Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JSTPS
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:40
Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:02:
De beurs is een dagje dicht en het gaat hier over Tesla (de auto, niet het aandeel/bedrijf), Noord vs Zuid Europa en levensverwachting mannen vs vrouwen? :?
Juist omdat de beurs een dagje dicht is :). Daarnaast hebben deze beslissingen invloed op de beurs, al dan niet direct. Maar idd, niet geheel ontopic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 00:04
Thompson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:04:
[...]

Ik wil zorgen voor wat extra spreiding (zowel markten als high/low risk) voor de lange termijn. Zou bovenstaand een mooie aanvulling zijn?
Je krijgt alleen extra spreiding als je aandelen koopt die niet al in de wereld index zitten (die je hebt). Die energy ETF volgt MSCI World Energy 10/40 (NR), dus de constituents hebben waarschijnlijk 100% overlap met MSCI World. Dan bereik je een overweight op Energy, niet extra spreiding.
Met Emerging Markets bereik je wel extra spreiding, omdat MSCI World alleen de 'ontwikkelde' World is.

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:01
Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:17:
[...]

Je krijgt alleen extra spreiding als je aandelen koopt die niet al in de wereld index zitten (die je hebt). Die energy ETF volgt MSCI World Energy 10/40 (NR), dus de constituents hebben waarschijnlijk 100% overlap met MSCI World. Dan bereik je een overweight op Energy, niet extra spreiding.
Met Emerging Markets bereik je wel extra spreiding, omdat MSCI World alleen de 'ontwikkelde' World is.
Heldere uitleg, dank! Vul ik 'm voor nu aan met EM en laat ik het daar even bij.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:57:
[...]

Als ik me even zou mogen mengen in de discussie: Hoe doe jij het Writser? Als ik het me goed herinner heb jij een financiële baan en dito opleiding. Hoe kijk jij naar een bedrijf, Heb je aanbevelingen van bronnen waar je informatie uit kan halen? Hoe heb jij het geleerd?

Ik wil je niet om een kant-en-klaar recept vragen van: Dit garandeert succes. Maar ik denk wel dat je mij, en een hoop anderen helpt, door bijvoorbeeld kwalitatief goede bronnen aan te wijzen, of bepaalde criteria waar je op moet zoeken. _/-\o_
Ik ben Writser niet, maar ik kan wel alvast een voorzetje geven: het aller aller belangrijkste is gewoon dat je er veel tijd in stopt en het leuk vind om een beetje te puzzelen om uit te vogelen hoe een bedrijf werkt en wat het waard is. Pak de jaarverslagen erbij, probeer daadwerkelijk te snappen wat er overal gebeurt, probeer een model te maken om uit te vogelen hoeveel winst/cash flow je denkt dat ze gaan maken in de toekomst, deel je analyse met mensen die er feedback op kunnen geven, en start opnieuw nadat blijkt dat je allerlei dingen niet meegenomen hebt. En begin met simpele bedrijven, niet met multinationals die 50 verschillende producten in 80 landen op alle continenten verkopen.

Voor de meeste mensen is dat veel te veel werk en, ja, dan kan je beter gewoon lekker in een ETF stappen, daar is natuurlijk niks mis mee. Want hoewel weinig (retail) beleggers überhaupt bovenstaande stappen nemen is dat echt het absolute minimum om een beetje te snappen hoeveel een bedrijf eventueel waard is.

En dan ben je er natuurlijk ook nog niet, want genoeg mensen die de meest fantastische modellen in Excel in elkaar kunnen zetten, maar ondertussen niet de common sense hebben om te begrijpen wat wel en niet belangrijk is. Je kan natuurlijk een uitgebreid model maken aan de hand van de jaarverslagen van Luckin Coffee, maar als je vervolgens niet snapt dat een bedrijf in China de boel wel eens aan het belazeren zou kunnen zijn dan mis je gewoon een stukje common sense (zeker nadat er een uitgebreid short report circuleert, maar ook daarvoor). Of wellicht snap je dat ook nog wel, maar sta je psychisch niet zo sterk in de schoenen en ben je bang de boot te missen. Ook als je hard werkt en wel mooie fundamentele analyses kan maken is beleggen nog niet makkelijk.

Maar kwalitatief goede bronnen of bepaalde criteria waar je op moet zoeken? Dat klinkt alsof je een shortcut zoekt om er zo min mogelijk tijd in te stoppen. De beste bron zijn meestal gewoon de (jaar)verslagen van een bedrijf in combinatie met een gezonde portie werk. En als je nog lerende bent, pak er een paar goede boeken bij. Oude klassiekers zoals de intelligent investor, security analysis of "how to be a stock market genius" (cheesy titel, maar daadwerkelijk goed) allemaal prima. Maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 30-04 23:20
fsfikke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:40:
[...]

Haha dat kan je toch niet serieus bedoelen _O-
Zoals ik zei, ze lopen niet voor, maar omdat ze niet kunnen testen gooien ze beta software vol fouten de markt op waardoor het (voor onwetende fans) lijkt alsof ze al heel ver zijn. Tesla kan zich dat permitteren, hun auto’s waren vanaf de Roadster af aan ontzettend brak maar werden telkens ietsje minder slecht. Een Volkswagen of Mercedes kan zich dat niet permitteren. Die merken hebben in 2012 ook de Model S geanalyseerd (ik was daar bij betrokken) en dan kan je het ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat ze Tesla niet meteen serieus hebben genomen :p

Je hebt echt te lang in een YouTube filterbubble gezeten als je nu begint klanten de schuld te geven van alle problemen met Tesla. De enige reden dat mensen in Nederland het nu accepteren is omdat ze die auto praktisch gratis krijgen. Zodra een respectabel merk met een elektrische auto uitkomt in de klasse van de Model S heeft Tesla een groot probleem.
Het marktaandeel in VS/Europa/China, klanttevredenheid, restwaarde, omzet-/winstontwikkeling en een (on)terechte beurswaardering suggereren wellicht dat ze het ...... doen.
Beurswaarde ontwikkeling in 5 jaar.

Hoezo niet kwalijk nemen ? Die merken hebben een enorme hoeveelheid kapitaal van aandeelhouders vernietigd en diezelfde merken misschien met uitzondering van VW zitten nog steeds in de ontkenningsfase volgens mij.

[Voor 10% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 12:21]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • +9Henk 'm!

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:17
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:20: In hoeverre heeft het als simpele belegger zin om zulke analyses te maken?
Goede vraag. Definieer "zin" :P ? Is het voor de gemiddelde particuliere belegger financieel gezien lonend om al die moeite te doen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar heeft het zin als je beleggen interessant vindt en, zoals @Zr40, wat hoopt op te steken? Ja, dan wel. Net als bij wiskunde (natuurkunde, Duits, noem maar op ..) moet je beginnen bij de basis. Als je wil kunnen begrijpen of een ingewikkelde wiskundige stelling klopt dan moet je eerst de basale algebra onder de knie hebben. En hoe doe je dat? Door jarenlang stomme, eenvoudige sommen en opgaven te maken. Is dat leuk? Heeft het zin? Voor de meeste mensen niet :) . Maar is het de juiste manier om verder te komen in het vakgebied? Ja.

Beleggen is natuurlijk niet 100% een exacte wetenschap maar het principe blijft hetzelfde. Als je wil weten hoe de markt een bedrijf waardeert (en of die waardering klopt) moet je ook eerst de basis goed onder de knie hebben: boekhouden, bedrijfsvoering en bedrijfswaardering. Is dat leuk? Zie hierboven. Daarom slaan de meeste mensen die stap over en praten liever over zaken die ze wel snappen, zoals de remmen op de nieuwe Tesla of de smaak van de nieuwe Big Mac, in de waan dat ze op basis van zulke informatie kunnen bepalen wat goede beleggingen zijn.

Helaas is de wereld niet zo simpel. Je kan niet zeggen of een ingewikkeld bedrijf als Luckin Coffee / Tesla / Fastned een goede investering is op basis van een nieuwsbriefje en wat rooskleurige, brede statements over 'de toekomst'. Je wordt ook geen hoogleraar wiskunde door het lezen van een artikeltje in de Quest .. Als je beter wil worden in wiskunde zal je toch echt zelf aan de slag moeten met pen en papier. Deliberate practice. In het geval van beleggen houdt dat in: jaarverslagen en filings doorspitten, spreadsheets maken, zelf stock pitches schrijven. En net als bij wiskunde: andere mensen je werk laten controleren en leren van je fouten.

En is dat altijd leuk? Nee, natuurlijk niet. Huiswerk doen was vroeger ook kut toch :) . Ik zal ook niet pretenderen dat ik perfect ben, ik doe ook niet altijd mijn huiswerk. Het is natuurlijk ook veel verleidelijker om lekker te gokken: zo zit ons brein helaas in elkaar. Een artikeltje over Luckin Coffee: oeh, spannend groeibedrijf, ik koop een paar aandeeltjes. Ik maak later wel een modelletje. Een ingewikkeld short seller rapport? Zal wel nep zijn, dat lees ik een andere keer wel. Corona crisis? Oeh, ik heb aardig een artikeltje gelezen over de asymptomatische verspreiding van die ziekte, volgens mij is dat niet ingeprijsd. Ik koop wel wat extra aandelen. De beurs gaat weer hard omhoog? Dit slaat nergens op, ik heb ergens gelezen dat de FED geld aan het printen is. Inflatie! Ik verkoop mijn aandelen Luckin Coffee weer. Dit voelt veel leuker en spannender natuurlijk. Geen saai, hard werk doen, de adrenaline pompt door je lijf! En je kan jezelf heel makkelijk voor de gek houden door te denken dat je intelligente beslissingen neemt. Maar je hebt op geen enkel moment daadwerkelijk nagedacht over wat het bedrijf waard is en bent dus steeds blind aan het gokken. Je leert niks en je gaat zo de markt ook niet outperformen op deze manier.
Er zijn altijd omstandigheden die buiten de analyse vallen en zo'n hele analyse overbodig maken.
Yes, maar dat geldt natuurlijk voor iedereen, professioneel of niet. Bijna niemand zag de Corona pandemie aankomen, anders waren aandelen niet zo gekelderd in maart.

Bovendien, als je een uitgebreide analyse hebt gedaan, een model hebt gemaakt en wat expliciete aannames zwart op wit hebt staan dan kun je onverwachte situaties waarschijnlijk sneller en beter beoordelen. Als je een analyse van Luckin Coffee had gemaakt had je kunnen kijken hoe je modelletje er uit zien als je corrigeert voor de frauduleze omzet. En je had wat kunnen puzzelen: wat als er nog meer frauduleze omzet is? Wat heeft dit voor impact op de groeicijfers en dus op mijn waardering? Of je had kunnen zeggen, zoals @Longcat adviseert: dit bedrijf kan ik nu niet meer modelleren, geen idee wat het waard is dus ik verkoop mijn aandelen maar.

Vergelijk dat met de Luckin Coffee nieuwsbrief: die komen met een idee zonder enige financiele onderbouwing, vervolgens keldert het aandeel 80% op 1 dag en ze zeggen: "ja, dit is balen, we adviseren dat je het nog even vasthoudt" - weer zonder enige onderbouwing. Dat is gewoon gokken, ook al lul je er voor je lezertjes nog tientallen alinea's omheen over hoeveel koffie er wordt gedronken in China. Het is niet beter dan een artikeltje in de Quest.

En nogmaals, ik kan niet duidelijk genoeg benadrukken hoe schandalig het is dat ze in die nieuwsbrief geen en-ke-le keer ingaan op de fraude-beschuldigingen. Niet vooraf en niet achteraf. Terwijl dat het belangrijkste nieuws van 2020 was betreffende Luckin Coffee en het bedrijf zelf daar nota bene persberichten over uitbrengt.

