De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:47
Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:23:
Hier één van de boeren. Hij had zijn hoop gevestigd op luchtwassers om een reductie van 75% te bewerkstelligen. Laatste memo over de effectiviteit van luchtwassers gemist? Verder lees ik geen enkel inhoudelijk argument, behalve emotionele.

Kippenboer Frank moet mogelijk stoppen: 'Ons hart en ziel wordt afgepakt' - https://www.omroepbrabant...rt-en-ziel-wordt-afgepakt

[...]

Maar ook voorbeelden van bedrijven die wel actie hebben ondernomen:

Deze fabrieken namen forse maatregelen en kwamen er wel uit met milieugroep - https://www.omroepbrabant...r-wel-uit-met-milieugroep

[...]
Elke keer hetzelfde liedje.
"Hart en ziel", alleen maar op emotie spelen. Maar wat voor hart en ziel heb je om tienduizenden levende dieren op te sluiten in veel te kleine ruimte. Volmesten, slachten en door. Pfff
Alleen maar wijzen. Zij willen ons kapotmaken, zij doen dit ons aan, zij. Het stikstofdossier is al 50 jaar bekende materie. En het enige wat je doet is meer, meer, meer. Investeren en klagen dat de bekende bodemloze put 50 jaar later geen bodem heeft....
Nog meer wijzen, kijk naar dit vliegveld, ik ben niet de grootste. Maar wel pal naast een enorm natuurgebied, zonder enige zelfreflectie.
Etc. Etc. Etc.

erutangiS

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

DropjesLover

Dit dus ->

Krisp schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

Ik snap ook niet waarom de provincie niet eerder heeft gereageerd, want de rechter is er in mijn opinie vrij helder over:

[...]

Oftewel: deze bedrijven moeten al hun dieren wegdoen, en andere maatregelen zijn niet voldoende. Zie daarvoor ook 6.18.

[...]

Daar doet de rechter in deze uitspraak (bewust, zie 6.8 en 6.9) geen uitspraak over, omdat “de rechtbank in het midden ~~~[laat] of sprake is van ontneming of regulering, mede omdat er meerdere vormen van passende maatregelen denkbaar zouden kunnen zijn.” Oftewel: daarvoor was het nog te vroeg.

Dat financiers zenuwachtig moeten worden lijkt me evident. Ik ben verbaasd dat financiers dat niet al zijn na de eerdere uitspraken, want rechters besluiten vrij consequent in het voordeel van de natuur/MOB.
Sterker nog, ik ben zelf van mening dat de financiers hiervan ook flink mogen bloeden. Immers, de redenatie was melkquotum weg - boer wil melkrobot aanschaffen - bank zegt 1 robot per x beesten, dus uitbreiden anders geen melkrobot.
Als financier maak je een risico-analyse en draag je financieel risico, en wordt daar flink voor vergoed (rente, miljardenwinsten bij de Rabo...).

Tegelijkertijd speelde dit allemaal 15-20 jaar geleden. Bedrijfsleningen hebben echt niet zulke lange looptijden, die leningen zijn ondertussen al lang weer afbetaald. 30 jaar hypotheek oid op apparatuur doet geen enkele bank.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

kdekker schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:26:
[...]

Zo werkt het niet. Je bent onschuldig, tenzij anders bewezen.

En een vergunning is noodzakelijk om financiering te krijgen. Als voortschrijdend inzicht oorzaak kan zijn van intrekking van een vergunning, dan raakt de financier zijn zekerheid kwijt ergo alleen die dreiging is voldoende om financiering nagenoeg onmogelijk te maken.

Een vergunning is in principe voor onbepaalde tijd. Alleen - en dat lijkt in dit geval zo wel gewogen te zijn door de rechter - als er zwaarwegende belangen zijn, dan kan een vergunning ingetrokken worden. Maar omdat een boer zijn pensioen ook in het bedrijf zit, zal daar evenredige compensatie tegenover moeten staan. Dus voortschrijdend inzicht is normaal gesproken voor een verleende vergunning geen reden tot intrekking.
Nogmaals, wij zijn geen rechter. De rechter kent de feiten en heeft geoordeeld eigenlijk de toko's te sluiten. In zekere zin, die boeren zijn door een rechter al schuldig bevonden.
Daar hoeven wij het niet nogmaals over te hebben of op de stoel van de rechter te (willen) gaan zitten.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:21
MrOleo schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

