Vreemd dat je dan wel zoveel waarde hecht aan de credit rating van Ford... of heb je nu even Google er bij gepakt en kom je er toch ineens achter dat die ondanks de junk status nog een stuk hoger is dan die van TeslaVerwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:32:
[...]
Die andere jongens hoeven dat niet eens te proberen stort de koers nog dieper in dan diep. De meeste analisten begrijpen Tesla niet en dat zal bij de credit-rators wel niet veel anders/beter zijn, maar ik heb werkelijk geen idee wat de credit rating van Tesla is, gezien hun oplossing vind ik het ook niet interessant/van belang. De aandelen analisten roepen al jaren Sell Sell Sell, de kopers van het produkt Tesla en hun aandelen hebben daar een heel andere mening over.
Verwijderd
Neuh, ik weet dat alle autofabrikanten 'onder water' staan, alle autofabrikanten met reeds 100 jaar bekende techniek, is voor banken goed te raten, daar zegt het mij dus wel iets, maar Tesla kun je niet langs dezelfde meetlat leggen naar mijn idee. De credit-rators zullen dat waarschijnlijk wel doen bij gebrek aan beter en dan komen ze er dus niet uit. Geen enkele conventionele autofabrikant breidt in dat tempo zijn productie capaciteit uit en geeft een in credit-rators ogen waarschijnlijk een onverantwoord % aan R&D uit, Tesla is voor hen een hele hele vreemde eend waar ze eigenlijk niks mee kunnen. Amazon heeft naar ik aanneem ook zeer zeer lang een slechte rating gehad, wie wil nou een bedrijf financieren dat 'niks' verdient. Tot het kwartje na x jaren eindelijk valt.Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:49:
[...]
Vreemd dat je dan wel zoveel waarde hecht aan de credit rating van Ford... of heb je nu even Google er bij gepakt en kom je er toch ineens achter dat die ondanks de junk status nog een stuk hoger is dan die van Tesla
Dat waren sub-prime mortgage derivatives in 2007 ook.
Op zich doet Hyundai het niet slecht. Ze hebben al een aantal serieuze EV's op de markt.
@RocketKoen daar gaat het niet om. Ik was onzin argumenten aan het doorprikken. Eerst is Tesla beter dan Ford, want Ford heeft een junk rating en valt om bij het minste briesje. Dan blijkt dat Tesla nog erger junk is en doen credit ratings er niet toe en staan alle autofabrikanten er slecht voor. Oh nee, toch niet, er zijn ook IG autofabrikanten.
Moving the goal posts...
Geen een keer wordt onderbouwd waarom een Tesla aandeel $x waard is. Ja, ArkInvest waardeert het op een miljoenmiljard per aandeel in hun bull case. Het hele gebeuren om Tesla doet me ontzettend denken aan de crypto hype van een paar jaar terug. Het wordt allemaal nog fantastischer en grandiozer en daarom gaat de prijs omhoog is net als toen de enige onderbouwing.
Moving the goal posts...
Geen een keer wordt onderbouwd waarom een Tesla aandeel $x waard is. Ja, ArkInvest waardeert het op een miljoenmiljard per aandeel in hun bull case. Het hele gebeuren om Tesla doet me ontzettend denken aan de crypto hype van een paar jaar terug. Het wordt allemaal nog fantastischer en grandiozer en daarom gaat de prijs omhoog is net als toen de enige onderbouwing.
Het meest fascinerende aan de Tesla boys is hun grenzeloze zelfvertrouwen. Ik zou zeggen dat je als belegger toch rekening moet houden met het feit dat je misschien dingen niet snapt, over het hoofd ziet, te veel zelfvertrouwen hebt en dat de toekomst anders kan lopen dan je denkt. Maar nee: de analisten snappen Tesla niet, de 'credit rators' snappen Tesla niet (never mind dat je het beroep niet eens kan spellen), de tweakers snappen Tesla niet, de media is te negatief over Musk, 99.9% van de beleggers snapt niks van exponentiele groei, de concurrentie loopt tien jaar achter, meer concurrentie is alleen maar goed, de hele autoindustrie staat 'onder water' en over vier jaar handelt het aandeel minstens op $5000. Een risicovrij rendement ver boven de 50% per jaar. Een generational buying opportunity. Het is allemaal zo klaar als een klontje maar de hele wereld snapt er niks van, behalve ik, de Nederlandse amateurbelegger die in z'n onderbroek achter de computer zit op Goede Vrijdag
. Dat lijkt me een gevaarlijke insteek. Een beetje gezonde twijfel kan geen kwaad, juist bij de bedrijven waar je enthousiast over bent.
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 10-04-2020 23:43 ]
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
Er zijn straks 4 gigafactories op de wereld, de 5e wordt al gepland. Automotive wordt maar ongeveer 40% van hun business volgens Musk. Er is gewoon een hele goede bullcase. De profit margins zijn insane per auto (ongeveer 20k). Dit zijn feiten.Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:22:
@RocketKoen daar gaat het niet om. Ik was onzin argumenten aan het doorprikken. Eerst is Tesla beter dan Ford, want Ford heeft een junk rating en valt om bij het minste briesje. Dan blijkt dat Tesla nog erger junk is en doen credit ratings er niet toe en staan alle autofabrikanten er slecht voor. Oh nee, toch niet, er zijn ook IG autofabrikanten.
Moving the goal posts...
Tesla doet mij denken aan Apple, Amazon of Netflix in 2006. Steve Jobs werd tot zijn dood ook net zo verguisd als Elon Musk nu.
En dan was Steve Jobs nog een veel grotere narcist dan Musk is.
Leuke quote @writser, maar als "Tesla boys" zien we overal in de media alleen maar FUD de afgelopen paar jaren.
Ik beleg puur op feiten en onderzoek, niks onderbuikgevoel of blind vertrouwen. Daarom heb ik het afgelopen jaar al 400% winst in mijn portefuille.
Het is voor mij net zo duidelijk dat Tesla succesvol wordt als het voor sommige analisten in 2006 duidelijk was dat Amazon zo gigantisch groot zou worden.
Ik ben op zoek naar redenen waarom het niet zo is, maar ik kan het niet vinden. Zelfs als Musk zou overlijden dan staat het bedrijf als een rots in water.
https://www.thedrive.com/...-will-go-bankrupt-in-2019
https://www.businessinsid...oblems-return-2019-2019-3
https://www.forbes.com/si...lic-company/#747901c51dc2https://www.investing.com...-for-bankruptcy-200380326
https://www.cnbc.com/2017...mer-gm-exec-bob-lutz.html
Vijf verschillende websites, ga me asjeblieft niet vertellen dat er geen bias is tegen Tesla in de media.
Er is geen bedrijf dat in de buurt komt qua potentieel.
Zoek je bronnen goed uit, lees de jaarrapporten, kijk naar de investors day. Over paar maanden ben ik bij de shareholders meeting van Tesla in de USA (als hij niet alleen online is).
Ik zal jullie wel vertellen hoe het was.
Eindelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:43:
[...]
De profit margins zijn insane per auto (ongeveer 20k). Dit zijn feiten.
Behalve een opmerking dat dit niet de Tesla draad is, is dit wel het aandeel waar ik vorig jaar lekker op heb verdiend (van 200 naar 300). Compenseerde mijn Deutsch Bank debacle.
Verder, Tesla verdient volgens mij gigantisch op schadeherstel. Beetje lakschade en je volledige body kan eraf. Volgens sommige artikelen rijden Tesla rijders ook vaker schade.
Verder, Tesla verdient volgens mij gigantisch op schadeherstel. Beetje lakschade en je volledige body kan eraf. Volgens sommige artikelen rijden Tesla rijders ook vaker schade.
