Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.381 views

Onderwerpen

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
t_captain schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat eigenlijk alleen de grote autobedrijven (MB/Renault/Nissan, BMW, VAG, misschien PSA, Ford, GM) een kans hebben om een redelijk deel van de markt te pakken.
Prima reply hoor, ik hoopte op zo'n uitzeenzetting ipv TSLA dogma. Maar toch over deze regel: je hebt hiermee wel de meeste grote spelers te pakken, je mist alleen nog HMG. Het zal TSLA niet veel helpen als al deze clubs een stuk pakken.
DJTimo schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:32:
[...]
Superieur, tot dat ze een keer in een EV hebben gezeten.
Waarom kiest men dan voor ICE?

[ Voor 16% gewijzigd door Config op 09-04-2020 13:38 ]

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Nick The Heazk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:17:
[...]

De insteek van mijn bericht was eerder dat de prestaties van de beurs van de laatste 26 handelsdagen niet statistisch te onderscheiden vallen (verre van zelfs volgens de p-waarde) van complete willekeur.
Uiteraard is het willekeur, er zijn zoveel variabelen en zoveel ruis dat gewone statistiek nutteloos is. Dan moet je echt wel naar choas theorie wiskunde gaan wat gebruikt word om weervoorspellingen te doen maar daar zit je met het scenario dat men wel weet hoe die onbekende variabelen aan elkaar hangen, men heeft gewoon niet de exacte data van iedere luchtlaag tot in het kleinste detail.

Dan moet je met berekende assumpties gaan werken en gaan kijken wat het effect is als je u inputs wat aanpast om rekening te houden dat je inputs niet gedetailleerd genoeg zijn, dat doe je X aantal keer, krijg je verschillende uitkomsten die je over elkaar legt en waar de resultaten overeenkomen, dat is je weerbericht.

Daarbij geld dat een afwijking op je input op maandag weinig impact heeft op dinsdag maar gigantisch veel op zondag, immers die afwijking word erger met tijd zoals de regels ook bepalen van chaos theorie. Men kan dus heel goed het weer voorspellen voor morgen maar hoe verder je probeert te kijken hoe minder al je uitkomsten overeenkomen hoe groter je foutenmarge.

Nu gezien niemand een idee heeft wat de economische impact nu juist gaat zijn, er paniek reacties zijn (en paniek is enorm lastig te berekenen maar het is mogelijk in choas theorie), gezien we onder normale omstandigheden ook niet echt weten welke inputs we nodig hebben en hoe we deze aan elkaar moeten hangen om daar dan choas berekeningen op los te laten en er gigantisch veel onbekende variabelen zijn, dan kan je niet anders dan een resultaat krijgen dat op zuivere willekeur lijkt. Maar wiskundig gezien, willekeur bestaat niet, probleem is eerder dat we het niet kunnen berekenen.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 15:30
t_captain schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat eigenlijk alleen de grote autobedrijven (MB/Renault/Nissan, BMW, VAG, misschien PSA, Ford, GM) een kans hebben om een redelijk deel van de markt te pakken.
Een aantal van deze namen gaat verdwijnen. De grote merken zullen moeten gaan samenwerken om Tesla bij te gaan houden. (zoals Honda en GM hebben aangekondig samen EV's te gaan maken.)
Tesla zal heus niet het enige merk zijn dat straks nog op de EV markt zal zijn, maar er gaan gerenomeerde merken verdwijnen.
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:33:
[...]

Waarom kiest men dan voor ICE?
Inderdaad! Waarom? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DJTimo op 09-04-2020 14:02 ]

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-11 12:44
@Config Heb je dat rapport gelezen? Ik had het ook over shakes en powerbars, niet alleen burgers. Tevens zijn er nu genoeg paupers die de 35cnt diepvries pakjes 'kip' sate stokjes kopen. Als je daar een product launch van zou horen de eerste keer denk je ook: wtf! wie gaat dat eten. Anyway het feit dat het nu toegestaan opent de markt om insect eiwit te leveren.

• Config
Nee niet gelezen, wel even gescand door de homepage van de schrijvers. Ik weet het niet, er zal een flinke PR campagne voor nodig zijn. Insecten zijn geen logische stap voor 1e wereld consumenten IMO. Vlees is al goedkoop zat. En vegans zien het niet als vegan eten.

• Config
Beleggen <> Idealisme. ICE is op z'n retour, maar hoe snel dat gaat is onduidelijk. Of EV het gaat worden is onduidelijk. Of TSLA de EV leader gaat worden is ook onduidelijk.

In de run-up van grote innovaties struikelt men eerst over een wave met failures:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Gartner_Hype_Cycle.svg/1280px-Gartner_Hype_Cycle.svg.png

Hoe zie jij dit met EV? Yahoo was ook groot in 1999. Die zijn er nooit meer bovenop gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://s3.us-east-1.amazonaws.com/qz-production-atlas-assets/charts/atlas_B1RjK9Q_@2x.png

Is TSLA niet gewoon de Yahoo van EV?

PSA: ik stel vragen zodat we onszelf kunnen challengen en kunnen leren. Ik ben gematigd bullish op TSLA en hoop ook op een ICE-vrije wereld.

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 09-04-2020 13:47 ]

• Ko.Kane
@Config Meningen van vegans zijn irrelevant, das toch een niche groep wereldwijd. Das zelfde als zeggen dat varkensvlees geen goede handel is omdat moslims het niet eten.

Verwijderd

sprankel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:35:
[...]

Uiteraard is het willekeur, er zijn zoveel variabelen en zoveel ruis dat gewone statistiek nutteloos is. Dan moet je echt wel naar choas theorie wiskunde gaan wat gebruikt word om weervoorspellingen te doen maar daar zit je met het scenario dat men wel weet hoe die onbekende variabelen aan elkaar hangen, men heeft gewoon niet de exacte data van iedere luchtlaag tot in het kleinste detail.

Dan moet je met berekende assumpties gaan werken en gaan kijken wat het effect is als je u inputs wat aanpast om rekening te houden dat je inputs niet gedetailleerd genoeg zijn, dat doe je X aantal keer, krijg je verschillende uitkomsten die je over elkaar legt en waar de resultaten overeenkomen, dat is je weerbericht.

Daarbij geld dat een afwijking op je input op maandag weinig impact heeft op dinsdag maar gigantisch veel op zondag, immers die afwijking word erger met tijd zoals de regels ook bepalen van chaos theorie. Men kan dus heel goed het weer voorspellen voor morgen maar hoe verder je probeert te kijken hoe minder al je uitkomsten overeenkomen hoe groter je foutenmarge.

Nu gezien niemand een idee heeft wat de economische impact nu juist gaat zijn, er paniek reacties zijn (en paniek is enorm lastig te berekenen maar het is mogelijk in choas theorie), gezien we onder normale omstandigheden ook niet echt weten welke inputs we nodig hebben en hoe we deze aan elkaar moeten hangen om daar dan choas berekeningen op los te laten en er gigantisch veel onbekende variabelen zijn, dan kan je niet anders dan een resultaat krijgen dat op zuivere willekeur lijkt. Maar wiskundig gezien, willekeur bestaat niet, probleem is eerder dat we het niet kunnen berekenen.
Het weer als systeem is heel goed te modelleren, maar de onzekerheid op de invoervariabelen levert over de tijd een steeds grotere onzekerheid op de uitkomsten op. Tot zover de vergelijking met het weer.

De wereldeconomie en financiele markten zijn totaal anders omdat de (toekomstige) inputs ten eerste onbekend zijn, en ten tweede de reactie van het systeem op die inputs onbekend is.

En willekeur bestaat wiskundig gezien niet? Uhh oke :o

Verwijderd

Ko.Kane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:04:
[...]

Dit is dus niet waar: ten eerste 2017-2018 was veel minder, zie de RIVM cijfers. 2016-2017 was wel heftig. Echter ze zijn nu gelijk aan elkaar wegens de maatregelen, niet desondanks de maatregelen.
Sorry mijn fout ik bedoelde 2016-2017

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:45:
@Config Meningen van vegans zijn irrelevant, das toch een niche groep wereldwijd. Das zelfde als zeggen dat varkensvlees geen goede handel is omdat moslims het niet eten.
Meningen van individuele beleggers zijn irrelevant, das toch een niche groep wereldwijd. :z

Ik ben zelf geen vegan, zelfs geen vegetariër, maar dat wil niet zeggen dat je niches of minderheden gewoon kan uitsluiten.

• sprankel
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:45:
[...]

PSA: ik stel vragen zodat we onszelf kunnen challengen en kunnen leren. Ik ben gematigd bullish op TSLA en hoop ook op een ICE-vrije wereld.
Tesla verdiend momenteel vooral aan het verkopen van CO2 certificaten aan de concurrentie. Op korte termijn zal de verkoop van wagens in elkaar zakken en er dus ook minder certificaten verhandeld worden.

Op lange termijn zal de concurentie ervoor zorgen dat zij niet meer massaal geld moet overmaken aan Tesla en op voorwaarde dat men die certificaten niet afschaft of de regels gaat veranderen.

Korte termijn + lange termijn, Tesla heeft een korte window in tijd om te verdienen aan die certificaten. De huidige situatie is dus op alle kanten nadelig, de concurentie krijgt tijd om aan te passen terwijl ze minder betalen en overheden gaan alles doen om hun economie stimuleren en dus de kans stijgt dat de spelregels aangepast worden of zelfs dat de certificaten afgeschaft worden.

Echter het lange termijn potentieel voor Tesla zit niet in EV maar in autonomie, heel de auto sector is daar mee bezig omdat dit de sector zou aanpassen van product naar service. Een omslag waar de grote jongens het moeilijk mee hebben omdat ze groot en log zijn terwijl de heel kleine vaak niet de middelen hebben om in die techniek te investeren. Maar dat is een groot vraagteken of Tesla hier wel in gaat slagen, ze zijn wel toonaangevend in assistentiesystemen maar daadwerkelijk autonoom, dat is nog altijd een grote stap.

• DJTimo
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:45:
[...]

Beleggen <> Idealisme. ICE is op z'n retour, maar hoe snel dat gaat is onduidelijk. Of EV het gaat worden is onduidelijk. Of TSLA de EV leader gaat worden is ook onduidelijk.
eens
In de run-up van grote innovaties struikelt men eerst over een wave met failures:
Tesla heeft laten zien dergelijke golven van tegenvallende progressie te overwinnen. Ik twijfel er iig niet aan dat dit in de toekomst nog een echte issue zal zijn. Het tempo en de manier waarop Tesla stappen maakt is echt ongekend.
Hoe zie jij dit met EV? Yahoo was ook groot in 1999. Die zijn er nooit meer bovenop gekomen:
[Afbeelding]

Misschien, ik zie Tesla meer als de Apple van de branche.
Geen slechte eigenschap, zeker niet alles klakkeloos voor waar aannemen wat je op i-net leest. Een ICE vrije wereld lijkt een nu nog utopie, maar nu diverse overheden met dank aan het stilvallen van verkeer en industie de afgelopen weken hebben gezien wat dit met luchtkwaliteit doet, sluit ik niet uit dat er meer subsidies en incentives komen om EV te pushen. Hopelijk gaan wij dat nog meemaken.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met betrekking tot het ICE vs EV vraagstuk, zijn we er wel zo zeker van dat de vraag naar een auto überhaupt nog lange tijd hetzelfde blijft? Wanneer autonoom rijden echt ingeburgerd raakt zie ik vanzelf gebeuren dat heel veel mensen niet langer een tweede auto blijven rijden omdat een auto op afroep net zo praktisch werkt. Met een app even een request in dienen en de eerste vrije autonome EV staat binnen een paar minuten voor de deur.

Als de vraag straks met misschien wel 40% afneemt zullen bedrijven, ongeacht of ze een voorsprong hebben of niet, alleen minder waard worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 09-04-2020 14:00 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Vincentsmit11 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:39:
Hoeveel mensen hier rekenen daadwerkelijk de intrinsieke waarde uit van een bedrijf/aandeel? Zo ja, hebben jullie daar bepaalde spreadsheets voor? Ik ben zelf bezig met een spreadsheet en dit werkt nu alleen is dit op basis van 1 manier. Ik zou graag willen weten op welke manier mensen hier tot die calculatie komen en waarom ze die methode gebruiken. Die van mij is een combinatie van:

- Cash flow for owners
- Required rate of return
- Expected growth
- Risk free rate
Hier een voorbeeld hoe ARK-Invest het voor Tesla doet. Waarschuwing vooraf, ga eerst rustig op een stevige stoel zitten. https://github.com/ARKInv...Extract_3.25.20_v4.1.xlsx

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:41
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:56:
[...]

