.. Dus als de verzekering alleen geldt voor zaken die via Openbank zijn aangeschaft dan is dat voor mij redelijk nutteloos (even los van dat ik al een reisverzekering heb).
- Wat kost 100 euro pinnen in Zuid-Amerika met mijn Openbank pas (maestro) inclusief travel card optie
- Wat kost 100 euro pinnen in Zuid-Amerika met mijn Openbank creditcard (mastercard) inclusief travel card optie
Overigens waarschijnlijk niet meer zo relevant, ga nu maar gewoon naar dien xchange op het damrak voor 2,5K aan dollars en dan hoef ik daar hopelijk geen automaat meer te zien
#2: daarmee bedoelen ze dat je zonder koersopslag kunt betalen met je Openbank passen.
#3: Ik ken de voorwaarden niet uit mijn hoofd, maar een veilige vuistregel is doorgaans dat de verzekering die op een betaalkaart zit, alleen dekt als de reis ermee betaald is. Ik zou je echter aanraden gewoon een eigen reisverzekering af te sluiten. Ik heb geen vertrouwen in deze verzekering. Mijn eigen perceptie uiteraard.
Mbt je Edits:Valorian schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:49:
[...]
Thanks. Ik heb overigens ING (geen Rabo). Maar wel een creatieve truck zo. Ik heb inmiddels de gratis Openbank Mastercard in huis, dacht dat kan in ieder geval geen kwaad.
3. Ga altijd verzekerd op reis. Dit is nuttig, maar geldt dit voor de reis ongeacht hoe die betaald is, of geldt dit alleen voor de onderdelen die met openbank zijn betaald? Aangezien Openbank geen IDEAL ondersteunt is het onwaarschijnlijk dat iemand alles (vliegtickets, hotels, etc.) via Openbank vanuit NL geregeld heeft, al zou dat middels creditcard wel kunnen natuurlijk (maar die had ik toen nog niet.. Dus als de verzekering alleen geldt voor zaken die via Openbank zijn aangeschaft dan is dat voor mij redelijk nutteloos (even los van dat ik al een reisverzekering heb).
#1: zie https://www.ing.nl/partic...land/betaalpas/index.html
€3,50 per opname en 1,40% koeropslag dus. Plus een eventuele fee van de geldautomaat zelf.
# 2 en 3: zowel de Maestro als Debit Mastercard neem je zonder kosten van Openbank geld mee op, en geen koersopslag. Na 5 keer per maand betaal je de eventuele fee van de geldautomaat wel zelf.
Ik betwijfel of je Maestro van enig nut gaat zijn overigens. Dus activeer Travel+ vooral op de Mastercard. Die is tenminste wereldwijd geaccepteerd.
[ Voor 3% gewijzigd door balken07 op 09-06-2022 13:33 ]
Ik zou hier Nuri aan willen toevoegen. Die rekent nooit koersopslag, (Revolut na een bepaald bedrag wel) ook niet in het weekend (Revolut rekent een toeslag in het weekend) en geld opnemen rekent Nuri nooit zelf kosten voor (bij N26 betaal je 1,7% over het opgenomen bedrag). Zeer tevreden meeTexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:59:
@Valorian Neem gerust ook hier een kijkje voor nog veel meer 'creatieve trucs'.
Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2
Gratis accounts bij met name Revolut en N26 kunnen ook interessant zijn voor betalingen/geldopnames in niet-euro's.
ING Maestro/V-Pay debit card:Valorian schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:49:
[...]
vaste kosten: €3,50
wisselkoersopslag: 1,40% x €100 = €1,40
kosten ATM operator: wisselend
ING MasterCard credit card:
vaste kosten: €4,50 (4,00% van bedrag opname met een minimum van €4,50)
wisselkoersopslag: 2,00% x €100 = €2,00
kosten ATM operator: wisselend
Openbank Maestro debit card:
vaste kosten: €0,00
wisselkoersopslag: 1,50% x €100 = €1,50 zonder en 0,00% x €100 = €0,00 met Travel+ actief
kosten ATM operator: 5 keer per maand in Eurozone vergoed door Openbank zonder en 5 keer per maand wereldwijd vergoed door Openbank met Travel+ actief
Openbank MasterCard debit card:
vaste kosten: €0,00
wisselkoersopslag: 1,50% x €100 = €1,50 zonder en 0,00% x €100 = €0,00 met Travel+ actief
kosten ATM operator: 5 keer per maand in Eurozone vergoed door Openbank zonder en 5 keer per maand wereldwijd vergoed door Openbank met Travel+ actief
Travel+ is gratis actief voor early adopters en kost normaal €7,99 per maand
bronnen:
https://www.ing.nl/partic...land/betaalpas/index.html
https://www.ing.nl/partic...en/creditcards/index.html
https://www.openbank.nl/a...Maestro_Mastercard_NL.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door ivanwmc op 09-06-2022 17:13 ]
Dat is niet fijn ja. Overigens heb ik het idee dat dit soort blokkades (kaart blokkeren) meer een bankensector breed probleem aan het worden is, vanuit doorgeslagen EU wetgeving tegen witwassen. Voor mij nog steeds wel een ander verhaal dan complete rekeningen bevriezen waar het saldo vervolgens vast staat. Ik heb zelf gelukkig nog geen geblokkeerde kaart gehad, terwijl ik gisteren bijvoorbeeld nog in een Canadese store een bestelling had geplaatst.Get!em schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:50:
[...]
