Zelf stopcontact plaatsen in meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28
Ik ben onlangs verhuisd en de meterkast is stopcontactloos helaas. Nu heb ik in m'n vorige woning een stopcontact aan laten leggen in de meterkast. Dit koste me destijds 100,-. Nu zit ik met hetzelfde 'probleem' en zou dit graag opnieuw willen, maar dan het zelf doen. Is dit te doen? Ik ben wel handig, maar heb tot nu toe nog niet in meterkasten lopen klussen.

Zo ziet ie er atm uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4lMaGlFttj6fGSlsvbTpO40l/full.jpg

Ik weet gewoon niet zogoed waar ik moet beginnen. Misschien is het wel heel makkelijk, of juist erg lastig in mijn situatie? Alle advies is welkom :)

Edit: Hmm, ik zie nu dat mijn foto niet super duidelijk is. Zal vanavond nog een foto toevoegen die wat meer allesomvattend is :)

[ Voor 9% gewijzigd door spokje op 31-10-2016 12:08 ]

Beste antwoord (via spokje op 07-11-2016 21:41)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Alle goede adviezen ten spijt zou ik TS willen aanraden om te kijken of er niet een installateur is die dit voor een schappelijk bedrag kan doen voor je.

Zoals al eerder aangemerkt als je het niet goed doet, en er ontstaat brand door jouw extra contactdoosje ben je botweg niet verzekerd. En da's een hele bittere pil.
Als een monteur er een potje van maakt is hij daar bedrijfstechnisch voor verzekerd en kun je dat simpelweg aantonen met een factuur. Kortom waarom een risico nemen voor een paar tientjes.

Moeilijk is het niet ALS JE WEET waar je mee bezig bent, en niet rot bedoeld als je dat had geweten had je de vraag hier niet gesteld.

Ik roep het wel vaker in dit forum, maar besef je wel dat je werkt met spanningen van 230V, een foutje kan makkelijk dodelijke gevolgen hebben.
Snap dat je een paar tientjes wilt besparen, maar bedenk je zelf wel goed of dat die paar tientjes het risico waard zijn.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan kijken wat er in die verdeeldoos zit. Wel eerst de groep uit doen!
Waarschijnlijk kan je er een wago (klem) tussendoen en een extra vertakking maken.
Hoeveel vermogen wil je gaan trekken uit het stopcontact? Vermoed dat het voor een modem is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:30

houthakker

Poehé

Het makkelijkste is om de verdeeldoos te vervangen met eentje met meer aansluitingen of waar een stopcontact opgezet kan worden. Aansluiten is vrij simpel, maar gebruik wel de juist kleur draden.

bijvoorbeeld (goedkoop):
Afbeeldingslocatie: https://sanitairkamer.nl/media/catalog/product/a/t/attema-las-t-doos-dubbel-rechts-16mm-5-8-met-label-4242456-1.jpg
en een los stopcontact met wandplaat;
Afbeeldingslocatie: http://www.gira-onlineshop.nl/images/productimages/big/1494863.gif

of bijvoorbeeld (iets duurder):
Afbeeldingslocatie: https://media.alfana.nl/elektrobode/images/01/1/9/attema-bk1619-universele-lasdoos_1619-1598857.jpg
en Afbeeldingslocatie: https://fe93b5a4de211bc750afe0da68cc7643.lswcdn.net/1000_700_image/355020.jpg

Ik zou wel eerst kijken op welke groep deze zit, en wat daarop zit aangesloten (geen wasmachine, kookplaat, kooker etc...).

voor het aansluiten kun je dit schema van klusforum gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/52639_naamloos_1.jpg

Mocht je de verdeeldoos niet kunnen/willen gebruiken, kan je natuurlijk een los pijpje of flexibele buis aansluiten op de meterkast, en de draden rechtstreeks op de klemmen aansluiten van een groep. Wel dan alle groepen uitschakelen dmv hoofdschakelaar!. Wandkabel gebruiken kan naar mijn mening ook en is wat simpeler, maar meestal moet je daar nogal wat meters van kopen (prijzig).