"Hart en ziel", alleen maar op emotie spelen. Maar wat voor hart en ziel heb je om tienduizenden levende dieren op te sluiten in veel te kleine ruimte. Volmesten, slachten en door. Pfff
Alleen maar wijzen. Zij willen ons kapotmaken, zij doen dit ons aan, zij. Het stikstofdossier is al 50 jaar bekende materie. En het enige wat je doet is meer, meer, meer. Investeren en klagen dat de bekende bodemloze put 50 jaar later geen bodem heeft....
Nog meer wijzen, kijk naar dit vliegveld, ik ben niet de grootste. Maar wel pal naast een enorm natuurgebied, zonder enige zelfreflectie.
Etc. Etc. Etc.
Ik ben wel eens op zo'n werkbezoek van o.a. minister van essen geweest.. en dit wijzen is niet het hele verhaal. Toegegeven 1 van de boeren daar aanwezig had er een aardig handje van. Maar wees toch ook wel enigzins terecht naar dat er net over de grens aan hetzelfde natuurgebied, nieuwe kippenboerderijen werden gebouwd. Ongeacht of het te verantwoorden is, voelt t toch wel onrechtvaardig als jij dan wel moet sluiten.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:11
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Mjah we hebben het over een aantal kippen en een hoeveelheid uitstoot. De uitstoot is het probleem, niet het aantal kippen ( waarbij ik er dan maar vanuit ga dat die volgens de dierenwelzijn regels gehouden kunnen worden) dus waarom dan vergunning op aantal en niet puur op uitstoot.
Als je het als één eendimensionaal probleem beschouwt, heb je wellicht gelijk.

Maar het probleem is wel wat complexer dan alleen ammoniak. Denk ook de verwerking van de mest, waterkwaliteit, waterverbruik, etc.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

En dan een paar weken terug kruizen slaan voor hun [melk]vee wat weg moet als de plannen er komen.

Ja, want anders ging Bertha-43 niet na een paar jaar naar het slachthuis omdat de melkproductie te min werd?

8)7

Kijk, ik eet ook vlees, ik weet dat ik hypocriet ben, maar ik doe tenminste niet dat soort dingen.

People as things, that’s where it starts.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DropjesLover schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:49:
Maar zo denkt en werkt een boer niet.
Nee, hebben ze ook hoeven te doen vanaf 1945. Dus niet zo raar dat ze altijd vertrouwen dat ze hun zin wel krijgen, zo gaat het al 80 jaar.

Je gaat pas reële alternatieven zien vanuit die sector als ze echt een keer aangepakt worden. Dan zal er ruimte gaan ontstaan om te beweging. Tot die tijd houden ze het bij hun oude vertrouwde recept. En zie niet gebeuren dat er nu wel doorgepakt gaat worden. Maximaal zal er met heel veel geld iets geregeld worden, maar meer niet. Terwijl de sector het verdiend met hetzelfde behandeld te worden als de rest. Klaar. Met dit verschil dat je ze nog wat kun compenseren als ze natuurbeheer gaan doen. Dat kan met andere bedrijfstakken minder goed.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:47
analogworm schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

Ik ben wel eens op zo'n werkbezoek van o.a. minister van essen geweest.. en dit wijzen is niet het hele verhaal. Toegegeven 1 van de boeren daar aanwezig had er een aardig handje van. Maar wees toch ook wel enigzins terecht naar dat er net over de grens aan hetzelfde natuurgebied, nieuwe kippenboerderijen werden gebouwd. Ongeacht of het te verantwoorden is, voelt t toch wel onrechtvaardig als jij dan wel moet sluiten.
Tuurlijk zijn er genoeg goede boeren en schrijnende gevallen, dit is er niet een van en die komen te weinig in de kijker. Immers onmin, tweespalt en stoken brengt meer kliks voor de kwalitatief mindere kranten/pers.

erutangiS

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37

unclero

MB EQA ftw \o/

_JGC_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
Ik begrijp overigens wel waarom ze het doen hoor... zag vorige week dat er een aantal varkensmesters failliet zijn gegaan, maar zelfs als de prijzen van varkensvlees wel goed zijn verdienen die mensen in verhouding geen ruk als je kijkt wat er aan investering en moeite tegenover staat.
Varkensvlees, pluimvee en dergelijke mesterijen zijn by design eigenlijk niet bedoeld om aangevangen te worden door kleinschalige agrarische familiebedrijfjes.
De enige reden dat we dat in Europa wél doen, is vanwege (linkse) subsidies. Hierdoor kunnen we het ons veroorloven om juist níet de kant op te gaan van grote verticaal geïntegreerde bedrijven zoals elders in de wereld gebruikelijk.

