Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.295.347 views

Onderwerpen

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:54
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:48:
[...]

Ik.. snap je echt totaal niet.

Waarom zou een willekeurig ander bedrijf, maar dan toevallig een die niet dividend-focussed is, dat je voor 4000,- koopt dan wel deze garanties hebben? Volgens mij is dat risico van failissement of koershalvering inherent aan beleggen, ongeacht in welk bedrijf je die 4000,- stopt.

Of een bedrijf nou dividend uitkeert of niet, ze kunnen in beide gevallen kapot. Dus dat risico is niet inherent aan het dividend, of exclusief iets dat enkel dividend-aandelen kan overkomen.

Het enige echte verschil tussen identieke bedrijven A&B, de een value-based en ander dividend-based, is dat degene met dividend mogelijk nog een paar procent overhoudt (mits re-invest in andere bedrijven natuurlijk) bij bezet na faillissement. Verder hebben ze beiden gewoon kans om te stijgen/dalen/...
Dan komen we weer uit op de discussie of aandelen die veel dividend betalen beter of slechter presteren dan aandelen van bedrijven die dan niet doen. Immers kan een dividend uitbetaling niet opnieuw geïnvesteerd worden in het bedrijf.

Als ik het goed begrijp streep jij alle variabelen van de bedrijven weg en kijk je alleen nog maar naar het dividend, jij koopt dan het aandeel met het meeste constante dividend?

Is het niet wat makkelijk redeneren om alle andere variabelen gelijk te stellen? Heeft, zoals ik ook al aangaf hierboven, het dividend geen invloed op de prestaties.

Koop jij nu Boeing? Want al 9 jaar een continu stijgend dividend. Staat nu op +6% dividend.
Of koop jij nu, op EUR 18, shell? Want 9% dividend?

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 02-04-2020 14:03 ]

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 08:24
michael3 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:56:
Voor diegenen die Flatex hebben wat gaan jullie doen?
ik koop regelmatig wat losse aandelen van max 150 euro ofzo en dan hakt 3.90 per keer er wel aardig in.

Verder had ik dacht ik ergens een keer een rekensoms gezien van wanneer vanaf welk bedrag het rendabel is om NT aan te kopen via de Rabobank ivm transactiekosten ter vergelijking van VWRL via Flatex.
Met andere woorden hoe groot zouden de geld bedragen ideaal gezien moeten zijn voor aankopen NT?
Ik heb opgezegd. Hierbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik het voornamelijk heb gebruikt voor de bonus.

In principe is het simpelweg een rekensommetje wat het kost en bedenken in welke organisatie jij vertrouwen hebt.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:28
Ondertussen heb ik een degiro account kunnen aanmaken, aangezien ik niet in fiat zat heb ik alles overgemaakt van keytrade naar degiro. Sinds gisteren is dit bedrag toegoevoegd op degiro.
Echter krijg ik vandaag onderstaanD bericht:

Geachte heer xxxxxx,
Volgens onze gegevens heeft de waarde van uw EUR Geldmarktfonds de afgelopen dagen mogelijk de compensatiegrens overschreden.

Wij willen u eraan herinneren dat bij DEGIRO alle niet-gebruikte gelden automatisch voor u worden belegd in een geldmarktfonds. Negatieve rendementen als gevolg van de negatieve marktrentes en fondskosten worden momenteel enkel over de eerste EUR 2500,00 in het geldmarktfonds gecompenseerd.

Indien u de negatieve rendementen zou willen vermijden, dan heeft u de volgende mogelijkheden:

* U kunt de niet-belegde gelden laten terugstorten naar uw tegenrekening: indien u ervoor kiest om uw gelden tijdelijk niet te beleggen, dan kunt u deze bedragen uiteraard later terugstorten naar uw tegenrekening. Op het moment dat u het geld nodig heeft voor een belegging, dan kunt u het geld ook direct weer storten via iDEAL of SOFORT.
* De niet-belegde gelden alsnog beleggen in andere financiële instrumenten. Ondanks dat beleggen meer risico's met zich meebrengt dan een geldmarktfonds of bankrekening, is dit waarschijnlijk wel de reden dat u geld heeft gestort naar uw DEGIRO account. Veel klanten kiezen ervoor om te beleggen in aandelen of ETF's. Middels de Kernselectie bieden wij beleggers de mogelijkheid om zonder transactiekosten een portefeuille op te bouwen. DEGIRO ontvangt op geen enkele wijze een vergoeding van aanbieders van ETF's. Meer informatie over de Kernselectie kunt u hier

Weet niet goed wat ik hiervan moet denken? Niet belegd geld kan dus in waarde minderen omdat zij dit in fondsen draaien die momenteel verlies draaien?

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:07
ik koop regelmatig wat losse aandelen van max 150 euro ofzo en dan hakt 3.90 per keer er wel aardig in.

Verder had ik dacht ik ergens een keer een rekensoms gezien van wanneer vanaf welk bedrag het rendabel is om NT aan te kopen via de Rabobank ivm transactiekosten ter vergelijking van VWRL via Flatex.
Met andere woorden hoe groot zouden de geld bedragen ideaal gezien moeten zijn voor aankopen NT?
Ook opgezegd. Ik had al deGiro, aangezien ik niet alles bij 1 broker wilde. Mocht de overname doorgaan, dan heeft spreiden over deGiro en Flatex geen zin.

Voor kosten heeft het nu ook geen zin meer.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-11 13:44
Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:10:
Ondertussen heb ik een degiro account kunnen aanmaken, aangezien ik niet in fiat zat heb ik alles overgemaakt van keytrade naar degiro. Sinds gisteren is dit bedrag toegoevoegd op degiro.
Echter krijg ik vandaag onderstaanD bericht:

Weet niet goed wat ik hiervan moet denken? Niet belegd geld kan dus in waarde minderen omdat zij dit in fondsen draaien die momenteel verlies draaien?
Klopt. Tot 2500 vergoeden zij dit.
Bijboeken en wegboeken gaat heel snel dus het is dan verstandiger om bedragen boven de 2500 op je bank te laten staan en in te boeken indien nodig. Kan gewoon via Ideal.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Rubberen Degiro is geen bank - heeft geen banklicentie. Je hebt daar dus niet een bankrekening met een (spaar)saldo, maar participaties in een geldmarktfonds. Die fondsen hebben momenteel een negatief rendement. Uit coulance compenseerde degiro dit in het verleden volledig, maar dit is voor hen niet meer haalbaar en daarom is dit aangepast naar max. 2500 euro.

Als je dit negatieve rendement wil ontwijken, moet je posities gaan openen of geld terugboeken zodat je 2500 euro saldo overhoudt.

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 02-04-2020 14:13 ]

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 15:00
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:48:
[...]

Ik.. snap je echt totaal niet.

Waarom zou een willekeurig ander bedrijf, maar dan toevallig een die niet dividend-focussed is, dat je voor 4000,- koopt dan wel deze garanties hebben? Volgens mij is dat risico van failissement of koershalvering inherent aan beleggen, ongeacht in welk bedrijf je die 4000,- stopt.

Of een bedrijf nou dividend uitkeert of niet, ze kunnen in beide gevallen kapot. Dus dat risico is niet inherent aan het dividend, of exclusief iets dat enkel dividend-aandelen kan overkomen.

Het enige echte verschil tussen identieke bedrijven A&B, de een value-based en ander dividend-based, is dat degene met dividend mogelijk nog een paar procent overhoudt (mits re-invest in andere bedrijven natuurlijk) bij bezet na faillissement. Verder hebben ze beiden gewoon kans om te stijgen/dalen/...
Jij zegt zelf:
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:32:
[...]
Let op: het boeit dus geen ene reet wat de koers van nestle doet, of de andere 8 bedrijven, na de aankoop. Want in beide gevallen is mijn cash -4000 EUR en mijn toekomstig jaarlijks inkomen een +???EUR, de vraag is dan nog enkel is of wat ik ervoor terug krijg meer of minder is dan die 1,47%.
Dat boeit dus wel. Omdat de koers OOK uitmaakt voor beleggen in een niet dividend aandeel, maakt het niet meteen iets wat je kan wegstrepen en negeren. De koers: waarde en bestaan van een bedrijf zijn de hele crux van beleggen, dividend of niet.