[Voor 20% gewijzigd door writser op 10-04-2020 11:47]

Onvoorstelbaar!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

[...]

Ik wil zorgen voor wat extra spreiding (zowel markten als high/low risk) voor de lange termijn. Zou bovenstaand een mooie aanvulling zijn?
Die emerging market index is inderdaad een interessante vanwege de lage kosten (0.3%). Er is nog een emerging market fonds met 0.35% kosten die volgens mij een iets andere samenstelling heeft.

Dat energiefonds heeft een flinke klap gehad maar die is inmiddels weer flink bijgetrokken. Een paar weken gelden stond die op 17 nog wat, nu al op 24+. Gisteren is die OPEC meeting geweest, vandaag ook nog een G20 meeting.

Hoe dat de koers gaat beïnvloeden is mij niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant is het positief dat OPEC minder op gaat pompen, aan de andere kant was er afgelopen week al een verwachting waarbij men eigenlijk een grotere afname verwacht had.
Na de bekendmaking van het OPEC-besluit daalde de olieprijs tot 32 dollar voor een vat Brent-olie, na eerder vandaag nog met 10 procent te zijn gestegen. De oliemarkt lijkt geschrokken van de enorme impact van de coronacrisis op de olievraag en de verhoudingsgewijs magere inzet van de OPEC.

https://nos.nl/artikel/23...erugval-op-te-vangen.html

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Longcat
Fed gaat ook junk bonds (ETFs) kopen. :o Onderdeel van de nieuwste $2.3 trillion ronde.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:57
[...]

Met wat al gezegd is, buitenom de indexfondsen betaal je veel meer lopende kosten voor deze fondsen op fitvermogen.
Je zou er wel wat mee kunnen inspelen - wat ik ook heb gedaan - op bepaalde sectoren, voor de kortere teemijn en dat je ze uiteindelijk weer gaat omwisselen voor één van de twee indexfondsen.
Maar houd er rekening mee dat deze sectoren die je uitkiest wel eens nog verder kunnen worden afgestraft en/of achter blijven op de rest.

📈 Voordeligste manier van indexbeleggen in aandelen 💸

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:26:
[...]
En nogmaals, ik kan niet duidelijk genoeg benadrukken hoe schandalig het is dat ze in die nieuwsbrief geen en-ke-le keer ingaan op de fraude-beschuldigingen. Niet vooraf en niet achteraf. Terwijl dat het belangrijkste nieuws van 2020 was betreffende Luckin Coffee en het bedrijf zelf daar nota bene persberichten over uitbrengt.
Niet in de betreffende nieuwsbrief, en daarover ben ik het helemaal met je eens.

Dit schreef iemand erover op de boards op 3 april:
If any of you are members of a service that recommended LK, there is a Zoom conference call that is available for re-review.

As it turns out from that call, at least two services had LK as a rec. There was a rec to hold and a rec to sell from the two. Both sides were on the call. Both sides had reasonable viewpoints. The hold viewpoint cited the reasons that [someone] has already cited in this thread.... and said he thinks there is a "non-zero" chance that the company will survive and that it's possible there could be good returns from this level, perhaps eventually back where it was. Not a big chance, but a chance... and not a ridiculously tiny chance. He guessed 20%.

He qualified that chance as being valid.... unless the fraud goes further than the COO. Then all bets are off.

Personally, I never bought LK although I was a bit interested. So I think I'm a fairly neutral party.

As to a snark comment on this thread, [we are] not "embarrassed" to give a sell rec. As you can see, one service gave one. And one thinks.... at this price point and given remaining uncertainty.... it is worth holding.

I've been around [here] a long time. This isn't the first rec to go bad. It isn't even the first one to have a fraud concern come up. One was a company called Satyam Computer Services. It didn't end well.... The other one was Nike. That one turned out very well.
En iemand anders:
Another poster brought up what the company accountants should say for themselves. Ernst & Young isn't a shoddy outfit. If world class internal auditors missed it, how could outside investors see it? The big 'miss' from [us], in my opinion, was dismissing the 'anonymous' Muddy Waters points too soon.

[..]

Those claims were brought up in one of the Feb. recommendations. It was explained that the source of the report was anonymous, and was hard to put credibility to it for that reason.

Muddy Waters has had some accurate accusations, but also some that were not. In hindsight, the anonymous source was apparently accurate in this case...
Die Feb. recommendation die genoemd wordt zat in een andere (duurdere) service, en niet in de nieuwsbrief die ik ontvang. Nogmaals, ik ben het helemaal met je eens dat het niet had mogen ontbreken aangezien de informatie bekend was.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

Acties:
  • +4Henk 'm!

• writser
Uitstekend advies. De boeken die Hielko aandraagt zijn uitstekend om mee te beginnen. En daarna nog wat suggesties:

The Little Book That Beats The Market - Joel Greenblatt
Financial Shenanigans - Howard Schilit
Accounting For Value - Stephen Penman
The Little Book of Valuation - Aswath Damodaran
Investment Valuation - Aswath Damodaran
Margin of Safety - Seth Klarman
Competition Demystified - Bruce Greenwald
Competitive Advantage - Michael Porter
The Aggressive Conservative Investor - Martin J Whitman

En probeer de theorie in die boeken zelf in de praktijk te brengen. Verwacht niet dat je in een maand alles snapt. Er zijn, net als bij wiskunde, geen shortcuts. Oefen, deel je werk, vraag om feedback.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:06:
[...]
Er zijn, net als bij wiskunde, geen shortcuts.
Nouja... die zijn er wel. De marktwaardering. Of in bredere zin, een ETF.

Maar daar leer je niets mee. Wil je leren, dan zijn shortcuts zinloos.

[Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 10-04-2020 12:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:37:
[...]

Nouja... die zijn er wel. De marktwaardering. Of in bredere zin, een ETF.

Maar daar leer je niets mee. Wil je leren, dan zijn shortcuts zinloos.
Wat is een ETF in de huiswerk/school metafoor? Betalen voor een diploma met alleen maar 6'jes? :D

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:46:
[...]
Wat is een ETF in de huiswerk/school metafoor? Betalen voor een diploma met alleen maar 6'jes? :D
Lastig. Buy & hold met ETF's is gewoon een prima strategie, maar zo zou ik iemand met alleen maar 6'jes niet omschrijven.

Iemand met een prima rapportcijfer die verder alleen het strikt noodzakelijke doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emilio_TT
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11-05 22:01

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:46:
[...]

ETF: Een student die het hele boek dmv fast reading doorwerkt; die niet alles honderd procent gezien heeft maar wel van alles genoeg weet om op alle tentamenvragen een redelijk antwoord te geven en daarmee een prima cijfer haalt.

Actieve belegger: iemand die drie of vier van de tien hoofdstukken keihard bestudeert en er op rekent dat de meeste vragen op het tentamen over die stof gaan, omdat ze de gewoontes van de professor bestudeerd hebben.

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

writser schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:26:

Helaas is de wereld niet zo simpel. Je kan niet zeggen of een ingewikkeld bedrijf als Luckin Coffee / Tesla / Fastned een goede investering is op basis van een nieuwsbriefje en wat rooskleurige, brede statements over 'de toekomst'. Je wordt ook geen hoogleraar wiskunde door het lezen van een artikeltje in de Quest .. Als je beter wil worden in wiskunde zal je toch echt zelf aan de slag moeten met pen en papier. Deliberate practice. In het geval van beleggen houdt dat in: jaarverslagen en filings doorspitten, spreadsheets maken, zelf stock pitches schrijven. En net als bij wiskunde: andere mensen je werk laten controleren en leren van je fouten.
Ik vind dat hoogleraar voorbeeld echt mooi. In de praktijk heb je natuurlijk geen 'hoogleraar wiskunde' maar hoogleraren in allerlei losse vakgebieden waarin ze veel verder gespecialiseerd zijn. Hetzelfde zal wel gelden voor de markt, je hebt niemand die 'marktexpert' is op het gebied van alle markten.

Dat is een van de redenen waarom ik denk dat individuele aandelen picken niet veel zin heeft. Je kunt slechts een heel klein deel van de markt zelf doorspitten, bijvoorbeeld een paar kleine bedrijfjes. Zelfs als je dat perfect kan zit je met een spreidingsprobleem. Als je daar heel veel werk in gestoken hebt wil je op basis van dat onderzoek een niet verwaarloosbaar deel van je portefeuille aan de beste bedrijven die je bekeken hebt toewijden. Dat lijkt mij dan nogal risicovol omdat je slechts een heel klein deel van de markt bekeken hebt.

Een ander ding wat ik als struikelblok zie is geografische spreiding. Als je op allerlei verschillende beurzen wil kopen kan dat best duur worden, zeker als je emerging en frontier markets mee wil nemen. Aan de andere kant zijn er zat fondsen en ETFs die dat tegen relatief lage kosten wel kunnen.
Yes, maar dat geldt natuurlijk voor iedereen, professioneel of niet. Bijna niemand zag de Corona pandemie aankomen, anders waren aandelen niet zo gekelderd in maart.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik volg de pandemie al sinds begin februari. Toen het alleen in Azië was gingen er verhalen rond dat investeerders niet zo'n grote impact verwachten omdat de overheden wel monetaire steunpakketten zouden gebruiken om de hele impact te minimaliseren. Zie het dal in plaatje hieronder, een korte drop gevolgd door snel herstel.

De echte klap waar jij het over hebt kwam pas toen het virus in Europa en de VS voet aan de grond kreeg. Veel investeerders waren wel op de hoogte van wat er gebeurde maar ze hebben de economische impact onderschat. Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn portfolio verkocht net na de piek maar voor de echt grote daling. Niet omdat ik wist dat het hier allemaal stil zou gaan liggen maar omdat ik dacht dat heel China op slot zou gaan en daardoor grote supply-chain problemen zouden ontstaan.

Maar dit is inderdaad niet een crisis waar ik of andere simpele beleggers goed op in kunnen spelen. Alles gebeurt veel te snel. Ik denk echter dat er ook langzamere verschuivingen zijn waar je als particulier wel op in kunt spelen. Zo heb ik zelf een slecht gevoel bij de grote focus op de VS in de wereldindex. De VS heeft jaren voorop gelopen en daarmee enorme groei gehad, maar resultaten in het verleden zijn geen garanties voor de toekomst. Denk daarbij aan zo'n artikel:
Nemen we de stemming op de internationale Veiligheidsconferentie in München, in februari 2016, als graadmeter, dan gaat het niet goed met de mondiale orde. De Russische premier Dmitri Medvedev sprak openlijk van een nieuwe Koude Oorlog en vergeleek de huidige situatie met het jaar 1962, het jaar van de Cuba-crisis. Ook leidende deelnemers uit westerse landen uitten zich in apocalyptische termen. Senator John McCain waarschuwde met dramatische woorden: “The world order that we built, our dearest inheritance, […] is coming apart.”[1] Wolfgang Ischinger, de voorzitter van de Veiligheidsconferentie, toonde zich eveneens bezorgd: “The international order may be in its worst shape since the end of the Cold War.”[2]

https://spectator.clingen...aten_en_de_mondiale_orde/
Laten we het positief inschatten: 50% kans dat de wereld orde over 25 jaar nog is zoals nu (VS leidend met EU en China die volgen), en 50% kans dat de positie van de VS afneemt ten faveure van een ander systeem (bijvoorbeeld met een aantal grote spelers waaronder de VS, China, Europa en een speler uit de opkomende wereld die het ongeveer 25%/25%/25%/25% verdelen). Hoe verstandig is het dan om meer dan de helft van je eitjes in een Amerikaans mandje te leggen?

