Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.294.180 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
Meer mensen die (uit leedvermaak) de obligaties van HEMA volgen?

Heb nog geen goede site gevonden om ze te volgen. Op boerse-berlin.com staat de 8.5% met een bid-ask van 11%-18%. Op IB 4.9%-28%. Op DeGiro 18-22 ?

De markt prijs dus regelrecht een default in (volgende coupon in juli) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:44:
[...]

Dat zijn risicoklasses. Is belangrijk als je handelt met margin.
Is er ook ergens meer info te lezen hierover? Ik ben ook wel hier benieuwd naar (niet dat ik aan margin doe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:00
Ko.Kane schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:43:
[...]

Dat is al een reden om niet LS nu te gaan voor jouw. En misschien wel een moment om te bepalen hoeveel je kan beleggen zonder spanning.
Ik hou van mooie beeldspraak, zo geknepen zijn ze nou ook weer niet. Dus bedankt voor je advies maar ik overleef het wel ;)
@Longcat Ah check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
Qwerty-273 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:42:
Wellicht een hele blonde vraag over DeGiro, waar staan de categoriën gespecificeerd? Of waar staan de verschillende letters voor?
Ik heb net een account geopend, maar omdat ik buiten NL woon is de interface alleen in de lokale taal beschikbaar.... Helaas geen optie om naar het Engels of Nederlands te switchen. Dat geldt helaas ook voor het hulp centrum :)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OKzxMJ4_ncHM7L6Dz4SIQClhws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMfqXkVYZO4o8f796Gd8To27.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 09:02
Waar stijgt de ene Brent Olie hard terwijl deze in de min staat?

TRACKERS (ETF'S)
EPA | OILBP | GB00B0CTWC01 | EUR |
R
ETFS BRENT OIL SEC

11,40
-0,44(-3,75%)

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Gerry1982 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:07:
[...]

TRACKERS (ETF'S)
R
ETFS BRENT OIL SEC

11,40
-0,44(-3,75%)
Zijn link geeft een verkeerde prijs aan voor previous close geen idee wat daar aan de hand is maar brent staat gewoon in de min vandaag, huidige prijs klopt wel. Zie https://oilprice.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Qunix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:46:
[...]

Is er ook ergens meer info te lezen hierover? Ik ben ook wel hier benieuwd naar (niet dat ik aan margin doe).
Specifiek bij degiro of in het algemeen? Voor algemeen kun je zoeken op trading/investing on/with margin/leverage. Als je dan vragen hebt, hebben we een ervaringsdeskundige genaamd @Zr40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:48
Gerry1982 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:07:
[...]

TRACKERS (ETF'S)
R
ETFS BRENT OIL SEC

11,40
-0,44(-3,75%)
Vreemd, dan klopte die link toch niet. Maar Shell doet het misschien beter door hoop op een positieve uitkomst uit gesprekken tussen Trump en Poetin?

https://www.iex.nl/Column...-en-skippende-banken.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:15:
[...]

Specifiek bij degiro of in het algemeen? Voor algemeen kun je zoeken op trading/investing on/with margin/leverage. Als je dan vragen hebt, hebben we een ervaringsdeskundige genaamd @Zr40
Degiro, maar het plaatje enkele posts boven was genoeg. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:39:
Komt dit door de hoop van velen dat het divident gewoon doorloopt en de al reeds aangekondigde besparingen op investeringen e.d.?
Ik denk dat ze de koers met Kukident hebben vast geplakt :)

Misschien is dat Noorse fonds nog lekker aan het opkopen, misschien bloeit de liefde tussen Equinor (voorheen Statoil) en Shell op.

Disclaimer: ik heb geen enkel positie behalve in indexfondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dualnibble
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08 22:37
Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:45:
[...]

Heb je hier een update van? Het is voor m'n gevoel behoorlijk stil sinds het Rabo ledencertificaten fiasco. :D
Ik zal even kijken of ik de boel kan automatiseren zodat ik wat makkelijker van deze plotjes kan trekken.

Liefst natuurlijk live, zoals @writser aangeeft. En indien mogelijk af te zetten tegen verschillende indices, zoals @Ko.Kane aangeeft.

Maar momenteel zijn mijn scriptjes nogal houtje-touwtje-werk, (een stuk of wat losse scriptjes + wat handmatig corrigeren) dus dit kan even een paar dagen duren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:30

RobertowNL

For your gear!

Rukapul schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:46:
Meer mensen die (uit leedvermaak) de obligaties van HEMA volgen?

Heb nog geen goede site gevonden om ze te volgen. Op boerse-berlin.com staat de 8.5% met een bid-ask van 11%-18%. Op IB 4.9%-28%. Op DeGiro 18-22 ?

De markt prijs dus regelrecht een default in (volgende coupon in juli) :P
Zeker, gelukkig was de minimale aankoop 100.000 anders had ik vast een paar euro in mijn portefeuille gestopt eind vorig jaar.

Heb zelfs bij investor relations de prospectus nog eens opgevraagd :+ (die gaven ze in eerste instantie liever niet)

Ze zijn gelist aan de boerse dacht ik, dus dat zou mijn to-go koers zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertowNL op 01-04-2020 19:41 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blijf thuis, verkoop niets, en houd ten alle tijde minimaal 15% afstand van je margin requirements!

Deze maand (mrt)
Vorige maand (feb)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–26,63%
–8,72%
–28,75%
–8,47%
Hoogste prestatie
ZM, +41,96%
ZM, +38,65%
ZM, +123,08%
SHOP, +195,91%
Laagste prestatie
HA, –50,04%
NTNX, –26,13%
HA, –63,61%
CWEB, –77,70%
Aantal posities
Aandelen 113×
Opties
Aandelen 116×
Opties 11×

Transacties
Aandelen 8×
Opties 11×

Aandelen 6×
Opties 8×
Valutaconversie 1×
Transactiekosten
€ 10,64
€ 10,93

Margin en risico (hover voor uitleg)

Deze maand (mrt)
Vorige maand (feb)
Leverage
168,7%
173,9%
Initial Margin
151,3%
72,1%
Maintenance Margin
67,0%
44,7%
Kritieke daling
–54,3%
–53,6%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200401.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20200401-maand.png

BAM.

.

Alles staat nog overeind. Geen margin calls, geen liquidatie :o

Om de maintenance margin requirement op afstand te houden heb ik preventief een aantal aandelenposities gesloten. Natuurlijk staan die inmiddels weer hoger, maar dat maakt niet uit, maintenance margin requirement verlagen was de beste stap destijds.

De initial margin is enorm gestegen. Dit is toe te schrijven aan de short AEX box posities die ik heb. De initial margin requirement is hiervan inmiddels gegroeid naar 48% van de nominale waarde. Dit was eind vorig jaar nog 12%. Maar van initial margin heb ik geen last; sterker nog, het verhindert mij om nieuwe posities te openen :)

De rest van de leveragecijfers zijn iets beter dan vorige maand. Voornamelijk door het eerder genoemde sluiten van een paar posities, en door alles te storten wat ik kon storten (op de noodzakelijke buffer na). Had ik al gezegd dat ik voorlopig geen nieuwe posities ga openen? :P

Ook dit keer heb ik weer een rendementsgrafiek van Portfolio Performance klaargezet waarin het effect van cash leverage op mijn portfolio is verwijderd. De streepjeslijn is IWDA.

Deze maand staat ZM wederom bovenaan met +41,96%. Vorige maand ook al, met +38,65%. Teleconferencing doet het best wel goed in dit tijdperk. :P Op de tweede plaats staat ZS met +16,97% en op de derde plaats VEEV met +10,05%. De tweede plaats van vorige maand (WORK met +31,14%) bleef redelijk stabiel met –0,75%, de derde plaats van vorige maand (SEDG met +28,23%) viel weer terug met –34,40%.

Onderaan. Helemaal onderaan staat HA met –50,04%. Daarna SFIX met –47,19% en RDFN met –43,06%. Grootste daler van vorige maand, NTNX met –26,13%, daalde nog eens –33,78%.

