Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.406 views

Onderwerpen

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@mr.JamesBond Ik zit ook bij degiro en liep daar tegenaan toen ik aan het uitzoeken was of ik short RDSA & long RDSB zou kunnen. De info die ik je eerder gaf is niet juist - je kan aan de risicoklasse zien wat het je kost aan fee om short te gaan (zie hierboven). :)

Wat brokers betreft - wanneer ik boven de magische 100k kom, ga ik naar IB.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 15-04-2020 12:19 ]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:55
battler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:32:
[...]

Ik snap dat dividend eigenlijk niet. Waarom zou je dividend uitgekeerd willen krijgen?

Als je een betere investering hebt gevonden dan kan je toch net zo goed je aandelen verkopen? Als je geen betere investering hebt dan kan je ze toch beter houden?
Dividend is een vrij abstract begrip, veel mensen, ook hier, snappen niet hoe de vork precies in de steel zit. Het helpt (mij) als je een heel simpel concreet voorbeeld neemt van waaruit je kan redeneren, in plaats van te denken in allemaal abstracte economische termen. Bijvoorbeeld: jij hebt een snackbar. Die snackbar heeft 1 aandeel. De eigenaar van dat aandeel is de eigenaar van de snackbar. Je buurman wil de snackbar van je overnemen.

Waarom zou die snackbar dividend uitkeren? Heel simpel: als je snackbar winst maakt dan zou het heel dom zijn om dat geld in de kassa te laten zitten. Of om elke maand nieuwe frituurpannen te kopen, omdat je geld over hebt. Jij wil natuurlijk, als eigenaar van de snackbar, dat geld gebruiken om op vakantie te gaan, een auto te kopen of te investeren in zonnepanelen. De winst laat je alleen op de rekening van de snackbar staan als dat noodzakelijk is.

Waarom zou die snackbar toch geen dividend uitkeren? Wellicht is de zaak verouderd en moet je verbouwen. Of is je zaak zo'n succes dat je een tweede vestiging wil openen. Dat kost geld. Dan moet je niet eerst de bedrijfsrekening gaan plunderen. Of misschien moet je vanwege de Corona crisis de zaak sluiten maar nog wel je personeel betalen, waardoor je een buffer wil aanhouden voor de zekerheid. Of heb je een lening openstaan bij de bank die eerst afbetaald moet worden.

Kortom, afhankelijk van je inkomsten, uitgaven en mogelijke investeringen bepaal je hoeveel geld je snackbar nodig heeft. Overtollig geld in je snackbar laten zitten is zonde. Het gaat er niet zo zeer om wat jij, als belegger, kan met het dividend, maar wat het bedrijf kan met het geld.

Wat gebeurt er met de prijs van het aandeel snackbar als je dividend uitkeert? Stel je buurman heeft de zaak bezocht en de boeken bekeken en biedt 40.000 euro voor je aandeel snackbar. De volgende dag zeg je tegen je buurman: "trouwens, voordat je de snackbar koopt haal ik nog 5000 euro van de bedrijfsrekening.". Wat denk je dat de buurman dan wil betalen voor je snackbar? Is dat geld dan verdwenen? Is de snackbar minder waard geworden? Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Eerst stond er 5000 euro op de bedrijfsrekening van de snackbar, nu staat dat op jouw spaarrekening. Je buurman wil nog maar 35.000 euro betalen voor de snackbar, maar krijgt ook een bedrijfsrekening waar 5000 euro minder op staat. Na afloop is iedereen nog even rijk, er is alleen wat geld verschoven.

Is er een verband tussen de prijs van het aandeel snackbar en het dividend? Dat hangt er van af. Als je een snackbar huurt naast een winkelcentrum dat gesloopt gaat worden in Leeuwarden dan wil je buurman daar misschien minder voor betalen dan als je een snackbar hebt in het hartje van Amsterdam en je eigenaar van het pand bent. Ongeacht hoeveel dividend je aandeel snackbar uitbetaalt. En is de inrichting nieuw of aan vervanging toe? Heb je geschikt personeel? Wordt je vaak beroofd? Er zijn enorm veel factoren die de prijs bepalen. Het dividend is daar slechts een van.

Is een hoog dividend een goed teken? Dat ligt er aan. Als je de inboedel aan het verkopen bent (of geld aan het lenen bent) om elk jaar maar zo veel mogelijk dividend uit te keren dan schiet je jezelf op de lange termijn natuurlijk in je eigen voet. Maar of dat het geval is kan je buurman alleen bepalen door zelf de snackbar en de administratie te onderzoeken.

Is een snackbar die al 30 jaar onafgebroken dividend uitkeert een goede investering? In principe zou je zeggen van wel: dat suggereert toch dat de zaak al 30 jaar winstgevend is. Maar is dat genoeg informatie om die snackbar blind te kopen? Nee. Als de bedrijfsleider is overleden aan Corona, de zaak net is afgefikt en op de hoek een Burger King is geopend dan zou ik er niet blind van uit gaan dat het dividend de komende 30 jaar ook uitgekeerd gaat worden. En zelfs al lijkt de zaak prima te lopen: als je een miljoen betaalt voor een snackbar die elk jaar 10.000 euro winst uitkeert dan lijkt me dat ook geen goede deal.

Een heleboel vragen kun je vanuit zo'n simpel voorbeeldje eenvoudig beantwoorden. Uiteindelijk is elk aandeel een stukje snackbar! Tesla is een keten van snackbars waar je ongeveer 10 miljoen per vestiging voor betaalt. Ze hebben nog nooit winst gemaakt, nog nooit dividend uitgekeerd, maar ze openen wel veel nieuwe vestigingen. En ze verkopen frikandellen die met accu's gefrituurd worden. De verwachting is dat over 10 jaar iedereen frikandellen frituurt met accu's. Deze technologie kun je niet vergelijken met de traditionele frituurpan. Je hoeft namelijk geen frituurolie te kopen. En het is goed voor het milieu. 10 miljoen per vestiging is een koopje. Ze lopen namelijk tientallen jaren voor op de traditionele snackbar en winnen marktaandeel. De rating agencies snappen niks van accu-frituren. De media voert een hetze tegen accu-frituren. En shortsellers maken het aandeel kapot. Maar ik verwacht dat in 2024 die snackbarren te kunnen verkopen voor 100 miljoen per stuk. Tien jaar geleden kostten ze nog maar 1 miljoen, inmiddels zijn ze al 10x zo veel waard. Een traditionele snackbar kun je kopen voor 100k, en die keert dividend uit, maar de ouderwetse snackbarren staan allemaal 'onder water'. Niet te vergelijken met de accu-frituur. De accu-frituursector groeit exponentieel. En de oprichter gaat ook accu-frituren op Mars. Een visionair!

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 16-04-2020 09:28 ]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:36:
[...]
Een heleboel vragen kun je vanuit zo'n simpel voorbeeldje eenvoudig beantwoorden. Uiteindelijk is elk aandeel een stukje snackbar! Tesla is een keten van snackbars waar je ongeveer 10 miljoen per vestiging voor betaalt. Ze hebben nog nooit winst gemaakt, nog nooit dividend uitgekeerd, maar ze openen wel veel nieuwe vestigingen. En ze verkopen frikandellen die met accu's gefrituurd worden. De verwachting is dat over 10 jaar iedereen frikandellen frituurt met accu's. Deze technologie kun je niet vergelijken met de traditionele frituurpan. Je hoeft namelijk geen frituurolie te kopen. En het is goed voor het milieu. 10 miljoen per vestiging is een koopje. Ze lopen namelijk tientallen jaren voor op de traditionele snackbar en winnen marktaandeel. De rating agencies snappen niks van accu-frituren. De media voert een hetze tegen accu-frituren. En shortsellers maken het aandeel kapot. Maar ik verwacht dat in 2024 die snackbarren te kunnen verkopen voor 100 miljoen per stuk. Een traditionele snackbar kun je kopen voor 100k, maar die staan op het punt failliet te gaan. Niet te vergelijken met de accu-frituur. De accu-frituursector groeit exponentieel.
_O-

Nu nog een stukje over contactdozen voor het laden van de accu met extra hoog vermogen, zodat de accu-frituurpan minder lang buiten gebruik is na het bereiden van een batch van frikandellen!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:20
@writser _/-\o_

En als de snackbar nu 10 aandelen heeft die de buurman bezit, en geen dividend uitkeert, maar dat de CFO* besluit om 1 aandeel terug te kopen. Wat betekent dat voor de aandelen waarde van de buurman.

*Chief Frying Officer

Verwijderd

Wat heeft volgens jullie meer potentieel:
A. Short oil companies - Long crude/Brent oil
B. Short totnutoe ICE-only car companies - Long best in class BEV producent(en)

• writser
Ko.Kane schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:04:
@writser _/-\o_

En als de snackbar nu 10 aandelen heeft die de buurman bezit, en geen dividend uitkeert, maar dat de CFO* besluit om 1 aandeel terug te kopen. Wat betekent dat voor de aandelen waarde van de buurman.
Yes, dat is ook een mooi voorbeeld. Maakt de prijs uit? Wat is het verschil tussen dat aandeel terugkopen voor 1 euro of 10.000 euro? Of het verschil tussen 5000 euro dividend en 1 aandeel terugkopen voor 5000 euro?
*Chief Frying Officer
:*)

Onvoorstelbaar!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@writser Bedankt voor de heldere uitleg. Ik moet er even wat langer over nadenken of ik ik al mijn vragen nu kan beantwoorden. Nogmaals bedankt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:26:
A. Short oil companies - Long crude oil
Grappig, over punt B heb ik wel eens na zitten denken, welke autofabrikanten ik zou willen shorten. Is nog best een lastig vraagstuk, misschien ook nog wel iets te vroeg om nu al te bedenken. :$ Hoor graag jouw ideeën hierover. Zelfde vraag voor de long-poot (naast Tesla ;))

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:46
IBM vraagt tariefverlaging van 25% aan zzp'ers en leveranciers

IBM Nederland heeft een groep zzp'ers en leveranciers gevraagd om hun tarieven te verlagen met 25 procent. Reden is de coronacrisis.

Het bedrijf zegt de maatregel te betreuren, maar niet anders te kunnen. De stap is 'puur en alleen strategisch noodzakelijk', staat in een e-mail die in handen is van RTL Z. De verlaging is nodig om te voorkomen dat 'contracten beëindigd worden'.

