Quad schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:59:
ik vind voetballerij geen publieke functies, het zijn ondernemingen met (duurbetaalde) werknemers en contracten die voetballen voor hun centen. Dat wij ze een maatschappelijke functie in de sociale samenleving geven, tot daaraan toe. Maar je kan een individue geen ethische zaken laten uitdragen, ook al zou dat enorm versterken. Maar als een voetballer dit wel graag wilt doen, dan is dat prima.
Voetballers flikken continu van alles wat het daglicht niet kan verdragen. Drank rijden, overspel, verkrachting, kroegvechtpartijen en wat voor dingen dan ook die je als publiek persoon maar beter niet kunt doen. Dingen waarvan je je af kunt vragen of dat niet erger is dan een bandje weigeren te dragen.
Ik kan mij ook niet herinneren dat voetballers die zoiets flikken ook direct hun positie moeten inleveren en continu afgemaakt worden door publiek of media.
Ik proef hier enige hypocrisie omdat de media hier lekker een wij/zij-gevoel kan creëren en dat levert weer klikjes op.
Hoewel ik zeker vind dat voetballers zich bewust moeten zijn van hun voorbeeldfunctie, zeker voor de jeugd, vind ik niet dat je ze kunt beschouwen als verplicht uithangbord voor culturele of politieke zaken. Zeker niet wanneer je dat niet vooraf heel duidelijk afstemt.
Je ziet het erg verschuiven, sport is niet meer puur sport. Het was al politiek aan het worden en wordt nu ook cultuur. Ik ben ook benieuwd wat de toekomst brengt wat internationale toernooien en olympische spelen betreft, maar nu ga ik off-topic want dit gaat over een band in Nederland.

Als club kan je dit prima door middel van reclamering op borden langs de velden doen, daar heb ik, en waarschijnlijk el Yaakoubi niets op tegen. Daarnaast blijf ik bij, de OneLove campagne staat téveel op de LHBTI gemeenschap in plaats van dat er zoveel andere groepen zijn (zoals moslims of christenen of vul maar in) die aandacht verdienen of worden achtergesteld.
Wat de gedachte precies is kan ik niet beoordelen, maar voor mij voelt het meer als: "Hey en die andere dingen dan?", "Oh ja, maar die vallen er ook onder hoor.".
Als het echt gewoon voor puur respect zou staan hadden ze die oude band er wel weer gewoon bij kunnen pakken.
Niet dat ik daarmee niet achter het idee van de band sta, maar ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je zelf tot een groepering behoort die ook het nodige te verduren heeft je daar toch een gevoel bij hebt. Ik denk dat het voor velen ook moeilijk voor te stellen is als je tot een groep behoort die daadwerkelijk niet getolereerd wordt.
Met het risico om nu zelf afgefikt te worden: dit is voor mij als persoon al een probleem.
Ik ben een vrij nuchter persoon, ben zelden ergens uithangbord van en heb een zeer sterke aversie tegen ergens aan mee móeten doen. Reageer ook slecht op groepsdruk.
In het verleden heb ik het bij mijn werk ook wel meegemaakt dat men wil dat je mee doet met uitdragen van iets middels een shirt, bandje of op de foto. En dat waren ook geen onzinonderwerpen (bijv. Kika) en had ik vanuit mijn functie echt wel een voorbeeldpositie.
Vanuit andere komt inderdaad de vraag wat het probleem is, waarom je niet gewoon mee doet. Maar je vraagt van mij om mij anders voor te doen dan ik ben, en dat doe ik dan gewoon niet.
Ik besef me dat het niet geheel vergelijkbaar is, maar het gevoel dat het wél een probleem is snap ik heel goed.
Joris748 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:31:
Daar heb je een punt, het maakt iemand niet direct intolerant. Het is zijn goed recht om het niet actief uit te willen dragen. Maar ik vind wel dat er, zeker bij publieke functies, consequenties aan die keuze mogen zitten.
We zijn niet moreel superieur, maar we hebben we hebben als samenleving lang en hard gevochten voor bepaalde rechten. Dat brengt ook de verantwoordelijkheid met zich mee om die rechten te beschermen.
Dat is ook het lastige van het verhaal, want je weet nooit exact de intenties achter de weigering, en dan komen de vooroordelen om de hoek.
Er zijn ontegenzeggelijk een aantal groeperingen of subculturen te benoemen die gewoon weg niet zo tolerant zijn als we verwachten in dit land. En daar mogen we zeker wat van vinden met zijn allen.
Een deel daarvan is inderdaad gelovig, of Moslim, maar zij zijn niet de enigen en dat is geen argument om het totaal van een groep te beoordelen Niet iedereen van die groep (gelovig/Moslim/watdanook) is intolerant, dat is namelijk generaliseren.
Daarmee kan je ook niet van elk individu wat tot wat voor groep dan ook behoort aannemen dat die ook per definitie intolerant zou zijn, en dus ook niet dat wanneer hij een band niet wil dragen dat per definitie is omdát hij intolerant is.
En laten we eerlijk zijn. Ook ik heb er een bepaald gevoel bij en ben er ook nog niet helemaal over uit of de motieven zuiver zijn en of ik het wel écht oké vind om te weigeren. Maar dat is op niets anders gebaseerd dan onderbuik en eventuele vooroordelen. Koren op de molen van de clickbaitbedrijven.