Since inception behoudt de verlieskoning CWEB vooralsnog de kroon. Deze staat op –77,70%, waarbij de grote dalers NTNX en HA nog op respectievelijk –61,84% en 66,63% staan. De winstkoning SHOP is ook nog onverslagen, met +195,91%. De grote winnaar ZM zit nog op +69,37%.

Toch hebben ze since inception de verlieskoning CWEB nog niet kunnen verslaan, die staat op –77,70% waarbij NTNX en HA respectievelijk op –61,84% en 66,63% staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-10 21:13
Lycaon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:17:
[...]

Thanks Robert!
Dan zal het in mijn geval wel gestorneerd worden.
Voor degenen die, net als ik, al een order hadden geplaatst en dus “onterecht” transactiekosten hebben betaald: De transactiekosten zijn in mijn geval netjes gestorneerd en weer onderdeel van de vrije ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Zr40 ik zou ZM nu snel dumpen voordat die bubbel barst. Zo’n goudmijn is het nu ook weer niet en ze komen nu veelal negatief in het nieuws omdat hun software best wel bagger is (qua security en privacy). Of wil je het nog langer aanhouden in de hoop dat het nog verder piekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 20:43
The wolf of Wall street nu op RTL7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Lycaon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:57:
[...]

Voor degenen die, net als ik, al een order hadden geplaatst en dus “onterecht” transactiekosten hebben betaald: De transactiekosten zijn in mijn geval netjes gestorneerd en weer onderdeel van de vrije ruimte.
Vraag me af hoe dit is misgegaan. Ze hebben ook wel eens 2x aansluitingskosten afgeschreven. Werd toen ook weer snel teruggestort, maar komt toch prutserig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:43:
@Zr40 ik zou ZM nu snel dumpen voordat die bubbel barst. Zo’n goudmijn is het nu ook weer niet en ze komen nu veelal negatief in het nieuws omdat hun software best wel bagger is (qua security en privacy). Of wil je het nog langer aanhouden in de hoop dat het nog verder piekt?
ZM heb ik in juli 2019 gekocht, lang voordat thuiswerken voor velen verplicht werd (en zelfs lang voordat de uitbraak heeft plaats gevonden). Ik heb het net als al mijn andere posities voor de lange termijn en ik ga in principe geen enkel bedrijf verkopen omdat ze het op de korte termijn heel goed of heel slecht of heel neutraal doen.

Maar je hebt wel een punt. Mocht ik weer iets gaan sluiten om de margin requirement te verbeteren, dan zal dit een van de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:11
@Zr40
Begrijp ik het goed dat je door die leverage momenteel wat geblokkeerd zit en niet kan bijkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 13:29

tomtom901

Moderator General Chat
Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:54:
[...]

Vraag me af hoe dit is misgegaan. Ze hebben ook wel eens 2x aansluitingskosten afgeschreven. Werd toen ook weer snel teruggestort, maar komt toch prutserig over.
Meanwhile in de Flatex board: "lass uns malh versuchen.." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:10:
@Zr40
Begrijp ik het goed dat je door die leverage momenteel wat geblokkeerd zit en niet kan bijkopen?
Ja. Althans, dat zou zo moeten zijn, ik heb het niet geprobeerd :X

Maar bijkopen is wat ik juist niet moet doen in mijn situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Zr40 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:11:
[...]

Ja. Althans, dat zou zo moeten zijn, ik heb het niet geprobeerd :X

Maar bijkopen is wat ik juist niet moet doen in mijn situatie ;)
Tuurlijk wel, alles staat nu juist zo laag🙂
En over twee waarschijnlijk nog lager😉

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
Zr40 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:55:
[...]

ZM heb ik in juli 2019 gekocht, lang voordat thuiswerken voor velen verplicht werd (en zelfs lang voordat de uitbraak heeft plaats gevonden). Ik heb het net als al mijn andere posities voor de lange termijn en ik ga in principe geen enkel bedrijf verkopen omdat ze het op de korte termijn heel goed of heel slecht of heel neutraal doen.
Mag ik dat raar vinden? Ik snap dat je het voor de lange termijn koopt en dus niet bij een dip en/of negativiteit niet meteen gaat verkopen. Maar Zoom lijkt nu wel heel erg onder een vergrootglas te liggen en extreem negatief in het nieuws te komen. Persoonlijk zou ik mij dan ook afvragen of/hoe ze hier weer bovenop komen. Als in: ik verwacht dat dit hun veel klanten en dus omzet zal kosten, en de vraag is of ze hun "shit" krijgen opgelost en de klanten weer terug komen / er voldoende aanwas is.
Als ik Zoom zou gebruiken zou ik er in ieder geval heel snel vanaf stappen na alle security (en privacy) issues die er afgelopen dagen aan het daglicht zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
tomtom901 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:10:
[...]

Meanwhile in de Flatex board: "lass uns malh versuchen.." :+
Ach ja, DeGiro had wel vaker wat eigenaardigheden, maar dat is dan wellicht wel de prijs die je betaald voor om bij de ( tot zover ) goedkoopste broker te beleggen :p

Maar over Flatex gesproken, kwam deze comment op FOB nog tegen:
Ik heb net de klantenservice van flatex gesproken en er werd verteld dat je flatex account waarschijnlijk gewoon blijft, alleen dat er gebruik gemaakt gaat worden van het achterliggende systeem van DeGiro binnen de nederlandse flatex. Alleen op dit moment is er nog vrij weinig duidelijk hierover. Hij kon dit ook niet met zekerheid bevestigen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-10 22:48
RobertMe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:59:
[...]

Mag ik dat raar vinden? Ik snap dat je het voor de lange termijn koopt en dus niet bij een dip en/of negativiteit niet meteen gaat verkopen. Maar Zoom lijkt nu wel heel erg onder een vergrootglas te liggen en extreem negatief in het nieuws te komen. Persoonlijk zou ik mij dan ook afvragen of/hoe ze hier weer bovenop komen. Als in: ik verwacht dat dit hun veel klanten en dus omzet zal kosten, en de vraag is of ze hun "shit" krijgen opgelost en de klanten weer terug komen / er voldoende aanwas is.
Als ik Zoom zou gebruiken zou ik er in ieder geval heel snel vanaf stappen na alle security (en privacy) issues die er afgelopen dagen aan het daglicht zijn gekomen.
Ze hebben net super gepresteerd, en nu veel mogelijke problemen: ik zou uitstappen en kijken hoe het afloopt. Indien positief kun je altijd weer longterm instappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:47
Phew, was gisteren even moment om adem te halen. Aantal nieuwe issues op de markt beperkt. Gekkenhuis in dagen daarvoor. Je kan hele goede slagen slaan in de FI wereld als je je huiswerk goed gedaan hebt EN je cash in huis hebt. Heerlijk.

Shell in de markt voor bijna 4 miljard aan nieuwe leningen. Betalen hele dikke premie met +205 voor 5y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P20CCEPN80N2gC9WGw6o1LIt6YQ=/f/image/hymDjwvzO9pWn318bX6T75G2.gif

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:46
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 03:59:
Phew, was gisteren even moment om adem te halen. Aantal nieuwe issues op de markt beperkt. Gekkenhuis in dagen daarvoor. Je kan hele goede slagen slaan in de FI wereld als je je huiswerk goed gedaan hebt EN je cash in huis hebt. Heerlijk.

Shell in de markt voor bijna 4 miljard aan nieuwe leningen. Betalen hele dikke premie met +205 voor 5y
[Afbeelding]
@Chief Erg hoge spread ja voor een 5 jaars lening, ook gezien de rating van Shell. De ECB pompt weer gigantische hoeveelheden geld in de markt, maar doet dit voornamelijk door het opkopen van staatsobligaties en het beschikbaar stellen van goedkoop krediet aan financiële instellingen (middels de bekende TLTRO programma's). Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn als de ECB haar scope verruimd en goedkoop krediet toegankelijker maakt voor niet-financiële instellingen. Nu is het de gedachte dat banken de mogelijkheden inzetten om goedkoop krediet beschikbaar te stellen, maar dat gebeurt vooralsnog vrij beperkt.

De ECB heeft wel een Corporate opkoopprogramma (CSPP), maar dat gaat om relatief kleine bedragen. Voor FI beleggers inderdaad goede tijden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZwA-srRmLQua-5nYYvBmFedGFQ=/f/image/1D37HraNcAbXQj8xmWed7Hdl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
TheDeuce schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:49:
[...]