Dan ga ik liever voor grotere geografische spreiding. Minder VS, iets minder Europa, iets meer andere developed markets en emerging, en ook nog een klein beetje frontier (die anders vaak ontbreekt?). Of dit een slimmere strategie zal blijken valt nu natuurlijk nog niet te zeggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:58:
[...]

Dat is een van de redenen waarom ik denk dat individuele aandelen picken niet veel zin heeft. Je kunt slechts een heel klein deel van de markt zelf doorspitten, bijvoorbeeld een paar kleine bedrijfjes. Zelfs als je dat perfect kan zit je met een spreidingsprobleem. Als je daar heel veel werk in gestoken hebt wil je op basis van dat onderzoek een niet verwaarloosbaar deel van je portefeuille aan de beste bedrijven die je bekeken hebt toewijden. Dat lijkt mij dan nogal risicovol omdat je slechts een heel klein deel van de markt bekeken hebt.

Een ander ding wat ik als struikelblok zie is geografische spreiding. Als je op allerlei verschillende beurzen wil kopen kan dat best duur worden, zeker als je emerging en frontier markets mee wil nemen. Aan de andere kant zijn er zat fondsen en ETFs die dat tegen relatief lage kosten wel kunnen.
Deze problemen kan je (deels) tackelen door een maximale allocatie per aandeel in te stellen, bijv. 2% (ik noem maar wat). De rest stop je in ETFs. Als je een aandeel vindt dat belachelijk ondergewaardeerd is, kun je een deel van je 98% ETFs verkopen.
Het gaat je niet lukken om op korte termijn een gespreide portefeuille op te bouwen van individuele aandelen waarbij je voor elk daarvan een goede long thesis hebt. Al spendeer je enorm veel tijd aan research, dan zul je nog prachtige bedrijven vinden die op dat moment niet ondergewaardeerd zijn. Dan heeft het geen zin om in te stappen.

• Config
  • Laatst online: 22:55
filthy rich schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:45:
[...]

Wat verwacht je dat er gaat gebeuren met de spaarbelasting?

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de grote pensioenpot.
Links of rechtsom gaat NL dit betalen. met belastingen. Wordt over tk2021 heen getild natuurlijk. Of het de spaarbelasting gaat zijn weet ik niet..

• Config
fsfikke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:40:
[...]

Haha dat kan je toch niet serieus bedoelen _O-
Zoals ik zei, ze lopen niet voor, maar omdat ze niet kunnen testen gooien ze beta software vol fouten de markt op waardoor het (voor onwetende fans) lijkt alsof ze al heel ver zijn. Tesla kan zich dat permitteren, hun auto’s waren vanaf de Roadster af aan ontzettend brak maar werden telkens ietsje minder slecht. Een Volkswagen of Mercedes kan zich dat niet permitteren. Die merken hebben in 2012 ook de Model S geanalyseerd (ik was daar bij betrokken) en dan kan je het ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat ze Tesla niet meteen serieus hebben genomen :p

Je hebt echt te lang in een YouTube filterbubble gezeten als je nu begint klanten de schuld te geven van alle problemen met Tesla. De enige reden dat mensen in Nederland het nu accepteren is omdat ze die auto praktisch gratis krijgen. Zodra een respectabel merk met een elektrische auto uitkomt in de klasse van de Model S heeft Tesla een groot probleem.
Kun je dit ook hardmaken? Zou ik interessant vinden om te zien. Tesla heeft bijv wel de allerhoogste veiligheidsnormen als ik het goed heb

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:36
Thompson schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:21:
[...]

Heldere uitleg, dank! Vul ik 'm voor nu aan met EM en laat ik het daar even bij.
En als je dat market cap gewogen doet is dat verhouding 88-12 (World - EM). Ik heb dat voor het laatst januari bekeken, maar give or take 1% klopt dat vast nog wel.
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:24:
[...]

Het marktaandeel in VS/Europa/China, klanttevredenheid, restwaarde, omzet-/winstontwikkeling en een (on)terechte beurswaardering suggereren wellicht dat ze het ...... doen.
Beurswaarde ontwikkeling in 5 jaar.
[Afbeelding]
Hoezo niet kwalijk nemen ? Die merken hebben een enorme hoeveelheid kapitaal van aandeelhouders vernietigd en diezelfde merken misschien met uitzondering van VW zitten nog steeds in de ontkenningsfase volgens mij.
Beurswaarde zegt niks over kwaliteit van enkel product (EV) perse. De ICE fabrikanten hebben natuurlijk wat legacy van hun verleden wat in de beurskoers zit. Sony kan het op de beurs slechter doen dan Microsoft, door hun TV divisie, maar als de PS5 beter is dan de nieuwe xbox, kopen consumenten die PS5. Die kijken niet eerst naar de koers.
Nu zal dat positief zijn voor de koers, maar stel dat als andere divisies nog steeds problemen hebben of er zijn financiering problemen dan kan alsnog MS het beter doen op de beurs.

Alle merken maken trouwens al EV of lanceren modellen in 2020/21.

In aansluiting op het advies voor beleggen in aandelen: wees extra voorzichtig met beleggen in producten waar je zelf fan van bent of in de branche dat je werkt. Dat kan voor enorme bias zorgen. En een focus op een product of service en niet op het bedrijf.

In geval van Tesla zijn er vanuit beleggingsoogpunt nogal wat risico's:
- hoge waardering nu al = lage returns in toekomst? Succes is in geprijsd momenteel?
- schulden, omzet en winst?
- Elon Musk is de Trump van CEO-land
- lack of focus risk: continue starten van nieuwe projecten met nieuwe schulden (en risico op geen winst?) -> komt er ooit de fase van steady winst maken?

Eigenlijk is de echte kwaliteit van de auto nu maar medium belangrijk, het is momenteel goed genoeg om te verkopen. Rest in autoland is vooral merkbeleving,marketing.

Bedrijven in branches of producten waar je zelf niet direct wat mee hebt, maar waar je als buitenstaander ook enthousiast van wordt zijn vaak beter in geval van consumer goods. (Bij b2b is het soms als buitenstaander moeilijk de branche te doorgronden of op de hoogte te zijn van verborgen boundaries)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:16:
[...]
Beurswaarde zegt niks over kwaliteit van enkel product (EV) perse. De ICE fabrikanten hebben natuurlijk wat legacy van hun verleden wat in de beurskoers zit. Sony kan het op de beurs slechter doen dan Microsoft, door hun TV divisie, maar als de PS5 beter is dan de nieuwe xbox, kopen consumenten die PS5. Die kijken niet eerst naar de koers.
Ook niet. Consumenten kopen het systeem waar ze game X op kunnen spelen. En wellicht ook het andere systeem, want die heeft exclusiviteit op game Y. Of misschien zitten ze al op de oude Xbox of PS of Switch en vinden ze compatibiliteit wel fijn en kopen ze daarom de nieuwe.

Welk systeem 'beter' is maakt bar weinig uit. Zie ook VHS vs Betamax destijds.

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 10-04-2020 13:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Zr40 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:20:
[...]

Ook niet. Consumenten kopen het systeem waar ze game X op kunnen spelen. En ook het andere systeem, want die heeft exclusiviteit op game Y. Of misschien zitten ze al op de oude Xbox of PS of Switch en vinden ze compatibiliteit wel fijn.

Welk systeem 'beter' is maakt bar weinig uit. Zie ook VHS vs Betamax destijds.
Je mist echt volkomen mijn punt. 8)7

Dat is dus 'beter' in mijn voorbeeld, de consument koopt wat hij wil omdat hij dat wil, niet omdat ROI op Sony 2% YoY beter is dan MS........

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:23:
[...]

Je mist echt volkomen mijn punt. 8)7
Volgens mij niet hoor, ik vul je punt aan :)

We zitten hier namelijk op Tweakers. Als de PS5 net een snellere pixel shader heeft of meer RAM of HDMI 2.0 of wat dan ook, dan zou je kunnen denken, die is 'beter' en dus gaat iedereen die kopen. Helaas, consumentengedrag wordt niet daardoor bepaald. Evenmin als dat de ROI of de jaarcijfers of de market cap dat zou doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
@Zr40 Das eigenlijk meer herhaling van mijn punt :).

Maar dat is wat ik bedoel oppassen met aandelen waar je zelf als gebruiker of nog erger als fan in de productgroep zit. (Of als je in de branche werkt)
Je loopt dan inderdaad het risico dat je als kansloze technerd gaat lopen huilen dat Sony betere belegging is dan MS, omdat PS betere raytracking heeft. En dat alles onterecht is als het niet zo lijkt te zijn op de beurs.

Terwijl je a) blind bent voor wat de doorsnee consument belangrijk vind, b) totaal niet kijkt naar het bedrijf, markt, wat ze nog meer doen en of dat financieel aantrekkelijk is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
Don't fall in love with your stocks.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Longcat LK heeft ook liefde nodig :'(

:+

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:14
Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:02:
De beurs is een dagje dicht en het gaat hier over Tesla (de auto, niet het aandeel/bedrijf), Noord vs Zuid Europa en levensverwachting mannen vs vrouwen? :?
Banken gaan pas dinsdag weer open.

Goldbugs suggereren een verrassing op dinsdagmorgen..

Spannend!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
[...]

Uitstekend advies. De boeken die Hielko aandraagt zijn uitstekend om mee te beginnen. En daarna nog wat suggesties:

En probeer de theorie in die boeken zelf in de praktijk te brengen. Verwacht niet dat je in een maand alles snapt. Er zijn, net als bij wiskunde, geen shortcuts. Oefen, deel je werk, vraag om feedback.
Het boek 'A random walk down wall street van Burton Malkiel mag toch niet in dit lijstje missen?

Ik ben overigens ook oprecht benieuwd hoe je aankijkt tegen een onderzoek van bijv. Terry Odean & Brad M. Barber. Zij tonen aan dat stock pickers het [gemiddeld] veel slechter doen dan de markt. Zie bijvoorbeeld hun bekende paper "Trading Is Hazardous To Your Wealth". Hoe actiever de handelaar, hoe slechter de resultaten.
David Kahneman gaat er in zijn boek 'Thinking fast and slow' (Ons onfeilbare denken in het NL) ook op in, en durft zelfs te stellen dat 'men het er over het algemeen eens over is dat bijna iedereen die aan stock picking doet, of ze het nu weten of niet een kansspel spelen'. Een onderzoek naar het succes van professionele investeerders over een periode van 8 jaar wees uit dat er geen (0,01) correlatie te vinden is tussen een professionele investeerder en het resultaat wat hij behaalde. Een dobbelsteen rollen geeft ongeveer hetzelfde resultaat (0).

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:58
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:22:
[...]

Ik ben Writser niet, maar ik kan wel alvast een voorzetje geven: het aller aller belangrijkste is gewoon dat je er veel tijd in stopt en het leuk vind om een beetje te puzzelen om uit te vogelen hoe een bedrijf werkt en wat het waard is. Pak de jaarverslagen erbij, probeer daadwerkelijk te snappen wat er overal gebeurt, probeer een model te maken om uit te vogelen hoeveel winst/cash flow je denkt dat ze gaan maken in de toekomst, deel je analyse met mensen die er feedback op kunnen geven, en start opnieuw nadat blijkt dat je allerlei dingen niet meegenomen hebt. En begin met simpele bedrijven, niet met multinationals die 50 verschillende producten in 80 landen op alle continenten verkopen.

