Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.368 views

Onderwerpen

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Het verbaast me zeer. Vanuit alle hoeken hoor ik enorm zorgwekkend nieuws. Leasemaatschappijen, kredietverzekeraars, de bouwsector, retail, ontwikkelaars van vastgoed, vakbonden, noem maar op. Stuk voor stuk beschrijven ze een scenario dat in lijn ligt met de credit crunch van 2008, of soms nog zwarter.

Intussen handelt de AEX op slechts 20% onder de top. In dat koersniveau zit nog lang niet de pijn van de recessie verwerkt.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Playa del C. schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:38:
[...]

Trump zei vannacht in de dagelijkse persconferentie dat hij (persoonlijk) de beste experts en extra middelen voor Boris Johnson heeft geregeld. Wel dat de situatie van BJ erg serieus is op dit moment, maar ook dat Trump hem wel eens zal helpen om te overleven.
Dat is een stevige 50/50 gok. Mocht BJ overlijden, na deze speciale hulp van de USA, dan zal het vertrouwen in Trump als 'grote redder' flink dalen. Mocht BJ over twee weken de IC levend verlaten, dan is Trump 'de grote held' natuurlijk.
Trump roept zoveel dingen die achteraf complete onzin bleken, of totaal fout. Echter het heeft allemaal geen/nauwelijks invloed op zijn ratings. Dit valt prima in dat rijtje. De gemiddelde amerikaan die op Trump stemt interesseert het totaal niet wat er in de UK gebeurd.

• R.van.M
t_captain schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:31:
[...]

Het verbaast me zeer. Vanuit alle hoeken hoor ik enorm zorgwekkend nieuws. Leasemaatschappijen, kredietverzekeraars, de bouwsector, retail, ontwikkelaars van vastgoed, vakbonden, noem maar op. Stuk voor stuk beschrijven ze een scenario dat in lijn ligt met de credit crunch van 2008, of soms nog zwarter.

Intussen handelt de AEX op slechts 20% onder de top. In dat koersniveau zit nog lang niet de pijn van de recessie verwerkt.
Daar staan allerlei steunprogramma's en injecties van geld in de markt tegenover.

Daarnaast is de diepte en lengte van de recesie vooral afhankelijk van hoe lang deze lockdowns duren. Aangezien er nu signalen komen dat het wellicht snel afgebouwt kan worden reageert de beurs daarop.

Ondanks dat we nu een paar groene dagen hebben gehad staan we nog steeds -20% YTD, er dus zeker een stuk pijn ingeprijst.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 10:12
tomtom901 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:39:
[...]

Ja, ik twijfel ook, had deze richting niet zien aankomen. Kan me alleen niet voorstellen dat zoiets op de lange termijn houdbaar is. Op donderdag komt er weer een rapport over de jobless claims en die zal nog wel hoger liggen. Allemaal (naar mijn mening) red flags maar zolang de FED daarvoor blijft compenseren.. 8)7

Ben wel benieuwd hoe anderen, actieve handelaren hier over denken..?

@Ko.Kane @Longcat @Chief @writser
Geen sterke mening over. Geen idee wat de FED gaat doen. Geen idee wat de jobless claims volgend jaar zijn. Geen idee wat is ingeprijsd in de huidige koersen. Ik kijk voornamelijk naar individuele bedrijven met een solide balans en dat vind ik al ingewikkeld genoeg. Ik probeer niet te voorspellen waar de S&P morgen, volgende week of volgend jaar op staat. Dat is m.i. een kansloze exercitie.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 07-04-2020 09:40 ]

Onvoorstelbaar!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
Santee schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:25:
En zo zit je vanochtend met je vinger op de koop knop voor €47 Unibail. Longcats stem galmt door je hoofd: "risico, ETFs, long...".

Zie ik een toekomst voor Unibail? Meh, steeds meer winkels verdwijnen en online shopping wordt steeds meer de norm. Zie ik het aandeel zakken naar €30? Mogelijk. Ik heb er dus maar vanaf gezien.

..en BOEM ineens zie je een paar uur later €51 op de borden (+12,5%). Wat een gekke markt is dit toch, kan morgen zo weer -15% zijn...
€56,760 nog geen 24 uur later... auch 8)7

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

Ik ben uitgestapt, deze stijging lijkt me verdacht veel op een bulltrap. Gisteren wel leuk winst gepakt maar ben bang dat we het ergste nog moeten gaan krijgen. AEX en S&P op nog geen 20% onder het hoogtepunt terwijl veel bedrijven straks gewoon een paar maanden géén omzet hebben gedraaid? Ik weet het niet.

[ Voor 62% gewijzigd door Metro2002 op 07-04-2020 09:53 ]

• CrabbyData
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Metro2002 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:52:
Ik ben uitgestapt, deze stijging lijkt me verdacht veel op een bulltrap. Gisteren wel leuk winst gepakt maar ben bang dat we het ergste nog moeten gaan krijgen. AEX en S&P op nog geen 20% onder het hoogtepunt terwijl veel bedrijven straks gewoon een paar maanden géén omzet hebben gedraaid? Ik weet het niet.
Precies mijn gedachten. Ik ben nog niet uitgestapt, maar zit er wel sterk aan te denken. De grootste impact moet nog komen, die Trump rescue packages is een pleister op een open wond en laat staan alle quarterly reports die straks komen waarin veel bedrijven x keer minder omzet hebben gedraaid.

Hoe denkt de rest hier over? (Moet wel bij gezegd worden dat mijn portefeuille niet enorm groot is, dus uitstappen is daarmee vrij makkelijk.)

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Ik ben met een deel uitgestapt, mocht ik er helemaal naast zitten dan rendeert een deel nog gewoon door.

Verwijderd

Je zult het niet geloven maar ik twijfel om nu toch 20% weer in te leggen van mijn volledig uitgestapte portfoliobedrag van 1 maand geleden,.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:43
[...]

Zijn die sectoren al niet zo goed als 50 - 70% gedaald? ;)
Inmiddels alweer een flink herstel, maar als je goed kijkt dan zijn er nog flink wat sectoren die op dieptepunt 2008 staan, met wat herstel inmiddels.
Waarom zouden we nóg lager moeten? Overheden en centrale banken lijken alles te willen doen om bedrijven te redden.
Kijk bijvoorbeeld naar het technisch failliete AF-KLM, die van onze overheid vorige week een cadeautje heeft ontvangen, dat was rechtstreeks een cadeautje voor de aandeelhouder :+

In vino veritas, in aqua sanitas

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:02:
Je zult het niet geloven maar ik twijfel om nu toch 20% weer in te leggen van mijn volledig uitgestapte portfoliobedrag van 1 maand geleden,.
Met welke gedachte?

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:29
[...]

De verglijking met 2008 gaat volledig mank op een aantal fundamentele vlakken:

- Het probleem zit nu niet bij de (systeem)banken
- De steun van overheden/centrale banken komt nu VEEL eerder dus voorkomen ipv genezen en daarnaast zijn de paketten naar recordhoogtes gestegen (VS kondigt wrs nog een pakket aan)
- De steun, bv Singapore, is ook rechtstreeks aan consumenten (cash handouts) en SME
- Flash PMI vanuit China, te benaderen met een flinke korrel zout, geeft aan dat de vraag nog altijd hoog is

Daarentegen heb ik niet de zelfde mening als consensus: de meesten gaan ervan uit dat het economisch herstel eind dit jaar al te zien is. Zoals ik al eerder zei (zoek maar ergens in dit forum) denk ik dat we 1-2 jaar aan recessie gaan zien. De bodem zal echter niet zo slecht zijn als in de nasleep van 2008-2010 maar er kunnen nog heel veel ontwikkelingen komen die de markt beide kanten op kan sturen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
tomtom901 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:00:
Ik ben met een deel uitgestapt, mocht ik er helemaal naast zitten dan rendeert een deel nog gewoon door.
+1 Meeste aandelen weg gedaan, nog wat ETF's staan

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Argh, ik heb net ook wat kleine stukjes gekocht... De FOMO heeft me te pakken :(

Kan er niet meer tegen om te zien wat ik gemist heb moest ik op het dieptepunt gekocht hebben :'(

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
Ik heb de eerste mijn maandelijkse inkopen weer gedaan. Nu rustig afwachten, als de weg naar boven doorzet: mooi. Als er nog wat diep rooie dagen voorbij komen misschien nog wat bijkopen... ook mooi.

Ik denk persoonlijk dat er nog wel wat ellende in het vat zit. Ofwel als direct gevolg van het corona gebeuren, ofwel indirect als gevolg van alle lucht die er nu in het kader van "steun" in de bel geblazen wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 07-04-2020 10:08 ]

• Santee
UglyDinosaur schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:05:
[...]

