Anoniem: 1362580 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:34:
Bij mij precies hetzelfde probleem: contactloos betalen met de Oopenbank app geeft bij bepaalde winkels een foutmelding. Dit zullen winkels zijn die geen Mastercard accepteren (want dat is wat de Openbank app doet, een Mastercard betaling maken van een Meastro gekoppelde pas).
Daarna Google Pay geïnstalleerd, en ineens kon ik wel contactloos betalen bij de winkel waar het met de Openbank app mislukte.
Dat het met Google Pay wel werkt is volgens mij dit: Google Pay maakt gebruikt van een virtueel bankrekening nummer waarmee je betaalt. Kijk de instellingen maar eens. Er staat letterlijk: "Wanneer u contactloos betaalt, wordt niet uw daadwerkelijke bankrekeningnummer maar uw virtuele bankrekening met de verkoper gedeeld. Zo blijven uw rekeninggegevens veilig".
Dit zou betekenen dat Google Pay een Meastro betaling (met de virtuele bankrekening) doet, en deze int bij Openbank. Daardoor werkt Google Pay wel overal en de Openbank app niet.
Mobiel betalen werkt vrijwel altijd met een virtuele pas. Wanneer je bij ING mobiel betalen aanzet op Android, wordt er ook een virtuele Maestro pas gemaakt, ook al heb je een fysieke VPay pas, dat gebeurt ook voor Apple Pay.
Dit is bij Google Pay ook het geval, vandaar dat er wordt gesproken over een virtueel bankrekeningnummer. Er is dus een virtuele Maestro pas van Openbank gekoppeld aan Google Pay. Blijkbaar wordt er in de Openbank app als je mobiel betalen aanzet, een virtuele Mastercard gemaakt in plaats van een virtuele Maestro pas. Hierdoor wordt Openbank Pay alleen daar geaccepteerd waar Mastercard wordt geaccepteerd.
In meerdere Europese landen is er wel steeds meer een beweging te zien dat VPay wordt vervangen door Visa Debit en Maestro door Debit Mastercard, zo gaat een aantal Sparkassen hun Girocard cobranden met Mastercard in plaats van Maestro. In Oostenrijk worden net als in Nederland pure Maestro passen gebruikt en daar is een bank inmiddels ook begonnen om Maestro te vervangen door Mastercard. In het verleden is dit ook in Ierland al gebeurd en ik verwacht dat op den duur Nederland ook zal volgen.
De reden dat dat nu nog niet het geval is, is dat voor Mastercard en Visa door de transactieverwerkers dezelfde tarieven worden gerekend ongeacht of het gaat om debit of credit. Dit terwijl Mastercard en Visa zelf hier wel een onderscheid in maken en hierbij Maestro en Debit Mastercard resp. V Pay en Visa Debit samen nemen.
De interchange fee voor Credit Mastercard is 0,3%, terwijl voor Maestro en Debit Mastercard EUR 0,02 per transactie wordt gerekend (
https://www.mastercard.co..._Serive_Fees_04.09.20.pdf). Bij Visa zijn die kosten hetzelfde (
https://www.visa.co.uk/da...herlands-october-2018.pdf). De oorzaak dat Mastercard dus op een hoop plekken niet wordt geaccepteerd ligt denk ik vooral bij de transactieverwerkers, die op Debit Mastercard transacties een hoop meer winst pakken, door een percentage over de transactie te rekenen aan de winkelier. Omdat er geen grote banken in Nederland zijn die Debit Mastercard of Visa Debit uitgeven, is er ook geen druk om deze kosten omlaag te brengen.