Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Wow? Dat het PMI van het polit buro precies terug is. Jaaaa jaaa

@HyperH Ik vond het boek van Swedroe Your Complete Guide to Factor-Based Investing erg goed om dit te uit te leggen. Ook deze theorie is niet zonder kritiek overigens, zoek op het Bogleheads forum maar eens op small cap value en je kan de rest van je dag besteden aan het lezen van ruzies. In de afgelopen 15-20 jaar heeft vooral de valuefactor nogal ondergepresteerd, terwijl het volgens de theorie zou moeten overpresteren. Ook in de huidige crisis is het harder naar beneden gegaan dan de gemiddelde markt.Magpie schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:49:
Dan kun je namelijk de gevonden anomalieën op deze modellen, zoals Value en Momentum onder andere, ook echt plaatsen. En de financiële producten die hiervan worden afgeleid.
Nou inderdaad. Wow, wat ongeloofwaardig.

Ah, wacht. Betreft de tick-size. Als je dus een koopprijs hebt ingegeven die niet overeenkomt met de nieuwe mogelijkheden qua tick-size dan gaan ze eruit. Over het algemeen niet heel erg spannend verwacht ik.
[ Voor 37% gewijzigd door Niek_ op 01-04-2020 03:28 ]
Vond ik ook een goed boek. Voor het grootste gedeelte eens met je quote alleen het laatste stukje klopt mi. niet helemaal. De underperformance van Small cap value geldt met name voor de VS maar is zeker geen 20 jaar.BrtH schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:16:
@HyperH Ik vond het boek van Swedroe Your Complete Guide to Factor-Based Investing erg goed om dit te uit te leggen. Ook deze theorie is niet zonder kritiek overigens, zoek op het Bogleheads forum maar eens op small cap value en je kan de rest van je dag besteden aan het lezen van ruzies. In de afgelopen 15-20 jaar heeft vooral de valuefactor nogal ondergepresteerd, terwijl het volgens de theorie zou moeten overpresteren. Ook in de huidige crisis is het harder naar beneden gegaan dan de gemiddelde markt.

In andere delen van de wereld heeft tilten naar SCV het wat beter gedaan dan in de VS. Overigens, zoals je waarschijnlijk wel wist, zegt de theorie natuurlijk niet dat SCV altijd outperformed. Sterker nog, lange periodes van underperformance zijn te verwachten. Ben Felix legt het mi. goed uit: YouTube: Is the Value Premium Dead?
Overigens wel een nadeeltje voor Nederlandse investeerders in small cap value: Het gaat vaak gepaard met dividend lek. De enige manier die ik ken om daar geen last van te hebben is IJS via opties aanschaffen.
[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 01-04-2020 07:47 ]
Dit geloof je toch hopelijk niet?
Every magical journey begins with a single step
Wat ik zelf heel lastig vind is dat veel informatie uit gaat van het tijdperk waarin bonds nog interessant en relevant waren. Daarnaast heeft iedere expert/auteur een andere mening. Voorbeelden daarvan zijn goud en permanent portfolio. Het is als leek moeilijk om goed je eigen beeld te vormen op basis hiervan.
Zelf kom ik tot de conclusie dat:
- een index volgen tot de grootste kans op een goed rendement leidt;
- indexen als VWRL of NT world/EM een goed gediversifieerde spreiding hebben;
- je zo'n index moet combineren met cash momenteel;
- DCA de juiste tactiek is;
- stockpicking vooral een hobby moet zijn;
- obligaties door minimale rente niet gekocht moeten worden;
- deposito's daardoor interessanter worden;
Toen kwam mijn eerste conclusie dat als ik na 20 boeken lezen alsnog bovenstaande ga doen, het lezen van die boeken vooral uit interesse is en niet om betere resultaten te behalen. Overigens zijn de filmpjes van Ben Felix erg interessant, al meermaals door @Pistachenootje benoemd.
Het enige dat mij niet duidelijk wordt is de rol van cash als demper op je risico. Door alleen in een index te beleggen ga je in mijn ogen voor hoog risico. Tenzij je inflatie/deflatie wilt compenseren. Ik had zelf graag een tweede asset class gehad met een redelijk rendement en weinig risico.
Zelf heb ik veel cash over en ik durf niet alles in een index te stoppen. Voor mij is hypotheek aflossen met een rendement van 1.44% daarom een serieuze optie.
[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 01-04-2020 08:12 ]
Specifiek hiervoor; bedenk dat het rendement van versneld de hypotheek aflossen niet gelijk is aan het rentepercentage, en wel om drie redenen:Aghanim schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:11:
Voor mij is hypotheek aflossen met een rendement van 1.44% daarom een serieuze optie.
1. Je ontvangt minder HRA.
2. Je betaalt minder VRH.
3. Aflossen zou ook gebeuren als je niet versneld aflost. Alleen gebeurt het dan minder snel. Het voordeel van bespaarde rente over een versnelde aflossing wordt minder naarmate de einddatum dichterbij komt. Gemiddeld genomen heb je dit voordeel (ten opzichte van het oorspronkelijke aflossingsschema) voor ongeveer de helft van de resterende looptijd.
Eens. Ik heb het netto rentevoordeel berekend van deze aflossing. Voor de eerste jaren is dat nog in de 40% en daarna voor de resterende looptijd 37%. Via een Excel per maand dit voordeel doorberekend. En inderdaad, richting het einde is het minimaal. VRH voordeel heb ik niet bovenop die 1.44% geplust, feitelijk is het dus nog wat meer.Zr40 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:29:
[...]
Specifiek hiervoor; bedenk dat het rendement van versneld de hypotheek aflossen niet gelijk is aan het rentepercentage, en wel om drie redenen:
1. Je ontvangt minder HRA.
2. Je betaalt minder VRH.
3. Aflossen zou ook gebeuren als je niet versneld aflost. Alleen gebeurt het dan minder snel. Het voordeel van bespaarde rente over een versnelde aflossing wordt minder naarmate de einddatum dichterbij komt. Gemiddeld genomen heb je dit voordeel (ten opzichte van het oorspronkelijke aflossingsschema) voor ongeveer de helft van de resterende looptijd.
