Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.289.785 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 16:47
Santee schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:20:
[...]

Besi is best afhankelijk van de gehele sector. ASML en AMSI blazen op vandaag, BESI dus ook. Het is overigens altijd al een vrij volatiel aandeel geweest met soms flinke inkomsten en dividend en andere jaren weer mager. Men gaat er blijkbaar vanuit dat de chip sector vrijwel buiten schot blijft want we zitten alweer richting ATH met ASML.
Wat is ATH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:08
All Time High

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-05 10:22
Santee schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:20:
[...]

Besi is best afhankelijk van de gehele sector. ASML en AMSI blazen op vandaag, BESI dus ook. Het is overigens altijd al een vrij volatiel aandeel geweest met soms flinke inkomsten en dividend en andere jaren weer mager. Men gaat er blijkbaar vanuit dat de chip sector vrijwel buiten schot blijft want we zitten alweer richting ATH met ASML.
Oke, ik volg je redenering wel. Maar ik vroeg me af of je misschien de koers-winst verhouding oid volledig overtrokken vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 17:53
Diff_Angle schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:28:
[...]

Ik neem aan dat je ondersteuning voor je 2 maal ja hebt in de vorm van de prijsontwikkeling van lithium, en dat dit van significant belang is voor de productiekosten van li-ion batterijen, ik heb 'm niet kunnen vinden anders dan dat willekeurige lithium-bedrijf.
Hoe heeft dat met elkaar te maken? Beweegt de prijs van batterijen ook mee als Duracell aandeel stijgt? 8)7

@Cocytus stipt terecht aan dat 1 enkel willekeurig bedrijf dat iets met Lithium doet niks over de lithium prijs zegt. Dat kan gecorreleerd zijn, maar kan ook betekenen dat ze problemen hebben met exploraties, dat ze een mine claim hadden die minder volume/grade opbracht dan verwacht. Dat ze geen kapitaal hebben om nieuwe claim te openen etc etc.

Dat je de prijs van lithium niet kan vinden, doet mij vermoeden dat je trollt, omdat je alleen hoeft te googlen op "lithium price". En dan meteen even kijken naar Lithium production versus expected demand.

Ja, Lithium is enorm in waarde gestegen, toen kwam er meer mining en supply dus daalde het weer en nu is verwachting dat demand weer productie overstijgt en dan krijg je weer een golf. Net als met Olie: dat is er genoeg alleen op sommige plekken is exploratie alleen interessant bij hoge prijs, zoals schalie, deepsea en arctic. En omdat je niet 123 een productie opzet of uitzet, gaan grondstoffen met van die mooie golven vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Dit is niet het Corona of het Tesla topic. Voor beursgerelateerde zaken mbt Corona kan men naar het Themaforum Corona. Zaken over Tesla -> Tesla topic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
@Ko.Kane Zoals ik het zie: grotere aantallen tegen gemiddeld lagere prijzen met behoud van marge met een groeiende marge in het verschiet door Wright's Law maakt dat een aandelenprijs stijgt/waarschijnlijk zal stijgen. Iedereen heeft uiteraard recht op zijn/haar eigen interpretatie van de hem/haar beschikbare gegevens/feiten. Daarom kopen we ook allemaal verschillende aandelen in onze portefeuilles.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 15:45
Diff_Angle schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:47:
Enkele gegevens volgens: https://www.statista.com/...ium-ion-battery-industry/
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wie heeft de beste kaarten om in 2030 de bulk van die 1.559GW te gaan produceren ? En vervolgens hoeveel auto's kunnen daarmee gefabriceerd worde met accupakketten van 64 - 100kW ? Ik meen me te herinneren dat GF Nevada ongeveer 50% v.d. wereldproductie t.b.v. BEV in 2019 deed. Voor zover ik weet is geen enkele almost ICE-Only fabrikant in staat om ook maar enigszins volume te gaan produceren, alleen al om deze reden. 1.559 / 30GW(Nevada) = ~ 52 GigaFactories t.b.v. Li-Ion batterijen. Nog niet vandaag, maar er dient toch wel heel hard gebouwd te worden alleen al om dat voor elkaar te krijgen. Watch Battery-Day mid May. Ik zou ze allemaal shorten wellicht met uitzondering van VW, die wekt althans de indruk dat die begrepen heeft waar het naartoe gaat. Potentiele BEV-only/almost BEV-only naast Tesla, Lucid, Byton, Rivian, Polestar(Volvo), Hyundai/Kia(maar dan krijg je er voor zover ik weet het hele concern bij zijn naast een aantal Chinese fabrikanten als o.a. BYD.
Dit zijn dus precies de soort posts waarom sommige hier dat tesla gekeuvel zat worden. Je komt weer met een random stukje statistiek, artikel of video, ja het zijn positieve feiten voor tesla maar voor de rest heeft het niks met beleggen te maken. Dit soort informatie helpt je niet om het bedrijf Tesla beter te waarderen.

Ik wil best over Tesla als BELEGGING praten maar kom dan met concrete waardering met getallen en onderbouwing van deze getallen waar wij feedback op kunnen geven. Ik weet vrij zeker dat je geen waardering hebt gemaakt en dat je puur op het idee handelt dat het goed gaat met tesla dus de koers moet hoger. Met een beetje gelukt heb je nog een keer een blik geworpen op het Ark Invest model, ook al betwijfel ik of je veel verder heb gekeken dan de share price. Het is je goed recht om te doen wat je wil met jouw geld alleen een beetje gokken is niet interessant voor dit topic.

Begrijp me niet verkeerd ik ben fan van het Tesla en heb en cybertruck gepreorderd, maar als je continu bullish bent op een beleggings forum over een specifiek aandeel zonder enige financiële argumentatie is dat irritant en pure topic vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
In het waarderen m.b.t. toekomstige waarde kun je voor zover mij bekend niet anders dan een hele serie scenario's doorrekenen zoals Ark-Invest doet en daar waarschijnlijkheden aanhangen die het kan niet anders arbitrair zijn, de uitkomsten zijn dus hoe dan ook arbitrair, ieder heeft daar zijn/haar mening over. Ik heb niet de illusie e.e.a. beter te kunnen, het is voor mij een min of meer educated guess met alle risico's van dien is, waarbij ik bereid ben om dat risico te nemen omdat ze mij plausibel voorkomen, blijk ik well/bad educated te zijn geweest, de tijd zal het leren.

[ Voor 4% gewijzigd door Diff_Angle op 16-04-2020 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

battler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:32:

Ik snap dat dividend eigenlijk niet. Waarom zou je dividend uitgekeerd willen krijgen?
Ik hou het even kort, vergeleken met Writser :9
Omdat ik dat leuk vind 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Diff_Angle schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:02:
@Ko.Kane Zoals ik het zie: grotere aantallen tegen gemiddeld lagere prijzen met behoud van marge met een groeiende marge in het verschiet door Wright's Law maakt dat een aandelenprijs stijgt/waarschijnlijk zal stijgen. Iedereen heeft uiteraard recht op zijn/haar eigen interpretatie van de hem/haar beschikbare gegevens/feiten. Daarom kopen we ook allemaal verschillende aandelen in onze portefeuilles.
Sorry, ik begrijp niks van deze reactie? Wat heeft dit of met de lithium prijs, of lithium als interessante belegging, of met discussie over de correlatie tussen grondstof prijs en willekeurige delver te maken?

Ik kijk zelf naar dit:
Ko.Kane schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:28:
Ik zocht een ETF voor battery technologie en grondstoffen. Ik heb deze als beste gevonden:
WisdomTree Battery Solutions

De holdings vind ik nou niet zo gefocust als verwacht: 92 holdings. Met wat bekende namen.....maar niet die ik echt zoek in zon ETF.
Zie hier de index breakdown: https://www.wisdomtree.com/index/wtbsi

Iemand die iets vergelijkbaars heeft?
Echter in de holdings vind ik te veel ruis zitten, vooral automobiele ruis. Dus mijn volgende stap is maar de holdings per stuk bekijken en kijken of ik selectie kan maken.