Argh, ik heb net ook wat kleine stukjes gekocht... De FOMO heeft me te pakken :(

Kan er niet meer tegen om te zien wat ik gemist heb moest ik op het dieptepunt gekocht hebben :'(
Die FOMO heeft mij ook, ik zit al dagen te balen wat ik gemist heb. Gewoon geduld hebben, ik vrees dat dit de dikste bull trap van de historie gaat worden en dat tig particulieren nu instappen. Er wordt een nieuwe bel geblazen en straks stappen de grote jongens weer als eerste uit en zullen de particulieren het haasje zijn. Nu instappen (na de eerste 20% stijging gemist te hebben) vind ik niet verantwoord, of je moet weten dat het een V vormig herstel wordt, gebaseerd op wat? Die garantie heb je helemaal niet. Wacht dan tot de markt weer stabiel is, stap je wellicht nog hoger in maar het risico is veel lager.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
R.van.M schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:36:
[...]

Daar staan allerlei steunprogramma's en injecties van geld in de markt tegenover.
Imho is dat "gekochte" koerswinst, dat houdt geen stand. Overheidsingrijpen kan alleen tijdelijk iets manipuleren, de natuurkrachten in de markt blijken elke keer sterker.

Bovendien zijn de zakken van de overheid diep maar niet oneindig. Als men nu een heleboel geld uitgeeft aan steunmaatregelen, zien we dat straks terug in een hogere lastendruk. Ligt die bij consumenten, dan zie je het terug in de consumentenbestedingen. Ligt die bij ondernemingen, dan zie je het terug in lagere nettowinsten.
Daarnaast is de diepte en lengte van de recesie vooral afhankelijk van hoe lang deze lockdowns duren. Aangezien er nu signalen komen dat het wellicht snel afgebouwt kan worden reageert de beurs daarop.

Ondanks dat we nu een paar groene dagen hebben gehad staan we nog steeds -20% YTD, er dus zeker een stuk pijn ingeprijst.
Ik zie de bedrijfswinsten in de AEX wel een grotere hit dan 20% nemen. Denk eerder aan 50% verdampte winst over de komende jaren. Misschien ben ik in deze een zwartkijker, maar ik ken mijzelf en meestal ben ik juist nogal optimistisch.

Het enige atypische aan deze cyclus is het volgende: bij de twee eerdere schokeffecten deze eeuw (september 2001 en oktober 2008) ging er al een periode van ongeveer 9-12 maanden van gelijdelijke daling van de beurskoersen vooraf aan de schok. De markt was al een beetje over de piek heen toen de klap kwam. Daarvan is deze keer geen sprake, en dat zou een lichtpuntje kunnen zijn.

Desondanks, ik vind AEX 504 (actuele koers terwijl ik dit schrijf) een bull trap. Voordat de VAEX volatiliteit bij 25 is, zie ik geen koopsignaal.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Metro2002 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:52:
Het kan vriezen, het kan dooien. De bal is rond, 11 tegen 11. Niet geschoten is altijd mis. Je moet nooit een vallend mes proberen te grijpen. What goes up, must come down. Rekenen met Aad de Mos. Het is de schuld van de Rabobank.

• Sunri5e
Voor het eerst in 3 jaar ben ik uitgestapt.... Ik zit volledig in VXUX, VTI en VWRL. Echt voor de lange termijn met een maandelijkse inleg. Alleen de huidige koers heeft naar mijn idee helemaal niets met de realiteit te maken waar we in zitten. En dat is gewoon gebaseerd op boeren verstand.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Kijk je nu naar sector of wereldmarkt???

Mijn portfolio staat ook -18% ondertussen. Maar daar zie ik ook gewoon iets als MSFT/Nestle (+2 tot 8% YTD, lol crisis). Jaarlicenties gaan gewoon door, cloud/internet groeit juist extra sterk, en mensen moeten nog steeds eten&drinken, etc. De echte dalers (met name vastgoed/finance/olie) staat ook rustig -50/-70% YTD.

Je voorbeeld van AEX bevat bedrijven als Adyen, Wolters Kluwer, Ahold, Unilever, ING... best aanzienlijk deel wat niks van de crisis merkt in termen van dagelijks bedrijfsvoering. Dan heb je nog iets als ASML/ASMI, welke waarschijnlijk slechts leveringen zien verplaatsen/vertragen ipv annuleren (met als gevolg potentie voor een onveranderde outlook voor geheel 2020, hooguit wat meer financiering/opslagkosten, als ze straks inhaalslag maken).
Sterker nog, iets als Ahold/Unilever kan wel eens groei laten zien omdat men zichzelf thuis verwent (want kan niet naar cafe/uit eten/...). Zie o.a. 'hamsteren' van speciaalbieren en wijnen, na de toiletpapier run.

Sectoren die je noemt, zie dan iets als URW. Dik -75% sinds top, zat op de helft van het dal uit 2008. Dat is nog eens crashen, maar daar lijkt daarmee ook ongeveer alles wel ingeprijsd te zijn aan doem scenario's.
Bij dergelijk corona-gevoelige sectoren heeft reeds een ware slachting plaatsgevonden die zijn gelijke niet kent. Die hadden begin maart een kleine opleving (bulltrap?) en gingen toen meerdere dagen double-digit omlaag. Vol vooruit, direct massaal naar capitulatie stand.

[ Voor 68% gewijzigd door Xanaroth op 07-04-2020 10:23 ]

Verwijderd

Een tweetal:
- ik verwacht over langere termijn dat VWRL hoger zal staan dan de huidige positie. Door stapsgewijs weer 100% terug te kopen over een periode van een maand of 4 zal mijn DCA best redelijk zijn. Mogelijk kakt alles de komende week in en maak ik over de eerste 20% inleg 'verlies'. Mogelijk kakt het bijna niet in en heb ik de eerste x% procenten wat voordeliger ingekocht.
- skin in the game: ik heb nu 0 euro belegd en aan de zijlijn staan voelt erg suf. Slechte motivatie om te investeren maar toch :)

1 is leidend overigens.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Santee schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:08:
[...]

Die FOMO heeft mij ook, ik zit al dagen te balen wat ik gemist heb. Gewoon geduld hebben, ik vrees dat dit de dikste bull trap van de historie gaat worden en dat tig particulieren nu instappen. Er wordt een nieuwe bel geblazen en straks stappen de grote jongens weer als eerste uit en zullen de particulieren het haasje zijn. Nu instappen (na de eerste 20% stijging gemist te hebben) vind ik niet verantwoord, of je moet weten dat het een V vormig herstel wordt, gebaseerd op wat? Die garantie heb je helemaal niet. Wacht dan tot de markt weer stabiel is, stap je wellicht nog hoger in maar het risico is veel lager.
Zelf ook FOMO, maar daar probeer ik mee om te gaan. Ik zie bijvoorbeeld de enorme influx bij DeGiro ook als een reden voor de recente stijging, een hoop instappers nu die dealen met FOMO. Echter, omdat in mijn mening er nog weinig gesteld kan worden over de daadwerkelijke economische impact in alle sectoren door het ontbreken van bedrijfscijfers doet hoop leven.

Q1 zal daarom ook een vertekend beeld geven gezien voor veel bedrijven januari en februari nog "normaal" waren, en mogelijk zelfs nog wat verhoogd. Door het dichtgaan van fabrieken in China zijn bij ons veel orders naar voren gehaald terwijl er nog geproduceerd werd.

• R.van.M
Sunri5e schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:09:
Voor het eerst in 3 jaar ben ik uitgestapt.... Ik zit volledig in VXUX, VTI en VWRL. Echt voor de lange termijn met een maandelijkse inleg. Alleen de huidige koers heeft naar mijn idee helemaal niets met de realiteit te maken waar we in zitten. En dat is gewoon gebaseerd op boeren verstand.
Fixed that for you

• Sunri5e
:P

Maar even serieus. Deze stijging slaat nergens op. De hele markt zit op slot en we gaan doodleuk weer terug naar oude niveau's. Dit is echt niet realistisch.

• Magpie
  • Laatst online: 16:53
Zie in de bovenstaande reacties waarom het zo prettig is om vooraf in je eigen statement over je beleggingsmethode een vastgesteld systeem te hebben voor de in- en uitstapmomenten als je geen buy-en-hold hanteert. Bijvoorbeeld uitstappen als koers begin van de maand onder 200-daags voortschrijdend gemiddelde ligt en weer instappen als ie er aan begin van de maand weer boven komt. Kun je zo eenvoudig of ingewikkeld maken als je wilt, maar de enige reden om dit te doen is om zoveel mogelijk de beslissingen op basis van emotie uit je beleggingsproces te halen. De markt kan momenteel één grote mindfuck zijn met de grote schommelingen naar beneden en boven.

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aantal pagina's van dit topic lezen geeft een goed beeld waarom je totaal geen voorspellingen kan maken. Het is bijna de beursvloer in het klein.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

webgangster schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 05:51:
Voor diegene die via Flatex beleggen, vanaf 01-06 betaal je €3,90 transactiekosten...
Bron?