Wij lossen ook jaarlijks extra af en niet eens zo zeer om die 1% rendement, maar vooral omdat wij het fijn vinden dat onze vaste lasten laag zijn. Natuurlijk is de kans op hoger rendement op de beurs groter (waar wij ook maandelijks inleggen) maar dit spreiden geeft een goed gevoel, ook al is het rationeel misschien niet de beste keuze.Aghanim schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:38:
[...]
Eens. Ik heb het netto rentevoordeel berekend van deze aflossing. Voor de eerste jaren is dat nog in de 40% en daarna voor de resterende looptijd 37%. Via een Excel per maand dit voordeel doorberekend. En inderdaad, richting het einde is het minimaal. VRH voordeel heb ik niet bovenop die 1.44% geplust, feitelijk is het dus nog wat meer.
Terechte aanvulling/verbetering. Dank daarvoor.BrtH schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:16:
@Magpie Ik ben het met je eens dat asset allocation één van de belangrijkste beslissingen is. Ik vind wel dat het voor @HyperH belangrijk is om te weten dat er veel mensen (waaronder ik) het permanent portfolio niet goed vinden, voornamelijk door de allocatie goud, het feit dat het US only is, en de ogenschijnlijk arbitraire verdeling van 25% voor elke class (oftewel, dat kan toch nooit toevallig optimaal zijn). Ik heb het boek nooit gelezen, maar let er ook op dat het al uit de jaren '80 komt. Goud en obligaties zijn in de tussentijd aardig veranderd. Overigens niet bedoeld als aanval, en ik raad niet af om het te lezen, maar ik denk dat het goed is om te weten dat er kritiek op is.
[...]
@HyperH Ik vond het boek van Swedroe Your Complete Guide to Factor-Based Investing erg goed om dit te uit te leggen. Ook deze theorie is niet zonder kritiek overigens, zoek op het Bogleheads forum maar eens op small cap value en je kan de rest van je dag besteden aan het lezen van ruzies. In de afgelopen 15-20 jaar heeft vooral de valuefactor nogal ondergepresteerd, terwijl het volgens de theorie zou moeten overpresteren. Ook in de huidige crisis is het harder naar beneden gegaan dan de gemiddelde markt.
Eerste nuance: het boek over de Permanent Portfolio is ook interessant, omdat hierin de assetcategorieën in verband worden gebracht met zogenaamde economische klimaten waarin ze floreren / niet floreren. Zo zijn daar inflatie/lage groei en inflatie/hoge groei, waarbij goud een cruciale rol kan vervullen. De 4x 25% is inderdaad arbitrair, maar vanuit dit principe kun je prima naar het meer moderne Risk Parity van Ray Dalio oversteken om gevoel te krijgen bij de juiste verhoudingen tussen asset classes.
Tweede nuance: roepen dat goud en/of obligaties onzinnig zijn vanwege verwachte lage rendementen, veronderstelt aannames over het verloop van de toekomst. Als het lezen van het boek van Browne mij iets geleerd heeft, is dat het voor beleggen handiger is om agnostisch te zijn over de toekomst door te erkennen dat je het gewoon niet weet. Wellicht dat obligaties nu duur zijn, maar ze kunnen nog steeds door stijgen en veel langer dan je denkt. Of juist niet. Of zie de run van aandelen vanaf 2009 tot begin 2020. Markets can stay irrational longer than you can stay solvent. Als ik het zou weten, zou ik namelijk al lang erg rijk zijn.
Maar goed, ik hoop dat @HyperH van voldoende input is voorzien
Ha! Ik moest van mijn scriptiebegeleider mijn rente model - een eenvoudige Hull-White - herzien omdat deze negatieve rentes kon projecteren. Dat vond hij maar onzin.Magpie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:53:
[...]
Wellicht dat obligaties nu duur zijn, maar ze kunnen nog steeds door stijgen en veel langer dan je denkt.
Ik heb hem van de week nog maar eens een mailtje gestuurd of ik niet 15 jaar na dato niet nog een half punt extra kan krijgen voor mijn scriptie. Vooralsnog geen reactie (als die zich al herrinerd wie ik ben
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Iemand anders nog een goede tip hierin?
Het zou een beetje de olieprijs moeten volgen maar hier zijn ook weer verschillende olie soorten in welke is het meest interessant?
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Hetzelfde overigens ook voor VUSA waarvan ik vorige maand een paar stuks heb gekocht. Pak ik de iShares S&P 500 variant krijg ik weer geen geschatte transactiekosten.
Ik heb dus zojuist een order doorgevoerd en was verbaasd dat er transactiekosten werden gerekend. Normaal nooit in nieuwe kalendermaand...RobertMe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:15:
Nieuwe maand nieuwe kansen... dacht ik. Als ik bij DeGiro VWRL wil kopen krijg ik geschatte transactiekosten. Dit zou volgens mij toch niet kunnen, gezien deze in de kernselectie zit en dus 1x per maand sowieso gratis is? Of is die "reset" (/maand) niet gewoon vanaf de eerste van de maand?
Hetzelfde overigens ook voor VUSA waarvan ik vorige maand een paar stuks heb gekocht. Pak ik de iShares S&P 500 variant krijg ik weer geen geschatte transactiekosten.
Ik ben er niet meer verder naar gaan kijken gezien de risico's. Ik wil mij nu gaan concentreren op de VWRL en een kernselectie van aandelen waar ik toekomst in zie =)Gerry1982 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:12:
@Santee had jij nog verder naar een interessant olie ETF of aandeel gekeken?
Iemand anders nog een goede tip hierin?
Het zou een beetje de olieprijs moeten volgen maar hier zijn ook weer verschillende olie soorten in welke is het meest interessant?
Is het handig de Vanguard gelijk op te pakken de 1e van de maand? Ik heb het gevoel dat er nu eindelijk weer een omslagpunt terug komt en dat we nieuwe dalen gaan verkennen volgend week. Twijfel twijfel. Misschien gewoon maar een limit order @€62 ofzo zetten en afwachten.RobertMe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:15:
Nieuwe maand nieuwe kansen... dacht ik. Als ik bij DeGiro VWRL wil kopen krijg ik geschatte transactiekosten. Dit zou volgens mij toch niet kunnen, gezien deze in de kernselectie zit en dus 1x per maand sowieso gratis is? Of is die "reset" (/maand) niet gewoon vanaf de eerste van de maand?