Verwijderd
Ik denk dat ik behoorlijk cynisch ben, ondertussen AOW+, leergeld betaald in de jaren 90 en 00, denk te weten wat ik NIET moet doen, me uitgebreid in het fenomeen Tesla/Musk verdiept, hem nooit op een leugen kunnen betrappen, levert wel eens later dan gehoopt, ElonTime maar levert. Het businessmodel is mij in ieder geval volkomen helder, gezien de wereldwijde regelgeving m.b.t. het uiteindelijk verdwijnen van verbrandingsmotoren is geen kwestie van of maar van wanneer. Bestaande autofabrikanten hebben een DNA wat niet past bij BEV, een kat kun je geen hondenkunstjes leren of you can't teach and old dog new tricks. Alle BEV-toplieden van bijv BMW zijn jaren geleden al opgestapt naar China en de VS. Een man die raketten ontwerpt voor hergebruik en ze laat landen binnen een cirkel als waren het helicopters vertrouw ik. Hij is een van de weinige CEO/Ondernemers die meer dan 10% v.d. aandelen, waarde > 5miljard, bezit van een multi-miljarden > 50 miljard, bedrijf. Doel is 50% groei per jaar, tot nu toe prima uitgekomen. Daarnaast Mega/Giga-Battery packs welke gas peaker centrales gaan vervangen, mogelijk op langere termijn RoboTaxi's welke Uber/Lyft uit de markt zullen drukken naast wellicht vermindering eigen auto bezit. Elon heeft dromen welke ik kan delen, noem me naief, ik ben blij dat het kind in mij nog leeft. Wellicht over een paar jaar genoeg geld voor een paar Tesla Roadster 2's. De voorloper van de Tesla Roadster 1, op basis van een Lotus Elise 2, heb ik al sinds 22 jaar, iedereen verklaarde me ook voor gek toen ik die kocht, na al die jaren loopt de waarde langzaamaan weer richting de oorspronkelijke aanschafprijs, nog nooit zo'n goedkope auto qua afschrijving ed. gehad. En zoniet en is het aandeel over 5 jaar nog maar 100,00 ook geen drama, ik zal er geen boterham minder om eten.writser schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:32:
Het meest fascinerende aan de Tesla boys is hun grenzeloze zelfvertrouwen. Ik zou zeggen dat je als belegger toch rekening moet houden met het feit dat je misschien dingen niet snapt, over het hoofd ziet, te veel zelfvertrouwen hebt en dat de toekomst anders kan lopen dan je denkt. Maar nee: de analisten snappen Tesla niet, de 'credit rators' snappen Tesla niet (never mind dat je het beroep niet eens kan spellen), de tweakers snappen Tesla niet, de media is te negatief over Musk, 99.9% van de beleggers snapt niks van exponentiele groei, de concurrentie loopt tien jaar achter, meer concurrentie is alleen maar goed, de hele autoindustrie staat 'onder water' en over vier jaar handelt het aandeel minstens op $5000. Een risicovrij rendement ver boven de 50% per jaar. Een generational buying opportunity. Het is allemaal zo klaar als een klontje maar de hele wereld snapt er niks van, behalve ik, de Nederlandse amateurbelegger die in z'n onderbroek achter de computer zit op Goede Vrijdag. Dat lijkt me een gevaarlijke insteek. Een beetje gezonde twijfel kan geen kwaad, juist bij de bedrijven waar je enthousiast over bent.
Verwijderd
Tesla heeft geen schadeherstelbedrijven, dus daar zal geen winst vandaan kunnen komen. Een eGolf ook hoger, wat heeft schade en EV met elkaar te maken vraag ik me dan af, net als kaalhoofdigen hebben een hogere kans op overlijden. Ja het correleert wellicht wel maar er is geen oorzakelijk verband.BiLLY_daKid schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:23:
Behalve een opmerking dat dit niet de Tesla draad is, is dit wel het aandeel waar ik vorig jaar lekker op heb verdiend (van 200 naar 300). Compenseerde mijn Deutsch Bank debacle.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 00:43 ]
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:36:
me uitgebreid in het fenomeen Tesla/Musk verdiept, hem nooit op een leugen kunnen betrappen, levert wel eens later dan gehoopt, ElonTime maar levert.
Washington D.C., Sept. 29, 2018 —
The Securities and Exchange Commission announced today that Elon Musk, CEO and Chairman of Silicon Valley-based Tesla Inc., has agreed to settle the securities fraud charge brought by the SEC against him last week. The SEC also today charged Tesla with failing to have required disclosure controls and procedures relating to Musk’s tweets, a charge that Tesla has agreed to settle. The settlements, which are subject to court approval, will result in comprehensive corporate governance and other reforms at Tesla—including Musk’s removal as Chairman of the Tesla board—and the payment by Musk and Tesla of financial penalties.
https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226
Elon Musk came under fire on Sunday after launching an extraordinary attack on a British diver who helped rescue the boys trapped in a flooded cave in Thailand, baselessly calling him a “pedo” on Twitter and then doubling down.
[...]
The accusation, presented without evidence or context, was directed at Vern Unsworth, a British cave explorer who recently said Musk’s attempt to help the rescue effort was a “PR stunt”. No evidence has emerged to substantiate Musk’s claim of pedophilia.
https://www.theguardian.c...-cave-rescue-pedo-twitter
Billionaire Elon Musk has described himself as “an ... idiot” for his handling of the PR disaster that followed from his tweet calling a British cave diver “pedo guy” in 2018.
[...]
The documents released this week come in response to Musk’s request that the case be dismissed on the basis that he did not meant to imply that Unsworth was a pedophile; instead, the term “pedo guy” was a “South African childhood insult intended only to describe Unsworth’s demeanor and appearance as a ‘creepy old man.’”
https://www.forbes.com/si...escue-defamation-lawsuit/
Alle beloftes en boude uitspraken van Elon over autonoom rijden kan je ook nog wel aan dat lijstje toevoegen.
Tesla CEO Elon Musk on Wednesday walked back a prediction he made last February that Autopilot, the electric-car maker's semi-autonomous driver-assistance feature, would be able to drive without human assistance by the end of 2019.
"I think we will be feature-complete full self-driving this year, meaning the car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention — this year," Musk said last year. "I would say that I am certain of that. That is not a question mark."
But Musk said during Tesla's fourth-quarter earnings call on Wednesday that he had only said he was "hoping" that capability would be ready by the end of last year, contradicting his comments from the February interview. Musk said Tesla "got pretty close" to meeting his goal and could be a few months away from achieving it.
Musk has a history of making, and missing, aggressive timelines for Tesla's autonomous-driving technology. In 2015, Musk said the company's vehicles would be able to drive themselves by 2017. He also said Tesla would send a self-driving vehicle across the US by the end of 2017, and when the company missed that deadline, he pushed it to the first half of 2018, a target Tesla also failed to hit.
According to the SEC’s complaint against him, Musk tweeted on August 7, 2018 that he could take Tesla private at $420 per share — a substantial premium to its trading price at the time — that funding for the transaction had been secured, and that the only remaining uncertainty was a shareholder vote. The SEC’s complaint alleged that, in truth, Musk knew that the potential transaction was uncertain and subject to numerous contingencies. Musk had not discussed specific deal terms, including price, with any potential financing partners, and his statements about the possible transaction lacked an adequate basis in fact. According to the SEC’s complaint, Musk’s misleading tweets caused Tesla’s stock price to jump by over six percent on August 7, and led to significant market disruption.
https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226
Verwijderd
Als funding secured is en hij vervolgens ontdekt dat er een adder onder het gras zit en hij trekt zich vervolgens terug ?
ElonTimesloth schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:52:
Alle beloftes en boude uitspraken van Elon over autonoom rijden kan je ook nog wel aan dat lijstje toevoegen.
[...]
[...]
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 00:58 ]
Verdient deze hele discussie over Tesla niet een eigen topic?
In vino veritas, in aqua sanitas
Verwijderd
Business insider heeft banden met VAG, niet echt goede bron.
Overigens was 420 geen leugen.... ik ben er klaar mee, alleen maar fud hier. Over 5 jaar zullen we wel zien wat TSLA heeft gedaan.
Overigens was 420 geen leugen.... ik ben er klaar mee, alleen maar fud hier. Over 5 jaar zullen we wel zien wat TSLA heeft gedaan.
Dat hij de deadlines die hij voor zichzelf stelt niet altijd haalt, daar maak ik mij niet druk over.sloth schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:52:
[...]
[...]
10.000 model 3 per week? Een jaar later dan verwacht, maar het is er wel. Solar roof? Nog veel later, maar intussen wel te koop. Model Y eind 2020 te koop? Hey, die is er nu al.
Hij stelt als doel om het 10x zo goed te doen als de concurrent. En dan is het werkelijke resultaat dat ze maar 5x beter zijn.
Ondertussen klagen de mensen die al hun geld verliezen met shorts of aandelen in de concurrentie dat tesla onder verwachting presteert.
Wat een onzin. Die zijn er genoeg.Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:36:
[...]
Hij is voor zover ik weet de enige CEO/Ondernemer die meer dan 10% v.d. aandelen bezit van een multi-miljarden bedrijf.
Er zit gewoon een hele hoop verwachtingswaarde in tesla. Gaat dat zich uitbetalen, we zullen zien. Je maakt je verhaal er echter niet sterker van door allerlei onzin uit te kramen.
Verwijderd
@DIJK Hartelijk dank voor je kwalificaties, mijn dag kan niet meer stuk. Heb de tekst enigszins aangepast.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 07:34 ]
Of wat de brutowinstmarge is van Tesla? En of die veel hoger is dan die van BMW, Daimler of Toyota? Antwoord: die is natuurlijk identiek voor alle vier, rond de 20%.Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:59:
[...]
Eindelijk.Weet je ook hoeveel auto’s verkocht moeten worden om 5 miljard over te houden onder de streep? Of 10 miljard?
Onvoorstelbaar!
Gewoon negeren, heel af en toe staat er iets tussen waar je rekening mee moet houden. Maar in de meeste gevallen proberen "ze" de oude auto industrie te vergelijken met Tesla. Het is een beetje also Google vergeleken wordt met een krant.Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:58:
Business insider heeft banden met VAG, niet echt goede bron.
[edit] lange tekst verwijderd, probeerde het toch weer :-){/edit]
[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 11-04-2020 08:58 ]
Verwijderd
*knip discussie over moderatie* hiervoor zijn andere kanalen
[ Voor 126% gewijzigd door Rukapul op 11-04-2020 09:49 ]
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 07:25:
@DIJK Hartelijk dank voor je kwalificaties, mijn dag kan niet meer stuk. Heb de tekst enigszins aangepast.