Ervaringen verschillen.
Een mogelijke verschil in ervaring zou misschien kunnen zijn dat ik de Openbank rekening als hoofdrekening gebruik? Er gaat meer geld in om en het bestedingspatroon is dan gemiddeld hoger. Heb vorige maand in Singapore wel een geweigerde transactie via Apple Pay gehad (was ongeveer 900 Singapore Dollar). Via de pas zelf ging het gelukkig wel goed. Hier kreeg ik ook nog een controle telefoontje vanuit Openbank van. Ze staan dus wel echt op scherp ja. Vervelend voor de Tweakers hier die dan met een geblokkeerde kaart te maken krijgen.
Ik beleg verder niet bij Openbank, maar wat ik er bij anderen over lees wat betreft de belastingaangifte: de verwerking door Openbank is verre van professioneel. Heb ik niets aan toe te voegen.

Travel+ is helaas per pas, gezien dat sommigen het niet bij OB ook voor hun Mastercard geactiveerd krijgen. Een verwerpelijk standpunt van Openbank, gezien beide 'betaalpas' worden genoemd in de voorwaarden. Ik ben echter benieuwd wat voor deze groep besloten zal worden zodra hun Maestro pas verlopen is. Die worden immers na 1-7-2023 niet meer uitgegeven. De enige rechtvaardige uitkomst lijkt mij het overzetten van hun gratis Travel+ naar de vervangende Mastercard.
[ Voor 15% gewijzigd door balken07 op 09-06-2022 13:58 ]
Maestro wordt in Zuid-Amerika hier en daar nog wel vrij aardig geaccepteerd. Zeker bij geldopnames uit officiële automaten is het meestal geen probleem. Maar inderdaad, neem sowieso ook een Mastercard of Visa mee. Dan zit je eigenlijk altijd wel goed.balken07 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Ik betwijfel of je Maestro van enig nut gaat zijn overigens. Dus activeer Travel+ vooral op de Mastercard. Die is tenminste wereldwijd geaccepteerd.
Ah ok 👍🏻TexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:51:
[...]
Maestro wordt in Zuid-Amerika hier en daar nog wel vrij aardig geaccepteerd. Zeker bij geldopnames uit officiële automaten is het meestal geen probleem. Maar inderdaad, neem sowieso ook een Mastercard of Visa mee. Dan zit je eigenlijk altijd wel goed.
Heeft Nuri verder nog voordelen boven Openbank als je beschikt over de gratis reisvoordelen? Want daarmee heeft Openbank eigenlijk ook nooit een koersopslag en Openbank zélf brengt ook nooit kosten in rekening voor geldopnames (ook niet buiten de vijf 'gratis' opnames). Of vergoedt Nuri in alle gevallen de kosten die een ATM-operator in rekening brengt? Dat zou dan inderdaad nog een extra voordeel van Nuri kunnen zijn. Edit: Dat vergoedt Nuri dus niet.balken07 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Ik zou hier Nuri aan willen toevoegen. Die rekent nooit koersopslag, (Revolut na een bepaald bedrag wel) ook niet in het weekend (Revolut rekent een toeslag in het weekend) en geld opnemen rekent Nuri nooit zelf kosten voor (bij N26 betaal je 1,7% over het opgenomen bedrag). Zeer tevreden mee
Nee Nuri vergoedt dit dus helemaal niet. Die geeft de kosten gewoon door die de ATM belast.TexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:07:
[...]
Heeft Nuri verder nog voordelen boven Openbank als je beschikt over de gratis reisvoordelen? Want daarmee heeft Openbank eigenlijk ook nooit een koersopslag en Openbank zélf brengt ook nooit kosten in rekening voor geldopnames (ook niet buiten de vijf 'gratis' opnames). Of vergoedt Nuri in alle gevallen de kosten die een ATM operator in rekening brengt? Dat zou dan inderdaad nog een extra voordeel van Nuri kunnen zijn.