Nauwelijks bedenktijd
Veel tijd om na te denken is er niet. "Graag vernemen wij voor donderdag 16 april 12 uur of u akkoord gaat met de verlaging van 25 procent op het huidig tarief."

Wat er gebeurt als de ondernemer niet meteen akkoord gaat staat niet in de mail. Bij IBM was niemand bereikbaar voor commentaar.

'Asociaal'
ZZP Nederland noemt het besluit van IBM asociaal. "Ik denk ook dat het niet goed is voor het bedrijf zelf", zegt Maarten Post, directeur van ZZP Nederland. Hij kent geen andere voorbeelden van bedrijven die nu met een tariefverlaging komen.

"Ongeacht hoe groot de verlaging is, de vraag is hoe je met elkaar omgaat in deze tijd. Uiteindelijk ben je contractpartner. Het zijn geen werknemers die je maar even kan ontslaan. Je moet op een normale manier met deze mensen omgaan."

Post adviseert mensen om niet zomaar akkoord te gaan met de verlaging, hij vraagt zich af of het juridisch wel kan.

Bron: https://www.rtlz.nl/busin...-coronavirus-coronacrisis
Bizar dit!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Premarket -2%. Valt nog mee...

• Longcat
writser schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:54:
- Hoe modelleer en waardeer je de huidige waarde van het abonnee-bestand? Ik heb hier een aantal jaar geleden een beetje aan geprutst. Het is echt niet heel moeilijk om met wat redelijke aannames tot een NPV te komen die in de buurt ligt van wat het bedrijf zelf aangeeft.
- Hoe snel daalt in de toekomst de tijdschriftenverkoop?
Wat voor gemiddelde looptijd van zo'n open-ended abonnement hou jij rekening mee? In een oude VIC post werd uitgegaan van ~30 maanden. Het is me niet duidelijk of ADLPartner dit ooit heeft geroepen of dat het een schatting was. Als we dit als uitgangspunt nemen, dan ben je na 1 jaar dus 40% van je abonnees kwijt (ong. 1 miljoen op 2.6 miljoen open-ended abonnees). Aangezien het aantal open-ended abonnees vrij stabiel is, ga ik er vanuit dat ze er jaarlijks ook grofweg 1 miljoen verkopen. Voor het gemak kunnen we het aantal abonnementen de komende jaren op 2.5-2.6 miljoen houden.
Hoe komen we vervolgens tot een goede omzet en winst(marge) voor de open-ended abonnementen? Ik haal uit de "key performance indicators" pagina dat de open-ended abonnementen ~75% van de gross sales zijn. Is het dan te kort door de bocht om te stellen dat open-ended abonnementen 75% opleveren van 125 miljoen (net sales 2018) ≈ 95 miljoen?
De winstmarge die ze rapporteren schommelt als een malle, tussen de 3.4% in 2017 (restated) en 7.4% in 2018, onder andere vanwege eenmalige kosten. Als we ergens in het midden gaan zitten op 5%, kom ik op 4.75 miljoen euro per jaar uit de open-ended abonnementen. De rest van de business negeer ik even (conservatief aangezien de omzet uit "other" groeit als kool). Hier zou ik met een P/E van 10 dan 47.5 miljoen voor willen betalen + net cash van 29 miljoen = 76.5 miljoen. Meer dan 80% hoger dan de huidige market cap.
Zie ik overduidelijke dingen door het hoofd? Ik ben me ervan bewust dat dit van het niveau sigarendoos is. Heb momenteel niet veel tijd helaas.

Risico's
- Het lijkt me niet realistisch dat de winstmarge op de open-ended abonnementen zal stijgen. Deze zal imo vrijwel zeker een dalende trend vertonen. Met bovenstaande berekeningen kom je dan pas onder de huidige market cap bij een winstmarge van 1.3%, dus dat geeft de nodige ruimte
- Ik ben hierboven uitgegaan van gem. 30 maanden per open-ended abonnement en zo'n 1 miljoen nieuwe abonnementen per jaar. Beiden kunnen gaan dalen en dan gaat het plots heel hard.

[ Voor 29% gewijzigd door Longcat op 15-04-2020 15:05 ]

Verwijderd

Enkele gegevens volgens: https://www.statista.com/...ium-ion-battery-industry/
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tga7dt8yeld8z.18.23.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6fupnymgdvj8.14.56.png
Wie heeft de beste kaarten om in 2030 de bulk van die 1.559GW te gaan produceren ? En vervolgens hoeveel auto's kunnen daarmee gefabriceerd worde met accupakketten van 64 - 100kW ? Ik meen me te herinneren dat GF Nevada ongeveer 50% v.d. wereldproductie t.b.v. BEV in 2019 deed. Voor zover ik weet is geen enkele almost ICE-Only fabrikant in staat om ook maar enigszins volume te gaan produceren, alleen al om deze reden. 1.559 / 30GW(Nevada) = ~ 52 GigaFactories t.b.v. Li-Ion batterijen. Nog niet vandaag, maar er dient toch wel heel hard gebouwd te worden alleen al om dat voor elkaar te krijgen. Watch Battery-Day mid May. Ik zou ze allemaal shorten wellicht met uitzondering van VW, die wekt althans de indruk dat die begrepen heeft waar het naartoe gaat. Potentiele BEV-only/almost BEV-only naast Tesla, Lucid, Byton, Rivian, Polestar(Volvo), Hyundai/Kia(maar dan krijg je er voor zover ik weet het hele concern bij zijn naast een aantal Chinese fabrikanten als o.a. BYD.

• writser
Ik gebruikte destijd o.a. deze survey: link. Rond pagina 31 wat statistieken. Ik rekende - heel simplistisch - met een gemiddelde abonnementsduur van 2.5 jaar en ging er van uit dat het gemiddelde abonnement in de portfolio nog 1.25 jaar duurt. Ik dacht dat dat redelijk conservatief zou zijn want zoals bovenstaande survey laat zien is er een 'tail' van mensen die al jarenlang een abonnement hebben.

Anyway, het zijn allemaal maar schattingen. Netto omzet van het segment is ~73m in 2018 (zie annual, pagina 82). Met ~ 2.8 miljoen abonnementen is dat ongeveer ~E25 per abonnement per jaar. Dat suggereert iets van 1.25 * 2.8 * 25 = 87 miljoen. Maar goed, er zijn natuurlijk nog wel overheadkosten (hoeveel in het geval van een run-down?) en dit bedrag is bruto - dus voor belasting. Maar goed, dat er waarde in zit moge duidelijk zijn.

De vraag is hoe (en of!) je deze waarde moet meenemen als het bedrijf een going-concern is. Je kan niet de asset-waarde van de portfolio optellen bij de earnings, dan ben je aan het dubbeltellen. Wat dan wel precies de juiste aanpak is vind ik lastig. @Hielko: doe eens een poging!

@Longcat Tja, ik weet het ook niet precies. Wellicht is een 10x multiple te optimistisch voor een krimpende business. Of je alle cash op de balans kan meenemen als 'excess cash' is ook de vraag. Er staan ook een hoop kortlopende verplichtingen op de balans. En wat voor waarde je moet toekennen aan de nieuwe segmenten (en of die positief moet zijn) is ook de vraag .. Maar het lijkt mij ook aan de goedkope kant. Op basis van asset value (als je bovenstaande berekening meeneemt) maar ook o.b.v. de vrije cashflow die al jaren gegenereerd wordt. Overhead is wel aan de hoge kant, dus het is de vraag hoe die cashflow schaalt als de omzet daalt met 10%.

En dan is er aan onze kant nog de kwestie van Franse dividendbelasting.

Onvoorstelbaar!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb besloten om geld (weinig) te stoppen in een ETF. Ben sinds eind maart hiermee aan de slag gegaan. Omdat ik niet van grote risico's houd en geen Warren Buffett ben heb ik een aantal voorwaarden gesteld aan mijn belegstrategie:

1. Horizon van 20, misschien wel 30 jaar.
2. Buy and hold. Als er een crash(je) komt, niet verkopen maar uitzitten. Eventueel bijkopen.
3. Maandelijks een klein bedragje inleggen.
4. Niet de market proberen te timen.
5. Niet veel en alleen geld inleggen wat ik over heb.
6. Spreiden (ETF), geen individuele aandelen.
7. Lage loopkosten.

Nu merk ik dat ik de laatste dagen steeds minder geloof in de huidige markt. Ik vertrouw het niet dat de indexen zo hoog staan, terwijl er zich een economische ramp voltrekt. Gevoelsmatig maakt dat het lastig om je aan (3) te houden. Want wie weet, stel dat het straks klapt in augustus omdat dan pas echt merkbaar wordt wat het bedrijven gekost heeft. Vervolgens liggen de indexen ineens veel lager. Hoe gaan jullie daarmee om? Gewoon die emotie negeren en inleggen terwijl je het gevoel hebt dat je misschien beter kan wachten?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11
writser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:05:
En dan is er aan onze kant nog de kwestie van Franse dividendbelasting.
Dat kan je tegenwoordig heel "makkelijk" voorkomen als je de aandelen bij Binck koopt, die ondersteunen tegenwoordig dat je via formulier kan verklaren dat je Nederlands bent en daarom niet meer dan 15% hoef te betalen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:14:
[...]

Dat kan je tegenwoordig heel "makkelijk" voorkomen als je de aandelen bij Binck koopt, die ondersteunen tegenwoordig dat je via formulier kan verklaren dat je Nederlands bent en daarom niet meer dan 15% hoef te betalen.
Voor URW o.a.
Kan je niet bij de aangifte deze afgedragen dividend belasting opgeven en terugkrijgen?

• Hielko
Viper® schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:16:
[...]

Voor URW o.a.
Kan je niet bij de aangifte deze afgedragen dividend belasting opgeven en terugkrijgen?
Nee want de Franse dividendbelasting is meer dan 15%

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:41
Hielko schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:19:
[...]

