Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.401 views

Onderwerpen

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Well, ik neem aan dat iedereen hier wat wil leren, en/of anderen wat wil bijbrengen.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 16:53
flyguy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:54:
[...]

Er wordt eigenlijk 24-uur gehandeld door grote partijen. Dit gaat veelal via dark pools en via hun bancaire contacten/prime brokers. Zo worden ook veel grote blokken onderling verhandeld door institutionele partijen. Het aandeel dat via de reguliere exchanges verhandeld wordt daalt al jaren, alleen nu door te toegenomen onzekerheid en volatiliteit wordt weer veel via de normale beurzen verhandeld (zie ook de toegenomen volumes de laatste maanden). Sowieso heeft de introductie van Mifid 2 in Europa het gebruik van MTF's onaantrekkelijker gemaakt.
Ja, maar komt dat dan tot uiting in de koers? Ik kan natuurlijk gewoon van jou een aandeel onderhands kopen (dus op mijn naam laten zetten door de broker). Dan gaat het in principe niet direct via de beurs. Of wordt dat alsnog meegenomen in de publieke cijfers?
Zr40 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:36:
Dat zijn waarschijnlijk futures, daar kan vrijwel de hele dag in gehandeld worden.
Nee, dit is de gewone S&P500.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TimoDimo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:58:
[...]
Als je daarmee bedoelt 'het is niet de future' dan zie je geen koersontwikkeling buiten handelstijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2020 16:59 ]

Verwijderd

Config schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:53:
Well, ik neem aan dat iedereen hier wat wil leren, en/of anderen wat wil bijbrengen.
Dat begrijp ik, maar advies m.b.t. het uitdiepend aanstippen van alle mogelijke pros en cons lijkt me nogal hooggegrepen, prachtig doel uiteraard maar met een individueel fonds wordt dat erg/te moeilijk naar mijn idee.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
[...]

Longcat schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:56:
Volgens mij laat degiro buiten handelstijden voor de S&P500 gewoon de futures zien of een 'berekende' index stand (afgeleid uit futures).
Zoals Zr40 zegt, het is niet de normale S&P500, ook al laat degiro het wel zo zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 14-04-2020 17:01 ]

• Longcat
Grappig, je kan op de website van TMX Money de laatste 25 trades zien van aandelen die daar genoteerd zijn. Nu kom ik er zojuist achter dat de partij die aandelen inkoopt namens Orca hun eigen ID heeft. :D
https://web.tmxmoney.com/quote.php?qm_symbol=ORC.B
ID 83 = Mackie
Ze hebben net bijna 10k stuks ingekocht tegen 5.20.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 14-04-2020 17:12 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01
caspervc schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:57:
[...]

Ik moet zeggen dat ik er een keertje voor 100 euro wat heb gekocht. Gaat ook gisteren en vandaag weer lekker omhoog! O+ _/-\o_
Tsjonge, waarom heb ik niet gewoon gekocht :X
Vandaag alweer 225% in de plus.

https://live.euronext.com...quities/FR0012816825-XPAR

BlaBlaBla

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik sta nu -8%. Echt bizar om binnen 1 week van -20 naar -8 te gaan en echt niets bij te kopen oid.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:41
[...]

Ja, maar komt dat dan tot uiting in de koers? Ik kan natuurlijk gewoon van jou een aandeel onderhands kopen (dus op mijn naam laten zetten door de broker). Dan gaat het in principe niet direct via de beurs. Of wordt dat alsnog meegenomen in de publieke cijfers?

[...]

In principe komen de trades via MTF's door arbitrage en/of market makers zoals Citadel terug in de koersen op de reguliere beurzen. Als je op beurs A iets voor X kan kopen en op beurs B voor Y, dan is dat winst zonder veel risico. Vervolgens wordt dat weer zichtbaar via de wat meer gebruikelijke kanalen.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:55
writser schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:49:
[...]
ASFI zag ik ook voorbij komen in deze thread. Dat bedrijf volg ik al langere tijd en ik had al een positie voor de definitieve merger agreement werd aangekondigd vorige week. Een leuk kadootje - met name de prijsverhoging zag ik absoluut niet aankomen. Ik ben het eens met Hielko dat de huidige spread 'redelijk' aantrekkelijk is. Heb nog wel de kanttekening dat de geschatte timeline (een fiscaal Q3 close: dus voor 30 juni) van het bedrijf zelf me redelijk enthousiast lijkt: er is nog geen preliminary proxy, geen definitieve proxy, geen datum voor de shareholder meeting, dan moet de cash nog arriveren in je account, etc. Al die stappen kosten toch wat tijd. De long-stop date in de merger agreement is 31 december, dus er is wellicht al wat extra (tijds)marge ingecalculeerd. 3.8% in 2.5 maand is een uitstekende deal, maar het begin van de sessie donderdag handelde ASFI eventjes rond de $11.14 (redelijk illiquide) en helemaal als er dan nog een maand vertraging is wordt de IRR al snel minder spectaculair. Ik had al een aardige positie en die heb ik nog niet verkocht maar ik blijf het een beetje bekijken.
Vandaag verkocht. Lijkt erop alsof iemand agressief een blok aan het inslaan is om appraisal rechten uit te oefenen. In elk geval, voor mij wordt het met een spread van rond de 1.5% wel erg dunnetjes.

Onvoorstelbaar!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:10
Vraag over olie.

Hoe kan je zo dicht mogelijk bij de benadering komen van de actuele prijs van de olie? Losse aandelen zoals shell gaan namelijk niet exact mee met de olieprijs. ETF's zijn ook geen mogelijkheid natuurlijk.

Ben nu al tijdje bezig aan het zoeken hoe ik het 'best' kan beleggen in olie, maar de adviezen zijn meestal hetzelfde ( aandelen kopen zoals shell, totall etc).

• TimoDimo
Longcat schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:00:
[...]

[...]

Zoals Zr40 zegt, het is niet de normale S&P500, ook al laat degiro het wel zo zien.
Oh dat is dan wel heel vreemd! Dat mogen ze er dan wel bijzetten. Maar buiten dat ben ik tot de conclusie gekomen dat ik future contracts gewoon niet zo goed snap. :z

Kan iemand mij uitleggen wat je hier nou precies voor prijsontwikkeling ziet? https://www.investing.com/indices/us-spx-500-futures

Als ik het goed begrijp zie je in de grafiek de prijzen van futures die verhandeld worden. Maar is dat dan gewoon met alle contracten met verschillende aflooptijdstippen door elkaar of hoe moet ik dit zien? En laat de grafiek dan een gemiddelde zien o.i.d.? (Ik heb nog nooit in futures gehandeld.)

Als het alle aflooptijdstippen door elkaar is, zitten daar dan ook contracten bij die bijv. met een jaar in de toekomst als afloopdatum afgesloten zijn?

Oh nee, het is toch anders. Ik zie in die link dus dat het betreffende future contract afloopt op 19 juni 2020 (settlement day). Dus alle nu verhandelde S&P500-contracten zijn dus met een datum van 19 juni 2020???

Volgens mij snap ik het dan. :*)

[ Voor 14% gewijzigd door TimoDimo op 14-04-2020 19:35 ]

• Hielko
  • Laatst online: 19:11
Rubberen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:03:
Vraag over olie.

Hoe kan je zo dicht mogelijk bij de benadering komen van de actuele prijs van de olie? Losse aandelen zoals shell gaan namelijk niet exact mee met de olieprijs. ETF's zijn ook geen mogelijkheid natuurlijk.

Ben nu al tijdje bezig aan het zoeken hoe ik het 'best' kan beleggen in olie, maar de adviezen zijn meestal hetzelfde ( aandelen kopen zoals shell, totall etc).
Waarom is een ETF "natuurlijk" geen mogelijkheid?

• TimoDimo
flyguy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:41:
[...]

In principe komen de trades via MTF's door arbitrage en/of market makers zoals Citadel terug in de koersen op de reguliere beurzen. Als je op beurs A iets voor X kan kopen en op beurs B voor Y, dan is dat winst zonder veel risico. Vervolgens wordt dat weer zichtbaar via de wat meer gebruikelijke kanalen.
Dit is weer een ander punt dan over futures wat je aanstipt, maar hoe gaat dit dan? Want dit zou ik ook graag willen weten.

Volgens mij is het zo: in het algemeen staat een aandeel geregistreerd aan de beurs. Die beurs weet dan bij welke broker het hoort en die broker zet het dan netjes in jouw account. Toch?

