Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 100 Laatste
Acties:
  • 732.971 views

Acties:
  • +49 Henk 'm!
Ik kreeg vandaag van <+:) een geautomatiseerd verstuurde betalingsherinnering van Liander. Ik mag nu voor Eerste Kerstdag o<:) zonder extra incassokosten betalen. Ik denk dat ik dit maar terug ga sturen:

Vandaag, de dag van pakjesavond, ontving ik uw betalingsherinnering (kenmerk xxx) voor de factuur van 24 september 2019 met nummer xxx. Deze factuur heb ik gemotiveerd betwist op 27 september 2019. De reactie hierop van <<bedrijfsjurist>> d.d. 15 oktober 2019 ontwijkt de centrale punten 1 en 2 van deze betwisting. Ik houd deze betwisting dus staande. Een incassoprocedure is derhalve zinloos.

Vanwege de gelegenheid van deze speciale avond nog wel het volgende:

Voor Liander

Die gasaansluiting was wel wat duur
om uit de grond te halen.
Daarom stuurde je een factuur
hopend dat ík die zou betalen.

Ik deed dat niet, en ook met recht
geen grond om mij te laten dokken;
de commissie heeft allang het pleit beslecht
dus stop nu eens met mokken.

En toch een briefje in mijn schoen:
"Of ik voor kerstdag wil gireren,
want anders komt incasso langs..."
(je hoopt dat ik ga transpireren).

Liander, nee, zo werkt dat niet
die rekening, die blíjft betwist.
Hoe lang duurt het nog totdat je ziet,
dat je hier tijd en geld verkwist?

De Sint vindt je wel erg hardleers.
Dat wordt zo nog een lange zit,
via een klimaatneutrale stoomboot
naar de kerkers van Madrid.

Sint & Piet

@Ennas, @Erwin_83 en @Stefan118: kom er maar in.

[ Voor 24% gewijzigd door Bram-Bos op 05-12-2019 22:38 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:34

servies

Veni Vidi Servici

Bram-Bos schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:28:
Ik kreeg vandaag van <+:) een geautomatiseerd verstuurde betalingsherinnering van Liander. Ik mag nu voor Eerste Kerstdag o<:) zonder extra incassokosten betalen. Ik denk dat ik dit maar terug ga sturen:

Voor Liander

Daarom stuurde je me maar een factuur

(je hoopt vast dat ik ga transpireren).

Hoe lang duurt het nog tot je het ziet,

Dat wordt zo nog een hele lange zit,

Sint & Piet
Je zou dit eigenlijk echt als antwoord moeten sturen naar Liander...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 13:27

flessuh

Set sail for fail!

Och, ze lezen mee toch :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Ik ben een beetje metrumgevoelig Bram....

Voor Liander

Daarom stuurde je een factuur
hopend dat ík zou betalen.

"Of ik voor kerst wil gireren,
(je hoopt dat ik ga transpireren).

Hoe lang duurt het nog tot je ziet,

Misschien nog een suggestie,
efficiënter en ook beter
is per straat of wijk verwijderen
van jouw leiding en jouw meter

Sint & Piet

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24

Voor Liander

Daarom stuurde je me maar een factuur

(je hoopt vast dat ik ga transpireren).

Hoe lang duurt het nog tot je het ziet,

Sint & Piet

Wat lief van liander. Dus je mag 0 euro betalen zonder extra incasso kosten wat een kado :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Bram-Bos Serieus lezen doen ze toch niet bij Liander en de rekening is al betwist. Een herinnering sturen voor een inhoudelijk betwiste rekening is immers zinloos, wanneer niet op de betwisting in gaat.

Dus: Gewoon versturen. Uit het gedicht blijkt immers duidelijk dat je de rekening nog steeds betwist.

Misschien ondertekenen met "Sint, Piet & Bram Bos"?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jitta
Bram Bos op z'n witte ros?
Ivow85 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:35:
@Bram-Bos Serieus lezen doen ze toch niet bij Liander en de rekening is al betwist. Een herinnering sturen voor een inhoudelijk betwiste rekening is immers zinloos, wanneer niet op de betwisting in gaat.

Dus: Gewoon versturen. Uit het gedicht blijkt immers duidelijk dat je de rekening nog steeds betwist.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:17
Vandaag mijn reactie op de ontvangen mail van Liander dd. 3 december toegevoegd aan mijn dossier

Link: Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 15:22

buz

Ik heb Enexis ook een cadeautje bezorgd vandaag. Mooie betwisting van de factuur, waarbij ik de inhoud van voorbeeldbrief 2b goed voor kon gebruiken, zodat mijn rechtsbijstand (die de mail in cc in de inbox heeft gekregen) direct inhoudelijk kan inlezen. Alle sinten hier bedankt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

}:O

Fijne Sinterklaas allemaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jitta
Beetje teleurstellend dat het niet rijmt....
buz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:41:
Ik heb Enexis ook een cadeautje bezorgd vandaag. Mooie betwisting van de factuur, waarbij ik de inhoud van voorbeeldbrief 2b goed voor kon gebruiken, zodat mijn rechtsbijstand (die de mail in cc in de inbox heeft gekregen) direct inhoudelijk kan inlezen. Alle sinten hier bedankt!

***members only***

}:O

Fijne Sinterklaas allemaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
@buz Heb je hem al verstuurd?
Anders een typo onder 1 lid L: daar staat twee keer het woord “zijn” in een zin, waar er maar één hoort te staan.
Staat denk ik in de brontekst die je hebt gebruikt.

Daarnaast: helemaal onder spreek je over “handelingen”; handiger is “werkzaamheden”

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Ok @Bram-Bos ik ben er in :)

In aanloop van <+:) 5 december werd ik gasloos tot Lianders spijt.
Dat bracht tot op heden alleen maar haat en nijd. })

Liander vindt dat niet lief, en noemt mij eigenlijk een dief. :r
Hierdoor mailden wij veel af, en nu staat mevrouw A.A. helemaal paf.

Onze welgemeende excusses voor het lange wachten,
Dacht je echt van Liander een gepaste reactie te verwachten?
3.6, 2.5.1.12, 5.3, en GE
Alleen hier spamt Liander u mee.

Vraag nou alstublieft verwijdering aan,
Dan is dit hele gedoe na 2 jaar eindelijk van de baan.
Helaas voor hen sta ik in mijn recht,
zelfs de woningcorporatie doet mee in dit gevecht.

Ook de aannemer is een beetje stout. >:)
Voor hem geen snoepgoed maar een zakje zout.
Deze man is van de aarde verdwenen,
Liander is nu alweer aan het wenen. :'(

Hoe lang zal dit geouwehoer nog duren?
Na #dingspiel zal dit alles Liander vast gaan bezuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefan118 op 05-12-2019 18:30 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:54
_/-\o_ _O- mooi werkje @Bram-Bos

Wellicht Sint en Piet van de juridische afdeling laten ondertekenen. Maakt voor Liander niet uit, aangezien ze je proza volgend jaar even vlug door scrollen en dan weer een niks zeggende reactie sturen. :O

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
MeZZiN schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:29:
[...]

Wat lief van liander. Dus je mag 0 euro betalen zonder extra incasso kosten wat een kado :)
Volgens mij is dat gewoon een fop-cadeautje ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Hier ook een brief van Stedin ontvangen, met de mededeling dat ze het dossier overdragen aan de deurwaarder.

Mijn reactie:
Beste Meneer, Mevrouw,

Enkele dagen geleden ontving ik van u een brief waarin u aangeeft dat er op mijn adres een gasaansluiting zonder leveringscontract via een energieleverancier bevindt. Dat is correct. Zoals reeds schriftelijk gecommuniceerd heb ik sinds 1 september 2019 geen ATO gas meer en neem ik ook geen gas meer af.

Zoals bij u bekend zal ik geen opdracht geven tot het verwijderen van de gasaansluiting, omdat ik hiertoe contractueel niet verplicht ben.

Zoals ook eerder aangegeven, indien Stedin het nodig acht werkzaamheden aan haar gasinstallatie uit te voeren, dan zal ik hieraan alle medewerking verlenen, mits hiervoor een afspraak wordt gemaakt. Een deurwaarder is mijns inziens dan ook niet nodig om toegang tot mijn woning te verkrijgen.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• buz

buz

Jitta schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:03:
Beetje teleurstellend dat het niet rijmt....

[...]
Tsja dat was me wel een opgave geweest om het te laten rijmen :o

Aan de andere kant rijmt het ook niet met de wet wat de netbeheerders nu stellen.
Allemaal een zakje zout opsturen? <+:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ivow85 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:35:

Verstuurd. Dossier ge-update. Dank aan @Jitta voor de metrum-suggesties (hoewel mijn metrum-gevoel soms anders tikt). Meer poëzie in de energietransitie!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tripax
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 09:32
tripax schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:10:
[...]

Even een update van mijn kant.
Na versturen van bovenstaande brief richting Bosveld (op 11/11), is het alweer een tijdje stil. Op 21/11, 10 dagen na versturen van de email, kreeg ik ontvangstbevestiging van Bosveld met de melding dat ze binnenkort een reactie zouden sturen.
Nu weer bijna 2 weken later en nog geen reactie ontvangen...

Dossier: tripax in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Deze kreeg ik vandaag binnen van Stedin! Zou dit dan toch het einde van mijn dossier betekenen?
Onderwerp - Stedin: uw dossier is gesloten (ZZZZZ)

Beste meneer, mevrouw XX,

Hierbij bevestigen wij u dat Stedin op yy maart 2019 voor elektriciteit een overeenkomst van uw energieleverancier heeft ontvangen. Het transport van gas naar onderstaand adres hebben wij afgesloten.

Uw gegevens:

...

Weer energie?
Wilt u weer energie op uw adres? Doet u dan het volgende:
• Sluit eerst een overeenkomst af met een energieleverancier;
• Betaal zo spoedig mogelijk eventuele openstaande facturen aan Stedin;
• Betaal zo spoedig mogelijk eventuele openstaande facturen aan onze gerechtsdeurwaarder;
• Voor een aansluitafspraak kunt u op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur contact opnemen met onze Klantenservice via 088 896 39 63.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@tripax: dat zou toch wel een heel sneue manier zijn voor Bosveld en Stedin om zich er uit te miechelen. Ik zou Bosveld maar eens een mailtje sturen: of ze het fatsoen op kunnen brengen om na hun onwaarschijnlijke geblaf van begin november op zijn minst te melden dat ze je dossier hebben gesloten en de zaak weer teruggelegd hebben bij Stedin? En dat je bij uitblijven daarvan overweegt een klacht in te dienen, vanwege
- het kennelijk zonder daadwerkelijke grondslag versturen van deurwaardersbrieven
- het vermengen van de incassorol en de deurwaardersrol (door incassobrief én deurwaardersbrief op dezelfde dag te versturen).
- het delen van adresgegevens van anderen door een deel van een dagvaarding te kopiëren in een mail aan jou.

Zie ook https://www.kbvg.nl/6387/...ring/klachtprocedure.html voor de procedure

[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 06-12-2019 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@tripax als dat het is: Van harte gefeliciteerd.

En inderdaad een sneue vertoning dat niet fatsoenlijk medegedeeld wordt dat:
- Stedin ten onrecht Bosveld heeft ingeschakeld
- Bosveld het dossier hierom sluit
- Stedin zelf het dossier ook heeft gesloten.

Je kunt tegen beide partijen diverse gegronde klachten indienen. In de hoop dat ze ooit eens worden aangepakt voor hun wanpraktijken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Een simpel excuusje is te veel gevraagd voor ze en ze willen natuurlijk niet toegeven dat ze fout zitten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:41:
@Ep Woody: De zin in die brief van Enexis luidt: "Afsluiten kan maximaal € 773,06 kosten. Voor heraansluiten krijgt u een rekening van maximaal € 603,52." en jij maakt er van: " In uw brief schrijft u dat afsluiten maximaal € 773,06 kost, maar dat de bewoners alleen een rekening krijgen bij heraansluiting, van maximaal € 603,52." Dat is een beetje vals natuurlijk...
Zou je het niet gewoon bij de feiten houden: "In uw brief schrijft u weliswaar dat afsluiten maximaal € 773,06 kost, maar uw tekst suggereert vervolgens dat de bewoners alléén daadwerkelijk een rekening krijgen bij heraansluiting, van maximaal € 603,52."
verder OK
Nou vals is het niet, gewoon de meest voordelige, geldige, interpretatie voor de consument...
Daar heb je als consument recht op.
JeroenE schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:49:
[...]
Wellicht heb ik het gemist, maar waarom denk je nu dat afsluiten gratis is? In de brief die je hebt gepost in Ep Woody in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" staat toch dat zowel afsluiten als heraansluiten geld kost? Dat beide andere maximale kosten hebben kan natuurlijk prima.

Of begrijp ik nu niet wat je wil bewerkstelligen?

Eidt: juist, wat @Bram-Bos dus ook al schreef :o
Ep Woody schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:59:
[...]
Omdat er in de brief nergens vermeld staat dat afsluiten mij geld kost. Enkel dat er een rekening gestuurd wordt zodra er wordt heraangesloten. Iets wat, op basis van de wetgeving, AV, ATO, op initiatief van de netbeheerder logisch is.

@Bram-Bos Je hebt gelijk, het staat er wat slinks omschreven. Zat ook te stoeien met de juiste wijze van bewoorden van die zin. Aangezien dit wel is hoe je als ontvanger deze zin zou moeten lezen.
Dit dus.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderkruger
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08-2023
Ik heb deze thread en de voorgaande met veel interesse gevolgd. Ik heb een vergelijkbare, maar volgens mij nieuwe situatie.

In Mei 2018 heb ik een nieuwbouwwoning betrokken. Tijdens de bouw heb ik aan de bouwer aangegeven dat ik geen gas in de woning wilde, maar volgens de bouwer waren zij volgens het Bouwbesluit verplicht om dit toch aan te leggen.

Ik heb de woning toen laten opleveren zonder CV-ketel en heb er een warmtepomp in laten zetten. Vervolgens heb ik een leveringscontract voor alléén stroom afgesloten. Ik ben dus ook nooit een ATO voor gas aangegaan. In de bevestigingsbrief van de energieleverancier staat ook netjes alleen informatie over de levering van stroom.

Vandaag kreeg ik de welbekende brief van Liander met de 3 opties: gas afnemen, verwijderen à € 687 of afsluiten à € 121 waarna een jaar later alsnog € 687 voor verwijderen wordt gerekend.

Ik vroeg me natuurlijk al af waarom Liander nu pas met deze brief komt. Na een telefoontje met Liander blijkt dat de bouwer van 8 Maart 2018 (dus vóór oplevering) tot 4 December 2019 een contract voor gas had. Ze hebben natuurlijk voor de hele straat gas afgenomen tijdens de bouw om de boel te testen en omdat ik het contract niet heb overgenomen bij het betrekken van de woning, hebben ze het misschien pas later ontdekt en eergisteren opgezegd. Dit om wat context te geven, ik geloof niet dat het enige invloed heeft op mijn geval.

Ik heb de uitspraken van de GE gezien en het lijkt mij dat de grondslag voor het in rekening brengen van kosten telkens bestaat uit de noodzakelijke handelingen die Liander moet uitvoeren om opzegging van de ATO uit te voeren. Maar in mijn geval is er helemaal geen ATO opgezegd. Ik heb nooit gas gebruikt.

Ik vraag mij nu af wat ik het beste kan doen. Meteen aangetekende brieven gaan sturen waarin ik de jurispridentie van de GE gebruik en duidelijk uiteenzet wat mijn positie is? Of liever afwachten tot Liander lelijk gaat doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gewoon reageren met de mededeling dat je op dit adres nooit een ATO voor gas hebt gehad en dat je die ook nooit zult aangaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47
Is dit niet de situatie waar ze om een koopovereenkomst gaan vragen en dat het dan ok is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@sanderkruger: Wat @Ivow85 zegt. Je hebt nooit een ATO gehad voor gas, en dat moet genoeg zijn. En vooral niet dit soort rederingen gaan ophangen
Ik heb de uitspraken van de GE gezien en het lijkt mij dat de grondslag voor het in rekening brengen van kosten telkens bestaat uit de noodzakelijke handelingen die Liander moet uitvoeren om opzegging van de ATO uit te voeren.
De GE heeft een heel specifieke interpretatie gegeven van die noodzakelijke handelingen in artikel 3.6, die volgens ons niet kán kloppen als je naar de tekst kijkt, maar Liander gaat daar op dit moment mee aan de haal alsof het het woord van het Opperwezen is.
Basekid schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:18:
Is dit niet de situatie waar ze om een koopovereenkomst gaan vragen en dat het dan ok is?
Nee, want kennelijk liep er een gasleveringscontract op die aansluiting (op naam van de aannemer?) door nadat de koop allang was afgerond. Dat maakt deze zaak weer wat anders dan een normale verhuizing (Route E).

