Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.356 views

Onderwerpen

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Om een of andere reden moet er zelfs in dit draadje elke paar dagen een uiting van frustratie richting die man geslingerd worden die volledig offtopic is. Heb geleerd er overheen te lezen.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
Baytep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:50:
Om een of andere reden moet er zelfs in dit draadje elke paar dagen een uiting van frustratie richting die man geslingerd worden die volledig offtopic is. Heb geleerd er overheen te lezen.
Trump tweet en olie stijgt 20% binnen 30 minuten, volledig offtopic? :+

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-11 21:52
Hmm, ik wil ETFS Brent Oil kopen bij degiro volgens mij is dit toch gewoon een ETF?
Er staat echter dat het is uitgeschakeld. Maar waarom is dat? Ik heb wel andere ETF namelijk.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:44
Random voorbeeld.
https://www.marketwatch.c...-2020-04-03?mod=home-page

Maar de verlagingen van GDP verwachtingen vliegen je om de oren. Ook downratings en koersdoelen verlagingen. Bedrijven die hun voorspellingen intrekken en ook geen nieuwe durven af te geven.

Eerste assessment ronde van de impact lijkt nu echt te beginnen. USA heeft in twee weken bijna zelfde aantal jobs die gecreëerd zijn sinds de GFC in twee weken verloren.

Ik verwacht nog steeds een ronde omlaag.

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Pistachenootje schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 02:45:
[...]

Ik zou helemaal niks investeren in individuele aandelen. Gewoon rustig inleggen in een breed gespreid index fonds. Onderzoeken laten zien dat 80% van de professionele fondsmanagers niet consistent de markt kunnen verslaan, waarom zou jij het wel kunnen?
Dat antwoord ken ik nou onderhand wel :+

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Santee
sgouman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:21:
Hmm, ik wil ETFS Brent Oil kopen bij degiro volgens mij is dit toch gewoon een ETF?
Er staat echter dat het is uitgeschakeld. Maar waarom is dat? Ik heb wel andere ETF namelijk.
ETC, je moet even de toets afronden in DeGiro en dan kan je hem activeren. Ondertussen wel spijt hier dat ik niet enkele dagen ingestapt was, staat ondertussen al op +25% in 2 dagen. :9

• sgouman
Santee schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:52:
[...]

ETC, je moet even de toets afronden in DeGiro en dan kan je hem activeren. Ondertussen wel spijt hier dat ik niet enkele dagen ingestapt was, staat ondertussen al op +25% in 2 dagen. :9
Dankje. Alleen wat is dan het verschil tussen deze ETF en een vanguard ETF Waar ik geen toets voor hoef te doen.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Yep ik moest die toets ook ineens maken toen ik Goud ging bijkopen.

• Santee
sgouman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:53:
[...]

Dankje. Alleen wat is dan het verschil tussen deze ETF en een vanguard ETF Waar ik geen toets voor hoef te doen.
ETC volgt een Commodity, grondstof/product dus. Dit is anders dan de waarde van bedrijven volgen. Geen idee waarom ze graag willen dat je hiervoor een toets afneemt, wellicht is het over het algemeen wisselvalliger en risicovoller?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:40
michael3 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:47:
[...]
Dat antwoord ken ik nou onderhand wel :+
Blijkbaar niet goed genoeg als je ING wil gaan bijkopen omdat ze laag staan 8)7

• sgouman
Santee schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:58:
[...]

ETC volgt een Commodity, grondstof/product dus. Dit is anders dan de waarde van bedrijven volgen. Geen idee waarom ze graag willen dat je hiervoor een toets afneemt, wellicht is het over het algemeen wisselvalliger en risicovoller?
Dat zou kunnen inderdaad. Heb de toets nu gehaald dus kan ze kopen.

• tomtom901
  • Laatst online: 12:05

tomtom901

Moderator General Chat
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:34:
Random voorbeeld.
https://www.marketwatch.c...-2020-04-03?mod=home-page

Maar de verlagingen van GDP verwachtingen vliegen je om de oren. Ook downratings en koersdoelen verlagingen. Bedrijven die hun voorspellingen intrekken en ook geen nieuwe durven af te geven.

Eerste assessment ronde van de impact lijkt nu echt te beginnen. USA heeft in twee weken bijna zelfde aantal jobs die gecreëerd zijn sinds de GFC in twee weken verloren.

Ik verwacht nog steeds een ronde omlaag.
Kan toch bijna niet anders zou je zeggen, die stimulus heeft op de korte termijn voor een kleine opleving gezorgd maar als je ziet hoe hard het in de USA om zich heen aan het slaan is.. 8)7

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Die banen kunnen er ook weer heel snel bijkomen. In Nederland is dat minder waarschijnlijk. Hangt samen met ontslagrecht. Als je voor NL werktijdverkorting zou zien als een ontslag, dan zou je denk ik ook zeer dramatische grafieken krijgen.
Edit: Zijn er ook al cijfers m.b.t. failissementen uit? Die kunnen denk ik een beter beeld geven van welke banen op relatief korte termijn niet meer terug gaan komen.

[ Voor 56% gewijzigd door Longcat op 03-04-2020 11:24 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 23:25
Hoe kijken jullie tegen Takeaway aan, aangezien de restaurants voorlopig toch dicht blijven :+

BlaBlaBla

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Strider schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:29:
Hoe kijken jullie tegen Takeaway aan, aangezien de restaurants voorlopig toch dicht blijven :+
Dat je daar een beetje laat mee bent :+.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Strider
  • Laatst online: 11-11 23:25
Sport_Life schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:31:
[...]

Dat je daar een beetje laat mee bent :+.
Tegenover welke koers?

BlaBlaBla

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Pistachenootje schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:59:
[...]

Blijkbaar niet goed genoeg als je ING wil gaan bijkopen omdat ze laag staan 8)7
Sorry hoor, maar wordt er een beetje moe van dat je geen losse aandelen zou mogen kopen.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
De volgende partij maakt melding van "credit crunch" achtige taferelen: https://www.nu.nl/economi...en-door-coronacrisis.html

AEX lijkt in een zijwaarts trendkanaal te zitten van 440 +/- 10%. Steun rond 400, weerstand rond 480.

VIX is nog steeds boven de 50, al loopt deze langzaam terug.

Het dalen van VIX en de grafiekjes van covid-19 ziekenhuisopnamen van het RIVM de afgelopen dagen zijn het enige zonnige nieuws. Ik zie veel meer aanleiding tot daling van de AEX dan stijging.

• Longcat
Strider schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:29:
Niet in alle landen meer maaltijdbezorging 'sinds corona':
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/07794f2eaf83e6580f8169227689edf5

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:16
michael3 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:33:
[...]

Sorry hoor, maar wordt er een beetje moe van dat je geen losse aandelen zou mogen kopen.
Als jij die aandelen wilt kopen dan doe je dat toch gewoon?
Jouw geld, jouw keuze.

Je vroeg advies, kreeg advies. Doe ermee wat je wilt.

Maar als je toch al besloten had om die aandelen te kopen, waarom dan hier vragen?
Er zijn hier voorstanders van verschillende strategieën, die zullen niet allemaal in koor kopen of verkopen roepen.
Wat is jouw strategie? Wat wil je bereiken? Op basis daarvan kun je zelf toch ook beslissen of je ING nu moet kopen of niet?

• Gearloose
Longcat schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:37:
[...]

Niet in alle landen meer maaltijdbezorging 'sinds corona':
[Afbeelding]
Iedereen is zoveel aan het hamsteren geweest dat ze eerst hun eigen voorraad opeten :+

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:40
[...]
Dat verbaast me niks. De beste adviezen zijn vaak de adviezen die je liever niet wil horen.

En ik zei natuurlijk niet dat het niet mag, wel dat het niet slim is (voor de overgrote meerderheid hier). Groot verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 03-04-2020 11:52 ]

• Longcat
[...]

Snap ik en ben ik met je eens, maar je had je post ook wel wat anders kunnen formuleren. Nu vraag je in feite aan een stel (semi)anonieme personen of het verstandig is aandelen ING te kopen. Daar kun je denk ik geen redelijk antwoord op verwachten. Om eerlijk te zijn word ik ook wel aardig moe van posts van dat niveau. Ik wil niet degene zijn die jou of iemand anders 'adviseert' om een bepaald aandeel te kopen, waarna wellicht tientallen procenten verlies wordt geleden.

Als je nou had gekeken naar bijv. de price-to-book ratio van ING t.o.v. Europese banken en in relatie tot historische data en jouw inschatting van toekomstige dividenden, dan hadden mensen daar feedback op kunnen geven en kom je veel verder.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om dan maar even aan te geven dat niet iedereen volledig buy&hold gaat. Vandaag long gegaan op goud, S&P (nog meer) geshorted, Philips gekocht.

