Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:42:
[...]
Even wat eerste cijfers vanaf vanmiddag 12u. Hier zit een run in van SWW en zojuist na het douche/bad rondje is er een nieuwe run gestart.
Temperatuur boiler sensor in het midden:
[Afbeelding]
Op zijn diepte punt rond 16:30 is de temp 44,9 en is de hysterese van 7 graden bereikt. De WP gaat 'proberen' te verwarmen naar 52 graden (setpoint). Rond 17:00 is de temp +/- 50 graden en dit zet door tot 19:30. Hier gaan we douchen en zakt logischerwijs de temp weer.
Aanvoer:
[Afbeelding]
De temp stijgt van 26 graden (ivm verwarming) naar 56,9 graden en draait daar stabiel op 18:20. Dan zakt de aanvoer terug naar 46,9. Daarna douchen en zakt de aanvoer terug.
Retour:
[Afbeelding]
Retour stijgt van 23,7 naar 56,8 en daarna stabiel rond de 56 graden.
De aanvoer en retour liggen met een half uur zo dicht op elkaar dat het lijkt alsof er geen warmte overdracht geen meer plaatsvindt.
Misschien kan ik de data efficienter weergeven maar ik heb mijn data pas sinds 12uur ingeregeld. Still learning!
Je Ta stijgt idd wel bizar snel. Komen de waarden die je uit je otgw haalt ook overeen met de waarden op het scherm van je binnenunit?
Paar plaatjes van de afgelopen 24 uur hier:
De 'gewone' run betreft die met piek in Ta en Tr rond 8.30 uur. Ta is dan max 52,9 graden, Tr max 49,1 graden. De SWW (bovenin boiler) loop om 9.00 uur naar max van 52,3 graden, tussen 8.30 en 9.00 uur heeft SWW element dan bijgesprongen. T SWWset is 52 graden.
De lange run daarvoor betreft de poging van WP om vannacht legionella run te draaien. Daar had ik gisteravond niet aan gedacht, de driewegklep dus niet omgezet en stond nog op CV stand. WP kreeg boiler niet op temp en ging na 4 uur uit, omdat de WP Tset niet kon bereiken. SWW element schakelde toen dus niet bij, T SWW was toen 44,1 graden. Het was vanmorgen wel.lekker warm in de kamer (21,9 graden) dat dan weer wel...
De grote schommelingen in Ta en Tr vandaag komen ws doordat driewegschakelaar nog in SWW stand staat, de boiler verwarmt het water in de SWW spiraal dus nog, dat pikken de temp sensoren kennelijk op. Zal driewegklep morgen wel weer handmatig terug zetten.
Onze installateur is trouwens nog aan het nadenken wat dit zou kunen zijn. Kennelijk geen gebruikelijke storing... duh...
Ik heb wel gezien dat de driewegklep een bruine (fase), blauwe (nul) en zwarte (schakel) draad heeft. Weet iemand van jullie toevallig of de Loria de driewegklep in test modus anders aanstuurt dan bij normale temperatuurregeling? Blijft bijzonder dat ie via test parameter 48 op binnenunit vlekkeloos reageert maar niet als de WP zelfstandig draait. Ergens een regelcircuit kaduuk, ben ik bang...