[ Voor 24% gewijzigd door Bram-Bos op 06-12-2019 21:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Deze week brief 2 van Liander gekregen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gki8Ptng5gbwZHfd49TcjIcG/thumb.jpg
Even denken of (een gemodificeerde) antwoordbrief 1b passend is, of helemaal niet reageren. Kan uit de hier gepubliceerde dossiers zo gauw niet destilleren of dat laatste ook een 'route' is.
Dossier bijgewerkt: Karelprior in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door Karelprior op 06-12-2019 22:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnBr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
Karelprior schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:02:
Deze week brief 2 van Liander gekregen: [Afbeelding]
Even denken of (een gemodificeerde) antwoordbrief 1b passend is, of helemaal niet reageren. Kan uit de hier gepubliceerde dossiers zo gauw niet destilleren of dat laatste ook een 'route' is.
Dossier bijgewerkt: Karelprior in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Niet reageren is wat ik heb gedaan. Het is hier al bijna een jaar oorverdovend stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ep Woody schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:47:
Enexis is vlot, ze hebben nu al met een standaard brief op mijn niet standaard email, gereageerd.
[...]
Geen van de punten die ik benoemd heb in mijn reactie worden aangehaald.

Lekker bezig!
"Uw standaard brief is geen antwoord op mijn inhoudelijke brief.
Nadat ik van u een daadwerkelijk inhoudelijke reactie heb ontvangen,
zal ik weer zinnig op u kunnen reageren. Tot ik die heb ontvangen wacht ik af."
alaintje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:12:
Zojuist eigenaar van een bedrijvenpand met woning.
Alle aansluitingen dubbel uitgevoerd (gwl). Nu wil ik in het bedrijvenpand natuurlijk helemaal geen gas meer. Stroom wil ik tzt ook van af en gewoon achter een meter plaatsen van de woning (eenmalige vaste, er lopen voor zoover ik weet 3+1 fase het pand in).
Nu schiet mij te binnen dat ik niet weet welke gas aansluiting er op het bedrijfspand zit, ik hoop een 'normale'...

Vanavond maar even dit topic doorlezen en hier werk van maken. Ik heb momenteel nog 0 stappen gezet richting enexis (ook geen nieuw stroom of gas afgesloten natuurlijk).
De woning daar loopt het gas en stroom nog gewoon door.
Een extra electra aansluiting van wederom 3x25A is veel goedkoper dan een zwaardere aansluiting.
Hou dat in gedachte. (Kan electra wel alleen verzegeld worden?)
Hou ook in het oog dat consumenten bescherming niet zondermeer ook op bedrijven van toepassing is.
Wie is de eigenaar van het bedrijfSpand? Of toch meervoud?

Wel zou je met zonnepanelen via een tussenmeter je bedrijf je privé productie kunnen laten kopen...
Mooi toevoeging voor Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
ronjansen87 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:29:
[...]
Als nieuwe eigenaar hoef je verder niet ingewikkeld te doen. Je hebt immers nooit een ATO/overeenkomst voor die gasaansluiting gehad. Ik meen dat Enexis inmiddels ook het Liander beleid hierin volgt. Dan kan je ze gewoon even bellen, uitleggen dat je de nieuwe eigenaar van het pand bent en niet van plan bent gas te gebruiken. Dan wordt nadat je het koopcontract hebt overlegd de aansluiting gratis verwijderd.
Maar pas op of dat ook op een bedrijfspand van toepassing is.
tripax schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:14:
[...]
Deze kreeg ik vandaag binnen van Stedin! Zou dit dan toch het einde van mijn dossier betekenen?
[...]
Onderwerp - Stedin: uw dossier is gesloten (ZZZZZ)
[...]
Weer energie?
Wilt u weer energie op uw adres? Doet u dan het volgende:
• Sluit eerst een overeenkomst af met een energieleverancier;
Betaal zo spoedig mogelijk eventuele openstaande facturen aan Stedin;
• Betaal zo spoedig mogelijk eventuele openstaande facturen aan onze gerechtsdeurwaarder;

• Voor een aansluitafspraak kunt u op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur contact opnemen met onze Klantenservice via 088 896 39 63.
Ik zou ook nog even een verklaring van ze eisen dat je ze niets schuldig bent. Voor de zekerheid.
Buiten de (nog) in te dienen klachten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Karelprior schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:02:
Deze week brief 2 van Liander gekregen: [Afbeelding]
Ik dacht even dat dat A.I. bij "directeur klant en markt A.I." voor Artificial Intelligence stond. :+
Dat zou dat vreemde gedoe van de netbeheerders deels verklaren. :X
Maar het staat natuurlijk voor Ad Interim. Zouden de ratten het schip verlaten? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
sanderkruger schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:09:
Ik heb deze thread en de voorgaande met veel interesse gevolgd. Ik heb een vergelijkbare, maar volgens mij nieuwe situatie.

In Mei 2018 heb ik een nieuwbouwwoning betrokken. Tijdens de bouw heb ik aan de bouwer aangegeven dat ik geen gas in de woning wilde, maar volgens de bouwer waren zij volgens het Bouwbesluit verplicht om dit toch aan te leggen.

Ik heb de woning toen laten opleveren zonder CV-ketel en heb er een warmtepomp in laten zetten. Vervolgens heb ik een leveringscontract voor alléén stroom afgesloten. Ik ben dus ook nooit een ATO voor gas aangegaan. In de bevestigingsbrief van de energieleverancier staat ook netjes alleen informatie over de levering van stroom.

Vandaag kreeg ik de welbekende brief van Liander met de 3 opties: gas afnemen, verwijderen à € 687 of afsluiten à € 121 waarna een jaar later alsnog € 687 voor verwijderen wordt gerekend.

Ik vroeg me natuurlijk al af waarom Liander nu pas met deze brief komt. Na een telefoontje met Liander blijkt dat de bouwer van 8 Maart 2018 (dus vóór oplevering) tot 4 December 2019 een contract voor gas had. Ze hebben natuurlijk voor de hele straat gas afgenomen tijdens de bouw om de boel te testen en omdat ik het contract niet heb overgenomen bij het betrekken van de woning, hebben ze het misschien pas later ontdekt en eergisteren opgezegd. Dit om wat context te geven, ik geloof niet dat het enige invloed heeft op mijn geval.

Ik heb de uitspraken van de GE gezien en het lijkt mij dat de grondslag voor het in rekening brengen van kosten telkens bestaat uit de noodzakelijke handelingen die Liander moet uitvoeren om opzegging van de ATO uit te voeren. Maar in mijn geval is er helemaal geen ATO opgezegd. Ik heb nooit gas gebruikt.

Ik vraag mij nu af wat ik het beste kan doen. Meteen aangetekende brieven gaan sturen waarin ik de jurispridentie van de GE gebruik en duidelijk uiteenzet wat mijn positie is? Of liever afwachten tot Liander lelijk gaat doen?
Heb ik ook met mijn bedrijfspand icm Stedin.
Tot nu toe slechts het standaard gezever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
onetime schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 02:14:

[...]

Een extra electra aansluiting van wederom 3x25A is veel goedkoper dan een zwaardere aansluiting.
Hou dat in gedachte. (Kan electra wel alleen verzegeld worden?)
Hou ook in het oog dat consumenten bescherming niet zondermeer ook op bedrijven van toepassing is.
Wie is de eigenaar van het bedrijfSpand? Of toch meervoud?

Wel zou je met zonnepanelen via een tussenmeter je bedrijf je privé productie kunnen laten kopen...
Mooi toevoeging voor Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

[...]

Maar pas op of dat ook op een bedrijfspand van toepassing is.

[...]

Ik zou ook nog even een verklaring van ze eisen dat je ze niets schuldig bent. Voor de zekerheid.
Buiten de (nog) in te dienen klachten.
Bedankt voor je antwoord. Hoe bedoel je een extra aansluiting?
Als er nu 3x15 en 1x25A zit kan ik die 1x25 toch weg halen en van die 3x15 naar 3x25 A gaan. Daar verwacht ik toch meer dan genoeg aan te hebben. Mocht ik meer nodig hebben is het idd beter om die ene losse groep naar 40A te brengen.

Ik ga vanmiddag nog het een en ander uitzoeken of er een bedrijfsaansluiting op zit of dot particulier is.
Maar denk dat het beter is als ik alle communicatie met enexis vermijd tot zij bij mij komen voor voornamelijk het gas?
Ik heb van de week stroom afgesloten op deze locatie bij greenchoice, dus zal ook eens kijken waar zij mee komen.
Het betreft trouwens één bedrijfspand (met bovenwoning, zoals het volgens het kadaster staat omschreven).

Dit topic ging over gas, maar alsnog bedankt :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 23:11
Naar aanleiding van de jaarlijkse, te forse, voorschot verhoging door mijn warmte leverancier ging ik op zoek naar de tarieven voor 2020. Helaas worden die door de ACM pas rond 22-12-2019 gepubliceerd (lekker op tijd zeg maar:( ).
Ik kwam op de site van ACM onder de kop "Hoe kan ik een aansluiting op een warmtenet krijgen of opzeggen?" wel het volgende tegen:
Hoe zeg ik mijn aansluiting op?

Hebt u een alternatief gevonden voor uw aansluiting op een warmtenet? Laat u bijvoorbeeld uw eigen warmtepomp installeren? Of kiest u voor elektrische verwarming? U kunt uw aansluiting opzeggen. Daarvoor gelden wel een aantal voorwaarden.

Hebt u na 1 juli 2019 een warmteovereenkomst gesloten? Dan kunt u meestal opzeggen. Maar niet wanneer het technisch niet kan. Of als het nadelig is voor andere gebruikers. Dat moet uw leverancier kunnen uitleggen.

De ACM stelt vanaf 2020 maximumtarieven vast voor het laten afsluiten van de warmteaansluiting. Beëindigt u de leveringsovereenkomst? Dan krijgt u een eindafrekening over uw laatste verbruik. Kijk voor meer informatie over het opzeggen van de aansluiting in uw warmteovereenkomst. Of in de algemene voorwaarden van de overeenkomst met uw warmteleverancier.
Dit zou wel eens een "mooie" indicatie kunnen zijn voor wat de ACM als een "redelijk" afsluit tarief beschouwd.

Ook mooi dat de leverancier moet kunnen uitleggen waarom je niet afgesloten kan worden. Wel jammer dat nadelige gevolgen voor andere gebruikers een reden zijn. Ik zie ze al komen: De vaste kosten gedeeld door het aantal aansluitingen minus één is hoger als de vaste kosten gedeeld door het aantal aansluitingen. Dus kunnen we u niet afsluiten . . . .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Dronium: warmteleverantie en gasleverantie zijn wel verschillend georganiseerd. Bij warmtelevering is de leverancier ook degene die de transportinfrastructuur beheert (en daarvoor geld incasseert), bij gas en elektriciteit is dat uit elkaar getrokken. Bovendien was de uitgangssituatie bij warmtelevering al dat er contractueel belemmeringen waren opgenomen om afscheid te nemen, terwijl dat bij gasleverantie niet zo is.

Dat maakt die twee m.i. wat onvergelijkbaar. Om een afsluitvergoeding te kunnen vragen bij beëindiging van de ATO zal Den Haag op zijn minst de Gaswet moeten veranderen, en ik denk nog wel meer. Niet voor niks had Wiebes het vorige week over 'puzzelen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alaintje schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:39:
[...] Bedankt voor je antwoord. Hoe bedoel je een extra aansluiting?
Als er nu 3x15 en 1x25A zit kan ik die 1x25 toch weg halen en van die 3x15 naar 3x25 A gaan. Daar verwacht ik toch meer dan genoeg aan te hebben. Mocht ik meer nodig hebben is het idd beter om die ene losse groep naar 40A te brengen.

Ik ga vanmiddag nog het een en ander uitzoeken of er een bedrijfsaansluiting op zit of dot particulier is.
Maar denk dat het beter is als ik alle communicatie met enexis vermijd tot zij bij mij komen voor voornamelijk het gas?
Ik heb van de week stroom afgesloten op deze locatie bij greenchoice, dus zal ook eens kijken waar zij mee komen.
Het betreft trouwens één bedrijfspand (met bovenwoning, zoals het volgens het kadaster staat omschreven).

Dit topic ging over gas, maar alsnog bedankt :p .
Extra: 2x 3x25A (of 2x 1x 25A / 35A) is veel goedkoper dan 1x 3x35A of hoger. Scheelt paar honderd euro per jaar als je toch meer nodig hebt. Denk aan paar e-auto's laden. Dus weet goed dat je genoeg hebt aan 3x 25A als je opzegt. 3x 15A zou dan 3x 16A zijn, maar niet als hoofdzekering. (hoofdzekeringen: 1x 6/10/25/35/40A 3x 25/35/40/50/63/80A ...)

Zorg dat je als consument met de netbeheerders blijft communiceren als je iets van ze hoort. Dan zou je (hopelijk) gewoon het stroomschema van Bram uit de openingspost moeten kunnen volgen.

@Dronium Ook daar zou je toch gratis van je contract af moeten kunnen? Het was meerdere mensen toch gelukt? Tenzij al opgenomen in het contract als je er aan begint. Dan niet doen dus.[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 23:11
onetime schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:50:
[...]

@Dronium Ook daar zou je toch gratis van je contract af moeten kunnen? Het was meerdere mensen toch gelukt? Tenzij al opgenomen in het contract als je er aan begint. Dan niet doen dus.
Mogelijk hebben de warmtenetbeheerders voor elkaar gekregen wat de gasnetbeheerders (nog) niet gelukt is?

Het gaat uiteindelijk om het standpunt van ACM ten opzichte van de eventuele kosten voor de gebruiker bij het beëindigen van een nuts contract. Dat bij het warmtenet de beheerder ook de warmteleverancier is zou daar geen verschil mogen maken.
Rond 22 december weten we mogelijk meer, dan komen de nieuwe tarieven. Hopelijk met een duidelijkere omschrijving.

offtopic:
Ik maak al 20+ jaar gebruik van stadsverwarming, Q2 2020 ga ik in naar mijn nieuwbouw woning verhuizen -> geen stadsverwarming, geen gas!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Geander
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-11-2024
O, kom maar eens kijken wat ik in mijn schoentje vind

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tY9gGTz/IMG-20191207-0001.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-07 08:23
@Geander Snel betalen, want anders gaan ze je echt niet heraansluiten!

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Geander: je weet wat je te doen staat. Inspiratie via de links in het Overzicht Tweakers werkzaamheden en facturen
L.S.

Op 7 december 2019 ontving ik van u een factuur (met nummer xxx) voor het buiten bedrijf stellen van uw gasaansluiting bij mij binnen. Ik betwist deze factuur. Deze werkzaamheden hebben plaatsgevonden op initiatief van Enexis, aan een gasaansluiting die van Enexis is. Ik heb Enexis daar alle gelegenheid toe gegeven, maar ik ben er eerder al tamelijk expliciet over geweest dat deze werkzaamheden niet in mijn opdracht geschieden.

Zoals eerder ook al aangegeven is er geen grondslag voor het in rekening brengen van deze kosten als ik daar geen opdracht toe geef. De inmiddels reeds lang beëindigde Aansluit- en Transportovereenkomst geeft daar geen grond voor, en ook de Tarievencode Gas (artikel 2.5.1.12) schept voor mij geen betalingsverplichtingen. Zie verder onze eerdere correspondentie hierover.

Met vriendelijke groet,

@Geander

[ Voor 80% gewijzigd door Bram-Bos op 07-12-2019 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buz

buz

Geander schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:33:
O, kom maar eens kijken wat ik in mijn schoentje vind
Hé, die komt me bekend voor (helaas). Ik zit net een paar dagen voor je aan.

Ze kunnen hem wel aan mijn betwistbrief vastnieten.

Ze blijven wel volhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geander
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-11-2024
Bram-Bos schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:25:
@Geander: je weet wat je te doen staat.

[...]
Je voorstel maar weer letterlijk overgenomen, lekker kort en bondig

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vorige week vrijdag stond op Energeia het bericht (dat al eerder is gepost) dat "Het gelijk verdelen van de afsluitkosten voor een gasaansluiting tussen netbeheerders en huishoudens vertraging oploopt. Toezichthouder ACM zegt dat het niet binnen de huidige wet- en regelgeving past. Dat zei minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) afgelopen donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer."

Het verslag van het AO waarin Wiebes dit meldde is inmiddels beschikbaar.

Tom van der Lee (GL)
Ik kom weer even op het afsluiten van gas en de afsluitkosten. Er is een motie van mij aangenomen. Al voor de zomer is er een voorstel neergelegd bij de ACM. Er is nog steeds geen helderheid over wat de ACM daarvan vindt. Ik vind het wel heel erg lang duren. Kan dat niet versneld worden? Ik krijg echt iedere week, soms bijna iedere dag, een mail waarin gevraagd wordt: hoe staat het daarmee?
Eric Wiebes (Minister van EZK)
Dan kom ik bij de heer Van der Lee. Over de afsluitkosten is nog geen helderheid, zegt hij. Dat klopt ook. Ik ben begonnen met het uitvoeren van die motie. De fiftyfifty heb ik als zeer sympathiek beoordeeld. Ik heb hem ook laten weten dat ik de mij toegeworpen reddingsboei erg waardeerde. Soms is het Hollands Midden een keurige manier om aan iets tegemoet te komen. Maar de ACM heeft mij onlangs geïnformeerd dat zij op basis van het huidige juridische kader op het standpunt staat dat dat voorstel niet vastgesteld kan worden. Dat betekent dat ik nu de mogelijkheden aan het bekijken ben om wet- en regelgeving aan te passen zodat ik de motie kan uitvoeren. Dat zou mogelijk kunnen via wijziging van de ministeriële regeling over tariefstructuren, maar ik ben daarover aan het puzzelen en ga de Kamer binnenkort per brief laten weten hoe ik uitvoering wil geven aan deze motie. We zijn een beschaafd en mooi maar ook heel complex land. Het klonk zo mooi, die fiftyfifty! Bij dezen de loftoezwaaiing nog een keer.
Tom van der Lee (GL)
Dank, voorzitter. Dank aan de minister voor de beantwoording. Ik ben blij met de woorden die hij sprak over transparantie en het publiek maken van die congestieonderzoeken. Ik ben teleurgesteld over de conclusie van de ACM. Ik dacht: eindelijk regelen we wat. Maar nu blijkt dit toch weer nog veel taaier te zijn. Ik vind het ook wel jammer dat ik het op deze manier te horen krijg en niet eerder heb gehoord. Ik hoop dat die oplossing er snel komt.
Noot: Wiebes lijkt te denken aan een geitenpaadje via de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas.