Dat druist wat tegen mijn spreiding en kosten filosofie in: Ik gebruik ETF's om met minimale transactie kosten spreiding te krijgen in markten die ik wil. Daarom koop ik liever niet bijvoorbeeld 20 van die holdings als losse aandelen. Maar BEV techniek is zeker groeimarkt, maar ik ga niet alles ophangen aan 1 een BEV-producent aandeel, dat vind ik te speculatief. Ik zoek liever de gemene deler, dus onderliggende techniek of batterij grondstoffen.

Dus iemand nog tips voor directe lithium tracker zoals bv voor olie?

Zijn er trouwens al mensen in olie ingestapt nu? (Dus niet oliebedrijven, maar prijstrackers)

Zoiets als: US91167Q1004 of US91232N1081 ?

Wat is risico als je dat langer aanhoudt in plaats van short term? Ik snap dit effect niet 100% kwantitatief: Contango vs. Normal Backwardation: What's the Difference?
Volgens mij als ik kijk naar geschiedenis volgt het redelijk goed. Het kost je wellicht rendement (overdreven tracking error?). Maar is er een risico wat ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Ko.Kane Jouw beleggingsfilosofie is/lijkt het tegenovergestelde van de mijne, jij lijkt downward risico te willen afdekken door spreiding en te investeren in 'onderliggende techniek of grondstof voor batterijen'. Ik ben gecharmeerd naar de potentie van zoals het lijkt het 'beste jongetje v.d. klas'. Andere risico/reward soort/klasse met ieder zijn/haar eigen liefhebbers, ieder zijn ding, prima toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:48
Ko.Kane schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:34:
[...]

Sorry, ik begrijp niks van deze reactie? Wat heeft dit of met de lithium prijs, of lithium als interessante belegging, of met discussie over de correlatie tussen grondstof prijs en willekeurige delver te maken?

Ik kijk zelf naar dit:

[...]

Echter in de holdings vind ik te veel ruis zitten, vooral automobiele ruis. Dus mijn volgende stap is maar de holdings per stuk bekijken en kijken of ik selectie kan maken.

Dat druist wat tegen mijn spreiding en kosten filosofie in: Ik gebruik ETF's om met minimale transactie kosten spreiding te krijgen in markten die ik wil. Daarom koop ik liever niet bijvoorbeeld 20 van die holdings als losse aandelen. Maar BEV techniek is zeker groeimarkt, maar ik ga niet alles ophangen aan 1 een BEV-producent aandeel, dat vind ik te speculatief. Ik zoek liever de gemene deler, dus onderliggende techniek of batterij grondstoffen.

Dus iemand nog tips voor directe lithium tracker zoals bv voor olie?

Zijn er trouwens al mensen in olie ingestapt nu? (Dus niet oliebedrijven, maar prijstrackers)

Zoiets als: US91167Q1004 of US91232N1081 ?

Wat is risico als je dat langer aanhoudt in plaats van short term? Ik snap dit effect niet 100% kwantitatief: Contango vs. Normal Backwardation: What's the Difference?
Volgens mij als ik kijk naar geschiedenis volgt het redelijk goed. Het kost je wellicht rendement (overdreven tracking error?). Maar is er een risico wat ik mis?
Ik zou graag willen beleggen in oil trackers. Alleen deze twee die jij noemde zijn al niet beschikbaar op degiro. Iemand ideeën?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goud is ook lekker bezig. Wordt weinig aandacht aan besteed in dit topic vind ik.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Radeoxx Die ETF's beleggen middels futures in olie (de grondstof, voor de duidelijkheid, niet een oliebedrijf). Dat zou je eventueel zelf kunnen doen. Let wel, DEGIRO rekent € 5 per maand vaste kosten voor het handelen in en het hebben van futuresposities. Plus natuurlijk transactiekosten.

Ik raad je wel ten zeerste aan om je goed in te lezen in de werking van futures.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Radeoxx schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:37:
[...]

Ik zou graag willen beleggen in oil trackers. Alleen deze twee die jij noemde zijn al niet beschikbaar op degiro. Iemand ideeën?
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Sport_Life schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:49:
Goud is ook lekker bezig. Wordt weinig aandacht aan besteed in dit topic vind ik.
Schrijf er eens een mooie bijdrage over. :)

Mijn schot voor de boeg: Als je tot een conclusie komt dat je goud wilt in je portfolio had het er al in moeten zitten. Als een vast component of met een of andere allocatie strategie. Nu op piek prijs kopen, terwijl de markt in dubio is of de hele heisa al voorbij is, lijkt me mosterd na de maaltijd.
De meest belangrijke vraag is of goud een longterm rendement heeft, inflatie volgt of slechter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:21
Centrale banken zijn massaal aan het bijprinten van geld, het risico van een enorme inflatie is reëel.
Een positie in goud zou dit risico wellicht wat kunnen afdekken en door de onzekerheid op de financiële markten lijkt het dat de vraag naar goud groter wordt.
Vraag is of je ook daadwerkelijk in goud moet beleggen, of dat een verstandig idee is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

[...]

https://www.investing.com/etfs/etfs-brent-1mth-uk?cid=47350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-11-2024
[...]

Ja, maar dat is alleen als je gruwelijk veel ballen hebt risico-bereidwillig bent:

Laatst, omdat ik dacht dat de WTI naar beneden zou gaan (ik weet het, het was gokken en geen investeren), had ik turbo's short op call-futures gekocht. Een beetje een tweede-graads derivaat zeg maar; voor degenen die de Big Short hebben gezien: Denk Selena Gomez.

Het riedeltje was ongeveer zo:
-WTI was $25,
-Onderliggende waarde waren Future's WTI voor mei, als ik het goed begrepen heb lopen die tot max 25 mei en mag je die tot een aantal dagen van tevoren verhandelen,
-Turbo sell level was $30 maar had ik met m'n stomme kop niet nagezocht,
-2 dagen later was de WTI $29 door een onbenullige onzin-Tweet van Trump waar >90% van de schapen achteraan hobbelde.

Maw, ik was bijna alles kwijt; scheelde maar 3%. Kwam goed, bijna zonder verlies weten te verkopen; had ik het nog even volgehouden had ik zelfs winst gehad. Maar voortaan kijk ik weer wat beter voor ik iets koop ;)

Zoiets:

https://trader.degiro.nl/...roducts/17530915/overview

De ellende is, dat die prijs volledig gemanipuleerd wordt door overheden. Als Trump een minimum-prijs zet op olie in de VS (middels variabele import-heffingen); wat gebeurt er dan met de WTI prijs? En die van Brent? Ik zou het niet weten.

HK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
Zijn hier nog mensen die in de farma investeren?

Vanwege het "ventilator tekort": Heb pas Getinge en ResMed verkocht met 20% winst in iets van 2 weken; was ik te vroeg met verkopen?

Ik gokte, dat nu de bedrijven die antilichaam-onderzoek doen (ELISA-testen in het jargon kennelijk?) een goede business gaan hebben; maar helaas heb ik daar de ballen verstand niet van.

Roche is vziw een goede keuze; maar het is een zeer groot bedrijf; dit zal maar een klein deel van hun totale portfolio zijn. Net zoals mondkapjes voor 3M maar een kleine deel van de winst is; terwijl je ze overal ziet.

Dus dan maar Tecan en Bio-Rad gekocht; maar ik heb er weinig gevoel bij. Normaal handel ik immers vooral in tech aandelen (Intel, AMD, TSMC).

Iemand die hier meer over weet?

HK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kidde
roda_djavulen schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:10:
@Santee Waarom is nu specifiek het aandeel Besi opgeblazen? Misschien is het nog wel steeds ondergewaardeerd
LRCX, ASML, KLAC, AMAT, AMD, NVDA: De hele donderse zooi staat vandaag in de plus ;) BESI alleen iets meer.

Waarom? Allemaal leveranciers aan / klanten van TSMC.
Die maakten vandaag wat goede resultaten bekend; waarmee TSMC ~6% in de plus kwam.

