Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.363 views

Onderwerpen

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Maahes schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:54:
[...]

Ik denk ook dat het na de crisis gewoon verder gaat zoals hiervoor. Daarom ga ik ook stug door met beleggen. Maar we moeten toch wel een keer onderkennen dat we geen vrije markt hebben....
We hebben zeker geen vrije markt. Ik doe nu bijvoorbeeld een job die vroeger door ambtenaren werd gedaan, nu privé dus, wel sterk gereguleerd door de overheid. Maar evengoed ben ik voordat ik op pensioen ga nog een paar jaar ambtenaar. Wie zal het zeggen.
De huidige periode maakt nog maar eens heel duidelijk dat alles mogelijk is.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
ybos schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:32:
[...]

Wanneer gestart :? Het is op het moment niet zo heel moeilijk om winst te maken na de terugval recent.
In de periode van de afgelopen weken. Uiteraard is het vrij gemakkelijk om nu winst te maken, daarom is het toch juist een mooi moment om je erin te verdiepen?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Wozmro
  • Nu online
Ko.Kane schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:10:
[...]

Je bedoelt dus eigenlijk bijvoorbeeld wat de gemiddelde debt to earnings is van alle de bedrijven in de FTSE world index?
Ik kan niet goed inschatten wat debt-to-earning concreet betekent.

Maar stel dat je persoonlijk aansprakelijk zou zijn bij je beleggingen. En je hebt voor 1000€ VWRL, stel die volledige ETF gaat failliet, naar 0€ dus. Hoeveel moet je dan nog bijleggen om de openstaande schulden af te betalen?

Gewoon een theoretische denkoefening :) In die ETF zullen bedrijven zitten zonder schulden en heel veel cash maar ook bedrijven overladen met schulden. Waar zou je dan gemiddeld zo uitkomen?

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44
Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:36:
[...]

Maar stel dat je persoonlijk aansprakelijk zou zijn bij je beleggingen. En je hebt voor 1000€ VWRL, stel die volledige ETF gaat failliet, naar 0€ dus. Hoeveel moet je dan nog bijleggen om de openstaande schulden af te betalen?

Gewoon een theoretische denkoefening :) In die ETF zullen bedrijven zitten zonder schulden en heel veel cash maar ook bedrijven overladen met schulden. Waar zou je dan gemiddeld zo uitkomen?
0€

En een ETF gaat niet failliet, wel kunnen alle bedrijven in de gevolgde index failliet gaan en dus zijn alle aandelen 0 euro en is de Nett Asset Value (NAV) van de ETF ook 0. Maar de ETF is niet failliet je bezit alleen een heleboel aandelen van 0 euro.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:21
@Wozmro Het mooie van aandelen is dat als het bedrijf waarin jij belegt failliet gaat, dat niet ( een deel van ) de schulden op jou persoonlijk verhaalt kunnen worden, maar de aandelen zelf ben je in de meeste gevallen wel kwijt of zijn ( zo goed als ) waardeloos geworden.
Wel worden in dergelijke gevallen de (groot)aandeelhouders vaak gevraagd om zelf nog een investering te doen in het bedrijf om te voorkomen dat zij hun aandelen verliezen / waardeloos worden.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aandelen verlies je nooit, ook niet bij een faillissement. Hun waarde kunnen ze natuurlijk wel verliezen.

Ook bij een claimemissie verlies je je aandelen niet. Ze zullen wel enorm verwateren door de uitgifte van nieuwe aandelen tegen een relatief lage prijs.

De enige situatie (voor zover bij mij bekend) waarbij je wel zonder expliciete handeling van jou je aandelen kwijt kan raken is een overname waarbij vrijwel iedere aandeelhouder al akkoord is met het overnamebod. Maar dan krijg je er wel geld of andere aandelen voor terug.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:36:
[...]

Aangezien we spreken over een gedachtenexperiment waarbij aandeelhouders wel persoonlijk aansprakelijk zijn, dan zou de restschuld onderdeel uit maken van de waardering. Blijft er een restschuld over na afwikkeling van het faillissement, en de aandeelhouders zijn daar aansprakelijk voor, dan zal de waarde noodzakelijkerwijs negatief moeten zijn.

Nu weer terug naar de realiteit. :)

Als alle holdings van VWRL failliet zouden gaan, dan moet er een enorme ramp hebben plaatsgevonden. Microsoft failliet, Apple failliet, Shell failliet, KPN failliet, Ahold failliet. En waarschijnlijk alle andere bedrijven (beursgenoteerd of niet) ook allemaal failliet. Een eventuele restschuld lijkt mij dan het laatste waar je je zorgen om hoeft te maken...

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 05-04-2020 22:33 ]

• Wozmro
  • Nu online
Ok interessant.

Dus, als we het gedachtenexperiment even loslaten. De waardering van een ETF, de actuele prijs dus, is reeds een verrekening van de effectieve waarde van alle aandelen die er in zitten min al hun schulden?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. De schulden (en bezittingen) van bijvoorbeeld Microsoft zijn al onderdeel van de waardering van het aandeel MSFT. Daar hoeft in de waardering van de ETF niet opnieuw rekening mee te houden.

Een ETF zoals VWRL wordt gewoon gewaardeerd op de som van alle aandelen dat het in bezit heeft. Dat is de NAV. Deel je dat door het aantal uitstaande aandelen VWRL, dan kom je op de prijs per aandeel VWRL.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 05-04-2020 22:40 ]

• JohanNL
Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:34:
Ok interessant.

Dus, als we het gedachtenexperiment even loslaten. De waardering van een ETF, de actuele prijs dus, is reeds een verrekening van de effectieve waarde van alle aandelen die er in zitten min al hun schulden?
Om het heel simpel te houden: een ETF is niet meer of minder dan een pakketje verschillende aandelen, waarover de ETF maker elke dag een klein deel uit haalt op basis van een afgesproken percentage als vergoeding.
Behalve als je met margin werkt kun je niet meer verliezen dan je inzet.

• Ko.Kane
@Wozmro Ik vind het wel raar dat je maandelijks inlegt in ETF's, maar niet eens doorgrond wat het product inhoudt. En als je al denkt dat je verantwoordelijk gehouden kan worden voor schulden vind ik dat eigenlijk nog raarder.

Elke dag berekent de de uitgever de NAV: Voorbeeld IWDA https://www.ishares.com/d...rue&referrer=tickerSearch

Extreem simpel voorbeeld van ETF XY: Vandaag bestaat het uit 1 aandeel X van 10$ en 1 aandeel Y van 20$: NAV=30$. Stel morgen is de koers van X 12$ en Y 21$ : dus de NAV 33$.

In realiteit is het een marketcap gewogen mandje van 3000+ aandelen bij VWRL. En als je die optelt kom je in bundels a la Berkshire H terecht van 200k +, dus een ETF hakt het in behapbare bundeltjes op. En rekent een 0,22% op jaarbasis igv VWRL.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:59
battler schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:32:
[...]

In de periode van de afgelopen weken. Uiteraard is het vrij gemakkelijk om nu winst te maken, daarom is het toch juist een mooi moment om je erin te verdiepen?
Tuurlijk is het goed om je erin te verdiepen. Je reageerde dat je mooi winst had gemaakt op je proefaccount. Ik bedoel alleen maar te zeggen, laat je niet verleiden tot het idee "in mn proefaccount ging het goed, dus in de echte wereld moet het dan ook goed gaan" zonder te kijken naar welke periode je bent gestart.

Ik denk zonder dat je onbewust een stuk positiever over aandelen bent dan dat je je proefperiode afgesloten had met 30% verlies (= 4 weken eerder gestart met aandelen dan dat je nu gedaan hebt). Laat je dus niet verleiden om "all-in" te gaan door een toevallige (!!) goeie ervaring. Je zal niet de eerste zijn.
"Ervaringen uit het verleden... " Naja, weet je wel ;)

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

Fuelke

Forza Ferrari

In de mailbox deze ochtend.
NN Group follows recommendations of EIOPA and DNB regarding dividend distributions
NN Group (NN) announces today that it will act in accordance with the recommendations of EIOPA and the Dutch Central Bank (DNB) published on 2 April 2020, which urge insurers to temporarily suspend their dividend distributions and share buyback programmes as a consequence of the COVID-19 pandemic.

Although NN is well capitalised and has a strong liquidity position, it will postpone the payment of dividends on its ordinary shares in line with the EIOPA and DNB recommendations. The proposal to pay a 2019 final dividend will not be included on the agenda of the annual general meeting scheduled for 28 May 2020. It is the intention that this distribution to shareholders is made in the second half of 2020, if and at such time that, in the opinion of the Executive and Supervisory Boards of NN, this is appropriate in light of COVID-19 developments. The convocation for the annual general meeting will be available from 15 April 2020.

In addition, the EUR 250 million share buyback programme, which commenced on 2 March 2020, will be temporarily suspended. Up to and including 3 April 2020, shares for a total amount of EUR 183 million have been repurchased under this programme, representing 73% of the total share buyback amount.

David Knibbe, CEO of NN Group: ‘The situation surrounding the COVID-19 pandemic continues to develop rapidly. At NN, we are doing all we can to safeguard the wellbeing of our colleagues, customers, and the wider communities in which we live and work. Despite the fact that so far we have witnessed no major direct impact on our operations and that NN is well capitalised, we decided to comply with the recommendations of the insurance regulators given the extraordinary circumstances of the current crisis. As we also recognise the importance of capital returns to shareholders, it is our intention to make this distribution and resume the share buyback later this year, depending on COVID-19 developments. At the same time, we will continue to support our customers and society in this challenging environment.’

Information in the NN Group 2019 Annual Report and in the publication of results for the fourth quarter of 2019 regarding the 2019 final dividend is deemed to be amended by the new information in this release.

For further information on NN’s dividend policy, please refer to www.nn-group.com.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Verwijderd

Weer een mooie start van de beurzen vandaag. Ik ben in afwachting van een daling maar tegelijkertijd had ik die ergens al wel verwacht. De paniek bij de US zou wel toegeslagen moeten zijn. Misschien komt de daling pas als de echte financiële impact bekend wordt, maar dat kan zomaar nog een aantal kwartalen duren.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:29:
[...]

Ik heb niet dezelfde mening maar welke tekenen van een credit crunch zie jij?
Hier de het volgende signaal dat we in een credit crunch zitten:

https://www.nu.nl/economi...-wordt-dichtgeknepen.html

Overigens, AEX zit boven de bandbreedte 400-480 waarin ik hem de komende paar maanden richting de zomer zie opereren. Als hij vandaag sluit boven 480, is het een uitbraak.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Het verbaast mij ook hoe snel het nu toch alweer lijkt te stabiliseren en zelfs herstellen. Ik had gedacht dat we vanaf het dieptepunt +/- 23 maart nog wel langer rondom die stand zouden blijven schommelen, maar sindsdien toch al 10% gestegen en daar schommelt het nu alweer 1,5 week op.

Maargoed ik vind het nog steeds laag genoeg om lekker elke dag wat bij te kopen, nog een week of 2 en dan zit m'n geld wat ik opzij had gezet om ooit eens mee te beleggen erin en stap ik over op maandelijks.

Ik denk dat zodra ik maandelijks ga kopen ik ook nog wel wil kijken naar een 2e en/of 3e fonds. Wat zouden mooie aanvullingen zijn naast de NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund waar ik nu in zit?
Ik zat zelf te denken aan;
Dezelfde maar dan EM - Omdat in EM toch veel potentie zit?
NN Energy Fund - Omdat de energiemarkt een mega klap heeft gekregen en daar in de eerste jaren naar verhouding wellicht meer te halen valt?

Beeromaniac

• t_captain
Mijn visie is ongeveer als volgt:

Krach mid feb - mid maart 629 -> 404.
Direct gevolgd door een bear market rally richting de 483
Beurs heeft een bodem gevonden net boven de 400 (intraday is hij even onder de 400 geweest maar altijd boven 400 gesloten). Rond de 480 of net daarboven dit een behoorlijke weerstand.