(plaatje weggehaald, want mensen vergeten toch snel de tekst hierboven te lezen :P).
hier: https://duranetb.nl/work/...plaatsen-in-de-meterkast/

[ Voor 33% gewijzigd door houthakker op 08-11-2016 14:56 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
In het linkje staat het goed, maar jouw laatste foto is erg stout. Er moet een afdekplaat achter een opbouw WCD als je die op een houten ondergrond schroeft, en ik kan het mis hebben, maar volgens mij ontbreekt die.

Een aansluiting in de meterkast erbij maken zou ik NIET doen, niet door een leek, en zeker niet bij de automaten die de TS heeft, de klemmen van die automaten zijn niet geschikt om er meerdere draden onder te zetten.

Zoals je schrijft zou ik gewoon de bestaande lasdoos vervangen door een HAF doos met WCD, die blijven teminste op de doos zitten als je een keer aan de kabel trekt, itt de Attema dozen die er al naast liggen als je een keer vies naar de stekker kijkt, plus je krijgt er twee gaten extra bij ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/4128/product/haf-deksel-wcd-3640-4-voudig-0511501-7130260_0.png

Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/10603/product/haf-kabeldoos-3640-universeel-0514802-7130110_0.png

[ Voor 14% gewijzigd door Sine op 31-10-2016 14:11 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:30
Als je even rondbelt is er vast wel iemand die het voor 40 euro kan doen. Of het dan de moeite waard is om het zelf te doen?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
Opzicht valt het goed zelf te doen. Mits je een beetje technische achtergrond hebt

Enige waarmee je moet opletten is, aan welke groep je het toewijst(wel spanning eraf halen..)
Tevens kan je met plaatsing van een extra aardlekschakelaar een nieuwe groep realiseren. Echter, zorg er dan wel voor dat de hoofd schakelaar uit staat. Daarnaast zorg ervoor dat je adequate bekabeling gebruikt. Dus enkel echt installatie draad!
Wat lasdopjes erbij, stukje pvc buis, eventueel kabeltrekker. kabelstripper en knijptang.

En natuurlijk niet de nul /wissel door elkaar halen :+

[ Voor 5% gewijzigd door osmosis op 31-10-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een lasdoosje vervangen of een nieuwe aardlek en extra groep bijmaken is nogal een verschil, dat eerste is door een beginner nog wel te doen. Het bijbouwen van componenten in de meterkast kan ik alleen maar aanraden als je daar ervaring mee hebt, en de TS heeft dat duidelijk niet.

Zeker in dit geval, gezien de leeftijd van de automaten vermoed ik dat de TS helemaal geen hoofdschakelaar heeft. En dan wordt een aardlekje bijplakken ineens heel different koek.
Daarnaast is het gewoon niet nodig, scheelt je toch weer dik 60 euro voor een aardlek of alamat.

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 31-10-2016 14:03 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Hier ook een nieuwe groep gemaakt in de meterkast voor vier stopcontacten.

1. Router;
2. Switch;
3. NAS;
4. NAS.

En nu wil ik eigenlijk een Accespoint bijplaatsen met 1300AC Wi-Fi. Deze staat ergens anders in huis. Dus ik kom er eigenlijk nog te kort.

Tip: Denk dus goed na hoeveel stopcontacten je nodig denkt te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Jumpman op 31-10-2016 14:08 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:30
Tijd voor een UPS dan. ;)

Maar, een stekkerdoos erachter moet toch ook kunnen of...?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zit er nog een beltrafo in de meterkast?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:59:
Zit er nog een beltrafo in de meterkast?
Da's dat blauwe blokje, helemaal rechts

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Aha, ook geïntegreerd..... das minder, was het een losse trafo had je daar makkelijk een aftakking kunnen maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 20:21
Als je in de buurt woont en de materialen haalt kan ik het wel voor je doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Jumpman schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:04:
Hier ook een nieuwe groep gemaakt in de meterkast voor vier stopcontacten.

1. Router;
2. Switch;
3. NAS;
4. NAS.

En nu wil ik eigenlijk een Accespoint bijplaatsen met 1300AC Wi-Fi. Deze staat ergens anders in huis. Dus ik kom er eigenlijk nog te kort.

Tip: Denk dus goed na hoeveel stopcontacten je nodig denkt te hebben.
Niet om het een of ander, maar waarom zou je voor 4 apparaten die samen zo'n 100W gebruiken een aparte groep aanleggen? Als het ervoor is dat de groep niet uitvalt als er ergens anders een fout optreed, heb je dan een alamat gepakt?