Zonder hier verder inhoudelijk op in te willen gaan, moet ik zeggen dat ik me stoor aan het betweterige gedrag wat jullie in deze discussie vertonen. Jullie hebben mening A, anderen hebben mening B. "Agree to disagree" zou ik zeggen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:06:
Blijkbaar weten de Tesla-fanboys dat wel, want zij hebben ongeveer zo'n beetje het beste rendement. Wel een beetje rare opmerking, van een moderator, als ik eerlijk ben.
Ik vind het echt niet erg om de discussie te stoppen, dat is het probleem niet, maar ik vind het een rare actie om zo een groep investeerders neer te zetten, die heel goed weten waar ze het over hebben.
Ik wil hiermee niet zeggen dat jullie gelijk of ongelijk hebben, of geen goede redenaties hebben voor jullie mening, maar wel over de manier van communiceren, wat toch wel erg het niveau "op je pik getrapt" begint te worden
-
Idd. Don’t get married to your ideas. Je bent niet je mening. Bitcoin is net zo’n religieus vehikel als TSLA, let’s not go there. Zowel de pro als de contra kant heeft die neiging. Het is niet waarom ik hier naartoe kom.
Iemand nog stock picks?
Iemand nog stock picks?
ShellConfig schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:23:
Idd. Don’t get married to your ideas. Je bent niet je mening. Bitcoin is net zo’n religieus vehikel als TSLA, let’s not go there. Zowel de pro als de contra kant heeft die neiging. Het is niet waarom ik hier naartoe kom.
Iemand nog stock picks?
(Luister hier niet naar)
-
Ik heb best wel wat Shell, zit momenteel al boven mijn GAK
.
Hahaha, leuk dat luister daar niet naar. Ik heb in de recente dip toch echt Shell bijgekocht. Merendeel vanwege het dividend, daar ben ik heel eerlijk in. Daarnaast is het een behoorlijk solide bedrijf. Op de lange termijn denk ik wel dat het een onhoudbaar bedrijf zal worden wanneer de vraag van EV boven ICE gaat stijgen. Ik verwacht echter dat dit nog zeker 20 jaar duurt, dus tot die tijd kan ik met de Yield en het dividend een mooie winst maken.
is dat dan SHLX, RDS.A of RDS.B?South_Styler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:14:
[...]
Hahaha, leuk dat luister daar niet naar. Ik heb in de recente dip toch echt Shell bijgekocht. Merendeel vanwege het dividend, daar ben ik heel eerlijk in. Daarnaast is het een behoorlijk solide bedrijf. Op de lange termijn denk ik wel dat het een onhoudbaar bedrijf zal worden wanneer de vraag van EV boven ICE gaat stijgen. Ik verwacht echter dat dit nog zeker 20 jaar duurt, dus tot die tijd kan ik met de Yield en het dividend een mooie winst maken.
Het feit dat Saudi Arabia 1 miljard in shares van Shell, Equinor, Total, and Eni heeft gekocht zal de prijs ook wel goed doen, me dunkt
[ Voor 10% gewijzigd door bluebear op 11-04-2020 11:28 ]
Ik heb nog een nieuwsbrief voor je?Config schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:23:
Iemand nog stock picks?
Even zonder gekheid; anderen raad ik altijd aan om ETF's te kopen als ze bij mij om advies vragen.
Shell is de transitie naar duurzaam is op zich wel gestart. Ze zijn inmiddels meer een gasbedrijf dan een oliebedrijf, en dat vind ik heel slim van ze. Ze doen ook wat echte duurzame projecten zoals het grootste windmolenpark ter wereld in de Eemshaven. Ik zie Shell vooral als een club hele slimme mensen die op zich wel kunnen meebewegen met de trends in de energiemarkt. Traag, natuurlijk, dat wel.
Vergeet trouwens niet dat dat echte duurzame verhaal vooral een West-Europees dingetje is. Ik zie het zelf liever anders maar als belegger kun je niet idealistisch zijn: buiten Europa is het heel matig gesteld met de transitie.
Vergeet trouwens niet dat dat echte duurzame verhaal vooral een West-Europees dingetje is. Ik zie het zelf liever anders maar als belegger kun je niet idealistisch zijn: buiten Europa is het heel matig gesteld met de transitie.
Waar ben je precies naar opzoek? Ik kan wel wat tickers noemen, maar daar schiet je toch weinig mee op?Config schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:23:
Iemand nog stock picks?
Ja dat lees ik steeds maar ik heb werkelijk geen flauw idee van jouw nieuwsbrief...kom eens door dan met dat ding
Buy and hold VWRL via DCA? "Time in the market beats ..." enzo? Dan zijn we snel uitgepraat hier. Ik stel voor dat we dat in de topicstart zetten dan en erover ophoudenZr40 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:25:
Even zonder gekheid; anderen raad ik altijd aan om ETF's te kopen als ze bij mij om advies vragen.
Hoezo niet? Als je er een verhaal bij hebt...Longcat schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:29:
[...]
Waar ben je precies naar opzoek? Ik kan wel wat tickers noemen, maar daar schiet je toch weinig mee op?
Mooi he, Putin en de sheiks weten pas wat insider trading is. We worden gepiepeld. Net als die US senatoren die even snel verkochten na de private corona briefing. Sommige mensen zijn meer gelijk dan anderen.bluebear schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:23:
Het feit dat Saudi Arabia 1 miljard in shares van Shell, Equinor, Total, and Eni heeft gekocht zal de prijs ook wel goed doen, me dunkt
Dufry.Config schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:23:
Iemand nog stock picks?
En als je vorige week had gelezen wat ik aanraadde (o.a. CCL, MPC, RPX, VLO, AFL) stond je nu dik in de plus.
[ Voor 11% gewijzigd door MaZo op 11-04-2020 11:40 ]
Ok, dus je wil een ticker en een verhaaltje. Zeg dat dan.Config schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:35:
[...]
Hoezo niet? Als je er een verhaal bij hebt...
Asta Funding (ASFI). Kun je zo'n 4% rendement op halen in 3 maandjes. Of is dat te saai?
Zie ook deze blogpost: https://alphavulture.com/...itrage-idea-asta-funding/
Het was meer als grap vanwege de bovenstaande Tesla discussie. Ik heb zelf ook Shell, precies vanwege diezelfde redenatie (Goed dividend, mooie aankoopprijs en ik verwacht dat ze voldoende kennis en kunde hebben om mee te gaan in die energietransitie). Heb ik het fout, ja jammer dan, weer wat geleerd. Heb de rest van het geld in ETF's zittenSouth_Styler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:14:
[...]
-
Er is alsnog geen garantie voor en kijk naar bijvoorbeeld grandvision waar ook een bod op ligt van €28.Longcat schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:37:
[...]
Ok, dus je wil een ticker en een verhaaltje. Zeg dat dan.![]()
Asta Funding (ASFI). Kun je zo'n 4% rendement op halen in 3 maandjes. Of is dat te saai?
Zie ook deze blogpost: https://alphavulture.com/...itrage-idea-asta-funding/
De koers stond vrij stabiel voor een aantal maanden waarna er toch een klap naar beneden kwam. ( en er spreekwoordelijk koppen gingen rollen bij hedgefunds )
Overigens staat de koers nu op €22,95 dus daarmee zou je nog €5,05 per aandeel op kunnen verdienen
@JohanNL Bij GV (en NIBC) zijn/waren beleggers bang dat de pandemie aangehaald zou worden als MAC/MAE (Material Adverse Change/Event). In het geval van ASFI is er vastgelegd dat de pandemie geen MAE is. Bovendien is het definitieve akkoord vorige week bereikt. Bij GV was dat voor de coronauitbraak. Dat is wel een belangrijk verschil qua risico en dat zie je dus ook terecht terug in de koersen.
Het is inderdaad geen 100% garantie dat deze deal doorgaat, maar daarom heb je hier ook ~4% rendement in 3 maanden i.p.v. de risk-free rate.
Het is inderdaad geen 100% garantie dat deze deal doorgaat, maar daarom heb je hier ook ~4% rendement in 3 maanden i.p.v. de risk-free rate.
[ Voor 45% gewijzigd door Longcat op 11-04-2020 11:58 ]
RDS.A heb ik aangekocht. Ja, ik ben ook serieus aan het denken over Equinor om dezelfde redenen. Heeft iemand aandelen van Equinor?bluebear schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:23:
[...]
is dat dan SHLX, RDS.A of RDS.B?
Wat is jullie reactie hierop? This Brutal Bear Model Predicts Nightmare 70% Stock Market Crash
Michael Markowski predicts a 79% – 89% contraction from the stock market highs (levels marked in red). That would see a fall beyond the 2008 financial crisis lows.
He predicts a three-year bear market, bottoming out at the end of 2022.
Michael Markowski predicts a 79% – 89% contraction from the stock market highs (levels marked in red). That would see a fall beyond the 2008 financial crisis lows.
Dachten beleggers dat of moest er gewoon een reden worden verzonnen voor waarom de koers van beide naar beneden ging?Longcat schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:53:
@JohanNL Bij GV (en NIBC) zijn/waren beleggers bang dat de pandemie aangehaald zou worden als MAC/MAE (Material Adverse Change/Event). In het geval van ASFI is er vastgelegd dat de pandemie geen MAE is. Bovendien is het definitieve akkoord vorige week bereikt. Bij GV was dat voor de coronauitbraak. Dat is wel een belangrijk verschil qua risico en dat zie je dus ook terecht terug in de koersen.