Maar bij onderhandse verkopen kan de ene broker van de andere een aandeel overnemen, niet via de beurs dus. Gaat dat dan via een heel ander mechanisme of zo dan het kopen op de markt?

• Rubberen
Hielko schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:15:
[...]

Waarom is een ETF "natuurlijk" geen mogelijkheid?
lijkt me niet dat een ETF de koers beter benadert van olie dan een los aandeel? Ik kan natuurlijk mis zijn

• Longcat
Er zijn inderdaad gewoon ETFs waarmee je exposure kunt krijgen op crude oil.

Verwijderd

Vraag over olie.

Waarom geen ETF? Er zijn genoeg ETF's die geen aandelen maar grondstoffen bevatten.
Zie bijvoorbeeld https://etfdb.com/etfdb-category/oil-gas/

Wil je meer controle, dan kan je beter een futures trading account bij een serieuze broker nemen.

• DJTimo
  • Laatst online: 19:16
Vraag over olie.

Maar een mandje met olie-fondsen zou toch wel aardig moeten correleren aan de olieprijs? Daar kun je prima een ETF voor kopen, bv DE000A0H08M3.
Direct in het product zelf beleggen is in het geval van olie erg lastig. Het is geen goud zeg maar, wat je fysiek overal en nergens kunt krijgen. Je kan misschien een aantal Jerrycans vullen bij het lokale tankstation, maar dan koop je een geraffineerd product en Jerrycans zijn ook niet gratis. Je wil ook geen grote hoeveelheden in je schuur opslaan ivm, brandveiligheid en mogelijke lekkage. Er komt best nog wat bij kijken...

• flyguy
TimoDimo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:21:
[...]

Dit is weer een ander punt dan over futures wat je aanstipt, maar hoe gaat dit dan? Want dit zou ik ook graag willen weten.

Volgens mij is het zo: in het algemeen staat een aandeel geregistreerd aan de beurs. Die beurs weet dan bij welke broker het hoort en die broker zet het dan netjes in jouw account. Toch?

Maar bij onderhandse verkopen kan de ene broker van de andere een aandeel overnemen, niet via de beurs dus. Gaat dat dan via een heel ander mechanisme of zo dan het kopen op de markt?
Nee, het zit wel wat anders.

Allereerst over futures, die zijn in principe geprijsd op het onderliggende maal de financieringsdelta tot de settlementdatum. Daarom zie je dat futures met een settlement die een kwartaal later plaatst vindt dan de running issue lager in de markt staat. Omdat futures ook buiten reguliere tijden voor cashmarkets verhandeld worden, geeft dit een indicatie over bijvoorbeeld een eventuele opening.

Met aandelen zit er een hele keten tussen. Bijvoorbeeld bij een transactie die jij doet geef jij een koop door aan je broker, deze zet hem door naar een beurs. Hier matcht die een verkoper. Vervolgens gaat de trade naar een clearing zoals Euroclear. De clearing checkt of alles van beide partijen alles klopt (zoals of beide de verplichtingen kunnen aangaan en alles wettelijk in orde is en dergelijk). Klopt dit, dan ontvangt de verkoper geld na een paar dagen en jij de stukken. Die stukken worden vervolgens achter de schermen ondergebracht bij een custodian zoals State Street of BNYM. Dit alles duurt een paar dagen, maar vaak schieten brokers die settlement voor zodat je gelijk weer een transactie kan doen.

Als het niet via een reguliere beurs plaats vindt, dan zit er alsnog een partij tussen die dus weet wat van partij A is en waar deze effecten 'zich bevinden' en kan dit transsferen naar het depot van partij B en die kan het bijvoorbeeld wel weer via een reguliere beurs verhandelen mits die effecten daar verhandelbaar zijn natuurlijk.

• writser
Vooruit, nog een halve pitch. Ik zat vandaag een beetje te kijken naar ADL Partner (ALP op Euronext, FR0000062978) . Ik volg dit bedrijf al een paar jaar op- en af en heb wel eens eerder een positie gehad. De voornaamste business van ADL is het resellen van tijdschriften. In hele groffe lijnen vergelijkbaar met ISS online in Nederland, voor de mensen die daar bekend mee zijn (https://www.iss-online.nl/). Maar waar ISS zich direct op consumenten richt, verkoopt ADL abonnementen via andere bedrijven. Denk aan een lidmaatschap op de Donald Duck met korting via je bank. In hun eigen woorden:
ADLPartner has been marketing and selling magazine subscriptions for over 40 years. Its strong BtoBtoC culture has enabled it to establish itself as a benchmark in this sector.

For several years, the Group has notably been developing a white-label magazine subscription service. This advantageous and attractive offer, automatically renewed based on a system for regular direct debits, provides a solution for publishers looking for new readers and for top brands looking for a premium turnkey, multichannel service.

[..]

This premium service, deployed for major partner brands (banking, insurance, services, retail), is effectively aligned with their expectations for managing their customers and building loyalty, while making it possible to capitalize on and monetize their databases.
Nou is tijdschriften verkopen al jarenlang een sector in verval. Geen sexy groeicijfers. Het bedrijf probeert dat verval op te vangen met een 'pivot': verzekeringen verkopen aan hun klanten en andere producten verkopen via hun huidige kanalen. Of dat gaat lukken is de vraag, maar de omzet en de winst zijn verrassend stabiel de afgelopen jaren. En tot nu toe zijn ze in elk geval niet als een gek al hun kasstroom aan het stukslaan op nieuwe initiatieven. Het aandeel handelt nu rond de E10 (market cap ongeveer E40M). Het dividend de afgelopen 10 jaar was ruim 1 euro per jaar en de payout ratio kleiner dan 100%, dus de boekwaarde groeit ook nog een beetje. De return on equity is indrukwekkend (hier wat kerncijfers).

Het aardige is dat er een 'verborgen' asset is die niet op de balans staat. Een heel groot deel van de abonnementen die ze hebben afgesloten is 'open-ended', m.a.w. de Donald Duck die blijft komen tenzij je hem opzegt. En daar zit waarde in: het gemiddelde abonnement zal nog een tijdje blijven doorlopen dus er blijft in de toekomst nog aardig wat geld binnenrollen, ook al besluit het bedrijf dat nieuwe klanten aantrekken niet meer rendabel is en trekken ze de stekker er uit. Eind 2019 liepen er nog 2.9m open-ended abonnementen. Dat aantal neemt al jaren af - zoals gezegd, de tijdschriftenverkoop is niet echt een groeibusiness :P. Maar de krimp is kleiner dan je zou verwachten - eind 2009 liepen er nog 3m abonnementen. Wat is een portfolio van bijna 3 miljoen doorlopende abonnementen waard? Je kan een beetje klooien met wat aannames, maar iets als 10 euro per klant klinkt niet heel onredelijk (de marges op een automatische verlenging van een Donald Duck abbo dat je als reseller hebt verkocht zijn natuurlijk uitstekend). Op die manier kom je al snel op een significant bedrag t.o.v. de huidige marktwaarde.

Het bedrijf zelft komt al jaren trouw met een eigen 'net asset value' waarin de (zelf berekende) waarde van de portfolio wordt meegenomen en die is momenteel rond de 30 euro. Niet dat ik denk dat het aandeel meteen op die prijs zou moeten handelen. Dat heeft het ook nog nooit gedaan. Maar goed, als het bedrijf de tijdschriftenverkoop rationeel blijft bekijken zit er wel een aardige veiligheidsmarge in de waarde van die portfolio. Als ze besluiten de portfolio te laten 'doodbloeden' komen er nog tientallen miljoen binnen. Insiders bezitten 75% van de aandelen van het bedrijf, en resellen van tijdschriften lijkt me nou niet echt een 'prachtige familiebusiness', dus ik ga er van uit dat de bedrijfsvoering redelijk rationeel is (en dat lijkt ook zo te zijn de afgelopen jaren).

Het aandeel staat aardig in de min dit jaar. Ik zou zeggen dat de tijdschriftenverkoop wellicht niet heel veel te lijden heeft onder de huidige lockdown - wie gaat nu z'n Donald Duck opzeggen? Dan heb je helemaal niks meer te doen! Aan de andere kant: als de viruscrisis omslaat in een economische crisis zou het aantal abonnees wel sneller kunnen gaan dalen natuurlijk.