Je zegt namelijk ook:
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:06:
[...]

Waar komt je aanname vandaan dat ik, of uberhaupt wie dan ook, ooit moet verkopen bij een standaard buy-n-hold uitgangspunt? Gewoon cash kopen dus geen leningen/margins/opties/calls of whatever dat ingrijpen nodig maakt na die ene minuut waarop je klikt op 'order'.

De enige die mogelijk moet verkopen zijn mijn toekomstige kids, als ze bij de erfenis niet genoeg cash hebben om de erfbelasting voor aandelen+woning+rest af te dekken. Voor mij allemaal niet relevant voor de aankoop.
Juist omdat je aandelen voor het dividend koopt en zegt dat je nooit wil verkopen, geef je aan nooit de koers opnieuw te beoordelen. Of de levensvatbaar te beoordelen.
Enige wat voor mij relevant is, is wat ik elk jaar bijgestort krijg en hoe ik dat zo hoog mogelijk krijg. Daarvoor is enkel de waarde op moment van aanschaf van belang.
Daar ga je van continuïteit uit die je niet kan waarborgen, omdat je nooit verkoopt. Je inkomsten gaan omlaag als:
- dividend minder wordt
- dividend geannuleerd wordt
- bedrijven die omvallen

Wil je dat dan aanvullen, zul je nieuwe bedrijven moeten kopen: maar omdat je minder geld hebt, want failliet of lage koers verkopen, zul je steeds bedrijven met hogere yield moeten vinden of steeds geld bijleggen.....
On a long enough timeline the survival rate of everyone drops to zero....
Zo ook voor dividend bedrijven: Siemens voorop, dat sterft sneller dan je portfolio.

Anyway: ik wil je niet overtuigen. Alleen de rest een waarschuwing geven. :)

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 08:24

Ik heb opgezegd. Hierbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik het voornamelijk heb gebruikt voor de bonus.

In principe is het simpelweg een rekensommetje wat het kost en bedenken in welke organisatie jij vertrouwen hebt.

Edit: Google eens op omslagpunt NT World VWRL. Het antwoord staat als ik mij niet vergis in het topic Financiële onafhankelijkheid.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
Crasheeee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:15:
[...]

Edit: Google eens op omslagpunt NT World VWRL. Het antwoord staat als ik mij niet vergis in het topic Financiële onafhankelijkheid.
Nope, zoek eens binnen dit topic op poster @GG85 :)

• Rubberen
Freddy22 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:12:
[...]

Klopt. Tot 2500 vergoeden zij dit.
Bijboeken en wegboeken gaat heel snel dus het is dan verstandiger om bedragen boven de 2500 op je bank te laten staan en in te boeken indien nodig. Kan gewoon via Ideal.
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:12:
@Rubberen Degiro is geen bank - heeft geen banklicentie. Je hebt daar dus niet een bankrekening met een (spaar)saldo, maar participaties in een geldmarktfonds. Die fondsen hebben momenteel een negatief rendement. Uit coulance compenseerde degiro dit in het verleden volledig, maar dit is voor hen niet meer haalbaar en daarom is dit aangepast naar max. 2500 euro.

Als je dit negatieve rendement wil ontwijken, moet je posities gaan openen of geld terugboeken zodat je 2500 euro saldo overhoudt.
Oké duidelijk. Beetje bizar systeem wel, en ongelukkig aangezien ik net even een afwachtende houding wil aannemen. Ik zal Ideal eens bekijken, maar ik dacht dat dit enkel voor nl'ers is, ik ben zelf belg dus ik zal het even nagaan.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik denk dat ik nog even zo veel mogelijk koop tot 1 juni en dan alles laat staan in de aandelen waar ik denk dat ze voor de "long run" zijn. Die eenmalig € 3,90 "verlies" bij het verkopen is beter dan bijvoorbeeld 2x (kopen en later verkopen) € 2,- ergens anders te betalen.

Daarna zal ik ergens anders gaan beleggen, denk ING of DEGIRO aangezien ik bij beide al zit.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Verwijderd

Volgens mij is het rond de 10K bij ING. TER + service fee (16€/jaar) vs TER VWRL.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:07
Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:18:
[...]

[...]

Oké duidelijk. Beetje bizar systeem wel, en ongelukkig aangezien ik net even een afwachtende houding wil aannemen. Ik zal Ideal eens bekijken, maar ik dacht dat dit enkel voor nl'ers is, ik ben zelf belg dus ik zal het even nagaan.
Het is in essentie niet veel anders dan de banken die negatieve rente berekenen over je tegoed. In NL doen alle grote banken dat inmiddels (ING, Rabo, ABN).

Punt is dat geld hebben momenteel geld kost.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:29
Zo, US jobless claim dubbelt naar 6 miljoen over 1 week....ouch. US equity futures nog steeds groen

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:21:
Volgens mij is het rond de 10K bij ING. TER + service fee (16€/jaar) vs TER VWRL.
10K per keer? Want daar kom ik echt niet aan.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:42:
Zo, US jobless claim dubbelt naar 6 miljoen over 1 week....ouch. US equity futures nog steeds groen
Iederen snapt toch dat die werklozen met die eenmalige $1000 lekker door blijven consumeren. Net als die 900k Spanjaarden etc. ;)

Geduld is blijkbaar een schone zaak.

• Longcat
All-time high na all-time high. Het lijkt de beurs van vorig jaar wel.

• Ko.Kane
https://www.cnbc.com/2020/04/02/weekly-jobless-claims.html

Maar wel downward trend weer in de futures. Volgens mij is die 6miljoen 2x de verwachting, dus ben benieuwd.

Ik wacht nog af.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09

tomtom901

Moderator General Chat
Ja, 6.6M vs 3.5M consensus, wel een behoorlijk heftige klap. Futures hebben wel al een stuk ingeleverd.

• Rubberen
Ik zit alvast met popcorn toe te kijken hoe het vanaf nu zal evolueren. De us begint nu de slaag te krijgen die iedereen zag aankomen door Trump zijn faalbeleid. Volgende week braderie prijzen!

Edit: Voor de Shell'ers;

12:31
Hoop op Saoedi-Russische deal doet olieprijs opveren

De olieprijzen schieten omhoog nadat president Donald Trump de verwachting uitdrukte dat Saoedi-Arabië en Rusland binnenkort een overeenkomst bereiken die een einde maakt aan hun olieprijzenoorlog. Trump had onlangs contact met de leiders van beide landen en denkt dat er ‘binnen enkele dagen’ een deal komt over een productieverlaging, wat de olieprijs moet doen stijgen.

De prijs van een vat Brent-olie schiet 10,5 procent hoger naar 27,34 dollar. De WTI-olie wint 9,75 procent tot 22,29 dollar.

[ Voor 61% gewijzigd door Rubberen op 02-04-2020 14:49 ]

• michael3
[quote]Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:48:
Ik zit alvast met popcorn toe te kijken hoe het vanaf nu zal evolueren. De us begint nu de slaag te krijgen die iedereen zag aankomen door Trump zijn faalbeleid. Volgende week braderie prijzen!

De olieprijzen schieten omhoog nadat president Donald Trump de verwachting uitdrukte dat Saoedi-Arabië en Rusland binnenkort een overeenkomst bereiken die een einde maakt aan hun olieprijzenoorlog. Trump had onlangs contact met de leiders van beide landen en denkt dat er ‘binnen enkele dagen’ een deal komt over een productieverlaging, wat de olieprijs moet doen stijgen.

De prijs van een vat Brent-olie schiet 10,5 procent hoger naar 27,34 dollar. De WTI-olie wint 9,75 procent tot 22,29 dollar.
[/quote

Dus nu toch snel maar alles verkopen en over een week alles weer opkopen zodat je geen verlies meer hebt :P

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Rubberen
michael3 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:51:
[quote]Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:48:

[/quote

Dus nu toch snel maar alles verkopen en over een week alles weer opkopen zodat je geen verlies meer hebt :P
Algemeen sta ik in het groen. Op 7 trades 6 winst gemaakt, 1 verlies (euronav). Sinds gisteren in fiat.. Al die stijgingen zijn allemaal mooi maar het gaat voor mij te hard. Liever zeker spelen en even vanaf de zijlijn meekijken.

