Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.380 views

Onderwerpen

Verwijderd

Sunri5e schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:48:
[...]

Denk gewoon na met boerenverstand.

- Alle horeca zit dicht;
- Campings, hotels en vakantieparken zijn gesloten;
- Vliegtuigen staan massaal aan de grond;
- De reisbranche zit compleet op slot;
- Sportclubs zitten dicht;
- Schadeherstellers hebben voor de helft minder aan werk;
- De nieuwbouw lijkt stil te vallen;
- Het aantal vacatures loopt zwaar terug;
- Bezichtigingen bij huizen in de verkoop lopen terug;
- De winkelstraten zijn leeg;
- De druk op de zorg is enorm;
- We zitten in een soort oliecrisis.

En we staan momenteel qua koers op het niveau december 2018. Staan we er gelijkwaardig voor ten opzichte van december 2018? Ik denk het niet.
En erger. Bijna wereldwijd.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 14:17
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:50:
[...]

En erger. Bijna wereldwijd.
Juist. En we zijn er nog lang niet uit. Amerika dreigt veel erger te gaan worden. Maar blijkbaar vinden sommige de 500 punten waar we nu op staan realistisch.

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Sunri5e schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:52:
[...]

Juist. En we zijn er nog lang niet uit. Amerika dreigt veel erger te gaan worden. Maar blijkbaar vinden sommige de 500 punten waar we nu op staan realistisch.
Hoe meer slecht nieuws uit amerika hoe hoger dat de beurzen er gaan... Vandaag weer... Olievoorraden lopen gigantisch hoog op en ze weten niet meer waar de doden steken, maar we gaan lekker omhoog...

Maar ja, het slechte nieuws zal wel weer ingecalculeerd zijn zeker?

Verwijderd

[...]

Wacht maar tot de zakken geld op zijn van de overheden en het strooien met geld voorbij is. Mijn partner is bijvoorbeeld kapster. Erg fijn dat je we van de overheid wat krijgen voor 3 maanden maar als daarna het voorbij is (nb hebben nog geen cent ontvangen) dan gaat ons consumptiegedrag toch echt rigoureus veranderen en met ons zitten er meer zo bij of nog veel slechter. Dan gaan er nog echte ontslagen vallen, faillietsementen etc etc.
UglyDinosaur schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:54:
[...]

Hoe meer slecht nieuws uit amerika hoe hoger dat de beurzen er gaan... Vandaag weer... Olievoorraden lopen gigantisch hoog op en ze weten niet meer waar de doden steken, maar we gaan lekker omhoog...

Maar ja, het slechte nieuws zal wel weer ingecalculeerd zijn zeker?
Denk eerder dat men denkt HET dieptepunt te gaan missen en daarom kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2020 18:57 ]

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Denk eerder dat men denkt HET dieptepunt te gaan missen en daarom kopen.
Ja, dat doe ik ook... Spijt dat ik niet op het dieptepunt gekocht heb dus nu maar wat emotie-kopen...

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
De beurs loopt altijd een jaar vooruit (of een half jaar) zo wil de oude beurs wijsheid. Men gaat er op de beurs van uit dat er snel een medicatie traject wordt gevonden en we binnen een jaar (of een half jaar) weer op het niveau van december 2019 zitten.

Tot zover de tegeltjes wijsheden of beurs wijsheden.

Ik kan mij ergens begin 2018 toe de recessie vrees er was de koersen stukken lager stonden , nu is deze er en we zitten na de drop nu weer op 500.

Wederom allemaal niet ‘logisch’ , verklaringen komen achteraf en ondertussen is het allemaal giswerk

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

[knip lijst]

En we staan momenteel qua koers op het niveau december 2018. Staan we er gelijkwaardig voor ten opzichte van december 2018? Ik denk het niet.
Natuurlijk niet. Maar een belangrijk deel van de waardering leunt op verwachte resultaten in de toekomst. Aandelen koop je immers voor de verwachte resultaten in de toekomst, niet voor de resultaten uit het verleden.

Denk je dat de verwachting voor april 2030 vandaag in april 2020 slechter is dan de verwachting voor december 2028 destijds in december 2018? De beurs lijkt te denken van niet.

• Sunri5e
Zr40 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:13:
[...]

Natuurlijk niet. Maar een belangrijk deel van de waardering leunt op verwachte resultaten in de toekomst. Aandelen koop je immers voor de verwachte resultaten in de toekomst, niet voor de resultaten uit het verleden.

Denk je dat de verwachting voor april 2030 vandaag in april 2020 slechter is dan de verwachting voor december 2028 destijds in december 2018? De beurs lijkt te denken van niet.
De resultaten in de nabije toekomst gaan juist slechter worden daar het huidige verleden wat we aan het maken zijn.
CornermanNL schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:11:
De beurs loopt altijd een jaar vooruit (of een half jaar) zo wil de oude beurs wijsheid. Men gaat er op de beurs van uit dat er snel een medicatie traject wordt gevonden en we binnen een jaar (of een half jaar) weer op het niveau van december 2019 zitten.

Tot zover de tegeltjes wijsheden of beurs wijsheden.

Ik kan mij ergens begin 2018 toe de recessie vrees er was de koersen stukken lager stonden , nu is deze er en we zitten na de drop nu weer op 500.

Wederom allemaal niet ‘logisch’ , verklaringen komen achteraf en ondertussen is het allemaal giswerk
Ja klopt. De beurs zag de Coronacrisis aankomen. Daarom stonden we in september al zo laag.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-11 10:36
Dat was in gebiedende wijs, had ik het maar gedaan, wat een feest.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Sunri5e schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:23:
[...]

De resultaten in de nabije toekomst gaan juist slechter worden daar het huidige verleden wat we aan het maken zijn.

[...]

Ja klopt. De beurs zag de Coronacrisis aankomen. Daarom stonden we in september al zo laag.
Ironie neem ik aan ? We weten het niet , waarom gaan koersen nu omhoog ? En stonden we begin 2019 veel lager ?

Ik lees hier enorm veel redenaties omtrent het hoe en waarom van de richting van de beurs , dat kun je met goed fatsoen alleen achteraf bepalen , je kan wellicht discrepanties in markten op korte termijn eruit halen (mits je enorme bakken data en wiskunde genieën in dienst hebt ) maar verder is het puur gissen.

Zeker als particulier, is het leuk tijdverdrijf, ja.
kun je er wat van opsteken? Wellicht.

Ik heb er echter geen vertrouwen in dat nieuwkomers die nu zijn ingestapt met alle ‘koopjes’ de komende 20 jaar blijven zitten. Ondanks alle redenaties en het Huidige vertrouwen op eigen inzichten.

Terwijl dat het enige is dat je nodig hebt , tijd in de markt.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Nu ben ik een leek maar de waarde van een aandeel is toch enigszins gebaseerd op de toekomstige winsten? De waarde van de AEX is gebaseerd op een aantal bedrijven. Als we er vanuit gaan dat de AEX nu 25% lager staat dan een paar maanden geleden dan kan dat misschien komen doordat er gedacht wordt dat de toekomstige winst van een bedrijf met 25% gaat dalen. Op zich is dat toch niet heel erg verkeerd, of zitten er bedrijven tussen waarvan het aannemelijk is dat die met veel meer dan die 25% verlies in winst te maken gaan hebben?
Nogmaals, ik heb geen idee waar ik het over heb. :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

WizZie- schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:22:
Hoe groot denken jullie dat de kans is dat het plaatje werkelijkheid wordt? 50/50? :P Kijk, uiteraard weet niemand het zeker en je kan het niet voorspellen, maar wat lijkt het meest kansrijk? Gaat zo'n V of U-shape herstel nog lukken of zal het uiteindelijk meer een L-vorm krijgen?

[Afbeelding]
Ik acht de kans zeer klein.

Er zijn zoveel variablelen, Het gaat er eerder zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISwL1p9DtIGoQKPMdHOr0grxpaQ=/f/image/4Sw26s7hCAYhDBpFRH5J17uW.jpg

Verwijderd

Ik vond deze ook wel leuk om te zien:

https://trends.google.com...ankruptcy&date=all&geo=US

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kijk toch niet zo naar een index mensen, als je niet weet hoe deze is opgebouwd.

Deel van de aandelen is inderdaad niet onder de indruk van corona. Deel doet het juist enorm goed (veel grotere vraag naar IT/Cloud oplossingen bijvoorbeeld). Dan kun je niet verwachtten dat een volledige index crashed, als sommige sectoren die daarbij horen het juist goed doen.

Als je kijkt naar de gevoelige sectoren voor corona, die inderdaad zwaar last hebben zoals drank/luchtvaart/vastgoed.. dan zie je gewoon -50% tot -75% op de borden. Zie bijvoorbeeld pure luchtvaart ETFs, daar ging gewoon 2/3e vanaf binnen een maandje.

Dat is geen correctie van 20% of crash van 50%, maar gewoon failissements uitverkoop en dringen bij de uitgang. Geen bloed door de straten, maar rivieren van bloed..

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 08-04-2020 21:15 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:01:
[...]

Ik acht de kans zeer klein.

Er zijn zoveel variablelen, Het gaat er eerder zo uitzien:

[Afbeelding]
Ik denk dit ook. Nu gaan we naar het pijltje "13 month 1938 recession begins".
Ik verwacht de diepste dip in augustus/september.
Echt geen idee wanneer we weer bij koers in februari zullen zijn.

* lees: dit is mijn aanname...

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 08-04-2020 21:16 ]

• Santee
WizZie- schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:22:
Hoe groot denken jullie dat de kans is dat het plaatje werkelijkheid wordt? 50/50? :P Kijk, uiteraard weet niemand het zeker en je kan het niet voorspellen, maar wat lijkt het meest kansrijk? Gaat zo'n V of U-shape herstel nog lukken of zal het uiteindelijk meer een L-vorm krijgen?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H59PEFeboLL-okh6HmYkxi1ggVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CfjRqtcXJqyD7xiMIA7RbZ1G.png?f=fotoalbum_large

De mening van een pessimist ;)
Al zie ik waar 2021 staat eigenlijk "augustus 2020" staan.

• Qunix
Santee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]

De mening van een pessimist ;)
Al zie ik waar 2021 staat eigenlijk "augustus 2020" staan.
Zijn we al in de diepste dip, of moet hij nog komen?

