Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.490 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:03
Volgens de tarotkaartenleggers van de technische analyse gaan we bijna weer de andere kant op wegens Fibonaci.

Ik vraag me toch af hoe ze denken dat dat werkt, gewoon los van nieuws, politiek, economie, gewoon zeggen: awja, ~25k op de Dow in de ommekeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 03:04
Longcat schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:26:
[...]

Zijn er voor jou momenten geweest dat de beurs precies deed wat het moest doen?
De crises in 2000 en 2008 zorgden maanden/jarenlang voor lagere koersen. Deze crisis een daling van 1 maand en daarnaast direct stijl omhoog? Dat ziet eruit als koersmanipulatie en fomo.

@JohanNL De daling vond ik deze keer wel goed te timen. Als ik in februari geld in de markt had zitten, dan had ik het er op tijd uitgehaald. Lockdown in China, eerste corona gevallen in Europa. De bodem was een stuk lastiger, al denk ik dat we eerst nog wat lager gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Volgende kan biased zijn omdat ik zelf ook wat koop kansen heb laten liggen (achteraf bekeken).

Maar ik ben er niet zeker van of het toch geen W in plaats van een U of V (waarbij we nu al in de opwaartse fase zitten).
De bull market anticipeert volop op een lock open. En volgens mij ook dat alles vrij snel weer business as usual wordt.

Echter zijn er verschillende indicaties dat er zonder vaccin nog verschillende waves van besmettingen aan komen. Ik vraag me af wat de reactie gaat zijn als dat kwartje valt.

edit: floorcleaner in "We zijn (volgens mij) over de piek heen" sluit aan bij wat ik bedoel
uit het gelinkte rapport:
The major challenge of suppression is that this type of intensive intervention package –or something equivalently effective at reducing transmission –will need to be maintained until a vaccine becomes available (potentially 18 months or more) –given that we predict that transmission will quickly rebound if interventions are relaxed.We show that intermittent social distancing –triggered by trends in disease surveillance –may allow interventions to be relaxed temporarily in relative short time windows, but measures will need to be reintroduced if or when case numbers rebound. Last, while experience in China and now South Korea show that suppression is possible in the shortterm, it remains to be seen whether it is possible long-term, and whether the social and economic costs of the interventions adopted thus far can be reduced.

[ Voor 51% gewijzigd door sloth op 20-04-2020 00:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ko.Kane schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:51:
Volgens de tarotkaartenleggers van de technische analyse gaan we bijna weer de andere kant op wegens Fibonaci.

Ik vraag me toch af hoe ze denken dat dat werkt, gewoon los van nieuws, politiek, economie, gewoon zeggen: awja, ~25k op de Dow in de ommekeer.
Ik zou mijn geld niet durven zetten alleen op het feit dat 1 lijntje het andere kruist.
Maar er zijn hele volksstammen die er blind op vertrouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Nu online
JSTPS schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:52:
[...]

De crises in 2000 en 2008 zorgden maanden/jarenlang voor lagere koersen. Deze crisis een daling van 1 maand en daarnaast direct stijl omhoog? Dat ziet eruit als koersmanipulatie en fomo.

@JohanNL De daling vond ik deze keer wel goed te timen. Als ik in februari geld in de markt had zitten, dan had ik het er op tijd uitgehaald. Lockdown in China, eerste corona gevallen in Europa. De bodem was een stuk lastiger, al denk ik dat we eerst nog wat lager gaan.
Nogmaals, hindsight...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37

Als maar genoeg marktparticipanten lijntjes trekken (op de grafieken!) dan werkt het vanzelf. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Nu online
1 ding moet ik ze wel meegeven, het bekijken van 2 lijntjes in een grafiek is wel een stuk sneller en eenvoudiger dan het bestuderen van allerlei rapportages van een bedrijf.
Dus het past wel perfect in de “Get rich quick” scheme...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:02:
[...]

Als maar genoeg marktparticipanten lijntjes trekken (op de grafieken!) dan werkt het vanzelf. :+
Behalve als iedereen het doet, want dan wil niemand meer verkopen op de prijs waarop zij kopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Nou potverdrie, ik begin deze post met -0,5% in de futures, vast -1% als ik klaar ben. _O-

De NY Fed heeft een nieuwe indicator gelanceerd de Weekly Economic Index. Als een poging om in plaats van op kwartaal cijfers indicatoren samen te stellen, die vaak natuurlijk te laat komen, een snellere indicator te maken.

Hier wat uitleg hoe het werkt en historische correlaties: klik

En hier de vanaf nu tweewekelijkse update: klik

Afbeeldingslocatie: https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/research/policy/weekly_econ_index/weekly-economic-index_chart.png?h=818&w=920&la=en

gebaseerd op deze parameters;
Afbeeldingslocatie: https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/research/policy/weekly_econ_index/wei_2020_weekly-economic-index_lewis_tbl.png?la=en

Ben benieuwd hoe dat de komende weken zich ontwikkeld.

(futures -0.6% valt mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 19:13
JSTPS schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:52:
[...]

Het ging anders ook wel ongekend hard naar beneden.
Qua koersmanipulatie; als centrale banken ( de cheaters in dit geval, want die '' printen '' even extra geld erbij ) en overheden niet hadden ingegrepen en bedrijven aan hun lot hadden overgelaten, dan was de schade waarschijnlijk nog wel een veelvoud erger geweest met o.a. veel (beursgenoteerde) bedrijven die inmiddels al failliet zouden zijn.
Alle gaten die er nu zijn lijken gevuld te worden met what-ever-it-takes steunpakketten.
Qua beurskoersen zou het mij ook niet verbazen dat de indices nog op een nieuwe ATH ( en een ver stuk daarboven ) gaan nog voordat de corona crisis voorbij is.

Ik kijk soms met erg veel vermaak naar ene meneer Tostrams op IEX met wat lijntjes hij gaat voorspellen wat de beurskoersen gaan doen, zoals deze die wellicht niet voor niets op 1 april is geplaatst: https://www.iex.nl/Video/...erwacht-terugval-AEX.aspx
Je hebt echt helemaal niets aan dit geneuzel maar er zijn blijkbaar mensen die hier wel in geloven :+

[ Voor 23% gewijzigd door JohanNL op 20-04-2020 00:54 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 03:04
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:47:
[...]

