Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb het gisteren nog met de bluestacks methode geprobeerd en kreeg uiteindelijkj wel een token maar deze was helaas 32 karakters, heb deze daarna geprobeerd om te zetten naar een code van 16 karakters maar hier kwam helaas een raar resultaat uit wat niet werkte

[...]

Heb je een speciale versie en/of oudere versie gebruikt? zoals hierboven staat kreeg ik alleen een te lange Token.
Lijkt me handiger in dit topic: [Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

je moet wel een specifieke Xiaomi app versie hebben wil je de token eruit kunnen halen.

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 20-04-2020 18:26 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
superyupkent schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:52:
Goedemiddag,

Ik heb momenteel een badge die een gemiddelde van een maandelijkse waarde geeft. Tot voor kort gebruikte ik daar onderstaande code voor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- platform: min_max
    name: cop_average
    round_digits: 2
    type: mean
    entity_ids:
    - sensor.cop_jan
    - sensor.cop_feb
    - sensor.cop_mar
    - sensor.cop_apr
    - sensor.cop_may
    - sensor.cop_jun
    - sensor.cop_jul
    - sensor.cop_aug
    - sensor.cop_sep
    - sensor.cop_oct
    - sensor.cop_nov
    - sensor.cop_dec

Omdat 4 van de 12 maanden nog geen waardes hebben en 0 retour geven heb ik momenteel een te lage waarde. Is er een manier waarop ik bijvoorbeeld met de template functie een gemiddelde kan berekenen van een set waardes indien de waardes geen 0 zijn?

Dank voor jullie suggesties alvast!
Ik denk dat je simpelweg alle waardes bij elkaar op moet tellen (inclusief nullen) en je moet delen door het aantal maanden sinds januari.

Zoiets levert nu 3,6666 op
{{ now().month | int - 1 + now().day | int / 30 }}

Je kunt nog wat extra's doen om het aantal dagen in de maand exact te berekenen:
https://community.home-as.../templating-help/115936/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43
Ik ben van het weekend bezig geweest met DDNS en een lets encrypt certificaat op mijn home assistant core.

Ik kreeg alles aan de praat en kon netjes via https inloggen op mijn DDNS domein.

Wat mij opviel, en ik ben benieuwd of hier iets aan te doen is is het volgende:

1) Ik kon zowel lokaal als via mijn domein niet de iframe pagina's openen. Ik begreep dat je de iframe pagina's ook via https benaderbaar moet maken en de desbetreffende porten dus ook?
2) Lokaal krijg ik een certificaat fout, wat logisch is. Maar is hier iets aan te doen? Krijgen mensen die hass.io hebben met de dnsduck plugin dit ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1.Ik heb zopas ophaalkalender toegevoegd.
Deze maakt 5 sensors aan, waarvan 1 bv ophaalkalender_vandaag
Deze sensor heeft 4 states:
- pmd
- restafval
- P&K
- GEEN

Die state wordt getoond in mn custom header. (scrollist)
Het probleem daar is dat de state "geen" ook getoond wordt...
Dit wil ik niet. Hoe los ik dit op? Moet ik dan een nieuwe sensor van die sensor maken?

2.Ik heb een innr 120 plug gekocht. Nu heb ik die binnen hue gekoppeld (weliswaar als licht, als sensor gaat dat niet)
Die komt binnen home assistant mooi binnen als light.on_off_plug_1
Bedoeling is dat de wasmachine daarop komt.
Als test heb ik de wasmachine eens erop aangesloten en gekeken wat dit gaf.. Ik heb hierbij direct diverse problemen:

- Bij de entiteit heb ik enkel de state on/off (normaal denk ik) maar dan bij attributen staat er enkel de friendly_name en supported_features: 40. Ik zie echter niks van stroomuitlezing/verbruik. Moet ik hierbij een extra sensor maken of hoe lees ik die uit? Die zou toch de attributen moeten tonen?

-Het vreemde is dat na nog geen 5 minuten, de plug zichzelf op off geschakeld had. Nog eens in gang gestoken, terug hetzelfde.. Nochtans is die qua specs ok. Dan eens een gewone lamp op de plug gestoken en toen bleef hij op on. MAAR toen ik na een paar uur terug ging kijken, was de plug ook op off.

Wat doe ik hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:06
Mich schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:08:
Ik ben van het weekend bezig geweest met DDNS en een lets encrypt certificaat op mijn home assistant core.

Ik kreeg alles aan de praat en kon netjes via https inloggen op mijn DDNS domein.

1) Ik kon zowel lokaal als via mijn domein niet de iframe pagina's openen. Ik begreep dat je de iframe pagina's ook via https benaderbaar moet maken en de desbetreffende porten dus ook?
2) Lokaal krijg ik een certificaat fout, wat logisch is. Maar is hier iets aan te doen? Krijgen mensen die hass.io hebben met de dnsduck plugin dit ook ?
De bronnen die je wilt benaderen via een iframe moet je dan ook via een valide domein of subdomein benaderen. Anders krijg je er geen geldig certificaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:08:

Ad 1) Tja, de enige oplossing is die iframes ook via https beschikbaar te maken. Ik gebruik bijvoorbeeld een "reverse proxy" zoals nginx. Maar.... Dat is echt wel iets ingewikkelder dan "zomaar even doen". Voordeel is wel dat je dan op "hostname" in plaats van op poort nummer selecteert wat je wil doen (alles draait dus op dezelfde poort voor jou).

2) Lokaal ook gewoon je "externe" hostname gebruiken. Daar moet je router wel mee overweg kunnen (hairpin nat).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 08:43
maxxie85 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:27:
[...]

De bronnen die je wilt benaderen via een iframe moet je dan ook via een valide domein of subdomein benaderen. Anders krijg je er geen geldig certificaat op.
Hmmbob schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:48:
[...]

Ad 1) Tja, de enige oplossing is die iframes ook via https beschikbaar te maken. Ik gebruik bijvoorbeeld een "reverse proxy" zoals nginx. Maar.... Dat is echt wel iets ingewikkelder dan "zomaar even doen". Voordeel is wel dat je dan op "hostname" in plaats van op poort nummer selecteert wat je wil doen (alles draait dus op dezelfde poort voor jou).

2) Lokaal ook gewoon je "externe" hostname gebruiken. Daar moet je router wel mee overweg kunnen (hairpin nat).
Ik hoor het al. Wordt ingewikkeld :P Lokaal wil ik het hoe dan ook makkelijk werkend houden. Dat is het uitgangspunt. Ik ga komend weekend de VPN mogelijkheden maar eens proberen. Ik heb trouwens ook Nabu Casa wat makkelijk en goed werkt. Echter kost het 5 dollar per maand, en als je het jaren wil gebruiken wordt het wel een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:26:
1.Ik heb zopas ophaalkalender toegevoegd.
Deze maakt 5 sensors aan, waarvan 1 bv ophaalkalender_vandaag
Deze sensor heeft 4 states:
- pmd
- restafval
- P&K
- GEEN

Die state wordt getoond in mn custom header. (scrollist)
Het probleem daar is dat de state "geen" ook getoond wordt...
Dit wil ik niet. Hoe los ik dit op? Moet ik dan een nieuwe sensor van die sensor maken?