@Chief Erg hoge spread ja voor een 5 jaars lening, ook gezien de rating van Shell. De ECB pompt weer gigantische hoeveelheden geld in de markt, maar doet dit voornamelijk door het opkopen van staatsobligaties en het beschikbaar stellen van goedkoop krediet aan financiële instellingen (middels de bekende TLTRO programma's). Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn als de ECB haar scope verruimd en goedkoop krediet toegankelijker maakt voor niet-financiële instellingen. Nu is het de gedachte dat banken de mogelijkheden inzetten om goedkoop krediet beschikbaar te stellen, maar dat gebeurt vooralsnog vrij beperkt.

De ECB heeft wel een Corporate opkoopprogramma (CSPP), maar dat gaat om relatief kleine bedragen. Voor FI beleggers inderdaad goede tijden :)

[Afbeelding]
2, mogelijke, redenen voor de relatief hoge spread:

1. sector. Oil, tyvm
2. issuance premium. You want to tap the market for cash while everybody is strapped for cash: you pay for it.

Kijk bv wat Korean Air heeft moeten lappen voor de notes die ze recent hebben uitgegeven.

Nog een voorbeeld uit mijn screenshot: Carnival BBB/Baa3 negative watch op bijna 12% voor sr secured. Overigens absoluut geen no-brainer om te kopen, we passed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
@Chief Thanks, erg interessant. Weet niet of je een FD account hebt (vast wel als je in de financiële sector werkt), maar lees net dit artikel dat ingaat op bovenstaande.

https://fd.nl/achtergrond...afwaarderen-ratingbureaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Geen ontkomen aan downgrades. Hele sectoren zijn al gedowngrade + staan nog steeds op negative watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:17

Polycom

Poes van goud

Hey pssst China, nog wat olie kopen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 16:50
Ik lees dat ten minste twee leasemaatschappijen momenteel geen auto's kopen (dus hun eigen asset allocatie aan het afbouwen zijn). Vandaag op DFT dat projectontwikkelaars nieuwe bouwprojecten uitstellen. Dat laatste snap ik niet helemaal want de fundamentals van de woningmarkt zijn en blijven heel sterk, woningnood + lage lange rente. Maar kennelijk gebeurt het toch.

Banken communiceren "we staan er heel goed voor, dit is heel anders dan 2008". Maar intussen zie ik alle tekenen van een credit crunch. Ik kan dat niet met elkaar verzoenen.

Wat mij betreft heeft de markt nog lang niet alle pijn ingeprijsd. Plus dat de VIX boven de 50 staat en dat is voor mij toch ook een teken om weg te blijven uit aandelen. Pas bij 30 a 35 zie ik weer iets van een koopsignaal ontstaan.

Wat schreef ik vorige week: bodem 325 a 330, begin augustus. De AEX houdt zich momenteel heel sterk maar ik zie heel veel ruimte voor daling en nauwelijks enige aanleiding om stijging te rechtvaardigen.

Andere vraag: wie handelt bij een broker die je met een API kan bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:29
Waarom gaat Shell zo hard sinds gisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@mr.JamesBond Je weet het nooit zeker, maar:
- Credit rating van Moody's blijft behouden, al is het met negatieve outlook
- Tussentijdse update over Q1 stemde wellicht positief
- Dividend lijkt veilig te zijn, genoeg cash in de zak
- Aantal koopadviezen van analisten
- Olieprijs gestegen
- Herweging in de AEX wellicht?

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 02-04-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:22:
Banken communiceren "we staan er heel goed voor, dit is heel anders dan 2008". Maar intussen zie ik alle tekenen van een credit crunch. Ik kan dat niet met elkaar verzoenen.
Ik heb niet dezelfde mening maar welke tekenen van een credit crunch zie jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:17

Polycom

Poes van goud

mr.JamesBond schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:24:
Waarom gaat Shell zo hard sinds gisteren?
China vult oliereserves aan.
Trump wil misschien olie van SA onderwerpen aan import tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Goed nieuws voor Shell, ondanks de lage prijzen. Ik denk alleen wel dat de olieprijzen nog erg lang heel laag zullen zijn. Shells positie was eerst rond de €23-25 dus dat we nu alweer op €17,50 zitten? De markt loopt wel erg ver op de feiten voor, hopelijk houden ze het dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-10 21:13
Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:54:
[...]

Zou het te maken kunnen hebben met de recent verzette klok? Probleem leek nl. rond 10.00 alweer opgelost.
Nog steeds prutserig, daar niet van. Zou alleen wel e.e.a. verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:45:
Goed nieuws voor Shell, ondanks de lage prijzen. Ik denk alleen wel dat de olieprijzen nog erg lang heel laag zullen zijn. Shells positie was eerst rond de €23-25 dus dat we nu alweer op €17,50 zitten? De markt loopt wel erg ver op de feiten voor, hopelijk houden ze het dividend.
Denk vooral dat laatste - de yield maakt de gok het waard dat het wel goed komt. Daarvoor hebben alle grootmachten (zowel in termen van landen als bedrijven) veel te veel belangen.

Zelf niet in shell gestapt (helaas, +70% in 2 weken was leuk geweest in deze tijd) maar andere aankopen heb ik wel gedaan met ook eenzelfde >10% yield-on-cost als uitgangspunt. Zelfs als ze dan 60% dividend cut doen, en misschien een jaar pauzeren zoals banken, heb je nog een hele interessante basis naar de toekomst toe voor de buy-n-hold of income-based spelers.

Zit nu bijvoorbeeld op 4,39% yield-on-cost voor mijn volledige portfolio (exclusief de belastingteruggave elk jaar). Als ik straks de rest van mijn inleg heb verwerkt, en belastingteruggave verwerk, waarschijnlijk zelfs >5,5% yield-on-cost voor het volledige portfolio.
Daar kan heel veel tijdelijke pijn (dividend cuts/failissementen/koersval) mee worden opvangen als je gespreid genoeg instapt voor de lange termijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:45:
Op korte termijn is het leuk voor de aandeelhouders hoor, maar volgens mij hebben we nu juist recent genoeg bedrijven gezien die zich in de problemen werken omdat ze dividend uitbetalen en aandelen terugkopen belangrijker vinden dan een gezonde bedrijfsvoering. En Shell zie ik niet zo snel gered worden met belastinggeld.

Granted dat is ook wel erg op de feiten vooruitlopen, maar mijn inziens is een 12 miljard krediet optie niet heel gezond als dat alleen bedoelt is om aandeelhouders blij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:51:
[...]

Denk vooral dat laatste - de yield maakt de gok het waard.

Zelf niet in shell gestapt (helaas, +70% in 2 weken was leuk geweest in deze tijd) maar andere aankopen heb ik wel gedaan met ook eenzelfde >10% yield-on-cost als uitgangspunt. Zelfs als ze dan 60% dividend cut doen, en misschien een jaar pauzeren zoals banken, heb je nog een hele interessante basis naar de toekomst toe voor de buy-n-hold of income-based spelers.

Zit nu bijvoorbeeld op 4,39% yield-on-cost (exclusief de belastingteruggave elk jaar). Als ik straks de rest van mijn inleg heb verwerkt, waarschijnlijk zelfs >5,5% yield-on-cost voor het volledige portfolio.
Daar kan heel veel tijdelijke pijn (dividend cuts/failissementen/koersval) mee worden opvangen als je gespreid genoeg instapt voor de lange termijn.
Maar je YOC stort toch volledig in als straks 75% van de bedrijven geen dividend meer uitkeert? En als bedrijven in 2021/2022 nog steeds tegenvallende resultaten hebben ivm 2019 zal het dividend waarschijnlijk ook een stuk lager blijven. Huidige dividenden van vorig jaar zeggen imo helemaal niks meer. We moeten maar zien hoe het allemaal loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:02:
[...]

