Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.360 views

Onderwerpen

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:03:
@Metro2002 In aanvulling op mijn eerdere post: de eerste bank failure Super klein domino steentje dat wel.
Wel echt een super kleintje ja. Qua vermogen ruim 127.000 keer kleiner dan bv de ING Bank. :P

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08 08:22
Rubberen schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:45:
Punt2
Verder wil ik onderstaand artikel eens meegeven. Zal voor velen niet nieuw zijn maar iedere boek die ik tot op heden heb gelezen over beleggen / crypto waarschuwt voor dit fenomeen. Het advies is altijd dat wanneer je dit soort zaken ziet het tijd is om te verkopen.

'Onlinebeleggen neemt hoge vlucht door coronacrisis'

Onlinebrokers hebben de voorbije maand een enorm aantal nieuwe klanten zien toestromen. Bij BinckBank zijn in maart tienmaal meer beleggersrekeningen geopend dan in maart van vorig jaar. KBC Bolero zag het aantal nieuwe klanten met 700 procent stijgen.
Verkopen omdat iedereen gaat beleggen? Verstandig, maar tegelijkertijd: Wilt u geen winst maken of zo?

90% van de beleggers verliest kennelijk op de beurs. Mooi! Want als ze dat doen betalen ze commissie aan De Giro (Flatex) en Binck. Jij koopt daar aandelen in, als je slim bent. Terwijl 90% geld verliest, verdien jij eraan.

Mijn aandeltjes Flatex (ben Mickey Mouse belegger) staan op +10% in een week.

HK

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 14:45
kidde schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:39:
[...]

Verkopen omdat iedereen gaat beleggen? Verstandig, maar tegelijkertijd: Wilt u geen winst maken of zo?

90% van de beleggers verliest kennelijk op de beurs. Mooi! Want als ze dat doen betalen ze commissie aan De Giro (Flatex) en Binck. Jij koopt daar aandelen in, als je slim bent. Terwijl 90% geld verliest, verdien jij eraan.

Mijn aandeltjes Flatex (ben Mickey Mouse belegger) staan op +10% in een week.
Wat je in het dik gedrukte zegt, slaat echt als een tang op een varken. Wat heeft de commissie die brokers rekenen te maken met jouw kans om geld te verdienen?

Ik wens je veel plezier met je aandeeltjes die sinds een week 10% in de plus staan. Elke crypto belegger dacht ik in het najaar van 2017 ook geniaal te zijn omdat ze in de plus staan. Vraag ze nu eens hoeveel hun portfolio nog waard is, waarschijnlijk niet meer dan 10% van hun initiële inleg.

Ik zal je een tip geven: We zitten in het einde van een bull markt. De grote spelers zijn al jaren bezig voorzichtig aan uit te cashen. Momentum in de beurs verliest al tijden zijn kracht, zie de dip van 2018. Was al een voorteken.

• kidde
djengizz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:27:
[...]

Even los van de bronnen discussie, ik denk dat bovenstaande een optie is maar zelf denk ik dat het niet het meest logische scenario is en dat de RU pijngrens juist eerder bereikt wordt.

Sterkere dutch disease voor RU, hardere hit voor de bevolking bij depressie (grotere absolute economische gevolgen op een grotere bevolking dan SA), kleinere productie capaciteit en minder mogelijkheden tot QE of leningen.

https://carnegie.ru/commentary/81280
U vergeet iets: Het is crisis.

Rusland verbouwt gruwelijk veel graan, dus ze hebben meel.
Rusland heeft bomen, dus ze hebben WC papier.
Rusland heeft een medische sector, ze maken zelf beademingsapparatuur die ze aan de VS weggeven (terwijl dat bedrijf op de embargo lijst van de VS staat!)
Rusland heeft overal goedkoop water.
Rusland heeft na de ruzie met Nederland, de Nederlandse zaadveredelings bedrijven helemaal leeggekocht, groenten die ze vroeger in Nederland kochten verbouwen ze zelf.
Ze hebben ook nog een nucleaire, maritieme, defensie en metaal sector.

Wat heeft Saudie Arabië aan zaken die hun de crisis door kunnen helpen?

He. Le. Maal. Niks.

Denk Quantum of Solace, de man die in de woestijn uit dorst de motorolie opdrinkt.

SA is voor 100% afhankelijk van het buitenland.

Zelfs zonder olie inkomsten zingt Rusland makkelijk de crisis uit; 99% van de mensen daar zijn niet gewend aan een luxe uitgave-patroon.

In Saudie Arabië daarentegen...

HK

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44
Maahes schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:52:
[...]

Dat zijn de aanvragen per week. Dat laat vooral zien hoe abrupt deze ontwikkelingen zijn. Het ziet er daardoor veel dramatischer uit dan het is.
Het volume aanvragen nu in 2 weken was 9 miljoen, dat is voornamelijk een enorme spike.

Maar in 2007-2009 was het totaal 15mil over de crisis:
Before the coronavirus crisis, jobless claims had never risen more than 695,000 in one week. Before long the total number of unemployed is likely to top the prior record of 15.3 million during the 2007-’09 Great Recession.
bron

Er is dus wel degelijk een kans dat we daar volgende week of de week erna al over heen zitten. Ongekende schok. Ook is het aantal al bijna gelijk aan het aantal nieuw gegenereerde jobs sinds de crisis in de afgelopen 10 jaar. (ik denk trouwens dat er niet perse veel overlap in die twee sets zit, behalve horeca).
De afhandeling is traag, digitalisering loopt achter, veel amerikanen hebben nog een cheque book en papieren money orders. Terwijl veel niet een maand kunnen wachten op uitkering.

MBT tot de komende tijdslijns. USA is een land, maar qua corona moet je het meer zien als een Europa. De focus ligt nu op 3 a 4 brandhaarden. Maar elke staat heeft iets andere timing. Dus dit is geen tijdslijn van 1 Italië, maar start quarantaine Italië tot eind van de maatregelen in Duitsland oid. Kijk maar in verschil in aanpak momenteel (sommige staten zijn ook niet echt belangrijk natuurlijk....boeren mogen sowieso doorwerken):

Afbeeldingslocatie: https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106474420-158595147039020200403_state_restrictions6pm.png?v=1585951635&w=630&h=354
Het ziet er nu redelijk gelijk uit, week terug was het nog veel meer half of half.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:31:
[...]

Ik had het graag anders ingezien, maar in mijn ogen sla je plank volledig raak. Mijn opa en oma hadden 6 kinderen, opa was timmerman, oma was huismoeder. Ze hadden een koophuis en alles prima voor elkaar.

Mijn ouders idem dito, maar op den duur moest mijn moeder toch ook wel een beetje bij gaan verdienen.

Ik ben nu in mijn 30-er jaren, huur nog en heb geen uitzicht op een koopwoning. Er moet gewoon een tweede inkomen bij. Ohja en een flinke duit spaargeld om de bijkomende kosten te betalen. Ik kan alleen niet sparen om 2 redenen:

1. Ik heb een studieschuld (HBO studie Vastgoed, afgerond) die moet worden terugbetaald. Vanaf mijn 18e moest ik financieel op eigen benen staan en moest wel bijlenen om te studeren. Kamer, studie, leven moest betaald worden. Thuis blijven wonen om te besparen zat er niet in, want ik woonde op het platteland ver van de stad af.
2. Ik heb nu bijna 5 jaar werkervaring, maar verdien zo'n 15-20% onder modaal. Zoek dan een andere baan zou je zeggen? Doe ik ook, maar banen liggen zeker niet voor het oprapen en de vacatures die er zijn zorgen er niet voor dat ik er financieel op vooruit ga.

Hetgeen wat hier aan te grondslag ligt is volgens mij gewoon het financiële systeem/politiek in de zin dat rijken steeds rijken worden.
Je geeft het systeem de schuld maar je mag ook wel eens naar je eigen situatie kijken. Je bent in je 30'er jaren met een HBO opleiding waar je schijnbaar sinds je 18e mee begonnen bent en je hebt 5 jaar werkervaring. Dat betekent dat je echt gigantisch lang (7 a 8 jaar? ) over die opleiding hebt gedaan. Dan heb je eenmaal dat diploma in een sector waar het geld tegen de plinten klotste de afgelopen 10+ jaar en je verdient alsnog 20% minder dan modaal? En dan liggen de vacatures niet voor het oprapen? Nu niet nee maar de afgelopen 10+ jaar is er overal een gigantisch tekort aan personeel geweest en kon je zelfs met alleen een middelbaar schooldiploma 20% boven modaal verdienen (ja, persoonlijke ervaring).

Dus sorry als ik bot overkom maar je mag ook wel eens in de spiegel kijken voor je 'het systeem' de schuld geeft.

Aan de andere kant heb je gelijk dat het systeem is ingericht op het meer belonen van kapitaal en investeringen dan van arbeid. Je kan daartegen vechten, je kan er ook gebruik van maken. Iedereen kan investeren in de aandelenmarkt en als je 30% van de waarde van een pand bij elkaar kan sparen kun je ook investeren in vastgoed. En daar kun je natuurlijk ook klein mee beginnen zoals bv garageboxen e.d.
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:44:
[...]

Ik zal je een tip geven: We zitten in het einde van een bull markt. De grote spelers zijn al jaren bezig voorzichtig aan uit te cashen. Momentum in de beurs verliest al tijden zijn kracht, zie de dip van 2018. Was al een voorteken.
We zitten niet meer in het einde van een bullmarket, dat was 2 maanden geleden.
Momenteel zitten we diep (!) in een bearmarket met fondsen die bijna zonder uitzondering meer dan 50% hebben ingeleverd, sommigen zelfs 60+% . Dat is ongekend veel en voor veel bedrijven ook echt té veel.

Vergeet niet dat de aandelenmarkt veel eerder reageert op slecht en goed nieuws. In 2008 ging de beurs bijvoorbeeld alweer omhoog terwijl in de werkelijke economie de bodem nog niet bereikt was. Daar staat tegenover dat de beurs al was ingestort voor de banken en masse omvielen en er ontslagen vielen.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 04-04-2020 13:10 ]

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:55:
Ondertussen wat meer ingelezen over de beurs etc. Er is nu een run naar liquiditeit gaande, in de vorm van de dollar. Kan iemand me uitleggen waarom men spreekt van deflatie momenteel? Ik zie dat niet echt, zo met de lage rentes en QE.

Ook zat ik deze week even op DEGIRO te kijken (Ik was gelukkig net op tijd met het maken van een account, nu is er een queue :p). Waar staan de call/put opties? Ik ben vooral erg benieuwd naar de premies te betaald moeten worden voor bepaalde opties.
Twee manieren:
1) Zoek naar een aandeel en klik er op. Je ziet dan een tabblad 'Opties' als er opties beschikbaar zijn
2) Links in het scherm klikken of hoveren op Producten en vervolgens Opties

• Ko.Kane
Wat ook een mooie is voor het small business relief program:
Bank of America CEO Brian Moynihan said Friday on CNBC that the bank would initially focus on “borrowing clients” before turning to other small business customers and then ultimately new clients.
bron

Dit is geen reddingsplan voor de small businesses, maar voor de banken. Alleen partijen die een lening hebben en dus momenteel een risk zijn op de bankbalans willen ze helpen, zodat de banken zichzelf kunnen helpen. Bedrijven die potentieel gezonder zijn want geen uitstaande lening hebben pech. Would be funny if it wasn't so sad.
Even at Bank of America, there was confusion among customers about the program. The bank is prioritizing existing customers with online accounts who are active borrowers as of last month, meaning that even longtime customers are being initially shut out of the application process. Dozens of irate customers took to social media to complain.
Benieuwd hoe lang het duurt voordat ze (gedwongen) alle businesses gaan helpen.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
Gearloose schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:38:
[...]

Het blijft een spelletje van de lange adem, het enige snelle geld dat er vaak op de beurs te halen valt is het geld dat je verliest...
Dit is dus precies waar een paar lui die gokken hun winst uit halen. Aandelen worden keihard geshort en maken een vrije val. Het domste wat je kan doen is in een overrated markt instappen en als de boel klapt eruit stappen. Ga dan gewoon je ding doen en kijk er 5 jaar niet naar. Grote kans dat je 5 jaar later gewoon weer in de plus staat, maarja dat wordt dan niet begrepen ofzo |:(
kidde schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:49:
[...]

Wat heeft Saudie Arabië aan zaken die hun de crisis door kunnen helpen?

He. Le. Maal. Niks.

