Longcat schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:03:
[...]
Stel even dat ze vrijwel alle beschikbare cash gebruiken voor het inkopen van aandelen. Waarom zou de markt die start-ups dan
wel juist waarderen? Dan eindig je met een stel 'waardeloze' (perspectief van de markt) start-ups en geen cash i.p.v. een stel 'waardeloze' start-ups en 1 euro cash per aandeel.
Goede vraag. Ten eerste: ik denk dat de startup portfolio wel degelijk wat waard is. Hoeveel precies, geen idee.
Hier heeft iemand een gokje gedaan om de portfolio te waarderen, maar dat was pre-Corona. Als je denkt dat die hele portfolio nul waard is dan is GSJ1 uiteraard geen beste investering. Ik ben bepaald geen 'startup'-afficionado, daar ben ik te zuur voor. Er zit ook absoluut wat spul in hun portfolio waar ik mijn twijfels over heb maar bedrijven als Chrono24, Mister Spex en SoundCloud zijn wel degelijk wat waard.
Wat me hier het meeste aantrekt is
a) de 'margin of safety'. In maart handelde GSJ1 even rond de 1.10. Met 1 euro cash per aandeel kocht je de startup portfolio voor 1 miljoen. Deze staat op de boeken voor 23 miljoen. We kunnen discussiëren over wat deze portfolio precies waard is, maar ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken (en dat doe ik dus ook) dat hij meer dan 1 miljoen waard is. Wat me daar in sterkt is dat het bedrijf de afgelopen 1 a 2 jaar de portfolio heeft afgebouwd en dat de waarderingen van de verkochte 'stakes' niet compleet onzinnig bleken.
b) iets minder relevant, maar ik denk dat de gemiddelde internet startup relatief 'Corona-proof is'. Een website als Chrono24 of mister Spex doet het misschien zelfs redelijk goed in deze barre tijden. En ook de ontwikkelingskant: veel jonge mensen, thuiswerken is in de IT relatief makkelijk. Niet dat ik heel veel waarde hecht aan dit punt maar het is een bijkomstigheid.
c) een van de punten waar ik de meeste waarde aan hecht: veel bedrijven lullen wel over 'aandeelhouderswaarde' maar doen vervolgens precies het tegenovergestelde: herinvesteren in kansloze projecten, aandelen uitgeven, groei boven alles. Als je naar dit bedrijf kijkt zijn ze vrij consistent de afgelopen tijd: ze zeggen "onze koers is te laag dus we gaan niet herinvesteren en kopen aandelen terug". Dat lijkt me een zeer zinnige koers (en een die je niet vaak ziet in de startup wereld) en de afgelopen tijd hebben ze laten zien dat dat niet alleen een loos praatje is maar dat ze er ook naar handelen.
Hun CEO is wel erg 'apart'. Zie vooral het laatste persbericht waarin hij een briljant idee deelt om de Duitse economie aan te wakkeren:
Zeker waar. En die losse flodder had wat mij betreft niet gehoeven. Te veel 'tech bro's' denken dat ze overal alles vanaf weten als ze wat geld verdiend hebben en (met uitzondering van Bill Gates en vast een paar anderen) ben ik daar skeptisch over. Maar goed, als de CEO verder gaat met de ingeslagen koers dan heb ik er vrede mee. Overigens heeft hij een aardige stake in het bedrijf (8%), heeft hij niet meegedaan aan de recent aandelenterugkoopprogramma's en heeft hij dit jaar nog wat aandelen bijgekocht (niet significant though). Ook een klein positief punt in elk geval. Geen insiders die hun eigen aandelen met bakken tegelijk verkopen.
En yes, uiteraard zijn er risico's. Geen enkele investering is perfect. Een lijstje nadelen:
a) Zoals je al zei: wellicht hebben hun participaties extra cash nodig gedurende deze crisis. En zullen exits lastig worden. Dat klopt. Heb ik een duidelijke kijk op hoe groot dit risico is en wat de impact is? Nee. Wel wil ik even de kanttekening plaatsen dat ze redelijk wat participaties bezitten en dat hun meeste posities maar kleine belangen zijn van 1% a 2%.
b) Duitse bedrijven mogen maar 10% van hun uitstaande aandelen per jaar terugkopen (
link). Een groot dividend zal belastingimplicaties hebben. Het uitkeren van cash aan aandeelhouders kan dus een proces zijn wat een tijdje gaat duren. Dus als een paar bedrijven extra cash nodig hebben valt dat te overzien en GSJ1 zal in veel gevallen ook niet de cruciale geldverstrekker zijn.
c) compensatie: de vergoedingen voor de CEO, zowel voor doorlopende kosten als bonussen bij realisaties, zijn redelijk opaak. Zie ook de discussie in de blogpost waar ik net naar linkte. Op een Duits forum geeft de CEO zelf ook nog wat
uitleg.
d) Ook is er natuurlijk een schaalprobleem. De vaste kosten bij een fonds van ~E30m vormen effectief een aardige 'expense ratio'.
e) mijn analyse kan volledig onjuist zijn, te oppervlakkig zijn of ik kan bepaalde dingen gemist hebben.
Samengevat: ik denk dat de 'startup' sector vorig jaar al aardig uit de gratie is geraakt (WeWork, Uber, etc) en daar komt nu de Corona-crisis nog bovenop - terwijl ik zelf inschat dat deze relatief minder impact heeft op startups dan op veel andere sectoren. Er zitten de nodige haken en ogen aan GSJ1 maar de huidige marktwaardering is zo laag, en de balans zo solide, dat als ze doorgaan op de huidige koers ik denk dat de kans zeer aannemelijk is dat dit een aardige investering is. We zijn al heel dicht in de buurt van een marktwaardering die geen, of zelfs een negatieve waarde toekent aan de investeringsportfolio. En dat is niet houdbaar als ze maar rustig doorgaan met de portfolio afbouwen en geld uitkeren aan aandeelhouders.
Het risico dat de Corona-crisis dit bedrijf de nek omdraait kan ik mee leven - ik denk dat er veel andere beleggingen zijn waar dat risico groter is en/of waar dat risico minder is ingeprijsd. De voornaamste reden die ik zie om van gedachten te veranderen is als ze van hun huidige strategie afstappen en toch weer geld gaan pompen in nieuwe investeringen.
Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe jaarverslag en verwacht dat volgend daarop (of om precies te zijn: volgend op de jaarvergadering) een nieuw terugkoopprogramma wordt gestart. Hopelijk kunnen ze wat aandelen op een habbekrats terugkopen. Het bedrijf wordt door de markt gewaardeerd als een risicovolle startup terwijl je (gechargeerd) zou kunnen zeggen dat het effectief een spaarrekening is.
Overigens is Rocket Internet een soortgelijke situatie, maar dan 100x groter. Ook een rotsvaste balans met bijna de hele market cap in cash.