Overigens zou ik niet zeker weten of ik echt BESI wil: De ASML vs. Trump-saga laat al zien, dat Trump gaat proberen te voorkomen, dat BESI-apparatuur bij TSMC voor Huawei ingezet gaat worden.

[ Voor 0% gewijzigd door kidde op 16-04-2020 19:41 . Reden: Nvidia toegevoegd, misschien voor sommigen belangrijk? ]

HK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kidde
Een referentie naar de 13e Bond-film.

HK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ko.Kane schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:10:
[...]

Schrijf er eens een mooie bijdrage over. :)

Mijn schot voor de boeg: Als je tot een conclusie komt dat je goud wilt in je portfolio had het er al in moeten zitten. Als een vast component of met een of andere allocatie strategie. Nu op piek prijs kopen, terwijl de markt in dubio is of de hele heisa al voorbij is, lijkt me mosterd na de maaltijd.
De meest belangrijke vraag is of goud een longterm rendement heeft, inflatie volgt of slechter.
Zie dit niet als advies, want er kleven behoorlijke risico's aan.

Ik zit al enige tijd in een goudmijnen ETF. Hoewel het eigenlijk enkele grote mijnbedrijven zijn (Barrick en Newmont) en verder wat kleinere, dus absoluut niet breed gespreid.

Als je de situatie vergelijkt met de vorige crisis dan is er nog potentie naar een goudprijs van 1800 USD. Dus er is geen sprake van ath op dit moment. Bij een goudprijs van 1800 kunnen goudmijnen nog 2 zo hoog. Zie de verhouding goudprijs / goudmijnen in 2011/2012.
Het bijzondere aan goudmijnen (tov bv de auto industrie) is dat de kosten redelijk stabiel blijven bij gelijkblijvende productie. Dus iedere verhoging van de goudprijs levert meteen extra winst op. Begin mei komen de resultaten van q1 en die zijn best spannend. Er zijn namelijk wat mijnen dicht ivm het virus, de vraag is of dit genoeg gecompenseerd wordt door de hoge goudprijs en zo ja, of dit niet teveel is ingeprijsd.

Verder zegt men dat door inflatie, stimulatie door centrale banken, etc de prijs van goud ook zal stijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2020 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:26
kidde schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:22:
Zijn hier nog mensen die in de farma investeren?

Vanwege het "ventilator tekort": Heb pas Getinge en ResMed verkocht met 20% winst in iets van 2 weken; was ik te vroeg met verkopen?

Ik gokte, dat nu de bedrijven die antilichaam-onderzoek doen (ELISA-testen in het jargon kennelijk?) een goede business gaan hebben; maar helaas heb ik daar de ballen verstand niet van.

Roche is vziw een goede keuze; maar het is een zeer groot bedrijf; dit zal maar een klein deel van hun totale portfolio zijn. Net zoals mondkapjes voor 3M maar een kleine deel van de winst is; terwijl je ze overal ziet.

Dus dan maar Tecan en Bio-Rad gekocht; maar ik heb er weinig gevoel bij. Normaal handel ik immers vooral in tech aandelen (Intel, AMD, TSMC).

Iemand die hier meer over weet?
Wat versta je precies onder antilichaam onderzoek?
Ik gok erop dat je vanwege corona en de immuniteit naar testen hiervoor wilt kijken?

ELISA is 1 methode (een techniek die simpel gezegd test of een bepaalde stof voorkomt en kwantitatief is) en wordt veel gebruikt in onderzoek (ook buiten immuniteit testen)
Er zijn wel meer methoden, lees eens over titerbepaling.

Er zullen wel meer testen van verschillende bedrijven komen en de testen zijn relatief goedkoop. Het zal wel goed doen voor de omzet maar of dit een enorme stijging gaat geven betwijfel ik.

Wereldwijd zijn ook veel pharmabedrijven getroffen door de coronamaatregelen waardoor bedrijvigheid gedaald is (van de niet corona gerelateerde tak). Labs dicht etc. Dus mogelijk ook daling in niet corona gerelateerde testen/consumables.

Tecan en biorad hebben readers die gebruikt worden maar die hebben veel labs al staan (en geen monopolie). En de methodiek is vergelijkbaar en testen/apparatuur kunnen uitgewisseld worden en zijn dus niet specifiek. MSD is daarin unieker (een soort van ELISA maar unieke read out waardoor test en apparatuur gekoppeld zijn). Maar zijn niet nodig om nu ineens in te investeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

@jsuijker Jij lijkt thuis te zijn in deze markt. Heb je ooit gehoord van DiaSorin SpA en de technologie die zij verkopen (voornamelijk CLIA systemen)? Naar ik begrijp betreft het hier machines die grote delen van routinematige tests automatisch kunnen uitvoeren voor moleculaire diagnostiek en immuundiagonstiek voor verschillende aandoeningen.

Blijkbaar een business waar je (jarenlang) sappige nettomarges van >20% kan halen. In 2015 had ik er eens naar gekeken zonder een uitgebreide analyse te maken, maar dat had ik toen wel beter gedaan (+275% sinds toen). Zij verwachten eind april nog goedkeuring te krijgen om een geautomatiseerde serologietest (op hun Liaison systeem) voor het detecteren van antilichamen tegen SARS-CoV-2 op de markt te brengen. De markt reageerde eerder positief daarop.

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dow futs boven de 24K!

WTI nog wel onder de 20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16-06 16:40
Dow futures rip 800 points higher amid report Gilead drug showing effectiveness treating coronavirus

U.S. stock futures surged on Thursday night after a report said a Gilead Sciences drug was showing effectiveness in treating the coronavirus. The move pointed to a jump for the stock market on Friday.

Dow Jones Industrial Average futures were up 800 points, or about 3.4%. S&P 500 futures gained 3.2% while Nasdaq 100 futures were up by 2.1%.

Gilead shares jumped by 14% in after-hours trading after STAT news reported that a Chicago hospital treating coronavirus patients with Remdesivir in a trial were recovering rapidly from severe symptoms. The publication cited a video it obtained where the trial results were discussed.
https://www.cnbc.com/2020...treating-coronavirus.html

[ Voor 61% gewijzigd door Pistachenootje op 17-04-2020 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:49:
Goud doet het de laatste jaren inderdaad goed. Wel jammer dat het in 2010 al hoger stond. Ik vraag me af wat er gebeurt als deze crisis over waait. Zou het dan weer instorten zoals in ~2011-2012?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 21:51
Aex future +3,3%, terwijl China voor het eerst een economische krimp heeft laten zien sinds het begin der tellingen...
22 miljoen werkelozen in de US in een paar weken.
Bijna elk bedrijf haalt zijn winst doelstelling niet.

Wie pompt er in hemelsnaam al dat geld in de markt om de beurs te stutten?
Ik snap dat de geldpers aan staat, maar iemand moet ook op de koop knop drukken...

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Stinger_Ventura volgens mij is de beurs meer bezig met vooruitkijken dan naar de huidige situatie. Er zijn behoorlijk wat signalen dat de economie in de nabije toekomst weer (vol) kan gaan draaien. Maar goed, de stemming kan natuurlijk ook makkelijk weer omslaan als er belangrijk slechter nieuws naar buiten komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Pistachenootje op 17-04-2020 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:53:
Aex future +3,3%, terwijl China voor het eerst een economische krimp heeft laten zien sinds het begin der tellingen...
22 miljoen werkelozen in de US in een paar weken.
Bijna elk bedrijf haalt zijn winst doelstelling niet.
De Chinese krimp was juist heel positief nieuws. Na een -7% in Jan en Feb was Mar al hersteld naar -1% YoY. Dat herstel is sneller dan voorzien.
Wie pompt er in hemelsnaam al dat geld in de markt om de beurs te stutten?
Ik snap dat de geldpers aan staat, maar iemand moet ook op de koop knop drukken...
De ECB, en sinds gisteren ook de banken. Door de maximale leverage te verhogen komt er een enorm bedrag beschikbaar dan banken mogen uitlenen. Dat is een sterke indirecte QE maatregel. De afgelopen 10 jaar hebben we geleidelijk het snoer wat aangetrokken ten aanzien van de banken, nu laten we het ineens een stuk veren. Daarmee nemen we economisch een voorschot op de toekomst.