Maar je YOC stort toch volledig in als straks 75% van de bedrijven geen dividend meer uitkeert? En als bedrijven in 2021/2022 nog steeds tegenvallende resultaten hebben ivm 2019 zal het dividend waarschijnlijk ook een stuk lager blijven. Huidige dividenden van vorig jaar zeggen imo helemaal niks meer. We moeten maar zien hoe het allemaal loopt.
Of een aandeel dividend uitkeert of niet maakt de facto niet heel veel uit voor je koers (kijk maar naar koers aandeel net na ex div) datum.

De multi-trillion question is: weerspiegelt de huidige marktwaarde van het aandeel al het verlies in winstgevendheid van het onderliggend bedrijf? Toekomstige dividend is nl onderdeel van de winstgevendheid. It ain't rocket science

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:02:
[...]

Koop er 4 tegen 10%, als er maar 1 doorbetaald en de andere 3 gaan failliet zit je nog steeds op 2,5% als je focus inkomen is ipv waarde. Niet waanzinnig, maar kan slechter - sparen is nog altijd maar 0,01%.
Gaat minder dan 75% failliet, kun je degene die stoppen weer verkopen of misschien gaan ze over 2-5 jaar wel weer beginnen met uitkeren - beide gevallen gaat je yield on cost snel omhoog.

Vandaar dat ik specifiek 'gok' 'genoeg spreiding' en 'lange horizon' noem. Niet iedereen kijkt maar 2 jaar vooruit bij uitkiezen van aandelen.

Ter referentie: zit nu op bijna 10 aankopen elk >10% yield. Denk aan namen als ING//NN dichtbij huis maar ook iets als MAIN/Walt Disney verder weg van huis.
Als daar minstens 3 van omvallen, maakt het niet uit waar je geld zit in aandelen, we're all fucked 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Als iets failliet gaat dan ben je ook je investering kwijt.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Coldcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:17:
Als iets failliet gaat dan ben je ook je investering kwijt.
Klopt, daarom yield-on-cost.

geef 4x 100 euro uit met 10 euro yield. Kosten 400,- en inkomsten 40,-.

Gaan er 3 failliet zijn je kosten nog steeds 400,- en inkomsten 10,-. Ofwel 2,5% yield.

Mocht er 2 failliet gaan, en 1 is nog maar 50,- waard en stopt de dividend, kun je die gewoon verkopen. No harm done. Dan zit je op 350,- uitgegeven en 10,- inkomsten, ofwel 2,85% yield-on-cost.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
t_captain schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:22:
Ik lees dat ten minste twee leasemaatschappijen momenteel geen auto's kopen (dus hun eigen asset allocatie aan het afbouwen zijn). Vandaag op DFT dat projectontwikkelaars nieuwe bouwprojecten uitstellen. Dat laatste snap ik niet helemaal want de fundamentals van de woningmarkt zijn en blijven heel sterk, woningnood + lage lange rente. Maar kennelijk gebeurt het toch.
Ik vind het meer verbazingwekkend dat heel veel mensen denken dat er nauwelijks impact zal zijn op de woningmarkt. Die lage rente en de woningnood zal er ongetwijfeld blijven, maar uiteindelijk wordt de prijs bepaald door hoeveel mensen kunnen (en willen) betalen. En dat kan eigenlijk maar 1 kant op gaan gezien alle bedrijven die op de rand van de afgrond staan, zzp'ers die hun opdrachten weg zien vallen, bedrijven die geen nieuwe mensen meer aannemen of nieuwe projecten opstarten etc. Op de beurs genoteerd vastgoed heeft volgens mij zonder uitzondering al aardige klappen gekregen wereldwijd, en niet alleen commercieel vastgoed zoals winkelcentra en kantoorpanden, maar ook woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:18:
[...]

Klopt, daarom yield-on-cost.

Gaan er 3 failliet zijn je kosten nog steeds 400,- en inkomsten 10,-. Ofwel 2,5% yield.
Hang on, how does this math works? Bij default is je return -100%. Ah, je kijkt alleen naar div yield en dan ook alleen op cost basis? Scary.....

Nou is de kans dat bv Shell omvalt klein. Als je daar je div strategy daarop baseert dan kan dat misschien maar ik vind het link om niet in termen van total return te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gisteravond op de gok een limit order geplaatst voor 100 aandelen CCL (Carnaval Cruise) a $9 / stuk.
Vlak hierna hebben ze aangekondigd tientallen miljoenen extra aandelen in de verkoop te gooien a $8 / stuk om extra kapitaal te vergaren.

Vreemd genoeg staat het aandeel nu 11% in de plus in de voorverkoop...

[ Voor 6% gewijzigd door MaZo op 02-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Weet iemand hoe/waar/wanneer debet rente bij DeGiro wordt verrekend?

Ik heb eind februari een allocatie ingediend (dus voor de hele maand maart), maar zie nergens de kosten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@MaZo Denk dat die aandelen al geplaatst zijn. Je ziet soms (of vaak) dat het aandeel noteert rond de koers van de emissie, maar in dit geval is het feit dat ze nu over een zak cash beschikken blijkbaar belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:24:
[...]

Hang on, how does this math works? Bij default is je return -100%. Ah, je kijkt alleen naar div yield en dan ook alleen op cost basis? Scary.....

Nou is de kans dat bv Shell omvalt klein. Als je daar je div strategy daarop baseert dan kan dat misschien maar ik vind het link om niet in termen van total return te denken?
Simpel, beleg op basis van inkomen, niet waarde. Ik geef nu xx uit met zicht op yy inkomen in de toekomst. Daardoor boeit voor mij de waarde ontwikkeling vanaf aankoop moment niet meer, want ben niet van plan erin te handelen (lees: verkopen) tenzij ze stoppen met uitkeren.
Dat maakt koers ontwikkeling vanaf aankoop eigenlijk irrelevant, want ik verkoop niet. Enkel welk inkomen ik terug krijg en of dat het waard was tegenover wat dat inkomen mij gekost heeft.

Zie het zo: ik kan nu bijvoorbeeld 4000,- EUR Nestle kopen en dan krijg ik 1,47% gegarandeerd. Saai maar vrijwel volledig gegarandeerd en veilig. Of ik neem een gokje en geef 8x 500,- uit op aandelen die nu gesloopt worden. Dan land ergens tussen de 2% en 10% afhankelijk van faillisementen/cuts/...

Let op: het boeit dus geen ene reet wat de koers van nestle doet, of de andere 8 bedrijven, na de aankoop. Want in beide gevallen is mijn cash -4000 EUR en mijn toekomstig jaarlijks inkomen een +???EUR, de vraag is dan nog enkel is of wat ik ervoor terug krijg meer of minder is dan die 1,47%.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Ik ben uit Shell gestapt voor nu op 17,60. Misschien iets te vroeg. Maar ik verwacht nog wel een klapje richting de 14 als Amerika nog wat corona-klappen krijgt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:32:
[...]

Simpel, beleg op basis van inkomen, niet waarde. Ik geef nu xx uit met zicht op yy inkomen in de toekomst. Daardoor boeit voor mij de waarde ontwikkeling vanaf aankoop moment niet meer, want ben niet van plan erin te handelen (lees: verkopen) tenzij ze stoppen met uitkeren.
Dat maakt koers ontwikkeling vanaf aankoop eigenlijk irrelevant, want ik verkoop niet. Enkel welk inkomen ik terug krijg en of dat het waard was tegenover wat dat inkomen mij gekost heeft.

Zie het zo: ik kan nu bijvoorbeeld 4000,- EUR Nestle kopen en dan krijg ik 1,47% gegarandeerd. Saai maar vrijwel volledig gegarandeerd en veilig. Of ik neem een gokje en geef 8x 500,- uit op aandelen die nu gesloopt worden. Dan land ergens tussen de 2% en 10% afhankelijk van faillisementen/cuts/...

Let op: het boeit dus geen ene reet wat de koers van nestle doet, of de andere 8 bedrijven, na de aankoop. Want in beide gevallen is mijn rekening -4000 EUR, de vraag is dan nog enkel is of wat ik ervoor terug krijg meer of minder is dan die 1,47%.
Dividend investing strategie, hier heb ik ook lang naar gekeken maar ik snapte niet echt waarom je alleen de focus daar op legt. Tuurlijk snap ik het principe als je nooit verkoopt dat de marktprijs (waar ook veel sentiment in zit) niet relevant is, maar de focus ligt volledig op de dividend (groei). Maar waarom zou je niet zoeken, helemaal in deze tijd, naar een aandeel die beide voor elkaar weet te krijgen. Dus constante groei en een goed dividend. Ik zie namelijk mensen met een dividend portfolio investeren in bedrijven die al 5 jaar lang declinen qua markt waarde puur omdat ze wel constant dividend uitkeren. Ik vind het toch heel moeilijk om daar in te stappen omdat je weet dat je uiteindelijke totale waarde misschien wel net zo hard of harder daalt dan het dividend wat je krijgt, ook al verkoop je nooit.

