Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.421 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:51:
[...]

En gaat dat pakket alles weer binnen redelijke tijd op oude niveau's krijgen wanneer Trump met Pasen alle Corona maatregelen opheft?
Dat kan hij helemaal niet, die maatregelen (zoals het sluiten van restaurants, lockdowns, samenscholingsverboden, etc.) worden op het niveau van de staten genomen. Economische maatregelen komen wel van de federale regering. Dat laatste zullen we dus vaker gaan zien, zo lang men niet terug aan het werk kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd1 op 27-03-2020 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:54:
[...]

Dat kan hij helemaal niet, die maatregelen (zoals het sluiten van restaurants, lockdowns, samenscholingsverboden, etc.) worden op het niveau van de staten genomen. Economische maatregelen komen wel van de federale regering. Dat laatste zullen we dus vaker gaan zien, zo lang men niet terug aan het werk kan.
Toen hij net president werd dachten mensen ook dat een inreisverbod voor mensen met een bepaalde afkomst niet mogelijk was. Hij probeerde het en faalde aanvankelijk. Uiteindelijk heeft hij toch het een en ander voor elkaar gekregen. Ik kijk er niet van op als hij het daadwerkelijk gaat doen en dat het hem nog lukt ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2020 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 02:50:
[...]

Toen hij net president werd dachten mensen ook dat een inreisverbod voor mensen met een bepaalde afkomst niet mogelijk was. Hij probeerde het en faalde aanvankelijk. Uiteindelijk heeft hij toch het een en ander voor elkaar gekregen. Ik kijk er niet van op als hij het daadwerkelijk gaat doen en dat het hem nog lukt ook.
Ja, dat (buitenlandbeleid) is weer iets wat federaal geregeld wordt. Dat heeft hij nu natuurlijk ook weer gedaan door z'n inreisverbod voor Europeanen.

Maar betreffende dit topic is het wel duidelijk waar zijn motivatie ligt. Hij wil z'n herverkiezing winnen en daarvoor zijn twee dingen belangrijk: de economie moet goed lopen (i.e. de beurzen moeten stijgen) en hij wil campagne rallies gaan houden.

Wat de economie betreft denk ik dat hij zoveel mogelijk wil stimuleren. Het gevaar is natuurlijk dat je ergens betalingsachterstanden krijgt die zich op hopen (huurders niet kunnen betalen, verhuurders die daardoor hypotheken niet af kunnen lossen en banken die daardoor in gevaar komen, bijvoorbeeld). Dan kun je in een neerwaartse spiraal komen waardoor je een beurscrash krijgt, daar zitten denk ik niet veel mensen op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:53
Aghanim schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:27:
@Zr40 goede vraag! Ik zou over 15 jaar graag een bedrag van rond de 5K per jaar aan cash willen ontvangen.

Alternatief is om dan plukjes aandelen te verkopen maar dan ben je wel afhankelijk van de koers op dat moment.
Of je 5K uit dividend haalt of uit de verkoop van stukken maakt in principe niet uit, tenzij het psychologisch voor je uitmaakt (ik ga er vanuit dat je gratis kan verkopen).

Ik zelf heb wat hoog dividend ETFs. Niet omdat ze hoog dividend uitkeren (want dat maakt niets uit) maar omdat ze significante blootstelling aan de factoren waarde en grootte geven. Op basis van alle historische gegevens presteerden deze factoren (o.a. waarde, grootte) iets beter dan gemiddeld.

Als je individuele aandelen aan je portfolio gaat toevoegen voor het dividend kan dat nadelige gevolgen hebben voor je risico en spreiding. Dit artikel legt het goed uit: https://www.etf.com/secti...vidend-growth-demystified

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 27-03-2020 05:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Over wat is ingecalculeerd, niet de toekomst is ingecalculeerd, maar de verwachting. Zoals velen hierboven ook al aangeven.

Stel we hebben een crisis als de huidige. Als de verwachting van beleggers) is dat de werkloosheid van 3% naar 15% zal stijgen dan bepaalt dat (mede) ook de koers. Stel dat de werkloosheidcijfers dan aangeven dat het gestegen is naar 11%, dan zullen de koersen dus stijgen in plaats van dalen, want het nieuws mag slecht zijn, het is veel beter dan wat er vooraf gedacht is.

Er is dus wel een reactie op nieuws, maar de afwijking van de verwachting bepaalt de koers, niet het nieuws zelf.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:51:
[...]

En gaat dat pakket alles weer binnen redelijke tijd op oude niveau's krijgen wanneer Trump met Pasen alle Corona maatregelen opheft? Die Amerikanen doen alles voor geld maar ziek is ziek. Met een griepje naar je werk gaan om anderen te besmetten heeft ook risico's. Lijkt meer op een wanhoopspoging om zijn campagne te redden.
We staan na de winst van gisteren nog steeds zo'n 25% in de min.

Verder gelooft vrijwel niemand nog een woord uit de mond van Trump. En wat het opheffen van lockdowns betreft. Die autoriteit heeft hij simpelweg niet. Hij heeft de lockdowns namelijk niet afgekondigd, dat waren de gouverneurs van de staten.

Wat terug naar het oude niveau betreft. Ik denk dat 2020 kan worden afgeschreven. Maar in 2021 zou het business as usual kunnen zijn. Zolang de bedrijven niet omvallen. Al verwacht ik met de schuldenlast bij bedrijven de koers wel iets drukt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 04:33:
Of je 5K uit dividend haalt of uit de verkoop van stukken maakt in principe niet uit, tenzij het psychologisch voor je uitmaakt (ik ga er vanuit dat je gratis kan verkopen).
Misschien ga ik nu een paar domme vragen stellen, maar ik vind het erg interessant en wil het graag begrijpen.

