Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 125 126 Laatste
Acties:
  • 565.796 views

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:20
Daannn1987 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:58:
[...]

Hoe gaan we met koelen om?
Heb veel gekoeld deze zomer met de ELGA, maar dat is redelijk negatief voor de COP gezien ik met de multical 302 alleen warmte bijhoud.

**Correctie ik houd ook koeling bij maar weet niet wat het verbruik is :+

*** Ik kan in mn logging zien dat ik ±80kwh heb verstookt aan koelen..
Advies van mijn kant aan iedereen op dit forum is om je maandelijks voorschot naar een minimum terug te brengen omdat in geval van faillissement van de energieleverancier je zowel je teveel betaalde voorschot alsmede de teruggaaf energiebelasting misloopt. Als klant sta je namelijk achter in de rij van schuldeisers... Bij faillissement
energieleverancier Energieflex (October 2018) ben ik voor Euro 830 de teil in gegaan.

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13
Robindd schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:37:
[...]

@Luc S @Andrehj @_RRM_
Hierbij de temp. data van vandaag met alleen SWW run, en setpoint op 60gr. Dus geen LP run of iets dergelijks.

Enigszins verbaasd, maar volgens Kamstrup (was nog even wezen kijken aan het einde) een Ta van 62,5gr.
Tijdens de run zie je dat Tr redelijk nauw Tboiler volgt, en Ta dus boven de 60gr uit komt. Dat zal snel over zijn als het kouder wordt vermoed ik.

EDIT:
Vergat nog wat:
Je ziet dus dat de laatste 15 minuten ongeveer het element nog bij sprong.
Meting is op 1/3e van boven ongeveer, het standaard meetpunt van de 400L DJG boiler met dubbele spiraal.

Start: 13:30
Eind: 15:45
Start: 42graden
Eind: 60graden

Verbruik WP: 3,57 kWh
Element verbruik: 0,48kWh
Opbrengst WP: 11,9 kWh thermisch

WP op 75% ingesteld met het bekende vermogenskabeltje.
COP van 3 lijkt me niet slecht voor een run naar 60gr. En dat element had niet bij hoeven te springen wat mij betreft. De 60gr was al bereikt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog wat raars gevonden, per ongeluk...
Had de timer er niet goed uit gegooid uit Melcloud timer, dus om 9:30 ging mijn SWW setpoint naar 60gr.
Ik vermoed! dat omdat de temperatuur nog te hoog was, de WP niet aan springt in dit geval. Volgens het boekje van de control unit moet die beneden de 50 zijn als setpoint 60 is, om weer aan te springen "to protect the device":

Wat die echter kennelijk wel doet in dat geval, is de pomp laten circuleren zodat je tank lekker af koelt. Had dit al reeds eerder gezien, alleen nu gelukkig wat eerder, toevallig met de lunch..
Vreemd toch?
Dus:
9:30 setpoint DHW -> 60gr
13:30 start SWW run
13:39 terug gezet, toen zag ik het "play" icoontje in beeld zonder actie verder. En een graad of 4-5 foetsie. (naar zolder).

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Mijn problemen met de SWW zijn nog niet opgelost na drie maanden... Inmiddels veel getest met de installateur. Wat blijkt is dat mijn Loria 6008 zonder element tot ongeveer 50.5 graden komt icm HRsolar all Senz vat van 300L. Het element springt pas aan bij 54.0 graden (meerdere malen getest door voeler op de aanvoer te leggen die op dat moment 58 graden was). Er is dus sinds installatie 1e week juli nog nooit een legionella run gemaakt en de temperatuur is nog nooit boven de +/- 50.5 geweest. Moet ik het dan zoeken in de afgifte van mijn boiler?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23

Felicia

🥚meisje?

Bo0bz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:51:
Mijn problemen met de SWW zijn nog niet opgelost na drie maanden... Inmiddels veel getest met de installateur. Wat blijkt is dat mijn Loria 6008 zonder element tot ongeveer 50.5 graden komt icm HRsolar all Senz vat van 300L. Het element springt pas aan bij 54.0 graden (meerdere malen getest door voeler op de aanvoer te leggen die op dat moment 58 graden was). Er is dus sinds installatie 1e week juli nog nooit een legionella run gemaakt en de temperatuur is nog nooit boven de +/- 50.5 geweest. Moet ik het dan zoeken in de afgifte van mijn boiler?
Lijkt inderdaad een afgifte probleem. Ik heb zelf geen boiler maar ik zou denken aan een te kleine spiraal of een te hoge pompsnelheid door de spiraal.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Robindd
Bo0bz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:51:
Heb je wel een zonneboiler? Daarmee zou in de periode tot nu toch wel boven de 60gr uitgekomen moeten zijn? Oh wacht, lees ik nu goed dat je een HRSolar vat hebt, zonder zonneboiler? Dat is wat vreemd.. Lijkt me niet het meest geschikte vat voor een WP door de beperkte spiraal alleen maar in de onderste helft.

Vraag me even hardop af, zit de ingaande en uitgaande wateraansluiting van de WP wel correct aangesloten en niet verwisseld?
Op 1 of andere manier wijkt jouw Tr behoorlijk af van Tboiler als ik het goed herinner. Bij mij was dat ook het geval toen de sensor er niet goed in zat. Als je verzekerd bent dat de sensor juiste waarde door geeft wordt het lastig..
Had je naast de tekening van het vat nog oppervlakte van de spiraal beschikbaar etc.?
En je zei dat de leverancier aan gaf dat er minimaal 2m3 doorheen moest? Gebaseerd op wat? Want dat red je niet volgens mij?

EDIT:
En hoe zit het met je uitlezen? Dat al werkend?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

• Bo0bz
  • Nu online
Het is inderdaad een boiler die ook aangesloten kan worden met een zonnecollector. Zijn twee aparte spiralen. Voor de WP heeft het spiraal een oppervlakte van 3,4m3, zonnecollector 1,2m3. Het probleem is dat de deltaT aanvoer/retour zo dicht op elkaar zit dan de WP stopt met vermogen leveren maar dan is het vat nog niet op temp om element aan te zetten tot 60 graden. Afgifte is sowieso erg traag want duurt twee uur om een paar graden te stijgen. Ik ga denk ik toch een ander vat eisen van de leverancier....

Ik heb de niemand meer gehoord over flow van 2m2 per uur. Dus misschien een medewerker gesproken die niet helemaal de juiste info vertelde?

@Robindd Ik wacht op dit moment een pakketje af met een OTGW!

[Voor 17% gewijzigd door Bo0bz op 01-10-2020 16:27]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Robindd
Bo0bz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:22:
Het is inderdaad een boiler die ook aangesloten kan worden met een zonnecollector. Zijn twee aparte spiralen. Voor de WP heeft het spiraal een oppervlakte van 3,4m3, zonnecollector 1,2m3. Het probleem is dat de deltaT aanvoer/retour zo dicht op elkaar zit dan de WP stopt met vermogen leveren maar dan is het vat nog niet op temp om element aan te zetten tot 60 graden. Afgifte is sowieso erg traag want duurt twee uur om een paar graden te stijgen. Ik ga denk ik toch een ander vat eisen van de leverancier....

Ik heb de niemand meer gehoord over flow van 2m2 per uur. Dus misschien een medewerker gesproken die niet helemaal de juiste info vertelde?

@Robindd Ik wacht op dit moment een pakketje af met een OTGW!
Zonder zonneboiler op je dak dus?
Oppervlakte is m2, inhoud is m3. Maar neem aan dat je 3,4m2 bedoeld? Dat lijkt me eigenlijk veel voor alleen spiralen in de onderste helft van een 300L vat? Of ze zitten zo dicht op elkaar dat ze dat daar kwijt raken. Dan heb je gelijk je afgifte probleem te pakken.. Dat bevorderd de afgifte niet..
Maar nogmaals de vraag:
Controleer eens of je warme water wel van boven naar beneden wordt ingevoerd.

Het is namelijk wat verwarrend dat je bovenste aansluiting eigenlijk de onderkant van de spiraal is. Kan me voorstellen dat dat verkeerd om gemonteerd wordt.