Verwijderd

“Markets can stay irrational longer than you can stay solvent.”

Ik heb geen idee wat nog normaal is in deze tijden en ik ga ook niet proberen er iets van te snappen.

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:32
Het is ook nooit goed :D
Crasht de beurs => Wat een overtrokken reactie!
Veert de beurs op => Wat onrealistisch!

Lees ook veel reacties dat men verwacht dat de beurs gaat zakken, vraag me af of dat verwachting is of hoop.
Ik krijg het idee dat het vooral hoop is om dan nog wat "goedkoop" aandelen te kunnen scoren.
Weet je wanneer de aandelen goedkoop waren? 30 jaar geleden en toen zal er vast eenzelfde discussie geweest zijn onder mensen die handelde op de beurs.

Wil je snel veel geld verdienen, neem dan ook de daarbij behorende strategie en risico's. Dan maakt het ook niet uit of de beurs stijgt, zakt of zijwaarts beweegt. Het kopen en verkopen van losse aandelen is dan niet de juiste weg, en de kans is groot dat je je geld allemaal kwijtraakt.
Wil je vermogen opbouwen, ga dan niet teveel handelen maar koop ETF en zit de rit uit. Grootste kans van slagen en minste risico dat je geld verliest.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:42
Die bron is al een paar keer voorbij gekomen brilsmurf.

Ik vraag me dus echt af in hoeverre de enorme QE aankondigingen via inflatie de complete beurscrash kunnen gaan opheffen. Kan dit een doel ansich zijn van bijv de VS?

[ Voor 30% gewijzigd door r0bb op 07-04-2020 10:32 ]

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik laat deze stijging mooi aan mij voorbij gaan, momenteel geen / weinig tijd voor daytraden dus zoek ik een long momentje.

Zoals velen vind ik het ook niet realistisch wat er nu gebeurt, ik heb iemand zien zeggen dat er een enorme zeepbel aan het ontwikkelen is. Ik denk dat het een mooie omschrijving is van wat er nu is aan het gebeuren.

Achteraf gaan we dit wel allemaal mooi kunnen analyseren natuurlijk!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-11 22:56
Wat ben ik blij dat ik gewoon een lange termijn buy en hold strategie heb, ondanks dat het me per saldo tot nu toe nog niks heeft opgeleverd. :P Ik zou gek worden van de speculaties.

Mijn gevoel zegt dat de economie voor een flink deel weer scherp kan opveren als de crisis voorbij is. Dan gaat iedereen massaal feest vieren, op vakantie, auto's kopen etc. Natuurlijk is er schade, en een flinke recessie, maar geen depressie.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• UglyDinosaur
Santee schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:08:
[...]

Er zijn inderdaad veel mensen die nu ineens mee gaan doen, ik ken persoonlijk heel wat mensen die nu ineens aan aandelen beginnen denken die er vroeger nog nooit over gepraat hebben... Mn pa, zus, collega's vrienden... Te veel om op 1 hand te tellen...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.eurobench.com...el-staatssteun-nodig.aspx

Vervolgens +7.5% in de plus

Veel bedrijven komen in de problemen, dividend uitkeringen worden geschrapt. Naar mijn idee wordt er teveel gehandeld op gevoel dat er snel herstel komt en het feit dat aandelen nu lekker laag staan.
UglyDinosaur schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:37:
[...]

Er zijn inderdaad veel mensen die nu ineens mee gaan doen, ik ken persoonlijk heel wat mensen die nu ineens aan aandelen beginnen denken die er vroeger nog nooit over gepraat hebben... Mn pa, zus, collega's vrienden... Te veel om op 1 hand te tellen...
Ik zie heel veel overeenkomst met Crypto/bitcoin eind 2017...

[ Voor 38% gewijzigd door Viper® op 07-04-2020 10:38 ]

• Sunri5e
Viper® schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:37:
https://www.eurobench.com...el-staatssteun-nodig.aspx

Vervolgens +7.5% in de plus

Veel bedrijven komen in de problemen, dividend uitkeringen worden geschrapt. Naar mijn idee wordt er teveel gehandeld op gevoel dat er snel herstel komt en het feit dat aandelen nu lekker laag staan.
Ik vind ze op dit moment juist helemaal niet lekker laag staan.

• JohanNL
Waarom gaan jullie ( degenen die denken dat het nu veel te hoog staat ) niet short?
Je hoeft er ook geen margin voor te hebben, maar koop gewoon wat put opties en verkoop ze weer net voordat ze uitgeoefend worden ( of eerder als je denkt dat de bodem wel bereikt is )
Afgelopen maand leek short & hold ook bijna wel een goede LT belegging :p :+

Maar serieus, als jullie denken dat het te hoog staat, doe er dan iets mee i.p.v. aan de zijlijn te gaan staan en niets te doen.

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 21:16
Dit topic laat mooi zien hoe iedereen compleet aan het zwemmen is. We hebben geen idee joh. Waarom het nu stijgt? Nobody knows. Achteraf kunnen we het allemaal in kaart brengen. Ik heb er in ieder geval de afgelopen weken eigenlijk steevast naast gezeten. En ik ben zeker niet de enige.

• Sunri5e
JohanNL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:40:
Waarom gaan jullie ( degenen die denken dat het nu veel te hoog staat ) niet short?
Je hoeft er ook geen margin voor te hebben, maar koop gewoon wat put opties en verkoop ze weer net voordat ze uitgeoefend worden ( of eerder als je denkt dat de bodem wel bereikt is )

Maar serieus, als jullie denken dat het te hoog staat, doe er dan iets mee i.p.v. aan de zijlijn te gaan staan en niets te doen.
Short gaan voelt niet goed voor mij.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

De stijging van de markt heeft mij in ieder geval verbaasd. Daardoor ook niks gekocht. Ik verwacht dat de markt nog wel daalt. Vooral in de US zal het, denk ik, nog hard aankomen. In de staat New York zijn ze al enige tijd geleden gestopt met het testen van mensen die thuis overlijden. Alleen diegene die met ernstige klachten bij het ziekenhuis komen worden nog getest. Dat betekend een vertekend beeld qua aantal besmette gevallen en aantal doden door Corona. (net als in veel andere landen overigens)

Aan de andere kant is Inovio gisteren gestart met fase 1 testen van een vaccin (testen op mensen dus)

Mijn kristallen bol is stuk, dus geen idee of mijn verwachtingen correct zijn.

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
JohanNL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:40:

Ik denk dezelfde reden als degene met long-gevoel, praten/denken is 1 ding, je geld er hard op inzetten is wat anders. Het kán..

Wie weet zijn de Q2 cijfers straks een echte meevaller, omdat er veel meer bedrijven (goed) konden doorgaan ondanks de dip. Wie weet wordt het een bloedbad. Er is letterlijk geen vergelijksmateriaal waarop je je enigzins kan laten terugvallen ter vergelijking.

Misschien zijn sommige aandelen met -70% of meer voldoende gestraft, is alles ingeprijsd en nu een koopje. Misschien kan er gewoon weer -50% vanaf nu, bij volgende grote nieuwsbericht.

Praten, ideeën en gedachten uitwisselen is 1 ding, alleen zie weinig hier daadwerkelijk groot inzetten nu - long of short.

* Xanaroth zit ook in FOMO bootje, merk ook dat ik veel gevoel heb dat we wat meer in back-to-median zitten.Toch pas ongeveer 50% van mn 'extra' fonds ingezet. Zowel in maart als nu in april 2-3 extra aankopen naast de maandelijkse inleg. Gespreid instappen, ongeacht of het straks inderdaad herstelt of verder omlaag gaat, mis ik de boot niet. En ook geen gokwerk 'wanneer dan wel beginnen met kopen'.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 07-04-2020 10:49 ]

• Charly
Gearloose schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:30:
Lees ook veel reacties dat men verwacht dat de beurs gaat zakken, vraag me af of dat verwachting is of hoop.
Ik krijg het idee dat het vooral hoop is om dan nog wat "goedkoop" aandelen te kunnen scoren.
Zorgen / slecht nieuws
- zzp ers zitten en masse thuis
- MKB worstelt
- Eerste berichten over grote bedrijven die steun nodig hebben beginnen los te komen
- Consumentenvertrouwen en uitgaven dalen
- Verschillende grote landen zitten nog niet op hun piek qua besmettingen (VS, Brazillie, India)
- Een deel van europa heeft -weer- steun nodig waar nog geen oplossing voor is
- Niemand heeft een exit strategie voor de noodmaatregelen laten zien / niemand weet wat er aan relapses gaat komen.
- Eerste berichten over afkoelen huizenmarkt... gaat die zo weer voor x jaar op slot?