Tot heden had ik de combi:
- VWRL
- NT World
- IEGA
- IEAC

Bovenstaande combi vanuit het perspectief dat over een horizon van 10-25 jaar deze met een mooi jaarlijks rendement zouden stijgen. Dividend heb ik me tot heden niet echt mee bezig gehouden.

Ik ben me aan het verdiepen in financiële onafhankelijkheid en op basis daarvan aan het bepalen welke assets ik hiervoor in kan zetten. Huur/vastgoed vind ik complex en risicovol vanwege de grote investering die je moet doen. Of een REIT interessant is als alternatief ben ik aan het overwegen.

Iets wat me vanuit een aantal gelezen boeken bijblijft is dat als je veel dividend aandelen hebt je voor een mooie cashflow kunt zorgen. Dat lijkt me erg interessant.

Als ik dan kijk naar het Ishares STOXX 100 dividend ETF van @Panzer_V dan bevat deze (logischerwijs) aandelen van bedrijven die veel dividend uitkeren. Het uitkeringsrendement is 4.61%.

Als ik voldoende investeer in deze ETF dan krijg ik jaarlijks dividend en hoef ik niks te verkopen.
Als ik in plaats daarvan stukken verkoop om 5K op te halen kan ik dat eenmalig doen. Verkocht = weg.
Ik kan altijd nog stukken Ishares STOXX 100 dividend verkopen, maar dan heb ik tot die tijd ook geprofiteerd van de hoge dividenduitkering. Kijkende naar de koers stijgt deze (zonder diepgaande analyse gedaan te hebben) de afgelopen jaren net zo lekker als VWRL/NT etc.

Mijn conclusie zou dan zijn dat je bij een dividend ETF dus profiteert van zowel koers stijging alsook een hoge dividenduitkering. Waarom koopt niet iedereen deze dan juist ipv de bekende trackers?
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 04:33:
Ik zelf heb wat hoog dividend ETFs. Niet omdat ze hoog dividend uitkeren (want dat maakt niets uit) maar omdat ze significante blootstelling aan de factoren waarde en grootte geven. Op basis van alle historische gegevens presteerden deze factoren (o.a. waarde, grootte) iets beter dan gemiddeld.
Wat bedoel je met 'significante blootstelling aan de factoren waarde en grootte'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Om op jouw post in te haken, @Aghanim . Als je goed naar de onderliggende waardes kijkt van de Ishares STOXX 100 dividend ETF, welke ik zelf dus heb, dan kan je zien dat deze geografisch grofweg verdeeld is als 33% USA, 33% EUR, 33% Azie&Pacific.

Je hebt hiermee dus géén afspiegeling van de wereldmarkt mee. Dan zou de USA zwaarder moeten wegen, de EUR minder en ook componenten als Australie-NieuwZeeland minder zwaar.

Voor mij is deze verdeling juist een pluspunt. Middels deze ETF vergroot ik de exposure richting Australie-NIeuwZeeland, wat ik graag wilde.

Persoonlijk zou ik geen portefeuille willen hebben met alleen deze ETF er in. Echter, in combi met een NT World is dit mijns inziens een mooie ETF om je dividend inkomsten te vergroten en iets meer exposure aan EUR en Australie-NieuwZeeland te hebben dan de standaard NT World verdeling.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Aghanim ik zou je aanraden deze video te kijken: YouTube: YouTube

Hij legt ook factor investing uit in andere video's.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 27-03-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:46:
@Aghanim ik zou je aanraden deze video te kijken: YouTube: YouTube

Hij legt ook factor investing uit in andere video's.
Interessante video! Ik had de waardedaling van aandelen bij dividend uitbetalen niet scherp genoeg. Als er geen dividend uitbetaald wordt en de waarde per aandeel dus hoger is kun je zelf bepalen of je verkoopt om cash te genereren.

Overigens kende ik Ben Felix nog niet. Ik zie dat hij meer interessante video's heeft. Heb ik wat te kijken dit weekend :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
t_captain schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:11:
Ik heb voor de lol een vergelijking van de AEX gemaakt tussen de kredietcrisis en de corona-crisis.
De bewegingen lijken meer op elkaar dan ik dacht toen ik eraan begon.

[...]
EDIT 27-Mar-2020 09:50

Gisteren (donderdag) heeft de beurs de piek van de opleving aangescherpt van 475 naar 483. Momenteel staat de beurs in de min, dus neem ik even het slot van donderdag als piekniveau.

Het gedrag past prima in de hierboven beschreven patronen. De rally begon bij een dal van 404 (slot 18-3) en zette een piek op 483 (slot 26-3). Dat is een plus van dik 19% over een periode van 6 handelsdagen.

De berekening van de prognose wordt lichtelijk naar boven bijgesteld omdat de piek iets hoger is gezet. Uitgaande van dezelfde -32% kom ik op een bodem van 325-330, begin augustus.
Naar aanleiding van de sterke beursdag gisteren heb ik de prognose iets moeten aanscherpen. Dat voorbehoud had ik gemaakt in de oorspronkelijke post. Als we vandaag niet weer op winst sluiten, verklaar ik de rally gesloten en laat ik de prognose verder met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
Vraagje met betrekking tot Dividend ETF.
En dan het dividend als periodieke inkomsten te zien.

Zouden jullie eerder een NL ETF nemen vanwege het ontbreken/ lagere dividendlekkage?
Of toch een wereldwijde van de grote fondsen.