• Robindd
Zie bijv. deze ook:
https://www.djg.com/wp-co...mtepomp-200-300-liter.pdf
Van onder naar boven gevuld (wel in zandloper vorm voor betere afgifte, maar dus ook minder m2 daardoor) en "slechts" 2,9m2.
Dat ze 3,4m2 in minder dan de helft proppen lijkt wat vreemd.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Robindd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Zonder zonneboiler op je dak dus?
Oppervlakte is m2, inhoud is m3. Maar neem aan dat je 3,4m2 bedoeld? Dat lijkt me eigenlijk veel voor alleen spiralen in de onderste helft van een 300L vat? Of ze zitten zo dicht op elkaar dat ze dat daar kwijt raken. Dan heb je gelijk je afgifte probleem te pakken.. Dat bevorderd de afgifte niet..
Maar nogmaals de vraag:
Controleer eens of je warme water wel van boven naar beneden wordt ingevoerd.

Het is namelijk wat verwarrend dat je bovenste aansluiting eigenlijk de onderkant van de spiraal is. Kan me voorstellen dat dat verkeerd om gemonteerd wordt.

[Afbeelding]
@Bo0bz
Op de tekening bij HR-solar is het slecht te zien van All Senz, maar het lijkt alsof er twee spiralen over elkaar zitten, dat zou wel moeten bij de all senz als het goed is... Niet dat ik ergens duidelijk specificaties kan vinden...
Anders is het een mogelijkheid om de "warmtewisselaar uit" op de "solar in" aan te sluiten. En vervolgens de "solar uit" naar je warmtepomp te laten lopen.
Dan vergroot je het oppervlakte waarschijnlijk behoorlijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Robindd
alaintje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

@Bo0bz
Op de tekening bij HR-solar is het slecht te zien van All Senz, maar het lijkt alsof er twee spiralen over elkaar zitten, dat zou wel moeten bij de all senz als het goed is... Niet dat ik ergens duidelijk specificaties kan vinden...
Anders is het een mogelijkheid om de "warmtewisselaar uit" op de "solar in" aan te sluiten. En vervolgens de "solar uit" naar je warmtepomp te laten lopen.
Dan vergroot je het oppervlakte waarschijnlijk behoorlijk.
Als je goed kijkt zie je dat solar spiraal in het midden zit, een kleintje.
En dat is een hele goede optie, alleen met 3,4m2 moet die WP zijn warmte normaal ook wel kwijt kunnen.
Ik ben erg benieuwd of niet per ongeluk in en uit zijn omgedraaid.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Robindd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

En dat is een hele goede optie, alleen met 3,4m2 moet die WP zijn warmte normaal ook wel kwijt kunnen.
Dat klopt, bij hun andere producten heb je een spiraal boven en onder, dus bij deze leek het even alsof er geen extra spiraal onder zit.
Misschien is die 3,4m2 gecombineerd ?

En uiteindelijk maakt het niet uit als de aansluiting verkeerd om zit. Het is alleen iets minder efficient en je boiler warmt meer als geheel op en minder als 'laag'. Maar op het einde moet je hetzelfde gaan bereiken op beide methode.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Robindd
alaintje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

Dat klopt, bij hun andere producten heb je een spiraal boven en onder, dus bij deze leek het even alsof er geen extra spiraal onder zit.
Misschien is die 3,4m2 gecombineerd ?

En uiteindelijk maakt het niet uit als de aansluiting verkeerd om zit. Het is alleen iets minder efficient en je boiler warmt meer als geheel op en minder als 'laag'. Maar op het einde moet je hetzelfde gaan bereiken op beide methode.
Je warme water stroomt/vloeit dan omhoog langs de spiralen waar je wat mindere warme water doorheen loopt, dat bevorderd niet de afgifte en maakt dus wel degelijk uit.

• Bo0bz
  • Nu online
Ik zal zo eens wat foto's maken van de installatie. Misschien valt jullie wat op :-)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-03 18:34
Maikie18 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:48:
WP is vannacht ergens uit gegaan en tot op heden nog niet terug aan gegaan, het is inmiddels 23,5 graad binnen. Ben benieuwd of er nog veel lucht in zit.

[Afbeelding]

@koevlaas2 heeft volgens mij een vaste Ta van 28 ingesteld. Druk staat inmiddels nog op 1.2bar, morgen maar even een vulslang halen
WP is nog steeds niet terug aan gegaan. Zometeen maar even een schopje geven denk

[Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 01-10-2020 18:00]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 21:59
Robindd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Normaal wel maar dan moet de spiraal wel van onder tot boven lopen, een spiraal halverwege of bovenin dan werkt je WP er slecht op (Delta T is dan te klein).

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:06

stuffer

Ondertietel

mkleinman schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:34:
Deze is ook interessant, voor mensen die een ELGA overwegen.

www.familie-kleinman.nl/m...P-Label-Elga-Ace-6-kW.pdf

Als je dit plaatje letterlijk interpreteert kan de ELGA maximaal, in ons land, 9kW leveren. Dat verklaard ook het getal van 9kW zoals die staat in diverse specsheets van de ELGA ACE 6kW.
Kan je de hybride bijna stand-alone gebruiken. @Bram-Bos doet dat volgens mij met de versie die je hier voor had.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:32

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
stuffer schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Kan je de hybride bijna stand-alone gebruiken. @Bram-Bos doet dat volgens mij met de versie die je hier voor had.
Dat heb ik de afgelopen 6,5 jaar ook gedaan :). Alleen moest ik een paar dagen per jaar met de hand de ketel aan zetten.

Dat hoeft nu denk ik niet meer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Robindd
koevlaas2 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Normaal wel maar dan moet de spiraal wel van onder tot boven lopen, een spiraal halverwege of bovenin dan werkt je WP er slecht op (Delta T is dan te klein).
Ahja.. Begrijpelijk. Vindt het ook zo vreemd dat een HRSolar vat met een spiraal als deze is geplaatst voor alleen een WP. Speciale WP vaten hebben ook vaak die zandlopervorm en lopen van boven helemaal naar beneden inderdaad.

Zou dan toch maar eens met die installateur gaan praten @Bo0bz ..
Een vat bedoeld voor een WP geeft geen problemen vermoed ik.

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:06

stuffer

Ondertietel

mkleinman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Dat heb ik de afgelopen 6,5 jaar ook gedaan :). Alleen moest ik een paar dagen per jaar met de hand de ketel aan zetten.

Nice!

Ben benieuwd of dat nu niet meer hoeft :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• Daannn1987
  • Laatst online: 14:42
mkleinman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Precies en dan had jij nog de carrier die iets meer vermogen leek te hebben dan de toshiba.

Hier inmiddels 3,5 jaar stand-alone met de ELGA, ketel doet alleen nog tapwater

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• koevlaas2
Robindd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Ahja.. Begrijpelijk. Vindt het ook zo vreemd dat een HRSolar vat met een spiraal als deze is geplaatst voor alleen een WP. Speciale WP vaten hebben ook vaak die zandlopervorm en lopen van boven helemaal naar beneden inderdaad.

Zou dan toch maar eens met die installateur gaan praten @Bo0bz ..
Een vat bedoeld voor een WP geeft geen problemen vermoed ik.
HRSolar gebruikte altijd DJG vaten, wellicht dat dit een speciaal DJG vat die je op bestelling kan laten maken is ?

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Zo jammer dat @koevlaas2 geen warmtemeters installeert bij tweakers die al iets van logging hebben.
:>

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:38:
Zo jammer dat @koevlaas2 geen warmtemeters installeert bij tweakers die al iets van logging hebben.
:>
Je bent zeker bij @Maikie18 langsgeweest ?

@koevlaas2
Nog niet...
Maar ik vind het best leuk om te doen.

Ik zie bij @Maikie18 allleen maar de ruimtetemperatuur... :>

[Voor 95% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2020 21:44]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:39:
@koevlaas2
Nog niet...
[Afbeelding]

32c Ta en een flow van 12 L p/m ik zou niet weten wie zo draait ?

@koevlaas2
Ik hou van grenzen opzoeken.
Hahaha.

