kdekker schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:35:
[...]
Ik zie vooral twee groepen die volkomen langs elkaar heen praten. En veel op 1 hoop gegooid worden (van beide kanten). Inhoudelijk zal het nog wel een stukje doorgaan op dezelfde manier. Misschien beter dan niet lezen?
Ik mis rechtvaardigheid in het verhaal (met name naar de kleinere boer/landbouwer) en - maar wellicht heb ik het mis - weinig zelfreflectie. Een zin als 'de hand boven de sector houden' heb je dat gecontroleerd of dat echt zo is? Dat het aantal zelfmoorden toeneemt onder agrariërs lijkt me nu niet een logisch gevolg van 'hand boven het hoofd houden'. Lees bijv.
https://www.nfofruit.nl/n...ver-zelfdoding-agrariers/. Ik weet van nabij dat het soms hard sappelen is. En in de beeldvorming doorgaans negatief gesproken wordt over de landbouw. Hierboven staan genoeg reacties waar tamelijk respectloos gesproken wordt over de sector. Hopelijk kan van beide kanten bedacht worden dat het over mensen gaat.
Je verbind hier dingen die niet met elkaar te verbinden zijn. Ja, de politiek heeft lang (en nu nog) de sector ontzien. Met name de intensieve veeteelt die voor het grootste gedeelte voor de ellende verantwoordelijke is. Aangejaagd door een klein aantal spelers in de big-agro en o.a. de Rabobank. Ja, dat veroorzaakt voor bij de kleine boer veel leed. Het was meegroeien en als je dat niet kon werd je zonder pardon voor de bus geflikkerd. Gecombineerd met het gesloten en eenzame karakter van de gemiddelde landbouwer, kan dat goed fout gaan. Echter dat zegt niets over dat de sector als geheel beschermd is. Zo gaf de varkenspest echt leed, maar verdiende iemand als wien van de Brink er goed aan.
Verder haal je aan dat het generaties van opbouwen is. Klopt. Ontzettend fijn dat ze op die manier dat zo lang hebben kunnen doen. Maar het geeft ze geen rechten. Bijna elke andere overerving die er in het verleden was (van adel tot gilde, van molenaar tot schout) is afgeschaft en verdwenen. Bijvoorbeeld (niet echt) mijn vader advocaat was en mijn moeder arts.. Helaas, dat maakt mij niet tot advocaat en/of arts. Eigenlijk hebben we er nog 1-tje en dat is het koninklijk huis. Dus waarom zou daar voor boeren een uitzondering voor moeten zijn. Waarom heeft de boerenzoon of dochter "recht" om het bedrijf over te nemen als dat bedrijf in de huidige omstandigheden niet meer levensvatbaar is. De asbestfabriek is ook verdwenen zoals meer vervuilende bedrijven. Ik hoor graag je onderbouwing waarom dat onrechtvaardig is?
Dus ik kan zowel het menselijk leed zien als de noodzaak tot keiharde (in mijn optiek lauwe) sanering. Primair in de intensieve veehouderij. En vergis je niet, daar zitten niet veel "kleine" boeren meer in. Die zijn daar al uit concurreert. Het draagt maar minimaal bij aan de economie. (
voor <1% aan ons BNP en ongeveer 1% aan werkgelegenheid) waarbij dat echt niet allemaal verdwijnt op het moment dat je koud saneert. Meer dat het halveert..
De schade echter die dit beleid doet is fors groter dan de opbrengsten.
HIer heb je er twee die
specifiek voor huidige stikstofcrisis zijn. Er is uit economisch oogpunt geen enkel argument te geven die pleiten tegen een keiharde koude sanering. Uit menselijk oogpunt echter kun je nog kiezen voor een lauwe sanering, waarbij in mijn optiek de pijn wat meer komt te liggen waar hij hoort. Zet alle leningen die zelfstandige boeren inzake intensieve veehouderij hebben, vooral met hun land/huis als onderpand, om tegen een 100jarige lening zonder rente. Dat doet de instellingen zeer die strop om de nek heeft gedaan en aangetrokken, maar geeft die boer kans om het anders te gaan doen.
Dan kun je nog het argument maken over strategische positie en voeden van "het land" en "de eu"". Leuk maar als dat werkelijk je argument is (eten in tijden van crisis) dan is ook de intensieve veehouderij de lul.
Elke serieuze wetenschapper op dit punt zal je aangeven dat je dan over moet schakelen naar meer plantaardige voeding. Zoveel land gebruiken om planten om te zetten, die een dier ZEER inefficient omzet in wat vlees en zuivel is vanuit strategisch autonomie waanzin. Verder we dan ook vol-op inzetten op zaken als kweekvlees. Want dat komt eraan en gaat gebeuren. NL had daar koploper op kunnen zijn, maar o.a. door druk vanuit de boerenlobby ben ik strafbaar als ik hier een burgertje van kweekvlees eet. Net zoals plantaardige melk (waarvoor ik me scheel betaal in de supermarkt) in steeds meer producten komt (stiekum). Niet vanwege diervriendelijkheid / milieu of ander moreel oogpunt, maar het is gewoon goedkoper. Plantaardige melk is makkelijker industrieel op te schalen. Zo simpel.
De rest is echter puur romantiek. Het is absurd dat we ons al 40 jaar lang politiek, budgettair en vele andere manier laten gijzelen door een kleine sector die economisch, sociaal en maatschappelijk weinig bijdraagt aan het geheel. Toerisme is al 4x zo groot als de landbouwsector en toch hebben we geen ministerie van toerisme.
We hebben de kennis en kunde. We hebben de leidende positie, maar deze boerenlobby is als de directie van Kodak en Nokia....
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......