2.Ik heb een innr 120 plug gekocht. Nu heb ik die binnen hue gekoppeld (weliswaar als licht, als sensor gaat dat niet)
Die komt binnen home assistant mooi binnen als light.on_off_plug_1
Bedoeling is dat de wasmachine daarop komt.
Als test heb ik de wasmachine eens erop aangesloten en gekeken wat dit gaf.. Ik heb hierbij direct diverse problemen:

- Bij de entiteit heb ik enkel de state on/off (normaal denk ik) maar dan bij attributen staat er enkel de friendly_name en supported_features: 40. Ik zie echter niks van stroomuitlezing/verbruik. Moet ik hierbij een extra sensor maken of hoe lees ik die uit? Die zou toch de attributen moeten tonen?

-Het vreemde is dat na nog geen 5 minuten, de plug zichzelf op off geschakeld had. Nog eens in gang gestoken, terug hetzelfde.. Nochtans is die qua specs ok. Dan eens een gewone lamp op de plug gestoken en toen bleef hij op on. MAAR toen ik na een paar uur terug ging kijken, was de plug ook op off.

Wat doe ik hier mis?
1. Ja
2. 1 google search had dit gevonden: product: Innr Smart Plug SP 120
waarbij duidelijk staat dat Hue dit niet kan....

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:59:
[...]

1. Ja
2. 1 google search had dit gevonden: product: Innr Smart Plug SP 120
waarbij duidelijk staat dat Hue dit niet kan....
ok ivm 1 (wel erg kort van je).. ik had meer info verwacht

2 ok dat hue het niet kan, maar de plug kan het wel. Anders had ik die ook niet gekocht. Die plug werd tevens hier op het forum aangeraden eerder...
dus de vraag blijft nog steeds hetzelfde hoe ik dit dan precies moet doen..
(ja ik heb gegoogled en dat leverde niet echt resultaat buiten wrong values die eruit komen)
Vandaar dat ik er ook niet uitgeraak. Moet ik die dan niet in hue toevoegen maar gewoon in HA rechtstreeks ofzo? Hoe/wat ?

Ik lees tussendoor wel weer de frustratie van je dat ik iets vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:52:
Ik hoor het al. Wordt ingewikkeld :P Lokaal wil ik het hoe dan ook makkelijk werkend houden. Dat is het uitgangspunt. Ik ga komend weekend de VPN mogelijkheden maar eens proberen. Ik heb trouwens ook Nabu Casa wat makkelijk en goed werkt. Echter kost het 5 dollar per maand, en als je het jaren wil gebruiken wordt het wel een dure grap.
Je kan ook gebruik maken van alles zonder Nabu Casa, maar dan moet je ook weer wat meer moeite doen ;)
Overigens, met het afnemen van Nabu Casa steun je ook de ontwikkeling van Home Assistant - daaruit worden nu 4 ontwikkelaars betaald die full time aan dit project werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 20-04-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 19:35
skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:28:
[...]

2 ok dat hue het niet kan, maar de plug kan het wel. Anders had ik die ook niet gekocht. Die plug werd tevens hier op het forum aangeraden eerder...
(ja ik heb gegoogled en dat leverde niet echt resultaat buiten wrong values die eruit komen)
Vandaar dat ik er ook niet uitgeraak. Moet ik die dan niet in hue toevoegen maar gewoon in HA rechtstreeks ofzo? Hoe/wat ?

Vermoedelijk leest de hue bridge deze waarden niet uit of geeft ze niet door aan HA. Deconz stickje doet hier waarschijnlijk wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:30:
[...]

Vermoedelijk leest de hue bridge deze waarden niet uit of geeft ze niet door aan HA. Deconz stickje doet hier waarschijnlijk wonderen.
Mmm, damn dat heb ik over het hoofd gezien dat die bridge van hue dit wel degelijk moet kunnen uitlezen..
Ik was van gedacht dat HA dit wel zou kunnen, los van of hue dit kan of niet. Maar logisch ook.
En dit is ook geen oplossing om het via MQTT te doen?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SP_120.html

Knowhow van mezelf is wel beperkt maar ik heb al een broker draaien...

De reden waarom de plug "uitvalt" zou dat dan aan hue liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:31
skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:35:
[...]

Mmm, damn dat heb ik over het hoofd gezien dat die bridge van hue dit wel degelijk moet kunnen uitlezen..
Ik was van gedacht dat HA dit wel zou kunnen, los van of hue dit kan of niet. Maar logisch ook.
En dit is ook geen oplossing om het via MQTT te doen?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SP_120.html

Knowhow van mezelf is wel beperkt maar ik heb al een broker draaien...

De reden waarom de plug "uitvalt" zou dat dan aan hue liggen?
De SP120 heeft on/off, Watt en kWh door met DeCONZ. Ik heb er 4 in gebruik en ze vallen niet uit hier, maar ik heb een laag wattage eraan hangen (<100Watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

daxy schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:28:
[...]

Ik zal je een positieve boost geven 😀 Ik heb een gehele Apple omgeving thuis dus het verkrijgen van de access-code was een challenge. iOS app kan het niet en alle andere (CLI) methodes werkte ook niet. Uiteindelijk was het Bluestacks en de Google Play Miihome App waarmee het uiteindelijk lukte.
Net Bluestacks gedownload, Mi Home apk waar naar gelinkt wordt (5.0.30) geïnstalleerd.. en die crasht constant... Heb jij het recentelijk nog gedaan?

Edit: hij crasht op regio Mainland China.. waar niet ontoevallig al mijn devices staan. Als ik bijv. US kies doet hij het wel.. Maar goed, nu kan ik er nog steeds niet bij :+

[ Voor 13% gewijzigd door MeltedForest op 20-04-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:59
Ik heb de hoop opgegeven met de yeelights aangezien ik ze echt als devices in HA moet hebben en niet als entities.

Ik ga de stap maken naar Hue, Mede door de grote keuze aan lampen e.d.
Ook de om in de toekomst de Hue sync box en Hue Signe lampen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:03:
Ik heb de hoop opgegeven met de yeelights aangezien ik ze echt als devices in HA moet hebben en niet als entities.

Ik ga de stap maken naar Hue, Mede door de grote keuze aan lampen e.d.
Ook de om in de toekomst de Hue sync box en Hue Signe lampen toe te voegen.
Als je toch met hue aan de slag gaat, neem onmiddeiljk zo'n deconz stick ipv hue bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-08 13:50
Hoi,

Ik stap binnenkort over van Homekit naar Home Assistant.
Na wat instructiefilmpjes merk ik op dat ik een statische/vast IP-adres moet kiezen.
Ik vrees dat dit momenteel met de modem aangeboden door onze provider (Telenet) niet mogelijk is.

Is het belangrijk dat ik een statische IP-adres moet kiezen? Zijn er mogelijke workarounds daarvoor of ben ik verplicht een nieuwe modem aan te kopen.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:28:
[...]

5

1 je gaf het antwoord zelf al dus ik nam aan dat je het wist. Maar met een Google vind je het... (if else statement)

2. Hue kan enkel lampen. Sensoren snapt ie niet anders dan beweging. Zelfs de lux uit de eigen hue motion sensoren doet ie niet, terwijl deconz dit wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:19:
[...]