Verwijderd

Make a(n) (educated) guess:
https://strawpoll.com/hh4w56z1

• Santee
  • Laatst online: 11-11 16:27
Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:48:

Ben eruit op €18 met Shell. De halve wereld staat stil, China slaat nu in maar voor hoe lang? Hoeveel gaan zij produceren als de vraag 70% is gekelderd? Vraag naar olie gaat pas eind Q2 weer toenemen dus ik snap de prijs van Shell niet heel goed meer.

• Longcat
Ik ben benieuwd naar de resultaten (ter vermaak)! De tweakers community zat behoorlijk goed met Shell. :P 65% stemde voor kopen toen de koers op 12.80 stond.
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-11 16:08
Ik wil Shell shorten. Alleen wil de giro dan bkr gegevens checken. Betekent dit dat ik een bkr registratie keijg, als ik ga shorten?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ko.Kane schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:13:
[...]

Jij zegt zelf:

[...]

Dat boeit dus wel. Omdat de koers OOK uitmaakt voor beleggen in een niet dividend aandeel, maakt het niet meteen iets wat je kan wegstrepen en negeren. De koers: waarde en bestaan van een bedrijf zijn de hele crux van beleggen, dividend of niet.

Je zegt namelijk ook:

[...]

Juist omdat je aandelen voor het dividend koopt en zegt dat je nooit wil verkopen, geef je aan nooit de koers opnieuw te beoordelen. Of de levensvatbaar te beoordelen.

[...]

Daar ga je van continuïteit uit die je niet kan waarborgen, omdat je nooit verkoopt. Je inkomsten gaan omlaag als:
- dividend minder wordt
- dividend geannuleerd wordt
- bedrijven die omvallen

Wil je dat dan aanvullen, zul je nieuwe bedrijven moeten kopen: maar omdat je minder geld hebt, want failliet of lage koers verkopen, zul je steeds bedrijven met hogere yield moeten vinden of steeds geld bijleggen.....

[...]

Zo ook voor dividend bedrijven: Siemens voorop, dat sterft sneller dan je portfolio.

Of mijn aandeel (dividend bedrijf) -50% gaat, of jouw aandeel (niet dividend bedrijf) -50% gaat. In beide gevallen geldt, dat als je (ondanks buy-n-hold uitgangspunt) besluit te verkopen, je met 50% minder iets nieuws kunt aankopen. Denk dat we daar heel makkelijk eens over kunnen zijn.

Om wat voor reden is het dan relevant of een bedrijf dividend uitkeert? Hoezo wordt dan ineens voor dividend beleggen dat de koers relevant is (pas op! je hebt nu minder geld voor nieuwe aankoop!) maar zou dat bij jouw aandeel (niet dividend-bedrijf) geen issue zijn terwijl die ook gewoon -50% kan gaan?

Volgens mij heb je dan toch echt allebei 50% minder om te investeren in de nieuwe keuze...Niet een uniek risico of scenario dat slechts voor dividend aandelen bestaat.

Dus ik blijf erbij: ik begrijp je oprecht niet. Kun je alsjeblieft eens uitleggen waarom al jouw argumenten (bedrijven gaan failliet, koersen halveren, etc) alleen een risico zijn voor mij omdat ik focus op dividend-beleggen, en niet voor mensen die waarde-beleggen?
BasvanS schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:56:
[...]

Dan komen we weer uit op de discussie of aandelen die veel dividend betalen beter of slechter presteren dan aandelen van bedrijven die dan niet doen. Immers kan een dividend uitbetaling niet opnieuw geïnvesteerd worden in het bedrijf.

Als ik het goed begrijp streep jij alle variabelen van de bedrijven weg en kijk je alleen nog maar naar het dividend, jij koopt dan het aandeel met het meeste constante dividend?

Is het niet wat makkelijk redeneren om alle andere variabelen gelijk te stellen? Heeft, zoals ik ook al aangaf hierboven, het dividend geen invloed op de prestaties.

Koop jij nu Boeing? Want al 9 jaar een continu stijgend dividend. Staat nu op +6% dividend.
Of koop jij nu, op EUR 18, shell? Want 9% dividend?
Kun je ook omdraaien. Dividend aandelen die failliet gaan, heb je geen 100% loss (want x aantal uitkeringen gehad) waardoor je altijd iets over houdt. Value aandeel heb je wel een harde '0' als bodem.

En ja, een dividend kan een aandeel niet herinvesteren. Maar dat geld wat iets als een Apple/Berkshire nu op de bank heeft liggen rendeert ook niet zo best.
Tegelijk kun je 'value' van een aandeel niet elders herinvesteren voor spreiding, maar moet je verkopen (met extra bijkomende kosten).

Dus elk risico kun je net zo goed omdraaien - waarom die aversie dan richting specifiek aandelen die wel dividend uitkeren?

Snap niet waarom iedereen hier alles blijft spiegelen aan 'maar dit is uniek aan een dividend-aandeel' wanneer value-stocks net zo goed last kunnen hebben van de eigen strategie. Alsof men nog nooit een dividend-aandeel heeft ontmoet ofzo...

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 15:15 ]

• Rubberen
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:57:
[...]

Ben eruit op €18 met Shell. De halve wereld staat stil, China slaat nu in maar voor hoe lang? Hoeveel gaan zij produceren als de vraag 70% is gekelderd? Vraag naar olie gaat pas eind Q2 weer toenemen dus ik snap de prijs van Shell niet heel goed meer.
Noors staatsfonds verdubbelt belang in Shell

Het Noorse staatsfonds heeft de afgelopen week zijn belang in Shell RDSA€17,81+8,84% ongeveer verdubbeld tot 3%. Dat blijkt uit een melding van Norges Bank, die het beheer van het Noorse staatsfonds op zich neemt. De Noren hebben na een forse koersval van Shell ruim 92 miljoen aandelen bijgekocht. Het gaat om zogenoemde B-aandelen van Shell die in Londen staan genoteerd.

De Noren lijken gebruik te hebben willen maken van een forse afstraffing van Shell op de beurs als gevolg van de oliecrisis om tegen een lagere koers aandelen bij te kopen en de gemiddelde aankoopprijs van het belang te verlagen. Begin dit jaar stond het aandeel nog bijna twee keer zo hoog. Een woordvoerder van het fonds wilde maandag desgevraagd geen commentaar geven op de uitbreiding van het belang.

De melding dateert van 24 maart. Die dag sloot het aandeel Shell ruim 23% hoger op 1312,20 pence, waarschijnlijk deels veroorzaakt door de grote aankoop van het Noorse staatsfonds. Tegen die koers vertegenwoordigt het nieuwe gekochte pakket aandelen omgerekend ongeveer € 1,4 mrd. Een paar dagen eerder, op 18 maart, bereikte het aandeel Shell nog een 24-jarig dieptepunt op 916 pence.
$1000 mrd onder beheer

Het in 1990 opgerichte Noorse overheidsfonds beheert iets meer dan $1000 mrd en is daarmee het grootste staatsinvesteringsfonds ter wereld. Het belegd vermogen is vooral afkomstig uit de verkoop van de Noorse olie- en gasreserves. Ongeveer drie jaar geleden kondigde het fonds aan de blootstelling van de beleggingsportefeuille aan de olie- en gasindustrie te willen terugschroeven. Maar dat betreft vooral gespecialiseerde olieproductiebedrijven en niet grote oliemultinationals als Shell.

Shells A en B-aandelen hebben dezelfde rechten voor aandeelhouders. Op dividenden op B-aandelen wordt alleen geen dividendbelasting geheven.

+

Het vertrouwen van de beleggers dat shell zijn dividend behoud

+

Alle banken die hun dividend schrappen , stappen over naar een aandeel waar ze van denken dat die wel hun dividend houden

+

Nieuws van trump die aangeeft dat hij 'denk' dat er binnen paar dagen een akkoord is tussen Rusland & Saudi

= huidige koers.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
mr.JamesBond schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:59:
Ik wil Shell shorten. Alleen wil de giro dan bkr gegevens checken. Betekent dit dat ik een bkr registratie keijg, als ik ga shorten?
Geen ervaring met BKR toetsingen van DEGIRO. Kun je ook een putje kopen, toch? HEb je een BASIC account of een ACTIVE account?