Nee want de Franse dividendbelasting is meer dan 15%
Voor buitenlandse individuen niet. 12.8%.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
flyguy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:21:
[...]

https://www.veb.net/beleggen-in-aandelen/over-dividend

Moet je dit dan niet apart terugvragen. Ik heb net even gekeken en bij Flatex is 28% ingehouden voor URW

Verwijderd

WizZie- schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:10:
Ik heb besloten om geld (weinig) te stoppen in een ETF. Ben sinds eind maart hiermee aan de slag gegaan. Omdat ik niet van grote risico's houd en geen Warren Buffett ben heb ik een aantal voorwaarden gesteld aan mijn belegstrategie:

2. Buy and hold. Als er een crash(je) komt, niet verkopen maar uitzitten. Eventueel bijkopen.
7. Lage loopkosten.

Nu merk ik dat ik de laatste dagen steeds minder geloof in de huidige markt. Ik vertrouw het niet dat de indexen zo hoog staan, terwijl er zich een economische ramp voltrekt. Gevoelsmatig maakt dat het lastig om je aan (3) te houden. Want wie weet, stel dat het straks klapt in augustus omdat dan pas echt merkbaar wordt wat het bedrijven gekost heeft. Vervolgens liggen de indexen ineens veel lager. Hoe gaan jullie daarmee om? Gewoon die emotie negeren en inleggen terwijl je het gevoel hebt dat je misschien beter kan wachten?
Punt 1 tm 7 heb je met je prefrontale cortex gedaan, wat mij betreft houd je daar aan, mijns inziens allemaal verstandige overwegingen, maandelijks blindelings bijkopen en probeer die emotie te onderdrukken.
Pak een willekeurige periode uit het verleden van een index en kijk naar het resultaat als je dat voldoende lang vol weet te houden vaar je het meest betrouwbaar richting einddoel. Heel goed om je beperkingen te weten, je bent geen Warren Buffet en dat timen lukt je in 50% v.d. gevallen wel en de andere 50% v.d gevallen niet, het maakt per saldo dus niets uit. Just my opinion.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2020 15:31 ]

• Longcat
flyguy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:21:
[...]

Dan moet je volgens mij wel een formulier hebben gevuld dat je een mens bent, en buitenlander.

• flyguy
Viper® schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:23:
[...]

https://www.veb.net/beleggen-in-aandelen/over-dividend

Moet je dit dan niet apart terugvragen. Ik heb net even gekeken en bij Flatex is 28% ingehouden voor URW
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:23:
[...]

Dan moet je volgens mij wel een formulier hebben gevuld dat je een mens bent, en buitenlander.
Zelf zit ik bij IB en vorig jaar werd wel dat percentage voor mij ingehouden. Geen formulier voor ingevuld verder.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:33

Thompson

Beeromaniac

WizZie- schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:10:

7. Lage loopkosten.

Als ie in augustus nog veel dieper crashed dan trek je met een grote smile een biertje open en blijf je je vrolijk aan bovenstaand plan houden, misschien zelfs nog wel wat extra erin stoppen. Want wat maakt een jaartje of 2 crisis uit als je plan voor 20~30 jaar is?
De lange termijn verwachting is als het goed is nog steeds een dikke 5% rendement.

Je hebt al een klein voordeeltje doordat je niet eind 2019 bent begonnen.

* Thompson doet nagenoeg hetzelfde

Van half maart tot aan vorige week dagelijks m'n reserve erin gestopt. Vanaf nu stap ik over op maandelijks inleggen. Ik kijk de komende weken nog even goed hoe ik dat wil spreiden/maandelijkse bedrag instellen voor juiste verhouding op lange termijn maar daarna hoop ik dat ik dit topic en dat geld heel gauw vergeet en er over 30 jaar pas weer aan denk als het 2 ton is :+

Beeromaniac

• Qunix
Behoorlijk rood nu... Gaat het dan toch nu gebeuren!?

• Longcat
writser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:05:
Of je alle cash op de balans kan meenemen als 'excess cash' is ook de vraag. Er staan ook een hoop kortlopende verplichtingen op de balans.
Goed punt. Ik heb Frans laten vallen op de middelbare, maar ik zie op yahoo finance dat de accounts payable een aardig stuk boven de accounts receivable ligt.
En wat voor waarde je moet toekennen aan de nieuwe segmenten (en of die positief moet zijn) is ook de vraag ..
Die nieuwe business waarderen vind ik veel te moeilijk, daarom wilde ik die bewaren als 'upside'.
Maar het lijkt mij ook aan de goedkope kant. Op basis van asset value (als je bovenstaande berekening meeneemt) maar ook o.b.v. de vrije cashflow die al jaren gegenereerd wordt. Overhead is wel aan de hoge kant, dus het is de vraag hoe die cashflow schaalt als de omzet daalt met 10%.
Ik kijk later nog wel hoe mijn sigarendoos methode er uit ziet als ik uitga van een fixed overhead en een lager aantal nieuwe abonnementen (bijv. 800k of 900k ipv 1 miljoen). Benieuwd wat er nodig is om negatief uit te komen. Uitgaande van de 73 miljoen netto omzet uit open-ended abonnementen die jij noemt, sta je al in het rood als het aantal abonnementen daalt met 10% (en de rest gelijk blijft). Daar kom je al op als er in één jaar niet 1 miljoen, maar 750k abonnementen verkocht worden. :/
Anyway, het zijn allemaal maar schattingen. Netto omzet van het segment is ~73m in 2018 (zie annual, pagina 82). Met ~ 2.8 miljoen abonnementen is dat ongeveer ~E25 per abonnement per jaar. Dat suggereert iets van 1.25 * 2.8 * 25 = 87 miljoen.
Product Bruto Netto
Open-ended subscriptions 199.0 73.1
Fixed-term subscriptions 29.3 10.4
Books-articles-audio-video 12.1 10.4
Others (insurance and marketing services) 37.7 31.1

Er zit een gigantische marge op die 'others' of zie ik dat verkeerd? :o En dat groeit het nog met 50% per jaar ook (of is die groei afkomstig uit de overnames die ze hebben gedaan)?
Bruto komt uit link
Netto komt uit link, p.82

Edit: bovenstaande groei in 'others' komt voor een heel groot deel uit de overname van Converteo in 2018.

[ Voor 47% gewijzigd door Longcat op 15-04-2020 17:01 ]

• Hielko
flyguy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:26:
[...]

[...]

Zelf zit ik bij IB en vorig jaar werd wel dat percentage voor mij ingehouden. Geen formulier voor ingevuld verder.
Misschien URW weer uitzondering omdat het op Nederlandse beurs is genoteerd? Maar bij IB met Franse aandelen wordt dat bij mij iig niet standaard ingehouden, en volgens mij kan je bij IB ook geen papierwerk invullen om dat recht te zetten. Enige oplossing is geld terugclaimen, maar dat is alleen de moeite waard bij grote bedragen.

Verwijderd

Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:31:
Hoezo rood ? Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pkg904gs.34.16.png

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03
Amerikaanse futurus staan aardig rood, 2-3%.
De AEX Volatility Index is vandaag ook weer gestegen naar 48.17, komt van 43 af vanmorgen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

sjorremans schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:36:
De AEX Volatility Index is vandaag ook weer gestegen naar 48.17, komt van 43 af vanmorgen.
Sorry ik keek alleen maar naar mijn eigen portefeuille.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
sjorremans schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:36:
ach 2-3% in de min (of plus), 2 maanden geleden was het nog bijzonder.

• Ko.Kane
writser schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:45:
[...]

Yes, dat is ook een mooi voorbeeld. Maakt de prijs uit? Wat is het verschil tussen dat aandeel terugkopen voor 1 euro of 10.000 euro? Of het verschil tussen 5000 euro dividend en 1 aandeel terugkopen voor 5000 euro?

[...]

:*)
De tesla frituur toevoeging: _O-

Laat ik een poging wagen: Ik weet niet of ik nu het voorbeeld weer onduidelijker maak, maar stel zaak is 40.000 waard zoals in jouw voorbeeld. En na een jaar is de winst 10k.
Bij instap van de buurman, Piet, betaalt hij 40k voor 10 aandelen (en dat zijn alle aandelen). 4k per aandeel.

Na 1 jaar is de zaak 50k waard en de aandelen dus 5k per stuk. Maar dan zijn er meerdere opties:

Situatie 1: Winst wordt uitgekeerd: 1k per aandeel, buurman krijgt 10k, 25% dividend dus. Waarde van bedrijf is daarna weer 40k: aandeel waarde is dus ex dividend 4k. En buurman heeft nog 100% stemrecht. En zijn aandelen portfolio is nog steeds 40k.

Situatie 2a: Winst wordt niet uitgekeerd. Buurman is er ok mee, want hij is long-cafetaria en ziet alleen maar groei voor de zaak. Hij houdt zijn positie. Hij is nog steeds 100% aandeelhouder en zijn portfolio is 50k waard (met meer risico wegens ongerealiseerde winst, stel dat de zaak afbrandt). Maar hij geloofd dat hij in toekomst met continue YoY ROI kan verkopen, omdat de zaak zelf het beste uit winst kan halen en kan blijven groeien door te investeren.

Situatie 2b; Winst wordt niet uitgekeerd. Maar buurman heeft nog steeds 10k nodig voor zijn nieuwe hengelsport uitrusting. Hij verkoopt dus 2 aandelen à 5k/stuk aan buurman 2, Henk. Zijn portfolio is nog steeds 40k, heeft gewoon zijn 25% rendement gehad, maar is nu nog maar 80% aandeelhouder.

Nu is dit voorbeeld beetje apart omdat hij als 100% aandeelhouder kan beslissen of er uitkering is of niet, maar als er vanaf begin meerdere aandeelhouders waren kan hij dat niet zelf. Maar de crux is als een bedrijft geen dividend uitkeert, en je hebt geld nodig/wil ROI afromen, of je wilt je positie niet laten oplopen of afbouwen etc, dan moet je verkopen en dat kost je dus stemrecht. Nul belangrijk als retail belegger bij mega bedrijf, maar wel belangrijk bij kleinere zaken of voor grote beleggers.
Verder moet je vertrouwen hebben, of beter een fundamentele reden hebben, dat het bedrijf kan blijven groeien en het zelfde YoY rendement kan blijven halen of beter dan wat je zelf met het dividend anders had gedaan. En belangrijk dat het bedrijf nooit een tegenslag of fout maakt en daardoor ineens waardeloos wordt. (Mogelijk fout: geen brandverzekering met clausule "vlam in de pan", of fuseren met chinese Starbucks cloon: fries, beans&bust)

Nu de terugkoop optie (zonder dividend en aanname dat de aandelen in retirement gaan na terugkoop):

Situatie 3a: Terugkoop bod van 1€ Hier loopt het voorbeeld mank, omdat Piet wel degelijk 1 aandeel zou kunnen verkopen voor 1€. Bedrijf is dan 49.999k en hij heeft 9 aandelen van 5555.44 waarde, maar zijn portfolio nog steeds 49k. Maar in geval van de werkelijkheid met meer aandeelhouders, zou dit niet door kunnen gaan: alle aandeelhouders zouden in principe wel voor zijn dat iemand anders zijn aandeel voor 1€ zou verkopen omdat ze dan koerstwinst krijgen. Echter niemand van de aandeelhouders wil dus een 5k aandeel (met nu potentie naar 5555) verkopen voor 1 euro natuurlijk.