1 je gaf het antwoord zelf al dus ik nam aan dat je het wist. Maar met een Google vind je het... (if else statement)

2. Hue kan enkel lampen. Sensoren snapt ie niet anders dan beweging. Zelfs de lux uit de eigen hue motion sensoren doet ie niet, terwijl deconz dit wel kan.
Ik heb te weinig info gegeven bij 1 denk ik.
Inderdaad met if else statement... dat heb ik voor 90% alleen het laatste lukt me niet.
Indien state "geen" is, dan zou hij deze moeten ignoren... zodat ik eigenlijk maar 3 states heb
Ik vind die code echter niet
Dit is wat ik tot nu toe heb

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sensor:
  - platform: afvalbeheer
    wastecollector: ophaalkalender
    resources:
      - restafval
      - papier
      - pmd
    postcode: !secret ophaalkalender_postcode
    streetname: !secret ophaalkalender_streetname
    dutch: 1
    dateformat: '%d-%B'
    dateonly: 0
    builtinicons: 1
    upcomingsensor: 1
  - platform: template
    sensors:
      afval
        entity_id: sensor.ophaalkalender_vandaag
        friendly_name: Afval vandaag
        icon_template: mdi:delete
        value_template: >
          {% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'pmd') %}
            pmd
          {% elif is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'restafval') %}
            restafval
          {% elif is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'papier en karton') %}
            papier en karton
          {% else %}
            ?
          {% endif %}

Dat laatste ? is dus wat ik daar zou moeten zetten, maar geen idee tot nu toe

Met die deconz zou het idd moeten lukken, ik was echter in de veronderstelling dat HA hier wel weg mee ging kunnen ookal kan hue het niet, foute veronderstelling van me.
Beetje lullig als ik nu nog een deconz stick zou moeten kopen, terwijl ik eigenlijk weg wil van hue
(ik wil mn verlichting nog anders gaan aansturen ipv via zigbee)
Nu ik zal wel zigbee moeten blijven hebben door mn hudiige setup aan lampen.
Vandaar dat ik me afvroeg of het niet kon via die mqtt oplossing ipv nu te moeten investeren in deconz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:26:
[...]

Ik heb te weinig info gegeven bij 1 denk ik.
Inderdaad met if else statement... dat heb ik voor 90% alleen het laatste lukt me niet.
Indien state "geen" is, dan zou hij deze moeten ignoren... zodat ik eigenlijk maar 3 states heb
Ik vind die code echter niet
Dit is wat ik tot nu toe heb

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sensor:
  - platform: afvalbeheer
    wastecollector: ophaalkalender
    resources:
      - restafval
      - papier
      - pmd
    postcode: !secret ophaalkalender_postcode
    streetname: !secret ophaalkalender_streetname
    dutch: 1
    dateformat: '%d-%B'
    dateonly: 0
    builtinicons: 1
    upcomingsensor: 1
  - platform: template
    sensors:
      afval
        entity_id: sensor.ophaalkalender_vandaag
        friendly_name: Afval vandaag
        icon_template: mdi:delete
        value_template: >
          {% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'pmd') %}
            pmd
          {% elif is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'restafval') %}
            restafval
          {% elif is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'papier en karton') %}
            papier en karton
          {% else %}
            ?
          {% endif %}

Dat laatste ? is dus wat ik daar zou moeten zetten, maar geen idee tot nu toe

Met die deconz zou het idd moeten lukken, ik was echter in de veronderstelling dat HA hier wel weg mee ging kunnen ookal kan hue het niet, foute veronderstelling van me.
Beetje lullig als ik nu nog een deconz stick zou moeten kopen, terwijl ik eigenlijk weg wil van hue
(ik wil mn verlichting nog anders gaan aansturen ipv via zigbee)
Nu ik zal wel zigbee moeten blijven hebben door mn hudiige setup aan lampen.
Vandaar dat ik me afvroeg of het niet kon via die mqtt oplossing ipv nu te moeten investeren in deconz...
De laatste elif weg en het is opgelost.

Hue leest het simpelweg niet uit. Hij weet niet wat ie er mee aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:29:
[...]

De laatste elif weg en het is opgelost.

Hue leest het simpelweg niet uit. Hij weet niet wat ie er mee aan moet.
Oh zo simpel dan? Thx!
Ik zoek het te ver :p

Mmm en zonder bridge gaat dat niet ?
Waarom zeggen ze dan op deze pagina https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SP_120.html
"without the bridge of the vendor"???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:37:
[...]

Oh zo simpel dan? Thx!
Ik zoek het te ver :p

Mmm en zonder bridge gaat dat niet ?
Waarom zeggen ze dan op deze pagina https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SP_120.html
"without the bridge of the vendor"???
De coordinator moet snappen met wie ie praat. De Hue bridge snapt niet wat ie moet met die sensor waarden. Overigens: Hue is enkel voor lichten en schakelen. niet voor sensoren.

Lees je in over zigbee en je snapt um :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:26
Dat je de bridge van de vendor niet nodig hebt, betekent niet dat het zonder gateway werkt. Je zult dus een alternatief voor je hue bridge moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:11:
[...]

Als je toch met hue aan de slag gaat, neem onmiddeiljk zo'n deconz stick ipv hue bridge
Werken de lampen ook zonder bridge? Ik heb namelijk al een conbee stickie aan mn rasp pi voor mn wall switches

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:00:
[...]

Werken de lampen ook zonder bridge? Ik heb namelijk al een conbee stickie aan mn rasp pi voor mn wall switches
Das voldoende
Die conbee stick is een hue bridge

Net ook aan het kijken om een conbee 2 stick te kopen
Dan komt er straks een hue bridge te koop
Deconz is de software blijkbaar

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 20-04-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:00:
[...]

Als je ze in deconz grouped wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:03:
[...]

Wel even zoeken of je dan nog je lampen kan koppelen met google home (zonder de link google home - home assistant)
Dus conbee 2 link google home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:10:
[...]

Wel even zoeken of je dan nog je lampen kan koppelen met google home (zonder de link google home - home assistant)
Dus conbee 2 link google home
Ik denk dat je je afvraagt of je deconz aan Google home kan hangen?

Dat gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat je je afvraagt of je deconz aan Google home kan hangen?

Dat gaat niet.
Juist, jammer.
Interessant leesvoer, zal voor sommige ook helpen
https://josiahvorst.com/a...conbee-ii-home-assistant/

Mmm dan ben ik alsnog verplicht de hue bridge te houden... of toch de link te leggen tss HA cloud en google home
Ik dacht ook dat ik idd zelf de koppeling kan doen tss ha en google home, maar dat lijke me echt een brug te ver

edit: @D3nnisd of toch? https://github.com/dresde...hoscon-app-beta/issues/55

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 20-04-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:16:
[...]

Juist, jammer.
Interessant leesvoer, zal voor sommige ook helpen
https://josiahvorst.com/a...conbee-ii-home-assistant/

Mmm dan ben ik alsnog verplicht de hue bridge te houden... of toch de link te leggen tss HA cloud en google home
Ik dacht ook dat ik idd zelf de koppeling kan doen tss ha en google home, maar dat lijke me echt een brug te ver

edit: @D3nnisd of toch? https://github.com/dresde...hoscon-app-beta/issues/55
Ja klopt. Alleen hue heeft dat stuk gemaakt. Ik kan m'n deconz niet meer koppelen aan m'n hue app.

Het is een houtje touwtje oplossing en die 5 euro in de maand is het meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:03:
[...]

Ik ben net pas begonnen met HA dus weet er niet zo veel van.
Veel van de mogelijkheden die in de Hue app zitten kan ik zelf creëren in HA neem ik aan?

Zoals de timers/ lampen aan op bepaalde tijd etc.
En welke opties die je via de Hue app wel hebt verlies je als je DeConz gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:20:
[...]

Ja klopt. Alleen hue heeft dat stuk gemaakt. Ik kan m'n deconz niet meer koppelen aan m'n hue app.

Het is een houtje touwtje oplossing en die 5 euro in de maand is het meer dan waard.
Staat die homekit(bridge) integratie dan niet los van hue?
Staat helemaal onderaan die pagina he

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:25:
[...]