[ Voor 44% gewijzigd door Santee op 01-04-2020 09:19 ]
Ik wou voor een limit order op €64 gaan en dan elke week of zo nog bijkopen. Maar heb ook nog een limit order op €59 en €55 staan. Maar of die gehit gaan worden... Voor mijn gevoel vorige weken juist steeds "net gemist" en daardoor niet/te weinig gekocht. Wil nu dus i.p.v. timen meer voor DCA gaan maar dan elke week of zo.Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:18:
[...]
Is het handig de Vanguard gelijk op te pakken de 1e van de maand? Ik heb het gevoel dat er nu eindelijk weer een omslagpunt terug komt en dat we nieuwe dalen gaan verkennen volgend week. Twijfel twijfel. Misschien gewoon maar een limit order @€62 ofzo zetten en afwachten.
Zelfde hier, viel mij ook op..Lycaon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb dus zojuist een order doorgevoerd en was verbaasd dat er transactiekosten werden gerekend. Normaal nooit in nieuwe kalendermaand...
Het is 1 april, de nieuwe maand is ingegaan, en ik heb nog geen transacties gedaan deze maand, ik doe altijd 1 transactie per maand.
Edit : ben niet de eerste in dit topic die dit meld zie ik..
:strip_exif()/f/image/qsBW5TpcJ62OuWslr6qb575Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 01-04-2020 09:30 ]
Ik heb er even een mail uitgedaan met de vraag, ben benieuwd waneer ik reactie krijg van ze.Lycaon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:33:
Nee, er wordt nog altijd naar https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf verwezen op de website. Document ongewijzigd sinds maart 2019.
Dat het de eerste van de maand is maakt niets uit. Time in the market tends to beat timing the market.Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:18:
[...]
Is het handig de Vanguard gelijk op te pakken de 1e van de maand? Ik heb het gevoel dat er nu eindelijk weer een omslagpunt terug komt en dat we nieuwe dalen gaan verkennen volgend week. Twijfel twijfel. Misschien gewoon maar een limit order @€62 ofzo zetten en afwachten.
Als je je limit order op 62 zet verklein je de kans dat je je stukken krijgt.
Mijn vorige e-mail werd na circa 3 weken beantwoord. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat ze dit eigenhandig corrigeren. Zo niet, ben ik erg benieuwd naar de reactie die je ontvangt. Thanks in ieder geval!Dacuuu schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:38:
[...]
Ik heb er even een mail uitgedaan met de vraag, ben benieuwd waneer ik reactie krijg van ze.
Dat is uiteraard waar, maar we hebben de tijd. Ik had ze gewoon vorige week niet moeten verkopen maar moeten blijven zitten. Al verwacht ik nog lagere koersen, zodra hij <64 zit wil ik toch weer inspringen en mochten we dan hard naar beneden gaan dan kunnen we altijd later bijkopenPistachenootje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:38:
[...]
Dat het de eerste van de maand is maakt niets uit. Time in the market tends to beat timing the market.
Als je je limit order op 62 zet verklein je de kans dat je je stukken krijgt.
Je kan ze beter bellen denk ik, mailen duurt weken momenteel ivm huge backlog.Dacuuu schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:38:
[...]
Ik heb er even een mail uitgedaan met de vraag, ben benieuwd waneer ik reactie krijg van ze.
Nog eens een overzichtje, de vorige keer was blijkbaar al geleden van begin december.Wozmro schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:18:
[...]
YTD: 18,55% (mijn portefeuille op 29/11/19)
YTD posities (op 29/11/19)
Elia: 33,12%
Sofina: 20,38%
Brederode: 43,13%
IWDA: 28,73%
VWRL: 26,23%
Op 5/11/19 een klein beetje Elia bijgekocht. Voor de rest niets gedaan behalve 20% cashpositie aangevuld.
YTD: -9,3% (mijn portefeuille op 01/04/20 excl cash)
YTD posities (op 01/04/20, afgerond)
Elia: 11,8%
Sofina: -3,5%
Brederode: -5%
IWDA: -20%
VWRL: -20%
Tussen 24/02 en 20/03 in stapjes bijgekocht tot ik weer op de verhouding 20%cash/80%belegd zat. Momenteel is het ongeveer stabiel.
De komende maanden waarschijnlijk nog wat meer bijkopen met een deposito die vrijkomt, uitbetaalde dividenden, vakantiegeld, loon.
Mijn orders zijn klein, als ik naar dat +45 nr ga bellen ben ik meer kwijt.DJTimo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:45:
[...]
Je kan ze beter bellen denk ik, mailen duurt weken momenteel ivm huge backlog.
Nog een vraag wat zojuist door m’n hoofd speelt. Ik koop al een paar jaar ETF’s. VTI en VXUS heb ik dan ook nog in bezit.
Is er een reden waarom je op termijn bijvoorbeeld deze stukken zou willen omwisselen naar VWRL?
Ik zie daar geen reden voor, omdat ik ze pas over +25 jaar wil verkopen (+alles staat in het rood), maar misschien kan iemand een reden aandragen die de afweging waard is.
Het vreemde is dat er vandaag transactiekosten in rekening gebracht zijn: € 2,04.
VWRL (IE00B3RBWM25) is onderdeel van de kernselectie.
Zou er een storing zijn bij DeGiro? Of doe ik iets fout?
Zie opmerkingen hierboven.DJ-B schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:14:
Zojuist heb ik 2 stuks VWRL gekocht bij DeGiro. Zoals ik eigenlijk elke maand doe.
Het vreemde is dat er vandaag transactiekosten in rekening gebracht zijn: € 2,04.
VWRL (IE00B3RBWM25) is onderdeel van de kernselectie.
Zou er een storing zijn bij DeGiro? Of doe ik iets fout?
Zeker niet doen...Crasheeee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:13:
Is er een reden waarom je op termijn bijvoorbeeld deze stukken zou willen omwisselen naar VWRL?
De TER expense ratio van VTI is .03%
De TER van VXUS is .08%
De ter van VWRL is .22%
Oftewel, jij bent nu goedkoper uit.
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar waarschijnlijk zijn je orders niet zo groot dat het echt uitmaakt. De paar euro's die je bespaart door op 63 ipv 64 aan te kopen doen totaal niet ter zake op lange termijn.Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:42:
[...]