[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 26-04-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ze zijn bij ons in de straat bezig met de waterleidingen. Dit zou een ideaal moment voor Enexis zijn om mijn gasaansluiting geheel te verwijderen... Maar ik heb nog nooit contact gehad met Enexis, en wil ook geen slapende honden wakker maken...

@Bram-Bos je dikgedrukte stuk dat de ACM geen wettelijk kader ziet is een enorme opsteker! Mee te nemen in #dingspiel?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 13:27

flessuh

Set sail for fail!

Alleen is het dus wel zo dat als de minister een prijzenstructuur doorvoert, de netbeheerders weer een extra stok hebben om mee te slaan

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
DropjesLover schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:51:
@Bram-Bos je dikgedrukte stuk dat de ACM geen wettelijk kader ziet is een enorme opsteker! Mee te nemen in #dingspiel?
Voor #dingspiel is het te laat, maar het kan wel een indicatie zijn dat de ACM hetzelfde ziet als wat wij zien: dat er momenteel geen juridische basis is om de consument überhaupt te laten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@flessuh: ook die Ministeriële regeling moet passen binnen het kader van de Gaswet (artikel 12a). En mijn vermoeden is dat de ACM net als wij heeft geconcludeerd dat de Gaswet niet voorziet in het vaststellen van tariefstructuren (laat staan tarieven zelf) voor verwijder-werkzaamheden, waardoor dergelijke tariefstructuren dus ook niet opgenomen kunnen worden in de Tarievencode Gas. Het 50/50 voorstel deed dat wel door de helft bij alle netgebruikers in rekening te brengen (via het periodieke aansluittarief), en de andere helft bij de 'voormalige' aangeslotene. Het zal dus nog wel wat creativiteit vergen bij de Minister.

@DropjesLover: alle processtappen in #dingspiel hebben al plaatsgevonden. Ik vermoed eerder dat #dingspiel invloed op deze discussie gaat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fijn te vernemen dat ACM onze lezing van de Gaswet (en wellicht Europees consumentenrecht) nu wel degelijk lijkt te ondersteunen.

Laten we hopen dat #Dingspiel een kerstcadeautje wordt en niet nogmaals wordt uitgesteld. En laten we hopen dat de rechter zich uitgebreid uitlaat over een groot deel van de aangedragen argumenten. Zodat de uitspraak ook echt breed inzetbaar is als jurisprudentie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
flessuh schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:57:
Alleen is het dus wel zo dat als de minister een prijzenstructuur doorvoert, de netbeheerders weer een extra stok hebben om mee te slaan
Duidelijk is nu in elk geval dat zulke wijzigingen door de ACM getoetst worden aan overige wetgeving, waaronder de Gaswet en wellicht fundamentele consumentenrechten. #Dingspiel kan, wanneer dat in ons voordeel uitpakt, ook een grote eye-opener zijn voor de politiek: namelijk dat er bij opzegging van een overeenkomst helemaal geen kosten voor de (voormalige) afnemer mogen zijn. En dat er voor zo gewenste 'eerlijke verdeling van de kosten' toch echt een andere richting gekozen moet worden.

De politiek zit nu in een tunnelvisie, gevoed door de lobby van de netbeheerders. Duidelijkheid over de werkelijke juridische situatie waarin de gasaansluitingen zich bevinden (eigendom van en volledige verantwoordelijkheid van de netbeheerders), kan misschien de tunnelvisie doorbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huupke
  • Laatst online: 19-08 20:25
Inmiddels de derde brief gehad van Enexis: 'Kosten werkzaamheden gasaansluiting'.
Kosten werkzaamheden gasaansluiting
Kosten werkzaamheden gasaansluiting p2

Dossier update

Dit was mijn laatste email:
Ik ontving op 26-10-2019 een brief van u op mijn adres, waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres (mijn recent aangekochte woning) geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit willen hebben, want ik heb nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan. Essent heeft mij ten onrechte aangemeld voor de levering van gas op dit adres maar dit is inmiddels ongedaan gemaakt.

De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.
Ze gaan amper in op mijn brief (#3 uit de voorbeeldbrieven) en voordat ik kon reageren had ik al een monteur aan de telefoon die op de stoep stond om af te sluiten wat later dus een slotje betekende. Ik werk nog aan een reactie brief #4 dus tips zijn welkom.

[ Voor 63% gewijzigd door Huupke op 09-12-2019 11:16 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 12-09 18:33
De politiek zit nu in een tunnelvisie, gevoed door de lobby van de netbeheerders. Duidelijkheid over de werkelijke juridische situatie waarin de gasaansluitingen zich bevinden (eigendom van en volledige verantwoordelijkheid van de netbeheerders), kan misschien de tunnelvisie doorbreken.
Misschien wordt het dan tijd dat wij een tegen actie gaan opzetten. Als de politiek ergens bang voor is, is het wel de kiezer.
Wordt eens tijd dat we die politici eens gaan opvoeden ;)
Ze gaan amper in op mijn brief
Dat is redelijk standaard. Gewoon Enexis hun ding laten doen en de rekening betwisten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Cable_boy: lastig dat Essent die onterecht afgesloten gasleveringsovereenkomst dus pas per 2-10 weer heeft beëindigd. Maar Enexis maakt zich er in de brief ook wel weer makkelijk vanaf, want Essent handelt ook namens Enexis, en is de tussenpersoon geweest in het afsluiten van die ATO. Nu Essent zélf heeft erkend dat het leveringscontract voor gas onterecht is afgesloten, is het ook volstrekt logisch dat de ATO die Essent namens jou met Enexis heeft afgesloten óók onterecht is afgesloten.
Dat zou dan mijn primaire verweer naar Enexis zijn.

Secundair geldt onze basale argumentatie: ook als je wél terecht een ATO zou hebben afgesloten, is er nog geen grond om kosten in rekening te brengen voor slotje of verwijdering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Cable_boy de dag dat netbeheerders wel daadwerkelijk inhoudelijk reageren op brieven, mag de boeken in gaan als de dag waarop een nieuw wereldwonder heeft plaatsgevonden.

Gewoon melden dat jij geen enkele zeggenschap hebt over de gasaansluiting en dat je het derhalve aan Enexis als enige verantwoordelijke over laat om de juiste beslissingen te nemen ten aanzien van haar eigendommen en wettelijke verantwoordelijkheden jegens die eigendommen. Uiteraard komen de eventuele kosten als gevolg van zo'n beslissing volledig voor rekening van de verantwoordelijke rechtmatige eigenaar van de gasaansluiting.

Tot slot meld je dat Enexis nu en in de toekomst van harte welkom is voor het verrichten van werkzaamheden aan haar eigendommen, mits daarvoor een afspraak wordt gemaakt conform de Aansluit en Transportcode art 4.1.2.5 en 4.1.2.6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Ik woon inmiddels sinds eind augustus in mijn nieuwe woning, waar we meteen na de verhuizing een warmtepomp geplaatst hebben. Gaskraan direct na de overdracht dichtgedraaid, alleen stroom aangevraagd, en that's it. Ik had verwacht binnen enkele weken wel een bericht te ontvangen van Liander, maar tot nog toe heb ik helemaal niks gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@SonataArctica mogelijk heeft de vorige eigenaar van de woning niet expliciet zijn energiecontracten voor je nieuwe woning opgezegd. Meestal maakt dat niets uit: wanneer de nieuwe bewoners zich aanmelden bij een energieleverancier, worden de oude nog lopende contracten automatisch opgezegd. Maar nu jij geen nieuw contract hebt voor gas, is het oude contract niet automatisch beëindigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonataArctica
Ivow85 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:20:
@SonataArctica mogelijk heeft de vorige eigenaar van de woning niet expliciet zijn energiecontracten voor je nieuwe woning opgezegd. Meestal maakt dat niets uit: wanneer de nieuwe bewoners zich aanmelden bij een energieleverancier, worden de oude nog lopende contracten automatisch opgezegd. Maar nu jij geen nieuw contract hebt voor gas, is het oude contract niet automatisch beëindigd.
Oh dat zou zomaar kunnen inderdaad. Het heeft me ook de nodige moeite gekost om mijn Ziggo abonnement om te zetten omdat die van de oude bewoner (man is in de 70) over te zetten. Ah well, gaan we vast vanzelf meer over horen dan in de toekomst, tot nu toe is het in ieder geval lekker rustig vanuit Liander :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:17
Nieuwe ontwikkeling:

Vandaag gebeld door een onderaannemer met de mededeling dat ik opdracht heb gegeven voor het bevestigen van een slotje. De onderaannemer heel duidelijk gemaakt dat ik hiervoor geen opdracht heb gegeven maar dat ze welkom zijn om onderhoud te plegen. Afspraak is gemaakt.

Is het verstandig om Enexis nog maar een keer te mailen?

Mijn dossier tot nog toe:

17-07 ATO opgezegd via Energie Leverancier (telefonisch en bevestiging per mail er achteraan gestuurd)
25-07 Eerste standaard brief van Enexis ontvangen (was op vakantie)
06-08 Eerste reactie terug naar Enexis
L.S. / Geachte heer/mevrouw, Ik heb van een u brief mogen ontvangen met dag tekeningn 25-07-2019 helaas was ik toen op vakantie en heb ik nog niet eerder de mogelijkheid gehad om te reageren. In de brief waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten. Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 17-07-2019 opgezegd bij Powerpeers. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Powerpeers gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Aangezien er inmiddels tien werkdagen verstreken zijn sinds de opzegging van de ATO, en u alle gelegenheid heeft gehad de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst, is de ATO inmiddels ook beëindigd. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
07-08 Reactie terug van Enexis:
U vraagt ons eventuele werkzaamheden die wij nodig achten kosteloos uit te voeren. Graag informeer ik u hierover.
In uw schrijven haalt u artikel 3.6 van de algemene voorwaarden aan.
U stelt dat met het voldoen van de verplichtingen genoemd in artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden de overeenkomst is komen te beëindigen en daardoor geen algemene voorwaarden van toepassing zijn en er dus geen kosten meer in rekening kunnen worden gebracht bij u. Deze redenatie klopt niet. Er staan zeker verplichtingen beschreven in artikel 3.6 waaraan u moet voldoen en ook staat er beschreven dat indien u hieraan niet voldoet de overeenkomst niet beëindigd kan worden. Er staan in het artikel geen verplichtingen of termijnen vermeld waaraan Enexis zich moet houden. Met andere woorden: artikel 3.6 beschrijft de verplichtingen van de klant en het gevolg als daaraan niet voldaan wordt. Er volgt uit de tekst van art 3.6 niet dat wij binnen 10 dagen moet afsluiten bij gebreke waarvan wij geen afsluitkosten meer mogen berekenen.
Wij blijven dan ook van mening dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening worden gebracht.
Ik ga er vanuit dat ik u volledig heb geïnformeerd.
07-08 mijn reactie terug:
Dank voor uw snelle reactie van 07-08-2019 naar aanleiding van mijn bericht van 06-08-2019.
Uw uitleg over artikel 3.6 is echter helaas niet volledig correct mijn inziens.

De volledige tekst van Artikel 3.6 is het volgende:
“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen.[1] De tweede manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder[2]. Ik heb opgezegd volgens deze eerste manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen[3]. Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen[4], voor de contractant is die tien werkdagen[5]. Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst[6].
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten[7]. Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg leg om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 17-07-2019 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 31-7-2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.
[1] “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.”
2 “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
3 “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
4 “De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen.”
5 “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden…”
6 “…tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd…”
7 “indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.”

Daarnaast geven de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Uw stelling “Wij blijven dan ook van mening dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening worden gebracht. “ is mijn inziens dan ook onterecht.
09-08 reactie van Enexis:
U geeft aan dat u mijn uitleg over artikel 3.6 niet volledig correct vindt. Graag informeer ik u hierover.

Ik snap dat u uw standpunt wilt verduidelijken. Maar helaas moet ik u zeggen dat wij bij ons standpunt blijven. Er zal dus niets veranderen aan mijn reeds gegeven reactie.
28-08 tweede standaard brief van Enexis
30-08: mijn reactie:
Ik ontving op 28-08-2019 een tweede brief van u op mijn adres, waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Ik wijs u er op dat ik op een eerdere brief van u met dezelfde inhoud al gereageerd heb, en wel op 08-08-2019. Uw referentie nummer is hierbij 8064286460.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
02-09 reactie enexis:
U geeft bij onze klantenservice aan dat u wederom een brief heeft ontvangen van Enexis Netbeheer. Deze brief ontvangt u vanwege het ontbreken van een gasleverancier terwijl de meter nog niet is afgesloten of verwijderd. Graag informeer ik u nogmaals.

In uw e-mail geeft u aan dat u al eens op de inhoud van deze brief heeft gereageerd. Wij hebben deze brief inderdaad op 6 augustus van u ontvangen. Op 7 augustus heb ik daarop gereageerd. Op 7 augustus heeft u gereageerd op mijn reactie. Daarop volgend heb ik u op 9 augustus laten weten dat Enexis Netbeheer bij zijn standpunt blijft. Dat standpunt blijft nu ook staan.

De aansluiting kan voor 1 jaar worden afgesloten en daarna laten verwijderen of u kunt gelijk een verwijdering aanvragen. De kosten voor beide opties zijn voor de klant.
02-09 mijn reactie op Enexis:
Dank voor uw snelle reactie van 02-09-2019 naar aanleiding van mijn bericht van 30-08-2019.

In onze voorgaande email communicatie heb ik u aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd.

Enexis gaat hier niet op in, maar geeft mij per brief twee opties voor de gasaansluiting. Daar zie ik geen wettelijke of contractuele gronden in die mij dwingen hier gebruik van te maken.

U bent zoals reeds eerder gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
03-09: Reactie enexis:
U geeft aan dat Enexis niet in gaat op uw standpunt met grondslag artikel 3.6. Graag informeer ik u.

In mijn e-mail van 7 augustus ben ik ingegaan op het artikel. Mijn reactie was;
Deze redenatie klopt niet. Er staan zeker verplichtingen beschreven in artikel 3.6 waaraan u moet voldoen en ook staat er beschreven dat indien u hieraan niet voldoet de overeenkomst niet beëindigd kan worden. Er staan in het artikel geen verplichtingen of termijnen vermeld waaraan Enexis zich moet houden. Met andere woorden: artikel 3.6 beschrijft de verplichtingen van de klant en het gevolg als daaraan niet voldaan wordt. Er volgt uit de tekst van art 3.6 niet dat wij binnen 10 dagen moet afsluiten bij gebreke waarvan wij geen afsluitkosten meer mogen berekenen.
Wij blijven dan ook van mening dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening worden gebracht.
Van dit standpunt wijken wij niet af.
03-09: Mijn reactie:
Dank u voor u snelle antwoordt. Op uw email heb ik gereageerd met een mijn inziens duidelijke uitleg van artikel 3.6 op 07-08. Welke ik voor de volledigheid hieronder nog even zal herhalen. Hierna heb ik van u slechts een "mening" mogen ontvangen zoals u stelt: "Wij blijven dan ook van mening dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening worden gebracht"

In afwachting van uw inhoudelijke reactie.
22-11: weer dezelfde standaard brief van enexis ontvangen
25-11: Mijn reactie:
Op vrijdag 22-11 heb ik de brief met kenmerk 3141691 van u mogen ontvangen.

Op 25-07 heb ik een eerste brief van uw ontvangen na het opzeggen van de ATO waarop ik op 6-8 heb gereageerd richting uw klantenservice (Ticket 8064288483) deze heeft mijn bericht door gezet naar de klantenservice op 7-8. Hierop heb ik dezelfde dag nog gereageerd/ Op 9-8 heb ik hier nog antwoordt op gehad echter niet op de inhoudelijke punten.

Op 30-8 heb ik van u brief mogen ontvangen met hetzelfde kenmerk als de huidige waarop ik ook heb gereageerd op 30-8. Hier heb ik op 2-9 antwoordt gehad en weer terug gemailed op 03-09 met de vraag om een inhoudelijke reactie.