Voor de meeste mensen is dat veel te veel werk en, ja, dan kan je beter gewoon lekker in een ETF stappen, daar is natuurlijk niks mis mee. Want hoewel weinig (retail) beleggers überhaupt bovenstaande stappen nemen is dat echt het absolute minimum om een beetje te snappen hoeveel een bedrijf eventueel waard is.

En dan ben je er natuurlijk ook nog niet, want genoeg mensen die de meest fantastische modellen in Excel in elkaar kunnen zetten, maar ondertussen niet de common sense hebben om te begrijpen wat wel en niet belangrijk is. Je kan natuurlijk een uitgebreid model maken aan de hand van de jaarverslagen van Luckin Coffee, maar als je vervolgens niet snapt dat een bedrijf in China de boel wel eens aan het belazeren zou kunnen zijn dan mis je gewoon een stukje common sense (zeker nadat er een uitgebreid short report circuleert, maar ook daarvoor). Of wellicht snap je dat ook nog wel, maar sta je psychisch niet zo sterk in de schoenen en ben je bang de boot te missen. Ook als je hard werkt en wel mooie fundamentele analyses kan maken is beleggen nog niet makkelijk.

Maar kwalitatief goede bronnen of bepaalde criteria waar je op moet zoeken? Dat klinkt alsof je een shortcut zoekt om er zo min mogelijk tijd in te stoppen. De beste bron zijn meestal gewoon de (jaar)verslagen van een bedrijf in combinatie met een gezonde portie werk. En als je nog lerende bent, pak er een paar goede boeken bij. Oude klassiekers zoals de intelligent investor, security analysis of "how to be a stock market genius" (cheesy titel, maar daadwerkelijk goed) allemaal prima. Maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
Bedankt voor je bericht! Nee ik zoek geen shortcut, ik wil langzaamaan meer leren over de achterliggende berekeningen. Boeken als 'Once upon Wall Street' en 'Intelligent Investor' heb ik al gelezen, waar zeker de nodige nuttige informatie staat, maar ook zeker niet alles heb ik het idee.

Als ik nu een jaarverslag lees zie ik honderden getallen staan, waar ik op elk getal een berekening kan maken van hoe goed/slecht deze scoort i.t.t. concurrenten en de sector als geheel. Maar zo kunnen er van die 100 cijfers 47 slecht zijn en 53 goed, is dan meteen het bedrijf een waardige investering waard? Ligt maar net aan welke waarden goed/slecht zijn.

De bronnen waar ik naar vraag zijn voornamelijk gerenommeerde bronnen waar je de juiste informatie kan vinden, bijvoorbeeld over hoe je zo'n jaarverslag leest, waar komen de bedragen vandaan, wanneer kunnen deze positief of negatief geinterpreteerd worden (schuld kan positief zijn als het goed ingezet wordt), etc. Is Reuters een goede informatiebron, Investopedia, Zacks, Motley Fool?

Een hoogleraar begint ook niet zonder zich in de materie te verdiepen met het maken van calculaties. En ik zoek de juiste bronnen om deze materie te kunnen begrijpen. Voor mij als (redelijke) leek kan ik wel 100 boeken vinden, maar misschien weet iemand hier dat er 97 bullsh*t zijn, en de laatste drie zeer waardevol zijn voor mijn kennisontwikkeling.

lang verhaal kort: Ik ben het volledig met je/jullie eens dat het hard werken en oefenen is, maar enkel 'dom' werken zonder te weten wat je precies doet, zet geen zoden aan de dijk. :+
[...]

Dank! Zit er nog een bepaalde volgorde in van welke boeken voorkeur hebben als starter, en welke vervolgens specifieker zijn voor bepaalde onderwerpen?

-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
Tehh schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:45:
[...]

Ik ben overigens ook oprecht benieuwd hoe je aankijkt tegen een onderzoek van bijv. Terry Odean & Brad M. Barber. Zij tonen aan dat stock pickers het [gemiddeld] veel slechter doen dan de markt. Zie bijvoorbeeld hun bekende paper "Trading Is Hazardous To Your Wealth". Hoe actiever de handelaar, hoe slechter de resultaten.
David Kahneman gaat er in zijn boek 'Thinking fast and slow' (Ons onfeilbare denken in het NL) ook op in, en durft zelfs te stellen dat 'men het er over het algemeen eens over is dat bijna iedereen die aan stock picking doet, of ze het nu weten of niet een kansspel spelen'.
Een actieve belegger hoeft helemaal niet veel transacties te doen. Het aantal transacties zal ook samenhangen met de mate waarin er gehandeld wordt o.b.v. research. De meest actieve handelaars zijn daytraders die gokken op basis van gevoel of op waarzeggerij zoals TA. Nogal wiedes dus dat de returns van gokkers overeenkomen met die van andere kansspelen.
Een onderzoek naar het succes van professionele investeerders over een periode van 8 jaar wees uit dat er geen (0,01) correlatie te vinden is tussen een professionele investeerder en het resultaat wat hij behaalde. Een dobbelsteen rollen geeft ongeveer hetzelfde resultaat (0).
Dit verbaast me ook niets. Bij grote beleggers spelen weer andere factoren die zorgen voor lange termijn underperformance. Als jij een fonds hebt opgezet waar miljoenen of miljarden in is gestopt en je doet jarenlang niets omdat je geen goede kansen tegenkomt dan gaan je investeerders klagen. Zie Berkshire dat al lange tijd op een mega berg cash zit. Dan is de verleiding groot om maar gewoon in iets te investeren. Afhankelijk van hoe de beheer & performance fees zijn afgesproken is de verleiding nog groter.
Daarnaast heb je nog het probleem van size. Als ik 2% van mijn vermogen stop in een bedrijf met een market cap van 10 miljoen euro, dan beweegt de koers niet of nauwelijks. Als je fonds 1 miljard groot is, dan is die 2% al meer dan de hele market cap. Dan kun je het bedrijf van de beurs gaan halen en daar is je fonds wellicht niet voor bedoeld.

• Longcat
Vini-Vidi-Vici schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:57:
[...]

Als ik nu een jaarverslag lees zie ik honderden getallen staan, waar ik op elk getal een berekening kan maken van hoe goed/slecht deze scoort i.t.t. concurrenten en de sector als geheel. Maar zo kunnen er van die 100 cijfers 47 slecht zijn en 53 goed, is dan meteen het bedrijf een waardige investering waard? Ligt maar net aan welke waarden goed/slecht zijn.
Dat is dus het punt dat eerder werd gemaakt. Zoek een bedrijf met een balans waar je maar 10 getallen hoeft te duiden. Dus niet 6 regio's, 10 producten en 3 varianten per product, 5 producten in de pijplijn, patentaanvragen, rechtszaken etc.
De bronnen waar ik naar vraag zijn voornamelijk gerenommeerde bronnen waar je de juiste informatie kan vinden, bijvoorbeeld over hoe je zo'n jaarverslag leest, waar komen de bedragen vandaan, wanneer kunnen deze positief of negatief geinterpreteerd worden (schuld kan positief zijn als het goed ingezet wordt), etc. Is Reuters een goede informatiebron, Investopedia, Zacks, Motley Fool?
Voor het lezen van een jaarverslag kun je gewoon een boek bedrijfseconomie pakken, al denk ik dat je daarin niet gaat vinden waar je naar op zoek bent. Je leert dan wat activa en passiva zijn en bepaalde ratio's, maar of dit goed of slecht is voor het bedrijf in kwestie zul je toch echt zelf moeten bepalen, bijvoorbeeld door te vergelijken met concurrenten. Een lage debt-service coverage ratio hoeft niet zo spannend te zijn als de inkomsten extreem stabiel zijn. Als je iets wil horen in de trant van "zoek een bedrijf met een DSCR > 3", dan ben je verkeerd bezig.

[Voor 40% gewijzigd door Longcat op 10-04-2020 14:12]

• Ko.Kane
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:58:

Laten we het positief inschatten: 50% kans dat de wereld orde over 25 jaar nog is zoals nu (VS leidend met EU en China die volgen), en 50% kans dat de positie van de VS afneemt ten faveure van een ander systeem (bijvoorbeeld met een aantal grote spelers waaronder de VS, China, Europa en een speler uit de opkomende wereld die het ongeveer 25%/25%/25%/25% verdelen). Hoe verstandig is het dan om meer dan de helft van je eitjes in een Amerikaans mandje te leggen?

Dan ga ik liever voor grotere geografische spreiding. Minder VS, iets minder Europa, iets meer andere developed markets en emerging, en ook nog een klein beetje frontier (die anders vaak ontbreekt?). Of dit een slimmere strategie zal blijken valt nu natuurlijk nog niet te zeggen.
Dit wordt dus al deels 'automatisch' opgevangen met een World ETF zoals FTSE, of MSCI World+EM. Omdat het market cap gewogen is bezit je nu wel aandelen buiten VS, maar dat is kleiner aandeel nu. Als nu Amerikaanse bedrijven MC verliezen en EM MC winnen, dan verandert die samenhang dus automatisch. Plus dat er als er nieuwe bedrijven ontstaan die op gegeven moment de tresshold van MC halen om opgenomen te worden en als die dus meer voorkomen in EM dan verandert dat dus mee.

Als je natuurlijk 100% zeker bent dat MSCI EM (30% China) de enorme winner gaat zijn en US alleen krimpen ja, dan kun je dus net zo goed 100% EM nemen. Alleen dat is een paradox: je kiest namelijk voor ETF's omdat je denkt dat je de markt niet kan voorspellen of kan verslaan. Dan is die keuze dus paradoxaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wozmro
Eigenlijk zijn er maar twee factoren van belang om 'rijk' te worden met beleggen: de hoeveelheid tijd en de hoeveelheid geld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:03

Rukapul

Moderator General Chat
Paar voorbeelden uit deze topicreeks om bovenstaande te illustreren. Jaren geleden hebben we hier de casus van @Brons besproken over een staalfabriek: Friedman Industries. Bedrijf dat al decennia bestond en bestaat, cijfers publiceert, handvol producten maakt en als je wilt kun je de fabriek aanschouwen inclusief wat erin en eruit gaat.

Ander voorbeeld, maar iets abstracter: in de financiele crisis gingen financials door het putje en kregen staatssteun. Sommige van de staatssteun was echter zo gestructureerd dat overheden kapitaal injecteerden equivalent aan aandelen. Je kon echter op lage koersen cummulatieve preferente aandelen / achtergestelde obligaties kopen tegen extreme kortingen (met name als ze in de VS genoteerd waren en mee naar beneden klapten als de hele S&P500 ging). Het gevolg was echter dat in praktische zin de NL staat min of meer je geld garandeerde! Hiermee wil ik niet zeggen dat het risicovrij was, maar je kon je analyse beperken tot een paar dingen: lezen van de prospectus, inschatten of de boel alsnog zou klappen, inschatten in hoeverre de Europese commissie het als staatssteun zou betitelen en het teruggedraaid zou worden (wat later regelgeving is geworden).

En recenter SAPEC wat neerkwam op simpele dividendarbitrage.

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-04-2020 14:52]

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:07:
[...]

Dit wordt dus al deels 'automatisch' opgevangen met een World ETF zoals FTSE, of MSCI World+EM. Omdat het market cap gewogen is bezit je nu wel aandelen buiten VS, maar dat is kleiner aandeel nu. Als nu Amerikaanse bedrijven MC verliezen en EM MC winnen, dan verandert die samenhang dus automatisch. Plus dat er als er nieuwe bedrijven ontstaan die op gegeven moment de tresshold van MC halen om opgenomen te worden en als die dus meer voorkomen in EM dan verandert dat dus mee.
De index past zich inderdaad aan. Het probleem wat ik heb met de wereldindex is dat de huidige samenstelling relatief gevoelig is voor problemen met de VS. De VS is een geografische en politieke cluster. Stel dat er een crisis is die vooral de VS raakt dan wordt je dus redelijk hard geraakt. Voor vloeibare transities heb je dus een goed argument, maar voor abruptere crises weet ik niet of dat argument goed standhoudt.