OT: ik zou inderdaad voor de simpele oplossing gaan (oplossing 1 van houthakker). Nieuw doosje kopen, meter XMVK/YMVK 3x2.5m2 kopen van de Gamma en (minimaal) 3 lasklemmen. Vervolgens het huidige doosje open maken en de huidige draden losmaken/afknippen direct na de lasdop/lasklem. Nieuwe doosje erbij pakken. de XMVK draad even voorzichtig strippen met een schilmesje en in het extra gat van de lasdoos steken. Alle aders even 1.5CM strippen en in de 3 lasklemmen steken (bruin en bruin in 1 lasklem enz, dat wijst zichzelf). Uiteraard alles met de groep uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 22:04
timleferink schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:17:
[...]

Niet om het een of ander, maar waarom zou je voor 4 apparaten die samen zo'n 100W gebruiken een aparte groep aanleggen? Als het ervoor is dat de groep niet uitvalt als er ergens anders een fout optreed, heb je dan een alamat gepakt?

OT: ik zou inderdaad voor de simpele oplossing gaan (oplossing 1 van houthakker). Nieuw doosje kopen, meter XMVK/YMVK 3x2.5m2 kopen van de Gamma en (minimaal) 3 lasklemmen. Vervolgens het huidige doosje open maken en de huidige draden losmaken/afknippen direct na de lasdop/lasklem. Nieuwe doosje erbij pakken. de XMVK draad even voorzichtig strippen met een schilmesje en in het extra gat van de lasdoos steken. Alle aders even 1.5CM strippen en in de 3 lasklemmen steken (bruin en bruin in 1 lasklem enz, dat wijst zichzelf). Uiteraard alles met de groep uit ;).
Als je bedoelt 1,5cm dan is dat aardig aan de lange kant. Voor lasklemmen staat standaard een maat van 11mm voorgeschreven, iets langer maakt niet uit, maar 1,5cm is te lang en kan in sommige gevallen kortsluiting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Ok dan 11mm ;) Doe het zelf eigenlijk 'op gevoel' op zo'n manier dat ie er helemaal inzit en er geen koper buiten de lasklem steekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Staat gewoon een maatstreepje op de zijkant hoor:)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Illusion schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:58:
Staat gewoon een maatstreepje op de zijkant hoor:)
das me nou nog nooit opgevallen :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Bedankt voor jullie reacties! Heeft me in ieder geval een idee gegeven wat de mogelijkheden zijn. Ik las ook nog ergens dat je verzekeringtechnisch het door een erkende instantie moet laten controleren voordat je het in gebruik neemt, klopt dit? Dat kost natuurlijk ook geld neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Als het een huurwoning betreft zou ik er sowieso niet zelf aan gaan klooien, maar een elektricien het laten doen. Anders kan je er nogal wat gezeik mee krijgen als je eruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelf de KPN monteur laten doen toen hij mijn Alles-in-1 pakket aan kwam sluiten. Hij rekende hier maar 25-30 euro voor. Als je net als ik niet zo handig bent is dit misschien ook een optie.

Edit: heb even de factuur erbij gepakt, en de zeer vriendelijke KPN monteur heeft 25 euro meerwerk gefactureerd voor het stopcontact. Dit was voor zowel het materiaal als voor het monteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Zolang je niet in de meterkast zelf rommelt, mag je het voor zover ik weet zelf doen. Wordt case bij een huurwoning lijkt me dat ie weggehaald moet worden? Maar gewoon netjes een stopcontactje erbij zetten zullen ze toch niet snel moeilijk over doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb in mijn vorige woning een extra automaat naar een 4-voudig opbouw stopcontact geplaatst. Was vrij simpel om te doen (automaat erbij, afdekplaatje wegbreken), maar ook wel wat tricky, want er zat geen hoofdschakelaar in de kast.

Nu ben ik zelf handig genoeg om onder spanning te werken, maar als je weinig ervaring met elektra hebt, zou ik daar ver vandaan blijven.

Een extra groep is wel wat prijzig, omdat er een extra automaat geplaatst moet worden, maar heeft wel de voorkeur.