ING, Aegon, RDS (van twee weken terug) hou ik wel vast als buy and hold nu nog besluiten wat ik overhevel naar mijn daytrading om dit te compenseren.

Ik heb gewoon een deel van mijn portfolio b&h en een deel om te daytraden als ik daar tijd voor heb, nu heb ik die tijd. Niet alles is idd b&h...

• DJTimo
  • Laatst online: 12:55
[...]

Er is NIEMAND die jou kan verbieden aandelen ING of welk ander bedrijf dan ook, te kopen. Dus als jij je er comfortabel onder voelt om er wat bij te kopen en je GAK te middelen doe je dat toch lekker! Ik doe met je mee ;)

• Ko.Kane
Longcat schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:16:
Die banen kunnen er ook weer heel snel bijkomen. In Nederland is dat minder waarschijnlijk. Hangt samen met ontslagrecht. Als je voor NL werktijdverkorting zou zien als een ontslag, dan zou je denk ik ook zeer dramatische grafieken krijgen.
Edit: Zijn er ook al cijfers m.b.t. failissementen uit? Die kunnen denk ik een beter beeld geven van welke banen op relatief korte termijn niet meer terug gaan komen.
Ik denk dat we inderdaad moeten wachten op faillissementen domino's.

BV: Er is nog maar een schalie-boer failliet, zover ik weet. Dat zijn van die kleine nationale/state partijen die dan ook weer medium banks mee trekken als dat er meer worden. Mortgages markt wordt misschien nog tricky, al lijken daar oplossingen te komen.
Maar ook zaken als Macy's die hadden al een struggle en veel malls ook. die kwamen al niet mee met de groei van de afgelopen jaren. Dit kan een doodsteek zijn, maar dat draait dus ook alle food-courts de nek om etc, etc.

Alles hangt met de shutdown duur samen, 1 maand, 1Q, meer?

Je ziet ook de eerste problemen ontstaan in relief programma. Banken die (nog) geen duidelijke instructies hebben voor de overbruggingskredieten. Mensen die geen reknr bij de IRS on file hebben of uberhaupt geen bankrekening-> dat heeft extreme overlap met de groep die het hardste nodig heeft.

Overbelaste systemen voor uitkering aanvraag en uitkering. Volume is 10voudig wat ze in eens moeten verwerken. En veel amerikanen kunnen blijkbaar een eenmalige onverwachte expense van 400$ niet dragen, dan is 4 weken extra moeten wachten al onmogelijk.

Ik heb gister al weer wat koopopdrachten omlaag gezet. Vooralsnog vind ik het te duur in doorsnee (vanuit EPS/PE oogpunt in verhouding tot verwachte krimp in GDP etc.)

Als het 30 April ineens allemaal voor bij is niet natuurlijk, maar die kans acht ik dus klein.

Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/258c083b28d5984b7475440fc27af6e5

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 03-04-2020 12:15 ]

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:57:
[...]

Die C40 DEC20 heb ik al lang verkocht voordat hij in the money komt (als dat überhaupt gebeurt). :p
Al spijt van je verkoop van gisteren? :p

Wel apart dat het nu zo stijgt, markt voor flow traders is er nou niet bepaald beter op geworden deze dagen, denk ik. Zijn er nog prognoses geweest de afgelopen dagen oid?
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:57:
[...]

Aha. Ik had hem even in een calculator moeten proppen. Dacht dat vega normaal gesproken inverse U shaped was (strike op x-as).

Edit: mijn denkfout gevonden. Vega is inversed U met stock price op x-as voor een bepaalde strike.
Er zijn wel wat greek calculators te vinden, maar voor een enkele call is dat natuurlijk wat onnodig moeilijk doen, hoewel interessant. Nu zit je wel zo ver OTM dat het een stuk trager zal gaan, maar snap dat je ook meer van je gerealiseerde winst wilde behouden.

• Longcat
Athos vk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:19:
[...]

Al spijt van je verkoop van gisteren? :p
Zeker niet. Koersverloop na verkoop (of terugkoop bij short) is niet relevant zoals ik gister al opmerkte. :D
Wel apart dat het nu zo stijgt, markt voor flow traders is er nou niet bepaald beter op geworden deze dagen, denk ik. Zijn er nog prognoses geweest de afgelopen dagen oid?
De VIX term structure heeft wel wat op en neer bewogen. Per saldo is de curve volgens mij wat platter geworden. Dat zou gunstig zijn voor de rest van het jaar. Daarnaast heeft KBC volgens mij voor de 2e keer in de afgelopen maand hun prognose bijgesteld. Ze gaan nu uit van evenveel omzet in Q1 als in heel 2019 en de rest van het jaar evenveel als nu Q1 (dus in totaal voor 2020 2x zoveel als in 2019).
Er zijn wel wat greek calculators te vinden, maar voor een enkele call is dat natuurlijk wat onnodig moeilijk doen, hoewel interessant. Nu zit je wel zo ver OTM dat het een stuk trager zal gaan, maar snap dat je ook meer van je gerealiseerde winst wilde behouden.
Ja, ik ben tevreden met de huidige positie. Door de grote winsten op de opties werd mijn exposure op Flow wat te groot naar mijn zin. Had bovendien wat cash nodig voor een andere aankoop.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 03-04-2020 12:47 ]

• Ko.Kane
Longcat schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:27:
[...]Had bovendien wat cash nodig voor een andere aankoop.
ING, Shell of KLM?

Maar serieus nieuwsgierig.

Viel me op hoe perceptie al veranderd is: ik rekende uit dat ik voor een koop trigger nog -13% nodig tov huidige koers nodig heb. Dat was normaal: ik kijk over x maanden wel weer. Terwijl dat ik nu denk, dat dat al met een slechte vrijdag en wilde maandag gedaan kan zijn.

(geen voorspelling, maar dat is momenteel gewoon mogelijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 03-04-2020 13:10 ]

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-11 22:28
Houden jullie ook rekening met China, waar wellicht al een 2de uitbraak aan de gang is?

• Longcat
@Ko.Kane Geen van die aandelen. :p Ik kom er op een later moment wel op terug. Het is een bedrijf met behoorlijk lage market cap en aandeel is zeer illiquide. Heb ze nog niet kunnen kopen vanwege enorme bied/laat spread en ik wil niet kopen tegen de laat. Geen zin in concurrentie in de bied, dus die naam hou je nog van me tegoed.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk er aan een klein gokje te wagen als ik voor een dollar of 5 a 6 in kan stappen. Aangenomen dat ze op de beurs mogen blijven that is...

• Ko.Kane
@Rubberen nou "rekening houden" is een groot woord. Maar het bevestigt mijn inschatting dat niet op 30 April de boel weer als vanouds opengaat. Of je blijft langer dicht en/of je houdt langere periode met steeds terugkerende beperkingen: in ieder geval geen V shape recovery en business as usual. Timing van vaccin gaat erg belangrijk zijn: goedkeuring plus beschikbaarheid.
Vandaar mijn terugkerende commentaar dat ik het nu te duur vind tov outlook. -35 tot -55% vanaf ATH in SP500 vind ik reëel. -35% al marginaal zelfs. Maar dan maak je tenminste kans op + 50% rendement richting herstel.

@Longcat zoiets vermoede ik al.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Volgens mij was de kritiek vooral op de argumentatie om ING te kopen. Je wilt ING kopen omdat de waarde nu lager is dan een paar maanden geleden. De vraag is alleen vooral of je verwacht dat ING in waarde gaat stijgen of weer dividend gaat uitkeren en wat daar de achterliggende argumentatie achter is.
Er staan legio aandelen lager dan een paar maanden geleden, waarom specifiek ING?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• djengizz
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:34:
Er staan legio aandelen lager dan een paar maanden geleden, waarom specifiek ING?
Systeembank dus overheidssteun en stijgende rentes.

Meer kritieke posities tov banken met bv sterkere hypotheek posities (en ja veel eigen vermogen staat uit in verhouding) maar dus ook sterker herstel op middel-lange termijn (zeg 2021). Imo mooie compromis tussen short term gains en long term losses.

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

djengizz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:39:
[...]

Systeembank dus overheidssteun en stijgende rentes.
Dexia. Fortis. Ageas. Merril Lynch. Royal Bank of Scotland.

De bank zal misschien wel gered worden, maar de public equity zal wel weg zijn ;).

Performance is a residue of good design.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:42:
[Afbeelding]

De markt is helemaal gek geworden.

In ieder geval, ik ga een paar puts kopen morgen.
De markt is schijnbaar minder gek dan die aftermarket koers deed vermoeden. ;)

★ What does that mean? ★

Verwijderd

sgouman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:21:
Had ik gisteren ook.ETC/ETN aanzetten bij instellingen. Ben nu 23 procent misgelopen omdat ik ze gisteren niet kon kopen. :X

Verwacht overigens wel dat hij weer terugvalt. Zolang het gebruik van olie bijna stilstaat zie ik geen andere beweging mogelijk. Heb maar een doorlopende order erin gegooid nu op 12,50. We shall see. Dit is werkelijk het enige waar ik een beetje met gok. De rest gaat gewoon simpel in IWDA. Daar sta ik al weer lekker mee in de plus. Al ben ik bang dat we daar ook de onderkant nog niet mee hebben gezien.