Iets genuanceerder: 10 mm slangetjes en pompstand 2 zonder vat in huize auijtdehaag

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2020 21:51]

• Robindd
@koevlaas2
Nog niet...
[Afbeelding]

Dat ziet er bekend uit :P

• Robindd
koevlaas2 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

HRSolar gebruikte altijd DJG vaten, wellicht dat dit een speciaal DJG vat die je op bestelling kan laten maken is ?
Daar heb ik dan weer geen idee van, maar dit ziet er in de verste verte niet uit als een DJG opzet toch? Die spiraal is zo recht als het maar zijn kan, de solar spiraal zit er mini tussenin (geloof die oppervlaktes ook echt niet trouwens). Waar bij DJG ik alleen maar zandloper vormen zie, en de solar altijd bovenin zit en de WP spiraal een fatsoenlijk oppervlakte heeft.

Als @Bo0bz nou eens de beloofde foto's stuurt. Ben wel benieuwd :P

• Bo0bz
  • Nu online
Robindd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

Daar heb ik dan weer geen idee van, maar dit ziet er in de verste verte niet uit als een DJG opzet toch? Die spiraal is zo recht als het maar zijn kan, de solar spiraal zit er mini tussenin (geloof die oppervlaktes ook echt niet trouwens). Waar bij DJG ik alleen maar zandloper vormen zie, en de solar altijd bovenin zit en de WP spiraal een fatsoenlijk oppervlakte heeft.

Als @Bo0bz nou eens de beloofde foto's stuurt. Ben wel benieuwd :P
Lag net lekker met de benen omhoog op de bank haha. Hierbij de beloofde foto's. Wat dus niet van DJG maar van Aqua Power Store: https://www.aquapowerstore.com/

• Robindd
Bo0bz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Lag net lekker met de benen omhoog op de bank haha. Hierbij de beloofde foto's. Wat dus niet van DJG maar van Aqua Power Store: https://www.aquapowerstore.com/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alles wel goed aangesloten dus..
Dit type vindt je niet terug op hun website, zal dan wel voor HRSolar gemaakt zijn. Die tevens weer aangegeven op hun website "volledig zelf ontwikkeld en wordt in eigen huis geproduceerd" ha ha.

Twijfel toch sterk bij de genoemde oppervlaktes, maar omdat DJG een zandloper vorm gebruikt, en deze helemaal langs de buitenkant zijn opgebouwd win je veel m2 vermoed ik. Echter niet best voor de afgifte blijkt wel.

Denk toch dat je niet voldoende afgifte kan bereiken. Al eens geprobeerd je flow te verminderen voor SWW? Als ik mijn pomp limiteer op 50% heb ik een vele malen grotere Dt bij 1 standje lagere flow, om maar eens wat te noemen. Als alternatief zou de beste installateur ook eens de uitgang kunnen doorkoppelen op de ingang van de solar spiraal, maar echt top lijkt het niet.

• koevlaas2
Robindd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Als alternatief zou de beste installateur ook eens de uitgang kunnen doorkoppelen op de ingang van de solar spiraal, maar echt top lijkt het niet.
Solargedeelte is gevuld met glycol ? Tenzij met een leegloopvat...

• Bo0bz
  • Nu online
koevlaas2 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Solargedeelte is gevuld met glycol ? Tenzij met een leegloopvat...
Kan de rubberen doppen er zo afhalen en in het spiraal kijken... Niet gevuld dus :-) brengt volgens de handleiding een extra 1m2 oppervlakte mee maar zou daarmee het probleem verholpen zijn?

@overwinteraar @Chris_82 hoe is jullie ervaring met de Loria Solo en het element? Hier springt het element pas aan bij 54 graden en dat red mijn pomp echt niet icm huidig vat.

• Robindd
Bo0bz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:43:
[...]

Kan de rubberen doppen er zo afhalen en in het spiraal kijken... Niet gevuld dus :-) brengt volgens de handleiding een extra 1m2 oppervlakte mee maar zou daarmee het probleem verholpen zijn?

@overwinteraar @Chris_82 hoe is jullie ervaring met de Loria Solo en het element? Hier springt het element pas aan bij 54 graden en dat red mijn pomp echt niet icm huidig vat.
Ik heb mijn DJG vat ook bewust met een solar spiraal gekocht omdat ze geen 400L alleen voor WP hebben. Die zit netjes door gelust ook, maar loopt daarmee nu wel helemaal van boven tot helemaal onder, met een hele kleine onderbreking in het midden.

[Voor 3% gewijzigd door Robindd op 01-10-2020 22:47]

@Bo0bz
Gezien er een SMA hangt, kun je ook een aton power to heat element erin schroeven en zo iedere dag elektrisch bijverwarmen.
Maar verwarmen is enkel boven het element, dus circulatie is nodig.

Vreemd dat jouw vat nergens te vinden is qua tekening met de middenaansluitingen voor de warmtepomp.

Flamco wps-e 300 is ook anders.

• Bo0bz
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:59:
@Bo0bz
Gezien er een SMA hangt, kun je ook een aton power to heat element erin schroeven en zo iedere dag elektrisch bijverwarmen.
Maar verwarmen is enkel boven het element, dus circulatie is nodig.

Vreemd dat jouw vat nergens te vinden is qua tekening met de middenaansluitingen voor de warmtepomp.

Flamco wps-e 300 is ook anders.
Staat wel een tekening op de website van HRSolar dus zal inderdaad wel een custom vat zijn gemaakt door Aquapowerstore voor HRsolar en dus inderdaad niet in huis zoals op de website staat....

@Bo0bz
Dat maakt het duidelijker inderdaad.
Spiraal vergroten zou iets kunnen helpen wellicht.

Maar de Technische Alternative aton power to heat (met ez3a) werkt hier ook prima.

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2020 23:26]

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-03 08:37
[...]

Wat bedoel je met je laatste zin? Dat SWW element pas gaat verwarmen als je boiler op 54 graden zit? Dan zou er iets mis zijn met de sensor of aansturing daarvan; die van mij springt momenteel aan rond 50 a 51 graden, als se WP zelfstandig niet verder kan verwarmen. In de winter volgens mij soms nog wel eerder, als de WP temp niet snel hoog genoeg krijgt. Draait je element dan ook geen legionella run?

Heb hier weliswaar een andere 300l boiler (zie plaatje), maar dat moet voor de aansturing van SWW element niets uitmaken. Betreft standaard Techneco boiler met PV spiraal, waar HR solar PV panelen aan gekoppeld zijn.

Ervaring hier verder wel prima (buiten huidige geklooi met driewegklep :P), alleen jammer dat WP zelfstandig de 55 graden niet haalt volgens fabrieksopgave. Tset SWWcomfort staat inmiddels al tijdje op 52 graden, en 1x per week legionella run naar 60 a 65 graden. En in de zomer jakkert de zon de boiler richting 80 graden 8)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Bo0bz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet iemand waar je dit type buisisolatie kan kopen? Dat zwarte?

De hartelijke groeten van mij!

• Bo0bz
  • Nu online
@Japie.G Armaflex inderdaad samen met Armaflex tape.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 21:20
overwinteraar schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Wat bedoel je met je laatste zin? Dat SWW element pas gaat verwarmen als je boiler op 54 graden zit? Dan zou er iets mis zijn met de sensor of aansturing daarvan; die van mij springt momenteel aan rond 50 a 51 graden, als se WP zelfstandig niet verder kan verwarmen. In de winter volgens mij soms nog wel eerder, als de WP temp niet snel hoog genoeg krijgt. Draait je element dan ook geen legionella run?

Heb hier weliswaar een andere 300l boiler (zie plaatje), maar dat moet voor de aansturing van SWW element niets uitmaken. Betreft standaard Techneco boiler met PV spiraal, waar HR solar PV panelen aan gekoppeld zijn.

Ervaring hier verder wel prima (buiten huidige geklooi met driewegklep :P), alleen jammer dat WP zelfstandig de 55 graden niet haalt volgens fabrieksopgave. Tset SWWcomfort staat inmiddels al tijdje op 52 graden, en 1x per week legionella run naar 60 a 65 graden. En in de zomer jakkert de zon de boiler richting 80 graden 8)

[Afbeelding]
Ik snap het niet helemaal meer hoor met alle boilers en merken die ik hier voorbij zie komen.