Bijvoorbeeld een Xtracker, vanguard, Ishares e.d. vaak rond 0,30%
Of eerder met een VanEck, Kempen, robeco, northern trust (gemiddeld 0,60%)

Edit: even ter vermelding. Dit is een aanvulling op mijn groei portefeuille gevuld met NT fondsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Toml83 op 27-03-2020 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21
t_captain schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Naar aanleiding van de sterke beursdag gisteren heb ik de prognose iets moeten aanscherpen. Dat voorbehoud had ik gemaakt in de oorspronkelijke post. Als we vandaag niet weer op winst sluiten, verklaar ik de rally gesloten en laat ik de prognose verder met rust.
Grafiekstaren geeft zelden een bevredigend antwoord. TA kunnen we overlaten aan idioten op IEX.

Je onderliggende argument dat een daling of crash niet per se semi-continu dalend hoeft te zijn blijft valide. Het nadeel is dat je alleen achteraf dat kunt bepalen.

* Rukapul verwacht nog steeds een flinke crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Panzer_V schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:42:
Voor mij is deze verdeling juist een pluspunt. Middels deze ETF vergroot ik de exposure richting Australie-NIeuwZeeland, wat ik graag wilde.

Persoonlijk zou ik geen portefeuille willen hebben met alleen deze ETF er in. Echter, in combi met een NT World is dit mijns inziens een mooie ETF om je dividend inkomsten te vergroten en iets meer exposure aan EUR en Australie-NieuwZeeland te hebben dan de standaard NT World verdeling.
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig wat je motivatie daarvoor is, als je daar iets over wil delen.

Mijn schoonfamilie daar is namelijk niet heel optimistisch over de Australische economie en zn toekomstbestendigheid. (Voornamelijk vanwege de sterke afhankelijkheid van de grondstof/landbouw export en het gebrek aan daadwerkelijke industrie / waarde toevoegende verwerking.)

Zelf geen idee/mening hierover verder, dus wat mij betreft geen goed of fout antwoord. :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 27-03-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Toml83 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:38:
Vraagje met betrekking tot Dividend ETF.
En dan het dividend als periodieke inkomsten te zien.

Zouden jullie eerder een NL ETF nemen vanwege het ontbreken/ lagere dividendlekkage?
Of toch een wereldwijde van de grote fondsen.

Bijvoorbeeld een Xtracker, vanguard, Ishares e.d. vaak rond 0,30%
Of eerder met een VanEck, Kempen, robeco, northern trust (gemiddeld 0,60%)

Edit: even ter vermelding. Dit is een aanvulling op mijn groei portefeuille gevuld met NT fondsen.
Je slaat volgens mij stap 1 al over en gaat meteen op zoek naar fondsen. Stap 1 zou moeten zijn, wat voor een soort fonds wil ik hebben? Want in dividend fondsen heb je namelijk 2 smaken:

1) dividend groei strategie (vaak factor: kwaliteit), en;
2) hoog dividend strategie (vaak factor: Waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 09:41
HEA220 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Je slaat volgens mij stap 1 al over en gaat meteen op zoek naar fondsen. Stap 1 zou moeten zijn, wat voor een soort fonds wil ik hebben? Want in dividend fondsen heb je namelijk 2 smaken:

1) dividend groei strategie (vaak factor: kwaliteit), en;
2) hoog dividend strategie (vaak factor: Waarde).
Het is een combinatie van beide. De ETF moet redelijk wat fondsen en spreiding hebben, maar ook voldoende dividend uitkeren. Het gaat meer om de dividend uitkering dan de groei in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
@Longcat Wat is je IRR nu op die flow traders call? Al verkocht? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Rukapul schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Grafiekstaren geeft zelden een bevredigend antwoord. TA kunnen we overlaten aan idioten op IEX.

Je onderliggende argument dat een daling of crash niet per se semi-continu dalend hoeft te zijn blijft valide. Het nadeel is dat je alleen achteraf dat kunt bepalen.

Hahaha ja inderdaad.
Grafiekstaren geeft altijd een bevredigend antwoord. TA kunnen we overlaten aan idioten op IEX.
Grafiekstaren is wat TA'ers doen, en ze vinden het heerlijk.
Ze zijn helemaal niet geïnteresseerd in het feit dat ze ondergemiddeld presteren (anders zouden ze wel stoppen). Ieder zijn hobby en geloof.
Het idee dat je een lijn kan trekken over een lege grafiek EN daar op gaan handelen is natuurlijk van de zotte.

-- Ik was zo'n TA-er, en ook nog eens een hele slechte...lesje geleerd. Gewoon een paar keer flink op je bek gaan.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Athos vk schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:52:
@Longcat Wat is je IRR nu op die flow traders call? Al verkocht? :P
Die ene call die ik eerder had gepost staat nu op > 2000% winst. Ik had er 2, maar zo'n 2 weken geleden heb ik er 1 verkocht op ~500% winst. Inleg was 36 euro (2x 18), dus het stelt allemaal niet veel voor op portefeuilleniveau. Ik overweeg nu om een call op hogere strike te schrijven. Upside beperken en wat premie pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 27-03-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Toml83 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Het is een combinatie van beide. De ETF moet redelijk wat fondsen en spreiding hebben, maar ook voldoende dividend uitkeren. Het gaat meer om de dividend uitkering dan de groei in waarde.
Ken uiteraard niet alle fondsen maar dan vallen i.i.g. VanEck en de hier genoemde iShares STOXX 100 dividend af. Deze vallen meer in categorie 2.

Dan zou je meer moeten kijken naar bijvoorbeeld iShares MSCI World Quality Dividend UCITS ETF of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:17
Aangezien er veel bedrijven zijn die hun dividend dit jaar overslaan, zou ik er ook maar vanuit gaan dat al die dividend ETF's/fondsen ook hun dividenduitkering moeten verlagen.
En als ze het dit jaar nog kunnen volhouden ( omdat het dan waarschijnlijk opgespaarde dividenden van vorig jaar zijn ), dan moet je rekenen op een flinke verlaging van het dividend volgend jaar.