Een inhoudelijke reactie heb ik tot nog toe helaas niet mogen ontvangen. Voor het gemak heb ik hieronder nog even de laatste mail wisseling gekopieerd.
02-12: reactie van Enexis:
U geeft aan geen inhoudelijk reactie van mij te hebben ontvangen. Graag reageer ik alsnog inhoudelijk op uw vraag in uw e-mail van 3 september.

U stelt “Wij blijven dan ook van mening dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening worden gebracht. “ is uw ziens dan ook onterecht. Natuurlijk mag u dit onterecht vinden, maar uit eerdere uitspraken vaan de Geschillencommissie is gebleken dat wij dit in rekening mogen brengen.
Reactie van de Geschillencommissie
U heeft de ATO conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden opgezegd en daaruit vloeit voort dat Enexis Netbeheer de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen dient te verrichten (zonder dat daartoe een separate opdracht door u behoeft te worden gegeven). Onder de “noodzakelijke handelingen” verstaat de Geschillencommissie het op een veilige en verantwoorde manier ontkoppelen/afkoppelen van de aansluitleiding van het transportnetwerk van Enexis Netbeheer waardoor er geen aansluiting meer bestaat en geen transport meer mogelijk is en aldus de aansluiting vervalt en het transport definitief wordt beëindigd.
In het rapport van Kiwa, 21 september 2018 kan worden vastgesteld dat met het oog op een gewaarborgde veiligheid twee opties mogelijk zijn. Naast het volledig verwijderen van de aansluiting (hierna ook: optie 1, verwijdering) is de veiligheid ook gewaarborgd indien de aansluitleiding buiten gebruik wordt gesteld conform NEN 7244-7 artikel 5.3 waarbij de aansluitleiding aan beide kanten voorzien wordt van een niet losneembare eindfitting (hierna ook: optie 2, afdoppen). Bij andere opties waarbij de aansluiting verbonden blijft met de hoofdleiding is de veiligheid niet gewaarborgd. De Geschillencommissie neemt de conclusies van Kiwa over en oordeelt dat bij het beëindigen van de ATO uit oogpunt van veiligheid slechts de twee door Kiwa beschreven mogelijkheden bestaan.
Op grond van het voorgaande gaat de optie van het verzegelen van de aansluiting niet op, omdat daarmee de veiligheid niet is gewaarborgd zoals blijkt uit het Kiwa rapport en aangezien het alleen een tijdelijke optie is en geen veilige permanente eindsituatie. Zolang er een aansluiting is en bestaat, bent u verplicht de maandelijkse kosten (vastrecht) voor het in stand houden van de aansluiting te betalen.
De Geschillencommissie is van oordeel dat de beide door Kiwa aangegeven opties kunnen worden aangemerkt als door Enexis Netbeheer te verrichten “noodzakelijke handelingen” bij de opzegging/definitieve beëindiging van de ATO in de zin van de Algemene Voorwaarden.
Wij stellen dat vanuit onze publiekrechtelijke taak op grond van artikel 10 van de Gaswet (waarin aspecten van economische voorwaarden, veiligheid, doelmatigheid, betrouwbaarheid en het milieu genoemd worden) alle belangen moet afwegen en zelf de keuze mogen maken dat uitsluitend optie 1, verwijdering aan u wordt aangeboden en dat u gehouden bent de keuze te accepteren en de daaraan verbonden kosten dient te dragen.
Graag verwijs ik u ook naar de eerdere uitspraken voor de geschillencommissie op www.degeschillencommissie.nl.
Ik ga er vanuit dat mijn reactie duidelijkheid geeft in ons standpunt.
Mocht u vragen hebben, ben ik bereikbaar op telefoonnummer 088 857 35 57. Of u kunt reageren op deze e-mail.
02-12: Mijn reactie op Enexis:
Dank u wel voor uw inhoudelijke reactie van vrijdag 29 November.

U verwijst hierin naar uitspraken van de geschillencommissie maar geeft hierbij geen referentie nummer(s) het is voor mij niet realistisch haalbaar om al deze zaken door te gaan. De geschillen commissie heeft recent echter in de zaak met referentie nummer 113858 juist bepaald dat de klant in kwestie niet de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting hoefde te betalen. Als u de geschillencommissie serieus neemt, zult u ook deze uitspraak serieus moeten nemen.

U refereert in uw reactie aan een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie, ik vermoed dat u hiermee dossiernummer 119641 [1] bedoeld. In uw ogen oordeelt de commissie in deze zaak dat:

Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst tot gevolg heeft dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.
De netbeheerder de kosten die gepaard gaan met het verrichten van de noodzakelijke handelingen ex artikel 3.6 bij mij in rekening mag brengen op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas en uit artikel 14.1 van de AV.

Ik bestrijd deze lezing van de uitspraak van de Geschillencommissie Energie, en wel vanwege het volgende:

Allereerst is het bindende advies specifiek geformuleerd voor dit geschil en deze afnemer. Er kan dus niet zonder meer een algemeen geldende werking uit worden afgeleid.
De klacht in het betreffende geschil wijkt ook af van mijn situatie. In geschil 119641 verlangde de consument dat de mogelijkheid geboden werd tot het afdoppen (verzegelen) van de gasmeter voor een redelijk bedrag (€ 150,--), in plaats van een bedrag van € 680,-- te betalen voor het verwijderen van de volledige gasleiding tot aan de perceelsgrens en de gasmeter, zoals de netbeheerder verlangde.

Dit gezegd hebbend kunnen deze bindende adviezen natuurlijk wel gebruikt worden als ondersteuning voor een bepaalde argumentatie. Hieronder ga ik daarom in op de vraag of uw eerder genoemde conclusies (1 en 2) hierboven gerechtvaardigd zijn.

Uw eerste conclusie luidt: Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.

Dit valt niet te concluderen uit het bindende advies. De geschillencommissie oordeelde dat de netbeheerder twee opties voor moest leggen en dat de betreffende consument daaruit moest kiezen. De afnemer moet dus (ook in dat specifieke geval) wel degelijk een opdracht geven (namelijk een keuze maken) voordat de kosten in rekening mogen worden gebracht.
De geschillencommissie heeft in dit specifieke geschil bepaald dat de afnemer moet kiezen tussen de opties, maar de commissie maakt op geen enkele manier duidelijk waarom die specifieke afnemer überhaupt zou moeten kiezen. Nergens uit de AV of de TCG blijkt ook enige verplichting tot het maken van een keuze of het geven van een opdracht. De verplichting tot een keuze die in dit geschil werd opgelegd in het bindend advies, geldt daarmee zeker niet automatisch voor andere consumenten (zoals ik).
U kunt me dus opties voorleggen wat u wilt, maar ik heb geen enkele reden om iets met die opties te doen of daar een keuze uit te maken. Daar doet dit bindende advies niets aan af.
Indien u vervolgens besluit een van deze opties uit te voeren zónder mijn opdracht daartoe, zult u toch echt een betere grond moeten vinden om mij de kosten daarvoor in rekening te brengen dan alleen het bindend advies van de geschillencommissie in het geval van een andere afnemer.

Uw tweede conclusie luidt: De netbeheerder mag de kosten die gepaard gaan met het verrichten van de noodzakelijke handelingen ex artikel 3.6 bij mij in rekening brengen op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas en uit artikel 14.1 van de AV.

Dit valt ook niet te concluderen uit het bindende advies. Ook in dat geval is er namelijk sprake van een voorafgaande opdracht (namelijk een ‘keuze’ tussen twee opties) van de afnemers in kwestie, waarna op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas danwel artikel 14.1 van de AV inderdaad kosten in rekening mogen worden gebracht. Zoals ik al eerder heb aangegeven bieden artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas noch artikel 14.1 van de AV een grond voor het in rekening brengen van kosten indien daaraan geen opdracht is voorafgegaan, en het bindende advies van de commissie ondersteunt deze lezing: een keuze of opdracht gaat vooraf aan het in rekening brengen van kosten. En zoals hierboven aangegeven zie ik af van welke keuze of opdracht dan ook.
Zoals hierboven aangegeven wordt ook op geen enkele manier duidelijk waarom de betreffende afnemer überhaupt zou moeten kiezen, anders dan dat de geschillencommissie dat in dit geschil bepaald heeft. Nergens uit de AV of de Tarievencode Gas blijkt enige verplichting tot het maken van een keuze of het geven van een opdracht. De verplichting tot een keuze die in dit geschil werd opgelegd in het bindend advies, geldt daarmee zeker niet automatisch voor andere consumenten (zoals ik).

Verder gaat dit bindende advies volstrekt niet in op de volgende fundamentele vragen:

de vraag waarom de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 ten laste van de afnemer zouden kunnen worden gebracht. Artikel 3.6 rept daar met geen woord over namelijk, zoals ik al eerder heb aangegeven.
de vraag of de ATO daadwerkelijk beëindigd is of niet na tien werkdagen. Dit is ook geen onderdeel van het geschil geweest. Zoals ik eerder heb aangegeven is de enige redelijke interpretatie van artikel 3.6 AV dat er een opzegtermijn van de ATO is van tien werkdagen voor de kleinverbruiker. In die tien werkdagen dient de netbeheerder slechts in de gelegenheid gesteld te worden de noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat de commissie ingaat op artikelen uit de AV betekent niet dat dat de commissie daadwerkelijk geoordeeld heeft dat de ATO nog gold ten tijde van behandeling van de betreffende geschillen.

Daarnaast meen ik oprecht dat de commissie abuis is als ze de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 gelijk stelt aan het verwijderen van de aansluiting. Het gaat in dit artikel namelijk uitsluitend over de handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst. Het fysiek verwijderen van de aansluiting is echter niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Het evident simpelere afsluiten is zelfs al niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Immers, wanneer iemand verhuist naar een ander adres wordt de ATO ook beëindigd voor het oude adres. In zulke gevallen komt u ook niet het gas afsluiten. Fysieke verwijdering is dus helemaal niet aan de orde voor beëindiging van de overeenkomst. U vindt verwijdering kennelijk noodzakelijk in bepaalde gevallen, maar dat maakt verwijdering nog niet noodzakelijk in de zin van artikel 3.6.

Tot slot heeft de commissie in een ander recent geschil (ref 113858) juist bepaald dat de klant in kwestie niet de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting hoefde te betalen. Als u de geschillencommissie serieus neemt, zult u ook deze uitspraak serieus moeten nemen.

Het door u aangehaalde specifieke bindende advies met dossiernummer 119641 geeft dus geen grond om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden die <<netbeheerder>> wenst uit te voeren na beëindiging van de ATO. U kunt me opties voorleggen wat u wilt, maar ik heb geen enkele reden om iets met die opties te doen of daar een keuze uit te maken.

6. Samenvattend: ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

Hiernaast is het op grond van fundamenteel consumentenrecht het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:

Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: "De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid."

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van <<netbeheerder>> voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is

Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890) . Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief dat <<netbeheerder>> in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.
09-12: Onderaan nemer Enexis belt voor afspraak met slotje.
11-12: Enexis heeft slotje geplaatst
14-12: Rekening van Enexis ontvangen voor het plaatsen slotje.
15-12: Reactie terug naar Enexis:
Geachte heer/mevrouw,

Op 14-12 heb ik van uw een factuur ontvangen met Factuurnummer: 1234567

Dit betreft werkzaamheden die geheel op verzoek en initiatief, in opdracht en dus ook voor rekening van Enexis zijn verricht aan eigendommen van Enexis zelf. Aan deze werkzaamheden heb ik slechts - op verzoek van Enexis - mijn medewerking verleend, zoals eerder toegezegd.

Voor deze werkzaamheden die zijn uitgevoerd op 11-12 heb ik ook geen opdracht gegeven en is op initiatief van Enexis uitgevoerd. Ik heb alleen meegewerkt om de werkzaamheden die de netbeheerder noodzakelijk acht mogelijk te maken.

Ook is er geen sprake van een ATO aangaande gas tussen mij en Enexis, die hieraan eventueel ten grondslag zou kunnen liggen. Die is reeds bijna een half jaar geleden vervallen. Een rechtsgrond voor deze factuur ontbreekt dus. Deze factuur betwist ik dan ook nadrukkelijk.

Gezien voorgaande ga ik ervan uit dat deze factuur per abuis is verzonden. Graag ontvang ik van u per ommegaande een bevestiging dat deze factuur uit uw administratie is verwijderd.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

MisterH75

P.S. graag verwijs ik u ook naar de al eerdere plaats gevonden communicatie onder andere: 8064830514 en 8064288483.
Reactie van Enexis op 16-12:
U geeft aan dat u geen enkele grond ziet waarop u verplicht zou zijn te betalen voor de afsluiting op “adres”. Goed dat u ons hierover bericht. Graag help ik u verder.
ATO
Zoals ik het begrijp beroept u zich op art. 3.6 van de ATO. U stelt dat u met het voldoen van de verplichtingen in dit artikel de ATO is beëindigd en dat daardoor de algemene voorwaarden niet meer van toepassing zijn. Hierdoor zouden er geen kosten in rekening gebracht kunnen worden voor een afsluiting.
Echter vloeit uit de opzegging voort conform art 3.6 ATO dat een netbeheerder voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen dient te verrichten. Zonder dat de consument daartoe een opdracht geeft. Onder noodzakelijke handelingen wordt verstaan dat de aansluitingleiding op een veilige en verantwoorde manier ontkoppelt/afgekoppeld wordt van het transportnetwerk, waardoor er geen aansluiting meer bestaat en geen transport meer mogelijk is en daarmee de aansluiting vervalt en het transport definitief wordt beëindigd.
De afsluitkosten worden daarom terecht in rekening gebracht op grond van de Tarievencode.
Tarievencode
De tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, zegt specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.5.1.12 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene.
Ik ga ervan uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u op werkdagen tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Daarnaast vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
17-12 mijn reactie:
Dank voor uw snelle reactie van 16-12. In eerdere email communicatie met uw collega Mevrouw Naam ben ik echter al uitgebreid ingegaan op alle beweringen die u nu doet, en heb ik die ook weerlegd. Speciaal in mijn emails van 7 augustus en 2 december 2019, gericht aan uw collega mevrouw Naam. Deze zijn ook te vinden onder de ticketnummers 8064830514 en 8064288483.

Gezien deze uitgebreide eerdere communicatie die al heeft plaatsgevonden, zou inhoudelijk reageren op uw reactie een herhaling van zetten betekenen.

Aangezien u niet met nieuwe argumenten komt, en ik deze oude al eerder heb weerlegd, blijf ik bij mijn betwisting van uw factuur. Graag ontvang ik van u per ommegaande daarom alsnog een bevestiging dat deze factuur uit uw
administratie is verwijderd.
19-12: Reactie Enexis:
U geeft aan dat u een factuur, 91565833, heeft ontvangen na werkzaamheden op 11 december. U gaat er vanuit dat wij deze factuur per abuis naar u hebben verstuurd, gezien er geen sprake is van een ATO aangaande gas tussen u en Enexis Netbeheer. Graag informeer ik u over de ontvangen factuur.

Zoals in eerdere communicatie aan u is gemeld, blijven wij bij ons standpunt dat wij deze kosten terecht bij u in rekening brengen. Ik ga er dan ook van uit dat u de rekening voor de genoemde termijn gaat voldoen, dit om extra kosten te voorkomen.

Ik wens u alvast hele mooie feestdagen en een geweldig 2020!

Mocht u nog vragen hebben, ben ik bereikbaar op telefoonnummer 088 857 35 57. Of u kunt reageren op deze e-mail.
Mijn reactie op 23-12
Dank u wel voor uw reactie, aangezien u niet met nieuwe standpunten komt en niet duidelijk kan maken waarom ik deze kosten zou moeten dragen zie ik geen noodzaak om de factuur te betalen. U heeft meermaals uitgebreide onderbouwing van mij mogen ontvangen op uw punten waarop u niet verder bent ingegaan.

De factuur zal ik dan ook blijven betwisten.

En u ook alvast fijne feestdagen en een wijs 2020 toegewenst.

Met vriendelijke groet,
03-01 Aanmaning Enexis ontvangen
06-01 mijn reactie:
Geachte,

Ik heb van u op 03-01 een aanmaning mogen ontvangen met kenmerk: xxxx gaande over factuurnummer: xxxxx.

Dit betreft echter werkzaamheden die door Enexis zelf zijn geïnitieerd aan haar eigen eigendommen. Hierbij heb ik zoals eerder al aangegeven alle medewerking verleend door mij zelf beschikbaar te maken zodat u toegang heeft gehad tot uw eigendommen (zijnde de gasmeter) binnen mijn huis.

Ik heb nooit mondeling noch schriftelijk ingestemd met kosten voor deze werkzaamheden. De factuur met nummer xxxxx die Enexis mij gestuurd heeft is op 15 december met reden omkleed betwist, het dreigement dat u de rekening met € 40,00 wettelijke incassokosten verhoogt houdt dan ook geen stand.