Dat is uiteraard waar, maar we hebben de tijd. Ik had ze gewoon vorige week niet moeten verkopen maar moeten blijven zitten. Al verwacht ik nog lagere koersen, zodra hij <64 zit wil ik toch weer inspringen en mochten we dan hard naar beneden gaan dan kunnen we altijd later bijkopen
Maar hij gaat ze volgende week weer verkopen als hij 2 euro winst heeftR.van.M schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:32:
[...]
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar waarschijnlijk zijn je orders niet zo groot dat het echt uitmaakt. De paar euro's die je bespaart door op 63 ipv 64 aan te kopen doen totaal niet ter zake op lange termijn.
Pardon, het was €5,- psPistachenootje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:38:
[...]
Maar hij gaat ze volgende week weer verkopen als hij 2 euro winst heeft
Dit leek mij een mooie ETF om mijn spreiding wat te vergroten, naast de NT world die ik al heb, om de reden die je zelf ook al aan gaf; exposure naar Australië en NZ. Echter zegt de Rabobank ná het plaatsen van een order ineensPanzer_V schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:42:
Om op jouw post in te haken, @Aghanim . Als je goed naar de onderliggende waardes kijkt van de Ishares STOXX 100 dividend ETF, welke ik zelf dus heb, dan kan je zien dat deze geografisch grofweg verdeeld is als 33% USA, 33% EUR, 33% Azie&Pacific.
Je hebt hiermee dus géén afspiegeling van de wereldmarkt mee. Dan zou de USA zwaarder moeten wegen, de EUR minder en ook componenten als Australie-NieuwZeeland minder zwaar.
Voor mij is deze verdeling juist een pluspunt. Middels deze ETF vergroot ik de exposure richting Australie-NIeuwZeeland, wat ik graag wilde.
Persoonlijk zou ik geen portefeuille willen hebben met alleen deze ETF er in. Echter, in combi met een NT World is dit mijns inziens een mooie ETF om je dividend inkomsten te vergroten en iets meer exposure aan EUR en Australie-NieuwZeeland te hebben dan de standaard NT World verdeling.
Het 'kopen' knopje is nu ook verdwenen.Voor deze beleggingstitel zijn alleen verkooporders toegestaan.
Enig idee waarom dit nu ineens zou zijn?
Alleen niet professionele handelaren in de EU vallen onder deze regelgeving. En dan kan het ook nog per land in de EU verschillen of iets beschikbaar is afhankelijk van beschikbaarheid van de juiste informatie in de juiste vorm (bv NL taal).DJTimo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:05:
Apart. Aan wie kun je die verkopen dan als niemand kooporders kan plaatsen.
En zo niet, dan is er typisch een market maker die enige mate van liquiditeit garandeert. ETFs zijn open fondsen en kunnen desgewenst uit de markt gehaald worden.
[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 01-04-2020 11:09 ]
VWRL is mijn alternatief omdat ik geen VTI en VXUS meer kon aankopen via DEGIROPistachenootje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:24:
@Crasheeee andersom toch? Op VWRL heb je dividend lek, op VTI/VXUS veel minder.
Maar het lijkt erop dat er geen logische redenen zijn om te wisselen. (Aangezien aanhouden en verkopen nog wel kan).
@de rest Dank voor het meedenken!
[ Voor 4% gewijzigd door Crasheeee op 01-04-2020 11:43 ]
:strip_exif()/f/image/PcGdVCQLkHzpGO3IkUorAzwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Op webull werkt europa sinds gisterenmiddag ook niet meer...DJTimo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:47:
DEGIRO realtime data op Euronext staat stil. Anderen ook "last" van?
Zie ook deze thread op Reddit. Lijkt een foutje bij Degiro te zijn.RobertMe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:15:
EDIT: En het lijkt opgelost te zijn. Zojuist een order voor VWRL geplaatst zonder transactiekosten.
[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 01-04-2020 12:35 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Tijd voor een update:Joosie200 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:11:
[...]
Dus mijn beleggingsportfolio is als volgt:
Broker - Ingelegd - Bonus
ABN - 100 - 35
BUX - 1 cent - 35 (Basic-Fit aandeel door 1 cent storting via N26 + KPN gratis aandeel)
Flatex - 1 cent - 100
Kendu - 50 - 50
NN - 300 (6x 50 maandelijks inleggen) - 60
Robeco - 50 - 50
Met 500 euro inleg 330 euro aan bonus kunnen opstrijken vind ik een mooie deal.
Kleinschalig beleggingsexperiment en door een defensief profiel zat ik voornamelijk in liquiditeiten, obligaties (bij NN) of ABN Amro capitalization fund 2A en obligaties. Pas in februari / maart knalde de boel omlaag bij Kendu/NN omdat ik die zes maanden moet aanhouden. Bij Bux ben ik blij dat ik Basic Fit en mijn aandeel KPN al verkocht had op hun eigen ath waarde in januari.
Nu gaan de bedragen helemaal nergens om dus ik ben geneigd om Kendu/NN maar aan te houden in de verwachting dat de beurs wel weer aantrekt om zo het verlies te beperken.
Bij ING kan ik gewoon koop orders invoeren. Ligt denk ik aan Rabo 😉chopper88 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:52:
[...]
Dit leek mij een mooie ETF om mijn spreiding wat te vergroten, naast de NT world die ik al heb, om de reden die je zelf ook al aan gaf; exposure naar Australië en NZ. Echter zegt de Rabobank ná het plaatsen van een order ineens
[...]
Het 'kopen' knopje is nu ook verdwenen.
Enig idee waarom dit nu ineens zou zijn?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Heb je hier een update van? Het is voor m'n gevoel behoorlijk stil sinds het Rabo ledencertificaten fiasco.dualnibble schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:23:
Gewoon omdat het kan... Het aantal posts per week in dit topic versus de average AEX week-stand
Voor de opgeschoonde data, zie deze pastebin Voor de ruwe post-dates van dit topic, zie hier (op paste.ee want pastebin support maar tot 512kb...)
[Afbeelding]
Nergens last van. Gister wel een bugje in de grafieken waarbij het slot van de vorige dag werd genomen als laatste koers.DJTimo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:47:
DEGIRO realtime data op Euronext staat stil. Anderen ook "last" van?