Overigens, uit de VS zie ik voorlopig geen goed nieuws komen. De enorme toename van werkloosheid in combinatie met het niet al te sterke sociale vangnet...ik krijg beelden van de grote depressie op mijn netvlies. Tel daarbij een leider die de hele tijd loopt te roepen dat alles onder controle is, terwijl de medische en economische cijfers uit de bocht vliegen.

2020 gaat misschien wel de geschiedenisboeken in als het einde van met "Amerikaanse tijdperk". Wereldmacht nummer 1 is vanaf dit jaar China.

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 17-04-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

t_captain schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:27:
[...]

De Chinese krimp was juist heel positief nieuws. Na een -7% in Jan en Feb was Mar al hersteld naar -1% YoY. Dat herstel is sneller dan voorzien.

[...]

De ECB, en sinds gisteren ook de banken. Door de maximale leverage te verhogen komt er een enorm bedrag beschikbaar dan banken mogen uitlenen. Dat is een sterke indirecte QE maatregel. De afgelopen 10 jaar hebben we geleidelijk het snoer wat aangetrokken ten aanzien van de banken, nu laten we het ineens een stuk veren. Daarmee nemen we economisch een voorschot op de toekomst.

Overigens, uit de VS zie ik voorlopig geen goed nieuws komen. De enorme toename van werkloosheid in combinatie met het niet al te sterke sociale vangnet...ik krijg beelden van de grote depressie op mijn netvlies. Tel daarbij een leider die de hele tijd loopt te roepen dat alles onder controle is, terwijl de medische en economische cijfers uit de bocht vliegen.

2020 gaat misschien wel de geschiedenisboeken in als het einde van met "Amerikaanse tijdperk". Wereldmacht nummer 1 is vanaf dit jaar China.
Trump trekt nog wel wat (fake nieuws) uit de kast.
Die laat zich niet aan de kant zetten door een Chinees uit Wuhan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sport_Life schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:40:
[...]

Trump trekt nog wel wat (fake nieuws) uit de kast.
Die laat zich niet aan de kant zetten door een Chinees uit Wuhan.
Dat kan, groter effect is waarschijnlijk het geld wat in de economie wordt gepompt. Dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan maar lijkt nu tijdelijk wel te helpen.

Het zal de US toch wat macht kosten ten op zichte van China verwacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:32

Polycom

Poes van goud

Als je de cijfers uit China gelooft dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd. Hé dat rijmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:29
Ik vermoed dat de aandelenmarkt vooral de QE inprijst, niet zozeer een snel herstel. De beurs is door de lage rente en QE totaal losgeraakt van de reele economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:14
Beter Bed nu flink in de plus (zo'n 20%) na de groeicijfers van vanochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 17:18
Fugro zakt verder door het ijs. Zeker nu olieoverschotten tegen de randen klotsen, wie wil er nou nog olie boren? Of ze overleven wordt nu zeer serieus de vraag in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sjurm schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:24:
Beter Bed nu flink in de plus (zo'n 20%) na de groeicijfers van vanochtend
Yep, door de switch naar online is de omzet gestegen, hopelijk weer snel naar de >2,-

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat we straks onderhand de BPM moeten omkeren. Zuiniger is meer betalen. Als we niet massaal met V8 en V12 motoren gaan rijden, staat er straks een meter olie in de straten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 15:34

tomtom901

Moderator General Chat
t_captain schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:36:
Ik denk dat we straks onderhand de BPM moeten omkeren. Zuiniger is meer betalen. Als we niet massaal met V8 en V12 motoren gaan rijden, staat er straks een meter olie in de straten :)
Gewoon per 1-1-2020 met terugwerkende kracht alle EV's tegen 25% bijtelling noteren, dan is dat probleem zo weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik had echt een negatieve beurs verwacht vandaag, maar tot mijn verbazing zitten we vooralsnog in de plus... Ik twijfel nog of ik niet moet verkopen en bij een latere downturn opnieuw moet instappen.

Herstel kan toch niet zo snel gaan met zoveel economische impact, ook al doen regeringen er vanalles aan om het stabiel te houden?

[ Voor 25% gewijzigd door marshallq op 17-04-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Enorme QE via de banken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Iedere keer als je denkt, meer kan niet, dit houdt geen stand, dan komt er meer.

Het zijn waanzinnige tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Je kan beter in bitcoin beleggen denk ik... Dat is voorspelbaarder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Santee schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:25:
Fugro zakt verder door het ijs. Zeker nu olieoverschotten tegen de randen klotsen, wie wil er nou nog olie boren? Of ze overleven wordt nu zeer serieus de vraag in mijn ogen.
Inderdaad ziet er niet heel goed uit, o.a. hier nog wat informatie te vinden: https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11859/Fugro.aspx

Mooiste zijn toch wel altijd die koersdoelen, volgens KBC nog een koop advies met koersdoel €13,50 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 12:26
Ok wellicht een nooby vraag, maar ik ben even benieuwd wat er gebeurd in de volgende situatie.
Stel ik koop X aandelen in Grandvision (optiek Retailketen), huidige koers is iets van 24 euro per aandeel.
Het frans italiaanse EssilorLuxotica (Manufacturer van glazen en monturen) zit in een traject om Grandvision over te nemen met een overnamebod van 28 euro.
Laten we zeggen dat dit niet opnieuw wordt onderhandeld en de europese commissie de overname goedkeurt, wat gebeurt er dan met mijn aandelen. Blijft een Grandvision dit geval zelf op de beurs, of wordt het onderdeel van Essilor? En wat hoe wordt er dan omgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Meestal gaat het als volgt:

* bod wordt gepubliceerd
* aandeelhouders melden hun aandelen aan
* overnemende partij haalt vereiste percentage en doet bod getand
* overnemende partij verkrijgt meerderheidsbelang
* overnemende partij haalt overgenomen partij van de beurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 16-06 17:18
JohanNL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:11:
[...]

Inderdaad ziet er niet heel goed uit, o.a. hier nog wat informatie te vinden: https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11859/Fugro.aspx

Mooiste zijn toch wel altijd die koersdoelen, volgens KBC nog een koop advies met koersdoel €13,50 :+
Koersdoelen zijn de grootste grap ter wereld. Alsof ze een 3e klasser hebben zitten op stage die een 1e jaar economie doet en leuk koersdoelen mag schrijven met een dartbord. Ze lopen altijd achter de feiten aan en 80% zijn het onzinnige koersdoelen. Oh RCL stort in van €140 naar €25. Even koersdoelen bijstellen van €150 naar €135 hoor 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:45:
[...]

Iedere keer als je denkt, meer kan niet, dit houdt geen stand, dan komt er meer.

Het zijn waanzinnige tijden.
Het is allemaal geleend geld, in de betekenis dat we in de toekomst een tegengestelde maatregel moeten doen om weer terug te komen in de initiele positie wat betreft risico's. De maatregelen waarmee we nu de economie wanhopig proberen te stimuleren zullen de komende jaren moeten worden omgekeerd waardoor de groei wordt afgeremd.

We begonnen op macroniveau juist een aantal zaken op orde te krijgen:

- exposure overheidsfinancien aan woningmarkt en hypotheekrente
- houdbaarheid kosten m.b.t. sociale zekerheid (m.n. de AOW leeftijd)
- staatsschuld
- balansverhoudingen van grote banken

Die zaken stonden imho net op "voldoende" niveau. In plaats van "dik in de plus" waar je direct voor een recessie wil staan.

Nu nemen we op het gebied van staatsschuld en bank-balansen weer een aanzienlijke hit. Om dat te herstellen zullen er jaren van bezuinigingen, hogere belastigen en "quantative tightening" (is er een tegenovergestelde van de term 'QE' in het afmkortingenboekje?) nodig zijn.