Alternatief kan je kijken wat die groep met de verdeeldoos aan afnemers heeft. Is dat minimaal, an je hem daar ook aftakken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vroeger moest een elektricien het doen of je moest het laten keuren. Maar de regels zijn volgens mij nu wat vager geworden? Of moet het nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:26

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mr_gadget schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:10:
Vroeger moest een elektricien het doen of je moest het laten keuren. Maar de regels zijn volgens mij nu wat vager geworden? Of moet het nog steeds?
In je eigen huis? Lijkt mij sterk.

Als je een huurwoning hebt is het wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mr_gadget heeft gelijk, maar die verplichting is wel heel lang geleden. Toen was het bij de meeste energiebedrijven zelfs gebruikelijk dat je bij verhuizing werd afgesloten. De meterstand werd opgenomen, waarna de hoofdzekering werd verwijderd en verzegeld. De nieuwe bewoner werd pas weer aangesloten als na controle bleek dat alle lampen correct waren geplaatst. Dit plaatsen moest door een erkende installateur gebeuren, tenzij je kon aantonen dat je zelf die vakkundigheid bezat.

Tegenwoordig is er op veel terreinen nogal wat versoepeld, in het kader van zelf logisch nadenken. Terecht vind ik, maar in de aansluitvoorwaarden van de energiebedrijven staat nog steeds dat de installatie moet voldoen aan veiligheidseisen. Echter het controleren daarvan wordt al heel veel jaren niet meer door hen gedaan, de controle wordt volledig bij de installatiebedrijven gelegd. Met dan ook de daarbij behorende wettelijke aansprakelijkheid. Dat die bedrijven er soms maar een slag naar slaan is helaas waar, maar daar gaat het nu niet over. Als je kiest voor zelf doen, dan is elke verantwoordelijkheid natuurlijk voor je zelf. Laat dat wel duidelijk zijn voor het geval iemand er bar weinig verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verzekeringstechnisch kom je natuurlijk ook op een punt dat als je broddelwerk plaatst (flexibel draad, kroonsteentjes, dat soort fouten) en de boel brand af, de verzekering de boel kan afschuiven op de gevaarlijke installatie.
Als je alles met normaal materiaal plaatst, geen rare fratsen uithaalt die een installateur ook niet doet, dan zit dat wel goed. Tegenwoordig is het allemaal wel makkelijker geworden met die insteekklemmen wat dat betreft. Vroeger zag je nog wel eens van die oplossingen van meerdere draden onder 1 klem. Het werkt, maar het materiaal werkt ook... En dan ontstaat er een slecht contact, warmteontwikkeling en vuur of kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:56
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:59:
Ik heb het zelf de KPN monteur laten doen toen hij mijn Alles-in-1 pakket aan kwam sluiten. Hij rekende hier maar 25-30 euro voor. Als je net als ik niet zo handig bent is dit misschien ook een optie.

Edit: heb even de factuur erbij gepakt, en de zeer vriendelijke KPN monteur heeft 25 euro meerwerk gefactureerd voor het stopcontact. Dit was voor zowel het materiaal als voor het monteren.
Plaatsen wcd in meterkast door kpn is gewoon gratis. tenzij je bijv je aansluiting in de woonkamer hebt en je wilt alles in de meterkast hebben.

Wcd in meterkast plaatsen stelt niks voor. Gewoon zorgen dat je de meterkast spanningsloos is en dan de wcd tussen 1 van de groepen zetten (muv de natte groepen en fornuis groep).

Voordat je aan de gang gaat zorgen dat je een multimeter hebt om 100% zeker te zijn dat er geen spanning op zit.

Kijk btw ook uit als je zonnepanelen hebt dat je die eerst ontkoppeld.

En maak gebruik van lasklemmen en niet van kroonstenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-man schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:07:
[...]

Plaatsen wcd in meterkast door kpn is gewoon gratis. tenzij je bijv je aansluiting in de woonkamer hebt en je wilt alles in de meterkast hebben
Naja dit is dus niet zo. In mijn post kun je lezen dat ik zelfs het factuurtje erbij gezocht heb :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jan-man schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:07:
[...]
Plaatsen wcd in meterkast door kpn is gewoon gratis. tenzij je bijv je aansluiting in de woonkamer hebt en je wilt alles in de meterkast hebben.
...........
Aangezien hier verschillend over wordt gedacht, bedenk dat er van twee definities van wcd sprake kan zijn. Zwakstroom en sterkstroom (overigens verouderde begrippen omdat sterk en zwak in de letterlijke betekenis vaak verwarrend kunnen zijn). Met andere woorden een extra stopcontact 230V en een stopcontact voor de telefoon met alles wat daarmee annex is. Best mogelijk dat daarmee die twee verschillende ervaringen zijn te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
Wcd staat bij mij gewoon voor wand contact doos. zwak of sterk stroom staat door los van want het gaat hier om een 230v installatie.