Zie bijv: https://shop.solarprofi-2...tauscher-75-mm-isolierung

Dit is een erp A boiler (verlies is 55 Wh), 400L (ruim genoeg voor gezin) met een spiraal van 4,3m2 (groter dan welke andere dan ook) en ja hij is van s235 staal en niet RVS en dat voor een prijs van pakweg 900 eur met enkel 1" aansluitingen.

Welk argument mis ik dan om niet deze boiler maar een djg of welke andere boiler dan ook te kopen om de warmtepomp aan te hangen?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

@develdonk
Dat je de trap op moet naar zolder?
47 kg voor 300 ltr is te doen.
Mijn 450 ltr DJG met 3 spiralen weegt 87 kg
En onderhoudsarm

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2020 00:23]

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 21:20
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:20:
@develdonk
Dat je de trap op moet naar zolder?
47 kg voor 300 ltr is te doen.
Mijn 450 ltr DJG met 3 spiralen weegt 87 kg
En onderhoudsarm
eens maar ervan uitgaand dat je voldoende ruimte hebt en gewicht geen probleem is? zou je dan nog iets anders pakken? of zijn dat juist de criteria om voor de DJG te gaan (of welke rvs versie dan ook, zijn allemaal onderhoudsvrij).

De DJG was waarschijnlijk (minimaal) 2x zo duur, minder oppervlakte spiraal en hogere warmteverlies. Ik was in ieder geval niet erg onder de indruk van een DJG (no offense) anders dan dat hij van staal is.

en mocht je nog zonnecollector er op willen dan pak je simpelweg:
https://shop.solarprofi-2...etauscher-75mm-isolierung voor EUR 1289

[Voor 43% gewijzigd door develdonk op 02-10-2020 01:27]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

develdonk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 00:17:
[...]

Ik snap het niet helemaal meer hoor met alle boilers en merken die ik hier voorbij zie komen.

Zie bijv: https://shop.solarprofi-2...tauscher-75-mm-isolierung

Dit is een erp A boiler (verlies is 55 Wh), 400L (ruim genoeg voor gezin) met een spiraal van 4,3m2 (groter dan welke andere dan ook) en ja hij is van s235 staal en niet RVS en dat voor een prijs van pakweg 900 eur met enkel 1" aansluitingen.

Welk argument mis ik dan om niet deze boiler maar een djg of welke andere boiler dan ook te kopen om de warmtepomp aan te hangen?
Dit is geen boiler, maar een "speicher" dus buffervat, in dit vat mag geen SWW / drinkwater omdat deze van staal is. Dus alleen vuil cv water.

Edit
Hij is wel 2 laags behandeld dus mss mag het wel, maar prijsverschil is omdat het staal is, ipv rvs

[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 02-10-2020 06:45]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Maikie18
@koevlaas2
Nog niet...
[Afbeelding]

Wil ik ook :9~

Wel een groot verschil in de flow meting zie ik

@develdonk
Als ik spreek voor mezelf verkies ik liever RVS dan een metalen oppervlak wat behandeld is en een anode nodig heeft.
Qua levensduur en qua hygiene.
Wat ik absoluut niet wil is lekkage.
Ik heb dan ook meer vertrouwen in DJG dan in andere fabrikanten.
Rvs is niet heilig, maar de produktiemethode speelt ook mee.

Nogmaals dat is “mijn” gevoel.
En niet gebaseerd op feiten, behalve dat hij na 5 jaar nog niet lek is.

Maar misschien kan koevlaas2 zijn mening/ervaring geven, die ziet meer vaten dan ik.
Maikie18 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:00:
[...]

Wil ik ook :9~

Wel een groot verschil in de flow meting zie ik
Inderdaad.

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2020 07:46]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59
In het kader van "je huis moet heel goed geïsoleerd zijn voor een warmtepomp"...
Ons huis is van eind jaren 70 en heel slecht gebouwd (overal kieren enzo).
In principe hebben we qua dichtmaken en isolatie alles wel aangepakt, ware het op "voldoende" niveau en niet "super" ofzo.

We slapen boven met 1 slaapkamerraam deels open en de slaapkamerdeur daarvan ook open.
Dus via die weg volgens mij wel aardig wat verlies.
(we gaan nog wel een keer uitproberen of we ook kunnen slapen met de deur dicht en alleen raam open)

Afgelopen nacht ging het buiten naar ca 8 graden en binnen beneden daalde het van 20.50 naar 19.50 graden.
Is dat acceptabel?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Maikie18
Wellicht toont de ene gewoon een default op basis van de pompstand, en de andere dan de werkelijke. Dus hij is dan een stuk lager door de weerstand die er is. Hoeveel l/min hoort er bij stand 1 en veranderd de meting van de kampstrump dan ook nog? Anders zit er misschien gewoon zo een grote afwijking in

@Maikie18
Het is een gemeten waarde door de mitsubishi zelf en de kamstrup
Ik vroeg me het al eerder af: AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Hoeveel l/m er hoort bij pompstand 1 is afhankelijk van wat er achter hangt.
Ik heb de keuze tussen 1 buffervat van 450 ltr met 28 mm leidingwerk of 2 verdelers met 10 mm slangetjes (inwendig 8 ofzo)
Dat maakt wel iets uit.

Maar koop gewoon een procon A1M (en kamstrup met bedrade mbus) en we hebben vergelijkingsmateriaal.
Koevlaas2 heeft er vast ook een kWh meter tussen gezet :> :P

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2020 08:22]

• Robindd
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:16:
@Maikie18
Het is een gemeten waarde door de mitsubishi zelf en de kamstrup
Ik vroeg me het al eerder af: AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Hoeveel l/m er hoort bij pompstand 1 is afhankelijk van wat er achter hangt.
Ik heb de keuze tussen 1 buffervat van 450 ltr met 28 mm leidingwerk of 2 verdelers met 10 mm slangetjes (inwendig 8 ofzo)
Dat maakt wel iets uit.

Maar koop gewoon een procon A1M en we hebben vergelijkingsmateriaal.
Bijna kunnen we vergelijken :) Als ik handmatig kijk dan scheelt het vaak niet meer dan 1l/min.
Maar kan op het bedieningsscherm niet meer dan hele getallen aflezen.

• Robindd
develdonk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 01:01:
[...]

eens maar ervan uitgaand dat je voldoende ruimte hebt en gewicht geen probleem is? zou je dan nog iets anders pakken? of zijn dat juist de criteria om voor de DJG te gaan (of welke rvs versie dan ook, zijn allemaal onderhoudsvrij).

De DJG was waarschijnlijk (minimaal) 2x zo duur, minder oppervlakte spiraal en hogere warmteverlies. Ik was in ieder geval niet erg onder de indruk van een DJG (no offense) anders dan dat hij van staal is.

en mocht je nog zonnecollector er op willen dan pak je simpelweg:
https://shop.solarprofi-2...etauscher-75mm-isolierung voor EUR 1289
Als die boven moet komen, dan is gewicht wel een hele belangrijke.
Mijn DJG 400L was rond de 70kg even uit mijn hoofd.
Door het formaat en het feit dat rond zonder handvatten niet te eenvoudig tillen is toch met 4 man bezig geweest en wat spanbanden :+

Bij mij was de investering wel 1k meer waard door het feit dat het RVS is en een NL fabrikant.

• Robindd
[...]

[Afbeelding]
Dat is gewoon een DJG vat :)
Gaat de Loria tot 55gr dan zeker? Anders moet die wel hoger kunnen komen lijkt me (afhankelijk waar je meet).

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:21
sjimmie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:04:
In het kader van "je huis moet heel goed geïsoleerd zijn voor een warmtepomp"...
In principe hebben we qua dichtmaken en isolatie alles wel aangepakt, ware het op "voldoende" niveau en niet "super" ofzo.

We slapen boven met 1 slaapkamerraam deels open en de slaapkamerdeur daarvan ook open.
(we gaan nog wel een keer uitproberen of we ook kunnen slapen met de deur dicht en alleen raam open)

Afgelopen nacht ging het buiten naar ca 8 graden en binnen beneden daalde het van 20.50 naar 19.50 graden.
Is dat acceptabel?
Klinkt niet verkeerd. Belangrijker is je warmteafgifte systeem (Zie ik in je eerdere posts geen info over). Kan je met een niet al te hoge Taanvoer (de watertemperatuur die je afgifte systeem ingaat) je huis warm houden.
Ik heb een huis uit 1977, normaal nageisoleerd (vloer, dak, muur, nieuw HR++ glas) en toen bleek dat ik voldoende radiatoren had om bij het vriespunt met Ta =35 het huis warm kon houden, dus prima voor een warmtepomp.