Denk Quantum of Solace, de man die in de woestijn uit dorst de motorolie opdrinkt.

SA is voor 100% afhankelijk van het buitenland.

Zelfs zonder olie inkomsten zingt Rusland makkelijk de crisis uit; 99% van de mensen daar zijn niet gewend aan een luxe uitgave-patroon.

In Saudie Arabië daarentegen...
SA is ook oliedom (tadumtss). Enige wat ze hebben is olie, ze huren buitenlanders in om gigantische gebouwen te bouwen en luxe auto's in te kopen. Iedereen wil vriendjes zijn met SA om de olie en zodra we onafhankelijker van olie worden zal dat net zo snel omslaan. Dat land heeft de wereld straks niks meer te bieden.
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:31:
[...]

Hetgeen wat hier aan te grondslag ligt is volgens mij gewoon het financiële systeem/politiek in de zin dat rijken steeds rijken worden. Dat hoor je elk jaar standaard op het nieuws: rijken worden rijker. Geld geeft macht. Ze kopen alle assets op, waaronder ook betaalbare koopwoningen die vervolgens verhuurd worden. Het geld dat ik verdien, gaat letterlijk voor zo'n 40% op aan wonen. Ik schuif letterlijk dat percentage aan loon door naar mijn huisbaas. Absurd! Ik ben momenteel een puist die uitgeknepen wordt. Mijn huur is momenteel 675 euro kaal en gaat in juli met zo'n 35 euro omhoog. Het is me nog steeds een raadsel waarom huurverhogingen inflatie + x% extra mag zijn. Mijn loon is dit jaar niet mee gestegen. Daarnaast bouw ik geen pensioen op.

Wat blijft er over? 125 euro per week om van te leven. Dat houdt in: boodschappen doen (7 euro per dag aan eten volgens Nibud), leuke dingen doen, kleding kopen plus incidentele uitgaven. Daarnaast spaar ik zo'n 30 tot 50 euro per maand :'). Alle apparatuur die ik in huis heb is tweedehands: koelkast moeten kopen van Marktplaats voor zo'n 25 euro, gasfornuis idem dito, wasmachine/droger idem dito, mijn laptop is ruim 6 jaar oud. Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik leef gewoon nog als student terwijl ik sinds 2016 afgestudeerd ben. Ik begrijp mensen heel goed dat ze geen HBO gaan doen en maar alvast gaan werken. Waarom zou je je zelf in de schulden steken (basisbeurs is verdwenen, zijn we gek geworden!?!?!) om vervolgens in loon geen effect te zien zodra je werkt.
Heel erg met je eens. Ik heb de mazzel gehad dat mijn ouders wel konden bijdragen aan mijn opleiding, anders had ik ook een groter probleem gehad. Gelukkig heb ik met mijn opleiding nu wel een redelijke financiële positie, alleen ik zie ook 40% van netto inkomen aan kale huur opgaan. En dan heb je nog alle belastingen en dergelijke. Gelukkig gaat mijn +1 volgend jaar (hopelijk) ook werken en wordt het financieel een stuk luchtiger.

Ik heb jongere collega's die 2-3 jaar werken terwijl ze thuis wonen en daarmee meer sparen dan ik zou kunnen sparen in 20 jaar in deze positie |:(
Het geldt dus voor heel veel mensen die huren: Ze kunnen geen vermogen opbouwen. En vermogen maakt vermogen (beleggen, huis kopen = goedkoper dan huren + je kan je huis weer verkopen + in 20 jaar is je huis veel meer waard). Tevens zie ik genoeg MBO geschoolde mensen die wel even 1,5x bruto verdienen van wat ik verdien met ~10 jaar werkervaring. Kwestie van de juiste richting kiezen denk ik? Veel zijn in installatietechniek, netwerken e.d. werkzaam. Ik denk dat daar véél meer vraag naar is/zal zijn. Ik weet niet of omscholing binnen jou mogelijkheden past? Anders zou je nog kunnen kiezen voor een betaalde 2 jarige traineeship binnen de ICT als jou dat ligt. Daar zijn lonen ook een stuk beter.

[ Voor 88% gewijzigd door Santee op 04-04-2020 13:29 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ondertussen wat meer ingelezen over de beurs etc. Er is nu een run naar liquiditeit gaande, in de vorm van de dollar. Kan iemand me uitleggen waarom men spreekt van deflatie momenteel? Ik zie dat niet echt, zo met de lage rentes en QE.

Ook zat ik deze week even op DEGIRO te kijken (Ik was gelukkig net op tijd met het maken van een account, nu is er een queue :p). Waar staan de call/put opties? Ik ben vooral erg benieuwd naar de premies te betaald moeten worden voor bepaalde opties.
Je wilt shorten terwijl je nog geen enkele ervaring op de beurs hebt? Mijn tip: Doe het niet. Het risico op 100% verlies van je inleg is groot. Je hebt niet alleen de koers die je tegen kan werken maar ook de verlooptijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 04-04-2020 13:18 ]

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:18
Helemaal eens met @CornermanNL Ik had op basis van mijn economie leerboekjes een stevige inflatie verwacht bij QE na de crisis in 2008. Wat we kregen was wel inflatie maar dan op financiële assets, zoals aandelen en vastgoed. De economische groei en ook de loonstijgingen waren te laag voor extra vraag vanuit de 'gewone man' en de bovenlaag kan gewoon niet alles opmaken.

Nu de USA ook geld aan de burgers zelf uitkeert, zie ik vooralsnog ook geen inflatie. Dit omdat hier eigenlijk sprake is van een incidentele uitkering om überhaupt de vraag naar goederen en diensten op peil te houden.

Voor extra vraag en daarmee inflatie heb je of stevige loonstijgingen nodig of structureel zogenaamd 'helicopter money' voor de massa gecreëerd via bijdrukken van geld. Ook grote extra bestedingen vanuit overheden kunnen de vraag aanwakkeren omdat dit in de 'echte' economie komt. Vanuit de aanbodzijde zoals met de olie in de jaren '80 zie ik al helemaal niks komen.

Het grote voordeel van inflatie is dat de schuldenaren (waaronder overheden!) hun nominale schulden zien afnemen en dat de huidige schuldenberg minder zwaar gaat drukken. Dit zie ik als hét grote beleggingsrisico voor de komende periode; overheden die geen andere oplossing zien dan het aanwakkeren van inflatie om de schuldenlast te verminderen. In de EU lonkt zelfs het risico van defaults, maar ik schat in dat inflatie de voorkeur heeft omdat dit veel geleidelijker en wat meer ongemerkt gaat. Bijvoorbeeld doordat de ECB geld creëert door de opgekochte obligaties af te stempelen; de facto defaulten de overheden bij de ECB. Overheden krijgen weer veel meer bestedingsruimte en wakkeren de vraag aan.

Via groei de schuldenlast relatief verminderen, zie ik persoonlijk niet gebeuren (zie Japan).

Het probleem is zoals altijd de timing. Bij de EU is dit het moment dat de ECB schulden kwijt gaat schelden. Globaal en helaas onbekende termijn is het signaal misschien wel een vertrouwenscrisis in de dollar. Het einde van de USA als super power en de overname door China als nieuwe wereldmacht. Dan zal de dollar enorm in waarde dalen en dit zal alle obligatiehouders erg veel pijn doen.

Maar goed, de glazen bollen zijn uitverkocht, zolang de vraag niet aanwakkert en QE blijft, kunnen de rentes gewoon nog voor hele lange tijd laag blijven of zelfs lager worden.

Ray Dalio publiceert op dit moment overigens een interessante serie over politieke en economische cycli. Hij kan dit laatste gedeelte veel beter verwoorden. https://www.linkedin.com/...world-order-ray-dalio-1f/

• GrazendeKoe
Metro2002 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:02:
[...]

Je geeft het systeem de schuld maar je mag ook wel eens naar je eigen situatie kijken. Je bent in je 30'er jaren met een HBO opleiding waar je schijnbaar sinds je 18e mee begonnen bent en je hebt 5 jaar werkervaring. Dat betekent dat je echt gigantisch lang (7 a 8 jaar? ) over die opleiding hebt gedaan. Dan heb je eenmaal dat diploma in een sector waar het geld tegen de plinten klotste de afgelopen 10+ jaar en je verdient alsnog 20% minder dan modaal? En dan liggen de vacatures niet voor het oprapen? Nu niet nee maar de afgelopen 10+ jaar is er overal een gigantisch tekort aan personeel geweest en kon je zelfs met alleen een middelbaar schooldiploma 20% boven modaal verdienen (ja, persoonlijke ervaring).

Dus sorry als ik bot overkom maar je mag ook wel eens in de spiegel kijken voor je 'het systeem' de schuld geeft.

Aan de andere kant heb je gelijk dat het systeem is ingericht op het meer belonen van kapitaal en investeringen dan van arbeid. Je kan daartegen vechten, je kan er ook gebruik van maken. Iedereen kan investeren in de aandelenmarkt en als je 30% van de waarde van een pand bij elkaar kan sparen kun je ook investeren in vastgoed. En daar kun je natuurlijk ook klein mee beginnen zoals bv garageboxen e.d.

[...]

We zitten niet meer in het einde van een bullmarket, dat was 2 maanden geleden.
Momenteel zitten we diep (!) in een bearmarket met fondsen die bijna zonder uitzondering meer dan 50% hebben ingeleverd, sommigen zelfs 60+% . Dat is ongekend veel en voor veel bedrijven ook echt té veel.

Vergeet niet dat de aandelenmarkt veel eerder reageert op slecht en goed nieuws. In 2008 ging de beurs bijvoorbeeld alweer omhoog terwijl in de werkelijke economie de bodem nog niet bereikt was. Daar staat tegenover dat de beurs al was ingestort voor de banken en masse omvielen en er ontslagen vielen.
In je eerste zinnen maak je echt veel te veel aannames. Zo is mijn studiefase totaal niet gelopen. Maar goed, wellicht kan ik meer verdienen in een baan inderdaad. Echter, als ik solliciteer op een baan waar ik verlang bijvoorbeeld 3000 euro te verdienen en iemand met dezelfde kwalificatie als ik neemt de baan voor 2600 euro, schiet het niet op.

En het systeem de schuld geven? Mwah, mijn inziens gaat het systeem steeds slechter functioneren. Het zal mij benieuwen hoe de generaties het na ons gaan krijgen. Ik hoop dat je het met me eens bent dat staatsschulden steeds hoger worden? En de burger is altijd degene die de rekening mag betalen. Het is een zorgelijke tendens dat rijken steeds rijker worden en armen steeds armer. Een middenklasse bestaat in Nederland al niet eens meer. Hoe groter dat gat wordt, hoe meer we gaan naar een moderne slavernij.

Had ik aandelen moeten kopen zeg je? Tsja, daar is de timing nu niet naar. Ik ga het zeker wel doen zodra de markt uitgecorrigeerd is. Maar de stelling 'had je maar aandelen moeten kopen' vind ik een zwakke.

• GrazendeKoe
Metro2002 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:14:
[...]

Je wilt shorten terwijl je nog geen enkele ervaring op de beurs hebt? Mijn tip: Doe het niet. Het risico op 100% verlies van je inleg is groot. Je hebt niet alleen de koers die je tegen kan werken maar ook de verlooptijd.
Nee hoor, ik weet wat de risico's zijn maar bedankt voor het advies :)

Ik weet hoe de producten op zich werken. Wil me gewoon wat meer in de materie verdiepen en checken wat de premie is voor bepaalde producten. Ik wil ze niet per definitie traden.

• Longcat
Ko.Kane schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:06:
Wat ook een mooie is voor het small business relief program:

[...]
bron

Dit is geen reddingsplan voor de small businesses, maar voor de banken. Alleen partijen die een lening hebben en dus momenteel een risk zijn op de bankbalans willen ze helpen, zodat de banken zichzelf kunnen helpen. Bedrijven die potentieel gezonder zijn want geen uitstaande lening hebben pech. Would be funny if it wasn't so sad.

[...]

Benieuwd hoe lang het duurt voordat ze (gedwongen) alle businesses gaan helpen.
Elk bedrijf heeft toch wel ergens een lening lopen? Ik vat het meer op als 'ga naar je huisbank voor hulp, niet allemaal naar BoA'.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:18:
[...]