Lijkt me allemaal dus niet zo zinvol om voor die high dividend ETF's te gaan vooral als de lopende kosten daarvan ook aanzienlijk hoger zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 27-03-2020 12:30 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athos vk
Longcat schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Die ene call die ik eerder had gepost staat nu op > 2000% winst. Ik had er 2, maar zo'n 2 weken geleden heb ik er 1 verkocht op ~500% winst. Inleg was 36 euro (2x 18), dus het stelt allemaal niet veel voor op portefeuilleniveau. Ik overweeg nu om een call op hogere strike te schrijven. Upside beperken en wat premie pakken.
Dan pak je inderdaad al een deel van je winst en zo te zien zit er geen slechte premie op de out of the moneys als ik zo kijk. Je houdt het zeker in principe vast tot de volgende earnings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Na 2 maanden DEGIRO te hebben gebruikt valt mij (dankzij PortfolioPerformance) mij 1 ding op: bij een afronding verschil per transactie, aandeelkoers en valuta (bijvoorbeeld subcenten of berekening MMF), dan is dat in het voordeel van DEGIRO. Dat zijn dan kleine bedragen, voor mij in 2 maanden tijd is dat 22 cent.

Ik meld dat even, gewoon omdat het kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Vraagje waar ik op het internet niet goed uit kom. Dividend wordt altijd gezien als het 8e wereldwonder dankzij het rente op rente effect. Echter lees ik altijd dat dividend als is ingecalculeerd in de prijs. Waarom is er dan nog steeds sprake van een positief effect van rente op rente? Als iets 100 is, dividend 2 en dit is ingecalculeerd, krijg je 100-2+2, oftewel je originele waarde. Excuus als het al voorbij is gekomen, maar het is lastig om bijna 300 pagina's door te spitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Charly schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Nu ben ik wel heel nieuwsgierig wat je motivatie daarvoor is, als je daar iets over wil delen.

Mijn schoonfamilie daar is namelijk niet heel optimistisch over de Australische economie en zn toekomstbestendigheid. (Voornamelijk vanwege de sterke afhankelijkheid van de grondstof/landbouw export en het gebrek aan daadwerkelijke industrie / waarde toevoegende verwerking.)

Zelf geen idee/mening hierover verder, dus wat mij betreft geen goed of fout antwoord. :Y)
Ja hoor, daar wil ik best wat over vertellen.

Ik streef een portefeuille na met een iets hogere exposure naar Europa en het niet Chinese/ vaste land deel van Azie-Pacific na. Persoonlijk vind ik de verdeling van een NT World te veel nadruk leggen op de USA en de NT EM teveel nadruk leggen op China. Die twee factoren wil ik wat verkleinen.

De algemene exposure van een Australie en Nieuw Zeeland in een NT World is klein, heel erg klein. Ik denk dat deze twee landen economisch en sociaal gezien best veel kansen op de lange termijn bieden. In mijn beleving zijn ze nu ondergewaardeerd in de indexen. Ik heb geen cijfers om dit op te baseren. Het is meer gebaseerd op mijn versie van het wereld beeld en waar ik denk dat het naar toe gaat in de komende decennia. En neen, dit wereld beeld ga ik hier niet delen ;)

Kortom, ik zoek dus een grotere exposure naar deze twee landen. In combinatie met een dividend exposure die ik nastreef ben ik dus bij de Ishares STOXX 100 ETF uitgekomen. Past voor mij binnen mijn beleggingsvisie prima in mijn portefeuille.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
MontyPython schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:43:
Vraagje waar ik op het internet niet goed uit kom. Dividend wordt altijd gezien als het 8e wereldwonder dankzij het rente op rente effect. Echter lees ik altijd dat dividend als is ingecalculeerd in de prijs. Waarom is er dan nog steeds sprake van een positief effect van rente op rente? Als iets 100 is, dividend 2 en dit is ingecalculeerd, krijg je 100-2+2, oftewel je originele waarde. Excuus als het al voorbij is gekomen, maar het is lastig om bijna 300 pagina's door te spitten :)
Ja klopt, het is in principe een sigaar uit eigen doos.
Maar het " 8e wereldwonder " is het alsnog, echter kun je dan beter kijken naar waar het dividend vandaan komt: de winst.
Door de winst opnieuw te investeren ( als dat nou direct door het bedrijf wordt gedaan, of door jou als aandeelhouder door het dividend te herinvesteren ) krijg je het rente op rente effect.

Ik vind zelf dividenduitkeringen wel fijn als aandeelhouder omdat ik ook graag zelf mee beslis over wat er met ( een deel van ) de winst van mijn stukje in het bedrijf wordt gedaan.
Zo kan ik dan zelf kiezen of ik het herinvesteer in het bedrijf, in iets anders of dat ik het letterlijk als een winst uitkering aan mijzelf toeken ;)
Een streven kan bijvoorbeeld ook zijn dat je uiteindelijk genoeg aandelen hebt zodat je van de dividend uitkeringen kunt leven, zonder dat je ze moet verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:41:
Na 2 maanden DEGIRO te hebben gebruikt valt mij (dankzij PortfolioPerformance) mij 1 ding op: bij een afronding verschil per transactie, aandeelkoers en valuta (bijvoorbeeld subcenten of berekening MMF), dan is dat in het voordeel van DEGIRO. Dat zijn dan kleine bedragen, voor mij in 2 maanden tijd is dat 22 cent.

Ik meld dat even, gewoon omdat het kan. :)
Weet je zeker dat het een afrondingsverschil is in jouw nadeel, en niet de negatieve rente van het EUR MMF?