Met vriendelijke groet,
07-01 Telefoontje ontvangen van Enexis mijn eerdere contact persoon is niet meer werkzaam bij Enexis en medewerker x neemt het over en zal een mail sturen
07-01 Mail van Enexis:
In reactie op uw bericht van 6 januari het volgende.
U betwist de factuur die u heeft ontvangen als gevolg van het afsluiten van de gasaansluiting op het adres . Wij hanteren nu een bepaald beleid en houden ons hieraan.
Het standpunt van Enexis is dan ook alg volgt: U heeft/had een overeenkomst (hierna; ATO) met Enexis ten behoeve van de gasaansluiting op zijn adres op het net van Enexis. Bij de totstandkoming van de ATO zijn de Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas kleinverbruiker 2013 (hierna; AV) van toepassing verklaard.
In artikel 3.6 van de AV staat:
Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen. Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
Uit dit artikel blijkt dat de netbeheerder de bij de beëindiging van de ATO noodzakelijke uit te voeren werkzaamheden zonder (aanvullende opdracht) van de afnemer mag uitvoeren. De handelingen zijn noodzakelijk voor het beëindigen van de ATO.

Artikel 5.3 van de AV luidt:
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien: a. dit geschiedt op zijn verzoek of b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.
Aangezien het opzeggen van de ATO een keuze van u zelf is geweest, is het duidelijk dat de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden een gevolg zijn van het handelen van u dan wel een gevolg zijn van omstandigheden die aan u zijn toe te rekenen.
Art 14 van de AV zegt:
De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
Zowel in artikel 5.3 als in artikel 14 AV is opgenomen dat u de kosten draagt voor het wegnemen van de installatie.
In artikel 2.2 AV is ook de Tarievencode gas van toepassing verklaard. Tevens is de Tarievencode Gas is een algemeen verbindend voorschrift en van dwingend recht en dus is deze ook zonder een verwijzing in de algemene voorwaarden van toepassing.
In artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat:
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de ‘voormalige’ aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
In voorstaand artikel staat dat indien u de ATO beëindigt, Enexis verplicht is de kosten van de verwijdering bij de laatst aangeslotene in rekening te brengen. In dit geval komen de kosten dus voor uw rekening.
Jurisprudentie
Uit de uitspraken van de Commissie is gebleken dat als een afnemer de ATO opzegt, dan is de netbeheerder gerechtigd om op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen uit te voeren. Voor het recht op het uitvoeren van de werkzaamheden en het recht op vergoeding van de kosten is geen (nadere) opdracht van de afnemer nodig. Het recht vloeit voort uit het initiatief tot beëindiging van de ATO door de afnemer. Het tijdelijk afsluiten (verzegelen) geen veilige optie is. De netbeheerder moet de afnemer, bij beëindiging van de ATO de keuze bieden tussen 1. verwijderen van de aansluiting dan wel 2. afdoppen van de aansluitleiding. Als de afnemer kiest voor optie 2 maar de netbeheerder besluit om tot verwijdering van de aansluitleiding over te gaan en de afnemer hieraan moet meewerken dan mogen alleen de kosten van de optie waar de afnemer voor heeft gekozen in rekening worden gebracht.
Dit laatste advies (119641) is ter vernietiging voorgelegd aan de Rechtbank Gelderland.
Bij vonnis van 14 augustus 2019 (ECLI:NL:RBGEL:2019:3921) is het bindend advies vernietigd omdat de Rechtbank het advies naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar vond. Dit omdat de netbeheerder verplicht wordt bedrijfsafval onbeheerd in de grond te liggen als de afnemer voor de optie afdoppen mag kiezen. In dat geval handelt de netbeheerder in strijd met de Wet Milieubeheer. Tevens oordeelde de rechtbank dat de afnemer moet meewerken aan verwijdering en de kosten hiervoor moet betalen.
Ik ga ervan uit dat ik u voldoende kenbaar heb gemaakt wat en waarom wij dit beleid hanteren. Wij zullen het betalingsproces niet beëindigen en eventuele tegenargumenten zullen geen verandering brengen aan de uitkomst. Ik raad u dan ook aan om de factuur te voldoen om een eventuele verhoging van de kosten te voorkomen.
Ik hoop dat u begrip heeft voor het standpunt van Enexis Netbeheer en wens u uiteraard een prettige dag.
07-01: reactie van mijn terug:
Dank je wel voor je uitvoerige uiteenzetting van het standpunt van Enexis. Graag neem ik de gelegenheid te baat hier puntsgewijs op te reageren.

A. Artikel 3.6 AV
U argumenteert dat uit artikel 3.6 AV blijkt dat de netbeheerder de bij beëindiging van de ATO noodzakelijke uit te voeren werkzaamheden (zonder aanvullende opdracht) van de afnemer mag uitvoeren. De handelingen zouden noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de ATO.

Ik bestrijd deze lezing van artikel 3.6. Het gaat in het artikel uitsluitend om handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst (de ATO). Voor de beëindiging van de overeenkomst is afsluiten of verwijderen van de aansluiting in het geheel niet noodzakelijk. Sterker nog: in de meeste gevallen waarin een ATO eindigt, vindt helemaal geen afsluiting danwel verwijdering plaats: als mensen verhuizen naar een ander huis komt Enexis ook niet langs om af te sluiten of te verwijderen, maar eindigt de ATO wel. Logisch gevolg is dat de werkzaamheden die u in mijn geval noodzakelijk vindt, in ieder geval niet noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de ATO. Uw argument rond artikel 3.6 slaagt dus niet.

Verder geeft artikel 3.6 klip en klaar aan dat de ATO door mij opgezegd kan worden, en dat die ook daadwerkelijk beëindigd is tien werkdagen na die opzegging, zolang ik u in de gelegenheid heb gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat heb ik zeker gedaan, dus de ATO is in mijn geval per xx-yy-2019 beëindigd. Elk beroep op bedingen in de ATO of de AV (zie ook hierna) faalt daarom om die reden alleen al.

Ik bestrijd overigens in het geheel niet dat Enexis gerechtigd is werkzaamheden aan de aansluiting te verrichten zonder mijn opdracht. Het is tenslotte jullie aansluiting, niet de mijne.

B. Artikel 5.3 AV
U argumenteert dat 'het duidelijk is dat de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden een gevolg zijn geweest van [mijn] handelen dan wel een gevolg zijn van omstandigheden die [mij] toe te rekenen zijn,' aangezien het opzeggen van de ATO een keuze van mijzelf is geweest.

1. Ten eerste vind ik dat helemaal niet duidelijk. Ik maak rechtmatig gebruik van mijn opzeggingsbevoegdheid, zoals die expliciet geregeld is in artikel 3.6 AV. In artikel 3.6 wordt helemaal geen koppeling gelegd tussen deze opzegging, en het 'handelen of nalaten' in artikel 5.3 b. Als uw redenering al zou kloppen, is die koppeling voor mij als consument helemaal niet duidelijk, en daarmee een verrassend beding. En verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52b lid 1 van de Gaswet.

2. U her-interpreteert de AV achteraf in uw voordeel, en dat blijkt ook al uit het feit dat u niet weet te kiezen: de werkzaamheden zijn volgens u hetzij het gevolg van mijn handelen, danwel van omstandigheden die mij zouden zijn toe te rekenen. Wat is het nu Enexis? Mijn handelen? Of 'omstandigheden die mij zijn toe te rekenen'? Ik stel voor dat u deze her-interpretatie van uw AV laat toetsen door de rechter. U kunt er van verzekerd zijn dat u niet zult slagen op voornoemde argumenten. Sterker nog: de consumentenwetgeving voorziet erin dat bij her-interpretatie van algemene voorwaarden achteraf door de gebruiker (U), de voorwaarden uitgelegd dienen te worden in het voordeel van de consument.

3. Ten tweede is de ATO tien werkdagen na mijn opzegging beëindigd, en kunt u dus helemaal geen beroep meer doen op bedingen in de bijbehorende AV, zoals deze. Zie ook punt A.

4. Ten derde volgt (zoals onder punt A aangegeven) afsluiting of verwijdering niet automatisch uit beëindiging van de ATO. In de meeste gevallen van ATO-beëindiging blijft dit achterwege. De werkzaamheden kunnen dus ook om deze reden niet als het dwingende gevolg worden beschouwd van mijn handelen.

5. Ten vierde zou - als uw redenering zou kloppen - deze koppeling van artikel 5.3 b met een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 mijn bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk belemmeren, daarmee onredelijk bezwarend zijn in de zin van 6:236 sub b BW, en desgevolg zou een dergelijk beding vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 sub a BW.

C. Artikel 14 AV
Dit artikel geeft slechts weer waar de tarieven worden vastgelegd (namelijk de tariefbladen), maar is geen zelfstandige grond voor het in rekening brengen van kosten. Daarvoor is natuurlijk eerst een civielrechtelijke overeenkomst nodig (zoals een ATO, danwel een overeenkomst tot opdracht).

D. Artikel 2.5.1.12 TCG
U beweert dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas u zou verplichten de kosten voor het afsluiten dan wel verwijderen bij mij in rekening te brengen.

1. Dat lijkt me sterk: Artikel 2.5.1.12 geeft slechts aan hóe netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaard offerte/factuur (2.5.1.15).

2. En dan nog. Zelfs als dit artikel u zou verplichten tot iets, betekent dat nog niet dat dit artikel mij als (ex-)contractant ook tot iets verplicht. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas is geen op zichzelf staande grond om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Het artikel formuleert helemaal geen betalingsverplichting voor afnemers, en dat zou ook niet passen in het karakter van de Tarievencode Gas als gedragscode van en voor de netbeheerders (zie artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas). Bovendien biedt artikel 12a van de Gaswet helemaal geen bevoegdheid voor het introduceren van betalingsverplichtingen voor afnemers in de Tarievencode Gas.
Ik wijs u in dat verband graag nog op de volgende punten, die dit verder ondersteunen:
a. Artikel 1.1.1 van de TCG formuleert (net als artikel 12a Gaswet) wie de norm-adressaat is van deze code: de netbeheerders. Niet de netgebruikers, waaronder afnemers.
b. De NMa (de rechtsvoorganger van de ACM) heeft in 2006 expliciet aangegeven dat netgebruikers niet de norm-adressaat zijn van de Tarievencode Gas. Zie met name punt 27 van het besluit 102113_1/11; 102113_2/12; 102113_3/13; 102113_4/11; 102113_5/13, dat u kunt vinden op: https://www.acm.nl/sites/...TarievenCode_Gas_2006.pdf. De NMa bevestigt hier dat netgebruikers niet rechtstreeks gebonden zijn aan de Tarievencode Gas, maar dat er eerst een civielrechtelijke overeenkomst moet zijn tussen netgebruiker en netbeheerder. En die overeenkomst hebben wij niet.
c. De Rechtbank Rotterdam oordeelde in het geval van de vergelijkbare Netcode dat "de Netcode niet zelf verplichtingen voor afnemers in het leven roept, maar dat daartoe nodig is dat de desbetreffende netbeheerder deze voorwaarden in zijn overeenkomst met de desbetreffende afnemer opneemt." (r.o. 5.4; ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700; (https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700)

E. Jurisprudentie
U refereert aan een bindend advies van de geschillencommissie (ref. 119641) om uw argument te ondersteunen. Ik maak u er nog maar eens op attent dat uitspraken van de Geschillencommissie alleen bindend zijn voor de betrokken partijen in het geschil. U geeft verder in de volgende alinea zelf aan dat dat bindend advies niet meer bestaat omdat het vernietigd is door de rechtbank. Door deze vernietiging kan er al helemaal geen algemene rechtskracht aan dit bindend advies ontleend worden. Bovendien, zoals u uit het vonnis kunt lezen is de eis van de betrokken netbeheerder tot vernietiging van het advies door de rechter toegewezen omdat er geen verweer is gevoerd door de gedaagde. In termen van jurisprudentie zegt die vernietiging dus ook helemaal niets.

In dat verband is het opvallend dat u *niet* refereert aan een soortgelijk en vrijwel gelijkluidend advies, maar dan in een zaak van een klant van uzelf in Limburg. In geval van dat advies (ref. 118868) heeft Enexis ook geprobeerd die te vernietigen, maar heeft de dagvaarding van deze klant op het laatste moment ingetrokken, toen bleek dat deze verweer wilde voeren. Sterker nog: in dat geval heeft Enexis zelfs geheel gratis de aansluiting tweezijdig afgekoppeld (en de leiding laten liggen (sic!)).

Uw 'jurisprudentie' is dus nogal wankel en u gaat op nogal opportunistische wijze om met bindende adviezen van de geschillencommissie. Ik kan nog uitgebreid stilstaan bij de redeneringen van de geschillencommissie in deze twee zaken, maar dat bewaar ik graag voor een volgende keer.

F. Handhaving betwisting
Ik handhaaf mijn betwisting dus onverkort. Ik zie nog steeds geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. In de ATO noch AV en evenmin in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het afsluiten dan wel het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef. Een gang naar de geschillencommissie zal ik niet maken. Ik heb niets te eisen, dat heeft Enexis.
07-01-: reactie van Enexis:
U heeft gereageerd op de afwijzing voor het niet betalen van de kosten om de gasaansluiting af te sluiten op het adres . Inhoudelijk bent u het niet eens met de juridische argumentatie. Met deze e-mail informeer ik u nogmaals over de uitkomst van uw klacht.
Ik begrijp dat mijn e-mail niet het gewenste antwoord is geweest en dat u andere interpretaties heeft van de wet- en regelgeving. Echter is dit wel het beleid van Enexis Netbeheer. Dit betekent dat wij niet meer gaan reageren op toekomstige bezwaren op ons beleid.
Met deze e-mail verwacht ik u voldoende geïnformeerd te hebben en wanneer u over andere onderwerpen vragen heeft, help ik u graag verder.
08-01 mijn reactie:
De kern van het probleem is vervat in de zin van u: "Echter is dit wel het beleid van Enexis Netbeheer. Dit betekent dat wij niet meer gaan reageren op toekomstige bezwaren op ons beleid." Het probleem is namelijk niet zozeer de wet- en regelgeving, het probleem is dat uw beleid daar niet mee strookt.

U bent in mijn hele dossier nog nimmer inhoudelijk ingegaan op mijn argumenten, maar hebt alleen maar de standaard teksten gebruikt die u naar iedereen verstuurd wat in de basis neerkomt op "Dit is ons beleid, dus Enexis heeft gelijk." Ik ben systematisch ingegaan op uw argumenten, maar u heeft mij dus niet eens proberen te overtuigen van mijn ongelijk.

Ik handhaaf derhalve mijn betwisting van de factuur.
24-01 laatste betalings mogelijk enexis:
Geachte heer of mevrouw,

Op dit moment hebt u een betalingsachterstand van € 137,94. Hier bent u eerder voor aangemaand. Hieronder vind u een specificatie.

U krijgt van ons nog één laatste betaalmogelijkheid door het gehele bedrag binnen 5 dagen na dagtekening aan ons te betalen op IBAN rekeningnummer … onder vermelding van kenmerk xxxx en vermelde factuurnummer(s).

Wat zijn de gevolgen indien wij de betaling niet binnen 5 dagen ontvangen na dagtekening ontvangen van deze brief ontvangen?
- Wij geven de vordering direct uit handen aan een deurwaarder of advocaat
- Wij brengen wettelijke rente en incassokosten in rekening

Meer informatie?
Neem contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08:00 tot 17:00. Het telefoonnummer is 088 85 77 000. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl
27-01 Mijn reactie:
Ik heb van u een laatste betaalmogelijkheid mogen ontvangen voor een mijn inziens onterechte factuur. U heeft op 11-12-2019 werkzaamheden bij mij thuis verricht aan uw eigen apparatuur. Hiervoor heb ik geen opdracht gegeven. De kosten hiervan zijn mijn inziens dus ook niet voor mij.

Met uw collega's heb ik sinds 06-08-2019 veel contact gehad waaronder op 07-08-2019, 30-08-2019, 02-09-2019, 03-09-2019, 25-11-2019, 02-12-2019, 15-12-2019, 17-12-2019, 23-12-2019, 06-01-2020, 07-01-2020 en tenslotte nog op 08-01-2020. Echter zijn zij nimmer op mijn inhoudelijke argumenten ingegaan.

Ik zal dan ook naast het niet betalen van de betwistte factuur, uiteraard ook eventuele bijkomende rente en incasso-kosten niet gaan betalen.

Het uit handen geven aan een deurwaarder of uw advocaat zal onnodig extra geld en tijd kosten en lijkt mij dus volkomen overbodig.

Mocht u, ondanks het niet aan mij verder te kunnen onderbouwen, tóch voldoende grond vinden om kosten aan mij te kunnen opleggen, lijkt mij een gang naar de rechter de enige juiste. Hierbij verzoek ik u, om mocht dit het geval zijn, mij vóóraf in kennis te stellen van de gronden die u voor deze kosten dan wel bij de rechter neer zult leggen.

Met vriendelijke groet,
30-01 Reactie van Enexis:
Geachte heer,

Uw e-mail is per abuis terecht gekomen bij mijn collega die niet op de hoogte was van de stand van zaken. Eerder heeft u meerdere contacten gehad met mijn collega en mij over de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting op het adres . Helaas bent u het niet eens met de juridische grond waarop de kosten in rekening worden gebracht.

In mijn laatste e-mail heb ik aangegeven dat het in rekening brengen van de kosten het beleid is van Enexis Netbeheer. Meerdere malen is u een onderbouwing gegeven waarom deze kosten in rekening worden gebracht. Omdat het standpunt van Enexis Netbeheer hierin gelijk blijft neem ik een eventuele reactie ter kennisgeving aan. Het staat u vrij om zelf juridische stappen te ondernemen wanneer u het hier niet mee eens bent geweest.