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:37

The_Scarabial

MTB for life!

Vanavond mijn portfolio performance eens bijgewerkt en zat beetje te kijken, de TTWROR van Maart viel nog wel mee -9,7% dit was voor mij in het verleden ook al eens gebeurd Aug-2018 toen ook -9,7%. Hoewel heel 2018 toen wat minder was voor mijn portfolio.
Zegt allemaal niet zoveel, maar als buy and holder wel grappig om te zien.

Verwijderd

Niemand kan weten hoe 30% unemployment in de USA op de economie in gaat werken.

Overigens ben ik er echt van overtuigd dat corona puur de catalysator is en niet de oorzaak. De tegenlicht documentaire vond ik dan ook erg interessant.

Iedereen lijkt wel te vergeten dat we nu met de DJIA en S&P nu op 2019 levels staan.

Anyway, deze beer gaat weer ergens anders heen, we zullen zien hoe het verder gaat, de komende jaren worden erg interessant.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Qunix schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:17:
[...]

De eerste dip is paniek, de 2de komt als de impact duidelijker is en de cijfers wat eerlijker komen.

Als je het officiële dodental neemt per miljoen inwoners en je bekijkt die data dan valt er iets wel heel hard op, de volledige top 12 zonder uitzondering bestaat uit zuiver lidstaten van de EU en als je de lidstaten van de EU weghaalt dan is er nauwelijks nog sprake van een uitbraak.

Ik wil best geloven dat sommige landen door allerhande redenen zoals meer verspreide bevolking minder last hebben van dit virus of de uitbraak nog moet beginnen maar dit klopt niet, dit klopt langs geen kanten het is zelfs volledig van de pot gerukt.

Wat ik wil zeggen is dat als je al die cijfers mag geloven Nederland (dat binnen de EU nog relatief goed gespaard is gebleven) 3 keer meer doden heeft dan de US en 130 keer meer dan Egypte. En ik wil best geloven dat er factoren zijn waardoor Italië bijzonder hard getroffen is maar NY heeft 10715 inwoners per vierkante km vs waar Italië op slechts 202 inwoners zit per vierkante km terwijl NY op hetzelfde niveau zit als Italië.

De data zegt ook dat het virus in de volledige US verspreid zit.

Mijn conclusie is duidelijk, buiten Europa is iedereen hun cijfers aan het oppoetsen door ofwel vlakaf te liegen ofwel door heel creatief om te springen met wie men als Corona dode bestempeld, een andere uitleg voor deze gigantische spread is er gewoon niet. Dat China vlakaf liegt of Poetin het onder de mat steekt, daar houden we rekening mee daar dat alles buiten de EU valse cijfers geeft om welke reden dan ook, dat is nog een ander verhaal.

Maar uiteindelijk zal men door statistiek van het totale aantal doden ter vergelijken met ervoor de impact van Corona terug rekenen en zal er een echt cijfer komen te staan waarbij ook de indirecte doden geteld gaan worden.
Iets zegt mij dat het heel snel gedaan zal zijn met Europa aan de top in die statistiek tenzij iemand een heel zinnige uitleg kan geven waarom Corona enkel en alleen in de EU feest houd.

Maar als men dusdanig massaal creatief cijfertjes aan het geven is om alles in de doofpot te steken, dan vraag ik mij af wat daar nog allemaal in steekt. En de huidige berekeningen gaan ervan uit dat (bijna) iedereen braaf en eerlijk is. En met cijfertjes kan je creatief zijn, de impact zal zijn wat de impact is.

• Santee
Qunix schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:17:
[...]

Is toch duidelijk aan de rode lijn? We bewegen denk ik nog een maandje zijwaarts tot men echt door heeft dat we niet even "back to business" gaan voor de zomer, aangezien het virus nog wel even blijft ronddwalen en zodra mensen weer actiever worden neemt de kans op verspreiding ook explosief toe. Zodra dit indaalt (wat volgens mij nog niet meegenomen is in de correctie) zal er een tweede sale off komen (genoeg mensen hebben laag ingekocht en zitten nu op +25%) en dat zal weer een kettingreactie tot gevolg hebben waardoor we diepere dalen gaan zien.
Ik weet niet wat de FED en ECB nog achter de hand hebben, die gaan natuurlijk weer keihard paketten aankondigen maar ik denk dat dat het niet gaat halen.
Het blijft compleet in een glazen bol kijken natuurlijk, dus tot zover mijn random theorie :+

Verwijderd

Santee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:07:
[...]

Is toch duidelijk aan de rode lijn? We bewegen denk ik nog een maandje zijwaarts tot men echt door heeft dat we niet even "back to business" gaan voor de zomer, aangezien het virus nog wel even blijft ronddwalen en zodra mensen weer actiever worden neemt de kans op verspreiding ook explosief toe. Zodra dit indaalt (wat volgens mij nog niet meegenomen is in de correctie) zal er een tweede sale off komen (genoeg mensen hebben laag ingekocht en zitten nu op +25%) en dat zal weer een kettingreactie tot gevolg hebben waardoor we diepere dalen gaan zien.
Ik weet niet wat de FED en ECB nog achter de hand hebben, die gaan natuurlijk weer keihard paketten aankondigen maar ik denk dat dat het niet gaat halen.
Het blijft compleet in een glazen bol kijken natuurlijk, dus tot zover mijn random theorie :+
De bazooka die eraan komt is het opkopen van stocks door de FED. Dit kan zorgen voor een heel rare situatie. Dit is ook een variable waar geen data van is hoe dit gaat uitwerken op de stock market.

Anyway, ik ben geen fan, want bij een "vrije" markt horen bear markets er ook gewoon bij.

Keynes draait zich om in zijn graf in ieder geval.

• tuinïnen
  • Laatst online: 19:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Genoeg mensen die hier met een glazen bol zeggen dat de correctie nog gaat komen en het veel te hoog staan. Neem aan dat het volop short gaat? Zie echt niet in waarom je nu niet bij zou blijven kopen maar 1 of 2 jaar geleden wel. Natuurlijk horeca en toerisme gaan heel slecht, maar de algehele economie zou wel eens veel verfijnder en efficiënter kunnen zijn na deze crisis, met potentie op meer groei.

Ondertussen sluiten de Amerikaanse beurzen weer ruim 3% in de plus.

• Qunix

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 10:12
[...]

Waarom zijn 500 punten 'niet realistisch'? Wat is je referentiekader? De hoeveelheid 'punten' in december 2018? Als ik een Ferrari in 2018 kon kopen voor 10.000 euro en nu voor 20.000 euro is hij dan nu te duur? Als ik diezelfde Ferrari in 2018 kon kopen voor 1 miljoen en nu voor 800k is hij dan nu goedkoop? Tuurlijk niet. Ongeacht of je gelijk hebt of niet, wat jij aan het doen bent is alleen maar naar grafiekjes turen.

50%+ van de AEX bestaat uit ASML, Unilever, Reed-Elsevier, Prosus, Ahold, JustEat en Adyen. Bedrijven die misschien wel helemaal niet zo dramatisch geraakt zullen worden door deze crisis, of er zelfs goed bij boeren. Als je wat wil leren dan zou je je misschien eens kunnen verdiepen in deze bedrijven. Dan kun je wellicht uiteindelijk ook iets zinnigs te zeggen over de index.

Maar nee, het is al tientallen posts op rij: We staan te hoog! We staan te hoog! We staan te hoog! Shorten doe je niet want 'dat voelt niet goed'. Dus je staat aan de zijlijn en komt hier elke dag 10x toeteren zonder enige onderbouwing die jouw argumenten ("het virus legt de economie lam") linkt aan beurskoersen, afgezien van het feit dat een grafiek er vroeger zo en zo uit zag. Daar heb je niks aan en wij ook niet. Als je echt denkt dat het compleet verkeerd gaat (wat best zou kunnen - in alle eerlijkheid: ik ben ook niet enorm optimistisch), probeer dan eens een manier te verzinnen om daar op in te spelen, dat is toch veel interessanter?

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 08-04-2020 22:36 ]

Onvoorstelbaar!

• Santee
tuinïnen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:12:
Genoeg mensen die hier met een glazen bol zeggen dat de correctie nog gaat komen en het veel te hoog staan. Neem aan dat het volop short gaat? Zie echt niet in waarom je nu niet bij zou blijven kopen maar 1 of 2 jaar geleden wel. Natuurlijk horeca en toerisme gaan heel slecht, maar de algehele economie zou wel eens veel verfijnder en efficiënter kunnen zijn na deze crisis, met potentie op meer groei.

Zoals ik zei, het is mijn verwachting. Ik zou verbaast zijn als het stabiel op 23-25k blijft en daarna weer groeit naar ATH, echter kan je niks uitsluiten in deze markt. Vandaar dat short gaan dus ook niet van toepassing is, maar ik hou wel aankopen af in de hoop dat ik straks goedkoper in kan stappen en niet nog een correctie van 30% moet verduren.
Als dit moment niet komt ga ik verspreid instappen (VWRL per maand) en dan zien we het wel.
writser schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:21:
[...]

50%+ van de AEX bestaat uit ASML, Unilever, Reed-Elsevier, Prosus, Ahold, JustEat en Adyen. Bedrijven die misschien wel helemaal niet zo dramatisch geraakt zullen worden door deze crisis, of er zelfs goed bij boeren. Als je wat wil leren dan zou je je misschien eens kunnen verdiepen in deze bedrijven. Dan kun je wellicht uiteindelijk ook iets zinnigs te zeggen over de index.
Inderdaad goede punten. Ahold en JustEat draaien sowieso betere cijfers dan 2 maanden geleden en een bedrijf als ASML gaat dit mogelijk in orders voelen maar dat ga je pas veel later terugzien in de cijfers en niet al in Q1/Q2.

[ Voor 26% gewijzigd door Santee op 08-04-2020 22:30 ]

• sprankel
tuinïnen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:12:

Maar op basis van wat? Geef mij nu eens een concreet zwart op wit cijfer dat zegt dat de Amerikanen goed bezig zijn.
Ik zat net de good news show te bekijken op CNN dat ze het onder controle hebben en dat ze op basis van hun laatste cijfers ziekenhuisopnames slechts 82 000 extra doden verwachten tegen augustus terwijl dit ervoor hoger geschat was.