Veel van de mogelijkheden die in de Hue app zitten kan ik zelf creëren in HA neem ik aan?

En welke opties die je via de Hue app wel hebt verlies je als je DeConz gebruikt?
Ik heb nog geen ervaring met deconz, maar ik kan zo niet onmiddelijk iets vinden wat niet zou werken, buiten dus de google home integratie of alexa

maar dat kan dan weer wel met cloud oplossing maar is betalend
timers/lampen laten aangaan op tijd kan perfect ja

Je wint er volgens mij alleen maar bij, gezien de sensors en switches integratie die je anders mist met hue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voluerunt
skank schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:29:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met deconz, maar ik kan zo niet onmiddelijk iets vinden wat niet zou werken, buiten dus de google home integratie of alexa

maar dat kan dan weer wel met cloud oplossing maar is betalend
timers/lampen laten aangaan op tijd kan perfect ja

Je wint er volgens mij alleen maar bij, gezien de sensors en switches integratie die je anders mist met hue
Ah top!! Ga ik morgen meteen een 5 tal lampen halen om er de rest van de dag mee te gaan zitten spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:25:
[...]

Geen idee, ik weet niet wat je zoekt. En inderdaad, alles moet in Ha. Aan en uit kan bijv wel via deconz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:41:
[...]

Geen idee, ik weet niet wat je zoekt. En inderdaad, alles moet in Ha. Aan en uit kan bijv wel via deconz
Meer de automations dat als mijn wekker afgaat dat de lampen aan gaan en dat als ik mijn computer opstart dat er een bepaalde scene inschakelt.

Maar goed om te horen dat dit mogelijk is binnen HA, heb ik weer iets om me in te verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:43:
[...]

Meer de automations dat als mijn wekker afgaat dat de lampen aan gaan en dat als ik mijn computer opstart dat er een bepaalde scene inschakelt.

Maar goed om te horen dat dit mogelijk is binnen HA, heb ik weer iets om me in te verdiepen
Ja, moet lukken. Ik probeer zoveel mogelijk in automations te doen. Alles op een plekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
D3nnisd schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:44:
[...]

Ja, moet lukken. Ik probeer zoveel mogelijk in automations te doen. Alles op een plekje.
Ik ben alvast aan het rond kijken hoe ik de lampen moet koppelen zonder de bridge, nu kom ik veel tegen dat je die Hue tap nodig hebt om de lampen te resetten.

Ik was eigenlijk niet van plan om deze erbij te halen aangezien het toch weer ~€50 is.
Is deze ook echt nodig of lukt het ook zonder dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:56:
[...]

Ik ben alvast aan het rond kijken hoe ik de lampen moet koppelen zonder de bridge, nu kom ik veel tegen dat je die Hue tap nodig hebt om de lampen te resetten.

Ik was eigenlijk niet van plan om deze erbij te halen aangezien het toch weer ~€50 is.
Geen idee, volgens moet moet het anders kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 16:31
godzilla8930 schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:19:
Hoi,

Ik stap binnenkort over van Homekit naar Home Assistant.
Na wat instructiefilmpjes merk ik op dat ik een statische/vast IP-adres moet kiezen.
Ik vrees dat dit momenteel met de modem aangeboden door onze provider (Telenet) niet mogelijk is.

Is het belangrijk dat ik een statische IP-adres moet kiezen? Zijn er mogelijke workarounds daarvoor of ben ik verplicht een nieuwe modem aan te kopen.

Bedankt voor de hulp!
Ik weet niet waar / wat je gezien hebt maar een static ip aan internet kant is niet nodig. een static ip adres aan de binnenkant van je netwerk is wel handig/nodig. Dat heeft niks met je provider te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 22:15
Sinds vandaag de overstap gemaakt van Domoticcz naar Home Assistant. Tot dusverre een goede ervaring en inmiddels de eerste zaken langzamerhand weer online.

Nu op het punt aangekomen dat ik een notificatie wil versturen via Telegram. Een test bericht via Developer Tools -> Services komt gewoon aan waardoor de configuratie goed lijkt te zijn.

Nu heb ik onderstaande in de automations.yaml staan maar ik krijg geen bericht binnen. Kan iemand hier zien wat er mis gaat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1587399864162'
  alias: Deur Vince
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d000431a2c7
    from: CLOSED
    platform: state
    to: OPEN
  condition: []
action:
    service: notify.telegram
  - data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:13
kever678 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:31:
Sinds vandaag de overstap gemaakt van Domoticcz naar Home Assistant. Tot dusverre een goede ervaring en inmiddels de eerste zaken langzamerhand weer online.

Nu op het punt aangekomen dat ik een notificatie wil versturen via Telegram. Een test bericht via Developer Tools -> Services komt gewoon aan waardoor de configuratie goed lijkt te zijn.

Nu heb ik onderstaande in de automations.yaml staan maar ik krijg geen bericht binnen. Kan iemand hier zien wat er mis gaat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1587399864162'
  alias: Deur Vince
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d000431a2c7
    from: CLOSED
    to: OPEN
action:
    service: notify.telegram
  - data:
closed en open wellicht in kleine letters ipv blokletters?
En kijken of deze state wel degelijk wordt weergegeven in deze sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door larsiey op 20-04-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Voluerunt schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:56:
[...]

Volgens mij kun je je lampen loskoppelen van een bestaande bridge en dan koppelen aan iets anders omdat ze dan gewoon weer in de factory default staan. Het resetten met de 6 x aan en uti schakelen optie is ergens verdwenen in een van de software updates. Ik kwam daar achter toen ik HUE lampen uit de grabbelbak van de praxis wilde koppelen en dat niet lukte. Uiteindelijke lukte dit toch wel door ze op de bridge te houden. (Ik weet niet meer of ik daar lampfinder nog voor heb gebruikt)

https://www.dedomoticasto...k-mijn-philips-hue-lampen

Wellicht had ik dus toch geluk en waren ze niet gekoppeld aan een oude bridge. _/-\o_

Ik gebruik overigens ook Zigbee2Mqtt voor mijn Ikea Tussenstekkers omdat die niet goed werken op een HUE bridge en deze devices kan ik via HomeAssistant prima bedienen. Daarnaast heb ik HomeAssistant via de Cloud gekoppeld aan Google Assistant en dat is voor deze maand nog gratis :-)

Overigens werkt ook de gratis koppeling met Google Assistant prima in mijn installatie, ik dacht alleen van niet maar dat lag meer aan mijn wens om minimaal informatie te delen met Google, als je niet alles accepteert doet de spraakassistent gewoon niks met je apparaten en kan hij alleen maar zoek resultaten oplepelen.

Dat hebben we inmiddels geleerd en ondertussen spelen de kids ook met een Google Nest Mini om het huis te bedienen via HomeAssistant :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
raymonvdm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:04:
[...]

Volgens mij kun je je lampen loskoppelen van een bestaande bridge en dan koppelen aan iets anders omdat ze dan gewoon weer in de factory default staan. Het resetten met de 6 x aan en uti schakelen optie is ergens verdwenen in een van de software updates. Ik kwam daar achter toen ik HUE lampen uit de grabbelbak van de praxis wilde koppelen en dat niet lukte. Uiteindelijke lukte dit toch wel door ze op de bridge te houden. (Ik weet niet meer of ik daar lampfinder nog voor heb gebruikt)

Wellicht had ik dus toch geluk en waren ze niet gekoppeld aan een oude bridge. _/-\o_

Ik gebruik overigens ook Zigbee2Mqtt voor mijn Ikea Tussenstekkers omdat die niet goed werken op een HUE bridge en deze devices kan ik via HomeAssistant prima bedienen. Daarnaast heb ik HomeAssistant via de Cloud gekoppeld aan Google Assistant en dat is voor deze maand nog gratis :-)

Overigens werkt ook de gratis koppeling met Google Assistant prima in mijn installatie, ik dacht alleen van niet maar dat lag meer aan mijn wens om minimaal informatie te delen met Google, als je niet alles accepteert doet de spraakassistent gewoon niks met je apparaten en kan hij alleen maar zoek resultaten oplepelen.