Ik geef dan de voorkeur aan spreiding, niet op basis van market cap maar op basis van geografische en politieke spreiding. Vergeleken met de index krijg je dan denk ik minder VS en iets meer ontwikkelde Pacific.

Ik beweer niet dat dat beter uitpakt, maar het is iets minder gevoelig voor lokale crises. Natuurlijk zijn veel crises toch verbonden, maar ik heb er een beter gevoel bij. Een ander voordeel is dat je in kunt spelen op lokale schommelingen, bijvoorbeeld aankopen in een bepaalde regio of sector.
Als je natuurlijk 100% zeker bent dat MSCI EM (30% China) de enorme winner gaat zijn en US alleen krimpen ja, dan kun je dus net zo goed 100% EM nemen. Alleen dat is een paradox: je kiest namelijk voor ETF's omdat je denkt dat je de markt niet kan voorspellen of kan verslaan. Dan is die keuze dus paradoxaal.
Ik weet natuurlijk ook niet of China doorzet tot enige wereldmacht, ik denk het niet. Mijn redenering is dat de kans op een lokale crisis niet afhankelijk is van market cap. Op een hele portefeuille vind ik 50% VS dan disproportioneel. In dezelfde redenering vind ik 50% China of 50% Europa ook disproportioneel. Afhankelijk van de definitie zou ik 50% EM beter te verantwoorden vinden dan 50% in één land.

• Vincentsmit11
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 01-05 10:58
Vini-Vidi-Vici schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:57:
[...]

Bedankt voor je bericht! Nee ik zoek geen shortcut, ik wil langzaamaan meer leren over de achterliggende berekeningen. Boeken als 'Once upon Wall Street' en 'Intelligent Investor' heb ik al gelezen, waar zeker de nodige nuttige informatie staat, maar ook zeker niet alles heb ik het idee.

Een hoogleraar begint ook niet zonder zich in de materie te verdiepen met het maken van calculaties. En ik zoek de juiste bronnen om deze materie te kunnen begrijpen. Voor mij als (redelijke) leek kan ik wel 100 boeken vinden, maar misschien weet iemand hier dat er 97 bullsh*t zijn, en de laatste drie zeer waardevol zijn voor mijn kennisontwikkeling.

lang verhaal kort: Ik ben het volledig met je/jullie eens dat het hard werken en oefenen is, maar enkel 'dom' werken zonder te weten wat je precies doet, zet geen zoden aan de dijk. :+

[...]

Dank! Zit er nog een bepaalde volgorde in van welke boeken voorkeur hebben als starter, en welke vervolgens specifieker zijn voor bepaalde onderwerpen?
Hier ben ik ook mee bezig en heb een paar mooie aandelen kunnen vinden door het maken van calculaties. Quickfs.net is ook een fijne site voor het vinden van informatie. Stuur maar een PM, dan kunnen we informatie uitwisselen over Excel sheets. Ik zoek voornamelijk meer manieren van berekenen zodat ik dit uiteindelijk kan combineren in 1 excel bestand. Veel beleggers hier hebben voornamelijk de focus op ETF's dus vinden dit minder interessant :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Config
Wozmro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:43:
Goldbugs suggereren een verrassing op dinsdagmorgen..

Spannend!
Why..why why why? Wat is dat nou voor toevoeging? Wat zijn goldbugs, wat zijn de argumenten? Oh, wacht, clicks zijn het verdienmodel...Yes er komt iets groots aan! 10 Things You NEED TO KNOW Before Market Opens! Click now!

Edit: Waarom niet maandag, trouwens?

[Voor 4% gewijzigd door Config op 10-04-2020 19:31]

• Ko.Kane
@Jb! Kijk eens naar de bedrijven die ervoor zorgen dat de weging zo naar VS liggen: die bedrijven zijn mondiaal georiënteerd. (En bijna allemaal tech) En dus minder gevoelig voor lokale crisissen.

VS is ook een cluster van staten: dat Detroit een industrie stad in verval is maakt weinig uit voor silicon valley en je aandelen in die bedrijven. Dat merk je ook nu met huidige crisis. Maakt het bv uit waar Google zit?

Het is ook een bias die je hier hebt. Jij vertrouwt de VS nu niet: maar waarom China of India wel? Kunnen zij geen plotselinge crisissen krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Diff_Angle
Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:16:
[...]

En als je dat market cap gewogen doet is dat verhouding 88-12 (World - EM). Ik heb dat voor het laatst januari bekeken, maar give or take 1% klopt dat vast nog wel.
[...]

Nu zal dat positief zijn voor de koers, maar stel dat als andere divisies nog steeds problemen hebben of er zijn financiering problemen dan kan alsnog MS het beter doen op de beurs.
Dan lijkt het me om vanuit beleggingsoogpunt beter om in MS te zitten dan Sony, of begrijp ik de strekking van je opmerking niet ?
Alle merken maken trouwens al EV of lanceren modellen in 2020/21.
De al jaren aangekondigde Tesla-killers ?
In aansluiting op het advies voor beleggen in aandelen: wees extra voorzichtig met beleggen in producten waar je zelf fan van bent of in de branche dat je werkt. Dat kan voor enorme bias zorgen. En een focus op een product of service en niet op het bedrijf.
?
In geval van Tesla zijn er vanuit beleggingsoogpunt nogal wat risico's:
- hoge waardering nu al = lage returns in toekomst? Succes is in geprijsd momenteel?
- schulden, omzet en winst?
- Elon Musk is de Trump van CEO-land
- lack of focus risk: continue starten van nieuwe projecten met nieuwe schulden (en risico op geen winst?) -> komt er ooit de fase van steady winst maken?
Gezien de productie-/omzet-/winstontwikkeling en continue investeringen in additionele productiecapaciteit waar kennelijk kopers voor zijn, China/Duitsland t.b.v. van auto's/batterijen middels uitbreiding assortiment voor verschillende marktsegmenten, daarnaast (eigen) batterijen en solar weinig aanleiding om 'zorgelijk' te zijn m.b.t. de toekomst naar mijn idee.
De missie/focus is een sustainable future, auto's zijn daar slechts een onderdeel van.
Steady winst is geen doel op zich, althans niet op de korte termijn, alle Cash Flow wordt geinvesteerd in R&D en uitbreiding productiecapaciteit.
Eigenlijk is de echte kwaliteit van de auto nu maar medium belangrijk, het is momenteel goed genoeg om te verkopen. Rest in autoland is vooral merkbeleving,marketing.
Goed genoeg ??
2015 Tesla Model S 70D
The car of the century, now updated with more power and AWD.
https://www.caranddriver....instrumented-test-review/

Focus zie YouTube kanaal Solving the money problem YouTube: Tesla's Secret Plan (don't tell anyone) door een Tesla believer/fan je bent gewaarschuwd en deze YouTube: Tesla's Secret Weapon (worth billions)

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:06:
@Jb! Kijk eens naar de bedrijven die ervoor zorgen dat de weging zo naar VS liggen: die bedrijven zijn mondiaal georiënteerd. (En bijna allemaal tech) En dus minder gevoelig voor lokale crisissen.

VS is ook een cluster van staten: dat Detroit een industrie stad in verval is maakt weinig uit voor silicon valley en je aandelen in die bedrijven. Dat merk je ook nu met huidige crisis. Maakt het bv uit waar Google zit?

Het is ook een bias die je hier hebt. Jij vertrouwt de VS nu niet: maar waarom China of India wel? Kunnen zij geen plotselinge crisissen krijgen?
Nee, het heeft niets met mijn vertrouwen in of wantrouwen jegens de VS te maken. Ik zeg ook niet de China of India het beter kunnen. Ik wil het gewoon spreiden. Ik wil net zo min 40+% in één sector of in één specifiek ander land.

Waarom zou tech niet gevoelig kunnen zijn voor bepaalde crises? Tech is minder gevoelig voor de huidige crisis. Maar in een lange termijn strategie koop je voor de komende 10++ jaar. Als tech zo ongevoelig zou zijn voor dips of crises zou je net zo goed alleen tech kunnen kopen. En misschien was dat in de afgelopen bullmarkt nog wel een beste keuze ook met de kennis van nu. Het punt is echter dat je dat vooraf niet weet en daarom wil ik langs een aantal assen (geografisch, sector) spreiden. Die extra spreiding kost overigens niet veel, daar zijn ook ETFs en fondsen met lage kosten voor.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ko.Kane
@Diff_Angle Je onderstreept mijn punt volkomen eigenlijk met je reactie:
  • er komt weer een review van een auto bij.
  • twee links naar een youtube fan kanaal.
  • een quote in een plaatje
Maar geen enkele onderbouwing met cijfers, of verwijzingen naar wat in het jaarverslag stond.

Vervolgens een opmerking die de verwarring aan geeft tussen beleggen/investeren en vinden of een bedrijf toffe dingen doet:
De missie/focus is een sustainable future, auto's zijn daar slechts een onderdeel van.
Steady winst is geen doel op zich, althans niet op de korte termijn, alle Cash Flow wordt geïnvesteerd in R&D en uitbreiding productiecapaciteit.
Het hele idee van beleggen is dat er een winst is, die in voor de investeerder gunstiger verhouding tot de koers staat.

Waarom zou je een aandeel willen hebben zonder fatsoenlijke earnings per share nu of een reële kans daarop in de toekomst?

Wat is je koersdoel? Wordt het weer bijna 900€? Is het nu ondergewaardeerd met 515€ of was juist die 900€ over gewaardeerd en is de correcte koers 750€?

Heb je zelf aandelen Tesla? Gekocht voor hoeveel? En als je ze in Oktober 2019 voor 215 had gekocht, waarom niet voor 700€ + verkocht?

• noslen
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 23:20
Waar kan ik vinden waaruit NT World is opgebouwd? Op Morningstar zie ik alleen een top 10 van posities.

• Diff_Angle
Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:52:
@Diff_Angle Je onderstreept mijn punt volkomen eigenlijk met je reactie:
  • er komt weer een review van een auto bij.
  • twee links naar een youtube fan kanaal.
  • een quote in een plaatje
Maar geen enkele onderbouwing met cijfers, of verwijzingen naar wat in het jaarverslag stond.

Vervolgens een opmerking die de verwarring aan geeft tussen beleggen/investeren en vinden of een bedrijf toffe dingen doet:

[...]

Het hele idee van beleggen is dat er een winst is, die in voor de investeerder gunstiger verhouding tot de koers staat.

Waarom zou je een aandeel willen hebben zonder fatsoenlijke earnings per share nu of een reële kans daarop in de toekomst?

Wat is je koersdoel? Wordt het weer bijna 900€? Is het nu ondergewaardeerd met 515€ of was juist die 900€ over gewaardeerd en is de correcte koers 750€?

Heb je zelf aandelen Tesla? Gekocht voor hoeveel? En als je ze in Oktober 2019 voor 215 had gekocht, waarom niet voor 700€ + verkocht?
Als je niet bereid bent om naar de inhoud van die videos, gepresenteerd door een investeerder, met cijfermateriaal te kijken, ja dan weet ik het ook niet meer. Ik heb Tesla aandelen en mijn koersdoel/-verwachting is wat Ark-Invest er over gepresenteerd heeft, aanmerkelijk meer dan de door jou genoemde getallen. Verkopen op 'korte termijn'/Traden niet aan de orde wat mij betreft, zolang de future bright is/lijkt te zijn, houden en bijkopen de komende jaren.