Wanneer er in de meterkast geen wcd zit is installatie bij kpn gratis wanneer er al wel wcd zit zal er gebruikt worden van een verdeeldoos welke ook gratis is.

Het kost pas geld als je bijv een extra doos wilt hebben in de meterkast naast een reeds bestaande of dat de hoofaansluiting in de woonkamer zit en de klant alles in de meterkast wil hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Alle goede adviezen ten spijt zou ik TS willen aanraden om te kijken of er niet een installateur is die dit voor een schappelijk bedrag kan doen voor je.

Zoals al eerder aangemerkt als je het niet goed doet, en er ontstaat brand door jouw extra contactdoosje ben je botweg niet verzekerd. En da's een hele bittere pil.
Als een monteur er een potje van maakt is hij daar bedrijfstechnisch voor verzekerd en kun je dat simpelweg aantonen met een factuur. Kortom waarom een risico nemen voor een paar tientjes.

Moeilijk is het niet ALS JE WEET waar je mee bezig bent, en niet rot bedoeld als je dat had geweten had je de vraag hier niet gesteld.

Ik roep het wel vaker in dit forum, maar besef je wel dat je werkt met spanningen van 230V, een foutje kan makkelijk dodelijke gevolgen hebben.
Snap dat je een paar tientjes wilt besparen, maar bedenk je zelf wel goed of dat die paar tientjes het risico waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Ja klopt. Ik denk dat ik het liever een keer samen met iemand doe. Voorlopig trek ik nog wel een verlengkabeltje ergens vandaan voor het modem. Dan maar een kabel door de gang :) in ieder geval bedankt voor alle antwoorden! Het heeft me wel wat bewuster gemaakt. Ik houd het wel bij zwakstroom voorlopig ;) eerst maar ff een cursus meterkast volgen ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

houthakker schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:54:
Het makkelijkste is om de verdeeldoos te vervangen met eentje met meer aansluitingen of waar een stopcontact opgezet kan worden. Aansluiten is vrij simpel, maar gebruik wel de juist kleur draden.

[knip]
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/96113_12072012055_1.jpg en hier:
Alleen niet aansluiten met schakeldraad zoals in deze foto

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

spokje schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:42:
Ja klopt. Ik denk dat ik het liever een keer samen met iemand doe.
Tis dat je in Groningen woont, en ik in Leiden en het dus een beetje ver weg is.
Anders had ik je graag even geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zelf zegt dat je beetje handig bent is het jammer dat je wat makkelijk laat ontmoedigen want een meterkast is eigenlijk wel kinderspel. Begin anders eens met gewoon je meterkast open te vijzen en daar eens een foto van te posten. Veel kans dat er wel een automaat is die een plaatsje vrij heeft voor nog een stopcontact.
Gewoon enkele zaken waar je rekening mee moet houden bij 230V:
- altijd juiste draad gebruiken (hangt af van land tot land, maar een 1.5mm^2 kabel moet in BE afgezekerd worden met een 16A automaat, een 2.5mm^2 met een 20A)
- en ALTIJD manueel met schroevendraaier extra aanspannen en nog een tweede keer ter controle.
- en altijd hoofdschakelaar uitleggen als je aan installatie werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Ok. Ga ik doen. Ik schroef 'm dit weekend open en dan post ik hier een foto :) Het is wel veel netter als er inderdaad toch een WCD bij komt te hangen dan de huidige oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Waarom een beginner op het pad zetten om in de groepenkast te werken :? Laat dat ding lekker dicht zitten!

Er zit een keurige lasdoos waar een aftakking gemaakt kan worden. Automaat van de betreffende groep uit. Lasdoos vervangen door een met een extra uitgang (foto in dit topic gepost) en netjes een WCD monteren op het bord. Paar euro aan onderdelen en kwartier werk.