Verwijderd
Je vergeet de regionale verschillen. Die zijn in Nederland al behoorlijk (vergelijk het noorden met Brabant bijvoorbeeld) en die zullen in China nog extremer zijn (Spanje versus Zweden is misschien een beter voorbeeld hier).Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:41:
Echter heeft China voor een "totale lockdown" gekozen en proberen ze nu weer de productie op te schroeven.
Bovendien gold weliswaar de complete lockdown voor Wuhan, de provincie Hubei en ongeveer 15 andere megasteden, maar niet op dezelfde manier en wijze door het hele land. Natuurlijk moest nationaal wel het reizen beperkt worden vanwege het Chinese Nieuwjaar.
Al met al deel ik niet jouw zorg over de impact van een tweede opleving in China, zeker niet binnen de context van de Chinese maatschappij.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2020 12:48 ]
Wat cool, had dit helemaal gemist. Een update zou inderdaad leuk zijn. Of kun je het 'live' op een website plaatsen?dualnibble schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:23:
Gewoon omdat het kan... Het aantal posts per week in dit topic versus de average AEX week-stand
Voor de opgeschoonde data, zie deze pastebin Voor de ruwe post-dates van dit topic, zie hier (op paste.ee want pastebin support maar tot 512kb...)
[Afbeelding]
Onvoorstelbaar!
Thanks Robert!RobertMe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:03:
Probleem bij DeGiro m.b.t. kosten bij aankopen uit kernselectie lijkt intussen opgelost. Net order aangemaakt zonder dat er geschatte kosten bij stonden.
@Lycaon @tomtom901 @Dacuuu @DJ-B
Dan zal het in mijn geval wel gestorneerd worden.
Of je zegt beide op want de kosten die zij vragen zijn erg hoog.Joosie200 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:08:
[...]
Nu gaan de bedragen helemaal nergens om dus ik ben geneigd om Kendu/NN maar aan te houden in de verwachting dat de beurs wel weer aantrekt om zo het verlies te beperken.
Bij NN beheert beleggen betaal je zelfs minimaal €3,75 per kwartaal voor de rekening, dan nog een percentage van je portefeuille en dan nog de fondskosten, wat doorgaans veel beheerde fondsen van NN zelf en Robeco zijn die ook alles behalve goedkoop zijn.
Door jouw lage portefeuille waarde zit je dan al snel op 4 a 5% kosten per jaar.
Voor de bonus was dit leuk, maar zoek daarna iets anders
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat hakt er dan wel in inderdaad. Flatex was een mooi alternatief (heb de rekening daar niet opgezegd) maar die gaan van de zomer dus ook kosten in rekening brengen. Zijn er dan nog wel goedkope brokers te vinden?JohanNL schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:21:
[...]
Of je zegt beide op want de kosten die zij vragen zijn erg hoog.
Voor de bonus was dit leuk, maar zoek daarna iets anders
Heb even opnieuw ingelogd en nu gaat het goed. Kwam wel eerst in de oude GUI terugLongcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:46:
[...]
Nergens last van. Gister wel een bugje in de grafieken waarbij het slot van de vorige dag werd genomen als laatste koers.
Voordat je ergens anders je avontuur verder voortzet raad ik je wel aan om je goed in te lezen in de kleine regeltjes, lees voorwaarden.Joosie200 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:24:
[...]
Dat hakt er dan wel in inderdaad. Flatex was een mooi alternatief (heb de rekening daar niet opgezegd) maar die gaan van de zomer dus ook kosten in rekening brengen. Zijn er dan nog wel goedkope brokers te vinden?
Neem bijvoorbeeld Bux0 dat is nu nog gratis maar dat gaat veranderen als je de stukken erbij pakt, dan lees je dat ze naar een betaalde vorm gaan. Ook lenen zij daarnaast je aandelen uit dus wees hier alert op.
Dit zal voor andere minder bekende en gratis of lage kosten brokers zeer waarschijnlijk ook gelden. Er is tenslotte geen gratis geld te krijgen met beleggen.
Even iets van andere aard, hoe vaak kan een dode kat stuiteren
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 01-04-2020 14:21 ]
Ja of je doet nog even met een andere actie meeJoosie200 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:24:
[...]
Dat hakt er dan wel in inderdaad. Flatex was een mooi alternatief (heb de rekening daar niet opgezegd) maar die gaan van de zomer dus ook kosten in rekening brengen. Zijn er dan nog wel goedkope brokers te vinden?
Deze heb je nog niet denk ik: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/beginnen-met-beleggen
€65 cadeau bij een inleg van €500 als je nog niet eerder een beleggingsrekening van Centraal beheer hebt gehad.
Altijd verstandigMiki schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:33:
[...]
Voordat je ergens anders je avontuur verder voortzet raad ik je wel aan om je goed in te lezen in de kleine regeltjes, lees voorwaarden.
Ze willen daar alsnog een gratis functie introduceren, een soort van 1 keer per dag verhandelbaar market order.Miki schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:33:
[...]
Neem bijvoorbeeld Bux0 dat is nu nog gratis maar dat gaat veranderen als je de stukken erbij pakt, dan lees je dat ze naar een betaalde vorm gaan. Ook lenen zij daarnaast je aandelen uit dus wees hier alert op.
Dit zal voor andere minder bekende en gratis of lage kosten brokers zeer waarschijnlijk ook gelden. Er is tenslotte geen gratis geld te krijgen met beleggen.
Het uitlenen van de effecten is dan inderdaad hun voornaamste inkomstenbron en - zoals ze bij Flatex hebben gedaan - kunnen ze van de een op de andere dag de tarieven wijzigen.
Als je hier allemaal wat slim mee omgaat kun je wel voordelig uit zijn.
Denk dat we voorlopig nog wel even blijven stuiteren. VIX staat niet voor niets op ~60. Gister was juist opvallend rustig imo.Miki schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:33:
[...]

Gisteren inderdaad rustig, ben benieuw naar hoe de US vandaag gaat verlopen.Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:31:
[...]
Denk dat we voorlopig nog wel even blijven stuiteren. VIX staat niet voor niets op ~60. Gister was juist opvallend rustig imo.