Wat zijn nog meer voordelen van nuri? Zelf zie ik nog niet zoveel mensen het gebruiken bijvoorbeeld.balken07 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Ik zou hier Nuri aan willen toevoegen. Die rekent nooit koersopslag, (Revolut na een bepaald bedrag wel) ook niet in het weekend (Revolut rekent een toeslag in het weekend) en geld opnemen rekent Nuri nooit zelf kosten voor (bij N26 betaal je 1,7% over het opgenomen bedrag). Zeer tevreden mee
Dus in principe biedt Nuri geen voordelen boven Openbank met gratis reisvoordelen? (Op het gebied van kaarten/wisselkoers/geldopnames)TheSander562 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:08:
[...]
Nee Nuri vergoedt dit dus helemaal niet. Die geeft de kosten gewoon door die de ATM belast.
In de verzekeringspolis lees ik bovenaan pagina 9 het volgende:Valorian schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:49:
[...]
Hieruit maak ik op dat de houder van de verzekerde Maestro pas hoe dan ook verzekerd is, maar als de vervoersbewijzen van maximaal 5 personen per reis niet met de Maestro pas zijn betaald dan moet de betaling op een andere manier kunnen worden bewezen om gedekt te zijn.PERSONEN DIE ONDER DEZE DEKKING ZIJN VERZEKERD
De houder van een verzekerde betaalpas en elke andere persoon wiens reis is betaald met de verzekerde betaalpas van de kaarthouder, tot een maximum van 5 personen per reis voor individuele betaalpassen en 10 personen voor bedrijfsbetaalpassen.
In het geval van de verzekerde Maestro is voor de in de polis aangegeven Dekking Hoofdstuk 1 en Hoofdstuk 2 geen betaling van het openbaar vervoerbewijs met de verzekerde Maestro vereist, hoewel de betaling van het openbaar vervoerbewijs met elk ander gerechtvaardigd wettelijk elektronisch middel moet worden gerechtvaardigd, zodat de Rekeninghouder en maximaal 5 personen per reis in het geval van de individuele betaalpas en maximaal 10 personen in het geval van zakelijke betaalpassen, gedekt zijn.
In geval van gedeeltelijke betaling van een vervoersbewijs voor het openbaar vervoer met een VERZEKERDE BETAALPAS verstrekt door de POLISHOUDER van de verzekering, zal de vergoeding in geval van een door deze POLIS gedekt ONGEVAL evenredig zijn aan het bedrag dat met de BETAALPAS is betaald ten opzichte van het totale bedrag van dit vervoersbewijs.
Bron: https://www.openbank.nl/a...R42_verzekeringspolis.pdf
Van wat ik kan zien zijn bij Nuri de overschrijvingen naar SEPA landen die niet in EURO's zijn gratis (wat bij Openbank geld kost) - Maar dit doe je niet dagelijks zegmaar.TexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Dus in principe biedt Nuri geen voordelen boven Openbank met gratis reisvoordelen? (Op het gebied van kaarten/wisselkoers/geldopnames)
---
Ook is de verzekering persoonsgebonden en niet per pas (niet geprobeerd maar gevonden in de servicevoorwaarden)
In het geval van de verzekerde Maestro is voor de in de polis aangegeven Dekking Hoofdstuk 1 en Hoofdstuk 2 geen betaling van het
openbaar vervoerbewijs met de verzekerde Maestro vereist, hoewel de betaling van het openbaar vervoerbewijs met elk ander
gerechtvaardigd wettelijk elektronisch middel moet worden gerechtvaardigd, zodat de Rekeninghouder en maximaal 5 personen per
reis in het geval van de individuele betaalpas en maximaal 10 personen in het geval van zakelijke betaalpassen, gedekt zijn.
Travel+ neemt 5 keer per maand de fee van de geldautomaat voor je weg. Nuri rekent zelf geen kosten, maar de fee van de automaat betaal je altijd zelf. Als je Travel+ dus niet gratis hebt, is het de €7,99 van Openbank afzetten tegen gratis Nuri, waar je de fee van de automaat wel altijd zelf moet ophoesten.TexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Dus in principe biedt Nuri geen voordelen boven Openbank met gratis reisvoordelen? (Op het gebied van kaarten/wisselkoers/geldopnames)
Nuri is nog een vrij nieuwe partij. Ken het zelf ook nog niet heel lang. Maar in Vietnam naar tevredenheid geld mee opgenomen. En de automaat was zo vriendelijk mij ook geen fee in rekening te brengendutchnltweaker schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:10:
[...]
Wat zijn nog meer voordelen van nuri? Zelf zie ik nog niet zoveel mensen het gebruiken bijvoorbeeld.
Dus als je zowel Nuri, Tomorrow en Vivid gebruikt dan zijn deze rekeningen samen gedekt voor maximaal €100.000!