En mbt de plaatsing van je buitenunit: kan ook op een schuin dak (b.v. delta discovery air van burgerhout)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Gisteren was de voor oplevering van mijn nieuwe woning.
Volgende week de sleutel. Maar er moet nog genoeg gebeuren.

Nu kwam ik in de technische ruimte de volgende situatie tegen (zie foto).

De warmtepomp stond aan. En het hele systeem op de foto voelde warm (zeker 40 graden) aan.
Echter de vloerverwarming verdeler was koud (ook beneden).

Nu wil ik de experts vragen, wat is dit voor een systeem? Wat is de functie?
Want voor mij ziet het er onlogisch uit.

Ik hoor graag van de experts.

In de huiskamer hangt een draadloze thermostaat. Alleen zou hier toch ook de actuele temperatuur op moeten staan??

PV: 2,4 kWp / PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / MXM52N + 2X FTXM20n + FTXM35n

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022

Is dat acceptabel?
Zon verlies heb ik ook, alleen mijn slaapkamer is begane grond naast woonkamer, ik kan wel de deur dicht houden, anders gaat zo waaien, maar slaapt prima

1 PVoutput . Dongen NB

• Bo0bz
  • Nu online
biljoenblik schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:51:

De warmtepomp stond aan. En het hele systeem op de foto voelde warm (zeker 40 graden) aan.

In de huiskamer hangt een draadloze thermostaat. Alleen zou hier toch ook de actuele temperatuur op moeten staan??

[Afbeelding][Afbeelding]
De NIBE UKV is volgens mij een buffervat en niet de warmtepomp?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:43
Grolsch schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 06:42:
[...]

Dit is geen boiler, maar een "speicher" dus buffervat, in dit vat mag geen SWW / drinkwater omdat deze van staal is. Dus alleen vuil cv water.

Edit
Hij is wel 2 laags behandeld dus mss mag het wel, maar prijsverschil is omdat het staal is, ipv rvs
Dat denk ik niet, een boiler is een Speicher, en een buffer is een Puffer.
Bovendien is hij geëmailleerd, dus voor drinkwater geschikt, en een buffer is gewoon blank staal van binnen.
Volgens mij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Bo0bz
  • Nu online
[...]

Klopt springt pas aan bij 54 graden en volgens Thercon (die heeft dealership Loria nu) is dit normaal en moet de WP zelfstandig tot 55 graden kunnen verwarmen....

• biljoenblik
  • Nu online
Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

De NIBE UKV is volgens mij een buffervat en niet de warmtepomp?
Ja de warmtepomp staat ernaast.

Een buffervat dacht ik ook aan. Maar ik vind het niet logisch aangesloten.
Dus vroeg mij af of een ‘expert’ er iets zinnigs over kan zeggen.
Wat het doet. En waarom zowel warm als koud er op zit aangesloten.

• Robindd
biljoenblik schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:51:

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is een buffervat inderdaad. Zo te zien alleen tussen de retour en dan puur en alleen als inhoud vergroting. Zitten de groepen niet gewoon dicht gedraaid nog? Wordt de andere verdeler nageregeld? Deze zo te zien niet.

• Robindd
biljoenblik schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Ja de warmtepomp staat ernaast.

Een buffervat dacht ik ook aan. Maar ik vind het niet logisch aangesloten.
Dus vroeg mij af of een ‘expert’ er iets zinnigs over kan zeggen.
Wat het doet. En waarom zowel warm als koud er op zit aangesloten.
Zit de toevoer/warm er op aangesloten? Dat zie je niet op de foto toch?
De verbinding tussen warm en koud is neem ik aan een drukverschil bypass van danfoss?

• biljoenblik
  • Nu online
Robindd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Zit de toevoer/warm er op aangesloten? Dat zie je niet op de foto toch?
De verbinding tussen warm en koud is neem ik aan een drukverschil bypass van danfoss?
Zou die bypass dan nu open staan omdat alle groepen dicht staan?
Dat daarom het vat warm is.

Dus die bypass gaat in normaal bedrijf dus dicht. En dan is het alleen de blauwe leiding aangesloten op de buffer.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 21:31

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:35:
Wel O wel.... zit net te kijken hoe de WP zn werk doet; staat ie sinds 17u00 op 1Watt volgens Domoticz 😒

Net even het eea nagekeken; kWh pulse meter pulsed niet meer naar de Pi. Met de hand verbinding losgemaakt en vast kort achter elkaar en Pi registreert het wel. Lampje van de pulse op de meter blijft ook branden. Wordt een nieuwe bestellen ...
Toch nog even zitten spelen met de kabel; denk dat dat de connectie niet lekker was. Is weer live! 👍

Nog iets anders ... er ligt nu op zolder een 6 jaar oude Intergas HReco36 welke nu eigenlijk overbodig is... maar ik durf hem niet op MP te zetten 😬 toch maar wel doen? ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Robindd
Crazy- schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Toch nog even zitten spelen met de kabel; denk dat dat de connectie niet lekker was. Is weer live! 👍

Nog iets anders ... er ligt nu op zolder een 6 jaar oude Intergas HReco36 welke nu eigenlijk overbodig is... maar ik durf hem niet op MP te zetten 😬 toch maar wel doen? ;-)
Tuurlijk! Ik had exact dezelfde, ligt bij mijn moeder te wachten op de installateur :P

• Robindd
biljoenblik schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Zou die bypass dan nu open staan omdat alle groepen dicht staan?
Dat daarom het vat warm is.

Dus die bypass gaat in normaal bedrijf dus dicht. En dan is het alleen de blauwe leiding aangesloten op de buffer.
Dat kan goed. Had dat hier met de CV (gas gestookt toen nog) ook eens, toen had de installateur alle groepen dichtgedraaid om een klep te vervangen, maar vergeten weer open te draaien.
Kwam ik achter toen het koud werd beneden, ging allemaal door de bypass heen :)
Die van mij zag er wat anders uit, ander merk, maar vermoed dat deze ook verschildruk open gaat. Ik kan dat instellen.
Als de pomp draait maar alle groepen dicht, zal die wel open gaan. Beetje zonde van de energie wel, het is niet echt als buffervat aangesloten zo, maar alleen als water volume vergroting. Maar als je nog een paar groepen hebt die niet nageregeld worden lijkt het me uberhaubt overbodig dat vat. Ligt aan de inhoud van de vloerverwarming.

• sjimmie
BarryH schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Klinkt niet verkeerd. Belangrijker is je warmteafgifte systeem (Zie ik in je eerdere posts geen info over). Kan je met een niet al te hoge Taanvoer (de watertemperatuur die je afgifte systeem ingaat) je huis warm houden.
Ik heb een huis uit 1977, normaal nageisoleerd (vloer, dak, muur, nieuw HR++ glas) en toen bleek dat ik voldoende radiatoren had om bij het vriespunt met Ta =35 het huis warm kon houden, dus prima voor een warmtepomp.

En mbt de plaatsing van je buitenunit: kan ook op een schuin dak (b.v. delta discovery air van burgerhout)
Afgifte:
Er ligt hier op de benedenverdieping in de te verwarmen ruimte over de hele oppervlakte vloerverwarming, al is die wel 13-14cm HoH. Daarbij hangt er aan 1 zijde een (passieve) jaga strada van 240cm lang en 60cm hoog.
Op de slaapkamers nog de gewone radiatoren maar die ruimtes zijn niet echt relevant want die verwarmen we zeer zelden (1 soms).

WP installatie is al besteld, een 7kW split Panasonic.

Eerdere warmteverliesberekening kwam op 7400W voor het hele huis als het buiten goed vriest, de beide buren hun huis laten afkoelen en we de afzuiging op max zetten. Hier toen besproken en geconcludeerd dat we die 7400W nooit zullen gaan halen (eerder max 5000).