Situatie 3b: Terugkoop bod tegen marktwaarde, 5k. Nou zegt Piet, dan verkoop ik je er twee voor mijn hengels! Cafetaria geeft 10k uit en is dus weer 40k waard. Piet heeft nog maar 8 aandelen, maar nog steeds van 5k per stuk. Portfolio 40k en 100% stemrecht.

Situatie 3c: Terugkoop bod van 10k. Hier loopt het voorbeeld mank, omdat Piet wel degelijk 1 aandeel zou kunnen verkopen voor 10k. Bedrijf is dan 40k en hij heeft 9 aandelen van 4,444k waarde, maar zijn portfolio nog steeds 40k. Omdat hij de enige is gaat hij niet alles verkopen omdat dat niet gaat, en hij beslist alles. Maar in geval van de werkelijkheid met meer aandeelhouders, zou dit niet door kunnen gaan omdat dus als 1 aandeel wordt gekocht van 1 vd aandeelhouders voor 10k, dan verliezen andere aandeelhouders koerswaarde terwijl 1 dik voordeel krijgt, dus die stemmen tegen.

Situatie 3b tegenover situatie 2b is voordeel dat zijn aandeelhouderspositie niet verzwakt. Maar in werkelijkheid wanneer er een bedrijf dus meer aandeelhouders had is het iets complexer; stel Piet met 6 aandelen, Henk met 2, en Fred met 2, dan is een 20% terugkoop een vooruitgang van 6/10 naar 6/8 van 60% naar 75% zeggenschap, in het geval dat Piet zijn aandelen houdt. Als Piet wel degene is die terug verkoopt, dan nog is dat alsnog beter dan verkopen op de markt omdat hij dan van 6/10, naar 4/8 gaat: van 60% naar 50%. Hij houdt dus zijn 50% belang. Terwijl als hij als zijn twee aandelen op de markt verkocht had, dan was hij van 6/10 naar 4/10 gegaan en dus veel kleiner belang gehad. En meer stemrecht is geld waard.

Probleem is dat de werkelijkheid wat lastiger is. Aandeelprijs is earnings per share maal een door de markt bepaalde PE ratio passende bij het bedrijf en de balans, en terugkopen van shares verhoogt de EPS per uitstaande share en dus de aandeel prijs. En dood cash op de balans kan een aandeel afstraffen, of juist te weinig cash ook....Soms vind de markt dat een bedrijf meer moet investeren in groei, en soms te veel investeert...Dus zeggen dat 1 en 2a zelfde zijn hangt van zoveel factoren af.. 8)7

En dat is dus de vraag hoe je een Cafetaria waardeert, de assets, de jaarlijkse omzet. Wat voor multiple zet je op de omzet, DCF? Precies alle mitsen en maren die je net gepost had.

En dan ook nog zou een bedrijf met gebrek aan winst, maar met overtuiging dat de aandelen waarde te laag is, met geleend geld een buyback kunnen doen.

Eigenlijk beter om dit en vervolg arikelen te lezen: https://www.investopedia....uyback-its-own-shares.asp ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:31:
AEX staat nadrukkelijk in de min, maar een koersniveau van dik 500 vind ik met het huidige economische nieuws niet te handhaven. Kijk naar de VS: historische recordstijging werkloosheid, historische recorddaling winkelverkopen, ISM sterk aan het dalen.

Of in de Eurozone. Italie heeft de laagste ISM dienstensector neergezet die iemand ooit ergens heeft gezien.

In een recessie gaat de beurs vaak omlaag naar 30 a 40% van de voorgaande piek. Nu zitten we op bijna 80%.

• Qunix
Als we het toch over $TSLA hebben, die staat al bijna enige nog in het groen :P (maar is niet sterk)

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11 20:32

filthy rich

löp wa los

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:47:
Enkele gegevens volgens: https://www.statista.com/...ium-ion-battery-industry/
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wie heeft de beste kaarten om in 2030 de bulk van die 1.559GW te gaan produceren ? En vervolgens hoeveel auto's kunnen daarmee gefabriceerd worde met accupakketten van 64 - 100kW ? Ik meen me te herinneren dat GF Nevada ongeveer 50% v.d. wereldproductie t.b.v. BEV in 2019 deed. Voor zover ik weet is geen enkele almost ICE-Only fabrikant in staat om ook maar enigszins volume te gaan produceren, alleen al om deze reden. 1.559 / 30GW(Nevada) = ~ 52 GigaFactories t.b.v. Li-Ion batterijen. Nog niet vandaag, maar er dient toch wel heel hard gebouwd te worden alleen al om dat voor elkaar te krijgen. Watch Battery-Day mid May. Ik zou ze allemaal shorten wellicht met uitzondering van VW, die wekt althans de indruk dat die begrepen heeft waar het naartoe gaat. Potentiele BEV-only/almost BEV-only naast Tesla, Lucid, Byton, Rivian, Polestar(Volvo), Hyundai/Kia(maar dan krijg je er voor zover ik weet het hele concern bij zijn naast een aantal Chinese fabrikanten als o.a. BYD.
Dus beleggen in Lithium?

en aans löpt wa vast

• Qunix
Kijk, net binnen! Goeie timing...

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1czH&p=1

[ Voor 8% gewijzigd door Qunix op 15-04-2020 15:59 ]

• Ko.Kane
t_captain schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:43:
[...]

AEX staat nadrukkelijk in de min, maar een koersniveau van dik 500 vind ik met het huidige economische nieuws niet te handhaven. Kijk naar de VS: historische recordstijging werkloosheid, historische recorddaling winkelverkopen, ISM sterk aan het dalen.

Of in de Eurozone. Italie heeft de laagste ISM dienstensector neergezet die iemand ooit ergens heeft gezien.

In een recessie gaat de beurs vaak omlaag naar 30 a 40% van de voorgaande piek. Nu zitten we op bijna 80%.
Mijn Macro-Economie boek heb ik al weer uit kast getrokken. Om te controleren of ik toch niet ergens een hoofdstuk gemist had: "Natural disruptions and National banks policies" :+

Het ging tijdje terug over boeken, maar dit zijn 2 basis studie boeken (univ), die ook erg nuttig zijn voor grotere economische plaatje, buiten share valuation om:
Macroeconomics, a european text (burda & wyplosz)
Microeconomics and behavior. Rober H. Frank

Omdat er genoeg gesjeesde studenten zijn die hun boeken verkopen vast makkelijk tweedehands te vinden.

Edit:
Corporate Finance: European Edition, Hillier a.o. Ook een studie boek inclusief sommen voorbeelden en opgaven mbt waardering.

Edit2: probeer bij tweedehands post financial crisis versies te krijgen, ik ben pre-crisis geschoold dat verklaard misschien dat gemis aan een hoofdstuk over "Overly agressives National Bank Policies and their longterm negative effects"

Edit3: En Shiller geeft Coursera courses! Voor gratis als je geen papier wil.

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 15-04-2020 16:10 ]

Verwijderd

Wow dat Shiller op Coursera zit vind ik wel heel tof. Daar ga ik even naar kijken!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Via mijn studie kwam ik aan aanraking met dit boek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXpm6iCx1dm0D8CVSkNDtiK7DhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zCkIoldRBblr0w58OSO2GlZ2.jpg?f=user_large
https://www.bol.com/nl/f/how-finance-works/9200000096736076/

Voor een absolute leek maakt het wel een aantal dingen duidelijk.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Miki
  • Laatst online: 21:34
Geen boek, ook geen must watch maar wel leuke kost om te kijken hoe de echte pro short sellers te werk gaan. Netflix > serie Dirty Money > aflevering Drug Short

Uiteraard wat gedramatiseerd inclusief echte super villains zoals Shkreli. Maar wat mij intrigeerde was dat de dame in kwestie die short ging op een farmaceutisch bedrijf Valeant twee jaar lang onderzoek heeft gedaan naar de complete boekhouding en andere relevante informatie en toen beet had.

• Ko.Kane
https://www.oaktreecapita...owledge-of-the-future.pdf

Ik vond dit vandaag wel een leuk essay over de huidige situatie. Het tegen natuurlijke effect van de FED:
There’s an old saying –variously attributed –to the effect that “capitalism without bankruptcy is like Catholicism without hell.” It appeals to me strongly. Markets work best when participants have a healthy fear of loss. It shouldn’t be the role of the Fed or the government to eradicate it.
Het bied niet echt een vernieuwende oplossing of outlook, maar benoemd wel wat knelpunten en novalties tov vorige crisis en de reactie van de FED.

• Qunix
Als we toch aan het delen zijn...

YouTube kanaal met essays over financiële boeken: https://invidio.us/channel/UCAeAB8ABXGoGMbXuYPmiu2A

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:30
Even onderzoek gedaan naar het aandeel FUGRO.

FUGRO richt zich op Oilfield Services/Equipment / gas / tunnels etc. Verder zijn ze ook een beginnende speler in nieuwe energie.

Financieel ziet het er allemaal goed uit van wat ik kan zien. ( wat beperkt is voor de duidelijkheid)

Waar kan ik meer info vinden over schulden en cash reserves?

Verder is ieder advies 'kopen' voor dit aandeel, en allemaal met een koers tussen de 10 & 13euro. ( niet dat ik mij hier op blind staar voor de duidelijkheid)

• flyguy
Ko.Kane schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:46:
https://www.oaktreecapita...owledge-of-the-future.pdf

Ik vond dit vandaag wel een leuk essay over de huidige situatie. Het tegen natuurlijke effect van de FED:

[...]