Het ging anders ook wel ongekend hard naar beneden.
Qua koersmanipulatie; als centrale banken ( de cheaters in dit geval, want die '' printen '' even extra geld erbij ) en overheden niet hadden ingegrepen en bedrijven aan hun lot hadden overgelaten, dan was de schade waarschijnlijk nog wel een veelvoud erger geweest met o.a. veel (beursgenoteerde) bedrijven die inmiddels al failliet zouden zijn.
Alle gaten die er nu zijn lijken gevuld te worden met what-ever-it-takes steunpakketten.
Qua beurskoersen zou het mij ook niet verbazen dat de indices nog op een nieuwe ATH ( en een ver stuk daarboven ) gaan nog voordat de corona crisis voorbij is.

[...]
Ja, bedrijven waren in de problemen gekomen, dus er moest wat gebeuren. De ECB en de FED konden het daarentegen ook anders brengen. Door idd dat "whater it takes" is iedereen en z'n schoonmoeder weer aan het beleggen geslagen, want bang om de boot te missen. Zo blaas je dezelfde bubbels op die nou juist het probleem waren, deels door de lage rente.

Het probleem is dat het direct mis ging bij de grote bedrijven doordat ze in goede tijden met het geld dat ze overhadden eigen aandelen gingen kopen, en dan nu met puppy ogen Wiebes lief aankijken. Failliet laten gaan zeg ik dan en weer een financieel gezond bedrijf opbouwen. Als niemand failliet mag gaan, waarom schaffen we dan niet gewoon de vrije markt af en laten we de overheid de bedrijven runnen. Dan komt er iig behoorlijk meer belastinggeld binnen :Y).

Ik zou ook niet raar opkijken als er binnenkort nieuwe ATH's komen hoor, maar ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
Santee schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:38:
Naja als zelfs iex er een post over maakt een gehele maand van tevoren..? Ook was er tijd genoeg om te reageren. Toen de eerste angsten voor corona kwamen met -5% AEX en dow kon je prima op niveau december 2019 uit kunnen stappen (als dat binnen je strategie viel).
Ja deze keer was het uitstappen nog wel te timen vind ik ook (hindsight bias). Ik had het ook goed gedaan deze keer. Maar voor succesvol timen moet zowel je uitstap als je terug instap goed zijn. En volgens mij ben je aan het ontdekken dat het timen van het terug instappen nog niet zo makkelijk is.
Santee schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:10:
[...]
Tell me about it! Had stuks op €59 gekocht en op €64 eruit gegooid...
Ondertussen weer een paar stukjes bijgekocht op €72, jammer dan maar vanaf nu ga ik rustig stukjes bijkopen.
En mocht het je toch (nog) goed afgaan deze keer dan moet je je afvragen: was het kunde of heb je geluk gehad?

Waarschijnlijk het laatste. En dat is nou precies de reden waarom buy en hold met periodiek inleggen zoveel aangeraden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
En stel dat je de timing perfect goed hebt. Wat valt er mee te winnen? Een paar euro? Er zullen er hier niet veel zijn die er lumpsum 50k of zo in gooien.

De centrale banken zijn marktmakers geworden, althans nog wat meer dan vroeger. Een soort hele grote flow traders?

Jezelf de vraag stellen: wat gebeurd er met mijn assets tijdens een crisis is belangrijker dan de vraag hoe hoog het aandeel zou kunnen stijgen als alles mee zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
Timing of een poging daartoe heeft toch alleen nut als je er van wil gaan leven, als trader, als eigenaar van bepaald type hedgefonds? Op momenten dat je afgerekend wordt op je jaar resultaat en je er je enige inkomen uit moet halen ?

Expres vraagtekens want wellicht zijn er meer redenen om het te doen. Maar het blijkt enorm moeilijk. Er zijn slechts enkelen die er echt geld mee verdienen. De rest werkt in de industrie eromheen. Stukjes tikken over technische analyses, aandelen volgen en rapporten schrijven. Werken op een tranig desk. Noem het maar op.

Wellicht is het mogelijk om op dagelijkse of dan in ieder geval maandelijks er een inkomen uit te halen maar dat is waarschijnlijk te lastig vanwege de achterstand die je hebt op de grote partijen. In data, slagkracht en kapitaal. Als je dan toch iets in die richting zou willen doen kies dan een van de carrière mogelijkheden in de financiele industrie.

Voor mensen met andere banen en een beleggingshobby is het wellicht leuk tijdsverdrijf maar geen mogelijkheid tot spectaculaire of in ieder geval markt verslaande winsten. Of wellicht ben ik te simpel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 20:39
Nu WTI op <$15 dacht ik een ETF te kopen die zich op Amerikaanse olie richt, ik kom alleen niet verder dan iShares Oil & Gas Exploration & Production (IE00B6R51Z18). Beetje karig aanbod of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:43
Carfanatic schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:08:
Nu WTI op <$15 dacht ik een ETF te kopen die zich op Amerikaanse olie richt, ik kom alleen niet verder dan iShares Oil & Gas Exploration & Production (IE00B6R51Z18). Beetje karig aanbod of zie ik wat over het hoofd?
Je kan eens hier naar kijken.

https://www.fitvermogen.n...F4704A31CE6224E65D6D87E91

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 21:03
Carfanatic schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:08:
GB00B0CTWK84

WisdomTree WTI 2mth (OILW) is designed to enable investors to gain a total return exposure to movements in the price of WTI 2 months oil futures contracts plus a collateral yield. The exposure is obtained through fully funded uncollateralised swaps with Shell Trading Switzerland AG, a member of the Royal Dutch Shell Group. OILW is an exchange traded commodity ("ETC"). Its securities can be created and redeemed on demand by authorised participants and traded on exchange just like shares in a company.