Ik verwacht u met deze e-mail voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
31-01 reactie terug naar Enexis:
Geachte Heer Naam,

Dank u wel voor uw snelle reactie.

Uw bericht neem ik ter kennisgeving aan. Aangezien Enexis de eiser is, is er voor mij geen noodzaak om verdere stappen te ondernemen.

Enexis is niettemin van harte welkom om zijn vermeende gelijk inzake het beleid voor de rechtbank aan te tonen, een eventuele zaak zie ik dan ook volvertrouwen tegemoet.

Uiteraard bent u nog steeds welkom om na het maken van afspraak onderhoud te plegen aan uw eigendommen.

Met vriendelijke groet,

MisterH75
28-03: Brief van Bosveld met dreiging

29-03: Mijn reactie
Beste mensen van Bosveld,

Ik ontving een brief van u d.d. 28 Maart 2020 met kenmerk xxxxxx, waarin u van mij een bedrag vordert van 178,50, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist (namelijk op 15-12-19, 17-12-19, 23-12-19, 06-01-20, 07-01-20, 08-01-20 en 27-01-20), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen.

Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers.

We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen, en mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

Mocht u dat niet doen, dan verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.

- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten à 40 euro.

- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,
30-03: Reactie van Bosveld:
Geachte heer, mevrouw,

In bovenstaand dossiernummer hebben wij uw email in goede orde ontvangen.

Wij hebben uw schrijven beoordeeld en voorgelegd aan onze cliënte.

In afwachting van een reactie van onze cliënte houden wij uw dossier aan.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
02-4: Reactie Bosveld:
Amersfoort 2 april 2020

Geachte heer MisterH75,

In de bijlage treft u de bij ons bekende correspondentie aan tussen u en Enexis.

De grondslag van de vordering is artikel 2.9 lid 2 uit de tarievencode gas, onderstaande weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsCO78HLKNVJF2srQYkjyOxTtk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEbuvtxBpBOImfwSzcgtLO4j.png?f=fotoalbum_large

Het op dit moment openstaande bedrag is € 178,56.

U kunt uw betaling overmaken naar rekeningnummer NL07RABO0162446217 ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer
04-04: Reactie terug naar Bosveld:

Dank voor jullie reactie met een concrete grondslag voor de vordering van Enexis.
Ik ben in mijn eerdere verweer (m.n. op 7-1-2020 onder D) al uitgebreid ingegaan op artikel 2.5.1.12 (wat nu artikel 2.9.2 is), en waarom dat artikel mij niet tot betaling verplicht.

In het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...e-Gas-ontcijferd-v4.1.pdf, wordt dit nog eens op een heldere manier uitgelegd. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage.

Enexis is op dat verweer nimmer ingegaan, dus ik houd dat staande. Ik blijf dan ook bij mijn betwisting van de vordering van Enexis.

Met vriendelijke groet,
08-04 Reactie van Bosveld:
Geachte heer MisterH75,

Inzake bovengenoemd dossier hebben wij uw onderstaande mail doorgestuurd aan Enexis.

In afwachting hiervan houden wij uw dossier aan.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 107% gewijzigd door MisterH75 op 09-04-2020 19:05 . Reden: Update van dossier ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Laatst online: 19-08 20:25
Mijn opzet voor brief #4:

Ik ontving op 26-11-2019 een brief van u op mijn adres, waarin u probeert uit te leggen waarom ik zou moeten betalen voor werkzaamheden. In die brief geeft u aan dat de onbedoelde overeenkomst voor het leveren van gas een zaak is tussen Essent en mij. Essent heeft erkend dat deze overeenkomst onterecht was, dit gecorrigeerd en daarmee ook de onterechte aansluit- en transportovereenkomst ongedaan gemaakt. 

Daarnaast zie ik überhaupt geen gegronde reden waarom ik zou betalen voor het afsluiten of verwijderen van de aansluiting. Het is uw eigen gasaansluiting waarvoor u verantwoordelijk bent en daarom laat ik de beslissing wat u hier mee gaat doen aan u over. Uiteraard komen de eventuele kosten als gevolg van zo'n beslissing volledig voor uw rekening als de verantwoordelijke rechtmatige eigenaar van de gasaansluiting. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Cable_boy: Ik zou de zin "Essent heeft erkend dat deze overeenkomst onterecht was, dit gecorrigeerd en daarmee ook de onterechte aansluit- en transportovereenkomst ongedaan gemaakt." nog iets anders maken:

"Essent heeft erkend dat deze overeenkomst onterecht was, en heeft dit gecorrigeerd. Essent is op grond van het leveranciersmodel echter ook uw vertegenwoordiger naar mij als afnemer. De gelijktijdig door Essent afgesloten Aansluit- en transportovereenkomst met Enexis is dus ook onterecht geweest. Uw verwijzing naar Essent aangaande die ATO is dus tamelijk flauw."

@MisterH75: Enexis heeft dus gewoon een afspraak met je laten maken. Net als bij @Geander. Ze beginnen het te leren. Nu nog stoppen met onterecht facturen sturen.
Je hoeft niet meer te reageren. Je bent duidelijk genoeg geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 09-12-2019 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tripax
Bram-Bos schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:18:
@tripax: dat zou toch wel een heel sneue manier zijn voor Bosveld en Stedin om zich er uit te miechelen. Ik zou Bosveld maar eens een mailtje sturen: of ze het fatsoen op kunnen brengen om na hun onwaarschijnlijke geblaf van begin november op zijn minst te melden dat ze je dossier hebben gesloten en de zaak weer teruggelegd hebben bij Stedin? En dat je bij uitblijven daarvan overweegt een klacht in te dienen, vanwege
- het kennelijk zonder daadwerkelijke grondslag versturen van deurwaardersbrieven
- het vermengen van de incassorol en de deurwaardersrol (door incassobrief én deurwaardersbrief op dezelfde dag te versturen).
- het delen van adresgegevens van anderen door een deel van een dagvaarding te kopiëren in een mail aan jou.

Zie ook https://www.kbvg.nl/6387/...ring/klachtprocedure.html voor de procedure
Ja ze proberen zich er inderdaad op een heel makkelijke manier uit te praten..

Ik kreeg vandaag ook nog onderstaand mailtje van Bosveld:
Geachte heer XX,

Inzake bovengenoemd dossier hebben wij uw e-mail in goede orde ontvangen en zoals aangegeven uw e-mail voorgelegd aan Stedin.

Stedin heeft het eea uitgezocht en is tot de conclusie gekomen dat de contractloosheid ten onrechte is overgedragen, waarvoor excuses.
Na de meterwisseling heeft de monteur de bon opgemaakt en is deze intern bij Stedin niet goed verwerkt.

Stedin heeft ons verzocht het dossier te sluiten, wat wij inmiddels hebben gedaan.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

...
Incassospecialist
Het lijkt er een beetje op dat ze het voor nu laten rusten, maar wellicht krijg ik juli volgend jaar opnieuw gezeur omdat het slot er dan een jaar opzit, en ik dan opnieuw een beslissing zal moeten maken...
Zijn titel is intussen ook gewijzigd naar incassospecialist :P

Weet nog niet heel goed hoe ik nu verder zal gaan. Langs de ene kant wil ik best wel verder de strijd aangaan, maar intussen ben ik het gedoe ook wel een beetje zat aan het worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@tripax: van Stedin ga je niks meer horen. En als je geen zin meer hebt in het gedoe, laat je Bosveld maar lekker wegkomen hiermee. Volgend jaar gezeik: misschien, maar lijkt me sterk.

De track record van Flanderijn en Bosveld is nog niet erg sterk.

[ Voor 45% gewijzigd door Bram-Bos op 09-12-2019 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tripax
Tja bij de tweakers dan misschien.
Denk dat heel veel mensen helaas toch bang worden van de incasso- en gerechtsdeurwaarder brieven en uiteindelijk toch betalen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!
tripax schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:14:
[...]

Tja bij de tweakers dan misschien.
Denk dat heel veel mensen helaas toch bang worden van de incasso- en gerechtsdeurwaarder brieven en uiteindelijk toch betalen...
Dat weet ik wel bijna zeker. Daarom zou het goed zijn om toch nog eens te broeden op verdere stappen om de poten onder het asociale beleid nog een stukje verder weg te zagen. In de hoop dat uiteindelijk onze klachten bij de instanties serieus genomen worden en de netbeheerders en deurwaarders worden aangesproken op hun wanpraktijken.

Bedenk je goed dat je echt niet nu meteen actie hoeft te ondernemen. Je kan het gerust uitstellen tot na de feestdagen-drukte en in het nieuwe jaar er eens voor gaan zitten.

Één klacht heeft nauwelijks waarde. Maar hoe meer klachten met min of meer dezelfde strekking worden ingediend bij de toezichthouders, hoe meer waarde elke individuele klacht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SonataArctica schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:23:
[...] Oh dat zou zomaar kunnen inderdaad. Het heeft me ook de nodige moeite gekost om mijn Ziggo abonnement om te zetten omdat die van de oude bewoner (man is in de 70) over te zetten. Ah well, gaan we vast vanzelf meer over horen dan in de toekomst, tot nu toe is het in ieder geval lekker rustig vanuit Liander :+
Het is naar deze man toe wel zo vriendelijk om het hem te vragen, hij zal dit soort zaken misschien niet meer zo scherp in de gaten hebben... anders blijft hij betalen, misschien in de verwachting dat jij nieuwe contracten afsluit...??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonataArctica
onetime schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:21:
[...]

Het is naar deze man toe wel zo vriendelijk om het hem te vragen, hij zal dit soort zaken misschien niet meer zo scherp in de gaten hebben... anders blijft hij betalen, misschien in de verwachting dat jij nieuwe contracten afsluit...??
Ik heb hem er met de Ziggo ook meerdere keren op gewezen dat ie dingen op moest zeggen en heb het uiteindelijk zelf met veel telefoontjes enzo moeten regelen om mijn eigen abonnement overgezet te krijgen aangezien dat normaalgesproken niet kan als er nog een abonnement actief is op het nieuwe adres. Het is een vlotte kerel, maar hij is erg laks lijkt het. Geen idee wat ie met zijn energiecontracten gedaan heeft. Hij heeft me een paar weken na de overdracht wel nog een keer gevraagd om de standen door te sturen (die op papier gezet waren tijdens de overdracht en hij dus zelf ook zou moeten hebben..) dus ik neem aan dat ie er toen wel wat mee gedaan heeft inmiddels. Anders pech, ik heb al zo veel dingen achter hem aan moeten regelen dat ik het wel dikke prima vindt om eerlijk te zijn :X .

[ Voor 4% gewijzigd door SonataArctica op 09-12-2019 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rocco2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 11:30
Ivow85 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:25:
[...]

Dat weet ik wel bijna zeker. Daarom zou het goed zijn om toch nog eens te broeden op verdere stappen om de poten onder het asociale beleid nog een stukje verder weg te zagen. In de hoop dat uiteindelijk onze klachten bij de instanties serieus genomen worden en de netbeheerders en deurwaarders worden aangesproken op hun wanpraktijken.

Bedenk je goed dat je echt niet nu meteen actie hoeft te ondernemen. Je kan het gerust uitstellen tot na de feestdagen-drukte en in het nieuwe jaar er eens voor gaan zitten.

Één klacht heeft nauwelijks waarde. Maar hoe meer klachten met min of meer dezelfde strekking worden ingediend bij de toezichthouders, hoe meer waarde elke individuele klacht krijgt.
Je kan ook een klacht indienen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. Kost €50. Wel een mooi verhaal ervan maken natuurlijk, niet te kort. Deurwaarders moeten er dan op reageren of aanwezig zijn. Kost hun veel meer dan die €50… Beetje terugpesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Bram-Bos schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:27:
@Langerij: ja, Enexis neemt je niet erg serieus in die reactie. Ze gaan volstrekt niet in op wat je te berde brengt, maar zeggen gewoon: wij hebben gelijk, maar als je het er niet mee eens bent mag je naar de geschillencommissie. Klassieke reactie van de netbeheerders inmiddels.

Een korte reactie volstaat, want je hebt op inhoud gereageerd, maar daar gaan ze niet op in:

[...]
Het is even stil geweest rond correspondentie met Enexis, tot nu toe geen mailtjes meer gehad, maar wat wekte mijn verbazing... kreeg afgelopen weekend opeens POST! Herinnering: geen gas zonder energiecontract. Wordt verwezen naar een eerder verzonden brief - niet gehad... ''Afsluiten is onze verplichting''... prima zou je denken. Helaas... ommezijde is zo'n Monopoloy momentje, ''ga naar de gevangenis, niet via start'', u kent het wel.

Helemaal vreemd is de een na laatste alinea in de brief.
Wie is Enexis Netbeheer?
In uw regio zijn wij netbeheerder. Als u gas of elektriciteit wilt afnemen, hebt u een energieleverancier en netbeheerder nodig. De energieleverancier verkoopt energie. De netbeheerder verzorgt het transport van deze energie en beheert het netwerk. Een energieleverancier kiest u zelf, een netbeheerder niet.

Heb er dus nog een gedwongen huwelijk bij ook 8)7

Tijd voor brief 1b? Of niet reageren en kijken wat er volgt? Dossier Langerij tot nu toe

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Langerij: je hebt eigenlijk al een soort van brief 1b gestuurd, namelijk door Enexis bij voorbaat te verwittigen via het contactformulier, toen je je gascontract had beëindigd. Het kan natuurlijk nooit kwaad om nog eens 1b te sturen in reactie op deze standaardbrieven, maar dan zou ik die wél zo aanpassen dat je refereert aan de eerder gevoerde correspondentie over dit onderwerp. Bijvoorbeeld zo:
Beste mensen van Enexis,

Ik ontving vandaag een brief van u op mijn adres (kenmerk: ######), waarin u de <<‘bewoner(s) op dit adres’>> er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Ik herinner u eraan dat ik op 8 november via uw contactformulier al heb laten weten dat ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer heb. Dat contract heb ik per ##-##-20## opgezegd bij <<naam laatste energieleverancier voor gas>>. Ik heb u toen ook laten weten dat ik tegelijkertijd met die opzegging <<naam laatste energieleverancier voor gas>> gemachtigd heb om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <<naam netbeheerder>> , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Hierop heb ik al enige correspondentie gevoerd met een aantal van uw medewerkers, waarvan de laatste ruiterlijk erkende dat zijn collega eerder foutief tegenover mij had beweerd dat het niet zou zijn toegestaan om mijn leveringscontract en de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Op mijn verdere inhoudelijke argumenten in mijn laatste email wenste deze medewerker echter niet meer in te gaan.

Daarom maar even in de herhaling:

1. We zijn het eens over het feit dat de ATO voor gas rechtmatig is beëindigd, tien werkdagen na mijn opzegging. De Algemene Voorwaarden, behorend bij die ATO zijn dus ook niet meer van toepassing. U kunt daar dus ook geen verplichtingen voor mij aan ontlenen.

2. Uw collega viel daarom terug op artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (TCG), om te beweren dat er desondanks kosten bij mij in rekening kunnen worden gebracht.

3. Ik bestrijd echter dat artikel 2.5.1.12 een op zichzelf staande grond kan zijn om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Artikel 2.5.1.12 geeft slechts aan hóe ('de manier waarop') netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via een eenmalig bedrag, met toepassing van de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaard offerte/factuur (artikel 2.5.1.15 TCG).

4. Artikel 2.5.1.12 formuleert helemaal geen betalingsverplichting voor afnemers. Dat zou ook niet passen in het karakter van de Tarievencode Gas. Die code is namelijk een door de ACM geformaliseerde gedragscode van en voor de netbeheerders (zie artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas). Bovendien biedt artikel 12a van de Gaswet helemaal geen bevoegdheid voor het introduceren van betalingsverplichtingen voor afnemers in de Tarievencode Gas.

5. Samenvattend: de ATO is rechtmatig opgezegd én beëindigd. De Algemene Voorwaarden daarbij gelden dus ook niet meer. De Tarievencode Gas formuleert geen op zichzelf staande betalingsverplichting voor mij, en kan dat ook niet doen binnen de bevoegdheden gesteld door de Gaswet.

6. Ik zie dus geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. U blijft echter van harte welkom om (conform artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB) op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

@Langerij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tripax schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:16:
[...]

Ja ze proberen zich er inderdaad op een heel makkelijke manier uit te praten..

Ik kreeg vandaag ook nog onderstaand mailtje van Bosveld:

[...]

Het lijkt er een beetje op dat ze het voor nu laten rusten, maar wellicht krijg ik juli volgend jaar opnieuw gezeur omdat het slot er dan een jaar opzit, en ik dan opnieuw een beslissing zal moeten maken...
Zijn titel is intussen ook gewijzigd naar incassospecialist :P

Weet nog niet heel goed hoe ik nu verder zal gaan. Langs de ene kant wil ik best wel verder de strijd aangaan, maar intussen ben ik het gedoe ook wel een beetje zat aan het worden..
En bosveld trekt de keutel in, in de hoop dat je je lastige vragen vergeet. Ik zou er nog een briefje aan wagen.... maar dat ben ik... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heeft KPN al dreigbrieven gestuurd dat ze in onbruik geraakt NT1 kastjes + koperdraad tot aan de wijkcentrale gaan verwijderen op kosten van de bewoner?