Er zijn nog een hoop vragen (die ik zelf ook niet allemaal kan beantwoorden). Een aantal cruciale, naar mijn mening:

- Hoe modelleer en waardeer je de huidige waarde van het abonnee-bestand? Ik heb hier een aantal jaar geleden een beetje aan geprutst. Het is echt niet heel moeilijk om met wat redelijke aannames tot een NPV te komen die in de buurt ligt van wat het bedrijf zelf aangeeft.
- Hoe snel daalt in de toekomst de tijdschriftenverkoop?
- Hoe succesvol wordt de 'pivot' naar nieuwe businesses?

Is het een leuke belegging? Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk een beter idee dan het gemiddelde aandeel dat ik bekijk, maar ik zie ook nog geen enorme upside in de nabije toekomst (nou hoeft dat ook niet perse, met een dividendrendement in de dubbele cijfers). Het is in elk geval een interessante situatie om over na te denken. Ik heb een paar aandeeltjes voor de sport, maar (nog?) geen echte positie.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 14-04-2020 22:01 ]

Onvoorstelbaar!

• Longcat
@writser Mooi om te zien (en typisch!) dat je niet achter fantastische groeibedrijven als Tesla aangaat maar zo’n boomer business als tijdschriften. _O- Ik zal binnenkort eens in de reports duiken en kijken of ik wat kan toevoegen in je verhaal.

Edit: is er iets van cijfers beschikbaar ná 2018? Ik zat op de verkeerde site. Nu zit ik goed maar lijkt de link naar het 2019 report kapot te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 14-04-2020 22:30 ]

• writser
Is er volgens mij ook nog niet (tenminste, niet dat ik weet!). Zou hier moeten verschijnen t.z.t.: https://www.adlperformance.com/fr/documentation

Onvoorstelbaar!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:54:
Vooruit, nog een halve pitch. Ik zat vandaag een beetje te kijken naar ADL Partner (ALP op Euronext, FR0000062978) . Ik volg dit bedrijf al een paar jaar op- en af en heb wel eens eerder een positie gehad. De voornaamste business van ADL is het resellen van tijdschriften. In hele groffe lijnen vergelijkbaar met ISS online in Nederland, voor de mensen die daar bekend mee zijn (https://www.iss-online.nl/). Maar waar ISS zich direct op consumenten richt, verkoopt ADL abonnementen via andere bedrijven. Denk aan een lidmaatschap op de Donald Duck met korting via je bank. In hun eigen woorden:

[...]

Nou is tijdschriften verkopen al jarenlang een sector in verval. Geen sexy groeicijfers. Het bedrijf probeert dat verval op te vangen met een 'pivot': verzekeringen verkopen aan hun klanten en andere producten verkopen via hun huidige kanalen. Of dat gaat lukken is de vraag, maar de omzet en de winst zijn verrassend stabiel de afgelopen jaren. En tot nu toe zijn ze in elk geval niet als een gek al hun kasstroom aan het stukslaan op nieuwe initiatieven. Het aandeel handelt nu rond de E10 (market cap ongeveer E40M). Het dividend de afgelopen 10 jaar was ruim 1 euro per jaar en de payout ratio kleiner dan 100%, dus de boekwaarde groeit ook nog een beetje. De return on equity is indrukwekkend (hier wat kerncijfers).

Het aardige is dat er een 'verborgen' asset is die niet op de balans staat. Een heel groot deel van de abonnementen die ze hebben afgesloten is 'open-ended', m.a.w. de Donald Duck die blijft komen tenzij je hem opzegt. En daar zit waarde in: het gemiddelde abonnement zal nog een tijdje blijven doorlopen dus er blijft in de toekomst nog aardig wat geld binnenrollen, ook al besluit het bedrijf dat nieuwe klanten aantrekken niet meer rendabel is en trekken ze de stekker er uit. Eind 2019 liepen er nog 2.9m open-ended abonnementen. Dat aantal neemt al jaren af - zoals gezegd, de tijdschriftenverkoop is niet echt een groeibusiness :P. Maar de krimp is kleiner dan je zou verwachten - eind 2009 liepen er nog 3m abonnementen. Wat is een portfolio van bijna 3 miljoen doorlopende abonnementen waard? Je kan een beetje klooien met wat aannames, maar iets als 10 euro per klant klinkt niet heel onredelijk (de marges op een automatische verlenging van een Donald Duck abbo dat je als reseller hebt verkocht zijn natuurlijk uitstekend). Op die manier kom je al snel op een significant bedrag t.o.v. de huidige marktwaarde.

Het bedrijf zelft komt al jaren trouw met een eigen 'net asset value' waarin de (zelf berekende) waarde van de portfolio wordt meegenomen en die is momenteel rond de 30 euro. Niet dat ik denk dat het aandeel meteen op die prijs zou moeten handelen. Dat heeft het ook nog nooit gedaan. Maar goed, als het bedrijf de tijdschriftenverkoop rationeel blijft bekijken zit er wel een aardige veiligheidsmarge in de waarde van die portfolio. Als ze besluiten de portfolio te laten 'doodbloeden' komen er nog tientallen miljoen binnen. Insiders bezitten 75% van de aandelen van het bedrijf, en resellen van tijdschriften lijkt me nou niet echt een 'prachtige familiebusiness', dus ik ga er van uit dat de bedrijfsvoering redelijk rationeel is (en dat lijkt ook zo te zijn de afgelopen jaren).

Het aandeel staat aardig in de min dit jaar. Ik zou zeggen dat de tijdschriftenverkoop wellicht niet heel veel te lijden heeft onder de huidige lockdown - wie gaat nu z'n Donald Duck opzeggen? Dan heb je helemaal niks meer te doen! Aan de andere kant: als de viruscrisis omslaat in een economische crisis zou het aantal abonnees wel sneller kunnen gaan dalen natuurlijk.

Er zijn nog een hoop vragen (die ik zelf ook niet allemaal kan beantwoorden). Een aantal cruciale, naar mijn mening:

- Hoe modelleer en waardeer je de huidige waarde van het abonnee-bestand? Ik heb hier een aantal jaar geleden een beetje aan geprutst. Het is echt niet heel moeilijk om met wat redelijke aannames tot een NPV te komen die in de buurt ligt van wat het bedrijf zelf aangeeft.
- Hoe snel daalt in de toekomst de tijdschriftenverkoop?
- Hoe succesvol wordt de 'pivot' naar nieuwe businesses?

Is het een leuke belegging? Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk een beter idee dan het gemiddelde aandeel dat ik bekijk, maar ik zie ook nog geen enorme upside in de nabije toekomst (nou hoeft dat ook niet perse, met een dividendrendement in de dubbele cijfers). Het is in elk geval een interessante situatie om over na te denken. Ik heb een paar aandeeltjes voor de sport, maar (nog?) geen echte positie.
Ik vind de koers van nov 19 tot feb 20 interessant. Terwijl alles zo'n beetje richting ATH ging, is ALP naar beneden gegaan.
Dat kan natuurlijk veel redenen hebben. Punt is wel, dat als de recessie mee valt - dus de koersen zijn onder gewaardeerd - zal ALP minder hard of niet stijgen.
Als we in een recessie komen, is wat je zelf aangeeft het eerste wat men opzegt de Donald Duck e.d.

Dus mijn onderbuik :P zegt dat het zowel bij een sisser als een recessie geen goed idee is.
Verder zien de cijfers er tot 2018 wel goed uit inderdaad, blijft toch de vraag waarom de koers achter bleef.
En de capex is 1m/ 10% van de cashflow, dat lijkt me vrij hoog voor een dergelijke branche?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Longcat
writser schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:44:
Is er volgens mij ook nog niet (tenminste, niet dat ik weet!). Zou hier moeten verschijnen t.z.t.: https://www.adlperformance.com/fr/documentation
Heb dit kunnen vinden:
https://www.adlperformanc...entation_novembre2019.pdf
Résultat opérationnel en Résultat net consolidé krimpen vrij hard in H1 2019.

• Longcat
Sport_Life schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:45:
[...]

Ik vind de koers van nov 19 tot feb 20 interessant. Terwijl alles zo'n beetje richting ATH ging, is ALP naar beneden gegaan.
Fantastisch! uncorrelated assets!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:50:
[...]

Fantastisch! uncorrelated assets!
Punt is alleen dat het in de afgelopen maand wel correlated was :+

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2020 22:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• writser
De earnings voor 2020 zijn ook al uit ( https://www.adlperformanc...ultats_annuels_2019_E.pdf ) . Resultaten waren op het eerste gezicht niet denderend. Wel wat eenmalige kosten en investeringen. Nog lastig te beoordelen zonder jaarverslag, dat volgens dit persbericht op 24 april zou moeten uitkomen.
Sport_Life schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:45:
Dus mijn onderbuik :P zegt dat het zowel bij een sisser als een recessie geen goed idee is.
Dat zegt mijn onderbuik over alle rotzooi in mijn portfolio :) .