[ Voor 6% gewijzigd door DJTimo op 02-04-2020 15:03 ]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Ko.Kane schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:13:
[...]

[...]

Waarom Siemens? Dan maak ik mij eerder zorgen over banken, vastgoedbedrijven etc

• Longcat
Heb je screenshotje? Volgens mij kan ik short als ik wil en ik heb nooit iets gezien mbt BKR.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:09
Opzeggen. Ik ga verder bij Degiro, Rabo, Lynx, Fitv etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 02-04-2020 15:05 ]

• R.van.M
  • Laatst online: 22:18
Kunnen we de optie toevoegen; "glazen bol kapot" ?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DEGIRO wil enige vorm van assurantie dat jij financieel in staat bent om een eventuele restschuld aan te zuiveren (of anders gezegd, dat je in staat bent om te voldoen aan een margin call), mocht de koers van Shell stijgen wanneer jij de short positie hebt.

Ik weet niet of ze een krediet gaan registreren bij het aangaan van de short positie (lijkt me wel sterk want je hebt onderpand geplaatst in de vorm van geld of effecten, en je netto accountwaarde is dan nog positief) maar als je een restschuld krijgt en niet aanzuivert dan krijg je weldegelijk een negatieve registratie voor het niet nakomen van je betalingsverplichting.

edit: wacht. Was jouw inleg niet al afkomstig uit geleend geld? Weet dat je jezelf financieel enorm in de nesten kan werken als je zo doorgaat. Tot nu toe heb je ontzettend veel geluk gehad. Dat geluk houdt een keer op en dan heb je naast je restschuld bij DEGIRO ook nog je oorspronkelijke schuld.

Stop nu het nog kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2020 15:14 ]

• Santee
Ik ben hiervan op de hoogte, echter hebben we het wel over Trump en geloof ik er geen snars van dat iemand als Poetin hem echt serieus neemt. Daarbij hebben de Noren ook al ingekocht op <€15.

• michael3
Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:54:
[...]

Algemeen sta ik in het groen. Op 7 trades 6 winst gemaakt, 1 verlies (euronav). Sinds gisteren in fiat.. Al die stijgingen zijn allemaal mooi maar het gaat voor mij te hard. Liever zeker spelen en even vanaf de zijlijn meekijken.
Bij mij staat alleen Shell B in de plus de rest allemaal in de min.

• Vincentsmit11
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik ga van Shell op dit moment niks verkopen, sta wel op stand-by om mijn positie te vergroten als het toch weer omlaag blijkt te gaan.

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:59:
[...]

Of mijn aandeel (dividend bedrijf) -50% gaat, of jouw aandeel (niet dividend bedrijf) -50% gaat. In beide gevallen geldt, dat als je (ondanks buy-n-hold uitgangspunt) besluit te verkopen, je een verlies van 50% heeft. Dat kunnen we vast eens zijn.

Om wat voor reden is het dan relevant of een bedrijf dividend uitkeert? Hoezo wordt dan ineens voor dividend beleggen dat de koers relevant is (pas op! je hebt nu minder geld voor nieuwe aankoop!) maar zou dat bij jouw aandeel (niet dividend-bedrijf) geen issue zijn?

Volgens mij heb je dan toch echt allebei 50% minder om te investeren in de nieuwe keuze...

Dus ik blijf erbij: ik begrijp je oprecht niet. Kun je alsjeblieft eens uitleggen waarom al jouw argumenten (bedrijven gaan failliet, koersen halveren, etc) alleen een risico zijn voor mij omdat ik focus op dividend-beleggen, en niet voor de rest van de wereld?
Ik beweer niet dat het alleen een risico is voor jou, maar dat jouw manier van denken je exposure verhoogt, door allerlei aannames aan dividend te hangen, zoals 150 jaar zekere uitkeringen etc....

Omdat jij met rücksichtslos buy en hold met dividend focus, op een dag wakker wordt en je ineens minder dividend krijgt. En dan wil je er wat aan doen, en kost het je geld zoals ik eerder beschreef. (Vraag maar aan mensen met die zekere Rabo certificaten, of default (bedrijfs)obligaties, of banken die ineens hun dividend schrappen.)

Door je instelling tov beleggen is je exposure veel groter dan nodig. Rücksichtslos buy en hold is set up for disaster op lange tijdslijnen ook met losse aandelen. En juist doordat je focust op dividend reageer je altijd later dan de rest van de wereld die wel nadenkt over koers, koersverloop en koerspotentie in de toekomst. Omdat jij pas iets 'merkt' als je geen dividend meer krijgt.
Dividend is namelijk ook een perfecte manier om bij een bedrijf op een longterm dood spoor aandeelhouders te binden terwijl de boel langzaam dood bloed.

Bij een index ETF heb je super veel spreiding en de winners outperformen de losers. (3000+ posities). Daar is dus met buy en hold wel resultaat te verwachten, omdat de index zelf bedrijven ruimt en er inzet. Maar random buy en hold is rare strategie voor dividend en non dividend. Er moet altijd een exit plan zijn en niet wachten totdat iets klapt.
Zelfs als je dividend strategie doet met Ishares World quality dividend oid, heb je iets van maar 327 posities. Waarbij nu alle Amerikaanse bedrijven al risico hebben op verbod op dividend mochten ze hulp nodig hebben. Dus nog los van hoeveel % van die bedrijven momenteel nog dividend kunnen uitkeren.

Daar zou ik niet passief blijven zitten, maar eens door de posities heen lopen en kijken of je het de moeite waard vind. En regelmatig posities beoordelen zul je altijd moeten blijven doen. Of zit je nog steeds in Fokker?

NB: merk op dat Ishares World dividend niet continue nieuwe samenstelling kiest ofzo, daar zit precies zelfde probleem als zij nieuwe onderliggende aandelen moeten zoeken met quality dividend en bv Exxon is de helft waard en keert geen dividend uit, dan krijg je goedkopere ETF terug met wellicht de zelfde yield, maar op lager basis bedrag dus minder geld. Dus moet je ETF bijkopen om weer zelfde dividend te krijgen.
R.van.M schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:03:
[...]
Waarom Siemens? Dan maak ik mij eerder zorgen over banken, vastgoedbedrijven etc
Omdat het voorbeeld was van Xanaroth. Toekomst zonder Siemens is geen probleem.

Verwijderd

Zr40 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:06:
[...]

DEGIRO wil enige vorm van assurantie dat jij financieel in staat bent om een eventuele restschuld aan te zuiveren (of anders gezegd, dat je in staat bent om te voldoen aan een margin call), mocht de koers van Shell stijgen wanneer jij de short positie hebt.

Ik weet niet of ze een krediet gaan registreren bij het aangaan van de short positie (lijkt me wel sterk want je hebt onderpand geplaatst in de vorm van geld of effecten, en je netto accountwaarde is dan nog positief) maar als je een restschuld krijgt en niet aanzuivert dan krijg je weldegelijk een negatieve registratie voor het niet nakomen van je betalingsverplichting.

edit: wacht. Was jouw inleg niet al afkomstig uit geleend geld? Weet dat je jezelf financieel enorm in de nesten kan werken als je zo doorgaat. Tot nu toe heb je ontzettend veel geluk gehad. Dat geluk houdt een keer op en dan heb je naast je restschuld bij DEGIRO ook nog je oorspronkelijke schuld.

Stop nu het nog kan.
Laat gaan joh. Hij is al tig keer gewaarschuwd.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Mooi rood is niet lelijk op de VS markt.

• Longcat
Longcat schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Die ene call die ik eerder had gepost staat nu op > 2000% winst. Ik had er 2, maar zo'n 2 weken geleden heb ik er 1 verkocht op ~500% winst. Inleg was 36 euro (2x 18), dus het stelt allemaal niet veel voor op portefeuilleniveau. Ik overweeg nu om een call op hogere strike te schrijven. Upside beperken en wat premie pakken.
@Athos vk Inmiddels verkocht met 2122% winst. :o Was behoorlijk in the money geraakt en paste daarmee niet in het risicoprofiel dat ik wil hebben met Flow en ik wilde wat cash vrijmaken voor andere aankopen. Deel van de cash gebruikt voor een OTM call.