Even heel cru gezegd: de enige reden dat we het mesten van varkens en pluimvee aan losse boerenbedrijfjes over laten, is omdat op het erf inwonende boeren nog altijd goedkoper zijn dan uitzendkrachten met een nulurencontract en een twijfelachtige verblijfstatus. Risico is voor de boer, winst is voor de verwerker.

(overigens heeft de onrustige varkensmarkt vooral een andere reden: China)
NaoPb schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:48:
Ik heb zo het vermoeden dat FDF direct of indirect banden heeft met intensieve veeteelt en grote slachthuizen, en vooral bezig is hun eigen hachje te (proberen te) redden.
Haha nee. Makkelijk beïnvloedbaar plus lage geweldsdrempel, dat noemen we in de wondere wereld van machtspolitiek: goedkoop gereedschap.
En gereedschap kent nooit eigenaren, enkel gebruikers.
NaoPb schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:48:
Ik kan het alleen niet hard maken omdat ik zelf niet genoeg bekend ben met dit wereldje. Maar dat je constant dezelfde dingen hoort vind ik vreemd.
Er is sinds een jaar wel een nieuwe dimensie bij gekomen: beïnvloeding middels propaganda/influencers actief geholpen door Rusland en Iran. Onderdeel hybride oorlogvoering.
Maar dat is iets waar men in 'Zoetermeer' al mee bezig is.
LZ86 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:37:
Dat melkquotum is afgeschaft omdat de agrarische sector ook weer (geweldadig) protesteerde ertegen. Daarom lieten ze het los.
Nee, het zit iets complexer. Het melkquotum afschaffen is onderdeel van grootschalige liberalisering van de Europese agrarische sector. We hebben het hier weliswaar veelvuldig over veeboeren, maar de akkerbouwers herinneren zich ook nog (pijnlijk) goed het liberaliseren van de suikerbietenmarkt. En het liberaliseren van de aardappelmarkt is in volle gang.

Ja, het is inderdaad zo dat hiervoor vooral gelobby'd wordt door grote multinationals. Met name de kliek die we nu de ABCCD noemen (ADM, Bunge, Cargill, COFCO en Louis Dreyfus).
squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:43:
Wat jij voorstelt is inderdaad waar het heen moet. Maar ik las stukje terug ook al iemand die volledig in wil zetten op kweekvlees zodat het gedonder (dus de sector) weg is.
Tenzij u jager ende verzamelaar bent, is er altijd een wetmatigheid: voor álles wat op uw bord ligt, is een boer (en/of visser) aan te pas gekomen.
Wát u eet bepaalt echter waar die boer zich bevind en hoeveel boeren er nodig waren.

Ook bij kweekvlees komt er een boer aan te pas.
Zakelijke noot: ik was een paar maanden geleden op een veevoer congres in Utrecht waar we zeer kundig bijgepraat werden over de recente ontwikkelingen én mogelijkheden op het gebied van 'nieuwe eiwitten'.
mekkieboek schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:01:
Ik zou graag zien dat als bepaalde boeren een haircut krijgen dat ook de bank wordt gevraagd om hun relatief risicovolle leningen aan boeren deels af te moeten schrijven. Want ook dat was een bedrijfsrisico, zou je toch zeggen.
Als u nóg verder terug bladert, kon u ook lezen waarom dat een slecht idee is. Iets met toxic assets. ;)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• siggy
  • Laatst online: 16-08 11:20

siggy

Wait.... what?

unclero schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:27:
True, voor basisingredienten en de 'orginele cellen'. Maar massale vleesindustrie is er dan niet meer. (Wanneer kweekvlees ooit de norm gaat worden)
En ik zie niet echt in dat het high tech productie proces van kweekvlees lokaal uitgevoerd worden. Boeren hebben nu al issues om de luchtwassers draaiend te houden.