• Ko.Kane
Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:17:
[...]

@Jb! Had je deze post van Longcat gezien? Er is kans dat je alleen maar overgewicht opbouwt die je niet kan verantwoorden vanuit market cap perspectief.

Een wereld MSCI World + EM of FTSE All world heeft dus al een spreiding gemaakt langs alle sectoren en geografische spreiding. De key vraag is dus waarom jij dan denkt een 'betere' wereld index zelf te kunnen bouwen?

Want je zegt:
Het punt is echter dat je dat vooraf niet weet
Dat geldt dan toch voor alles?

Er is wel wat af te dingen op market cap gewogen fondsen en je zou bijvoorbeeld equal weight kunnen overwegen. Maar dan heb je dus minder gewicht in de bedrijven die het in zich hadden om de grootste te worden in hun klasse. En even veel gewicht in de struggelende concurrenten in die klasse......

• Ko.Kane
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:59:
[...]

Als je niet bereid bent om naar de inhoud van die videos, gepresenteerd door een investeerder, met cijfermateriaal te kijken, ja dan weet ik het ook niet meer. Ik heb Tesla aandelen en mijn koersdoel/-verwachting is wat Ark-Invest er over gepresenteerd heeft, aanmerkelijk meer dan de door jou genoemde getallen.
Je bedoelt dus dat je uitgaat van ARK's invest 300$ tot 22000$ price target in 2024?
Verkopen op 'korte termijn'/Traden niet aan de orde wat mij betreft, zolang de future bright is/lijkt te zijn, houden en bijkopen de komende jaren.
Daar had ik graag onderbouwing van gezien in dit topic, niet 2 link drops naar random video's zonder uitleg waarom die relevant zijn en wat er in gezegd wordt en een eigen kijk erop.

• Diff_Angle
@Ko.Kane Mocht je geinteresseerd zijn en de moeite willen nemen hier de overigens eerder geposte link https://github.com/ARKInv...Extract_3.25.20_v4.1.xlsx Jij noemt het random video's, naar mijn idee zijn het dat niet, ja wat jij graag wilt zien ligt bij jou, ik geef middels een paar links een inkijkje naar wat naar mijn idee relevante informatie is. Ieder zijn/haar interpretatie uiteraard wat reasonable/unreasonable is. Ik heb geen behoefte om hun/mijn visie verder te onderbouwen/verklaren. Het enige is dat 99,9% v.d. mensen geen idee heeft van de term exponentiele groei. Wat is de hoogte van een vel papier welke 50 keer dubbel gevouwen wordt ? Een A4tje lukt niet, maar elk formaat mag.

[Voor 14% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 16:37]

• Pistachenootje
  • Laatst online: 17:30
@Jb! heb je weleens op portfoliovisualizer.com gespeeld met de historische data van de afgelopen ~100 jaar? Verminderde allocatie voor de VS doet meestal niks positiefs voor je resultaten. Nou geeft dit natuurlijk geen enkele garantie voor de toekomst maar ik zou mensen toch afraden om minder allocatie aan de VS te geven, tenzij ze hele sterke argumenten hebben. Die heb ik van jou nog niet gezien.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:15
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:33:
@Ko.Kane Mocht je geinteresseerd zijn en de moeite willen nemen hier de overigens eerder geposte link https://github.com/ARKInv...Extract_3.25.20_v4.1.xlsx Jij noemt het random video's, naar mijn idee zijn het dat niet, ja wat jij graag wilt zien ligt bij jou, ik geef middels een paar links een inkijkje naar wat naar mijn idee relevante informatie is. Ieder zijn/haar interpretatie uiteraard wat reasonable/unreasonable is. Ik heb geen behoefte om hun/mijn visie verder te onderbouwen/verklaren. Het enige is dat 99,9% v.d. mensen geen idee heeft van de term exponentiele groei. Wat is de hoogte van een vel papier welke 50 keer dubbel gevouwen wordt ? Een A4tje lukt niet, maar elk formaat mag.
Sorry ik kom niet verder dan 7.. wellicht niet het juiste vergelijk ;)

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Pistachenootje
noslen schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:55:
Waar kan ik vinden waaruit NT World is opgebouwd? Op Morningstar zie ik alleen een top 10 van posities.
Ik vermoed op de website van Northern Trust in de documentatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:33:
Het enige is dat 99,9% v.d. mensen geen idee heeft van de term exponentiele groei. Wat is de hoogte van een vel papier welke 50 keer dubbel gevouwen wordt ? Een A4tje lukt niet, maar elk formaat mag.
Ik heb dat excel gezien, hoe kan ik anders hun range voor 2024 zo opnoemen? ;)

Ik heb best wel verstand van exponentiële groei O-) . Maar weer een loze kreet die op geen enkele manier gekoppeld wordt aan Tesla (aandeel). Dan blijft het gissen, wat je nu bedoelt.

Mijn beste interpretatie is dat je bedoelt dat dat gaat over de verliezen en schulden van Tesla? Dat die exponentieel groeien? Daarin geef ik je wel gelijk. d:)b

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:03:
[...]

@Jb! Had je deze post van Longcat gezien? Er is kans dat je alleen maar overgewicht opbouwt die je niet kan verantwoorden vanuit market cap perspectief.
Waarom zou je alles naar market cap perspectief moeten verantwoorden? Je speculeert in dat geval simpelweg dat de energie sector in een bepaalde termijn beter scoort dan de index. Een beetje als iedereen hier die Shell wilde kopen toen het aandeel op 10 euro stond. Dat was puur een gok dat het aandeel weer (snel) terug zou gaan richting oude prijzen. Nou ja, voor de meesten hier dan, niet voor iedereen natuurlijk. :P
Een wereld MSCI World + EM of FTSE All world heeft dus al een spreiding gemaakt langs alle sectoren en geografische spreiding. De key vraag is dus waarom jij dan denkt een 'betere' wereld index zelf te kunnen bouwen?
Ik zou het niet per se een betere index noemen, het is een andere insteek. Vergelijk het met beleggers die niet in olie of tabak willen beleggen. Ik snap je kritiek, de feitelijke hurdles die je noemt kloppen. Ik weet echter niet waarom het een groot probleem zou zijn.
Pistachenootje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:38:
@Jb! heb je weleens op portfoliovisualizer.com gespeeld met de historische data van de afgelopen ~100 jaar? Verminderde allocatie voor de VS doet meestal niks positiefs voor je resultaten. Nou geeft dit natuurlijk geen enkele garantie voor de toekomst maar ik zou mensen toch afraden om minder allocatie aan de VS te geven, tenzij ze hele sterke argumenten hebben. Die heb ik van jou nog niet gezien.
Nee, niet naar gekeken.

Mijn argument is heel simpel, meer geografische spreiding. Ik claim niet dat dat een manier is om meer rendement te bereiken. Het is wel een manier om risico's die vooral betrekking hebben op de VS wat te verminderen. Speculeer ik er dan op dat de VS de afgrond ingaat? Niet per se, maar indirect is dat (en het luchtigere verhoudingsgewijze verlies van market cap) een risico waar ik rekening mee houd. Dat is niet omdat ik de VS niet leuk vind, maar puur omdat ze zo'n groot deel van de index innemen.

En natuurlijk is het weglaten van de VS in je portfolio de afgelopen 100 jaar geen succes. Dat is simpel te verklaren door op te merken dat de VS nu de helft van de wereld index beslaat. Als Nederland nu de helft van de wereldindex zou beslaan dan was het een fout om Nederland niet op te nemen in je portfolio.

De vraag is denk ik eerder of de VS over 25 jaar nog steeds hetzelfde deel of een groter deel van de wereldindex inneemt. Als het antwoord nee is, dan betekent dat toch dat de market cap verhouding meer verschoven is naar andere landen. Is je verwachting dat dat wel zo is dan vraag ik me af waar dat op gebaseerd is. Wat heeft de VS waardoor het die marktpositie kan behouden?

• Diff_Angle
Daannn1987 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:50:
[...]

Sorry ik kom niet verder dan 7.. wellicht niet het juiste vergelijk ;)
Wellicht een spreadsheet openen ? dikte van het vel * 2(dubbel) en dat 50 keer dus 2^50

• Pistachenootje
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:56:
[...]
En natuurlijk is het weglaten van de VS in je portfolio de afgelopen 100 jaar geen succes. Dat is simpel te verklaren door op te merken dat de VS nu de helft van de wereld index beslaat. Als Nederland nu de helft
De vraag is denk ik eerder of de VS over 25 jaar nog steeds hetzelfde deel of een groter deel van de wereldindex inneemt. Als het antwoord nee is, dan betekent dat toch dat de market cap verhouding meer verschoven is naar andere landen. Is je verwachting dat dat wel zo is dan vraag ik me af waar dat op gebaseerd is. Wat heeft de VS waardoor het die marktpositie kan behouden?
Mijn idee is dat ik niet meer weet dan de markt. Ik laat de markt dus bepalen hoe mijn geld wordt gespreid. Als de market cap van de VS in de toekomst kleiner zal worden zal dat vanzelf veranderen in mijn allocatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
@Diff_Angle Als je maar lang genoeg wacht, staat heel het landoppervlak (en Mars) vol Teslas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Diff_Angle
Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:55:
[...]

Ik heb dat excel gezien, hoe kan ik anders hun range voor 2024 zo opnoemen? ;)

Ik heb best wel verstand van exponentiële groei O-) . Maar weer een loze kreet die op geen enkele manier gekoppeld wordt aan Tesla (aandeel). Dan blijft het gissen, wat je nu bedoelt.

Mijn beste interpretatie is dat je bedoelt dat dat gaat over de verliezen en schulden van Tesla? Dat die exponentieel groeien? Daarin geef ik je wel gelijk. d:)b
Als over tijd X, bijv. v.a. 2025 in Noorwegen, er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden, dit gaat wereldwijd gebeuren. Het aantal jaarlijks geproduceerde auto's Y.000.000 is en die over periode X vervangen worden door Z.000.000 BEV met ieder een accucapaciteit van 50-100kWh. Hoeveel batterijen moeten er dan jaarlijks geproduceerd gaan worden ? Tesla/Panasonic produceert op dit moment ik dacht ~ 30GWh op jaarbasis. Plaats deze 30GWh in perspectief tot de totale wereldproductie van batterijen voor auto's. Maak eens een paar rekensommetjes zou ik zeggen. Tesla battery-day zal de weg naar multi TWh per jaar schetsen.

[Voor 3% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 17:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:19
Config schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:33:
Hmm je klinkt Nu toch echt als een fan boy @Discipline. Klanten die een ton neerleggen voor een tesla en dan iets te klagen hebben zijn slechte klanten.
Je mag mij een fan boy noemen vind ik verder niet erg, maar een Tesla begint bij 35k usd en het als ik 100 mensen met een Tesla ken, en 1 iemand die op een forum hartstikke aan het overdrijven is over een klein probleem, dan is er toch niks aan de hand? Ik heb niemand van die 100 ooit horen zeggen dat die AP een probleem is.

@Ko.Kane Trump en Musk zijn de grootste tegenpolen op de wereld, Business insider en de rest van de main stream media is altijd heel erg negatief over Musk, maar als je leest wat hij allemaal doet voor de wereld, is dat niet te geloven.

Verdere is concurrentie een non-issue, er gaat echt geen automaker zijn die de komende jaren meer dan 100k EVs gaat maken per jaar. Daar komt nog eens bij dat Tesla in alle objectieve metrics het best is.