In je eerste zinnen maak je echt veel te veel aannames. Zo is mijn studiefase totaal niet gelopen. Maar goed, wellicht kan ik meer verdienen in een baan inderdaad. Echter, als ik solliciteer op een baan waar ik verlang bijvoorbeeld 3000 euro te verdienen en iemand met dezelfde kwalificatie als ik neemt de baan voor 2600 euro, schiet het niet op.
Als je zo blijft redeneren kom je natuurlijk nergens. Sollicteer gewoon en leg de looneis voor 3k gewoon op tafel. Dat heb ik ook gedaan en er is echt geen bedrijf dat daarvan onder de indruk is (mits het enigszins HBO waardige banen zijn natuurlijk). Ga er gewoon voor. Er kan altijd iemand komen die minder loon wil, je moet gewoon zorgen dat jij de beste kandidaat bent. Een bedrijf is ook niet dom , meer loon voor iemand die meer in zijn mars heeft kan financieel uitstekend uitpakken voor het bedrijf en daarvoor willen ze graag een hogere looneisen inwilligen.
En het systeem de schuld geven? Mwah, mijn inziens gaat het systeem steeds slechter functioneren. Het zal mij benieuwen hoe de generaties het na ons gaan krijgen. Ik hoop dat je het met me eens bent dat staatsschulden steeds hoger worden? En de burger is altijd degene die de rekening mag betalen. Het is een zorgelijke tendens dat rijken steeds rijker worden en armen steeds armer. Een middenklasse bestaat in Nederland al niet eens meer. Hoe groter dat gat wordt, hoe meer we gaan naar een moderne slavernij.
Dat heb je te danken aan de op gebakken lucht gebaseerde munt die we gebruiken.
Had ik aandelen moeten kopen zeg je? Tsja, daar is de timing nu niet naar. Ik ga het zeker wel doen zodra de markt uitgecorrigeerd is. Maar de stelling 'had je maar aandelen moeten kopen' vind ik een zwakke.
Daar is de timing nu juist wél naar. Alles ligt al op zijn gat en voordat jij van Rutte hoort dat alles weer opengaat staat de aandelenmarkt alweer een flink stuk hoger.

Verder , lees de reactie van @Magpie , die heeft gelijk dat QE (het bijdrukken van geld) vooral terecht gekomen is in assets zoals aandelen en vastgoed.

Je ziet zelf dat sparen enkel tot waardeverlies leidt momenteel terwijl bv huizenprijzen en aandelen door het dak zijn gegaan. Dat komt omdat het geld ergens heen wil wat waardevast is. Assets zoals aandelen en huizen zijn voor overheden moeilijk te ontwaarden omdat daar een reeele waarde tegenover staat. Een huis blijft een huis en een aandeel in een bedrijf blijft hetzelfde aandeel in dat bedrijf, wat de munteenheid ook voor rare sprongen maakt.

Het is dus niet makkelijk om te zeggen dat je moet investeren in de huidige economie met QE, globalisatie en forse inflatie (ondanks de officiele 'lage' inflatiecijfers is de inflatie echt niet zo laag), het is noodzaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 04-04-2020 13:28 ]

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
Met alle respect. Maar je hebt op basis van je verhaal tot minimaal eind 20 gestudeerd (negatieve factor). Je ouders heb je zelf voor veel kosten op laten draaien (negatieve factor), je bent alleen (negatieve factor). Je hebt een matige baan qua inkomen terwijl je juist de beste uitgangspositie had van alle hbo studies bij afstuderen (in 2017 vonden zij het makkelijkste een baan...wellicht niet in jouw regio wat opnieuw een negatieve factor kan zijn).

Maar het lijkt er vooral op dat je de hele wereld de schuld geeft van een zogenaamd falend systeem. Maar ik zou vooral iets vinden van de ondersteuning van je ouders en het slome studeren van jezelf. En tuurlijk kan er daar overmacht zijn. Maar dat hoort bij het leven. Dat maakt niet het hele systeem falend.

Overigens, en die discussie heb ik al vaker hier op Tweakers gevoerd, begrijp ik niet waarom het vanzelfsprekend moet zijn dat iemand die alleen is en een paar jaar werkt een huis moet kunnen kopen.

Edit: vergeet ik nog te zeggen dat wat jij zo mooi vindt (AirBnB) juist een onderdeel is van de stijgende huizenprijzen in bijvoorbeeld Amsterdam. Wat het mede onmogelijk maakt voor sommigen om een huis te kopen, daar waar de wens er wel is.

[ Voor 10% gewijzigd door PLAE op 04-04-2020 13:29 ]

• Ko.Kane
@Longcat lang niet elk bedrijf heeft een lening bij een bank. En het moet een actieve lening zijn en geen gesloten. Je vind online zelfde commentaar over andere banken.

Veel bedrijven hebben wel dingen op krediet of lease, maar dat zijn niet de zelfde partijen die nu loans uitgeven voor relief program.

Random voorbeelden: Stel je bent touringcar bedrijf met 10 lease volvo's via Volvo financial services, maar je wilt overbrugging krediet nu om je 20 werknemers, en je bus lease te overbruggen. (Een touring car is zo 2ton plus trouwens).

Of je bent een dienstverlener in laag kapitaalintensieve branche: boekhouding. Je kan 50 werknemers hebben, lease op een pand, wagenpark, etc zonder momenteel uitstaande lening.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
PLAE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:09:
[...]

De gemiddelde werknemer van Facebook verdiende in 2019 zo’n $240.000. Maar vooruit ik begrijp je punt.
Denk dat de mediaan een beter beeld geeft...

• Longcat
Metro2002 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:14:
[...]

Hij kan 30 tot 50 euro per week sparen en wil weten waar hij de opties kan vinden bij degiro... Ik sluit me volledig bij je aan.

• Longcat
Ko.Kane schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:32:
@Longcat lang niet elk bedrijf heeft een lening bij een bank. En het moet een actieve lening zijn en geen gesloten. Je vind online zelfde commentaar over andere banken.

Veel bedrijven hebben wel dingen op krediet of lease, maar dat zijn niet de zelfde partijen die nu loans uitgeven voor relief program.

Random voorbeelden: Stel je bent touringcar bedrijf met 10 lease volvo's via Volvo financial services, maar je wilt overbrugging krediet nu om je 20 werknemers, en je bus lease te overbruggen. (Een touring car is zo 2ton plus trouwens).

Of je bent een dienstverlener in laag kapitaalintensieve branche: boekhouding. Je kan 50 werknemers hebben, lease op een pand, wagenpark, etc zonder momenteel uitstaande lening.
Vrijwel iedereen heeft het doorlopend krediet volledig benut toen (of voor) de stront de ventilator raakte. Ik denk dat bedrijven met helemaal geen financiering (ex. lease) meer de uitzondering zijn. Of je bedoelt dat je met een doorlopend krediet bij BoA ook niet in aanmerking komt.

• Ko.Kane
@Longcat lastige discussie zonder marktcijfers, maar niet elk bedrijf heeft een doorlopend krediet bij een bank. Dat kan nl ook bij krediet op rekening zijn bij een supplier, franchise gever, eigen inhousebank van fabrikant zijn (bij auto's bv).

Bedrijven die wel een doorlopend actief krediet hebben komen wel in aanmerking voor zover ik nu gezien heb.

• PLAE
Voor wie het interessant vindt een gesprek met Kees de Kort (Macro-econoom en in dit geval op zijn zachtst gezegd economisch gezien geen optimist. En zeer kritisch op de 'lockdown' van de economie wereldwijd) van ruim drie kwartier:

YouTube: Kees de Kort: Schokkende cijfers over sterftecijfers IC's tijdens co...

Edit: gaat weinig over de markten. Niet echt een aanrader wat dat betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door PLAE op 04-04-2020 14:24 ]

• GrazendeKoe
@PLAE @Metro2002 Misschien moeten jullie dit https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 en dit https://www.linkedin.com/...world-order-ray-dalio-1f/ eens checken.

Naar mijn mening is de hebzucht naar geld zo groot, dat belangrijkere belangen vergeten worden. Ik neem mijn situatie als voorbeeld er in. De verandering van hoe mijn grootouders leefden en hoe ik, twee generaties, leef. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn en discussiëren staat vrij, maar volgens mij zeg ik geen rare dingen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:53:
@PLAE @Metro2002 Misschien moeten jullie dit https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 en dit https://www.linkedin.com/...world-order-ray-dalio-1f/ eens checken.

Naar mijn mening is de hebzucht naar geld zo groot, dat belangrijkere belangen vergeten worden. Ik neem mijn situatie als voorbeeld er in. De verandering van hoe mijn grootouders leefden en hoe ik, twee generaties, leef. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn en discussiëren staat vrij, maar volgens mij zeg ik geen rare dingen.
De wereld waarin onze ouders en grootouders opgroeiden is niet te vergelijken met de huidige economie. Als je nog altijd leeft met het mantra wat je ouders je hebben bijgebracht doe je jezelf tekort. In een wereldeconomie waarin alle grote munten de goudstandaard hebben losgelaten kun je niet meer leven zoals ervoor. Sparen werkt niet meer vanwege inflatie en geen rente. Vanwege de geldontwaarding moet je je geld omzetten in waardevaste / waardestijgende items.
Dat kun je oneerlijk vinden maar dat zijn de nieuwe spelregels. Je kunt meespelen en potentieel winnen of het speelbord omgooien en roepen dat het een stom spel is omdat je de spelregels niet begrijpt ;)

• Longcat
@Ko.Kane Ze zullen het vast wel uitbreiden zodat de bank waar je een betaal- of spaarrekening hebt je het geld moet uitlenen. Lijkt me dat dit overhaast en weinig doordacht is gelanceerd. Ook begrijpelijk dat als er nauwelijks/geen regels gedefinieerd worden en de opdracht is 'leen geld aan MKB', dat banken dan de klanten voortrekken met meeste impact op de balans.
Je zou maar de enige bank zijn met de houding 'bij ons is iedereen welkom'. Dan krijg je direct meer aanvragen dan je aankan. Het moet door de overheid worden opgelegd dat ze niemand mogen weigeren en ze moeten wat verzinnen om de aanvragen goed te spreiden.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 04-04-2020 14:01 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Zullen we weer back on topic gaan? Beleggen op de beurs.

• Longcat
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:09:
[...]

ING, Shell of KLM?

Maar serieus nieuwsgierig.
Heb onlangs zelfs stukje Shell verkocht (ik geloof 1/3e). Crowded trade der crowded trades. Voelde ik me niet (meer) comfortabel bij. Het is me overigens nog steeds niet gelukt om het mystery aandeel te kopen. :'(

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
PLAE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:28:
[...]

Met alle respect. Maar je hebt op basis van je verhaal tot minimaal eind 20 gestudeerd (negatieve factor). Je ouders heb je zelf voor veel kosten op laten draaien (negatieve factor), je bent alleen (negatieve factor). Je hebt een matige baan qua inkomen terwijl je juist de beste uitgangspositie had van alle hbo studies bij afstuderen (in 2017 vonden zij het makkelijkste een baan...wellicht niet in jouw regio wat opnieuw een negatieve factor kan zijn).

Maar het lijkt er vooral op dat je de hele wereld de schuld geeft van een zogenaamd falend systeem. Maar ik zou vooral iets vinden van de ondersteuning van je ouders en het slome studeren van jezelf. En tuurlijk kan er daar overmacht zijn. Maar dat hoort bij het leven. Dat maakt niet het hele systeem falend.

Overigens, en die discussie heb ik al vaker hier op Tweakers gevoerd, begrijp ik niet waarom het vanzelfsprekend moet zijn dat iemand die alleen is en een paar jaar werkt een huis moet kunnen kopen.

Edit: vergeet ik nog te zeggen dat wat jij zo mooi vindt (AirBnB) juist een onderdeel is van de stijgende huizenprijzen in bijvoorbeeld Amsterdam. Wat het mede onmogelijk maakt voor sommigen om een huis te kopen, daar waar de wens er wel is.
Inderdaad! Veel van dit soort partijen worden continu geromantiseerd terwijl het júist facilitators zijn van het "rijken-worden-rijker" dogma.

Verder vind ik dat je goede punten maakt, echter mag er wat mij betreft ook ruimte zijn voor het verhaal van user @GrazendeKoe - een verhaal dat in mijn omgeving niet onbekend is. Het constateren is één, het er mee om gaan en mogelijk een kans van je situatie maken is een ander verhaal en vaak ook moeilijker dan in het constateren blijven hangen.