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-12-2019 22:50 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +16 Henk 'm!
teacher schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:20:
[...]

En bosveld trekt de keutel in, in de hoop dat je je lastige vragen vergeet. Ik zou er nog een briefje aan wagen.... maar dat ben ik... :+
Helemaal mee eens. @tripax, als het even kan:

Dank voor jullie bericht van 9 december 2019, waarin jullie aangeven mijn dossier te sluiten. Dat is op zich geheel terecht.

U maakt excuses voor het feit dat 'Stedin [...] e.e.a. [heeft uitgezocht en [...] tot de conclusie [is] gekomen dat de contractloosheid ten onrechte is overgedragen.'

Ik aanvaard die excuses niet. U zit mij al sinds eind augustus 2019 achter de vodden met diverse brieven met dreigementen, waarop ik altijd prompt en inhoudelijk gereageerd hebt. Na de eerste deurwaardersbrief van eind augustus hebben we al diverse emails gewisseld. Vervolgens heeft Stedin mij op xx oktober 2019 op verzoek van u gebeld. Daarna heeft u het bestaan om op één dag zowel een incassobrief als een deurwaardersbrief bij mij te bezorgen, waarop ik ook weer inhoudelijk heb gereageerd. En vervolgens heeft u een reactie gestuurd met daarin een kopie van delen van een dagvaarding van een ander, kennelijk om mij onder druk te zetten. En ook daarop heb ik weer inhoudelijk gereageerd. En uiteindelijk pas na drie maanden komt u samen met Stedin tot de conclusie 'dat de contractloosheid ten onrechte is overgedragen'?

Maak dat de kat wijs. Alle relevante feiten en omstandigheden heb ik naar u en Stedin al diverse malen duidelijk gemaakt. Richting u al in mijn eerste reactie op uw eerste deurwaardersbrief van eind augustus. U heeft stelselmatig verzuimd zich daarin te verdiepen, en bent gewoon doorgegaan met 'Oostindisch blaffen'.

Ik dien bij deze een formele klacht tegen u in, die ik bij een mijns inziens onvoldoende afhandeling ook zal voorleggen aan de Kamer van Gerechtsdeurwaarders. Die klacht behelst in ieder geval het volgende:

1. Bosveld heeft sinds eind augustus zijn professionele rol niet zorgvuldig uitgevoerd door niet (of pas zeer laat) te toetsen of er een daadwerkelijke grondslag was voor het inschakelen van een deurwaarder. Bosveld is daarbij doof gebleven voor inhoudelijk weerwerk van mijn kant. Daardoor heeft Bosveld mij onnodig veel werk en stress bezorgd.
2. Bosveld heeft zijn rol als incassobureau en als (gerechts)deurwaarder vermengd door op één dag zowel een incassobrief als een deurwaardersbrief te verzenden. Daarmee werd kennelijk beoogd de incassobrief nog meer psychologisch gewicht te geven.
3. Bosveld heeft ondanks herhaald verzoek nooit een sluitende motivatie gegeven, met verwijzingen naar de voor mij als consument relevant zijnde wetsartikelen, voor haar sommaties.
4. Bosveld heeft ondanks herhaald verzoek nooit een specificatie gegeven van het gevraagde bedrag van € 101,69, alsmede een onderbouwing waarom ik die zou moeten betalen.
5. Bosveld heeft ondanks herhaald verzoek nooit antwoord gegeven op de vraag of, en zo ja waarom zijn melding dat incassokosten verschuldigd zijn overeenstemt met artikel 6:96 BW, gegeven het feit dat ik consument ben.
6. Bosveld heeft de AVG geschonden door een kopie van delen van een dagvaarding van iemand anders met mij te delen, zonder de adresgegevens van diegene weg te halen.
7. Bosveld heeft niet bevestigd dat hij de Autoriteit Persoonsgegevens heeft verwittigd van deze schending van de privacy, ondanks mijn aandringen daartoe.

Samenvattend: ik ben van mening dat u uw rol in mijn geval volstrekt onzorgvuldig en niet-professioneel hebt uitgevoerd. U kunt ook niet wegkomen met excuses die niet eens direct op uw eigen handelen betrekking hebben, maar op dat van Stedin. Ik zou het mijn moeite waard vinden als dit dossier ook tot daadwerkelijke reflectie over uw eigen rol aanleiding geeft.

Met vriendelijke groet

@tripax
Adres: klachten@bosveld.nl
CC: originele mailadres laatste contact Bosveld en cc: Stedin.

[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 10-12-2019 09:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:18:
[...]

Helemaal mee eens. @tripax, als het even kan:

[...]
Moet niet een afschrift naar de netbeheerder?
Misschien dat die dan ook wat zorgvuldiger zijn incassobureau of deurwaarder kiest of aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rommelzolder schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:31:
Misschien dat die dan ook wat zorgvuldiger zijn incassobureau of deurwaarder kiest of aanstuurt.
Waarom denk je dat een incassobureau of deurwaarder zulke brieven schrijft? Die teksten zijn gewoon gedicteerd door de netbeheerder. Ze nemen klakkeloos over wat de netbeheerder denkt dat jij als consument voor verplichtingen hebt etc. Dat hebben de mensen bij een incassobureau echt niet zelf verzonnen.

Ik neem aan dat dat ook precies de reden is dat zulke bureaus zijn gekozen. Of wellicht doen ze dat gewoon allemaal wel gewoon. Een incassobureau verdient geld door opdrachten aan te nemen en niet door ze te weigeren omdat ze denken dat er iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Beetje offtopic.

Wellicht kopen/krijgen die incasso bureau's steeds een batch kansloze/afgeschreven zaken van de netbeheerders. Elke euro die er dan alsnog binnenkomt is mooi mee genomen. Ooit eens een ex gehad die een tijdje bij een incasso hut heeft gewerkt. Geen contact meer, dus kan het niet navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JeroenE Incasso bureau's misschien, de slechte dan, deurwaarders mogen dat niet, die moeten gelijk hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:08:
@JeroenE Incasso bureau's misschien, de slechte dan, deurwaarders mogen dat niet, die moeten gelijk hebben...
Volgens mij hoeft dat niet per se. Een deurwaarder is geen rechter en kan dus niet altijd bepalen of er werkelijk een grond is voor de onbetaalde rekening. Ik bedoel: als een netbeheerder zegt volgens artikel dit en dat moet er betaald worden, wie is de deurwaarder dan om te zeggen dat het niet zo is?

Maar goed, als een factuur al betwist is dan hoeft een deurwaarder sowieso weinig te doen. De enige weg is dan naar de rechter die kan beslissen wie gelijk heeft.

Ik denk zelf dat de deurwaarders niet goed ingelicht zijn en dat het wel hun eigen schuld is dat ze verder geen inlichtingen inwinnen bij hun opdrachtgever totdat de consument gaat tegenspartelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

JeroenE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:54:
[...]
Volgens mij hoeft dat niet per se. Een deurwaarder is geen rechter en kan dus niet altijd bepalen of er werkelijk een grond is voor de onbetaalde rekening. Ik bedoel: als een netbeheerder zegt volgens artikel dit en dat moet er betaald worden, wie is de deurwaarder dan om te zeggen dat het niet zo is?
Onwetendheid is geen excuus, voor jou niet als je voor de rechter komt te staan maar zeker niet voor een deurwaarder. Het is leuk dat de netbeheerder zegt dat het de wet is, maar hij behoort te weten dat dat NIET de wet is. Ook omdat het nog vrij eenvoudig is te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
servies schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:13:
Onwetendheid is geen excuus, voor jou niet als je voor de rechter komt te staan maar zeker niet voor een deurwaarder. Het is leuk dat de netbeheerder zegt dat het de wet is, maar hij behoort te weten dat dat NIET de wet is. Ook omdat het nog vrij eenvoudig is te controleren.
Er hoeft geen wet te zien die iets bepaald of je wel of niet moet betalen. Een overeenkomst (inclusief voorwaarden) etc is gewoon rechtsgeldig. Hetzelfde met artikel zus en zo. Dat zijn gewoon rechtsgeldige artikelen.

Het probleem is dat de netbeheerder vind dat het allemaal bij elkaar betekent dat de consument moet betalen en de consument juist van mening is dat het niet zo is.

Volgens jou zou iedere deurwaarder daar dus zelfstandig een besluit over moeten nemen. Op basis waarvan is een deurwaarder daartoe dan bevoegd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:54:
[...]

Maar goed, als een factuur al betwist is dan hoeft een deurwaarder sowieso weinig te doen. De enige weg is dan naar de rechter die kan beslissen wie gelijk heeft.

Ik denk zelf dat de deurwaarders niet goed ingelicht zijn en dat het wel hun eigen schuld is dat ze verder geen inlichtingen inwinnen bij hun opdrachtgever totdat de consument gaat tegenspartelen.
Natuurlijk blijft er altijd een grijs gebied in wet- en regelgeving, zodanig dat soms een rechter zich er over zal moeten buigen. De uitleg van bepaalde artikelen is niet altijd éénduidig, en dan zal de rechter moeten beoordelen wat de wetgever bedoeld zou hebben en/of wat een redelijke interpretatie zou zijn.

Maar: een deurwaarder is toch echt wél verplicht om zijn beweringen te staven aan wetsartikelen, wanneer hij of zijn opdrachtgever meldt dat iets 'wettelijk verplicht' is. Dat zou de deurwaarder moeten doen voordat hij zijn brief richting de 'schuldenaar' verstuurt. Zomaar klakkeloos de beweringen van de opdrachtgever voor waar aannemen, dat is iets wat een deurwaarder zeker niet zou moeten doen. Integriteit heet dat.

Bij Bosveld gedraagt men zich echter als marionet van de netbeheerder. En wanneer door de 'wanbetaler' gevraagd wordt op welke wetsartikelen Bosveld zich dan baseert wat betreft de wettelijke verplichting, komt daar geen enkele reactie op. Of hooguit een verwijs naar de eerder gevoerde discussie met de netbeheerder. Bij doorvragen blijkt zelfs telkens opnieuw dat de door netbeheerders ingeschakelde incassobureau's en deurwaarders feitelijk niet eens over het volledige dossier beschikken, maar toch een zaak voeren. Vreemd, want zeker een deurwaarder moet op eerste verzoek het volledige dossier aan de vermeende schuldenaar kunnen toezenden.

Het is een opstelling die aan alle kanten laakbaar en verwijtbaar is.

Maar och, de bulk betaalt uiteindelijk toch zonder al te veel tegenspartelen, dus waarom zouden we ons fatsoenlijk gedragen? Het doel wordt nu ook bereikt, met minder moeite. Dat is duidelijk hoe ze bij Bosveld denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JeroenE Als ?gemachtigde? van de overheid is een beëdigd deurwaarder toch niet bevoegd om bij wat voor redelijke betwisting dan ook een incasso anders dan via de rechter door te zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

JeroenE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:18:
[...]
Er hoeft geen wet te zien die iets bepaald of je wel of niet moet betalen. Een overeenkomst (inclusief voorwaarden) etc is gewoon rechtsgeldig. Hetzelfde met artikel zus en zo. Dat zijn gewoon rechtsgeldige artikelen.
Er is in Europa dus wetgeving dat het je niets mag kosten om van een contract af te komen zodra deze z'n eerste termijn voorbij is (of hoe ik het dan ook moet formuleren). Dat staat boven iedere overeenkomst die jij als consument aan gaat...
Het probleem is dat de netbeheerder vind dat het allemaal bij elkaar betekent dat de consument moet betalen en de consument juist van mening is dat het niet zo is.

Volgens jou zou iedere deurwaarder daar dus zelfstandig een besluit over moeten nemen. Op basis waarvan is een deurwaarder daartoe dan bevoegd?
Op het ogenblik dat hij als deurwaarder optreedt en niet als incassobureau dan neemt behoort hij ook de verantwoordelijk te nemen om zorgvuldig op te treden en dat betekent ook een toetsing aan de wet... En als wij dat al simpelweg kunnen dan moet hij dat zeker kunnen en de netbeheerder al over de vingers tikken...
En natuurlijk kan hij ook wel eens fout zitten, maar hier is het zo overduidelijk dat ze hun huiswerk niet hebben gedaan...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Nou na mijn rare brief van de laatste keer heb ik 3x om een rectificatie moeten vragen.

Nu eindelijk een bevredigend antwoord gehad dat alle kosten van verwijdering en slotjes voor Enexis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ivow85 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:43:
Natuurlijk blijft er altijd een grijs gebied in wet- en regelgeving, zodanig dat soms een rechter zich er over zal moeten buigen. De uitleg van bepaalde artikelen is niet altijd éénduidig, en dan zal de rechter moeten beoordelen wat de wetgever bedoeld zou hebben en/of wat een redelijke interpretatie zou zijn.
Precies, dat is juist mijn punt. De netbeheerder heeft artikel zus, voorwaarden zo. Zie alle zaken die in de TS genoemd worden. Al die artikelen bestaan ook echt. "Wij" vinden natuurlijk om allerlei redenen waarom dat niet van toepassing is (zie wederom de TS). Maar een deurwaarder gaat dat heus niet zo maar uit zichzelf verzinnen. Ik denk ook niet dat het zijn taak is om dan een besluit te nemen wie er gelijk heeft zoals hier wordt gesuggereerd.

NB ik vind het natuurlijk wel veel te kort door de bocht dat de deurwaarder dingen gaat sturen terwijl uit het dossier duidelijk blijkt dat eea betwist wordt. Dat komt dan (schijnbaar) omdat ze helemaal geen dossier opvragen. De deurwaarder zou dan moeten doorgeven aan de opdrachtgever dat ze dat eerst maar voor de rechter uit moeten vechten.

Wellicht komt dit ook omdat 'wij' bij de deurwaarders binnen komen als 'simpele' wanbetalers, ook dat is natuurlijk iets wat de deurwaarder zelf had moeten controleren.
onetime schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:45:
@JeroenE Als ?gemachtigde? van de overheid is een beëdigd deurwaarder toch niet bevoegd om bij wat voor redelijke betwisting dan ook een incasso anders dan via de rechter door te zetten?
Een deurwaarder kan uit zichzelf niet naar een rechter stappen om jou iets te laten betalen aan de netbeheerder. De deurwaarder is immers helemaal geen partij in de overeenkomst tussen de netbeheerder en de consument.

Wat wel kan is dat de opdrachtgever aan de deurwaarder vraagt om naar de rechter te gaan, maar in principe is dit niet anders dan wanneer de opdrachtgever dit zelf zou doen (of met een advocaat of wat dan ook).
servies schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:51:
Er is in Europa dus wetgeving dat het je niets mag kosten om van een contract af te komen zodra deze z'n eerste termijn voorbij is (of hoe ik het dan ook moet formuleren). Dat staat boven iedere overeenkomst die jij als consument aan gaat...
De formulering is natuurlijk wel belangrijk. Ik kon dit zo snel nergens vinden. Dat ligt vast aan mij: ik vind of te veel of te weinig. Ik heb wel deze gevonden: https://eur-lex.europa.eu...4813&uri=CELEX:31993L0013 Daar las ik zo snel niets over een geldbedrag bij het opzeggen. Lees ik er over heen? Of bedoel jij iets heel anders?

Volgens het Nederlandse Burgerlijk Wetboek mag het overigens wel, zie BW 6:327 lid i. Daar staat dat het niet mag "behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;". Dus een netbeheerder zou kunnen beargumenteren dat ze verlies lijden door het moeten verwijderen van de aansluiting.

Ook als je je eerste termijn nog niet hebt uitgezet mogen er vergoedingen gevraagd worden. Sterker nog, in de energiemarkt heeft de ACM juist bepaalt wat de maximale bedragen zijn (afhankelijk van de resterende tijdsduur van de 1e termijn). Dat is volgens mij dus in lijn met het BW waarin dit mag als je als bedrijf verlies lijdt doordat een consument zijn contract eerder opzegt dan overeengekomen.

Anyway, dat neemt niet weg dat je volgens mij dit wel allemaal van te voren duidelijk moet melden. Het stuk in het BW gaat er over welke algemene voorwaarden niet gebruikt moeten worden. Maar het hele stuk over vergoedingen etc staat helemaal nergens in de algemene voorwaarden waardoor (naar mijn idee) het al helemaal niet mogelijk is om een geldbedrag te vragen. Een bedrijf moet zulk soort zaken voor het afsluiten kenbaar maken en niet pas achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 14:34
JeroenE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:23:
[...]

Ook als je je eerste termijn nog niet hebt uitgezet mogen er vergoedingen gevraagd worden. Sterker nog, in de energiemarkt heeft de ACM juist bepaalt wat de maximale bedragen zijn (afhankelijk van de resterende tijdsduur van de 1e termijn). Dat is volgens mij dus in lijn met het BW waarin dit mag als je als bedrijf verlies lijdt doordat een consument zijn contract eerder opzegt dan overeengekomen.
Die vlieger gaat hier niet op, want "we", zijn helemaal geen minimale contractduur overeengekomen die de consument eerder openbreekt. Er is dus helemaal geen sprake van een eerste termijn. Dit is geen domeinnaam, TV- of internetabonnement waarvoor de aanbieder eerst kosten heeft moet maken (e.g. registratie domeinnaam voor minimaal een jaar, of leveren van een of ander modem, decoder en/of een monteur in het geval van een ISP). Dat mag dan ook in die gevallen alleen het eerste (max.) jaar en daarna moet het maandelijks opzegbaar zijn.