Het bied niet echt een vernieuwende oplossing of outlook, maar benoemd wel wat knelpunten en novalties tov vorige crisis en de reactie van de FED.
Howard Marks is fantastisch. Die heeft de afgelopen weken wel een flinke slag gemaakt in de credit markten. Nu die samen zit met Bruce Flatt is BAM echt een powerhouse op alternative gebied.

• Longcat
@Rubberen
Afbeeldingslocatie: https://wompampsupport.azureedge.net/fetchimage?siteId=7575&v=2&jpgQuality=100&width=700&url=https%3A%2F%2Fi.kym-cdn.com%2Fentries%2Ficons%2Ffacebook%2F000%2F008%2F342%2Fihave.jpg
Zo kom je over. Als Fugro jouw idee is van een financieel gezond bedrijf..

• Ko.Kane
Rubberen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:45:

FUGRO richt zich op Oilfield Services/Equipment / gas / tunnels etc. Verder zijn ze ook een beginnende speler in nieuwe energie.

Financieel ziet het er allemaal goed uit van wat ik kan zien. ( wat beperkt is voor de duidelijkheid)

Verder is ieder advies 'kopen' voor dit aandeel, en allemaal met een koers tussen de 10 & 13euro. ( niet dat ik mij hier op blind staar voor de duidelijkheid)
De situatie is momenteel in de Oil en Gas branche zo: :') -O-

Wat ik al binnen mijn werk zie aan geannuleerde projecten, de acties die door management worden genomen om in survival modus te geraken, etc. Beloofd weinig goeds.

Renewables, dus simpel gezegd windmolens op zee, dat gaat nog door. Daar kunnen ze survey en mapping doen, alleen staan daar de marges al vreselijk onder druk. Omdat elektriciteit op zee nou eigenlijk niet zo rendabel is. Een molen wekt paar cnt per KW op als het waait, tegen de miljoenen die normaal gesproken uit de grond spuiten bij O&G, aber das war einmal.......... Ik zou er 10x goed naar kijken.

• DJTimo
In Fugro zit volgens mij vooral veel overnamespeculatie hoop

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:30
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:59:
@Rubberen
[Afbeelding]
Zo kom je over. Als Fugro jouw idee is van een financieel gezond bedrijf..
Pff wat een opmerking weer :/
Ko.Kane schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:07:
[...]

De situatie is momenteel in de Oil en Gas branche zo: :') -O-

Wat ik al binnen mijn werk zie aan geannuleerde projecten, de acties die door management worden genomen om in survival modus te geraken, etc. Beloofd weinig goeds.

Renewables, dus simpel gezegd windmolens op zee, dat gaat nog door. Daar kunnen ze survey en mapping doen, alleen staan daar de marges al vreselijk onder druk. Omdat elektriciteit op zee nou eigenlijk niet zo rendabel is. Een molen wekt paar cnt per KW op als het waait, tegen de miljoenen die normaal gesproken uit de grond spuiten bij O&G, aber das war einmal.......... Ik zou er 10x goed naar kijken.
Overname is ook mijn grootste schrik, aangezien er vorig jaar sprake van was om dit ook te doen.
Ik had een analyse gezien waarop het op neer kwam dat het bedrijf serieus zou zijn ondergewaardeerd, maar ik had graag zelf natuurlijk de cijfers eens op een rijtje gezet.

Oliesector is nu inderdaad kop van jut, maar aangezien ik hier voor de lange termijn op kijk, kan investeren in een solide bedrijf die zich in de oliesector bevindt enkel maar voordelig zijn. Nu spreek ik eerder over SHELL dan over FUGRO.

Ik probeer gewoon verder te kijken dan 'shell'.

Verder wil ik ook zeker in hernieuwbare energie investeren, maar zoals je zelf aangeeft is dit momenteel niet rendabel, zelfs verlieslatend. Ik wil eerst investeren in olie, omdat ik verwacht dat eens de economie terug aandraait we terugvallen op oude gewoontes - olie dus. Hernieuwbare energie kost nu eenmaal veel voor wat het opbrengt dus ga ik verder uit van het vermoeden dat investeringen in deze sector even op hold wordt geplaatst.

Verwijderd

Even terugkomend op mijn post van dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi7C3S0gN6Crb-KoQD9EJu_p3ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0f1LGss17rP8mqXqqVDCQq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw-xUSN6SkaVZmhcW7ITlPWn6Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrx16f82xBYofYAAmL18bkar.jpg?f=fotoalbum_large

Goed om te zien dat (bijna) niemand het kan voorspellen. Blijft toch leuk die schattingen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:27:
Even terugkomend op mijn post van dagen geleden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goed om te zien dat (bijna) niemand het kan voorspellen. Blijft toch leuk die schattingen.
Je wist het resultaat stiekem dus al, toch begin je er een poll over ;)

Sowieso kan iedereen wel wat invullen maar in de praktijk wat anders doen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

JohanNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:32:
[...]

Je wist het resultaat stiekem dus al, toch begin je er een poll over ;)

Sowieso kan iedereen wel wat invullen maar in de praktijk wat anders doen.
Een beetje luchtigheid is nooit verkeerd

• Longcat
@Rubberen laat ik het anders proberen, op basis waarvan trek jij de conclusie dat het er ‘financieel allemaal wel goed uit ziet’?

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11

jacobras

Developer

Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:37:
Als we toch aan het delen zijn...

YouTube kanaal met essays over financiële boeken: https://invidio.us/channel/UCAeAB8ABXGoGMbXuYPmiu2A
Interessant kanaal. Gebruik je dit als vervanging van boeken of besluit je op basis hiervan bepaalde boeken zelf te gaan lezen? Als ik een boek lees om van te leren maak ik aantekeningen en dat zijn dan vaak meer dan "5 takeaways", dus met zo'n kanaal zou ik dingen missen. Aan de andere kant kan je zo meer kennis tot je nemen omdat ik zelf nooit zoveel boeken zou lezen (hou niet van lezen).

Momenteel lees ik How to Invest Like Warren Buffet maar daarna wil ik een serieuzer boek lezen; The Intelligent Investor die hier vaker voorbij komt.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• Ko.Kane
Ik zocht een ETF voor battery technologie en grondstoffen. Ik heb deze als beste gevonden:
WisdomTree Battery Solutions

De holdings vind ik nou niet zo gefocust als verwacht: 92 holdings. Met wat bekende namen.....maar niet die ik echt zoek in zon ETF.
Zie hier de index breakdown: https://www.wisdomtree.com/index/wtbsi

Iemand die iets vergelijkbaars heeft?

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:18
Rubberen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:45:

Meer info over schulden en cash??
Misschien de jaarrekening 2019 er eens bij pakken??

Hoe ben je überhaupt tot de conclusie gekomen dat het er allemaal goed uitziet zonder de jaarrekening bekeken en begrepen te hebben?

Verwijderd

Is lithium schaars ? Is er een monopolist of olichopolisten die die grondstoffenmarkt kunnen beheersen ? In beide gevallen is het antwoord volgens mij nee.
Grondstoffenmarkten vs Producenten van eindprodukten
Zand Silicium Memory/CPU's
Lithium Lithium/GrondtstoffenABC Li-Ion battery BatteryPack

In welke schakel wordt er het meest serieuze geld verdiend ?

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:51:
[...]

Is lithium schaars ? Is er een monopolist of olichopolisten die die grondstoffenmarkt kunnen beheersen ?
China?
Tianqi Lithium, a Chinese company, recently paid more than $4 billion to become the second-largest shareholder in Sociedad Química y Minera (SQM), a Chilean mining company. The deal gives the company effective control over nearly half the current global production of lithium, a critical component in battery technology.

The investments is producing an unusual amount of drama. Last month, the Chinese government had to intervene (paywall) to warn the Chilean government that blocking the deal, which it has the power to do, could harm their bilateral relations. The Chilean government is worried that giving Tianqi so much control over lithium could distort the market.

https://qz.com/1292202/ch...orlds-lithium-production/
Volgens mij is dat niets nieuws en algemeen bekend. CNN Business in 2017:
The Chinese government has been quietly instructing state-owned enterprises to hunt down lithium resources outside China, according to Francois Perrin, a portfolio manager at investment firm East Capital. He predicts that over the next few years, China will wield increasing influence over the supply of lithium and other metals used in electric batteries.

Chinese Foreign Ministry spokesman Geng Shuang said he didn't have any specific information on the trend of Chinese investment in lithium supplies.

"We always strive to deepen economic cooperation with all countries in all fields, including in energy and auto sectors," he said in response to a question from CNN. "I wouldn't find it surprising if there is Chinese cooperation with other countries in mining certain minerals."

https://money.cnn.com/201...-car-batteries/index.html
:+

Overigens zijn er ook andere grondstoffen nodig, bijvoorbeeld cobalt:
Let us begin with cobalt. This is the material required for lithium-ion battery cathodes, but it is also scarce and toxic, according to the Germans. Their scenario predicts that, by 2050, the demand for this metal will be double the known reserves currently in the ground. The price development is equally sombre: cobalt has already more than doubled in price from 2016 to 2017. Moreover, children are all too often deployed in strenuous and risky mining operations in countries such as the Democratic Republic of Congo.

https://www.deingenieur.n...d-cobalt-shortage-by-2050

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd1 op 15-04-2020 22:06 ]

• Qunix
jacobras schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:17:
[...]

Interessant kanaal. Gebruik je dit als vervanging van boeken of besluit je op basis hiervan bepaalde boeken zelf te gaan lezen? Als ik een boek lees om van te leren maak ik aantekeningen en dat zijn dan vaak meer dan "5 takeaways", dus met zo'n kanaal zou ik dingen missen. Aan de andere kant kan je zo meer kennis tot je nemen omdat ik zelf nooit zoveel boeken zou lezen (hou niet van lezen).

Momenteel lees ik How to Invest Like Warren Buffet maar daarna wil ik een serieuzer boek lezen; The Intelligent Investor die hier vaker voorbij komt.
Ik hou ook niet van lezen. Het boek wat ik vandaag binnen heb gekregen is het eerste boek in 15 jaar wat ik lees (ook geen e-books etc, uitzondering zijn manga's max 2x 20 min per werkdag). Verschil is wel dat dit geen verplichting is, maar iets wat ik echt wil doorzetten. :D
Eerste indruk is dat het een moeilijk te lezen boek is, maar het blijft mij wel plakken om alles uit te zoeken. Dus het is niet wat ik van voor tot achter lees, merk ik.