[ Voor 36% gewijzigd door DJTimo op 20-04-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Ik ga me even inlezen over futures en futures vs ETF's d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent- vandaag weer flink gedaald. Als je ervan overtuigd bent dat olie binnenkort of op wat langere termijn weer in prijs gaat stijgen, hoe kan je op de beurs daarop anticiperen (met hefboomwerking)? (Waar) zijn er opties op brent te verkrijgen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:36:
Brent- vandaag weer flink gedaald. Als je ervan overtuigd bent dat olie binnenkort of op wat langere termijn weer in prijs gaat stijgen, hoe kan je op de beurs daarop anticiperen (met hefboomwerking)? (Waar) zijn er opties op brent te verkrijgen?
Voordat je je geld weg pist op de beurs zou ik eerst maar eens googlen wat de term structure van oil futures is en wat dat betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:47:
Ik kijk soms met erg veel vermaak naar ene meneer Tostrams op IEX met wat lijntjes hij gaat voorspellen wat de beurskoersen gaan doen, zoals deze die wellicht niet voor niets op 1 april is geplaatst: https://www.iex.nl/Video/...erwacht-terugval-AEX.aspx
Je hebt echt helemaal niets aan dit geneuzel maar er zijn blijkbaar mensen die hier wel in geloven :+
Die video is toch lachwekkend.. "laagste niveau dit, support dat, dus we gaan naar beneden". Gewoon binnen een minuut even de hele markt doorzagen zonder ook maar iets te horen over wat er in de echte wereld gebeurt. In het bitcoin tijdperk waren er ook van die TA guru's die met voorspellingen kwamen van "als er veel volume is stijgen we, als er te weinig volume is dalen we" en dan was er veel volume en dan de volgende keer kwamen ze met "in mijn vorige analyse zei ik dit, er was veel volume en de prijs steeg DUS IK HAD GELIJK". Hoe dan ook hadden ze altijd gelijk met hun voorspellingen :')

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0000289791

De MSCI World Energy benchmark doet het jaar op jaar wel een stuk(je) beter dan dit fonds. Enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
WizZie- schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:19:
[...]

https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0000289791

De MSCI World Energy benchmark doet het jaar op jaar wel een stuk(je) beter dan dit fonds. Enig idee hoe dat kan?
Vooral hoge lopende kosten ( 0,83% op jaarbasis ), dat is helaas meestal de prijs als je wilt inspelen op een bepaalde sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 10:15
‘Virgin Australia vraagt faillissement aan’

Virgin Australia treft voorbereidingen om een faillissement aan te vragen. Dat meldt de Sydney Morning Herald op basis van anonieme bronnen.

Later meer.....

[ Voor 63% gewijzigd door Sunri5e op 20-04-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:48
Even een vraagje tussendoor.

Wie belegt momenteel bij de ING?
En hoe kun je daar herbalanceren zonder dat je moet verkopen/kopen.
Daarbij wil ik ook een fonds toevoegen.
Voorheen ging dat heel makkelijk, maar met de nieuwe interface vind ik het een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
JSTPS schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:41:
[...]

Als niemand failliet mag gaan, waarom schaffen we dan niet gewoon de vrije markt af en laten we de overheid de bedrijven runnen. Dan komt er iig behoorlijk meer belastinggeld binnen :Y).
Hah, dit dacht ik nou precies ook.
In goede tijden hoor je ze zeggen dat " je vooral de markt zijn werk moet laten doen " en er zijn wel eens " proefballonnetjes " geweest om in de bijstand de snoeien.
Nu worden bedrijven die het moeilijk hebben aan alle kanten geholpen en heb ik nog nooit zulke hoge bijstandsuitkeringen gezien :+
Wat een enorme draai!

Veel van deze maatregelen zijn dan nog tot zover wat mij betreft, maar onze regering wil dan ook enorme steunpakketten geven aan o.a. KLM zonder daar wat voor terug te zien 8)7
Letterlijk een cadeautje voor de aandeelhouder, maar hopelijk komen ze daar op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Sunri5e schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:47:
‘Virgin Australia vraagt faillissement aan’

Virgin Australia treft voorbereidingen om een faillissement aan te vragen. Dat meldt de Sydney Morning Herald op basis van anonieme bronnen.

Later meer.....
^^ Dit zou nu vaker moeten gebeuren wat mij betreft als het niet anders kan.
En dáárna kan de overheid overwegen in te springen om het bedrijf te redden en te nationaliseren.
Niet leuk voor de aandeelhouder, maar dat is het risico van het vak en een stuk eerlijker tegenover de belastingbetaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:39:
[...]

Vooral hoge lopende kosten ( 0,83% op jaarbasis ), dat is helaas meestal de prijs als je wilt inspelen op een bepaalde sector.
Wel interessant. Vraag me af of je het netto dan significant beter kan doen om bovenop de Sustainable Equity in dit fonds te investeren. Enerzijds heeft Sustainable lagere loopkosten, anderzijds "mis" je wel een aantal bedrijven. Wat dat betreft verbaast het me eigenlijk dat Sustainable wel BP en Woodside Petroleum in de lijst heeft staan. Niet heel "sustainable" zou je denken. Shell, Conocophillips en Exxon staan er dan weer niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
WizZie- schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:04:
[...]

Wel interessant. Vraag me af of je het netto dan significant beter kan doen om bovenop de Sustainable Equity in dit fonds te investeren. Enerzijds heeft Sustainable lagere loopkosten, anderzijds "mis" je wel een aantal bedrijven. Wat dat betreft verbaast het me eigenlijk dat Sustainable wel BP en Woodside Petroleum in de lijst heeft staan. Niet heel "sustainable" zou je denken. Shell, Conocophillips en Exxon staan er dan weer niet in.
Ja het is niet een volledig duurzaam fonds, maar uit elke sector worden de minst duurzame bedrijven uitgesloten.
BP is blijkbaar een van de duurzamere binnen de energiesector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:57:
[...]

^^ Dit zou nu vaker moeten gebeuren wat mij betreft als het niet anders kan.
En dáárna kan de overheid overwegen in te springen om het bedrijf te redden en te nationaliseren.
Niet leuk voor de aandeelhouder, maar dat is het risico van het vak en een stuk eerlijker tegenover de belastingbetaler.
Zolang er onevenredige invloed is van mensen met geld op de politiek, zullen de onderwerpen waar mensen met geld belang bij hebben goed beschermd worden door de politiek. Oprechte marktwerking staan we alleen toe bij onderwerpen waar met name arme sloebers er last van hebben als het misgaat. Die zijn electoraal toch niet van belang - je gooit er even wat one-liners tegenaan over patriottisme, gevaar van buiten en hardwerkende Nederlanders, en ze laten zich hun zuurverdiende geld weer zonder morren afpakken.

ULPT: zorg dat je je spaarcentjes parkeert in dezelfde asset classes als mensen met flink veel meer geld dan jij. Niet omdat dat inherent betere investeringen zijn, maar omdat je dan wel meeprofiteert van eventuele stijgingen, maar tegelijk beschermd bent tegen al te heftige dalingen, want dan grijpt de overheid in onder druk van boze sponsors. The game is rigged, doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 12:07
Toml83 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:48:
Even een vraagje tussendoor.