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:36:
[...]

Ik beweer niet dat het alleen een risico is voor jou, maar dat jouw manier van denken je exposure verhoogt, door allerlei aannames aan dividend te hangen, zoals 150 jaar zekere uitkeringen etc....

Omdat jij met rücksichtslos buy en hold met dividend focus, op een dag wakker wordt en je ineens minder dividend krijgt. En dan wil je er wat aan doen, en kost het je geld zoals ik eerder beschreef. (Vraag maar aan mensen met die zekere Rabo certificaten, of default (bedrijfs)obligaties, of banken die ineens hun dividend schrappen.)

Door je instelling tov beleggen is je exposure veel groter dan nodig. Rücksichtslos buy en hold is set up for disaster op lange tijdslijnen ook met losse aandelen. En juist doordat je focust op dividend reageer je altijd later dan de rest van de wereld die wel nadenkt over koers, koersverloop en koerspotentie in de toekomst. Omdat jij pas iets 'merkt' als je geen dividend meer krijgt.
Dividend is namelijk ook een perfecte manier om bij een bedrijf op een longterm dood spoor aandeelhouders te binden terwijl de boel langzaam dood bloed.

Bij een index ETF heb je super veel spreiding en de winners outperformen de losers. (3000+ posities). Daar is dus met buy en hold wel resultaat te verwachten, omdat de index zelf bedrijven ruimt en er inzet. Maar random buy en hold is rare strategie voor dividend en non dividend. Er moet altijd een exit plan zijn en niet wachten totdat iets klapt.
Zelfs als je dividend strategie doet met Ishares World quality dividend oid, heb je iets van maar 327 posities. Waarbij nu alle Amerikaanse bedrijven al risico hebben op verbod op dividend mochten ze hulp nodig hebben. Dus nog los van hoeveel % van die bedrijven momenteel nog dividend kunnen uitkeren.

Daar zou ik niet passief blijven zitten, maar eens door de posities heen lopen en kijken of je het de moeite waard vind. En regelmatig posities beoordelen zul je altijd moeten blijven doen. Of zit je nog steeds in Fokker?

NB: merk op dat Ishares World dividend niet continue nieuwe samenstelling kiest ofzo, daar zit precies zelfde probleem als zij nieuwe onderliggende aandelen moeten zoeken met quality dividend en bv Exxon is de helft waard en keert geen dividend uit, dan krijg je goedkopere ETF terug met wellicht de zelfde yield, maar op lager basis bedrag dus minder geld. Dus moet je ETF bijkopen om weer zelfde dividend te krijgen.

[...]

Omdat het voorbeeld was van Xanaroth. Toekomst zonder Siemens is geen probleem.
Wederom... dat is toch niet iets unieks? Iedereen met buy-n-hold als uitgangspunt heeft die valkuil, of jij zelf of je ETF de focus nou aan de dividend/inkomens kant of waarde-kant zit, bij beiden kan het fout lopen als je aan de specialistische kant (en daarmee kleinere spreiding) zit.

Dat je een bedrijf koopt waar je research niet goed was, of waar net nieuws kwam de dag nadat je kocht, of waar je na 10+ jaar het zicht op verloren bent en in de ochtend een verrassing tegenkomt. Dat kan bij zowel dividend-beleggen als value-beleggen gebeuren.

Verder hang ik geen aannames op, ik selecteer juist op aandelen met dat soort track-records. Ik selecteer bewust op hoge yield, of hoge growth, of hoge reliability (termijn stijgend dividend+payout rate - en ja, bedrijven met een bizar dividend track record bestaan echt, 1800's are calling). Kwestie van mixen en spreiden.
Geef ook specifiek en zeer expliciet aan dat ik nu bewust ga voor de gok kant (gebruik zelfs letterlijk dat woord in mn eerdere post) op de high-yield blue-chips die afgestart zijn. Ik noem geen penny stocks of obscure namen, maar zit enkel in de grote internationale spelers.

• Longcat
@Xanaroth Verschil met een 'standaard' buy&hold is dat jij aangeeft nooit te zullen verkopen, behalve bij dividend cuts. Je verkoopmomenten hebben dus een hoge correlatie met lage koersen (vaak het gevolg van dividend passeren of snijden).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In light of the current environment, Interactive Brokers will be increasing the long maintenance and short margin requirements for Luckin Coffee (LK: NASDAQ) from its current rate to 100%, effective immediately.
* Zr40 kijkt... Opende vandaag op –81% :o

• Xanaroth
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:13:
@Xanaroth Verschil met een 'standaard' buy&hold is dat jij aangeeft nooit te zullen verkopen, behalve bij dividend cuts. Je verkoopmomenten hebben dus een hoge correlatie met lage koersen (vaak het gevolg van dividend passeren of snijden).
Hoe noem je het dan, buy-n-hold, wanneer dus je uitgangspunt niet 'hold' maar 'sell' is?

Volgens mij heet het dan namelijk geen buy-n-hold strategie meer. De essentie van buy-n-hold is namelijk juist te kopen met als doel vasthouden en niet tussendoor iets anders te gaan doen.

Natuurlijk kun je het niet eens zijn met buy-n-hold, of een andere strategie volgen. Alleen dan moet je met andere mensen praten dan mij, ik heb geen jarenlange academische opleiding achter de rug om op dat niveau te discussieren. Ik heb gewoon research gedaan naar welk beleggingsprofiel ik me comfortabel bij voel, en dat is buy-n-hold in dividend(groei)beleggingen.

• Ko.Kane
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:13:
Das wel perfecte samenvatting!

Afbeeldingslocatie: https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106471731-158583072992120200402_ui_claims_march_28.png?v=1585830740&w=1910

die schaal, grafieken zijn zo leuk O+

Verwijderd

michael3 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:44:
[...]

10K per keer? Want daar kom ik echt niet aan.
Nee 10K belegd vermogen. Dat is bij ING ongeveer het omslagpunt aan VWRL TER+dividendlek en NT TER+kosten ING waarop ING goedkoper is. Doe het overigens uit mijn hoofd maar je kunt het zelf eenvoudig narekenen als je de kosten opzoekt. Het gaat overigens om euro's werk op dit bedrag.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 20:58
Zr40 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:30:
[...]

* Zr40 kijkt... Opende vandaag op –81% :o
Was wel een aandeel dat op mijn watchlist stond....alleen blijf er nu ff af :o

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

descon schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:34:
[...]

Was wel een aandeel dat op mijn watchlist stond....alleen blijf er nu ff af :o
https://seekingalpha.com/...minus-83-on-fraud-finding
Luckin Coffee (NASDAQ:LK) craters in premarket trading after the board was made aware that a special committee found that COO Jian Liu and several employees fabricated transactions of as much as $310M.

An independent special committee was formed to oversee the internal probe on audit issues.

The development is also of interest to Starbucks (NASDAQ:SBUX) with Luckin considered a major challenger in China.

LK -82.60% premarket to $4.55.

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2020 16:37 ]

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:31:
[...]

Das wel perfecte samenvatting!

[Afbeelding]

die schaal, grafieken zijn zo leuk O+
Wait. Wut. What.

10x mensen die hun baan verliezen dan de top in 2008.. terwijl we net beginnen?

Wat kosten van de leger overlevingspakketten momenteel, met noodrantsoen voedsel/water/..? Volgens mij gaan we in iets anders beleggen.

• Longcat
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:30:
[...]

Hoe noem je het dan, buy-n-hold, wanneer dus je uitgangspunt niet 'hold' maar 'sell' is?

Volgens mij heet het dan namelijk geen buy-n-hold strategie meer. De essentie van buy-n-hold is namelijk juist te kopen met als doel vasthouden en niet tussendoor iets anders te gaan doen.

Natuurlijk kun je het niet eens zijn met buy-n-hold, of een andere strategie volgen. Alleen dan moet je met andere mensen praten dan mij, ik heb geen jarenlange academische opleiding achter de rug om op dat niveau te discussieren. Ik heb gewoon research gedaan naar welk beleggingsprofiel ik me comfortabel bij voel, en dat is buy-n-hold in dividend(groei)beleggingen.
Als je van je portefeuille wil leven, zul je (als buy&hold'er) uiteindelijk toch stukjes moeten verkopen. Als het dividend niet toereikend is, ten minste. De FO-crowd verkoopt 3-4% jaarlijks (of 1/12e maandelijks). Verkoopmomenten zijn dan laag/lager gecorreleerd aan de koers (als de koersen laag zijn, moet je meer verkopen en omgekeerd).
Op zich prima om van dividenden te leven, als je maar een ruime marge inbouwt.