[ Voor 50% gewijzigd door writser op 14-04-2020 22:59 ]

Onvoorstelbaar!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
hoorde laast dat Elon Musk aandelen ADL heeft gekocht...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
ADLPartner (ALP) heb ik ook meerdere periodes gehad in het verleden. Vorig jaar ook weer wat aangeschaft.

Mijn handelsmodel was eigenlijk vrij simpel. Koop na slechte cijfers (overreactie) en verkoop weer op een redelijke PE ratio. Ondertussen kocht de toko eigenlijk altijd wel eigen aandelen in en werd er dividend betaald (Franse bronheffing is wel zonde).

Dat model durfde ik wel aan juist omdat de achtergrond bij slechte cijfers vaak niet eenmalig was zoals bij Aegon, maar echt eenmalig.

Voor actuele info altijd naar de Franse site. Daarna kun je kijken of het ook in Engels beschikbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2020 23:04 ]

• writser
Rukapul schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:01:
ADLPartner (ALP) heb ik ook meerdere periodes gehad in het verleden. Vorig jaar ook weer wat aangeschaft.

Mijn handelsmodel was eigenlijk vrij simpel. Koop na slechte cijfers (overreactie) en verkoop weer op een redelijke PE ratio. Ondertussen kocht de toko eigenlijk altijd wel eigen aandelen in en werd er dividend betaald (Franse bronheffing is wel zonde).

Dat model durfde ik wel aan juist omdat de achtergrond bij slechte cijfers vaak niet eenmalig was zoals bij Aegon, maar echt eenmalig.

Voor actuele info altijd naar de Franse site. Daarna kun je kijken of het ook in Engels beschikbaar is.
Geinig, via VIC? Of hoe ben je er ooit bij beland? Ik heb ook 1x of 2x een positie op die wijze geflipt. Ik vermoed dat het momenteel ook weer aan de lage kant handelt.

Onvoorstelbaar!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Longcat schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:29:
@JAN-B Als dividend belangrijk voor je is, dan had je dat van te voren wel beter moeten uitzoeken.
@Longcat Klopt, je hebt helemaal gelijk _/-\o_
maar ik zag staan: dividend uitkerend / kwartaal, maar goed, weer wat geleerd;
en belangrijk :? niet echt, het gaat hier om tientjes per jaar, dus echt rijk wordt ik er niet van :9

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-11 09:15
Weet iemand wat het verschil van 'open' en 'close is bij opties? Ik kan geen goede NL site hierover vinden en wil niet per ongeluk opties gaan schrijven.

Bij de opties van Shell zie ik ook 2 soorten RD en 4RD. Wat die 4RD is is mij niet helemaal duidelijk.

• Rukapul
  • Nu online
writser schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:14:
[...]

Geinig, via VIC? Of hoe ben je er ooit bij beland? Ik heb ook 1x of 2x een positie op die wijze geflipt. Ik vermoed dat het momenteel ook weer aan de lage kant handelt.
Zoveel jaar terug dat ik het eerlijk gezegd niet meer weet. Zal eens in het archief duiken morgen als ik er aan denk. Zou zomaar VIC kunnen zijn.

Heb de cijfers nog niet verwerkt maar de kans dat het nu laag staat is aanzienlijk.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
JAN-B schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:23:
[...]

@Longcat Klopt, je hebt helemaal gelijk _/-\o_
maar ik zag staan: dividend uitkerend / kwartaal, maar goed, weer wat geleerd;
en belangrijk :? niet echt, het gaat hier om tientjes per jaar, dus echt rijk wordt ik er niet van :9
Ik snap dat dividend eigenlijk niet. Waarom zou je dividend uitgekeerd willen krijgen?

Als je een betere investering hebt gevonden dan kan je toch net zo goed je aandelen verkopen? Als je geen betere investering hebt dan kan je ze toch beter houden?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Config
battler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:32:
[...]

Ik snap dat dividend eigenlijk niet. Waarom zou je dividend uitgekeerd willen krijgen?

Als je een betere investering hebt gevonden dan kan je toch net zo goed je aandelen verkopen? Als je geen betere investering hebt dan kan je ze toch beter houden?
Nee want dan raak je stemrecht kwijt ;). Mind you, het is van origine een vennootschap.

Als je met dit soort vragen zit (en deze is recentelijk behandeld) dan kun je overwegen wat Bedrijfseconomie te leren. Want het is niet hetzelfde. Dividend onttrekt men uit de winst van de onderneming. Een hoge koers levert daarentegen geen direct extra geld op voor de onderneming. Een accumulating stock (zonder dividend en zonder reinvestment) komt niet voor, het geld moet ergens heen: uitkering of investering. Dus dividend is het teveel aan geld.

• battler
@Config Daar ben ik mee bezig vandaar de vraag.

Vanuit het bedrijf snap ik het, maar vanuit de aandeelhouder niet. Dan ga ik er wel even vanuit dat de vermindering waarde door uitkering van de dividend gelijk staat aan de waarde daling van het aandeel.

Ik krijg dividend maar de waarde van mijn aandeel daalt. Waarom zou ik die uitkering dan willen hebben? (Behalve als je een betere investering hebt om dat geld in te stoppen).

Nogmaals, gebrek aan kennis maar ik probeer te leren. :)

• flyguy
Config schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:50:
[...]

Nee want dan raak je stemrecht kwijt ;). Mind you, het is van origine een vennootschap.

Als je met dit soort vragen zit (en deze is recentelijk behandeld) dan kun je overwegen wat Bedrijfseconomie te leren. Want het is niet hetzelfde. Dividend onttrekt men uit de winst van de onderneming. Een hoge koers levert daarentegen geen direct extra geld op voor de onderneming. Een accumulating stock (zonder dividend en zonder reinvestment) komt niet voor, het geld moet ergens heen: uitkering of investering. Dus dividend is het teveel aan geld.
Dividend komt uit de cashflow (of van de balans als het gaat om een kapitaalteruggave, wat dan weer anders belast wordt.). Het is niet zo relevant of een bedrijf winst maakt of niet om dividend uit te keren. Winst is meer een boekhoudkundig cijfer. Daarom ook niet zo relevant voor investeringsbeslissingen.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:16
Twee weken geleden zijn hier pagina's volgeluld over dividenduitkeringen, dat gaan we toch niet herhalen hè??

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Het is toch niet meer van belang, we krijgen geen dividend meer :(

• Rukapul
  • Nu online
Rukapul schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:25:
[...]

Heb de cijfers nog niet verwerkt maar de kans dat het nu laag staat is aanzienlijk.
Superlaag staat het niet met een PE van ca 8 en een niet bijzonder lage E.

Het kan ook wel lager met recente overname, geen dividend en lange periodes tussen volledige cijfers wat voor onzekerheid zorgt.

• DJTimo
F4c2Q schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:24:
Weet iemand wat het verschil van 'open' en 'close is bij opties? Ik kan geen goede NL site hierover vinden en wil niet per ongeluk opties gaan schrijven.

Bij de opties van Shell zie ik ook 2 soorten RD en 4RD. Wat die 4RD is is mij niet helemaal duidelijk.
Jouw broker biedt hoogstwaarschijnlijk de optie (pun intended) niet om zowel long als short in dezelfde optie te zitten.
Dus als jij long zit en een verkoop order plaatst, is dit automatisch een close sell order. Dit fenomeen is een beetje achterhaald, maar wellicht op beursniveau nog wel bestaand. Zou me er niet al te druk om maken. Je kan eigenlijk niks fout doen ;)

4RD is een weekoptie, die in tegenstelling tot een maand optie op de 4e vrijdag van de maand expireert. zo heb je ook 1RD en 2RD opties. Die expireren, je raadt het al, op de 1e en 2e vrijdag. Een maandoptie kun je eigenlijk ook zien als een 3RD weekoptie.

• Miki
  • Laatst online: 19:54
DappereDodo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:54:
Twee weken geleden zijn hier pagina's volgeluld over dividenduitkeringen, dat gaan we toch niet herhalen hè??
Ik wilde net een filmpje posten van ene meneer Felix :+

Wellicht is de zoekfunctie in dit topic stuk en is het makkelijker om je vraag nog eens te posten.