DEGIRO werkt inderdaad met subcenten, maar dit wordt rounded-to-nearest weergegeven in de applicatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 27-03-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Weet je zeker dat het een afrondingsverschil is in jouw nadeel, en niet de negatieve rente van het EUR MMF?

DEGIRO werkt inderdaad met subcenten, maar dit wordt rounded-to-nearest weergegeven in de applicatie.
Weet ik zeker want die bedragen heb ik mee berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:44
What happened? Nu Amerika open is alles weer redelijk in het rood? Ik ben er wel blij mee dat de stijging toch niet door zet. Was al bang te lang te hebben gewacht en de boot gemist. Maar de (voorspelde) slecht nieuws dag is gisteren al geweest, met het aantal werklozen, en dat Amerika de "koppositie" qua aantal zieken zou overnemen binnenkort was ook al bekend.

Beurs valt wat dat betreft, zeker voor een leek, geen pijl op te trekken. De stijgingen van afgelopen dagen was al dan niet op basis van "aantal nieuwe werklozen was niet zo hoog als verwacht". En nu lijkt er dan toch weer iets "onverwachts" te zijn gebeurd waardoor die weer daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Weet ik zeker want die bedragen heb ik mee berekend.
Zie hier mijn DEGIRO rekeningoverzicht:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/degiro-20200327.png

In werkelijkheid zijn deze mutaties kleiner dan een halve cent. Afgerond op hele centen wordt dat dan weergegeven als 0,00. Maar het wordt wel correct berekend. Als je er op klikt zie je je positie in het MMF en de koers, beiden met veel cijfers achter de komma.

Waar het voor jou mis gaat is dat de mutaties ook in de CSV export worden afgerond op hele centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
RobertMe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:52:
What happened? Nu Amerika open is alles weer redelijk in het rood? Ik ben er wel blij mee dat de stijging toch niet door zet. Was al bang te lang te hebben gewacht en de boot gemist. Maar de (voorspelde) slecht nieuws dag is gisteren al geweest, met het aantal werklozen, en dat Amerika de "koppositie" qua aantal zieken zou overnemen binnenkort was ook al bekend.

Beurs valt wat dat betreft, zeker voor een leek, geen pijl op te trekken. De stijgingen van afgelopen dagen was al dan niet op basis van "aantal nieuwe werklozen was niet zo hoog als verwacht". En nu lijkt er dan toch weer iets "onverwachts" te zijn gebeurd waardoor die weer daalt.
Zoals velen af zeiden, werkloosheid was waarschijnlijk al ingecalculeerd. Wat er nu gebeurt is dat er waarschijnlijk een schikbarend aantal mensen ziek is geworden (hoger dan verwacht) en dat de markt hierop corrigeert. Plus velen willen niet het risico lopen dat de boel maandag uit de klauwen loopt en stappen voor de zekerheid alvast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
Rukapul schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Of het een crash is met zelfde tempo als we nu gehad hebben, of een iets rustiger glijpad in de nwe status quo, ik verwacht ook nog steeds -40% SP500.

Hier een overzicht welke waardes van SP500 overeenkomen met wat voor een EPS en PE.
Afbeeldingslocatie: https://ei.marketwatch.com/Multimedia/2020/03/27/Photos/NS/MW-ID202_bny_ep_20200327041801_NS.png?uuid=79beb09e-7003-11ea-95b6-9c8e992d421e
bron
Nu is de rechterkant wel erg pessimistisch, maar een PE van 15 en lichte decline in EPS, lijkt mij reeel, iets sub -40%.

Ik lees verder veel dat gedwongen herbalanceren van grote (pensioen)fondsen momenteel een drijvende kracht was. Vraag me af voor hoeveel procent dat kan uitmaken momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 18:18
Klopt, zeker op dagbasis is er als 'leek' geen peil op te trekken. Behalve dan hele algemene opmerkingen zoals dat na een positieve dag vaak winstnemingen zijn en de koersen dalen en andersom, na sterke koersdalingen zijn er vaak koopjesjagers en volgt er weer een opleving. Wat dat betreft heeft het ook geen zin om op basis van dagresultaten te kijken hoe 'de stemming' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Het lijkt ook ontzettend veel op een '' pump&dump '' patroon van wat je bij crypto wel vaker ziet.
Verder is er nou niet echt nieuws, de beurs gaat gewoon naar beneden en de futures gingen al sinds vannacht zuidwaarts; https://nl.investing.com/indices/us-30-futures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17:13
Panzer_V schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Ja hoor, daar wil ik best wat over vertellen.

Ik streef een portefeuille na met een iets hogere exposure naar Europa en het niet Chinese/ vaste land deel van Azie-Pacific na. Persoonlijk vind ik de verdeling van een NT World te veel nadruk leggen op de USA en de NT EM teveel nadruk leggen op China. Die twee factoren wil ik wat verkleinen.

De algemene exposure van een Australie en Nieuw Zeeland in een NT World is klein, heel erg klein. Ik denk dat deze twee landen economisch en sociaal gezien best veel kansen op de lange termijn bieden. In mijn beleving zijn ze nu ondergewaardeerd in de indexen. Ik heb geen cijfers om dit op te baseren. Het is meer gebaseerd op mijn versie van het wereld beeld en waar ik denk dat het naar toe gaat in de komende decennia. En neen, dit wereld beeld ga ik hier niet delen ;)

Kortom, ik zoek dus een grotere exposure naar deze twee landen. In combinatie met een dividend exposure die ik nastreef ben ik dus bij de Ishares STOXX 100 ETF uitgekomen. Past voor mij binnen mijn beleggingsvisie prima in mijn portefeuille.
Duidelijk. Misschien interessant om te weten dat de eerder genoemde Australiërs hun eigen land/economie vooral als grondstoffen leverancier van China zien en eigenlijk verwachten dat die afhankelijkheid alleen maar zal toenemen. Ik weet niet of dat waar is en of het evt. strookt met je eigen verwachtingen, maar doe er je voordeel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:55:
[...]