Deze vond ik leuk:

https://www.nu.nl/economi...s-zien-omzet-stijgen.html

Niet alle retail doet het slecht. Supermarkten hebben een extra kerst beleefd. Bouwmarkten schijnen relatief goed te draaien. Een maand geleden vroeg ik voorzichtig bij mijn lokale kaas, noten en wijnwinkel of zij het wel gingen overleven (okee, ik maakte me zorgen over mijn persoonlijke supply chain, die winkel is nooit zo druk). Bleek dat ze juist een hele goede omzet draaiden. Geld wat bij de horecal wegvalt, komt deels in het luxe-segment van food retail terecht. ABN-Amro heeft dat effect nu ook gezien.

No meer anekdotisch bewijs. Sommige bloemenzaken lopen als een tierelier. Hele veel online bestellingen van mensen die niet bij oma op bezoek kunnen. En de inkoopprijzen liggen laag omdat de export op zijn gat ligt.

[ Voor 25% gewijzigd door t_captain op 17-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
marshallq schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:41:
Ik had echt een negatieve beurs verwacht vandaag, maar tot mijn verbazing zitten we vooralsnog in de plus... Ik twijfel nog of ik niet moet verkopen en bij een latere downturn opnieuw moet instappen.

Herstel kan toch niet zo snel gaan met zoveel economische impact, ook al doen regeringen er vanalles aan om het stabiel te houden?
Beleg je voor de lange termijn? Dan kun je IMO het beste buy en hold doen. Market timing blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:09
Fugro zal niet verdwijnen. Uiteindelijk hebben ze een cruciale rol in een cruciale industrie, die het moeilijk heeft op de korte termijn en op de hele lange termijn hopelijk zal verdwijnen, maar op de midden lange termijn zijn er teveel belangen om zo'n bedrijf te laten verdwijnen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

t_captain schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:25:
[...]

Het is allemaal geleend geld, in de betekenis dat we in de toekomst een tegengestelde maatregel moeten doen om weer terug te komen in de initiele positie wat betreft risico's. De maatregelen waarmee we nu de economie wanhopig proberen te stimuleren zullen de komende jaren moeten worden omgekeerd waardoor de groei wordt afgeremd.

We begonnen op macroniveau juist een aantal zaken op orde te krijgen:

- exposure overheidsfinancien aan woningmarkt en hypotheekrente
- houdbaarheid kosten m.b.t. sociale zekerheid (m.n. de AOW leeftijd)
- staatsschuld
- balansverhoudingen van grote banken

Die zaken stonden imho net op "voldoende" niveau. In plaats van "dik in de plus" waar je direct voor een recessie wil staan.

Nu nemen we op het gebied van staatsschuld en bank-balansen weer een aanzienlijke hit. Om dat te herstellen zullen er jaren van bezuinigingen, hogere belastigen en "quantative tightening" (is er een tegenovergestelde van de term 'QE' in het afmkortingenboekje?) nodig zijn.
Nahja, in principe is dat gezond anti-cyclisch beleid. Maar als de dip te groot is duurt het herstel ook lang.

Hoe dan ook, dit gaat nog wel even pijn doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Santee schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:23:
[...]

Koersdoelen zijn de grootste grap ter wereld. Alsof ze een 3e klasser hebben zitten op stage die een 1e jaar economie doet en leuk koersdoelen mag schrijven met een dartbord. Ze lopen altijd achter de feiten aan en 80% zijn het onzinnige koersdoelen. Oh RCL stort in van €140 naar €25. Even koersdoelen bijstellen van €150 naar €135 hoor 8)7
Ik denk dat koersdoelen vaak worden misbruikt/verkeerd begrepen door retail beleggers. Analisten zijn geen waarzeggers, dus ze lopen inderdaad achter de feiten aan! Als er nieuws uitkomt of als er cijfers worden gepubliceerd, moeten de modellen worden bijgewerkt. Dan kan het dus zo zijn dat de koers al van €20 naar €30 is gestegen en dat er dan een analist aankomt met een nieuw koersdoel van €28, terwijl de oude €18 was.
Wat je soms ziet en wat ik wel wat krom vind, is dat er bij die koers van €30 euro en een koersdoel van €28 euro een koopadvies gegeven wordt. Heh, kopen op 30 want het aandeel gaat naar 28? :+ Sowieso vind ik het vreemd dat er advies gegeven wordt om te kopen/houden/verkopen. Geef me gewoon je koersdoel en dan bepaal ik zelf wel of ik koop! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:27:
[...]

Beleg je voor de lange termijn? Dan kun je IMO het beste buy en hold doen. Market timing blijft gokken.
Ja, ik weet het en mijn horizon is nog lang. Toch blijft het lastig om er vanaf te blijven en niet te proberen de GAK omlaag te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
marshallq schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:37:
[...]
Ja, ik weet het en mijn horizon is nog lang. Toch blijft het lastig om er vanaf te blijven en niet te proberen de GAK omlaag te krijgen :)
Over 20 jaar is dat allemaal insignificant geneuzel. Je kunt je tijd beter gebruiken om meer geld te verdienen. Market timen kan heel makkelijk backfiren. Dagen met sterke daling worden vaak opgevolgd door dagen met sterke stijging. Mensen die dan zijn uitgestapt zijn dan vaak te laat om weer in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-06 20:27
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:43:
[...]

Over 20 jaar is dat allemaal insignificant geneuzel. Je kunt je tijd beter gebruiken om meer geld te verdienen. Market timen kan heel makkelijk backfiren. Dagen met sterke daling worden vaak opgevolgd door dagen met sterke stijging. Mensen die dan zijn uitgestapt zijn dan vaak te laat om weer in te stappen.
Maar als je het lump sum principe hanteert dan hou je hier wel meer rekening mee lijkt me. Hoe bepaal je dan wanneer je koopt? Want ik had begrepen dat lump sum meer oplevert dan DCA. Maar dan moet je wel enigszins timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Freddy22 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:53:
[...]

Maar als je het lump sum principe hanteert dan hou je hier wel meer rekening mee lijkt me. Hoe bepaal je dan wanneer je koopt? Want ik had begrepen dat lump sum meer oplevert dan DCA. Maar dan moet je wel enigszins timen.
Nee hoor, gewoon nú kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
https://nos.nl/artikel/23...economie-6-8-procent.html

En de cijfers zijn ruim in de plus! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Vind je dat raar als je een link post naar:
Het Internationaal Monetair Fonds verwacht meer herstel en denkt dat de Chinese economie over het hele jaar - ondanks de krimp in het eerste kwartaal - met 1,1 procent groeit. In 2021 zijn er dan weer vertrouwde groeicijfers: de Chinese economie zou dan 9,2 procent groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Freddy22 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:53:
[...]
Lump sum nu wint meestal van DCA. Zie: https://investor.vanguard...e-trading/invest-lump-sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 14:56

jacobras

Developer

t_captain schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:19:
Meestal gaat het als volgt:

* bod wordt gepubliceerd
* aandeelhouders melden hun aandelen aan
* overnemende partij haalt vereiste percentage en doet bod getand
* overnemende partij verkrijgt meerderheidsbelang
* overnemende partij haalt overgenomen partij van de beurs
Zijn er nog aandelen in bezit van mensen als de overgenomen partij van de beurs wordt gehaald? Zo ja, betekent dat dat die plots niets meer waard zijn?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De overnemende partij kan boven een bepaalde deelname eisen dat iedereen verkoopt. Wie dan nog niet zijn aandelen aanmeldt, raakt ze uiteindelijk kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:45
Een Squeeze out

Een procedure waar Cap Gemini nu mee bezig is om de laatste aandelen Altran in bezit te krijgen.