Kweekvlees is 3 tot 5x efficienter om te produceren als ik het internet mag geloven. Vroeg of laat haalt dat gewoon het echte vlees is. Is meer een kwestie van tijd dan wat anders. Genoeg problemen die ermee worden opgelost.
Zakelijke noot: ik was een paar maanden geleden op een veevoer congres in Utrecht waar we zeer kundig bijgepraat werden over de recente ontwikkelingen én mogelijkheden op het gebied van 'nieuwe eiwitten'.
Vertel vertel :) Ik neem even aan dat ook eiwitten uit insecten als 'nieuwe eiwitten' worden betiteld of dat eendenkroos?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

siggy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:51:
True, voor basisingredienten en de 'orginele cellen'. Maar massale vleesindustrie is er dan niet meer. (Wanneer kweekvlees ooit de norm gaat worden)
Tuurlijk gaat dat groot worden. Het is veel goedkoper en makkelijker op te schalen dan de huidige vleesproductie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Vraagje: ik heb net wat zitten zoeken, maar is er ook een site waar je de lokale biologische boerenwinkel kunt vinden zodat je weet dat je niet per ongeluk FDF-volk steunt?

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:42
Bananenplant schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:26:
Vraagje: ik heb net wat zitten zoeken, maar is er ook een site waar je de lokale biologische boerenwinkel kunt vinden zodat je weet dat je niet per ongeluk FDF-volk steunt?
Ik gok/hoop dat er bij biologische boerderijen en hun winkels weinig FDF-aanhang zit. Die biologische boeren die ik ken zijn allemaal fatsoenlijke mensen.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://zoekdeboer.nl/boerderijwinkels/ ?

It’s the economy, stupid!

• R_Zwart
[...]

Etc. Etc. Etc.
Er is helemaal geen hart&ziel bij de grote boerenbedrijven. Die zien net als andere grote bedrijven de dieren als "assets" of "resources". Als ze om de dieren zouden geven zouden ze niet focussen op een zo kort mogelijke tijd van conceptie tot slacht.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het tweede dodelijke ongeluk op een snelweg dankzij tractoren op de snelweg:

Kabinet tegen boeren na dodelijk ongeluk: demonstreer niet op snelweg, het is 'bloedlink'

Ik blijf dit gek vinden:
Volgens de politie Oost-Brabant is zowel 's ochtends als 's middags geprobeerd om tractoren van de snelweg te weren. Dat dat niet lukte zou te wijten zijn aan de vele verschillende aanrijroutes en verschillende op- en afritten die werden gebruikt. "Gelet op de massale toestroom die relatief veilig verliep, is besloten te gedogen dat tractoren op de snelweg reden."
Zo'n voertuig moet in beslag genomen kunnen worden.
Het is verboden voor tractoren om over de snelweg te rijden. Toch zeiden het OM en de politie Oost-Brabant eerder deze week dat ze de boeren niet zouden tegenhouden, vanwege het demonstratierecht. "Dat is geen goed signaal', vindt Jetten. "Dit moet worden nabesproken."

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:39
R_Zwart schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Er is helemaal geen hart&ziel bij de grote boerenbedrijven. Die zien net als andere grote bedrijven de dieren als "assets" of "resources". Als ze om de dieren zouden geven zouden ze niet focussen op een zo kort mogelijke tijd van conceptie tot slacht.
Baseer je dit op je eigen invulling?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:55
Lijkt me handig ja.
Er zijn wel sites om bio boeren/winkels te vinden, is geen 1 op 1 uitsluiting, maar denk dat er maar weinig bio boeren FDF aanhangen, maar denk wel dat er veel niet bio boeren de FDF niet aanhangen.
https://biokaart.nl

Ik heb in ieder geval de regel bij een omgekeerde vlag maak ik rechtsomkeerd. Bij de zakdoeken twijfel ik nog of die wel zo "extreem" zijn.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Jerie schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:06:
Het tweede dodelijke ongeluk op een snelweg dankzij tractoren op de snelweg:

Kabinet tegen boeren na dodelijk ongeluk: demonstreer niet op snelweg, het is 'bloedlink'

Ik blijf dit gek vinden:

[...]

Zo'n voertuig moet in beslag genomen kunnen worden.

[...]
Samen met het CDA in het kabinet, vergeef me mijn cynisme, wat denk je zelf dat gaat gebeuren?