Zoals ik het zie was er enorme paniek afgelopen weken en moest alles het ontgelden ook al was er in bepaalde specifieke gevallen geen goede reden voor. En zoals ik het begrepen heb moesten o.a. hedgefunds gedwongen posities sluiten waardoor aandelen met een overnamebod erop ook flink onderuit gingen, een soort van kettingreactie ook.
Mocht er de komende weken/maanden opnieuw onrust onstaan op de financiële markten dan kan (ASFI) hetzelfde overkomen, ook al is het vrijwel zeker dat de overname alsnog doorgaat.
Men zegt dat de koers wsl weer hoger wordt dan A?Wietsee. schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:01:
Als je al Shell koopt koop je B i.p.v. A.
Ja, dit zou ik ook doen omdat die een stuk goedkoper zijn en je onderliggend hetzelfde bedrijf koopt, maar let wel op dat er wat verschillen zijn:Wietsee. schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:01:
( ... )
Betere informatie is te vinden op de Shell website zelf
https://www.shell.com/inv...formation-on-shares.html#
Zelfs als B lager blijft, mogelijk uitgekeerd dividend blijft hetzelfde, voor de LT belegger moet het niet uitmaken of B in de toekomst weer meer waard gaat zijn dan A.Santee schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:35:
[...]
Men zegt dat de koers wsl weer hoger wordt dan A?
[ Voor 26% gewijzigd door JohanNL op 11-04-2020 13:47 ]
@writser We hebben het heel lang geleden (deel 8 van deze reeks) eens gehad over Japanse aandelen. O.a. Isamu Paint en Fujimak (?) staan me bij. Hoe kijk je daar nu tegenaan? Koers heeft niet veel gedaan sinds toen - beetje gedaald in JPY en wat minder in EUR lijkt het op. Nog steeds het type spaarrekening met upside?
- De link gaat naar iets heel raars. Een soort blogje dat niks toevoegt aan het originele bericht van Michael Markowski, met een doodshoofd als logo en een site historie van crypto newsJLius schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:04:
Wat is jullie reactie hierop? This Brutal Bear Model Predicts Nightmare 70% Stock Market Crash
- Er is een link naar https://realinvestmentadv...-point-ride-will-be-epic/ maar dit is de site van de man zelf: https://bullsnbears.com/about/

- Hij noemt het al een "crash": https://bullsnbears.com/crash-of-2020/. Het is echter een correctie op dit moment. Ik zie al bij het scannen van enkele posts al voldoende redenen om dit te klassificeren als stemmingmakerij, FUD, etc.
Sturgeon's Law strikes again.
edit: lol, dat plaatje was niet zo groot op zijn website
[ Voor 4% gewijzigd door Config op 11-04-2020 14:10 ]
Wat is daar de achterliggende reden van? Ik ben alleen geïnteresseerd in hun dividend. Ik ben wel benieuwd naar je redenering 😊Wietsee. schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:01:
Ik zie dat @JohanNL al een goed punt aanstipt, al had ik dat nog niet gezien. Ik ga me dan heel even in beide verdiepen.
[ Voor 18% gewijzigd door South_Styler op 11-04-2020 14:12 ]
Nog een overzicht van DeGiro.South_Styler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:32:
[...]
RDS.A heb ik aangekocht. Ja, ik ben ook serieus aan het denken over Equinor om dezelfde redenen. Heeft iemand aandelen van Equinor?

Als je interesse hebt in Shell kan je ook verder kijken naar:
NL: Shell
AT: OMV
FR: Total
IT: ENI
Dank je wel @Odeklontje, super handige informatie! Bedankt!Odeklontje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:50:
[...]
Nog een overzicht van DeGiro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
16 million people just got laid off, but U.S. stocks had their best week in 45 years
https://www.marketwatch.c...ek-in-45-years-2020-04-10
Bedankt voor de duiding! Ik kwam dit al googelend tegen.Config schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:09:
[...]
- De link gaat naar iets heel raars. Een soort blogje dat niks toevoegt aan het originele bericht van Michael Markowski, met een doodshoofd als logo en een site historie van crypto news
- Er is een link naar https://realinvestmentadv...-point-ride-will-be-epic/ maar dit is de site van de man zelf: https://bullsnbears.com/about/
[Afbeelding]
- Hij noemt het al een "crash": https://bullsnbears.com/crash-of-2020/. Het is echter een correctie op dit moment. Ik zie al bij het scannen van enkele posts al voldoende redenen om dit te klassificeren als stemmingmakerij, FUD, etc.
Sturgeon's Law strikes again.
edit: lol, dat plaatje was niet zo groot op zijn website
Edit: Sturgeon ken ik van z'n boeken (sf fan), maar zijn wet ( "ninety percent of everything is crap." ) kende ik nog niet 😆
[ Voor 6% gewijzigd door JLius op 11-04-2020 15:14 ]
Ondertussen in China: "More Than 240,000 Chinese Companies Declare Bankruptcy In The First Two Months Of 2020" Waar ook veel mensen hun baan verloren hebben of niet terug kunnen keren naar hun werkplek van voor de Coronacrisis.Qunix schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:06:
16 million people just got laid off, but U.S. stocks had their best week in 45 years
Ik denk dat het reëel is dat we dat ook hier in Nederland/Europa gaan zien. De ene sector zal misschien harder geraakt worden dan de ander maar de gevolgen zullen aanzienlijk zijn. Tot nu toe kunnen ondernemers op de korte termijn (3-6 maanden) rekenen op de overheid. Maar daarna zullen ondernemingen hun bestaansrecht moeten bewijzen.
Ik heb het artikel gelezen en het financiële model wordt gebaseerd op eerdere “crashes” zoals de grote depressie, de dot.com crisis. De enige echte vraag is: is dit zo’n soort situatie? Dat is de echte vraag, aangezien de wereld nog nooit zo’n crisis heeft meegemaakt. De grote depressie was niet overal ter wereld, al had het zeker een effect. De dot.com crisis idem dito. Mijn inziens is de Corona crisis een heel ander soort crisis, waarbij sommige aandelen, zoals die van kleding, vliegtuigmaatschappijen harder geraakt gaan worden dan andere, denk aan Starbucks, Walmart en dergelijke. Niet echt representatief.JLius schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:04:
Een ander argument is de houding van de banken die koste wat het kost alles open willen houden qua geld - kijk maar naar de Fed, om zo’n crisis tegen te gaan. Eerlijk is eerlijk, ik heb me niet verdiept in beide andere crashes op een fundamenteel niveau en ik wil gerust meegaan in de gedachte dat eenzelfde patroon kan ontstaan. Waar ik niet over uit ben is hoe diep het gaat en of het te vergelijken is met enige andere crash.
Kortom, het is stemmingsmakerij, een heleboel statistiek gebaseerd op een gegeven waarop je niet zeker weet of dat het juiste is. Dat is mijn mening althans.
you guys rock! Wederom bedankt voor je inzicht!South_Styler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:13:
[...]
Ik heb het artikel gelezen en het financiële model wordt gebaseerd op eerdere “crashes” zoals de grote depressie, de dot.com crisis. De enige echte vraag is: is dit zo’n soort situatie? Dat is de echte vraag, aangezien de wereld nog nooit zo’n crisis heeft meegemaakt. De grote depressie was niet overal ter wereld, al had het zeker een effect. De dot.com crisis idem dito. Mijn inziens is de Corona crisis een heel ander soort crisis, waarbij sommige aandelen, zoals die van kleding, vliegtuigmaatschappijen harder geraakt gaan worden dan andere, denk aan Starbucks, Walmart en dergelijke. Niet echt representatief.
Een ander argument is de houding van de banken die koste wat het kost alles open willen houden qua geld - kijk maar naar de Fed, om zo’n crisis tegen te gaan. Eerlijk is eerlijk, ik heb me niet verdiept in beide andere crashes op een fundamenteel niveau en ik wil gerust meegaan in de gedachte dat eenzelfde patroon kan ontstaan. Waar ik niet over uit ben is hoe diep het gaat en of het te vergelijken is met enige andere crash.
Kortom, het is stemmingsmakerij, een heleboel statistiek gebaseerd op een gegeven waarop je niet zeker weet of dat het juiste is. Dat is mijn mening althans.
Vergeet Exxon Mobil en BP dan ook niet, en je hebt ook nog GazpromOdeklontje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:50:
[...]
Nog een overzicht van DeGiro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het vervelende met buitenlandse aandelen zoals Total is dat er aardig wat dividendbelasting wordt geheven op het dividend en er ook een ftt wordt geheven, die je niet volledig terug kunt krijgen.
Bij Shell A en B ( NLse beurs ) heb je dat niet / kun je de belasting terug krijgen, dus mede daarom is Shell ook zo populair hier om in te beleggen.
[ Voor 21% gewijzigd door JohanNL op 11-04-2020 16:08 ]
BP en Exxon Mobil passen inderdaad ook prima in het rijtje.JohanNL schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:00:
[...]
Vergeet Exxon Mobil en BP dan ook niet, en je hebt ook nog Gazprom
[...]