• battler
DappereDodo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:54:
IK heb het even terug gezocht maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet echt vinden. Waarom wil men dividend uitgekeerd hebben?
Ik kwam wel tegen dat men het ziet als een gegarandeerde uitkering maar dat leek mij een niet zo slimme strategie aangezien je het risico van het beleggen niet meeneemt en misschien betere investeringen had kunnen doen met een hoger rendement.
Wat ik ook tegenkwam is dat er blijkbaar geen relatie is tussen de koers en het uitbetalen van dividend. Dit snap ik al helemaal niet, als een bedrijf geen dividend besluit uit te betalen heeft het meer kapitaal (en dus meer waard) alleen het sentiment kan negatief zijn (dus minder waard?").

Excuses als ik dezelfde vraag stel waar al eerder antwoord op is gegeven maar ik kon het niet vinden.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:55
@battler het is een van de instrumenten om een deel de winst (of overtollige cash) direct naar de aandeelhouders uit te keren. Dit gaat dan niet naar andere zaken in het bedrijf. In het meest ideale geval zijn dat investeringen die direct bijdragen aan het resultaat in positieve zin. Deze zijn niet altijd voorhanden. Het is deels ook een vertrouwenskwestie, al heel lang dividend uitbetalen laat zien dat er een bepaalde loyaliteit naar aandeelhouders aanwezig is. En het voorkomt ten dele (maar lang niet altijd) dat het management aan de haal gaat met het geld door weinig toevoegende proefballonnen op te laten die later alleen maar geld blijken te hebben gekost maar waar op basis daarvan wel alvast bonussen zijn uitgekeerd.

Het kan ook beleid zijn om aandeelhouders altijd mee te laten delen in de winst. Dividend is een instrument dat de bedrijven zelf in handen hebben. In tegenstelling tot de koers.

Dat er in veel gevallen geen relatie bestaat tussen de werkelijke waarde van een bedrijf en de koers is geen verrassing. Die is gebaseerd op fantasie waan van de dag en nog veel meer. Als je zou uitgaan van de efficiënte markt theorie dan zou er altijd snel weer evenwicht moeten zijn. Maar daar is vaak geen sprake van.

Dan kom je op een ander punt, als je een bedrijf hebt dat een saaie business met weinig schuld heeft bijna nooit echt gekke uitslagen heeft maar jaar op jaar een prima winst genereert en een dividend van 4,5% kan dat een prima investering zijn. Zeker in tijden van lage rente en een ouder wordende bevolking. Japan als voorbeeld.

Heb je veel koerswinst ? Nee. Is het bedrijf te laag gewaardeerd ? Waarschijnlijk wel, en dat zal vaak lang zo blijven. Moet je het hebben van het keren van het tij en hopen op een koersstijging ? Nee, maar je hebt over je geld een prima dividend rendement van 4,5 %

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@battler

De meeste brokers 'leveren' dividend gratis. Er zijn enkele uitzondering, zoals een custody account bij degiro (dan betaal je iets van 1EUR+3% ofzo.. geen idee, geen zin na te zoeken). Kopen&Verkopen van aandelen kost je daarentegen wel geld.
Kom je dus bij het punt aan dat je je geld liquide wilt hebben, hoeft een dividend-belegger minder/geen kosten te maken. Daarentegen heeft diezelfde belegger tijdens de opbouw wel iets meer kosten, want zal (relatief gezien) iets grotere aankopen doen.

Tegelijk heeft de dividend belegger elke periode zelf de keuze over besteding van het vermogen. Waarin herinvesteren (of uberhaupt..), waar degene die niet belegt in dividend actief keuzes moet maken op gebied van verkopen/kopen.

De vraag zit dan vooral in cash/liquiditeit, met name flexibiliteit ervan. Daarmee is het meer een kwestie van persoonlijke strategie. Denk daarbij aan zaken als;
- Wil je elke x periode vrij beschikbaar geld hebben om dan zelf keuzes te maken of zet je het 'vast'?
- Wil je per aankoop iets hogere kosten hebben bij opbouw (aankoop) of af en toe veel hogere kosten bij verkoop?
- Wil je een constantere cashflow, of pieken&dalen?

Vergelijk het dus met vastgoed. Ga je flippen (kopen/wachten/verkopen), of ga je kopen om te verhuren? Het een is niet per se beter of slechter in termen van rendement, wel is het een heel andere insteek in termen van hoe&wanneer je cashflow beweegt.

[ Voor 55% gewijzigd door Xanaroth op 15-04-2020 09:18 ]

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-11 22:32
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:50:
[...]

IK heb het even terug gezocht maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet echt vinden. Waarom wil men dividend uitgekeerd hebben?
Ik kwam wel tegen dat men het ziet als een gegarandeerde uitkering maar dat leek mij een niet zo slimme strategie aangezien je het risico van het beleggen niet meeneemt en misschien betere investeringen had kunnen doen met een hoger rendement.
Wat ik ook tegenkwam is dat er blijkbaar geen relatie is tussen de koers en het uitbetalen van dividend. Dit snap ik al helemaal niet, als een bedrijf geen dividend besluit uit te betalen heeft het meer kapitaal (en dus meer waard) alleen het sentiment kan negatief zijn (dus minder waard?").

Excuses als ik dezelfde vraag stel waar al eerder antwoord op is gegeven maar ik kon het niet vinden.
Deze vragen zijn echt wel eerder gesteld en beantwoord.

Men wil dividend uitgekeerd hebben vanwege (er zijn nog veel meer redenen):
- Men wil een inkomensbron hebben
- Men ziet het als teken van winstgevendheid van een bedrijf

Een dividend uitkeren heeft zeker wel een negatieve impact op de waarde van het aandeel! Echter, de waarde van het aandeel is na het uitkeren van het dividend, ongeveer net zoveel minder waard als ervoor. Voor een investeerder zou het dus niet uit moeten maken.
Ik denk dat je in de war bent met het verhaal dat als een bedrijf dividend uitkeert, je als investeerder beter af zou zijn. Omdat (althans, het gerucht is) bedrijven die dividend uitkeren meer rendement opleveren voor aandeelhouders.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
Een bedrijf moet periodiek kiezen of het groter wil worden, gelijk wil blijven of kleiner wil worden. De onderliggende vraag is: kunnen we marginaal beter of slechter presteren dan integraal, op de verhouding van rendement / risico

Aandelenuitgifte, -inkoop en dividend zijn de instrumenten waarmee je de groei of krimp van het eigen vermogen vormgeeft. Lenen en inlossen zijn de instrumenten om het balanstotaal aan te passen met vreemd vermogen.

De neutrale optie is om de schuldpositie intact te houden en precies de nettowinst als dividend uit te keren. Dan blijft het bedrijf even groot, en blijft ook ver verhouding eigen/vreemd vermogen intact.
Winst in het bedrijf houden door geen dividend uit te keren is een manier om qua omvang licht te groeien, waarbij je leverage wat daalt.

• Luvawo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-07-2020
Ik ben wel benieuwd waar jullie allemaal je nieuws vandaan halen en dan vooral het nieuws dat wellicht niet zo mainstream is. Ik kijk zelf bijvoorbeeld op investing.com en iex.nl, maar ook kanalen als nu.nl, bloomberg en dit topic zijn natuurlijk nuttig.

Dit zijn verder wel standaard kanalen, niet bepaald 'niche nieuws'. Iemand die zijn kanalen zou willen delen?

• DJTimo
Luvawo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:49:
Ik ben wel benieuwd waar jullie allemaal je nieuws vandaan halen en dan vooral het nieuws dat wellicht niet zo mainstream is. Ik kijk zelf bijvoorbeeld op investing.com en iex.nl, maar ook kanalen als nu.nl, bloomberg en dit topic zijn natuurlijk nuttig.

Dit zijn verder wel standaard kanalen, niet bepaald 'niche nieuws'. Iemand die zijn kanalen zou willen delen?
Welke niche fondsen/sectoren volg je? Je hebt ook nog Reuters, FD, youtube, twitter. Vooral op
Twitter kun je, als je de juiste accounts volgt, veel niche berichten vinden. :9

• Longcat
Volgens mij kun je met wat leuke filters op de globenewswire newsroom ook een hoop. :)

Verwijderd

Kan iemand me een hint geven hoe ik een broker vind waar ik Ark-Invest ETF's zou kunnen aanschaffen zoals US00214Q1040 Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:12
Ik heb Galapagos gekocht op EUR 135 en vorige week verkocht op EUR 185. Als ik ze nu opnieuw terugkoop op EUR 185 voelt het alsof ik diezelfde aandelen duurder gekocht heb, terwijl m'n winst/verlies t.o.v EUR 135 gelijk blijft. De psychologische kant van beleggen..