En wat staat daar tegenover?
- Tweets van Trump dat het allemaal wel mee gaat vallen
- De russen en de saudi's stoppen -misschien- met hun pissing contest over olie.
- Geld pers van de Fed staat aan
- Voorzichtige tekenen van herstel in noord europa

Misschien heb ik goed nieuws gemist hoor, maar bij mij gaat de vlag voorlopig echt nog niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 07-04-2020 10:53 ]

• Gearloose
Sunri5e schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:41:
[...]

Short gaan voelt niet goed voor mij.
Waarom voelt het dan niet goed om wat put opties te kopen als de stijging in jouw ogen onrealistisch is?
Het voelde wel goed genoeg om uit te stappen.

Is dat puur omdat het opties zijn of is er een andere reden?

• Rubberen
  • Nu online
Vergeet niet dat er nog een mogelijkheid is dat China binnenkort een 2de golf van besmettingen kan ondergaan. Vooral dit houdt ik momenteel goed in de gaten. Nieuwsdiensten lijken dit echter niet te melden :+

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

en dan hangen er ook nog Eurobonds/coronabonds in de lucht.

Ik pas eventjes

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:26
Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:02:
Ik dacht dat jij een buy en hold belegger was? :)

Als je hem nog niet gelezen had:
What if you buy stocks too early during a market crash?

Moraal van het verhaal: het maakt meestal minder uit dan je denkt.
Rubberen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:52:
Vergeet niet dat er nog een mogelijkheid is dat China binnenkort een 2de golf van besmettingen kan ondergaan. Vooral dit houdt ik momenteel goed in de gaten. Nieuwsdiensten lijken dit echter niet te melden :+
Wie weet. Maar 0 doden gisteren in China.

8:56 am: China reports 32 new cases, no deaths for the first time

China’s National Health Commission (NHC) reported 32 new cases, and no deaths as of April 6 — the first time the country posted no deaths since January when it started publishing daily updates. (Cnbc.com)

[ Voor 36% gewijzigd door Pistachenootje op 07-04-2020 11:03 ]

• Gearloose
Charly schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:50:
[...]

Zorgen / slecht nieuws
- zzp ers zitten en masse thuis
- MKB worstelt
- Eerste berichten over grote bedrijven die steun nodig hebben beginnen los te komen
- Consumentenvertrouwen en uitgaven dalen
- Verschillende grote landen zitten nog niet op hun piek qua besmettingen (VS, Brazillie, India)
- Een deel van europa heeft -weer- steun nodig waar nog geen oplossing voor is
- Niemand heeft een exit strategie voor de noodmaatregelen laten zien / niemand weet wat er aan relapses gaat komen.
- Eerste berichten over afkoelen huizenmarkt... gaat die zo weer voor x jaar op slot?

En wat staat daar tegenover?
- Tweets van Trump dat het allemaal wel mee gaat vallen
- De russen en de saudi's stoppen -misschien- met hun pissing contest over olie.
- Geld pers van de Fed staat aan
- Voorzichtige tekenen van herstel in noord europa

Misschien heb ik goed nieuws gemist hoor, maar bij mij gaat de vlag voorlopig echt nog niet uit.
Bij mij is de vlag ook niet uit hoor, ik zeg ook niet dat we niet nog een val mee gaan maken op korte termijn.
Ik weet het gewoon simpelweg niet ;)
Echter zijn de punten die jij opnoemt natuurlijk wel algemeen bekend, maar momenteel zorgt dat niet voor blinde paniek. Wel voor een hoge volatiliteit, wat mij dan weer laat weten dat niemand het weet op dit moment ;)

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:10:
[...]

Een tweetal:
- ik verwacht over langere termijn dat VWRL hoger zal staan dan de huidige positie. Door stapsgewijs weer 100% terug te kopen over een periode van een maand of 4 zal mijn DCA best redelijk zijn. Mogelijk kakt alles de komende week in en maak ik over de eerste 20% inleg 'verlies'. Mogelijk kakt het bijna niet in en heb ik de eerste x% procenten wat voordeliger ingekocht.
- skin in the game: ik heb nu 0 euro belegd en aan de zijlijn staan voelt erg suf. Slechte motivatie om te investeren maar toch :)

1 is leidend overigens.
Dit waren ook redenen om niet uit te stappen, maar toch heb je dat gedaan.

• Charly
Gearloose schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:01:
[...]

Bij mij is de vlag ook niet uit hoor, ik zeg ook niet dat we niet nog een val mee gaan maken op korte termijn.
Ik weet het gewoon simpelweg niet ;)
Echter zijn de punten die jij opnoemt natuurlijk wel algemeen bekend, maar momenteel zorgt dat niet voor blinde paniek. Wel voor een hoge volatiliteit, wat mij dan weer laat weten dat niemand het weet op dit moment ;)
Eens. Mijn eigen conclusie is dat die volatiliteit (waaronder de stijging van deze 2 dagen) dus vooral op emotie / de waan van de dag gebaseerd is. En niet op de in mijn ogen "reële" factoren zoals ik die eerder noemde.

Dan wordt het gokken op de emoties van anderen en persoonlijk heb ik niet zo de behoefte om dat spelletje mee te gaan spelen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 07-04-2020 11:09 ]

• Rubberen
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:00:
[...]

[...]

Wie weet. Maar 0 doden vandaag in China.
Klopt dat is dan het nieuws dat ze wel geven.. Dat er ondertussen al terug 100+ besmettingen zijn bevestigd zeggen ze dan wel niet.

Verder is de beurs momenteel meer een goktent dan waar het zou moeten voor staan. Ik zou beter terug naar cyrpto gaan, daar weet je al van voordien dat het rigged is :P

• Bmfd
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
JohanNL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:02:
[...]

Zijn die sectoren al niet zo goed als 50 - 70% gedaald? ;)
Inmiddels alweer een flink herstel, maar als je goed kijkt dan zijn er nog flink wat sectoren die op dieptepunt 2008 staan, met wat herstel inmiddels.
Waarom zouden we nóg lager moeten? Overheden en centrale banken lijken alles te willen doen om bedrijven te redden.
Kijk bijvoorbeeld naar het technisch failliete AF-KLM, die van onze overheid vorige week een cadeautje heeft ontvangen, dat was rechtstreeks een cadeautje voor de aandeelhouder :+
Waarom zouden we (nog) hoger moeten? Zoals bv. de steun die KLM krijgt, dat was al bekend en zat dus al in de koers verwerkt, net als de andere steunpakketten van verschillende overheden.

Sinds vrijdag is er weinig veranderd. Er was wel positief nieuws, bv. de OPEC-meeting (die vervolgens ook weer werd uitgesteld) en de eerste positieve signalen vanuit Europa en New York, maar naar mijn idee niet echt iets wat een stijging van 10% in deze tijd waar nog altijd veel onzekerheid is, verklaart.

• Longcat
Hand opsteken wie eerder (deels) is uitgestapt en nu duurder heeft teruggekocht. Als ik de laatste paar pagina's zo zie zijn dat er echt veel. Niet om het in te wrijven, maar leer hiervan en doe in het vervolg alsjeblieft buy&hold (in ETFs of beleggingsfondsen) en dan zonder tussendoor sell.

Ik zal niet beweren dat ik deze stijging zag aankomen, in tegendeel, ik verwachtte een tweede dip. Toch heb ik 31 maart gewoon IWDA aangekocht op 45.80 uit de ruimte die ik nog had voor maart. 45.80 leek toen duur/hoog.

[ Voor 27% gewijzigd door Longcat op 07-04-2020 11:16 ]

• Gearloose
Ik denk niet dat er veel mensen openlijk voor uit gaan komen dat ze verkeerd getimed hebben en daardoor geld verloren hebben....

• Baileys
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 08:13
Ik heb nog niet verkocht, mijn timing was niet goed, AEX 484 woensdag 11 maart 2020. 2K aandelen 3K ETF. Nu bijna alles in de plus, rond 150 euro winst. Mocht AEX 510-520 aantikken verkoop ik het. Probeer dan beter te timen om weer in te stappen.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Gearloose schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:15:
Ik denk niet dat er veel mensen openlijk voor uit gaan komen dat ze verkeerd getimed hebben en daardoor geld verloren hebben....
Oh ik wel hoor, nu (nog) niet maar ik heb wel vaker verkeerde trades gemaakt. Daarom nu in een ETF gestapt waar ik maandelijks inleg, en dat blijf ik doen. Het overgrote deel van mijn posities in losse aandelen heb ik vanochtend verkocht.

• champion16
  • Laatst online: 09:37
Longcat schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:10:
Hand opsteken wie eerder (deels) is uitgestapt en nu duurder heeft teruggekocht. Als ik de laatste paar pagina's zo zie zijn dat er echt veel. Niet om het in te wrijven, maar leer hiervan en doe in het vervolg alsjeblieft buy&hold (in ETFs of beleggingsfondsen) en dan zonder tussendoor sell.