Dat hebben we inmiddels geleerd en ondertussen spelen de kids ook met een Google Nest Mini om het huis te bedienen via HomeAssistant :9~
Ah oke, dan kijk ik morgen wel wat de lampen doen zonder hub. anders kan ik nog altijd een hub bijhalen.
Alhoewel ik dat liever niet doe om alles op 1 mesh te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Voluerunt schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:07:
[...]

Ah oke, dan kijk ik morgen wel wat de lampen doen zonder hub. anders kan ik nog altijd een hub bijhalen.
Alhoewel ik dat liever niet doe om alles op 1 mesh te houden
Als je ze uit een hue hub verwijderd, kan deconz/conbee ze vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:51
Ik luister al een tijdje de home assistant podcast, voor wie hem niet kent..

Home Assistant Podcast – Talking #YAMLGate with Paulus

https://hasspodcast.io/x001/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
larsiey schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:34:
[...]

closed en open wellicht in kleine letters ipv blokletters?
En kijken of deze state wel degelijk wordt weergegeven in deze sensor.
State moest inderdaad Closed of Open zijn.... aangepast maar doet het nog niet |:(

Nog een 'werkende' code gevonden op het internet en aangepast met mijn eigen waarden, maar geen succes.

Iemand nog een idee?

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1587399864164'
 alias: Notificatie Telegram - deur Owen
 trigger:
 - entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0004315341
 from: 'Closed'
 to: 'Open'
 action:
 - data:
 service: notify.Telegram

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
telegram_bot:
  - platform: polling
    api_key: 12345:abcdefghijkl
    allowed_chat_ids:
      - 1234567

notify:
  - name: Telegram
    platform: telegram
    chat_id: 1234567

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kever678 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:47:
[...]

State moest inderdaad Closed of Open zijn.... aangepast maar doet het nog niet |:(

Nog een 'werkende' code gevonden op het internet en aangepast met mijn eigen waarden, maar geen succes.

Iemand nog een idee?

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    - data:

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
telegram_bot:
    allowed_chat_ids:
      - 1234567

notify:
State kan geen open of closed zijn, maar moet 'on' (open) of 'off' (closed) zijn. Let ook op je hoofdlettergebruik (=niet nodig, enkel kleine letters) en je spatiegebruik. Ik heb je codevoorbeeld aangepast in de quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:54:
[...]

State kan geen open of closed zijn, maar moet 'on' (open) of 'off' (closed) zijn. Let ook op je hoofdlettergebruik (=niet nodig, enkel kleine letters) en je spatiegebruik. Ik heb je codevoorbeeld aangepast in de quote.
Thanks, zat zelf ook al wat spaties te herstellen. Probleem is dat ik zie op welke regel er 'iets' is maar wat er dan precies anders moet is niet altijd direct duidelijk.

Inmiddels iets verder: wanneer ik nu handmatig trigger via Configuration -> Automations dan krijg ik de berichten in ieder geval binnen. Bij het openen van de deur gebeurt er echter niks. Pakt blijkbaar de status niet goed op? (In het log staat "Deur is opened' of "Deur is closed")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:37
Ik heb een uitdaging. Ik probeer een foto naar de android app te sturen als er iemand de deur open doet terwijl ik niet thuis ben (vrij standaard). Eerst maak ik een screenshot met:
YAML:
1
2
3
4
    - service: camera.snapshot
      data:
        entity_id: camera.dafang3
        filename: "/config/www/cam_captures/living_{{ now ().year }}_{{ now ().month }}_{{ now ().day }}_{{ now ().hour }}_{{ now ().minute }}.jpg"

en dan wil ik die versturen met:
YAML:
1
2
3
4
5
data:
  android:
    notification:
      image: "https://URL.nl/local/cam_captures/living_{{ now ().year }}_{{ now ().month }}_{{ now ().day }}_{{ now ().hour }}_{{ now ().minute }}.jpg"

alleen gaat het plaatje niet mee. Als ik de url van het plaatje verander door een daadwerkelijke link
YAML:
1
2
3
4
data:
  android:
    notification:
      image: "https://URL.nl/local/cam_captures/living_2020_4_21_9_37.jpg"

dan werkt het wel. Weet iemand wat hier fout gaat en hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
kever678 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:08:
[...]

Thanks, zat zelf ook al wat spaties te herstellen. Probleem is dat ik zie op welke regel er 'iets' is maar wat er dan precies anders moet is niet altijd direct duidelijk.

Inmiddels iets verder: wanneer ik nu handmatig trigger via Configuration -> Automations dan krijg ik de berichten in ieder geval binnen. Bij het openen van de deur gebeurt er echter niks. Pakt blijkbaar de status niet goed op? (In het log staat "Deur is opened' of "Deur is closed")
Als je naar developer tools gaat dan kan je op "States" je entiteiten met huidige waarden zien. Deze kan je gebruiken om de controleren welke waarde de sensor exact krijgt. Wellicht bied dat wat meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
[...]

Kijk dan eens naar de staat van de sensor.
Zie je daar de waarde wel veranderen als de deur open/dicht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zie de tips van de anderen om even de state te bekijken, en wat heb je nu aan code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
-Casper schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:11:
[...]

Als je naar developer tools gaat dan kan je op "States" je entiteiten met huidige waarden zien. Deze kan je gebruiken om de controleren welke waarde de sensor exact krijgt. Wellicht bied dat wat meer inzicht.
Thanks, dat maakt het wat makkelijker inderdaad.
larsiey schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:12:
[...]

Kijk dan eens naar de staat van de sensor.
Zie je daar de waarde wel veranderen als de deur open/dicht gaat?
Ja, die gaat direct van off (gesloten) naar on (open) toe wanneer ik de deur open doe. States staan dus goed..
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:20:
[...]

Zie de tips van de anderen om even de state te bekijken, en wat heb je nu aan code?
De code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  action:
    - data:

[ Voor 60% gewijzigd door kever678 op 21-04-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
kever678 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:47:
[...]

Iemand nog een idee?

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 trigger:
 from: 'Closed'
 to: 'Open'
 action:
 - data:

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
telegram_bot:
    allowed_chat_ids:
      - 1234567

notify:
je automation zou er zo uit moeten zien :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - alias: 'Voordeur open telegram'
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0004315341
    action:
      - service: notify.telegram
        data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
kever678 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:22:
[...]

Thanks, dat maakt het wat makkelijker inderdaad.

[...]

Ja, die gaat direct van off (gesloten) naar on (open) toe wanneer ik de deur open doe. States staan dus goed..

[...]

De code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  action:
  - data:
Volgens mij heb je bij de action twee spaties te veel overal. Deze heb ik even weggehaald.
Heb dit even voor je gefixt in de code in de qoute. Misschien kan je dat nog proberen.

