The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
De Duitsers uit Sleeswijk-Holstein op bezoek in Nederland zullen zich thuis voelen met de boeren die hun vlag uithangen.Standeman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:02:
[...]
Ach, ik heb ook wel eens keer Luxemburgse vlaggen ondersteboven zien wapperen langs de snelweg
"What do you get if you multiply six by nine..."
Net nog genoeg vlaggen aan lantaarnpalen gezien. Je mag geen stickers op dingen die niet van jou zijn plakken, dus ik neem aan dat een vlag hangen ook niet mag?Yaksa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:29:
[...]
Valt onder de vrijheid van meningsuiting, kan niet beboet worden.
Tenzij je de omgekeerde vlag aan een overheidsgebouw vast maakt of anderszins de vlag op een zodanige manier uithangt dat het een gevaar voor het verkeer zou kunnen opleveren.
Joegoslavisch zijn in je eigen weiland mag natuurlijk wel, of alle andere dramatische borden die je kan vinden. Kwam langs twee borden, formaat aardig billboard, met daarop PAS OP, U GAAT EEN ONTRUIMINGSGEBIED binnen. NATURA 2000 GEBIED OP MINDER DAN 1000M of iets in die richting.
Voor een groep mensen die zichzelf graag nuchter en boerenverstandig noemen, zijn het wel een stel dramaqueens
Maar boetes + kosten van verwijdering verhalen op mensen die vlaggen ophangen aan bruggen en lantaarnpalen etc. lijkt me niet meer dan normaal.
People as things, that’s where it starts.
Een lantaarnpaal is een 'gebouw' van de gemeente, dus van de overheid. Mag niet dus.RobinHood schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:
[...]Net nog genoeg vlaggen aan lantaarnpalen gezien. Je mag geen stickers op dingen die niet van jou zijn plakken, dus ik neem aan dat een vlag hangen ook niet mag?
Maar we gaan wel erg off-topic nu. Ik verwijs daarom door naar de APV van de plaatselijke gemeente, is allemaal zo op te vragen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
https://nos.nl/artikel/26...ot-wel-grote-stap-vooruit
En de belangrijksteNederland gaat niet van het stikstofslot door de maatregelen die dit kabinet wil nemen, maar het kabinet zet wel belangrijke stappen. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat de stikstofplannen beoordeelde.
...
Het kabinet heeft doelen gesteld voor de uitstoot van stikstof in 2035. Ten opzichte van 2019 moet de uitstoot van de landbouw dan met 42 tot 46 procent zijn gedaald. Bij de industrie en het verkeer wil het kabinet de uitstoot met 50 procent zien dalen.
...
Niet voor alle bedrijven zal het daarom financieel haalbaar zijn om aan de nieuwe eisen te voldoen, voorziet het planbureau. De verwachting is dan ook dat een deel van de veehouders de handdoek in de ring zal gooien. Hekkert schat dat de plannen leiden tot zo'n 30 procent minder koeien in Nederland.
Met dank aan de VVD, CDA en BBBHete aardappel doorgeschoven
Dat de plannen veel van de boerensector vragen, komt deels doordat de hete aardappel lang is doorgeschoven. Op de vraag hoe het zou zijn geweest als deze plannen vijf of tien jaar eerder waren doorgevoerd, zegt Hekkert "Dat zou een zegen zijn geweest. Veel beleid kwam de afgelopen jaren niet van de grond. Als we eerder waren begonnen, hadden boeren meer tijd gehad om aan de strengere eisen te voldoen."
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als ze die ook zelf hebben opgehangen. En niet, ik noem maar iets geks, dat gedaan is door een public-relations-bedrijf in opdracht van een groot bedrijf.hamsteg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:45:
Ik kijk er daarom met een kwinkslag naar: "ze zijn te dom om te weten wat boven en onder is; net zo als dat ze niet snappen dat stikstof uit dierlijke mest voortkomt en daar produceren ze veel van". Blijf ik in ieder geval glimlachen.