Dan denk ik, als een gemiddeld ziekenhuisrekening 15 000$ kost dat er mogelijks wel heel veel mensen niet de moeite gaan nemen om naar u ziekenhuis te komen. En gezien je het daar van een werkgevers verzekering moet hebben voor gezondheidszorg en die werkloosheid hard is gestegen, iets waar we wel harde cijfers van hebben, dan lijkt mij dat allemaal niet moeilijk uit te leggen waarom u ziekenhuisopnames afnemen wat in werkelijkheid een drama is want dan worden die zware zieke mensen verzorgt door hun naasten. (hoe zieker hoe meer virus je verspreid)

En zelfs als kloppen hun huidige cijfers (welke ik voor alle duidelijkheid langs geen kanten geloof, zie ook mijn eerdere post) en kloppen hun verwachtingen dan wilt dit zeggen dat je sowiezo in lockdown blijft tot augustus terwijl er staten zijn in de US die er nog aan moeten beginnen. Hoe ze dat daar allemaal als good news zien, het is mij een raadsel.

Edit: volgens de laatste berichten worden testen verkocht aan woekerprijzen door dokters, de testen zijn dus op, een rusthuis hebben ze moeten evacueren omdat er maar 1 verpleegkundige per 14 kwam opdagen in California en hun dodental breekt een nieuw record van bijna 2000 per dag. De aandacht begint naar Detroit te gaan dat getipt word als opvolger van NY? De CDC wilt komende woensdag de maatregelen versoepelen en terug mensen naar hun werk sturen, Trump wilt 1 mei iedereen aan het werk maar de staten zien dit niet zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door sprankel op 09-04-2020 00:51 ]

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Technische analyse? Lijntjestrekken, really? Dus dit topic is een groep ETF "time in the market" DCA'ers, en enkelen die TA of youtubers posten als reply. Nee, goed :P.

On topic: ik heb KREF goedkoop weten op te pikken ($8.50, 20% FWD div yield) en ik aas nog steeds op een uitbreiding van mijn positie in Tetragon. Tetragon heeft een zeer goed track record sinds inception in 2010, en staan nu op zo'n 10% div yield. Goede kans om mijn cost base te verlagen.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Kan iemand mij misschien vertellen waarom we in 2019 in zo'n gigantische bubbel zouden leven? Ik lees hier continu dat alles op knappen staat en die 'zeepbel' voor een hoop financiele problemen kan zorgen. Waarom is dat?

Ik zie juist dat Nederland zijn schulden beduidend verminderd, en niet onnodig geld uitgeeft als impuls van die zogenaamde 'bubbel'.

-

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
sprankel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:56:
[...]

De eerste dip is paniek, de 2de komt als de impact duidelijker is en de cijfers wat eerlijker komen.

Als je het officiële dodental neemt per miljoen inwoners en je bekijkt die data dan valt er iets wel heel hard op, de volledige top 12 zonder uitzondering bestaat uit zuiver lidstaten van de EU en als je de lidstaten van de EU weghaalt dan is er nauwelijks nog sprake van een uitbraak.

Ik wil best geloven dat sommige landen door allerhande redenen zoals meer verspreide bevolking minder last hebben van dit virus of de uitbraak nog moet beginnen maar dit klopt niet, dit klopt langs geen kanten het is zelfs volledig van de pot gerukt.

Wat ik wil zeggen is dat als je al die cijfers mag geloven Nederland (dat binnen de EU nog relatief goed gespaard is gebleven) 3 keer meer doden heeft dan de US en 130 keer meer dan Egypte. En ik wil best geloven dat er factoren zijn waardoor Italië bijzonder hard getroffen is maar NY heeft 10715 inwoners per vierkante km vs waar Italië op slechts 202 inwoners zit per vierkante km terwijl NY op hetzelfde niveau zit als Italië.

De data zegt ook dat het virus in de volledige US verspreid zit.

Mijn conclusie is duidelijk, buiten Europa is iedereen hun cijfers aan het oppoetsen door ofwel vlakaf te liegen ofwel door heel creatief om te springen met wie men als Corona dode bestempeld, een andere uitleg voor deze gigantische spread is er gewoon niet. Dat China vlakaf liegt of Poetin het onder de mat steekt, daar houden we rekening mee daar dat alles buiten de EU valse cijfers geeft om welke reden dan ook, dat is nog een ander verhaal.

Maar uiteindelijk zal men door statistiek van het totale aantal doden ter vergelijken met ervoor de impact van Corona terug rekenen en zal er een echt cijfer komen te staan waarbij ook de indirecte doden geteld gaan worden.
Iets zegt mij dat het heel snel gedaan zal zijn met Europa aan de top in die statistiek tenzij iemand een heel zinnige uitleg kan geven waarom Corona enkel en alleen in de EU feest houd.

Maar als men dusdanig massaal creatief cijfertjes aan het geven is om alles in de doofpot te steken, dan vraag ik mij af wat daar nog allemaal in steekt. En de huidige berekeningen gaan ervan uit dat (bijna) iedereen braaf en eerlijk is. En met cijfertjes kan je creatief zijn, de impact zal zijn wat de impact is.
Ik denk dat je gelijk hebt dat er niet veel klopt aan de cijfers.
Als ik nog eens cynisch mag zijn: voor de beurs maakt het weinig uit of er nu 100.000 of 1 miljoen doden zijn.

De economie zal zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden: minder (verre) verplaatsingen van personen, meer online: e-sports, sociale media, onderwijs, werken,...

Ik heb gelezen dat is Lufthansa al bezig met heroriënteren richting veel minder vliegverkeer, ook op de langere termijn. Oa Germanwings stopt er mee en er verdwijnen redelijk wat toestellen bij andere dochtermaatschappijen.

Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe de toerisme- en eventsector zich zal heroriënteren.

• Config
Vini-Vidi-Vici schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:34:
Kan iemand mij misschien vertellen waarom we in 2019 in zo'n gigantische bubbel zouden leven? Ik lees hier continu dat alles op knappen staat en die 'zeepbel' voor een hoop financiele problemen kan zorgen. Waarom is dat?

Ik zie juist dat Nederland zijn schulden beduidend verminderd, en niet onnodig geld uitgeeft als impuls van die zogenaamde 'bubbel'.
NL is maar een kleine factor, kun je gerust negeren tenzij je investeert in echte NL players (KPN, bijvoorbeeld).

NL overheid is deleveraged idd maar de meeste anderen niet (daarom gaan wij weer geld geven aan de FPIGS, Rutte speelt nog even stoer ivm TK2021 maar we zijn na die vergadering van vannacht zo ongeveer Asterix en Obelix die alleen staan tegen de Romeinen. En de Romeinen van toen, dat zijn nog steeds de Romeinen...die man heeft het goed gezien toen hij het 60 jaar geleden opschreef).

Afijn, die "bubbel" speelde zich niet af in NL bonds. Kijk naar de waarderingen op de beurs. De rente staat kunstmatig op 0 en daarom vloeit er heel veel geld naar risicovolle beleggingen op zoek naar rendement. De vraag is of we niet een 2e tech bubbel aan het bouwen zijn (zie SaaS waarderingen), en of traditionele bedrijven wel zoveel waard waren als ze waren.

• sprankel
Vini-Vidi-Vici schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:34:

https://en.wikipedia.org/...S_Debt_Held_by_Public.png

https://news.sky.com/stor...aches-322-of-gdp-11969934

De huidige schuldenberg is ongezien in tijden van vrede, all time high en groeit exponentieel aan met een dikke impuls sinds 2008 en daar gaat nog een dikke impuls bij komen van Corona.

Huidige verwachting is dat die stijgt naar 342% tegen het einde van dit jaar, 2008 is niet opgelost, ze hebben het erger gemaakt, veel erger.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Config schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:45:
[...]

NL is maar een kleine factor, kun je gerust negeren tenzij je investeert in echte NL players (KPN, bijvoorbeeld).

NL overheid is deleveraged idd maar de meeste anderen niet (daarom gaan wij weer geld geven aan de FPIGS, Rutte speelt nog even stoer ivm TK2021 maar we zijn na die vergadering van vannacht zo ongeveer Asterix en Obelix die alleen staan tegen de Romeinen. En de Romeinen van toen, dat zijn nog steeds de Romeinen...die man heeft het goed gezien toen hij het 60 jaar geleden opschreef).

Afijn, die "bubbel" speelde zich niet af in NL bonds. Kijk naar de waarderingen op de beurs. De rente staat kunstmatig op 0 en daarom vloeit er heel veel geld naar risicovolle beleggingen op zoek naar rendement. De vraag is of we niet een 2e tech bubbel aan het bouwen zijn (zie SaaS waarderingen), en of traditionele bedrijven wel zoveel waard waren als ze waren.
Oke, even kijkend naar de EU en VS economieën: Er zullen voldoende risicovolle beleggingen zijn, maar, bijvoorbeeld, een S&P500 zal toch geen gigantische bubbel zijn lijkt mij? of is ASML ook zodanig overvalued dat je zo op 50% van de huidige waarde pas op de Fair Value zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Vini-Vidi-Vici op 08-04-2020 23:24 ]

-

• Config
Vini-Vidi-Vici schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:23:
[...]

Oke, even kijkend naar de EU en VS economieën: Er zullen voldoende risicovolle beleggingen zijn, maar, bijvoorbeeld, een S&P500 zal toch geen gigantische bubbel zijn lijkt mij? of is ASML ook zodanig overvalued dat je zo op 50% van de huidige waarde pas op de Fair Value zit?
Tja wat is hoog. P/E van ASML is nu 42 met 1% dividend yield. Risk-free rate is nu 0 dus de normale modellen werken niet heel lekker meer (omdat 0 een nogal bijzonder getal is in algebra). Maar, als de rf nu eens 2% zou zijn, dan zou een P/E van 42 absurd hoog zijn want voor die 1% div doe je het dan natuurlijk niet. Dus, men ziet veel groeipotentie voor ASML (zit wat in maar het is geen AAPL in 2006), of men blijft er geld in pompen omdat het nergens anders heen kan.