Tip: gebruik visual studio code. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
DvD77 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:25:
[...]

je automation zou er zo uit moeten zien :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - alias: 'Voordeur open telegram'
    trigger:
    action:
        data:
Geprobeerd zoals dit maar geen succes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: '1587399864165'     
- alias: 'Owen deur open telegram'
  trigger:
  action:
        data:
larsiey schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:31:
[...]

Volgens mij heb je bij de action twee spaties te veel overal. Deze heb ik even weggehaald.
Heb dit even voor je gefixt in de code in de qoute. Misschien kan je dat nog proberen.

Tip: gebruik visual studio code. :)
Copy-paste en getest maar wederom geen succes 8)7 8)7

Begin me inmiddeld af te vragen of de overstap van Domoticz een goed idee was, zoveel geklooi om een notificatie te versturen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
kever678 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:37:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
  action:
        data:

[...]

Begin me inmiddeld af te vragen of de overstap van Domoticz een goed idee was, zoveel geklooi om een notificatie te versturen |:(
Die code die je daar nu neer zet klopt nog niet qua spaties.
Je kan ook proberen om de interface te gebruiken om een automation aan te maken. Dit werkt gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
  action:
        data:

[...]

Ik zie nu weer extra spaties staan die niet in mijn code stonden, dus ergens in het copy/past gaat het niet goed.
zoals hierboven ook aangegeven; probeer het eens via de gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 18:21
Iemand weleens ervaren dat Neo Coolcams sluiting veroorzaken ?
Ik heb er een om mijn CO2 van mijn aquarium aan te laten springen, dit ging altijd goed, vanmorgen ook zelfs. Maar na een half uurtje toch "poef". Nu heb ik deze van Ali. Staan deze er om bekend ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
  action:
        data:

[...]

probeer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  alias: 'Owen deur open telegram'
  trigger:
  action:
    data:

Yaml is extreem spatie gevoelig..... Altijd per 2 (even aantal) inspringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
[...]

Voor gebruiksgemak van automations zou je ook kunnen overwegen om node-red te gebruiken. Dan heb je dit geouwehoer met spaties ook niet meer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Signs schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:49:
Iemand weleens ervaren dat Neo Coolcams sluiting veroorzaken ?
Ik heb er een om mijn CO2 van mijn aquarium aan te laten springen, dit ging altijd goed, vanmorgen ook zelfs. Maar na een half uurtje toch "poef". Nu heb ik deze van Ali. Staan deze er om bekend ?
Ik heb er ook wel eens één gehad die spontaan doorbrandde. Gelukkig geen verdere schade. Kan toch wel gevaarlijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:57:
[...]

Voor gebruiksgemak van automations zou je ook kunnen overwegen om node-red te gebruiken. Dan heb je dit geouwehoer met spaties ook niet meer 8)
Want dat is zoveel simpeler 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:50:
[...]

probeer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  alias: 'Owen deur open telegram'
  trigger:
  action:
    data:

Yaml is extreem spatie gevoelig..... Altijd per 2 (even aantal) inspringen.
Hehe, eindelijk gelukt. Bedankt _/-\o_

En wat een geklooi met spaties inderdaad, had continue een groen vinkje rechtsboven terwijl het dan blijkbaar alsnog niet goed is.... 8)7
[...]

Met domoticz ooit een poging gewaagd maar had nou niet het gevoel dat dit veel makkelijker is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16
kever678 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:26:
[...]

Hehe, eindelijk gelukt. Bedankt _/-\o_

En wat een geklooi met spaties inderdaad, had continue een groen vinkje rechtsboven terwijl het dan blijkbaar alsnog niet goed is.... 8)7

[...]

Met domoticz ooit een poging gewaagd maar had nou niet het gevoel dat dit veel makkelijker is :+
Als je VS Code gebruikt kan je de YAML extension proberen:
https://marketplace.visua...emName=redhat.vscode-yaml

En als je niet op een RPI draait maar op iets wat iets krachtiger is dan raad ik aan om de VS Code Add-on te proberen. Deze heeft alle extensies die het makkelijk maakt om de YAML te configureren voor Hass.

https://github.com/hassio...ode/blob/v2.2.0/README.md

Onderandere het aanvullen van de MDI icons en jouw Entity id's.

:)

Verder kan je dit filmpje kijken voor een kleine uitleg over hoe YAML in elkaar zit: YouTube: Understanding YAML as it's used in Home Assistant Config files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 08:51
Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:21:
[...]

Want dat is zoveel simpeler 8)7
Node-red heeft zijn eigenaardigheden, maar ik vind het na even doorbijten toch echt wel goed werken. En het voordeel dat je naast Home-assistant nog andere platformen en integraties kan doen. Erg fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:52
[...]

Ik tel dan leievr spaties met visual studio. 1 dag mee aan het klootviolen geweest met dit, ik krijg nog geen lamp aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik ben in de markt voor een P1 lezer voor de slimme meter. Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik geen stopcontact in de meterkast heb. Het moet dus op een powerbank gaan(uitlezen). Of eventueel via de P1 poort zelf?

Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien het echte probleem oplossen, en een wandcontactdoos bijplaatsen daar :+ ? Je zit al in de meterkast....

Voor de meeste moderne groepenkasten kan je een wcd kopen die op/in die groepenkast geplaatst wordt, en anders kan je van een groep (zoek even een logische uit, zoals de gang) aan de bovenkant/gezekerde kant een aftakking maken naar een nieuwe (opbouw)WCD die je in de meterkast plaatst.

[ Voor 56% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:24:
Misschien het echte probleem oplossen, en een wandcontactdoos bijplaatsen daar :+ ? Je zit al in de meterkast....
Ja, dat wilde ik ook maar:
- Huur huis (wel toestemming van woningbouw)
- Ik heb geen idee hoe dat moet zonder mezelf van kant te maken..
- Degene die dat wist, komt niet ivm corona :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D3nnisd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:25:
[...]

Ja, dat wilde ik ook maar:
- Huur huis (wel toestemming van woningbouw)
- Ik heb geen idee hoe dat moet zonder mezelf van kant te maken..
- Degene die dat wist, komt niet ivm corona :P
Ik heb het zoals in dit voorbeeldplaatje opgelost, maar dan met de juiste kleur bedrading (geen zwarte schakeldraad):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/0be2a999bfada4386ec3bc258543fd305d984c9f/?url=http%3A%2F%2Fwww.klusidee.nl%2FForum%2Fuserpix%2F96113_12072012055_1.jpg

Maar, je moet er zelf wel voldoende vertrouwen in hebben. Het is geen ingewikkelde klus, maar wel veel kans iets mis te laten gaan :+ Belangrijkste is dat je de spanning afschakeld voor je aan de gang gaat - dan kan je in ieder geval niet dood gaan ;) En aangezien je voor dit klusje de kap van alle groepen eraf haalt, wil je (zo dicht als mogelijk bij) de hoofdschakelaar afschakelen.

Meer info: Zelf stopcontact plaatsen in meterkast?

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
D3nnisd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:22:
Ik ben in de markt voor een P1 lezer voor de slimme meter. Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik geen stopcontact in de meterkast heb. Het moet dus op een powerbank gaan(uitlezen). Of eventueel via de P1 poort zelf?

Hebben jullie hier ervaring mee?
Ja hoor. Heb ik ook. Gewoon aansluiten op de P1 ingang, hoppa, klaar. Voordeel? Werkt dus ook als ik groepen uitzet, diong trekt nl. zijn spanning van de meterz elf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

maartend schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:37:
[...]

Ja hoor. Heb ik ook. Gewoon aansluiten op de P1 ingang, hoppa, klaar. Voordeel? Werkt dus ook als ik groepen uitzet, diong trekt nl. zijn spanning van de meterz elf.
Zonder stopcontact?

hoe heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
D3nnisd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:42:
[...]