Bij Shell A en B ( NLse beurs ) heb je dat niet / kun je de belasting terug krijgen, dus mede daarom is Shell ook zo populair hier om in te beleggen.
Shell A bedoel je dan zeker? Daar kan je de dividendbelasting verrekenen met Box 3 bij je IB-aangifte als ik het goed heb (belastingdienst).
Geen idee hoe het precies werkt met Shell B of dat er überhaupt nog verschillen zijn op ontvangen dividend binnen Nederland, binnen EU of buiten EU. Mijn posities op de Nasdaq met dividend worden verrekend met bij de IB-aangifte en stond al precies goed ingevuld.
[ Voor 9% gewijzigd door Odeklontje op 11-04-2020 17:17 ]
Met Shell B heb je helemaal geen dividendbelasting want genoteerd in het VKOdeklontje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:17:
[...]
Geen idee hoe het precies werkt met Shell B of dat er überhaupt nog verschillen zijn op ontvangen dividend binnen Nederland, binnen EU of buiten EU. Mijn posities op de Nasdaq met dividend worden verrekend met bij de IB-aangifte en stond al precies goed ingevuld.
Over Shell gesproken, neem aan dat dit niet goed nieuws is: https://www.iex.nl/Nieuws...uctie-op-G20-overleg.aspx
Klopt. En er worden 80-100mln vaten per dag geproduceerd. Al werden het er 10-20mil minder, dan heb je het dus over ~10-20% vermindering.JohanNL schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:46:
Over Shell gesproken, neem aan dat dit niet goed nieuws is: https://www.iex.nl/Nieuws...uctie-op-G20-overleg.aspx
Ik weet niet in hoeverre de industrie op het moment door gaat, maar volgens mij ligt er meer dan die 10-20% plat waardoor de producte > vraag nog steeds geldt. De olieprijs gaat pas echt beter stijgen als de wereldwijde productie weer goed op gang komt.
Ja, dat denk ik wel. Ik heb nog steeds een aantal kleine posities in Japan, waaronder die twee. 23 maart heb ik wel rond de 700 JPY de helft van mijn stukjes Fujimak verkocht. Die positie was iets groter dan mijn andere posities in Japan en Covid-19 heeft eigenlijk amper impact gehad op de prijs - ik verwacht ook niet dat het aandeel meteen verdubbelt als de crisis over is. Lijkt inderdaad op een spaarrekening dus .. Daar heb ik effectief wat geld afgehaald om in andere situaties te stoppen. Sowieso zijn die Japan posities niet mijn beste idee: ik wil er best een lans voor breken dat ze kwantitatief gezien bizar goedkoop is en ik ben content met wat exposure daar (Japan smallcaps): een redelijk ongecorreleerde markt waar op de lange termijn aan verschillende kanten geduwd en getrokken wordt door diverse stakeholders om iets meer aan aandeelhouders te denken. Maar goed, ik zal verder niet pretenderen dat ik tot in de details snap hoe die bedrijven opereren, of dat ik al het Japanse nieuws volg, dus wellicht zijn andere beursparticipanten beter in staat om die bedrijven te beoordelen dan ik.Longcat schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:50:
@writser We hebben het heel lang geleden (deel 8 van deze reeks) eens gehad over Japanse aandelen. O.a. Isamu Paint en Fujimak (?) staan me bij. Hoe kijk je daar nu tegenaan? Koers heeft niet veel gedaan sinds toen - beetje gedaald in JPY en wat minder in EUR lijkt het op. Nog steeds het type spaarrekening met upside?
ASFI zag ik ook voorbij komen in deze thread. Dat bedrijf volg ik al langere tijd en ik had al een positie voor de definitieve merger agreement werd aangekondigd vorige week. Een leuk kadootje - met name de prijsverhoging zag ik absoluut niet aankomen. Ik ben het eens met Hielko dat de huidige spread 'redelijk' aantrekkelijk is. Heb nog wel de kanttekening dat de geschatte timeline (een fiscaal Q3 close: dus voor 30 juni) van het bedrijf zelf me redelijk enthousiast lijkt: er is nog geen preliminary proxy, geen definitieve proxy, geen datum voor de shareholder meeting, dan moet de cash nog arriveren in je account, etc. Al die stappen kosten toch wat tijd. De long-stop date in de merger agreement is 31 december, dus er is wellicht al wat extra (tijds)marge ingecalculeerd. 3.8% in 2.5 maand is een uitstekende deal, maar het begin van de sessie donderdag handelde ASFI eventjes rond de $11.14 (redelijk illiquide) en helemaal als er dan nog een maand vertraging is wordt de IRR al snel minder spectaculair. Ik had al een aardige positie en die heb ik nog niet verkocht maar ik blijf het een beetje bekijken.
Overigens probeer ik niet opscheppen over mijn ASFI positie, gewoon gekocht op $10 voor de hele Corona-crisis omdat het overnamebod al op tafel lag (maar niet definitief) en niet snel verkocht toen de situatie in de US verslechterde noch bijgekocht toen de spread opblies. Het was voor mij toch ook niet helemaal duidelijk wat voor impact de situatie in NY zou hebben op deze merger. Dat de merger doorging was geen zekerheidje voor mij en dat de prijs zelfs verhoogd werd kwam als een enorme verrassing (hetzelfde gold voor de rest van de markt, gezien de prijsreactie) .
Onvoorstelbaar!
mastercard of visa.Config schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:23:
Iemand nog stock picks?
Ik zie dat ik excel er weer bij moet pakken. Zo te zien zijn ze teruggevallen onder het niveau van toen ik FRD voor het eerst noemde in deze reeks in 2009.Rukapul schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:16:
Paar voorbeelden uit deze topicreeks om bovenstaande te illustreren. Jaren geleden hebben we hier de casus van @Brons besproken over een staalfabriek: Friedman Industries. Bedrijf dat al decennia bestond en bestaat, cijfers publiceert, handvol producten maakt en als je wilt kun je de fabriek aanschouwen inclusief wat erin en eruit gaat.
Waarom niet beide
Andere stock picks? Square, PayPal? @Config
Wat voor een portfolio wil je samenstellen? En welk risico wil je nemen?
Het random rad van fortuin:
Carnival (NYSE:CCL), Waste Management (NYSE:WM), Boeing (NYSE:BA), Saleforce (NYSE:CRM), The Trade Desk (NASDAQ:TTD), Mcdonald's (NYSE: MCD), PepsiCo (NASDAQ: PEP), Coca Cola (NYSE: KO), Nike (NYSE: NKE), Starbucks (NASDAQ: SBUX), Disney (NYSE: DIS), Netflix (NASDAQ: NFLX), AMD (NASDAQ: AMD), Tesla (NASDAQ: TSLA), Facebook (NASDAQ: FB), Apple (NASDAQ: AAPL), Microsoft (NASDAQ: MSFT), Google (NASDAQ: GOOGL), Amazon (NASDAQ: AMZN) ...
Boeing vind ik zelf wel interessant. Airbus en Boeing zijn samen de grootse (duopolie) in de commerciële vaart. Vergeet niet de combi Boeing en Lockheed Martin (NYSE: LM). En laatst nog de merger tussen United Technologies en Raytheon (bron: wsj).
En mocht je nog interesse hebben in healthcare:
Dräger (ETR: DRW3), Medtronic (NYSE: MDT), Getinge (STO: GETI-B), Johnson & Johnson (NYSE: JNJ), Roche (SWX: RO)...
Voor het hele 5G/Corona fake news kan je puts QCOM (NASDAQ: QCOM) kopen
De onderhandelingen zijn min of meer nog bezig. De Amerikanen zijn in conclaaf met UAE (1). De Canadezen stemmen niet in, maar de Noren willen dan weer wel instemmen. En Rusland wil Mexico verleiden om mee te werken. Komende week kan er nog nieuws komen en zien we dinsdag wel wat Shell op de AEX gaat doen.JohanNL schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:46:
[ Voor 30% gewijzigd door Odeklontje op 11-04-2020 23:42 ]
Tip voor wie maar enkele keren per maand of per jaar wil handelen in Amerikaanse aandelen: Revolut.
- Geen minimale (Activity) kosten.
- 3x gratis handelen per maand met een Free account (8x bij een betaald account).
- 0.01% annual custody fee.
- 1 USD/1 EUR per trade als je meer handelt dan je maandelijkse allowance van 3 of 8.
- 3x gratis handelen per maand met een Free account (8x bij een betaald account).
- 1 USD/1 EUR per trade als je meer handelt dan je maandelijkse allowance van 3 of 8.
Thanks! Nu maak ik nog gebruik van N26 maar dit zijn wel leuke extra's. Meer info hier.Jazco2nd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:41:
Tip voor wie maar enkele keren per maand of per jaar wil handelen in Amerikaanse aandelen: Revolut.
Dan vind ik Trading212 interessanter, kun je volgens mij onbeperkt handelen met aandelen en wat ETF's, helemaal geen kosten behalve als je een order doet van 10K of meer.Jazco2nd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:41:
[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 12-04-2020 00:55 ]
Iemand enig idee of DeGiro uberhaupt nog nieuwe klanten gaat toelaten?
Ik heb op 02/04 een account aangemaakt en sta nog steeds op de virtuele wachtlijnst. Tot op heden nog geen plaats opgeschoven.