Eigenlijk is het simpel. Ik heb mijzelf afgevraagd nu ik net begonnen ben met beleggen of ik dit wil doorzetten en dan er écht voor ga. Dus bij deze.

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 15-04-2020 22:10 ]

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:57:
[...]

China?

[...]

Volgens mij is dat niets nieuws en algemeen bekend. CNN Business in 2017:

[...]

:+
Dat is de plek waar het voor een s..... en 3 knikkers gewonnen kan worden. Australie is ondertussen een grotere producent dan Chilie volgens https://www.tagesspiegel....-australien/23166486.html Ik heb een tijdje geleden een doku gezien m.b.t. lithium en Australie wat ging over de periode na 2018-2019 waarbij aangegeven werd dat supply geen/nauwelijks als probleem ervaren hoefde te worden. If my memory serves me well.
De koersontwikkeling van dit bedrijf in Lithium suggereert ook dat het plenty aanwezig is.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/csvl6a6f2.17.05.png
maar wie weet spiegelt mijn geheugen me iets voor wat er niet is. De piek lijkt overigens samen te vallen met de door jou aangehaalde artikelen.
Daarnaast is lithium recyclebaar, ex directielid mede grootaandeelhouder J.B. Straubel is daar mee bezig met zijn nieuwe bedrijf Redwood Materials. Wikipedia: J. B. Straubel
M.b.t. cobalt, de in China op dit moment uitgeleverde M3 met batterijen van CATL zijn volgens mij cobalt-free.
BTW een vraag naar aanleiding van verticale integratie of Tesla wellicht in mijnbouw actief zou kunnen worden werd beantwoord met "Who knows". Battery-Day geeft daar wellicht antwoord op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2020 23:12 ]

• Qunix
"US may have to endure social distancing until 2022 if no vaccine is quickly found, scientists predict"
https://edition.cnn.com/2...irus-2022-trnd/index.html

Morgen dus groen!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:26:
A. Short oil companies - Long crude/Brent oil
Waarom specifiek BEV stock en niet ook andere alternatieve energie “producenten”, bv een Ballard Power Systems of Plug Power?

Verwijderd

AndRo555 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:22:
[...]

Waarom specifiek BEV stock en niet ook andere alternatieve energie “producenten”, bv een Ballard Power Systems of Plug Power?
Ik stelde de vraag vanwege de complementaire faktoren in de gevallen van olie en auto's. Jij mag je eigen vragen stellen, vragen staat vrij.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:26:
[...]

Ik stelde de vraag vanwege de complementaire faktoren in beide gevallen. Jij mag je eigen vragen stellen, vragen staat vrij.
Ok? En ik stelde nu juist net een vraag over het complementaire van die factoren.

Verwijderd

AndRo555 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:29:
[...]

Ok? En ik stelde nu juist net een vraag over het complementaire van die factoren.
Olie en Oliewinnende bedrijven; ze hebben beide met olie te maken.
Ice-only en BEV producenten; ze hebben beide met vervoer/auto's te maken.

• Qunix
New York heeft ook plannen om langzaam open te gaan, en vrijwel hetzelfde als Rutte het zei vandaag:

YouTube: New York Governor Andrew Cuomo outlines gradual reopening of businesses
YouTube: Coronavirus: We can control the spread of the virus, NY Governor And...

Dat is enigszins positief. Hoeveel bedrijven zullen het niet redden en welke grote jongens op de beurs zullen zwaar in de problemen komen? Ik verwacht geen V-shape, maar juist een drop over enkele weken en ik denk ook dat de drop vergeleken met vorige crashes niet extreem zal zijn. We gaan wel onder de vorige drop.
Ben benieuwd.

(allemaal gevoel en assumptions... Dus niet denken dat dit ook echt gaat gebeuren hoor :') )

[ Voor 32% gewijzigd door Qunix op 15-04-2020 23:14 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:57:
Overigens zijn er ook andere grondstoffen nodig, bijvoorbeeld cobalt:
Daar zit altijd veel doemdenken bij. Het artikel wat je linkt noemt het al ‘if no action is taken’, Dan is er een tekort on 2050. Duh.. wat had je verwacht als een materiaal ineens heel veel meer gebruikt wordt.

Zo ook ‘de bewezen reserves’ raken op. Hoe klinkt dat voor de leek? Als ‘het gaat op’. Wat betekent het echt? Niemand heeft zin in veel zoeken, omdat we nog voor dertig jaar aan voorraad hebben. Als dat slinkt, zoeken we er weer wat bij.

De prijs van kobalt spoot omhoog in 2017, omdat er toen capaciteitsproblemen waren. Eind 2018 kukelde het weer omlaag, ik vermoed omdat inmiddels de productie gestegen is. Nu is het goedkoper dan tien jaar geleden. En de fabrikanten worden steeds beter in minder kobalt in batterijen stoppen :)

• Ko.Kane
Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:10:
New York heeft ook plannen om langzaam open te gaan, en vrijwel hetzelfde als Rutte het zei vandaag:

YouTube: New York Governor Andrew Cuomo outlines gradual reopening of businesses
YouTube: Coronavirus: We can control the spread of the virus, NY Governor And...

Dat is enigszins positief. Hoeveel bedrijven zullen het niet redden en welke grote jongens op de beurs zullen zwaar in de problemen komen? Ik verwacht geen V-shape, maar juist een drop over enkele weken en ik denk ook dat de drop vergeleken met vorige crashes niet extreem zal zijn. We gaan wel onder de vorige drop.
Ben benieuwd.

(allemaal gevoel en assumptions... Dus niet denken dat dit ook echt gaat gebeuren hoor :') )
Ze denken na over een outline en welke requirements voldaan moeten worden om te openen.

In de mean time: gister +7,468 in NY state, vandaag staat de teller al op +10,656. Happy Easter. Al die chubbies met diabetes, feitelijk heeft bijna iedereen daar onderliggend lijden. ik wens ze succes. Die zitten er nog wel even mee. :+

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Morgen komen er weer unemployment cijfers natuurlijk. Maar wat ik me echt afvraag welk counter nieuws er nu weer wordt uitgegeven vlak na die cijfers. Vorige week was dat 2.3 trillion stimulus nieuws. Wat komt er morgen bij. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 15-04-2020 23:45 ]

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 16:53
Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:21:
"US may have to endure social distancing until 2022 if no vaccine is quickly found, scientists predict"

Morgen dus groen!
Groen???

Sarcastisch bedoeld of zo? (Sorry misschien snap ik 'm niet, het is laat.)

• TimoDimo
Weet iemand waarom ING zo ver onderuit is gegaan vandaag? Zitten ze zoveel in de olie? Of is het iets anders? Kan het niet vinden...

• Ko.Kane
TimoDimo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:59:
[...]

Groen???

Sarcastisch bedoeld of zo? (Sorry misschien snap ik 'm niet, het is laat.)
YouTube: Members of the Coronavirus Task Force Hold a Press Briefing

Didnt you heard.... before may first.... :o

Af en toe kan je me echt oprapen. Wat een held. :o :+

"We miss sports, we want it back!"

Serieus de mensen die het nu live missen: kijk het morgen even na. Heerlijk insight in hoe het nu in de VS aan toe gaat.

En nu pushed WHO ook nog geheime agenda tegen alcohol.... En ik ben long whisky. :-(

[ Voor 38% gewijzigd door Ko.Kane op 16-04-2020 00:13 ]

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:21:
Nope, nee. Men laat niet alles kapot gaan omwille van een paar oudjes. Nee.

• TimoDimo
Ko.Kane schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:08:
[...]

YouTube: Members of the Coronavirus Task Force Hold a Press Briefing

Didnt you heard.... before may first.... :o

Af en toe kan je me echt oprapen. Wat een held. :o :+

"We miss sports, we want it back!"

Serieus de mensen die het nu live missen: kijk het morgen even na. Heerlijk insight in hoe het nu in de VS aan toe gaat.

En nu pushed WHO ook nog geheime agenda tegen alcohol.... En ik ben long whisky. :-(
Ik wist niet dat dat nu gaande was. Maar wie zei dat? 1 mei weer alles open? Nou ja ik kijk het morgen wel op het journaal. Of geef even aan naar welke minuut ik moet time-shiften.

Hoe kun je long whisky gaan eigenlijk? Zitten er wat Schotten met een beursnotering in Londen?

Welterusten ;)

• Ko.Kane
@TimoDimo Het was 1 van de onsamenhangende halfzinnen van Trump dat ze misschien wel voor 1 mei de economie open hadden. Verder wat mooie rants tegens WHO en Dems. Het hele opening stuk totdat hij het woord afstaat is 'interessant'.

Maar je moet het wel kunnen plaatsen: dit is dus voor heel VS de dagelijkse Federale briefing. En voor een groot deel van de Amerikaanse bevolking de president die zij hebben gekozen. Go figure.

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 16-04-2020 00:36 ]

• JohanNL
TimoDimo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:59:
Weet iemand waarom ING zo ver onderuit is gegaan vandaag? Zitten ze zoveel in de olie? Of is het iets anders? Kan het niet vinden...
Ja die hebben daar aardig veel leningen aan uit staan.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:26:
[...]

Daar zit altijd veel doemdenken bij. Het artikel wat je linkt noemt het al ‘if no action is taken’, Dan is er een tekort on 2050. Duh.. wat had je verwacht als een materiaal ineens heel veel meer gebruikt wordt.

Zo ook ‘de bewezen reserves’ raken op. Hoe klinkt dat voor de leek? Als ‘het gaat op’. Wat betekent het echt? Niemand heeft zin in veel zoeken, omdat we nog voor dertig jaar aan voorraad hebben. Als dat slinkt, zoeken we er weer wat bij.