Wie belegt momenteel bij de ING?
En hoe kun je daar herbalanceren zonder dat je moet verkopen/kopen.
Daarbij wil ik ook een fonds toevoegen.
Voorheen ging dat heel makkelijk, maar met de nieuwe interface vind ik het een drama.
Ik, maar de broker maakt niet zo veel uit.

Je kunt namelijk ook je inleg aanpassen zodat deze geleidelijk aan in de gewenste verhouding komt. Mijn combo World/EM was eind vorig jaar naar 84/16 gegroeid dus ik heb mijn periodieke inleg aangepast en laat deze nu richting 88/12 weer groeien. Ik zit inmiddels na 4 maanden op 86/14 dus redelijk goed gegokt al zeg ik zelf :)

Verder moet je niet al te druk maken om de interface. Die is best prima zeker voor buy and hold beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Miki schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:01:
[...]

Ik, maar de broker maakt niet zo veel uit.

Je kunt namelijk ook je inleg aanpassen zodat deze geleidelijk aan in de gewenste verhouding komt. Mijn combo World/EM was eind dit jaar naar 84/16 gegroeid dus ik heb mijn periodieke inleg aangepast en laat deze nu richting 88/12 weer groeien. Ik zit inmiddels na 4 maanden op 86/14 dus redelijk goed gegokt al zeg ik zelf :)

Verder moet je niet al te druk maken om de interface. Die is best prima zeker voor buy and hold beleggers.
bedankt voor je antwoord.
Het gaat hierom een eenmalige inleg wat al heeft plaatsgevonden. Voorheen kon je deze verdeling opnieuw aanpassen (herbalanceren), maar dat zie ik nu nergens terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ko.Kane schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:34:

Zijn er trouwens al mensen in olie ingestapt nu? (Dus niet oliebedrijven, maar prijstrackers)

Zoiets als: US91167Q1004 of US91232N1081 ?

Wat is risico als je dat langer aanhoudt in plaats van short term? Ik snap dit effect niet 100% kwantitatief: Contango vs. Normal Backwardation: What's the Difference?
Volgens mij als ik kijk naar geschiedenis volgt het redelijk goed. Het kost je wellicht rendement (overdreven tracking error?). Maar is er een risico wat ik mis?
Ik vroeg tijdje terug bovenstaande. Heb nu soort van antwoord gevonden in dit artikel: If You're Betting On Higher Oil Prices, USO Is Not The Right Vehicle
Dat risico geld niet alleen voor USO, maar alle futures gebaseerde trackers.

En USO is nu zo groot dat ze in de problemen kwamen met de regulering en anders moeten doorrollen: https://www.etf.com/secti...akes-structure?nopaging=1

@Hielko hier doelde jij ook op met je laatste post of nog iets anders?

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 20-04-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 12:07
Toml83 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:06:
[...]

bedankt voor je antwoord.
Het gaat hierom een eenmalige inleg wat al heeft plaatsgevonden. Voorheen kon je deze verdeling opnieuw aanpassen (herbalanceren), maar dat zie ik nu nergens terug.
Klopt, periodieke order royeren en dan opnieuw aankopen icm periodieke inleg met gewijzigd bedrag. Wellicht komt het nog terug, ik merk dat ze best veel opties weer toevoegen om de zoveel maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21-09 21:03
Ko.Kane schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:08:
[...]

Ik vroeg tijdje terug bovenstaande. Heb nu soort van antwoord gevonden in dit artikel: If You're Betting On Higher Oil Prices, USO Is Not The Right Vehicle
Dat risico geld niet alleen voor USO, maar alle futures gebaseerde trackers.

En USO is nu zo groot dat ze in de problemen kwamen met de regulering en anders moeten doorrollen: https://www.etf.com/secti...akes-structure?nopaging=1
Thanks, zeker nuttig om rekening te houden met een aantal factoren. (Dat contango een bitch is had ik al gemerkt door al een tijdje prijzen in de gaten te houden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:05
Anakha schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:45:
[...]

Zolang er onevenredige invloed is van mensen met geld op de politiek, zullen de onderwerpen waar mensen met geld belang bij hebben goed beschermd worden door de politiek. Oprechte marktwerking staan we alleen toe bij onderwerpen waar met name arme sloebers er last van hebben als het misgaat. Die zijn electoraal toch niet van belang - je gooit er even wat one-liners tegenaan over patriottisme, gevaar van buiten en hardwerkende Nederlanders, en ze laten zich hun zuurverdiende geld weer zonder morren afpakken.

ULPT: zorg dat je je spaarcentjes parkeert in dezelfde asset classes als mensen met flink veel meer geld dan jij. Niet omdat dat inherent betere investeringen zijn, maar omdat je dan wel meeprofiteert van eventuele stijgingen, maar tegelijk beschermd bent tegen al te heftige dalingen, want dan grijpt de overheid in onder druk van boze sponsors. The game is rigged, doe er je voordeel mee.
Mooi verwoord. Ik denk precies hetzelfde en houd hier ook rekening mee met (de allocatie van) mijn beleggingen. Zo beleg ik veel meer in vastgoed en aandelen dan ik in een neutrale situatie gedaan had. Dat is hoe ik hiermee deal als 'belegger', terwijl ik tegelijkertijd (met mijn stemgedrag) politiek juist het systeem rechtvaardiger probeer te maken.

Kun je nog specifieker zijn in welke asset classes je belegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
Waar is de tijd dat het begrip peak-oil zoveel in de actualiteit zat :)

Aan de ene kant denk ik dat de olieprijs wel eens sterk zou kunnen stijgen als er een deel producenten omvallen.

Aan de andere kant zit je met het stijgende aanbod hernieuwbare energie.
Het luchtverkeer dat zich zal moeten heruitvinden.

Begrijp me niet verkeerd: er zal nog altijd veel olie nodig zijn maar er zijn nu meer alternatieven dan pakweg 20 jaar geleden

Zoals steeds: ik weet het niet. Maar ik ga zelf in ieder geval niet specifiek in olie beleggen. Ik zie het meer als een commodity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Miki schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:08:
[...]

Klopt, periodieke order royeren en dan opnieuw aankopen icm periodieke inleg met gewijzigd bedrag. Wellicht komt het nog terug, ik merk dat ze best veel opties weer toevoegen om de zoveel maanden.
Zojuist gebeld.
Het is herbalanceren is inderdaad niet meer mogelijk door de vernieuwing in de beleggingen (samenvoegen van zelf op de beurs en vermogensopbouw).
Momenteel zijn er andere prioriteiten die hoger zijn aangeschreven, maar als meerdere beleggers dit aangeven middels de feedback knop in het beleggingsportaal zou er eerder mee begonnen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Wozmro schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:46:
Waar is de tijd dat het begrip peak-oil zoveel in de actualiteit zat :)

Aan de ene kant denk ik dat de olieprijs wel eens sterk zou kunnen stijgen als er een deel producenten omvallen.