Zonder stopcontact?

hoe heb je dit gedaan?
Er zijn vesrchillende versies en ik heb de versie die niet op een stopcontact hoeft te worden aangesloten. Zo eenvoudig. Ik dacht dat ik een V2 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
PheraX schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:10:
Ik heb een uitdaging. Ik probeer een foto naar de android app te sturen als er iemand de deur open doet terwijl ik niet thuis ben (vrij standaard). Eerst maak ik een screenshot met:
YAML:
1
2
3
4
      data:
        filename: "/config/www/cam_captures/living_{{ now ().year }}_{{ now ().month }}_{{ now ().day }}_{{ now ().hour }}_{{ now ().minute }}.jpg"

YAML:
1
2
3
4
5
data:
  android:
    notification:
      image: "https://URL.nl/local/cam_captures/living_{{ now ().year }}_{{ now ().month }}_{{ now ().day }}_{{ now ().hour }}_{{ now ().minute }}.jpg"

alleen gaat het plaatje niet mee. Als ik de url van het plaatje verander door een daadwerkelijke link
YAML:
1
2
3
4
data:
  android:
    notification:

Mogelijk is het nodig dat je data vervangt door data_template.

Daarnaast kan je even proberen om je img url als bericht mee te sturen, dan kan je zien wat hij er van maakt.

Als laatste zou het nu zo kunnen zijn dat de minuut verspringt tussen het maken van je image en het versturen en je dus een ongeldig url gebruikt.
Is het een idee om de naam van het gemaakt plaatje in iets van een tussen sensor te stoppen die je dan gebruikt voor je bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16
PheraX schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:10:
YAML:
1
2
3
4
      data:

YAML:
1
2
3
4
5
data:
  android:
    notification:

YAML:
1
2
3
4
data:
  android:
    notification:

Probeer eens:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Frontdoor - Picture of intruder
  action:
    - data_template:
        data:
      service: notify.mobile_app_mitch

En wat @gri- zegt. Ik zou niet deze datum gebruiken, er kan een vertraging in zitten. Is het niet handiger om gewoon een vaste url te gebruiken? Dus het plaatje altijd opslaan met dezelfde naam :)

[ Voor 6% gewijzigd door mitchdc op 21-04-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:37
mitchdc schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:57:
[...]

En wat @gri- zegt. Ik zou niet deze datum gebruiken, er kan een vertraging in zitten. Is het niet handiger om gewoon een vaste url te gebruiken? Dus het plaatje altijd opslaan met dezelfde naam :)
gri- schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:52:
[...]

Mogelijk is het nodig dat je data vervangt door data_template.
bedankt mannen, het werkt! Ik heb de tijd in een veriable gezet zodat dezelde wordt opgeslagen als verstuurd en hier geen verschil in zit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sequence:
    - data_template:
        data:
          image: "{{states('input_text.imageurl')}}"
      service: notify.mobile_app_oneplus_rens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

maartend schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:44:
[...]

Er zijn vesrchillende versies en ik heb de versie die niet op een stopcontact hoeft te worden aangesloten. Zo eenvoudig. Ik dacht dat ik een V2 heb.
Heb je een link of type? Ik zit te kijken, maar snap er de ballen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 09:24
D3nnisd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:42:
[...]

Zonder stopcontact?

hoe heb je dit gedaan?
Niet het hele verhaal gevolgd, maar de P1 poort levert een minimale spanning. Voor zeer zuinige hardware is dat net aan voldoende. Bv een ESP8266 werkt net wel / net niet. Bij een DSMR 5 meter zou het moeten werken omdat die net wat meer spanning levert dan een DSMR 4 meter. Het gaat maar om een paar honderd miliampere in totaal, maar het is net voldoende. Daar waar een DSMR 4 meter AFAIK net iets te weinig spanning levert en die bij wifi activiteit eruit klapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:31:
[...]

Niet het hele verhaal gevolgd, maar de P1 poort levert een minimale spanning. Voor zeer zuinige hardware is dat net aan voldoende. Bv een ESP8266 werkt net wel / net niet. Bij een DSMR 5 meter zou het moeten werken omdat die net wat meer spanning levert dan een DSMR 4 meter. Het gaat maar om een paar honderd miliampere in totaal, maar het is net voldoende. Daar waar een DSMR 4 meter AFAIK net iets te weinig spanning levert en die bij wifi activiteit eruit klapt
Oke, als ik voor weinig geld iets wil hebben, wat zou je dan aanraden?

Ik heb een GYR E360 SMR 5.0. smart meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Okay, ik heb wat andere vragen :+

dan heb je zo'n low power bordje en die kan leven op prik van de P1 poort.
Alles vliegt er uit (qua elektra) maar het bordje blijft uitlezen.
Elektra uitlezen heeft weinig nut meer als alles er uit ligt :+
Mocht je nog een gas aansluiting hebben, dan kun je die wel uit blijven lezen *O*
Maar waar stuur je die data dan heen? Als alles plat ligt, dan je lokale dataopslag hoogstwaarschijnlijk ook (tenzij; UPS).
Where does the data go!

--------------------------------
maxxie85 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:53:

Nergens, maar dat is niet erg als je daar rekening mee huid in de code die je draait op de esp
Maar waarom blijven lezen als je het toch niet weg kunt schrijven :?
Je gaat hoe dan ook een bepaalde tijd aan data missen.

Even los van de "Omdat het kan!" dan heh 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Nnoitra op 21-04-2020 16:58 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:06
Nnoitra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:51:
Okay, ik heb wat andere vragen :+

dan heb je zo'n low power bordje en die kan leven op prik van de P1 poort.
Alles vliegt er uit (qua elektra) maar het bordje blijft uitlezen.
Elektra uitlezen heeft weinig nut meer als alles er uit ligt :+
Mocht je nog een gas aansluiting hebben, dan kun je die wel uit blijven lezen *O*
Maar waar stuur je die data dan heen? Als alles plat ligt, dan je lokale dataopslag hoogstwaarschijnlijk ook (tenzij; UPS).
Where does the data go!
Nergens, maar dat is niet erg als je daar rekening mee huid in de code die je draait op de esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje,

Mijn HA draait op een pi die in mn vlan LAN zit.
Mn google homes draaien op een IoT vlan
Die IoT kan niet aan die pi.
Echter als ik in home assistant een text to speech doe, dan zie ik die bestanden staan, maar mn google's kunnen die niet uitlezen dus.

Nu komt de vraag.
Weet er iemand welke protocollen hiervoor nodig zijn voor die communicatie? en welke poort?
Zodat ik een firewall rule kan toevoegen.

HA draait op 8123

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:36:
Vraagje,

Echter als ik in home assistant een text to speech doe, dan zie ik die bestanden staan, maar mn google's kunnen die niet uitlezen dus.

Nu komt de vraag.
Weet er iemand welke protocollen hiervoor nodig zijn voor die communicatie? en welke poort?

HA draait op 8123
Google:
https://community.home-as...different-subnets/80127/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
skank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:36:
Vraagje,

Nu komt de vraag.

HA draait op 8123
Nou gooi je met behoorlijk wat termen, die gemiddelde gebruiker niet eens zal snappen..