Stond een week geleden nog op het punt deze krengen te kopen en bedacht me naar aanleiding van mijn opmerkingen over Rabo een paar dagen geleden. Rabo is en blijft de meest hypocriete bank van NL. Wij zijn netjes en betrouwbaar hoor en ondertussen. 8)7 Ik bleef bij mijn principe, nee niet kopen en steunen die club. Zie nu: https://www.iex.nl/Column...bank/reacties.aspx?page=1 Denk dat de eigenaren van deze stukken er nog een zware kluif aan gaan krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2020 16:56 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
The_Yakuza schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:01:
[...]

Ach, NN is mijn laatste sprankje hoop in de financiële sector (ex. V/MA). Koop nooit van mijn leven nog banken, wellicht dat ik daar verzekeraars over een tijdje aan toe ga voegen :+

Als ze het gaan schrappen dan verkoop ik het en verhuis ik het naar een andere sector. Nog maar 2,2% van mn port is NN (al is het dividend wel erg fijn).

Anderen die NN in de port hebben?
Update ?

• Ko.Kane
https://www.marketwatch.c...0-04-03?mod=mw_latestnews
The European Union's insurance regulator has asked insurers and reinsurers in the region to temporarily suspend dividends and consider a postponement of bonuses amid the coronavirus pandemic, knocking stocks across the sector.
...
The advice sent share insurers' share prices dropping across the continent. The biggest fallers were Dutch companies NN Group N.V. and Aegon N.V. which both fell over 9%.
Mensen die in euro dividend ETF's zitten moeten nadenken over wat ze bezitten.

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 11:02
Ja, ik had al verwacht dat het niet bij banken zou blijven. Ik vind dat er flink wordt afgestraft op banken en verzekeraars als gevolg van dit dringende EU advies.

• JohanNL
  • Laatst online: 10:28
Het lijkt alsof de verzekeraars vandaag ex-dividend zijn gegaan, maar het dividend houden ze lekker in hun eigen zak :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

De auto verzekeraars zullen wel een stuk minder uitkeren in ieder geval. :P

Verwijderd

Zaak van mijn vrouw is ook ex-dividend, letterlijk. Kapster. :'( Iemand nog interesse te investeren? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2020 17:15 ]

• DJTimo
Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:14:
De auto verzekeraars zullen wel een stuk minder uitkeren in ieder geval. :P
Ja, schadeclaims ja. :+

• Rogerrrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
Even een vraag. Wie weet er een goede android app met widget die je op je homepage kan zetten voor live bijhouden van koersen?

• JohanNL
Rogerrrr schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:59:
Even een vraag. Wie weet er een goede android app met widget die je op je homepage kan zetten voor live bijhouden van koersen?
Google Finance misschien?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 14:17

Metro2002

Memento mori

Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:01:
[...]

https://www.marketwatch.c...0-04-03?mod=mw_latestnews

[...]

Mensen die in euro dividend ETF's zitten moeten nadenken over wat ze bezitten.
Uberhaupt mensen die in dividend aandelen zitten , ga er maar vanuit dat er geen dividend wordt uitbetaald.
Ik ga er overigens wel vanuit dat de beurs echt gigantisch opveert zodra alle maatregelen worden ingetrokken Zo snel als hij nu ingestort is, zo snel zal hij vermoedelijk ook weer stijgen. Deze crisis heeft immers geen onderliggende financiele problemen zoals in 2008. En ja i put my money where my mouth is, vandaag weer een paar duizend euro in de markt gestopt.

Het enige gevaar is dat de maatregelen heel lang zullen duren en er bedrijven om gaan vallen of er enorme hoeveelheden mensen op straat komen te staan.

Maargoed, je hebt in het casino dat aandelenmarkt heet nog altijd het voordeel dat 'het huis' achter je staat (de overheid zal echt alles op alles zetten om de economie intact te houden).

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 03-04-2020 18:51 ]

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik denk dat Europa volgende week piekt in coronadoden, en net heeft gepiekt in nieuwe coronacases. Het is namelijk duidelijk te zien dat de grote Europese landen nu stagneren, en vele anderen nooit 'groot' zijn geworden (OE en Nordics/Baltics vallen mee). USA is natuurlijk in de groeifase nu.

Europa krijgt lucht en USA ontkende het net iets te lang gezien de ervaringen overseas (nee, niet alleen Trump ontkende het te lang, en nee hij kan niet alles regelen). Die gaan nog zorgen voor een volgende dip. Europa zal economisch wat zoekende zijn zonder USA, het is wachten tot zij over de piek zijn eind mei.

• Ko.Kane
Config schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:07:
Ik denk dat Europa volgende week piekt in coronadoden, en net heeft gepiekt in nieuwe coronacases. Het is namelijk duidelijk te zien dat de grote Europese landen nu stagneren, en vele anderen nooit 'groot' zijn geworden (OE en Nordics/Baltics vallen mee). USA is natuurlijk in de groeifase nu.

Europa krijgt lucht en USA ontkende het net iets te lang gezien de ervaringen overseas (nee, niet alleen Trump ontkende het te lang, en nee hij kan niet alles regelen). Die gaan nog zorgen voor een volgende dip. Europa zal economisch wat zoekende zijn zonder USA, het is wachten tot zij over de piek zijn eind mei.
Maar nu eens vertalen naar economie/aandelen en wat dan de volgende stap is: Leuk dat er een afname van de toename is...(Merk op dat is nog steeds toename, maar minder snel.(zie edit)) Stel dat over 4 weken de dagelijkse toename praktisch nul is. Denk je dat het dan uitgeroeid is en we 123 weer alles open doen? Dan heb je binnen no time weer een piek, en weer lockdown. Of ze gooien langzaam alles open op een tactische manier. Maar linksom of rechtsom is het niet in 1x topnotch. Zolang er geen vaccin is, is er kans op opleving of (gedeeltelijke) beperkingen.
Voorlopig gaat het in Europa, qua doorsnee, tot 1 mei door met beperkingen, maar er is nog geen gameplan voor de heropening.

Zelfs als het open gaat in bv Juni, dan staat eerst alles in het teken van opstart/survival. Controleren welke klanten en suppliers nog bestaan, hoe staat je branche ervoor, wat is je outlook, etc, etc. Dan is het zo oktober. Pas daarna eventueel weer toename in aantal banen.

Sommige jobs zoals bv kapster kunnen 123 zo beginnen en klanten zullen in de rij staan, MAAR alleen ALS ze nog open kunnen gaan, ALS ze eruit komen met verhuurder/bank etc. En omdat het contactberoep is mogen zei misschien pas als laatste of maximaal 1 kapper en 1 klant in de zaak.
Zo gaat bijna elk beroep wel uitdagingen hebben.

@Metro2002 deze crisis heeft wel onderliggende problemen: stuwing naar top PE's door bv buybacks, hoge leverage en nooit afgebouwde QE. Corona was de catalysator/trigger.

Maar erger is dat deze crisis, nwe (onderliggende) problemen creeert:
- FED die de balans nu verdubbelt heeft
- Mortgages in de VS
- Olie dispuut SA vs RU vs USA
- Europa was al nooit herstelt in het zuiden en staat er nog slechter voor.
- alle staats programma's in alle landen, zijn een kosten post en alle begrotingsregels die zo belangrijk bleken in de financiële crisis worden weer losgelaten.

Elke euro komt uit je eigen portemonnee, letterlijk door belasting of schuld per capita of figuurlijk door geld printen en ontwaarding.
Het enige gevaar is dat de maatregelen heel lang zullen duren en er bedrijven om gaan vallen of er enorme hoeveelheden mensen op straat komen te staan.
Dit punt is erg kritisch. Niemand weet waar het eerste steentje valt en hoe het zich verder verspreid. Soms is het een verwachtte plek soms een onverwachte. Kan ook bouw/constructie zijn-> REITS-> banken.

Mijn eigen branche en baan staan flink onder druk momenteel en naarmate de tijd verloopt wordt de schade steeds meer van kleine tegenvaller->grote tegenvaller->permanente schade.

EDIT: nog een getallen voorbeeld dat een afgenomen toename nog steeds kan betekenen dat je ver voor de piek zit:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Italië heeft nu 120k slachtoffers maar ongeveer nog steady* 4k slachtoffers per dag. Dus in 10 dagen hebben ze 40k er bij. Totaal 160k, toename 33%!! Ik wens ze sterkte

*ja misschien steady, want er is sprake van overslag van Noord naar Zuid italië

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 03-04-2020 20:03 ]

• The_Yakuza
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Tja, ondanks dat NN nog geen officieel statement heeft gedaan voor wat betreft het dividend heb ik ze toch de deur uitgedaan en in Adobe gestopt :)

Als er een officieel bericht komt verwacht ik dat er weer zo'n klap komt. Ben wel een beetje klaar met financials en komt ook niet meer terug in mn port. (ex. Visa/Mastercard).