Ik heb op 02/04 een account aangemaakt en sta nog steeds op de virtuele wachtlijnst. Tot op heden nog geen plaats opgeschoven.
Wellicht als de corona pandemie voorbij isdotacom schreef op zondag 12 april 2020 @ 00:40:
Ik denk dat niemand je hier een zinnig antwoord op kan geven.
Wil je zo snel mogelijk kunnen handelen dan kan ik je Trading212 aanraden.
Paar weken geleden geopend en toen was de rekening in 3 dagen geactiveerd.
Ik heb reeds een KeyTrade account maar daar staan mijn passieve longterm fondsen geparkeerd.JohanNL schreef op zondag 12 april 2020 @ 00:49:
[...]
Wellicht als de corona pandemie voorbij is![]()
Ik denk dat niemand je hier een zinnig antwoord op kan geven.
Wil je zo snel mogelijk kunnen handelen dan kan ik je Trade212 aanraden.
Paar weken geleden geopend en toen was de rekening in 3 dagen geactiveerd.
De transactiekosten daar vind ik belachelijk hoog ivm DeGiro.
Als ik aandelen wil kopen op beurs van Amsterdam betaal ik €14.95 tot €5000. (Ik ben Belg)
Bij DeGiro is dit iets meer dan €2.
Ik had nog nooit van trade212 gehoord? Lees hier dat de eerste 10 transacties gratis zijn, maar daarna wel meer dan DeGiro bvb.
Op de officiele website vind ik de kosten niet meteen terug, geeft niet al te veel vertrouwen.
@dotacom Zou volledig gratis moeten zijn, maar wellicht is dat anders voor als je Belg bent / in België woont.
https://www.trading212.com/nl?hl=BE
https://www.trading212.com/nl?hl=BE
@JohanNL @dotacom
Volgens de vergelijker van Finner over Trading 212

Daarnaast zouden er kosten gerekend worden voor het storten van geld maar dat vind ik niet zo gauw terug.
Als je af en toe NL aandelen koopt, niet hele grote bedragen zou Trading212 dus gratis zijn (ik heb ingevuld eenmalige inleg €6000 en max 2-3 transacties per maand en alleen aandelen.
Trading212 zou "gratis" zijn maar hier is het addertje (voor US of NL aandelen) mij nog niet duidelijk, het lijkt inderdaad net Revolut maar dan 10 ipv 3 gratis transacties per maand, het gekke is dat ik dit nergens op de site kan terugvinden??
Kosten 'buiten de bundel' zijn wel hoger bij Trading212 maar eer je op 10 zit bij Revolut heb je al €7 betaald.
Trading212 is dus zeker interessant maar waar staan hun tarieven?
Alternatieven:
Na Trading212 is Mexem het goedkoopst en daarna DeGiro. Dit gaat dus over NL aandelen kopen met een passief profiel, volgens de Finner vergelijking.
Mexem tarieven
Bijvoorbeeld aandelen NL: 0.06% fee, minimaal 1.8.
DeGiro aandelen NL: €2+0.03%
Dan ben je voor NL aandelen met een passief profiel zeker beter af bij Mexem, tenzij je natuurlijk voor gratis gaat via Trading212 of Revolut.
Je kan bij Trading212 een USD of EUR account openen. Geen idee of je 2 accounts mag hebben. Ik heb zojuist in elk geval een EUR account geopend (ter aanvulling op Revolut die alleen USD doet).
Volgens de vergelijker van Finner over Trading 212

Daarnaast zouden er kosten gerekend worden voor het storten van geld maar dat vind ik niet zo gauw terug.
Als je af en toe NL aandelen koopt, niet hele grote bedragen zou Trading212 dus gratis zijn (ik heb ingevuld eenmalige inleg €6000 en max 2-3 transacties per maand en alleen aandelen.
Trading212 zou "gratis" zijn maar hier is het addertje (voor US of NL aandelen) mij nog niet duidelijk, het lijkt inderdaad net Revolut maar dan 10 ipv 3 gratis transacties per maand, het gekke is dat ik dit nergens op de site kan terugvinden??
Kosten 'buiten de bundel' zijn wel hoger bij Trading212 maar eer je op 10 zit bij Revolut heb je al €7 betaald.
Trading212 is dus zeker interessant maar waar staan hun tarieven?
Alternatieven:
Na Trading212 is Mexem het goedkoopst en daarna DeGiro. Dit gaat dus over NL aandelen kopen met een passief profiel, volgens de Finner vergelijking.
Mexem tarieven
Bijvoorbeeld aandelen NL: 0.06% fee, minimaal 1.8.
DeGiro aandelen NL: €2+0.03%
Dan ben je voor NL aandelen met een passief profiel zeker beter af bij Mexem, tenzij je natuurlijk voor gratis gaat via Trading212 of Revolut.
Je kan bij Trading212 een USD of EUR account openen. Geen idee of je 2 accounts mag hebben. Ik heb zojuist in elk geval een EUR account geopend (ter aanvulling op Revolut die alleen USD doet).
[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 12-04-2020 02:12 ]
@Jazco2nd Kijk even op de website van trading212 zelf, daar staat de meest actuele informatie 
Ze hebben ook twee producten: CFD en Invest, ik heb het dan over Invest, die moet volledig gratis zijn, ook voor Belgen.
Er staat zelfs " Volledig gratis " op hun frontpage, neem aan dat dat hun " tarieven " zijn
Ik heb zelf ook al zitten handelen op hun invest platform en dat waren zeker wel veel meer dan 10 orders in de maand, geen kosten betaald.
Storten met verschillende betaalmethoden van o.a. iDeal en zelfs CC zijn ook gratis, net als het opnemen van geld.
Het enige nadeel lijkt wel te zijn dat je niet direct op de beurzen zelf kunt handelen.
Het is dan volgens mij niet zoals met Flatex dat er nog een partij tussenzit die soms een hogere spread maakt, maar jouw limit order zal niet worden toegevoegd aan het orderboek van de desbetreffende beurs.
Je bent dus afhankelijk van de bied en laat prijzen, op die manier zou Trading212 wat kunnen verdienen aan elke order die je doet.
Ook verwacht ik dat ze je aandelen uitlenen ( securities lending ), maar heb niets hierover kunnen vinden in hun voorwaarden.
Amerikaanse aandelen/ETF's lijk je ook te kunnen kopen in euro's zonder extra valutaomwissel opslag, erg interessant!
Helaas moeten we ook rekening houden met dat ze zomaar ineens wel kosten kunnen gaan rekenen zoals ze ook bij Flatex gaan doen vanaf juni.
Ze hebben ook twee producten: CFD en Invest, ik heb het dan over Invest, die moet volledig gratis zijn, ook voor Belgen.
Er staat zelfs " Volledig gratis " op hun frontpage, neem aan dat dat hun " tarieven " zijn
Ik heb zelf ook al zitten handelen op hun invest platform en dat waren zeker wel veel meer dan 10 orders in de maand, geen kosten betaald.
Storten met verschillende betaalmethoden van o.a. iDeal en zelfs CC zijn ook gratis, net als het opnemen van geld.
Het enige nadeel lijkt wel te zijn dat je niet direct op de beurzen zelf kunt handelen.
Het is dan volgens mij niet zoals met Flatex dat er nog een partij tussenzit die soms een hogere spread maakt, maar jouw limit order zal niet worden toegevoegd aan het orderboek van de desbetreffende beurs.
Je bent dus afhankelijk van de bied en laat prijzen, op die manier zou Trading212 wat kunnen verdienen aan elke order die je doet.
Ook verwacht ik dat ze je aandelen uitlenen ( securities lending ), maar heb niets hierover kunnen vinden in hun voorwaarden.
Amerikaanse aandelen/ETF's lijk je ook te kunnen kopen in euro's zonder extra valutaomwissel opslag, erg interessant!
Helaas moeten we ook rekening houden met dat ze zomaar ineens wel kosten kunnen gaan rekenen zoals ze ook bij Flatex gaan doen vanaf juni.
[ Voor 44% gewijzigd door JohanNL op 12-04-2020 07:10 ]
Noem me een angsthaas. Maar ik ga geen serieuze bedragen storten naar een broker die ( deels ) gecontroleerd wordt door de Cypriotische AFM.
Geregistreerd op 25 maart, plek 2714.dotacom schreef op zondag 12 april 2020 @ 00:40:
Net even ingelogd, nu plek 2713
Schiet lekker op dus
Zit nu overigens bij Flatex.
Dit is wat ik online vond:DIJK schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:00:
Noem me een angsthaas. Maar ik ga geen serieuze bedragen storten naar een broker die ( deels ) gecontroleerd wordt door de Cypriotische AFM.
"Trading 212 is a trusted broker registered in England and Wales, and is authorized by the Financial Conduct Authority (FCA). It is also registered in Bulgaria and is regulated by the local Financial Supervision Commission.
The company keeps the clients’ funds separate from the company funds and are protected under the Financial Services Compensation Scheme (FSCS) which offers a security of up to £85,000. In Bulgaria, 90% of deposits with a limit of €20,000 are secured by the Investors Compensation Fund or ICF Bulgaria. "
https://www.techradar.com/reviews/trading-212
Valt toch mee, of niet?