Dat gaat voor een ATO niet op, er zijn immers zat aanbieders van elektra en gas waar je een direct maandelijks opzegbaar energiecontract kan nemen, hiertoe wordt gewoon dezelfde model-ATO afgesloten. Bovendien hebben de meesten hier sowieso al meer dan een jaar vastrecht betaald.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ronjansen87 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:33:
Die vlieger gaat hier niet op, want "we", zijn helemaal geen minimale contractduur overeengekomen die de consument eerder openbreekt.
Dat is zeker waar, maar betekent dat dus ook dat je geen vergoeding hoeft te betalen? In i) staat nergens dat dit alleen geld voor overeenkomsten met bepaalde duur, of lees ik er overheen? Natuurlijk is het veel makkelijker aan te tonen dat je verlies lijdt als een overeenkomst met een duur van 3 jaar na 2 maanden wordt opgezegd dan een overeenkomst die per maand opzegbaar is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verlies kan zijn.
Dit is geen domeinnaam, TV- of internetabonnement waarvoor de aanbieder eerst kosten heeft moet maken
Dat denk ik anders wel. Die gasaansluiting is er niet zo maar gekomen. Die is ooit aangelegd. Dat heeft geld gekost en het weghalen kost wederom geld. Dat in tegenstelling tot een domeinnaam waar het niets kost als je die niet verlengd. Het weghalen van een internetaansluiting zal ook geld kosten, alleen ken ik geen enkele ISP die überhaupt de moeite neemt om dit weg te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 12-09 18:33
[...]
Precies, dat is juist mijn punt. De netbeheerder heeft artikel zus, voorwaarden zo. Zie alle zaken die in de TS genoemd worden. Al die artikelen bestaan ook echt. "Wij" vinden natuurlijk om allerlei redenen waarom dat niet van toepassing is (zie wederom de TS). Maar een deurwaarder gaat dat heus niet zo maar uit zichzelf verzinnen. Ik denk ook niet dat het zijn taak is om dan een besluit te nemen wie er gelijk heeft zoals hier wordt gesuggereerd.

NB ik vind het natuurlijk wel veel te kort door de bocht dat de deurwaarder dingen gaat sturen terwijl uit het dossier duidelijk blijkt dat eea betwist wordt. Dat komt dan (schijnbaar) omdat ze helemaal geen dossier opvragen. De deurwaarder zou dan moeten doorgeven aan de opdrachtgever dat ze dat eerst maar voor de rechter uit moeten vechten.

Wellicht komt dit ook omdat 'wij' bij de deurwaarders binnen komen als 'simpele' wanbetalers, ook dat is natuurlijk iets wat de deurwaarder zelf had moeten controleren.
De grote vraag is natuurlijk of de gerechtsdeurwaarders Bosveld en Flanderijn wel echt de brieven sturen met hun deurwaarders pet op. Want aan de taken van de deurwaarder ligt of een vonnis ten grondslag of is het voorwerk voor een rechtzaak. Hier is toch echt geen sprake van.

Wat ze doen is gewoon incassowerk, want wij worden als klanten van de netbeheerders gewoon in het bakje wanbetalers gegooid. De grap is dat in de meeste gevallen er al helemaal geen sprake van een incasso situatie is, aangezien we meestal al bij deze mensen zitten als de netbeheerders van ons verlangen, maar wanneer we de rekening van het werk aan het betwisten zijn dan horen we waarschijnlijk technisch gezien tot de wanbetalers. Het feit dat deze bureaus not over gaan tot een vordering lijkt er sterk op dat ze zien dat de wettelijke basis voor de incasso niet sterk is en daarom de boel terugsturen naar de netbeheerders, mja dat is een andere discussie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jitta
Vaak is er helemaal geen rekening, alleen een wens tot binnentreding, een wens die ingewilligd zou worden als de netbeheerder het gewoon eventjes netjes zou vragen...
cold_as_ijs schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:56:
[...]

De grote vraag is natuurlijk of de gerechtsdeurwaarders Bosveld en Flanderijn wel echt de brieven sturen met hun deurwaarders pet op. Want aan de taken van de deurwaarder ligt of een vonnis ten grondslag of is het voorwerk voor een rechtzaak. Hier is toch echt geen sprake van.

Wat ze doen is gewoon incassowerk, want wij worden als klanten van de netbeheerders gewoon in het bakje wanbetalers gegooid. De grap is dat in de meeste gevallen er al helemaal geen sprake van een incasso situatie is, aangezien we meestal al bij deze mensen zitten als de netbeheerders van ons verlangen, maar wanneer we de rekening van het werk aan het betwisten zijn dan horen we waarschijnlijk technisch gezien tot de wanbetalers. Het feit dat deze bureaus not over gaan tot een vordering lijkt er sterk op dat ze zien dat de wettelijke basis voor de incasso niet sterk is en daarom de boel terugsturen naar de netbeheerders, mja dat is een andere discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:54:
[...]
Dat is zeker waar, maar betekent dat dus ook dat je geen vergoeding hoeft te betalen? In i) staat nergens dat dit alleen geld voor overeenkomsten met bepaalde duur, of lees ik er overheen? Natuurlijk is het veel makkelijker aan te tonen dat je verlies lijdt als een overeenkomst met een duur van 3 jaar na 2 maanden wordt opgezegd dan een overeenkomst die per maand opzegbaar is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verlies kan zijn.

[...]
Dat denk ik anders wel. Die gasaansluiting is er niet zo maar gekomen. Die is ooit aangelegd. Dat heeft geld gekost en het weghalen kost wederom geld. Dat in tegenstelling tot een domeinnaam waar het niets kost als je die niet verlengd. Het weghalen van een internetaansluiting zal ook geld kosten, alleen ken ik geen enkele ISP die überhaupt de moeite neemt om dit weg te halen.
Zie nog even dit overzicht voor een deel van het consumentenrecht waar we ons op baseren.

Gasaansluiting is ooit aangelegd op kosten van de aanvrager. Is echt anders dan in meeste andere gevallen met abonnement en een apparaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 14:34
[...]
Laat ik vooropstellen dat IANAL, maar bij mijn weten is dit daarom in wetgeving beperkt tot maximaal 12 maanden, onbepaalde tijd of niet. Lijkt me eerlijk gezegd ook best een prima balans tussen de belangen zo, dan kunnen aanbieders van e.g. internet en TV de aansluitkosten van bepaalde diensten uitsmeren over de eerste 12 maanden. Als dat niet kan en je kan na een maand overal al gelijk onderuit, dan ga je overal torenhoge aansluitkosten of leaseconstructies voor modems en decoders krijgen. Maar na 12 maanden houdt dat echt op. Als een bedrijf dan vervolgens verlies lijdt moeten ze maar saneren, de derving compenseren met andere activiteiten of zichzelf opheffen. Hoe dan ook niet het probleem van de consument. Anders krijg je wel heel erg zo'n belachelijke TTIP-constructie waarbij bedrijven de staat mogen leegtrekken wegens mogelijk (!) gederfde inkomsten. EU richtlijnen heten niet voor niets richtlijn, het gaat er uiteindelijk ook om hoe dat weer in het NLse burgerlijk wetboek is beland. Volgens mij is daar een paar pagina's terug ook al eea over gezegd.
[...]
Zoals @Bram-Bos ook al terecht stelt, voor het realiseren van die gasaansluiting is door de bouwer, projectonwikkelaar dan wel eerdere bewoner al een afzonderlijk, en fors(!) bedrag betaald. Die kosten zijn dus allang gedekt. Daarna is er in de meeste gevallen decennia aan vastrecht en meterhuur betaald. Daar kan makkelijk het verwijderen, zeker op wijkniveau, van worden bekostigd. Dat al die gelden zijn uitgekeerd aan de aandeelhouders is niet het probleem van de consument. Er is ook nooit vooraf aangegeven in de overeenkomst(en) dat bij het beëindigen van de OTA die gasleiding per direct ook weg zou moeten, sterker nog dat gebeurd helemaal niet, want meestal verhuis je dan of switch je van aanbieder. Er is dus nog steeds 0 grond waarop je zou moeten betalen voor een al dan niet bestaande verplichting t.ov. iets dat 1. niet van jou is en 2. waarvoor je geen enkele contractuele relatie of verplichting meer hebt.

Netbeheerders zullen gewoon net als ISP's, de kosten voor het (naar eigen keus en in eigen belang) in stand houden van ongebruikte leidingen/aansluitingen moeten omslaan op alle resterende gebruikers. Ziggo en KPN maken ook gewoon kosten voor de niet-aangesloten huizen, e.g. coax-taps, glas-switchpoorten, DSLAM's voor dsl, etc. Daar betalen ze ook maar gewoon voor, want hey het is toch verdomd handig dat wanneer iemand zich bedenkt of verhuist er nog gewoon een stukje infra naar de woning ligt. KPN komt toch ook niet met een rekening in een buurt waarin vrijwel iedereen bij de Ziggo zit en ze moeten toeleggen op het DSL-netwerk? Dat is hunnie de ondernemersrisico, niet van de consument.

De netbeheerders komen nu ineens met de Wet Milieubeheer op de proppen als drogreden waarom dat ineens allemaal de grond uit moet, het leuke is alleen dat ze zichzelf daar helemaal niet aan houden, dat blijkt wel uit o.a. de Tweakers waarbij er alsnog tweezijdig is afgedopt, alsmede het feit dat ze oude hoofdgasleidingen en stroomkabels zélf ook gewoon laten liggen. Ik werk zelf veel rondom netwerken en telecom, daar zou die WMB dan ook voor moeten gelden maar ik heb daar werkelijk nog nooit iemand over gehoord. Die communicatieleidingen worden werkelijk nooit weggehaald, zelfs zakelijke lijnen en dark-fibers e.d. niet.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]
Een deurwaarder kan uit zichzelf niet naar een rechter stappen om jou iets te laten betalen aan de netbeheerder. De deurwaarder is immers helemaal geen partij in de overeenkomst tussen de netbeheerder en de consument.

Wat wel kan is dat de opdrachtgever aan de deurwaarder vraagt om naar de rechter te gaan, maar in principe is dit niet anders dan wanneer de opdrachtgever dit zelf zou doen (of met een advocaat of wat dan ook). [...]
Ik neem aan dat een deurwaarder moet kunnen lezen? Dan moet hij het dossier lezen, zien dat hij er niets mee kan, en teruggeven aan de opdrachtgever. En als het al zo fout gaat dat ze het dossier niet lezen voor ze iets versturen, dan moeten ze toch zeker na de eerste reactie het dossier lezen. En dus het dossier terug sturen. Met het advies eerst naar de rechter te stappen. En verontschuldigingen naar de aangeschrevene.
Een deurwaarder behoort toch ook enige wetskennis te bezitten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
[...]

[...]
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen, dat de gasaansluiting keurig in rekening is gebracht bij de aannemer, en volledig gespecificeerd in de eindafrekening bij de oplevering van mijn huis was opgenomen. Die kosten heb ik dus helemaal zelf mogen betalen, dertien jaar geleden. Sindsdien is er nooit enig onderhoud aan het gasdistributiesysteem in de wijk of aan mijn huisaansluiting verricht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Naar aanleiding van een opmerking van @Standeman ben ik nagegaan of er een seizoenseffect is in het gasverlaten, op basis van 155 gasverlaters in ons overzicht (exclusief de verhuizers - Route E), en de maand van opzegging ATO.

Gasverlaters per maand

@Standeman veronderstelde dat in het najaar de opzeggingen wel zouden afnemen, maar uit deze cijfers blijkt dat áls er al van een seizoenseffect sprake is, die in de vroege zomer plaatsvindt als dip. Vermoedelijk is de toevallige looptijd van een jaarcontract bij de leverancier een belangrijkere factor.

[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 10-12-2019 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bram-Bos schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:06:
Naar aanleiding van een opmerking van @Standeman ben ik nagegaan of er een seizoenseffect is in het gasverlaten, op basis van 155 gasverlaters in ons overzicht (exclusief de verhuizers - Route E), en de maand van opzegging ATO.

[Afbeelding: Gasverlaters per maand]

@Standeman veronderstelde dat in het najaar de opzeggingen wel zouden afnemen, maar uit deze cijfers blijkt dat áls er al van een seizoenseffect sprake is, die in de vroege zomer plaatsvindt als dip. Vermoedelijk is de toevallige looptijd van een jaarcontract bij de leverancier een belangrijkere factor.
Ik denk het ook te maken heeft met zomer/vakantie seizoen. Mensen willen waarschijnlijk 6weken na de opzegging van hun ATO niet 3weken op vakantie zijn (=geen post lezen).

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nu even per maand vanaf aug 2017, met een aantal evenementen erbij die mogelijk iets kunnen verklaren over de dynamiek.
Gasverlaters per maand sinds aug 17

Let wel: het gaat hier dus alleen om Tweakers die zich hebben gemeld en (dus) in het overzicht staan. De daling in november/december 2019 kan een aantal oorzaken hebben:
- De piek van alle Tweakers bij de netbeheerders die hun beleid per 1-2-2019 aanpasten, is weg
- De netbeheerders en hun incasso-vrienden zijn heel effectief geworden in het afschrikken van potentiële Tweaker-route-volgers
- Er staat inmiddels zoveel in dit topic dat gekopieerd kan worden, dat aanmelden niet meer als zinvol wordt beschouwd. Jammer voor de statistiek |:( [Meld je desnoods alsnog, bv. via DM]

[ Voor 59% gewijzigd door Bram-Bos op 10-12-2019 20:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
cold_as_ijs schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:56:
[...]

Ik heb destijds in mijn zaak gevraagd welke pet Flanderijn op had, en dat was de pet van de gerechtsdeurwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Basement schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:23:
[...]

Ik heb destijds in mijn zaak gevraagd welke pet Flanderijn op had, en dat was de pet van de gerechtsdeurwaarder.
Vervelende is dat een gerechtsdeurwaarder ook een veredelde postpode kan zijn. Dat zijn ze dus gerechtsdeurwaarder maar nog steeds enkel een blaffende hond zoals een incassobureau.

De meer juridisch onderlegde personen kunnen mij corrigeren, maar volgens mij kan iemand enkel als gerechtsdeurwaarder functioneren als die ook daadwerkelijk bezig is met het process van een dagvaarding opstellen en de bijbehorende gang naar de rechter. Dus loze dreigbrieven schrijven valt daar niet onder, al zal zo'n persoon proberen te beargumenteren dat hij/zij daadwerkelijk bezig is met dat process en bijvoorbeeld inlichtingen inwint of een laatste waarschuwing geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
Armin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:52:
[...]

Vervelende is dat een gerechtsdeurwaarder ook een veredelde postpode kan zijn. Dat zijn ze dus gerechtsdeurwaarder maar nog steeds enkel een blaffende hond zoals een incassobureau.

De meer juridisch onderlegde personen kunnen mij corrigeren, maar volgens mij kan iemand enkel als gerechtsdeurwaarder functioneren als die ook daadwerkelijk bezig is met het process van een dagvaarding opstellen en de bijbehorende gang naar de rechter. Dus loze dreigbrieven schrijven valt daar niet onder, al zal zo'n persoon proberen te beargumenteren dat hij/zij daadwerkelijk bezig is met dat process en bijvoorbeeld inlichtingen inwint of een laatste waarschuwing geeft.
Bij was dat wel het geval, men was bezig met het een dagvaarding voor binnentreding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armin
Basement schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:57:
[...]

Bij was dat wel het geval, men was bezig met een dagvaarding voor binnentreding.
Dus even bellen om een afspraak maken kan niet, maar wél een gerechtsdeurwaarder voor binnentreding. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basement
Armin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:58:
[...]

Dus even bellen om een afspraak maken kan niet, maar wél een gerechtsdeurwaarder voor binnentreding. :?
Idd.

Het hele feest van een dagvaarding is ook niet door gegaan toen ik op aangeven van @Bram-Bos een reactie naar Flanderijn heb gestuurd dat altijd al geroepen heb mee te werken als men een afspraak maakt.

Toen heeft Flanderijn de bal weer terug naar Enexis gespeeld.

Iets met verspillen van geld en middelen en energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Basement schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:01:
[...]
En niet verdiepen in het dossier danwel het niet volledig hebben daarvan, serieus minpuntje voor betreffende deurwaarder.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Basement schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:01:
[...]

Idd.

Het hele feest van een dagvaarding is ook niet door gegaan toen ik op aangeven van @Bram-Bos een reactie naar Flanderijn heb gestuurd dat altijd al geroepen heb mee te werken als men een afspraak maakt.

Toen heeft Flanderijn de bal weer terug naar Enexis gespeeld.

Oh @Basement: wat zou het fijn zijn als je dat dossier voor het nageslacht nog even samenvoegt in één post.

Pagina: 1 ... 14 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.