Ik ben overigens één van de die opportunisten die denkt in de huidige tijden in te gaan stappen. Na een week of drie meegelezen te hebben lijkt VRWL mij een logische eerste stap voor ca. 50% van het deel van mijn vermogen dat ik wil gaan beleggen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Santee
Longcat schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:17:
[...]

Heb onlangs zelfs stukje Shell verkocht (ik geloof 1/3e). Crowded trade der crowded trades. Voelde ik me niet (meer) comfortabel bij. Het is me overigens nog steeds niet gelukt om het mystery aandeel te kopen. :'(
Same Shell eruit op 18 en nu kijken wat er gebeurt. Ik had geen zin in een 50/50. Olie deal, Shell naar €20, geen deal Shell naar €14. Bovendien, ook als de productie 10miljoen vaten afneemt, dit is 10% van de wereldwijde productie? Opslag is bijna vol, China zegt weer 100% te draaien maar ik geloof er niks van. De rest van de wereld ligt op zn gat. China werkt wat achterstallige bestellingen af en dan zakt de vraag ook weer zin. Olie opslag zit over 3 weken vol en dan kakt de prijs weer in. Deal of geen deal.
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:49:
[...]

Inderdaad! Veel van dit soort partijen worden continu geromantiseerd terwijl het júist facilitators zijn van het "rijken-worden-rijker" dogma.

Verder vind ik dat je goede punten maakt, echter mag er wat mij betreft ook ruimte zijn voor het verhaal van user @GrazendeKoe - een verhaal dat in mijn omgeving niet onbekend is. Het constateren is één, het er mee om gaan en mogelijk een kans van je situatie maken is een ander verhaal en vaak ook moeilijker dan in het constateren blijven hangen.

Ik ben overigens één van de die opportunisten die denkt in de huidige tijden in te gaan stappen. Na een week of drie meegelezen te hebben lijkt VRWL mij een logische eerste stap voor ca. 50% van het deel van mijn vermogen dat ik wil gaan beleggen.
Goede keuze. Ik heb zelf ook een aantal doorlopende limit orders klaar staan, dan hoef ik niet 24/7 de koers te checken. Mocht de boel weer weg zakken dan doe ik vanzelf aankopen op voor mij respectabele koersen.

[ Voor 38% gewijzigd door Santee op 04-04-2020 16:04 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:49
Santee schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:59:
[...]
Goede keuze. Ik heb zelf ook een aantal doorlopende limit orders klaar staan, dan hoef ik niet 24/7 de koers te checken. Mocht de boel weer weg zakken dan doe ik vanzelf aankopen op voor mij respectabele koersen.
Catching a falling knife? In deze tijden misschien...

• Santee
Playa del C. schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:11:
[...]

Catching a falling knife? In deze tijden misschien...
Limit orders staan wel flink wat lager dan huidige VWRL, en daarbij is inkopen wanneer het dal duidelijk al is geweest vaak minder voordeling. Ik spreid trouwens op verschillende niveaus dus mocht het mes echt nog 20% dieper vallen (dan zit je echt op €40 VWRL) dan kan ik op die prijs alsnog middelen.

• PLAE
Ik ben donderdag vrij fors short gegaan in Shell (op +9%, steeg daarna nog verder door maar eindigde daarop). En vrijdag (voor een veel kleiner bedrag) short in olie.

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-11 10:47
PLAE schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:20:
.......En vrijdag (voor een veel kleiner bedrag) short in olie.
De tijd zal het leren. Mijn glazen bol zegt dat de oliepartijen zich op korte termijn geen nieuwe ruzie kunnen permitteren. Ik zou woensdag al voor long gaan. Maar op een of andere manier leek een marktpartij alles op te kopen wat zich beneden de $20.5 ging begeven. Maar uit Hollandse zuinigheid wilde ik niet boven de $20 kopen. Ik ga me hier voorlopig even niet meer aan branden.

Overigens heb ik wel eens een half jaar short gestaan in olie. Van verlies naar nog veel steviger verlies. Een gelukje, een felle dip in de olieprijs, heeft me gered. Gelukkig was ik toen nog niet te hebberig om (nog) niet te verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eaHy5yAs8j4O0pu6kjoN6t3-BA=/f/image/BWYuz07tLeVhyoPmMPcqY22X.jpg

Met andere impulsaankopen was ik minder gelukkig. In de vijf jaar dat ik nu wat op de beurs bezig ben heb ik een paar dingen ervaren, althans geleerd dat ze ook voor mij gelden:
1. De kracht van het gezegde "Zo gewonnen, zo geronnen."
2. Het verschil tussen gerealiseerde en niet gerealiseerde winst bestaat echt!
3. Afwijken van je oorspronkelijke plan kost meer dan het je oplevert.

Al met al sta ik nog steeds 30k in de plus sinds februari 2016. Het all time high was tegen de ton. Mijn broer zit al zo'n 20 jaar op de beurs. Hij zei, indien je op 20% zit, pakken die winst en nooit meer terugkomen. Hij kon wel eens gelijk krijgen....

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:10
Ik heb de indruk dat er velen zijn die beleggen echt als een werkwoord zien.

Houden jullie dan ook al jullie kosten consequent bij?

Ik heb zelf vijf posities (zes met cash meegerekend). En ik koop alleen maar, verkopen doe ik niet.

Het zijn je beleggingen die het werk moeten doen om je geld op te leveren, niet jijzelf.

• JohanNL
  • Laatst online: 15:21
Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:55:

Houden jullie dan ook al jullie kosten consequent bij?

Ik heb zelf vijf posities (zes met cash meegerekend). En ik koop alleen maar, verkopen doe ik niet.

Het zijn je beleggingen die het werk moeten doen om je geld op te leveren, niet jijzelf.
Precies, maar er zijn velen die nu ( te ) veel tijd over hebben denk ik en nu een nieuwe hobby erbij hebben :p
Een beetje daytraden is ook niets mis mee zolang er maar een groot, lange termijn doel voorop staat.

In vino veritas, in aqua sanitas

• GrazendeKoe
Metro2002 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:56:
[...]

De wereld waarin onze ouders en grootouders opgroeiden is niet te vergelijken met de huidige economie. Als je nog altijd leeft met het mantra wat je ouders je hebben bijgebracht doe je jezelf tekort. In een wereldeconomie waarin alle grote munten de goudstandaard hebben losgelaten kun je niet meer leven zoals ervoor. Sparen werkt niet meer vanwege inflatie en geen rente. Vanwege de geldontwaarding moet je je geld omzetten in waardevaste / waardestijgende items.
Dat kun je oneerlijk vinden maar dat zijn de nieuwe spelregels. Je kunt meespelen en potentieel winnen of het speelbord omgooien en roepen dat het een stom spel is omdat je de spelregels niet begrijpt ;)
Tsja zo kun je het ook zien. Tot de markt nog een tweede klap krijgt en alles gewaardeerd is zo hoog als 10 jaar geleden stond. We komen momenteel in een liquiditeitencrisis terecht. Alle assets zijn overgewaardeerd momenteel, vooral vastgoed en aandelen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:31:
[...]

Tsja zo kun je het ook zien. Tot de markt nog een tweede klap krijgt en alles gewaardeerd is zo hoog als 10 jaar geleden stond. We komen momenteel in een liquiditeitencrisis terecht. Alle assets zijn overgewaardeerd momenteel, vooral vastgoed en aandelen.
Straffe uitspraak , kun je dat onderbouwen?
Bedrijven die je voor 3-5 keer de jaarwinst kunt kopen zoals momenteel op de aandelenmarkt zijn verre van overgewaardeerd, eerder ondergewaardeerd.
Woningen zijn ten opzichte van de inkomens en rentestanden ook niet significant in waarde gestegen. Wel hebben deze 2 assets hun waarde behouden ten opzichte van cash.

• kidde
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:44:
[...]

Wat je in het dik gedrukte zegt, slaat echt als een tang op een varken. Wat heeft de commissie die brokers rekenen te maken met jouw kans om geld te verdienen?
Excuses, ik dacht dat het zo simpel was dat iedereen dat gelijk zou begrijpen. Dus nog een keer speciaal voor u in Jip en Janneke:

-Ik heb aandelen in Flatex. Flatex is eigenaar van DeGiro.
-Iemand anders koopt of verkoopt aandelen bij DeGiro. Die persoon maakt winst of verlies, maar dat boeit totaal niets want de commissie die Flatex ontvangt is hetzelfde.
-Als aandeelhouder wordt ik eigenaar van een heel klein gedeelte van de winst op de betaalde commissie.
-Iemand die teveel verlies maakt stopt met beleggen. Maar dat boeit niets, want er is een wachtrij om de verliezers te vervangen.

Met andere woorden, hoeveel winst of verlies anderen ook maken, zolang ze maar veel orders ingeven (zolang de volatiteit hoog is) maak ik _altijd_ winst.

Als je weet dat je statistisch altijd verliest van het casino, en je ziet een mijlenlange rij voor de deur, wat doe je dan? Je gaat ervan uit dat alle anderen om je heen ook verliezen en koopt aandelen in het casino.

Hoe hoger de commissie van het casino, hoe meer winst je maakt.

HK

• PLAE
Ja zo simpel zou het zijn. Als er maar 1 casino zou zijn waar iedereen naartoe kon.

Maar in jouw geval gaat het om het casino waar veel uitkeringstrekkers hun laatste centjes komen brengen. Ze gooien die centjes al zittende in best aardig werkende slotmachines en ze krijgen een gratis glaasje fris.

Maar de meeste grote jongens betalen liever iets meer om aan een speeltafel te zitten met knappe croupiers. Ook al hebben ze daar iets minder spelletjes om uit te kiezen. Het is er al jaren goed toeven.

• Ko.Kane
Metro2002 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:44:
[...]

Straffe uitspraak , kun je dat onderbouwen?
Bedrijven die je voor 3-5 keer de jaarwinst kunt kopen zoals momenteel op de aandelenmarkt zijn verre van overgewaardeerd, eerder ondergewaardeerd.
Woningen zijn ten opzichte van de inkomens en rentestanden ook niet significant in waarde gestegen. Wel hebben deze 2 assets hun waarde behouden ten opzichte van cash.
Onderbouwing voor overwaardering van de SP500 https://www.multpl.com/shiller-pe en https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

Als je niet bekend met oa shiller PE even googlen, maar beide zijn nog boven de mean.

• kidde
Kans is 99% dat u geen opties mag handelen, wat u en ik altijd mogen handelen zijn warrants. Opties zijn niet optioneel maar verplicht. Warrants zijn optioneel.

Als je een optie neemt om 100 aandelen Shell te kopen op 19.06.20 voor €20, moet je ze dan (juni) verplicht kopen, dus garant staan voor €2000, dus u moet de hele tijd €2000 in geld 'achterhouden' (opties gaan vziw altijd per 100). Daarom mag je met een standaard account bij DeGiro geen opties handelen.

Als je 100 warrants neemt om 100 aandelen te kopen op 19.06.20 voor €20, mag je als ze aflopen zeggen 'weej wa, lama zitten'. Daarom hoef je niet garant te staan, en mag het met een basic account. Heeft u immers geen geld de warrant uit te oefenen, dan bent u gewoon alles kwijt

Warrants lopen gelijk met opties: Ze lopen standaard af op de 3e vrijdag van de maand, meestal 3e maand van het kwartaal maar kan ook januari.

U moet dus zoeken op: "put 19.06.20 ....", "call 18.09.20 ...", waarbij op de puntjes de naam van het aandeel staat.

Nu komt de naaijerij: Opties zijn gestandaardiseerd. En er is veel handel in. U handelt op de beurs; met anderen.

Warrants zijn een weddenschap tussen u en een bank, en niet gereguleerd. De bank wil de weddenschap niet op elk willekeurig moment afwikkelen, en naait u daarin.

Bijvoorbeeld, ik heb call warrants AMD, en om 8:00 CEST is de onderliggende waarde (voorbeurs in de VS) idioot gestegen. Dus ik wil gelijk winst pakken.

Maar de bank heeft nog geen 'laat'-prijs voor warrants om 8:30. Dus u kan uw fiches alleen terug inwisselen voor geld als het casino daar zin in heeft. Banken worden ervan beticht dat ze daar grof aan verdienen: Ze kunnen iedere bied en laatkoers geven die ze willen, een daarvoor hebben ze de slimste wiskundigen van de wereld ingehuurd. Tenzij u zelf een briljante wiskundige bent, is de kans groot dat u genaaid wordt. Bij opties niet, daar bepaalt vziw de Black-Scholes formule wat ze waard zijn.