Let maar goed op als u op de snelweg rijd, kijk eens hoeveel verschillende AI-gegenereerde spandoeken er hangen. En dat er niet veel variatie zit in de houten paaltjes en de tie-wraps waar de omgekeerde vlaggen aan hangen.
Wederom: actoren voor gebruik, nooit factoren voor gewicht.
Ik wil nog even een zijstapje maken naar 'Overasselt', en hoe daar 9 van de 10 boeren tegenwoordig 'paardenhouder' zijn en hoe dat een schoolvoorbeeld is van uitwringen van bestaande familiebedrijven ten gunste van een handjevol toxische/gulzige actoren. Glijdende schaal. Uzw. Maar dat zal wel off-topic zijn.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
vertel alstublieft, de mods zullen vast een uitzondering maken.
of een tot voor kort grote politieke partij die letterlijk door een reclamebureau wordt gerundunclero schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:55:
[...]
Als ze die ook zelf hebben opgehangen. En niet, ik noem maar iets geks, dat gedaan is door een public-relations-bedrijf in opdracht van een groot bedrijf.
Let maar goed op als u op de snelweg rijd, kijk eens hoeveel verschillende AI-gegenereerde spandoeken er hangen. En dat er niet veel variatie zit in de houten paaltjes en de tie-wraps waar de omgekeerde vlaggen aan hangen.
Wederom: actoren voor gebruik, nooit factoren voor gewicht.
Ik wil nog even een zijstapje maken naar 'Overasselt', en hoe daar 9 van de 10 boeren tegenwoordig 'paardenhouder' zijn en hoe dat een schoolvoorbeeld is van uitwringen van bestaande familiebedrijven ten gunste van een handjevol toxische/gulzige actoren. Glijdende schaal. Uzw. Maar dat zal wel off-topic zijn.
ik vind de vlaggetjes en spandoeken wat sneu overkomen maar heb er geen last van. Zo lang ze die trekkers van de snelweg houden en geen deuren van provinciehuizen slopen gaat het beterdan eerst (low bar I know)
en harde heelmeesters kunnen trauma´s veroorzaken. Alsof je een operatie begint bij een kind terwijl het niet snapt waarom. Deze verzoeken zullen grotendeels terecht zijn en zullen vooral de PAShouders treffen waarvan toentertijd de toename van stikstof niet is meegenomen in de beschikbare stikstofruimte. Ik hoop eigenlijk dat deze mensen dan dus wel voorrang krijgen bij het aanvragen van nieuwe (minder ruime) vergunningen.dawg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:18:
Artikel gaat verder. Het is al vaker gezegd; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Deze wond begint na ~40 jaar wel heel hard te stinken. 217 verzoeken. Die naar ik vermoed allemaal terecht zullen zijn gezien het trackrecord van MOB.
Toch bespeur ik bij het kabinet (en uiteraard ook bij radicaal- en extreemrechts) nog steeds onwil. Men kan echter niet anders gezien de gerechtelijke uitspraken van rechters, omdat MOB en andere natuurorganisaties hun huiswerk wél goed doen.
Ik ben alle omgekeerde vlaggen ook echt beu. Wat mij betreft mogen ze dat ook gaan beboeten, maar dat zal juridisch wel lastig zijn.
Het aanvallen van individuele vergunninghouders zal door gekleurde media en door boeren worden geïnterpreteerd als ''takedown" verzoeken. Het draagt daarmee bij aan het gevoel dat boeren vogelvrij zijn en zal mijns iinziens alleen maar averechts werken.