Ik zal niet beweren dat ik deze stijging zag aankomen, in tegendeel, ik verwachtte een tweede dip. Toch heb ik 31 maart gewoon IWDA aangekocht op 45.80 uit de ruimte die ik nog had voor maart. 45.80 leek toen duur/hoog.
Nieuwe belegger hier :+ .
Sinds een maandje beetje bij beetje aandelen gekocht en wat ETF's. Shell met een beetje winst verkocht om wat andere aandelen op te pikken.
Ik ben zelf ook verbaasd over hoe de beurzen zo opveren. Maar heb zelf besloten op dit moment behalve ETF's geen losse aandelen meer bij te kopen tot er (misschien) een daling komt.
Verkopen doe ik nu ook even niet.

Ik heb weinig ervaring op de beurs, het geld wat ik erin heb gestopt kan ik missen. Dus ik zal voorlopig het gewoon in de gaten blijven houden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gearloose schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:15:
Ik besef me nu dat mijn gebruik van margin ook beschouwd kan worden als een vorm van market timing.

In feite nam ik een voorschot op mijn toekomstige inleg. Dus in plaats van met de maandelijkse inleg op natuurlijke wijze DCA te doen, trok ik de inleg naar voren. En daardoor kan ik nu in het dal geen aankopen doen.

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22

;w
Beter omgaan inderdaad met de emoties en waan van de dag.
Heb nog steeds meeste gedeelte in ETF's, en daarnaast wat geld voor de dagelijkse beurs.
Gedeeltelijk om wat extra op te pakken maar ook vooral uit interesse en er meer mee bezig zijn (read 'om te leren').
Had aantal aandelen laag ingekocht en met mooie winst verkocht, maar nu toch 2 dagen geleden weer bijgekocht met het vooruitzicht van olie prijs en info op lockdowns die niet tot 2021 zullen duren.
Had ze dus beter kunnen houden :)

• Longcat
@Zr40 Niet helemaal mee eens. Je kan dat zien als lump sum vs. DCA. Op index niveau* geeft lump sum over het algemeen betere resultaten. Over het algemeen, dus je kan ook pech hebben met de timing van je lump sum.

*Ik weet dat je in individuele aandelen zit.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
R.van.M schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:28:
[...]

Je mag je glazenbol wel even oppoetsen ;)
Gaan we zien, gisteren avond vroeg men aan Trump wat hij te zeggen had over de kaap van 10 000 doden, ze moeten nog opstaan en ze zitten al aan 10993, das 10% increase tussen gaan slapen en opstaan.

Maar mijn glazenbol had het optisme wel zien aankomen, klein beetje goed nieuws en hup daar gaan we, had alleen niet verwacht dat het zo erg ging zijn. Ik ben er in ieder geval niet armer van geworden.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:49

Ik heb de afgelopen 6 weken op mijn handen gezeten en niets gekocht of verkocht behalve de maandelijkse periodieke inleg, dat is ook een uitdaging op zichzelf. De verleiding om toch aankopen te doen waren enorm groot kan ik je vertellen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Huh, ik kijk twee dagen niet op de beurs of in dit topic en de sfeer is compleet veranderd. Mensen die NU uitstappen want 'zeepbelgevoel'?
Misschien kunnen de beursgenoteerde bedrijven prima doorgaan. Deze crisis hoeft niet per definitie een crisis te zijn die (alle) beursgenoteerde bedrijven raakt zoals in bijvoorbeeld een kredietcrisis. Dit is meer een crisis van overheden & zorginstellingen. Ons bedrijf (zuivelindustrie, wereldwijde afzet met China als een van de grote afzetmarkten) draait gewoon door, resultaten zijn boven budget. Nu is dat n=1, maar zoals Xanaroth ook noemt in een van zijn eerdere berichten, er zijn genoeg bedrijven die weinig last hebben van deze crisis. Dat betekend niet dat het geen erge crisis is, alleen dat deze crisis misschien wel minder impact gaat hebben op de koersen dan we denken.
Ik weet het ook niet hoor. Ik blijf gewoon ETF's bijkopen. En verder lokaal proberen te steunen waar nodig. Kopen bij lokale ondernemers en bijdragen aan ondersteuning van de lokale gemeenschap.

@Longcat Ik heb nog nooit aandelen verkocht, wel na maanden wikken en wegen Shell gekocht. Begin februari. Op 23,50 ofzo. :D Never sell Shell dan maar? :D

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:23:
@Zr40 Niet helemaal mee eens. Je kan dat zien als lump sum vs. DCA. Op index niveau* geeft lump sum over het algemeen betere resultaten. Over het algemeen, dus je kan ook pech hebben met de timing van je lump sum.

*Ik weet dat je in individuele aandelen zit.
Ja, ware het niet dat een daling invloed heeft op de ruimte die je hebt met margin. Gebruik je veel margin, dan word je door initial margin beperkt in aankopen of door maintenance margin gedwongen om te verkopen. Ook als je uitsluitend een index volgt.

Je zou dit nog kunnen stellen bij gebruik van een heel klein beetje margin, maar dan is het voordeel uiteraard ook heel klein.

• Nikel
  • Niet online
@Tehh Was jij 2 dagen geleden van mening dat de koersen toen te laag stonden? Toen golden jouw argumenten namelijk ook al.

Wat is er in de afgelopen 2 dagen veranderd waardoor de stijgingen gerechtvaardigd zijn?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik heb afgelopen weken een gok gedaan; 100stuks RDSA aangekocht op 14,50, verkocht op 17,95.
Vandaag weer 100 stuks gekocht aan 17,60 omdat ik veracht dat de koers op korte termijn niet meer zo laag komt te staan als de olieprijs gaat stijgen door het OPEC overleg.
Met bovenstaande een paar centen verdiend, maar dat is meer geluk dan wijsheid geweest.

Hiernaast gewoon mijn maandelijkse inleg VWRL op of rond de 1e van de maand. Hierin heb ik niet extra bijgekocht.

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:00:
[...]

Was ja. Ben 2 jaar geleden begonnen en had blijkbaar minder grote ballen dan ik dacht. In paniek verkocht begin maart op VWRL @ 69,7 (dus @Longcat ik zou nu break even kunnen terugkopen) en me daarna pas meer gaan verdiepen in beleggen en marktbewegingen. Daardoor werden veel zaken een stuk duidelijker. Los van wat er gebeuren gaat had ik niet verwacht dat we 1 maand later weer op 69.X zouden zitten dus misschien was de paniek voor niks.

Mijn plan is om opnieuw in te leggen voor buy and hold en me er dan aan te houden. Deze wijze les zie ik als een beginnersfout die gelukkig weinig heeft gekost. Feitelijk zou ik de cash ruimte op DEGIRO nu gewoon direct terug in VWRL moeten stoppen (20% van eerdere portfolio bedrag).

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 21:16
Bmfd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:08:
[...]

Waarom zouden we (nog) hoger moeten? Zoals bv. de steun die KLM krijgt, dat was al bekend en zat dus al in de koers verwerkt, net als de andere steunpakketten van verschillende overheden.

Sinds vrijdag is er weinig veranderd. Er was wel positief nieuws, bv. de OPEC-meeting (die vervolgens ook weer werd uitgesteld) en de eerste positieve signalen vanuit Europa en New York, maar naar mijn idee niet echt iets wat een stijging van 10% in deze tijd waar nog altijd veel onzekerheid is, verklaart.
Er is altijd veel onzekerheid. Als deze crisis voorbij is, komt er veel nieuwe onzekerheid: klimaatverandering, misschien een nieuwe pandemie, misschien enige vorm van deglobalisering, systeemfouten in het bancaire stelsel, toekomstige oorlogen. Dat de focus nu op deze crisis ligt, is terecht, maar het is tegelijk ook een nieuwsframe dat allerlei andere onzekerheden naar de achtergrond drukt. Terecht overigens, maar toch. Wie zal het weten? Deze huidige en toekomstige onzekerheden correleren zeker niet noodzakelijkerwijs met ontwikkelingen op de beurs - al kan het wel. Dus ja, zeg het maar.

EDIT: de beurs kan 4 procent dalen door een onbenullige tweet van Trump, maar ook vier procent dalen door het bekendmaken van de werkloosheidscijfers van de VS, die compleet geëxplodeerd zijn. Het kan ook ineens stijgen als deze cijfers ondanks het feit dat ze zorgwekkend zijn, tóch iets representeren wat de markt al had verwacht. Is dat raar? Ja dat is heel raar. Het verbaast mij soms ook. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Loekoe op 07-04-2020 11:40 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37
Ik pas een laag doorlaatfilter toe. Ik heb gewoon wat gekocht in feb, mrt, apr.