Om tractoren weg te halen moet het leger ingezet worden. Tegen de eigen bevolking. Zie je het voor je?

Overigens, voor shits & giggles... Een Chinook kan 11 ton tillen.
Een snelle Google levert op dat een middenmoot traktor (200-400pk) zo'n 4 tot 6 ton weegt.
Ik zie mogelijkheden :D

BThGvNeOA

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:58

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

DropjesLover schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:07:
Een snelle Google levert op dat een middenmoot traktor (200-400pk) zo'n 4 tot 6 ton weegt.
Dat geeft tractor pulling wel een nieuwe betekenis :X

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Edit: off topic

[ Voor 106% gewijzigd door Caayn op 15-08-2026 20:35 ]

• Bananenplant

Bananenplant

Dat moet toch wel slimmer kunnen? Trekkers schaduwen als ze weer op huis aan gaan, trekkers beschieten met verf met een unieke vingerafdruk...

Zucmantaks, nu 💰 !

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:23

-tom-562

Oliesjeik

unclero schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:27:
[...]

Varkensvlees, pluimvee en dergelijke mesterijen zijn by design eigenlijk niet bedoeld om aangevangen te worden door kleinschalige agrarische familiebedrijfjes.
De enige reden dat we dat in Europa wél doen, is vanwege (linkse) subsidies. Hierdoor kunnen we het ons veroorloven om juist níet de kant op te gaan van grote verticaal geïntegreerde bedrijven zoals elders in de wereld gebruikelijk.

Even heel cru gezegd: de enige reden dat we het mesten van varkens en pluimvee aan losse boerenbedrijfjes over laten, is omdat op het erf inwonende boeren nog altijd goedkoper zijn dan uitzendkrachten met een nulurencontract en een twijfelachtige verblijfstatus. Risico is voor de boer, winst is voor de verwerker.

(overigens heeft de onrustige varkensmarkt vooral een andere reden: China)

[...]

Haha nee. Makkelijk beïnvloedbaar plus lage geweldsdrempel, dat noemen we in de wondere wereld van machtspolitiek: goedkoop gereedschap.
En gereedschap kent nooit eigenaren, enkel gebruikers.

[...]

Er is sinds een jaar wel een nieuwe dimensie bij gekomen: beïnvloeding middels propaganda/influencers actief geholpen door Rusland en Iran. Onderdeel hybride oorlogvoering.
Maar dat is iets waar men in 'Zoetermeer' al mee bezig is.

[...]

Nee, het zit iets complexer. Het melkquotum afschaffen is onderdeel van grootschalige liberalisering van de Europese agrarische sector. We hebben het hier weliswaar veelvuldig over veeboeren, maar de akkerbouwers herinneren zich ook nog (pijnlijk) goed het liberaliseren van de suikerbietenmarkt. En het liberaliseren van de aardappelmarkt is in volle gang.

Ja, het is inderdaad zo dat hiervoor vooral gelobby'd wordt door grote multinationals. Met name de kliek die we nu de ABCCD noemen (ADM, Bunge, Cargill, COFCO en Louis Dreyfus).

[...]

Tenzij u jager ende verzamelaar bent, is er altijd een wetmatigheid: voor álles wat op uw bord ligt, is een boer (en/of visser) aan te pas gekomen.
Wát u eet bepaalt echter waar die boer zich bevind en hoeveel boeren er nodig waren.

[...]

Als u nóg verder terug bladert, kon u ook lezen waarom dat een slecht idee is. Iets met toxic assets. ;)
Zet een Nederlandse boer bij Muyuan en die weet niet wat die ziet, Nederlandse varkenshouderijen zijn echt een druppel op een gloeiende plaat vergelen met die varkensfabrieken en varkensflats die ze daar hebben, ongekend. 8)7 ik moet altijd een beetje lachen als ik dan die boeren hier in Nederland voor met hun aantallen. Een Vion is volgens mij binnen no time door onze varkenspopulatie heen. Muyuan is een goede klant van ons, het begint langzaam weer te kopen gelukkig O-)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:20

NMH

Moderator General Chat
De FDF denkt ondertussen alweer na over vervolgstappen:
Hij denkt daarbij niet zozeer aan een trekkerdemonstratie voor it provinsjehûs, maar meer aan het dichtzetten van Leeuwarden of het afsluiten en bemesten van natuurgebieden. „We laten het er in ieder geval niet bij zitten. Het gaspedaal gaat open.”
Het bemesten van natuurgebieden heeft natuurlijk niets meer met enige vorm van protest te maken, dat is gewoon pure vernielzucht. Het slaat ook nog eens nergens op; alsof je demonstreert tegen maatregelen tegen huiselijk geweld door je partner te molesteren.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:52
NMH schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:03:

[...]