Patronen komen goed overeen met najaar 2008. Extrapolatie van de toenmalige patronen levert de verwachting dat de beurs (met relatief hoge, maar langzaam dalende volatiliteit) zal traden in die 400-480 range tot de zomer. Dan een periode van pakweg een maand, misschien 6 weken, van ongeremd pessimisme waarin de beurs nog een stuk verder wegzakt naar een echte bodem van 325 a 330 begin augustus.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
t_captain schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:46:
[...]

Overigens, AEX zit boven de bandbreedte 400-480 waarin ik hem de komende paar maanden richting de zomer zie opereren. Als hij vandaag sluit boven 480, is het een uitbraak.
Goed artikel. Ik snap ook niet waarom men zo snel herstel rechtvaardig ziet. Dit gaat nog even duren en zovéél gaat failliet. Zoveel mensen moeten bezuinigen op hun persoonlijke uitgaven en luxeartikelen zullen komende 3 jaar veel minder vanzelfsprekend zijn (dat is ten minste mijn inschatting). Zo zie ik dus ook niet hoe bepaalde bedrijven slechts ~20% gedaald zijn terwijl hun omzet volgens mij de komende jaren een keiharde deuk krijgt, terug naar 2015 zullen we maar zeggen.
We zullen het zien, ik hoop dat je gelijk hebt en we nog goedkoper kunnen inkopen over enkele maanden. Ik wacht geduldig af.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zr40 schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:24:
Aandelen verlies je nooit, ook niet bij een faillissement. Hun waarde kunnen ze natuurlijk wel verliezen.
Nee, dat klopt niet. In een faillissement worden uitstaande aandelen vaak opgeheven als het faillissement afgerond is en er uiteindelijk geen bedrijf meer over blijft. Het kan ook zijn dat ze alleen heel sterk verwaterd worden als bijv. schuldeisers hun schulden omzetten in nieuwe aandelen, maar dat je ze altijd blijft houden klopt niet.

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:55:
Mijn visie is ongeveer als volgt:

Krach mid feb - mid maart 629 -> 404.
Direct gevolgd door een bear market rally richting de 483
Beurs heeft een bodem gevonden net boven de 400 (intraday is hij even onder de 400 geweest maar altijd boven 400 gesloten). Rond de 480 of net daarboven dit een behoorlijke weerstand.

Patronen komen goed overeen met najaar 2008. Extrapolatie van de toenmalige patronen levert de verwachting dat de beurs (met relatief hoge, maar langzaam dalende volatiliteit) zal traden in die 400-480 range tot de zomer. Dan een periode van pakweg een maand, misschien 6 weken, van ongeremd pessimisme waarin de beurs nog een stuk verder wegzakt naar een echte bodem van 325 a 330 begin augustus.
Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat deze crisis net zo gaat verlopen als de 2008 crisis, die een compleet andere oorzaak had?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat deze crisis net zo gaat verlopen als de 2008 crisis, die een compleet andere oorzaak had?
Zelfs al zou het dezelfde oorzaak hebben?
Zou het verloop zelf hier naar kijken dan? Apart hoe een beurs een soort van intelligentie wordt toegewezen, terwijl het een afgeleide is...natuurlijk is er een feedback loop met emotie, maar dan nog is het een afgeleide.

Alle crisissen zijn op 1 punt hetzelfde. Herstel komt snel en onverwacht (Ben Felix heeft een mooi youtubje: moet je echt gezien hebben, maar alle buy-and-hold beleggers kennen het principe: YouTube: Market Crashes (Is This Time Different?) Zo'n herstel moet en mag je niet missen, kost makkelijk 2-4% op jaarbasis over (ik gok) 5 tot 10 jaar. Er blijken slechts enkele dagen van doorslaggevend belang te zijn (en die ga je niet voorspellen).

Alle crisissen zijn verschillend in tijd (hoe lang het herstel duurt, kan 1 jaar zijn, kan 8 jaar zijn) en waarde(daling) en vorm (dubbele dip).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:26
Voor wie het interessant vindt: Larry Swedroe legt hier uit welke drie type crisis er volgens hem zijn. Volgens hem is de crisis van 2008 een fundamenteel ander type dan de huidige crisis, met andere karakteristieken en ander verwacht verloop.

https://seekingalpha.com/...very-market-panic-podcast

Relevante stuk begint na 18:00

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:11:
[...]

De aanleiding is heel anders, maar de mechanismen die daarna intreden zijn heel erg verwant. Het begint met een beperkt aantal getroffen bedrijven. Toen banken, nu bv horeca, reizen en retail. Dan komt de financiele sector in het plaatje en ineens moet overal de rem erop omdat het werkkapitaal wordt gekortwiekt.

Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat de recessie deze keer minder snel of minder diep zal zijn, en ik zie ook vergelijkbare koerspatronen als toen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@t_captain dus wat is in jouw optiek wijsheid? Nu portfolio gecontroleerd afbouwen en dan net zo lang wachten tot de volgende echte crash komt en dan pas weer instappen? Of met stop-loss orders bepaalde ondergrenzen steeds mee omhoog blijven zetten zolang het nog goed gaat?

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-04-2020 11:36 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:38:
Weer een mooie start van de beurzen vandaag. Ik ben in afwachting van een daling maar tegelijkertijd had ik die ergens al wel verwacht. De paniek bij de US zou wel toegeslagen moeten zijn. Misschien komt de daling pas als de echte financiële impact bekend wordt, maar dat kan zomaar nog een aantal kwartalen duren.
Jij vindt een daling van 50 a 60% voor een hoop aandelen nog niet genoeg daling? :P

• t_captain
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:35:
@t_captain dus wat is in jouw optiek wijsheid? Nu portfolio gecontroleerd afbouwen en dan net zo lang wachten tot de volgende echte crash komt en dan pas weer instappen? Of met stop-loss orders bepaalde ondergrenzen steeds mee omhoog blijven zetten zolang het nog goed gaat?
Alles hangt af van je horizon. Heb je een horizon tot vijf a tien jaar dan zie ik eigenlijk geen reden voor beursgenoteerde aandelen. Ik zou het verlies nemen en geheel uitstappen en pas weer instappen als de volatiliteit (NL: VAEX) onder de 25 komt.

• Pistachenootje
poehee schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:21:
[...]
Alle crisissen zijn op 1 punt hetzelfde. Herstel komt snel en onverwacht (Ben Felix heeft een mooi youtubje: moet je echt gezien hebben, maar alle buy-and-hold beleggers kennen het principe: YouTube: Market Crashes (Is This Time Different?) Zo'n herstel moet en mag je niet missen, kost makkelijk 2-4% op jaarbasis over (ik gok) 5 tot 10 jaar. Er blijken slechts enkele dagen van doorslaggevend belang te zijn (en die ga je niet voorspellen).
Top video. Maar als ik het me goed herinner gaat die berekening uit van het missen van 1 hele maand van herstel toch? (Of ik haal het door de war met zijn podcast)

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 06-04-2020 11:49 ]

• Charly
  • Laatst online: 16:08
Voor wie nog op zoek is naar wat licht vermaak in deze woelige tijden, ik heb gisteren deze film zitten kijken. Niet super diepgravend, maar wel vermakelijk.

Gratis te bekijken op 2doc
https://www.2doc.nl/docum.../2015/boom-bust-boom.html

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 06-04-2020 12:02 ]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 10:12
Longcat schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:03:
[...]
Stel even dat ze vrijwel alle beschikbare cash gebruiken voor het inkopen van aandelen. Waarom zou de markt die start-ups dan wel juist waarderen? Dan eindig je met een stel 'waardeloze' (perspectief van de markt) start-ups en geen cash i.p.v. een stel 'waardeloze' start-ups en 1 euro cash per aandeel.
Goede vraag. Ten eerste: ik denk dat de startup portfolio wel degelijk wat waard is. Hoeveel precies, geen idee. Hier heeft iemand een gokje gedaan om de portfolio te waarderen, maar dat was pre-Corona. Als je denkt dat die hele portfolio nul waard is dan is GSJ1 uiteraard geen beste investering. Ik ben bepaald geen 'startup'-afficionado, daar ben ik te zuur voor. Er zit ook absoluut wat spul in hun portfolio waar ik mijn twijfels over heb maar bedrijven als Chrono24, Mister Spex en SoundCloud zijn wel degelijk wat waard.

Wat me hier het meeste aantrekt is

a) de 'margin of safety'. In maart handelde GSJ1 even rond de 1.10. Met 1 euro cash per aandeel kocht je de startup portfolio voor 1 miljoen. Deze staat op de boeken voor 23 miljoen. We kunnen discussiëren over wat deze portfolio precies waard is, maar ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken (en dat doe ik dus ook) dat hij meer dan 1 miljoen waard is. Wat me daar in sterkt is dat het bedrijf de afgelopen 1 a 2 jaar de portfolio heeft afgebouwd en dat de waarderingen van de verkochte 'stakes' niet compleet onzinnig bleken.

b) iets minder relevant, maar ik denk dat de gemiddelde internet startup relatief 'Corona-proof is'. Een website als Chrono24 of mister Spex doet het misschien zelfs redelijk goed in deze barre tijden. En ook de ontwikkelingskant: veel jonge mensen, thuiswerken is in de IT relatief makkelijk. Niet dat ik heel veel waarde hecht aan dit punt maar het is een bijkomstigheid.

c) een van de punten waar ik de meeste waarde aan hecht: veel bedrijven lullen wel over 'aandeelhouderswaarde' maar doen vervolgens precies het tegenovergestelde: herinvesteren in kansloze projecten, aandelen uitgeven, groei boven alles. Als je naar dit bedrijf kijkt zijn ze vrij consistent de afgelopen tijd: ze zeggen "onze koers is te laag dus we gaan niet herinvesteren en kopen aandelen terug". Dat lijkt me een zeer zinnige koers (en een die je niet vaak ziet in de startup wereld) en de afgelopen tijd hebben ze laten zien dat dat niet alleen een loos praatje is maar dat ze er ook naar handelen.
Hun CEO is wel erg 'apart'. Zie vooral het laatste persbericht waarin hij een briljant idee deelt om de Duitse economie aan te wakkeren:
Zeker waar. En die losse flodder had wat mij betreft niet gehoeven. Te veel 'tech bro's' denken dat ze overal alles vanaf weten als ze wat geld verdiend hebben en (met uitzondering van Bill Gates en vast een paar anderen) ben ik daar skeptisch over. Maar goed, als de CEO verder gaat met de ingeslagen koers dan heb ik er vrede mee. Overigens heeft hij een aardige stake in het bedrijf (8%), heeft hij niet meegedaan aan de recent aandelenterugkoopprogramma's en heeft hij dit jaar nog wat aandelen bijgekocht (niet significant though). Ook een klein positief punt in elk geval. Geen insiders die hun eigen aandelen met bakken tegelijk verkopen.

En yes, uiteraard zijn er risico's. Geen enkele investering is perfect. Een lijstje nadelen:

a) Zoals je al zei: wellicht hebben hun participaties extra cash nodig gedurende deze crisis. En zullen exits lastig worden. Dat klopt. Heb ik een duidelijke kijk op hoe groot dit risico is en wat de impact is? Nee. Wel wil ik even de kanttekening plaatsen dat ze redelijk wat participaties bezitten en dat hun meeste posities maar kleine belangen zijn van 1% a 2%.

b) Duitse bedrijven mogen maar 10% van hun uitstaande aandelen per jaar terugkopen (link). Een groot dividend zal belastingimplicaties hebben. Het uitkeren van cash aan aandeelhouders kan dus een proces zijn wat een tijdje gaat duren. Dus als een paar bedrijven extra cash nodig hebben valt dat te overzien en GSJ1 zal in veel gevallen ook niet de cruciale geldverstrekker zijn.

c) compensatie: de vergoedingen voor de CEO, zowel voor doorlopende kosten als bonussen bij realisaties, zijn redelijk opaak. Zie ook de discussie in de blogpost waar ik net naar linkte. Op een Duits forum geeft de CEO zelf ook nog wat uitleg.

d) Ook is er natuurlijk een schaalprobleem. De vaste kosten bij een fonds van ~E30m vormen effectief een aardige 'expense ratio'.

e) mijn analyse kan volledig onjuist zijn, te oppervlakkig zijn of ik kan bepaalde dingen gemist hebben.