Aan de andere kant zit je met het stijgende aanbod hernieuwbare energie.
Het luchtverkeer dat zich zal moeten heruitvinden.

Begrijp me niet verkeerd: er zal nog altijd veel olie nodig zijn maar er zijn nu meer alternatieven dan pakweg 20 jaar geleden

Zoals steeds: ik weet het niet. Maar ik ga zelf in ieder geval niet specifiek in olie beleggen. Ik zie het meer als een commodity.
Je moet eens naar de volumes van olie gebaseerde brandstoffen kijken. Auto en trein kan deels elektrisch, maar treinen ook lang niet overal.

De dikste gebruikers hebben nog geen alternatief (ja, soms Gas).
-Scheepvaart zee
-Scheepvaart binnenvaart
-Vrachtverkeer weg (deze gaat als eerste deels op stroom, maar nog niet voor long haul)
-Vliegverkeer

Overal is vracht nu omlaag en vliegverkeer helemaal. Een toenamen tov huidige vraag is wel zeker.

Nu loopt het vooral spaak op opslag en dat niemand eigenlijk een shutdown wil omdat dat ook weer geld kost. De productie is al teruggeschroefd op de middellange termijn voor de balans na corona. Al hoewel het natuurlijk beetje gissen is of dat genoeg is of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 20-04-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:29
Ko.Kane schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:00:
De dikste gebruikers hebben nog geen alternatief (ja, soms Gas).
-Scheepvaart zee
-Scheepvaart binnenvaart
-Vrachtverkeer weg (deze gaat als eerste deels op stroom, maar nog niet voor long haul)
-Vliegverkeer
Als deze dikke gebruikers niet snel genoeg veranderen komen er voor deze dikke gebruikers alternatieven. Als we de kosten voor vervuiling gaan internaliseren, dus de vervuiler betaald, dan zal transport veel duurder worden en zal bijv. veel zooi die nu in China geproduceerd wordt ineens weer rendabel in Europa geproduceerd kunnen worden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
ABN ATL inmiddels op €6,85

Ook al staan de indices alweer een stuk hoger vanaf hun dieptepunt, er zijn nog aandelen die je voor bodemprijzen kunt kopen :p

[ Voor 71% gewijzigd door JohanNL op 20-04-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik blijf mooi weg bij alle olie, een door overheden volledig gereguleerde markt is nooit goed voor je investeringen. Wat kan er toch misgaan bij de behoefte aan een hoge olieprijs en de mogelijkheden om dit te beïnvloeden.

Daarnaast zie ik Trump nog wel wat doen om de Amerikaanse schalieolie productie te beschermen wat onvoorspelbare gevolgen kan hebben

Een stijgende vraag zegt niet veel als je aan de andere kant het aanbod kan beïnvloeden (negatief of positief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 19:51
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:33:
ABN ATL inmiddels op €6,85

Ook al staan de indices alweer een stuk hoger vanaf hun dieptepunt, er zijn nog aandelen die je voor bodemprijzen kunt kopen :p
Wat is ABN ATL? Nergens een hit als ik zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TimoDimo schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:58:
[...]

Wat is ABN ATL? Nergens een hit als ik zoek...
Ik bedoelde dat ABN AMRO op een all time low staat ( ATL ) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:59:
[...]

Ik bedoelde dat ABN AMRO op een all time low staat ( ATL ) :p
Aha. Had ik kunnen weten, gezien mijn eerdere vraag over iets gerelateerds. :P

Inderdaad erg ATL ja. Zitten ze ook zo in olie, net als ING? Of hoe zou dat komen? Is ook niet voor niks natuurlijk die bodemprijzen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TimoDimo schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:01:
[...]

Aha. Had ik kunnen weten, gezien mijn eerdere vraag over iets gerelateerds. :P

Inderdaad erg ATL ja. Zitten ze ook zo in olie, net als ING? Of hoe zou dat komen? Is ook niet voor niks natuurlijk die bodemprijzen. :)
Onder andere, maar ook dit:

https://www.iex.nl/Nieuws...n-op-witwasproblemen.aspx

https://www.iex.nl/Nieuws...gaporese-olieconcern.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
ph4ge schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:15:
[...]

Als deze dikke gebruikers niet snel genoeg veranderen komen er voor deze dikke gebruikers alternatieven. Als we de kosten voor vervuiling gaan internaliseren, dus de vervuiler betaald, dan zal transport veel duurder worden en zal bijv. veel zooi die nu in China geproduceerd wordt ineens weer rendabel in Europa geproduceerd kunnen worden.
Dat is erg long term. Er zijn nog geen alternatieven. Nieuwe interne industrieën en supply chains opbouwen gaat ook niet in een jaar. En dan nog economische belangen: bv Nederland wil bijvoorbeeld helemaal niet Rotterdam kwijt als overslag, we breiden juist uit. Er is minimale motivatie om import in China voor Oostblok te verruilen.

Voor de komende jaren verwacht ik geen ommekeer daarin, dus kan het nog steeds aantrekkelijk zijn om een positie in olie te hebben de komende tijd. (Dan heb ik het eerder over kwartalen tot jaren, dan weken)
GrooV schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:53:
Ik blijf mooi weg bij alle olie, een door overheden volledig gereguleerde markt is nooit goed voor je investeringen. Wat kan er toch misgaan bij de behoefte aan een hoge olieprijs en de mogelijkheden om dit te beïnvloeden.

Daarnaast zie ik Trump nog wel wat doen om de Amerikaanse schalieolie productie te beschermen wat onvoorspelbare gevolgen kan hebben

Een stijgende vraag zegt niet veel als je aan de andere kant het aanbod kan beïnvloeden (negatief of positief).
Olie wordt inderdaad beïnvloed door oa OPEC+, maar die hebben juist al actie genomen om post corona een gezondere situatie te hebben qua supply. Die is al geknepen en een long term agreement. Al hoewel alle spelers in staat zijn het zo weer open te breken. Maar het is beetje zoals Anakha postte: er is veel belang bij van overheden en groot geld dat die prijs omhoog gaat, wel meer dan omlaag zeker beneden 20$. Dus je zwemt in ieder geval niet tegen de stroom in als je speculeert dat post corona de prijs hoger zal zijn.