Broadcom vind ik een goed voorbeeld van een bedrijf die beide pakt, waarom zou je niet alleen dit soort bedrijven nemen waarin je het beste pakt van beide.Heel benieuwd naar je reactie! Er wordt sowieso vaak gesprokekn in dit topic over dividend georienteerd investeren en ik heb het gevoel dat maar weinig mensen dit doen. Deze vraag heb ik al een tijdje, overigens investeer ik niet volledig dividend georienteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4RUkRgrnVuYtFo-izvC3MwWaPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7hpDf4ps5cpApXJHrqnjWJuz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjQGJD52OI9b6220ZCl5m2z4axw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UR2DphLtmbiE0nED5RqKXzXO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:32:
[...]

Let op: het boeit dus geen ene reet wat de koers van nestle doet, of de andere 8 bedrijven, na de aankoop. Want in beide gevallen is mijn cash -4000 EUR en mijn toekomstig jaarlijks inkomen een +???EUR, de vraag is dan nog enkel is of wat ik ervoor terug krijg meer of minder is dan die 1,47%.
Ahhh, ok. Ik begrijp je redenatie maar zo zou ik nooit naar aandelen beleggingen kijken. Deze stelling van jou zegt het al
Dan land ergens tussen de 2% en 10% afhankelijk van faillisementen/cuts/...
Als 1 van de 8 ondernemingen failliet gaat dan is de 2%-10% inderdaad je genoten dividend rendement maar je total rerturn is 12.5% lager . Dan mag je misschien niets geven om total return maar uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel centjes ik er aan overhoud?

Het gaat namelijk mis met deze vergelijking van je

Als er 3 failliet gaan zijn je inkomsten namelijk - 290.......

Anyway, my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Blik1984 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:40:
Ik ben uit Shell gestapt voor nu op 17,60. Misschien iets te vroeg. Maar ik verwacht nog wel een klapje richting de 14 als Amerika nog wat corona-klappen krijgt
Ik hou mijn positie vast. Heb vorige week de fout gemaakt op 14,50 met de helft uit te stappen met precies dezelfde redenatie. Geen zin dat de koers straks op €20 stabiel staat en ik er volledig uit ben. Mocht die terugzakken naar <14,50 dan ga ik mogelijk weer bijkopen maar tot die tijd zit ik goed. Wil Shell toch long term houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:45:
[...]

Ahhh, ok. Ik begrijp je redenatie maar zo zou ik nooit naar aandelen beleggingen kijken. Deze stelling van jou zegt het al

[...]

Als 1 van de 8 ondernemingen failliet gaat dan is de 2%-10% inderdaad je genoten dividend rendement maar je total rerturn is 12.5% lager . Dan mag je misschien niets geven om total return maar uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel centjes ik er aan overhoud?

[...]

Anyway, my 2 cents
Heb je helemaal gelijk in. Je kan wel die 2,5% inkomsten houden, alleen eigenlijk zit je dan ook een X aantal maanden zonder inkomsten aangezien je eerst je ingezette vermogen aan het terugverdienen bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@Santee Hoezo de fout? Dat een koers stijgt of daalt nadat je koopt/verkoopt, verandert niets aan of het een goede of slechte beslissing was. Als je redenatie om te verkopen was "ik denk dat de koers morgen daalt en dan kan ik goedkoper terugkopen", dan was dit vanaf het begin al een slechte beslissing, ook als je gelijk had gekregen, want dan ben je aan het gokken.

[ Voor 42% gewijzigd door Longcat op 02-04-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:55:
[...]

Ik hou mijn positie vast. Heb vorige week de fout gemaakt op 14,50 met de helft uit te stappen met precies dezelfde redenatie. Geen zin dat de koers straks op €20 stabiel staat en ik er volledig uit ben. Mocht die terugzakken naar <14,50 dan ga ik mogelijk weer bijkopen maar tot die tijd zit ik goed. Wil Shell toch long term houden.
Ik wil shell ook long term aanhouden, maar ik wacht nog even met bijkopen. Verwacht dat ze nog wel een dip krijgen de komende tijd.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:45:
[...]

[...]

[...]

Anyway, my 2 cents
Hoezo boeit je total return, als je nooit verkoopt? Of mijn aandelen nu 500,-, of 500.000,- waard worden... gaat erom wat er elke maand op mijn rekening wordt bijgeschreven.
Total return is pas relevant, als je beleggingsprofiel aanhoudt waarbij verkopen onderdeel is van je strategie. Ik doe buy-n-hold, dat is dus geen onderdeel van mijn strategie.

Net zoals of mijn woning meer/minder waard wordt, ook niet boeit tenzij ik verkoop met oog op vrijmaken van cash (goedkoper iets terugkopen danwel gaan huren).

Als je niet/nooit verkoopt, is total return of huidige marktwaarde slechts een statistiek voor het nageslacht.

Enige waar het mij om gaat, is hoeveel centjes ik eraan over kan houden. En zolang ik niet verkoop, wordt dat enkel bepaald door de maar 1 getal: de jaarlijkse uitkering.
Vincentsmit11 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:43:
[...]

Dividend investing strategie, hier heb ik ook lang naar gekeken maar ik snapte niet echt waarom je alleen de focus daar op legt. Tuurlijk snap ik het principe als je nooit verkoopt dat de marktprijs (waar ook veel sentiment in zit) niet relevant is, maar de focus ligt volledig op de dividend (groei). Maar waarom zou je niet zoeken, helemaal in deze tijd, naar een aandeel die beide voor elkaar weet te krijgen. Dus constante groei en een goed dividend. Ik zie namelijk mensen met een dividend portfolio investeren in bedrijven die al 5 jaar lang declinen qua markt waarde puur omdat ze wel constant dividend uitkeren. Ik vind het toch heel moeilijk om daar in te stappen omdat je weet dat je uiteindelijke totale waarde misschien wel net zo hard of harder daalt dan het dividend wat je krijgt, ook al verkoop je nooit.

Broadcom vind ik een goed voorbeeld van een bedrijf die beide pakt, waarom zou je niet alleen dit soort bedrijven nemen waarin je het beste pakt van beide.Heel benieuwd naar je reactie! Er wordt sowieso vaak gesprokekn in dit topic over dividend georienteerd investeren en ik heb het gevoel dat maar weinig mensen dit doen. Deze vraag heb ik al een tijdje, overigens investeer ik niet volledig dividend georienteerd.
Ik zet ook alleen in op bedrijven met dividendgroei, of belofte ervoor. Denk inderdaad aan broadcom/qualcom, unilever/danone, main/realy income, intel/microsoft/cisco, BoNS/TD Bank etc. Genoeg die elk jaar tussen de 5 en 25% meer geven dan het jaar ervoor in het porfolio.

Je zult mij geen fixed-income zien inkopen, zoals obligatie/deposito achtige producten.

Maar reden dat aandeel waarde onderschikt/irrelevant is, zie ook reactie hierboven. Als je niet verkoopt, wat boeit het dan of je onderliggende aandeel in waarde stijgt/daalt?

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:12:
[...]

Hoezo boeit je total return, als je nooit verkoopt? Of mijn aandelen nu 500,-, of 500.000,- waard worden... gaat erom wat er elke maand op mijn rekening wordt bijgeschreven.