[ Voor 63% gewijzigd door DJTimo op 17-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
ph4ge schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:29:
Fugro zal niet verdwijnen. Uiteindelijk hebben ze een cruciale rol in een cruciale industrie, die het moeilijk heeft op de korte termijn en op de hele lange termijn hopelijk zal verdwijnen, maar op de midden lange termijn zijn er teveel belangen om zo'n bedrijf te laten verdwijnen.
Het kan alsnog heel slecht aflopen voor de aandeelhouder, Fugro heeft namelijk wel wat schulden en dat wordt er met de huidige omstandigheden echt niet beter op.
Fugro staat/stond vaak als grootste stijger/daler ( meestal nu daler ) van de dag en dat is niet voor niets, er is zoveel onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 14:13
Ik heb me de afgelopen dagen verdiept in het verkopen van put opties als alternatief t.o.v. limiet orders om een positie te nemen in aandelen die ik wil bezitten tegen een gunstigere prijs.
Echter wanneer ik nu bij de Rabobank probeer om een put optie te verkopen, krijg ik steevast de melding "Overeengekomen limiet niet aanwezig, margin is niet toegestaan" te zien.

Onderstaande is puur hypothetisch, om te dubbelchecken dat ik het goed heb begrepen, wil deze optie niet verkopen.
Wanneer ik bijv. de 'kostendetails' opvraag van 1 contract Put AGN 17 Apr 2020 2,30 met een limiet van €0,07 is de limiet €7, dat zou de premie zijn die ik ontvang indien iemand dit contract koopt.
In het ergste geval, gaat AGN vandaag failliet, en moet ik 100 aandelen kopen a €230 totaal als de optie wordt uitgeoefend, en verlies ik €223 + de prijs die de Rabobank rekent voor de order.

Klopt dit, of zie ik hier iets over het hoofd?
Wat bedoelt men dan met 'limiet niet aanwezig' als er ruim voldoende cash is om zo'n scenario te dekken?

Ik heb nooit eerder in opties gehandeld, en ben niet van plan wilde dingen te doen, dit leek me een relatief veilig scenario, maar wellicht heb ik het totaal niet begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
chopper88 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:10:
Ik heb me de afgelopen dagen verdiept in het verkopen van put opties als alternatief t.o.v. limiet orders om een positie te nemen in aandelen die ik wil bezitten tegen een gunstigere prijs.
Echter wanneer ik nu bij de Rabobank probeer om een put optie te verkopen, krijg ik steevast de melding "Overeengekomen limiet niet aanwezig, margin is niet toegestaan" te zien.

Onderstaande is puur hypothetisch, om te dubbelchecken dat ik het goed heb begrepen, wil deze optie niet verkopen.
Wanneer ik bijv. de 'kostendetails' opvraag van 1 contract Put AGN 17 Apr 2020 2,30 met een limiet van €0,07 is de limiet €7, dat zou de premie zijn die ik ontvang indien iemand dit contract koopt.
In het ergste geval, gaat AGN vandaag failliet, en moet ik 100 aandelen kopen a €230 totaal als de optie wordt uitgeoefend, en verlies ik €223 + de prijs die de Rabobank rekent voor de order.

Wat bedoelt men dan met 'limiet niet aanwezig' als er ruim voldoende cash is om zo'n scenario te dekken?

Ik heb nooit eerder in opties gehandeld, en ben niet van plan wilde dingen te doen, dit leek me een relatief veilig scenario, maar wellicht heb ik het totaal niet begrepen.
Volgens mij redeneer je goed, maar ik vermoed dat jouw account niet is toegstaan derivaten te handelen. Al heb ik geen Rabo beleggersrekening, dus is een gokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 16:47
Even een praktisch vraagje over mijn portefeuille bij DeGiro:

Bij mijn Amerikaanse fondsen komt er meestal een paar euro bij of gaat er wat af in de ochtend, dus als de Amerikaanse beurzen nog lang niet open zijn. Hoe kan dat?

Het zou natuurlijk vanwege de wisselkoers euro/dollar kunnen zijn, maar dan snap ik niet waarom bijvoorbeeld Disney vandaag al op -0,06% staat, terwijl er wel een aantal euro's bij gekomen zijn.

Bovendien gebeurt dit volgens mij ook bij de Europese beurzen, maar het viel me vandaag zo op bij de Amerikaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Beter Bed, kennelijk wordt dat nieuws heel positie ontvangen.
(https://www.telegraaf.nl/...geraakt-door-coronacrisis)
Het aantal bestellingen bij Beter Bed nam in de eerste drie maanden met 2 procent af. Dat kwam door het stilvallen van de verkoop in de laatste weken van maart toen in Nederland en België allerlei coronamaatregelen van kracht werden. Tot half maart lagen de bestellingen 9 procent voor op vorig jaar. Sinds begin april gaat het weer de goede kant op, merkt topman John Kruijssen op, waarbij veel bestellingen via de webwinkel gedaan worden. Beter Bed zet momenteel ook meer in op die webwinkel.
Ik neem een vlakke omzetverderling aan (ik weet, aannames).

Dan is 2e helft maart is pakweg 1/6e deel van het kwartaal. Over de eerste 5/6e van de periode staat er een +9 op het bord. Cumulatief +45/6. Die wordt omgekeerd naar een -2 over de hele periode. De verkopen lijken dus met 57% gedaald op half maart.

Nou komt er in april een stuk gewenning, mensen beginnen langzaam wat meer te winkelen en weten de webwinkels wat beter te vinden. Bovendien is een stukje uitgestelde vraag. Als je vorige maand een bed wou kopen, dan wil je dat waarschijnlijk op enig moment alsnog.

Maar vanaf -57% is er wel een fors herstel nodig voordat je weer in de buurt komt van het oude niveau. Ik denk dat de -57% eentijdelijke overshoot is, maar dat er uiteindelijk wel een meer structurele min blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:30
chopper88 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:10:

Je hebt waarschijnlijk geen overeenkomst voor het verhandelen van derivaten met de Rabobank. Om dit soort posities in te nemen krijg je meestal een kredietfaciliteit (ongeacht of je die nodig hebt) op het moment dat je derivatenovereenkomst ingaat. Dus nu geeft het systeem de melding overeengekomen limiet niet aanwezig, omdat er simpelweg geen overeenkomst en dus geen kredietfaciliteit is.

De melding zou eerder moeten zijn, geen derivaten overeenkomst of iets dergelijks. Je kan meestal simpelweg een formulier invullen en dan kun je opties verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Basic-Fit nu weer 8% omhoog. Zijn de sportscholen in Frankrijk alweer open dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
$TSLA op +9% in pre-market...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:05
Is het een heel vreemd idee om juist nu wat geld te stoppen in een energiefonds? Ik bedoel, die hele markt ligt historisch laag en kan toch alleen nog maar omhoog uiteindelijk? Een fonds als dit bijvoorbeeld: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0000289791 (Benchmark doet het wel beter trouwens :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:01
Okee wellicht erg simpel gedacht. QE pompt geld in de markt. Echter zijn dit toch vaak (kort)lopende leningen?

Dat wil zeggen dat het geld na een x aantal maanden, of jaren. Weer terug is en opnieuw vernietigd kan worden. Dus zero sum.

Echter is er natuurlijk bij de ECB sprake van negatieve rente. Dan wordt er toch enkel geld in de vorm van negatieve rente aan de economie toegevoegd?

Graag ben ik benieuwd hoe hier over wordt nagedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
t_captain schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:32:
Als je vorige maand een bed wou kopen, dan wil je dat waarschijnlijk op enig moment alsnog.
Een (goed) bed en matras is duur, dus eerste wat men uitstelt. Maar Beterbed is in verleden al eens ontleed in dit topic.

De Sp-500 wordt momenteel erg gestuwd door de top (tech) aandelen, aandeel van de top 5 in de index is super hoog momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tme2.nyc3.digitaloceanspaces.com/images/14960cdda6b035ffb1ad0fb05966f6af

FB, Amazon, Netflix & Google versus Russel 2000, laat goed verschil zien in waar de klappen momenteel vallen en waar de winnaars nog zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tme2.nyc3.digitaloceanspaces.com/images/d1a8a6e24708ac02107fa01e02577ce0

Apple en Netflix hebben net een sell aan hun broek. (klik en klik)

Interessant als je in aandelen zit, als je in ETF zit is het wellicht stuivertje wisselen als deze tzt dalen, dan komt de rest weer wat uit dal wellicht. Netto same result? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Ko.Kane schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:57:
[...]