De prijs van kobalt spoot omhoog in 2017, omdat er toen capaciteitsproblemen waren. Eind 2018 kukelde het weer omlaag, ik vermoed omdat inmiddels de productie gestegen is. Nu is het goedkoper dan tien jaar geleden. En de fabrikanten worden steeds beter in minder kobalt in batterijen stoppen :)
Klopt hoor en er kunnen ook technische oplossingen zijn waardoor bepaalde grondstoffen minder nodig zijn. Dat neemt echter niet weg dat sommigen daarin een lange termijn strategie hebben terwijl andere toch vooral in de waan van de dag leven. In de taal van dit topic zou dat smart money zijn vs degenen die op basis van nieuws op IEX.nl verkopen als de daling al ver gevorderd is en kopen als het opwaarts momentum er weer uit is. ;)

Maar wat concreter, de Donald is politie en boefje aan het spelen met de zuiderburen:
As part of the sweeping actions announced by the Trump administration, the State Department designated Maduro and top current and former officials from Venezuela's military, parliament and judiciary under its Narcotics Rewards Program, offering multimillion-dollar bounties.
https://edition.cnn.com/2...tion-terrorism/index.html
Terwijl men aan de andere kant dankbaar gebruik maakt van Amerikaans isolationisme:
Friendly Latin American governments received important Chinese trade and investments in transport infrastructure, natural resources, commodities, and low-cost manufactured goods. Lately, China’s tech giants have developed communication infrastructure and began to provide services as well. Some of those infrastructure projects, although not labeled as such, could fit within the broader framework of the Belt and Road. China has been a vital lender to countries like Argentina or Venezuela. Venezuela may be the paradigm of those relations, as Chinese products inundated the market and China surpassed the United States as Venezuela’s primary trade partner and oil purchaser.

https://thediplomat.com/2...a-changing-latin-america/
Maar goed, ik weet niet of dit soort geopolitieke ontwikkelingen in dit topic thuishoren. Op termijn heeft het natuurlijk invloed, maar dat geldt voor zoveel dingen. :P

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20

Fuelke

Forza Ferrari

TimoDimo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:24:
Hoe kun je long whisky gaan eigenlijk? Zitten er wat Schotten met een beursnotering in Londen?
Er was vroeger wel een Whiskey & Spirits ETF.

En bv. Remy-Cointreau is beursgenoteerd waarmee je bv. Bruichladdich koopt.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• DJTimo
Of MGP https://ir.mgpingredients.com/investor-relations
proost! :9

Vandaag de laatste dag van de shortsell ban in FR. Als het niet verlengd wordt uiteraard.
That was fast
https://www.amf-france.or...ion-ban-until-18-may-2020 -O-

[ Voor 34% gewijzigd door DJTimo op 16-04-2020 09:02 ]

• JohanNL
DJTimo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:45:
Of MGP https://ir.mgpingredients.com/investor-relations
proost! :9

Vandaag de laatste dag van de shortsell ban in FR. Als het niet verlengd wordt uiteraard.
That was fast
https://www.amf-france.or...ion-ban-until-18-may-2020 -O-
Ik vraag me af hoeveel effect dit nou echt heeft op beurskoersen of willen ze gewoon niet dat er mensen/bedrijven zijn die profiteren van bedrijven die het moeilijk hebben/krijgen tijdens deze corona crisis?
Ze zouden dan eigenlijk ook hefboom LONG instrumenten moeten verbieden bij hoogconjunctuur tijden, maar dat doen ze natuurlijk niet... :z

• Longcat
@JohanNL symboolpolitiek. Verbod op short werkt niet of zelfs averechts, is gebleken uit onderzoek van de shortverboden tijdens de financiële crisis. Dat weten deze landen heus wel.

• DJTimo
JohanNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:37:
[...]

Ik vraag me af hoeveel effect dit nou echt heeft op beurskoersen of willen ze gewoon niet dat er mensen/bedrijven zijn die profiteren van bedrijven die het moeilijk hebben/krijgen tijdens deze corona crisis?
Ze zouden dan eigenlijk ook hefboom LONG instrumenten moeten verbieden bij hoogconjunctuur tijden, maar dat doen ze natuurlijk niet... :z
Het effect is afname in liquidity en kunstmatig hooghouden van koersen. De balans tussen bears en bulls wordt verstoord. Het geeft een vals gevoel van welvaart.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:36
Met andere woorden, een VWRL zou zonder Short verbod en QE opkoop programmas gewoon rond de 60eu staan?

• DJTimo
r0bb schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:40:
Met andere woorden, een VWRL zou zonder Short verbod en QE opkoop programmas gewoon rond de 60eu staan?
Ik ben niet degene die daar een concreet getal aan wil/kan hangen, maar waarschijnlijk lager dan de huidige koers ja.

Net als de CAC index

[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 16-04-2020 10:48 ]

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Boot nu met BESI permanent gemist? Vroeger een positie in gehad en had kooporder op €20 staan, helaas niet meer gezakt en ondertussen +10% vandaag. Jammer weer deze opgeblazen markt.

• DJTimo
Santee schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:50:
Boot nu met BESI permanent gemist? Vroeger een positie in gehad en had kooporder op €20 staan, helaas niet meer gezakt en ondertussen +10% vandaag. Jammer weer deze opgeblazen markt.
IDEM hier. Hele chipsector spuit omhoog vandaag.

• Longcat
DJTimo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:47:
[...]
Ik ben niet degene die daar een concreet getal aan wil/kan hangen, maar waarschijnlijk lager dan de huidige koers ja.

Net als de CAC index
Short verbod zorgt vooral voor meer volatiliteit, niet zo zeer hogere prijzen.

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02-2024
Geen referrals aanbieden

[ Voor 78% gewijzigd door Outerspace op 16-04-2020 13:42 ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Miki schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:58:
Geen boek, ook geen must watch maar wel leuke kost om te kijken hoe de echte pro short sellers te werk gaan. Netflix > serie Dirty Money > aflevering Drug Short

Uiteraard wat gedramatiseerd inclusief echte super villains zoals Shkreli. Maar wat mij intrigeerde was dat de dame in kwestie die short ging op een farmaceutisch bedrijf Valeant twee jaar lang onderzoek heeft gedaan naar de complete boekhouding en andere relevante informatie en toen beet had.
Kijk, dit zijn nog eens interessante Netflix tips. Thanks.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@r.vanheusden Dat zijn referrals en die zijn voor zover ik weet niet toegestaan op dit forum.

Overigens, als je veel transactiekosten maakt en de actie klinkt aantrekkelijk, dan kan je veel beter direct bij IB een account openen dan bij een reseller als Lynx. Dat 100 euro kostentegoed heb je zo terugverdiend omdat IB veel lagere transactiekosten heeft.

Er zijn wel twee heel specifieke situaties waarbij Lynx wel een klein beetje goedkoper is:
1. Je doet minder dan twee transacties per maand en je accountwaarde is kleiner dan $100k. Dan zijn de maandelijkse kosten iets lager bij Lynx. Maargoed, dan zou de actie ook niet aantrekkelijk zijn voor je.
2. Je handelt voornamelijk in opties op Euronext en in grote volumes. Dit is een loss leader voor Lynx, en dus iets goedkoper. Maar ook slechts tot 40.000 contracten per maand. Daarna is IB weer goedkoper.

• t_captain
Het lijkt of elke recessie een epicentrum heeft van sectoren die primair getroffen zijn, een breed gebied van sectoren die secundair getroffen zijn door de algehele neergang en een gebied van "witte raven" die goed door de crisis heen komen en soms zelfs groeien door de crisis.

* 2001-2003: .com bubble, 9/11 en cyclische dip 2003
Epicentrum: IT
Witte raven: vastgoed, retail

* 2008: bankencrash
Epicentrum: financiele sector, gevolgd door vastgoed en door industrie en supply chain
Witte raven: technologie, handel

* 2020: corona
Epicentrum: horeca, cultuur, brick&mortar retail, secundair kun je klappen verwachten in commercieel vastgoed
Witte raven: ICT en e-commerce

Dan de WW-aanvragen.

https://www.telegraaf.nl/...mmen-dit-is-pas-het-begin
* basisniveau: 25.000 per maand (pre crisis)
* maart: halve maand lockdown leidt tot +53% over de hele maand
* april: hele maand lockdown. Plus de vertraging die in WW-aanvragen zit. Mag ik schatten? 75.000 aanvragen.

In mei wordt de lockdown wat lichter maar tegelijk lopen er nog steeds flink wat contracten af en zijn de reserves van bedrijven weer dunner. Ook in mei verwacht ik 75.000 ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 16-04-2020 11:20 ]

• DJTimo
Zr40 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:13:
@r.vanheusden Dat zijn referrals en die zijn voor zover ik weet niet toegestaan op dit forum.

Overigens, als je veel transactiekosten maakt en de actie klinkt aantrekkelijk, dan kan je veel beter direct bij IB een account openen dan bij een reseller als Lynx. Dat 100 euro kostentegoed heb je zo terugverdiend omdat IB veel lagere transactiekosten heeft.

Er zijn wel twee heel specifieke situaties waarbij Lynx wel een klein beetje goedkoper is:
1. Je doet minder dan twee transacties per maand en je accountwaarde is kleiner dan $100k. Dan zijn de maandelijkse kosten iets lager bij Lynx. Maargoed, dan zou de actie ook niet aantrekkelijk zijn voor je.
2. Je handelt voornamelijk in opties op Euronext en in grote volumes. Dit is een loss leader voor Lynx, en dus iets goedkoper. Maar ook slechts tot 40.000 contracten per maand. Daarna is IB weer goedkoper.
Met 40k optiecontracten zet 100 euro weinig zoden aan de dijk. Maar geld = geld. lalala geld :+

• TimoDimo
Ko.Kane schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:34:
@TimoDimo Het was 1 van de onsamenhangende halfzinnen van Trump dat ze misschien wel voor 1 mei de economie open hadden. Verder wat mooie rants tegens WHO en Dems. Het hele opening stuk totdat hij het woord afstaat is 'interessant'.

Maar je moet het wel kunnen plaatsen: dit is dus voor heel VS de dagelijkse Federale briefing. En voor een groot deel van de Amerikaanse bevolking de president die zij hebben gekozen. Go figure.
Ik heb het even gekeken. Was een tijdje geleden dat ik hem hoorde praten. Ik was even vergeten hoe doordrenkt het was met hoe geweldig alles wel niet is wat hij doet. Het is gewoon hilarisch om te zien. Alsof hij het tegen een stel kleuters heeft.

Maar blijkbaar werkt die hele simpele taal bij de gemiddelde Amerikaanse kiezer. Misschien omdat Amerikanen zo dol zijn op reclame. Trump klinkt een beetje als een slechte wasmiddeladvertentie. Dat die effectief zijn snap ik ook nooit, maar als het niet zou werken zouden ze het niet maken.