Het bemesten van natuurgebieden heeft natuurlijk niets meer met enige vorm van protest te maken, dat is gewoon pure vernielzucht. Het slaat ook nog eens nergens op; alsof je demonstreert tegen maatregelen tegen huiselijk geweld door je partner te molesteren.
Het is echt tijd deze lui gewoon te oormerken als wat het is. Een terreurgroep.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Helaas, daar staan ook een paar lokale boeren hier (ook biologisch/organisch) op die nadat al ruimschoots bekend was dat er doden waren gevallen "trots" en "toppers" "strijdend voor het voortbestaan" waren op de socials terwijl zij in diezelfde file op weg waren.

Nou is het hier wel zo dat veel van die boeren een overlijden meer of minder "de wil des Heere" vinden, maar ik moet echt oppassen wat ik hier in het dorp zeg, want het komt erg dicht bij bruine truien...

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 15-08-2026 21:38 ]

• Bananenplant

Bananenplant

[...]

Uh. Ik zie leesbare kentekens op de foto.

Zucmantaks, nu 💰 !

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Samen met het CDA in het kabinet, vergeef me mijn cynisme, wat denk je zelf dat gaat gebeuren?

Om tractoren weg te halen moet het leger ingezet worden. Tegen de eigen bevolking. Zie je het voor je?

CDA was destijds wel gedraaid toch. Deels daardoor zijn ze toen gemarginaliseerd.

Tractor kan een agent gewoon besturen. Ik vind dat hij dan wel een gepaste pet op moet zetten :+

Overigens kan dat 'voeden van de wereld' veel beter op lokaal niveau. Als je doel is 'voeden van de wereld' dan kun je het beste op lokaal niveau gaan voor kweken van insecten zoals meelwormen en sprinkhanen. Qua gebruik land, en impact op Co2 zit je dan goed (qua dierenleed minder, behalve dat insecten geen centraal zenuwstelsel hebben). Zit trouwens al heel lang in ons kattenvoer. Kun je zo overal in mengen. Maar we durven niet want we vinden dat 'vies'. Ondertussen vinden we een monocultuur van ander voedsel, zoals bananen, dan weer niet eng.

Het is de boerenlobby er ook aan gelegen om dat maximaal aan te wakkeren. Zelfde m.b.t kweekvlees. Of vleesvervangers, die ze op EU niveau met regelmaat weten te traineren zoals die onzin dat je een 'nep frikandel' geen 'nep frikandel' meer mag noemen omdat het woord frikandel dan 'misleidend' is 8)7

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:56
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet gewoon dood door schuld is? Een gewone verkeersdeelnemer die zich (expres!) niet aan de regels houdt en zo een ongeluk veroorzaakt komt daar niet mee weg, en terecht.

Die zelfde rechtse politici en columnisten die altijd de mond vol hebben over zogenaamde lage straffen en over onveiligheid zijn oorverdovend stil.

Ik ben echt doodmoe van deze lapzwansen. Kennelijk hebben ze het zo goed dat ze niks beters te doen hebben dan keer op keer op keer de samenleving te ontregelen. Zelfs nadat er doden vallen kan het ze niks schelen. Altijd maar pappen en nathouden helpt niet bij deze lui. Ik snap niet waarom de boeren nog steeds boven de wet staan, pak ze gewoon aan het als elk ander.

Dood door schuld in het verkeer (roekeloos rijgedrag) is maximaal 6 jaar cel. Dan leren ze zich misschien een keer gedragen.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 16-08-2026 01:47 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Jerie
  • Niet online
ph4ge schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 01:32:
[...]

Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet gewoon dood door schuld is? Een gewone verkeersdeelnemer die zich (expres!) niet aan de regels houdt en zo een ongeluk veroorzaakt komt daar niet mee weg, en terecht.

Die zelfde rechtse politici en columnisten die altijd de mond vol hebben over zogenaamde lage straffen en over onveiligheid zijn oorverdovend stil.