PS: NN blijft wel de beste verzekeraar imho en voor de lange termijn lijkt mij dat echt geen slechte deal. Beetje principe ding nu voor mij. Zat zelf sinds 2015 met deze positie in NN.

PPS: heb nu een mooie combo van MSFT, AAPL, V, MA, ADBE, TXN als 20% van mijn port (en nog wat ander spul) _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door The_Yakuza op 03-04-2020 20:52 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:52:
[...]

knip

Ik lees op diverse sites, waaronder nu ook op nu.nl dat er een nieuwe OPEC vergadering komt. Voor diegene die er belangen in hebben even strak in de gaten houden.

De olieprijs gaat daardoor al weer omhoog.

Zelf heb ik geen belang maar kijk er met een schuin oog naar

• Ko.Kane
Indoubt schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:55:
[...]

Ik lees op diverse sites, waaronder nu ook op nu.nl dat er een nieuwe OPEC vergadering komt. Voor diegene die er belangen in hebben even strak in de gaten houden.

De olieprijs gaat daardoor al weer omhoog.

Zelf heb ik geen belang maar kijk er met een schuin oog naar
Schalie ging vandaag langs Trump. Benieuwd wat daar uitkomt, blijkbaar is een wens/eis van SA&RU dat als zij barrels (moeten) cutten dat VS dat ook moet doen. Onduidelijk of naar rato of niet.

Hoe dan ook is de barrel price nog zwaar onder break-even voor schalie en het lijkt perfecte positie met name van RU met alleen maar goede uitkomsten voor hun: Of ze blijven produceren en ze draaien schalie de nek om, of ze maken een deal en ze draaien de schalie kraan paar slagen dicht. En in de tussentijd wint RU elke dag dat de prijs onder breakeven staat.
Perfect potje Russisch schaak.

Als extra win is China nu maximaal de tactische reserve aan aanvullen en geeft iedereen opdracht maximaal op te slaan. Dat drukt toekomstige vraag weer...

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 03-04-2020 21:03 ]

• djengizz
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:01:
Perfect potje Russisch schaak.
US kan altijd naar importheffingen op olie en zo de binnenlandse vraag vergroten en schalie stimuleren, sterke troef vs RU die ook niet zo goedkoop kunnen produceren als SA en leiden aan 'Dutch Disease'.

• The_Yakuza
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-11-2023

• Ko.Kane
djengizz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:04:
[...]

US kan altijd naar importheffingen op olie en zo de binnenlandse vraag vergroten en schalie stimuleren, sterke troef vs RU die ook niet zo goedkoop kunnen produceren als SA en leiden aan 'Dutch Disease'.
Dan zou de VS defacto olie duurder maken voor zichzelf. Dat is ook pijnlijk.

RU heeft zover ik weet lagere pijngrens dan SA.

edit:
Lees nu net dit:
https://www.zerohedge.com...ut-possible-us-needs-join
Putin said that he wants "long-term stability" of the oil market, and that he is comfortable with $42 oil.
vs

https://oilprice.com/Ener...ice-War-They-Started.html
According to the IMF, the fiscal breakeven price for Saudi crude is around $80 per barrel.

[ Voor 31% gewijzigd door Ko.Kane op 03-04-2020 21:11 ]

• djengizz
  • Niet online
Tja dat is ongeveer de hele Russische productie, ik begrijp dat ze het 'samen' willen doen maar dit soort intenties heeft meer nodig dan éénzijdige persberichten of zerohedge artikelen.

• Ko.Kane
djengizz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:12:
[...]

Tja dat is ongeveer de hele Russische productie, ik begrijp dat ze het 'samen' willen doen maar dit soort intenties heeft meer nodig dan éénzijdige persberichten of zerohedge artikelen.
Wat bedoel je daar nu mee? Reuters niet goed genoeg? Wat maakt het uit op welke site de quote van vandaag van Putin staat....Het gaat om wat Putin vandaag gezegd heeft en hoe hij het speelt. Inclusief de blame op SA.

https://www.reuters.com/a...utin-action-idUSKBN21L2MU
The Russian president said Moscow was comfortable with an oil price of $42 per barrel, adding that any output cuts should be made from first-quarter levels.
Same news different write up?

• DJTimo
Alsof het persbericht om dividend te schrappen al klaar stond en ze nu eindelijk de go hebben gekregen van DNB om 'm te versturen :D

• djengizz
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:21:
[...]

Wat bedoel je daar nu mee?
Vladimir Putin confirmed just that. The Russian president said that he had spoken with US President Trump saying "we are all worried about the situation" and that he is "ready to act with the US on oil markets" with 10mmb/d in oil production needed to be cut"
10 mmb/d = bijna de volledige Russische olie productie, dat betekent dat ze volledig afhankelijk zijn van andere partijen om dit voor elkaar te krijgen. Geen sterke onderhandelingspositie dus en weinig betrouwbaar indien éénzijdig.

En ja, ik vind het betrouwbaarheidsgehalte van zerohedge twijfelachtig, al jarenlang conspiraties en end-of-world scenario's.

• Ko.Kane
@djengizz maar ook van Reuters blijkbaar? Zerohegde is inderdaad een mix van de hilarische conspiracy verhalen maar ook gewoon nieuws reposts en extracts van forecasts/publicaties van financials. Als nieuws op tig nieuwssite staat en toevallig ook op zerohedge neem ik het wel aan.

Van Reuters:
Putin, speaking in a televised video conference with Russian government officials and domestic oil producers, proposed to cut combined oil production by around 10 million barrels per day, or around 10% of global output.
Ru staat dus vrij sterk: Want hun pijngrens is het laagst en zij hebben endurance. Als de rest dus fatsoenlijk geld wil krijgen moeten iedereen dus minder produceren van Rusland. Zo niet dat wordt het spelletje chicken spelen, en russen zijn vrij onverstoorbaar.

https://oilprice.com/Ener...Of-The-Oil-Price-War.html
In purely basic oil economics terms, Russia has a budget breakeven price of US$40 per barrel of Brent this year: Saudi’s is US$84.
....
Russia can cope with oil prices as low as US$25 per barrel from a budget and foreign asset reserves perspective for up to 10 years; Saudi can manage 2 years at most.

• djengizz
  • Niet online
Dezelfde usual suspects, ticker feed, gaat heus wel overgenomen worden door andere media maar zie de bron van Reuters:
Reporting by Vladimir Soldatkin and Alexander Marrow; writing by Tom Balmforth; editing by Maria Kiselyova

• Santee
The_Yakuza schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:41:
[...]

Tja, ondanks dat NN nog geen officieel statement heeft gedaan voor wat betreft het dividend heb ik ze toch de deur uitgedaan en in Adobe gestopt :)

Als er een officieel bericht komt verwacht ik dat er weer zo'n klap komt. Ben wel een beetje klaar met financials en komt ook niet meer terug in mn port. (ex. Visa/Mastercard).

PS: NN blijft wel de beste verzekeraar imho en voor de lange termijn lijkt mij dat echt geen slechte deal. Beetje principe ding nu voor mij. Zat zelf sinds 2015 met deze positie in NN.

PPS: heb nu een mooie combo van MSFT, AAPL, V, MA, ADBE, TXN als 20% van mijn port (en nog wat ander spul) _/-\o_
Maar hoeveel groei potentie zit hierin? Ik zit naar het koersverloop te kijken en zie dat ze vrijwel allemaal een factor 10 hoger zijn geworden sinds de lows van 2009. Ik vind het zonde om nu mijn geld in een bedrijf te steken wat letterlijk 10x goedkoper was 10 jaar geleden. Dan moet de outlook wel héél goed zijn. Bovendien valt mij op dat veel grote bedrijven geen/nauwelijks dividend uitkeren hoewel ze prima winst maken? Ga je dan er vanuit dat het bedrijf nog een goede return kan geven in de toekomst?

• Ko.Kane
@Santee zonder gekeken te hebben of het zo bij NN is: een bedrijf kan winst gebruiken om shares buybacks te doen om de koers te boosten, wat dus een andere manier van 'uitkeren van winst" is.

Edit: check net de close van de SP500, bah weer zo'n rally. :+

Sinds 12 maart ongeveer zit er niks in. Zit toch beetje te wachten op meer escalatie, de een zijn dood.....

[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 03-04-2020 22:07 ]

• Santee
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:01:
@Santee zonder gekeken te hebben of het zo bij NN is: een bedrijf kan winst gebruiken om shares buybacks doen om de koers te boosten, wat dus een andere manier van 'uitkeren van winst" is.
Ik was wellicht onduidelijk, doelde op zijn selectie van USA bedrijven die duidelijk een kern van de Amerikaanse economie vormden de afgelopen 10 jaar.