Total return is pas relevant, als je beleggingsprofiel aanhoudt waarbij verkopen onderdeel is van je strategie. Ik doe buy-n-hold, dat is dus geen onderdeel van mijn strategie.
ermmhhh..... als een bedrijf failliet is gegaan is het je goede recht om die aandelen vast te houden hoor, daar niet van, maar ben je het met mij eens dat die aandelen dan 0 waard worden en ook 0 blijven? Ergens moet je dat dan in je rendement terug zien? :D
Je zult mij geen fixed-income zien inkopen, zoals obligatie/deposito achtige producten.
Dank je, dit maakt mijn dag helemaal goed: juist obligaties/deposito's zijn beter geschikt voor jou "yield-to-cost" methode. Overigens heb je bij deze instrumenten ook een default risk (ook een loss-given-default trouwens) maar wat die instrumenten over het algemeen ook hebben is een maturity en daar is bij aandelen geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:12:
[...]

Net zoals of mijn woning meer/minder waard wordt, ook niet boeit tenzij ik verkoop met oog op vrijmaken van cash (goedkoper iets terugkopen danwel gaan huren).

Als je niet/nooit verkoopt, is total return of huidige marktwaarde slechts een statistiek voor het nageslacht.

[...]

Ik zet ook alleen in op bedrijven met dividendgroei, of belofte ervoor. Denk inderdaad aan broadcom/qualcom, unilever/danone, main/realy income, intel/microsoft/cisco, BoNS/TD Bank etc. Genoeg die elk jaar tussen de 5 en 25% meer geven dan het jaar ervoor in het porfolio.

Hoe ga je om met het feit dat je een behoorlijk portfolio moet hebben qua waarde voordat je fatsoenlijk dividend krijgt? Ik ken voorbeelden van mensen die een 70K portfolio hebben maar minder dan 200 euro per maand krijgen aan dividend. Laat staan genoeg dividend om van te leven. Overigens investeer jij standaard je dividend zodat het blijft compounden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:21:
[...]

ermmhhh..... als een bedrijf failliet is gegaan is het je goede recht om die aandelen vast te houden hoor, daar niet van, maar ben je het met mij eens dat die aandelen dan 0 waard worden en ook 0 blijven? Ergens moet je dat dan in je rendement terug zien? :D
Dat zie je toch ook? Je kostenbasis blijft gelijk (want geld is uitgegeven) dus je yield-on-cost gaat omlaag met wegvallen van stukje yield.

De enige vraag die er dan is - is die yield hoger dan 'veilige' alternatieven (denk aan de nestle's, of bonds/obligaties). Zolang die yield-on-cost, inclusief dat risico, hoger blijft, is het het risico waard om te speculeren op aandelen die nu bizarre yields geven.
Vincentsmit11 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:22:
[...]

Hoe ga je om met het feit dat je een behoorlijk portfolio moet hebben qua waarde voordat je fatsoenlijk dividend krijgt? Ik ken voorbeelden van mensen die een 70K portfolio hebben maar minder dan 200 euro per maand krijgen aan dividend. Laat staan genoeg dividend om van te leven. Overigens investeer jij standaard je dividend zodat het blijft compounden?
Zolang ik het niet nodig heb, herinvesteer ik het om inkomen nog sneller te laten groeien. Nogmaals, zit nu op inkomen van 4,39% exclusief belastingteruggave.. dus betekend met dat 70k portfolio een >3000/jaar extra inkomen.
Dat is het verschil tussen exclusief dividend-aandelen kopen, en aandelen kopen waarvan sommige toevallig een dividend geven.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:24:
[...]

Dat zie je toch ook? Je kostenbasis blijft gelijk (want geld is uitgegeven) dus je yield-on-cost gaat omlaag met wegvallen van stukje yield.

De enige vraag die er dan is - is die yield hoger dan 'veilige' alternatieven (denk aan de nestle's, of bonds/obligaties). Zolang die yield-on-cost, inclusief dat risico, hoger blijft, is het het risico waard om te speculeren op aandelen die nu bizarre yields geven.
Laatste poging: laten we dat voorbeeld van jou gebruiken waar we 4 aandelen van 4 veschillende bedrijven kopen a 100 per stuk en ieder geeft 2% dividend.
Na 10 jaar gaat 1 bedrijf helaas failliet en jij verkoopt na 50 jaar je aandelen - je zal ze toch ooit moeten cashen - en stomtoevallig: de aandelen blijven gedurende 50 jaar alsmaar op 100 staan. Frapant, maar waar.

3 aandelen keren 50 jaar lang 2% rendement uit oftwel 3 x 50 x 2 = 300
1 aandeel keert 10 jaar 2% rendement uit voordat het failliet gaat: 1 x 10 x 2 = 20

Jou methode: kosten = 400. Inkomsten = 320 dus 320/400 = 80%

Wat je echter vergeet: je krijgt 300 voor verkoop van aandelen als inkomsten dus
Kosten: 400
Inkomsten: 320 + 300

Rendement = (320+300)/400 = 55%

Dit is om aan te geven wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:21:
[...]

Niet per se 0... IB neemt graag je waardeloze positie over voor het symbolische bedrag van 1 dollar :D

(bron)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 06:01
Felicitaties aan de mensen die shell hebben ingekocht aan <15euro! Jullie hebben ondertussen een mooie rit mogen meemaken :)

De grote stijging is wellicht te wijten aan de noren liggen die massaal hebben aangegeven in te kopen. (+ wat positief nieuws van trump)

Wat zijn de shell bezitters van plan? Zien jullie dit als een grote aanloop voor een grote duik? Of kijken jullie over 2 jaar nog eens terug?

[ Voor 9% gewijzigd door Rubberen op 02-04-2020 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Rubberen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:51:
Felicitaties aan de mensen die shell hebben ingekocht aan <15euro! Jullie hebben ondertussen een mooie rit mogen meemaken :)

De grote stijging is wellicht te wijten aan de noren liggen die massaal hebben aangegeven in te kopen. (+ wat positief nieuws van trump)

Wat zijn de shell bezitters van plan? Zien jullie dit als een grote aanloop voor een grote duik? Of kijken jullie over 2 jaar nog eens terug?
Mijn gemiddelde aankoop waarde voor Shell is 11.98, daarmee heel erg blij maar mijn insteek blijft hetzelfde. Houden voor de komende jaren, bijkopen als die nog weer onder de 14 gaat duiken. Hier houd ik overigens op dit moment geen rekening meer mee ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Zr40 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:46:
[...]

Niet per se 0... IB neemt graag je waardeloze positie over voor het symbolische bedrag van 1 dollar :D

(bron)
Ah, nu snap ik wel waarom ik een positie heb waar @DOLLR4LOT achter staat. Hoewel IB die inderdaad op nul waardeert is ie voorlopig nog verre van waardeloos though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online

Heb zelf alleen Shell B, die is nog wat goedkoper maar gaat naar verwachting op termijn weer meer waard zijn zoals vroeger.
Heb zelfs daarvan wat kunnen oppikken voor €9,75 zoiets, maar gemiddeld iets van €11~

En het plan is: hold :)
Never sell Shell hoorde je tot voor kort ook nog wel eens ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 02-04-2020 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:12
Trump kan wel leuk iets roepen, maar volgens mij blijft onderstaande vooralsnog gewoon waar.
Charly schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Hopen mag, maar zolang er nog een prijsoorlog over ruwe olie gaande is en de luchtvaart volledig op zn gat ligt zie ik nog geen licht aan het eind van de tunnel voor de olie industrie. En als de keuze straks wordt tussen raffinaderijen sluiten / mensen naar huis sturen of dividend inhouden denk ik dat ik wel weet wat het wordt...

Dikke kans dat een deel van de koopjesjagers dan in paniek het schip weer verlaat en dan gaan we weer een hele nieuwe ronde in. *vast popcorn pakt*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
[...]

(bron)
Leuker kunnen ze het niet maken!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zelf gisteren ook uit Shell gestapt, ik verwacht nog wel een backlash op de aandelen waaronder KLM en Shell.
Hopelijk rond de 13/14 euro in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chief schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:40:
[...]

Laatste poging: laten we dat voorbeeld van jou gebruiken waar we 4 aandelen van 4 veschillende bedrijven kopen a 100 per stuk en ieder geeft 2% dividend.
Na 10 jaar gaat 1 bedrijf helaas failliet en jij verkoopt na 50 jaar je aandelen - je zal ze toch ooit moeten cashen - en stomtoevallig: de aandelen blijven gedurende 50 jaar alsmaar op 100 staan. Frapant, maar waar.