Iets anders wat de prijs ook enorm heeft gestut is buybacks van de bedrijven zelf. Ook ASML: https://www.asml.com/en/i...est-in-asml/share-buyback. Zij weten ook niet wat ze ermee moeten (de cash), dus ze kopen aandelen terug (Dividend kan ook maar dividend verlagen is een big thing, en stoppen met buyback is veel minder aanstootgevend). Zie https://www.zerohedge.com...020-buybacks-are-cut-half.

Zie ook https://www.macrotrends.n...SML/asml-holding/pe-ratio.

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-11 16:32
[...]

De dip van de S&P 500 in de crisis van 2002 was 800 punten. 2009 zelfs 700 punten. De dip in 2020 is 2200 punten? Ik zie de S&P500 bij een echte crisis weer zo diep gaan, vooral als blijkt dat onder andere tech (opnieuw) te hoog wordt gewaardeerd. Nu gelooft men nog in oneindige groei, kijk maar naar de PE van Netflix, Tesla, Nvidia etc.

Wat een explosie vanaf 1980:

https://nl.m.wikipedia.or...ar_chart_1950_to_2016.png

Of deze:

https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data

Wel even "log scale" uitzetten, en schrikken maar.

[ Voor 6% gewijzigd door JSTPS op 09-04-2020 00:06 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:41
[...]

Er zit best veel fantasie in de koers van bedrijven als ASML, net als bijvoorbeeld Tesla.
De hoop / verwachting is dat deze sector(en) blijven groeien, waardoor ze in de ( verre ) toekomst veel winst kunnen maken.
Maarja mocht het even wat tegenzitten kan het ook wel eens héél snel naar beneden gaan, zie eind 2018 voor ASML maar wellicht kun je nog beter kijken naar de dot com crash in 2000.

Qua bubbel, in principe is vrijwel de hele beurs een bubbel omdat er geen garantie kan worden gegeven dat jij het geld wat je voor het aandeel hebt betaald ook terug krijgt in vorm van dividend of resultaat van baten&lasten van het bedrijf.
Er is altijd een gokfactor en degenen die ergens een " fairvalue " opplakken baseren dat meestal ( gedeeltelijk ) op hun eigen mening.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 09-04-2020 00:11 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Er is echt geen fantasie in de Tesla koers, dit is precies wat de skeptici in de jaren 0 over Amazon zeiden.

Fantasie is iets wat niet bestaat, terwijl de CEO van Tesla over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen.

Een robotaxi is daar niks vergeleken bij.

Het maakt mij allemaal niks uit, ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen. O+

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:42:
[...]

Er is echt geen fantasie in de Tesla koers, dit is precies wat de skeptici in de jaren 0 over Amazon zeiden.

Fantasie is iets wat niet bestaat, terwijl de CEO van Tesla over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen.

Het maakt mij allemaal niks uit, ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen. O+
Amazon = Tesla?

Je weet niet wat de toekomst gaat doen en er zijn gewoon ontzettend veel risico's bij Tesla.
Aan de andere kant een CEO met allemaal mooie praatjes, mensen naar Mars sturen 8)7
Misschien het verkeerde topic hiervoor maar het lukt men nu al niet eens - op een commerciële manier - mensen op de maan te krijgen, maar ome Musk gaat gelijk naar Mars... ja ja

Of jouw Tesla aandelen over een paar jaar veel gaan opleveren moeten we nog maar zien, daar is nog helemaal niets zeker over.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:39
writser schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:21:
[...]
Maar nee, het is al tientallen posts op rij: We staan te hoog! We staan te hoog! We staan te hoog! Shorten doe je niet want 'dat voelt niet goed'. Dus je staat aan de zijlijn en komt hier elke dag 10x toeteren zonder enige onderbouwing die jouw argumenten ("het virus legt de economie lam") linkt aan beurskoersen, afgezien van het feit dat een grafiek er vroeger zo en zo uit zag. Daar heb je niks aan en wij ook niet.
Ik hoop dat iedereen dit goed leest. Het geldt voor vele posters.

• Pistachenootje
assje schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:43:
Maar hoe groot is de invloed van x% ouderen die wegvallen en de reductie daardoor op zorg en pensioenkosten?
Gek genoeg een punt dat maar heel weinig aandacht krijgt.

"More than 99% of Italy’s coronavirus fatalities were people who suffered from previous medical conditions, according to a study by the country’s national health authority." Bron

Kan voor een flinke besparing in zorgkosten zorgen.

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-11 21:32
Pistachenootje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 02:43:Kan voor een flinke besparing in zorgkosten zorgen.
Nu niet zot gaan doen, van 11 miljoen belgen is 2.2 miljoen ouder dan 65. Of er nu 2500 of 9999 doden zijn dat is nog altijd maar een peulschil.

• Pistachenootje
anessie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 02:49:
[...]
Nu niet zot gaan doen, van 11 miljoen belgen is 2.2 miljoen ouder dan 65. Of er nu 2500 of 9999 doden zijn dat is nog altijd maar een peulschil.
Heb je de bron goed gelezen? Dat gaat niet alleen over ouderen.

Denk jij dat duizenden ouderen en mensen met andere aandoeningen die eerder doodgaan maar een peulenschil scheelt in zorgkosten? Ik denk dat je de zorgkosten onderschat.

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 01:30:
[...]

Amazon = Tesla?

Je weet niet wat de toekomst gaat doen en er zijn gewoon ontzettend veel risico's bij Tesla.
Aan de andere kant een CEO met allemaal mooie praatjes, mensen naar Mars sturen 8)7
Misschien het verkeerde topic hiervoor maar het lukt men nu al niet eens - op een commerciële manier - mensen op de maan te krijgen, maar ome Musk gaat gelijk naar Mars... ja ja

Of jouw Tesla aandelen over een paar jaar veel gaan opleveren moeten we nog maar zien, daar is nog helemaal niets zeker over.
Niets is zeker in de wereld, maar dat Tesla de beste papieren heeft om 1 van de meest winstgevende bedrijven worden het komende decennia, staat voor mij vast.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
anessie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 02:49:
[...]
Als het eindscenario is dat zo'n 60% van de bevolking op enig moment besmet is geweest en de mortality rate voor 80+ is 15% dan valt dus gewoon 10% van de 80+ groep weg. Deze verhouding verandert waarschijnlijk (en hopenlijk) volledig als we door ons beleid de kwetsbare groepen uit de wind kunnen houden.

Hoe dan ook, er zal mijn inziens een significante impact zijn op de mortaliteit van ouderen en/of mensen met achterliggende gezondheidsproblemen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 03:12:
[...]

Niets is zeker in de wereld, maar dat Tesla de beste papieren heeft om 1 van de meest winstgevende bedrijven worden het komende decennia, staat voor mij vast.
Zonder bronnen en onderbouwing is dat dus de fantasie.

Verwijderd

Cubic X schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:31:
[...]

Zonder bronnen en onderbouwing is dat dus de fantasie.
Je kan zoeken in het topic naar de bronnen en de onderbouwing van mij ;)

• Xanaroth
Algemene search op wereldniveau (want men heeft het hier telkens over dat corona de hele wereld treft) wordt past echt wat:

https://trends.google.com...ankruptcy,buying%20stocks

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

Polycom

Poes van goud

[...]

Laten we eerst even de autoverkopen van Q2 afwachten ;)

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:20:
[...]

Algemene search op wereldniveau (want men heeft het hier telkens over dat corona de hele wereld treft) wordt past echt wat:

https://trends.google.com...ankruptcy,buying%20stocks
Hij wordt duidelijker als je de term 'buying' weglaat: https://trends.google.com...=bankruptcy,stocks,crisis

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 09:49
[...]

Dit is toch juist een mooie stelling? Het kopen van aandelen geeft je als kleine belegger een kans om een bedrijf te supporten, een bedrijf waar jij zoveel vertrouwen in hebt dat je er een stukje eigenaar van wilt worden.

Of Tesla inderdaad de kant opgaat van Amazon weet natuurlijk niemand, als dat zo was waren we allemaal ingestapt op $17 (uit mijn hoofd)

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 15:30
Er is een hoop met Tesla gebeurd tussen hun IPO en nu en heb lang niet durven instappen. Ik heb inmiddels wel positie, want ik geloof dus in een transitie van Electrisch rijden en Tesla staat op dat gebied eenzaam aan de top. Ik hoop dat 'Battery Day' snel komt, want ik verwacht daarna een koersexplosie.

• Pistachenootje
Polycom schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:41:
[...]
Laten we eerst even de autoverkopen van Q2 afwachten ;)
Die zullen ongetwijfeld slecht zijn maar ik denk dat de meeste beleggers verder vooruit kijken. En terecht lijkt me.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de Fastned volgers: Q1 cijfers zijn gepubliceerd. Omzet in Q1 gelijk aan Q4 ondanks COVID-19; geleverde energie iets hoger. Januari+Februari ongeveer 16% hoger op maandbasis ten opzichte van Q4. Maart ongeveer 32% lager op maandbasis ten opzichte van Q4. Een deel van de geplande capex is uitgesteld.

En hier de presentatie van de jaar- en Q1 cijfers.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2020 10:08 ]

• Wozmro
DJTimo schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:18:
Er is een hoop met Tesla gebeurd tussen hun IPO en nu en heb lang niet durven instappen. Ik heb inmiddels wel positie, want ik geloof dus in een transitie van Electrisch rijden en Tesla staat op dat gebied eenzaam aan de top. Ik hoop dat 'Battery Day' snel komt, want ik verwacht daarna een koersexplosie.
Ik denk ook dat de toekomst elektrisch is maar ik beleg liever wat breder (en wat minder hip):

https://www.google.com/se...oSy1KB9JZ2al5AGVaiJZ5AAAA

Zie ook bijvoorbeeld dit artikeltje:

https://www.50hertz.com/e...wind-and-solar-power-feed

Het is allemaal veel minder blits dan wat Tesla doet maar het is toch wel een heel sterk staaltje.

Kijk ook eens naar de Nemo link tussen België en UK(windmolenparken). Daar kunnen ze tot 1GW over transporteren.
Wikipedia: Nemo Link

• Santee
Wozmro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:39:
[...]

Ik denk ook dat de toekomst elektrisch is maar ik beleg liever wat breder (en wat minder hip):

https://www.google.com/se...oSy1KB9JZ2al5AGVaiJZ5AAAA

Zie ook bijvoorbeeld dit artikeltje:

https://www.50hertz.com/e...wind-and-solar-power-feed

Het is allemaal veel minder blits dan wat Tesla doet maar het is toch wel een heel sterk staaltje.

Kijk ook eens naar de Nemo link tussen België en UK(windmolenparken). Daar kunnen ze tot 1GW over transporteren.
Wikipedia: Nemo Link
Wat mij een beetje afschrikt van massaal elektrisch is de hoeveel materialen, levensduur van accu's en opladers. Zelfs met powerchargers duurt het een uur+ je auto op te laden, het elektrische net is daar helemaal niet op gebouwd en zal op ten duur steeds verder vervangen moeten worden.

Zelf hoop ik op een waterstof toekomst, je verliest relatief veel bij productie. Echter kan vervoer meestal via bestaande gasleidingen, heeft het een goede energiedichtheid (zodra je het op 600-800 bar bewaart) en verliest geen energie over tijd (accu's lopen leeg). Waterstof heeft echter tijd nodig om goedkoper te worden (men denkt dat €0,8-1,5 tegen 2030 realistisch is) en tot die tijd zal elektrisch rijden de overhand hebben.
Politiek speelt hier een belangrijke rol in. Er zijn geen waterstofauto's aangezien er weinig tankstations zijn, en die zijn er niet omdat er weinig auto's zijn. Zodra het balletje harder gaat rollen komen er steeds meer mogelijkheden. 2030 zullen we wellicht de hoeveelheid H2 auto's zien waarvan we de aantallen in 2015 van elektrische auto's zagen. Tesla is in 2040 failliet :P

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:42
Santee schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:52:
[...]

Wat mij een beetje afschrikt van massaal elektrisch is de hoeveel materialen, levensduur van accu's en opladers. Zelfs met powerchargers duurt het een uur+ je auto op te laden, het elektrische net is daar helemaal niet op gebouwd en zal op ten duur steeds verder vervangen moeten worden.

Zelf hoop ik op een waterstof toekomst, je verliest relatief veel bij productie. Echter kan vervoer meestal via bestaande gasleidingen, heeft het een goede energiedichtheid (zodra je het op 600-800 bar bewaart) en verliest geen energie over tijd (accu's lopen leeg). Waterstof heeft echter tijd nodig om goedkoper te worden (men denkt dat €0,8-1,5 tegen 2030 realistisch is) en tot die tijd zal elektrisch rijden de overhand hebben.
Politiek speelt hier een belangrijke rol in. Er zijn geen waterstofauto's aangezien er weinig tankstations zijn, en die zijn er niet omdat er weinig auto's zijn. Zodra het balletje harder gaat rollen komen er steeds meer mogelijkheden. 2030 zullen we wellicht de hoeveelheid H2 auto's zien waarvan we de aantallen in 2015 van elektrische auto's zagen. Tesla is in 2040 failliet :P
Waarom moet waterstof getransporteerd worden? Je kan toch een mega waterstofcentrale rond de kust neerzetten draaiende op wind- en zonne-energie en de centrale gewoon laten leveren aan het elektriciteitsnetwerk?

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
99 vd 100 keer laden heeft het laden geen haast en kan de auto de hele dag of nacht de tijd nemen. Daarnaast is een elektrische auto zelden tot nooit helemaal leeg, bij gemiddeld woon werk verkeer waarbij je ook op het werk kan laden verbruik je amper 10% van je batterij voordat hij weer aan de lader staat.

Als je dan een keer onderweg moet laden wordt hij zelden tot 100% vol geladen. Ten eerste omdat voor de meeste ritjes waar je onderweg moet laden je het maar net niet haalt, bijv. net 50 km tekort komt. Ten tweede is het qua tijd efficiënter om telkens tot 80% te laden. De laatste procenten laden duren het langst. Ten slotte is het gewoon niet goed voor je batterij om hem altijd helemaal vol en weer helemaal leeg te rijden, dus dat doet ook niemand.

Je moet niet van de worst case uit gaan. De impact is met slimme oplossingen erg te beperken en dan hoef je het net helemaal niet zoveel te verzwaren. Sterker nog, al die batterijen voor de deur kunnen ook weer ingezet worden om energie te leveren op piekmomenten en zo het net ontlasten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:22
r0bb schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:59:
[...]
Waarom moet waterstof getransporteerd worden? Je kan toch een mega waterstofcentrale rond de kust neerzetten draaiende op wind- en zonne-energie en de centrale gewoon laten leveren aan het elektriciteitsnetwerk?
Offtopic:
Dan doe je één van de grote voordelen teniet. Waterstof heeft een grote energiedichtheid. Dus relatief weinig gewicht in de auto. Elektrische auto's zeulen een zware en grote accu mee die iedere keer versneld en vertraagd moet worden.

Ontopic:
En nu weer over beleggen kletsen :P

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-04-2020 10:04 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Wozmro
[...]

Dat staat in dat artikeltje van 50hz.

In een periode van corona met onverwacht veel lager verbruik én net ook veel wind en zon zijn ze er in geslaagd om 85% van het verbruik aan te leveren met behulp van zon- en windenergie.

Daarvoor moet je een verdomd krachtig, betrouwbaar en intelligent netwerk hebben! Dat snel kan inspelen op variabel aanbod en variabel verbruik. En ook nog eens een groothandelsplatform dat in realtime de prijzen kan bepalen.

• Santee
r0bb schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:59:
[...]

Haha dat is echt mega inefficiënt. Een roundtrip van elektriciteit naar waterstof en terug geeft je maar 40% van je oorspronkelijke energie. Waarom zou je het dan omzetten?

Probleem is juist dat elektrakabels (op zee) erg duur zijn en energie vervoeren geeft verliezen. Gasleidingen liggen toch al op zee en zijn (mogelijk) prima te hergebruiken. We gaan nu echter een beetje offtopic.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Heeft iemand toevallig de aandelen van Aston martin via DeGiro?

Zo ja, heb je ook mail gehad van DeGiro over Kapitaalverhoging?

(Kan iemand toevallig uitleggen hoe het zit met Kapitaalverhoging, ik krijg geen goede google-hints)

Oke, je kunt aandelen kopen met korting...

[ Voor 8% gewijzigd door Silver7 op 09-04-2020 10:21 ]

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
[...]

Mogen ze wel eerst leren om eerst winst te maken.Maar wel met je eens dat Tesla echt een game changer is, dat zijn maar weinig bedrijven op dit moment.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Wozmro schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat er niet veel klopt aan de cijfers.
Als ik nog eens cynisch mag zijn: voor de beurs maakt het weinig uit of er nu 100.000 of 1 miljoen doden zijn.

De economie zal zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden: minder (verre) verplaatsingen van personen, meer online: e-sports, sociale media, onderwijs, werken,...

Ik heb gelezen dat is Lufthansa al bezig met heroriënteren richting veel minder vliegverkeer, ook op de langere termijn. Oa Germanwings stopt er mee en er verdwijnen redelijk wat toestellen bij andere dochtermaatschappijen.

Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe de toerisme- en eventsector zich zal heroriënteren.
Er zullen daar flinke klappen vallen, maar nadat er een vaccin/oplossing is zie ik geen reden waarom de vraag zich niet zal herstellen naar de oude niveaus. De partijen die dus overleven zullen waarschijnlijk goede zaken doen

• DJTimo
Wozmro schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:39:
[...]

Tesla is breder dan je misschien zou denken. Zo doen ze naast EV's ook aan solar, zowel panelen als in dakbedekking geintegreerd en natuurlijk batterijen. Of Tesla hip is heb ik geen mening.Heb ook wel eens mensen gehoord die Apple een hippe toko vinden. Die draait opzich wel aardig als bedrijf volgens mij.
SpeedingWilly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:04:
[...]

Offtopic:
Dan doe je één van de grote voordelen teniet. Waterstof heeft een grote energiedichtheid. Dus relatief weinig gewicht in de auto. Elektrische auto's zeulen een zware en grote accu mee die iedere keer versneld en vertraagd moet worden.
Dit probleem is Tesla dus aan het oplossen en waar we hopelijk op de aangekondigde 'Battery Day' over bijgepraat worden. De energiedichtheid van batterijen is namelijk nog vol in ontwikkeling evenals levensduur (aantal cycles). De target is een accupack maken die 1.6 miljoen (!!) kilometer meekan. Daarna kunnen batterijen heel goed worden ingezet in een 2e leven voor stationaire opslag. Immers gewicht is dan non-issue.

Verwijderd

SpeedingWilly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:04:
[...]

Offtopic:
Gewicht is uitsluitend een item bij acceleratie en deceleratie, BEV's lossen dat prima op middels recuperatie, batterij weer opladen tijdens afremmen. In praktische zin is het geen item. Dat je bij 40% rendement bij waterstof 2,5 keer zo veel kWh nodig bent dan electrisch-only lijkt me een onoplosbaar item, elke Kwh zal linksom of rechtsom geproduceerd en betaald moeten worden.

• JohanNL
Silver7 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:16:
Heeft iemand toevallig de aandelen van Aston martin via DeGiro?

Zo ja, heb je ook mail gehad van DeGiro over Kapitaalverhoging?

(Kan iemand toevallig uitleggen hoe het zit met Kapitaalverhoging, ik krijg geen goede google-hints)

Oke, je kunt aandelen kopen met korting...
Het is niet enkel aandelen kopen met korting, het is pure verwatering van de aandelen want ze geven er nieuwe uit om hun schulden te verminderen.
En het ging sowieso al niet al te best met ze, nu ook nog deze corona crisis erbij... ik zou er heel voorzichtig mee zijn!

Met een keer zoeken op google kreeg ik deze ervoor: Wikipedia: Kapitaalverhoging
Of hier: https://www.binck.be/klan...erzicht/kapitaalverhoging
Of hier iets over wat het voor jou als aandeelhouder kan betekenen: https://www.tijd.be/netto...aalverhoging/9269910.html

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

- Alle horeca zit dicht;
- Campings, hotels en vakantieparken zijn gesloten;
- Vliegtuigen staan massaal aan de grond;
- De reisbranche zit compleet op slot;
- Sportclubs zitten dicht;
- Voetbalclubs zitten in nood;
- Pandeigenaren krijgen geen huur meer binnen van huurders maar moeten zelf wel de hypotheek betalen;
- Schadeherstellers hebben voor de helft minder aan werk;
- De nieuwbouw lijkt stil te vallen;
- Het aantal vacatures loopt zwaar terug;
- Bezichtigingen bij huizen in de verkoop lopen terug;
- De winkelstraten zijn leeg;
- De druk op de zorg is enorm;
- We zitten in een soort oliecrisis.

Ik snap eigenlijk je argumenten niet. Geschiedenis heeft geleerd dat de economie altijd weer terugkeert, als je de aandelen vergelijkt met 3 maanden geleden staan heel wat aandelen min of meer 50% lager . Wanneer jij nu aandelen koopt en dat geld 1 tot 3 jaar kunt missen dan stap je nu toch laag in ondanks dat de prijzen hoger zijn dan een 2-3 weken geleden? Niet iedereen is een daytrader of moet binnen een week x procent rendement zien.

Ik ben vlak voordat de hel losbrak ingestapt en ik kan het geld de komende jaren missen, veel hogere rendement dan bij de bank op de spaarrekening. Bijvoorbeeld, Basic-FIT staat nu bijna op 19, echter het afgelopen jaar rond de 30. Deze is nu zwaar in de "aanbieding", je kan niet zeggen dat je niet laag instapt als je nu zou investeren op de 18/19 als je pas het rendement over 1 tot 3 jaar laat uitbetalen? Kom op zeg.

En ja, een Basic-FIT kan falliet gaan en daarom moet je ook niet wedden op 1 paard. Echter als je kijkt naar bijvoorbeeld een Shell, ING, ABN zie je dezelfde soort grafieken en die gaan echt niet falliet.

Verwijderd

magnifor schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:26:
[...]

Ik snap eigenlijk je argumenten niet. Geschiedenis heeft geleerd dat de economie altijd weer terugkeert, als je de aandelen vergelijkt met 3 maanden geleden staan heel wat aandelen min of meer 50% lager . Wanneer jij nu aandelen koopt en dat geld 1 tot 3 jaar kunt missen dan stap je nu toch laag in ondanks dat de prijzen hoger zijn dan een 2-3 weken geleden? Niet iedereen is een daytrader of moet binnen een week x procent rendement zien.

Ik ben vlak voordat de hel losbrak ingestapt en ik kan het geld de komende jaren missen, veel hogere rendement dan bij de bank op de spaarrekening. Bijvoorbeeld, Basic-FIT staat nu bijna op 19, echter het afgelopen jaar rond de 30. Deze is nu zwaar in de "aanbieding", je kan niet zeggen dat je niet laag instapt als je nu zou investeren op de 18/19 als je pas het rendement over 1 tot 3 jaar laat uitbetalen? Kom op zeg.

En ja, een Basic-FIT kan falliet gaan en daarom moet je ook niet wedden op 1 paard. Echter als je kijkt naar bijvoorbeeld een Shell, ING, ABN zie je dezelfde soort grafieken en die gaan echt niet falliet.
Herstellen zal het wel.

De vraag is, wat gebeurd er met jou in de tussentijd. En je vrouw/man, je familie, je vrienden, je werk, etc...

Ik ben niet bang voor het herstel van de beurs, ik ben bang voor de periode daar naartoe.

Ofja, bang, ik kom er vooralsnog goed mee weg.

• magnifor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:29:
[...]

Herstellen zal het wel.

De vraag is, wat gebeurd er met jou in de tussentijd. En je vrouw/man, je familie, je vrienden, je werk, etc...

Ik ben niet bang voor het herstel van de beurs, ik ben bang voor de periode daar naartoe.

Ofja, bang, ik kom er vooralsnog goed mee weg.
Tja, dat heb je toch niet in de hand. Gouden regel is dat je alleen investeert met geld die je kunt missen en daarnaast een buffer achterhoudt voor de mindere periode.

En soms moet je eenmaal een risico nemen anders kom je ook geen stap verder.

Verwijderd

Een dezer dagen komen we er achter dat die 'gekke Zweden' nog zo gek niet waren, scholen/horeca gewoon open en geen afwijkende 'corona-doden' t.o.v. bijv. Nederland. En wellicht dat we dan in staat zijn om de tweet van Elon Musk mbt Panic en Dumb in een ander daglicht te gaan zien, ondertussen wel een mooi koopmoment, long Tesla vol verwachting mbt battery-day.
BTW die geregistreerde 'corona-doden' dat zijn doden gestorven MET corona en niet DOOR corona.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 11:38 ]

• magnifor
  • Niet online
Zweden is daarin tegen wel dunbevolkt waardoor de spreiding op de wat grotere steden na veel langzamer zal lopen. Groot land met relatief weinig inwoners.

Verwijderd

magnifor schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:38:
Zweden is daarin tegen wel dunbevolkt waardoor de spreiding op de wat grotere steden na veel langzamer zal lopen. Groot land met relatief weinig inwoners.
Onze sterftecijfers op weekbasis zitten, in ieder geval tot nu toe, ook nog onder die van het seizoen 2017-2018 2016-2017. De paniekreactie, alles plat, lijkt daarmee in mijn ogen niet heel erg slim.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-11 12:44
assje schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:31:
[...]

Als het eindscenario is dat zo'n 60% van de bevolking op enig moment besmet is geweest en de mortality rate voor 80+ is 15% dan valt dus gewoon 10% van de 80+ groep weg. Deze verhouding verandert waarschijnlijk (en hopenlijk) volledig als we door ons beleid de kwetsbare groepen uit de wind kunnen houden.

Hoe dan ook, er zal mijn inziens een significante impact zijn op de mortaliteit van ouderen en/of mensen met achterliggende gezondheidsproblemen.
Het valt heel erg mee, in NL gaan normaliter al 400 mensen dood per dag, de corona doden zijn niet puur toevoeging, maar er is overlap met een deel dat toch wel dood ging. Dan nog zijn de 147 corona doden gister binnen de std deviatie van een dag.
Totaal sterftecijfer in NL is 150k per jaar en we zitten nog niet eens op 2,5k door corona momenteel. Het is de duur en bewerkelijkheid van de behandeling die de druk op de zorg veroorzaakt. Als iedereen gewoon in 12 uur dood ging, was er geen capaciteit probleem. Echter het ziektebeeld is lang ziek zijn, wat soms escaleert naar IC behoefte voor soms weken.

Covid cijfer nu:
Dood in NL populatie: 0,013%
Geïdentificeerde besmettingen per pop: 0,12%
Sterfte cijfer tov van de bekende gevallen is 10,9%, maar van steekproeven komt vermoeden dat er 10x zo veel gevallen zijn in werkelijkheid als gemeten: dan is sterftecijfer maar 1,09%

Hier de cijfers van RIVM: Je kan de 2016-2017 griep doden vs Covid goed zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-04/sterfte_lag1_2pis_tm_20200325.jpeg

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
In de week van 19 maart tot en met 25 maart 2020 was de totale sterfte in Nederland sterk verhoogd (sterfte binnen 2 weken gerapporteerd - rondom 97% gerapporteerd). In totaal zijn 3.892 sterfgevallen gemeld (gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.711 en 3.022 sterfgevallen). Dat is tussen 870 en 1181 meer sterfgevallen dan we zouden verwachten. Dit is ongeveer twee keer hoger dan de gemelde sterfte aan laboratoriumbevestigde COVID-19 in diezelfde week. De sterfte was licht verhoogd in de leeftijdsgroep 45-54 jaar, verhoogd in de leeftijdsgroep 54-64 jaar en sterk verhoogd in de leeftijdsgroepen 65-74 jaar en 75 jaar en ouder. De sterfte was verhoogd in alle regio’s, waarbij sterk verhoogd in de gecombineerde regio’s Zeeland/Noord-Brabant/Limburg, Overijssel/Flevoland/Gelderland en Utrecht/Noord-Holland/Zuid-Holland.
Dik gedrukt: daarom zijn deze cijfers ook interessante dan de covid doden, hier zitten ook de 'gemiste' doden in.

VS
In de winter van (2016/2017) was de sterfte 12 weken lang verhoogd (week 48 2016 t/m 10 2017). De verhoogde sterfte begon 2 weken nadat de griepepidemie begon en duurde tot en met de laatste week van de epidemie (met uitzondering van week 52 2016). De oversterfte betrof voornamelijk de mensen van 75 jaar en ouder. Tijdens de 15 weken griepepidemie werd de oversterfte geschat op 7.503 (8.890 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20). Hiermee was de oversterfte relatief hoog. In de voorafgaande 5 jaar was de oversterfte alleen hoger in 2014/2015, toen de langste griepepidemie heerste ooit gemeten in Nederland (oversterfte van 8.600 in 21 weken).
Aangezien de maatregelen lijken aan te slaan is er nog alle kans op dat de piek in oversterfte gelijk blijft aan die van de griep en wellicht weer omlaag komt.

Wil hier niet mee zeggen dat Covid een hoax is, dat is zeker niet zo, want om het op griep-nivo te houden moet een land in complete lockdown. Dat is bij een griepseizoen nog nooit nodig geweest.
Maar besparing zit er echt niet in Covid, de extra zorgkosten zijn nu al enorm die gemaakt worden in opschaling, economishe beperkingen etc. Terwijl uiteindelijk er niet veel meer mensen dood gaan dan 2016/2017 griep als we het onder controle houden. En na 2016/2017 gingen de zorgpremies niet omlaag en de pensioenen niet omhoog...

Het is ijdele hoop dat we een significante kostenbesparing tegemoet kunnen zien in zorg en pensioenen. Het virus is niet effectief genoeg. (Of de maatregelen zijn effectiever dan het virus is)

Uiteindelijk kost dit gewoon geld.

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:44:
[...]

Onze sterftecijfers op weekbasis zitten, in ieder geval tot nu toe, ook nog onder die van het seizoen 2017-2018. De paniekreactie, alles plat, lijkt daarmee in mijn ogen niet heel erg slim.
Dit is dus niet waar: ten eerste 2017-2018 was veel minder, zie de RIVM cijfers. 2016-2017 was wel heftig. Echter ze zijn nu gelijk aan elkaar wegens de maatregelen, niet desondanks de maatregelen.

Ten tweede. Nu heeft 0,12% vd bevolking volgens testen Covid, stel dat je factor 10 mist, dan heeft nog maar steeds 1% vd bevolking het. Dat zo wel een lager sterftecijfer van 1% betekenen: 1% van de NL bevolking is: 170.000. Dat zou ruime verdubbeling van jaarlijkse sterftecijfers opleveren. Dat hadden we wel gemerkt, ipv de 2250 doden nu.

Het zijn wel de duurste levens ooit gered waarschijnlijk dat kan over twee jaar mooi worden berekent. Dan zullen ook wel de onderzoeken komen hoeveel schade de maatregelen in economisch en sociaal aspect hebben gekost.

Helemaal in de zuidelijke landen. NL kan dit prima betalen. Maar of NL ook prima de last van Italië kan dragen?

• Sunri5e
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:34:
Een dezer dagen komen we er achter dat die 'gekke Zweden' nog zo gek niet waren, scholen/horeca gewoon open en geen afwijkende 'corona-doden' t.o.v. bijv. Nederland. En wellicht dat we dan in staat zijn om de tweet van Elon Musk mbt Panic en Dumb in een ander daglicht te gaan zien, ondertussen wel een mooi koopmoment, long Tesla vol verwachting mbt battery-day.
BTW die geregistreerde 'corona-doden' dat zijn doden gestorven MET corona en niet DOOR corona.
Battery-day?? Leg uit.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-11 11:14

Vriendelijke aanwijzing: covid-19 is natuurlijk heel relevant voor de economische ontwikkelingen, maar laat de discussie in het beleggers-topic niet teveel die kant op gaan. Wil je de diepte in: Themaforum: Coronavirus

• Config
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:42:
[...]

Fijn dat je je eigen positie erbij zet dat helpt met bepalen van de objectiviteit van je post :P.

- Mensen naar Mars sturen is exact 0% van invloed op Tesla
- Wat zijn de barriers to entry voor Tesla? Ze hebben nu het beste product maar wat houdt de rest tegen om dat na te maken?
- Robotaxi: Ik denk ook dat dat gaat gebeuren, en dat prive autobezit een stuk lager gaat worden. In totaal dus een afname van auto's.

Disclaimer: ik heb geen posities in TSLA

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:24:
[...]

Fijn dat je je eigen positie erbij zet dat helpt met bepalen van de objectiviteit van je post :P.
Ik denk dat je alleen objectiviteit kan verwachten van mensen die niet mogen handelen.

• Config
Om te beginnen zal deze indicator overschaduwd worden door personal bankruptcy. Google maar eens op "how to file bankruptcy" en je zult zien dat de Amerikanen dat zien als een persoonlijke, niet een zakelijke.

Dan: bankruptcy is een lagging indicator op recessies:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mises.org/styles/full_width/s3/olav1.png?itok=vI_tB_um

Conclusief: Het is te vroeg om conclusies te trekken.

+ ik betwijfel of het zin heeft om te kijken naar de wereld als geheel. Zelfs als je het vertaalt, dan nog betekent "how to file bankruptcy" iets anders in US dan in, zeg, Europa. Als iemand hier in de schuldsanering zit dan zegt niemand "ik ben failliet". Doe dan iets als:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YINIcLaaPRN_OeKvRijLcvAaU9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4z4LqheB2bZim6jQ3OYcpZZ.png?f=fotoalbum_large
Longcat schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat je alleen objectiviteit kan verwachten van mensen die niet mogen handelen.
Het is gebruikelijk om je eigen positie erbij te vermelden, bij gebrek aan mensen die totaal niet handelen maar wel goede meningen hebben :P.
DJTimo schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:18:
Ik hoop dat 'Battery Day' snel komt, want ik verwacht daarna een koersexplosie.
Ik heb het even op moeten zoeken, maar dit is dus een presentatie van Tesla over hoe zij batterij technologie zien. Laat mij je even wijzen op het feit dat het "slimme geld" voor die dag al in TSLA zit, en niet pas op die dag zelf. De details maken namelijk geen snars uit, als men ziet aankomen dat er positief nieuws komt van gaat de koers omhoog voordat het nieuws er is. Je moet meer ruimte geven aan het anticiperen van de anticipaties van anderen. Zoek eens op "buy the rumor, sell the news".

[ Voor 73% gewijzigd door Config op 09-04-2020 12:54 ]

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Hoeveel mensen hier rekenen daadwerkelijk de intrinsieke waarde uit van een bedrijf/aandeel? Zo ja, hebben jullie daar bepaalde spreadsheets voor? Ik ben zelf bezig met een spreadsheet en dit werkt nu alleen is dit op basis van 1 manier. Ik zou graag willen weten op welke manier mensen hier tot die calculatie komen en waarom ze die methode gebruiken. Die van mij is een combinatie van:

- Cash flow for owners
- Required rate of return
- Expected growth
- Risk free rate

• dcl!
  • Laatst online: 21:11
magnifor schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:38:
Waarvan het gros alsnog in de drie grootste steden woont.
Edit: sorry, zie nu de mod melding om OT te blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door dcl! op 09-04-2020 12:44 ]

• Config
Waxina schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:47:
Jeetje, het lijkt wel of de oorlog uitbreekt joh.

Heb gister een gokje gewaagd met een paar aandelen Beyond Meat, maar word nu al afgestraft met -15%

Toch maar even van losse aandelen afblijven voorlopig. 8)7
Ik heb onlangs een fake burger van Nestlé geprobeerd die nagenoeg hetzelfde was als de beyond burger. Ik heb een mooie rit gemaakt met BYND maar ik denk dat het nu voorbij is. Fake burgers worden commoditized IMO en zullen over, zeg, 10 jaar niet meer met een merknaam bij de mcdonalds liggen zoals dat nu nog wel gebeurd. Het is niet onderscheidend genoeg.

• Ko.Kane
Als je op een nwe foodtrend wil inspringen: insecten zijn nu goedgekeurd als voedsel in de EU. Meelwormburgers etc. Geen idee welke spelers daar mee bezig zijn. Frikandellen en seperatievlees verkopen ook, dus dat zal ook wel geaccepteerd worden.

• Config
Ik zou inzetten op labmeat. Insectmeat gaat hem niet worden in de 1e wereld (want: waarom wel?)

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:37

Thompson

Beeromaniac

Ko.Kane schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:54:
Als je op een nwe foodtrend wil inspringen: insecten zijn nu goedgekeurd als voedsel in de EU. Meelwormburgers etc. Geen idee welke spelers daar mee bezig zijn. Frikandellen en seperatievlees verkopen ook, dus dat zal ook wel geaccepteerd worden.
Hmm interessant, maar wat voor aandeel zou daar goed bij aansluiten?

Beeromaniac

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Als insectenburgers de helft kosten van hamburgers, dan ben ik klant. Kan ik weer wat meer aandelen kopen.

• DJTimo
[...]
- Mensen naar Mars sturen is exact 0% van invloed op Tesla
Zit wel overlap in R&D. In principe kan Elon zijn personeel van Space X, Tesla en Boring company onbeperkt kruislings uitwisselen, dus enorme flexibiliteit daardoor.
-
Wat zijn de barriers to entry voor Tesla? Ze hebben nu het beste product maar wat houdt de rest tegen om dat na te maken?
een decennium achterstand, focus houden ze stug op ICE auto's, omdat ze die zo lang mogelijk willen uitmelken. Daarbij zijn de "concurrende" modellen die tot dusver zijn uitgebracht inferieur
- Robotaxi: Ik denk ook dat dat gaat gebeuren, en dat prive autobezit een stuk lager gaat worden. In totaal dus een afname van auto's.
maar per saldo groots marktaandeel nog steeds voor Tesla. DE totale hoeveelheid automobielen is daarvoor niet heel spannend.
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:30:
[...]

[...]

Ik heb het even op moeten zoeken, maar dit is dus een presentatie van Tesla over hoe zij batterij technologie zien. Laat mij je even wijzen op het feit dat het "slimme geld" voor die dag al in TSLA zit, en niet pas op die dag zelf.
correct, daarom zit ik er nu al in. ;)
De details maken namelijk geen snars uit, als men ziet aankomen dat er positief nieuws komt van gaat de koers omhoog voordat het nieuws er is. Je moet meer ruimte geven aan het anticiperen van de anticipaties van anderen. Zoek eens op "buy the rumor, sell the news".
De verwachting is dat Tesla een sterke verbetering bekend maakt op hun betterij techniek die zo significant is, dat het de competitie (die al jaren achterloopt), de moed in de schoenen zakt. Die kunnen straks niet anders dan hun batterijen inkopen bij Tesla, omdat zelf ontwikkelen te duur is en/of niet meer bij te benen. We gaan het in mei wel meemaken met z'n allen. :)

• Xanaroth
Meh...'Echte' burgers bij de AH zijn iets van 50ct/stuk. Vega burgers zijn 75ct/stuk. BYND burgers zijn iets van 3 euro/stuk.

Die markt is al aardig verzadigd, denk niet dat nieuwe initiatieven daar heel veel gaan winnen/toevoegen - tenzij ze op dat niveau monsterlijke marges behalen. Verwacht dan ook niet veel van iets als BYND; als zo'n vega alternatief bevalt, gaat men ook vanzelf die andere burger problemen die 70% goedkoper is, en verdwijnt hun doelgroep als sneeuw voor de zon.

Idem ook met bijvoorbeeld insect/labmeat. Kan me niet voorstellen dat die het prijsmatig gaan winnen van de 50-75ct/burger prijs. In elk geval niet binnen een redelijke tijdshorizon.

• sprankel
België beslist pas volgende week of de huidige maatregelen stoppen op 19 april maar heeft net laten weten dat ze zo goed als zeker gaan verlengen tot 3 mei wat wil zeggen dat er economisch niets veranderd.

Nederland laat weten dat de huidige maatregelen, als ze stoppen, slechts stapje per stapje afgebouwd gaan worden waarbij Nederland voor lichtere maatregelen heeft gekozen als de rest van de EU. (geen discussie hier of dat nu wel of niet juist is)

Vermoedelijk blijft de EU zijn huidige lockdown nog aanhouden voor minstens de rest van deze maand,

De US media begint meer en meer te schrijven over grimmige cijfers en dat NY een uncertainty is terwijl andere staten hun cijfers aan het stijgen zijn.

Allemaal zaken die wel eens een effect kunnen geven op het idee dat de beurs lijkt te hebben dat we erdoor zijn

Edit, de Amerikanen zijn afwachtend op hun futures en aan het wachten op de wekelijkse job loss cijfers waar ze schrik hebben dat deze mogelijks een nieuw record gaat zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door sprankel op 09-04-2020 13:17 ]

• Config
Als 80% vegan: niet elke vleesvervanger is hetzelfde. Een goede mag wat kosten voor mij (als halve idealist) maar de massa gaat idd niet zo'n duur ding kopen dus dan blijft het een niche.

Labmeat zie ik nog wel gebeuren om zowel morale/ethische redenen als gezondheid (groeihormonen die je binnenkrijgt). Net als biologische tomaten is labmeat imo een valide product. Voor de massa als het goedkoop genoeg wordt.

@DJTimo voorlopig is ICE nog superieur voor de meeste kopers, wanneer gaat elektra dat overnemen denk je? Er zijn maar zoveel % mensen die een mindere auto willen kopen voor meer geld, voor het klimaat. TSLA wordt nu gewaardeerd alsof men massaal gaat switchen nl. en dat is er voorlopig nog niet. De massa kiest auto's op basis van aanschafkosten, running costs, brand en uiterlijk. Tesla heeft alleen de brand mee...

@DJTimo top dat je er nu al in zit, maar "the smart money" stapt dus volgens de wijsheid ook _uit_ voor de battery day: "sell the news".

[ Voor 23% gewijzigd door Config op 09-04-2020 13:20 ]

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Hielko schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:33:
[...]

Volgens mij is al lang een breed de wetenschappelijke consensus dat de rendementen van de S&P 500 niet normaal verdeeld zijn. Vertel mij maar eens wat de kans is op een -20% rendement op 1 dag gedurende een periode van 100 jaar, als je een verdeling kiest die (grotendeels) past bij de historische rendementen van de afgelopen 100 jaar.
De insteek van mijn bericht was eerder dat de prestaties van de beurs van de laatste 26 handelsdagen niet statistisch te onderscheiden vallen (verre van zelfs volgens de p-waarde) van complete willekeur. Hopelijk maakt dat het meer duidelijk voor een aantal mensen dat het onwaarschijnlijk is dat ze met in- en uitstappen op basis van nieuwsitems en buikgevoel systematisch winst zullen maken.

Over de geschiktheid van een normale verdeling om rendementen van een ETF te modelleren heb ik me niet uitgesproken. Zoals @evleerdam aanhaalt kom je met een vier-terms benadering (gemiddelde, standaardafwijking, scheefheid en kurtosis) van de momentsequentie van je onderliggende willekeurige variabele al een heel eind om de verdeling van de geobserveerde rendementen te verklaren. Dit is dan wel geen normale verdeling meer, zoals je ook aanhaalde.

De kans op een dagelijks rendement van -20% is inderdaad extreem onwaarschijnlijk als je veronderstelt dat de standaardafwijking (/ volatiliteit) constant is in de tijd. Ik zie het als een tijdsafhankelijk gegeven. Met de volatiliteit van de afgelopen maand (zie ook de VIX-grafieken die al een paar keer gepasseerd zijn) zijn dergelijke rendementen uiteraard extreem veel meer waarschijnlijk dan bij "normale" volatiliteit (/ lage VIX stand).

Performance is a residue of good design.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:48
Vincentsmit11 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:39:
Hoeveel mensen hier rekenen daadwerkelijk de intrinsieke waarde uit van een bedrijf/aandeel? Zo ja, hebben jullie daar bepaalde spreadsheets voor? Ik ben zelf bezig met een spreadsheet en dit werkt nu alleen is dit op basis van 1 manier. Ik zou graag willen weten op welke manier mensen hier tot die calculatie komen en waarom ze die methode gebruiken. Die van mij is een combinatie van:

- Cash flow for owners
- Required rate of return
- Expected growth
- Risk free rate
Dit is toch niets anders dan DCF-berekening? Daar kun je gewoon standaard excelletjes van het internet van plukken.

Zelf heb ik niet echt een specifieke formule voor de intrinsieke waarde. Als ik van de laatste tien jaar de financiële data voor mijn neus heb, dan weet ik binnen een paar minuten wel of a) het bedrijf überhaupt interessant is om in te investeren (98% van alle beursgenoteerde bedrijven vallen dan af) en b) of de huidige prijs significant onder mijn waarde-range zit. Een exacte waardebepaling bestaat mijns inziens niet. Allereerst omdat elke variabel voor toekomstige verwachtingen beïnvloed, maar ook omdat bedrijven dynamisch zijn en niet alles te vangen is met bijvoorbeeld een balans. Zo lang de margin of safety maar groot genoeg is, is het gewoon prima om te investeren.

• Ko.Kane
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:55:
Ik zou inzetten op labmeat. Insectmeat gaat hem niet worden in de 1e wereld (want: waarom wel?)
Xanaroth schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:07:

Idem ook met bijvoorbeeld insect/labmeat. Kan me niet voorstellen dat die het prijsmatig gaan winnen van de 50-75ct/burger prijs. In elk geval niet binnen een redelijke tijdshorizon.
Omdat:
The breeding of edible insects: 10 times cheaper than the production of meat
https://www.next-food.net...o-the-production-of-meat/

Beetje wc-eend bron: maar laboratorium en echt vee houden is duurder dan een bak maden. Dus omdat het goedkoop proteine bron is.
Ook lekker makkelijk als eiwit shake of powerbar.

https://markets.businessi...cast-2018-2023-1022377964

• Config
SeekingAlpha en VIC zijn goede bronnen voor diepgaande, fundamentele analyses van bedrijven.
Een hamburger kost nu 0,75. Daar zitten vermoedelijk ook zat vaste kosten in. Hoeveel goedkoper zou dat kunnen, en hoeveel consumtenten in de 1e wereld zouden dan switchen?

https://www.next-food.net...o-the-production-of-meat/ Dat artikel stelt "10 times cheaper" maar dat staat alleen in de header. Wordt verder niet genoemd. Verder WC-eend zoals je zegt. Bedrijven kopen tegenwoordig dit soort fluff pieces voor SEO/PR. Stay away from BS.

[ Voor 78% gewijzigd door Config op 09-04-2020 13:28 ]

• t_captain
  • Laatst online: 12-11 11:14
[...]

- Wat zijn de barriers to entry voor Tesla? Ze hebben nu het beste product maar wat houdt de rest tegen om dat na te maken?
Die zijn fors:

* technologie
* design en merknaam
* kapitaal
* supply chain en fabrieken
* verkooopkanalen

Een autofabrikant heeft een bekend, merk, kapitaal, supply chain, verkoopkanalen, en een deel van de technologie (al heeft Tesla nog wel wat voorsprong op gebied "connected car", "electric drivetrain" en "battery"). Voor hun is een entry mogelijk.

Voor een nieuwkomer is het een project van 10+ jaar met enorme investeringen en een hoge execution speed (Elon Musk bedrijven zetten daar een zeer hoge norm). Dan nog mis je het wow-effect dat Tesla als pionier wel had. Als je nu begint, over 3 jaar je eerste auto neerzet en die doet niets nieuws, dan wordt het niets.

Ik denk dat eigenlijk alleen de grote autobedrijven (MB/Renault/Nissan, BMW, VAG, misschien PSA, Ford, GM) een kans hebben om een redelijk deel van de markt te pakken.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DJTimo schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:06:
[...]

Zit wel overlap in R&D. In principe kan Elon zijn personeel van Space X, Tesla en Boring company onbeperkt kruislings uitwisselen, dus enorme flexibiliteit daardoor.
-
[...]
een decennium achterstand, focus houden ze stug op ICE auto's, omdat ze die zo lang mogelijk willen uitmelken. Daarbij zijn de "concurrende" modellen die tot dusver zijn uitgebracht inferieur
[...]
maar per saldo groots marktaandeel nog steeds voor Tesla. DE totale hoeveelheid automobielen is daarvoor niet heel spannend.

[...]

correct, daarom zit ik er nu al in. ;)
[...]
De verwachting is dat Tesla een sterke verbetering bekend maakt op hun betterij techniek die zo significant is, dat het de competitie (die al jaren achterloopt), de moed in de schoenen zakt. Die kunnen straks niet anders dan hun batterijen inkopen bij Tesla, omdat zelf ontwikkelen te duur is en/of niet meer bij te benen. We gaan het in mei wel meemaken met z'n allen. :)
Het blijft lastig de objectieve waarde van Tesla te bepalen met het constante halleluja geroep van de Tesla evangelisten. Een ding lopen ze iig op voor, een hype creëren kunnen ze fantastisch :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DJTimo
Config schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:16:

@DJTimo voorlopig is ICE nog superieur voor de meeste kopers, wanneer gaat elektra dat overnemen denk je? Er zijn maar zoveel % mensen die een mindere auto willen kopen voor meer geld, voor het klimaat. TSLA wordt nu gewaardeerd alsof men massaal gaat switchen nl. en dat is er voorlopig nog niet. De massa kiest auto's op basis van aanschafkosten, running costs, brand en uiterlijk. Tesla heeft alleen de brand mee...
Superieur, tot dat ze een keer in een EV hebben gezeten. Dat rijdt toch wel anders dan een ICE. Kwestie van tijd. Wanneer het keerpunt is dat men massaal ICE inruilt voor EV weet ik niet, maar als het punt komt, gaat het heel rap. tegen die tijd heeft Tesla de productie waarschijnlijk flink opgeschoefd om aan de onvermoeide vraag te kunnen voldoen. :)

De totale running costst zijn van enkel Tesla modellen dus al lager dan ICE auto's. Naast aanschafkosten heb je namelijk geen/nauwelijks onderhoudskosten meer met een EV. Er zitten namelijk geen bewegende delen in die vastlopen of vervangen moeten worden. Het onderhoud is waar de ICE-industrie het nu moet hebben, daar zit voor hun het grote geld.
@DJTimo top dat je er nu al in zit, maar "the smart money" stapt dus volgens de wijsheid ook _uit_ voor de battery day: "sell the news".
Ik waardeer je tip, maar ik stap dus niet uit voor battery day ;)
Pagina: 1 ... 89 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.