Vooralsnog ziet het er niet heel hoopgevend uit en openen ze flink in het rood...
Hmz, heb even zitten slapen denk ik. Mooi meegenomen. Is er ergens een website ofzo die dit soort acties bijhoudt? Toch mooi om soms even mee te pakken.JohanNL schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:23:
[...]
Ja of je doet nog even met een andere actie mee
Deze heb je nog niet denk ik: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/beginnen-met-beleggen
€65 cadeau bij een inleg van €500 als je nog niet eerder een beleggingsrekening van Centraal beheer hebt gehad.
Hij haalt bij mij nu ook geen koersen op. Zou wel de rede zijn dat ze nieuwe beleggers weren, systemen zijn volgens mij overbelast.Qunix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:34:
Beetje veel problemen bij DEGIRO laatste paar weken...
Ben wel benieuwd naar de verdere redenatie hierachter. Heb je een bron of meer informatie?MaZo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:22:
DCA is alleen de juiste tactiek op de korte termijn, in de meeste gevallen geeft lump sump een hogere ROI.
Zag een tijdje terug juist een graph waarin DCA het juist won van de lump sum
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"Freddy22 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:49:
[...]
Ben wel benieuwd naar de verdere redenatie hierachter. Heb je een bron of meer informatie?
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 01-04-2020 14:52 ]
@dualnibble En helemaal mooi zou ook een SP500 lijn er bij zijnwritser schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:54:
[...]
Wat cool, had dit helemaal gemist. Een update zou inderdaad leuk zijn. Of kun je het 'live' op een website plaatsen?
Waves of 5 schijnt het te zijn.....Miki schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:33:
[...]
Al voor aangemeld dankzij een post op pepperJohanNL schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:23:
[...]
Zo wordt het potje voor aankopen in de tuin mooi uitgebreid. Want van de bonussen tot nu toe heb ik een Grillguru compact en Intex opzetbad gehaald. Nu nog wat van die solar matten en laat de zomer maar komen
Check:JohanNL schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:23:
[...]
[...]
Altijd verstandig
[...]
Ze willen daar alsnog een gratis functie introduceren, een soort van 1 keer per dag verhandelbaar market order.
Het uitlenen van de effecten is dan inderdaad hun voornaamste inkomstenbron en - zoals ze bij Flatex hebben gedaan - kunnen ze van de een op de andere dag de tarieven wijzigen.
Als je hier allemaal wat slim mee omgaat kun je wel voordelig uit zijn.
Bij DeGiro kom je er nog genadig af met een onderpand wat groter is dan de waarde van uitgeleende effecten > 104%.12 In- of Uitlenen van Financiële Instrumenten
12.1 Hierbij geef Jij toestemming aan BUX voor het In- en Uitlenen van de Financiële Instrumenten
die worden bewaard in Jouw Account. Te allen tijde zal BUX de wederpartij zijn in dit verband
en als zodanig niet de verplichting hebben voor teruglevering van de Uitgeleende Financiële
Instrumenten. Meer specifieke informatie over In- en Uitlenen vind Jij in Appendix I BUX
Securities Lending Overeenkomst van deze Klantovereenkomst.
12.2 Als BUX Jouw Financiële Instrumenten Uitleent, dan is er geen vermogensscheiding van
toepassing met betrekking tot die Financiële Instrumenten. In plaats daarvan heb Jij een
vordering op teruglevering op BUX. Om het risico te beperken wanneer BUX niet in staat is tot
teruglevering van de Uitgeleende effecten, geeft BUX zekerheid voor minimaal de waarde van
de Uitgeleende Financiële Instrumenten. Dit stelt BUX in staat om zijn verplichtingen naar Jou in
alle situaties zo goed mogelijk na te komen.
12.3 Het In- en Uitlenen van Financiële Instrumenten verandert niks aan Jouw Account Value: Jij hebt
nog steeds een vordering op BUX Custody zoals gespecificeerd bij de Account Value wanneer
Financiële Instrumenten worden Uitgeleend door BUX. In de praktijk zal BUX Custody de
betreffende Financiële Instrumenten niet aanhouden op dat moment, maar, in plaats daarvan
(zekerheidsrecht hebben op) liquide middelen of andere Financiële Instrumenten aanhouden
als zekerheid. De Uitgeleende Financiële Instrumenten worden toegewezen door BUX in de
administratie van BUX Custody aan één
Of wat dacht je van deze, artikel: 14.1.7
En scurity lending handboek wat vergrendelt is om tekst te kopiëren:14 Beëindiging en Sluiting van Jouw Account – BUX Rechten
14.1 BUX kan Jouw Account(s) sluiten of de Klantovereenkomst beëindigen door dit ten minste 14
dagen van tevoren schriftelijk te melden (vanwege onderstaande redenen) als:
14.1.1 Er een geschil is tussen Jou en Ons;
14.1.2 Jij aanhoudend op een misbruik makende of beledigende manier optreedt richting Ons;
14.1.3 Een Geval van Insolventie optreedt met betrekking tot Jou. In dit geval kunnen Wij Jouw
Account sluiten en de Klantovereenkomst per direct beëindigen zonder Jou daarvan
vooraf in kennis te stellen, in dat geval zullen Wij Jou Informeren dat Wij dit hebben
gedaan;
14.1.4 Jij ontoerekeningsvatbaar wordt (inclusief onvoldoende handelsbekwaamheid of
ondertoezichtstelling);
14.1.5 Wij ervan overtuigd zijn dat Wij niet in staat zijn om de risico’s te beheersen
(commercieel, juridisch, reglementair of reputatierisico’s) die Jouw Orders en/of Trades
vormen voor Jou, Ons, of het Financieel Instrument met betrekking tot Jouw Orders en/of
Trades.
14.1.6 Als Jij Jou niet houdt aan de klantovereenkomst; of
14.1.7 Voor iedere andere reden naar BUX’ eigen goeddunken.
/f/image/ulC64Da9rRZqpY7xOTGD1JdD.png?f=fotoalbum_large)
Nergens maar dan ook nergens vind je wat zij verstaan onder voldoende onderpand.