• Longcat
Buybacks are to dating as dividends are to marriage.

• Longcat
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:01:

Edit: check net de close van de SP500, bah weer zo'n rally. :+

Sinds 12 maart ongeveer zit er niks in. Zit toch beetje te wachten op meer escalatie, de een zijn dood.....
Crab market! 🦀

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 03-04-2020 22:13 ]

• djengizz
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:43:
Ru staat dus vrij sterk: Want hun pijngrens is het laagst en zij hebben endurance. Als de rest dus fatsoenlijk geld wil krijgen moeten iedereen dus minder produceren van Rusland. Zo niet dat wordt het spelletje chicken spelen, en russen zijn vrij onverstoorbaar.

https://oilprice.com/Ener...Of-The-Oil-Price-War.html
Even los van de bronnen discussie, ik denk dat bovenstaande een optie is maar zelf denk ik dat het niet het meest logische scenario is en dat de RU pijngrens juist eerder bereikt wordt.

Sterkere dutch disease voor RU, hardere hit voor de bevolking bij depressie (grotere absolute economische gevolgen op een grotere bevolking dan SA), kleinere productie capaciteit en minder mogelijkheden tot QE of leningen.

https://carnegie.ru/commentary/81280

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 18:25
Santee schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:58:
[...]

Maar hoeveel groei potentie zit hierin? Ik zit naar het koersverloop te kijken en zie dat ze vrijwel allemaal een factor 10 hoger zijn geworden sinds de lows van 2009. Ik vind het zonde om nu mijn geld in een bedrijf te steken wat letterlijk 10x goedkoper was 10 jaar geleden. Dan moet de outlook wel héél goed zijn. Bovendien valt mij op dat veel grote bedrijven geen/nauwelijks dividend uitkeren hoewel ze prima winst maken? Ga je dan er vanuit dat het bedrijf nog een goede return kan geven in de toekomst?
Dat is inderdaad het probleem met dat soort aandelen. De koers van Adobe is 10 jaar lang, van 2003 tot 2013, ongeveer gelijk gebleven, en dan in de 7 jaren daarop volgend x10 gegaan.

Bij een echt grote crisis zoals er misschien aan zit te komen blijft Adobe echt niet op dit niveau.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zullen Nederlandse REITs in de problemen komen nu er problemen zijn voor de bouw? Alleen US REITs zullen denk ik ongeschonden blijven, lijkt mij.

• Ko.Kane
@djengizz De vraag met Poetins regime is niet altijd wat rationeel en logisch is maar ook wat zwaarder weegt: portie verpissen/powerplay en payback voor north stream, of belang van de common people? En de nationale pers wordt sterk gecontroleerd dus intern/nationaal kan het elke kant op gesponnen worden, maar zolang het niet negatief is voor Poetin.

@Qunix Kun je onderbouwen waarom je:
A afvraagt waarom je problemen voor NL ziet
en tegelijk
B US REITS untouchable?

Lijkt mij trouwens erg afhankelijk van de inhoud: Large retail REIT met type Macy als klant...... :X

• djengizz
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:43:
@djengizz De vraag met Poetins regime is niet altijd wat rationeel en logisch is maar ook wat zwaarder weegt: portie verpissen/powerplay en payback voor north stream, of belang van de common people? En de nationale pers wordt sterk gecontroleerd dus intern/nationaal kan het elke kant op gesponnen worden, maar zolang het niet negatief is voor Poetin.
Dan nog steeds zijn de productie kosten gewoon veel hoger voor RU dus dat betekent dat ze geen budgettaire aanpassingen kunnen maken om deze prijzenoorlog uit te zitten, iets wat SA wel kan. En vergis je niet, het gewone volk kan misschien de pot op maar de criminele veiligheidsstaat die Rusland geworden is moet gevoed worden...

• Ko.Kane
@Metro2002 In aanvulling op mijn eerdere post: de eerste bank failure Super klein domino steentje dat wel.

• Config
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:52:
[...]

Maar nu eens vertalen naar economie/aandelen en wat dan de volgende stap is: Leuk dat er een afname van de toename is...(Merk op dat is nog steeds toename, maar minder snel.(zie edit)) Stel dat over 4 weken de dagelijkse toename praktisch nul is. Denk je dat het dan uitgeroeid is en we 123 weer alles open doen? Dan heb je binnen no time weer een piek, en weer lockdown. Of ze gooien langzaam alles open op een tactische manier. Maar linksom of rechtsom is het niet in 1x topnotch. Zolang er geen vaccin is, is er kans op opleving of (gedeeltelijke) beperkingen.
Voorlopig gaat het in Europa, qua doorsnee, tot 1 mei door met beperkingen, maar er is nog geen gameplan voor de heropening.

Zelfs als het open gaat in bv Juni, dan staat eerst alles in het teken van opstart/survival. Controleren welke klanten en suppliers nog bestaan, hoe staat je branche ervoor, wat is je outlook, etc, etc. Dan is het zo oktober. Pas daarna eventueel weer toename in aantal banen.

Sommige jobs zoals bv kapster kunnen 123 zo beginnen en klanten zullen in de rij staan, MAAR alleen ALS ze nog open kunnen gaan, ALS ze eruit komen met verhuurder/bank etc. En omdat het contactberoep is mogen zei misschien pas als laatste of maximaal 1 kapper en 1 klant in de zaak.
Zo gaat bijna elk beroep wel uitdagingen hebben.

@Metro2002 deze crisis heeft wel onderliggende problemen: stuwing naar top PE's door bv buybacks, hoge leverage en nooit afgebouwde QE. Corona was de catalysator/trigger.

- FED die de balans nu verdubbelt heeft
- Mortgages in de VS
- Europa was al nooit herstelt in het zuiden en staat er nog slechter voor.
- alle staats programma's in alle landen, zijn een kosten post en alle begrotingsregels die zo belangrijk bleken in de financiële crisis worden weer losgelaten.

Elke euro komt uit je eigen portemonnee, letterlijk door belasting of schuld per capita of figuurlijk door geld printen en ontwaarding.

[...]

Dit punt is erg kritisch. Niemand weet waar het eerste steentje valt en hoe het zich verder verspreid. Soms is het een verwachtte plek soms een onverwachte. Kan ook bouw/constructie zijn-> REITS-> banken.

Mijn eigen branche en baan staan flink onder druk momenteel en naarmate de tijd verloopt wordt de schade steeds meer van kleine tegenvaller->grote tegenvaller->permanente schade.

EDIT: nog een getallen voorbeeld dat een afgenomen toename nog steeds kan betekenen dat je ver voor de piek zit:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Italië heeft nu 120k slachtoffers maar ongeveer nog steady* 4k slachtoffers per dag. Dus in 10 dagen hebben ze 40k er bij. Totaal 160k, toename 33%!! Ik wens ze sterkte

*ja misschien steady, want er is sprake van overslag van Noord naar Zuid italië
Je suggereert (eigenlijk impliceert) hier wat dingen die ik niet heb gezegd of heb gesuggereerd, zoals:
Denk je dat het dan uitgeroeid is en we 123 weer alles open doen? Dan heb je binnen no time weer een piek, en weer lockdown.
Maar ik wil best wat over de recovery zeggen zoals ik die zie: Dat wordt messy. We gaan proberen de R0 rond de 1 te houden inderdaad, niet in 1x alles open maar stapje voor stapje. De grote events als laatste, dus het 2020 festivalseizoen is klaar.\

Echter, mind you, iedereen en z'n schoonmoeder zit in hetzelfde schuitje en dat ga je zien in de uitkomsten. Bij de kredietcrisis had je een keten van partijen die de hete adem in hun nek voelden van de volgende partij, en daarom kreeg je een schokgolf door het systeem. Van banken naar non-banken naar consumenten en overheid. Alles fucked.

Dat is nu anders. Moet het nog maar zien dat huurbazen hun huurders kapotprocederen over misgelopen huur van hun winkelpanden. Moet het nog maar zien dat mensen massaal uit hun huizen worden gezet. Moet nog maar zien dat mensen massaal financieel ten gronde worden gericht (als in: in de VS +10M mensen homeless, +25M levend in auto's/tenten), en dat men dan zegt dat is helemaal bon ton, zo zijn de regels van de vrije markt. Gaat never nooit gebeuren. Want iedereen moet inleggen voor deze clusterfuck. Er is geen tegenpartij die klaar staat om te profiteren. Als je allemaal tegelijk in de shit zit, dan beweegt er weinig. Ook geen land, want als Rusland of China gaan klooien dan zul je zien dat ze opeens toevallig een nieuwe uitbraak hebben ergens in een nieuwe stad. Gaan ze niet aan beginnen. De overheden gaan dit betalen en we gaan door waar we gebleven waren. Wat anders? Alleen idealisten zijn zo naief om te denken dat we permanent minder gaan consumeren, of vliegen, of whatever. En ze zijn alleen naief omdat ze blind zijn van idealen.