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:57
@Santee Waarom is nu specifiek het aandeel Besi opgeblazen? Misschien is het nog wel steeds ondergewaardeerd

• Ko.Kane
t_captain schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:15:
Het lijkt of elke recessie een epicentrum heeft van sectoren die primair getroffen zijn, een breed gebied van sectoren die secundair getroffen zijn door de algehele neergang en een gebied van "witte raven" die goed door de crisis heen komen en soms zelfs groeien door de crisis.

Epicentrum: financiele sector, gevolgd door vastgoed en door industrie en supply chain

Epicentrum: horeca, cultuur, brick&mortar retail, secundair kun je klappen verwachten in commercieel vastgoed

Dan de WW-aanvragen.

* april: hele maand lockdown. Plus de vertraging die in WW-aanvragen zit. Mag ik schatten? 75.000 aanvragen.

In mei wordt de lockdown wat lichter maar tegelijk lopen er nog steeds flink wat contracten af en zijn de reserves van bedrijven weer dunner. Ook in mei verwacht ik 75.000 ofzo.
2020: toe te voegen aan de getroffen groep: de consument. In elk land werkt het anders, maar alle varianten van furlough, arbeitzeitverkurzung etc, betekent vaak een lager netto loon (In NL is het 1vd betere regelingen geloof ik). Ook als je later weer kan werken en niet werkloos wordt, is er toch minder geld.

Daarom ben ik nog steeds voorzichtig met of dit het herstel al is. Wat leuke plaatjes erbij:
The 3 waves of bad news

1. COVID-19 peak

2. 1st wave of the economic shutdown

3. The hit taken by "asset owners": business owners, landlords, banks, etc

Stocks at this level would imply that market is looking past this September 2020 period and saying all priced in. Can there be that smooth sailing through all this in the next few months....?
Afbeeldingslocatie: https://tme1.fra1.digitaloceanspaces.com/images/d9908bc622092f1081c77b7dd97eab0f

Deze vind ik dus interessant. Ja, de rationele casus is de rode lijn. Maar als we met zijn allen elke maand zeggen: volgende maand is weer allemaal 'ok'. En dat gewoon 6 maanden volhouden dan is rood gewoon te doen. Dan bleek de voorspelling achteraf niet te kloppen, maar omdat iedereen bleef denken dat het de volgende maand 'ok' is, kwam er ook geen neerwaartse spiraal. Mind over matter :7

Nog 1 pessimistische quote:
GS on re-opening:

Several other countries have taken steps toward reopening. We see three lessons from their experiences.

First, initial reopening timelines often prove too optimistic

Second, even countries at the forefront of reopening have gradual and conservative plans.

Third, recovery is easier and quicker in manufacturing and construction than in consumer services.
Afbeeldingslocatie: https://tme1.fra1.digitaloceanspaces.com/images/cfe3e928e12897770ccc45e53512bc7d
Zie ook al zwakke groei duitsland in 2019 trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tme2.nyc3.digitaloceanspaces.com/images/22191b26f68ae24e01306e181993d093
the global consumer is on the precipice of a record collapse in the coming months.
Afbeeldingslocatie: https://tme1.fra1.digitaloceanspaces.com/images/387eeb9fa42095ecc7efb6b709f940a9
China lijkt al niet niet V-shape te herstellen. En vertrouwen we China uberhaupt?

Bonus: En is dit de kracht van de FED?:
Afbeeldingslocatie: https://tme1.fra1.digitaloceanspaces.com/images/046cb227ff2bf19447a075c428fa2d76
Investment grade - what bear?

Investment grade ETF, LQD, holding recent "exuberance" highs post that record volume day a few sessions ago.

Let Fed be your friend...for now.
Bron: the marketear.

It's fine untill it isn't:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HeUNm7E.gif

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:14
t_captain schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:15:

Dan de WW-aanvragen.

Mooie samenvatting.

Ik heb toch best wel wat vrienden die zich serieus zullen moeten heroriënteren op gebied van werk en bedrijfsactiviteit.

• t_captain
Drie weken geleden voorspelde ik een bodem AEX 325-330 begin augustus.

Nu hebben we inmiddels een tweede bear market rally achter de rug die de piek een stukje gunstiger zet. De eerste piekte op dik 480, de tweede ergens tussen 500 en 510. Desondanks zie ik weinig aanleiding om mijn prognose significant te veranderen.

De recessie is nog een tandje sterker (maar hopelijk iets korter) dan die van 2008 Q4.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 16-04-2020 12:30 . Reden: Edit 12:30. "bodem" is het woord wat ik zocht ]

• JohanNL
@t_captain We zitten in principe alweer in een bullmarket:

DJI 23 maart: 18.591 -> 14 april 23.949 ( +28,8% ~ )
AEX 18 maart: 404 -> 9 april 508 ( +25,7% ~ )

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 132% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:54 ]

• Ko.Kane
t_captain schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:29:
Drie weken geleden voorspelde ik een bodem AEX 325-330 begin augustus.

Nu hebben we inmiddels een tweede bear market rally achter de rug die de piek een stukje gunstiger zet. De eerste piekte op dik 480, de tweede ergens tussen 500 en 510. Desondanks zie ik weinig aanleiding om mijn prognose significant te veranderen.

De recessie is nog een tandje sterker (maar hopelijk iets korter) dan die van 2008 Q4.
Ik vind de waardering van AEX nogal lastig als graadmeter, omdat het zo sterk correleert met maar paar componenten die een meerderheidsbelang hebben. Maar als ik even AEX vervang door algemene economie/GDP:

Probleem met de voorspelling is dat je al weer in Q1 2021 550 voorspelt (Q3/Q4 2019 regionen). Als dan dus de recessie al voorbij is, waarom zou de markt nu moeten reageren?

In mijn mening hangt het er nu om of een recessie nu fatsoenlijk van de grond komt. Dus bijvoorbeeld na de duidelijk GDP drop nu, zal er opleving zijn na opening. Maar die blijft steken op bv 90-95% pre-corona peil en daarna een Q op Q krimp van een normale recessie of wat sterker. Voor een periode van minimaal 2-4 kwartalen.

Dus een typische cyclus met minder consumer spending, Q op Q lagere omzetten, doorslag naar vastgoed markt (woon en retail), bedrijven moeten herstructureren en efficiency slag maken en dan weer een klim uit de recessie.

Maar dan moet er dus nu wel 'permanente' schade ontstaan, om een bounce back te voorkomen. Q2 cijfers kunnen rampzalig zijn, echter dat is al de verwachting dus geen verrassing. De outlook voor Q3 gaat belangrijk zijn. Zijn de eerste scheurtjes zichtbaar? Hoe loopt de heropening? Waren er relapses? Supply chain op orde?

Maar als in Q3 alles weer mag en er geen beren op de weg worden gezien, dan haalt men de schouders op en kijkt men naar voren. Een normale crisis kan recessie triggeren maar dat is niet 1 dip van 1 kwartaal, dat is eerder 1-2 jaar van piek tot dal.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
roda_djavulen schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:10:
@Santee Waarom is nu specifiek het aandeel Besi opgeblazen? Misschien is het nog wel steeds ondergewaardeerd
Besi is best afhankelijk van de gehele sector. ASML en AMSI blazen op vandaag, BESI dus ook. Het is overigens altijd al een vrij volatiel aandeel geweest met soms flinke inkomsten en dividend en andere jaren weer mager. Men gaat er blijkbaar vanuit dat de chip sector vrijwel buiten schot blijft want we zitten alweer richting ATH met ASML.

• Ko.Kane
Kleine toevoeging op mijn macro post van hierboven https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62106756. Onderstaand is wat je nodig hebt om de recessie te helpen: gisteren was er hot nieuws in de VS dat de piek voorbij was. De realiteit in NY state:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cms.prod.nypr.digital/images/New_York_State_New_Cases_Zx5tz8O.2e16d0ba.fill-634x475.png
death lijkt op een plateau te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cms.prod.nypr.digital/images/New_Deaths_in_New_York_State__dNjs.2e16d0ba.fill-634x435.png

Maar blijkbaar niet, omdat ze nu realiseren dat er wellicht meer doden zijn:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.cms.prod.nypr.digital/images/Total_New_York_City_Deaths_5WH8X2H.2e16d0ba.fill-634x476.png

Hetzelfde zie je overal als je de overal covid doden vergelijkt met de geregistreerde "excess mortality" cijfers. (bv voor NL, link europa onderaan pagina)

Gister ging het in alle speeches, state of federal, over de requirements om de economie te openen, daarvoor werden een variëteit aan methodes genoemd om een plateau of afname te duiden. R0 kleiner dan 1, netto uitflux uit ziekenhuizen etc.

Maar waar ze het publiek ook over zouden mogen informeren is statistiek: Statistisch kan dus zowel gisteren als de dagen daarvoor een outleir zijn geweest. Dat is nog te moeilijk vast te stellen nu. Daar heb je nog wat dagen voor nodig. Het is dus maar de vraag of het komende dagen 7k of 11k is in NY, of side-wards.

Bron NY

Quote tov flux in ziekenhuisopnamen:
Note: this graph shows the net change in hospitalizations- this week, about 2000 patients have entered the hospital per day, but a nearly equal number have left the hospital, either because they were cured, or they died.

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 16-04-2020 13:49 ]

Verwijderd

Cocytus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:54:
[...]

Komop, een iets hoger niveau mag er hier toch echt wel verwacht worden. Wikipedia: Lithium

[...]

60% van de wereldwijde productie is in handen van één land, 78% in handen van twee landen en >95% in handen van vier landen. Het antwoord lijkt me in beide gevallen dus 'ja'. Sorry, maar je posts voegen echt helemaal niks toe aan het topic op deze manier.

[...]

Je 'herinnert' je een docu en leidt de schaarste van lithium af aan de koers van een schijnbaar willekeurig lithium-bedrijf? Not sure if troll or just stupid. Verwacht je echt dat iemand dit soort posts serieus neemt?
Ik neem aan dat je ondersteuning voor je 2 maal ja hebt in de vorm van de prijsontwikkeling van lithium, en dat dit van significant belang is voor de productiekosten van li-ion batterijen, ik heb 'm niet kunnen vinden anders dan dat willekeurige lithium-bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2020 13:29 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.