Samengevat: ik denk dat de 'startup' sector vorig jaar al aardig uit de gratie is geraakt (WeWork, Uber, etc) en daar komt nu de Corona-crisis nog bovenop - terwijl ik zelf inschat dat deze relatief minder impact heeft op startups dan op veel andere sectoren. Er zitten de nodige haken en ogen aan GSJ1 maar de huidige marktwaardering is zo laag, en de balans zo solide, dat als ze doorgaan op de huidige koers ik denk dat de kans zeer aannemelijk is dat dit een aardige investering is. We zijn al heel dicht in de buurt van een marktwaardering die geen, of zelfs een negatieve waarde toekent aan de investeringsportfolio. En dat is niet houdbaar als ze maar rustig doorgaan met de portfolio afbouwen en geld uitkeren aan aandeelhouders.

Het risico dat de Corona-crisis dit bedrijf de nek omdraait kan ik mee leven - ik denk dat er veel andere beleggingen zijn waar dat risico groter is en/of waar dat risico minder is ingeprijsd. De voornaamste reden die ik zie om van gedachten te veranderen is als ze van hun huidige strategie afstappen en toch weer geld gaan pompen in nieuwe investeringen.

Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe jaarverslag en verwacht dat volgend daarop (of om precies te zijn: volgend op de jaarvergadering) een nieuw terugkoopprogramma wordt gestart. Hopelijk kunnen ze wat aandelen op een habbekrats terugkopen. Het bedrijf wordt door de markt gewaardeerd als een risicovolle startup terwijl je (gechargeerd) zou kunnen zeggen dat het effectief een spaarrekening is.

Overigens is Rocket Internet een soortgelijke situatie, maar dan 100x groter. Ook een rotsvaste balans met bijna de hele market cap in cash.

Onvoorstelbaar!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
writser schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:10:
[...]

Goede vraag. Ten eerste: ik denk dat de startup portfolio wel degelijk wat waard is. Hoeveel precies, geen idee. Hier heeft iemand een gokje gedaan om de portfolio te waarderen, maar dat was pre-Corona. Als je denkt dat die hele portfolio nul waard is dan is GSJ1 uiteraard geen beste investering. Ik ben bepaald geen 'startup'-afficionado, daar ben ik te zuur voor. Er zit ook absoluut wat spul in hun portfolio waar ik mijn twijfels over heb maar bedrijven als Chrono24, Mister Spex en SoundCloud zijn wel degelijk wat waard.
Ik ben het met je eens dat er waarde in zit. Die post van valueandopportunity had ik inderdaad ook gezien en heb ik weinig op aan te merken. Wat ik bedoel is dat de markt kennelijk momenteel de start-ups niet op waarde schat. Je hebt een catalyst nodig om van die onderwaardering te komen en dat is een buyback imo niet. Het zal vast helpen als ze nog wat succesvolle exits doen.

Je noemt wel een belangrijk nadeel. De 'cap' van 10% op het inkopen van eigen aandelen en de belastingimplicaties bij het uitkeren van dividend. Ze blijven zo op een flinke berg cash zitten en willen kennelijk (nog) geen nieuwe investeringen doen. Zo zit die cash in feite op slot.
De voornaamste reden die ik zie om van gedachten te veranderen is als ze van hun huidige strategie afstappen en toch weer geld gaan pompen in nieuwe investeringen.
Mee eens. Het aandeel zou toch zeker 2 euro moeten noteren voordat ze kunnen nadenken over nieuwe investeringen.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
Pistachenootje schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:48:
[...]

Top video. Maar als ik het me goed herinner gaat die berekening uit van het missen van 1 hele maand van herstel toch? (Of ik haal het door de war met zijn podcast)
Volgens bij geldt beide. Volgens mij wordt als voorbeeld vaak gegeven dat 5 tot 8 dagen heel significant zijn, maar dat zal vanzelf ook gelden voor een specifieke maand (of maanden)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

poehee schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:28:
[...]

Volgens bij geldt beide. Volgens mij wordt als voorbeeld vaak gegeven dat 5 tot 8 dagen heel significant zijn, maar dat zal vanzelf ook gelden voor een specifieke maand (of maanden)
Dat geldt niet alleen voor dagen vs. maanden, maar ook voor stijgingen vs. dalingen.
Als je de X (X=5, 20, wat je wil) slechtste dagen mist, outperform je de hele markt.
Als je de X beste dagen mist, doe je het veel slechter dan de hele markt.
Als je de X slechtste dagen én X beste dagen mist, dan zit je weer op het gemiddelde rendement. Al die dagen met 'gewone' koersontwikkelingen tellen natuurlijk ook gewoon op.

Maar wat ga je met die informatie doen? Feitelijk zijn dat natuurlijk triviale uitspraken waar je verder absoluut niets aan hebt (behalve de bevestiging dat een buy-and-hold strategie ook van toepassing is wanneer de markt erg volatiel is).

Een beetje van het niveau van het 'geniale' beleggingsadvies: Buy low, sell high :7

• writser
Longcat schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:28:Wat ik bedoel is dat de markt kennelijk momenteel de start-ups niet op waarde schat. Je hebt een catalyst nodig om van die onderwaardering te komen en dat is een buyback imo niet. Het zal vast helpen als ze nog wat succesvolle exits doen.
Dat ben ik niet met je eens, een buyback zou wel degelijk helpen. Stel dat ze alle cash die op de balans staat uit hebben gekeerd aan aandeelhouders, zou de market cap dan 3 miljoen zijn? Nah, ik denk meer. De markt waardeert zowel de cash als de participaties op een discount en hoe meer van die cash van de balans verdwijnt, hoe beter.

Uiteraard helpen een paar grote exits nog veel meer, dat ben ik met je eens. Toen Exozet verkocht werd afgelopen december ging de koers ook +20% (inmiddels is dat alweer verdwenen ..) Dat zie je wel vaker bij dit soort 'bagger'-aandelen: slecht nieuws is al ingeprijsd, bij goed nieuws gaat de koers hard omhoog. Bij hoog gewaardeerde bedrijven is het vaak net andersom: goed nieuws is al ingeprijsd, bij slecht nieuws gaat de koers hard omlaag.

Onvoorstelbaar!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:42:
[...]
Als je de X slechtste dagen én X beste dagen mist, dan zit je weer op het gemiddelde rendement.
Dat dacht ik ook maar dat blijkt niet zo te zijn. Het effect van de beste dagen missen is groter volgens een artikel dat ik heb gelezen. Kan het alleen niet zo snel terugvinden. Was een artikel van Dimensional of Fidelity.

Gevonden: https://www.ifa.com/artic...dence_really_doesnt_work/

"Maar wat ga je met die informatie doen? " Het wordt gebruikt als argument voor buy & hold (tegen in en uitstappen).

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 06-04-2020 13:19 ]

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Ligt dat aan mij of is de beurs een zeepbel aan het opblazen die pijn gaat doen?

De US heeft juist niets onder controle en gaat nog veel zwaarde maatregelen moeten treffen. Europa heeft een eerste teken dat de maatregelen werken maar vergeet het dat we volgende week onze economie terug opstarten of any time soon. Ondertussen ontwikkeld er zich een krediet crisis in de US, blijkbaar wouden de banken geen leningen geven na 2008 aan kleine ondernemingen en zijn die massaal gaan lenen bij instellingen die het wel wouden doen, uiteraard aan woeker interesten. Maar heel die US economie draait op kleine ondernemingen, kleine ondernemingen die massaal failliet aan het gaan zijn, ik lees berichten dat men zelf naar de schoonmoeder aan het bellen is omdat ze volledige leningen nu terug betaald willen zien.

Ondertussen ligt heel de economie op zijn gat en de impact daarvan gaat gigantisch zijn, de daadwerkelijke impact op de economie gaat nu pas beetje bij beetje duidelijk worden en er gaan landen omver vallen. Poetin heeft schrik dat de russen in opstand komen, Erdogan bedeld om geld over te schrijven aan zijn kiezers alsof hij een vzw is en het midden oosten kreunt onder de olieprijs. En zelfs al draaien die de oliekraan dicht, er is geen verbruik en dus geen vraag. En zelfs al begint de economie zich stillaan te herstellen, we hebben nog meer dan voorraad genoeg dus die race to the bottem op olie, die blijft.

Ik zie geen andere optie dan 2008 te herhalen maar dan een pak erger. De maatregelen die men neemt zijn enkel goed om de schokken op te vangen maar uiteindelijk kan je er niet om heen. En al dat steungeld, niemand die zich afvraagt waar dat vandaan komt?

En dan zie ik de beurs zich herstellen, met name de Amerikanen met een bodem op het niveau van 2018, ik zie enkel een zeepbel die opgeblazen word op basis van niets anders dan hoop dat het allemaal wel gaat meevallen. Hoe ik het zie, economisch gezien, we zijn nog maar begonnen.

• JohanNL
@sprankel En de vraag is of dit niet allemaal al is ingeprijsd ;)
Een groot verschil vergeleken met 2008 is dat men nu wel zowat per direct bereid is om heel veel geld uit het niets te creëeren en de economie in te gooien.
Daarnaast is er hoop op dat het corona probleem over een paar maanden wellicht wel is verholpen en het weer business as usual is, dan ben je waarschijnlijk spekkoper met de meeste aandelen die je nu kunt kopen.
En wou Trump niet Amerika heropenen vanaf Pasen? :p
Daarnaast worden Importheffingen wellicht versoepeld, of dat wil China tenminste, wat best reëel kan zijn in de huidige omstandigheden.

Het grootste risico dat ik nu zelf zie is een valutacrisis, want hoe lang kunnen zij doorgaan met geld erbij printen? Wanneer barst de dollar-bubbel?
Daarnaast wellicht nationaliseren van bepaalde bedrijven, maar zie o.a. KLM, die krijgen een cadeautje van onze overheid en zo zal dat wel met meer bedrijven gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 06-04-2020 13:58 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
sprankel schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:36:
Ligt dat aan mij of is de beurs een zeepbel aan het opblazen die pijn gaat doen?

De US heeft juist niets onder controle en gaat nog veel zwaarde maatregelen moeten treffen. Europa heeft een eerste teken dat de maatregelen werken maar vergeet het dat we volgende week onze economie terug opstarten of any time soon. Ondertussen ontwikkeld er zich een krediet crisis in de US, blijkbaar wouden de banken geen leningen geven na 2008 aan kleine ondernemingen en zijn die massaal gaan lenen bij instellingen die het wel wouden doen, uiteraard aan woeker interesten. Maar heel die US economie draait op kleine ondernemingen, kleine ondernemingen die massaal failliet aan het gaan zijn, ik lees berichten dat men zelf naar de schoonmoeder aan het bellen is omdat ze volledige leningen nu terug betaald willen zien.

Ondertussen ligt heel de economie op zijn gat en de impact daarvan gaat gigantisch zijn, de daadwerkelijke impact op de economie gaat nu pas beetje bij beetje duidelijk worden en er gaan landen omver vallen. Poetin heeft schrik dat de russen in opstand komen, Erdogan bedeld om geld over te schrijven aan zijn kiezers alsof hij een vzw is en het midden oosten kreunt onder de olieprijs. En zelfs al draaien die de oliekraan dicht, er is geen verbruik en dus geen vraag. En zelfs al begint de economie zich stillaan te herstellen, we hebben nog meer dan voorraad genoeg dus die race to the bottem op olie, die blijft.

Ik zie geen andere optie dan 2008 te herhalen maar dan een pak erger. De maatregelen die men neemt zijn enkel goed om de schokken op te vangen maar uiteindelijk kan je er niet om heen. En al dat steungeld, niemand die zich afvraagt waar dat vandaan komt?

En dan zie ik de beurs zich herstellen, met name de Amerikanen met een bodem op het niveau van 2018, ik zie enkel een zeepbel die opgeblazen word op basis van niets anders dan hoop dat het allemaal wel gaat meevallen. Hoe ik het zie, economisch gezien, we zijn nog maar begonnen.
Belangrijk is dat voor een groot deel, er direct en hard is ingegrepen door overheden en banken. Dat geeft veel speel en ademruimte.