Meningen van individuele beleggers zijn irrelevant, das toch een niche groep wereldwijd. :z

Ik ben zelf geen vegan, zelfs geen vegetariër, maar dat wil niet zeggen dat je niches of minderheden gewoon kan uitsluiten.
Sterker nog, volgens mij is deze groep in opmars en wordt vegan door velen gezien als een gezonde levensstijl, ook iets wat in opmars is.
In de toekomst zou deze groep wel eens een stuk groter kunnen zijn dan wat het nu is.

In vino veritas, in aqua sanitas

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-11 11:14
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:30:
[...]

Om te beginnen zal deze indicator overschaduwd worden door personal bankruptcy. Google maar eens op "how to file bankruptcy" en je zult zien dat de Amerikanen dat zien als een persoonlijke, niet een zakelijke.

Dan: bankruptcy is een lagging indicator op recessies:

[...]
In de recessies van 2001 en 2008 ook een leading indicator. Niet de beste, maar er zit 2x onmiskenbaar een knik in de trend voor de recessie.

• Ko.Kane
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:56:
[...]

nee, maar een product beoordelen door een willekeurige groep aan te wijzen die er niet in geïnteresseerd is geen manier om de potentiële markt te beoordelen. Je zegt ook niet dat zwangerschapstesten geen markt hebben omdat vrouwen van 65+ geen interesse hebben. 8)7
Je moet het in zijn algemeenheid beschouwen.

8% doet nu iets vegetarisch. Wikipedia: Vegetarianism by country
Vegetarians, vegans, and other semi-vegetarianism categories were estimated in 2018 to be about 8% of the world population.[3]
Die groep zal misschien toenemen, maar er lijkt mij nog genoeg markt over. Plus dat er wijde productrange is van eiwit gebruik tot daadwerkelijk 'vlees' producten.

Of gelatine: willem wever ;)
maar die gelatine wordt vooral gemaakt van varkenshuiden en van de botten van varkens en koeien
Hoeveel vegetariërs eten gewoon wine gums? ;)

Daar komt bij dat je vegetariërs vast er wel in kan tricken om insect eiwit te eten met juiste campagnes. Er zijn ook vegetariërs die wel vis eten bv. :*)

Goedkeuring voor consumptie is in ieder geval een belangrijke stap.

• DJTimo
Ko.Kane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:26:
[...]

Hoeveel vegetariërs eten gewoon wine gums? ;)
Of rijden een auto met lederen bekleding...

Ook de deeltijd-vegetarier zal doelgroep zijn.

• Ko.Kane
DJTimo schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:33:
[...]
Of rijden een auto met lederen bekleding...

Ook de deeltijd-vegetarier zal doelgroep zijn.
dat is verschil tussen Veganist en Vegetariër trouwens ;)

feest: US weekly jobless claims total 6.6 million, vs 5 million expected _/-\o_
https://www.cnbc.com/2020...obless-claims-report.html

Minder employees is minder kosten = meer winst ?
Of minder consumenten = minder winst?

Ik zeg verder niks over de markt short term hoor. Laten we er geen raadspel van maken. :X

Fed doet meteen tegenwicht geven trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 09-04-2020 14:43 ]

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-11 16:32
@DJTimo

Nog meer subsidies? Ik hoop juist dat het volk geen geld meer hoeft af te staan zodat de bovenklasse in luxe auto's kan rijden. De cut-off voor subsidies zou op 25.000 euro moeten liggen. Helemaal gestoord onze overheid, dat subsidiëren van de rijken. Thanks VVD. Zonder deze subsidies was Tesla helemaal nergens in NL.

[ Voor 39% gewijzigd door JSTPS op 09-04-2020 14:53 ]

• DJTimo
JSTPS schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:53:
@DJTimo

Nog meer subsidies? Ik hoop juist dat het volk geen geld meer hoeft af te staan zodat de bovenklasse in luxe auto's kan rijden. De cut-off voor subsidies zou op 25.000 euro moeten liggen. Helemaal gestoord onze overheid, dat subsidiëren van de rijken. Thanks VVD. Zonder deze subsidies was Tesla helemaal nergens in NL.
Dat is een andere discussie waarin ik het met jou eens ben overigens. Maar ik sluit nieuwe incentives (in welke vorm of kleur) in ieder greval niet uit.

edit: de afzetmarkt van EV's is overigens groter dan NL ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DJTimo op 09-04-2020 15:08 ]

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-11 22:13
Tesla is natuurlijk ook veel meer dan EV. Hun ontwikkeling op het gebied van batterijen, AI, zonnepanelen, GPS spelen ook mee.

[ Voor 5% gewijzigd door WickedWizard op 09-04-2020 15:10 ]

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

• sprankel
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:49:
[...]

Het weer als systeem is heel goed te modelleren, maar de onzekerheid op de invoervariabelen levert over de tijd een steeds grotere onzekerheid op de uitkomsten op. Tot zover de vergelijking met het weer.

De wereldeconomie en financiele markten zijn totaal anders omdat de (toekomstige) inputs ten eerste onbekend zijn, en ten tweede de reactie van het systeem op die inputs onbekend is.

En willekeur bestaat wiskundig gezien niet? Uhh oke :o
Weer heeft ook onbekende toekomstige variabelen zoals de hoeveelheid UV straling dat de zon gaat geven, dat is namelijk een fusiereactor die soms vrij onvoorspelbaar kan zijn.

Aan de basis beweegt dit universum aan vaste wiskundige regels en patronen en bepaalde basis principes. Een van die principes is dat het universem lui is, dat klinkt stom maar daarmee voorspel je heel veel regels, Elektriciteit zal altijd het pad van de minste weerstand zoeken net zoals pakweg druk, de lijnen van bliksem lijken chaos maar het is totaal geen chaos, het is een prachtig voorbeeld van het basis principe, het universum is lui en je ziet het letterlijk zoeken en opties overwegen om toch maar de minste moeite te moeten doen. En ook levende materie zit vol met patronen en regels, neem een boom, draai hem om, knip hem wat bij om de choas eruit te halen en je het patroon van je longen.

Het probleem is dat alles met alles interactie heeft, op voorwaarde dat je alle patronen en regels kent en hoe hun interactie is op elkaar, op voorwaarde dat je alle start waarden tot in het kleinste detail kent, dan kun je perfect dit universem voorspellen. We kennen wel een deel van de onderliggende wiskunde maar al die interacties, dat geeft wat we choas noemen en daar bestaat dus een volledige wiskunde tak voor die deze choas probeert te voorspellen.

Vaak denkt men dat mensen hier een uitzondering op zijn en geen patronen volgen, dat valt dik tegen, heel dik tegen. U slaap patroon, u werk patroon, u levenspatroon, het zit vol met kleine regeltjes en patronen. Mensen zijn zelfs heel goed voorspelbaar op voorwaarde dat ze beslissingen nemen waar ze niet bij stilstaan zoals in een grote open ruimte, je zet in het midden een hindernis, dan kan je met choas theorie verdomd goed voorspellen hoe die mensen hun wandelgedrag gaan aanpassen. Als in diezelfde ruimte paniek uitbreekt, mensen denken niet na bij paniek, het is iets moeiljker maar ook daar slaagt men met choas theorie vrij accuraat te voorspellen wat mensen gaan doen.

De vraag is, hoe ver kan je gaan en als mensen voorspelbaar zijn, is er dan nog vrije wil? Geen discussie voor dit topic gezien we dan in de filosofie belanden maar in theorie is er geen enkele reden waarom de beurs niet te voorspellen valt met patronen, regels en choas theorie. Men doet immers niet anders dan technische analyses en waar zijn die op gebaseerd? Patronen en regels, het is de chaos die het onvoorspelbaar maakt en de huidige situatie maakt die choas een pak erger waardoor de huidige technische analyses een grotere foutenmarge krijgen. Zonder een deftig model om die choas te voorspellen lijkt de beurs nu dus vooral op choas waar je kop nog staart aan krijgt.

Het klopt dat die chaos van een financieel syteem moddeleren zodat er iets bruikbaar uitkomt gigantisch complex is dat het zelfs onmogelijk lijkt en dat pogingen mislukken of slechts een indicatie opleveren met een veel te hoge foutenmarge maar dat iets complex is maakt het niet onmogelijk tenzij je zegt dat als iets dusdanig complex is dat we doen alsof het niet mogelijk is. Maar die grenzen van wat we niet mogelijk achten schuift op, een groot probleem in de wereld van encryptie.

• JSTPS
DJTimo schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:07:
[...]
Dat is een andere discussie waarin ik het met jou eens ben overigens. Maar ik sluit nieuwe incentives (in welke vorm of kleur) in ieder greval niet uit.

edit: de afzetmarkt van EV's is overigens groter dan NL ;)
Snap ik, maar NL wordt vaak aangehaald op bijvoorbeeld Seeking Alpha als het gaat over het succes van Tesla en de verkopen, terwijl de verkopen hier vooral zo hoog zijn dankzij het (onhoudbare) stimuleringsbeleid van de overheid ;).

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Weer een Fed kanon van 2,3 biljoen dollar. beurzen weer omhoog. 6.6 miljoen extra werkeloos deze week. maakt niet uit. Gewoon weer omhoog. waarom geen kanon van 300 biljoen? wat maakt het uit lekker bij drukken

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
tommymeerNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:51:
Weer een Fed kanon van 2,3 biljoen dollar. beurzen weer omhoog. 6.6 miljoen extra werkeloos deze week. maakt niet uit. Gewoon weer omhoog. waarom geen kanon van 300 biljoen? wat maakt het uit lekker bij drukken
Zo krijg je wel een gegarandeerd krachtig herstel en hogere beurzen. Das immers de enige plek waar dat geld uiteindelijk eindigen zal - in elk geval totdat de terugbetalingen starten, maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
De timing was ook weer prachtig... Net na het slechte nieuws van de werklozen het goede nieuws van de FED!

Verwijderd

Voor de in Tesla-geinteresseerden 10,160 vehicles in China in March terwijl de markt 40.8% lager was dan vorig jaar.
https://finance.yahoo.com...957410.html?.tsrc=applewf

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 15:57 ]

• Ko.Kane
Het is niet alsof het random gratis en onbeperkt geld is: er zitten voorwaarden aan o.a.;
The Main Street loans would be a minimum of $1 million and a maximum of either $25 million or an amount that “when added to the Eligible Borrower’s existing outstanding and committed but undrawn debt, does not exceed four times the Eligible Borrower’s 2019 earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization,” whatever is less, the Fed said.
Wat dus betekend als en bedrijf al 4x zijn ebitda uit heeft staan niks krijgt (iig niet onder deze package)

[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 09-04-2020 15:58 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Precies.
Gewoon 300000000 triljard bijdrukken en elke amerikaan 1 triljard geven. De rest is voor de staat.
Dan zijn ook alle staatsschulden plots nietige bedragen die zo kunnen worden afbetaald aan de schuldeisers.
En elke buitenlander met $'s heeft het nakijken.

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 09-04-2020 17:50 . Reden: 000000 ]

★ What does that mean? ★

• sprankel
UglyDinosaur schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:55:
[...]

De timing was ook weer prachtig... Net na het slechte nieuws van de werklozen het goede nieuws van de FED!
Uiteraard is de timing prachtig, de vraag is hoeveel munitie heeft de FED nog over? En wat zijn de gevolgen van die zware munitie in te zetten? Hoeveel munitie heeft de US in het verleden al geschoten? Wat is de totale uitstaande schuld van de FED en van de Amerikaanse economie?

UIteraard als we morgen het geld in omloop verdubbelen dan kunnen we de beurs letterlijk maal 2 doen, maar dat is gewoon omdat u geld 50% inflatie heeft op zijn waarde.