Oh, en de emerging markets zijn fucked. Wat zou jij doen als je de leider van brazilie was? Op TV toegeven dat je land kansloos is tegen corona? Nee, dan zeg je dat het allemaal onzin is. Net als dat je je niet zomaar kan terugtrekken als de saudi's je bluf callen. Of mensen in Nederland kan vertellen dat er ineens behandhaafd gaat worden op de regels. In Nederland doen wij geen lockdown, nee we doen een halve lockdown in meerdere stappen, easing it in. Voor elke effectieve politicus is herverkiezing belangrijker dan mensenlevens.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:43:
Dat iets niet in het belang is van de 'common people' wil niet zeggen dat het niet rationeel is (vanuit Putin's perspectief). Zo zat er bijvoorbeeld een referendum aan te komen (nu uitgesteld ivm corona) waarin hij sterk moest ogen:
Now, he said, Putin's popularity has been slipping for a couple years -- and the Kremlin is trying to prepare for a national vote on major changes to the constitution, tentatively set for April.

Under the current conditions of low popularity for Putin, and especially a few weeks before a crucial referendum in Russia, the Kremlin cannot afford a new round of austerity," Kluge said. "There is no Crimea to celebrate like in 2014, instead there is a 'corona-crisis' today that will severely affect Russia's economy on top of low oil prices. The Kremlin may need to spend a lot more than originally planned to address this crisis."

https://www.rferl.org/a/k...-oil-prices/30484158.html
Er was een theorie dat de Russen na dat referendum toe konden geven:
He pointed to one scenario where Russia could possibly blink first after April 20, when Russia will hold a referendum on proposed legal changes that would allow Russian President Vladimir Putin to extend his rule beyond current legally mandated term limits.

“Once he gets past that, he’ll be in a position to show flexibility, including in foreign policy,” said Molchanov. “Until then, no way. There’s too much nationalistic fever he is going to still stoke.”

https://asiatimes.com/202...udi-russia-oil-price-war/
Nu is dat referendum uitgesteld.

Het probleem voor ons om daaruit te voorspellen wat er gaat gebeuren is natuurlijk dat we niet weten wat er allemaal speelt. In dat opzicht is het vergelijkbaar met andere crises die de beurs beïnvloeden, je hebt niet het volledige plaatje. Aan de andere kant is deze oliecrisis wel een man-made crisis die ook weer door mensen opgelost kan worden. Bij corona is het afhankelijk van de verspreiding hoe lang het blijft duren en hoe groot de uiteindelijke impact wordt.
Config schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:08:
Oh, en de emerging markets zijn fucked.
De markets of de inwoners? Heel cru, maar de grotere bedrijven in die markten overleven het wel. Ik denk dat de grote bedrijven in opkomende markten minder afhankelijk zijn van de welvaart van hun inwoners dan grote bedrijven hier in het Westen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-04-2020 00:10 ]

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

Rukapul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:46:
Meer mensen die (uit leedvermaak) de obligaties van HEMA volgen?

Heb nog geen goede site gevonden om ze te volgen. Op boerse-berlin.com staat de 8.5% met een bid-ask van 11%-18%. Op IB 4.9%-28%. Op DeGiro 18-22 ?

De markt prijs dus regelrecht een default in (volgende coupon in juli) :P
Ondertussen is de aanloop naar gesprekken met de schuldeisers in voorbereiding:
https://fd.nl/ondernemen/...gt-offer-van-schuldeisers

Ben benieuwd wat het voorstel van Boekhoorn gaat worden. De markt veracht er allerminst weinig van.

• Config
Verwijderd1 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:01:
De markets of de inwoners? Heel cru, maar de grotere bedrijven in die markten overleven het wel. Ik denk dat de grote bedrijven in opkomende markten minder afhankelijk zijn van de welvaart van hun inwoners dan grote bedrijven hier in het Westen.
"Overleven" als in, "niet failliet". Ja sure dat zal wel zo zijn. Maar dan heb je het wel over een extreme metric.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-11 22:28
Punt1
Uiteindelijk heeft de tweet van Trump dan toch iets losgemaakt bij de Russen. Er lijkt een deal in de maak te zijn, maar voor iedereen die het wat volgt is dit nog altijd geen oplossing dat er momenteel zo goed als geen olie nodig is wegens stopzetten van werken.

Maandag zou er een opec meeting samenkomen via videocall, ik vermoed dus dat er grote schommelingen gaan zijn in de koers van bedrijven die iets met olie te maken hebben. Ik spreek natuurlijk over Shell.

Zit zelf nog na te denken of ik maandag zal instappen om een eventuele bull run te kunnen meemaken, maar als de videocall negatief is verwachten we natuurlijk een serieuze dump. Moeilijke keuze. Verder ben ik benieuwd wat de openingskoers zal zijn van Shell, kan zomaar even 5 tot 10% hoger openen zoals het er nu uitziet.

Russian Oil Firms Ready To Agree To A Production Cut Deal
''The video meeting will be held on Monday, and the U.S. oil regulator will also be invited to take part in the discussions.''

IEA: OPEC Can’t Save The Oil Market
''Even if the OPEC+ group and other major oil producers in the world were to agree to deep production cuts, they would be unable to prevent what is sure to be an enormous global inventory build this quarter due to unprecedented demand destruction, Fatih Birol, Executive Director of the International Energy Agency (IEA), told Reuters on Friday.''

Punt2
Verder wil ik onderstaand artikel eens meegeven. Zal voor velen niet nieuw zijn maar iedere boek die ik tot op heden heb gelezen over beleggen / crypto waarschuwt voor dit fenomeen. Het advies is altijd dat wanneer je dit soort zaken ziet het tijd is om te verkopen.

'Onlinebeleggen neemt hoge vlucht door coronacrisis'

Onlinebrokers hebben de voorbije maand een enorm aantal nieuwe klanten zien toestromen. Bij BinckBank zijn in maart tienmaal meer beleggersrekeningen geopend dan in maart van vorig jaar. KBC Bolero zag het aantal nieuwe klanten met 700 procent stijgen.

Sommige buitenlandse spelers kunnen de toeloop zelfs niet aan. Een belegger uit België die zich aanmeldde bij Degiro kreeg te horen dat ze op een wachtlijst van meer dan 300 personen komt. Ruim een week later is ze nog geen stap opgeschoten. Degiro zegt dat de maatregelen om de risico’s van het coronavirus te milderen de capaciteit verminderen en dat het tijdelijk focust op bestaande klanten.

‘Veel klanten denken dat het nu het moment is om te beleggen’, zegt Dieter Haerens, hoofd van BinckBank België. Hij verwijst naar de aandelenkoersen die fors zijn gedaald. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben de beurzen sterk doen terugvallen, omdat ze grote delen van de wereldeconomie verlammen. De Bel20 noteert 32 procent onder de piek van 17 februari en veel beleggers vinden dat de lagere koersen een koopgelegenheid bieden.

Meer tijd
Maar Haerens ziet nog een reden voor de forse groei van onlinebeleggen. ‘Veel mensen zijn thuis en hebben meer tijd om na te denken en te handelen.’ Een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking moet thuis werken en meer dan 1 miljoen Belgen zijn tijdelijk werkloos.

Volledig artikel: https://www.tijd.be/markt...oronacrisis/10218960.html

Om af te sluiten 2 leuke giffs;
één over de werkeloosheid in de US: https://imgur.com/gallery/bshxcYv
En deze vind ik persoonlijk geniaal om aan te tonen wat er in de US aan het gebeuren is: https://brrr.money/

[ Voor 55% gewijzigd door Rubberen op 04-04-2020 10:27 ]

• tomtom901
  • Laatst online: 12:05

tomtom901

Moderator General Chat
Rubberen schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:45:
Punt1

‘Veel klanten denken dat het nu het moment is om te beleggen’, zegt Dieter Haerens, hoofd van BinckBank België. Hij verwijst naar de aandelenkoersen die fors zijn gedaald.
“Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful”

Ik denk dat we nog in de greedy periode zitten :-)

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:54
tomtom901 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:28:
[...]

“Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful”

Ik denk dat we nog in de greedy periode zitten :-)
Dat is best mogelijk inderdaad. De meeste particuleren zien deze 'crash' als een goed koopmoment. Het aantal nieuw geopende beleggingsrekeningen is zelfs zo hoog dat bijvoorbeeld degiro nu een wachtlijst heeft. Ik denk niet dat al die nieuwe klanten short gaan. Het is nu ook nog best leuk en spannend om te beleggen. Maar het is best mogelijk dat er een paar jaar weinig rendement zal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Maahes op 04-04-2020 10:47 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:15
En vervolgens dippen de aandelen met 10% en stopt iedere nieuwe belegger er weer mee.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:54
Dat zijn de aanvragen per week. Dat laat vooral zien hoe abrupt deze ontwikkelingen zijn. Het ziet er daardoor veel dramatischer uit dan het is.