Daarnaast zit er ook het risico van piek bij opstarting van de economie, omdat een groot deel van de mensen lagere kosten heeft (geen opvang nodig, geen reiskosten, geen reisvakantie, geen uitjes/afspraken etc) tegen hetzelfde salaris. Groot deel heeft daardoor nu ironisch genoeg meer te besteden en sparen, wat straks in de hand brandt wanneer de lockdown opgeheven wordt.

Verder gaan er veel uit verveling gewoon door met uitgeven, maar dan thuis. Zie stijging supermarkten, bezorgdiensten die kerstdrukte gekte taferelen doormaken, bouwmarkten (en stortdiensten) die rijen en rijen hebben staan elke dag weer.

Voor aanzienlijk deel van de bedrijven, geldt slechts dat zaken uitgesteld zijn of gewoon online doorloopt, of geld slechtst verplaatst is naar andere sectoren. Dus afhankelijk van welk scenario je bekijkt, heb je opties die uiteenlopen van;
- Q2 gaat tegen alle verwachtingen in slechts -10% ofzo, vanwege grote stijgingen in o.a. consumer/transport/IT die juist massaal opleven momenteel. Moet bijvoorbeeld niet denken hoeveel er nu doorheen gaat aan zaken van bier tot games. Dan krijg je een soort zachte-landing scenario die snel hersteld.
- Q2 valt inderdaad zwaar tegen, met dan Q3/Q4 voor sommige sectoren een monsterlijke inhaalslag. Met name op gebieden als kleding/uitgaan/feesten/vakanties.. Celebrate life and yolo.
- Na slechte Q2 in Q3/Q4 de economie geleidelijk opstart, maar door behoudt van banen en uitstel van rekeningen (en daarmee behoudt koopkracht) de economie an sich best rap hersteld in de loop van 2021.
- Q3/Q4 corona piek#2. This shit is only getting started, going down.

Kan dus in december best zijn dat we van de huidige -30% toch de -50% aantikken of verder, kan ook zijn dat voor significant aantal sectoren we alweer op +-0% of positief zitten. Waar je inschatting op uit komt (of waar je op gokt) zitten we in 'dead cat bounce' of 'back-to-normal' beweging.

Dan hebben we het nog niet eens over Duitsland/Z-korea, waar zo ongeveer het meest agressief wordt getest en de deathrate 1,5% aantal cases is, tegenover zeg 12% van Italië. Kan betekenen dat worst-is-yet-to-come, als andere landen Italië achterna gaan. Kan ook betekenen dat het aantal 'onzichtbaren', die niets of nauwelijks iets merken, vele factoren hoger ligt dan verwacht en we straks ook een veel sneller herstel zien van corona.
Zitten we dus links of rechts van de 'model' grafieken, wie weet het? Door gebrek aan testen mist er ook cruciale data om echt voorspellingen te doen. Dat bepaald wel voor groot deel hoe straks in Q3 de landen en mensen zullen reageren.

Daarmee hebben ze nu ook bij mijn werk momenteel 2 policies voor vrije dagen afgekondigd;
- Graag veel opnemen, geeft meer ruimte om de storm door te komen, want het is moeilijk vooruitzien nu. Alles aan aanvragen t/m eind april wordt in elk geval goedgekeurd.
- Reeds goedgekeurde dagen later in het jaar blijven staan.
- Wie nog van plan was voor maanden mei t/m september vrij te vragen; helaas pindakaas. Schakelen daarvoor over naar de crisisplanning voor maximale bezetting tot er meer duidelijk is eind april, want er wordt een enorme inhaalslag verwacht als iedereen eindelijk weer erop uit mag met paar maanden spaargeld + vakantiegeld.

[ Voor 49% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2020 14:41 ]

• sprankel
JohanNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:56:
@sprankel En de vraag is of dit niet allemaal al is ingeprijsd ;)
Een groot verschil vergeleken met 2008 is dat men nu wel zowat per direct bereid is om heel veel geld uit het niets te creëeren en de economie in te gooien.
Daarnaast is er hoop op dat het corona probleem over een paar maanden wellicht wel is verholpen en het weer business as usual is, dan ben je waarschijnlijk spekkoper met de meeste aandelen die je nu kunt kopen.
En wou Trump niet Amerika heropenen vanaf Pasen? :p
Daarnaast worden Importheffingen wellicht versoepeld, of dat wil China tenminste, wat best reëel kan zijn in de huidige omstandigheden.

Het grootste risico dat ik nu zelf zie is een valutacrisis, want hoe lang kunnen zij doorgaan met geld erbij printen? Wanneer barst de dollar-bubbel?
Daarnaast wellicht nationaliseren van bepaalde bedrijven, maar zie o.a. KLM, die krijgen een cadeautje van onze overheid en zo zal dat wel met meer bedrijven gaan.
Uiteraard gaat men héél veel geld moeten bijmaken, om 2008 ongedaan te maken heeft men gigantisch veel geld in omloop gebracht aan een nooit gezien tempo, het is sinds 2008 al meer dan verdubbeld.

Immers we waren nog altijd aan het herstellen van 2008 en iemand vond het blijkbaar een goed idee om dat tempo aan geld bij pompen van 2008 gewoon te blijven aanhouden waardoor de beursen de laatste tijd alleen maar omhoog gingen, het kon niet op ondanks dat veel beleggers zich hier al vragen bij begonnen stellen.

Maar wat gaan we nu dan doen? Het totale aantal geld verviervoudigen? En wat ga je daar tegenover zetten? Nog meer lucht? En wat met de nog hogere inflatie? We zaten nu al aan negatieve rente op spaarrekeningen. Zo lang iedereen doet alsof zijn neus bloed is er niets aan de hand, dat klopt.

Het probleem van 2008 is nooit opgelost geraakt en nu heb je nog eens Corona, ik ben mogelijks nogal pessemistisch maar ik zie het in de US alles behalve goed komen.

• Ko.Kane
Ja, die hoop is het probleem. :+

Oostenrijk loopt het beste in Europa, vergelijk maar de daily increase in staaf vorm: https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Je zou bijna denken het is klaar? Vandaag aangekondigd is eerste openingen halverwege April. Rest op zijn vroegst in 1 Mei. Elke toename leidt direct tot weer omdraaien van de maatregelen. En dat dus terwijl het zo 'goed' lijkt te gaan.

Je ziet in Singapore nu ook al weer een relapse. Italie is van groei in de dagelijkse gevallen nu meer in een steady toenamen fase of erg langzame afname in de toename terecht gekomen. Je ziet nu 'positieve' berichten over Italië, maar de situatie is daar verandert van: "omg het wordt steeds erger misschien" naar "ok, we zitten voorlopig klem op dit nivo". De situatie is overal gewoon erg precair. Het is of langer land dicht houden en de situatie in gezondheidssyteem naar acceptabel nivo terugbrengen, of dingen openen en hopen dat je precies huidige nivo kan houden. Iets te veel de teugels vieren en je hebt weer te hoge groei, die de capaciteit te boven gaat.

En het verstrijken van de tijd dat maakt langzaam maar zeker een recessie onvermijdbaar en in een recessie zaken de koersen normaliter als nog weg. Sideways op zijn best.

Ik zie het trouwens gewoon wel herstellen longterm en geloof verder niet in dat dit einde van huidige systeem is of wat dan ook. Ik zie het gewoon in deze volgorde: Corona crisis (nu), recessie, normaal herstel, tot de volgende cycle.

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 06-04-2020 14:15 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ko.Kane schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:13:
Het is of langer land dicht houden en de situatie in gezondheidssyteem naar acceptabel nivo terugbrengen, of dingen openen en hopen dat je precies huidige nivo kan houden. Iets te veel de teugels vieren en je hebt weer te hoge groei, die de capaciteit te boven gaat.
Maar wat ligt er nou eigenlijk écht stil? Welk % van de economie is dat? Zelf werk ik in de productie en wij hebben momenteel moeite transportcapaciteit te vinden i.v.m. drukte.

Evenementen/horeca ligt natuurlijk allemaal stil maar hoe significant is dat? Ik heb geen idee het uit te drukken in %GDP maar gevoelsmatig loopt het meeste gewoon door.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ko.Kane
@assje Of heel NL werkt of niet werkt maakt weinig uit natuurlijk. Spanje, Italie, Duitsland, Frankrijk. Alle grote fabrieken liggen zowat stil. Ook in productieland zijn er grote verschillen, wat er nog wel en niet wordt gemaakt. Maar produceren is alleen voorraad opbouwen als er geen verkoop is. Tenzij je in een product zit dat de verloren verkoop 100% goed kan maken heb je verloren omzet, terwijl er wel kosten doorliepen, dus druk op de winsten (of erger).

NL heeft nauwelijks lockdown, maar hier in Oostenrijk, maar ook in de overige lockdown landen zijn alle winkels dicht. De hele retail sector is dicht, incl bouwmarkten. Dus dat is veel meer dan alleen horeca/gastronomie. Geen DIY-boom hier.
Alleen supermarkten, apotheken, banken en postkantoor.

Alle B2B diensten/producten aan retail/horeca/etc is dus ook helemaal stil gevallen.

En als ik alleen al kijk hoeveel procent van de winkels in het straatbeeld kleding verkopen: die missen hier hun hele voorjaarsverkoop. Dat wordt niet meer ingehaald door consumenten die en minder te besteden hebben en pas wellicht in de zomer weer wat gaan kopen of een jaar overslaan. Hoeveel mode-winkels zullen sluiten: dan krijg je weer van die winkelstraten in de slob met dichte winkels etc.

Ik zit zelf trouwens in energie sector en hoor overal dat projecten voor de toekomst worden geannuleerd/contracten worden afgekocht. (de Olie&Gas kant, renewables niet)

[ Voor 16% gewijzigd door Ko.Kane op 06-04-2020 14:51 ]

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-10 22:05
Wat dacht je van kappers en tandartsen? Ook die hebben het moeilijk/liggen stil. Daarnaast nog de diverse therapeutenpraktijken, nagelstudio's, etc.

Zelf werk ik als ZZP-er voor o.a. een groot Nederlands ingenieursbureau. Ik zie daar dat sommige afdelingen ook niet al te best draaien omdat bepaalde opdrachtgevers de hand op de knip houden. Dan lig je weliswaar nog niet stil, maar langzaamaan word je wel de strot afgeknepen. Als dit lang (lees: enkele maanden) aanhoudt, dan zijn ingrepen niet te voorkomen.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
Stel dat we binnenkort een goede behandel methode hebben en mensen kunnen een verzameling pillen slikken en thuis herstellen. Dan over 1,5 jaar een vaccin en iedereen is weer blij. Dat is momenteel de consensus van de markt heb ik het idee. De achterliggende schade zien we dan wel weer.

Het blijft leuk om erover te speculeren. Echter net als met iedere crisis is nooit verstandig gebleken om sterk van strategie te wijzigen. Gewoon je vaste bedragen bijkopen en heb je een cash overschot ? Gewoon wat geld besteden in kleine winkels en bij kleine ondernemers in je omgeving en de van de rest rustig aan extra bijkopen in je portefeuille.

Steun je je lange termijn vermogensopbouw en help je de economie in jouw omgeving.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Wellicht voegt het niet veel toe ("anekdotisch bewijs"), maar ik sluit me bij voorgaande twee posters aan. Heb zelf ervaring in detacheringsbusiness en het aantal opzeggingen is bij veel klanten (groot & klein) erg hoog. Gedetacheerde krachten worden dus massaal teruggestuurd waardoor uitzendbureaus lonen doorbetalen tegen minder (of voor sommige accounts géén) inkomsten. Dit geldt ook voor de kleine & middelgrote advies- c.q. consultancybureaus overigens.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Joppie84 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:46:
Wat dacht je van kappers en tandartsen? Ook die hebben het moeilijk/liggen stil. Daarnaast nog de diverse therapeutenpraktijken, nagelstudio's, etc.