Ondertussen verwacht ik nog steeds een flinke dip als bedrijfs- en economische cijfers zullen blijven komen en staat een beleggingskas gereed met meer in aantocht.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2020 11:34 ]

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
Rubberen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:05:
[...]
Verder is de beurs momenteel meer een goktent dan waar het zou moeten voor staan. Ik zou beter terug naar cyrpto gaan, daar weet je al van voordien dat het rigged is :P
Dat toch ook zo in ALLE ANDERE crisissen.
En leg eens uit: wanneer was de beurs geen goktent?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Loekoe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:34:
[...]
Het kan ook ineens stijgen als deze cijfers ondanks het feit dat ze zorgwekkend zijn, tóch iets representeren wat de markt al had verwacht. Is dat raar? Ja dat is heel raar. Het verbaast mij soms ook. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.
Als de cijfers blijken te zijn zoals verwacht, dan zijn ze zeker geworden. De onzekerheid (misschien zijn ze toch slechter dan verwacht) is weg. Meer onzekerheid zorgt in het algemeen voor lagere koersen; minder onzekerheid dus voor hogere.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 21:27

Falcon10

Hit it i would !

Ik heb momenteel nog niets gekocht.
Ik vind het raar dat alles (verdacht) positief is. OK, het vlakt hier en daar wat af op gebied van corona, maar het is nog niet voorbij. De impact op langere termijn op de bedrijven is nog niet helemaal zichtbaar, en die gaat nog eens hard inhakken denk ik op de beurzen.
Men zit nog niet eens zo diep als met de aanslagen in Parijs/Brussel op de beurs, en de economische impact daarvan was relatief minimaal tov wat je nu ziet met corona.

-| Hit it i would ! |-

• sprankel
Tehh schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:26:
Huh, ik kijk twee dagen niet op de beurs of in dit topic en de sfeer is compleet veranderd. Mensen die NU uitstappen want 'zeepbelgevoel'?
Misschien kunnen de beursgenoteerde bedrijven prima doorgaan. Deze crisis hoeft niet per definitie een crisis te zijn die (alle) beursgenoteerde bedrijven raakt zoals in bijvoorbeeld een kredietcrisis. Dit is meer een crisis van overheden & zorginstellingen. Ons bedrijf (zuivelindustrie, wereldwijde afzet met China als een van de grote afzetmarkten) draait gewoon door, resultaten zijn boven budget. Nu is dat n=1, maar zoals Xanaroth ook noemt in een van zijn eerdere berichten, er zijn genoeg bedrijven die weinig last hebben van deze crisis. Dat betekend niet dat het geen erge crisis is, alleen dat deze crisis misschien wel minder impact gaat hebben op de koersen dan we denken.
Noem mij nu eens 1 concreet bedrijf dat hier geen last van gaat hebben want ik ken ze niet. En die kredietcrisis is in ontwikkeling, in België krijg je tot 6 maanden uitstel op hypotheken om toch maar geen kredietcrisis te krijgen. Maar de berichten komen al dat de US achterdeurtjes gebruikt heeft om toch maar kredieten te geven die ze niet meer mochten geven alsook dat hun staatstschuld op weg is naar WO2 niveau's

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nikel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:29:
@Tehh Was jij 2 dagen geleden van mening dat de koersen toen te laag stonden? Toen golden jouw argumenten namelijk ook al.

Wat is er in de afgelopen 2 dagen veranderd waardoor de stijgingen gerechtvaardigd zijn?
Je kan de vraag omdraaien. Was de daling van 40% wel gerechtvaardigd? Toen het virus onmiskenbaar een pandemie was geworden raakten mensen in paniek en daalden de koersen (ook als gevolg van olieruzie natuurlijk). Nu zitten we (wellicht) in een fase van berusting, de wonden worden gelikt en mensen gaan opnieuw rekenen en evalueren. Er lijkt uitzicht op een uitkomst in de olieruzie, veel sectoren draaien nog gewoon, ons financiële stelsel LIJKT zich goed te houden en in termen van 'verloren jaren' heeft deze pandemie weinig impact - en daarmee misschien ook wel gewoon weinig impact op de wereldeconomie.
Maar verder heb ik totaal geen gevoel bij wat een 'goede' of 'gerechtvaardige' koers is.

@sprankel Voedingssector. Denk aan bijvoorbeeld: SHA: 600887, SWX: NESN, NZE: FCG

[ Voor 4% gewijzigd door Tehh op 07-04-2020 11:47 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01

Zenix

BOE!

Helemaal gelijk. Ik verbaas mij ook wel over deze stijging, maar ik heb er dan ook geen verstand van :P
Ondertussen sta ik weer lekker in de plus. Maar dat zal denk ik ook wel weer veranderen de komende maanden. Gewoon bijkopen en niet teveel bij nadenken, dan slaap je ook beter. :)

• R.van.M
Sunri5e schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:17:
[...]

:P

Maar even serieus. Deze stijging slaat nergens op. De hele markt zit op slot en we gaan doodleuk weer terug naar oude niveau's. Dit is echt niet realistisch.
Waarom is het niet realistisch? Volgens mij heeft een groot gedeelte hier vorige week verkocht en staat daarom nu aan de kant te roepen dat het niet realisitisch is. Echter de onderbouwing die erbij gegeven wordt is puur emotie.

Het feit dat de mensen roepen "het aantal besmettingen gaat nog flink stijgen" als reden dat de beurs moet dalen geeft al dat de mensen vrij weinig snappen van de beurs. De beurs is maanden vooruit kijken. We staan YTD op -20%, dus de markt heeft, als we het versimpelt zien, een daling van 20% winst ingecalculeerd.

Ik heb nog geen enkel zinnig feit voorbij zien komen waarom de beurs nu te hoog staat .
Wat zal de impact zijn van de besmettingen op de winst? Hoeveel procent zal Apple minder winst maken door de huidige situatie? Ze staan nu -13% YTD. Gaat hun winst met meer omlaag? Zo ja, waarom denk je dat?

De mensen die nu op dit forum posten zijn van het prototype belegger die heel veel kleine transacties maken een paar maanden, luidruchtig roepen dat alles gemanipuleerd wordt en uiteindelijk vrijwel alles verliezen met domme gokjes op losse aandelen.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik meng me ook maar (weer eens) in de discussie. Toen bekend werd dat het coronavirus een R0 >3 had tijdens de Wuhan-tijden en in italie de eerste gevallen opdoken heb ik mijn complete portfolio verkocht. Voor die tijd was ik al 60 % cash.

Het enige dat ik sindsdien heb gedaan is Shell gekocht tijdens imo een acute paniekverkoop op de markt.

Ik ben nu in de afwachtmodus op de "echte" effecten van COVID-19. De ruwe cijfers voorspellen in ieder geval niet veel goeds. Ik ben echter op dit moment aan het bekijken hoe ik mij het beste kan beschermen tegen hyperinflatie.

Mijn redenering waarom er eventeueel een hyperinflatie zou kunnen komen is de volgende:

1. Wereldproductie staat momenteel op een laag pitje. Fabrieken sluiten (vanwege de lage prijs of navraag (olie) of vanwege maatregelen mbt COVID19)
2. Zodra de ziekenhuizen een positief cijfer laten zien en de maatregelen worden teruggedraaid, stijgt de vraag acuut.
3. De vraag zal hoger zijn dan het aanbod (fabrieken kunnen niet zo snel de productie starten) waardoor de prijs stijgt
4. Als we aannemen dat een olieprijs van USD30 naar USD 45 stijgt, hebben we te maken met een stijging van 50 %.
5. Dit zorgt voor een inflatiestijging. Die indirect ervoor zorgt dat de prijzen van bonds gaan dalen, prijzen van aandelen dalen of minder snel stijgen (discount rate)
6. Ook al stijgt de navraag voor allerlei producten, ook al ziet de economie er eventueel helemaal niet zo slecht uit. De "echte" waarde van het geld is minder waard door een hogere inflatie.

In dit scenario heb ik nog niet eens gekeken naar bedrijven die al jaren kunnen "overleven" door het goedkope geld. Hetzelfde is wereldwijd ook het geval bij particulieren. Huizen kopen met een lening en lage rente en een (te korte) looptijd.

Dan even terug naar de eigenlijke vraag:

Hoe bescherm je je tegen zoiets? Wat zijn volgens jullie de beste investeringsmogelijkheden?
Goud, Bitcoin, Olie, Kolen, etc.?

Mochten jullie nog interessante bronnen hebben, dan sta ik daar graag voor open :)

• Sunri5e
R.van.M schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:52:
[...]

Waarom is het niet realistisch? Volgens mij heeft een groot gedeelte hier vorige week verkocht en staat daarom nu aan de kant te roepen dat het niet realisitisch is. Echter de onderbouwing die erbij gegeven wordt is puur emotie.