Apple en Netflix hebben net een sell aan hun broek. (klik en klik)
Ik denk dat Apple hun Iphone SE 2020 model op geen beter moment had kunnen uitbrengen dan vandaag. Een mooi snel apparaatje voor budgetprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Vraagje over combinatieorders. Hypothetische situatie:
- Optie 1 bied 1.80, laat 2.20
- Optie 2 bied 0.90, laat 1.00

Ik wil optie 1 verkopen en optie 2 kopen. Ik maak een combinatie order aan met 'te ontvangen' 1.10. Hoe komt dit in de boeken te staan? Wordt mijn order pas uitgevoerd als 'bied optie 1' - 'laat optie 2' >= 1.10?
Ik wil minstens 1.05 te ontvangen (2.00 - 0.95). Mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre de combinatieorder verschilt ten opzichte van een verkooporder optie 1 @ 2.00 en een kooporder optie 2 @ 0.95 (naast het feit dat ik bij die losse orders geen controle heb over simultane uitvoering).

[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 17-04-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Lightning89 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:56:
Okee wellicht erg simpel gedacht. QE pompt geld in de markt. Echter zijn dit toch vaak (kort)lopende leningen?

Dat wil zeggen dat het geld na een x aantal maanden, of jaren. Weer terug is en opnieuw vernietigd kan worden. Dus zero sum.

Echter is er natuurlijk bij de ECB sprake van negatieve rente. Dan wordt er toch enkel geld in de vorm van negatieve rente aan de economie toegevoegd?

Graag ben ik benieuwd hoe hier over wordt nagedacht!
Niet zero sum: heel erg versimpelt:

Een bedrijf geeft corporate bond uit van 1000$
Ik koop die bond voor 1000$ ( ik leen dat bedrijf dus geld)

Nu gaat het slecht, FED koop corporate bond van mij om mijn risico over te nemen. Met geld dat er eerst niet was, maar *ploef* nu wel.

Ik heb nu 1000$ cash om wat mee te doen, de FED hoopt aandelen kopen want dat stuwt de beurs.
FED heeft dus 1000$ uitgegeven (dus hun balans is omhoog)

Als dat bedrijf die bond afkoopt dan heeft de FED inderdaad 1000$ terug. Maar ik heb ook nog steeds mijn 1000$. Terwijl dat bedrijf maar echt 1x 1000$ had geleend. Dus er is wel meer geld in omloop gekomen.

Dat was anders geweest als de FED daadwerkelijk uit hun fysieke portemonnee geld had gehaald, dus geld dat er al 'echt' was.

(of staatsobligaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:10:
Vraagje over combinatieorders. Hypothetische situatie:
- Optie 1 bied 1.80, laat 2.20
- Optie 2 bied 0.90, laat 1.00

Ik wil optie 1 verkopen en optie 2 kopen. Ik maak een combinatie order aan met 'te ontvangen' 1.10. Hoe komt dit in de boeken te staan? Wordt mijn order pas uitgevoerd als 'bied optie 1' - 'laat optie 2' >= 1.10?
Ik wil minstens 1.05 te ontvangen (2.00 - 0.95). Mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre de combinatieorder verschilt ten opzichte van een verkooporder optie 1 @ 2.00 en een kooporder optie 2 @ 0.95 (naast het feit dat ik bij die losse orders geen controle heb over simultane uitvoering).
Je krijg uitvoering als de totaalprijs van de 2 poten de markt raakt. welke poot voor welke prijs gaat kan stevig afwijken van wat er nu aan bid/ask staat, maar per saldo ontvang jij gewoon de premie die je hebt ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
DJTimo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:24:
[...]
Je krijg uitvoering als de totaalprijs van de 2 poten de markt raakt. welke poot voor welke prijs gaat kan stevig afwijken van wat er nu aan bid/ask staat, maar per saldo ontvang jij gewoon de premie die je hebt ingevuld
Dus in mijn voorbeeld heb ik pas uitvoering als ik mijn prijs op 0.80 zet? Een market maker ziet het niet als ik tussen de bid/ask ga zitten? De spreads zijn nogal wijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
DJTimo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:20:
[...]

Volgens mij redeneer je goed, maar ik vermoed dat jouw account niet is toegstaan derivaten te handelen. Al heb ik geen Rabo beleggersrekening, dus is een gokje
CornermanNL schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:36:
[...]

Je hebt waarschijnlijk geen overeenkomst voor het verhandelen van derivaten met de Rabobank. Om dit soort posities in te nemen krijg je meestal een kredietfaciliteit (ongeacht of je die nodig hebt) op het moment dat je derivatenovereenkomst ingaat. Dus nu geeft het systeem de melding overeengekomen limiet niet aanwezig, omdat er simpelweg geen overeenkomst en dus geen kredietfaciliteit is.

De melding zou eerder moeten zijn, geen derivaten overeenkomst of iets dergelijks. Je kan meestal simpelweg een formulier invullen en dan kun je opties verhandelen.
Bedankt voor de bevestiging, in ieder geval goed om te horen dat ik het concept goed heb begrepen :)

Het vreemde is dat ik wel put opties lijk te mogen kopen... exact dezelfde optie kan ik ondertekenen als ik deze echt door zou willen zetten. (Dat is natuurlijk geen garantie dat het echt werkt, maar ik zou dan al eerder een soortgelijke melding verwachten)
Ik heb een optieovereenkomst afgesloten eerder deze week, maar zal nog wel een keer bellen hoe dit nu precies in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:10
marshallq schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:37:
[...]

Ik twijfel ook een beetje.. Ik ben nu iets meer dan twee jaar bezig met braaf elke maand inleggen en sta vandaag in totaliteit weer op nul. Op dit moment sterk aan het overwegen 50% van mijn VWRL buideltje te liquideren, weer doorgaan met braaf inleggen elke maand en eventueel bij een volgende dip het bedrag weer terugstorten.

Ik weet dat het niet rationeel is als je strategie long term buy en hold is, maar vind het toch erg aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
chopper88 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:32:
[...]

[...]

Het vreemde is dat ik wel put opties lijk te mogen kopen... exact dezelfde optie kan ik ondertekenen als ik deze echt door zou willen zetten. (Dat is natuurlijk geen garantie dat het echt werkt, maar ik zou dan al eerder een soortgelijke melding verwachten)
Ik heb een optieovereenkomst afgesloten eerder deze week, maar zal nog wel een keer bellen hoe dit nu precies in elkaar zit.
Dat is helemaal niet vreemd. Als je opties koopt, dan heb je geen verplichtingen, alleen maar rechten. Als je een optie schrijft, dan moet je kapitaal aanhouden om aan de verplichting te kunnen voldoen.
Je mag dus wellicht wel opties kopen, maar je hebt geen account waarmee je op margin kan handelen en dat heb je nodig om te schrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 17-04-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Longcat schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:27:
[...]

Dus in mijn voorbeeld heb ik pas uitvoering als ik mijn prijs op 0.80 zet? Een market maker ziet het niet als ik tussen de bid/ask ga zitten? De spreads zijn nogal wijd.
ik weet het niet zeker, maar waaom zou dat zo zijn? Je zou toch met een marker order koper of limiet koper op 2,10 gematcht kunnen worden? Je order lijkt mij niet onmogelijk op 1,10.

Je bent toch ook niet 'onzichtbaar" als je een losse order random buiten de bid/ask zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:27:
[...]