Grootste probleem zie ik dus in dat effect van Contango.

Zat nu net te kijken naar: DE000A0KRKM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zie ik dit goed? Crude oil -40%?! Wat heb ik gemist?
De laatste tijd toch behoorlijk wat belangstelling gezien voor olie in dit topic. Ik hoop van harte dat er niet al te veel is ingestapt...

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 20-04-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:32:
De laatste tijd toch behoorlijk wat belangstelling gezien voor olie in dit topic. Ik hoop van harte dat er niet al te veel is ingestapt...
Je ogen zijn goed d:)b

Die artikelen die ik postte had ik dit weekend bekeken, USO dus even in de ijskast gezet en zit nu rijtje mogelijke kandidaten te bekijken. Blij dat ik niet verder was :+

[ Voor 21% gewijzigd door Ko.Kane op 20-04-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Wanneer gaat de FED weer wat doen? Het is weer een beetje rood...

Of hebben we weer een piek bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 00:26
chopper88 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:05:

Ok, dan weet ik voldoende, ik ga informeren of ik überhaupt in aanmerking kan komen voor een margin account en zo ja wat de vereisten zijn, zo niet dan is dat zo...
Vandaag telefonisch contact gehad;

"Het beleid van de Rabobank is om in deze turbulente tijden geen margin overeenkomsten af te sluiten, en bestaande contracten zoveel mogelijk af te bouwen"

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Qunix schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:47:
Wanneer gaat de FED weer wat doen? Het is weer een beetje rood...

Of hebben we weer een piek bereikt?
Zolang het niet richting de 22000 gaat doen ze niet zo veel volgens mij.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Future quotes oil: https://www.cmegroup.com/...il/light-sweet-crude.html

Dat erg sterke contango effect bij die Olie ETF's blijf je dus houden zolang we in de fase zitten dat de opslag richting tanktop gaat, lijkt mij?
Dus zolang de contango een erg stijl begin heeft, beetje zoals dit (let niet op datums, plaatje van investopedia):
Afbeeldingslocatie: https://www.investopedia.com/thmb/4-XvCLW88BLErhY-nYTGWe6jlaM=/735x456/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/Contangojpg-76a2b4fec0ed4f78baf145461ff033f6.jpg

Want er blijft de hoop dat x maanden van nu vraag toe neemt, terwijl het nu steeds duidelijk is dat de volgende maand die vraag er niet is, dus rond 5 mei is het aannemelijk dat June ook niks wordt, dus die keldert, maar July blijft nog een mogelijkheid (dus daalt veel minder sterk), dus die spread is hoog op het moment dat USO zijn futures van June naar July moet rollen.

Op 8 June, kan het dus zo zijn dat ondertussen duidelijk is dat July niks wordt, dus July keldert, maar Augustus heeft nog hoop, dus weer groote spread.

Dus door deze sterke contango rolt die ETF steeds een extra verlies erin?

Iemand daar een eenduidig antwoord op? @Hielko of @Chief mischien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:45
Je hebt gemist dat nu de future van juni wordt getoond ipv mei. Daar zit een gigantisch verschil tussen omdat olie in contango handelt.

Zie ook https://twitter.com/ArendJanKamp/status/1252205274552819718

Alsnog staat olie wel zo'n 10% in de min hoor, maar is wat minder erg dan -40%.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Stond even onder de $11, inmiddels alweer bijna $12,50, het gaat weer hard :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Opgelost

[ Voor 134% gewijzigd door Malt007 op 20-04-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik heb zelf zojuist '' WITR COM.SEC.DZ06/UN.WTI '' ( ISDN: DE000A0KRJX4 ) gevonden, die o.a. te verkrijgen is bij Flatex.
https://www.wisdomtree.eu...ee-wti-crude-oil---nl.pdf

Is dit redelijk? Of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:44:
Ik heb zelf zojuist '' WITR COM.SEC.DZ06/UN.WTI '' ( ISDN: DE000A0KRJX4 ) gevonden, die o.a. te verkrijgen is bij Flatex.

Site is niet te navigeren bij mij, time-outs, database errors.... Kom niet bij de downloads. Blijkbaar veel interesse in olie nu? :o :+

Dit zijn wisdom tree ETF's:

WTI: DE000A0KRJX4
Brent 1mnth: DE000A0KRKM5
Brent : DE000A1N49P6

Maar goed kom niet bij de wisdom tree info :F

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 20-04-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ko.Kane schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:23:
[...]

Site is niet te navigeren bij mij, time-outs, database errors.... Kom niet bij de downloads. Blijkbaar veel interesse in olie nu? :o :+

Dit zijn wisdom tree ETF's:

WTI: DE000A0KRJX4
Brent 1mnth: DE000A0KRKM5
Brent : DE000A1N49P6

Maar goed kom niet bij de wisdom tree info :F
Eerste click..
Als je wilt kan ik hem wel naar je sturen.
Of gewoon even hameren :P

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Ko.Kane schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:00:
Iemand daar een eenduidig antwoord op? @Hielko of @Chief mischien?
Wat er gaat gebeuren met de term structure van oliefutures kan ik je niet vertellen, maar je hoeft er niet al te ingewikkeld over te denken. Als je nu olie koopt en dat in mei laat leveren kost je dat $10/barrel. Koop je olie en laat je dat in juni leveren kost je dat $23/barrel. Het allerbelangrijkste om te realiseren is dat als je wilt speculeren op de prijs van olie omdat je denkt dat het omhoog gaat: zolang het minder dan 130% omhoog in die periode maak je verlies!

Als je geld wilt verdienen dan moet je de goedkope olie kopen, opslagcapaciteit hebben, en de dure olie verkopen. Maar aangezien wereldwijd de meeste opslag aardig vol is kost dat ook ladingen met geld. Uiteindelijk is olie een fysiek product. Je kan het wel nu goedkoop kopen, maar als je het niet kan opslaan heb je er niks aan. En dat is natuurlijk ook zo met zo'n ETF die oliefutures bezit. De ETF kan olie niet opslaan, want een ETF is geen fysieke entiteit, dus verkopen ze de mei futures op een gegeven moment, en kopen ze de juni futures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:07:
[...]

Stond even onder de $11, inmiddels alweer bijna $12,50, het gaat weer hard :p
En inmiddels onder de $8 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Wow!

En daar stond even $ 4,54, lol, waar gaat dit heen?