Zelf werk ik als ZZP-er voor o.a. een groot Nederlands ingenieursbureau. Ik zie daar dat sommige afdelingen ook niet al te best draaien omdat bepaalde opdrachtgevers de hand op de knip houden. Dan lig je weliswaar nog niet stil, maar langzaamaan word je wel de strot afgeknepen. Als dit lang (lees: enkele maanden) aanhoudt, dan zijn ingrepen niet te voorkomen.
Hier ook een zelfstandig ingenieur (equivalent van ZZP) die voor een klein ingenieursbureau werkt. Ook al enkele weken zonder werk, Enkele dagen na de lockdown zijn ongeveer alle projecten on hold gezet wegens de onzekerheid...
Volgens mij gaat dit toch minstens een half jaar duren voordat we misschien weer normaal bezig zijn. In de tussentijd komt er geen of weinig geld binnen en zal er dus ook zo weinig mogelijk uitgegeven worden... Geen buitenlandse vakantie deze zomer (zou ook niet mogen trouwens denk ik) en die nieuwe elektrische wagen zal nog een jaartje langer moeten wachten...

• Ko.Kane
CornermanNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:53:

Het blijft leuk om erover te speculeren. Echter net als met iedere crisis is nooit verstandig gebleken om sterk van strategie te wijzigen. Gewoon je vaste bedragen bijkopen en heb je een cash overschot ? Gewoon wat geld besteden in kleine winkels en bij kleine ondernemers in je omgeving en de van de rest rustig aan extra bijkopen in je portefeuille.

Steun je je lange termijn vermogensopbouw en help je de economie in jouw omgeving.
Nobel, maar vanuit belegingsperspectief zit er meer rendement in bijkopen in de dip.

Ook hier een n=1 persoonlijke noot: gemiste netto inkomsten hier nu al enige duizenden euro's, loopt wellicht op tot 20k met huidige prognoses.
Ik kan gemiste dagen niet inhalen, ik kan geen extra dagen in een kalender generen later en ik wordt per tijdseenheid betaald. Ja ik kan iets meer gaan werken tzt, maar 2 tot 3 maand niet werken zal ik over vele maanden/jaar moeten uitsmeren als er al mogelijkheid is. Als het 3-6 maanden gemiste inkomsten gaat zijn, das is het nog meer geld gemist, en nog moeilijker goed te maken.

Ik merk toch dat in mijn internationale en over verschillende branches er veel gemiste inkomsten zijn, annuleringen etc. Dat is natuurlijk niet 123 de stand van de SP500, maar voor mij wel een indicator dat een recessie in opbouw is.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@Ko.Kane
Buiten de zichtbare/sociale plekken, gaat veel gewoon door hoor. Onze fabrieken/kantoren in o.a. duitsland/oostenrijk draaien gewoon door bijvoorbeeld. Mijn vorige werkgevers idem, niks ligt stil, ze merken wel iets maar nergens komen ze in aanmerking voor overheidssteun omdat er daarvoor teveel werk is/geld wordt verdient.

Ook bijvoorbeeld linkedin.. ik zie nog geen mensen banen verliezen of iets nieuws zoeken in mijn huidige of oude sectoren. Volledige contacten lijst langsgelopen, niks, nada.. alles loopt door.

@Joppie84
En als de tandarts straks weer opengaat, geldt dat ook voor tandvlees en gaatjes. Die blijven niet braaf 2 maanden wachtten.
Mijn laatste contact was nieuwe afspraak inplannen, kon vanaf 7u sochtends. Die gaan uit van tijdje 10-12u diensten draaien om schade (pun intended) in te halen, en daarmee zal ook de financiën over 2020 als geheel gezien minder zwaar geraakt worden.

@Jedi_Pimp @UglyDinosaur
Hangt af van je sector.. Ik werk in de infra momenteel, wordt juist actief benadert door recruiters/detacheerders om gaten te dichten. De overheid (in dit geval o.a. rijkswaterstaat met name) is achter de (voor publiek zichtbare) schermen hard aan het pushen om maximaal uit te geven/door te gaan om de economie door te laten gaan waardoor ze zelfs nu nog handen tekort komen.
Terwijl mijn buren als zzpers thuis zitten, want net verkeerde branche voor nu.

TLDR; Anekdotisch is heel lastig, wanneer de zaken die doorlopen buiten de publieke sfeer afspelen.

Zo gaat bijvoorbeeld vliegtuigonderhoud gewoon verder (timers op onderdelen tikken door en moeten vervangen worden, vliegen of niet) ongeacht dat start-landingsbanen op schiphol geparkeerde 777's bevat. Idem voor andere grote jongens als Unilever, Ahold tot NXP tot ING&Adyen tot Wolters Kluwer.. sjokken ook vrolijk door, vrijwel alles is geautomatiseerd of met minimaal contact te doen of moeten verplicht door.
Voor je het weet heb je >50% van een AEX ETF die gewoon geheel doorgaat ondanks corona, en de rest voor een groot deel gedeeltelijk. Waardoor veel van hun aannemers/leveranciers etc ook niet uit de running zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2020 15:17 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
Ko.Kane schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:05:
[...]

Nobel, maar vanuit belegingsperspectief zit er meer rendement in bijkopen in de dip.

Ook hier een n=1 persoonlijke noot: gemiste netto inkomsten hier nu al enige duizenden euro's, loopt wellicht op tot 20k met huidige prognoses.
Ik kan gemiste dagen niet inhalen, ik kan geen extra dagen in een kalender generen later en ik wordt per tijdseenheid betaald. Ja ik kan iets meer gaan werken tzt, maar 2 tot 3 maand niet werken zal ik over vele maanden/jaar moeten uitsmeren als er al mogelijkheid is. Als het 3-6 maanden gemiste inkomsten gaat zijn, das is het nog meer geld gemist, en nog moeilijker goed te maken.

Ik merk toch dat in mijn internationale en over verschillende branches er veel gemiste inkomsten zijn, annuleringen etc. Dat is natuurlijk niet 123 de stand van de SP500, maar voor mij wel een indicator dat een recessie in opbouw is.
Klopt je maakt het niet goed en alles investeren is op de lange termijn beter, het is ook meer een mentale opkikker voor de mensen waar ik nu wat vaker wat bij koop, niet perse mee heel veel meer. Maar wat frequenter. Ook vanuit contact oogpunt. Je moet niet hebben dat mensen het gaan opgeven terwijl ze wel door hadden gekund als ze over een paar jaar terugkijken. Dan hou ik ze liever in de lucht met een extra praatje en aankoop.

Maar het is inderdaad zo dat je een periode van een paar maanden stilstaan niet meer goed kan maken in tijd in de rest van het jaar. Er zitten immers maar 24 uur in een dag.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Charly schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:01:
Voor wie nog op zoek is naar wat licht vermaak in deze woelige tijden, ik heb gisteren deze film zitten kijken. Niet super diepgravend, maar wel vermakelijk.

[YouTube: Boom Bust Boom Official Trailer 1 - Economic Crash Documentary HD]

Gratis te bekijken op 2doc
https://www.2doc.nl/docum.../2015/boom-bust-boom.html
Ik krijg alleen zwart beeld (wel audio)?

• sprankel
assje schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:30:
[...]

Maar wat ligt er nou eigenlijk écht stil? Welk % van de economie is dat? Zelf werk ik in de productie en wij hebben momenteel moeite transportcapaciteit te vinden i.v.m. drukte.

Evenementen/horeca ligt natuurlijk allemaal stil maar hoe significant is dat? Ik heb geen idee het uit te drukken in %GDP maar gevoelsmatig loopt het meeste gewoon door.
Alles licht stil, Nederland gaat dit nu pas merken maar alle fabrieken liggen stil, het kost maanden om die productie terug op te starten, je zit met allerhande processen die je niet even kan stoppen of starten.
Bij een auto productie, het bad waar het metaal in gaat om roest te behandelen, de spuitcabines waar de verf nu droog staat, de oven waar lak of andere zaken uitgehard word, de smering van de productieband zelf. Alles op de productieband moet eraf en al die processen moeten een heel intensief onderhoud krijgen om ze terug opgestart te krijgen wat vaak specialisten werk is.

En dat is nog een eenvoudige, er zijn heel complexe processen en onder normale omstandigheden, zelfs al ligt de band stil, dan nog houd men de boel in gang, men gaat nooit voor een full stop. Voor de productie waar ik werkzaam ben, als je die volledig plat gooit, 6 maanden intensief werk om de schade van een volledige stilstand te herstellen maar gezien wij kritisch zijn voor de overheid doen we gewoon door.

Dan zit je nog met heel de logistieke puzzel die uit elkaar geknapt is terwijl de verkoop ongezien naar 0 is gezakt, niemand koopt momenteel nog iets, of het nu een huis, een telefoon of iets anders is. Ook bedrijven kopen momenteel 0.0 aan.

Als je nu belt naar iemand en je plaatst een bestelling dan vallen ze van hun stoel en is de CEO himself in staat het persoonlijk te komen brengen, dat is hoeveel er nog verkocht word. (been there done that)

Transportcapaciteit heeft simpelweg te maken dat de helft van die sector ook op zijn gat licht terwijl we natuurlijk wel nog moeten eten en nog een heel deel in transit is van voor de boel stil lag. Mijn nieuwe auto zit ook ergens in die transit terwijl er momenteel 0.0 verkocht word. En hij is veel te laat want de havens waar men moet lossen kunnen niet volgen, uiteraard, ze hebben nauwelijks haven arbeiders waardoor ze vertraging op vertraging op vertraging hebben.

Maar eenmaal alles uit transit is, wat gaan we dan nog vervoeren? We maken niets meer en we verkopen niets meer. Goederen transport gaat gewoon dezelfde kant op als passagiers transport maar met een delay.

• Ko.Kane
@Xanaroth Ik ken ook fabrieken die hier nog werken, maar de 1 vd grootste werkgevers in de regio produceert nog wel alleen met beperking, echter de meeste werknemers daarvan zitten alsnog thuis. Met verzoek dagen op te nemen en arbeitszeitverkurzung. Alle infra projecten zijn ook stil gelegd.

Mijn vriendin werkt in IT en kan nu wat meer projecten uitrollen, omdat veel afdelingen toch nauwelijks wat doen. Maar ook zij hoorde van een Belgische IT B2B-partner dat ze extreem blij waren dat ze hier doorgingen omdat zij al weer veel annuleringen van Belgische klanten hadden.

Overal hoor ik toch meer verlies aan omzet dan nieuwe contracten momenteel.

Maar een recessie is ook geen pandemonium van -20% GDP. Dat is gewoon paar procent. Echter 10% minder auto's op de weg is geen files, en net als met economie: paar % minder omzet en GDP en het slob zit er even in.
Ook bijvoorbeeld linkedin.. ik zie nog geen mensen banen verliezen of iets nieuws zoeken in mijn huidige of oude sectoren. Volledige contacten lijst langsgelopen, niks, nada.. alles loopt door.
Bij mij gaat ongeveer 50% van de posts over mensen die baan zoeken of posts van mensen die een baan zoeken die geshared worden. (Oil & Gas. Europa regio voornamelijk. Minder mate service renewables)

En vliegtuigonderhoud zit grotendeels in vlieguren en aantal vlucht cycles. Certificering is iets anders.

Als een tangent: Voorbeeld van hoe snel er cashflow issues zijn: Zie hoe slecht er nu in UK wordt betaald, maar dat er ook in verleden al veel achterstand was:
https://www.cnbc.com/2020...ailers-cant-pay-rent.html

En binnen een maand:
In the meantime, the Italian restaurant chain Carluccio’s and rent-to-own retailer BrightHouse have fallen into administration. Cath Kidston, another U.K. high street name, is also expected to enter administration, according to Sky News, and Debenhams, a U.K. department store chain, said Monday it was preparing to enter administration.
En het is een mogelijk domino effect: value commercial property omlaag: credit issues, afschrijvingen bij REITS/investeerders, etc etc

[ Voor 45% gewijzigd door Ko.Kane op 06-04-2020 15:38 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
$TSLA opent +5%

Overigens dit:

YouTube: Tesla Ventilator

Ik verwacht nog meer groen vandaag. (inmiddels +7%)

• sprankel
CNBC bron

The bullish sentiment was driven by a number of factors:

While the White House acknowledged this week could be among the toughest for coronavirus hot spots like New York, the administration had a more optimistic tone overall at a press conference on Sunday, noting signs of stabilization in hospital rates and other factors.
New York State reported 594 new coronavirus deaths on Sunday, fewer than 630 on Saturday, marking the first daily decline in coronavirus-related deaths, according to Governor Andrew Cuomo.
Slowing death rates in Europe offered up some hope that the U.S would be nearing its peak soon as well and that social distancing measures are working.
Oil cut its losses after Russia’s sovereign wealth fund chief said that Russia and Saudi Arabia were very close to a deal on production losses. U.S. crude was still off by 4%, but off its biggest losses of overnight trading, easing concerns the oil market would further destabilize the global economy

Lees ik dat nu goed dat de Amerikanen denken dat zij over hun piek zijn omdat de EU op zijn piek zou zitten en dat dit automatisch dan ook zo bij hun gaat zijn?