Hoe wordt u nog meer genaaid? De spread, variërend van bagger tot rete-bagger.

Kies een totaal onwaarschijnlijke weddenschap, heb ik zelf een keer gedaan. Intel stond al maanden tussen 30 en 50 dollar, de weddenschap (warrant) dat ze onder de 20 komen kan u kopen voor €0,08. Maar u kan hem aan niemand anders verkopen, behalve terug aan het casino (de bank). En tegelijkertijd dat u €0,08 moet betalen, bieden ze er maar €0,04 voor!

Dus als u na 1 seconde terugverkoopt, bent u de helft kwijt.

Daar komt nog de gewone koop en verkoop commissie bij, een paar Euro.

Verder, zoals reeds genoemd, kijkt de bank of u bij de 90% van de mensen hoort die altijd verliest. Stel, u gokt op zwart of rood. En 90% van de tijd doet u dat fout. Super voor de bank!

Dan neemt de bank exact de omgekeerde positie in als die van u. U gokt rood, de bank gokt zwart en wint >50% zeker geld.

De naaijerij is: Als 100 000 mensen zouden denken dat AMD omhoog gaat en ze kopen 10 000 000 aandelen, dan gaat AMD omhoog.

Kopen ze call warrants (en ze horen bij de 90% die altijd verliest), dan gaat de bank 10 000 000 aandelen short, en drijft daarmee de prijs omlaag; waardoor haar eigen klanten geld verliezen.

Desalniettemin kan u winst maken op warrants, mits u bij de 10% hoort, die meer weet dan de experts van de bank die met een heel leger zijn, er 70 uur per week mee bezig zijn en er doorgaans wiskundig voor zijn opgeleid

Hoe verslaat u dat leger?

Ik weet dat u niet onder de indruk bent van mijn 10% winst, maar het gaat erom dat ik voor die 10% _gewerkt_ heb.

Als DeGiro gebruiker merk ik (berichtenbox) als eerste dat er een wachtrij voor telefonische hulp is, dus er is gruwelijk veel handel! Dus koop ik aandelen DeGiro.

Op Tweakers pricewatch zie ik als eerste dat 'webcams' en 'headsets' het populairste is ipv smartphones, dus ik verkoop AMD en koop Logitech.

Op nu.nl lees ik over ECMO apparaten om Corona-patiënten te beademen, en ( hier ben ik 100% niet trots op overigens) zoom in op de foto van de apparatuur, lees het merk af en ziek op dat dit merk van het Zweedse bedrijf Getinge is, dus koop ik die aandelen.

Ik zie dat Trump heeft getweet over een olie akkoord, en ik weet dat het een slechte blufpokeraar is. Dus nadat WTI 25% omhoog is door een lulkoek tweet, ga ik short (zeer dom overigens; slechte risicovolle impuls-actie).

Kijk je naar technische indicatoren / analyse, dan verlies je van bankiers die naar fundamentele zaken kijken.

HK

• Longcat
@kidde Als een optie kopen zou leiden tot een verplichting, dan is het geen optie meer he...
Met andere woorden, je hele verhaal m.b.t. opties/warrants klopt voor geen meter

[ Voor 32% gewijzigd door Longcat op 04-04-2020 20:12 ]

• GrazendeKoe
Ik heb het wel met smart gelezen, haha, mooi verhaal. Maar @kidde , bedoel je niet futures in plaats van opties?

• kidde
Longcat schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:10:
@kidde Als een optie kopen zou leiden tot een verplichting, dan is het geen optie meer he...
Met andere woorden, je hele verhaal m.b.t. opties/warrants klopt voor geen meter
Ok, dan is er een andere reden dat opties niet toegestaan zijn op basic accounts.

Het verhaal over de naaijerij klopt volgens u naar ik aanneem gewoon wel, en dat moet dan toch de reden zijn dat DeGiro en banken cliënten richting warrants drijven, of ben ik zo dom?

HK

Verwijderd

Ik ben op zoek naar manieren om informatieverschaffing m.b.t. indices te automatiseren. Het mooiste zou zijn als ik zelf waardes/aantal punten zou kunnen instellen wanneer ik een push bericht en/of email krijg wanneer bijv. de AEX onder de 450 of boven de 500 punten zou komen. Daarnaast hetzelfde eigenlijk ook voor aandelen. Welke tools gebruiken jullie daar nu voor die zijn aan te raden? Ik gebruik nu watch lists maar dat is handmatig. Ik wil niet nog een keer een flashcrisis missen zoals in 2018.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2020 20:24 ]

• Longcat
kidde schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:19:
[...]

Ok, dan is er een andere reden dat opties niet toegestaan zijn op basic accounts.

Het verhaal over de naaijerij klopt volgens u naar ik aanneem gewoon wel, en dat moet dan toch de reden zijn dat DeGiro en banken cliënten richting warrants drijven, of ben ik zo dom?
Grootste verschil tussen een optie en een warrant is dat een bedrijf degene is die warrants uitgeeft. Bij opties is dat niet zo. Het uitvoeren van een warrant leidt tot verwatering, maar het uitvoeren van een optie niet. Bij degiro kan je gewoon in opties handelen en vast ook in warrants, al is dit voor zover ik weet een stuk minder gebruikelijk. Ik heb nog nooit in warrants gehandeld en heb niet ervaren dat degiro mij naar warrants heeft gedreven. In opties heb ik veel gehandeld. Als je in instrumenten handelt die op de beurs worden verhandeld, dan kan iedereen je tegenpartij zijn. Vaak is het de market maker en die berekent met verschillende modellen de faire prijs en gaat daar een stuk vandaan zitten met de bied en laat. Het kan zo zijn dat iets 6 cent waard is en dat je het dan voor 4 cent kan verkopen en voor 8 cent kan kopen. Of dat fair is, tja.. Zonder de market maker had je het waarschijnlijk helemaal niet kunnen kopen.

• kidde
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:18:
Ik heb het wel met smart gelezen, haha, mooi verhaal. Maar @kidde , bedoel je niet futures in plaats van opties?
Hmm, ik was nog de 5e manier vergeten die de banken /DeGiro winst op ons maken: 'Autoexchange'.

Koopt u aandelen in een andere valuta, dan betaalt u 0,1% wisselkosten. Veel duurder dan op de markt. Deze kan u handmatig uitzetten!

6e manier: DeGiro kan uw aandelen verhuren aan anderen, die uw aandelen kunnen 'huren' om short te gaan. Binck doet dit vziw niet.

7e manier: Geldmarktfonds. Uw niet belegde geld gaat
in een feldmarktfonds; winst daarop houd geloof ik DeGiro. Verlies wordt maar gedeeltelijk gecompenseerd. Binck heeft een bank licentie vziw en mag geld houden, dus doet dat niet.

8e manier: Voor iedere valuta waarin u handelt betaalt u een soort abonnements-kosten boven een bepaald aantal valuta (2 dacht ik). Dus doet u aan EUR, USD, Yen en Zweedse kroon dan betaalt u na 1 jaar geld voor de laatste twee. Ok, zijn kosten die ze kennelijk maken. Zit ergens diep in de kleine letters.

HK

• Longcat
kidde schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:28:
[...]

Hmm, ik was nog de 5e manier vergeten die de banken /DeGiro winst op ons maken: 'Autoexchange'.

Koopt u aandelen in een andere valuta, dan betaalt u 0,1% wisselkosten. Veel duurder dan op de markt. Deze kan u handmatig uitzetten!
Klopt. 0.1% is best fair vergeleken met anderen. Volgens mij ben je bij bijv. Paypal een stuk slechter af. Als je het uitzet betaal je maar 0.02%, maar wel een fixed fee van 10 euro per keer. Dit is voor de meesten een heel stuk duurder.
7e manier: Geldmarktfonds. Uw niet belegde geld gaat
in een feldmarktfonds; winst daarop houd geloof ik DeGiro. Verlies wordt maar gedeeltelijk gecompenseerd. Binck heeft een bank licentie vziw en mag geld houden, dus doet dat niet.
Die fondsen maken geen winst, dus degiro houdt dat ook niet in. Verlies wordt tot een saldo van 2500 euro gecompenseerd. Je kan bij degiro in enkele seconden geld op je account zetten dmv iDeal, dus dit hoeft geen probleem te zijn.
8e manier: Voor iedere valuta waarin u handelt betaalt u een soort abonnements-kosten boven een bepaald aantal valuta (2 dacht ik). Dus doet u aan EUR, USD, Yen en Zweedse kroon dan betaalt u na 1 jaar geld voor de laatste twee. Ok, zijn kosten die ze kennelijk maken. Zit ergens diep in de kleine letters.
Ik denk dat je aansluitingskosten bedoelt en deze betaal je per beurs (2.50 per jaar per beurs).

• kidde
Longcat schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:26:
[...]

Grootste verschil tussen een optie en een warrant is dat een bedrijf degene is die warrants uitgeeft.
Gelukkig, er klopte toch nog iets van wat ik zei ;) Klopte wel voor geen meter, maar hopelijk toch nog 70cm. En in die 70cm zit wel de belangrijkste boodschap: Waarom het moeilijk is om winst te maken op de opties (warrants dus) die je binnen het Basic-account kan verhandelen.

Dat zou ik toch graag iedereen willen uitleggen die daarin wil handelen, zodat je weet hoe de bank je probeert te naaien. Vooral partijen als Plus500 (bestaan die oplichters nog?) drijven de marge van klanten failliet.

Zal eens proberen te kijken hoe het met die opties zit, die zijn eigenlijk veel aantrekkelijker dan die rot-warrants, maar ik weet niet waarom je er met Basic-Account niet in mag handelen.

HK

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Longcat schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:10:
Klopt. een ITM optie mag je, naar eigen keuze wèl of niet exercisen. Als je dat niet wil, kun je van ITM opties die mogelijk automatisch worden exercised ook afzien, door een 'abandon instruction' te geven.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:23:
Ik ben op zoek naar manieren om informatieverschaffing m.b.t. indices te automatiseren. Het mooiste zou zijn als ik zelf waardes/aantal punten zou kunnen instellen wanneer ik een push bericht en/of email krijg wanneer bijv. de AEX onder de 450 of boven de 500 punten zou komen. Daarnaast hetzelfde eigenlijk ook voor aandelen. Welke tools gebruiken jullie daar nu voor die zijn aan te raden? Ik gebruik nu watch lists maar dat is handmatig. Ik wil niet nog een keer een flashcrisis missen zoals in 2018.
je kan op IEX.nl een watchlist aanmaken onder "mijn iex" met de aandelen/ETF's die je wil volgen.
Voor ieder aandeel kan je dan ook een alert instellen: ondergrens/bovengrens of bij een % verandering.
je krijgt dan een email

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ko.Kane schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:46:
[...]

Onderbouwing voor overwaardering van de SP500 https://www.multpl.com/shiller-pe en https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

Als je niet bekend met oa shiller PE even googlen, maar beide zijn nog boven de mean.
De shiller PE is een indicator voor de S&P 500 en geeft inderdaad aan dat de index overgewaardeerd is.
Dat komt voornamelijk door de grootste en zwaarst wegende bedrijven in de S&P zoals Amazon (PE ration van 85), Microsoft (PE van 28) en google (22) die zelfs nu, na de ingestorte beurs, nog altijd boven het gemiddelde zitten , je zou dus kunnen stellen dat de aandelenmarkt gemiddeld gezien overgewaardeerd is.
Dat geldt echter niet voor alle aandelen.

Jij stelt immers dat alle assets overgewaardeerd zijn en dat is zeker niet het geval. Kijk alleen al in onze eigen AEX index, daar kun je nu bedrijven kopen met PE ratios van 13 (ahold, shell), tot onder de 7 (aegon) en zelfs 5 (ASR, NN)

Kijk alleen al op yahoo finance, daar staat tegenwoordig een indicator bij of een bedrijf over of undervalued is of fair value, je zal je verbazen hoeveel er op fair value of op undervalued staan momenteel.

En de huizenmarkt is een verhaal apart. Ja de prijzen zijn flink gestegen maar geld is ook flink goedkoper geworden (de rente is extreem laag) en vastgoed draait nu eenmaal op kredietverstrekking. Als de rente weer stijgt dalen de prijzen ook weer.

Ik denk dat vastgoed in absolute bedragen absurd duur is maar dat komt door het goedkope krediet, qua betaalbaarheid is het nog te overzien.