En dat lost het probleem ook niet op dat 1/3de van de bevolking daar zijn huur nog niet betaald heeft. Geld in omloop brengen is 1 ding maar het moet ook voldoende roteren zodat het bij iedereen geraakt zodat de cash flow problemen opgelost geraken.

Het is een gevaarlijk spelletje dat men daar aan het spelen is als je het mij vraagt maar time will tell. Mogelijks brengt een weekend wat meer bezinning.

Edit:

“The Fed is on its game. This is what is needed because we’ve got to fight off a depression"
"We’ve got to get America open for business.”
“We need the science too. Science is lagging the Fed,”
“We just need to hear something positive vaccine, something positive antiviral.”
“That’s what at stake — how quickly we can reopen it,”
"There’s a lot of people in Washington that feel if we have wait two months, then this is a depression. If we have to wait one month, then it’s going to be a ... [U-shaped] recession."

Bron CNBC

Edit 2:
net online:

New York City Mayor Bill de Blasio warned that the city may need to tighten its social distancing restrictions to contain the coronavirus outbreak and prevent it from resurging, saying it’s going to be a “long, tough” April.

“Unfortunately, restrictions may have to go up, meaning if things really get worse, we might have to tighten up further,” de Blasio said Thursday at a press conference. “It’s not what I envision today. It’s not what any of us want. But the truth is the truth. I don’t think anyone watching out there wants to be told pretty lies.”

De Blasio said the last thing New York can afford is to let the disease resurge now that the city is beginning to see evidence that the spread of the infection is starting to slow.

Bron CNBC

[ Voor 41% gewijzigd door sprankel op 09-04-2020 16:25 ]

• South_Styler
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10 20:49
Het probleem is dat alles met alles interactie heeft, op voorwaarde dat je alle patronen en regels kent en hoe hun interactie is op elkaar, op voorwaarde dat je alle start waarden tot in het kleinste detail kent, dan kun je perfect dit universem voorspellen. We kennen wel een deel van de onderliggende wiskunde maar al die interacties, dat geeft wat we choas noemen en daar bestaat dus een volledige wiskunde tak voor die deze choas probeert te voorspellen.
True.
De vraag is, hoe ver kan je gaan en als mensen voorspelbaar zijn, is er dan nog vrije wil? Geen discussie voor dit topic gezien we dan in de filosofie belanden maar in theorie is er geen enkele reden waarom de beurs niet te voorspellen valt met patronen, regels en choas theorie. Men doet immers niet anders dan technische analyses en waar zijn die op gebaseerd? Patronen en regels, het is de chaos die het onvoorspelbaar maakt en de huidige situatie maakt die choas een pak erger waardoor de huidige technische analyses een grotere foutenmarge krijgen. Zonder een deftig model om die choas te voorspellen lijkt de beurs nu dus vooral op choas waar je kop nog staart aan krijgt.
Hier ga je denk ik te kort door de bocht. Als je puur kijkt naar technische analyse heb je gelijk. Echter, de beurs reageert op de economie en fundamentele analyse. Juist die economie die ligt in de toekomst, dus je zou die dan eerst volledig moeten doorgronden en alle acties doorzien, voordat je een verband kunt leggen met de fundamentele analyse. Ik ben het met je eens dat wanneer je alle patronen en regels kent, iets te voorspellen is. Ik ben het ook eens met het feit dat mensen zich netjes aan patronen houden, dus dat is te voorspellen.
Wat (nog) niet te voorspellen is welke richting ontwikkelingen opgaan, de economie an sich bij situaties die zich nog niet eerder hebben voorgedaan zoals deze corona crisis.

Het sterke punt is dat wanneer je de patronen en regels weet je alles kunt voorspellen. Het zwakke punt is: je dient de patronen en regels te kennen. Uiteindelijk worden de foutmarges kleiner, maar in situaties die helemaal nieuw zijn kun je eigenlijk weinig voorspellen omdat de regels en patronen onbekend zijn.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Wat ik nu begrijp van al die mooie Amerikaanse steun is dat de mom and pop shops en kleine zaakjes massaal mis gaan grijpen. Dankzij of ondanks een historisch lastig te verkrijgen vreemd geld. Ze konden al niets lenen en zijn nu te klein om voor noodleningen in aanmerking te komen. Dat gaat een hele hoop ellende geven.

Of zie ik het verkeerd ?

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Maandag zijn de beurzen open in de VS. O-)

Het duurde even voordat het kwartje viel

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
De een na de ander.. +5, 10, 15%...met behoorlijke volumes erbij.. Niet dat ik het erg vindt. Maar zelfs uber saaie gereguleerde water-utilies, zo ongeveer obligatie/deposito in aandeel-vorm, gaat met dat soort getallen omhoog.

Vraag me wel oprecht af welk deel er nu 'kopers' zijn, en welk deel shorters die de balans opmaken. Zegmaar, valt na het week de volume/koopdruk weg, en blijft er iets van hangen.
En vooral, de FED begint nu gelijk met veel meer cash te gooien dan in 2008, dus durft iemand straks nog wel te verkopen/shorten..

[ Voor 38% gewijzigd door Xanaroth op 09-04-2020 16:38 ]

Verwijderd

sprankel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:14:
[...]

Weer heeft ook onbekende toekomstige variabelen zoals de hoeveelheid UV straling dat de zon gaat geven, dat is namelijk een fusiereactor die soms vrij onvoorspelbaar kan zijn.
Dat is dus een onbekende inputvariabele en geen onbekende modelparameter ;)
Aan de basis beweegt dit universum aan vaste wiskundige regels en patronen en bepaalde basis principes. Een van die principes is dat het universem lui is, dat klinkt stom maar daarmee voorspel je heel veel regels, Elektriciteit zal altijd het pad van de minste weerstand zoeken net zoals pakweg druk, de lijnen van bliksem lijken chaos maar het is totaal geen chaos, het is een prachtig voorbeeld van het basis principe, het universum is lui en je ziet het letterlijk zoeken en opties overwegen om toch maar de minste moeite te moeten doen. En ook levende materie zit vol met patronen en regels, neem een boom, draai hem om, knip hem wat bij om de choas eruit te halen en je het patroon van je longen.

Vaak denkt men dat mensen hier een uitzondering op zijn en geen patronen volgen, dat valt dik tegen, heel dik tegen. U slaap patroon, u werk patroon, u levenspatroon, het zit vol met kleine regeltjes en patronen. Mensen zijn zelfs heel goed voorspelbaar op voorwaarde dat ze beslissingen nemen waar ze niet bij stilstaan zoals in een grote open ruimte, je zet in het midden een hindernis, dan kan je met choas theorie verdomd goed voorspellen hoe die mensen hun wandelgedrag gaan aanpassen. Als in diezelfde ruimte paniek uitbreekt, mensen denken niet na bij paniek, het is iets moeiljker maar ook daar slaagt men met choas theorie vrij accuraat te voorspellen wat mensen gaan doen.

Het klopt dat die chaos van een financieel syteem moddeleren zodat er iets bruikbaar uitkomt gigantisch complex is dat het zelfs onmogelijk lijkt en dat pogingen mislukken of slechts een indicatie opleveren met een veel te hoge foutenmarge maar dat iets complex is maakt het niet onmogelijk tenzij je zegt dat als iets dusdanig complex is dat we doen alsof het niet mogelijk is. Maar die grenzen van wat we niet mogelijk achten schuift op, een groot probleem in de wereld van encryptie.
Enorm (wollig) verhaal, het is me niet duidelijk waar je heen wilt.
Ja, de natuur heeft patronen. Maar dat betekent niet automatisch dat beurskoersen ook per definitie patronen volgen.
Er is ook genoeg echte (fundamentele) willekeur in de natuur. Dat is met statistiek aan te tonen - net zoals je statistisch kan aantonen dat beurskoersen statistisch gezien niet van random series zijn te scheiden.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:39
En een waarschijnlijke olie deal erbij...

"Oil jumps 12% amid report Saudi Arabia and Russia have reached a deal, cut could reach 20 million barrels per day"

https://www.cnbc.com/2020...r-break-opec-meeting.html

[ Voor 37% gewijzigd door Pistachenootje op 09-04-2020 17:00 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik dacht, ik kijk weer eens hoe het nu met LK gaat. Het Chinese koffiebedrijf waarvan vorige week bekend werd dat de COO fraude heeft gepleegd.

Hm, geen handel. Gisteren en eergisteren ook al niet. Blijkt dat de CEO is gedefault op een marginlening van $518 miljoen met LK aandelen als onderpand.

Ik denk dat ik niet veel meer hoef te verwachten van mijn positie...

• Qunix
Bijna 10% al werkloos in de VS. Gaat hard daar...

• Qunix
Ondertussen gestegen naar -14%.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 14:17
Qunix schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:55:
Ondertussen gestegen naar -14%.
En gewoon dik in de plus 8)7

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Zr40 (serieuze verdenking van) fraude zou voor mij al reden zijn om het aandeel bestens er uit te gooien op het moment dat het nieuws uitkwam. Verlies neem ik dan voor lief.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 10:12
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:46:
Ik dacht, ik kijk weer eens hoe het nu met LK gaat. Het Chinese koffiebedrijf waarvan vorige week bekend werd dat de COO fraude heeft gepleegd.

Hm, geen handel. Gisteren en eergisteren ook al niet. Blijkt dat de CEO is gedefault op een marginlening van $518 miljoen met LK aandelen als onderpand.

Ik denk dat ik niet veel meer hoef te verwachten van mijn positie...
Had je al een positie? Hopelijk werd het niet aangeraden in je nieuwsbrief. Al in januari circuleerde een zeer gedetailleerd rapport dat betoog dat Luckin Coffee de boel aan het flessen was. Bovendien hebben Chinese bedrijven gelist in de US een uitgebreide historie van fraude en is het buitengewoon lastig voor beleggers om verhaal te halen (lees: de fraudeurs kapot te procederen) in mainland China. Misschien had je wat gekocht na de price drop maar ook dat lijkt me een bijzonder riskante propositie - hoe kun je een bedrijf waarderen dat zelf toegeeft dat een enorm deel van de omzet simpelweg verzonnen is? Vertrouw je dan de rest van de omzet nog wel? De balans? Dat lijkt me niet te doen tenzij je een aantal mannetjes hebt gepost in China.

In elk geval, zowel vorige week als begin dit jaar had ik na 5 minuten due diligence al geweten dat ik absoluut, absoluut niet long zou willen zitten. Ik weet dat het makkelijk praten is achteraf maar het is echt zo :P . Zo veel 'red flags' dat het voor mij meteen een no-go is.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 09-04-2020 17:17 ]

Onvoorstelbaar!

• tommymeerNL
Ik zat te denken om mijn vwrl pakket met 65 euro gak te verkopen met het idee dat ik ze later nog veel later kan kopen.

Maarja logica is weg dus in durf het niet

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
tommymeerNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:16:
Ik zat te denken om mijn vwrl pakket met 65 euro gak te verkopen met het idee dat ik ze later nog veel later kan kopen.

Ik begrijp sowieso niet waarom je dat met VWRL zou willen doen :p
Behalve als je het geld nu nodig hebt kun je het beter laten zitten ( behalve als jij iets ( negatiefs ) weet wat de markt niet weet en je dus later weer goedkoper terug zou kunnen kopen ;) )

Maar ook nu met corona, het was bekend, er kwam eerst een klein dipje, waarna er eerst een ATH werd gezet in Amerika waarna pas de boel in elkaar stortte.
Zelfs al weet je vrijwel zeker hoe het gaat uitpakken, timen blijkt in de praktijk erg moeilijk.
Bij enige twijfel -> niet doen.

[ Voor 20% gewijzigd door JohanNL op 09-04-2020 17:23 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
JohanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:20:
[...]