Het feit dat de mensen roepen "het aantal besmettingen gaat nog flink stijgen" als reden dat de beurs moet dalen geeft al dat de mensen vrij weinig snappen van de beurs. De beurs is maanden vooruit kijken. We staan YTD op -20%, dus de markt heeft, als we het versimpelt zien, een daling van 20% winst ingecalculeerd.

Ik heb nog geen enkel zinnig feit voorbij zien komen waarom de beurs nu te hoog staat .
Wat zal de impact zijn van de besmettingen op de winst? Hoeveel procent zal Apple minder winst maken door de huidige situatie? Ze staan nu -13% YTD. Gaat hun winst met meer omlaag? Zo ja, waarom denk je dat?

De mensen die nu op dit forum posten zijn van het prototype belegger die heel veel kleine transacties maken een paar maanden, luidruchtig roepen dat alles gemanipuleerd wordt en uiteindelijk vrijwel alles verliezen met domme gokjes op losse aandelen.
In december 2018 stonden we lager dan nu. Denk je serieus dat de economie er op dit moment beter voorstaat dan toen?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
stin schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:56:
Ik meng me ook maar (weer eens) in de discussie. Toen bekend werd dat het coronavirus een R0 >3 had tijdens de Wuhan-tijden en in italie de eerste gevallen opdoken heb ik mijn complete portfolio verkocht. Voor die tijd was ik al 60 % cash.

Het enige dat ik sindsdien heb gedaan is Shell gekocht tijdens imo een acute paniekverkoop op de markt.

Ik ben nu in de afwachtmodus op de "echte" effecten van COVID-19. De ruwe cijfers voorspellen in ieder geval niet veel goeds. Ik ben echter op dit moment aan het bekijken hoe ik mij het beste kan beschermen tegen hyperinflatie.

Mijn redenering waarom er eventeueel een hyperinflatie zou kunnen komen is de volgende:

1. Wereldproductie staat momenteel op een laag pitje. Fabrieken sluiten (vanwege de lage prijs of navraag (olie) of vanwege maatregelen mbt COVID19)
2. Zodra de ziekenhuizen een positief cijfer laten zien en de maatregelen worden teruggedraaid, stijgt de vraag acuut.
3. De vraag zal hoger zijn dan het aanbod (fabrieken kunnen niet zo snel de productie starten) waardoor de prijs stijgt
4. Als we aannemen dat een olieprijs van USD30 naar USD 45 stijgt, hebben we te maken met een stijging van 50 %.
5. Dit zorgt voor een inflatiestijging. Die indirect ervoor zorgt dat de prijzen van bonds gaan dalen, prijzen van aandelen dalen of minder snel stijgen (discount rate)
6. Ook al stijgt de navraag voor allerlei producten, ook al ziet de economie er eventueel helemaal niet zo slecht uit. De "echte" waarde van het geld is minder waard door een hogere inflatie.

In dit scenario heb ik nog niet eens gekeken naar bedrijven die al jaren kunnen "overleven" door het goedkope geld. Hetzelfde is wereldwijd ook het geval bij particulieren. Huizen kopen met een lening en lage rente en een (te korte) looptijd.

Hoe bescherm je je tegen zoiets? Wat zijn volgens jullie de beste investeringsmogelijkheden?

Mochten jullie nog interessante bronnen hebben, dan sta ik daar graag voor open :)
Risico spreiding is altijd goed.
Dus verschillende bronnen van investeringen en inkomstenen. Wat goud, zilver, crypto, aandelen, obligaties, ontroerend goed, bedrijven etc.
Sunri5e schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:00:
[...]

In december 2018 stonden we lager dan niet. Denk je serieus dat de economie er op dit moment beter voorstaat dan toen?
Er wordt veel gekocht gebaseerd op eventueel herstel.
Mocht dit uitblijven of alles langzamer op gang komen dan zitten veel mensen met gebakken peren.

Belangrijkste, trek je eigen plan, luister niet naar anderen en doe je eigen ding.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 07-04-2020 12:02 ]

• Luvawo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-07-2020
Iemand enig idee waarom bijvoorbeeld Unibal op +17% staat? Dit is toch belachelijk?

• sprankel
@stin Heb je het over inflatie zoals vaak fout gebruikt word om te zeggen dat iets duurder gaat worden door vraag en aanbod of heb je het over echte inflatie waarbij je geld waarde verliest omdat er extra geld in omloop is gebracht?

Immers in de zuivere vorm van inflatie stijgen de aandelen hun koers, niet omdat ze meer waard zijn maar omdat de onderliggende waarde van de Euro/Dollar weg zakt. Zelfde verhaal met huizen, mensen denken dat hun huis meer waard is geworden terwijl het vaak hun geld is dat zijn waarde verloren heeft, is een nuance.

@Tehh De voedingssector, als je negeert dat hun klanten koopkracht aan het verliezen zijn, dat B2B voeding volledig plat ligt waar men de duurdere producten niet kan verkopen, dat het alle hens aan dek is om die sector uberhaupt open te houden, dat die dalende koopkracht hun gaat stimuleren verder elkaar plat te concureren met kortingen, dat leveranciers nog maar een paar kanalen hebben om aan te verkopen, dat ze problemen beginnen krijgen met aanvoer van producten (groenten en fruit eerst) , dat wij echt niet plots 2 keer meer eten dan ervoor, dat consumenten massaal op hun portomonee aan het letten zijn en dus ook in de supermarkt aan het opletten zijn, dat het wachten is voor het personeel eronder door gaat.

En dan kan ik het heel cru stellen maar ieder slachtoffer is een klant minder (inclusief diegene die niet kritiek gaan, zieke mensen consumeren nauwelijks voedsel) en de typerende vaste klant van de lokale supermarkt is de oudere generatie die niet meer durft buiten te komen.

Die wachtrijen in de winkels en lege rekken zijn meer het gevolg omdat het met alle maatregelen gigantisch traag aan de kassa's gaat alsook dat de logistieke sector maar op een fractie van haar normale capaciteit draait.

Ik zie geen winnaars, ik zie enkel verliezers.

[ Voor 53% gewijzigd door sprankel op 07-04-2020 12:21 ]

• Santee
R.van.M schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:52:
[...]

Volgens mij zit ~20% van de beroepsbevolking straks op de bank voor enkele maanden. Als je denkt dat andere mensen/bedrijven dat niet gaan voelen?
Verder kunnen er geen fysieke vergaderingen plaatsvinden voor de komende ~3 maanden (is mijn verwachting), wat ook best wat resultaten heeft die negatief zijn. Ik zie het niet rooskleurig in, anderen blijkbaar wel. We gaan zien wie gelijk krijgt.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
stin schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:56:

Op korte termijn zou ik een paar dagen wachten. Kijken wat het gesprek tussen de Saudis en Rusland gaat doen. Als ze er niet uitkomen kan dat weer interessante koopmogelijkheden opleveren.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52
Luvawo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:03:
Iemand enig idee waarom bijvoorbeeld Unibal op +17% staat? Dit is toch belachelijk?
Positieve correctie op een te zware negatieve correctie ?

• JohanNL
Net als dat het afgelopen weken zo hard is gedaald, ook belachelijk! :P O-)

Er is geen peil op te trekken, maar in principe staan alle winkelvastgoedfondsen vér onder de taxatie van de onderliggende waarde.

Nog iets leuks: wereldhave heeft een groot gedeelte van de aandelen wereldhave belgium.
De aandelenkoers van wereldhave in totaal was vorige week lager dan enkel de aandelenkoers van wereldhave belgium van wat wereldhave in bezit heeft. 8)7
Was een mooi koopmoment zo te zien.

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 00:05
Vertel waarom is het belachelijk? Ik volg dit aandeel niet maar waarom was 45 of 50 euro wel een goede prijs maar 60 euro niet?

[ Voor 16% gewijzigd door klaasvaak1853 op 07-04-2020 12:29 ]

• Santee
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:26:
[...]

Vertel waarom is het belachelijk?
Volgens mij zien mensen flattening van de curve + nieuws dat winkels weer open gaan met nieuwe regels. Dan komt er weer geld in het laatje en zal men ook weer de huur kunnen betalen. Blijkbaar was dit bericht iets eerder dan verwacht en reageert de beurs daarop.

• UglyDinosaur
Wat ik me soms afvraag: Elke keer als iemand vraagt waarom de beurs nu stijgt dan is het antwoord: "door de positieve signalen en omdat al het slechte nieuws al ingecalculeerd was"

Waarom geldt dit ook niet andersom? Waarom zou het positieve nieuws dan niet ingecalculeerd zijn?

• JohanNL
UglyDinosaur schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:51:
Wat ik me soms afvraag: Elke keer als iemand vraagt waarom de beurs nu stijgt dan is het antwoord: "door de positieve signalen en omdat al het slechte nieuws al ingecalculeerd was"

Waarom geldt dit ook niet andersom? Waarom zou het positieve nieuws dan niet ingecalculeerd zijn?
Dat kan ook, maar er is nu doorgaans niet echt iets positiefs te melden.
We zitten in een bearmarket.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:45
Dat is ook ingecalculeerd.