Met 2x modaal koop je een gemiddeld rijtjeshuis van net iets meer dan 3 ton, net zoveel huis als 10 jaar geleden, alleen toen kocht je dat rijtjeshuis van 240.000 euro omdat de rente toen hoger was. (5% toen vs 2% nu bij 10 jaar vast) .

Als de leennormen niet waren aangescherpt en er geen maatregelen waren genomen zoals verplicht aflossen zou je zelfs kunnen stellen dat vastgoed kopen nu in verhouding goedkoper is geworden dan 10 jaar geleden.

Sterker nog, alleen al door uitsluitend een inflatie van 2.5% per jaar los te laten op het aanschafbedrag is dat huis van 240k nu al over de 3 ton waard. En dan komt het veel goedkopere krediet verhaal er nog bij.

Is het dan nog overgewaardeerd? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 04-04-2020 20:49 ]

• Ko.Kane
Longcat schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:26:
[...]

Grootste verschil tussen een optie en een warrant is dat een bedrijf degene is die warrants uitgeeft. Bij opties is dat niet zo. Het uitvoeren van een warrant leidt tot verwatering, maar het uitvoeren van een optie niet. Bij degiro kan je gewoon in opties handelen en vast ook in warrants, al is dit voor zover ik weet een stuk minder gebruikelijk. Ik heb nog nooit in warrants gehandeld en heb niet ervaren dat degiro mij naar warrants heeft gedreven. In opties heb ik veel gehandeld. Als je in instrumenten handelt die op de beurs worden verhandeld, dan kan iedereen je tegenpartij zijn. Vaak is het de market maker en die berekent met verschillende modellen de faire prijs en gaat daar een stuk vandaan zitten met de bied en laat. Het kan zo zijn dat iets 6 cent waard is en dat je het dan voor 4 cent kan verkopen en voor 8 cent kan kopen. Of dat fair is, tja.. Zonder de market maker had je het waarschijnlijk helemaal niet kunnen kopen.
Met een warrant of (optionsschein in het duits) heb je emittent risico, misschien klein risico maar DB als tegenpartij?

Je kan alleen long call en long short doen: Je kan zelf geen warrant uitgeven zoals bij optie schrijven. Geen standaardisering: de prospect is dik. En geen standaardisering dus lastig vergelijken en je kan ze niet verhandelen op een beurs. Alleen kopen bij emittent.

Is vrij Duits product.

• Ko.Kane
Ik beweer allemaal niks van waar je het overhebt, ik denk dat je op @GrazendeKoe reageert ;)
Metro2002 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:42:
[...]

Kijk alleen al op yahoo finance, daar staat tegenwoordig een indicator bij of een bedrijf over of undervalued is of fair value, je zal je verbazen hoeveel er op fair value of op undervalued staan momenteel.
Als het zo makkelijk was, dan waren we allemaal Warren Buffet :+

• Wozmro
Ik heb ooit eens een boekje gekocht over opties. Ik snap de theorie min of meer maar als ik het goed begrijp handel je met professionele marketmakers. En de kans dat ik daartegen kan 'winnen' lijkt mij toch klein.

• Ko.Kane
Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:23:
Ik heb ooit eens een boekje gekocht over opties. Ik snap de theorie min of meer maar als ik het goed begrijp handel je met professionele marketmakers. En de kans dat ik daartegen kan 'winnen' lijkt mij toch klein.
Dat is dus met een warrant/optionsschein zo.

Een optie KAN door een professionele partij worden uitgeschreven, maar jij of ik kunnen dat ook doen. En omdat die vrij worden verhandelt, is er dus een soort van marktcontrole dat de meest idiote opties gewoon niet verkocht worden. (Omdat er concurrentie tussen de optie uitschrijvers, als je te veel premie verlangt raak je hem niet kwijt) Verder zijn optie contracten standaard (europees of US style) en goed te vergelijken. Met warrants is het moeilijk vergelijken, vage voorwaarden etc, en omdat er geen prijssetting is door een markt is de prijs/premie in voordeel van emittent.

En je kan gewoon een optie kopen die voor iemand een gunstige premie oplevert en ook voor jou nuttig is als verzekering. Of wat voor optie strategie je ook maar wil doen.

Tijdje terug ging het in dit topic over deze: https://www.investopedia.com/terms/b/bearcallspread.asp

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 04-04-2020 21:49 ]

• pascal_rienstra
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-11 19:15
Verwijderd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:23:
Via de app van investing.com kan je makkelijk meldingen aanmaken. Je kan push meldingen krijgen bij ingestelde punten of een percentage winst/verlies.

• kidde
[b]Longcat schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:34[...]

Die fondsen maken geen winst, dus degiro houdt dat ook niet in. Verlies wordt tot een saldo van 2500 euro gecompenseerd. Je kan bij degiro in enkele seconden geld op je account zetten dmv iDeal, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

[...]

Ik denk dat je aansluitingskosten bedoelt en deze betaal je per beurs (2.50 per jaar per beurs).
Moest het nazoeken, maar winst op geldmarktfonds mag je inderdaad houden. Weet niet wat er met mijn geheugen is vandaag, afgelopen nacht te lang Casa De Papel gekeken of zo.

https://www.degiro.nl/over-degiro/cashfunds.html

Geen winst weet ik niet, DeGiro inderdaad niet maar MS is geen liefdadigheids-organisatie lijkt me. Kopen en verkopen is gratis, ik zie wel 0,08% jaarlijkse kosten op bijv het EUR fonds. Maar ja, dat betaal je onderhand ook op je spaargeld.

http://docs.publifund.com/kiid/LU1959429272/en_GB

Aansluitkosten zijn €2,50 per jaar per beurs voor particulieren, en hoewel ik het als klant niet wil, zou ik het als aandeelhouder van DeGiro misdadig vinden als daar geen marge op zit die DeGiro in zijn zak steekt.

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

HK

• kidde
Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:55:
Het is semantiek; ik zou u eerder qualificeren als investeerder (waarvoor hulde!!!) dan als gokker. Beleggen zal er wel tussenin zitten gok ik zo; vooral geïnformeerd beleggen is net werk.

Mijn kosten houd ik niet echt bij (dan zou ik flauwvallen ;) ); ik ben als een domme onderneming die alleen maar de winst maar nooit naar de kosten kijkt.

HK

• Pistachenootje
  • Nu online
pascal_rienstra schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:53:
[...]
Via de app van investing.com kan je makkelijk meldingen aanmaken. Je kan push meldingen krijgen bij ingestelde punten of een percentage winst/verlies.
Hele goede app dit. Kan hem iedereen aanraden voor koersen van alle markten (ook crypto, futures en grondstoffen).

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/xzwDaUDCCI-ctB622tERcDU0LaSG0nsBJbajiUish4cvlVXDwd7_6uKRFZHjedOfOA=w1656-h3584

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:05
Wozmro schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:23:
Je kan er wat verzekerings constructies mee bouwen. Voor iedere 100 aandelen koop je 1 put optie met een strike waar je je maximale verlies wil hebben, kost je wat premie maar als het gebeurd wordt je optie meer waard. En kan je eventueel uitvoeren als je ervan af zou willen.

Andere mogelijkheid is om op het moment dat je 100 aandelen X wil kopen eerst een put optie voor die maand rond de dan geldende koers verkopen, dan moet je ze afnemen als de prijs er onder komt op de epiratie datum. En anders heb je de premie. En dat kunstje kan je dan de maand erop weer doen.

Zo kun je ook de andere kant opwerken, stel je hebt een doel winst van 30% op een aandeel , je hebt er 100 en die prijs wordt bereikt. Kun je in plaats van direct je aandelen verkopen eerst een call verkopen en dan de premie behouden als de prijs weer daalt.

Het hoeft geen ingewikkelde toepassingen te hebben om van nut te zijn. Je kan eventueel wel ingewikkelder constructies maken maar het hoeft niet.

Stel je maakt 1% extra rendement is het toch mooi meegenomen.

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:47
Ik ben zeer benieuwd wat jullie hier van vinden: https://youtu.be/vz2Yvo8091M

Voor degene die geen zin hebben om het hele filmpje te kijken een korte samenvatting: alles gaat naar de klote, stap uit de markt. Alles wordt opgekocht door de federal reserve.. cash zal verdwijnen en er komt een digitale dollar voor terug.

Persoonlijk ben ik zo’n 3 weken geleden ingestapt in het beleggen en ziet het er voor nu nog goed uit, zo heb ik Aegon op 1,63, Basic fit 10,88, Ing 4,72, Shell 13,87 Tesla 492, van Lanschot 10,46. een mooie stijging te pakken (of is dit een dead cat bounce wie zal het zeggen..)

Waarom ben ik gaan beleggen? Voor een leuk centje over zeg 20 jaar. Dat er nu geen dividend is boeit me niet zo. Echter bovenstaande video zet me toch wel een beetje aan het denken, en vele zullen hem voor gek verklaren maar die gast die short ging op de huizenmarkt in 2008 (big short) werd ook voor gek verklaard en bleek gelijk te hebben. Als je een beetje verder kijkt is hij niet de enige met deze visie: Misss Bitcoin & The Moon denken er enigszins hetzelfde over (al zijn zij natuurlijk pro bitcoin, dus hoe onafhankelijk ze zijn geen idee.) en dan zijn er nog wat bekende quotes die mij bezig houden:

- Be Fearful when others are greedy and greedy when others are fearful.

Zijn we nu niet juist bij > be fearful when others are greedy..? Ik bedoel bijv. DeGiro kan de toestroom niet aan en er zijn zelfs wachtrijen ontstaan.

En de 2e quote heeft daar mee te maken: Never let a good crisis go to waste. Dat heeft wellicht veel mensen bewogen om juist nu in te stappen (ik val er zelf ook onder, maar zie mezelf niet als daytrader en zou er in willen zitten voor lange termijn.) Maar goed stel die gast heeft gelijk wat moeten we dan, cashen en dan naar crypto of goud? Crypto bezit ik een heeeel klein beetje van maar ik zie mijn inleg wel als verloren en ja mocht het toch wel wat worden dan is dat mooi meegenomen. Wat betreft goud: hoe veilig is dat in geval het systeem zou klappen? Zeker als ik dit lees zet ik er mijn vraagtekens bij: In 1933 heeft President Roosevelt, onder Executive Order No. 6102, de gehele Amerikaanse particuliere goudvoorraad opgeëist. Het werd verboden om goud in bezit te hebben en de burgers werden verplicht om hun goud in te leveren bij de FED. Hierbij was er wel een compensatie van $ 20,67 per troy ounce (31,1 gram) voor het goud. De reden die genoemd werd was het sterker maken van de dollar die door de economisch depressie aanzienlijk verzwakt was. Critici spreken over een grote goudroof, aangezien de FED in 1934 de prijs op $ 35,- vaststelde.

Lang verhaal maar ik hoor graag jullie mening in deze :)

• Longcat
@CornermanNL wel oppassen met de spread. Soms kun je tientallen procenten van je aankoopprijs weggeven aan de market maker.

• Longcat
@joeyke87 ze zeggen wel eens dat economen 7 van de laatste 3 recessies hebben voorspeld. Zal met de crypto mensen nog erger zijn - die hebben de clicks harder nodig. Niet naar luisteren. Vanaf 2009 waren er elke maand mensen te vinden, met een claim to fame, die zeiden dat de bullmarkt nu écht aan z’n einde was.

Wat betreft de fear/greed, dat loopt behoorlijk door elkaar. Ik zie veel mensen die fearful zijn, maar ook veel die greedy zijn. Ach ja, verwachte resultaat als meer mensen naar dat gezegde luisteren hè? ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Longcat op 05-04-2020 10:02 ]

Verwijderd

@joeyke87 dat verhaal over goud stamt uit een compleet andere tijd. De geldvoorraad in de VS was gekoppeld aan de goudvoorraad. Om meer geld in omloop te brengen had de overheid meer goud nodig.
Die koppeling van geld aan goud bestaat al decennia niet meer. Ik zie dan ook totaal geen reden om te verwachten dat zo'n zelfde scenario weer gaat plaatsvinden.