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-03 19:21

Is dat acceptabel?
Voor een hybride warmtepomp behoeft je huis niet goed geïsoleerd te zijn, als de aanvoertemperatuur CV maar laag blijft . Het is zelfs zo, dat de opbrengst van een WP groter is bij een slechtgeisoleerde woning en daarmee de TVT korter. Het gaat dus om het VO van de radiatoren.
Ik heb een woning uit 1969. Door de (matige) isolatie daalde de aanvoertemperatuur naar 39C CV watertemperatuur bij 2C buiten. Ik haal daarmee een SCOP van 4. Dus een WP is goed toepasbaar in oude bestaande woningen met een investering van rond de 6000 euro zonder subsidie. Volgesn mij wordt er door ondeskundige politici en commercieel belanghebbende partijen misinformatie verspreid door bedragen van 20.000 to 40.000 euro te noemen al investeringsbedrag voor een WP installatie.
Je moet natuurlijk de (normale) isolatie niet optellen bij de investering van de warmtepomp.

• sjimmie
Tomexergie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Voor een hybride warmtepomp behoeft je huis niet goed geïsoleerd te zijn, als de aanvoertemperatuur CV maar laag blijft .
Het betreft hier een all-electric, geen hybride.

• Robindd
Moet ik gaan concluderen dat met setpoint 27 graden (naast het pendel gedrag deze ochtend), de -D versie toch op Tr regelt?
Of zou die pas gaan pendelen bij T-set +2,5gr? Wil het dolgraag uitproberen, maar het huis koelt maar niet af :/
@Andrehj , volgens mij had jij die discussie eerder aangeslingert, maar ik kon geen eindoordeel vinden?

[Voor 50% gewijzigd door Robindd op 02-10-2020 13:06]

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-03 21:49
[...]

Gaat bij mij precies zoals beschreven. WP tot ca. 55 graden en dan neemt het element het over.
Aan het eind van zo'n run is de WP-Ta 59 graden, koelgas in van 73 graden, alles gemeten met sensors op de buizen.

Lijkt op een afgifte probleem icm time-out.
Heb je Ta, Tr en flow al eens bekeken tijdens een SWW-run?
dT bij mij aan het begin ca. 5 graden, loopt terug naar 3 graden aan het eind.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Bo0bz
  • Nu online
Chris_82 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Gaat bij mij precies zoals beschreven. WP tot ca. 55 graden en dan neemt het element het over.
Aan het eind van zo'n run is de WP-Ta 59 graden, koelgas in van 73 graden, alles gemeten met sensors op de buizen.

Lijkt op een afgifte probleem icm time-out.
Heb je Ta, Tr en flow al eens bekeken tijdens een SWW-run?
dT bij mij aan het begin ca. 5 graden, loopt terug naar 3 graden aan het eind.
Heb net mijn OTGW en Domoticz draaiende dus wacht op het starten van mijn run. Door tijdens een run elke 5 á 10 minuten te kijken merk ik al gauw dat de DeltaT snel richting 1 graad gaat. Flow redelijk constant 23.X L/min. Zal vanavond eens wat data delen om te checken wat er mogelijk mis gaat.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
BarryH schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Da's best een interessante, niet zo'n lelijke unit tegen de gevel, maar een soort van "schoorsteen". Weet nog niet zeker hoe dat in het echt gaat uitpakken op je dak. Wel makkelijker om single-split om monoblok 'in de buurt' te plaatsen bij plaatsing op zolder of 1e verdieping. Vraag me wel af hoe het zal gaan met geluid / resonanties op het dak. Vraag me ook af of onderhoudsmonteurs overal bij kunnen met zo'n kap om de gehele unit, kan dit i.h.a. geheel op 1 zijde van de WP gedaan worden? Iemand al praktijk ervaringen met deze unit? Zal wel een mooi centje kosten :+

[Voor 9% gewijzigd door Batilan op 02-10-2020 13:40]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Batilan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Da's best een interessante, niet zo'n lelijke unit tegen de gevel, maar een soort van "schoorsteen". Weet nog niet zeker hoe dat in het echt gaat uitpakken op je dak. Wel makkelijker om single-split om monoblok 'in de buurt' te plaatsen bij plaatsing op zolder of 1e verdieping. Vraag me wel af hoe het zal gaan met geluid / resonanties op het dak. Vraag me ook af of onderhoudsmonteurs overal bij kunnen met zo'n kap om de gehele unit, kan dit i.h.a. geheel op 1 zijde van de WP gedaan worden? Iemand al praktijk ervaringen met deze unit? Zal wel een mooi centje kosten :+
Monteurs laten gewoon de lift zakken en dan staat hij gewoon op zolder. Schuift onder de kap uit dus

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
@Tomexergie Wat bedoel je met VO oppervlak radiatoren?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 16:22

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Hoi Hoi,

Ik ben aan het kijken hoe ik voorbij de WAF kan komen om een WP aan te kunnen schaffen :)

Aan de gevel (onder de goot) = no go
Op dak = no go
in de tuin = no go

En dan hou ik maar 1 optie over. Naast het huis aan de kant van de weg (vrijstaande woning)

Zicht vanuit de straat

Locatie WP

Plattegrond met de leidingen (hoe ik denk dat ze dan zouden gaan lopen. Stroom komt vanuit de garage waar een extra groepenkast hangt.

Situatie vloerverwarming/verdeler/leidingen

gasverbruik van een jaar is 1800 wat ongeveer 7kw WP is (groffe schatting)

De vragen die ik nu heb

1) Wat denken jullie van de locatie. (Hij richt dus naar de straat). Boven de serre is een slaapkamer. en pal boven de WP (achter de muur is ook een slaapkamer)

2) lengte van de leidingen is ongeveer 13 meter... Kost dit me veel warmte (er vanuit gaand dat de leidingen goed worden geïsoleerd)

Legion 7i i9 3080 32gb

• Naalroc
Is er geen kruipruimte? Hoe had je je dde route vande leidingen voorgesteld, langs de buitengevel? Onder of boven de grond? Denk je aan een split unit of mono? (spilt geeft geen bevriezings- en extra afkoelingsgevaar, denk ik.
Waar zit de meterkast, mogelijk nodig voor 3 fasen aansluiting van de wp.
Off topic: Pagina 500....

[Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 02-10-2020 14:28]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Bo0bz
  • Nu online
@markklok Goed dat je nadenkt over een warmtepomp! Om de WAF nog hoger te krijgen kun je, indien je een kruipruimte hebt, ook onder je huis door naar de berging. Hoef je ook niet je tuin open te halen. Hier vanuit de garage naar de verdeler en meterkast toe ca. 10 meter leiding. Heeft geen nadelige effecten.

Ik weet niet of ik wel de WP aan straat zou zetten ivm zicht en mogelijke vandalisme/diefstal? Zou er dan in ieder geval een kast om heen maken of wat boompjes bij zetten.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 16:22

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:27:
@markklok Goed dat je nadenkt over een warmtepomp! Om de WAF nog hoger te krijgen kun je, indien je een kruipruimte hebt, ook onder je huis door naar de berging. Hoef je ook niet je tuin open te halen. Hier vanuit de garage naar de verdeler en meterkast toe ca. 10 meter leiding. Heeft geen nadelige effecten.