En dan de tarieven die vanaf Juni 2020 gaan gelden:
Weinig Zero aan als je het mij vraagt en dan te bedenken dat je ook nog eens in een zeer beperkt aantal aandelen kunt handelen. Zie: https://buxzerosupport.ge...ik-beleggen-met-bux-zero-1 In juni 2020 zal ons prijsmodel worden aangepast en zullen andere tarieven gelden voor de verschillende ordertypen. Echter, met BUX Zero zal er altijd de mogelijkheid zijn om commissievrij te beleggen.
2 Maximum fee is €30.
3 Maximum fee is €45.
4 Tot een portfolio waarde van €450.000, daarboven geen service fee.
5 De platform fee per standaard account is €5 per kalendermaand, verminderd met de gemaakte transactiekosten. De fee vervalt daarmee als er voor meer dan €5 aan transactiekosten wordt gemaakt per maand. Klanten met een portfolio waarde boven €100.000 zijn gevrijwaard van een platform fee. Nieuwe klanten zijn na hun eerste storting diezelfde maand en de drie daaropvolgende maanden gevrijwaard van een platform fee.
Anyway na het debacle met gratis geld uit Rabo certificaten heb mijn aandeel gedaan in de waarschuwingsplicht
Echter zitten we nu in een onzekere markt. Is het dan niet verstandiger DCA te investeren? Je verliest mogelijk als er snel herstel komt, maar mocht de markt nog verder wegzakken dan heb je in ieder geval dat risico deels afgedekt.
In het kort: Nee ook nu is DCA niet verstandiger. Zeker niet met een lange horizon.Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:03:
[...]
Echter zitten we nu in een onzekere markt. Is het dan niet verstandiger DCA te investeren? Je verliest mogelijk als er snel herstel komt, maar mocht de markt nog verder wegzakken dan heb je in ieder geval dat risico deels afgedekt.
Dus ook nu zou lump sum de verstandigste keuze zijn.
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:03:
[...]
Kort gezegd: lump sum is over het algemeen verstandiger dan DCA12M en DCA24M, om ze zo maar te noemen. Wat ik vermoed, maar niet heb getest, is dat een DCA4W of DCA8W, waarbij je wekelijks i.p.v. maandelijks aankoopt beter presteert dan lump sum. Met beter presteren bedoel ik dan soortgelijke koers waartegen je aankoopt als lump sum, maar een kleinere bandbreedte.
[ Voor 29% gewijzigd door Longcat op 01-04-2020 15:12 ]
Ah ik dacht even op wat grotere schaal na. Als je idd toch elke maand stort maakt het niet zoveel uit, echter stel ik zit nu met een start budget dat ik wil investeren, dan heb ik zelf het gevoel dat ik beter mijn maandbedrag tijdelijk kan verhogen (verspreid over bijvoorbeeld 3-4 maanden) met dat startbedrag, dan nu het gehele bedrag gebruiken. We zitten namelijk niet in een gemiddelde tijd van 20 jaar data.Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:09:
[...]
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Kort gezegd: lump sum is over het algemeen verstandiger dan DCA12M en DCA24M, om ze zo maar te noemen. Wat ik vermoed, maar niet heb getest, is dat een DCA4W of DCA8W, waarbij je wekelijks i.p.v. maandelijks aankoopt beter presteert dan lump sum. Met beter presteren bedoel ik dan soortgelijke koers waartegen je aankoopt als lump sum, maar een kleinere bandbreedte.
Wanneer is het wel een gemiddelde tijd van 20 jaar data?Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:14:
[...]
Ah ik dacht even op wat grotere schaal na. Als je idd toch elke maand stort maakt het niet zoveel uit, echter stel ik zit nu met een start budget dat ik wil investeren, dan heb ik zelf het gevoel dat ik beter mijn maandbedrag tijdelijk kan verhogen (verspreid over bijvoorbeeld 3-4 maanden) met dat startbedrag, dan nu het gehele bedrag gebruiken. We zitten namelijk niet in een gemiddelde tijd van 20 jaar data.
[ Voor 18% gewijzigd door Qunix op 01-04-2020 15:33 ]
Ik weet niet naar welke grafiek ik kijk, maar ik hou het op een misprint.Qunix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:33:
Wat is dit nou (die groene lijn naar boven ineens)?
[Afbeelding]
Dus als je in een gegarandeerde up of down markt zit kun je optimale keus maken. Even je adviseur bellen voor garantie.
Maar serieus: voordeel van DCA tov lumpsum is dat de standaard deviatie van je resultaat omlaag gaat, dit gaat ten koste van een gemiddeld lager rendement. Dat lager rendement is soort van verzekeringspremie die je betaalt om minder variatie in je eindresultaat te hebben.
Er zijn papers die dat mooi numeriek hebben berekend, en daar komt ook uit dat kort DCA 3-12m best interessant kan zijn maar dat 12-36 maanden, te dure 'premie" hebben. Dat is logisch want laatste portie DCA is 35 maanden niet in de markt, dat kost je enorm rendement, maar logischer wijs is de standard deviatie voor laatste inleg extreem smal. (Ik kan even bookmark naar 1 vd papers niet vinden).
Maar van theorie naar praktijk: Uiteindelijk gaat het meestal meer om gemoedstoestand en stressbestendigheid en hoe erg je er mee bezig wil zijn en of je überhaupt een mening hebt over de richting van de markt.
Als je clueless bent over de markt maar vrij stressbestendig, en wil je niet te ruige uitkomsten: DCA. Wil je kans op max rendement: LS.
Als je clueless bent over de markt maar bang en denk je dat de wereld nooit meer hetzelfde zal zijn, dan voor je gemoedstoestand wachten totdat we weer buiten mogen spelen, en wil je niet te ruige uitkomsten: DCA. Wil je kans op max rendement: LS. (Ja dit kost rendement, maar dit voorkomt 3 maanden in lockdown zitten met een psychose elke keer als de beurs rood kleurt. En voorkomt zwakke momenten die lijden tot sell low)
Als je een mening hebt over de markt en je gelooft erg in jezelf: LS als die omhoog is, als die omlaag is: wachten voor LS (of limiet order), of een short term DCA traject startend nu of bij bepaalde waarde, bv -25% ATH: met een DCA traject met een duur die volgens jou past bij lengte van dal.
