Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:59:
[...]
Of mijn aandeel (dividend bedrijf) -50% gaat, of jouw aandeel (niet dividend bedrijf) -50% gaat. In beide gevallen geldt, dat als je (ondanks buy-n-hold uitgangspunt) besluit te verkopen, je een verlies van 50% heeft. Dat kunnen we vast eens zijn.
Om wat voor reden is het dan relevant of een bedrijf dividend uitkeert? Hoezo wordt dan ineens voor dividend beleggen dat de koers relevant is (pas op! je hebt nu minder geld voor nieuwe aankoop!) maar zou dat bij jouw aandeel (niet dividend-bedrijf) geen issue zijn?
Volgens mij heb je dan toch echt allebei 50% minder om te investeren in de nieuwe keuze...
Dus ik blijf erbij: ik begrijp je oprecht niet. Kun je alsjeblieft eens uitleggen waarom al jouw argumenten (bedrijven gaan failliet, koersen halveren, etc) alleen een risico zijn voor mij omdat ik focus op dividend-beleggen, en niet voor de rest van de wereld?
Ik beweer niet dat het alleen een risico is voor jou, maar dat jouw manier van denken je exposure verhoogt, door allerlei aannames aan dividend te hangen, zoals 150 jaar zekere uitkeringen etc....
Omdat jij met rücksichtslos buy en hold met dividend focus, op een dag wakker wordt en je ineens minder dividend krijgt. En dan wil je er wat aan doen, en kost het je geld zoals ik eerder beschreef. (Vraag maar aan mensen met die zekere Rabo certificaten, of default (bedrijfs)obligaties, of banken die ineens hun dividend schrappen.)
Door je instelling tov beleggen is je exposure veel groter dan nodig. Rücksichtslos buy en hold is set up for disaster op lange tijdslijnen ook met losse aandelen. En juist doordat je focust op dividend reageer je altijd later dan de rest van de wereld die wel nadenkt over koers, koersverloop en koerspotentie in de toekomst. Omdat jij pas iets 'merkt' als je geen dividend meer krijgt.
Dividend is namelijk ook een perfecte manier om bij een bedrijf op een longterm dood spoor aandeelhouders te binden terwijl de boel langzaam dood bloed.
Bij een index ETF heb je super veel spreiding en de winners outperformen de losers. (3000+ posities). Daar is dus met buy en hold wel resultaat te verwachten, omdat de index zelf bedrijven ruimt en er inzet. Maar random buy en hold is rare strategie voor dividend en non dividend. Er moet altijd een exit plan zijn en niet wachten totdat iets klapt.
Zelfs als je dividend strategie doet met Ishares World quality dividend oid, heb je iets van maar 327 posities. Waarbij nu alle Amerikaanse bedrijven al risico hebben op verbod op dividend mochten ze hulp nodig hebben. Dus nog los van hoeveel % van die bedrijven momenteel nog dividend kunnen uitkeren.
Daar zou ik niet passief blijven zitten, maar eens door de posities heen lopen en kijken of je het de moeite waard vind. En regelmatig posities beoordelen zul je altijd moeten blijven doen. Of zit je nog steeds in Fokker?
NB: merk op dat Ishares World dividend niet continue nieuwe samenstelling kiest ofzo, daar zit precies zelfde probleem als zij nieuwe onderliggende aandelen moeten zoeken met quality dividend en bv Exxon is de helft waard en keert geen dividend uit, dan krijg je goedkopere ETF terug met wellicht de zelfde yield, maar op lager basis bedrag dus minder geld. Dus moet je ETF bijkopen om weer zelfde dividend te krijgen.
Omdat het voorbeeld was van Xanaroth. Toekomst zonder Siemens is geen probleem.