Ik denk ik de meeste gevallen niet, maar ze hebben het wel al een keer gedaan waarbij de inhoud min of meer identiek was aan de incassobrieven. Daar werd ook geschreven dat het verplicht was een overeenkomst aan te gaan of verwijdering aan te vragen.
Bedankt voor dit overzicht, ik wist dat er ergens iets was maar kon het zelf dus zo snel niet vinden.
Ik heb een en ander gelezen (wel een beetje vlot) maar ik kan nog steeds nergens een artikel vinden wat expliciet verbied dat je als consument ooit iets in rekening gebracht kan worden bij opzegging van een overeenkomst.
Niet om je te jennen, maar mag ik dezelfde vraag stellen die al zo vaak aan netbeheerders is gesteld? Namelijk: kan je het exacte Europese artikel aanwijzen waar je dit leest? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de exacte formulering. in ons Nederlandse BW is het namelijk grotendeels verboden, maar het mag dus wel "voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;".
Ik reageerde natuurlijk op het bericht
servies in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" waarin @
servies schrijft dat het in zijn algemeen verboden is.
Jouw overzicht heeft me natuurlijk wel geleid tot artikel 52b lid 8 van de Gaswet waar expliciet staat dat er geen vergoeding gevraagd mag worden indien wordt opgezegd bij overeenkomsten van onbepaalde duur. Maar daar wordt ook expliciet gemeld dat dit geld voor leveranciers. Een netbeheerder is geen leverancier. Is dit artikel dan wel op netbeheerders van toepassing?
Gasaansluiting is ooit aangelegd op kosten van de aanvrager. Is echt anders dan in meeste andere gevallen met abonnement en een apparaat.
Hoewel je tegenwoordig vaak "gratis aangesloten en gratis monteur aan huis" aanbiedingen hebt was het ooit heel gebruikelijk dat je daar voor moest betalen. Ze bieden dit natuurlijk ook alleen aan als de postcodecheck heeft uitgewezen dat er al een aansluiting bestaat, dus zo spectaculair is een dergelijke aanbieding niet.
Maar daar had ik het niet over. Ook al is de aanleg betaalt door jezelf of door iemand anders 40 jaar geleden dan nog zijn er kosten bij het verwijderen. Waarom zouden die dan wel voor de netbeheerder moeten zijn?
Ik bedoel niet de situatie zoals hij nu is waarbij de netbeheerders gewoon zijn vergeten om dit goed te regelen. En ze ook 'ineens' zelf hebben besloten dat dit moet terwijl ze vroeger alles gewoon lieten liggen. Maar gewoon in zijn algemeen: waarom zouden alle verwijderingskosten per se bij de netbeheerder moeten liggen? Blijkbaar is dit voor het aanleggen ook al niet zo.
Volgens mij niet. De ACM hanteert andere bedragen bij andere termijnen en de maximale termijn is een contract wat langer dan 2,5 jaar loopt. Volgens mij kan je er niet rechtstreeks naar linken, maar op
deze pagina vind je de tarieven als je het antwoord op de vraag "Hoe hoog is de opzegvergoeding?" opent.
Ik zal het nog sterker vertellen, zelfs al gaat het om een eenmalige aankoop dan kan je nog een schadevergoeding moeten betalen als je de overeenkomst opzegt. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld bij het aankopen van een huis en dit uiteindelijk niet door laten gaan (terwijl de ontbindende voorwaarden allemaal zijn verlopen).
Maar ook in andere gevallen als er spullen besteld worden en je deze uiteindelijk niet wil afnemen kan je toch een schadevergoeding moeten betalen. Bijvoorbeeld bij het kopen van een keuken die je achteraf toch niet wil hebben etc.
Er is ook nooit vooraf aangegeven in de overeenkomst(en) dat bij het beëindigen van de OTA die gasleiding per direct ook weg zou moeten, sterker nog dat gebeurd helemaal niet, want meestal verhuis je dan of switch je van aanbieder. Er is dus nog steeds 0 grond waarop je zou moeten betalen voor een al dan niet bestaande verplichting t.ov. iets dat 1. niet van jou is en 2. waarvoor je geen enkele contractuele relatie of verplichting meer hebt.
Hou me ten goede, dat je niets hoeft te betalen omdat het niet overeengekomen is ben ik volledig met je eens.
Maar er werd als reden aangevoerd dat een opzegvergoeding an sich in zijn totaliteit door Europese wetgeving is verboden. Dat is volgens mij helemaal niet waar. Dus dat is geen sterk argument om te gebruiken. De reden moet zijn dat het niet is afgesproken en dat je achteraf dus niet alsnog geld mag vragen.
De netbeheerders komen nu ineens met de Wet Milieubeheer op de proppen als drogreden waarom dat ineens allemaal de grond uit moet, het leuke is alleen dat ze zichzelf daar helemaal niet aan houden, dat blijkt wel uit o.a. de Tweakers waarbij er alsnog tweezijdig is afgedopt, alsmede het feit dat ze oude hoofdgasleidingen en stroomkabels zélf ook gewoon laten liggen.
Zeker, ik denk ook dat ze dit nooit hadden moeten roepen. Stel dat dit argument onverwachts wordt bevestigd bij een rechter dan kan iedereen die zin heeft om KPN te zieken en de draden niet meer gebruikt dus eisen dat KPN die komt verwijderen.
Tuurlijk, maar de eerste brieven komen helemaal niet uit naam van de deurwaarder, ook al staat dat wel op het briefpapier. En incassobureaus mogen alle brieven schrijven die ze willen (net zoals jij en ik).
Neemt niet weg dat er dus ook al een paar (of in ieder geval 1; zie
tripax in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2") voorbeelden zijn waarbij er wel brieven door een deurwaarder worden geschreven die geen idee heeft waar het over gaat. Dat is natuurlijk "niet zo slim".