Je noemt een heleboel aandelen, maar de niet allen vergelijkbaar zijn met mastercard of visa die de afgelopen 11 jaar circa 30% koersstijging per jaar hebben behaald (en geen gekke extreme dalingen maken (achtbaan koers grafiek).Odeklontje schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:25:
[...]
Waarom niet beide
Andere stock picks? Square, PayPal? @Config
Wat voor een portfolio wil je samenstellen? En welk risico wil je nemen?
Het random rad van fortuin:
The trade desk, amazon, Apple, Nike, Netflix, google en microsoft nog nog wel interessant (welke ik al heb).
Verwijderd
Waar kan ik de handleiding vinden wanneer ik Kodak en Nokia had moeten verkopen, hun hoogtepunt, en mijn geld in Apple en bijv. Amazon had moeten steken toen ze nog bijna niets kostten, iedereen vond dat ze een waardeloos verdien-model hadden ? M.a.w. hoe herken je de 'disrupted(industry)' en de disruptors ?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2020 11:48 ]
Niet, daarom kun je het beste spreiden.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:45:
Waar kan ik de handleiding vinden wanneer ik Kodak en Nokia had moeten verkopen, hun hoogtepunt, en mijn geld in Apple en bijv. Amazon had moeten steken toen ze nog bijna niets kostten, iedereen vond dat ze een waardeloos verdien-model hadden ? M.a.w. hoe herken je de 'disrupted(industry)' en de disruptors ?
You tell me...hier is geen publieke standaard voor. Het bestaat wel, trouwens. Zie VC bedrijven zoals Benchmark, die hebben vaker gelijk dan je kunt verdedigen met random chance.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:45:
Die VC's spreiden ook hoor. Het is kwestie van duimen dat die paar Moonshots die x1000 gaan voldoende compenseren voor een veelvoud aan mislukkingen.
Verwijderd
Als de door @Config genoemde VC het beter doet dan random chance is het kennelijk geen kwestie van duimen/dobbelen/(blind)spreiden naar mijn idee. Het lijkt dat het verhaal/de verteller v.h. verhaal en de mate waarin de VC het kaf van het koren weet te scheiden een/het verschil maakt/kan maken.
Bijv. zou de hoogte van het dividend een indicator kunnen zijn ?
5 jaar 10.000 in Shell of Equinor leverde in het 1e geval met 'heel' veel slagen om de arm voor Shell een eindresultaat Aantal aandelen * huidige koers + 5 jaar dividend tegen het huidige % * de huidige koers op van 6427,49 en voor Equinor 9362,41. Dividend rendement Shell op dit moment 9.91% en Equinor 7.11%. Wat maakt het verschil tussen een Shell en Equinor lijkt me dan interessante vraag om te beantwoorden, winner/looser in dezelfde branche ?!?!
Disruptors lijken als gemeenschappelijke factor te hebben dat ze nauwelijks, Apple en Microsoft, of geen dividend betalen Google en Amazon.
Dividend mogelijk een risico-indicator ?
Bijv. zou de hoogte van het dividend een indicator kunnen zijn ?
5 jaar 10.000 in Shell of Equinor leverde in het 1e geval met 'heel' veel slagen om de arm voor Shell een eindresultaat Aantal aandelen * huidige koers + 5 jaar dividend tegen het huidige % * de huidige koers op van 6427,49 en voor Equinor 9362,41. Dividend rendement Shell op dit moment 9.91% en Equinor 7.11%. Wat maakt het verschil tussen een Shell en Equinor lijkt me dan interessante vraag om te beantwoorden, winner/looser in dezelfde branche ?!?!
Disruptors lijken als gemeenschappelijke factor te hebben dat ze nauwelijks, Apple en Microsoft, of geen dividend betalen Google en Amazon.
Dividend mogelijk een risico-indicator ?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2020 13:49 ]
Venture Capital is wel iets meer dan een aantal tientallen/honderden start-ups een zak geld toestoppen en een paar jaar later kijken welke dood zijn en welke unicorns zijn geworden.
@Verwijderd dividend is geen factor die het rendement van aandelen kan verklaren (is reeds veel besproken in dit topic).
Verwijderd
Zou het kunnen zijn dat de verklaring nog niet gevonden is, omdat het (nog) niet vanuit het juiste perspectief bekeken is ? Ik geef/heb geen antwoorden, ik stel alleen maar vragen.Pistachenootje schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:52:
@Verwijderd dividend is geen factor die het rendement van aandelen kan verklaren (is reeds veel besproken in dit topic).
@Verwijderd Je komt er pas achter wie een disruptor is als de disrupting voltooid is.
De historische rendementen van aandelen kunnen grotendeels verklaard worden door de factor modellen van Fama en French. Zij hebben daar een Nobel prijs voor gewonnen. Ben Felix legt het uit in zijn video's: YouTube: Small Cap and Value StocksVerwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:07:
[...]
Zou het kunnen zijn dat de verklaring nog niet gevonden is, omdat het (nog) niet vanuit het juiste perspectief bekeken is ? Ik geef/heb geen antwoorden, ik stel alleen maar vragen.
(Video gewijzigd)
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 12-04-2020 14:23 ]
Verwijderd
Als je uitgangspunt is dat er geen waarneembare signalen zijn en er om die reden ook niet naar zoekt / blijft zoeken klopt je aanname.Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:11:
@Verwijderd Je komt er pas achter wie een disruptor is als de disrupting voltooid is.
Pets.com, Netscape, GeoCities en MySpace waren ook allemaal (mogelijke) disruptors. Hoe zou je deze van te voren onderscheiden van Amazon, Google en Facebook?Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:15:
[...]
Als je uitgangspunt is dat er geen waarneembare signalen zijn en er om die reden ook niet naar zoekt / blijft zoeken klopt je aanname.
Verwijderd
Zoals gezegd ik heb geen antwoorden, ik stel alleen maar vragen. De VC's die bij de laatste 3 betrokken waren hebben de antwoorden, die konden kennelijk wel het kaf van het koren scheiden, al dan niet met de nodige dosis geluk.Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:34:
[...]
Pets.com, Netscape, GeoCities en MySpace waren ook allemaal (mogelijke) disruptors. Hoe zou je deze van te voren onderscheiden van Amazon, Google en Facebook?
EDIT: Ook valt niet uit te sluiten dat de VC's van de laatste 3 ook betrokken waren bij de eerste 4. Zij schieten zo goed als zeker niet altijd raak.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2020 16:34 ]
@Verwijderd Ah, ik zie nu dat het antwoord van Config verwarrend is. VC's houden zich over het algemeen bezig met bedrijven die nog niet naar de beurs zijn gegaan, terwijl de beursgang het eerste moment is dat "wij" in een bedrijf kunnen investeren. Dat een VC betere keuzes kan maken dan random chance uit honderden start-ups is iets anders dan de volgende Amazon vinden in een pool van beursgenoteerde bedrijven.
In de tijd dat VC betrokken is, gaat een start-up (hopelijk) van een waardering in de miljoenen naar honderden miljoenen of meer dan 1 miljard (unicorn). Als jij op de beurs op zoek bent naar de volgende Amazon, dan zoek je naar een bedrijf dat van 1 miljard naar 1000 miljard gaat groeien. Bovendien kan een VC het succes veel meer beïnvloeden (denk aan hulp bij marketing, juridisch, boekhouding, productontwikkeling, etc.) dan dat jij dat kan.
In de tijd dat VC betrokken is, gaat een start-up (hopelijk) van een waardering in de miljoenen naar honderden miljoenen of meer dan 1 miljard (unicorn). Als jij op de beurs op zoek bent naar de volgende Amazon, dan zoek je naar een bedrijf dat van 1 miljard naar 1000 miljard gaat groeien. Bovendien kan een VC het succes veel meer beïnvloeden (denk aan hulp bij marketing, juridisch, boekhouding, productontwikkeling, etc.) dan dat jij dat kan.
[ Voor 34% gewijzigd door Longcat op 12-04-2020 16:41 ]
Ik ben nog steeds aan het lezen en bijleren. In dit artikel (wat een gedoe om via smartphone een hyperlink te maken, app zou geen slecht idee zijn 😆) lees ik wat in dit forum ook al vaak herhaald werd: de beurs is niet de economie, de beurs kijkt vooruit. Maar ook: het kan zijn dat we de bodem al bereikt hebben, maar het kan evengoed zijn van niet.
Soit, mijn posts dragen wellicht niets zinvols bij aan dit forum. Maar de discussies hier over aandelen zeggen mij (momenteel) weinig terwijl ik van gemeenplaatsen als in bovenvermeld artikel wel iets meen bij te leren.
Mijn 'fouten': ik kocht een heel beperkt aantal VWCE aan voor € 58, omdat ik dacht dat het nog verder ging dalen (timing the market), kocht nog een klein aantal op 59, op 60, op 61. En nu weet ik niet of ik nog moet bijkopen, maar dan een groter aantal, of gewoon geregeld kleinere stukjes moet kopen (dollar cost averaging). Ik had beter meteen veel gekocht op het moment dat mijn account bij Bolero geactiveerd werd zoals ik me had voorgenomen. De coronacrisis heeft mij van dat voornemen doen afzien, terwijl het eigenlijk net een opportuniteit was.