Als jij VLANs kan aanmaken, dan moet je ook kunnen zorgen dat Google Home vanuit HA kunnen communiceren met elkaar. (denk aan dat die 2 VLANs elkaar zien, dat de range van je IPs benaderbaar is vanaf een bepaald range.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdns of multicast is reeds actief ;)
(unifi producten)

Maar het gaat mn petje ook te boven eerlijk gezegd, ik heb de vraag ook gesteld in het unifi forum, maar dacht dat jullie mss meer gingen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:27:
[...]

mdns of multicast is reeds actief ;)
(unifi producten)

Maar het gaat mn petje ook te boven eerlijk gezegd, ik heb de vraag ook gesteld in het unifi forum, maar dacht dat jullie mss meer gingen weten.
Volgens mij wordt het beschreven in de link die @D3nnisd deelt. mDns zaken zijn alleen nodig voor discovery. Dit hangt van je firewall en infra af maar meestal wordt hier Avahi voor ingezet om dit multicast verkeer tussen vlans mogelijk te maken. Voor HA is dit niet nodig als je device al discovered is en je dus middels de ‘host’ entry het ip adres hebt ingegeven in je config. Dan is het slechts een TCP/UDP die HA opzet naar je Google device. Dus dan zou het naar mijn idee volstaan om slechts een aantal TCP/UDP poorten hiervoor open te zetten. Google ff op de poorten en je komt vast een heel eind.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wut? Volgens mij denken jullie veel te ingewikkeld, en moet "gewoon" de poort waar Home Assistant op bereikbaar is (ook van buiten) voor je IOT bereikbaar zijn, protocol TCP. Immers, die Google Home speakers proberen gewoon (via http) een geluidsbestand op te halen om af te spelen.

Oftewel, qua "denk-track": zorg in de firewall dat je IOT kan gaan naar https://jouw-ha-url:port en dan moet het goed komen.

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:39:
Wut? Volgens mij denken jullie veel te ingewikkeld, en moet "gewoon" de poort waar Home Assistant op bereikbaar is (ook van buiten) voor je IOT bereikbaar zijn, protocol TCP. Immers, die Google Home speakers proberen gewoon (via http) een geluidsbestand op te halen om af te spelen.
Ik google alleen wat ie zelf ook kon vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik vind het vrij apart dat je met VLAN's aan het rommelen bent, terwijl je (zo lijkt het, en no offense verder), niet heel veel verstand van networking hebt. Je zou er inderdaad gewoon voor kunnen zorgen dat HA van buitenaf bereikbaar is, je split je LAN in meerdere VLAN's voor een reden neem ik aan, dus "buitenom" is dat wel een optie.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:41:
[...]

Ik google alleen wat ie zelf ook kon vinden ;)
Dat heb ik niet gevonden met google .
TCP dus? even proberen dan.

Dat was idd ook mijn gedacht gewoon de url:8123 maar dan het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:49:
Ik vind het vrij apart dat je met VLAN's aan het rommelen bent, terwijl je (zo lijkt het, en no offense verder), niet heel veel verstand van networking hebt. Je zou er inderdaad gewoon voor kunnen zorgen dat HA van buitenaf bereikbaar is, je split je LAN in meerdere VLAN's voor een reden neem ik aan, dus "buitenom" is dat wel een optie.
Ik heb vpn opgezet , dus op die manier is alles van buitenaf bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:53:
[...]

Dat heb ik niet gevonden met google .
TCP dus? even proberen dan.

Dat was idd ook mijn gedacht gewoon de url:8123 maar dan het protocol.
Ik googlede "HA Google TTS different subnets"

Heel makkelijk dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:01:
[...]

Ik googlede "HA Google TTS different subnets"

Heel makkelijk dus...
ik had andere dingen ingetypt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oftewel, qua "denk-track": zorg in de firewall dat je IOT kan gaan naar https://jouw-ha-url:port en dan moet het goed komen.
Dat ligt een beetje aan hoe HA het audio bestand aflevert bij Google speaker. Wat jij bedoeld is aan Google vragen om een opdracht in HA te doen. Volgens mij wordt idd hier je externe base_url aangesproken dus zou het voldoende zijn wat je schetst. Maar voor tts zit mij bij dat HA rechtstreeks je Google device aanspreekt met het Audio bestand.

Genoeg hulp iig, volgens mij moet @skank een heel eind komen zo, en anders heb je altijd Google nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88

Even heel eerlijk. Hij kan VLANs instellen, dus heeft een aardige IT achtergrond. Dan weet die ook dat Google zijn vriend is, want elke ITer gebruikt Google als ze iets niet weten of zeker weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik probeer een automation op een bepaalde tijd te laten lopen. Maar die tijd is per dag verschillend. Dus eigenlijk als een wekker.
Ik heb nu een input slider gemaakt waarmee ik het juiste uur kan instellen via een card op lovelace

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_number:
  slider_wakeup_hour:
    name: uren
    icon: mdi:clock-in
    initial: 5
    min: 0
    max: 23
    step: 1

Nu komt daar keurig de ingestelde waarde uit, ik kan dat ook zien omdat ik input_number.slider_wakeup_hour zichtbaar maak in een card op lovelace. Daar verschijnt dan bv 21.0 Zo te zien duidelijk een numerical.

Ik probeer nu te vergelijken met de huidige tijd om te zien of het zover is. Maar dat lukt me niet.

Als ik {{ states( "input_number.slider_wakeup_hour" )=="now().hour"}} in de template editor invoer komt daar onder alle omstandigheden FALSE uit.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met afronding, strings of getallen. Maar ik kom er niet goed achter wat er mis gaat.

Wat zie ik over het hoofd?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Ortep schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:53:
Ik probeer een automation op een bepaalde tijd te laten lopen. Maar die tijd is per dag verschillend. Dus eigenlijk als een wekker.
Ik heb nu een input slider gemaakt waarmee ik het juiste uur kan instellen via een card op lovelace

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_number:
  slider_wakeup_hour:
    name: uren
    icon: mdi:clock-in
    initial: 5
    min: 0
    max: 23
    step: 1

Nu komt daar keurig de ingestelde waarde uit, ik kan dat ook zien omdat ik input_number.slider_wakeup_hour zichtbaar maak in een card op lovelace. Daar verschijnt dan bv 21.0 Zo te zien duidelijk een numerical.

Ik probeer nu te vergelijken met de huidige tijd om te zien of het zover is. Maar dat lukt me niet.

Als ik {{ states( "input_number.slider_wakeup_hour" )=="now().hour"}} in de template editor invoer komt daar onder alle omstandigheden FALSE uit.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met afronding, strings of getallen. Maar ik kom er niet goed achter wat er mis gaat.

Wat zie ik over het hoofd?
Kan niet echt troubleshouten op dit moment, zit op mij mobiel. Probeer toch even mee te denken.
Als je het probeert als zijnde:

YAML:
1
2

{% if now() < 'jou sensor invullen' %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:05:
Dat ligt een beetje aan hoe HA het audio bestand aflevert bij Google speaker. Wat jij bedoeld is aan Google vragen om een opdracht in HA te doen. Volgens mij wordt idd hier je externe base_url aangesproken dus zou het voldoende zijn wat je schetst. Maar voor tts zit mij bij dat HA rechtstreeks je Google device aanspreekt met het Audio bestand.
Nee, dat bedoelde ik niet :)

Als je media streamt op een home device, stuur je eigenlijk een opdracht "speel deze URL af: xxxx". En dat kan vanalles zijn: een URL naar Spotify, TuneIn of een TTS bestand op je eigen Home Assistant webserver. Je home device vraagt simpelweg die URL op en begint het af te spelen. Dat heeft inderdaad wel te maken met de base_url die je noemt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2020 22:20 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.