De discussie in dit topic heeft soms de neiging om boeren te ontmenselijken omdat ze ageren tegen plannen die hun huidige bedrijfsvoering in de weg zitten, maar dat is geen oplossing. je hebt een punt dat er veel ''minder slimme'' boeren zijn die elkaar opjutten, maar ze zijn niet dom. "De leugen regeert" stond er laatst in een weiland en ik vraag me sterk af of die leugen niet onder de boeren zelf rondwaart. Dat boeren bang zijn om onteigend te worden is een zorg dat je moet adresseren in plaats van te negeren. Dat zeg ik als een kleinzoon van een boer die al eens onteigent is geweest. Mijn oom heeft nu een bloeiend bedrijf elders en de woning van mijn moeders opoe is nu een monumentaal boerderijtje naast de A35 bij Wierden.hamsteg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:45:
[...]
Ik kijk er daarom met een kwinkslag naar: "ze zijn te dom om te weten wat boven en onder is; net zo als dat ze niet snappen dat stikstof uit dierlijke mest voortkomt en daar produceren ze veel van". Blijf ik in ieder geval glimlachen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
plus survivorship bias. Iedereen die al beetje twijfelde is bijv naar Denemarken vertrokken of heeft het boeltje al verkocht.hansvk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:12:
De boeren weten allang hoe laat het is. En de meeste boeren snappen dat, maar die hoor je niet.
En de grote vleesmanagers (niet het keuterboertje) zijn overgebleven, en hebben forse omzetten kunnen realiseren door de problemen te ontkennen en beleid te vertragen.Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:12:
[...]
plus survivorship bias. Iedereen die al beetje twijfelde is bijv naar Denemarken vertrokken of heeft het boeltje al verkocht.
Bij de sluiting van de mijnen waren er ook zat mijnwerkers met stoflongen en al die tegen de sluiting waren.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
ik vind dat wel een wat erg negatieve blik. Ken nog een paar melkveehouders. Die zijn zelf echt niet bezig met het beleid vertragen. Die zijn al 15 jaar aan het reageren op hoe het spel blijkbaar gespeeld moet worden door steeds als er een ander failliet gaat/stopt de boedel daar over te nemen en daarmee dus van 80 naar 150 naar 400 koeien gegroeid. Maar die mensen maken dus ook steeds weer de keus om door te gaan omdat ze ook niet echt een andere weg zien. Daarmee krijg je ook een (deel van) de situatie waar we nu zitten.DropjesLover schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:34:
[...]
En de grote vleesmanagers (niet het keuterboertje) zijn overgebleven, en hebben forse omzetten kunnen realiseren door de problemen te ontkennen en beleid te vertragen.
Bij de sluiting van de mijnen waren er ook zat mijnwerkers met stoflongen en al die tegen de sluiting waren.
Net als bij bepaalde bedrijven is het voor boeren ook vaak "up or out". Je moet op bepaald moment meer koeien/stallen/machines/kapitaal erin doen of je stapt uit. Maar wat ga je doen als je uitstapt? Je bent bijv al 40 jaar boer geweest en je zoon / dochter wil het overnemen? dan lijkt het logisch om toch maar weer 1 stapje "up" te doen en dan later wel te zien waar het schip strandt.
Als ik wist dat ik me op een heilloze weg bevind, zou ik mijn kinderen adviseren wat anders gaan te doenFr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:38:
[...]
ik vind dat wel een wat erg negatieve blik. Ken nog een paar melkveehouders. Die zijn zelf echt niet bezig met het beleid vertragen. Die zijn al 15 jaar aan het reageren op hoe het spel blijkbaar gespeeld moet worden door steeds als er een ander failliet gaat/stopt de boedel daar over te nemen en daarmee dus van 80 naar 150 naar 400 koeien gegroeid. Maar die mensen maken dus ook steeds weer de keus om door te gaan omdat ze ook niet echt een andere weg zien. Daarmee krijg je ook een (deel van) de situatie waar we nu zitten.