We spreken hier over heel bescheiden bedragen, waar jullie wellicht mee moeten lachen (ik heb momenteel €2.000 in VWCE + 9,6% 'winst' en heb nog zo'n €3500 vrij te besteden op dit moment zonder spaargeld aan te spreken waar ik liever af blijf). Het zijn mijn eerste stapjes in beleggen. Gigantische bedragen kan/wil ik momenteel niet beleggen, ik los nog 6 jaar een vrij zware hypotheek af voor ons huis + bouwgrond en heb kosten in het vooruitzicht (nieuwe keuken+ badkamer). Daarenboven hebben we een bescheiden inkomen en 2 kinderen (maar we leven zuinig).
Soit, mijn posts dragen wellicht niets zinvols bij aan dit forum. Maar de discussies hier over aandelen zeggen mij (momenteel) weinig terwijl ik van gemeenplaatsen als in bovenvermeld artikel wel iets meen bij te leren.
Mijn 'fouten': ik kocht een heel beperkt aantal VWCE aan voor € 58, omdat ik dacht dat het nog verder ging dalen (timing the market), kocht nog een klein aantal op 59, op 60, op 61. En nu weet ik niet of ik nog moet bijkopen, maar dan een groter aantal, of gewoon geregeld kleinere stukjes moet kopen (dollar cost averaging). Ik had beter meteen veel gekocht op het moment dat mijn account bij Bolero geactiveerd werd zoals ik me had voorgenomen. De coronacrisis heeft mij van dat voornemen doen afzien, terwijl het eigenlijk net een opportuniteit was.
We spreken hier over heel bescheiden bedragen, waar jullie wellicht mee moeten lachen (ik heb momenteel €2.000 in VWCE + 9,6% 'winst' en heb nog zo'n €3500 vrij te besteden op dit moment zonder spaargeld aan te spreken waar ik liever af blijf). Het zijn mijn eerste stapjes in beleggen. Gigantische bedragen kan/wil ik momenteel niet beleggen, ik los nog 6 jaar een vrij zware hypotheek af voor ons huis + bouwgrond en heb kosten in het vooruitzicht (nieuwe keuken+ badkamer). Daarenboven hebben we een bescheiden inkomen en 2 kinderen (maar we leven zuinig).
True. En op zich geen argument tegen mijn claim...Wozmro schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:36:
Die VC's spreiden ook hoor. Het is kwestie van duimen dat die paar Moonshots die x1000 gaan voldoende compenseren voor een veelvoud aan mislukkingen.
@Verwijderd dat soort bedrijven doen geen dividend. Belasting is ook geen issue want er is weinig winst.
@Longcat Nja ik denk dat mijn statement nog steeds waar is, namelijk dat sommigen structureel goede beslissingen nemen en het beter doen. Ik had ook Buffett kunnen noemen en die is initieel rijk geworden met public traded stocks.
@Config maar Buffet investeert in zo'n beetje het tegenovergestelde van disruptors. Diff_Angle wilde weten hoe hij een disruptor kan identificeren.
@JLius Volgens mij komen posts zoals de jouwe bijna elke pagina wel voor en altijd wordt er iets gezegd in de trant "probeer niet te timen, koop gewoon periodiek aan". Waar ben je nu nog naar op zoek? Je noemt zelf dollar cost averaging. Zoek daar eens op (of DCA) in dit topic.
[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 12-04-2020 16:53 ]
Behalve dat is het voor VC's ook gewoon een verdienmodel om een random app/start-up te hypen, op te pompen in de waardering en op de markt te brengen, te innen, en dan het probleem bij de retailfans te laten liggen.Longcat schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:35:
@Verwijderd Ah, ik zie nu dat het antwoord van Config verwarrend is. VC's houden zich over het algemeen bezig met bedrijven die nog niet naar de beurs zijn gegaan, terwijl de beursgang het eerste moment is dat "wij" in een bedrijf kunnen investeren. Dat een VC betere keuzes kan maken dan random chance uit honderden start-ups is iets anders dan de volgende Amazon vinden in een pool van beursgenoteerde bedrijven.
Een app super populair te maken is nog te doen, daarna een long term verdienmodel er aan te hangen is lastiger. Dat verdien probleem te laten kristalliseren na de IPO is goud.
Edit: of je laten opkopen door een andere partij, vlak voor je piek of zelfs erna: Hyves is zo'n succes verhaal. Daar zijn mensen ook miljonair geworden.
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 12-04-2020 17:13 ]
iemand vroeg tijdje terug naar GDP berekingen:

Bron earlyretirement now
Heb zelf ook zoiets gebouwd met andere input/output, maar dit is wel simpel voorbeeld om na te bouwen. En een idee te hebben van shutdown effecten op GDP (of omzet, whatever je baseline unit is eigenlijk).
Merk op dat: in zijn getallen voorbeeld de gemiste output over het hele jaar tov de baseline maar -6,34% is. Vrij positief resultaat al met al.
Ik vind zelf de duur van zijn shutdown optimistisch: Italië zit op 6 weken en gaat verlengen ri 8 en dan eerste stapjes naar openen zetten.
Hier in Oostenrijk, beste jongetje van de Europese klas, gaat het gedeeltelijk open na 4 weken. Maar hier is de piek zo laag geweest, dat er niet eens 100% IC gebruik is geweest. (For reference nu over heel Oostenrijk in ziekenhuis 1.035 waarvan IC 243).
Dat geeft apart voordeel: Oostenrijk kan verergering van de situatie nu makkelijk aan, zelfs de piek was geen probleem. Alsnog gaat het langzaam open, als er versnelling wordt gemeten dan kan er wat aangepast worden. Het maakt de opening in ieder geval minder risico vol voor Oostenrijk. (Op dit moment)
Locaties waar de maximale capaciteit van de gezondheidszorg bereikt is of overschreden zoals Italië, Spanje, bijna NL, zullen erg voorzichtig moeten zijn, of eerst de bezettingsgraad onder 100% krijgen voordat ze risico kunnen lopen. Er zit ongeveer een delay van 2 weken tussen nieuwe verspreiding piek en ziekenhuis capaciteit, dus er is risico van een jojo fase.
Desalniettemin moet je aardige bear case in vullen (2 maanden shutdown, hogere impact en langzamer herstel) om bijvoorbeeld op een min van 15% verloren GDP tov baseline te komen.
Verder zag ik dit artikel mbt woning financieringen; https://www.cnbc.com/2020...omic-outlook-darkens.html

Bron earlyretirement now
Heb zelf ook zoiets gebouwd met andere input/output, maar dit is wel simpel voorbeeld om na te bouwen. En een idee te hebben van shutdown effecten op GDP (of omzet, whatever je baseline unit is eigenlijk).
Merk op dat: in zijn getallen voorbeeld de gemiste output over het hele jaar tov de baseline maar -6,34% is. Vrij positief resultaat al met al.
Ik vind zelf de duur van zijn shutdown optimistisch: Italië zit op 6 weken en gaat verlengen ri 8 en dan eerste stapjes naar openen zetten.
Hier in Oostenrijk, beste jongetje van de Europese klas, gaat het gedeeltelijk open na 4 weken. Maar hier is de piek zo laag geweest, dat er niet eens 100% IC gebruik is geweest. (For reference nu over heel Oostenrijk in ziekenhuis 1.035 waarvan IC 243).
Dat geeft apart voordeel: Oostenrijk kan verergering van de situatie nu makkelijk aan, zelfs de piek was geen probleem. Alsnog gaat het langzaam open, als er versnelling wordt gemeten dan kan er wat aangepast worden. Het maakt de opening in ieder geval minder risico vol voor Oostenrijk. (Op dit moment)
Locaties waar de maximale capaciteit van de gezondheidszorg bereikt is of overschreden zoals Italië, Spanje, bijna NL, zullen erg voorzichtig moeten zijn, of eerst de bezettingsgraad onder 100% krijgen voordat ze risico kunnen lopen. Er zit ongeveer een delay van 2 weken tussen nieuwe verspreiding piek en ziekenhuis capaciteit, dus er is risico van een jojo fase.
Desalniettemin moet je aardige bear case in vullen (2 maanden shutdown, hogere impact en langzamer herstel) om bijvoorbeeld op een min van 15% verloren GDP tov baseline te komen.
Verder zag ik dit artikel mbt woning financieringen; https://www.cnbc.com/2020...omic-outlook-darkens.html
Nu staat er ook:From Tuesday, customers applying for a new mortgage will need a credit score of at least 700, and will be required to make a down payment equal to 20% of the home’s value.
Afhankelijk van hoe 'temporary' zorgt dit natuurlijk als het te lang duurt voor lagere huizen prijzen en omdat eerder de gemiddelde down payment lager was kans op onder water hypotheken. Wat nog meer slob in huizenmarkten brengt. Lagere huizen prijzen klinkt leuk, maar verdampt ook deel van rijkdom van huidige huizenbezitters en dat is nooit goed voor consumer spending. Plus het lockt sommige mensen in hun woning, wegens restschuld bij verkoop.“Due to the economic uncertainty, we are making temporary changes that will allow us to more closely focus on serving our existing customers,” Amy Bonitatibus, chief marketing officer for JPMorgan Chase’s home lending business, told Reuters.
Dit topic is gesloten.
![]()