[ Voor 14% gewijzigd door JohanNL op 20-04-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik zie $6 ondertussen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Hielko schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:21:
[...]
Als je nu olie koopt en dat in mei laat leveren kost je dat $10/barrel. Koop je olie en laat je dat in juni leveren kost je dat $23/barrel. Het allerbelangrijkste om te realiseren is dat als je wilt speculeren op de prijs van olie omdat je denkt dat het omhoog gaat: zolang het minder dan 130% omhoog in die periode maak je verlies!
Thanks, zo begreep ik het ook: En inderdaad wat er in toekomst gebeurd is onduidelijk, maar als tzt niks verbeterd en de supply nog voller zit heb je dus risico dat je juni future tegen de datum van volgende roll ook weer 10$ is en je July 23$ dollar is. Dus heb je weer dat verlies.

In geval van USO, gaan ze 5mei over van June naar July contracten, daar zit nu ~5$ tussen, maar eventueel tzt bijvoorbeeld 10-15$. Dat is dus zo dus enorm risico/verlies op 18$ dollar de barrel. Want zolang er geen netto vraag bij komt, verschuiven als het ware de as onder de optie futures prijs in plaatst dat we langs de lijn 'klimmen'. En gebeurd het de volgende roll weer.

Beetje brak uitgelegd denk ik, maar bedoel: de komende maanden blijft bij wijze van spreken de opbouw
m1: 15$
m2: 25$
m3: 30$

En dat schuift mee, ipv dat we na 1 maand komen op:
m1: 25$
m2: 30$
m3: 32$

Het is dus niet te voorspellen wanneer de vraag toe neemt, maar als je 2 x zo'n slechte roll mee maakt, dan ben je er wel klaar mee.
Dus zolang die opbouw zo steil is in de futures, is er dus groot risico in een fonds als USO. Het enige voordeel is dat ze 2 weken rollen van te voren: dus Mei hadden ze al voor June gewisseld op 7-13 April (dus die drop van vandaag heb je niet meegemaakt), dus je zit in iets minder stijl stuk op de curve maar hoe dan ook, 50 of 130%, blijft lastig.
(En USO gaat 20% nu twee maanden vooruit doen ipv 1 maand, maar probleem en risico blijft).

Uit de WisdomTree bijsluiter:
The contracts being purchased may be more expensive than the contracts being sold which would cause an investor in commodity futures to make an additional loss. This market trend is known as 'contango'. Alternatively the contracts being purchased may be cheaper than the ones being sold which would result in an additional gain, known as 'backwardation'. This price difference is commonly referred to as "roll yield". As the roll yield is incorporated into the calculation of the value of the Index, it may therefore have a positive or negative impact on the value of the Index depending on whether there is contango or backwardation. The ETC will also be affected as its value is based upon the value of the Index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dan ga je nog veel meer vuurwerk zien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:02:
[...]

Dan ga je nog veel meer vuurwerk zien :p
Wow, Ik had wel klappen verwacht maar niet dat het zover zou dalen.

Ik hoor verhalen dat er al diverse raffinaderijen zijn stilgezet maar kan daar in de media eigenlijk niks van bevestigd zien. LET WEL: Totdat het betrouwbaar is bevestigd is het niets meer dan dat: een verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Indoubt schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:09:
[...]

Wow, Ik had wel klappen verwacht maar niet dat het zover zou dalen.

Ik hoor verhalen dat er al diverse raffinaderijen zijn stilgezet maar kan daar in de media eigenlijk niks van bevestigd zien. LET WEL: Totdat het betrouwbaar is bevestigd is het niets meer dan dat: een verhaal.
Volgens mij is er vooral meer aanbod dan dat er vraag voor is, dan zakken de prijzen totdat iemand het weer wil kopen, maar dit is wel echt extreem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:44:

Ok, ik had hier een klein beetje van gekocht eind in de middag toen WTI crude oil nog op zo'n 10-11$ stond.
De handel van deze effecten is schijnbaar na 17:30 gesloten, maar op Flatex heb je dan nog market makers die ook na beurstijden handel mogelijk maken - weliswaar met een veel hogere spread - maar ik heb mijn positie hierdoor alsnog tegen een hogere koers kunnen verkopen :p
Nou morgen maar weer eens kijken, maar als de market makers zo dom zijn dan zou je op deze manier van die daytrades kunnen doen door na handelstijden deze market makers te gebruiken om je effecten te dumpen of juist goedkoop van ze in te kopen.

Nu maar even relativeren; daar had ik bijna +50% 90% verlies gemaakt in slechts een paar uur tijd O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Die mei future gaat straks nog negatief... Zeer benieuwd of er nog een verhaal komt van een trader die zich heeft verslikt in een veel te grote positie.
Het is alleen de mei future die zo bizar hard gaat, dus dan moet het toch met de fysieke levering te maken hebben? Ben niet thuis in deze markt. Trader die de 'bagholder' is met een enorme futures positie en geen fysieke levering wil?

[ Voor 43% gewijzigd door Longcat op 20-04-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:43
crude $3,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
$1!

Waar kijken jullie? op Flatex heb je '' DB WTI OEL '', die is live te volgen.
Schommelt nu heel snel tussen de $1 en $1,50

[ Voor 32% gewijzigd door JohanNL op 20-04-2020 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:34:
[...]

$1!

Waar kijken jullie? op Flatex heb je '' DB WTI OEL '', die is live te volgen.
https://www.cmegroup.com/...il/light-sweet-crude.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Is er nog een mooie DeGiro plek waar je nu kunt inkopen? Ik heb normaal Brengt voor olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:32:
[...]

Nou morgen maar weer eens kijken, maar als de market makers zo dom zijn dan zou je op deze manier van die daytrades kunnen doen door na handelstijden deze market makers te gebruiken om je effecten te dumpen of juist goedkoop van ze in te kopen.
Ga er nooit vanuit dat de market maker de dommerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:33:
Die mei future gaat straks nog negatief... Zeer benieuwd of er nog een verhaal komt van een trader die zich heeft verslikt in een veel te grote positie.
Het is alleen de mei future die zo bizar hard gaat, dus dan moet het toch met de fysieke levering te maken hebben? Ben niet thuis in deze markt. Trader die de 'bagholder' is met een enorme futures positie en geen fysieke levering wil?
Ik ben ook helemaal niet thuis in futures. Maar wat mij opvalt is dat het volume erg laag is voor zo'n enorme daling. Vergelijk mei met juni.