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:37
Luvawo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:49:

Ik hou zelf wel van cnbc.com. Zelfs een beweging van de futures is groot nieuws daar :)

• battler
Bedankt voor de toelichtingen, ik heb flink wat zaken over het hoofd gezien. My take away:

@CornermanNL
- De belegger heeft onvoldoende vertrouwen dat het bedrijf investering kan doen die waarde toevoegen (en dus terug te zien zijn in de koers).
- De waarde van een aandeel heeft geen relatie tot de (boek)waarde van het bedrijf.

Het voorbeeld van Japan: De belegger wil een bepaalt rendement op zijn investering (Market risk premium?). Als de waarde van de koers niet stijgt dan is het toch een slechte investering? Als ze dan ook nog eens dividend zouden uitkeren dan zou de waarde van het bedrijf dalen maar laten we ervanuit gaan dat dit al is meegenomen in de koersprijs. Dan moet dus de hoogte van de dividend uitkering gelijk zijn aan de Market risk premium om het een goede investering te laten zijn?

- Hoogte van dividend bepaalt of het opweegt tegen het risico?

@Xanaroth
- Dividend uitkering is gratis bij brokers t.o.v verkopen aandelen
- Afhankelijk van wanneer je het geld nodig hebten geen gedoe met het verkopen en wachten tot dat iemand tegen jouw prijs wil kopen

@evleerdam
"Een dividend uitkeren heeft zeker wel een negatieve impact op de waarde van het aandeel! Echter, de waarde van het aandeel is na het uitkeren van het dividend, ongeveer net zoveel minder waard als ervoor."

Dit snap ik nog niet. Bedoel je in verhouding of absoluut?

• Config
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:04:
@Config Daar ben ik mee bezig vandaar de vraag.

Vanuit het bedrijf snap ik het, maar vanuit de aandeelhouder niet. Dan ga ik er wel even vanuit dat de vermindering waarde door uitkering van de dividend gelijk staat aan de waarde daling van het aandeel.

Ik krijg dividend maar de waarde van mijn aandeel daalt. Waarom zou ik die uitkering dan willen hebben? (Behalve als je een betere investering hebt om dat geld in te stoppen).

Nogmaals, gebrek aan kennis maar ik probeer te leren. :)
Dividend is een middel van de investeerders om de onderneming onder druk te zetten om geld uit te keren aan de aandeelhouders, ipv dat het een eigen leven gaat leiden. Grote organisaties hebben de neiging om geld te gaan verspillen (prestige projecten, prestige panden, nutteloze functies), en dividend is een manier om de focus erin te houden en enige stabiliteit te creëren.

Als het goed is dan gaat de prijs van het aandeel omlaag op de dag van ex-dividend, en wordt het weer aangevuld met waarde.

• Rubberen
Wel het lijkt erop dat we in een vrij negatieve spiraal zitten. Olieprijs is echt wel fucked up nu 8)7

• Strider
  • Laatst online: 17:01
Sport_Life schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:31:
[...]

Dat je daar een beetje laat mee bent :+.
Had ik dit nu maar niet gelezen :/ :X

BlaBlaBla

• DJTimo
TheDeuce schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:04:
Ik heb Galapagos gekocht op EUR 135 en vorige week verkocht op EUR 185. Als ik ze nu opnieuw terugkoop op EUR 185 voelt het alsof ik diezelfde aandelen duurder gekocht heb, terwijl m'n winst/verlies t.o.v EUR 135 gelijk blijft. De psychologische kant van beleggen..
Heel simpel, even wachten en het staat onder 185. :P

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Rubberen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:18:
Wel het lijkt erop dat we in een vrij negatieve spiraal zitten. Olieprijs is echt wel fucked up nu 8)7
Tja is ook wel te verwachten. Wat gebeurt er wanneer de olieopslag echt vol zit? Die pompt uitzetten? Eigenlijk moet de economie weer aangeslingerd worden, tot die tijd zal olie productie > vraag zijn en de prijs dalen.

• Rubberen
Santee schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:21:
[...]

Tja is ook wel te verwachten. Wat gebeurt er wanneer de olieopslag echt vol zit? Die pompt uitzetten? Eigenlijk moet de economie weer aangeslingerd worden, tot die tijd zal olie productie > vraag zijn en de prijs dalen.
Moet je mij niet vertellen, ik zit al 2 weken te wachten op deze chrash. Ik begon bijna te denken dat het Trump gelukt was.

Verwijderd

Even super versimpeld 1.000 in aandelen en 10% dividend. Laat je het dividend cash liggen, of herinvesteer je het dividend in dat zelfde aandeel, of het bedrijf keert geen dividend uit, dan zal dat in de koers tot uiting dienen te komen. Is het bedrijf ja dan nee op groei gericht is denk ik de vraag.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d9v15wo9.20.45.png

• Config
^ nee. Die dividenden moeten ook ergens heen waar ze renderen.

Verwijderd

Dat is toch wat ik zeg, herinvesteer zelf of het bedrijf doet het in nieuwe/meer activiteiten

• Longcat
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Zie hier vergelijking tussen 2 (hypothetische) bedrijven waarvan één dividend uitkeert en de ander niet. Post is van nog geen maand geleden. :') Daarboven nog andere posts omtrent dividend.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 15-04-2020 10:34 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En als het bedrijf het geld in de zak houdt zal het ook op zo een manier moeten worden geïnvesteerd dat je ook 10% over het behouden bedrag kunt renderen. Als je geen investeringsmogelijkheden hebt dan zal het mogelijke dividendspercenatge dus niet op 10% blijven maar zakken, en ligt het geld maar te liggen zonder rendement.

geen dividend uitkeren is handig als je als bedrijf dat geld kunt investeren en daarmee hetzelfde rendement kunt krijgen als je al hebt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Verwijderd

Vanuit het bedrijf gezien, is het dividendrendements% meestal hoger dan de rente op de kapitaalmarkt en zou het resultaat omhoog gaan en daarmee de koers, dat is naar ik aanneem ook de reden dat er zoveel aandelen weer ingekocht worden, het is financieringstechnisch goedkoper. Er zullen vast en zeker meer aspecten een rol spelen maar versimpeld ziet het er naar mijn idee zo uit.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:29:
Even super versimpeld 1.000 in aandelen en 10% dividend. Laat je het dividend cash liggen, of herinvesteer je het dividend in dat zelfde aandeel, of het bedrijf keert geen dividend uit, dan zal dat in de koers tot uiting dienen te komen. Is het bedrijf ja dan nee op groei gericht is denk ik de vraag.
[Afbeelding]
Je mist #aantal aandelen. Dat is cruciaal als je dividend wilt begrijpen en snappen.

Ga uit dat je in jaar2 bij [geen dividend bedrijf] nog steeds 1000 aandelen hebt, maar bij [dividend bedrijf] 1100 aandelen. Betekend dat je het jaar erop dus niet 100 maar 110 uitgekeerd krijgt.

En in jaar3, aannemende dat er geen dividend verhoging plaatsvindt, heb je het over 1210 aandelen dus +210.

Eigenlijk de enige casus waarbij dividend vs value bedrijf verschillen in waarde generatie, is als ze succesvoller zijn. Welke komt met the-next-big-thing, of doet een goede overname.
Of doet een van heen een kraft/bayer achtige overname, dan maakt het ook niet uit of ze in de basis dividend uitkeren of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 15-04-2020 10:45 ]

• Luvawo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-07-2020
DJTimo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:58:
[...]
Welke niche fondsen/sectoren volg je? Je hebt ook nog Reuters, FD, youtube, twitter. Vooral op
Twitter kun je, als je de juiste accounts volgt, veel niche berichten vinden. :9
Ik probeer zelf wat meer de techniek, health en de combinatie daarvan te volgen. Maar over andere sectoren lezen kan dan juist ook heel verfrissend zijn. Twitter klinkt wel alsof ik daar wat meer uit zou kunnen halen, toevallig wat tips ;)?

Verwijderd

Ik mis ze niet, ik ben niet zo slim maar zo dom ben ik nou ook weer niet, ik benoem ze niet als zodanig omdat, voor mij althans, dat zo evident is, maar kennelijk niet voor iedereen. Ik beschrijf 2 verschillende policies, die het dividend uitkerende bedrijf + eigen activiteit, aandelen bijkopen t.o.v. het bedrijf dat niet uitkeerd maar additionele gelijk presterende activiteiten gaat ontplooien.

• evleerdam
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:06:
Bedankt voor de toelichtingen, ik heb flink wat zaken over het hoofd gezien. My take away:

@evleerdam
"Een dividend uitkeren heeft zeker wel een negatieve impact op de waarde van het aandeel! Echter, de waarde van het aandeel is na het uitkeren van het dividend, ongeveer net zoveel minder waard als ervoor."

Dit snap ik nog niet. Bedoel je in verhouding of absoluut?
Ik bedoel, stel een bedrijf is eerst 10 euro waard en besluit 1 euro uit te keren als dividend.

dag 1: aandeel = 10
dag 2: aandeel = 9, dividend=1

Aandeel is wel minder waard, maar aangezien de belegger die 1 euro heeft gekregen, maakt het voor hem niets uit.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• DJTimo
Luvawo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:45:
[...]

Ik probeer zelf wat meer de techniek, health en de combinatie daarvan te volgen. Maar over andere sectoren lezen kan dan juist ook heel verfrissend zijn. Twitter klinkt wel alsof ik daar wat meer uit zou kunnen halen, toevallig wat tips ;)?
Sorry, geen concrete tips. Je kan kijken of er CEO's zijn met een twitter account en die volgen. En gewoon een beetje de twitter-verse afspeuren naar de juiste hashtags en dan komen er hopelijk wat nuttige bronnen bovendrijven.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
evleerdam schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:51:
[...]

Ik bedoel, stel een bedrijf is eerst 10 euro waard en besluit 1 euro uit te keren als dividend.

dag 1: aandeel = 10
dag 2: aandeel = 9, dividend=1

Aandeel is wel minder waard, maar aangezien de belegger die 1 euro heeft gekregen, maakt het voor hem niets uit.
Het bedrijf wordt daardoor niet minder waard, het enige wat je hebt is mensen die weer verkopen voor de ex-dividend date waardoor het aandeel daalt

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-11 16:08
Heb inmiddels mijn DeGiro account ge-upgrade en kan nu ok shorten. Helaas net een weekje te laat :(

• Longcat
@mr.JamesBond Welk aandeel zou je willen shorten? Weet je of er van dat aandeel aandelen te leen zijn? Wat is de borrow fee van dat aandeel?

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11

jacobras

Developer

Config schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:12:
Dividend is een middel van de investeerders om de onderneming onder druk te zetten om geld uit te keren aan de aandeelhouders, ipv dat het een eigen leven gaat leiden. Grote organisaties hebben de neiging om geld te gaan verspillen (prestige projecten, prestige panden, nutteloze functies), en dividend is een manier om de focus erin te houden en enige stabiliteit te creëren.
Stukje bevestiging hiervan in de vorm van een citaat van Scott Kingsley (COO van Community Bank System):
quote: Scott Kingsley
We are very “capital efficiency” conscious. We believe “hoarding” capital to potentially reinvest via an acquisition or some other use can lead to less than desirable habits. We prefer to raise incremental capital in the market when needed—and we have a track record of doing that. Having excess capital on the balance sheet when assessing a potential use can lead to bad decision
Uit het boek Get Rich With Dividends

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:03:
Kan iemand me een hint geven hoe ik een broker vind waar ik Ark-Invest ETF's zou kunnen aanschaffen zoals US00214Q1040 Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Ik kan ze bij mijn Saxo Bank account vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukXM2jtPIvXkk7J3kPO8yR7CmqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZZlpEinaZEaNfpGSUE0ZCtH.png?f=fotoalbum_large

Maar hou wel de kosten in de gaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpkPWvEMXvGg8SPCi1u4SgAfdy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CW6SS6zJWjunp480FsTNyXm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 15-04-2020 11:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

GrooV schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:59:
[...]

Het bedrijf wordt daardoor niet minder waard, het enige wat je hebt is mensen die weer verkopen voor de ex-dividend date waardoor het aandeel daalt
En wat zal dan de 'gemiddelde' daling 'waarschijnlijk' zijn ? Ik denk dat ik met dividends% - dividendbelasting redelijk in de buurt zit. Andere gezichtspunten ?

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:55
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:06:

@CornermanNL
- De belegger heeft onvoldoende vertrouwen dat het bedrijf investering kan doen die waarde toevoegen (en dus terug te zien zijn in de koers).
- De waarde van een aandeel heeft geen relatie tot de (boek)waarde van het bedrijf.

Het voorbeeld van Japan: De belegger wil een bepaalt rendement op zijn investering (Market risk premium?). Als de waarde van de koers niet stijgt dan is het toch een slechte investering? Als ze dan ook nog eens dividend zouden uitkeren dan zou de waarde van het bedrijf dalen maar laten we ervanuit gaan dat dit al is meegenomen in de koersprijs. Dan moet dus de hoogte van de dividend uitkering gelijk zijn aan de Market risk premium om het een goede investering te laten zijn?

- Hoogte van dividend bepaalt of het opweegt tegen het risico?
Je gaat er teveel van uit dat alles in de koers verwerkt zit, op ieder moment in tijd. Dat is niet het geval. Uiteindelijk komt een prijs wel weer op zijn 'werkelijke' waarde ten opzichte van het onderliggende bedrijf. Dit kan echter vele jaren duren, en is in zekere zin altijd arbitrair. Je hebt gelijk dat de prijs op de markt de echte waarde zou moeten vertegenwoordigen. In theorie.

Het kan dus een prima rendement op je vermogen opleveren zonder dat de prijs van dat aandeel veel in waarde stijgt. Of daalt. De onderliggende waarde van een bedrijf hoeft in het geheel niet te dalen doordat het dividend uitkeert, meestal wordt het vanuit de vrije kasstroom gedaan. Er zijn zat bedrijven met amper schulden en grote bakken geld waar 123 geen investeringsmogelijkheden voor zijn. Daar kun je prima lange tijd een leuk dividend kan uitkeren.

De hoogte van het dividend zegt niets over het eventuele risico van je investering, al zijn er zat mensen die menen dat een dividend dat meer dan 5% van de actuele koers bedraagt te hoog is en er dan iets aan de hand zou moeten zijn. Dat valt mijns inziens in de categorie natte vingerwerk. Het is hooguit een indicator om eens nader te kijken wat er achter de prijsvorming zit.

Je hebt prijsvorming op een markt , die is afhankelijk van enorm veel factoren. Slechts een daarvan is de werkelijke waarde van een onderneming , rentestanden, grondstofprijzen, politieke gebeurtenissen , van alles beïnvloedt de dagelijkse prijs van een aandeel. Geheel los van de waarde. Kijk alleen naar de laatste jaren met ronde na ronde van QE.

Het dividend is een middel in handen van het bedrijf, dat is het. Of je daar als belegger waarde aan hecht , dat kan om redenen die al aangegeven zijn. Is het de sleutel tot succes of zou het ingepriijsd moeten zijn ? Nee.

Verwijderd

fsfikke schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:06:
[...]

Ik kan ze bij mijn Saxo Bank account vinden:
[Afbeelding]
Bedankt voor de genomen moeite, Binck is toch ook van Saxo Bank, en daar kon ik ze volgens mij niet vinden.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:03:
Niet te verhandelen in Europa helaas.

Misschien Trading212 trouwens...

• de Foarsitter
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:05:
@mr.JamesBond Welk aandeel zou je willen shorten? Weet je of er van dat aandeel aandelen te leen zijn? Wat is de borrow fee van dat aandeel?
Op dit moment wil ik eigenlijk niets shorten. Ik vind het nu te fluctueren.

Ik wilde een week geleden Shell shorten, maar DeGiro ging toen een BKR check doen. Wel jammer dat ze geen melding geven in de app, of überhaupt een mailtje sturen wanneer dat voltooid is. Dacht er vandaag aan en toen moest in twee toetsen afleggen om mijn account te upgraden.

• evleerdam
GrooV schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:59:
[...]

Je bedoelt dat een bedrijf niet minder waard wordt, maar alleen op minder wordt gewaardeerd door investeerders? Ja daar heb je gelijk in, maar niet zo relevant hier denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:08:
[...]