Als je bang bent voor de overheid, zou dat eerder moeten zijn om bijvoorbeeld:
- nationalisatie van bedrijven (KLM) waardoor je als aandeelhouder je investering kwijt bent
- overdadige steunmaatregelen aan ongezonde bedrijfstakken (staatsschuld omhoog die nog jaren drukt op de belastingen)
- kwijtschelden van schulden aan Z-Europese landen (idem)
- extreem bijdrukken van geld door de ECB (sterke inflatie)

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:47
Verwijderd schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:20:
@joeyke87 dat verhaal over goud stamt uit een compleet andere tijd. De geldvoorraad in de VS was gekoppeld aan de goudvoorraad. Om meer geld in omloop te brengen had de overheid meer goud nodig.
Die koppeling van geld aan goud bestaat al decennia niet meer. Ik zie dan ook totaal geen reden om te verwachten dat zo'n zelfde scenario weer gaat plaatsvinden.

Als je bang bent voor de overheid, zou dat eerder moeten zijn om bijvoorbeeld:
- nationalisatie van bedrijven (KLM) waardoor je als aandeelhouder je investering kwijt bent
- overdadige steunmaatregelen aan ongezonde bedrijfstakken (staatsschuld omhoog die nog jaren drukt op de belastingen)
- kwijtschelden van schulden aan Z-Europese landen (idem)
- extreem bijdrukken van geld door de ECB (sterke inflatie)
Helder, thnx voor je toelichting. Je laatste zin (inflatie) is er wel 1 ja haha. Maar goed daar kan ik zelf persoonlijk weinig tegen doen natuurlijk.

2 dingen die ik wel ga doen;

1. Ik ga mijn kijk en zoekgeschiedenis maar eens wissen van youtube zodat ik niet steeds die gerelateerde filmpjes voorbij zie komen 8)7 .

2. Niet meer 10x per dag de koers bekijken.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

joeyke87 schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:53:
Ik ben zeer benieuwd wat jullie hier van vinden: https://youtu.be/vz2Yvo8091M

- Be Fearful when others are greedy and greedy when others are fearful.

Zijn we nu niet juist bij > be fearful when others are greedy..? Ik bedoel bijv. DeGiro kan de toestroom niet aan en er zijn zelfs wachtrijen ontstaan.
Veel mensen hebben een account aangemaakt maar hebben nog géén geld geinvesteerd , die wachten dus tot de kudde instapt. Mensen zijn dus nog angstig dus is nú het moment om in te stappen (nouja, eigenlijk een week geleden, ik heb de echte dip ook gemist :F maar intussen afgelopen week weer ingestapt)

• Santee
Metro2002 schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:36:
[...]

Veel mensen hebben een account aangemaakt maar hebben nog géén geld geinvesteerd , die wachten dus tot de kudde instapt. Mensen zijn dus nog angstig dus is nú het moment om in te stappen (nouja, eigenlijk een week geleden, ik heb de echte dip ook gemist :F maar intussen afgelopen week weer ingestapt)
Hoe weet je dat dat het dieptepunt was?

• JohanNL
Metro2002 schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:36:
[...]

Kan toch nog een dip komen.

• Pistachenootje
  • Nu online
Als het verleden enige indicatie is (hoeft niet) dan is er een grote kans dat we het diepste punt nog niet hebben gezien. De geschiedenis van dead cat bounces: https://awealthofcommonse...tory-of-dead-cat-bounces/

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Santee schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:02:
[...]

Hoe weet je dat dat het dieptepunt was?
Mijn uitermate betrouwbare onderbuikgevoel :+

Op zijn minst de dip gemist van de dode kat stuiter :P

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:20:
Als het verleden enige indicatie is (hoeft niet) dan is er een grote kans dat we het diepste punt nog niet hebben gezien. De geschiedenis van dead cat bounces: https://awealthofcommonse...tory-of-dead-cat-bounces/
Als het zo makkelijk was, het verleden geeft juist vaak geen goede indicatie.
Ooit komt er vast weer een correctie naar beneden en dan kun je deze theorie er weer bij pakken, maar in de praktijk heb je er denk ik niet zoveel aan.

Daarnaast als je naar bepaalde sectoren kijkt, o.a. vastgoed, luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties, die staan veelal nog steeds zo goed als op hun dieptepunt en hebben de mogelijke winst van de afgelopen dagen/weken alweer verspild.
I.t.t. de techsector die nog redelijk overeind blijft en voor een groot gedeelte de indices maakt, lijken weer de stijgende lijn te volgen van een paar maanden geleden.

• Santee
JohanNL schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:44:
[...]

I.t.t. de techsector die nog redelijk overeind blijft en voor een groot gedeelte de indices maakt, lijken weer de stijgende lijn te volgen van een paar maanden geleden.
Wat ik dus onzin vind. Ze worden direct wellicht niet hard geraakt, maar indirect lopen ze veel inkomsten mis. Waarom is daar nog geen grote correctie op gekomen?

• Ko.Kane
@Metro2002 en dan is er dus reele kans dat jij en die nieuwe toestroom in degiro de perfecte slachtoffers zijn voor offloaden door smart money.

Iedereen van die groep heeft FOMO: we hebben de dip al gemist, snel snel snel. Smart money ziet optimaal tussentijds uitstappunt. De nieuwe garde koopt op pijnlijkste punt van een downturn: peak van een dead cat bounce. Maand later is flink deel van geld verdampt, en realiseren ze dat ze hun baan als honden yoga trainer kwijt zijn. Huilen! De MaRkT iS RigGeD! Verkopen!

Smart money: bring in the money train! Chooo Chooo oOo :7

Bear markets don't end in hope, they end in despair! :o

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 05-04-2020 11:49 ]

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-11 13:44
Vraag me af wat er nodig is voor een nieuwe dip. Aangezien al met veel rekening is gehouden (werkloosheid, vraag/aanbod) is het dan gewoon een kwestie van tijd? Of wachten we op onverwachts nieuws (wat dus geen zekerheid is).

Al het extra slechte nieuws dat we hebben gehad heeft ons nog niet dichtbij de dip (SPX) van 23 maart gebracht.

Is het dan inderdaad wat Ko.Kane noemt de fomo die de overhand heeft of zitten we echt al in de uptrend omdat alles over 6+ maanden weer redelijk z'n gangetje gaat?

• Wozmro
Waarom al die energie stoppen in het nadenken over en trachten te voorspellen van dips en bodems?

Lukt toch niet, behalve wat toevalstreffers.

Je bedenkt voor jezelf gewoon een systeem(pje) waarin je niet hoeft te voorspellen. Voor mij is dat herbalanceren tussen cash en beleggingen (maar dan enkel in 1 richting; bijkopen en cash aanvullen vanuit salaris en dividenden)

Ik heb de laatste maand een tiental aankopen gedaan om mijn posities aan te vullen. Twee daarvan waren recht op het laagste punt dat we tot nu toe gezien hebben zonder ook maar iets te voorspellen.

• Ko.Kane
@Freddy22 Dat valt dus mee sinds de piek van de rally zakt het al weer weg. Grafiek

Het begin was een wat ongeleide val, nu komen meer fundamentele waarderingen: Downgrades van investment grade naar junk/high yield was nog nooit zo hoog. Koersdoelen worden steeds bijgesteld, omlaag uiteraard. Bedrijven zetten hun outlook omlaag en soms trekken ze alle guidance in. Ook per week komen er GDP en EPS vooruitzichten naar buiten die steeds weer 10% lager zijn. (Het lijkt trouwens wel dat het eerst was wie stijlste V-shape durfde te voorspellen verandert is in wie ergste daling in GDP -30%+ durft te roepen bij de grootbanken). In ieder geval wordt de schade wat meer numeriek opgemaakt.

Mogelijk 'nieuw' negatief nieuws:
- OPEC gaat meeting uitstellen, de rally in olie ging uit van vooruitgang, nu is er weer uitstel: Betekent dat een oplossing verder weg is of niet? Elke week langer is pijnlijn voor vooral de Schalie in VS.
- oplevingen in landen waar het onder controle leek, maar waar er toch relapses zijn (bv China, Japan)
- verlengen van maatregelen overal
- meer staten die in NY state patroon komen

Mogelijk 'nieuw' positief nieuws:
- eigenlijk alles wat er voor zorgt dat er gewerkt kan worden of deathrate omlaag:
- medicijnen (if any)
- vaccin (if any)
- identificeren van genetisch immune groep mensen (if any)

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 05-04-2020 12:06 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:59:
Waarom al die energie stoppen in het nadenken over en trachten te voorspellen van dips en bodems?

Je bedenkt voor jezelf gewoon een systeem(pje) waarin je niet hoeft te voorspellen. Voor mij is dat herbalanceren tussen cash en beleggingen (maar dan enkel in 1 richting; bijkopen en cash aanvullen vanuit salaris en dividenden)

Ik heb de laatste maand een tiental aankopen gedaan om mijn posities aan te vullen. Twee daarvan waren recht op het laagste punt dat we tot nu toe gezien hebben zonder ook maar iets te voorspellen.
Hoe werkt dat systeem dan? Dan ga je toch verkopen in een stijgende markt (want je verhouding aandelen / cash gaat teveel naar aandelen neigen) en kopen in een dalende markt (want je verhouding aandelen / cash gaat meer naar cash neigen). Dan rijst alsnog de vraag wanneer je gaat herbalanceren, waardoor je alsnog de neiging krijgt om op de bodem te kopen en op de top te verkopen, toch?
Ko.Kane schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:05:
Mogelijk 'nieuw' positief nieuws:
- eigenlijk alles wat er voor zorgt dat er gewerkt kan worden of deathrate omlaag:
- medicijnen (if any)
- vaccin (if any)
- identificeren van genetisch immune groep mensen (if any)
Meer QE, renteverlaging?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd1 op 05-04-2020 12:08 ]

• Ko.Kane
@Wozmro Omdat als je een ton inlegt bij -35% je bij herstel 154k hebt, en bij inleg op -23% je bij herstel maar 130k hebt.

Voor een verschil van 25k of meer is even nadenken over waar je limiet order opzet wel interessant toch?

• Longcat

Ach, sommige mensen vinden dat leuk. Laat ze toch. ;) Niet alles waar je energie in stopt hoeft nuttig te zijn. Ik vind het zelf ook leuk om na te denken over welke redenen er zijn voor een verdere daling vs. stijging. Toch blijf ik periodiek aankopen voor als ik er naast zit.

• Ko.Kane
@Verwijderd1 Meer QE: ze zitten al in unlimted mode, dus daar is de ammo wel op. Renteverlaging is ook erg opgerekt. Alle spaarrekeningen negatief duwen is denk ik ook iets met weinig politieke steun nu.

Meer hulp pakketten en sociale steun in de VS of concrete plannen en namen welke bedrijven bail-outs krijgen. Zou ook helpen.

Negatief zou dan weer zijn: dat blijkt dat de uitvoer van relief program en de 1200$ een mega clusterfuck in de uitvoer wordt en dat het pas als mosterd na de maaltijd aankomt bij iedereen.

• Santee

Omdat het belangrijk is je aankoop prijs zo laag mogelijk te houden? Je had domweg vorige week maandag kunnen kopen "want periodiek", of je had kunnen zien dat het de top van een dead cat bounce was en even kunnen wachten en jezelf veel leed kunnen besparen. Daarbij is al vaker aangetoond dat de helft van het lange termijn rendement zit in het kopen in de diepste dalen. Als jij die moeite daar niet voor wilt doen, be my quest, ik doe het liever op een andere manier.

• Ko.Kane
Mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: https://zh-prod-1cc738ca-7d3b-4a72-b792-20bd8d8fa069.storage.googleapis.com/s3fs-public/styles/inline_image_desktop/public/inline-images/Rothschild-80-20.png?itok=oWElSder

Works 80% of the time :+

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ko.Kane schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:15:
@Verwijderd1 Meer QE: ze zitten al in unlimted mode, dus daar is de ammo wel op. Renteverlaging is ook erg opgerekt. Alle spaarrekeningen negatief duwen is denk ik ook iets met weinig politieke steun nu.

Meer hulp pakketten en sociale steun in de VS of concrete plannen en namen welke bedrijven bail-outs krijgen. Zou ook helpen.

Negatief zou dan weer zijn: dat blijkt dat de uitvoer van relief program en de 1200$ een mega clusterfuck in de uitvoer wordt en dat het pas als mosterd na de maaltijd aankomt bij iedereen.
Misschien gebeuren al die dingen wel. :P Ik weet niet hoe zo'n rate cut zou gaan. Hoeveel mensen in de VS hebben veel spaargeld? Als je de oranje vriend wijs kan maken dat negatieve rates de economie (op korte termijn) aanwakkeren zal hij dat ook wel bepleiten in de tweets. Hij was recentelijk heel blij met de zero:

Misschien heeft iemand het al wel gezegd:

• Longcat
Ter vermaak wat redenen om optimistisch dan wel pessimistisch te zijn. In willekeurige volgorde. Zoals gebruikelijk met grafiekjes van The Market Ear.