Verwijderd
Vind je het niet erg als je complete inleg over een paar weken 20% minder waard is? Dan kan je nu in 1x instappen. Andersom: vind je het niet erg als je een flinke opleving van de beurzen op korte termijn deels mist, dan kan je DCA aanhouden.
Nu instappen = nu risico nemen.
Over 1 maand instappen = over 1 maand risico nemen.
Gespreid instappen = risico spreiden over de tijd.
Nu de beurzen zo volatiel zijn, zou ik ook niet snel kiezen om lump sum in te stappen met een groter bedrag. Ik zou dan eerder een korte-termijn DCA schema bedenken, bijvoorbeeld: deel je bedrag op in 16 weekbedragen. Leg elke week 1 weekbedrag in. Als de beurzen over bijvoorbeeld een maand rustiger zijn (niet meer meerdere procenten per dag heen en weer springen) leg je elke maand 4 weekbedragen in. Na 4 maanden ben je hoe dan ook klaar.
Webull. Ja, zou kunnen idd.DJTimo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:37:
[...]
Ik weet niet naar welke grafiek ik kijk, maar ik hou het op een misprint.
Ik kan hem helaas niet vinden, maar had daar heel droog paper voor die dus exact dat had: "de premie" in veloren rendement gemiddeld tegen de SD.Longcat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:09:
[...]
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Freddy22 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:49:
[...]
Ben wel benieuwd naar de verdere redenatie hierachter. Heb je een bron of meer informatie?
DCA kan soms winnen van lump sum, met name in een neergaande market. https://ofdollarsanddata....st-averaging-vs-lump-sum/Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:03:
[...]
Edit: ah Ko.Kane heeft het ook uitgelegd.
Dat weet je niet. Als we nu nog 20-30% verder zakken zal DCA waarschijnlijk winnen van nu lump sum.Gearloose schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:07:
[...]
In het kort: Nee ook nu is DCA niet verstandiger.
[ Voor 39% gewijzigd door Pistachenootje op 01-04-2020 15:52 ]
Nadeel van VWRL is dividend lek. Als je een redelijk grote portefeuille hebt zou je kunnen overwegen naar IB te gaan en dan VTI/VXUS via opties aan te schaffen. Scheelt behoorlijk wat in de kosten.Crasheeee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:41:
[...]
VWRL is mijn alternatief omdat ik geen VTI en VXUS meer kon aankopen via DEGIRO![]()
Maar het lijkt erop dat er geen logische redenen zijn om te wisselen. (Aangezien aanhouden en verkopen nog wel kan).
@de rest Dank voor het meedenken!
https://www.cnbc.com/2020...orage-nears-capacity.htmlChief schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:01:
[...]
Ha! Ik moest van mijn scriptiebegeleider mijn rente model - een eenvoudige Hull-White - herzien omdat deze negatieve rentes kon projecteren. Dat vond hij maar onzin.
Ik heb hem van de week nog maar eens een mailtje gestuurd of ik niet 15 jaar na dato niet nog een half punt extra kan krijgen voor mijn scriptie. Vooralsnog geen reactie (als die zich al herrinerd wie ik ben)
Olie kan ook negatief...
(Landlocked)
Dit is ook mooi artikel: https://www.cnbc.com/2020...oil-price-war-so-far.html
Economie van Texas zal in ieder geval extra hard geraakt worden.“It’s Saudi Arabia against Russia, and Russia against the United States. I think that’s what it is,”
[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 01-04-2020 16:11 ]
Waarom denk je dat Vopak zo goed blijft liggen momenteel. Die hebben keurig al hun opslag vol.Ko.Kane schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:07:
[...]
https://www.cnbc.com/2020...orage-nears-capacity.html
Olie kan ook negatief...
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 01-04-2020 16:38 ]
Hebben jullie nog websites tips waar updates te lezen zijn met meer details dan b.v. nu.nl?
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Ik vind het verder niet erg hoor, alleen wel vaag.
Op iex.nl kun je heel veel vinden.TheCrius schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:39:
Ik ben me de laatste tijd aan het inlezen over beleggen en invloeden op de beurs. Vind het interessant om te volgen wat er speelt. Focus me op de Nederlandse AEX als wereldwijde beurzen Amerika en Azie.
Hebben jullie nog websites tips waar updates te lezen zijn met meer details dan b.v. nu.nl?
Brent is gestegen:Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:39:
Ik zit hier met de billen geknepen, alles daalt, olie draalt, Shell gaat omhoog? Komt dit door de hoop van velen dat het divident gewoon doorloopt en de al reeds aangekondigde besparingen op investeringen e.d.?
https://markets.businessinsider.com/commodities/oil-price
Ik heb net een account geopend, maar omdat ik buiten NL woon is de interface alleen in de lokale taal beschikbaar.... Helaas geen optie om naar het Engels of Nederlands te switchen. Dat geldt helaas ook voor het hulp centrum

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dat is al een reden om niet LS nu te gaan voor jouw. En misschien wel een moment om te bepalen hoeveel je kan beleggen zonder spanning.Santee schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:39:
Ik zit hier met de billen geknepen, alles daalt, olie draalt, Shell gaat omhoog? Komt dit door de hoop van velen dat het divident gewoon doorloopt en de al reeds aangekondigde besparingen op investeringen e.d.?
Dat zijn risicoklasses. Is belangrijk als je handelt met margin.Qwerty-273 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:42:
Wellicht een hele blonde vraag over DeGiro, waar staan de categoriën gespecificeerd? Of waar staan de verschillende letters voor?
Ik heb net een account geopend, maar omdat ik buiten NL woon is de interface alleen in de lokale taal beschikbaar.... Helaas geen optie om naar het Engels of Nederlands te switchen. Dat geldt helaas ook voor het hulp centrum
[Afbeelding]
Ligt natuurlijk ook aan het bedrag, want heb voor de orders ook een minimum bedrag. Als mijn loon weer binnen komt doe ik gewoon mijn maandelijkse aankoop. Anders ben ik drukker bezig met orders aanmakenPistachenootje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:41:
@Zenix Nu DCA lijkt me ook verstandig, al vind ik 6 weken nog best kort. Ik ben zelf ook met DCA bezig maar ik denk dat ik een langere periode ga gebruiken. Omdat ik ook geen transactiekosten heb verspreid ik de orders over veel dagen.
Dit topic is gesloten.