Net als bij bepaalde bedrijven is het voor boeren ook vaak "up or out". Je moet op bepaald moment meer koeien/stallen/machines/kapitaal erin doen of je stapt uit. Maar wat ga je doen als je uitstapt? Je bent bijv al 40 jaar boer geweest en je zoon / dochter wil het overnemen? dan lijkt het logisch om toch maar weer 1 stapje "up" te doen en dan later wel te zien waar het schip strandt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Niet iedere is er bewust mee bezig, maar door te stemmen op bepaalde partijen (CDA, BBB) en natuurlijk niet tijdig aanpassen aan al 40 jaar aankomend beleid, dan ben je geen ondernemer, dan ben je (roof)kapitalist, niet anders dan een ander biochemisch bedrijf dat al tijden willens en wetens meer chemische meuk loost dan goed is "maar volgens de vergunning mag het dus ik ga door".Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:38:
[...]
ik vind dat wel een wat erg negatieve blik. Ken nog een paar melkveehouders. Die zijn zelf echt niet bezig met het beleid vertragen. Die zijn al 15 jaar aan het reageren op hoe het spel blijkbaar gespeeld moet worden door steeds als er een ander failliet gaat/stopt de boedel daar over te nemen en daarmee dus van 80 naar 150 naar 400 koeien gegroeid. Maar die mensen maken dus ook steeds weer de keus om door te gaan omdat ze ook niet echt een andere weg zien. Daarmee krijg je ook een (deel van) de situatie waar we nu zitten.
Nu dat ie zo gegroeid is naar 400 koeien kan hij ook wanneer nieuwe investeringen nodig zijn weer 200 koeien inleveren (wel het land houden) en hoppa, 50% stikstofreductie gerealiseerd en voldoet aan de nieuwe regels. Geen nieuwe investeringen nodig, niet die molensteen van de (Rabo)bank weer op z'n nek gehesen. Geen aflossingen waardoor het businessmodel onder druk staat.
Misschien een paar duizend m2 verkopen voor woningbouw en kan prima doorboeren.
Maar goed, zo denk ik.
BThGvNeOA
Wederom wensdenken. Hoe gaat iemand zich "aanpassen aan al 40 jaar aankomend beleid" als het A) onduidelijk is wat het beleid doet en er B ) vooral veel zaken zijn die iemand pushen om mee te gaan in "up or out"? Er is bijna niemand klein gebleven omdat dat niet erg financieel interessant is door een wirwar aan bijzondere incentives, subsidies, actoren in de agro-sector om hen heen etc.DropjesLover schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:51:
[...]
Niet iedere is er bewust mee bezig, maar door te stemmen op bepaalde partijen (CDA, BBB) en natuurlijk niet tijdig aanpassen aan al 40 jaar aankomend beleid, dan ben je geen ondernemer, dan ben je (roof)kapitalist, niet anders dan een ander biochemisch bedrijf dat al tijden willens en wetens meer chemische meuk loost dan goed is "maar volgens de vergunning mag het dus ik ga door".
Nu dat ie zo gegroeid is naar 400 koeien kan hij ook wanneer nieuwe investeringen nodig zijn weer 200 koeien inleveren (wel het land houden) en hoppa, 50% stikstofreductie gerealiseerd en voldoet aan de nieuwe regels. Geen nieuwe investeringen nodig, niet die molensteen van de (Rabo)bank weer op z'n nek gehesen. Geen aflossingen waardoor het businessmodel onder druk staat.
Misschien een paar duizend m2 verkopen voor woningbouw en kan prima doorboeren.
Maar goed, zo denk ik.
Maar ik vind het te makkelijk om van elke individuele boer te verwachten dat zij de exact juiste keuze hadden moeten maken en bijv. max 100 koeien moeten gaan houden.
Het is wel zo dat we eindelijk eens iets moeten doen en dat gaat aanpassingen van de boerenbedrijven vragen. Dat vind ik een goede zaak maar ligt niet per se aan elke individuele boer.
Het dodelijke ongeluk is hier offtopic.
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.