Behalve als je het geld nu nodig hebt kun je het beter laten zitten ( behalve als jij iets ( negatiefs ) weet wat de markt niet weet en je dus later weer goedkoper terug zou kunnen kopen ;) )

Maar ook nu met corona, het was bekend, er kwam eerst een klein dipje, waarna er eerst een ATH werd gezet in Amerika waarna pas de boel in elkaar stortte.
Zelfs al weet je vrijwel zeker hoe het gaat uitpakken, timen blijkt in de praktijk erg moeilijk.
Ik snap dit ook totaal niet, een ETF is voor gemiddelde performance over een lange tijd. Juist bedoeld voor heel passief beleggen en ideaal voor dollar cost averagen zodat je dichtbij de markt gemiddeldes blijft. Timen van de markt lijkt me hiermee niet ideaal. Als je dat soort dingen wil gaan doen en de markt "outperformen" zou ik toch voor aandelen picken gaan.

• Config
t_captain schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:19:
[...]

In de recessies van 2001 en 2008 ook een leading indicator. Niet de beste, maar er zit 2x onmiskenbaar een knik in de trend voor de recessie.
Ja klopt. Puntje is dan weer wel dat een recessie officieel pas begint na 2 kwartalen krimp. Als je daar rekening meehoudt, dan valt het wel weer mee met de lead.

• t_captain
Wordt die niet geantidateerd in het grijs?

Dus bv
Q1 +0.2%
Q2 -0.2%
Q3 -0.3%
Q4 -0.1%

Recessie wordt gesignaleerd zodra de cijfers voor Q3 binnen zijn. Maar startdatum is achteraf gedateerd op 1-4 lijkt me?

• Config
WickedWizard schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:09:
Tesla is natuurlijk ook veel meer dan EV. Hun ontwikkeling op het gebied van batterijen, AI, zonnepanelen, GPS spelen ook mee.
Eens (behalve dan de PV business, das een beetje shady gegaan toen die overname van solarcity (https://www.fool.com/inve...ge-mistake-for-tesla.aspx). Ik vind die "AI" lastig te waarderen. Er zijn ook andere partijen bezig met self-driving. Waaronder grote autofabrikanten.

• Longcat
tommymeerNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:16:

Logica is er nooit geweest.

• tommymeerNL
JohanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:20:
[...]

Je hebt gelijk. Het is ook long term. Maar je gemiddelde aankoopprijs 5-10 euro lager over veel aandelen is toch fijn. Plus winstneming nu.

Maar jullie hebben gelijk ik laat het zo staan en ga gewoon door met periodiek bijkopen.

• Config
t_captain schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:28:
Wordt die niet geantidateerd in het grijs?

Dus bv
Q1 +0.2%
Q2 -0.2%
Q3 -0.3%
Q4 -0.1%

Recessie wordt gesignaleerd zodra de cijfers voor Q3 binnen zijn. Maar startdatum is achteraf gedateerd op 1-4 lijkt me?
Not sure, krijg het niet zo snel gevonden

Verwijderd

Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:31:
[...]

Eens (behalve dan de PV business, das een beetje shady gegaan toen die overname van solarcity (https://www.fool.com/inve...ge-mistake-for-tesla.aspx). Ik vind die "AI" lastig te waarderen. Er zijn ook andere partijen bezig met self-driving. Waaronder grote autofabrikanten.
Ik volg de autonomie al jaren en het is echt een heel ingewikkeld vraagstuk met wetten, technologie en psychologie.

Ik kan je wel vertellen dat Tesla nu de enige is die niet geofenced op autonomie kan rijden. Over enkele weken/maanden komt ook FSD city-driving uit.

Dus het is er al en de enige concurrent is Waymo, maar dat is geen auto maker.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
MrMonkE schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:57:
Precies.
Gewoon 300 triljard bijdrukken en elke amerikaan 1 triljard geven.
Er wonen alleen wel meer dan 300 mensen in de VS

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 09-04-2020 17:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ko.Kane
Longcat schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:32:
[...]

Logica is er nooit geweest.
daarop aansluitend: intraday range van nul tot 12 % in olie:
https://www.marketwatch.c...de%20oil%20-%20electronic

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:01:
@Zr40 (serieuze verdenking van) fraude zou voor mij al reden zijn om het aandeel bestens er uit te gooien op het moment dat het nieuws uitkwam. Verlies neem ik dan voor lief.
Als niet-professionele belegger ben je per definitie te laat om direct te handelen op dit soort nieuws. Het beste wat je kan doen is inschatten of het bedrijf nog kansen heeft voor de toekomst vanuit hun huidige positie op basis van de nieuwe informatie die je tot je beschikking hebt gekregen.

Dan kan je natuurlijk alsnog besluiten om te verkopen. Maar dan heb je tenminste rationeel gehandeld en niet instinctief als gevolg van het zien van slecht nieuws.
Een redelijk kleine. Na het nieuws van 2 april en bijbehorende daling vond ik het de transactiekosten niet waard om de positie te sluiten.

• Longcat
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:44:
[...]

Als niet-professionele belegger ben je per definitie te laat om direct te handelen op dit soort nieuws. Het beste wat je kan doen is inschatten of het bedrijf nog kansen heeft voor de toekomst vanuit hun huidige positie op basis van de nieuwe informatie die je tot je beschikking hebt gekregen.
Jouw conclusie was dat Luckin nog kansen had voor de toekomst? Of welke nieuwe informatie heb je tot je beschikking gekregen?
Het is meer principieel voor mij. Ik wil m'n geld niet toevertrouwen aan (mogelijke) fraudeurs. Bovendien zie je vaak dat er nog veel meer ellende volgt.

Verwijderd

Polycom schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:41:
[...]

Laten we eerst even de autoverkopen van Q2 afwachten ;)
Q2 heeft echt 0 invloed op de lange termijn. Waarschijnlijk zal Q2 rond de 50k deliviries liggen. Het enige wat deze sluiting van de twee GF's voor gevolg heeft is dat de winstgevendheid wordt uitgesteld.

Verder, dit verzwakt de andere automakers een stuk meer dan Tesla.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:53:
[...]

Jouw conclusie was dat Luckin nog kansen had voor de toekomst? Of welke nieuwe informatie heb je tot je beschikking gekregen?
Het is meer principieel voor mij. Ik wil m'n geld niet toevertrouwen aan (mogelijke) fraudeurs. Bovendien zie je vaak dat er nog veel meer ellende volgt.
Nee, dat was bedoeld als reactie op 'ik zie slecht nieuws dus ik gooi onmiddellijk mijn aandelen bestens eruit'. Je bent altijd te laat om direct op nieuws te handelen, dus je kan beter even fact-checken en onderzoek doen voordat je besluit wel of niet te verkopen (of te kopen).

Dan wat Luckin betreft. Als ik een grote positie had in LK, dan had ik inderdaad redelijk snel verkocht nadat ik het nieuws had geverifieerd. Maar ik heb slechts een kleine positie, die op de laatst bekende koers ook niet veel waard meer is.

Ik houd ze in mijn portfolio en kijk wel wat er gebeurt. In het ergste geval verlies ik ook de laatste 10%, tientjeswerk. En wordt het een goede reminder voor toekomstige aankopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2020 18:16 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:54:
[...]

Q2 heeft echt 0 invloed op de lange termijn. Waarschijnlijk zal Q2 rond de 50k deliviries liggen. Het enige wat deze sluiting van de twee GF's voor gevolg heeft is dat de winstgevendheid wordt uitgesteld.

Verder, dit verzwakt de andere automakers een stuk meer dan Tesla.
De verliezen kwamen vooral door lage marges op de model 3 in het begin van de productie. Maar als je de teardown filmpjes van Sandy Munro van de 1e model 3 vergelijkt met de 1e model Y dan zie je dat niveau Skoda naar niveau Toyota (of beter) zijn gegaan wat bodywork betreft. Ik verwacht dat die auto al vanaf het begin flink winstgevend is.

Wat belangrijk is voor de groei van de winst is de bouw van fabrieken. In China wordt nu een 2e gebouwd en in Duitsland de 1e. Als die volgend jaar klaar zijn wordt het een feestje.
Vooral die GF in Duitsland is voor ons hier leuk, want nu zit er nog 10% importbelasting op Tesla's. Die valt dan weg. Combineer dat met de aanschafsubsidie voor EV's die hier komt. En dan wordt het ineens een leuk merk om te kopen ipv te leasen.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:13:
[...]

De verliezen kwamen vooral door lage marges op de model 3 in het begin van de productie. Maar als je de teardown filmpjes van Sandy Munro van de 1e model 3 vergelijkt met de 1e model Y dan zie je dat niveau Skoda naar niveau Toyota (of beter) zijn gegaan wat bodywork betreft. Ik verwacht dat die auto al vanaf het begin flink winstgevend is.

Wat belangrijk is voor de groei van de winst is de bouw van fabrieken. In China wordt nu een 2e gebouwd en in Duitsland de 1e. Als die volgend jaar klaar zijn wordt het een feestje.
Vooral die GF in Duitsland is voor ons hier leuk, want nu zit er nog 10% importbelasting op Tesla's. Die valt dan weg. Combineer dat met de aanschafsubsidie voor EV's die hier komt. En dan wordt het ineens een leuk merk om te kopen ipv te leasen.
Het is niet alleen importbelasting, maar ook shipping cost en waarom de auto's er niet altijd even goed uitkomen op dit moment. Op de boot wordt er ook niet altijd goed mee om gegaan.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:19:
[...]

Het is niet alleen importbelasting, maar ook shipping cost en waarom de auto's er niet altijd even goed uitkomen op dit moment. Op de boot wordt er ook niet altijd goed mee om gegaan.
En dan vergeet ik nog gewoon dat volgende maand "battery day" is (eigenlijk april, maar vanwege corona uitgesteld). Waarop Tesla een aankondiging gaat doen met betrekking op accu's. De geruchten (op basis van recente overnames en patenten) zijn dat ze zelf accu's gaan produceren (ze kopen nu bij Panasonic en CATL). En/of een veel milieu vriendelijkere accu (geen kobalt). Of veel goedkoper. Of veel duurzamer (million mile battery).
Allemaal potentiële game changers.

Al kan dat voor het aandeel ook slecht uitpakken. Bij de "self driving day" presenteerden ze hun eigen computer. Maar blijkbaar hadden investeerders op meer gehoopt, want het aandeel ging de volgende dag hard onderuit.

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 09-04-2020 18:28 ]

TheS4ndm4n#1919

• Miki
  • Laatst online: 23:05
tommymeerNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:32:
[...]

Je hebt gelijk. Het is ook long term. Maar je gemiddelde aankoopprijs 5-10 euro lager over veel aandelen is toch fijn. Plus winstneming nu.

Maar jullie hebben gelijk ik laat het zo staan en ga gewoon door met periodiek bijkopen.
Wat denk je dat je GAK gaat doen naarmate de tijd oploopt met periodiek bijkopen :?

• Config
writser schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:11:
Al in januari circuleerde een zeer gedetailleerd rapport dat betoog dat Luckin Coffee de boel aan het flessen was.
Holy shit dude. Thanks voor deze inkijk in chinese fraude. Brrr.

• writser
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:08:
[...]
Ik houd ze in mijn portfolio en kijk wel wat er gebeurt. In het ergste geval verlies ik ook de laatste 10%, tientjeswerk. En wordt het een goede reminder voor toekomstige aankopen.
Maar kwam het uit je nieuwsbrief? Of eigen initiatief. En was dat voor of na het gedetailleerde rapport in januari? Oprecht benieuwd :) . En als het uit de nieuwsbrief kwam: zijn ze later nog ingegaan op de beschuldigingen? Of op het nieuws van vorige week?

Onvoorstelbaar!

Verwijderd

https://www.cnbc.com/2020...ds-billionaires-fail.html

Chamath is echt een favoriet van mij. Hij had ook een hele goede podcast op Recode Decode 2 weken geleden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:47:
[...]

Maar kwam het uit je nieuwsbrief? Of eigen initiatief.
Ik denk dat je dat wel weet ;)
En was dat voor of na het gedetailleerde rapport in januari? Oprecht benieuwd :) . En als het uit de nieuwsbrief kwam: zijn ze later nog ingegaan op de beschuldigingen? Of op het nieuws van vorige week?
Vergeet niet, dat gedetailleerde rapport is anoniem gepubliceerd. Misschien is het inderdaad waar, en is het verstandig om de inhoud serieus te nemen. Of misschien is het wel onwaar. Op het moment van publicatie kan je dat niet zeker weten en als buitenstaander heb je geen enkele mogelijkheid om dat te verifiëren. Niet bij de bron (want die is anoniem) en natuurlijk niet bij het bedrijf. Want als het waar is zal het bedrijf het nooit bevestigen, en als het onwaar is dan kan een ontkenning niet serieus genomen worden.

Nu was het dan Luckin Coffee en bleek het toevallig waar te zijn. Dat betekent niet dat andere gedetailleerde rapporten (al dan niet anoniem) ook altijd waar zullen zijn. Moet je bij elk rapport dan maar wegblijven? Dan kan je maar beter niet investeren, want er zijn weinig bedrijven waar geen vernietigende rapporten over geschreven worden. Zie Citron bijvoorbeeld: https://citronresearch.com/category/citron_reports/ - hoe hebben de genoemde bedrijven het sindsdien gedaan? Was het verstandig geweest om bij ieder rapport terstond je aandelen bestens te verkopen? :P

Dat gezegd hebbende - het anonieme rapport van januari is niet benoemd in de oorspronkelijke aanbeveling. En wat mij betreft mag je zelf oordelen over de inhoud. Ik deel het enkel in het kader van transparantie. Opmaak is behouden, namen zijn verwijderd.

Hier volgt de aanbeveling van 5 maart:
UPDATE: Due to fraud, Luckin Coffee has been placed on Hold as of April 2. We do not currently recommend buying additional shares of this stock. Please click here to read the full update.

China is the most populous country in the world. With many of its 1.4 billion residents hungry for the lifestyle that those in Western economies take for granted, U.S. companies have successfully imported products into Chinese markets, and now entrepreneurs there are also answering the call.

Although Luckin Coffee (NASDAQ: LK) is only about two years old, it's already surpassed the size of Starbucks' (NASDAQ: SBUX) store network in that country — and it's just getting started. Even as fears about the COVID-19 outbreak and its worldwide impact have gotten more serious, the long-term prospects for Luckin to dominate the fast-growing coffee market in China are too attractive to ignore.

The Big-Picture Opportunity
U.S. investors have long recognized the opportunities in the Chinese consumer market. Early movers like Yum! Brands (NYSE: YUM) were highly successful in transplanting popular Western consumer offerings to China. Starbucks similarly saw substantial potential in bringing coffeehouse culture to the world's second-largest economy, plotting an ambitious growth strategy that would double the number of its stores in China between 2016 and 2021.

Right now, the average person in mainland China drinks just six cups of coffee every year. That's up from just 3.2 cups per person per year in 2013, and demand is rising at eight times the global average. To put it in perspective, the average American drinks 388 cups per year, and annual consumption in Japan and Hong Kong works out to 279 and 250 cups per person, respectively. In addition, the retail market for coffee in China will likely more than triple from 2018's $8 billion in annual sales to about $26 billion by 2023. An opportunistic coffee company, therefore, has a considerable chance to corner China's coffee industry.

Why We're Excited About Luckin Coffee
Luckin Coffee understands just how underdeveloped China's coffee market is, and it's put together an even more ambitious growth strategy than Starbucks to try to tap into it. Back in 2019, shortly after Luckin's U.S. IPO, CEO Jenny Qian said the company would have 10,000 stores in operation by 2021. Already, it has served more than 40 million customers, and topped the 4,500-store mark as of the end of 2019, surpassing Starbucks as the largest coffee chain in China.

Don't get the wrong idea about Luckin, though: It's not on a collision course with Seattle's finest. Luckin is grounded in technology, with customers ordering and paying for their coffee through the company's proprietary mobile app. The vast majority of Luckin locations are tiny pickup-only kiosks inside office buildings, and focus solely on maximizing throughput and getting customers their food and beverages as efficiently as possible. Only a small fraction of cafe-style locations offer a similar experience to Starbucks, and even there, Luckin's primary goal is to gather data it can use to determine an optimal expansion strategy to deliver coffee to as many future customers as possible. Thanks to its app, Luckin knows each customer's order history and can tailor promotions and make menu suggestions based on individual preferences.

Why We Trust Leadership
Qian's background is in the auto rental and ride-hailing field, so her experience is in using automation and data analytics to bring a technology orientation to a consumer-facing business. Along with co-founder Charles Lu, Qian has leveraged the power of app-driven technology to tap into the booming coffee market at a perfect time.

Both Qian and Lu also remain financially committed to Luckin. Qian's family trust holds a 15% stake in the company, while Lu's family trust ultimately controls shares that amount to about 24% of Luckin's value.

Why Now
Now might sound like exactly the wrong time to look at Luckin, given the impact that the spread of the coronavirus has had on its core market. But with signs that the outbreak is coming under control in China, Luckin doesn't anticipate a long-term impact on its growth, and it's made no changes to its 2021 outlook.

Within China, Luckin is in prime position to benefit from several favorable trends. Growing consumer wealth has more people interested in improving their standard of living, and that's feeding a growing coffee craze. The Chinese government supports the idea that domestic companies can replace foreign businesses in key industries, giving Luckin a key home-field advantage against the rise of Starbucks. Luckin's modest operations and rising levels of automation are helping minimize its costs, boosting margins.

Luckin has also indicated its readiness to expand beyond China. A new joint venture will launch a retail coffee business in the Middle East and India, bringing Luckin's high-tech order management platform to a brand-new set of markets. If the concept works well there, the whole world could see Luckin locations pop up quickly, given the minimal infrastructure needed for its stores.

Potential Business Risks
We can't emphasize enough, however, just how painful the short term could be for Luckin. Major quarantines throughout much of China could make first-quarter earnings numbers look ugly, and Luckin expects revenue at roughly half its target for the quarter. The company hopes that life will get back to normal over the next couple of months, but it could take three or four months in the areas closer to the epicenters of the COVID-19 outbreak. Luckin still sees itself reaching the breakeven mark by the third quarter, but any bad news on the health front could push that date back. If that happens, then you'll appreciate having a diversified portfolio that includes a wide variety of different stocks, because the possibility that Luckin shares could lose 50% or more of their value in a short period of time is higher than it would be for a typical stock.

Luckin also faces the threat of competition. Starbucks recently partnered with Chinese e-commerce giant Alibaba Group Holdings (NYSE: BABA) to offer a new delivery service, and although Luckin's target customer is somewhat different from Starbucks', the two are still serving the same broader market. Luckin's success might also prompt copycat operations that could eat into market share.

Why Luckin Coffee Is Worth an Investment Today
Despite the heightened risks associated with China right now, Luckin Coffee's position in the fast-growing Chinese coffee industry has immense potential rewards for shareholders that justify those risks. As long as the company continues on the path to profitability and manages to weather the temporary disruptions from the coronavirus, Luckin Coffee's spirit of innovation and ambitious growth plans make it the player to watch among China's highest-growth stocks.
Luckin Coffee: What Could Go Right (and Wrong)
Luckin Coffee (NASDAQ: LK) is bringing the coffee experience to China's rising consumer class. Its fast-growing network of thousands of kiosks and small-scale stores is designed for maximum efficiency and production, in order to get coffee, food, and other beverages into customers' hands as quickly as possible.

5 Potential Green Flags
  1. A potentially massive addressable market. The coffee market is a largely untapped opportunity in China, with the average mainland resident drinking just 1% to 2% of what people in Hong Kong, Japan, or the U.S. drink.
  2. A low-cost, high-tech business model. Luckin's app-driven ordering and payment system eliminates the need for on-site cashiers, allowing its small pick-up stores to focus solely on having coffee and other offerings ready for customers as efficiently as possible.
  3. Entrepreneurial co-founders. CEO Jenny Qian and co-founder Charles Lu have extensive backgrounds in providing a great experience in customer-facing businesses. Both have retained substantial stakes in Luckin stock, aligning their financial interests with those of fellow shareholders.
  4. Local support. The Chinese government has indicated its desire to have domestic companies offer more of the goods and services that foreign businesses have provided in the past. Luckin will therefore have support that companies like Starbucks (NASDAQ: SBUX) can't count on going forward.
  5. Plans for international expansion. Even with the size of Luckin's growth opportunity in China, the company is also looking outward. A joint venture will focus on the large markets of India and the Middle East, where a similar strategy is likely to be equally successful.
3 Potential Red Flags
  1. Coronavirus concerns. The COVID-19 respiratory illness outbreak will inevitably have a huge short-term impact on Luckin's financial results, but investors are hopeful that things will return to normal quickly. If that doesn't happen, then the downturn for Luckin could last longer than anticipated.
  2. Ambitious growth plans. Luckin hopes to have 10,000 locations open by next year, and that will require an extensive effort at a time when the Chinese economy will be going through an unprecedented disruption. Factors beyond Luckin's control could force the coffee company to delay its plans, disappointing those looking for the fastest possible growth.
  3. Competition. Even though Starbucks' emphasis on the large-scale coffeehouse experience puts it in a different class than Luckin, the U.S. coffee giant's partnership with Alibaba (NYSE: BABA) could force Luckin to compete for at least some of the same coffee drinkers among the Chinese population.
En de reactie op 2 april:
Overnight, recommendation Luckin Coffee (NASDAQ: LK) shocked investors with a statement declaring that a special committee formed to oversee an internal investigation had found leading evidence of significant fraud perpetrated by its COO Jian Liu and certain employees last year. Luckin Coffee's stock is down more than 70% on this news.

Here is the release: http://investor.luckincoffee.com/node/6886/html.

The preliminary stage of the investigation has revealed, so far, "certain misconduct, including fabricating certain transactions" to the tune of around RMB 2.2 billion in sales, or north of $300 million, between the second and fourth quarters of 2019. For a company that reported RMB 3.4 billion in 12 months' sales, that is a massive amount of fraud.

None of these numbers have yet been verified by auditors or the Special Committee, but clearly the company is panicked about the volume of deceit. Luckin is investigating the final impact on its reported financials, but the news will not be good.

We recommend holding your shares in Luckin Coffee, for now.

We don't do this lightly. We understand if members might think to sell a company that is showcasing tremendous uncertainty.

But today, with the news so fresh and pessimism running high, we're going to hold.

We know seeing this kind of red in your portfolio is painful. We're pained to see it in ours. This is one reason, among others, that we preach and encourage building a diversified portfolio of at least 15 stocks — or 30 or 50. Or more.

Not all our stocks are going to make money, let alone beat the market. Some might fail outright. Data and history tell us that the few big winners will more than make up for those that flame out. So we want to shoot as many arrows as possible at the winning target within a diversified portfolio.

We thought Luckin was one of those arrows that could hit the bullseye over 5 or 10 years. We were confident that we were tapping into a huge shifting consumer pattern as more Chinese citizens consume coffee and tea, utilizing technology to drive convenience and consumption.

It's now unlikely that Luckin will be that kind of winner for us.

Yet inside our diversified portfolio, and with the news so fresh and emotions running highest, we're holding our Luckin shares.

Of course, we reserve the right to change tack sooner or later. And if we do, we will let you know immediately.

As our longtime colleague [X] said today about Luckin, "Being wrong about a company is terrible. Being deceived by a management team you respected is worse. But ultimately, if you invest in stocks, some of them are going to disappoint you."

Unfortunately, Luckin just did that today. That makes us sick, but because it's one part of our diversified portfolio and our preference is to patiently hold, we're sitting tight for now.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:24:
[...]

[...]

[...]

[...]
Is dit een nieuwsbrief waar je voor betaalt?

Er vallen me 2 zaken erg op:
  • de eerste quote behandelt risico's zeer beperkt. Kapitaalstructuur, China, events, scenarios, etc. mist allemaal. Alsof een beetje concurrentie het enige is wat een investering kan bedreigen.
  • er worden meer woorden besteed in de 2e quote om het falen af te schuiven en te marginaliseren dan bespreking van risico's in de initiele aanbeveling :D
Eventuele opmerkingen over het gemis aan enige onderbouwde waardering, margin of safety, moat in de initiele aanbeveling laat ik aan writser.

• Hielko
  • Laatst online: 22:31
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:24:
[...]

Ik denk dat je dat wel weet ;)

[...]

Vergeet niet, dat gedetailleerde rapport is anoniem gepubliceerd. Misschien is het inderdaad waar, en is het verstandig om de inhoud serieus te nemen. Of misschien is het wel onwaar. Op het moment van publicatie kan je dat niet zeker weten en als buitenstaander heb je geen enkele mogelijkheid om dat te verifiëren. Niet bij de bron (want die is anoniem) en natuurlijk niet bij het bedrijf. Want als het waar is zal het bedrijf het nooit bevestigen, en als het onwaar is dan kan een ontkenning niet serieus genomen worden.

Nu was het dan Luckin Coffee en bleek het toevallig waar te zijn. Dat betekent niet dat andere gedetailleerde rapporten (al dan niet anoniem) ook altijd waar zullen zijn. Moet je bij elk rapport dan maar wegblijven? Dan kan je maar beter niet investeren, want er zijn weinig bedrijven waar geen vernietigende rapporten over geschreven worden. Zie Citron bijvoorbeeld: https://citronresearch.com/category/citron_reports/ - hoe hebben de genoemde bedrijven het sindsdien gedaan? Was het verstandig geweest om bij ieder rapport terstond je aandelen bestens te verkopen? :P

Dat gezegd hebbende - het anonieme rapport van januari is niet benoemd in de oorspronkelijke aanbeveling. En wat mij betreft mag je zelf oordelen over de inhoud. Ik deel het enkel in het kader van transparantie. Opmaak is behouden, namen zijn verwijderd.

[...]

[...]

[...]
Je doet het voorkomen alsof er voor elke bedrijf dat je kan bedenken zo wel een tientallen pagina's lang short report kan worden geschreven waarin het bedrijf beschuldigd wordt van fraude. Maar ik denk dat jij ook wel weet dat dat totaal niet het geval is, zeker niet voor Westerse bedrijven. Het is niet dat er elke maand een nieuwe Enron omvalt, feit dat iedereen die kent is juist omdat het zo zeldzaam is. Zeker als het gaat om bedrijven met een market cap van meer dan een miljard.

Bij Chinese bedrijven komt het uiteraard wel vaker voor, en daar blijken die beschuldigingen dan ook al jarenlang vaak keihard waar te zijn. Als je dan een long thesis in een nieuwsbrief stopt waarbij je niet eens als risico aangestipt dat het wellicht een fraud betreft, enkele maanden nadat dat report al uit kwam (en echt iedereen die LK volgt heeft dat gezien) dan ben je gewoon een totaal incapable prutser. Hell, ik had die short report gezien de dag dat het uitkwam en ik wist nauwelijks van het bestaan van LK af, en had nul interesse in het bedrijf. Maar goed, volgens mij had ik al wel eens opgeschreven dat je beter een aap kan betalen die darts gooit voor je stock picks dan die charlatan met nieuwsletter.

• writser
Dat die hele controverse niet eens genoemd wordt in de pitch als ‘red flag’ is inderdaad op geen enkele wijze goed te praten. Je kan toch moeilijk zeggen dat je een gebalanceerd beeld geeft van een bedrijf als je niet eens aanstipt dat een van de bekendste short sellers ter wereld net short is gegaan. Ook achteraf wordt daar uiteraard op geen enkele wijze aan gerefereerd door de schrijvers van je nieuwsbrief .. Een eerlijke analist zou gewoon toegeven: ik zat fout, deze mensen hadden het al in januari veel beter gezien dan ik. Maar ja, dat zeg je natuurlijk liever niet als je nieuwsbrieven hoopt te verkopen.

Voor de rest valt er weinig te zeggen over de hele pitch want het is gewoon een hoop gezwam zonder enige poging om een prijskaartje aan het aandeel te hangen. Het is geen analyse maar een reclamepitch.

Bewonderenswaardig dat je al je avonturen met ons blijft delen maar echt, je wordt gewoon opgelicht. Het zou me oprecht niet verbazen als de schrijver van dit artikel via via betaald wordt door stock promotors. Als je bovenstaand bericht hier in maart gedeeld had had elke fatsoenlijke poster hier je kunnen vertellen dat het a) een waardeloze pitch was en b) zeer waarschijnlijk het aandeel zelf ook zeer dubieus was. Dat had je ook zelf na een paar uur (minuten ..) die diligence kunnen uitvogelen.

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:58:
[...]
Eventuele opmerkingen over het gemis aan enige onderbouwde waardering, margin of safety, moat in de initiele aanbeveling laat ik aan writser.
Er worden daar nooit waarderingen of targets of koop/verkoopkoersen genoemd. De aanbevelingen richten zich op een buy&hold strategie voor de lange termijn, niet op actief portfoliobeheer.
Hielko schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:04:
[...]

Je doet het voorkomen alsof er voor elke bedrijf dat je kan bedenken zo wel een tientallen pagina's lang short report kan worden geschreven waarin het bedrijf beschuldigd wordt van fraude. Maar ik denk dat jij ook wel weet dat dat totaal niet het geval is, zeker niet voor Westerse bedrijven. Het is niet dat er elke maand een nieuwe Enron omvalt, feit dat iedereen die kent is juist omdat het zo zeldzaam is. Zeker als het gaat om bedrijven met een market cap van meer dan een miljard.
Even een opmerking tussendoor: Luckin heeft zelfs nu nog een market cap van meer dan een miljard.
Bij Chinese bedrijven komt het uiteraard wel vaker voor, en daar blijken die beschuldigingen dan ook al jarenlang vaak keihard waar te zijn. Als je dan een long thesis in een nieuwsbrief stopt waarbij je niet eens als risico aangestipt dat het wellicht een fraud betreft, enkele maanden nadat dat report al uit kwam (en echt iedereen die LK volgt heeft dat gezien) dan ben je gewoon een totaal incapable prutser. Hell, ik had die short report gezien de dag dat het uitkwam en ik wist nauwelijks van het bestaan van LK af, en had nul interesse in het bedrijf. Maar goed, volgens mij had ik al wel eens opgeschreven dat je beter een aap kan betalen die darts gooit voor je stock picks dan die charlatan met nieuwsletter.
Het is vooral mijn eigen falen dat ik dit niet eerder heb gevonden want ik doe zelf onderzoek voordat ik koop. Ook 'die charlatan met nieuwsletter' zegt duidelijk dat eigen onderzoek cruciaal is.

Juist omdat het een Chinees bedrijf is heb ik een veel kleinere positie genomen. En daarom doet het ook veel minder pijn.

Ik maak gebruik van de aanbevelingen om mogelijk interessante bedrijven te ontdekken waar ik anders nooit van gehoord zou hebben. Bijvoorbeeld SHOP, DOCU, MASI, OKTA, om even 4 uit de bovenkant van mijn portfolio te plukken. Maar ook CWEB, GTLS, NTNX en ja, LK, uit de onderkant.

Als ik een ETF zou kopen, dan zou er precies hetzelfde gebeurd zijn. Een deel van de holdings doen het veel beter dan het gemiddelde, en een deel veel slechter. Alleen merk je er niets van. Je ziet alleen de performance van de ETF als geheel.
writser schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:30:
Je kan toch moeilijk zeggen dat je een gebalanceerd beeld geeft van een bedrijf als je niet eens aanstipt dat een van de bekendste short sellers ter wereld short zit.
Daarnet was het nog een anoniem rapport?

Ondertussen gaf Needham op 2 april nog een Buy advies met $40 target. (bron) En een van Zachs, nota bene vandaag (bron).
maar echt, je wordt gewoon opgelicht.
Bij deze noem ik het betaald entertainment.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2020 22:50 ]

• Hielko
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:30:
Ondertussen geeft een analyst van Zacks nota bene vandaag gewoon een Buy advies: https://theenterpriselead...-investment-research.html
Ik hoop dat je snapt dat Zacks niks anders doet dan de computer wat troep laten genereren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

...nu wel. Streep 'een analyst van' maar door.

Ik wist dat ze dat deden, niet dat ze verder niets anders doen :+

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2020 22:53 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Toch leuk, mijn € 50,- ASN Mixfonds Neutraal + € 50,- ASN Mixfonds Offensief kunnen verkopen voor € 102,78 :D In een week tijd.

Nu verder met het 80% in het ASN Duurzaam Aandelenfonds en 20% in het ASN Duurzaam Obligatiefonds.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 09-04-2020 22:59 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Ko.Kane
[...]

Er worden daar nooit waarderingen of targets of koop/verkoopkoersen genoemd. De aanbevelingen richten zich op een buy&hold strategie voor de lange termijn, niet op actief portfoliobeheer.
Het een sluit het ander toch niet uit: Als iets buy en hold is, dan zie ik dat niet tot eeuwigheid maar dat er long term goede verwachting, en dat short term het wel eens wat lager zou kunnen staan.
Maar als iemand zegt koop Y want dat gaat groeien. Dan wil je toch tenminste een indicatie van long term annualised return van x,x%? Zodat je kan afwegen of je dat interessant genoeg vind tov andere opties?

Voordat ik in een enkel aandeel beleg, hoor ik graag goede kwantitatieve onderbouwing waarom de verwachting hoger of gelijk is aan de markt. Dat iemand er af en toe naast zit ok, maar ik zou minimaal een poging willen zien.

Het is wellicht wel ideaal om van nieuwe bedrijven op de hoogte te worden gesteld, maar het klinkt wel beetje als een neckerman gids voor aandelen zo. ;)

• Hielko
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:49:
...nu wel. Streep 'een analyst van' maar door. :+
Afgezien daarvan, ook al was het een mens. Bijna al die "research" wordt door de sell side gedaan/gepubliceerd, en zoals de naam al impliceert: dat is de kant waar men je wat probeert te verkopen. Natuurlijk zijn al die verhalen positief... de ratio van analyst reports met een buy-rating tov een sell rating is ongeveer 10 op 1. Als je daar waarde aan hecht heb ik ook nog wel wat snake oil in de aanbieding.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
Strider schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:39:
Zijn er nog Tweakers die aandelen in Biophytis hebben? Zijn vandaag bijna 90% gestegen na goedkeuring op een 2B studie.
Ik moet zeggen dat ik er een keertje voor 100 euro wat heb gekocht. Gaat ook gisteren en vandaag weer lekker omhoog! O+ _/-\o_

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:39:
[...]

Ik volg de autonomie al jaren en het is echt een heel ingewikkeld vraagstuk met wetten, technologie en psychologie.

Ik kan je wel vertellen dat Tesla nu de enige is die niet geofenced op autonomie kan rijden. Over enkele weken/maanden komt ook FSD city-driving uit.

Dus het is er al en de enige concurrent is Waymo, maar dat is geen auto maker.
Tesla lijkt vooral voor te lopen door hun gebrek aan testcapaciteit (dure testdrivers die miljoenen km moeten rijden om de software te valideren) Terwijl de andere merken al tien jaar aan het testen zijn en doorontwikkelen, brengt Tesla het gewoon uit als feature voor hun willing early-adapter klanten die gratis testkonijntjes zijn. Die vinden regelmatige phantom-brakes etc. prima, maar bij een established brand heeft de klant veel hogere verwachtingen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• writser

[..]

Ook 'die charlatan met nieuwsletter' zegt duidelijk dat eigen onderzoek cruciaal is.
Ja, dat zou ik ook zeggen als ik een nieuwsbrief verkoop. Hoef ik geen ingewikkelde modellen te maken, kan ik gewoon een beetje dom lullen en achteraf doen alsof mijn neus bloedt als mijn aanbeveling een frauduleus bedrijf blijkt te zijn. Wat dus ook gebeurt.
Daarnet was het nog een anoniem rapport?
Ja, het rapport is anoniem. De shortseller die bekend maakte op basis van dat rapport short te gaan echter absoluut niet.
Het is vooral mijn eigen falen dat ik dit niet eerder heb gevonden want ik doe zelf onderzoek voordat ik koop.
Ik weet niet wat voor onderzoek je dan gedaan hebt .. Als je 1 minuut had gespendeerd op Google had je dit gevonden. Het staat op elke financiele website. Het was op tv. Sterker nog, het bedrijf Luckin Coffee zelf vond het nodig om een persbericht de deur uit te doen op 3 februari om in te gaan op het rapport. Dat was ook een SEC filing - de filings ben je dus kennelijk niet ingedoken. Het persbericht stond zelfs op hun eigen website. Heb je kennelijk ook niet gezien? Ik vraag me af wat je wel gedaan hebt dan. Dit was het cruciale punt waar elke belegger in Luckin Coffee mee bezig was begin 2020. Het aandeel kelderde meer dan 10% de dag dat dit rapport naar buiten kwam. En nogmaals, ik kan niet genoeg benadrukken: dat er geen enkel woord aan deze controverse wordt besteed in je nieuwsbrief is te achterlijk voor woorden en werkelijk een reden om deze meteen op te zeggen. Als de schrijver er niet van op de hoogte was is hij het geld niet waard, als hij er wel van op de hoogte was en hij meldt het je niet dat is het een oplichter.
Als ik een ETF zou kopen, dan zou er precies hetzelfde gebeurd zijn. Een deel van de holdings doen het veel beter dan het gemiddelde, en een deel veel slechter. Alleen merk je er niets van. Je ziet alleen de performance van de ETF als geheel.

[..]

Bij deze noem ik het betaald entertainment.
Yes, maar als je een ETF had gekocht dan had je niet betaald voor die nieuwsbrief en dan had je ook niet gepretendeerd 'onderzoek' naar wat je koopt. Je hebt nu iets gekocht waar je zelf overduidelijk geen onderzoek naar hebt gedaan, op basis van een nieuwsbrief die overduidelijk ook geen eerlijk onderzoek met je deelt. Het uiteindelijke doel is toch om wat extra geld te verdienen met het spelletje? Om wat te leren zodat je uiteindelijk de 'juiste' stocks kan picken? Hoe denk je dat ooit te bereiken op deze manier?

Ik snap oprecht niet dat je hier zo luchtig c.q. eigenwijs over doet. Je bent volgens mij een slimme gast en je bent in dit topic overal kritisch over behalve over je eigen nieuwsbrief, je noemt het zelf nota bene betaald entertainment. Je leert op deze manier helemaal niks en de volgende keer dat je nieuwsbrief weer met een waardeloos verhaal komt dat een cruciaal punt mist dan trap je er gewoon weer in. Als iemand anders in dit topic zo zou handelen was je er als de kippen bij geweest om hem/haar er op te wijzen hoe irrationeel deze aanpak is.

Als je individuele aandeeltjes leuk vind dat moet je gewoon zelf de filings induiken en aan het werk gaan. Er is geen makkelijke oplossing. Wat je nu doet werkt niet. Het voelt waarschijnlijk goed, en leuk, en spannend, maar op de lange termijn schiet je er niks mee op. Of heb je je er daadwerkelijk bij neergelegd dat je de rest van je leven dartpijltjes blijft gooien omdat het spannend is?

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 09-04-2020 23:22 ]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:52:
[...]

Het een sluit het ander toch niet uit: Als iets buy en hold is, dan zie ik dat niet tot eeuwigheid maar dat er long term goede verwachting, en dat short term het wel eens wat lager zou kunnen staan.
Maar als iemand zegt koop Y want dat gaat groeien. Dan wil je toch tenminste een indicatie van long term annualised return van x,x%? Zodat je kan afwegen of je dat interessant genoeg vind tov andere opties?

Voordat ik in een enkel aandeel beleg, hoor ik graag goede kwantitatieve onderbouwing waarom de verwachting hoger of gelijk is aan de markt. Dat iemand er af en toe naast zit ok, maar ik zou minimaal een poging willen zien.

Het is wellicht wel ideaal om van nieuwe bedrijven op de hoogte te worden gesteld, maar het klinkt wel beetje als een neckerman gids voor aandelen zo. ;)
Ik denk dat als je dat wil zien, dat je dan een paar nullen achter de prijs mag zetten. Voor minder dan de prijs van een Netflix abonnement is het niet realistisch om een diepgaande thesis te verwachten voor iedere aanbeveling die ze doen. In deze prijsklasse krijg je nergens vervanging voor eigen research.
writser schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:07:
[...]
Yes, maar als je een ETF had gekocht dan had je niet betaald voor die nieuwsbrief
Maar dan had ik wel betaald voor de ETF. Dit kostenargument heb ik al eerder gemaakt.
Het uiteindelijke doel is toch om wat extra geld te verdienen met het spelletje? Of om wat te leren? Hoe denk je dat ooit te bereiken op deze manier?

Ik snap oprecht niet dat je hier zo luchtig c.q. eigenwijs over doet. Je bent volgens mij een slimme gast maar enorm eigenwijs met je nieuwsbrief. Je bent in dit topic overal kritisch over behalve over je eigen nieuwsbrief
Het doel is om te leren. Ik maak fouten, en zal vast nieuwe fouten blijven maken. Daar leer ik van.

Ondertussen ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit op de lange termijn niet noodzakelijkerwijs slechter is dan maandelijks blind een goede ETF aankopen. Wat overigens ook helemaal geen slechte strategie is, daar niet van. Maar daar leer ik niets van.

Als laatste wil ik nog opmerken dat het natuurlijk vooral de bedrijven met extreme resultaten zijn die hier in het topic gedeeld worden en opvallen. Ik heb genoeg posities die nooit zullen opvallen. Ook allemaal tips uit de nieuwsbrief, waarvan ik daarvoor slechts een handjevol al kende. Je mag het dan niet eens zijn met mijn werkwijze, of met het principe van nieuwsbrieven in het algemeen, of deze in het bijzonder, maar qua beleggingsresultaat zit ik toch aardig dicht tegen de index aan.

• writser
Zr40 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:29:
Het doel is om te leren. Ik maak fouten, en zal vast nieuwe fouten blijven maken. Daar leer ik van.
Maar wat heb je nu daadwerkelijk geleerd dan? Welke due diligence heb je zelf gedaan? Hoe kon je een positie hebben in LK zonder uberhaupt op de hoogte te zijn van de fraude-beschuldigingen die het nieuws beheersten begin 2020?

Je zegt wel dat je wat wil leren maar als je dat echt wil is je huidige aanpak volgens mij absoluut niet productief. Zeg dan je nieuwsbrief op, besteed het bespaarde geld aan een lading goede boeken lees ze allemaal en begin vervolgens met het kijken naar een handjevol hele klein, simpele bedrijven. Lees alle filings, alle analyses die je kan vinden, deel je eigen werk, stel vragen, hier, of op een andere website, desnoods anoniem, luister naar kritiek en probeer die bedrijfjes te begrijpen, doorgronden en te waarderen. Dan kom je verder. Vorig jaar heb je dat geprobeerd met Fastned en dat was volgens mij leerzaam (er bleek m.i. ook uit dat je nog een hoop te leren hebt). Nu zijn we een jaar verder en als ik kijk wat je doet met Luckin Coffee denk ik: je doet nog precies hetzelfde. Kopen op basis van een leuk verhaaltje zonder enige onderbouwing.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 09-04-2020 23:58 ]

Onvoorstelbaar!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
writser schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:53:
[...]

Maar wat heb je nu daadwerkelijk geleerd dan? Welke due diligence heb je zelf gedaan? Hoe kon je een positie hebben zonder uberhaupt op de hoogte te zijn van de fraude-beschuldigingen die het nieuws beheersten begin 2020? Dat is wat ik je probeer uit te leggen: als je wat wil leren is je huidige aanpak volgens mij absoluut niet productief. Zeg dan je nieuwsbrief op, besteed dat geld aan een paar goede boeken en begin met focussen op een handjevol simpele bedrijven. Deel je analyses, stel vragen, hier, of op een andere website, desnoods anoniem, luister naar kritiek en probeer die bedrijven helemaal te begrijpen, doorgronden en te waarderen. Dan kom je verder. Vorig jaar heb je dat geprobeerd met Fastned en dat was volgens mij leerzaam (er bleek m.i. ook uit dat je nog een hoop te leren hebt). Nu zijn we een jaar verder en als ik kijk wat je doet met Luckin Coffee denk ik: je doet nog precies hetzelfde. Kopen op basis van een leuk verhaaltje zonder enige onderbouwing.
Als ik me even zou mogen mengen in de discussie: Hoe doe jij het Writser? Als ik het me goed herinner heb jij een financiële baan en dito opleiding. Hoe kijk jij naar een bedrijf, Heb je aanbevelingen van bronnen waar je informatie uit kan halen? Hoe heb jij het geleerd?

Ik wil je niet om een kant-en-klaar recept vragen van: Dit garandeert succes. Maar ik denk wel dat je mij, en een hoop anderen helpt, door bijvoorbeeld kwalitatief goede bronnen aan te wijzen, of bepaalde criteria waar je op moet zoeken. _/-\o_

-

• writser
Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:57:
[...]

Als ik me even zou mogen mengen in de discussie: Hoe doe jij het Writser? Als ik het me goed herinner heb jij een financiële baan en dito opleiding. Hoe kijk jij naar een bedrijf, Heb je aanbevelingen van bronnen waar je informatie uit kan halen? Hoe heb jij het geleerd?

Ik wil je niet om een kant-en-klaar recept vragen van: Dit garandeert succes. Maar ik denk wel dat je mij, en een hoop anderen helpt, door bijvoorbeeld kwalitatief goede bronnen aan te wijzen, of bepaalde criteria waar je op moet zoeken. _/-\o_
Ik zal hier tzt eens proberen wat over te tikken. Het is nu laat :) .

Onvoorstelbaar!

• Config
Config schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:45:
NL overheid is deleveraged idd maar de meeste anderen niet (daarom gaan wij weer geld geven aan de FPIGS, Rutte speelt nog even stoer ivm TK2021 maar we zijn na die vergadering van vannacht zo ongeveer Asterix en Obelix die alleen staan tegen de Romeinen. En de Romeinen van toen, dat zijn nog steeds de Romeinen...die man heeft het goed gezien toen hij het 60 jaar geleden opschreef).
En zo geschiedde. De staatsmedia brengt het als een win: https://nos.nl/liveblog/2...johnson-van-de-ic-af.html

Sterkte met de spaarbelasting.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
writser schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:53:
Lees alle filings, alle analyses die je kan vinden, deel je eigen werk, stel vragen, hier, of op een andere website, desnoods anoniem, luister naar kritiek en probeer die bedrijfjes te begrijpen, doorgronden en te waarderen. Dan kom je verder. Vorig jaar heb je dat geprobeerd met Fastned en dat was volgens mij leerzaam (er bleek m.i. ook uit dat je nog een hoop te leren hebt). Nu zijn we een jaar verder en als ik kijk wat je doet met Luckin Coffee denk ik: je doet nog precies hetzelfde. Kopen op basis van een leuk verhaaltje zonder enige onderbouwing.
In hoeverre heeft het als simpele belegger zin om zulke analyses te maken? Er zijn altijd omstandigheden die buiten de analyse vallen en zo'n hele analyse overbodig maken.

Stel je hebt een hele analyse gemaakt van de luchtvaartbranche en geconcludeerd dat ze dit jaar meer gaan vliegen. Komt de pandemie langs en valt de hele luchtvaartbranche als een baksteen. Tech draait er dan wel weer lekker op nu veel mensen vanuit huis werken. Andersom had natuurlijk ook gekund. Een computervirus of cyberaanval verstoort kritieke infrastructuur waardoor tech als een baksteen valt en 'in-person' branches oprijzen. Allebei zijn het scenario's die niet vaak voorkomen maar de kans dat ze een keer langskomen in de jaren dat je zo'n portfolio aanhoudt is natuurlijk aanzienlijk.

En zo zijn er nog tal van externe factoren die roet in het eten kunnen gooien, bijvoorbeeld geopolitiek en markttrends. Als particuliere belegger vind ik het teveel om met al dat soort risico's rekening te houden.

De oplossing lijkt mij simpel: spreiding. In plaats van individuele aandelen kijk ik liever naar fondsen en ETFs. In plaats van een paar brede indices (wereldindex+EM) neem ik liever veel kleine posities in gespecialiseerde fondsen (regiogebonden fondsen, small caps, gelokaliseerde EM fondsen, bepaalde trendfondsen als energie / emergent tech).

Of dat beter uit gaat pakken dan een standaardindex weet ik niet, maar het zorgt (voor mij) wel voor iets meer betrokkenheid. :P

• Longcat
@Verwijderd1 Het punt dat jij maakt, dat een ‘simpele belegger’ gewoon ETFs moet kopen, is ook wat writser regelmatig zegt. Voor veruit de meeste users hier heeft het geen enkel nut om bedrijven te gaan analyseren omdat de tijdsbesteding niet in verhouding staat tot de winst ten opzichte van passief belegger (als die winst er überhaupt al is). Over het algemeen zou je dit dus alleen moeten doen als je het ook echt leuk vindt en/of als je een vrij grote portefeuille hebt.

De meeste grote bedrijven, waaronder jouw voorbeeld van luchtvaartmaatschappijen, zijn veel te complex om te analyseren voor de particulier. Veel te veel variabelen om rekening mee te houden. Er zijn wel kleine bedrijven met een simpele business en met jaarverslagen die te begrijpen zijn. Hier heb je meer kans om een onderwaardering tegen te komen (die je zelf kunt onderbouwen).

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:07:
[...]

Tesla lijkt vooral voor te lopen door hun gebrek aan testcapaciteit (dure testdrivers die miljoenen km moeten rijden om de software te valideren) Terwijl de andere merken al tien jaar aan het testen zijn en doorontwikkelen, brengt Tesla het gewoon uit als feature voor hun willing early-adapter klanten die gratis testkonijntjes zijn. Die vinden regelmatige phantom-brakes etc. prima, maar bij een established brand heeft de klant veel hogere verwachtingen.
Dat ze voor lopen zei ik inderdaad ook, uiteindelijk is een Tesla zoveel beter dan elke auto in de klasse, dat een keertje phantom-brake, geen probleem is voor de klanten.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 01:29:
[...]

Dat ze voor lopen zei ik inderdaad ook, uiteindelijk is een Tesla zoveel beter dan elke auto in de klasse, dat een keertje phantom-brake, geen probleem is voor de klanten.
Wtf? Het is dat dat ding 4x zo goedkoop is dan een vergelijkbare ICE, maar anders ging ie r vandaag nog uit. De technologische voorsprong van Tesla is echt een grote joke. Op batterijtechniek misschien, ok, maar op autonome systemen totaal niet. Ik heb geen FSD, maar als ik zie hoe slecht bv. de TACC en grootlichtassistent zijn ten opzichte van de concurrentie, dan geloof ik echt niets van die zg. voorsprong.
Laat iedereen Tesla maar hypen, ik blijf er ver van.

Verwijderd

DappereDodo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 06:13:
[...]

Wtf? Het is dat dat ding 4x zo goedkoop is dan een vergelijkbare ICE, maar anders ging ie r vandaag nog uit. De technologische voorsprong van Tesla is echt een grote joke. Op batterijtechniek misschien, ok, maar op autonome systemen totaal niet. Ik heb geen FSD, maar als ik zie hoe slecht bv. de TACC en grootlichtassistent zijn ten opzichte van de concurrentie, dan geloof ik echt niets van die zg. voorsprong.
Laat iedereen Tesla maar hypen, ik blijf er ver van.
Het probleem met de bijtelling in Nederland is ook dat de verkeerde mensen die geen verstand van de techniek hebben ze gaan leasen en dus hier slechte naam aan geven.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 06:23:
[...]

Het probleem met de bijtelling in Nederland is ook dat de verkeerde mensen die geen verstand van de techniek hebben ze gaan leasen en dus hier slechte naam aan geven.
Moet ik verstand van techniek hebben om cruise control en een grootlichtassistent te gebruiken? Let wel, ik rij al 10+ jaar met adaptive cruise control, maar zo belabberd als in mn Tesla heb ik t nog nooit meegemaakt.

Maar alleen mensen met verstand van elektrotechniek kunnen fatsoenlijk een Tesla rijden? Dat maakt de afzetmarkt wel aardig klein, niet?

Verwijderd

DappereDodo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:10:
[...]

Moet ik verstand van techniek hebben om cruise control en een grootlichtassistent te gebruiken? Let wel, ik rij al 10+ jaar met adaptive cruise control, maar zo belabberd als in mn Tesla heb ik t nog nooit meegemaakt.

Maar alleen mensen met verstand van elektrotechniek kunnen fatsoenlijk een Tesla rijden? Dat maakt de afzetmarkt wel aardig klein, niet?
Nee, mensen die geinteresseerd zijn in technologie en early-adopter willen zijn. Die niet puur naar de bijtelling kijken.

Het is een heel ander systeem, over een jaar zul je geen phantom braking meer hebben. Dan kunnen de mensen die niet met techniek om kunnen gaan in gaan stappen. Een normale ACC is heel simpel een domme radar.

AP is een neuraal netwerk die moet leren.

Dat jij problemen hebt met een klein onderdeel van een auto maakt natuurlijk Tesla geen slecht bedrijf.

Bloomberg heeft niks voor niks een rapport uit gebracht waar gigantisch veel eigenaren zijn geinterviewd en die zijn allemaal gigantisch positief.

Niet voor niets heeft Tesla deze week nog 5/6 van de Kelley Blue Book awards gekregen: https://electrek.co/2020/...luxury-brand-2020-awards/

Je kijkt veel te veel naar n =1 en laat je negatieve ervaring met je Tesla doorschemeren. Het is precies hetzelfde als mensen die de eerste iPhone helemaal niks vonden ;)

Verwijderd

Even wat anders dan Tesla:

YouTube: Watch Chamath Palihapitiya warn about ‘zombie companies’ and oppose ...

Must see, sorry voor de shitty mirror, maar er is geen 1.

Gaat vooral over de US situatie, dus als je alleen in Shell zit is de video niet zo interessant voor je.

Wat mij betreft is Chamath de wokeste investeerder die ik ken. Ik volg hem al jaren en hij heeft altijd zo veel interessante dingen te zeggen.

• Config
Hmm je klinkt Nu toch echt als een fan boy @Verwijderd. Klanten die een ton neerleggen voor een tesla en dan iets te klagen hebben zijn slechte klanten.

• t_captain
Wat is eigenlijk jullie prognose voor het BBP dit jaar?

Ik reken met een scenario waarin we eind april de eerste versoepelingen van de lockdown doen (de RIVM cijfers lijken daar voorzichtig ruimte voor te geven), een maand later een verdere versoepeling en na de zomer alles los.
Dan schat ik als volgt: medio maart t/m eind april -25%, mei -15%, juni -10%, juli en augustus -5%. Daarna geen lockdown. Inhaaleffect zou nog iets kunnen goedmaken, maar dat vind ik heel speculatief.

De directe effecten van de lock-down van maart t/m augustus zie ik in dit model oplopen tot een BBP-bijdrage van -6%.

Daar komen de blijvende effecten bovenop:
* we hebben 2 miljoen werkenden met een flexibel inkomen (nulurencontract, uitzendkracht op ZZP-er). stel dat de helft daarvan een aanzienlijke inkomensval doormaakt, dan heb je het over een groep van 1 miljoen (11% van de beroepsbevolking) die de rest van 2020 en tot in 2021 de hand op de knip moet houden.
* werkloosheid loopt in een klap op van laag (3.x%) naar gemiddeld (5.x%). de geschiedenis leert dat de arbeidsmarkt vrij traag is en dat effect is dus niet binnen een jaar weg.
* centrale overheid geeft momenteel bakken geld uit aan ziektebestrijding, economische steunmaatgerelen en een nieuwe ronde in de Europese noord-zuid geldverplaatsing. Overheidsdiensten zullen verderop in het jaar wat voorzichtiger zijn met geld uitgeven en vooral in 2021 op de rem moeten trappen. Bovendien is er kans op belastingverhogingen vanaf volgend jaar.
* de internationale handel herstelt, maar dat gaat geleidelijk aan. DACH zijn voorlopers (lucky us, belangrijke andselspartner!) Maar sommige landen zullen langer met covid-19 moeten vechten en dat remt het herstel.
* een aantal bedrijven zal failliet zijn, en sommige dingen zullen in de "1.5 meter economie" wat minder geoptimaliseerd kunnen doorgaan dan we gewend zijn.

Als ik deze blijvende effecten met de natte vinger inschat, zie ik een structurele bijdrage aan het BBP van pakweg -2% a -3%. Als je dat over H2 2020 toepast, heb je een bijdrage van -1 a -1.5% over het hele jaar.

Aan de positieve kant staat er voor 2020 een plus in de boeken over een periode 1-1 t/m 15-3. Bijdrage aan het jaarlijkse BBP +0.3%.

Totaal schat ik een recessie van -7% in voor dit jaar, met een stuk herstel in 2021, maar nog altijd -2 a -3% t.o.v. 2019.

Zeer vergelijkbaar met de krediekcrisis van 2008/2009, tikje sterker op de tijdelijke dip en mogelijk iets minder sterk op het blijvende effect.

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 11:44
Ik ben op zoek naar een gratis app voor op de telefoon om mijn nieuw aangekochte indexen te bekijken.
Voor mijn losse aandelen gebruik ik de Investing.com app. Deze werkt prima, ook om mijn eigen portfolio bij te houden, maar hierop krijg ik de (2 northern thrust) indexen niet gevonden.
Kan het zijn dat ze een andere naam hebben? Aangezien een hoop mensen de zelfde indexen hebben hoop ik dat iemand me verder kan helpen.

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11 20:32

filthy rich

löp wa los

Config schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:11:
[...]

En zo geschiedde. De staatsmedia brengt het als een win: https://nos.nl/liveblog/2...johnson-van-de-ic-af.html

Sterkte met de spaarbelasting.
Wat verwacht je dat er gaat gebeuren met de spaarbelasting?

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de grote pensioenpot.

en aans löpt wa vast

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 01:29:
[...]

Haha dat kan je toch niet serieus bedoelen _O-
Zoals ik zei, ze lopen niet voor, maar omdat ze niet kunnen testen gooien ze beta software vol fouten de markt op waardoor het (voor onwetende fans) lijkt alsof ze al heel ver zijn. Tesla kan zich dat permitteren, hun auto’s waren vanaf de Roadster af aan ontzettend brak maar werden telkens ietsje minder slecht. Een Volkswagen of Mercedes kan zich dat niet permitteren. Die merken hebben in 2012 ook de Model S geanalyseerd (ik was daar bij betrokken) en dan kan je het ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat ze Tesla niet meteen serieus hebben genomen :p

Je hebt echt te lang in een YouTube filterbubble gezeten als je nu begint klanten de schuld te geven van alle problemen met Tesla. De enige reden dat mensen in Nederland het nu accepteren is omdat ze die auto praktisch gratis krijgen. Zodra een respectabel merk met een elektrische auto uitkomt in de klasse van de Model S heeft Tesla een groot probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 10-04-2020 10:46 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• JSTPS
filthy rich schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:45:
[...]

Wat verwacht je dat er gaat gebeuren met de spaarbelasting?

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de grote pensioenpot.
https://www.businessinsid...erwachting-aow-nederland/

Spanje, Italië en vooral Frankrijk lachen zich rot. Gemiddeld een jaren langer pensioen dan NL en Duitsland, en dan nog het handje ophouden bij het Noorden. We zijn er ingeluisd :w.

Hoe zit het trouwens met de pensioenleeftijd in NL? Feministen hebben de mond vol van gelijkheid, maar vrouwen worden gemiddeld 3 jaar ouder. Aangezien de pensioenleeftijd gebonden is aan hoe oud we worden, horen vrouwen 3 jaar langer aan de slag te blijven! Maar dat past niet in het slachtoffer narrative natuurlijk :7.

• Longcat
De beurs is een dagje dicht en het gaat hier over Tesla (de auto, niet het aandeel/bedrijf), Noord vs Zuid Europa en levensverwachting mannen vs vrouwen? :?

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:20

Thompson

Beeromaniac

Thompson schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:47:
Wat zouden mooie aanvullingen zijn naast de NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund waar ik nu in zit?
Ik zat zelf te denken aan;
Dezelfde maar dan EM - Omdat in EM toch veel potentie zit?
NN Energy Fund - Omdat de energiemarkt een mega klap heeft gekregen en het kan bijna niet anders dan dat die linksom of rechtsom gaat groeien.
Ik wil zorgen voor wat extra spreiding (zowel markten als high/low risk) voor de lange termijn. Zou bovenstaand een mooie aanvulling zijn?

Beeromaniac

Pagina: 1 ... 90 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.