Waar het voor jou mis gaat is dat de mutaties ook in de CSV export worden afgerond op hele centen.
Klopt! Vandaar ook mijn beredenering over afrondingen die in voordeel van DEGIRO zijn.

Hoe zou ik aan deze niet afgeronde bedragen kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In de XLS export zijn ze niet afgerond.

Maar dan loop je tegen het volgende probleem: Portfolio Performance ondersteunt zelf geen subcenten.

[ Voor 57% gewijzigd door Zr40 op 27-03-2020 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23
Zie hier de daggrafiek van AF-KLM. Welke overheid is hier alles onder de 5 euro aan het opvangen? De FR of de NL? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cd_An7115CJ8iK-OHn-eD4nq4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFHPHSSKyiNo6sZsviOS8HBu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:09:
In de XLS export zijn ze niet afgerond.
Dank! Dit zocht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Athos vk schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:13:
[...]

Dan pak je inderdaad al een deel van je winst en zo te zien zit er geen slechte premie op de out of the moneys als ik zo kijk. Je houdt het zeker in principe vast tot de volgende earnings?
Op zich niet verkeerd, maar ik ben greedy en wil altijd een betere prijs dan het gemiddelde van de bied en laat. :9 Ik hou ze tot earnings en mocht FT exploderen tot > 35, dan heb ik er vrede mee. Zie het ook wel gebeuren dat in de tussentijd de VIX wat daalt en dat de opties goedkoper worden. In dat geval zou ik de geschreven optie weer terug kunnen kopen. Het is een soort middenweg, want ik wil mijn calls nog niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:11:
[...]

Op zich niet verkeerd, maar ik ben greedy en wil altijd een betere prijs dan het gemiddelde van de bied en laat. :9 Ik hou ze tot earnings en mocht FT exploderen tot > 35, dan heb ik er vrede mee. Zie het ook wel gebeuren dat in de tussentijd de VIX wat daalt en dat de opties goedkoper worden. In dat geval zou ik de geschreven optie weer terug kunnen kopen. Het is een soort middenweg, want ik wil mijn calls nog niet verkopen.
Wanneer komen ook alweer de Q1 cijfers FT? 21 april uit mijn hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ik heb ook wat afstand gedaan van wat FT, vind dit zo ook wel een mooie winst so far en het zit er dik in dat ze over een paar dagen weer goedkoper zijn aan te kopen.
21 april duurt ook nog wel even, vooral met deze volatiliteit van de beurzen :p

[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 27-03-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
DJTimo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:09:
Zie hier de daggrafiek van AF-KLM. Welke overheid is hier alles onder de 5 euro aan het opvangen? De FR of de NL? :P

[Afbeelding]
Duurt wel even met 400+M uitstaande aandelen :P

Wel bizar, want voor een paar honderd miljoen euro moet je die hele toko nu toch ook wel kunnen overnemen (waarna je er waarschijnlijk nog een paar miljard aan kapitaal mag instoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:56
(jarig!)
Santee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:12:
[...]

16 april

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Santee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:12:
[...]

https://www.flowtraders.com/investors/financial-calendar
21 APR 2020
Release 1Q20 trading update (no analyst conference call)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Rukapul schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Duurt wel even met 400+M uitstaande aandelen :P

Wel bizar, want voor een paar honderd miljoen euro moet je die hele toko nu toch ook wel kunnen overnemen (waarna je er waarschijnlijk nog een paar miljard aan kapitaal mag instoppen).
Ze hebben tijd zat anders. Maar laat ze dan die toko gewoon van de beurs halen. Misschien horen we dat bericht ook wel met een paar dagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
(jarig!)
Hey dat is vreemd! Ik heb hier de 16e in mijn kalender staan....
Thanks voor de correctie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DJTimo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:26:
[...]
Ze hebben tijd zat anders. Maar laat ze dan die toko gewoon van de beurs halen. Misschien horen we dat bericht ook wel met een paar dagen....
Ik denk dat dat juist tot paniekerige reacties zou leiden. Beter wat op de achtergrond de deelneming uitbreiden, want volgens mij hebben beide landen de intentie dat deze maatschappij moet blijven bestaan.

(Terwijl andere maatschappijen wel het loodje kunnen leggen en die maatschappijen of de routes eenvoudig voor een prikkie kunnen worden opgekocht en het marktaandeel na de crisis een stuk beter is dan voor de crisis,)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat dat juist tot paniekerige reacties zou leiden. Beter wat op de achtergrond de deelneming uitbreiden, want volgens mij hebben beide landen de intentie dat deze maatschappij moet blijven bestaan.
Maar waarom op 5 euro uitbreiden als je het voor minder in zijn geheel van de beurs kan halen. Ze hoeven de aandeelhouders toch niet nog 5 euro te geven voor een zinkend schip. Gewoon het bedrijf failliet laten verklaren en op eigen boek nemen. Kost al genoeg geld om dat allemaal weer fatsoenlijk op te tuigen daarna.

Maar goed, ik spreek nu misschien te veel de wens van mijn gedachte uit. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
[...]