• Santee
Maahes schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:52:
[...]

Dat zijn de aanvragen per week. Dat laat vooral zien hoe abrupt deze ontwikkelingen zijn. Het ziet er daardoor veel dramatischer uit dan het is.
Klopt, maar volgens mij zit de vs nu al op 10% werkloosheid, hoe was dat in 2008/2009?

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:07
RobertowNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:01:
[...]

Ondertussen is de aanloop naar gesprekken met de schuldeisers in voorbereiding:
https://fd.nl/ondernemen/...gt-offer-van-schuldeisers

Ben benieuwd wat het voorstel van Boekhoorn gaat worden. De markt veracht er allerminst weinig van.
De markt verwacht er wel weinig van. Een koers van 12,5 procent voor de achtergestelde rommel lijkt mij nogal een korting.

• djengizz
  • Niet online
Santee schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:55:
[...]

Klopt, maar volgens mij zit de vs nu al op 10% werkloosheid, hoe was dat in 2008/2009?
Het is veel meer. Aanvraag systemen zijn overbelast en mensen kunnnen simpelweg hun aanvraag niet doen. Daarnaast zijn er allemaal regels die aanvragen onmogelijk maken: heb je 2 banen en één vervalt, nope; werk je in bepaalde sectoren of in bepaalde staten, nope; ben je zelfstandig onder bepaalde voorwaarden, nope. Het is nog steeds een gemanipuleerd cijfer, werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk nog veel hoger.

• Gearloose
Robkazoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:50:
En vervolgens dippen de aandelen met 10% en stopt iedere nieuwe belegger er weer mee.
Dit gebeurd inderdaad heel vaak ja.
Wat ook helpt is dat er op je spaarrekening geen rendement meer te maken is en mensen andere manieren zoeken om toch nog wat rendement te maken.
Vervolgens steken ze een deel van hun vermogen in aandelen van bedrijven die ze van oudsher kennen, bijv. Shell.
Als die dan ineens in een vrije val komen trekken ze snel hun geld er weer uit om het toch maar op de veilige spaarrekening te zetten....

Er bestaat onder veel mensen ook nog steeds het idee dat je op de beurs snel rijk kunt worden, echter begrijpen ze niet dat dat enorme risico’s met zich meebrengt.
Dus als je een beetje ‘suf’ gaat index beleggen wordt je niet snel rijk.
Het blijft een spelletje van de lange adem, het enige snelle geld dat er vaak op de beurs te halen valt is het geld dat je verliest...

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:05
Ik ben vooral benieuwd hoeveel van al die werklozen in totale armoede vervallen, dus in een tentje onder een viaduct terecht komen. Dat is de laatste jaren al erger geworden , daar uit terugkomen is een helse opgave. Dan vallen ineens bosjes mensen om. Lijkt mij verregaande problematiek voor de Amerikaanse economie.

We kunnen wel stellen dat de Amerikaanse droom op zijn laatste benen loopt. Wellicht wat filosofisch voor een beleggingstopic maar zou dat al ingeprijsd zijn in de markt?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:15
CornermanNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:38:
Ik ben vooral benieuwd hoeveel van al die werklozen in totale armoede vervallen, dus in een tentje onder een viaduct terecht komen. Dat is de laatste jaren al erger geworden , daar uit terugkomen is een helse opgave. Dan vallen ineens bosjes mensen om. Lijkt mij verregaande problematiek voor de Amerikaanse economie.

We kunnen wel stellen dat de Amerikaanse droom op zijn laatste benen loopt. Wellicht wat filosofisch voor een beleggingstopic maar zou dat al ingeprijsd zijn in de markt?
Dat valt ook wel weer mee. De Amerikaanse droom blijft bestaan. Het gat tussen rijk en arm zal alleen groter worden.

• djengizz
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:38:

Het is systematisch: de mensen die de nieuwste iphone of tesla kopen zijn niet de mensen die nu ontslagen worden. De amerikaanse markt reageert extreem heftig op slecht nieuws en extreem heftig op goed nieuws.

Dit is neoliberaal beleid wat je ook langzaam door ziet sijpelen naar andere westerse democratieën: flexwerkers die je kunt onstlaan als het even slecht gaat en daarna weer in dienst neemt, QE voor bedrijven maar geen compensatie voor die steun in goede tijden, afbraak verzorgingstaat en ga zo maar door. De Amerikaanse droom viert juist hoogtij in dit soort tijden, eten of gegeten worden...

• CornermanNL
Robkazoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:41:
[...]

Dat valt ook wel weer mee. De Amerikaanse droom blijft bestaan. Het gat tussen rijk en arm zal alleen groter worden.
En dat groter wordende gat is onhoudbaar, waar je in de 50,60er jaren nog een aardige kans had om via hard werken en studie de sociale ladder op te klimmen is de bereikbaarheid van deze weg naar jouw stukje Amerikaanse droom steeds verder afgeknepen. Studeren kost zoveel geld dat de meeste vele jaren moeten werken om deze schuld kwijt te raken.

Lonen zijn zo achtergebleven bij de kosten van leven dat je mogelijkerwijs als je geen top baan kan vinden doe schuld nooit afbetaald. En dan ben je dus eigenlijk met 10-0 achterstand aan de eerste helft van je werkzame leven begonnen. Er zijn straks mensen die amper wat kunnen besteden aan zaken buiten de essentiële zaken als wonen , transport en eten.

Het concept dat iedereen maar miljonair kan worden door zijn mouwen op te stropen en er volle bak voor te gaan is geen werkelijkheid meer. De werkelijkheid is dat de brandweerman er nog een extra baan bij moet doen om in zijn levensonderhoud te voorzien. Laat staan pensioen opbouwen.

Al de overige consumptie is steeds meer schuld gedreven, nog meer dan vroeger. En toen was het al veel.
Deze tik is wellicht nog maar het begin. Ik ben benieuwd of er mooie cijfers over te vinden zijn.

• PLAE
  • Laatst online: 09-11 23:42
De OPEC stelt de meeting waarschijnlijk uit tot 8/9 april.

https://www.reuters.com/a...pec-sources-idUSKBN21M0A6

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 14:45
Ondertussen wat meer ingelezen over de beurs etc. Er is nu een run naar liquiditeit gaande, in de vorm van de dollar. Kan iemand me uitleggen waarom men spreekt van deflatie momenteel? Ik zie dat niet echt, zo met de lage rentes en QE.

Ook zat ik deze week even op DEGIRO te kijken (Ik was gelukkig net op tijd met het maken van een account, nu is er een queue :p). Waar staan de call/put opties? Ik ben vooral erg benieuwd naar de premies te betaald moeten worden voor bepaalde opties.

• JohanNL
CornermanNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:48:
[...]

En dat groter wordende gat is onhoudbaar, waar je in de 50,60er jaren nog een aardige kans had om via hard werken en studie de sociale ladder op te klimmen is de bereikbaarheid van deze weg naar jouw stukje Amerikaanse droom steeds verder afgeknepen. Studeren kost zoveel geld dat de meeste vele jaren moeten werken om deze schuld kwijt te raken.

Lonen zijn zo achtergebleven bij de kosten van leven dat je mogelijkerwijs als je geen top baan kan vinden doe schuld nooit afbetaald. En dan ben je dus eigenlijk met 10-0 achterstand aan de eerste helft van je werkzame leven begonnen. Er zijn straks mensen die amper wat kunnen besteden aan zaken buiten de essentiële zaken als wonen , transport en eten.

Het concept dat iedereen maar miljonair kan worden door zijn mouwen op te stropen en er volle bak voor te gaan is geen werkelijkheid meer. De werkelijkheid is dat de brandweerman er nog een extra baan bij moet doen om in zijn levensonderhoud te voorzien. Laat staan pensioen opbouwen.

Al de overige consumptie is steeds meer schuld gedreven, nog meer dan vroeger. En toen was het al veel.
Deze tik is wellicht nog maar het begin. Ik ben benieuwd of er mooie cijfers over te vinden zijn.
Als jij een goed idee/concept hebt en een bedrijf opricht dan kan het nog steeds en is de sky the limit.
Zie naar Facebook, Tesla, Amazon e.d.

Maar door slechts een werknemer te worden van deze bovengenoemde bedrijven ga je meestal niet veel bereiken of verdienen.
Bepaald soort werk is aardig onderbetaald, ook hier in NL, maar dit komt wel weer ten goede voor de bedrijfswinsten en dus de beurs an sich.