Ik ben echt doodmoe van deze lapzwansen. Kennelijk hebben ze het zo goed dat ze niks beters te doen hebben dan keer op keer op keer de samenleving te ontregelen. Altijd maar pappen en nathouden helpt niet bij deze lui. Ik snap niet waarom de boeren nog steeds boven de wet staan, pak ze gewoon aan het als elk ander.
Tja, ik postte al een en ander over klassenjustitie: Jerie in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"

In een andere casus (ook boerenprotest met dodelijke afloop; daar was de straf een taakstraf van 240 uur plus jaar rijontzegging: https://www.hartvannederl...t-dodelijke-afloop-op-a28 (ironisch genoeg was de eis hoger).

Ik ben van mening dat we iets moeten doen aan tractoren op de snelweg, want dat is levensgevaarlijk. Volgens mij zijn ze ook prima goedkoop te volgen zonder gebruik te maken van politieauto's of helicopters: namelijk met wat drones. Ik zou de overheid graag helpen in deze casus.

Maar ik weet dat er kundige mensen zijn die dit ook kunnen. Ik vermoed dat het gebrek aan capaciteit is, en keuzes maken. Als straf kun je de tractor ook een 'enkelband' geven, of het toestel in beslag nemen. Wil je kwader denken, dan is het een kwestie van politieke (on)wil. Daarnaast zijn sommigen binnen de overheid bang voor escalatie.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Zo kennen we ze weer ja.
Net zoals met die corona-"protesten" waarbij er 's nachts hopen afval (met asbest!) onverlicht gedumpt werd op opritten van snelwegen en snelwegen zelf.

BThGvNeOA

• Bananenplant

Bananenplant

Jerie schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:30:
[...]

Overigens kan dat 'voeden van de wereld' veel beter op lokaal niveau. Als je doel is 'voeden van de wereld' dan kun je het beste op lokaal niveau gaan voor kweken van insecten zoals meelwormen en sprinkhanen.
offtopic:
Behalve specifieke soorten sprinkhanen zijn die beesten niet halal/kosher, dus voor een bepaald aandeel van de bevolking zal dit nooit een optie worden.

Zucmantaks, nu 💰 !

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

siggy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:51:
Vertel vertel :) Ik neem even aan dat ook eiwitten uit insecten als 'nieuwe eiwitten' worden betiteld of dat eendenkroos?
Nee. Insectenkweek is hier nauwelijks rendabel te krijgen. Er zijn hier wel veel startups, maar als ze naar de scale-up fase gaan, verkassen ze vaak naar Zuid-Oost Azië waar er meer reststromen zijn, en meer viskwekers (de betalende afnemers dus).

Nee, met de 'nieuwe eiwitten' bedoelde ik vooral eiwitten die we kunnen halen uit afvalstromen van de voedselverwerkende industrie, horeca en slachtafval.
Ja, ironisch genoeg groeit kweekvlees fantastisch op de eiwitten uit slachtafval.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:32
unclero schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Nee. Insectenkweek is hier nauwelijks rendabel te krijgen. Er zijn hier wel veel startups, maar als ze naar de scale-up fase gaan, verkassen ze vaak naar Zuid-Oost Azië waar er meer reststromen zijn, en meer viskwekers (de betalende afnemers dus).

Nee, met de 'nieuwe eiwitten' bedoelde ik vooral eiwitten die we kunnen halen uit afvalstromen van de voedselverwerkende industrie, horeca en slachtafval.
Ja, ironisch genoeg groeit kweekvlees fantastisch op de eiwitten uit slachtafval.
Er zijn ook gewoon manieren om je proteïnen uit niet-dierlijke bronnen te halen. Iemand die of vlees eet omdat men het lekker vindt én nog altijd de incorrecte mening is dat een maaltijd zonder, geen volledige maaltijd is, of iemand die recalcitrant geen alternatieven rol want “politiek”, zal zeker niet op sprinkhanen overstappen.

Het is belangrijker dat het beeld doorbroken wordt dat proteïnen enkel uit vlees komen en dat je dit dagelijks nodig hebt. Maar dat is een enorm trage transitie van de positie waar we ons nu bevinden, waarin vlees “de hoofdmoot” uitmaakt. De ex-boeren uit mijn familie weten overigens nog wel dat vlees eten niet de norm was, ooit. Maar toen was het niet do goedkoop als nu.