De beurs gaat niet over het nu maar over de verwachtingen.
Blijkbaar zijn vandaag die verwachtingen meer positief dan negatief als de grote optelsom van positieve en negatieve verwachtingen gemaakt wordt.

• tuinïnen
  • Laatst online: 14:27

tuinïnen

Eventus stultorum magister

sprankel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:04:
@stin Heb je het over inflatie zoals vaak fout gebruikt word om te zeggen dat iets duurder gaat worden door vraag en aanbod of heb je het over echte inflatie waarbij je geld waarde verliest omdat er extra geld in omloop is gebracht?
Is dat niet gewoon hetzelfde? :)

Bij meer geld in omloop ontstaat er meer vraag zonder verhoging van productie (aanbod) wat zal terug te zien zijn in stijging van de prijzen.

[ Voor 15% gewijzigd door tuinïnen op 07-04-2020 13:00 ]

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:54:
Dat is ook ingecalculeerd.

De beurs gaat niet over het nu maar over de verwachtingen.
Blijkbaar zijn vandaag die verwachtingen meer positief dan negatief als de grote optelsom van positieve en negatieve verwachtingen gemaakt wordt.
Ook niet volledig waar he.
De beurs gaat ook over verwachtingen : als een beursgenoteerd bedrijf goede jaarresultaten aankondigd, stijgt het aandeel, want meer winst, meer dividend, en kans dat het bedrijf een ander bedrijf gaat overnemen.
Hoor je binnen 10 minuten dat de CEO van het bedrijf het loodje heeft gelegd, of dat het vacin dat ze ontwikkelden zonet is afgekeurd wegens teveel neveneffecten, dan zakt het aandeel ( al dan niet serieus ), en dat heeft niets te maken met de verwachtingen. Ook al zal het bedrijf nog andere producten in de pijlijn hebben steken, of is er over een maand een andere CEO.
De beurs is gewoon een combinatie van vooruitzichten, beleggersgevoel, emotie, en gokken. Niet meer, niet minder, en uiteindelijk met maar 1 doel : mensen die beleggen willen gewoon meer geld halen uit wat ze erin gestoken hebben.En als dat niet zo is, dan moet je gewoon OCMW gaan spelen als je toch graag geld verliest.

-| Hit it i would ! |-

• Longcat
Falcon10 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:00:
[...]

Hoor je binnen 10 minuten dat de CEO van het bedrijf het loodje heeft gelegd, of dat het vacin dat ze ontwikkelden zonet is afgekeurd wegens teveel neveneffecten, dan zakt het aandeel ( al dan niet serieus ), en dat heeft niets te maken met de verwachtingen. Ook al zal het bedrijf nog andere producten in de pijlijn hebben steken, of is er over een maand een andere CEO.
Je wil beweren dat in jouw voorbeelden de winstverwachting niet hoeft te worden aangepast? :?

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Opmerkelijk dat ik van -24% vorige week vrijdag naar -17% nu ben gegaan...
Ik verwacht een veel hardere daling binnenkort. Kan toch niet anders!?

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Qunix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
Opmerkelijk dat ik van -24% vorige week vrijdag naar -17% nu ben gegaan...
Ik verwacht een veel hardere daling binnenkort. Kan toch niet anders!?
Zeg ff wanneer dan verkoop ik wat :)

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
GrooV schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:08:
[...]

Zeg ff wanneer dan verkoop ik wat :)
Nee, dat hou ik geheim >:)

• South_Styler
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10 20:49
tomtom901 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:39:
[...]

Ja, ik twijfel ook, had deze richting niet zien aankomen. Kan me alleen niet voorstellen dat zoiets op de lange termijn houdbaar is. Op donderdag komt er weer een rapport over de jobless claims en die zal nog wel hoger liggen. Allemaal (naar mijn mening) red flags maar zolang de FED daarvoor blijft compenseren.. 8)7

Ben wel benieuwd hoe anderen, actieve handelaren hier over denken..?

@Ko.Kane @Longcat @Chief @writser
Ik handel zelf ook actief en denk dat dit echt een dead cat bounce is, zoals eerder in het forum besproken. Daarnaast zijn beurzen ook vooral korte termijn denkend. Ze zien in Europa een lichte stabilisatie: direct omhoog, straks bij een relapse kelderen ze weer... Nee, deze rally is over optimistisch, ik zou er niet in trappen om nu veel in te leggen.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44
Chief schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:03:
[...]

Daarentegen heb ik niet de zelfde mening als consensus: de meesten gaan ervan uit dat het economisch herstel eind dit jaar al te zien is. Zoals ik al eerder zei (zoek maar ergens in dit forum) denk ik dat we 1-2 jaar aan recessie gaan zien. De bodem zal echter niet zo slecht zijn als in de nasleep van 2008-2010 maar er kunnen nog heel veel ontwikkelingen komen die de markt beide kanten op kan sturen.
Globaal denk ik er hetzelfde over. Of we nu op exact op SP500 2743 of 2176 uit dit stuk komen is lastig te zeggen. Menig recessie heeft meerdere 15-20% rallies en dalen.

Maar waarom ik het quote: in het begin ging bij wijze van spreken 99% van de artikelen over V-shape recoveries. Daarna kwamen de "U", nu hoor je al "L", "check-mark", of nike-logo 'swoosh". Dus er is lichte kentering in de consensus, al hoewel het gros nog lijkt te denken dat het Q1 2021 alles top is. Wat mij snel lijkt.
Rukapul schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:34:
Ik pas een laag doorlaatfilter toe. Ik heb gewoon wat gekocht in feb, mrt, apr.

Ondertussen verwacht ik nog steeds een flinke dip als bedrijfs- en economische cijfers zullen blijven komen en staat een beleggingskas gereed met meer in aantocht.
Inderdaad: Het nu ook meer een sentiment en schatting periode. Zodra alle Q1 en Q2 cijfers er zijn van zowel bedrijven als macro-cijfers, dan rollen er vanzelf winnaars en verliezers uit. En zal een stuk minder speculatie nodig zijn, ook hier. :+

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:45
Ik denk dat velen het cynische en maniakale van de beurs onderschatten.

Alles wat nu 'stuk' is door de corona-crisis moet opnieuw herstelt worden en waarschijnlijk zal het zelfs beter worden dan van te voren gezien de opgedane ervaringen.
En daar zal het kapitalisme van profiteren.

Zie bijvoorbeeld de periode na WO2.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44
Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:13:
Ik denk dat velen het cynische en maniakale van de beurs onderschatten.

Alles wat nu 'stuk' is door de corona-crisis moet opnieuw herstelt worden en waarschijnlijk zal het zelfs beter worden dan van te voren gezien de opgedane ervaringen.
En daar zal het kapitalisme van profiteren.

Zie bijvoorbeeld de periode na WO2.
Mwoah als je toch richting heftige speculatie gaat: deze boom zijn de slimme algoritmes om FOMO aan te wakkeren bij de mindere spelers zodat de grote spelers kunnen unloaden, en de capitulatie door de kleine man gedragen wordt.
Doordat de kleine man in de straat dan nog harder wordt geraakt duwt het de recessie nog lager. 70% van VS zijn GDP is namelijk consumer driven! (bron)

Het cynische is dat dit de verliezen verplaatst naar de gewone man, en de recessie dieper wordt. Dat is dus dubbel winst voor smart money als ze weer instappen. :o :7

edit: :o :o :o
No FOMO at hedge funds.....yet

1. HFs were net sellers yesterday, representing the 8th consecutive day of net selling

2. MS PB Content had HF net and gross leverage effectively at 10-year lows as of Friday
bron

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 07-04-2020 14:59 ]

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Longcat schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:03:
[...]

Je wil beweren dat in jouw voorbeelden de winstverwachting niet hoeft te worden aangepast? :?
Dat kan, maar hoeft niet.
Waarom verkoop je anders bv aandelen als de CEO overlijdt ?
Als het een slechte was, zou dan eigenlijk het aandeel moeten stijgen, aangezien de winstverwachtingen dan beter zouden zijn, want slechter zullen ze toch wel niet aannemen hoop ik.

-| Hit it i would ! |-

• Longcat
@Falcon10 Als betere CEO's voor het oprapen zouden liggen, dan zou het hypothetische bedrijf die wel hebben aangenomen i.p.v. wachten tot de minder goede het loodje zou leggen.
Zelfs als ik met jouw redenatie mee ga, en de nieuwe CEO minstens zo goed zou zijn als de overledene, dan zou het nog steeds de winstverwachting beïnvloeden, in positieve zin.

[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 07-04-2020 13:34 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.