En NY rapporteert enkel doden als Corona indien men eerst positief getest is op een labo test, maar er word niet meer getest want de gezondheidszorg is in elkaar gestort en de ziekenhuisen zijn veranderd in een oorlog situatie. Om nog maar te zwijgen dat de meeste gewoon thuis liggen te sterven omdat ze dat ziekenhuis niet kunnen betalen.

De data is zeer eenduidig, de US toont geen enkele slow down en is reeds het zwaarst getroffen contintent tot hier toe dat geen enkele vertraging toont en dus nog altijd niet op zijn piek zit.

Nu pas zien we een kleine beweging voor Europa maar iedereen lijkt te vergeten dat het weken duurt tegen dat die maatregelen effect hebben en dat het vervolgens nog maanden maatregelen zijn of je staat instant terug waar je stond.

https://aatishb.com/covidtrends/

• Santee
En zo zit je vanochtend met je vinger op de koop knop voor €47 Unibail. Longcats stem galmt door je hoofd: "risico, ETFs, long...".

Zie ik een toekomst voor Unibail? Meh, steeds meer winkels verdwijnen en online shopping wordt steeds meer de norm. Zie ik het aandeel zakken naar €30? Mogelijk. Ik heb er dus maar vanaf gezien.

..en BOEM ineens zie je een paar uur later €51 op de borden (+12,5%). Wat een gekke markt is dit toch, kan morgen zo weer -15% zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Santee op 06-04-2020 16:25 ]

• Longcat
Santee schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:25:
En zo zit je vanochtend met je vinger op de koop knop voor €47 Unibail. Longcats stem galmt door je hoofd: "risico, ETFs, long...".
Geef mij maar de schuld! :D

[ Voor 77% gewijzigd door Longcat op 06-04-2020 16:30 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gaat lekker. Afgelopen week een flink aantal aandelen gekocht in CCL, MPC, RTX en VLO en laten dit vooralsnog nou net de harste stijgers in mijn portfolio zijn.

• Santee
Longcat schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:29:
[...]

Geef mij maar de schuld! :D
Zo werkt het toch in de aandelenwereld, je hebt altijd het advies van iemand nodig :9

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-11 15:32
haha :) @Santee

Om eerlijk te zeggen zit ik dicht op het vuur bij een S&P 500 bedrijf en wij zien de omzet impact echt pas vanaf vorige week. Deze kwartaalcijfers zien er allemaal nog wel prima uit, maar het orderboek voor de komende maanden is al flink gekrompen....

Kan mij niet voorstellen dat dit een houdbare situatieblijft, maarja wie ben ik :)

Misschien is "dollar cost averaging" toch iets om meer op te focussen.

• Santee
Wyhi schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:36:
haha :) @Santee

Om eerlijk te zeggen zit ik dicht op het vuur bij een S&P 500 bedrijf en wij zien de omzet impact echt pas vanaf vorige week. Deze kwartaalcijfers zien er allemaal nog wel prima uit, maar het orderboek voor de komende maanden is al flink gekrompen....

Kan mij niet voorstellen dat dit een houdbare situatieblijft, maarja wie ben ik :)

Misschien is "dollar cost averaging" toch iets om meer op te focussen.
Ik ben het met je eens hoor. Wij hebben ook lopende projecten van 3-12 maanden en die lopen momenteel grotendeels wel door. Ik denk dat Q2/Q3 zwaar gaat worden voor veel bedrijven en dat we sideways gaan tot augustus.

• Qunix
Galapagos +21 = 6%

Gaat hard!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
sprankel schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:11:
Alles licht stil, Nederland gaat dit nu pas merken maar alle fabrieken liggen stil, het kost maanden om die productie terug op te starten, je zit met allerhande processen die je niet even kan stoppen of starten.
"Alle" fabrieken is niet waar, ik werk in een fabriek in Nederland voor een Spaans bedrijf, wij hebben afgelopen maand een recordomzet gedraaid. Ook de fabriek in Spanje draait nog op volle toeren (productie van een commodity non-food consumentenproduct).

Met een vrouw die in de zorg werkt en mega-drukte op het werk krijg ik dus nogal weinig mee van deze totale stop, zo heeft iedereen zijn bubble.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
@MaZo had ook al een tijdje wat CCL, en had eigenlijk het idee om ze te gaan verkopen.. Maar houdt ze nog maar even vast na de investment vanuit Saudie.

Kosten blijven natuurlijk wel enorm van zo'n vloot..

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 06-04-2020 18:27 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

Ko.Kane schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:05:
@Wozmro Ik vind het wel raar dat je maandelijks inlegt in ETF's, maar niet eens doorgrond wat het product inhoudt.
Is juist heel verstandig. Juist de beleggers die er zich veel in verdiepen en alles uitpluizen vinden zichzelf vaak briljante beleggers en maken daarom vaak de meeste fouten en de grootste verliezen. Niets mis mee om je niet te verdiepen al zullen de meeste hier het daar niet mee eens zijn.

Als iemand aan mij vraagt wat te kopen als hij lang de tijd heeft zeg ik: Rekening open de Giro en regelmatig IWDA kopen en klaar. En niet teveel naar om kijken en geen koersen kijken en beursnieuws volgen. En dan komen er hier vast weer opmerkingen dat je beter die ETF A kan kopen en mixen met B &C . Niet moeilijk doen en klaar. Er is meer in het leven dan 24/7 naar je scherm kijken naar koersen en zeker voor diegene die helemaal daar geen zin in hebben en geen zin hebben zich te verdiepen. Dat er mensen zijn die dat wel doen en leuk vinden is hun keuze, de meerderheid van beleggers of willen beleggen heeft daar helemaal geen zin en tijd voor.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 08:24
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:33:
[...]

Is juist heel verstandig. Juist de beleggers die er zich veel in verdiepen en alles uitpluizen vinden zichzelf vaak briljante beleggers en maken daarom vaak de meeste fouten en de grootste verliezen. Niets mis mee om je niet te verdiepen al zullen de meeste hier het daar niet mee eens zijn.

Als iemand aan mij vraagt wat te kopen als hij lang de tijd heeft zeg ik: Rekening open de Giro en regelmatig IWDA kopen en klaar. En niet teveel naar om kijken en geen koersen kijken en beursnieuws volgen. En dan komen er hier vast weer opmerkingen dat je beter die ETF A kan kopen en mixen met B &C . Niet moeilijk doen en klaar. Er is meer in het leven dan 24/7 naar je scherm kijken naar koersen en zeker voor diegene die helemaal daar geen zin in hebben en geen zin hebben zich te verdiepen. Dat er mensen zijn die dat wel doen en leuk vinden is hun keuze, de meerderheid van beleggers of willen beleggen heeft daar helemaal geen zin en tijd voor.
Ik kan mijzelf inderdaad niet echt vinden in wat je zegt. Verstandig zou naar mijn idee zijn als je op zijn minst kan uitleggen of in ieder geval begrijpt wat een ETF is.

Je geld stoppen in producten die je niet begrijpt is vaak een garantie tot problemen.

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Crasheeee schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:51:
[...]

Ik kan mijzelf inderdaad niet echt vinden in wat je zegt. Verstandig zou naar mijn idee zijn als je op zijn minst kan uitleggen of in ieder geval begrijpt wat een ETF is.

Je geld stoppen in producten die je niet begrijpt is vaak een garantie tot problemen.
Met die beredenering snap ik sowieso niet waarom mensen hier overstappen in ETF's en proberen de bodem te timen zodat ze zo gunstig mogelijk instappen. Een ETF zorgt er voor dat je een gemiddelde investeerder wordt die de markt volgt (welke je dan ook kiest). Dit zorgt er voor dat je het niet slechter doet tegenover die markt maar dus zeker ook niet beter. Als je die strategie kiest hoef je ook nu je niet bezig te houden met de markt maar gewoon elke dag/week/maand een vast bedrag in die ETF zetten over een lange periode.

• Wozmro
  • Nu online
Ik weet wel wat een ETF is. Allé ik denk toch dat ik het wat beter weet dan gemiddelde man in de straat. En ik heb ook al eens de prospectus doorgenomen om eens de lijst met sectoren en effectieve bedrijven in te kijken.

En dat van die persoonlijke aansprakelijkheid was gewoon een theoretische denkoefening in verband met de gemiddelde schuldgraad van alle onderliggende aandelen in een ETF.

Ik weet nu dat in de actuele prijs van een ETF de schuldgraad al verrekend wordt.

• Wozmro
  • Nu online
Hier ook heel erg rustig op het werk. 2 dagen gewerkt in 2 weken.

Maar het werk dat we hier doen zal toch ooit moeten gebeuren (wettelijk verplichte inspecties). Dus ik zet mij al schrap voor de tweede helft van het jaar.

Verwijderd

Crasheeee schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:51:
[...]

Wedden dat jij dat ook niet doet met bijvoorbeeld voedsel wat je iedere dag in je lichaam pompt. ;) Volgens mij is dat ook best verstandig, maar daar maken de meeste onder ons zich ook niet druk om en daar kan je ook door in de problemen komen.

Wat voor ingenieus plan zit er dan achter een ETF als IWDA of VWRL waarmee je gigantisch in de problemen kan komen?

Okee, als je 50 mille spaargeld hebt en je pompt er 50 mille in en houdt geen cash achter voor tegenvallers dat is niet slim. Maar dat is weer een andere discussie.

• JohanNL
Wozmro schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:11:
Ik weet nu dat in de actuele prijs van een ETF de schuldgraad al verrekend wordt.
Nou zal een market maker zoals FT dit in de meeste gevallen wel opvangen, maar ETF's zijn vrij verhandelbaar voor en door de markt en ze kunnen dus ook voor hogere of lagere prijzen worden verhandeld dan wat de onderliggende waarde van de ETF is.
Het is niet zoals een beleggingsfonds waarbij de koers exact hetzelfde is (+op/afslag) als de onderliggende waarde.

• dualnibble
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 21:53
Hierbij nog even een update, van wekelijkse posts versus aex, geupdate tot gisteravond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4oJF9iNuW_aEiFoggCCjWq6QYo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JnrMa6ytDFENdp3gOVwIzL9V.png?f=fotoalbum_medium

En voor @Ko.Kane, ook met S&P500:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbsJmz1NfNDw2SXWOFvUgJMPWws=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LiRLMantiAgLiiEsuIc6ewln.png?f=fotoalbum_medium

De data kun je hier vinden.

Heb inmiddels al het een en ander aan de scriptjes verbeterd. dus nu gaat het semi-automatisch. Maar het volledig automatisch en live maken duurt nog wel even wat langer. :)

[ Voor 20% gewijzigd door dualnibble op 06-04-2020 19:54 . Reden: Verkeerde plaatje toegevoegd... :) ]

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:58
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:35:
[...]

Wat voor ingenieus plan zit er dan achter een ETF als IWDA of VWRL waarmee je gigantisch in de problemen kan komen?
Deze retorische vraag kun jij stellen aangezien jij (naar ik aanneem) weet wat een dergelijk product is en wat de risico’s hiervan zijn. Moet de ander jou dan maar gewoon op je woord geloven en zijn/haar spaargeld ook in dit product stoppen? Het lijkt mij juist gewenst dat diegene zelf tot deze conclusie komt (of niet) en zijn/haar spaargeld belegt (of niet) in een product dat hij/zij begrijpt.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 08:24
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:35:
[...]