• JohanNL
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:55:
Ondertussen wat meer ingelezen over de beurs etc. Er is nu een run naar liquiditeit gaande, in de vorm van de dollar. Kan iemand me uitleggen waarom men spreekt van deflatie momenteel? Ik zie dat niet echt, zo met de lage rentes en QE.
Men ziet de dollar als " veilige haven " ( de grote jongens dan tenminste ;) )
Zou je ook niet denken na al die biljoenen die erbij worden geprint.

• PLAE
  • Laatst online: 09-11 23:42
JohanNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:04:
[...]

Als jij een goed idee/concept hebt en een bedrijf opricht dan kan het nog steeds en is de sky the limit.
Zie naar Facebook, Tesla, Amazon e.d.

Maar door slechts een werknemer te worden van deze bovengenoemde bedrijven ga je meestal niet veel bereiken of verdienen.
De gemiddelde werknemer van Facebook verdiende in 2019 zo’n $240.000. Maar vooruit ik begrijp je punt.

• djengizz
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:55:
QE in het scenario van nu is geld bijdrukken door centrale banken.

Stel je een boodschappen mandje voor dat elke week hetzelde is. Bij toenemende schaarste aan geld en genoeg productie, zou dit boodschappenmandje elke keer duurder worden, inflatie. Nu echter neemt het volume van het geld ontzettend toe (geld wordt bijgedrukt) bij een gelijkblijvende productie en krijg je dus een schaarste aan productie, overschot aan geld, goedkoper boodschappen mandje, deflatie. De waarde van geld vs werkelijke economie daalt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
djengizz schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:16:
[...]

Stel je een boodschappen mandje voor dat elke week hetzelde is. Bij toenemende schaarste aan geld en genoeg productie, zou dit boodschappenmandje elke keer duurder worden, inflatie. Nu echter neemt het volume van het geld ontzettend toe (geld wordt bijgedrukt) bij een gelijkblijvende productie en krijg je dus een schaarste aan productie, overschot aan geld, goedkoper boodschappen mandje, deflatie. De waarde van geld vs werkelijke economie daalt.
Je conclusie klopt, maar je uitleg is precies verkeerd om...
Als de productie (aanbod) gelijk blijft en de vraag (hoeveel geld is er) groeit, dan gaat de prijs omhoog.
Als je geld bijdrukt en uitdeelt dan gaat de vraag omhoog. De productie blijft gelijk (of daalt), dus je boodschappen worden duurder. Inflatie. En dat is wanneer de waarde van geld vs de werkelijke economie daalt.

TheS4ndm4n#1919

• CornermanNL
djengizz schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:16:
[...]

Een groot deel van dat geld zit niet in de werkelijke economie. Op zich zou al die QE als die naar de bevolking zou gaan, rechtstreeks maar het gaat naar het op waarde houden van assets. De oude stellingen rondom inflatie kunnen zo langzamerhand de deur uit. Zeker met trage bevolkingsgroei en ophoping van stuwmeren aan geld en bezit bij een klein deel van de bevolking.

Een gelijkere inkomensverdeling is van levensbelang voor een goed draaiende economie. Iedereen moet om de X jaar zijn auto, keuken , matras etc kunnen vervangen. Dat gaat steeds minder worden. Dus voor de algehele economie heeft al die QE maar een beperkt effect.

• GrazendeKoe
CornermanNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:48:
[...]

Ik had het graag anders ingezien, maar in mijn ogen sla je plank volledig raak. Mijn opa en oma hadden 6 kinderen, opa was timmerman, oma was huismoeder. Ze hadden een koophuis en alles prima voor elkaar.

Mijn ouders idem dito, maar op den duur moest mijn moeder toch ook wel een beetje bij gaan verdienen.

Ik ben nu in mijn 30-er jaren, huur nog en heb geen uitzicht op een koopwoning. Er moet gewoon een tweede inkomen bij. Ohja en een flinke duit spaargeld om de bijkomende kosten te betalen. Ik kan alleen niet sparen om 2 redenen:

1. Ik heb een studieschuld (HBO studie Vastgoed, afgerond) die moet worden terugbetaald. Vanaf mijn 18e moest ik financieel op eigen benen staan en moest wel bijlenen om te studeren. Kamer, studie, leven moest betaald worden. Thuis blijven wonen om te besparen zat er niet in, want ik woonde op het platteland ver van de stad af.
2. Ik heb nu bijna 5 jaar werkervaring, maar verdien zo'n 15-20% onder modaal. Zoek dan een andere baan zou je zeggen? Doe ik ook, maar banen liggen zeker niet voor het oprapen en de vacatures die er zijn zorgen er niet voor dat ik er financieel op vooruit ga.

Hetgeen wat hier aan te grondslag ligt is volgens mij gewoon het financiële systeem/politiek in de zin dat rijken steeds rijken worden. Dat hoor je elk jaar standaard op het nieuws: rijken worden rijker. Geld geeft macht. Ze kopen alle assets op, waaronder ook betaalbare koopwoningen die vervolgens verhuurd worden. Het geld dat ik verdien, gaat letterlijk voor zo'n 40% op aan wonen. Ik schuif letterlijk dat percentage aan loon door naar mijn huisbaas. Absurd! Ik ben momenteel een puist die uitgeknepen wordt. Mijn huur is momenteel 675 euro kaal en gaat in juli met zo'n 35 euro omhoog. Het is me nog steeds een raadsel waarom huurverhogingen inflatie + x% extra mag zijn. Mijn loon is dit jaar niet mee gestegen. Daarnaast bouw ik geen pensioen op.

Wat blijft er over? 125 euro per week om van te leven. Dat houdt in: boodschappen doen (7 euro per dag aan eten volgens Nibud), leuke dingen doen, kleding kopen plus incidentele uitgaven. Daarnaast spaar ik zo'n 30 tot 50 euro per maand :'). Alle apparatuur die ik in huis heb is tweedehands: koelkast moeten kopen van Marktplaats voor zo'n 25 euro, gasfornuis idem dito, wasmachine/droger idem dito, mijn laptop is ruim 6 jaar oud. Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik leef gewoon nog als student terwijl ik sinds 2016 afgestudeerd ben. Ik begrijp mensen heel goed dat ze geen HBO gaan doen en maar alvast gaan werken. Waarom zou je je zelf in de schulden steken (basisbeurs is verdwenen, zijn we gek geworden!?!?!) om vervolgens in loon geen effect te zien zodra je werkt.

Wat heeft dit met dit topic te maken? Ik heb, eerlijkheidshalve, hele dikke mazzel gehad een leuk bedrag overgehouden te hebben aan het speculeren met Bitcoin in 2017. Dit heeft mijn ogen geopend in het beleggen. Nu de beurzen zo dalen en we waarschijnlijk (lees: hopelijk) in een recessie belanden, zie ik een goede kans weggelegd om met een leuk mandje aandelen de komende decennia toch wat financiële vooruitgang te gaan boeken.

Mijn missie/visie: Mensen bijbrengen hoe de economie en de greep naar geld werkt. Misschien ga ik hier ver in... Ooit waren de staat/overheid en de kerk met elkaar verbonden, het hoorde bij elkaar. Eigenlijk net zoals geld nu verbonden is aan de staat. Waarom kan geld en de staat niet van elkaar gescheiden worden?

Mijn inziens is een community gedreven economie veel logischer dan een economie geregeld door een overkoepelend orgaan. De overheden moeten de economie niet regelen, ze moeten het controleren. Het is gelukkig al een tendens dat zich voordoet: Steeds meer mensen delen met elkaar. Spullen die je kan delen via apps, een autolift via een app, huis delen via AirBNB enzovoort.

[ Voor 14% gewijzigd door GrazendeKoe op 04-04-2020 12:50 ]

• GrazendeKoe
CornermanNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:27:
[...]

Een groot deel van dat geld zit niet in de werkelijke economie. Op zich zou al die QE als die naar de bevolking zou gaan, rechtstreeks maar het gaat naar het op waarde houden van assets. De oude stellingen rondom inflatie kunnen zo langzamerhand de deur uit. Zeker met trage bevolkingsgroei en ophoping van stuwmeren aan geld en bezit bij een klein deel van de bevolking.

Een gelijkere inkomensverdeling is van levensbelang voor een goed draaiende economie. Iedereen moet om de X jaar zijn auto, keuken , matras etc kunnen vervangen. Dat gaat steeds minder worden. Dus voor de algehele economie heeft al die QE maar een beperkt effect.
Precies, een steeds kleinere groep mensen/bedrijven beheert het geld en de geldstromen. Bij een goede economie kopen ze allerlei assets op en daarmee trekken ze de portemonnee van de normale burger leeg. Wanneer het mis dreigt te gaan met de economie beginnen de rijken hun assets te verkopen en willen ze harde dollars, euro's etc. hebben. Is dan niet gewoon de deflatie die momenteel plaatsvindt? Schaarste naar fiat, omdat de grote jongens het hoarden?
Pagina: 1 ... 84 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.