3 aandelen keren 50 jaar lang 2% rendement uit oftwel 3 x 50 x 2 = 300
1 aandeel keert 10 jaar 2% rendement uit voordat het failliet gaat: 1 x 10 x 2 = 20

Jou methode: kosten = 400. Inkomsten = 320 dus 320/400 = 80%

Wat je echter vergeet: je krijgt 300 voor verkoop van aandelen als inkomsten dus
Kosten: 400
Inkomsten: 320 + 300

Rendement = (320+300)/400 = 55%

Dit is om aan te geven wat het verschil is.
Waar komt je aanname vandaan dat ik, of uberhaupt wie dan ook, ooit moet verkopen bij een standaard buy-n-hold uitgangspunt? Gewoon cash kopen dus geen leningen/margins/opties/calls of whatever dat ingrijpen nodig maakt na die ene minuut waarop je klikt op 'order'.

De enige die mogelijk moet verkopen zijn mijn toekomstige kids, als ze bij de erfenis niet genoeg cash hebben om de erfbelasting voor aandelen+woning+rest af te dekken. Voor mij allemaal niet relevant voor de aankoop.

Enige wat voor mij relevant is, is wat ik elk jaar bijgestort krijg en hoe ik dat zo hoog mogelijk krijg. Daarvoor is enkel de waarde op moment van aanschaf van belang.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:06:
[...]

Waar komt je aanname vandaan dat ik, of uberhaupt wie dan ook, ooit moet verkopen bij een standaard buy-n-hold uitgangspunt? Gewoon cash kopen dus geen leningen/margins/opties/calls of whatever dat ingrijpen nodig maakt na die ene minuut waarop je klikt op 'order'.

De enige die mogelijk moet verkopen zijn mijn toekomstige kids, als ze bij de erfenis niet genoeg cash hebben om de erfbelasting voor aandelen+woning+rest af te dekken. Voor mij allemaal niet relevant voor de aankoop.

Enige wat voor mij relevant is, is wat ik elk jaar bijgestort krijg en hoe ik dat zo hoog mogelijk krijg. Daarvoor is enkel de waarde op moment van aanschaf van belang.
I see your point and I happily disagree! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
Shell gekocht op EUR 10,= en verkocht voor EUR 14,50. Geen groot bedrag en blij met de winst die ik gemaakt heb :) Ik kijk wel op van de stijgende koers, vind de beurs sowieso behoorlijk optimistisch, in lijn met @t_captain.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
Zo gek is deze beweging toch niet?

Volgens mij zitten we in de "return to normal" fase.
Afbeeldingslocatie: https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/Q2.1kZpxWqwsYDmuOXMFHA--~A/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjtzbT0xO3c9ODAw/https://media.zenfs.com/en/fx_empire_176/76bd9b27a0941dbc34f11db0eab53e03

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam erachter dat ik nog +-100 euro in DeGiro had in een of ander vastgoed tracker. Gelijk eraf gehaald en toen Shell A gekocht, 8 stuks a 11,82. Toch leuk om zo die winst te zien. Weet wel dat ik me er nog veel meer in moet verdiepen voordat ik meer ga inleggen. Ik denk dat ik het gewoon aanhoudt en zie wat er gebeurt komende maanden/jaren. Leer je ook wat van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:54
Richh schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:15:

[Afbeelding]
Dit is ook wat ik denk, maar dat weet je nooit zeker. Ik denk wel dat het stuk naar beneden hierna niet zo ver gaat als je voorbeeldgrafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
Playa del C. schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:22:
[...]

Dit is ook wat ik denk, maar dat weet je nooit zeker. Ik denk wel dat het stuk naar beneden hierna niet zo ver gaat als je voorbeeldgrafiek.
Dat lijkt me inderdaad ook sterk. Maar ik wacht nog wel even met aandeeltjes kopen :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Santee schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:55:
[...]

Was ook een twijfelgeval bij mij. Maar heb nu toch een mooie 20% gepakt, als die niet meer dipt dan is het jammerdebammer maar heb ik alsnog een leuk zakcentje eraan verdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:09
Xanaroth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:06:
[...]

Maar @Xanaroth dan kun je beter die 400 euro houden een geen aandelen kopen.. heb je 400 euro ipv 320 euro (uit het reken voorbeeld van @Chief ) Toch weer dik 25% meer? Dat je kinderen daarna niks hebben, tja dat boeit niet echt he? Want aandelen verkopen doen ze toch nooit. Dat is weer iets waar alleen de kinderen van je kinderen zich zorgen over hoeven maken.

Even voor de zekerheid: Je weet dat 1 april gisteren was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:22

[Afbeelding]
Zou kunnen, maar de opleving van de laatste 2 weken kan net zo goed een dead cat bounce zijn. Niemand weet het. Dit artikel legt het goed uit: https://awealthofcommonse...tory-of-dead-cat-bounces/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 12:30
Op mij komt een dividendstrategie over als het genoegen nemen met een veelal lagere uitkering dan een obligatie van hetzelfde bedrijf, maar dan tegen het risico van aandelen. In ieder geval als de redenering is dat alleen het dividend relevant is en niet meer de aankoopprijs. Je ziet het nu: dividenden bij veel bedrijven worden verlaagd of zijn onzeker, de rentebetalingen op hun bedrijfsobligaties zijn natuurlijk ook minder zeker geworden, maar in mindere mate. Dat laatste omdat je als obligatiehouder voorrang hebt.

Ik zou dan - nogmaals als alleen cashflow uit je investering telt - zeker op de bedrijfsobligaties inzetten: veelal (maar niet altijd meer in deze markt) hogere uitkering dan dividend % en je staat voor de aandeelhouders als het tegenzit. En dan ook nog eens een ETF hiervan pakken om het defaultrisico te spreiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online

[Afbeelding]
Of we zijn de '' smart money '' alweer gepasseerd, tenminste bij specifiek Shell zou je dit nu al kunnen stellen.
Voor wat vermaak zijn dit soort grafiekjes leuk en achteraf kun je bij elke beweging wel weer een mooi grafiekje tekenen, maar in de praktijk heb je er zo goed als niets aan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Een mix van (dividend)aandelen en obligaties kan ook nog. Revolutionair...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
BasvanS schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:27:
[...]

Maar @Xanaroth dan kun je beter die 400 euro houden een geen aandelen kopen.. heb je 400 euro ipv 320 euro (uit het reken voorbeeld van @Chief ) Toch weer dik 25% meer? Dat je kinderen daarna niks hebben, tja dat boeit niet echt he? Want aandelen verkopen doen ze toch nooit. Dat is weer iets waar alleen de kinderen van je kinderen zich zorgen over hoeven maken.

Even voor de zekerheid: Je weet dat 1 april gisteren was?
Als je kijkt naar dividend zoals jij, alsof het obligaties/deposito's/spaargeld betreft, heb je gelijk. Daar is de vergoeding immers fixed of verwaarloosbaar. Met dividend niet helemaal, aangezien die tussentijds verhoogd kan worden.

Er zijn ook bedrijven die verhogen het elk jaar, sommige voor al >100 jaar elk jaar weer meer. Zo is de bulk van bedrijven in het portfolio waar de yield nu grofweg tussen de 0% en 60% hoger ligt dan moment van aankoop.

Dus als je kijkt naar de totale opbrengsten over zeg 50-60 jaar, kun je niet blind vergelijking trekken wat vandaag de waarde is van cash.