Wedden dat jij dat ook niet doet met bijvoorbeeld voedsel wat je iedere dag in je lichaam pompt. ;) Volgens mij is dat ook best verstandig, maar daar maken de meeste onder ons zich ook niet druk om en daar kan je ook door in de problemen komen.

Okee, als je 50 mille spaargeld hebt en je pompt er 50 mille in en houdt geen cash achter voor tegenvallers dat is niet slim. Maar dat is weer een andere discussie.
Ik snap wat je bedoelt, maar mijn alledaagse boodschappen zijn natuurlijk wat anders dan mijn beleggingen voor mijn pensioen. Ik probeer trouwens wel op te letten wat ik eet ;-) Roofbouw plegen op je lichaam is ook iets wat ik gewoon niet begrijp.

Ik bedoelde in z’n algemeenheid dat geld investeren in iets wat je niet begrijpt vaak garant staat voor problemen. Dat was misschien niet echt duidelijk in mijn post. Ik denk dat de gemiddelde belegger juist goed af is met grote spreiding en relatief lage kosten via een ETF zoals VWRL :)

De strekking van m’n post was vooral dat ik het in z’n algemeenheid een beetje dom vind als je niet eerst je basiskennis bijspijkert voordat je iets koopt. Ben het wel met je eens dat de gemiddelde Nederlander vaak helemaal niks uitzoekt. Dat is wat mij betreft geen argument dat het verstandig is.

• writser
dualnibble schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:49:
Hierbij nog even een update, van wekelijkse posts versus aex, geupdate tot gisteravond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb inmiddels al het een en ander aan de scriptjes verbeterd. dus nu gaat het semi-automatisch. Maar het volledig automatisch en live maken duurt nog wel even wat langer. :)
Leuk man!

Onvoorstelbaar!

Verwijderd

OosterF schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:56:
[...]

Deze retorische vraag kun jij stellen aangezien jij (naar ik aanneem) weet wat een dergelijk product is en wat de risico’s hiervan zijn. Moet de ander jou dan maar gewoon op je woord geloven en zijn/haar spaargeld ook in dit product stoppen? Het lijkt mij juist gewenst dat diegene zelf tot deze conclusie komt (of niet) en zijn/haar spaargeld belegt (of niet) in een product dat hij/zij begrijpt.
De meeste mensen begrijpen ook niets van zonnepanelen, auto's, laptops, smartphones, warmtepompen en zo nog wat items die Tweakers tot het gaatje uitzoeken. WIJ zijn zo, de meerderheid van Nederland echt niet en wil zo ook niet zijn. Anders zou je hier ook wel minimaal 1 miljoen andere posters zien buiten dit kleine clubje hier.

En risico's van ETF's, zeker als je daar zeker maandelijks in stort op 10 jaar plus termijn met netjes wat spaargeld achter de hand, zijn niet groot. Precies wat jij aandraagt, daaraan ontlenen de bankadviseurs hun bestaansrecht aan. Dat het allemaal rocketscience is of moet zijn. NB: maar ik zei al dat een boel hier het niet met mij eens zou zijn.

Rest my case.

• South_Styler
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10 20:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super interessant! Ik ben nieuw op het forum, terwijl ik al heel lang op Tweakers zit en mezelf beschouw als een lange termijn belegger (al dan niet nog steeds amateur). Super interessant om te zien. Respect _/-\o_

• TechLight
  • Niet online
Wyhi schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:36:
Dat kan best interessant worden. Na Q1 cijfers denken veel mensen dat alles meevalt en de problemen alweer (bijna) voorbij zijn, en dan komt de echte klap in Q2 en krijgen we de tweede neergang. Of niet natuurlijk :)

• South_Styler
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10 20:49
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:33:
[...]

De meeste mensen begrijpen ook niets van zonnepanelen, auto's, laptops, smartphones, warmtepompen en zo nog wat items die Tweakers tot het gaatje uitzoeken. WIJ zijn zo, de meerderheid van Nederland echt niet en wil zo ook niet zijn. Anders zou je hier ook wel minimaal 1 miljoen andere posters zien buiten dit kleine clubje hier.

En risico's van ETF's, zeker als je daar zeker maandelijks in stort op 10 jaar plus termijn met netjes wat spaargeld achter de hand, zijn niet groot. Precies wat jij aandraagt, daaraan ontlenen de bankadviseurs hun bestaansrecht aan. Dat het allemaal rocketscience is of moet zijn. NB: maar ik zei al dat een boel hier het niet met mij eens zou zijn.

Rest my case.
Beleggen is geen rocket science. Veel dingen niet. Wat wel voor sommige rocket science is, is mindset: alles is in het begin moeilijk, totdat je het door begint te krijgen en er feeling voor krijgt. Dan wordt het gemakkelijker. Hetgeen wat beleggen heel ondoorzichtig maakt voor vele is het volgende:
- heel veel keus
- heel veel informatie
- hoge beloningen, hoge straffen (en dus de emoties die daarbij los komen)
Ik denk dat de emotie los laten, de informatie filteren en een strategie ontwikkelen essentieel zijn. Allereerst beleg ik op lange termijn (30 jaar horizon). Dat doe ik op twee manieren. Bijvoorbeeld, ik investeer voor een deel in hoge risico EFT's (gekenmerkt met een 6 of 7 op de risicoschaal van Morningstar). Die zijn ontzettend volatiel, waarbij ik een duidelijke exit strategie heb. Wanneer je er elke dag naar kijkt word je gek en onzeker. Daarnaast heb ik een dividend systeem opgezet op basis van Marc Lichtenfeld (boek is een echte aanrader voor beginners). Samen versterken ze elkaar en over dertig jaar zal daar dankzij dollar cost averaging een leuke pot zijn.
Deze strategie is niet voortgekomen uit gewoon klakkeloos investeren (been there, done that and lost O-) ). Dat gaat met vallen en opstaan en daadwerkelijk leren waar je mee bezig bent. Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar je dient je er wel in te verdiepen en ook iets van fascinatie te hebben ervoor. Net als de meeste onder ons alle specs uitpluizen van de nieuwste AMD processor of die van Intel en dan elke benchmark afgaan... zo geldt dat tot op zekere hoogte ook voor aandelen.
Lang verhaal kort: ik ben het met je eens :)

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:58
[...]

Rest my case.
Prima, adviseer ik op mijn beurt om in te stappen in een VIX turbo long. Bij voorkeur met geleend geld voor het extra beetje rendement.

Het punt staat nog steeds dat als een ander zich niet zelf verdiept in een belegging hij/zij totaal moet vertrouwen op de woorden van een ander. Dat is gewoon niet handig. Persoonlijk vind ik het inderdaad ook verstandig om je in andere (grotere) aankopen te verdiepen zoals een auto of zonnepanelen, maar al helemaal in je langetermijnbeleggingen waar het al snel om een veelvoud van deze bedragen gaat.

Daarnaast adviseer ik persoonlijk sowieso geen mensen in mijn omgeving. Blijken zij mentaal niet sterk genoeg te zijn (wellicht omdat ze niet begrijpen waar ze in hebben belegd?) en op een dip te verkopen wanneer al hun geld is verdampt dan heb ik het gedaan natuurlijk. Liever wijs ik hun aan waar ze zelf meer informatie kunnen vinden om zelf tot een weloverwogen besluit te komen. Maar als jij ze wel graag wilt adviseren moet je dat zelf weten natuurlijk.

• Longcat
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:09:
[...]

ING, Shell of KLM?

Maar serieus nieuwsgierig.
Het is me eindelijk gelukt om een kleine positie op te bouwen. Het ging om ORC.B (Orca Exploration Group), genoteerd in Canada. In het kort: holding company met zo'n $140M USD in cash, een klant (TANESCO) die ze nog $55M USD schuldig is en een 92% belang in PAET (PanAfrican Energy Tanzania). Met zo'n 35 miljoen aandelen krijg je per aandeel dus $4 in cash, +/- $1.50 aan receivables en +/- $0.30 winst per jaar voor ong. 5 Canadese dollars per aandeel. Omgerekend is dat zo'n $3.50. Alle data per Q3 2019.

TANESCO heeft een tijd betalingsproblemen gehad, maar tegenwoordig worden de rekeningen weer betaald en wordt de achterstand ingehaald. Orca heeft een maand geleden een SIB (Substantial Issuer Bid) uitgebracht waarbij er zo'n 7.7 miljoen aandelen zijn ingekocht tegen CDN$6.50.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Rest my case.
Sorry maar je kunt de aanschaf van consumptie goederen niet vergelijken met financiële instrumenten. Op de aanschaf van een laptop verlies je geen geld anders behalve de aanschafprijs. Bij financiële producten kun je je inleg geld verliezen of als je de verkeerde producten hebt gekocht ook in financiële problemen raken. Denk bijvoorbeeld maar aan de Rabobank certificaten.

Je hoeft van mij echt geen afstudeerscriptie te schrijven voordat je gaat beleggen maar is het echt teveel gevraagd om de EBI, factsheet en eventuele prospectus te lezen? En verder wat basale begrippen te kennen mbt het handelsplatform waarop je je begeeft.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Wat een ongekende rally dag:

Dow Jones +7.53%
S&P500 +7.03%

Je gaat zo nog bijna geloven in: Don't fight the Fed :+

Het FOMO effect lijkt sterk.

BlaBlaBla

• writser
Longcat schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:09:
[...]

Het is me eindelijk gelukt om een kleine positie op te bouwen. Het ging om ORC.B (Orca Exploration Group), genoteerd in Canada. In het kort: holding company met zo'n $140M USD in cash, een klant (TANESCO) die ze nog $55M USD schuldig is en een 92% belang in PAET (PanAfrican Energy Tanzania). Met zo'n 35 miljoen aandelen krijg je per aandeel dus $4 in cash, +/- $1.50 aan receivables en +/- $0.30 winst per jaar voor ong. 5 Canadese dollars per aandeel. Omgerekend is dat zo'n $3.50. Alle data per Q3 2019.

TANESCO heeft een tijd betalingsproblemen gehad, maar tegenwoordig worden de rekeningen weer betaald en wordt de achterstand ingehaald. Orca heeft een maand geleden een SIB (Substantial Issuer Bid) uitgebracht waarbij er zo'n 7.7 miljoen aandelen zijn ingekocht tegen CDN$6.50.
Geinig, daar bezit ik ook een aantal aandeeltjes van. Helaas gekocht voor het tender offer. Had in eerste instantie goede hoop wat te kunnen verkopen in het offer op een mooie prijs maar dat was wellicht te optimistisch (en zeker nadat de pleuris uitbrak in maart).

Ook hier de nodige haken en ogen. Tanesco is de enige klant, een Tanzanees staatsbedrijf en die betaalden niet altijd hun rekeningen netjes. Dat zorgde er dit decennium al voor dat het bedrijf bijna koppie onder ging. De vraag is dus hoe je de receivables wil waarderen en hoe je een business waardeert die afhankelijk is van een enkel leveringscontract met effectief de Tanzanese overheid.

De upside zit m.i. vooral in het feit dat het huidige contract met Tanesco bakken met geld oplevert en als daar niet al te hard aan gesleuteld wordt (en als niet al te veel capex nodig is) is het bedrijf te goedkoop. Vorig jaar heeft een andere partij in Tanzania al aangeboden om Orca van de beurs te halen voor C$8.25 per aandeel (link). Maar goed, inmiddels zijn olie- en gasprijzen gekelderd en raast er een pandemie over de wereld.

Niet het idee waar ik het meest enthousiast over ben op dit moment. Maar, net zoals bij GSJ1, de capital allocation lijkt redelijk verstandig (gebeurt niet zo vaak in de O&G sector) en als de situatie in Tanzania niet al te snel en hard verslechtert betaal je weinig voor een aardige cashflow. En de balans is redelijk solide.

p.s.: Hoe kom jij aan die cash balans? Volgens het persbericht van 31 maart zat er nog US$99m in de koffers eind maart (het tender offer kostte waarschijnlijk al rond de US$35m). En voor 2020 ligt er nog een capex-plan op tafel van US$50m (https://orcaexploration.com/2020/01/24/). En er staat nog een schuld van $50m van de wereldbank met een rentelast van 10% op de balans. Als je voor al deze dingen corrigeert dan gaat het hard met de cash. Aan de andere kant is het aantal uitstaande aandelen nu ook lager, zo'n 26.5m.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 06-04-2020 23:19 ]

Onvoorstelbaar!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:07
Longcat schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:09:
[...]