Ik weet niet of ik wel de WP aan straat zou zetten ivm zicht en mogelijke vandalisme/diefstal? Zou er dan in ieder geval een kast om heen maken of wat boompjes bij zetten.
Helaas geen kruipruimte aanwezig. We wonen in een degelijke wijk met hoge sociale controle :w haha :) De kans op vandalisme is dus erg klein..
En als hij daar kan staan/hangen vindt ze het prima.
Naalroc schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:26:
Is er geen kruipruimte? Hoe had je je dde route vande leidingen voorgesteld, langs de buitengevel? Onder of boven de grond? Denk je aan een split unit of mono? (spilt geeft geen bevriezings- en extra afkoelingsgevaar, denk ik.
Waar zit de meterkast, mogelijk nodig voor 3 fasen aansluiting van de wp.
Off topic: Pagina 500....
Leidingen gaan dus onder de grond. (Zie de gekleurde lijntjes op de tekening)

WP --> monoblock
3fase komt vanuit de garage

[Voor 26% gewijzigd door markklok op 02-10-2020 14:34]

Legion 7i i9 3080 32gb

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Monteurs laten gewoon de lift zakken en dan staat hij gewoon op zolder. Schuift onder de kap uit dus
Maar gezien deze situatie:

ziet het er niet naar uit dat ze de WP nog willen laten zakken voor onderhoud? Kan wel door de plaat los te schroeven (mits al je leidingen flexibel zijn :) ), maar voor regulier onderhoud lijkt me dat lastig :+ Iedere oplossing heeft zo zijn voors en tegens zullen we maar zeggen. Blijf wel benieuwd naar "echte ervaringen"

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Robindd
Batilan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Maar gezien deze situatie:

[Afbeelding]

ziet het er niet naar uit dat ze de WP nog willen laten zakken voor onderhoud? Kan wel door de plaat los te schroeven (mits al je leidingen flexibel zijn :) ), maar voor regulier onderhoud lijkt me dat lastig :+ Iedere oplossing heeft zo zijn voors en tegens zullen we maar zeggen. Blijf wel benieuwd naar "echte ervaringen"
Ik las op de website van Breman volgens mij dat er een dakraam vaak naast geplaatst wordt, waar een monteur een anker punt heeft voor zijn valbeveiliging, en dan de kap op het dak verwijderd.....
Lijkt me nogal wat.

Letterlijk naast ons komen huizen waar nu nog een zelfde WP op het dak staat ingetekend. Ben erg benieuwd. De huizen zijn zo verschrikkelijk duur nu (die in ieder geval..) dat er pas 1 van de 4 verkocht zijn. Dat stukje van het project wordt dus nog niet gebouwd.

• BarryH
Je hebt meerdere producenten. Burgerhout heeft een inspectieluik voor onderhoudsinspectie van de unit.

• overwinteraar
Robindd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

Dat is gewoon een DJG vat :)
Gaat de Loria tot 55gr dan zeker? Anders moet die wel hoger kunnen komen lijkt me (afhankelijk waar je meet).
Zou best kunnen... heb alles in 1 pakket besteld, toen niet zo op het merk boiler gelet. Wel of ie door het trapgat van vlizo kon ;)

Loria zou tot 55 graden met WP moeten kunnen halen, hogere temp via SWW element. In praktijk verwarmt de WP hier de boiler (bovenin) tot ca 51 graden, laatste stukje pakt ie standaard SWW element, ook bij legionella run.

• overwinteraar
Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Klopt springt pas aan bij 54 graden en volgens Thercon (die heeft dealership Loria nu) is dit normaal en moet de WP zelfstandig tot 55 graden kunnen verwarmen....
In theorie ja... die 55 graden halen de meeste gebruikers niet in de praktijk. Weer, afstand tussen buiten- en binnenunit, afstand tot muur, etc speelt allemaal mee. Dat is iig wat Techneco mij destijds teruggaf.

Robindd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:04:
Moet ik gaan concluderen dat met setpoint 27 graden (naast het pendel gedrag deze ochtend), de -D versie toch op Tr regelt?
Of zou die pas gaan pendelen bij T-set +2,5gr? Wil het dolgraag uitproberen, maar het huis koelt maar niet af :/
@Andrehj , volgens mij had jij die discussie eerder aangeslingert, maar ik kon geen eindoordeel vinden?
Dat klopt, ik had mijn voorlopige conclusie hier nog niet gepost. Maar mijn idee is dat ie wel probeert te regelen op aanvoertemperatuur, maar om pendelen te voorkomen deze aardig op laat lopen (of, bij koelen, naar beneden laat gaan). Hoeveel precies weet ik nog niet.

Overigens heb ik de verwarming nog niet nodig, het is beneden nog 21.4 graden. En dat is maar goed ook, want de temperatuursensor voor de woonkamer is nog steeds onderweg (bestellen in Engeland is wel goedkoop, maar waanzinnig langzaam), dus de WP weet nog helemaal niet hoe warm het in huis is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Naalroc
Had dat maar gezegd, ik heb er 1 liggen, nieuw, die ik niet ga gebruiken.....

• Robindd
Andrehj schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:58:
[...]

Dat klopt, ik had mijn voorlopige conclusie hier nog niet gepost. Maar mijn idee is dat ie wel probeert te regelen op aanvoertemperatuur, maar om pendelen te voorkomen deze aardig op laat lopen (of, bij koelen, naar beneden laat gaan). Hoeveel precies weet ik nog niet.

Overigens heb ik de verwarming nog niet nodig, het is beneden nog 21.4 graden. En dat is maar goed ook, want de temperatuursensor voor de woonkamer is nog steeds onderweg (bestellen in Engeland is wel goedkoop, maar waanzinnig langzaam), dus de WP weet nog helemaal niet hoe warm het in huis is.
Dat is de andere optie inderdaad. 2,5 graag omhoog laten lopen om pendelen te voorkomen vindt ik wel veel, maar op zich niet verkeerd natuurlijk. Feitelijk zit je dan gewoon te laag.
Het was vannacht kennelijk wat kouder binnen dan 21,5. Wellicht toch maar eens nacht verlaging instellen. Zodra we beneden zijn gaat het weer hard omhoog.

Ik heb geen losse temp. sensor eraan, maar een thermostaat waar die op af slaat.

• Bo0bz
  • Nu online
Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Heb net mijn OTGW en Domoticz draaiende dus wacht op het starten van mijn run. Door tijdens een run elke 5 á 10 minuten te kijken merk ik al gauw dat de DeltaT snel richting 1 graad gaat. Flow redelijk constant 23.X L/min. Zal vanavond eens wat data delen om te checken wat er mogelijk mis gaat.
Even wat eerste cijfers vanaf vanmiddag 12u. Hier zit een run in van SWW en zojuist na het douche/bad rondje is er een nieuwe run gestart.

Temperatuur boiler sensor in het midden:

Op zijn diepte punt rond 16:30 is de temp 44,9 en is de hysterese van 7 graden bereikt. De WP gaat 'proberen' te verwarmen naar 52 graden (setpoint). Rond 17:00 is de temp +/- 50 graden en dit zet door tot 19:30. Hier gaan we douchen en zakt logischerwijs de temp weer.

Aanvoer:

De temp stijgt van 26 graden (ivm verwarming) naar 56,9 graden en draait daar stabiel op 18:20. Dan zakt de aanvoer terug naar 46,9. Daarna douchen en zakt de aanvoer terug.

Retour:

Retour stijgt van 23,7 naar 56,8 en daarna stabiel rond de 56 graden.

De aanvoer en retour liggen met een half uur zo dicht op elkaar dat het lijkt alsof er geen warmte overdracht geen meer plaatsvindt.

Misschien kan ik de data efficienter weergeven maar ik heb mijn data pas sinds 12uur ingeregeld. Still learning!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-03 21:46
De Tr en Ta stijgen ook veel te snel. Inderdad te weinig afgifte.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Naalroc schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:21:
Had dat maar gezegd, ik heb er 1 liggen, nieuw, die ik niet ga gebruiken.....
Ik wist niet dat je er eentje in de aanbieding had...
Waarom gebruik je die sensor eigenlijk niet? Ik heb die sensor om twee redenen besteld:
Ten eerste om hiermee de adaptieve temperatuurregeling te kunnen testen, dus zonder WAR. Ben eigenlijk erg benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.
En ten tweede omdat ik, als ik wel met WAR ga werken, d.m.v. die sensor op de WP (en via Melcloud) kan zien hoe warm het binnen is. Dit omdat ik dan een hier veelgenoemde Panasonic thermostaat ga gebruiken, die wel een kleine hysterese heeft.

Maar wellicht maak ik hier een denkfout (door onervarenheid)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Robindd
Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

Even wat eerste cijfers vanaf vanmiddag 12u. Hier zit een run in van SWW en zojuist na het douche/bad rondje is er een nieuwe run gestart.

[Afbeelding]
Op zijn diepte punt rond 16:30 is de temp 44,9 en is de hysterese van 7 graden bereikt. De WP gaat 'proberen' te verwarmen naar 52 graden (setpoint). Rond 17:00 is de temp +/- 50 graden en dit zet door tot 19:30. Hier gaan we douchen en zakt logischerwijs de temp weer.