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 02-04-2020 16:41 ]

Verwijderd

Mijn ZM putjes gaan lekker :)

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:38:
[...]

Als je van je portefeuille wil leven, zul je uiteindelijk toch stukjes moeten verkopen. Als het dividend niet toereikend is, ten minste. De FO-crowd verkoopt 3-4% jaarlijks.
Inderdaad, tenzij je je kinderen in een gespreid bedje wil achterlaten, zou ik niet doen maar dat is een ander verhaal. Dan kun je prima op nul uitkomen aan het einde van de rit.

Overigens record werkloosheid en knalt omhoog , gokken op nog meer stimulus ?

• Pistachenootje
CornermanNL schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
[...]
Volgens mij door de uitspraken van Trump. https://www.cnbc.com/2020...0-million-barrel-cut.html

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 02-04-2020 16:44 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52
Die had ik even gemist, bedankt !

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 02-04-2020 16:45 . Reden: tikfout ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
[...]

Inderdaad, tenzij je je kinderen in een gespreid bedje wil achterlaten, zou ik niet doen maar dat is een ander verhaal. Dan kun je prima op nul uitkomen aan het einde van de rit.

The market has known for quite some time that the jobs number that were going to be coming out,” said Jeff Klingelhofer, co-head of investments and portfolio manager at Thornburg Investment Management, which has about $37 billion in assets. “We’re going to get atrociously bad jobs data and the market has already priced that in.

• Ko.Kane
de consensus was nog een keer 3 miljoen.....dit was factor 2 boven de consensus. Vorige week was de consensus wel redelijk goed.

Afbeeldingslocatie: https://tme2.nyc3.digitaloceanspaces.com/images/df6d1317c9d6e38ff9394c1a1346662b

Dit is Spanje. Ik ben benieuwd naar NL en DE data.

@tommymeerNL Dus? Heb je stuk hierboven gelezen over de mogelijke 'olie deal'?

[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 02-04-2020 16:50 ]

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 12:13
Ko.Kane schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:48:
[...]

de consensus was nog een keer 3 miljoen.....dit was factor 2 boven de consensus. Vorige week was de consensus wel redelijk goed.
En de koersen gewoon in de plus!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 20:58

• Vincentsmit11
  • Laatst online: 19-12-2022
Crude oil dikke 29% in de plus, behoorlijke reactie. Mijn volledige watchlist in de plus, nog even langer wachten dus :|

[ Voor 39% gewijzigd door Vincentsmit11 op 02-04-2020 16:51 ]

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:05:
[...]

@Athos vk Inmiddels verkocht met 2122% winst. :o Was behoorlijk in the money geraakt en paste daarmee niet in het risicoprofiel dat ik wil hebben met Flow en ik wilde wat cash vrijmaken voor andere aankopen. Deel van de cash gebruikt voor een OTM call.
Nice! Vega positie nu omhoog of omlaag?

Wel goede timing dan (neem ik aan), blijkbaar sprong men op flow traders met de gedachte dat de amerikaanse beurzen niet zo positief zouden openen

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:41
MetalfanBlackness schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat ik nog even zo veel mogelijk koop tot 1 juni en dan alles laat staan in de aandelen waar ik denk dat ze voor de "long run" zijn. Die eenmalig € 3,90 "verlies" bij het verkopen is beter dan bijvoorbeeld 2x (kopen en later verkopen) € 2,- ergens anders te betalen.

Daarna zal ik ergens anders gaan beleggen, denk ING of DEGIRO aangezien ik bij beide al zit.
Zelfde idee had ik ook en er zijn ook geluiden dat ze het achterliggende systeem van DeGiro eraan willen toevoegen of beiden zelfs willen fuseren.
We zullen het zien!

Risico blijft alsnog wel dat ze ook nog wel eens een bewaarloon zouden kunnen invoeren en/of verplichten je om de zoveel tijd een transactie te doen.
Dat laatste is er volgens mij ook al of anders behouden zij het recht jouw rekening te beëindigen, iets om rekening mee te houden...

Hoe dan ook, voor nu dan maar langzaam ( te ) kleine posities sluiten, wat grotere posities aanvullen of aanmaken voor 1 juni en dan holden :)

In vino veritas, in aqua sanitas

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Vincentsmit11 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:50:
Crude oil dikke 29% in de plus, behoorlijke reactie. Mijn volledige watchlist in de plus, nog even langer wachten dus :|
Ik zit best flink in crude en brent. Helaas hebben ze trading gehalted van de etfs die ik heb anders zou ik de helft van men positie nu cashen.... Die 29% zakt namelijk snel weg. Ach ja hoort erbij;)

https://live.euronext.com...1-XPAR/market-information
https://live.euronext.com...fs-crude-oil/crudp/quotes

• Santee
Hah de ETF en ETC in mn watchlist waar ik (eer)gister niet in besloot te stappen ineens +20 en +15% omdat trump “verwacht” dat hij de olieproductie kan verlagen. Ik geloof zelf niks van wat hij zegt maar wat een reactie zeg oO

• michael3
Ik twijfel een beetje wat denken jullie hierover, gaat trouwens niet om zoveel aandelen, denk totaal 3% van me portefeuille.

Heb aandelen ING gekocht een tijdje geleden voor rond de €6.50 p/s naar door het schrappen van het Dividend is die nu naar beneden gekelder naar €4.84.
Zal het slim zijn om wat bij te kopen in de hoop dat de koers zich weer flink hersteld en er ook weer dividend wordt uitgekeerd.
oorspronkelijk had ik ING aangekocht voor het dividend.

• Longcat
Athos vk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:57:
[...]

Nice! Vega positie nu omhoog of omlaag?

Wel goede timing dan (neem ik aan), blijkbaar sprong men op flow traders met de gedachte dat de amerikaanse beurzen niet zo positief zouden openen
Timing had ik inderdaad mazzel mee. Vega kan ik niet zien bij degiro en de richting is ook lastig vanwege andere expiratie (langer, dus hogere vega) en strike (hoger, dus lagere vega).

• Ko.Kane
https://www.cnbc.com/2020...eout-strategist-says.html

Wat achtergrond over schalie productie in de VS. Schalie heeft de VS tot grootste olie producent gemaakt, maar hun breakeven is dus erg hoog. Zelfs met de enorme sprong in olie prijs vandaag, kan het nog niet uit.

WS is blij met een dode mus momenteel.

• Longcat
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:25:
Hah de ETF en ETC in mn watchlist waar ik (eer)gister niet in besloot te stappen ineens +20 en +15% omdat trump “verwacht” dat hij de olieproductie kan verlagen. Ik geloof zelf niks van wat hij zegt maar wat een reactie zeg oO
Op zich geloof ik het wel. Denk dat SA en Rusland beiden heel graag een hogere olieprijs willen, maar beiden te macho zijn om als eerst de productie te verlagen. Beiden willen de winnaar zijn van deze 'oorlog'. Met Trump als mediator kunnen ze zeggen dat ze een mooi compromis hebben bereikt en hoeven er geen verliezers te zijn. Daarnaast heeft Trump al gedreigd met importheffingen naar in ieder geval SA. Dat moeten ze niet hebben, zeker niet nu de vraag naar olie totaal is uitgevallen.

• Athos vk
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:47:
[...]

Timing had ik inderdaad mazzel mee. Vega kan ik niet zien bij degiro en de richting is ook lastig vanwege andere expiratie (langer, dus hogere vega) en strike (hoger, dus lagere vega).
Ja begrijp dat je dat niet kan zien, maar bedoelde niet in absolute getallen haha. Zou wel mooi zijn als die tooling er was.

Waarom naar een latere maand? Je vorige was voor december toch? Ik zou niet echt zien waarom ze daarna nog omhoog zouden gaan, dus lijkt me dat je daar mogelijk voor niets voor betaald.