Op zich niet verkeerd, maar ik ben greedy en wil altijd een betere prijs dan het gemiddelde van de bied en laat. :9
Volgens mij is het allemaal toch niet zo liquide, dus je kunt proberen wat hoger te vragen.
[...]
Ik hou ze tot earnings en mocht FT exploderen tot > 35, dan heb ik er vrede mee. Zie het ook wel gebeuren dat in de tussentijd de VIX wat daalt en dat de opties goedkoper worden. In dat geval zou ik de geschreven optie weer terug kunnen kopen.
Dat heeft waarschijnlijk ook een dubbel effect, minder volatiliteit dus goedkoper en goede kans dat Flow daardoor weer zakt. Sowieso lijkt mij langer vasthouden aan die call ook niet echt nuttig. Tenzij we echt helse gekte krijgen zie ik het niet nog verder exploderen na hun aankomende earnings (als dat het dan al doet). Dan verlies je alleen maar op theta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:20
Domme fout gemaakt. Gister Shell verkocht op 15 euro en dacht dat gaat wel weer lager. Maar toen dacht ik mmm buy and hold is mijn tactiek dus vanochtend op 15 weer ingestapt...had nu voor veel minder kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pakhaas schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:16:
Domme fout gemaakt. Gister Shell verkocht op 15 euro en dacht dat gaat wel weer lager. Maar toen dacht ik mmm buy and hold is mijn tactiek dus vanochtend op 15 weer ingestapt...had nu voor veel minder kunnen kopen.
Waarom een domme fout? In het casino op een avond 1.000 euro verspelen is toch ook geen domme fout? (1 voordeel van het casino: daar krijg je gratis drankjes - iig in Las Vegas , zelfs al speel je met USD 1 :P )

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 27-03-2020 16:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:20
Sport_Life schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Waarom een domme fout? In het casino op een avond 1.000 euro verspelen is toch ook geen domme fout? (1 voordeel van het casino: daar krijg je gratis drankjes - iig in Las Vegas , zelfs al speel je met USD 1 :P )
Sport_Life schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Waarom een domme fout? In het casino op een avond 1.000 euro verspelen is toch ook geen domme fout?
Beetje kort door de bocht. Ik koop al 3 jaar maandelijks VWRL voor buy and hold. Denk dat iedereen wel eens een foutje heeft gemaakt.. het is niet dat ik constant loop te handelen.

Ik post zoiets omdat je eigenlijk alleen succes verhalen hoort. Ik heb nog niets verloren met deze koop, maar had scherper kunnen kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Pakhaas op 27-03-2020 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Pakhaas schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Beetje kort door de bocht. Ik koop al 3 jaar maandelijks VWRL voor buy and hold. Denk dat iedereen wel eens een foutje heeft gemaakt.. het is niet dat ik constant loop te handelen.
Nu heb je weer een reminder aan jezelf waarom :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DJTimo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:36:
[...]
Maar waarom op 5 euro uitbreiden als je het voor minder in zijn geheel van de beurs kan halen. Ze hoeven de aandeelhouders toch niet nog 5 euro te geven voor een zinkend schip. Gewoon het bedrijf failliet laten verklaren en op eigen boek nemen. Kost al genoeg geld om dat allemaal weer fatsoenlijk op te tuigen daarna.
Omdat het hier niet alleen gaat om het belang van een bedrijf of de aandeelhouders van dat bedrijf. Het gaat om de impact die een eventueel faillissement heeft op zowel rationeel de economie als geheel als irrationeel het gevoel dat de mensen (en bedrijven) krijgen als een bedrijf als KLM failliet zou gaan. Dat zou immers een behoorlijke schok en angst met zich meebrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:29
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:33:
[...]

Omdat het hier niet alleen gaat om het belang van een bedrijf of de aandeelhouders van dat bedrijf. Het gaat om de impact die een eventueel faillissement heeft op zowel rationeel de economie als geheel als irrationeel het gevoel dat de mensen (en bedrijven) krijgen als een bedrijf als KLM failliet zou gaan. Dat zou immers een behoorlijke schok en angst met zich meebrengen.
Ja, inderdaad. Mee eens. Maar het is eigenlijk wel absurd. We moeten dus vooral voorkomen dat we een echte markteconomie krijgen, waarbij bedrijven failliet kunnen gaan. Zelfs in crisistijd zou een markt gewoon moeten werken en bedrijven zouden failliet moeten kunnen gaan. In een echte vrije markt blijven de bedrijven met vet op te botten dan bestaan. Nieuwe bedrijven zullen ook weer makkelijker kunnen toetreden en echt concurrerend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O, in een echte markteconomie zouden er zoveel bedrijven zijn dat het faillissement van één van die bedrijven geen impact heeft. De realiteit is dat in een hoop sectoren een oligopolie is, waarbij op lokaal/nationaal niveau vaak maar enkele spelers zijn. Maar dat is toch niet echt nieuws voor je?

Bij sommige van die grote bedrijven is het dus beter om het rustig te laten doorsudderen en voor een relatief lage prijs een fors aandeel te kunnen nemen in de onderneming. Met deze koers is de onderneming volgens mij gewaardeerd op iets meer dan 2 miljard. Dat komt neer op ongeveer 25.000 per werknemer. Dat lijkt mij een schijntje voor een overheid, als je met die investering de toekomst van deze mensen iets minder onzeker maakt dan wanneer je de boel laat ploffen. En bovendien voorkomt dat je tienduizenden WW-uitkeringen moet gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Ah Shell te vroeg verkocht paar dagen geleden maar ondertussen staat het weer onder mijn verkoopprijs. Stiekem hopen dat dit doorzet en we ze weer <11 kunnen oppikken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik had ze vandaag al willen oppikken voor 14. Helaas hebben ze dat niet gehaald dus geen transactie (limit order). Kan het allemaal nog lager? misschien wel, wie het weet mag het zeggen. Voorlopig veel industrie en vliegtuigen die weinig brandstof nodig hebben maar het zou best kunnen dat dat al langdurig is ingeprijsd