Optimistisch

1. Retail heeft de bodem al verkocht (vooral bonds)
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/e729552ddeb106d4262f77881a922582
2. Recordbedragen stromen naar 'cash' (geldmarktfondsen)
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/3c33111df4ac1d207c8c1fcff29e46fc
3. Volatiliteit op de markt voor US staatsobligaties (TYVIX) neemt af
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/a403723c8e5ca4f10d4ffb5f792bcefd

Pessimistisch

1. Aandeleninkoopprogramma's (buybacks) nemen af. GS verwacht met 50% in 2020. Grote afname aan de vraag-kant van aandelen
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/4d4010dc566c37852e45e1b46a9b8995
2. Credit spreads nemen toe (zie bijv. verschil LQD en HYG). FED koopt alleen IG corp bonds. Kan een probleem worden voor bedrijven met lagere credit rating die moeten herfinancieren.
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/a3da04f23817bc43901b3a71056bce98
3. Volatiliteit (zowel VIX als VIX 2/8 mth spread) is nog steeds hoger dan in de piek van 2018
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/18c49a0bd365d2815ecb100fc2ca3d1c

• Wozmro
Santee schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:16:
[...]

Omdat het belangrijk is je aankoop prijs zo laag mogelijk te houden? Je had domweg vorige week maandag kunnen kopen "want periodiek", of je had kunnen zien dat het de top van een dead cat bounce was en even kunnen wachten en jezelf veel leed kunnen besparen. Daarbij is al vaker aangetoond dat de helft van het lange termijn rendement zit in het kopen in de diepste dalen. Als jij die moeite daar niet voor wilt doen, be my quest, ik doe het liever op een andere manier.
Vetgedrukt: leg eens uit hoe je dat kan zien?

Schuingedrukt: Als ik even kijk naar mijn aankoopgeschiedenis van bijvoorbeeld IWDA.
12/03/20: 44,5€
27/02/20: 53,7€
25/02/20: 56,7€

30/08/19: 51,9€

Perfecte timing? Zeker niet. Maar ik heb wel steeds voldoende cash om bij te kopen tijdens een crisisperiode.

@Verwijderd1 Ik verkoop niet in een stijgende markt. Ik ga er vanuit dat op lange termijn de koersen steeds stijgen en dus dat de kapitalistische economie blijft bestaan. Indien niet dan heb ik toch geen geld meer nodig.

Ik tracht mijn cash zo goed mogelijk aan te vullen met salaris en dividenden. Het laatste jaar was dit door de snel stijgende koersen inderdaad moeilijk. Maar in principe zou dit langzaam beter moeten gaan doordat de portie dividend in principe met de tijd sneller zou moeten stijgen.

• Wozmro
Ko.Kane schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:10:
@Wozmro Omdat als je een ton inlegt bij -35% je bij herstel 154k hebt, en bij inleg op -23% je bij herstel maar 130k hebt.

Voor een verschil van 25k of meer is even nadenken over waar je limiet order opzet wel interessant toch?
Ja, en een ton inleggen bij -99% om dan terug naar een ATH te gaan is nog veel leuker.

Zal je dat doen als je er voor staat?

• Ko.Kane
Longcat schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:40:
1. Aandeleninkoopprogramma's (buybacks) nemen af. GS verwacht met 50% in 2020. Grote afname aan de vraag-kant van aandelen
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/4d4010dc566c37852e45e1b46a9b8995
RIP buybacks: GS expects buybacks to decline by 50% during 2020

GS forecast buybacks will fall by 75% year/year in 2Q, by 70% in 3Q, and by 65% in 4Q. An additional 40% year/year slide during 1Q 2021 will result in 12-month repurchase volume that is 65% below the 2018 peak.

The decline in share repurchases will have a significant impact on the equity market. Corporate buybacks have far exceeded demand from all other investor categories combined since 2010. The removal of the principal buyer of shares will widen trading ranges and increase volatility. Reduced buyback spending means less downside support for equity prices since fewer firms will step in to repurchase shares if their stock prices fall.

During the past 25 years, the 20thpercentile return for stocks within the S&P 500 has averaged -27% annualized during buyback blackout periods compared with -16% when companies can freely repurchase their shares. Fewer buybacks also means slower EPS growth. Since 2008, the gap between EPS growth and earnings growth for the aggregate S&P 500 index averaged 1-2 pp annually.
Dat vind ik dus wel een 'dingetje' een belangrijke stuwkracht onder de koers van de afgelopen jaren valt weg. Deels een reden waarom we uberhaupt zo hoog zaten. Dit verlaagd de potentie van het herstel nogal. (Maw, of duurt langer, of minder hoog).
En dus de reden om nu extra crisis te zijn op inkopen: mi is inkopen op -25% eerder fair value voor de komende 5 jaar. Dan dat er potentie in zit.

Laat ik deze dan ook posten:
Goldman:
reasons to be pessimistic

1. Almost 10 million people filed for unemployment insurance

2. GDP growth is poised to fall by an unfathomable 34% in 2Q20 (Q/Q, annualized), with the steepest drop expected in April

3. S&P 500 earnings are forecast to fall to $110/share in 2020 with 2Q20 EPS estimated to be down 123%. GS now forecasts a 25% decline in S&P 500 dividends

4. Supply chains are intertwined in this world such that even the recovery in China is struggling to maintain a purchase in the most secularly advantaged sector:

5. The US High Yield credit market is poised to potentially have to absorb an additional $555bn in Investment Grade downgrades as a huge swath of BBB-rated companies are re-evaluated in the coronacrisis
Ze hebben ook optimistic lijstje maar die vind ik te marginaal. :+

@Wozmro als we voorbij de -80% gaat, zet ik mijn LTV van hypotheek weer op 100% en gaat alles in aandelen ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 05-04-2020 12:54 ]

• Longcat
@Ko.Kane Die lijstjes vond ik sowieso niet zo sterk, want je kan van elk punt redelijkerwijs zeggen dat het al ingeprijsd zou moeten zijn.

• Ko.Kane
@Longcat vind ik ook, behalve punt 3: SP500 is niet in lijn met zo veel lagere EPS.

Nu hoeft dat ook niet perse: als nu de EPS110 is, maar de 'garantie' is dat in 2021 het 150 is, dan is zijn er genoeg die nu 130-140 willen betalen.

De consensus is nu nog wel dat 2020 wasted is, maar 2021 Q1 gaat weer ok zijn. Das 8 maanden vanaf nu, erg korte timeline. In 2007 en 2008, was het meer "wanneer gaat het ooit weer goed komen". Dus dat is denk ik de 'garantie' die velen nu zien, het virus waait wel over en er gaat geen systeem schade zijn.

Risico is echter wel erg hoog dus als je nu koopt en het blijkt toch niet honkydory in Q1 te zijn.

• Longcat
writser schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:00:
[...]

GSJ1, 'German Startups Group', een collectie internet startups. Zeer conservatieve balans, 1 euro cash per aandeel, je krijgt de startups er ongeveer gratis bij tijdens deze crisis. Management lijkt een aardige capital allocation strategie te hebben, ze willen aandelen terugkopen deze crisis (link) en management koopt aandelen. Hier een primertje van een tijd geleden: https://valueandopportuni...ue-meets-venture-capital/ . Ik heb een klein beetje bijgekocht tijdens de paniek. Nog steeds wel enthousiast over.
Heb de afgelopen weken eens wat research gedaan naar o.a. dit aandeel. Ik mis je al een tijdje in dit topic :'( - kijken of ik je tot leven kan wekken met wat vragen/opmerkingen.

Het management stelt in een van de persberichten dat ze geen zin meer hebben om te investeren in start-ups, omdat de markt ze toch niet op een juist niveau waardeert. In plaats daarvan gaan ze aandelen inkopen. Stel even dat ze vrijwel alle beschikbare cash gebruiken voor het inkopen van aandelen. Waarom zou de markt die start-ups dan wel juist waarderen? Dan eindig je met een stel 'waardeloze' (perspectief van de markt) start-ups en geen cash i.p.v. een stel 'waardeloze' start-ups en 1 euro cash per aandeel.

Hun CEO is wel erg 'apart'. Zie vooral het laatste persbericht waarin hij een briljant idee deelt om de Duitse economie aan te wakkeren:
- Reimbursement of 90% of the epidemic-related shortfall in gross profits to corporations, businesses, freelancers and artists by the public sector
- Ban of epidemic-related layoffs of employees
- Granting of a put option to shareholders of listed German companies at 90% of pre-epidemic share prices for several months by the public sector.
Wat denk jij? CEO is een tikkie loco, maar kan wel goed een VC fund leiden?

Nog een puntje met betrekking tot de cash positie: ze zullen hun participaties toch wel moeten voorzien van liquiditeit in deze tijden? Dat zal ook cash gaan kosten. Bovendien zullen ze voorlopig vast geen exits kunnen doen. Er is geen inzicht in de cashposities van de participaties, toch? (Hoe) wordt de cash van GSJ beïnvloedt door de coronacrisis denk je?

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 05-04-2020 13:07 ]

• Pistachenootje
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:44:
[...]
Als het zo makkelijk was, het verleden geeft juist vaak geen goede indicatie.
Dat zeg ik net: het verleden hoeft geen enkele indicatie te zijn.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
In mijn demo account bij plus500 heb ik flink wat winst gemaakt. Ik kreeg wel een beetje op mijn kop dat ik geen idee had wat ik aan het doen was en eigenlijk maar aan het gokken was. Dat klopt ook wel, ik heb via fiverr.com iemand gezocht die mij de basisbegrippen en concepten kan uitleggen, ben benieuwd. Daarnaast studeer ik nog waarbij er wel vakken voorbij komen die toepasbaar zijn (accounting, economy, finance en advanced finance).

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Longcat
battler schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:21:
In mijn demo account bij plus500 heb ik flink wat winst gemaakt. Ik kreeg wel een beetje op mijn kop dat ik geen idee had wat ik aan het doen was en eigenlijk maar aan het gokken was. Dat klopt ook wel, ik heb via fiverr.com iemand gezocht die mij de basisbegrippen en concepten kan uitleggen, ben benieuwd. Daarnaast studeer ik nog waarbij er wel vakken voorbij komen die toepasbaar zijn (accounting, economy, finance en advanced finance).
Ben benieuwd wat ze je kunnen vertellen dat je niet via gratis resources te weten had kunnen komen. :D

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57
Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:43:
[...]

Ik ga er vanuit dat op lange termijn de koersen steeds stijgen en dus dat de kapitalistische economie blijft bestaan.
Die kapitalistische economie waarbij er vooral oligopolies zijn, de overheden een groot belang hebben in bedrijven, diezelfde bedrijven een ongekende lobbykracht hebben en waarbij de centrale banken de rente bepalen?

• Wozmro
Die ja, gewoon nog meer van hetzelfde...bubbelplofrepeat...

Ik weet dat het nu hoogdagen zijn voor de doomsday-profeten maar die komen ook niet met een zinnig alternatief.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57
Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:28:
Die ja, gewoon nog meer van hetzelfde...bubbelplofrepeat...

Ik weet dat het nu hoogdagen zijn voor de doomsday-profeten maar die komen ook niet met een zinnig alternatief.
Ik denk ook dat het na de crisis gewoon verder gaat zoals hiervoor. Daarom ga ik ook stug door met beleggen. Maar we moeten toch wel een keer onderkennen dat we geen vrije markt hebben....

• Wozmro
Vraagje over ETF's.

Bijvoorbeeld vwrl. Heeft iemand een idee hoe leveraged die gemiddeld is omwille van de gezamenlijke schuldgraad van alle onderliggende waarden?

• Ko.Kane
Wozmro schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:06:
Vraagje over ETF's.

Bijvoorbeeld vwrl. Heeft iemand een idee hoe leveraged die gemiddeld is omwille van de gezamenlijke schuldgraad van alle onderliggende waarden?
Je bedoelt dus eigenlijk bijvoorbeeld wat de gemiddelde debt to earnings is van alle de bedrijven in de FTSE world index?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:59
battler schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:21:
Wanneer gestart :? Het is op het moment niet zo heel moeilijk om winst te maken na de terugval recent.
Pagina: 1 ... 85 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.