Zo te zien bieden ze alleen nog geen Google Pay en Apple Pay (maar dat is op te lossen met Curve). Als dat je niet boeit, lijken ze op dit moment (voor mensen die nu een keuze maken) de voordeligste gratis optie voor wat betreft wisselkoersen en geldopnames. Natuurlijk geen Maestro, maar dat is na dit jaar geen issue meer.balken07 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:27:
[...]
Nuri is nog een vrij nieuwe partij. Ken het zelf ook nog niet heel lang. Maar in Vietnam naar tevredenheid geld mee opgenomen. En de automaat was zo vriendelijk mij ook geen fee in rekening te brengen
Maar goed, Nuri kunnen we beter hier bespreken of in een eigen topic.
[ Voor 15% gewijzigd door TexMex op 09-06-2022 14:58 ]
Niet of, maar EN. Zoals ik eerder al aangaf, er zijn soms regio’s waar alleen Visa wordt geaccepteerd en soms alleen MasterCard.TexMex schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:51:
[...]
Maar inderdaad, neem sowieso ook een Mastercard of en Visa mee. Dan zit je eigenlijk altijd wel goed.
In Argentinië is dit bijvoorbeeld heel duidelijk waarneembaar. Zuid Argentinië nagenoeg alleen maar MasterCard, noord Argentinië nagenoeg alleen maar Visa.
Nooit geweten. Goede tip bedankt. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat waar MC of Visa geaccepteerd is, de andere dat dan ook is. Ik heb wat geleerd vandaagFidesnl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:11:
[...]
Niet of, maar EN. Zoals ik eerder al aangaf, er zijn soms regio’s waar alleen Visa wordt geaccepteerd en soms alleen MasterCard.
In Argentinië is dit bijvoorbeeld heel duidelijk waarneembaar. Zuid Argentinië nagenoeg alleen maar MasterCard, noord Argentinië nagenoeg alleen maar Visa.
Het is een tijd geleden, maar toen ik in Guinee Conakry was stond ik daar met mijn mastercard, ze accepteerden toen alleen Visa.
Moest ik even de grens over naar Senegal om te kunnen pinnen....
Eerder hadden we het al even over hoe goedkoop aan (enkele duizenden) dollars komen in Peru, waarbij jullie waardevolle tips gaven. Daarbij kwam de Openbankpas + Travel optie uit als goed alternatief (als het goed is geen koersopslag én geen automaatkosten), maar met als risico dat automaten weinig uitgeven. Daarop besloot ik toch maar in NL mijn dollars te regelen, om gedoe ter plekke te voorkomen.
Nu bedacht ik mij net nog: stel nou dat ik op Schiphol in een van de automaten dollars pin (je kan daar vreemde valuta opnemen) met mijn openbank Maestro pas inclusief Travel-optie, "omzeil" ik dan elke vorm van kosten?
@Tweak_ers
Zit die automaat niet achter security, dus als je al ingecheckt bent? Lounge 1 en 2.
Let wel even op welke wisselkoers wordt gebruikt, die van ABN of die van de card.
ABN op Schiphol is niet heel goedkoop.
Kan even niet vinden hoe die automaat werkt qua wisselkoers. Het is immers zowel niet de valuta van het land als niet de valuta van de card.
Als ik er weer eens langsloop zal ik het checken als ik de tijd ervoor kan maken (werk).
Heeft 1 van de OB tweakers hier, al eens wat gewonnen?
Ooit een mini champions League balletje gewonnen. Werd vanuit Madrid verzonden.Datisraar schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:12:
Vandaag zag ik dat je bij Open Bank weer mee kan doen aan een prijzen win actie door met je passen te betalen deze zomer. Is al eerder geweest volgens mij, en ben benieuwd: hoeveel klanten hebben ze al in Nederland? 1000? 10.000?

Wat mij betreft mogen ze beter investeren in zaken zodat het een écht alternatief wordt voor de reguliere Nederlandse banken, zoals iDeal, iDin en ik zou toch wel een NL IBAN code prefereren.
Vooral voor als je wat spullen wilt verkopen via V&A, Marktplaats e.d. is die Spaanse iban toch echt een no-go ( en dat kan je véél meer omzet kosten dan wat je bespaard op de vaste bankkosten. )
In vino veritas, in aqua sanitas
Bedankt voor het melden! Maar helaas nog nooit iets gewonnen met alle acties tot dusver. Ik doe aan alles mee wat niet met beleggen gerelateerd is.Datisraar schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:12:
Vandaag zag ik dat je bij Open Bank weer mee kan doen aan een prijzen win actie door met je passen te betalen deze zomer. Is al eerder geweest volgens mij, en ben benieuwd: hoeveel klanten hebben ze al in Nederland? 1000? 10.000?
[ Voor 4% gewijzigd door balken07 op 02-07-2022 20:24 ]