En hoeveel schuld staat er op de balans? Die 140 mln is niet na aftrek van debt gok ik.

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Strider schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:07:
Wat een ongekende rally dag:

Dow Jones +7.53%
S&P500 +7.03%

Je gaat zo nog bijna geloven in: Don't fight the Fed :+

Het FOMO effect lijkt sterk.
Of de olieprijzenoorlog die bijna ten einde komt, als je het nieuws mag geloven.

• Ko.Kane
@Longcat jammer dat je dip nog hebt gemist dan. Ik zie op TSX Geld 4,83 en Brief 5,30, flinke spread? Waar stond je limiet op?

Hoe kwam je op een Tanzaniaans Gas veld exploratie bedrijf?

@DIJK leesvoer: https://orcaexploration.com/investors/report-archive/ :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ko.Kane op 06-04-2020 23:16 ]

• Longcat
Ko.Kane schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:14:
@Longcat jammer dat je dip nog hebt gemist dan. Ik zie op TSX Geld 4,83 en Brief 5,30, flinke spread? Waar stond je limiet op?

Mwoah, die dip was waarschijnlijk op erg laag volume dus het is de vraag of ik ze daarop had kunnen krijgen. Bovendien stonden mijn beleggingen er toen ook minder goed voor dus in relatieve zin maakt het niet zo heel veel uit. Ik heb mijn eerste stukjes voor 4.85. Spread is inderdaad huge, daarom duurde het zo lang voor ik ze had. No way dat ik bestens ging kopen. :p
Ik was op de naam gekomen via een forum waar iemand ook eea had uitgewerkt. Zal nog wel linken op een later moment.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 06-04-2020 23:23 ]

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:07
Ko.Kane schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:14:

@DIJK leesvoer: https://orcaexploration.com/investors/report-archive/ :)
Tis nogal een boekwerk, maar begrijp ik goed dat het eigen vermogen ongeveer gelijk is aan de property, plant en equipment? Na aftrek van schulden hebben ze dus helemaal geen cash? Alleen die bezittingen ergens in Tanzania.

[ Voor 3% gewijzigd door DIJK op 06-04-2020 23:27 ]

• Longcat
writser schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:11:
[...]

Ook hier de nodige haken en ogen. Tanesco is de enige klant, een Tanzanees staatsbedrijf en die betaalden niet altijd hun rekeningen netjes. Dat zorgde er dit decennium al voor dat het bedrijf bijna koppie onder ging. De vraag is dus hoe je de receivables wil waarderen en hoe je een business waardeert die afhankelijk is van een enkel leveringscontract met effectief de Tanzanese overheid.
Ik zou het ergens tussen de 0 en 100 waarderen. :D Positief signaal dat ze de laatste 3 jaar netjes hebben betaald. Toch kan het zo weer misgaan en dan loopt de receivable weer op.
Als ik het goed begrijp, komt er ~20% van de omzet van andere klanten dan TANESCO die vallen onder ‘Industrial’.
p.s.: Hoe kom jij aan die cash balans? Volgens het persbericht van 31 maart zat er nog US$99m in de koffers eind maart (het tender offer kostte waarschijnlijk al rond de US$35m). En voor 2020 ligt er nog een capex-plan op tafel van US$50m (https://orcaexploration.com/2020/01/24/). En er staat nog een schuld van $50m van de wereldbank met een rentelast van 10% op de balans. Als je voor al deze dingen corrigeert dan gaat het hard met de cash. Aan de andere kant is het aantal uitstaande aandelen nu ook lager, zo'n 26.5m.
De cash die ik noemde was van Q3 dus is inderdaad outdated. Ze hebben zo’n 25% van de aandelen teruggekocht, dus de EPS wordt ook een stuk hoger (zo lang de rekeningen betaald worden).

[ Voor 32% gewijzigd door Longcat op 07-04-2020 00:27 ]

• sprankel
Word intressant morgen, eerst groene cijfers omdat de Amerikanen goed afgesloten hebben? Maar ik vrees dat Wall street morgen een ander liedje gaat zingen dat vandaag.

De 2 factoren was Europa die op zijn piek zit en de Amerikanen die dachten daaruit heel naïef te kunnen concludeerden dat hun maatregelen nu ook effectief waren met als bewijs dat het dodental in NY zondag gezakt was.

Op moment van schrijven, 18:00 NY time, er is dus nog 6 uur te gaan waarbij deze cijfers zullen stijgen en dan moet je nog een vertraging incalculeren tussen wanneer het gebeurd en wanneer het gerapporteerd word.
NY: 599 doden tov 594 zondag, 7671 nieuwe cases tov 8243 gisteren
Michegan: 110 doden tov 77 zondag, 1503 nieuwe cases tot 1493 gisteren

New Jersey, Illinois, Massachusetts, zitten allemaal reeds over hun cijfers van zondag.

Bron:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Ondertussen hebben enkel de meest getroffen staten dezelfde regels afgekondigd zoals in Europa, maar Louisiana op nummer 3 laat nog altijd bijeenkomsten tot 50 personen toe.
Massachusetts liet eerst 25 toe maar is recent gezakt naar 10.
Connecticut laat nog bijeenkomsten tot 250 toe.

En ik spreek over de meest getroffen staten tot hier toe, Texas is pas een week bezig met maatregelen te treffen en laat uiteraard nog bijeenkomsten toe.

Iowa is gisteren begonnen met maatregelen, South Dakoto moet nog een stay at home order geven. Heb ze niet allemaal opgezocht maar komt er op neer dat het centrum van de US nog altijd aan het slapen is.

In ieder geval, de US mag dan wel weinig aantrekken van wat er in China gebeurd of Europa wat dat betreft, de UK en Boris trekken ze hun wel aan. Gezien de updates wat Boris betreft, ziet er niet goed uit en als hun cijfers morgen knalrood kleuren (ze staan nu al knalrood) om de harde realiteit te zeggen dat ze niet eens genoeg maatregelen treffen laat staan dat ze werken, iets zegt mij dat we geen herhaling van maandag op Wall Street gaan krijgen.

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11 16:53
Voor diegene die via Flatex beleggen, vanaf 01-06 betaal je €3,90 transactiekosten...

• tomtom901
  • Laatst online: 16:21

tomtom901

Moderator General Chat
Als je Fox moet geloven wordt er alweer gesproken over een tweede rond aan QE:

https://www.foxbusiness.c...rus-stimulus-1-5-trillion

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Deze week wordt er op vrijdag en maandag veel minder (niet?) gehandeld toch?
Zeker dan denk ik wel dat we deze week nog gaan zakken, of ze moeten inderdaad een 2e ronde QE aankondigen. Anders biedt die 4 dagen aan niet handelen teveel onzekerheid.

Lijkt me ook dat ze in Amerika in veel staten nog extra/strengere waarschuwingen/regelingen moeten gaan hanteren i.v.m. aankomend paasweekend. Anders barst daar over een week of 2 helemaal de bom met aantal doden.

Beeromaniac

• Santee
tomtom901 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:29:
Als je Fox moet geloven wordt er alweer gesproken over een tweede rond aan QE:

https://www.foxbusiness.c...rus-stimulus-1-5-trillion
Is geld nog wat waard op deze manier? Is een koers nog een soort van betrouwbaar als de zeepbel verder wordt opgeblazen? Wat betekent dit voor mijn spaargeld, gaat dit nu keihard devalueren omdat de inflatie hard omhoog gaat?

Nu nog instappen is veel te risky, vele koersen zitten alweer op 80% ATH (wat NVIDIA zit zelfs op het niveau januari 2020?, bijna ATH?). Grote dikke bel die men probeert voller en voller te blazen. Is dit hoe kapitalisme werkt? Blijkbaar.. 8)7

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
sprankel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:42:
Word intressant morgen, eerst groene cijfers omdat de Amerikanen goed afgesloten hebben? Maar ik vrees dat Wall street morgen een ander liedje gaat zingen dat vandaag.
[...]
In ieder geval, de US mag dan wel weinig aantrekken van wat er in China gebeurd of Europa wat dat betreft, de UK en Boris trekken ze hun wel aan. Gezien de updates wat Boris betreft, ziet er niet goed uit en als hun cijfers morgen knalrood kleuren (ze staan nu al knalrood) om de harde realiteit te zeggen dat ze niet eens genoeg maatregelen treffen laat staan dat ze werken, iets zegt mij dat we geen herhaling van maandag op Wall Street gaan krijgen.
Trump zei vannacht in de dagelijkse persconferentie dat hij (persoonlijk) de beste experts en extra middelen voor Boris Johnson heeft geregeld. Wel dat de situatie van BJ erg serieus is op dit moment, maar ook dat Trump hem wel eens zal helpen om te overleven.
Dat is een stevige 50/50 gok. Mocht BJ overlijden, na deze speciale hulp van de USA, dan zal het vertrouwen in Trump als 'grote redder' flink dalen. Mocht BJ over twee weken de IC levend verlaten, dan is Trump 'de grote held' natuurlijk.

• tomtom901
  • Laatst online: 16:21

tomtom901

Moderator General Chat
Santee schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:34:
[...]

Nu nog instappen is veel te risky, vele koersen zitten alweer op 80% ATH (wat NVIDIA zit zelfs op het niveau januari 2020?, bijna ATH?). Grote dikke bel die men probeert voller en voller te blazen. Is dit hoe kapitalisme werkt? Blijkbaar.. 8)7
Ja, ik twijfel ook, had deze richting niet zien aankomen. Kan me alleen niet voorstellen dat zoiets op de lange termijn houdbaar is. Op donderdag komt er weer een rapport over de jobless claims en die zal nog wel hoger liggen. Allemaal (naar mijn mening) red flags maar zolang de FED daarvoor blijft compenseren.. 8)7

Ben wel benieuwd hoe anderen, actieve handelaren hier over denken..?

@Ko.Kane @Longcat @Chief @writser

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]

Is geld nog wat waard op deze manier? Is een koers nog een soort van betrouwbaar als de zeepbel verder wordt opgeblazen? Wat betekent dit voor mijn spaargeld, gaat dit nu keihard devalueren omdat de inflatie hard omhoog gaat?

Zo kijk ik er ook tegen aan. Enorme bel vanuit de VS, zeker als ze maar geld blijven pompen. Mooi dat de koersen hoog worden, maar ze zijn naar mijn mening alweer veel te hoog, gezien de vooruitzichten.

In het FOX artikel zeggen ze letterlijk dat er veel ontslagen zijn en een scherpe afname van productie. Waarbij met name de kleine bedrijven hard geraakt worden.
Samen met dat de VS ook nog eens flink geraakt is door het virus.
En toch stijgen de koersen op dat soort nieuws met 5% en meer.

• Santee
t_captain schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:46:
[...]

Opening >500 punten 8)7

• Qunix

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De maanden op de x-as kloppen niet ;)

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:58
sprankel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:42:
Gezien de updates wat Boris betreft, ziet er niet goed uit en als hun cijfers morgen knalrood kleuren (ze staan nu al knalrood) om de harde realiteit te zeggen dat ze niet eens genoeg maatregelen treffen laat staan dat ze werken, iets zegt mij dat we geen herhaling van maandag op Wall Street gaan krijgen.
Je mag je glazenbol wel even oppoetsen ;)

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:58
[...]

Als er hoge inflatie komt kun je beter in aandelen zitten dan spaargeld.
Echter, de inflatie is vrij beperkt gebleven, ook na alle eerste rondes van QE. Ik denk dat met alle injecties en financiele trucks het systeem steeds onvoorspelbaarder wordt. Waarschijnlijk zal dit alles ooit gevolgen hebben, maar wat en wanneer kan niemand voorspellen.
Pagina: 1 ... 86 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.