Over een paar jaar is de winstgevendheid van Tesla echt 1 of a kind, het is een generatie ding dat de bias naar Musk zorgt dat veel mensen zo negatief zijn over Tesla, maar het is de automaker die zorgt dat geen 9 miljoen mensen meer overlijden aan luchtvervuiling.

Het voldoet aan alle eisen die Buffett in een bedrijf zoekt. Daarnaast is het bankroet gaan van de legacy bedrijven versneld door Corona, als over een paar jaar Tesla op 5000 dollar staat, zullen jullie terugkijken en zien dat wedden tegen Musk niet slim is, hij wint altijd.

Tesla PYD+ reservation

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:58:
[...]

Wellicht een spreadsheet openen ? dikte van het vel * 2(dubbel) en dat 50 keer dus 2^50
Hoe vaak kan je papier vouwen

@Daannn1987 heeft gelijk. :o

Dit dus het fundamentele probleem als je de limitaties tussen de fysieke wereld en modellen uit het oog verliest.

• Wozmro
Net nog eens voor mijn plezier de volledige aandelenlijst doorgenomen van de etf iwda.

Tesla inc. staat er ook in :) (iets van een 0,02%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Discipline schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:11:
[...]
Verdere is concurrentie een non-issue, er gaat echt geen automaker zijn die de komende jaren meer dan 100k EVs gaat maken per jaar.
Geef daar maar eens bewijs van?

Ik zie namelijk hier dat in 2019 in een halfjaar al 3 bedrijven meer dan 50k verkochten en 4 bedrijven 30k.
Hier lees ik dat Hyundai er in 2019 al bijna op zat.

Wat is de 2025 marktverdeling per merk als alles EV is. (Wat sowieso ook niet zo gaat zijn, maar neem dat eens als aanname). En welke nummers zijn er dan per merk verkocht in de komende 5 jaar? Heeft Tesla dan 10% van de markt of 50% zoals nu in de VS, zie onderstaande bron?

In de VS neemt de verkoop trouwens af:

https://www.ev-volumes.com/

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

[...]
Ik heb niemand van die 100 ooit horen zeggen dat die AP een probleem is.
Waar sloeg die signature van jou vorige maand dan op?

• Diff_Angle
30GWh capaciteit, een gemiddelde Tesla heeft (60 + 100) / 2 = 80kWh nodig, dan kun je dus niet meer dan 30.000.000 / 80 = 375.000 auto's bouwen. Ze hebben er 364.000 gebouwd + MBattery-packs en dan is het dus op, want je hebt niet de beschikking over meer batterijen. Battery-day 1.2TWh / 30GWh is een factor 40 !?!?! Laat dit even tot je doordringen. Met die 1.2TWh kun je / 80kWh 15.000.000 auto's van een 80kWh-pakket voorzien. 15.000.000 is 16,7% v.d. jaarlijkse wereldproductie aan auto's.

• Discipline
Dat is een reden waarom Huyandai ook op mijn aandelenlijstje staat, goede cash flow, goed product, grote groeimarkt.

Ze hebben 66k in 2019 in BEV (phev's tellen niet mee). Dat is natuurlijk nog ver weg van 100k. Wellicht in 2022 dat Huyandai de eerste is.

Maar zelfs dan, dat is 1/10 van de miljoen auto's die Tesla in 2021 wilt produceren. Er is meer dan genoeg vraag over de wereld.

Concurrentie is echt de grootste drogreden waarom Tesla niet zou kunnen groeien. If anything, meer mensen die EV rijden laat Tesla juist groeien.

@Zr40 Ging over de EU regelgeving die zorgde dat AP slechter werd in Europa om de Duitse en France auto-industrie te bezorgen die zwaar achterlopen in autonomie.

Tesla PYD+ reservation

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21:13
[...]

@Ko.Kane Trump en Musk zijn de grootste tegenpolen op de wereld
Dit lijkt anders aardig op wat Trump aanhangers altijd over Trump zeggen:
Business insider en de rest van de main stream media is altijd heel erg negatief over Musk, maar als je leest wat hij allemaal doet voor de wereld, is dat niet te geloven.
[Later] zullen jullie terugkijken en zien dat wedden tegen Musk niet slim is, hij wint altijd.

• Diff_Angle
@Daannn1987 Hoe is het explodeert je spreadsheet past het niet in je kolom breedte ? Weet je niet hoe je de uitkomst in km moet vertalen ? ;)

• Discipline
Bulder schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:03:
[...]

Dit lijkt anders aardig op wat Trump aanhangers altijd over Trump zeggen:

[...]

[...]
8)7

Tesla PYD+ reservation

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ko.Kane
Discipline schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:02:
[...]
Concurrentie is echt de grootste drogreden waarom Tesla niet zou kunnen groeien. If anything, meer mensen die EV rijden laat Tesla juist groeien.
Dat is dus het manco in alle behandelingen van Tesla, de aanname is, vaak nog onbewust ook, dat er geen concurrentie is. De impliciete aanname dat de Tesla markt = de hele EV markt, is niet in lijn met de werkelijkheid.

Het is wel leuk dat ze miljoen autos willen bouwen. Maar de vraag is zijn er nog genoeg nieuwe mensen geïnteresseerd in hun product?

Alle gelanceerde EV's van andere merken verkopen, dus verklaar maar hoe dat gebeurt als ze op alle objectieve parameters slechter zijn dan Tesla's? Misschien is dat dus niet zo. Misschien zijn er relevante subjectieve parameters. Misschien is het zo dat het niet alleen om die parameters gaat.

Met het beperkte aanbod, prijsrange, typische interface design en typische marketing, lijkt er juist significant risico te zijn dat de EV-markt groeit en bediend wordt door alle overige merken, terwijl de Tesla-markt al verzadigt begint te raken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22-05 15:17
Grotendeels eens met @Ko.Kane .

Tesla staat nu gewaardeerd op het niveau van miljoenen auto's/jaar. Ver boven wat ze nu doen. De enige reden dat die waardering uit komt, is als ze echt de strijd winnen van de vw's en toyota's.

Let wel - de huidige waardering te bereiken, moeten ze het dus tegen de echte heavyweights succesvol opnemen. Laat staan vanaf nu nog verder stijgen.

De enige reden om vanaf nu te verwachtten dat TSLA echt outperformed, is de aanname dat de concurrentie gaat falen. Concurrentie die alle fabrieken/productielijnen/leveranciers al heeft staan, en (met bijv prius) al veel meer ervaring heeft dan TSLA.

Vergis je vooral niet, dat TSLA enkel TSLA heeft. 1-2 goed lopende modellen, verder loopt het dood. Als iets als de VW/Toyota's van de wereld echt de prijsoorlog aan gaan, hoeven ze slechts de model3 weg te concurreren en het is direct game-over. De enorme schuldenlast en zware lopende investeringen doen de rest.

Terwijl andersom, om VW weg te concurreren moeten ze het opnemen tegen Skoda/Seat/Porsche/VW/... in zowel al hun benzine/diesel/hybride/EV vormen.

[Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2020 18:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Diff_Angle
@Xanaroth @Ko.Kane Gelukkig dat jullie en waarschijnlijk de meerderheid zo denken, houdt het Tesla aandeel voorlopig waarschijnlijk nog enigszins betaalbaar, mijn welgemeende dank daarvoor.

• Discipline
Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:21:
[...]

Dat is dus het manco in alle behandelingen van Tesla, de aanname is, vaak nog onbewust ook, dat er geen concurrentie is. De impliciete aanname dat de Tesla markt = de hele EV markt, is niet in lijn met de werkelijkheid.

Het is wel leuk dat ze miljoen autos willen bouwen. Maar de vraag is zijn er nog genoeg nieuwe mensen geïnteresseerd in hun product?

Alle gelanceerde EV's van andere merken verkopen, dus verklaar maar hoe dat gebeurt als ze op alle objectieve parameters slechter zijn dan Tesla's? Misschien is dat dus niet zo. Misschien zijn er relevante subjectieve parameters. Misschien is het zo dat het niet alleen om die parameters gaat.

Met het beperkte aanbod, prijsrange, typische interface design en typische marketing, lijkt er juist significant risico te zijn dat de EV-markt groeit en bediend wordt door alle overige merken, terwijl de Tesla-markt al verzadigt begint te raken.
Dit wordt al JAREN gezegd, dat klopt, ik volg het aandeel al vanaf die 40 dollar was en het verhaal blijft hetzelfde. Er is geen manco, dit is een objectief feit:

Al jaren verkoopt Tesla elke auto die ze maken, zonder ook maar 1 cent aan TV of ads te betalen. Er staan nu 600k Cybertruck pre-orders klaar en hij is nog niet eens uit!!

Jim Cramer, de anchor van CNBC was jaren negatief over Tesla. Nu is die al maanden positief. Wat zijn mening heeft laten veranderen? Een proefrit in de Model X.

Nagenoeg iedereen die een proefrit maakt in een Tesla is overtuigd dat ze een decennium voorlopen. Concurrentie is gewoon niet interessant de komende 10 jaar.

Tesla PYD+ reservation

• Diff_Angle
Ko.Kane schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:09:
[...]

Je bedoelt dus dat je uitgaat van ARK's invest 300$ tot 22000$ price target in 2024?
Nog even terugkomend op deze reactie, geen idee hou je aan die getallen komt, Oh ik zie nu dat je de meest onwaarschijnlijke uitkomsten neemt. Volgens mij is het:

[Voor 8% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 18:59]

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
*knip* de Tesla discussie is al weinig zinnig, maar aankoopadvies gaan we pertinent hier niet vragen of beantwoorden

[Voor 142% gewijzigd door Rukapul op 10-04-2020 18:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:15
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:11:
@Daannn1987 Hoe is het explodeert je spreadsheet past het niet in je kolom breedte ? Weet je niet hoe je de uitkomst in km moet vertalen ? ;)
Nee Ben een man van de praktijk ;)

Zie;
Ko.Kane in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• Diff_Angle
Dan blijf je in de lineaire wereld hangen. Hoe ging dat ook alweer met Moore's Law ?

[Voor 6% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 19:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Xanaroth schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:28:
Tesla staat nu gewaardeerd op het niveau van miljoenen auto's/jaar. Ver boven wat ze nu doen. De enige reden dat die waardering uit komt, is als ze echt de strijd winnen van de vw's en toyota's.
Even los van de discussie over Tesla als autofabrikant, het bedrijf (en dus ook het aandeel) beslaat wel meer dan enkel EV's. O.a. op het gebied van batterijontwikkeling lijkt er geen bedrijf te zijn dat bij hen in de buurt komt.

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Config
[...]

Je mag mij een fan boy noemen vind ik verder niet erg, maar een Tesla begint bij 35k usd en het als ik 100 mensen met een Tesla ken, en 1 iemand die op een forum hartstikke aan het overdrijven is over een klein probleem, dan is er toch niks aan de hand? Ik heb niemand van die 100 ooit horen zeggen dat die AP een probleem is.

@Ko.Kane Trump en Musk zijn de grootste tegenpolen op de wereld, Business insider en de rest van de main stream media is altijd heel erg negatief over Musk, maar als je leest wat hij allemaal doet voor de wereld, is dat niet te geloven.

Verdere is concurrentie een non-issue, er gaat echt geen automaker zijn die de komende jaren meer dan 100k EVs gaat maken per jaar. Daar komt nog eens bij dat Tesla in alle objectieve metrics het best is.

Over een paar jaar is de winstgevendheid van Tesla echt 1 of a kind, het is een generatie ding dat de bias naar Musk zorgt dat veel mensen zo negatief zijn over Tesla, maar het is de automaker die zorgt dat geen 9 miljoen mensen meer overlijden aan luchtvervuiling.