Je kunt gewoon gaan inliggen op 1.10 te ontvangen. Als iemand een gekke print neerzet kun je zomaar executen. Ik rol mijn opties altijd door door op de mid te gaan liggen van beide poten bij elkaar opgeteld of afgetrokken. Als je op 0.80 gaat liggen betaal jij dus de spread aan beide kanten en that can not be de bedoeling offcourse ;) Gewoon ergens elkaar proberen in het midden te vinden. toch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
DJTimo schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:34:
[...]
Je kunt gewoon gaan inliggen op 1.10 te ontvangen. Als iemand een gekke print neerzet kun je zomaar executen. Ik rol mijn opties altijd door door op de mid te gaan liggen van beide poten bij elkaar opgeteld of afgetrokken.
Ik probeer hetzelfde te bereiken, maar ik vraag me af of mijn order gezien kan worden door marktpartijen. Als ik op de mid zou gaan zitten met losse orders heb ik een vrij goede kans op uitvoering, maar als die combinatieorder nergens zichtbaar is, dan is die kans toch een stuk kleiner?

Inderdaad geen zin om twee keer volledige spread te betalen, maar ik wil ook niet continu in de gaten hoeven houden of 1 van de poten is uitgevoerd (bij losse orders).

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 17-04-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Longcat schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:37:
[...]

Ik probeer hetzelfde te bereiken, maar ik vraag me af of mijn order gezien kan worden door marktpartijen. Als ik op de mid zou gaan zitten met losse orders heb ik een vrij goede kans op uitvoering, maar als die combinatieorder nergens zichtbaar is, dan is die kans toch een stuk kleiner?
Ja, je order komt gewoon zichtbaar in het boek te liggen.

edit: Als je op 1.10 te lang moet wachten naar jouw zin, kun je misschien eeens overwegen om naar 1.05 te zakken.

[ Voor 11% gewijzigd door DJTimo op 17-04-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Mesque Als het niet rationeel is, welke naam geef je er dan aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 21:49
Zijn er hier nog mensen die inzetten op de overname van NIBC door Blackstone? NIBC handelt momenteel rond de EUR 8,= en Blackstone heeft een bod gedaan van EUR 9.85; leuk rendement als de overname doorgaat. Persoonlijk acht ik de kans dat het doorgaat groter dan dat het niet doorgaat, maar kies er nu voor om mijn euro's ergens anders in te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Mesque @marshallq ik vind dit artikel sterke argumenten hebben tegen market timing: https://www.ifa.com/artic...dence_really_doesnt_work/

Bevestigd ook mijn eigen ervaring met market timing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
TheDeuce schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:43:
Zijn er hier nog mensen die inzetten op de overname van NIBC door Blackstone? NIBC handelt momenteel rond de EUR 8,= en Blackstone heeft een bod gedaan van EUR 9.85; leuk rendement als de overname doorgaat. Persoonlijk acht ik de kans dat het doorgaat groter dan dat het niet doorgaat, maar kies er nu voor om mijn euro's ergens anders in te investeren.
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Uiteindelijk niet meer aan toegekomen om naar de cijfers te kijken... :'( Nu vind ik de downside erg groot. Mocht het tóch niet doorgaan, dan pak je een fors verlies.

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 17-04-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
Longcat schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:34:
[...]

Dat is helemaal niet vreemd. Als je opties koopt, dan heb je geen verplichtingen, alleen maar rechten. Als je een optie schrijft, dan moet je kapitaal aanhouden om aan de verplichting te kunnen voldoen.
Je mag dus wellicht wel opties kopen, maar je hebt geen account waarmee je op margin kan handelen en dat heb je nodig om te schrijven.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik moet me nog veel verder verdiepen in alle mogelijkheden voordat ik daadwerkelijk een optie koop/verkoop :)

Ik heb hier alleen niets over teruggelezen zover, het zou handig zijn als ze dit direct duidelijk hadden gemaakt.
Had verwacht dat net als bij een limiet order de dekking gewoon omlaag zou gaan en het betreffende bedrag 'gereserveerd' zou blijven tot afloop/uitoefening van de optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@chopper88 Zoiets gebeurt ook, maar op jouw account staat die mogelijkheid om met 'reserveringen' te werken gewoon uit. Daar komt een en ander bij kijken en daar moeten formulieren voor gevuld worden en evt. kennistoetsen. Het werkt ook als een soort beveiliging zodat je niet per ongeluk meer kan kwijtraken dan je inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
@Longcat

Ok, dan weet ik voldoende, ik ga informeren of ik überhaupt in aanmerking kan komen voor een margin account en zo ja wat de vereisten zijn, zo niet dan is dat zo...

Ik heb op dit moment weinig interesse om te speculeren op andere wijze dan deze, wellicht is het het niet waard om nu de benodigde energie hier in te stoppen voor dit ene scenario als de bank de drempel dermate hoog legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@chopper88 Als je meer met opties wil doen kun je beter naar een andere broker denk ik. Scheelt je bijna 1.50 per contract aan transactiekosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 17-04-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chopper88
@Longcat

Daar ben ik van op de hoogte, maar bedankt voor de tip :)
Ik beleg nog niet zo lang (maar dat zal geen verrassing zijn gok ik), na wat onderzoek kwam ik uit op de NT fondsen via de Rabo, daar leg ik nu periodiek in.

Maar het begint toch te jeuken om er iets meer bezig te zijn, en ik zou een aantal posities willen hebben als onderdeel van een buy and hold strategie. Als ik ze tegen een bepaalde koers kan krijgen is het goed, zo niet, ook goed. Alleen met het verkopen van put opties is A.) het contract goedkoper dan een limiet order (5 vs 2,25) en B.) is de aankoopprijs per aandeel potentieel uiteindelijk lager vanwege de premie en C.) kan ik de premie houden waar de order 'gewoon' afloopt indien de gewenste prijs niet wordt bereikt.
Opties zouden op deze manier hoe dan ook goedkoper zijn dan orders, alleen met een bepaald risico, maar dat accepteer ik.

Ik zal er eens over nadenken om naar een andere broker te switchen, of ernaast te houden. Vooralsnog zag ik daar niet direct reden toe, maar ik ben nog aan het ontdekken waar de grens light van wat ik allemaal wel en niet wil doen i.v.m. bijbehorende risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vermoed zomaar dat er een gerucht gaat dat er wordt gesproken over een lagere overnameprijs. Waarom zou iemand zijn aandeel voor 8 euro verkopen als de waarde waarschijnlijk 9,85 is ?

Als iemand waarschijnlijk 9,85 ton biedt op mijn huis, ga ik hem toch ook niet verkopen voor 8 ton?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sport_Life schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:23:
[...]

Als iemand waarschijnlijk 9,85 ton biedt op mijn huis, ga ik hem toch ook niet verkopen voor 8 ton?
Jawel want die 9,85 ton is onder voorbehoud terwijl je die 8 ton nu per direct kunt krijgen.
Het zijn onzekere tijden... wie weet wat er nog gaat gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Sport_Life schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:23:
[...]

Ik vermoed zomaar dat er een gerucht gaat dat er wordt gesproken over een lagere overnameprijs. Waarom zou iemand zijn aandeel voor 8 euro verkopen als de waarde waarschijnlijk 9,85 is ?

Als jij vandaag een mooi huis voor 8 ton kunt kopen dat morgen van de markt is en je over 3 weken misschien 9,85 ton kan vangen dan zou je overwegen om 8 ton te pakken en dit mooie huis voor 8 ton te kopen.
Zeker als je verwacht dat het in de toekomst meer waard zal zijn dan 9,85 ton.
Zomaar een scenario. O-)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zit er niet in, maar bij overnames is het niet zo makkelijk om zomaar even te besluiten de prijs te heronderhandelen. Het koopcontract is namelijk net zo als bij een huis, in principe gewoon definitief tenzij er aan bepaalde voorwaardes wordt voldaan. Bij een huis kan er bijv. financieringsvoorbehoud zijn terwijl hier o.a. toestemming van de AFM/DNB en dergelijke nodig is. Helaas staat het exacte contract niet online, maar in het persbericht staan wel alle voorwaarden. Is een hele lijst, maar zit niet direct een overduidelijke manier bij om er onderuit te komen.
Pagina: 1 ... 97 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.