Topicstarter heeft zo een minder stijle leervurve en hoeft niet in een meterkast te werken waar deels nog spanning op staat (flinke kans dat er geen hoofdschakelaar aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Ik zou ook niet zomaar in de meterkast gaan rommelen, daarnaast is het gene wat net voor BE genoemd wordt ook sowieso niet in orde met de Nederlandse norm. Bij je meterkast kan er veel makkelijker wat mis gaan, de enige simpele manier is als je steek automaten hebt. 2 draden onder een kooiklem kan wel maar wordt al lastiger. Simpelweg het lasdoosje vervangen is een veel makkelijkere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Ik gooi de lasdoos dit weekend wel even open en dan post ik hier van een foto. Dan even verder kijken :) dank sowieso voor alle antwoorden tot nu toe! Blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timleferink schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:42:
2 draden onder een kooiklem kan wel maar wordt al lastiger.
8)7 Is zowat de standaard in elke kast, meeste automaten hebben zijn daar zelfs gewoon op voorzien.
Trouwens kan er niet zomaar aan dat lasdoosje geprutst worden, je kan daar geen extra kabel op een correcte manier op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Lasdoosje vervangen is dan ook gesuggereerd ;-). Ik zei ook niet dat het niet kan, maar dan is het wel zaak dat beide aders elkaar niet kruisen bijv, en met juiste kracht vastzetten enz. Te vaak zie je meterkasten waar een 'handige harry' aan heeft lopen hobbyen en de situatie er niet veiliger op wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:55:
[...]

8)7 Is zowat de standaard in elke kast, meeste automaten hebben zijn daar zelfs gewoon op voorzien.
Die late 80's O&K automaten van de TS niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timleferink schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:36:
Lasdoosje vervangen is dan ook gesuggereerd ;-). Ik zei ook niet dat het niet kan, maar dan is het wel zaak dat beide aders elkaar niet kruisen bijv, en met juiste kracht vastzetten enz. Te vaak zie je meterkasten waar een 'handige harry' aan heeft lopen hobbyen en de situatie er niet veiliger op wordt.
Lasdoos moet sowieso formaat groter worden, TS moet dan al beginnen met de buizen in te korten, moet dan ook nog eens weten welke zekering bij die lasdoos hoort... Meterkast openen is de helft van het werk: 4 vijzen los, 2 vijzen van de automaat los, gaatje prikken/boren in meterkast, 2 vijzen vast, 4 vijzen vast. Done

Ik heb ook al voldoende wcd's gezien aangesloten door 'handige harry's' die ook niet echt veilig zijn, of een ip44 stopcontact in de regen gebruiken omdat dat toch waterdicht is 8)7 Het is echt niet alleen in de meterkast dat het fout kan gaan. Dat kan evenzeer in die lasdoos, in een wcd, (en vooral in BE overbelasting van verdeelstekkers), ...
Sine schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:32:
[...]

Die late 80's O&K automaten van de TS niet.
Was niet m'n punt, punt was dat het zodanig standaard geworden is om 2 draden in 1 kooiklem aan te sluiten dat de laatste automaten zelfs daarop voorzien zijn. Automaten die er niet op voorzien kunnen ook perfect 2 kabels hebben, 3 is bijvoorbeeld wel gevaarlijk en redelijk onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
In Nederland heb je in de meterkast alleen te voldoen aan 9999999 regels uit de NEN1010 norm, waar je mee op moet passen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:30

houthakker

Poehé

Sorry hoor, wat een hoop bangmakerij voor het aansluiten van 1 wcd...

De TS laat zich toch al op de eerste plaats informeren? Beunhazerij komt meestal door onwetendheid of gebrek van de juiste spullen. Dit klusje is zo simpel dat iedereen die een schroefje kan aandraaien of een draad kan aansluiten en een beetje nadenkt dit kan. Indien met de gegeven informatie de TS vind dat het toch te ingewikkeld word, kan hij zelf kiezen om de klus wel of niet te doen?