Hogere strike is trouwens niet per se lagere vega ;)

• Ko.Kane
ik denk dat het ook wel degelijk een squeeze is op de schalie productie. US is groot, maar extreem kwetsbaar in de prijs. Eerste schalie producenten vallen al om en langzaam de wurggreep los laten en dan 'winnen' ze.

Ruslands break-even punt vanuit economie gezien is ook erg laag. SA niet, die voelt nu ook pijn.

Afbeeldingslocatie: https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106469381-1585715878770marketshare.png?v=1585715773&w=1910

https://www.cnbc.com/2020...oil-price-war-so-far.html

[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 02-04-2020 17:58 ]

• Longcat
Athos vk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:56:
[...]

Ja begrijp dat je dat niet kan zien, maar bedoelde niet in absolute getallen haha. Zou wel mooi zijn als die tooling er was.

Waarom naar een latere maand? Je vorige was voor december toch? Ik zou niet echt zien waarom ze daarna nog omhoog zouden gaan, dus lijkt me dat je daar mogelijk voor niets voor betaald.
Ondersteunen fatsoenlijke brokers (IB) dit niet? Ik ben van strike 26 naar 40 gegaan en JUN naar DEC. Andere calls die ik heb zijn JUN en SEP, ik had DEC nog niet.
Hogere strike is trouwens niet per se lagere vega ;)
Deze moet je me uitleggen. http://www.iotafinance.com/en/Formula-Vega-of-an-option.html
Ceteris paribus krijg je in de noemer van d1 een kleiner getal bij hogere K.

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 02-04-2020 18:06 ]

• JohanNL
michael3 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:29:
Ik twijfel een beetje wat denken jullie hierover, gaat trouwens niet om zoveel aandelen, denk totaal 3% van me portefeuille.

Heb aandelen ING gekocht een tijdje geleden voor rond de €6.50 p/s naar door het schrappen van het Dividend is die nu naar beneden gekelder naar €4.84.
Zal het slim zijn om wat bij te kopen in de hoop dat de koers zich weer flink hersteld en er ook weer dividend wordt uitgekeerd.
Zolang je maar veel geduld hebt en je dus bereid bent ze lang aan te houden, dan komt het meestal wel weer goed.
Of het nu verstandig is om ING aan te kopen weet niemand, wellicht gaan ze wel failliet of wie weet gaan ze over een paar maanden al wel weer dividend uitkeren en staat de koers dan alweer boven de €10.

Verwijderd

Ik had zo langzaam aan toch wel verwacht dat de echte Corona impact in de US ook wel voor nieuwe impact op de beurzen had gezorgd. Je zou bijna beginnen te denken dat de dip al geweest is.

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:08:
Ik had zo langzaam aan toch wel verwacht dat de echte Corona impact in de US ook wel voor nieuwe impact op de beurzen had gezorgd. Je zou bijna beginnen te denken dat de dip al geweest is.
Is nu voornamelijk door de olie... Morgen weer naar beneden?

• MrMonkE
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

UglyDinosaur schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:11:
[...]

Is nu voornamelijk door de olie... Morgen weer naar beneden?
Ik weet het niet.
Elke dag fietsen ze wel een of ander nieuwtje naar binnen dat de DJIA rond de 21000 handhaaft.

★ What does that mean? ★

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:08:
Die dip is opgevangen door de centrale banken. Als die niet ingegrepen hadden dan had het er heel anders uitgezien.

• Athos vk
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:00:
[...]

Ondersteunen fatsoenlijke brokers (IB) dit niet? Ik ben van strike 26 naar 40 gegaan en JUN naar DEC. Andere calls die ik heb zijn JUN en SEP, ik had DEC nog niet.
Ja vast wel, bedoelde inderdaad specifiek DeGiro. Ah ok, ik dacht om de een of andere reden dat je december had, dan is het wel wat logischer. 40 is optimistisch :p
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:00:
[...]

Deze moet je me uitleggen. http://www.iotafinance.com/en/Formula-Vega-of-an-option.html
Ceteris paribus krijg je in de noemer van d1 een kleiner getal bij hogere K.
Het logaritme van getallen tussen 0 en 1 is negatief, later vervolgens wordt d1 in het kwadraat genomen (even daargelaten dat risk free interest erbij komt), dus dat canceled elkaar uit. We kunnen het ook wat eenvoudiger zien: de formule is voor puts en calls hetzelfde :+

Verwijderd

MrMonkE schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:16:
[...]

Ik weet het niet.
Elke dag fietsen ze wel een of ander nieuwtje naar binnen dat de DJIA rond de 21000 handhaaft.
Mijn puts in Mei beginnen beetje pijn te doen (natuurlijk meeste winst al gepakt), maar met lagere vix kan ik ook naar juni gaan, ik weet even nog niet.

• UglyDinosaur
MrMonkE schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:16:
[...]

Ik weet het niet.
De beurs is de speelbal van trump geworden... Barslechte cijfers over de werkloosheid en hij doet even een melding over de olie om alles weer op te krikken...

Verwijderd

UglyDinosaur schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:49:
[...]

De beurs is de speelbal van trump geworden... Barslechte cijfers over de werkloosheid en hij doet even een melding over de olie om alles weer op te krikken...
Het wordt trouwens ontkend door SA en Rusland dat ze Trump hebben gesproken...

https://www.bloomberg.com...production-after-mbs-call

(sorry Paywall)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kpHEMqEm9T2ktauVZnF7bUbMFk=/f/image/JX7inYjp5YfRgRmc6OPyAPOu.png

• Longcat
Athos vk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:30:
[...]

Ja vast wel, bedoelde inderdaad specifiek DeGiro. Ah ok, ik dacht om de een of andere reden dat je december had, dan is het wel wat logischer. 40 is optimistisch :p
Die C40 DEC20 heb ik al lang verkocht voordat hij in the money komt (als dat überhaupt gebeurt). :p
Het logaritme van getallen tussen 0 en 1 is negatief, later vervolgens wordt d1 in het kwadraat genomen (even daargelaten dat risk free interest erbij komt), dus dat canceled elkaar uit. We kunnen het ook wat eenvoudiger zien: de formule is voor puts en calls hetzelfde :+
Aha. Ik had hem even in een calculator moeten proppen. Dacht dat vega normaal gesproken inverse U shaped was (strike op x-as).

Edit: mijn denkfout gevonden. Vega is inversed U met stock price op x-as voor een bepaalde strike.

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 02-04-2020 19:02 ]

• Longcat
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:52:
[...]

Het wordt trouwens ontkend door SA en Rusland dat ze Trump hebben gesproken...

https://www.bloomberg.com...production-after-mbs-call

(sorry Paywall)[Afbeelding]
_O-

Hoe kom je weg met zoveel leugens? Zwart op wit, in het openbaar nog wel!

• UglyDinosaur
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:09:
[...]

_O-

Hoe kom je weg met zoveel leugens? Zwart op wit, in het openbaar nog wel!
Ongelofelijk ja. Die hoort in de bak thuis. Wel terug beetje terugval nu...

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:54 ]

• MrMonkE
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja ik was daar al bang voor maar heb mijn shell toch maar gehouden.
Zal morgen wel weer op 16,xx staan.

"I think that Saudi Arabia, Russia, they're negotiating. They're talking. And I think they'll come up with something,"
Ja.. een het kan vriezen en het kan dooien. Wel de hele Dow omhoog op de rug van oliekoersen. Morgen zien we wel weer.

★ What does that mean? ★

Verwijderd

Morgen komen de schaliegasten ook op bezoek bij Trump. Lekker koffie drinken, hopelijk wordt er over de koffie heen gehoest ;)

• Magpie
  • Laatst online: 21:41
Morgen ga ik mijn portfolio weer herbalanceren aan de hand van de geactualiseerde koersdata. Model geeft eigenlijk aan dat alleen USA long term obligaties en goud nog momentum hebben. USA aandelen hebben het net nog gehaald. Allocatie: 33% long term bonds, 49% goud en 18% aandelen. Goud flink meer qua aandeel, bonds en aandelen behoorlijk minder. Het meest opvallende is echter dat deze portfolio een ex ante volatiliteit heeft van meer dan 20%. Om ex ante op 8% te komen, schaal ik de portfolio af naar 41% leverage, dus maar liefst 59% cash. Risk off in volle glorie, we gaan het zien in april. De kans is er natuurlijk dat ik het verdere herstel van de beurs ga missen met deze conservatieve allocatie, maar kapitaalbehoud staat nu voorop.