Ik denk dat daar een aantal kernpunten in zitten die ook het debat in een ander licht zetten. Voedsel, en heel veel andere zaken (transport, vliegvakanties), zijn goedkoper dan ooit omdat roofbouw op het milieu dit mogelijk maakt. Roofbouw associeert men nog altijd met orang-oetangs en de Amazone. Het verband met de eigen consumptie ziet men niet. Laat staan de gevolgen hiervan.

• R_Zwart
Cid Highwind schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Er zijn ook gewoon manieren om je proteïnen uit niet-dierlijke bronnen te halen. Iemand die of vlees eet omdat men het lekker vindt én nog altijd de incorrecte mening is dat een maaltijd zonder, geen volledige maaltijd is, of iemand die recalcitrant geen alternatieven rol want “politiek”, zal zeker niet op sprinkhanen overstappen.

Het is belangrijker dat het beeld doorbroken wordt dat proteïnen enkel uit vlees komen en dat je dit dagelijks nodig hebt. Maar dat is een enorm trage transitie van de positie waar we ons nu bevinden, waarin vlees “de hoofdmoot” uitmaakt. De ex-boeren uit mijn familie weten overigens nog wel dat vlees eten niet de norm was, ooit. Maar toen was het niet do goedkoop als nu.

Ik denk dat daar een aantal kernpunten in zitten die ook het debat in een ander licht zetten. Voedsel, en heel veel andere zaken (transport, vliegvakanties), zijn goedkoper dan ooit omdat roofbouw op het milieu dit mogelijk maakt. Roofbouw associeert men nog altijd met orang-oetangs en de Amazone. Het verband met de eigen consumptie ziet men niet. Laat staan de gevolgen hiervan.
Het zijn vaak mensen met een "vroeger was alles beter" mentaliteit die moeite hebben met veranderingen en hun balletje gehakt niet kunnen missen. Laten we dan gewoon terug gaan naar die goeie ouwe tijd waar vlees een luxeproduct was....

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Wat is er precies incorrect aan een mening?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:11

[...]

Uit hetzelfde artikel. Ik vind het zeer kwalijk dat politici nog in gesprek gaan met de FDF, na alle uitspraken van Van den Oever.
Dat is de belangrijkste uitkomst van het overleg dat de gedeputeerden Abel Kooistra (BBB) en Matthijs de Vries (CU) donderdagavond hadden in buurtschap Schoterzijl (bij Bantega) met een delegatie van Farmers Defence Force (FDF).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bananenplant

Bananenplant

pagani schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Helaas, daar staan ook een paar lokale boeren hier (ook biologisch/organisch) op die nadat al ruimschoots bekend was dat er doden waren gevallen "trots" en "toppers" "strijdend voor het voortbestaan" waren op de socials terwijl zij in diezelfde file op weg waren.
Het moet toch te doen zijn om een wiki aan te leggen van boerderijwinkels en dit soort uitingen daar te documenteren?

Zucmantaks, nu 💰 !

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Het moet toch te doen zijn om een wiki aan te leggen van boerderijwinkels en dit soort uitingen daar te documenteren?
Dat lijkt mij een erg slecht idee wat voor je het weet misbruikt en tegen je gebruikt wordt.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Joris748 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:06:
Uit hetzelfde artikel. Ik vind het zeer kwalijk dat politici nog in gesprek gaan met de FDF, na alle uitspraken van Van den Oever.
Wederom: goedkoop gereedschap.
Mocht het immers niet lopen zoals men droomde, dan weten we al bij wie de schuld in de schoenen geschoven kan worden.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39

Dido

heforshe

Bananenplant schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:25:
Tuurlijk! Ga jij hem hosten?
En als dan een verbolgen boer zijn collega erbij naait door zogenaamde uitspraken op die site te zetten, mag jij ook gaan uitleggen waarom jouw platform heeft meegwerkt aan laster en en veroorzaken van economische schade. Veel succes ;)

Het is erg genoeg dat extremisten mensen doxxen, maar jij stelt voor om iets vergelijkbaars op te gaan zetten. Koopt iemand een keer een appel met een plekje bij boer Jan, staat boer Jan opeens bekend als iemand die geweld en dode mensen fantastisch vindt.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden