Ik ben niet meteen op zoek, wou gewoon iets delen maar blijkbaar is dat nog nuttelozer dan ik vreesde. Zal niet meer gebeuren, ik beperk me verder tot lurking en laat het podium aan jullie 😃Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:49:
@JLius Volgens mij komen posts zoals de jouwe bijna elke pagina wel voor en altijd wordt er iets gezegd in de trant "probeer niet te timen, koop gewoon periodiek aan". Waar ben je nu nog naar op zoek? Je noemt zelf dollar cost averaging. Zoek daar eens op (of DCA) in dit topic.
ik heb een 2 tal beleggingen die ieder kwartaal dividend uitbetalen, echter eind maart / begin april heb ik geen bericht ontvangen van een uitbetaling of een reden dat het niet uitbetaald wordt 
komt dat meer voor? ik heb al gemaild naar de broker, maar wacht nog op antwoord; iemand een idee??
komt dat meer voor? ik heb al gemaild naar de broker, maar wacht nog op antwoord; iemand een idee??
Wellicht handig als je deelt welke beleggingen dat zijn.JAN-B schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:57:
ik heb een 2 tal beleggingen die ieder kwartaal dividend uitbetalen, echter eind maart / begin april heb ik geen bericht ontvangen van een uitbetaling of een reden dat het niet uitbetaald wordt
[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 12-04-2020 18:04 ]
Ik moet zeggen dat ik de markt relatief optimistisch vindt als je ziet hoeveel werkelozen er begin mei verwacht worden in de VS. Nu is het wel zo dat het rondstrooien met geld door overheden en centrale banken wel het één en ander opvangt, maar dan nog vind ik het opmerkelijk.Ko.Kane schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:45:
iemand vroeg tijdje terug naar GDP berekingen:
[Afbeelding]
Bron earlyretirement now
Heb zelf ook zoiets gebouwd met andere input/output, maar dit is wel simpel voorbeeld om na te bouwen. En een idee te hebben van shutdown effecten op GDP (of omzet, whatever je baseline unit is eigenlijk).
Merk op dat: in zijn getallen voorbeeld de gemiste output over het hele jaar tov de baseline maar -6,34% is. Vrij positief resultaat al met al.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Verwijderd
Eind april? In november zijn er verkiezingen, en deze getallen maken de kans groter dat er een Democraat in het Witte Huis zit in januari 2021. Economische groei is over het algemeen beter onder een democratische President._the_crow_ schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:29:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de markt relatief optimistisch vindt als je ziet hoeveel werkelozen er begin april verwacht worden in de VS. Nu is het wel zo dat het rondstrooien met geld door overheden en centrale banken wel het één en ander opvangt, maar dan nog vind ik het opmerkelijk.
Verwijderd
Zoals ik het denk te begrijpen, SA krijgt zijn/haar huishoudboekje niet op orde met de opbrengst uit haar aandeel in de olieproductie bij going prijzen.
Actie 1. Naar de beurs brengen van een deel van het tafelzilver
Actie 2. Pogen om in overleg de productie zodanig te beperken dat de prijs zodanig omhoog gaat dat het wel lukt.
Actie 3. De markt overspoelen zodanig dat producenten met hogere productiekosten v.d. markt verdwijnen, het aanbod vermindert, het marktaandeel en de prijs weer stijgen zodat het nu wel gaat lukken.
Effecten zijn er in meerdere of mindere mate voor alle spelers, het meest voor degenen met relatief hoge productiekosten.
Niet direct wat we ons over het algemeen bij een disruptor voorstellen, maar is het dat toch ?
EDIT: Die partijen welke het goedkoopst kunnen produceren 'winnen', de prijs zal echter zo laag moeten blijven dat de door Actie 3 verdwenen partijen niet opnieuw kunnen gaan produceren.
Actie 1. Naar de beurs brengen van een deel van het tafelzilver
Actie 2. Pogen om in overleg de productie zodanig te beperken dat de prijs zodanig omhoog gaat dat het wel lukt.
Actie 3. De markt overspoelen zodanig dat producenten met hogere productiekosten v.d. markt verdwijnen, het aanbod vermindert, het marktaandeel en de prijs weer stijgen zodat het nu wel gaat lukken.
Effecten zijn er in meerdere of mindere mate voor alle spelers, het meest voor degenen met relatief hoge productiekosten.
Niet direct wat we ons over het algemeen bij een disruptor voorstellen, maar is het dat toch ?
EDIT: Die partijen welke het goedkoopst kunnen produceren 'winnen', de prijs zal echter zo laag moeten blijven dat de door Actie 3 verdwenen partijen niet opnieuw kunnen gaan produceren.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2020 20:29 ]
@Longcat Dit is een samenvatting van tarieven voor Belgische brokers. Heb geen idee waarom De Giro daar ontbreekt 
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Daar heb ik weinig zicht op, toen ik een broker zocht heb ik me (verkeerdelijk?) laten leiden door dit artikel.Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:57:
@JLius Het leek even of je op zoek was naar advies (dat al regelmatig gegeven wordt). Verkeerd begrepen door mij, excuseer.Lekker zo doorgaan met inleggen. Evt. op zoek gaan naar een andere broker, want volgens mij is Bolero hartstikke duur.
Verwijderd
@Fuelke Is Flatex.nl/Flatex.de voor zo ver ik kan zien gratis wellicht een alternatief ?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2020 19:28 ]
Indirect betaal je voor sommige effecten extra kosten, maar vanaf juni gaan ze ook transactiekosten daarnaast vragen.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:27:
@Fuelke Is Flatex.nl/Flatex.de voor zo ver ik kan zien gratis wellicht een alternatief ?
Dus nee dat is niet meer een goed ( gratis ) alternatief.
Trading212 is de enige die gratis is en - zover het lijkt - ook voorlopig gratis blijft.
In vino veritas, in aqua sanitas
Daarom is zo'n sheet wel leuk. Zijn voorbeeld met maar 15%, 12% en 10% shutdown impact levert een annualized GDP gr van -35% op in Q2, wat in meerdere forecasts voorkomt. En totaal GDP verlies is maar -6% over het jaar. Dat staat er niet letterlijk in, maar is zelf makkelijk toe te voegen, dus dan is de het helemaal niet zo erg, en staat het helemaal niet zo gek ervoor. Dus waarom zo de markt dan niet kloppen?_the_crow_ schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:29:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de markt relatief optimistisch vindt als je ziet hoeveel werkelozen er begin april verwacht worden in de VS. Nu is het wel zo dat het rondstrooien met geld door overheden en centrale banken wel het één en ander opvangt, maar dan nog vind ik het opmerkelijk.
Naar mijn mening is de tijdsspanne van een gemiddelde shutdown: 4-8 weken complete lockdown, 4 weken transitie. Gevolgd door x maanden tot vaccin met beperkingen, maar we zullen daar wel steeds beter in worden hoe daar om heen te werken.
Dit is happy scenario, worst case lijkt mij oplevingen, met opnieuw beperkingen. Dus Italë in Juli weer dicht. Of als ik de spreiding in de tijd tussen Zweden en Italië zie, dan kan ik mij voorstellen dat bv California over een maand een piek moment heeft. En Detroit metroplex in 2 maanden. (Dat zijn random picks ter voorbeeld, geen voorspelling).
Vooralsnog deed de FED het super, qua remmen van de paniek sale: opkopen corporate IG en nu junkbonds.
Echter hoe langer het duurt hoe meer spanning overal. Zoals bijvoorbeeld die gelinkte hypotheken. Maar GDP is ~70% consumer driven, dus longterm werkloosheid, minder credit, angst/verandering van spaarhabits/financieel preppen, blijft de boel drukken dan.
Maar ja, straks koopt de FED ook gewoon SPY op....
EDIT; dit is dus omgekeerde van anticyclisch beleid: States and local governments have already implemented layoffs and budget cuts as the economic slowdown grows.
[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 12-04-2020 19:39 ]
Ze gaan tussen 14 april en 14 juni tot 700.000 aandelen inkopen. Ze krijgen er maar niet genoeg van. Mooi signaal in een tijd dat buyback programma's massaal gestopt worden. Na het SIB waren er nog 26,6 miljoen aandelen over.Longcat schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:19:
[...]
ORCA EXPLORATION GROUP INC. ANNOUNCES AMENDMENT TO ITS NORMAL COURSE ISSUER BID
https://orcaexploration.c...normal-course-issuer-bid/
Tanzaniaans Ponzischeme!
Zet je nog een limit order voor verkoop er in op +15%, just in case? Het is natuurlijk vrij speculatief en als je er op short term uit kan, why not?
Zet je nog een limit order voor verkoop er in op +15%, just in case? Het is natuurlijk vrij speculatief en als je er op short term uit kan, why not?
@Ko.Kane Als ik het goed begrijp, mag er bij een Normal Course Issuer Bid 5% van het aantal uitstaande aandelen per 12 maanden gekocht worden. 14 juni vorig jaar hebben ze een NIB gestart en zijn er +/- 900.000 aandelen gekocht. Nu vullen ze dat dus aan zodat ze op die 5% komen.
Ben benieuwd of het ze lukt om er 700.000 te kopen, gezien het gemiddelde volume niet zo hoog is. Om aan 700.000 aandelen te komen, moet ze 15.000-20.000 aandelen per dag kopen. Dat is ong. het dagvolume. Wie weet starten ze na 14 juni weer een nieuw programma omdat ze dan weer 5% mogen kopen.
Op +15% verkoop ik nog niet. Als ze het goed blijven spelen, kan de koers nog wel naar CDN$10. Bovendien is de positie die ik heb is nog maar klein, dus ik kan het makkelijk hebben.
Ben benieuwd of het ze lukt om er 700.000 te kopen, gezien het gemiddelde volume niet zo hoog is. Om aan 700.000 aandelen te komen, moet ze 15.000-20.000 aandelen per dag kopen. Dat is ong. het dagvolume. Wie weet starten ze na 14 juni weer een nieuw programma omdat ze dan weer 5% mogen kopen.
Op +15% verkoop ik nog niet. Als ze het goed blijven spelen, kan de koers nog wel naar CDN$10. Bovendien is de positie die ik heb is nog maar klein, dus ik kan het makkelijk hebben.
@Longcat Wegens dat lage volume leek het mij niet onwaarschijnlijk dat je erg snel relatief goed rendement kon halen. Als ze net zo als jou 4,8x willen kopen dan duurt het namelijk oneindig lang. Dus verwacht dat je makkelijk +15 of misschien 20% limiet verkoop kan doen. En 10C$ is een gok en nu gegarandeerd geld is ook wat waard. (maar als je geen idee hebt waar het anders in moet heb je daar ook weinig aan.)
Wel interessant bedrijf, ben benieuwd.
Er zijn vast ook wel groot aandeelhouders die ze direct benaderen. Of visa versa.and alternative trading systems in Canada.
Wel interessant bedrijf, ben benieuwd.
[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 12-04-2020 22:03 ]
@Ko.Kane Mijn favorieten/watch list is niet bijzonder vol momenteel.
Als de kans zich voordoet, koop ik morgen (Canada open dacht ik) juist wat bij.
Ik heb geen aandelen Aston Martin (wil ze wel om het bedrijf te steunen maar da's puur vanuit een passie voor het merk) maar ben benieuwd of je hier nog meer over gehoord hebt. Wat stond er precies in de e-mail over de plannen van het bedrijf? Op de investors pagina van de website en via zoekmachines kan ik niets vinden maar ik weet als beginnende belegger waarschijnlijk ook niet de juiste termen waarmee ik zulke info zou kunnen vinden.Silver7 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:16:
Heeft iemand toevallig de aandelen van Aston martin via DeGiro?
Zo ja, heb je ook mail gehad van DeGiro over Kapitaalverhoging?
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
De kogel is door de kerk: "Olieproducerende landen bereiken akkoord over vermindering productiel".
Zit ook even te kijken, maar staat al op 5,10 - 5,24. En kost me vanaf 15,90 per order, dus moet er minimaal 1k aankopen. Dat is ongeveer 300 stuks en dat kost dan 20,46€: 4% al aan koop en verkoop.Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:07:
@Ko.Kane Mijn favorieten/watch list is niet bijzonder vol momenteel.Als de kans zich voordoet, koop ik morgen (Canada open dacht ik) juist wat bij.
Hoe lang duurde jou koop?
Waarom is die broker zo duur?
Ik heb de spread regelmatig op 8-10% gezien, dus daar raak je ook geld aan kwijt. In mijn geval was ik een paar cent boven de hoogste bied gaan zitten en kwam er na 3 dagen proberen eindelijk een verkooporder.
Je kan trouwens alleen veelvouden van 100 kopen op de TSX. Trouwens, als je deze belegging ziet als "winst pakken bij +15%", dan vraag ik me af of je daar 4%-punt van aan je broker zou moeten willen afstaan.
Edit: nog even gekeken wat de koers deed bij het inkoopprogramma van vorig jaar. Niets. De koers liep op toen Swala CDN$7.50 bood. De directie wees dit bod af en kondigde aan aandelen te gaan inkopen. Sindsdien deed de koers vrij weinig. Het aandeel zakte hard vanaf 6 maart (corona I guess), waardoor extra inkopen wel erg aantrekkelijk is. Immers, ze hebben die ~900.000 aandelen in de NCIB boven de CDN6.00 gekocht en de SIB was tegen CDN$6.50.
[ Voor 41% gewijzigd door Longcat op 12-04-2020 23:20 ]
Inderdaad duur. IB schat de commissie voor 300 stuks ORC.B in op een bereik van 1.73 ... 3.38 CAD.
@Longcat Ik was eigenlijk al weer wegens deze kosten afgehaakt
Kosten van meer dan 1% is niks.
De reden dat het zo duur is omdat het een Steuereinfache broker is.... Wat er ook nog bij komt is dat ik 27,5% Kapitalertragsteuer moet betalen over elke gerealiseerde koerswinst.
En Flatex.at en Dad.at doen dat voor mij, inclusief verrekening winst/verlies, maar buiten Europa zijn zij erg duur. Maar omdat ik ook nog gebonden ben aan fondsen/ETF die belasting transparant zijn in Oostenrijk, maakt dat normaal niet uit, want Duitse en Oostenrijkse beurs zijn prima te betalen.
(Gedetailleerd verhaal: ik kan wel NT kopen bijvoorbeeld, ook via mijn Rabobank, maar de belasting is een crime en slechter tarief dan een "meldefonds", ik heb ook licht belastingvoordeel met accumulating tov distributing fondsen, dus daarom heb ik ook geen distributing fondsen)
Maar overweeg steeds meer over om toch een Lynx ofzo erbij te nemen. Maar dat kost uiteindelijk weer geld bij accountant. Maar die zou dan alleen zijn voor aandelen, die niet bij de andere te koop zijn. (en voor opties)
De reden dat het zo duur is omdat het een Steuereinfache broker is.... Wat er ook nog bij komt is dat ik 27,5% Kapitalertragsteuer moet betalen over elke gerealiseerde koerswinst.
En Flatex.at en Dad.at doen dat voor mij, inclusief verrekening winst/verlies, maar buiten Europa zijn zij erg duur. Maar omdat ik ook nog gebonden ben aan fondsen/ETF die belasting transparant zijn in Oostenrijk, maakt dat normaal niet uit, want Duitse en Oostenrijkse beurs zijn prima te betalen.
(Gedetailleerd verhaal: ik kan wel NT kopen bijvoorbeeld, ook via mijn Rabobank, maar de belasting is een crime en slechter tarief dan een "meldefonds", ik heb ook licht belastingvoordeel met accumulating tov distributing fondsen, dus daarom heb ik ook geen distributing fondsen)
Maar overweeg steeds meer over om toch een Lynx ofzo erbij te nemen. Maar dat kost uiteindelijk weer geld bij accountant. Maar die zou dan alleen zijn voor aandelen, die niet bij de andere te koop zijn. (en voor opties)
[ Voor 14% gewijzigd door Ko.Kane op 12-04-2020 23:23 ]
@Ko.Kane Wat een ellende.. Je zit daar gelukkig vooral voor de inkomsten uit arbeid en niet uit vermogen, toch?
Om geen vermogensbelasting te hoeven betalen.Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:26:
@Ko.Kane Wat een ellende.. Je zit daar gelukkig vooral voor de inkomsten uit arbeid en niet uit vermogen, toch?
Je betaalt alleen belasting over vermogenswinsten.
Zo heeft elk land zijn eigenaardigheden voordelen en nadelen. Ik woon er niet voor de belasting, maar het is ook niet slechter dan NL. Het is helaas ook geen zwitserland.
Niet alles is matig hoor qua brokers: 1000€ shell kost maar 0,6%, en 10k 0,06%. Maar dan koop ik niet in A'dam.
Sowieso kan ik alles kopen, maar niet onder zelfde regels: alle grote ETF's zijn gewoon ok. IWDA VWRL etc.
Alleen de wat 'leukere" en apartere zoals de "X keer leveraged" ETF's zijn qua belasting moeilijker en minder voordelig. En bijvoorbeeld VTI zou ik wel via IB optie methode kunnen kopen, maar door belasting alsnog slechter rendement dan VWRL voor mij. Dus houdt het ook simpel.
Wat is je verwachting? Ik heb er geen verstand man maar het klinkt niet als iets wat drastisch de prijs omhoog duwt.Odeklontje schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:43:
De kogel is door de kerk: "Olieproducerende landen bereiken akkoord over vermindering productiel".
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:05:
[...]
Wat is je verwachting? Ik heb er geen verstand man maar het klinkt niet als iets wat drastisch de prijs omhoog duwt.
Not so greatest move in oil post the greatest deal ever
Nee maar geeft wel stukje stabiliteit.battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:05:
[...]
Wat is je verwachting? Ik heb er geen verstand man maar het klinkt niet als iets wat drastisch de prijs omhoog duwt.
Ze deden natuurlijk wedstrijdje wie kan het meeste oppompen (russen vs arabieren). Tsjah en door corona staat een heel hoop stil.
Tel die twee zaken op en je hebt olie zo goedkoop dat het nog 20$ voor een vat olie is.
Das niet duur. Wat daarom nog meer omvalt zijn die arbeidsintensieve bedrijven in de USA die schaliegas oppompen. Daar zitten al veel hogere kosten aan wegens de manier van dat olie inwinnen.
Met andere woorden: Ze hadden daar een serieus probleem en schaliegas heeft veel hogere kosten dan een vat olie.
Dus die bedrijven gaan problemen krijgen --> dus ook de bank die dat bedrijf een lening heeft verschaft
En dat is hoe de hele keten omvalt; dus die deal is echt nodig, zeker voor de USA. Maarja ze zeiden eerder ook wel dat die er was, dat bleek toch niet zo te zijn.
Be nice, You Assholes :)
Verwijderd
@Longcat Nog even terugkomend op het 'onderwater staan' van Tesla concurrenten als het mag.

Tesla's long term debt 13,42B ongeveer 13% v.d. waarde. https://ycharts.com/companies/TSLA/total_long_term_debt

Tesla's long term debt 13,42B ongeveer 13% v.d. waarde. https://ycharts.com/companies/TSLA/total_long_term_debt
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 01:05 ]
Mwoah ik heb enige observationele ervaring hierin en ik zou dat wel willen challengen. Waar is je bewijs dat VC's hun investeringen pump & dumpen? Ik zie juist het tegenovergestelde.Ko.Kane schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:08:
[...]
Behalve dat is het voor VC's ook gewoon een verdienmodel om een random app/start-up te hypen, op te pompen in de waardering en op de markt te brengen, te innen, en dan het probleem bij de retailfans te laten liggen.
Een app super populair te maken is nog te doen, daarna een long term verdienmodel er aan te hangen is lastiger. Dat verdien probleem te laten kristalliseren na de IPO is goud.
Edit: of je laten opkopen door een andere partij, vlak voor je piek of zelfs erna: Hyves is zo'n succes verhaal. Daar zijn mensen ook miljonair geworden.
Hyves...tja had jij het niet verkocht dan?
Verwijderd
Als gelovige in de Tesla kerk, hoe durf je met feiten te komen. Wij investeren toch gewoon op gevoel?Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:37:
@Longcat Nog even terugkomend op het 'onderwater staan' van Tesla concurrenten als het mag.
[Afbeelding]
Edit: https://www.teslarati.com...l-3-casting-review-video/
Het grote voordeel van Tesla ten opzichte van legacy is ook dat ze de marges hebben op hun EVs, de EVs van legacy worden over het algemeen met verlies verkocht, en de marges van legacy zitten vooral op hun high end ICE modellen. Het electrificeren kost gewoon heel veel geld, en zelfs als ze hem op de markt zetten met een tekort aan batterijen, zijn de verkoopcijfers beschamend, omdat voor de range te laag is en dan prijs te hoog.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 01:26 ]
Verwijderd
Er is nog zo'n ander merk met fanboys die het ook wel aardig op de beurs schijnt te doen, iets met Appels oid.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:12:
[...]
Als gelovige in de Tesla kerk, hoe durf je met feiten te komen. Wij investeren toch gewoon op gevoel?
Alleen blijken die zoveel pricing power te hebben dat hun producten alleen maar duurder worden.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:21:
[...]
Er is nog zo'n ander merk met fanboys die het ook wel aardig op de beurs schijnt te doen, iets met Appels oid.
Wow das veel thanks, maar ik vrees dat ik ook een verhaaltje erbij zoekOdeklontje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:25:
(heel veel tickers)
Is toch zo.Config schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:48:
[...]
Mwoah ik heb enige observationele ervaring hierin en ik zou dat wel willen challengen. Waar is je bewijs dat VC's hun investeringen pump & dumpen? Ik zie juist het tegenovergestelde.
Hyves...tja had jij het niet verkocht dan?
Het gaat allemaal om de waardering.
En hoe bepalen ze die waardering?
Ze verkopen een klein stuk, bijvoorbeeld 5%, van de start-up aan een heel rijk persoon of investeringsfirma voor een belachelijk hoog bedrag.
Iedereen denkt: die heel rijke persoon/investeringsfirma zal het wel weten anders zouden ze er zoveel geld niet in stoppen.
Waardering = belachelijk hoog bedrag x 20 = veronderstelde totale waarde van het bedrijf.
@Wozmro Dat lijkt mij erg risicovol. Het waarderen van een startup is misschien lastig omdat er erg veel aannames gemaakt moeten worden. Daarentegen lijkt het mij dat daar (zeker in het begin) toch redelijk wat onderzoek naar gedaan moet worden.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Verwijderd
Ja wat is duur, alles is relatief, de omzet, winstgevendheid en beurswaarde ontwikkelen zich allemaal prima, de markt, consumenten en beleggers geeft hen op alle fronten gelijk, het lijkt dat alle waar naar zijn geld is.DIJK schreef op maandag 13 april 2020 @ 03:59:
[...]
Alleen blijken die zoveel pricing power te hebben dat hun producten alleen maar duurder worden.
het gaat om Blackrock / Ishares;Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:03:
Wellicht handig als je deelt welke beleggingen dat zijn.Veel Europese bedrijven keren geen momenteel dividend uit in verband met de corona uitbraak.
maar het vreemde is dat ik van een andere Blackrock belegging ( ik ben nogal fan van Blackrock
en @Longcat waarom zo,n zure reactie
maar even serieus, jij bent hier 1 van de kenners, als het dan blijkbaar een domme vraag is, zeg het dan eerlijk.
wat ik wel weet - kreeg net een weekbericht - is dat de koersen weer stijgen, +12,7 %, +8,4 %
Geen domme vraag, maar je gaf te weinig info om je te kunnen helpen. Je hebt dus ETF's/beleggingsfondsen van iShares? Geen aandelen in Blackrock zelf? Zoek even op wat de ex-dividend date en de payment date is van die fondsen of post de ISIN van de fondsen hier.JAN-B schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:16:
[...]
het gaat om Blackrock / Ishares;
maar het vreemde is dat ik van een andere Blackrock belegging ( ik ben nogal fan van Blackrock) wel dividend heb ontvangen, dus dat kan het niet zijn;
en @Longcat waarom zo,n zure reactieik krijg hoofdpijn van die hamer
![]()
maar even serieus, jij bent hier 1 van de kenners, als het dan blijkbaar een domme vraag is, zeg het dan eerlijk.
wat ik wel weet - kreeg net een weekbericht - is dat de koersen weer stijgen, +12,7 %, +8,4 %
[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 13-04-2020 12:58 ]
Verwijderd
Is dit disruptive (battery) technologie te noemen ? YouTube: Terawatt Scaling Machine 💥 Tesla Battery Investor Day
Totaal niet te vergelijken. Dat zijn veelal financieringen voor lease en dergelijke en is vaak niet recourse (te verhalen op het moederbedrijf). Veel van de grote autofabrikanten hebben enorme financieringsdivisies of zelfs inhouse banken en dus kun je dat helemaal niet 1-op-1 vergelijken qua balans sheet.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:37:
[Afbeelding]
@JAN-B aanvullend op @Longcat kijk ook eens wat de payment date is van de ETF's in kwestie.
De volgorde is ex-dividend date >> record date >> payment date.
Tussen ex-dividend en utbetaling (payment date) kan soms een paar weken zitten.
De volgorde is ex-dividend date >> record date >> payment date.
Tussen ex-dividend en utbetaling (payment date) kan soms een paar weken zitten.
Verwijderd
Heb je wellicht een rekenvoorbeeld van een v.d. partijen om e.e.a. wat inzichtelijker te krijgen ? Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Tesla geeft een deel van zijn omzet ook uit in lease, wat is het onderscheidende verschil ?flyguy schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:46:
[...]
Totaal niet te vergelijken. Dat zijn veelal financieringen voor lease en dergelijke en is vaak niet recourse (te verhalen op het moederbedrijf). Veel van de grote autofabrikanten hebben enorme financieringsdivisies of zelfs inhouse banken en dus kun je dat helemaal niet 1-op-1 vergelijken qua balans sheet.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 13:13 ]
De verslagen van die partijen zijn publiekelijk inzichtelijk. Je kan het gewoon zelf nalezen.
Niet specifiek een rekenvoorbeeld, maar misschien is een uitleg van het bedrijfsmodel en bijbehorende accounting wat handiger. Allereerst als ik kijk naar de balans van Tesla lijken ze geen specifieke financieringsdivisie te hebben dus ze lijken zelf geen leningen en leases te onderschrijven aan klanten/dealers.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:06:
[...]
Heb je wellicht een rekenvoorbeeld van een v.d. partijen om e.e.a. wat inzichtelijker te krijgen ? Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Tesla geeft een deel van zijn omzet ook uit in lease, wat is het onderscheidende verschil ?
Voor bijvoorbeeld een Volkswagen onderschrijft de Volkswagen Bank leningen aan klanten als ze een auto kopen. Met de auto levert Volkswagen het onderpand waartegen de lening aangemaakt kan worden. Veelal verdienen autofabrikanten dan ook meer op de financiering van auto's, dan de auto's zelf. Ergens kun je de meeste autofabrikanten dan ook meer als financiële instellingen zien die ook het onderpand leveren. Dat die schulden als lange termijnverplichtingen op de balans van de holding komen te staan, is omdat de boekhouding van de financieringsdivisie geconsolideerd wordt met alle andere divisies en het concern aangemerkt wordt als productiebedrijf en niet als bijvoorbeeld een bank. Want voor banken zijn uitstaande leningen natuurlijk weer activa. Van een bank die veel leent en uitleent zeg je ook niet dat ze veel schuld hebben en het slecht doen
Wat de vergelijking betreft is Tesla dus meer echt een productiebedrijf dan de meeste concurrenten en is het op vlak van deze schuldencijfers echt appels met peren vergelijken.
Sowieso kan je schulden van verschillende bedrijven zonder context niet met elkaar vergelijken. Het is gewoon een post met weinig inhoud.
Maar waarom zou een VC een 'belachelijk hoog bedrag' betalen voor een klein onderdeel? Totale bedrijf wordt gewaardeerd en de VC koopt zich dan naar rato voor een deel in. Kan best zijn dat waarderen van zulke bedrijven moeilijk is, juist omdat ze niet volwassen zijn en dus niet op een traditionele maatstaf als P/E te waarderen zijn. En het is natuurlijk een onderhandeling tussen zittende aandeelhouders en de VC, dus veel zal afhangen van de wens en noodzaak aan beide kanten. Dat kan betekenen dat een bedrijf in nood een slechte onderhandelingspositie heeft (als er niet een aantal VCs interesse hebben) de VC wel een betere deal zal binnenslepen. Maar uiteindelijk is het niet veel anders dan aandelen in publiek verhandelde 'groei' bedrijven. Je gelooft er in of niet (al dan niet met achtergrond onderzoek). Daar zitten ook 'hits' en 'misses' bij.Wozmro schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:33:
En hoe bepalen ze die waardering?
Ze verkopen een klein stuk, bijvoorbeeld 5%, van de start-up aan een heel rijk persoon of investeringsfirma voor een belachelijk hoog bedrag.
Iedereen denkt: die heel rijke persoon/investeringsfirma zal het wel weten anders zouden ze er zoveel geld niet in stoppen.
Waardering = belachelijk hoog bedrag x 20 = veronderstelde totale waarde van het bedrijf.
Verwijderd
Bedankt voor je uitleg. M.b.t. tot je laatste opmerking het volgende:flyguy schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:34:
[...]
Niet specifiek een rekenvoorbeeld, maar misschien is een uitleg van het bedrijfsmodel en bijbehorende accounting wat handiger. Allereerst als ik kijk naar de balans van Tesla lijken ze geen specifieke financieringsdivisie te hebben dus ze lijken zelf geen leningen en leases te onderschrijven aan klanten/dealers.
Voor bijvoorbeeld een Volkswagen onderschrijft de Volkswagen Bank leningen aan klanten als ze een auto kopen. Met de auto levert Volkswagen het onderpand waartegen de lening aangemaakt kan worden. Veelal verdienen autofabrikanten dan ook meer op de financiering van auto's, dan de auto's zelf. Ergens kun je de meeste autofabrikanten dan ook meer als financiële instellingen zien die ook het onderpand leveren. Dat die schulden als lange termijnverplichtingen op de balans van de holding komen te staan, is omdat de boekhouding van de financieringsdivisie geconsolideerd wordt met alle andere divisies en het concern aangemerkt wordt als productiebedrijf en niet als bijvoorbeeld een bank. Want voor banken zijn uitstaande leningen natuurlijk weer activa. Van een bank die veel leent en uitleent zeg je ook niet dat ze veel schuld hebben en het slecht doen
Wat de vergelijking betreft is Tesla dus meer echt een productiebedrijf dan de meeste concurrenten en is het op vlak van deze schuldencijfers echt appels met peren vergelijken.
@Ko.Kane Volgens mij zijn de maatregelen in Oostenrijk ook veel strenger geweest dan hier in Nederland. De meeste landen die het regime nu (iets) versoepelen, waren in de regel veel meer 'lock down' dan Nederland. Vaak zijn de 'versoepelde maatregelen' nog steeds strenger dan hier, is wat ik lees.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Sowieso is de schuld in absolute zin, zoals die wordt aangedragen door @Verwijderd geen heel relevant getal. Toyota heeft veel meer schulden dan Tesla .. Dat is niet vreemd; dat is logisch. Toyota is een veel groter bedrijf en kan die hogere schulden veel beter dragen en aflossen. Op een huis van 10 miljoen in Wassenaar kun je toch ook een veel hogere hypotheek krijgen dan een garagebox in Delfzijl?
Als we bijvoorbeeld Toyota even vergelijken met Tesla:
Toyota: 185b schulden volgens je plaatje (we kunnen discussieren wat precies onder schulden valt, maar dat terzijde).
Omzet: ~259b in 2019
Winst: 17b in 2019
Eigen vermogen: ~185b
Tesla: 13b schulden
Omzet: ~20b in 2019
Winst: Nee, nog nooit.
Eigen vermogen: 7b
Dan komt Tesla op praktisch alle fronten slechter uit de bus. Waarom die schuldenlast dan zou moeten aantonen dat Toyota onder water staat maar Tesla niet is mij een raadsel ..
En de schulden (bonds) zijn ook gewoon verhandelbaar .. Tesla schulden handelen onder par (link, link) met een rente van 5.3% terwijl Toyota bonds boven par handelen (link, link, link, etc.). Financiele partijen betalen dus fors meer voor een obligatie van Toyota: die renderen op de huidige prijs (even kort door de bocht) slechts 2% t.o.v. 6% voor Tesla obligaties. Beide in dollars. Waarom? Omdat de markt een lening aan Toyota als veel veiliger beschouwt dan een lening aan Tesla. Maar goed, al die kopers zullen wel misleid worden door de rating agencies ..
Dit is allemaal even kort door de bocht, maar slechts om aan te tonen dat die absolute getallen met elkaar vergelijken compleet zinloos is. Appels en peren. Je moet die getallen in hun context zien.
Toyota: 185b schulden volgens je plaatje (we kunnen discussieren wat precies onder schulden valt, maar dat terzijde).
Omzet: ~259b in 2019
Eigen vermogen: ~185b
Omzet: ~20b in 2019
Dan komt Tesla op praktisch alle fronten slechter uit de bus. Waarom die schuldenlast dan zou moeten aantonen dat Toyota onder water staat maar Tesla niet is mij een raadsel ..
En de schulden (bonds) zijn ook gewoon verhandelbaar .. Tesla schulden handelen onder par (link, link) met een rente van 5.3% terwijl Toyota bonds boven par handelen (link, link, link, etc.). Financiele partijen betalen dus fors meer voor een obligatie van Toyota: die renderen op de huidige prijs (even kort door de bocht) slechts 2% t.o.v. 6% voor Tesla obligaties. Beide in dollars. Waarom? Omdat de markt een lening aan Toyota als veel veiliger beschouwt dan een lening aan Tesla. Maar goed, al die kopers zullen wel misleid worden door de rating agencies ..
Dit is allemaal even kort door de bocht, maar slechts om aan te tonen dat die absolute getallen met elkaar vergelijken compleet zinloos is. Appels en peren. Je moet die getallen in hun context zien.
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 13-04-2020 16:29 ]
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
De beurs waardeert Toyota op dit moment op 172,8Miljard, Tesla op 105,7Miljardwritser schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:17:
Sowieso is de schuld in absolute zin, zoals die wordt aangedragen door @Verwijderd geen heel relevant getal: Shell heeft veel meer schulden dan de sigarenboer op de hoek .. Dat is niet vreemd; dat is logisch. Shell is een veel groter bedrijf en kan die hogere schulden veel beter dragen en aflossen.
Omzet: ~259b.
Eigen vermogen: ~185b.
Omzet: ~20b.
Precies daarom is Tesla wellicht een veel slechtere investering! Je betaalt veel meer, je krijgt veel minder.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:25:
[...]
De beurs waardeert Toyota op dit moment op 172,8Miljard, Tesla op 105,7Miljard
Hopelijk begrijp je ook dat het vergelijken van de beurswaarde van een bedrijf met de uitstaande schulden niet noodzakelijk een juiste vergelijking is. Vorig jaar kon je TSLA kopen voor minder dan 200 dollar, oftewel ongeveer 1/3 van de prijs van nu. Volgens jouw redenatie was het bedrijf toen risicovoller dan nu, want toen was de schuldenlast ook al 13b en de marktwaarde 'slechts' 35b. Nu is de schuldenlast 13b op een marktwaarde van 106b.
Maar als je even logisch nadenkt was het aandeel Tesla vorig jaar relatief een stuk goedkoper, toch? Geldt hetzelfde dan niet voor Toyota nu?
En ja, ik snap dat je op een hogere koers potentieel geld op kan halen bij beleggers, etc. etc. De waarheid is zelden simpel. Ook nu heb ik niet de intentie om de details te bespreken, ik wou alleen aantonen dat het vergelijken van de schuldenlast met de marktwaarde ook niet zo veel zegt in een vacuum.
[ Voor 73% gewijzigd door writser op 13-04-2020 15:39 ]
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
De vraag is of je 'wellicht een veel slechtere investering!' al dan niet terecht is. We zullen het gaan zien, Battery-Day is wellicht een eerste indicatie over wat er de komende jaren waarschijnlijk zal gaan gebeuren.writser schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:26:
[...]
Precies, daarom is Tesla wellicht een veel slechtere investering!
Correct, vandaar ook dat ik rekening houd met iets minder optimistische tijdslijnen.caspervc schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:04:
@Ko.Kane Volgens mij zijn de maatregelen in Oostenrijk ook veel strenger geweest dan hier in Nederland. De meeste landen die het regime nu (iets) versoepelen, waren in de regel veel meer 'lock down' dan Nederland. Vaak zijn de 'versoepelde maatregelen' nog steeds strenger dan hier, is wat ik lees.
Austria wordt overal als positief nieuws gemeld, maar eigenlijk is de les: je hebt super stricte lockdown nodig, en dan nog is het:
-een maand lockdown, Tirol zelfs alle gemeentes in quarantaine geweest.
-nu mogen kleine winkels en bouwmarkten open.
-in mei de rest
-horeca nog wat onduidelijk
-toerisme halverwege mei proberen
-Scholen beginnen dit school jaar niet meer.
-bouw en constructie nog onduidelijk
-opheffen thuiswerken ook
En de grote vraag is dus hier: gaan er weer oplevingen komen? Uit a-selecte steekproeven naar antilichamen bleek dat nog maar extreem klein percentage ~1% bloot gesteld is geweest (behalve de mega geïnfecteerde dalen die continue afgesloten zijn). Potentie is dus nog enorm.
R0 boven 1 betekent weer uitstel of terugdraaien.
Maar feitelijk maakt het weinig uit, heb beetje wat scenario's vergeleken. En of je nou te laat met lockdown begint en de situatie escaleert zoals in Italië en je dus 8weken vast zit, wat voordeel heeft dat als je opent je al veel grotere blootstelling hebt gehad, dus minder oplevingspotentie. Of Oostenrijks scenario, waar je geen escalatie hebt gehad, maar waar alsnog de lockdown extreem was en dus ook economisch pijnlijk en het maar heel langzaam wordt open gezet wegens angst voor oplaaien. Uiteindelijk is de timeline eerder 4-6 maanden dan, 1,5 maand. En linksom of rechtsom veel gemiste productie en omzet.
Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het huidige pijl houdbaar is dat de FED alle rally's omlaag zal proberen te vertragen/ondersteunen. Maar ik zie weinig risico op FOMO met huidige pijl, geen haast en het kan nog zeker omlaag.
Ik denk dat je wel kan stockpicken momenteel als je echt weet wat je doet, maar ben daar erg terughoudend in.
Dank, ik bedoelde inderdaad eind april/begin mei.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:54:
Eind april? In november zijn er verkiezingen, en deze getallen maken de kans groter dat er een Democraat in het Witte Huis zit in januari 2021. Economische groei is over het algemeen beter onder een democratische President.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Snapt iemand hoe het komt dat de koersen eerst behoorlijk stijgen in de pre-market sessie en als dan de beurs opengaat (zojuist in de VS) dat het dan pas ineens gaat kelderen? Waarom dan pas?
Kun je mij verklaren waarom Tesla in van 2019 naar 4 feb 2020 ineens 4x zoveel waard werd, maar nu weer de helft waard is van die piek?Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:25:
[...]
De beurs waardeert Toyota op dit moment op 172,8Miljard, Tesla op 105,7Miljard
Tesla staat -41% tov van al time high, terwijl de Sp500 maar op - 18% staat. Tesla underperformed de markt enorm momenteel. En wat vind jij daarvan in vergelijking met je opmerkingen over VW/Porsche dat Tesla dus zo slecht presteert voor zijn aandeelhouders?
Veranderde Tesla zo fundamenteel in die periodes? En als Tesla niet fundamenteel veranderde in die periodes, waarom hecht je dan überhaupt waarde aan hoe de beurs Tesla vandaag waardeert?
Dat weet ik niet. Ik heb zelf de futures goed in de gaten gehouden, die stonden de hele tijd licht negatief.TimoDimo schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:38:
Snapt iemand hoe het komt dat de koersen eerst behoorlijk stijgen in de pre-market sessie en als dan de beurs opengaat (zojuist in de VS) dat het dan pas ineens gaat kelderen? Waarom dan pas?
Jup, vandaag was premarket heel vergelijkbaar met de huidige koers.Pistachenootje schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:41:
[...]
Dat weet ik niet. Ik heb zelf de futures goed in de gaten gehouden, die stonden de hele tijd licht negatief.
Verwijderd
Tesla is relatief gezien het meest geshorte aandeel voor bedrijven welke > 50miljard gewaardeerd worden, dag-, week- maandvergelijkingen gaan daardoor soms/regelmatig mank. Zet de automotive partijen, waar Tesla toegerekend wordt maar m.i. onterecht, naast elkaar en kijk over 1 2 3 4 maanden/jaren en trek je conclusies.Ko.Kane schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:38:
[...]
Kun je mij verklaren waarom Tesla in van 2019 naar 4 feb 2020 ineens 4x zoveel waard werd, maar nu weer de helft waard is van die piek?
Tesla staat -41% tov van al time high, terwijl de Sp500 maar op - 18% staat. Tesla underperformed de markt enorm momenteel. En wat vind jij daarvan in vergelijking met je opmerkingen over VW/Porsche dat Tesla dus zo slecht presteert voor zijn aandeelhouders?
Veranderde Tesla zo fundamenteel in die periodes? En als Tesla niet fundamenteel veranderde in die periodes, waarom hecht je dan überhaupt waarde aan hoe de beurs Tesla vandaag waardeert?
Hoezo?Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:45:
[...]
Tesla is relatief gezien het meest geshorte aandeel, dag-, week- maandvergelijkingen gaan daardoor soms/regelmatig mank.
Bericht van 9 maart op nasdaq.com:
What's the most shorted stock on the market?
By one metric, it's Tesla (NASDAQ: TSLA). The total dollar value of short interest in Tesla stock currently sits at about $13.5 billion.
Tesla CEO Elon Musk has made no secret of his disdain for short-sellers. He's played up his company's status as "the most shorted stock in the history of the stock market" before in a 2018 internal email, later published to Tesla's corporate blog.
But as most investors know, nominal dollar values rarely tell the whole story. If you want to find stocks that the market thinks will fall, or fail outright, don't look at the dollar value of its short position. Look at how many shares have been shorted as a percentage of all shares outstanding.
By this metric, Tesla is far from the most shorted stock in market history. It's not even the most shorted stock right now.
https://www.nasdaq.com/ar...rket-right-now-2020-03-09
Pistachenootje schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:41:
[...]
Dat weet ik niet. Ik heb zelf de futures goed in de gaten gehouden, die stonden de hele tijd licht negatief.
Maar dit was wel héél extreem:Hielko schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:44:
[...]
Jup, vandaag was premarket heel vergelijkbaar met de huidige koers.

Snap er niks van. Hebben de pre-market traders heel andere ideeën dan de rest van de wereld?
Waarom gaan vergelijkingen mank omdat er geshort is?
Je beantwoord geen enkele vraag? Wat zijn jou conclusies dan?Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:45:
[...]
Tesla is relatief gezien het meest geshorte aandeel, dag-, week- maandvergelijkingen gaan daardoor soms/regelmatig mank. Zet de automotive partijen, waar Tesla toegerekend wordt maar m.i. onterecht, naast elkaar en kijk over 1 2 3 4 maanden/jaren en trek je conclusies.
Als jij nu zegt dat de waardering regelmatig mank loopt, waarom klopt dan de waardering vandaag wel en is dat een argument in vergelijking tot Toyota? Of op elk willekeurig moment in de tijd? Hoe weet je of je op een correct moment zit of een mank moment?
En waarom beïnvloed shorten het correct waarderen van een aandeel? Is massaal shorten niet een teken dat de consensus dat een aandeel incorrect gewaardeerd is (te hoog dus)?
De conclusie die ik trek is dat Tesla 1 van de slechts fundamenteel gewaardeerde aandelen is. Je zou maar een retailbelegger zijn die het voor 800$ heeft gekocht.
Verwijderd
Als dagelijks ongeveer 10-12% van de aandelen verhandeld worden, wat zijn dan de mogelijke opties op dalen/stijgen, die zijn naar mijn idee enorm en zeggen op dat moment naar mijn idee weinig over 'de werkelijkheid', andere korte/lange termijn belangen van 'grote' handelende partijen lijken dan te domineren.Brons schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:56:
[...]
Waarom gaan vergelijkingen mank omdat er geshort is?
Mijn conclusie is dat het merendeel van de forumleden naar de situatie van vandaag gisteren of een maand geleden kijkt en geen/nauwelijks beeld heeft bij de situatie over 1 - 5 jaar. Als ik volgende maand bijkoop maakt het mij in principe niet uit of ze dan op 500 of 600 staan, ik heb een beeld bij de situatie over 5 jaar en dan maakt die 100 meer of minder voor mij niet uit.Ko.Kane schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:57:
[...]
Je beantwoord geen enkele vraag? Wat zijn jou conclusies dan?
Als jij nu zegt dat de waardering regelmatig mank loopt, waarom klopt dan de waardering vandaag wel en is dat een argument in vergelijking tot Toyota? Of op elk willekeurig moment in de tijd? Hoe weet je of je op een correct moment zit of een mank moment?
En waarom beïnvloed shorten het correct waarderen van een aandeel? Is massaal shorten niet een teken dat de consensus dat een aandeel incorrect gewaardeerd is (te hoog dus)?
De conclusie die ik trek is dat Tesla 1 van de slechts fundamenteel gewaardeerde aandelen is. Je zou maar een retailbelegger zijn die het voor 800$ heeft gekocht.
De consensus m.b.t. de waardering van het aandeel maakt mij niet uit, ho ho wel, ik kan het aandeel daardoor in mijn ogen relatief goedkoop aanschaffen.
Die retailbelegger die voor $800 kocht en even geduld weet te oefenen komt volgens mij nog uitstekend aan zijn trekken.
Mijn visie over 5 jaar Tesla meer waard dan Toyota+VW+Mercedes+BMW bij elkaar.
Je realiseert je dat er bij een short sale ook een koper aan de andere kant staat? Uiteraard is het mogelijk om de prijs te beïnvloeden door de druk van de short kant maar het gaat hier om een bedrijf met een market cap van meer dan $100 miljard. Om de prijs van het aandeel langere tijd substantieel te drukken heb je serieus geld en uithoudingsvermogen nodig.
Verwijderd
@Brons Eens, dat zal zo goed als zeker ook het geval zijn, partijen met hele diepe zakken, die er 'waarschijnlijk' belang bij hebben dat Tesla faalt, dit is uiteraard speculatie van mijn kant.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 16:24 ]
Vergeet de Amerikanen (en de Mexicanen) niet! Interessant artikel van The Economist (8 april 2020).3DDude schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:32:
[...]
Nee maar geeft wel stukje stabiliteit.
Ze deden natuurlijk wedstrijdje wie kan het meeste oppompen (russen vs arabieren). Tsjah en door corona staat een heel hoop stil. [...]

Afgaande op OMV/Total/ENI zie ik niet veel impact, morgen zullen we zien hoe Shell opent.
Zo'n idee kreeg ik alVerwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:16:
Mijn visie over 5 jaar Tesla meer waard dan Toyota+VW+Mercedes+BMW bij elkaar.
Verwijderd
Wat denk je waarom het wel of niet zou kunnen uitkomen, Tesla naar 169+65+32+33=299Miljard of die andere partijen naar 100Miljard.
Kan iemand mij zeggen waarom ik op Flatex.nl momenteel niet kan handelen op de Amerikaanse/Canadese beurs? Dacht dat de feestdag alleen voor ons was...
Omdat Flatex geen toegang biedt tot de Amerikaanse beurs.Kevin_H schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:48:
Kan iemand mij zeggen waarom ik op Flatex.nl momenteel niet kan handelen op de Amerikaanse/Canadese beurs? Dacht dat de feestdag alleen voor ons was...
dat kan ik even niet vindenLongcat schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:22:
Zoek even op wat de ex-dividend date en de payment date is van die fondsen
IE00BOM63284of post de ISIN van de fondsen hier.
LU1191063541
Omdat je namelijk helemaal niet op de Amerika’s en Canadese stock Exchanges handelt maar via Flatex’s eigen Tradegate beurs.Kevin_H schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:48:
Dit had je in mijn ogen toch wel moeten weten toen je een account ging openen bij Flatex. Ik heb niet eens Flatex account
IE00BOM63284 (IPRP) heeft op 12 maart ex-dividend van 0.00 EUR. Dit was trouwens vorig jaar maart ook.JAN-B schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:07:
[...]
dat kan ik even niet vinden![]()
[...]
IE00BOM63284
LU1191063541
Die andere kan ik even niet vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 13-04-2020 17:13 ]
Dat ze via Tradegate werken wist ik. Ik ging er dan ook vanuit dat ze op die manier toegang gaven tot de amerikaanse/canadese markten. Niet dusMiki schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:10:
[...]
Omdat je namelijk helemaal niet op de Amerika’s en Canadese stock Exchanges handelt maar via Flatex’s eigen Tradegate beurs.
Dit had je in mijn ogen toch wel moeten weten toen je een account ging openen bij Flatex. Ik heb niet eens Flatex account
Weer eentje bijgeleerd, bedankt!
Heel beknopt:Config schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:56:
[...]
Wow das veel thanks, maar ik vrees dat ik ook een verhaaltje erbij zoek.
Entertainment: Carnival Cruise Line is een van 's werelds grootste, saudi's hebben hun aandeel vergroot naar 8.2%. Naar mijn mening een pure gok. De horror van besmette mensen op schepen gaat zeker gevolgen hebben. Veel risico dus het kan alle kanten op. In entertainment hebben we ook nog Disney (toevallig is er ook Disney Cruise Line) maar zijn er naast gesloten parken veel meer elementen die omzet generen; films met merchandise en tv / streaming diensten (Disney+, Hulu, ESPN).
(non-)Food: Mcdonalds's, PepsiCo, Coca Cola, Starbucks. Zie de history van Starbucks en ik zie nog zeker ruimte om te groeien buiten Amerika. PepsiCo en Coca Cola bevatten samen vele meer merken. Voor de lange termijn zeker groei.
Tech/Services: Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft, TTD. De impact van deze pandemie gaat het hele thuiswerken misschien wel veranderen. Microsoft-diensten (Azure) maar ook Amazon (AWS) bieden een goede structuur voor toekomstige cloudservices en er zit een goede marge op en is schaalbaar. Facebook is zo groot en een goede geldmachine. Aan de data zie ze hebben valt nog wel geld te verdienen. Het gevaar is de regulering in het kader van privacy. Maar ook hier, Facebook heeft ook Instagram en Whatsapp. TTD zie ik samen in het rijtje Facebook, Google als het gaat om de online advertentiemarkt.
Hardware: Als tweaker heb ik vertrouwen in AMD en is er veel potentie om te groeien. Dan heb je ook nog Nvidia en is er ook een beetje Nederlandse trots in de vorm van ASML. Qualcomm is ook een van de grote jongens en een ontwikkeling zoals 5G verdienen ze ook genoeg aan, hardware en licenties e.d.
Zelf vind ik het leuk om wat stocks te picken. Je kunt zelf kijken naar wat het bedrijf precies doet of in de cijfers duiken van de jaarverslagen. Zo scrol ik ook wel eens door een IPO-form om te kijken wat een bedrijf zelf zegt over haar "Risk Factors". Als voorbeeld hier BABA, FB en Spotify.
Enfin. Zo is er ook veel in dit topic te lezen en zijn er verschillende inzichten. Met een horizon van 30-40 jaar vermaak ik mij wel
-dubbel.
[ Voor 96% gewijzigd door Carfanatic op 13-04-2020 17:46 ]
Iedere retail belegger en hun moeder zitten in CCL. Zie hieronder aantal RobinHood users dat long CCL is.Odeklontje schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:26:
[...]
Entertainment: Carnival Cruise Line is een van 's werelds grootste, saudi's hebben hun aandeel vergroot naar 8.2%. Naar mijn mening een pure gok. De horror van besmette mensen op schepen gaat zeker gevolgen hebben. Veel risico dus het kan alle kanten op.
Dat is deze: https://www.blackrock.com...folio-growth-class-d5-eurLongcat schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:10:
[...]
IE00BOM63284 (IPRP) heeft op 12 maart ex-dividend van 0.00 EUR. Dit was trouwens vorig jaar maart ook.
Die andere kan ik even niet vinden.
Maar onder het kopje "Uitkeringen" staat "Gegevens niet beschikbaar." Dat staat blijkbaar op nog meer plaatsen bij.
Edit: @JAN-B Volgens teletrader (https://www.teletrader.co...unds/details/FU_100050032) was het laatste divididend in Juni 2019. En dat heb ik elders ook gezien (https://www.sicavonline.f...ion=s_plan.isin&partie=15)
[ Voor 25% gewijzigd door Fuelke op 13-04-2020 18:33 ]
Even een vraagje, bestaat er ook een goede trading-client (Met scripting, e.d. automatische verkoop, aankoop en stoplosses) die verbonden kunnen worden met De Giro?
De trading-viewer van De-Giro is gewoon beschamend.
Ik vind persoonlijk de trading-client https://www.tradingview.com/ heel erg aantrekkelijk. Maar deze kan ik niet verbinden aan De Giro zeker. En weten jullie een goede broker die handig is voor Nederlanders die wel kan verbinden met tradingview?
Ik vind namelijk de strategieën e.d. interessant, en wil niet op basis van daytrading zaken gaan doen.
Maar meer op dagniveau(1D cycle, per candle), semi-automatisch beleggen met enkele trades per maand max. (Zeg maar daytrading, maar op een lagere frequentie)
Ik lees al dat DeGiro geen publieke api heeft. Dus waarschijnlijk gaat DeGiro niet mijn behoeften voldoen, wel op niveau van ETF's lange termijn.
Ik vind persoonlijk de trading-client https://www.tradingview.com/ heel erg aantrekkelijk. Maar deze kan ik niet verbinden aan De Giro zeker. En weten jullie een goede broker die handig is voor Nederlanders die wel kan verbinden met tradingview?
Ik vind namelijk de strategieën e.d. interessant, en wil niet op basis van daytrading zaken gaan doen.
Maar meer op dagniveau(1D cycle, per candle), semi-automatisch beleggen met enkele trades per maand max. (Zeg maar daytrading, maar op een lagere frequentie)
Ik lees al dat DeGiro geen publieke api heeft. Dus waarschijnlijk gaat DeGiro niet mijn behoeften voldoen, wel op niveau van ETF's lange termijn.
Nee. DEGIRO biedt geen API aan. Daarnaast wil je waarschijnlijk ook bepaalde ordertypen gaan gebruiken die bij DEGIRO niet aangeboden worden.Immutable schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:39:
Even een vraagje, bestaat er ook een goede trading-client (Met scripting, e.d. automatische verkoop, aankoop en stoplosses) die verbonden kunnen worden met De Giro?
Ik zou zeggen, ga op zoek naar een broker met meer features. Kans bestaat dat hetgeen je wil scripten gewoon als ordertype beschikbaar is.
Weet iemand een goede site om valuta te kopen? DeGiro biedt alleen valuta aan van de markten waarin je bij hun kan beleggen, dus niet de Braziliaanse Reaal.
Om te verkopen of shorten bedoel je? Verwacht je een opleving van de reais?
Performance is a residue of good design.
Hun munt is in 2 maanden 25% gedaald tov de euro, dus kopen.Nick The Heazk schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:10:
Om te verkopen of shorten bedoel je? Verwacht je een opleving van de reais?
Uhm... Heb je het nieuws uit Brazilië gevolgd? Die munt is niet voor niets gedaald.JSTPS schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:45:
[...]
Hun munt is in 2 maanden 25% gedaald tov de euro, dus kopen.
Vergeleken met de president daar is Trump een genie.
Als dan zou ik ook de bijbehorende rente erbij willen hebben, niet enkel je euro's omwisselen en dan '' hopen '' dat het meer waard wordt.JSTPS schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:45:
[...]
Heel veel van dit soort valuta wordt alleen maar minder waard, die trend was er al voor de corona crisis.
Die van de centrale bank van brazilië op dit moment is 3,75%, dus dan zou je dat minimaal willen zien aan rente op jaarbasis.
[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 13-04-2020 21:55 ]
Verwijderd
Volgens mij kun je beter Tesla shorten, dit soort stijgingen slaat natuurlijk nergens op, of misschien toch ?
https://funds.dws.com/lu/Producs/Funds/3762/FundFactsJSTPS schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:03:
Weet iemand een goede site om valuta te kopen? DeGiro biedt alleen valuta aan van de markten waarin je bij hun kan beleggen, dus niet de Braziliaanse Reaal.
Lijkt mij een slechte basis om een munt te kopen.JSTPS schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:45:
[...]
Wil je toch speculeren op een appreciërende munt dan kan je het best een bond fund kopen. Je wilt natuurlijk wel de hoge rente ontvangen. Dit is een Real bond fund: https://funds.dws.com/lu/...s/3762/PortfolioStructure maar er zijn er natuurlijk heel veel.
Het is toch niet het 'Beleggen op de beurs in Tesla in de praktijk'? Het zorgt ervoor dat veel andere posts ondergesneeuwd worden
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
@Outerspace Misschien een eigen topic voor de Tesla investeerders onder ons?
Battery day in aantocht? heb daar nog niets over gehoordVerwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:56:
Volgens mij kun je beter Tesla shorten, dit soort stijgingen slaat natuurlijk nergens op, of misschien toch ?
[Afbeelding]
Interessant, thanks. Zal even moeten lezen hoe het allemaal werkt.klaasvaak1853 schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:02:
[...]
https://funds.dws.com/lu/Producs/Funds/3762/FundFacts
[...]
Lijkt mij een slechte basis om een munt te kopen.
Wil je toch speculeren op een appreciërende munt dan kan je het best een bond fund kopen. Je wilt natuurlijk wel de hoge rente ontvangen. Dit is een Real bond fund: https://funds.dws.com/lu/...s/3762/PortfolioStructure maar er zijn er natuurlijk heel veel.
@RocketKoen @JohanNL
Ik snap dat de trend van de reaal omlaag is, maar ik vond dat de daling te snel is gegaan. De bedoeling was om even om te wisselen bij DeGiro, en een aantal maanden later weer euro's terug te kopen, dus zeker niet voor de lange termijn.
De economie is er idd niet goed aan toe in Brazilië, waardoor die munt net als de Lira al jaren daalt tov de euro. Ik ga dus ook niet uit van verbetering op de lange termijn, dus zet daar niet op in.
@JSTPS hoeveel had het dan moeten dalen volgens jou? Niet 25%, maar 20%? Volgens mij begrip je totaal niet waarom de valuta’s van oa Brazilië gedaald zijn in waarde. Hoe kan je dan de daling beoordelen? Holland Casino is schijnbaar dicht, maar je kan online ook gewoon wat tientjes verbrassen aan een slot machine als je daar behoefte aan hebt.
Verwijderd
Was een grapje, half mei is de verwachting.Indoubt schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:32:
[...]
Battery day in aantocht? heb daar nog niets over gehoord
Other food for thought:

Disclaimer Bij de waardebepaling v.d. genoemden ben ik er vanuit gegaan dat het aantal uitstaande aandelen constant is geweest in deze periode.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 23:12 ]
Dit topic is gesloten.
![]()