Siemans kan daarvan een mooi voorbeeld zijn. Hebben ook jaar stopgezet, maar gingen daarna weer vrolijk verder met oude niveau (+verhogen).
https://www.dividendmax.c...ment/siemens-ag/dividends

Ze zijn er ook die al 150+ jaar non-stop verhogen, of pas paar jaar verhogen. En ook die stoppen en niet (of lager) terugkeren als 'dividend' aandeel. Kan alle kanten op gaan, maar om daarin 50+ jaar vooruit te kijken... respect als je dat kunt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Xanaroth Ik ga ervan uit dat je kosten flink lager zijn dan je yield, zodat je bij een dividend cut of default niet direct een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Longcat schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:45:
@Xanaroth Ik ga ervan uit dat je kosten flink lager zijn dan je yield, zodat je bij een dividend cut of default niet direct een probleem hebt.
Dat is mijn grote vraagteken met dividend investeren zoals het uitgelegd wordt, er wordt vaak gezegd dat je redelijk passief je portfolio kan managen omdat je gewoon moet kijken of het bedrijf zijn dividend door zet en/of verhoogt. Doen ze dit niet dan moet je overwegen om er uit te stappen. Als je dus bedrijven hebt die 20 jaar hun dividend al uitkeren en elke keer verhogen maar hun koers zakt ook al 5 tot 10 jaar dan is de kans redelijk groot dat je bij het verkopen dus verlies hebt geleden. Hoe kijk je hier tegen aan? Of is het echt nooit verkopen, ook niet in tijden dat dividend wordt gereset of verwijderd?

Overigens ben ik totaal geen tegenstander tegnover dividend investeren en dividend opzich.

[ Voor 7% gewijzigd door Vincentsmit11 op 02-04-2020 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Xanaroth Alle sommen ten spijt, je bent super afhankelijk van en de koers en de dividend beslissingen in de toekomst. Je rekent het recht door positieve onterechte aannames, zoals dividend stijgingen en garantie voor 100+ jaar. Zo kan ik ook beredeneren dat ik maar 1 aandeel van 1 bedrijf nodig heb, want het gaat altijd omhoog, al 50 jaar.

Maar neem wat random voorbeelden:

Je koopt 4000,- Nestle voor 1,67%, morgen gaat koers naar 0, Nestle bankrupt. geen 1,67% EN geen 4000,- om iets anders te kopen. 4000 door het putje (Pas als dat na 60 jr gebeurd heb je breakeven)

Of je koop aandeel X voor 10k voor dividend van 5%, aandeel besluit dividend stop te zetten. Balen. Dus je gaat verkopen om ander aandeel te kopen: blijkt de koers nu maar 5k te zijn..... dus koop je aandeel Y voor 5k en 5%, maar je bent wel helft achteruit gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 02-04-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
iemand had het over auto inkoop van lease wagens: zie de auto verkopen in Europa: https://www.autoblog.nl/n...europese-automarkt-146812

Deel zal uitgestelde consumptie zijn, dus dat trekt bij. Maar super veel dealers hebben hun voorraad ook dik gefinancieerd. Merkdealers zitten vaak bij eigen huisbank, maar non-merk dealers kunnen het wel lastig krijgen als het te lang duurt. Weer een dominosteentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Ik persoonlijk denk dat er op dit moment meer geld te verdienen valt met olieraffinaderijen (MPC, PSX) dan met Shell, vooral als de inkoopprijs van olie zo laag ligt als nu.

[ Voor 18% gewijzigd door MaZo op 02-04-2020 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MaZo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:11:
Ik persoonlijk denk dat er op dit moment meer geld te verdienen valt met olieraffinaderijen (MPC, PSX) dan met Shell, vooral als de inkoopprijs van olie zo laag ligt als nu.
Lage inkoop is leuk, maar als je de producten niet verkocht krijgt heb je daar ook weinig aan. Heb je een idee van de actuele marges voor complexe raffinaderijen?

https://seekingalpha.com/...ero-to-shutter-refineries
https://www.spglobal.com/...n-falling-gasoline-demand

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
[...]

(bron)
Cool :D Ik heb bij Binck ooit nog eens een formulier in moeten vullen om van zo'n in-your-face positie in m'n portefeuilleoverzicht af te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga geen shell verkopen, met 1.60 dividend per jaar zijn die 12E aandelen relatief snel terugverdiend. Op zich verwacht ik wel dat ze weer onderuit gaan, de olieprijs is nog steeds ruk, de luchtvaart ligt op zijn gat en ik zou niet raar opkijken als er een recessie aankomt :P.

Mijn gemiddelde aankoopprijs is trouwens 20E, ik had er voor de corona-crisis al wat liggen rond de 25 euro/stuk :/.

Toen ze echt laag stonden was ik op vakantie en heb ik er niet extreem veel aandacht aan willen besteden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Charly schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:01:
Trump kan wel leuk iets roepen, maar volgens mij blijft onderstaande vooralsnog gewoon waar.

[...]
Daarnaast speelt nu nog het risico dat er geen opslag cappaciteit meer is. Dat kan ook nog een zeer drukkend effect op de olieprijs hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:44
Boudewijn schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:29:
[...]

Ik ga geen shell verkopen, met 1.60 dividend per jaar zijn die 12E aandelen relatief snel terugverdiend.
Ga er maar niet vanuit dat ze vanaf nu nog 1,60 dividend per jaar zullen doen. Zeer waarschijnlijk wordt er dit jaar helemaal geen dividend uitbetaald.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
Rukapul schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:24:
[...]

Cool :D Ik heb bij Binck ooit nog eens een formulier in moeten vullen om van zo'n in-your-face positie in m'n portefeuilleoverzicht af te komen :P
Aah, ja. De beruchte afstandsverklaring. Helaas ook bekend mee. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:22:
[...]

Lage inkoop is leuk, maar als je de producten niet verkocht krijgt heb je daar ook weinig aan. Heb je een idee van de actuele marges voor complexe raffinaderijen?

https://seekingalpha.com/...ero-to-shutter-refineries
https://www.spglobal.com/...n-falling-gasoline-demand
De targets die analisten verwachten liggen nog steeds ver verwijderd van de huidige koersen, zie bijvoorbeeld Marathon Petroleum Corporation [MPC]: Target Price for MPC is $59.87 as Confirmed by 18 analysts.

Refiners benefiting from crude price plunge despite slower runs

[ Voor 14% gewijzigd door MaZo op 02-04-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:57:
@Xanaroth Alle sommen ten spijt, je bent super afhankelijk van en de koers en de dividend beslissingen in de toekomst. Je rekent het recht door positieve onterechte aannames, zoals dividend stijgingen en garantie voor 100+ jaar. Zo kan ik ook beredeneren dat ik maar 1 aandeel van 1 bedrijf nodig heb, want het gaat altijd omhoog, al 50 jaar.

Maar neem wat random voorbeelden:

Je koopt 4000,- Nestle voor 1,67%, morgen gaat koers naar 0, Nestle bankrupt. geen 1,67% EN geen 4000,- om iets anders te kopen. 4000 door het putje (Pas als dat na 60 jr gebeurd heb je breakeven)

Of je koop aandeel X voor 10k voor dividend van 5%, aandeel besluit dividend stop te zetten. Balen. Dus je gaat verkopen om ander aandeel te kopen: blijkt de koers nu maar 5k te zijn..... dus koop je aandeel Y voor 5k en 5%, maar je bent wel helft achteruit gegaan.
Ik.. snap je echt totaal niet.

Waarom zou een willekeurig ander bedrijf, maar dan toevallig een die niet dividend-focussed is, dat je voor 4000,- koopt dan wel deze garanties hebben? Volgens mij is dat risico van failissement of koershalvering inherent aan beleggen, ongeacht in welk bedrijf je die 4000,- stopt.

Of een bedrijf nou dividend uitkeert of niet, ze kunnen in beide gevallen kapot. Dus dat risico is niet inherent aan het dividend, of exclusief iets dat enkel dividend-aandelen kan overkomen.

Het enige echte verschil tussen identieke bedrijven A&B, de een value-based en ander dividend-based, is dat degene met dividend mogelijk nog een paar procent overhoudt (mits re-invest in andere bedrijven natuurlijk) bij bezet na faillissement. Verder hebben ze beiden gewoon kans om te stijgen/dalen/...

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 02-04-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Voor diegenen die Flatex hebben wat gaan jullie doen?
ik koop regelmatig wat losse aandelen van max 150 euro ofzo en dan hakt 3.90 per keer er wel aardig in.

Verder had ik dacht ik ergens een keer een rekensoms gezien van wanneer vanaf welk bedrag het rendabel is om NT aan te kopen via de Rabobank ivm transactiekosten ter vergelijking van VWRL via Flatex.
Met andere woorden hoe groot zouden de geld bedragen ideaal gezien moeten zijn voor aankopen NT?

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Pagina: 1 ... 82 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.