Net als bij elke klus, denk een beetje na voordat je begint. Kom je op een punt waarbij je niet weet wat je doet of hoe het moet, schakel dan (alsnog) de vakman in. Heb je geen vertrouwen in je eigen kunnen? Schakel een vakman in. Ben je bang dat je huis in de fik vliegt en de verzekering moeilijk gaat doen? Schakel een vakman in. Ben je bang dat je stroom krijgt? Schakel een vakman in. Als laatste; niemand op het forum is verantwoordelijk voor jouw installatie, iedereen probeert hier zo goed mogelijk advies te geven, geen vertrouwen? Schakel een vakman in.

1. Het vergt maar een klein beetje voorbereiding en gereedschap; een (dubbel geïsoleerde) kniptang, striptang, een platte schroevendraaier en een spanningsmeter (of spanningszoeker; zo'n schroevendraaihertje met een lampje er in).
2. Bepaal op welke groep en waar je de WCD wil aansluiten.
3. Koop de juist spullen (is allemaal al geopperd er zijn een paar keuzes, maar niet super veel). Je moet VD installatiedraad gebruiken met een 2,5 mm² harde kern, kleuren blauw (N) , bruin (L) en geel/groen (aarde). De draden moet in een (flex) pvc buis, minimaal 5/8 zitten of je kan 3-aderig YMVK draad gebruiken, in beide gevallen met klemmen vast zetten en de aders mogen niet zichtbaar zijn. Een los stopcontact opbouw altijd met montageplaat.
4. Schakel de groep uit waar je aan wilt werken, of indien in de kast zelf, de hele voorziening met de hoofdschakelaar (geen hoofdschakelaar? dan stoppen).
5. Controleer met de spanningszoeker of er daadwerkelijk geen spanning op de installatie staat.
6. Installeer de boel; hoe dat hangt af van wat je gekocht hebt bij punt (3) en waar punt (2). Afhankelijk van wat je koopt kun je dat natuurlijk hier vragen; maar er zijn tal van klussites waar dit uitgelegd word; https://www.gamma.nl/klusadvies/elektriciteit-aanleggen.
7. Loop de installatie na, alle draden op de juiste plaats? Geen kaal koper zichtbaar? Maken de draden geen sluiting met elkaar of andere metalen? Alles op dezelfde groep aangesloten? Heb je een multimeter? Dan kan je evt. de aarde aansluiting testen of deze goed is aangesloten.
8. Test de installatie; schakel de automaat weer in, gaat deze meteen weer uit, of klap de aardlek er uit; dan heb je duidelijk iets verkeerds gedaan. Zo niet, dan met de spanningszoeker kijken of op het juiste punt "L" spanning staat en op de N(UL) en aarde niet. Nu weet ik dat ik gezeik ga krijgen; de aardlek kun je testen. De meeste installateurs doen dan door hun spanningstester met een van de fase of nul te verbinden met aarde; als het goed is knalt nu de aardlek er uit.
9. Schakel de groep uit.
10. Werk de installatie af door kappen te monteren.
11. Schakel de groep weer in, en loop evt. alles uit (8 ) weer even na.

Links ter aanvulling van bovenstaande:
https://www.instalcenter....elektriciteit-aansluiten/
https://www.karwei.nl/advies/elektra
https://www.kluswijs.nl/kluscoach/elektra.html
https://www.gamma.nl/klusadvies/elektriciteit-aanleggen
http://huis-en-tuin.infon...bedrading-aansluiten.html
http://www.hornbach.nl/cm...uwen/elektra/elektra.html

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timleferink schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:46:
In Nederland heb je in de meterkast alleen te voldoen aan 9999999 regels uit de NEN1010 norm, waar je mee op moet passen.
Ik heb totaal geen ervaring met de nen1010, weet wel dat die enkele idiote eisen bevat en tegelijk enkele betere regels van onze AREI, maar ik ben wel eens heel erg benieuwd welke van die 9999999 regels in de meterkast verschillen tov de regels die gelden als je aan die lasdoos komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

houthakker schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:41:
Sorry hoor, wat een hoop bangmakerij voor het aansluiten van 1 wcd...

De TS laat zich toch al op de eerste plaats informeren? Beunhazerij komt meestal door onwetendheid of gebrek van de juiste spullen.
Met hieronder de standaard denkwijze van de beunhaas
Dit klusje is zo simpel dat iedereen die een schroefje kan aandraaien of een draad kan aansluiten en een beetje nadenkt dit kan.

Iperf

Pagina: 1