Misschien ga ik nu een paar domme vragen stellen, maar ik vind het erg interessant en wil het graag begrijpen.
Tot heden had ik de combi:
- VWRL
- NT World
- IEGA
- IEAC
Bovenstaande combi vanuit het perspectief dat over een horizon van 10-25 jaar deze met een mooi jaarlijks rendement zouden stijgen. Dividend heb ik me tot heden niet echt mee bezig gehouden.
Ik ben me aan het verdiepen in financiële onafhankelijkheid en op basis daarvan aan het bepalen welke assets ik hiervoor in kan zetten. Huur/vastgoed vind ik complex en risicovol vanwege de grote investering die je moet doen. Of een REIT interessant is als alternatief ben ik aan het overwegen.
Iets wat me vanuit een aantal gelezen boeken bijblijft is dat als je veel dividend aandelen hebt je voor een mooie cashflow kunt zorgen. Dat lijkt me erg interessant.
Als ik dan kijk naar het Ishares STOXX 100 dividend ETF van @
Panzer_V dan bevat deze (logischerwijs) aandelen van bedrijven die veel dividend uitkeren. Het uitkeringsrendement is 4.61%.
Als ik voldoende investeer in deze ETF dan krijg ik
jaarlijks dividend en hoef ik niks te verkopen.
Als ik in plaats daarvan stukken verkoop om 5K op te halen kan ik dat
eenmalig doen. Verkocht = weg.
Ik kan altijd nog stukken Ishares STOXX 100 dividend verkopen, maar dan heb ik tot die tijd ook geprofiteerd van de hoge dividenduitkering. Kijkende naar de koers stijgt deze (zonder diepgaande analyse gedaan te hebben) de afgelopen jaren net zo lekker als VWRL/NT etc.
Mijn conclusie zou dan zijn dat je bij een dividend ETF dus profiteert van zowel koers stijging alsook een hoge dividenduitkering. Waarom koopt niet iedereen deze dan juist ipv de bekende trackers?
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 04:33:
Ik zelf heb wat hoog dividend ETFs. Niet omdat ze hoog dividend uitkeren (want dat maakt niets uit) maar omdat ze significante blootstelling aan de factoren waarde en grootte geven. Op basis van alle historische gegevens presteerden deze factoren (o.a. waarde, grootte) iets beter dan gemiddeld.
Wat bedoel je met 'significante blootstelling aan de factoren waarde en grootte'?