En wat zal dan de 'gemiddelde' daling 'waarschijnlijk' zijn ? Ik denk dat ik met dividends% - dividendbelasting redelijk in de buurt zit. Andere gezichtspunten ?
Ik weet niet of dividendbelasting hier echt relevant is, maar zo ongeveer zou dat moeten kloppen ja.

• Longcat
mr.JamesBond schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:20:
[...]

Op dit moment wil ik eigenlijk niets shorten. Ik vind het nu te fluctueren.

Ik wilde een week geleden Shell shorten, maar DeGiro ging toen een BKR check doen. Wel jammer dat ze geen melding geven in de app, of überhaupt een mailtje sturen wanneer dat voltooid is. Dacht er vandaag aan en toen moest in twee toetsen afleggen om mijn account te upgraden.
Het waren retorische vragen. :$ Ik probeerde je te laten ontdekken dat shorten bij degiro nogal sub-optimaal is. Je kan niet zien óf je aandelen kan lenen en hoeveel er beschikbaar zijn en wat voor vergoeding je moet betalen aan de uitlener. Nogal belangrijke informatie als je wil shorten.

Verwijderd

Qunix schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:17:
[...]

Niet te verhandelen in Europa helaas.

Misschien Trading212 trouwens...
Volgens mij niet, alleen ETF's van UK en Duitsland

• de Foarsitter
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:30:
[...]

Het waren retorische vragen. :$ Ik probeerde je te laten ontdekken dat shorten bij degiro nogal sub-optimaal is. Je kan niet zien óf je aandelen kan lenen en hoeveel er beschikbaar zijn en wat voor vergoeding je moet betalen aan de uitlener. Nogal belangrijke informatie als je wil shorten.
Is dat kritiek jegens DeGiro?

• Longcat
@mr.JamesBond Mag dat niet?

• de Foarsitter
@Longcat Absoluut wel

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:56
mr.JamesBond schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:30:
[...]

Is dat kritiek jegens DeGiro?
Misschien, maar volgens mij wilt hij een ander punt maken. Ik interpreteer zijn post voornamelijk om jou in te laten zien dat het niet handig is om te gaan shorten bij de DeGiro vanwege de berperkingen.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Zitten er eigenlijk ETF's in degiro kernselectie die MSCI SRI volgen of meer aan ESG doen? Kon ze niet vinden namelijk

Een alternatief zou dan via Fitvermogen zijn met een van de onderstaande fondsen ivm lage kosten

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

Echter heb ik dan niet te veel overlap met VWRL? Wat zou een mooie aanvulling zijn op VWRL maar dan met een duurzamere insteek. Liefst met zo klein mogelijk dividend lek en kosten.

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 00:05
Ik meen mij te herinneren dat je voor shorten bij degiro:
1% rente betaald voor categorie a
1,5% voor categorie b
2% voor categorie c

Ik heb zelf nooit geshort bij degiro maar het lijkt mij dat er bij de meeste (een beetje liquide) aandelen wel genoeg aandelen zullen zijn om te lenen.

[ Voor 77% gewijzigd door klaasvaak1853 op 15-04-2020 12:14 ]

• DJTimo
De ontbrekende info vooraf bij DEGIRO omtrent shortstock fees valt inderdaad tegen, maar als een aandeel niet in te lenen is zal DEGIRO het short gaan uitzetten, dus je bent iig wel beschermd tegen een buy-in.

Als het een groot liquide fonds is, zullen de kosten wel meevallen. Ik zit al een aantal weken short (paar honderd stukjes) in AF KLM (nog voor de short sell ban) en heb tot nu toe EUR 1.78 aan short stock fees betaald. Nou, prima toch.

• Longcat
conara schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:39:
[...]

Misschien, maar volgens mij wilt hij een ander punt maken. Ik interpreteer zijn post voornamelijk om jou in te laten zien dat het niet handig is om te gaan shorten bij de DeGiro vanwege de berperkingen.
Precies!

Ik stelde die vragen zodat hij zich zou afvragen waar hij die info kan vinden, om tot de conclusie te komen dat die info niet beschikbaar is bij degiro. Ik neem aan dat je een stuk minder happig bent om Shell te shorten als je een fee moet betalen van 100% (is niet zo)! Het is ook een behoorlijke anti-climax als je 1000 stuks short wilde gaan en er dan achter komt dat er maar 100 in te lenen waren.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 15-04-2020 11:50 ]

• Longcat
DJTimo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:48:
De ontbrekende info vooraf bij DEGIRO omtrent shortstock fees valt inderdaad tegen, maar als een aandeel niet in te lenen is zal DEGIRO het short gaan uitzetten, dus je bent iig wel beschermd tegen een buy-in.

Als het een groot liquide fonds is, zullen de kosten wel meevallen. Ik zit al een aantal weken short (paar honderd stukjes) in AF KLM (nog voor de short sell ban) en heb tot nu toe EUR 1.78 aan short stock fees betaald. Nou, prima toch.
Schrijf je wel vaker een blanco cheque uit? :9

• DJTimo
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:49:
[...]

Schrijf je wel vaker een blanco cheque uit? :9
Ik zou idd vaker en meer short moeten gaan. Het is een mogelijkheid waar ik per saldo te weinig gebruik van maak.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:48:
Nee, dat ben je niet. Wanneer de uitlener de uitgeleende aandelen terug wil en DEGIRO vindt geen andere aandelen voor je om te lenen, dan krijg je nog steeds te maken met een buy-in.

• Hielko
  • Laatst online: 19:11
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:48:
[...]

Precies!

Ik stelde die vragen zodat hij zich zou afvragen waar hij die info kan vinden, om tot de conclusie te komen dat die info niet beschikbaar is bij degiro. Ik neem aan dat je een stuk minder happig bent om Shell te shorten als je een fee moet betalen van 100% (is niet zo)! Het is ook een behoorlijke anti-climax als je 1000 stuks short wilde gaan en er dan achter komt dat er maar 100 in te lenen waren.
Volgens mij is die info wel beschikbaar, ze hanteren afhankelijk van de risicocategorie een vaste fee tussen de 1 en 2%. En alles met een hoge borrow fee valt in categorie D en kan je niet shorten. Vraag me wel af hoe vaak aandelen van categorie wisselen, bijv. LK zou ik tot een maand geleden niet direct in risicocategorie D verwacht hebben bij een broker (bedrijf van meerdere miljarden, liquide, lage borrow fee). Toevallig iemand hier die LK short was of nog steeds is bij DeGiro? Wel benieuwd hoe ze met zoiets omgaan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

LK heeft wel een flinke borrow fee bij IB: 19,69% met 100% utilization. Helaas heb ik daar via het SYEP geen profijt van, dankzij mijn leverage. :(

Al moet ik zeggen, 19,69% na een 80% daling is ook niet bijzonder hoog. In absolute cijfers zou dat gelijk staan aan 3,94% voor de daling.

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 15-04-2020 12:08 ]

• Longcat
Hielko schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:00:
[...]

Volgens mij is die info wel beschikbaar, ze hanteren afhankelijk van de risicocategorie een vaste fee tussen de 1 en 2%. En alles met een hoge borrow fee valt in categorie D en kan je niet shorten. Vraag me wel af hoe vaak aandelen van categorie wisselen, bijv. LK zou ik tot een maand geleden niet direct in risicocategorie D verwacht hebben bij een broker (bedrijf van meerdere miljarden, liquide, lage borrow fee). Toevallig iemand hier die LK short was of nog steeds is bij DeGiro? Wel benieuwd hoe ze met zoiets omgaan.
Goede toevoeging/correctie! Ik zal eens kijken of ik dit kan terugvinden in hun documentatie.

EDIT: staat inderdaad gewoon in het tarievenoverzicht. :F
SHORTSTOCK
Categorie* Tarief
A 1,00%
B 1,50%
C 2,00%
D Niet Beschikbaar
Overige categorieën 1,00%

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 15-04-2020 12:09 ]

• DJTimo
Zr40 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:55:
[...]

Nee, dat ben je niet. Wanneer de uitlener de uitgeleende aandelen terug wil en DEGIRO vindt geen andere aandelen voor je om te lenen, dan krijg je nog steeds te maken met een buy-in.
Nee, eerst komt er een recall met het verzoek je positie te dekken. Pas na 5 dagen krijg je doorgaans een buy-in.

• de Foarsitter
Longcat schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:48:
[...]

Precies!

Ah, duidelijk. Welk platform gebruik jij, als ik zo vrij mag zijn?
Pagina: 1 ... 95 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.