Ik speculeer dat niemand die mei futures nog wil kopen en iedereen wil verkopen om fysieke levering te voorkomen. Het kleine beetje trades dat je ziet zouden dan handelaren zijn die niet snel genoeg hun kooporders hebben kunnen intrekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 20-04-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Volgens mij zijn de meesten al uit de mei futures, want bijna niemand kan/wil fysiek leveren/levering. Dan blijven de partijen over die het wel kunnen en willen. Dat zullen er niet veel zijn en wellicht dat sommige partijen dan geen exit kunnen maken.
Ten minste, dat is mijn gebrekkige hypothese o.b.v. mijn gebrekkige kennis van deze markt. :p

Edit: leuk man, je post bewerken en precies hetzelfde zeggen als ik! :D

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 20-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:41:
[...]

Ga er nooit vanuit dat de market maker de dommerd is.
Ze maken vaak genoeg '' fouten '', maar deze willen ze nog wel eens achteraf '' herstellen '', we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Waar kijken jullie naar de olieprijs? Welke prijzen zijn überhaupt het meest interessant? Op https://oilprice.com/oil-price-charts zie ik wel meer dan twintig soorten. Daarbij zijn sommige nu zeer laag, rond de 1-2$, maar er zijn er ook bij die ver in de 20 zitten. Hoe zit dit?

Edit: Ik zie wel dat er een vertraging in de noteringen zit in veel gevallen, maar er zijn ook hoge waarden met weinig vertraging, zoals Brent. Wat is er dan anders aan die olie?

[ Voor 24% gewijzigd door TimoDimo op 20-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet/kun je zien als leergeld, een goeie cursus/levensles is wellicht geen weggegooid geld maar een investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:47:
[...]

Ze maken vaak genoeg '' fouten '', maar deze willen ze nog wel eens achteraf '' herstellen '', we zullen zien.
Ik ben niet in die ETF gedoken en dat ga ik ook niet doen ( :+ ) maar ik weet dat je de return op "olie" krijgt na kosten e.d. door middel van een swap met Goldman of Deutsche. Grote vraag is dan wat "olie" is. Wellicht kreeg je vandaag wel de return op de juni futures. Dan klopt de prijs die je bij flatex kreeg toch?
Dat lijkt me heel waarschijnlijker dan dat je zojuist een market maker te slim af was.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 20-04-2020 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:58
Ik zie hem hier live meebewegen:
http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/crude.php (safari zegt niet veilig, geen https)

Hij schommelt rond de 1 dollar. Dat ik dit mee mag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jullie wekken de indruk dat de crude prijs aan dit soort extreem lage prijzen noteert, WTI kost nog altijd 22 usd op dit moment hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ja, waar kan men het beste olie inkopen om een slaatje mee te pikken via NL brokers nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Belecthor Niet, de oliefuture van mei die zo laag is gedaald expireert morgen. Daar kan je helemaal niets mee als je geen fysieke levering kan of wil accepteren.

De future van over een maand staat netjes rond de $22 zoals @sloth ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 20-04-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Hij tikte toch de 0 dollarcent even aan zoujuist. Bizar!

@Zr40 Dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Belecthor op 20-04-2020 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
JohanNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ok, ik had hier een klein beetje van gekocht eind in de middag toen WTI crude oil nog op zo'n 10-11$ stond.
De handel van deze effecten is schijnbaar na 17:30 gesloten, maar op Flatex heb je dan nog market makers die ook na beurstijden handel mogelijk maken - weliswaar met een veel hogere spread - maar ik heb mijn positie hierdoor alsnog tegen een hogere koers kunnen verkopen :p

Nu maar even relativeren; daar had ik bijna +50% 90% verlies gemaakt in slechts een paar uur tijd O+
WisdomTree WTI Crude Oil gaat niet -90% nu ....! Die zit al in June.

Alleen de Mei futures lopen morgen af. En dit is wel indicator dat als je nog Mei futures hebt dat je een probleem hebt, omdat je alle silo's en tankers die snel bereikbaar zijn vol zitten met WTI.
Als er plenty ruimte was, dan is er wel een partij die happy is met levering en die hoeft maar kleine discount op de gangbare prijs, nu zit niemand te wachten op meer opslag.
sloth schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:54:
Jullie wekken de indruk dat de crude prijs aan dit soort extreem lage prijzen noteert, WTI kost nog altijd 22 usd op dit moment hoor..
Dit dus, als vermoed ik wel dat die 22 $ wel omlaag kan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 20-04-2020 20:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Longcat
Hoe lang duurt het om een cruiseschip om te bouwen naar olietanker? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:59:
[...]

WisdomTree WTI Crude Oil gaat niet -90% nu ....! Die zit al in June.

Alleen de Mei futures lopen morgen af. En dit is wel indicator dat als je nog futures hebt dat je alle silo's en tankers die snel bereikbaar zijn vol zitten met WTI.
Ik zie het nu ook, gelukkig heeft het mij geen geld gekost O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Longcat schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:02:
Volgens mij hebben RCL en DIS er nog wel een paar staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:02:
Je kan altijd de ballast tanks en freshwater tanks gebruiken.

Ik denk dat Carnival ondertussen wel zijn cruisers volgetankt heeft opgelegd.

Zoals je al zei, is het wel interessant of er morgen nieuws is dat iemand een hele berg olie in ontvangst kan nemen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:43
crude $0,12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Noemen ze dit dan een long squeeze? Futures hebben waar geen delivery op mogelijk is omdat er geen opslag meer is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40
Kan olie ook negatief worden? Als in dat de verkoper er echt vanaf wilt en mensen gaat betalen om hun vaten af te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Robkazoe schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:09:
Kan olie ook negatief worden? Als in dat de verkoper er echt vanaf wilt en mensen gaat betalen om hun vaten af te nemen?
Yup dat kan.
CME says it’s possible May WTI contract can trade negative
https://www.bloomberg.com...emand-crunch-storage-woes

[ Voor 27% gewijzigd door Viper® op 20-04-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Veel records de laatste tijd... Hoogste VIX, snelste bear market, olie future voor het eerst ooit meer dan 100% gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Robkazoe schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:09:
Yes we staan in de min :o

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
En niet zo'n beetje ook. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40
Ik heb nu -6,33$ staan. Wie heeft hem lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Robkazoe schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:28:
Ik heb nu -6,33$ staan. Wie heeft hem lager?
-8,61$
Pagina: 1 ... 99 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.