Portfolio staat nu 1% in de plus ytd. Blij mee, maar nog steeds 9% onder de top half februari.

• Longcat
@Magpie Hoe bepaal je het gewenste niveau ex ante volatiliteit?

• Magpie
  • Laatst online: 21:41
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:09:
@Magpie Hoe bepaal je het gewenste niveau ex ante volatiliteit?
Gewenst is 8%, dat is normaal gesproken ongeveer 2/3 en de helft van aandelen. Tja, dit is gewoon een inschatting van mijn risicoprofiel en gebaseerd op backtests uit het verleden die max 15% drawdown (op eind-van-de-maand basis) gaven. Ik schat in dat ik 20% verlies op dagbasis nog wel trek.

Berekening ex ante volatiliteit portfolio door volatiliteiten en correlaties asset classes uit het recente verleden los te laten op portfolio allocatie. Daarna is het een kwestie van schalen. Dus 20% ex ante volatiteit portfolio betekent rond 40% beleggen om op 8% uit te komen.

Overigens is de uitkomst - gegeven de extreme volatiliteit van de afgelopen periode - niet verrassend; als je bij dit geweld op 8% wilt uitkomen, kun je maar een relatief klein deel beleggen.

Even voor de duidelijkheid: het is geen gegeven dat de drawdown dan inderdaad maximaal 15% is helaas. Maar deze crisis gaf (voor nu) met een maximale drawdown op dagbais van rond de 18-19% in ieder geval een aardige test. En ik kan niet zeggen dat dit allemaal geleidelijk ging, dus best wel een goede lakmoesproef.

Tot slot: in januari en februari toen alles voor de wind ging, zat ik ruim 30% geleveraged in goud en aandelen. Goud en aandelen bewogen toen beide per saldo omhoog en dat ook nog eens met een licht negatieve correlatie. Dus het model kan ook wel degelijk in risk on modus gaan. Dat was (achteraf) de reden dat de dalingen in februari er zo hard inhakten, ik herbalanceer altijd pas op de eerste vrijdag van de maand. Maar goed, zonder af en toe offence te spelen als de omstandigheden goed lijken, is rendement maken ook weer moeilijker.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG8It4UjXx_xALIgStTvpNykrOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaZbDTHG5rM7XBXgUKe64ees.jpg?f=fotoalbum_large
Eindstand van vanavond. Zal er aan denken om 15 april terug te kijken, ben benieuwd.

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:16:
Morgen komen de schaliegasten ook op bezoek bij Trump. Lekker koffie drinken, hopelijk wordt er over de koffie heen gehoest ;)
Aangenomen (11 maart 2020): Motie van het lid Kops over voortzetten van gasproductie op de Noordzee. (pdf, 35328-13).

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:42:
[Afbeelding]
Eindstand van vanavond. Zal er aan denken om 15 april terug te kijken, ben benieuwd.
Wat wil je hiermee zeggen?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR6EFF7M_r_KwI_IWF6co_fH-C4=/f/image/NgD1PcJhzi3216Zlaj3W110w.jpg

De markt is helemaal gek geworden.

Ik heb de jaarrekeningen er nog even bij gepakt en in Q2 van 2019 hadden ze 17k Model S/X en 77k model 3's geleverd. En een EPS van -2,61 dollar.

Dit is een stuk meer dan de 12k S/X en 76k Model 3/Y in Q1 2020... En ze hebben nu ook de opex van een derde fabriek...

Ik geloof echt dat Tesla over een paar jaar 2000+ is, maar mag ik de markt er even aan herrineren dat de Fremont factory nog steeds dicht is en waarschijnlijk pas in mei of juni weer open?

Hier de press release: https://ir.tesla.com/news...cle-production-deliveries

In ieder geval, ik ga een paar puts kopen morgen.

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:42:
[Afbeelding]

De markt is helemaal gek geworden.

Ik heb de jaarrekeningen er nog even bij gepakt en in Q2 van 2019 hadden ze 17k Model S/X en 77k model 3's geleverd. En een EPS van -2,61 dollar.

Dit is een stuk meer dan de 12k S/X en 76k Model 3/Y in Q1 2020... En ze hebben nu ook de opex van een derde fabriek...

Ik geloof echt dat Tesla over een paar jaar 2000+ is, maar mag ik de markt er even aan herrineren dat de Fremont factory nog steeds dicht is en waarschijnlijk pas in mei of juni weer open?

Hier de press release: https://ir.tesla.com/news...cle-production-deliveries

In ieder geval, ik ga een paar puts kopen morgen.
Nou, Tesla gaat nu juist de Fremont factory gebruiken om beademingsapparaten te produceren.

Dat lijkt mij wel lucratief in deze tijden.

https://teslamotorsclub.c...ators-at-fremont-factory/

Verwijderd

Waxina schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:03:
[...]

Nou, Tesla gaat nu juist de Fremont factory gebruiken om beademingsapparaten te produceren.

Dat lijkt mij wel lucratief in deze tijden.

https://teslamotorsclub.c...ators-at-fremont-factory/
Fremont in Californie, dit gaat over New York. Die ook dicht is. Die paar 1000 ventilatoren gaat echt niet verschil maken, de margins daarop zullen veel te laag zijn en price gouging is ook niet toegestaan.

• Waxina
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:06:
[...]

Fremont in Californie, dit gaat over New York. Die ook dicht is. Die paar 1000 ventilatoren gaat echt niet verschil maken, de margins daarop zullen veel te laag zijn en price gouging is ook niet toegestaan.
Ah ik dacht dat ze daar een topprijs voor gingen vragen.

Die cijfers zijn dan echt absurd :o

Verwijderd

Waxina schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:11:
[...]

Ah ik dacht dat ze daar een topprijs voor gingen vragen.

Die cijfers zijn dan echt absurd :o
Gewoon normaal, maar de margins voor een Model 3/Y zitten rond de 20k en de Model S/X rond de 40k, daar kom je niet met een paar ventilatoren aan, lijkt mij.

Het helpt wel een beetje, maar mijn punt is ook meer dat het zo verschrikkelijk omhoog ging terwijl niemand het heeft uitgerekend wat hun EPS (bij benadering) zal zijn in Q1 2020.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:28:
[...]

Gewoon normaal, maar de margins voor een Model 3/Y zitten rond de 20k en de Model S/X rond de 40k, daar kom je niet met een paar ventilatoren aan, lijkt mij.
Volgens https://hcpresources.medt...ity-ventilator-cost-guide (random zoekresultaat dat er enigszins betrouwbaar uit ziet) kost een beademingsapparaat (zo heten die dingen in het Nederlands) tussen 5k en 50k, afhankelijk van de vereisten. Minder dan een Model 3, maar zeker niet niks.

Maar voor het aandeel Tesla lijkt me dit negeerbaar. Voor nu is het een goede stap voor de volksgezondheid maar ze gaan echt geen medische apparatuur maken zodra de noodzaak/urgentie voorbij is.

Verwijderd

Zr40 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:42:
[...]
Volgens https://hcpresources.medt...ity-ventilator-cost-guide (random zoekresultaat dat er enigszins betrouwbaar uit ziet) kost een beademingsapparaat (zo heten die dingen in het Nederlands) tussen 5k en 50k, afhankelijk van de vereisten. Minder dan een Model 3, maar zeker niet niks.
Maar ja, Tesla geeft ze voor niets weg, en zo te zien worden ze nog extern ingekocht ook, en zijn het opgevoerde CPAPs :)

Ben het wel met je eens dat de daadwerkelijke financiële impact op Tesla zeer beperkt is, en natuurlijk met de correctie op de vertaling.

• Pistachenootje
michael3 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:29:

Ik zou helemaal niks investeren in individuele aandelen. Gewoon rustig inleggen in een breed gespreid index fonds. Onderzoeken laten zien dat 80% van de professionele fondsmanagers niet consistent de markt kunnen verslaan, waarom zou jij het wel kunnen?

[ Voor 252% gewijzigd door Pistachenootje op 03-04-2020 05:31 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.