Het voldoet aan alle eisen die Buffett in een bedrijf zoekt. Daarnaast is het bankroet gaan van de legacy bedrijven versneld door Corona, als over een paar jaar Tesla op 5000 dollar staat, zullen jullie terugkijken en zien dat wedden tegen Musk niet slim is, hij wint altijd.
Calimerocomplex, check. Blind vertrouwen, check. Verafgoding, check. Geen woord over fundamentals, check. Ik geef het op. Idd TSLA discussie is wel klaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Discipline
Config schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:42:
[...]

Calimerocomplex, check. Blind vertrouwen, check. Verafgoding, check. Geen woord over fundamentals, check. Ik geef het op.
Yeeh :)

Wat wil je dan? Dat ik 100'en uren aan research in de EV sector hier even voor je ga uitschrijven in een forum post nadat je me allemaal namen noemt? Wat schiet ik daar mee op? Ik kom hier om informatie uit wisselen en socratische gesprekken te voeren, niet om critici te overtuigen, daar schiet ik niks mee op.

Tesla PYD+ reservation

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13:18
Wat een tesla fanboys allemaal hier!
Iedereen weet toch dat Porsche de beste EV tot dusver gemaakt heeft :+ >:)

Maaruh prima toch dat iemand blij is met zijn Tesla aandelen en dat een ander er van wegblijft.
Als we allemaal dezelfde aandelen zouden hebben wordt het ook zo saai.

• Discipline
Gearloose schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:04:

Maaruh prima toch dat iemand blij is met zijn Tesla aandelen en dat een ander er van wegblijft.
In ieder geval wel de mooiste EV :)

Tesla PYD+ reservation

• Diff_Angle
Gearloose schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:04:

Alleen jammer voor Porsche beleggers dat zich dat niet in de aandelenkoers weerspiegelt.
5 jaar geleden 93.59 gisteren 44.97 een verliesje van 52%
Doen de aandelen van Tesla het toch een beetje beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:26

Fuelke

Forza Ferrari

Je weet toch dat Porsche SE niet de autobouwer is, maar een holding die een groot deel aandelen in Volkswagen bezit?

https://www.porsche-se.com/en/company/about-us

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +2Henk 'm!

• writser
Fuelke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:25:
Je weet toch dat Porsche SE niet de autobouwer is, maar een holding die een groot deel aandelen in Volkswagen bezit?

Nee, dat weet hij uiteraard niet.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Diff_Angle

Oh wat erg zeg, VW waar Porsche onderdeel van is of omgekeerd van 253,20 5 jaar geleden naar 122,54 gisteren een minnetje van 51,6%

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:12

Er wordt binnen VW wel gekeken naar spin-offs van Porsche en eventueel Lamborghini. Dit omdat ze als stand-alone waarschijnlijk een multiple kunnen halen zoals Ferrari dat heeft. Voor Porsche lijkt mij dit persoonlijk wel mogelijk omdat ze bijvoorbeeld met Porsche Design ook hoge marge producten als horloges en zelfs appartementencomplexen hebben. (Porsche kan dan als zelfstandig bedrijf bijna evenveel waard worden als VW nu....) Voor Lambo lijkt het mij dan eerder een scenario Aston Martin, dus dat lijkt mij onverstandig.

Ook de truckdivisie wordt waarschijnlijk dit jaar nog uit de VW holding gehaald.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-05 12:34
YouTube: U.S. shouldn't bail out hedge funds, billionaires during coronavirus...

Ik vind dit enorm vermakelijk :D
Interviewer wordt gek vanwege de antwoorden. Eigenlijk is het wat iedereen wilt horen en wel "who cares" over miljardairs die veel geld verliezen.

https://www.marketwatch.c...al-capital-ceo-2020-04-09

[Voor 35% gewijzigd door Qunix op 10-04-2020 21:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 23:26

Fuelke

Forza Ferrari

Je reactie slaat nergens op @Diff_Angle

Je zegt dat de aandelenkoers van Porsche niet profiteert van hun "succes" met EV. ALs ik zeg dat de koers die je aanhaalt niks te maken heeft met de autobouwer sleur je er de koers bij van VW van 5 jaar geleden. Nadat ze door een diep diep dal geweest zijn na het dieselschandaal.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Diff_Angle
Fuelke schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:51:
Je reactie slaat nergens op @Diff_Angle

Je zegt dat de aandelenkoers van Porsche niet profiteert van hun "succes" met EV. ALs ik zeg dat de koers die je aanhaalt niks te maken heeft met de autobouwer sleur je er de koers bij van VW van 5 jaar geleden. Nadat ze door een diep diep dal geweest zijn na het dieselschandaal.
Wat voor VW/Porsche geldt is ook van toepassing op BMW en Mercedes. Prima als jij het nergens op vind slaan, ieder zijn mening hierover. Mijn stelling was dat de Porsche Taycan de 'beste/mooiste' BEV, volgens iemand, zich helaas niet vertaalde in meerwaarde voor beleggers in het aandeel waar het concern
toe behoort.

[Voor 13% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 20:57]

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:53:
[...]

Wat voor VW/Porsche geldt is ook van toepassing op BMW en Mercedes. Prima als jij het nergens op vind slaan, ieder zijn mening hierover. Mijn stelling was dat de Porsche Taycan de 'beste/mooiste' BEV, volgens iemand, zich helaas niet vertaalde in meerwaarde voor beleggers in het aandeel waar het concern
toe behoort.
Ik heb er allemaal geen kaas van gegeten, maar toch een vraagje uit nieuwsgierigheid. Wat vinden de Tesla fans hier van BYD, de Chinese EV maker? Zij partneren nu met Toyota, althans voor de Chinese markt:
In April 2020, BYD and Toyota completed registration of the new company BYD Toyota EV Technology CO., LTD. (BTET) to jointly Research and Develop battery electric vehicles (BEVs) for the Chinese market.

Wikipedia: BYD Company.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Diff_Angle
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:02:
[...]

Ik heb er allemaal geen kaas van gegeten, maar toch een vraagje uit nieuwsgierigheid. Wat vinden de Tesla fans hier van BYD, de Chinese EV maker? Zij partneren nu met Toyota, althans voor de Chinese markt:

[...]
Geen idee, nooit in verdiept, een ding hebben ze net als Tesla mee en dat is dat ze zelf batterijproducent zijn/worden in tegenstelling tot alle mij bekende autofabrikanten. Tesla is beperkt in zijn autoproductie door de tot nu toe 'beperkte' batterijproductie.
@Jb! Aanvullinkje van hun site: http://www.byd.com/en/car.html
BYD's NEVs have ranked No.1 in global sales for three consecutive years (since 2015).
Wie zou het stokje toen overgenomen hebben ?

[Voor 14% gewijzigd door Diff_Angle op 10-04-2020 21:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
Jb! schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:02:
[...]

[...]
Ik ben nooit ergens fan van, maar ik hou wel van goede producten. ;)

Anyway, BYD doet het erg goed en is een hele grote speler in China. Buffett zit er ook achter lees ik, ik heb er verder nog niet heel veel research naar gedaan, maar een samenwerking met BYD en Toyota is natuurlijk hartstikke goed voor de EV markt. Met 1 biljoen mensen in China, is er in ieder geval meer dan genoeg ruimte voor zowel BYD als Tesla om daar gigantisch te groeien.

Tesla PYD+ reservation

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22-05 15:17
WickedWizard schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:29:
[...]

Even los van de discussie over Tesla als autofabrikant, het bedrijf (en dus ook het aandeel) beslaat wel meer dan enkel EV's. O.a. op het gebied van batterijontwikkeling lijkt er geen bedrijf te zijn dat bij hen in de buurt komt.
In welk opzicht zou dat iets toevoegen aan de discussie? Heb je wel eens bij andere automerken binnengekeken?

De een heeft een complete banking/finance tak inhouse, de ander zit in alles met een motor (motorfiets, motorboot, motorgrasmaaiers..), weer een ander heeft een hele merkenlijn (kleding etc), weer ander zit in sport (rally/f1/..). Tesla is echt niet de enige die meer is dan auto's, zowel kwa merk als kwa business model.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Xanaroth schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:43:
[...]

In welk opzicht zou dat iets toevoegen aan de discussie? Heb je wel eens bij andere automerken binnengekeken?

De een heeft een complete banking/finance tak inhouse, de ander zit in alles met een motor (motorfiets, motorboot, motorgrasmaaiers..), weer een ander heeft een hele merkenlijn (kleding etc), weer ander zit in sport (rally/f1/..). Tesla is echt niet de enige die meer is dan auto's, zowel kwa merk als kwa business model.
En hoeveel daarvan zijn naast in EV ook pionier op de gebieden die jij noemt?

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

• Diff_Angle
@Xanaroth Ik denk dat alle autofabrikanten een tot nu toe zeer winstgevende banking/finance tak hebben, wat zal er mogelijk/waarschijnlijk gebeuren als het onderpand, de auto's met verbrandingsmotor niet meer blijken te zijn van wat ze leken ? Ik kan het zo niet terugvinden, maar de bankschulden v.d. autofabrikanten t.o.v. hun beurswaarde vertaald naar waarde van een woning t.o.v. de hypotheek staan ze allemaal zwaar onder water. Leningen aan Ford zijn afgewaardeerd naar junk-status, een klein briesje en ....

• Longcat
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:05:
Leningen aan Ford zijn afgewaardeerd naar junk-status, een klein briesje en ....
Rara, wat is de credit rating van Tesla?

• Diff_Angle
Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:19:
[...]

Rara, wat is de credit rating van Tesla?
Tesla gaf een paar aandeeltjes uit en haalde op die manier 2.3miljard uit de markt. Verwatering/Koersdaling hierdoor niet/nauwelijks meetbaar bijna zero-cost. https://electrek.co/2020/...oses-stock-offering-tsla/

• Longcat
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eamelink
  • Laatst online: 22:32

eamelink

Droptikkels

Discipline schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:13:
Met 1 biljoen mensen in China, is er in ieder geval meer dan genoeg ruimte voor zowel BYD als Tesla om daar gigantisch te groeien.
Wow, zoveel mensen al? China groeit echt hard :P

• Diff_Angle
Longcat schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:26:
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Die andere jongens hoeven dat niet eens te proberen stort de koers nog dieper in dan diep. De meeste analisten begrijpen Tesla niet en dat zal bij de credit-rators wel niet veel anders/beter zijn, maar ik heb werkelijk geen idee wat de credit rating van Tesla is, gezien hun oplossing vind ik het ook niet interessant/van belang. De aandelen analisten roepen al jaren Sell Sell Sell, de kopers van het produkt Tesla en hun aandelen hebben daar een heel andere mening over.

• Discipline
eamelink schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:29:
[...]

Wow, zoveel mensen al? China groeit echt hard :P
Ugh... Sorry :+

Ik schrijf nu 90% van de tijd Engels, foutje.

Tesla PYD+ reservation

• eamelink
  • Laatst online: 22:32

eamelink

Droptikkels

Discipline schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:33:
[...]

Ugh... Sorry :+

Ik schrijf nu 90% van de tijd Engels, foutje.
In de afgelopen dagen was er ook op TV weer iemand die beweerde dat de FED ruim twee triljoen dollar zou uitlenen vanwege de Coronacrisis :D

• DJTimo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:16
eamelink schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:38:
[...]

In de afgelopen dagen was er ook op TV weer iemand die beweerde dat de FED ruim twee triljoen dollar zou uitlenen vanwege de Coronacrisis :D
Met al die nullen raak je ook makkelijk de tel kwijt. :P
Pagina: 1 ... 91 ... 121 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True