Aanvoer:
[Afbeelding]
De temp stijgt van 26 graden (ivm verwarming) naar 56,9 graden en draait daar stabiel op 18:20. Dan zakt de aanvoer terug naar 46,9. Daarna douchen en zakt de aanvoer terug.

Retour:
[Afbeelding]

De aanvoer en retour liggen met een half uur zo dicht op elkaar dat het lijkt alsof er geen warmte overdracht geen meer plaatsvindt.

Misschien kan ik de data efficienter weergeven maar ik heb mijn data pas sinds 12uur ingeregeld. Still learning!
Om 18:20 ongeveer stopt de buiten unit zo te zien? Blijft je pomp dan draaien?
Ta en Tr wordt gemeten in je binnen uit, dus ik begrijp niet zo goed waarom de duik tijdens het douchen direct zo grote duik in deze waarden weergeeft. Maar ben ook niet de slimste WP kenner hier :+
Heb het idee dat je pomp blijft circuleren en de boel zo weer aan het afkoelen is, en de afkoeling onderin je vat (want daar zit je volledig spiraal en je water toevoer) direct wordt doorgegeven omdat je nog aan het pompen bent. Lijkt me dat je dat dal in tank temp. Niet zo hard terug zou moeten zien in je Ta en Tr als er geen water rondgepompt wordt.
Wat is de temp bovenin? Wellicht aardig om eens te proberen ook voor 1 run.
En kun je geen setting veranderen wanneer je element aan springt?
Kun je de flow verlagen? Dan wordt je Dt groter, maar ik twijfel nog even of dat wat toevoegt.
Ik zie dat er bij mij tussen de pomp stand 23l/min en 20l/min van Dt2-3 graden naar Dt van 5 graden gegaan wordt.
Heb je ook nog een e-verbruik grafiek? En wellicht kun je Ta en Tr over elkaar heen plotten?

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-03 19:21
sjimmie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Het betreft hier een all-electric, geen hybride.
mijn huis heeft nog maar 300m3aardgas =2400kWh warmte/jaar nodig van de 2100m3 oorspronkelijk voor verwarming. Dit omdat ik de WP mijn -2C uitschakel en Elga maar 5kW is. Bij een WP met een vermogen van 8KW (Nog op 220v net) is er nog veel minder bijstook nodig wat je eventueel elektrisch zou kunnen doen.

De Elga is maar een klein WPtje en achteraf had ik een zwaardere moeten kiezen. Maar 85% dekking is toch al heel knap.

• Naalroc
Andrehj schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Ik wist niet dat je er eentje in de aanbieding had...
Waarom gebruik je die sensor eigenlijk niet? Ik heb die sensor om twee redenen besteld:
..........
Ik dacht dat ik dan de temp in de woonkamer op de display kon zien, maar dat gaat alleen, als je hem dan ook als kamerthermostaat gaat gebruiken, en dat wil ik dus niet, want ik ben helemaal tevreden met de Siemens kamerthermostaat die ik hiervoor heb.
Ik wil niet naar de binnenunit lopen als ik iets aan de temp., wil veranderen, of de wp aan of uit wil zetten, en dat komt nogal eens voor in de winter, als ik de houtkachel aan heb; dan werkt geen enkele thermostaat goed, omdat de vloer warmte blijft afgeven, terwijl er een "andere" bron voor warmte zorgt. Dus dan wordt de wp voortijdig op uit gezet voor deze ruimte.
(Dat geldt zowel voor het aan en uit zetten van de wp voor de kamer.)
Zodoende; maar ik heb nu in elk geval nog weer een kabeltje liggen tussen de woonkamer en de binnenunit; wie weet waarvoor dat ooit nog nuttig is...
Nu je zegt dat je hem uit Engeland hebt: wordt die wèl geleverd met een kabel met stekkertje?

Naalroc schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:21:
[...]
Nu je zegt dat je hem uit Engeland hebt: wordt die wèl geleverd met een kabel met stekkertje?
Ik heb deze besteld. Het typenummer klopt, ik ben er maar even vanuit gegaan dat ie dan ook past...
https://m.ebay.nl/itm/MIT...E-SENSOR-NEW/114331593495

• overwinteraar
Bo0bz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

[Afbeelding]

Aanvoer:
[Afbeelding]

Retour:
[Afbeelding]

Je Ta stijgt idd wel bizar snel. Komen de waarden die je uit je otgw haalt ook overeen met de waarden op het scherm van je binnenunit?

Paar plaatjes van de afgelopen 24 uur hier:

De 'gewone' run betreft die met piek in Ta en Tr rond 8.30 uur. Ta is dan max 52,9 graden, Tr max 49,1 graden. De SWW (bovenin boiler) loop om 9.00 uur naar max van 52,3 graden, tussen 8.30 en 9.00 uur heeft SWW element dan bijgesprongen. T SWWset is 52 graden.

De lange run daarvoor betreft de poging van WP om vannacht legionella run te draaien. Daar had ik gisteravond niet aan gedacht, de driewegklep dus niet omgezet en stond nog op CV stand. WP kreeg boiler niet op temp en ging na 4 uur uit, omdat de WP Tset niet kon bereiken. SWW element schakelde toen dus niet bij, T SWW was toen 44,1 graden. Het was vanmorgen wel.lekker warm in de kamer (21,9 graden) dat dan weer wel... :P

De grote schommelingen in Ta en Tr vandaag komen ws doordat driewegschakelaar nog in SWW stand staat, de boiler verwarmt het water in de SWW spiraal dus nog, dat pikken de temp sensoren kennelijk op. Zal driewegklep morgen wel weer handmatig terug zetten.

Onze installateur is trouwens nog aan het nadenken wat dit zou kunen zijn. Kennelijk geen gebruikelijke storing... duh... :P

Ik heb wel gezien dat de driewegklep een bruine (fase), blauwe (nul) en zwarte (schakel) draad heeft. Weet iemand van jullie toevallig of de Loria de driewegklep in test modus anders aanstuurt dan bij normale temperatuurregeling? Blijft bijzonder dat ie via test parameter 48 op binnenunit vlekkeloos reageert maar niet als de WP zelfstandig draait. Ergens een regelcircuit kaduuk, ben ik bang...

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Hier een run van mijn altherma hybride warmtepomp met vaste Ta van 28 graden. Temperaturen zijn nu nog op de buis gemeten dus niet van hoge nauwkeurigheid. Maar is hier wat van te zeggen? Ik vind het wel erg lang duren voordat ik reactie zie op de temperatuur in de woonkamer..

https://snapshot.raintank...UT8OU2F4fmEj4LQnyUl9nk43S

Wat is de indruk van de pro's hier over deze run?

De hartelijke groeten van mij!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Japie.G schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:30:
Hier een run van mijn altherma hybride warmtepomp met vaste Ta van 28 graden. Temperaturen zijn nu nog op de buis gemeten dus niet van hoge nauwkeurigheid. Maar is hier wat van te zeggen? Ik vind het wel erg lang duren voordat ik reactie zie op de temperatuur in de woonkamer..

https://snapshot.raintank...UT8OU2F4fmEj4LQnyUl9nk43S

Wat is de indruk van de pro's hier over deze run?
Geen pro maar zo te zien ging de binnentemperatuur omhoog door de buitentemperatuur en niet door je warmtepomp.
28 is ook laag, met deze temperaturen buiten heb ik hier liever hogere Ta en kan ook makkelijk, warmte zat buiten.
Als het rond 0 is zal een Ta van 29-30 en de hele dag lopen prima zijn/gaan.

Edit:
Hij heeft hier een vrije Ta en zie dat hij vrij makkellijk 32-33 haalt nu met dit weer en loopt slechts 20 min per keer.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Woonkamer is 22.0 (21,9-22,3) nu.

[Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 03-10-2020 09:17]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
500 pagina's, @teacher ik voel een nieuw topic ?

• Naalroc

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-03 17:58
@markklok
Dat gaat prima zo bij de voorgevel.
@roelzadh heeft dat ook: een PUHZ-SW100YAA als ik me goed herinner.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

koevlaas2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:30:
500 pagina's, @teacher ik voel een nieuw topic ?
Yes! Maak jij hem?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 124 125 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee