Ik meng me ook maar (weer eens) in de discussie. Toen bekend werd dat het coronavirus een R0 >3 had tijdens de Wuhan-tijden en in italie de eerste gevallen opdoken heb ik mijn complete portfolio verkocht. Voor die tijd was ik al 60 % cash.
Het enige dat ik sindsdien heb gedaan is Shell gekocht tijdens imo een acute paniekverkoop op de markt.
Ik ben nu in de afwachtmodus op de "echte" effecten van COVID-19. De ruwe cijfers voorspellen in ieder geval niet veel goeds. Ik ben echter op dit moment aan het bekijken hoe ik mij het beste kan beschermen tegen hyperinflatie.
Mijn redenering waarom er eventeueel een hyperinflatie zou kunnen komen is de volgende:
1. Wereldproductie staat momenteel op een laag pitje. Fabrieken sluiten (vanwege de lage prijs of navraag (olie) of vanwege maatregelen mbt COVID19)
2. Zodra de ziekenhuizen een positief cijfer laten zien en de maatregelen worden teruggedraaid, stijgt de vraag acuut.
3. De vraag zal hoger zijn dan het aanbod (fabrieken kunnen niet zo snel de productie starten) waardoor de prijs stijgt
4. Als we aannemen dat een olieprijs van USD30 naar USD 45 stijgt, hebben we te maken met een stijging van 50 %.
5. Dit zorgt voor een inflatiestijging. Die indirect ervoor zorgt dat de prijzen van bonds gaan dalen, prijzen van aandelen dalen of minder snel stijgen (discount rate)
6. Ook al stijgt de navraag voor allerlei producten, ook al ziet de economie er eventueel helemaal niet zo slecht uit. De "echte" waarde van het geld is minder waard door een hogere inflatie.
In dit scenario heb ik nog niet eens gekeken naar bedrijven die al jaren kunnen "overleven" door het goedkope geld. Hetzelfde is wereldwijd ook het geval bij particulieren. Huizen kopen met een lening en lage rente en een (te korte) looptijd.
Dan even terug naar de eigenlijke vraag:
Hoe bescherm je je tegen zoiets? Wat zijn volgens jullie de beste investeringsmogelijkheden?
Goud, Bitcoin, Olie, Kolen, etc.?
Mochten jullie nog interessante bronnen hebben, dan sta ik daar graag voor open