Behalve de US natuurlijk, daar gaan ze met pasen weer open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Nu online
Iemand hier ervaring met een ETF op het gebied van artificial intelligence? Ik zat zelf te denken aan onderstaande:

WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF
ROBO Global Robotics and Automation UCITS ETF

Het voordeel van deze twee is dat deze te koop zijn via deGiro, waar ik ook VWRL heb staan. Daarnaast heeft Robo als extra voordeel dat deze verder verspreid is dan Wisdomtree. Meer mensen die een ETF hebben voor AI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Miljanair schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:24:
Iemand hier ervaring met een ETF op het gebied van artificial intelligence? Ik zat zelf te denken aan onderstaande:

WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF
ROBO Global Robotics and Automation UCITS ETF

Het voordeel van deze twee is dat deze te koop zijn via deGiro, waar ik ook VWRL heb staan. Daarnaast heeft Robo als extra voordeel dat deze verder verspreid is dan Wisdomtree. Meer mensen die een ETF hebben voor AI?
Ik heb de ROBO RBOT ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytemaester
  • Laatst online: 20-03-2021
Waarom ROBO over RBOT (die ik heb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Laatst online: 29-04 09:01
Bytemaester schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:49:
Oei, te snel geweest, ik het ook de RBOT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Woensdag is automatisch inleg gedaan bij NT bij Rabobank. Vandaag is alles uitgevoerd, behalve de aankoop van World...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Zenix schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:00:
Woensdag is automatisch inleg gedaan bij NT bij Rabobank. Vandaag is alles uitgevoerd, behalve de aankoop binnen World...
Van mijn NT World die gisteren is verwerkt kreeg ik vanmorgen pas bericht. Niet zoals het normaal gaat, de Rabo heeft ook last van corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Nu online
Bytemaester schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:49:
Ik wist niet dat RBOT ook bestond. Ben mij daar nu in aan het verdiepen, deze is nog beter verspreidt dan ROBO en Wisedomtree zie ik.

Edit: ik heb even gekeken, er zijn twee iShares die op elkaar lijken:
https://www.ishares.com/n...cs-ucits-etf-usd-acc-fund
https://www.ishares.com/u...ence-multisector-etf-fund

IRBO en RBOT. De een heeft alleen meer betrekking op AI maar is helaas niet op deGiro te koop. Iemand nog een tip?

[ Voor 42% gewijzigd door Miljanair op 27-03-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Laatst online: 19:29
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:50:
O, in een echte markteconomie zouden er zoveel bedrijven zijn dat het faillissement van één van die bedrijven geen impact heeft. De realiteit is dat in een hoop sectoren een oligopolie is, waarbij op lokaal/nationaal niveau vaak maar enkele spelers zijn. Maar dat is toch niet echt nieuws voor je?
Ja, en dat is dus totaal onacceptabel. Vooral omdat we met z'n allen net doen alsof we wel een vrije markt zijn. Het begint ermee om te benoemen en te onderkennen dat we geen vrije markt hebben. Daarna kunnen eventuele negatieve gevolgen van de huidige situatie ook opgelost worden.

Het is niet iets 'nieuws' voor me. Maar het lijkt wel alsof men hierover cynisch is. Dat er toch niets meer tegen te doen is. Of de gevolgen worden gebagatelliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Het is verleidelijk om in te stappen de afgelopen tijd maar ik laat mijn cash nog even aan de kant. Hopelijk geen close rally en dit weekend een slecht nieuws opstapeling in de US. Dan maandag weer neerwaardse koersen, wat denken jullie?
Overigens ook al een watchlist klaar met bedrijven of is het merendeel hier toch bezig met ETFs?

[ Voor 3% gewijzigd door Vincentsmit11 op 27-03-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Laatst online: 16-09 15:36
Pakhaas schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:16:
Ik ook. ‘s Ochtends gekocht en half uur later verkoxht: netto 214 euro winst. Vervolgens weer op 15,10 ingestapt, paar keer steeg die noch naar 15,17 (wilde eigenlijk voor 15,2 verkopen) maar toen stortte het in.

Ach, ik heb geen haast. Wel jammer, ik had ook voor minder kunnen inkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Snapt iemand waarom sommige fondsen geen gedetailleerde data tonen in de grafiek, in ieder geval bij De Giro, bijv. bij Exelon: https://trader.degiro.nl/trader4/#/products/331908/overview? De schaal op één dag zetten laat "no data to display" zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Vincentsmit11 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:23:
Overigens ook al een watchlist klaar met bedrijven of is het merendeel hier toch bezig met ETFs?
Wat wil je doen met die informatie? :D Als je zin hebt om research te doen, lijkt Beter Bed me een goede om in te duiken (heb ik een paar dagen geleden ook gepost). Absoluut geen koopadvies trouwens, heb er zelf nog 0 aandacht aan besteed recentelijk. Aandeel staat zo'n 60% onder de prijs waarop een Chinese partij zich heeft ingekocht. Het kan zijn dat ze puur met de markt zijn mee gedaald, maar het kan ook zijn dat ze terecht zo laag staan, bijv. omdat het kasgeld opdroogt.

Verder houd ik in de gaten (niet per se om te kopen):
BFIT
BESI
RCL
EU Banks ETF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:38
Het is verleidelijk om in te stappen de afgelopen tijd maar ik laat mijn cash nog even aan de kant. Hopelijk dit weekend een slecht nieuws opstapeling in de US en maandag weer neerwaardse koersen, wat denken jullie?
Dat is ook wat ik doe. Kan nog wel weken duren voor de bodem is bereikt.
Paar dagen geleden schijnt Warren Buffet weer te zijn ingestapt en veel mensen lopen daar wellicht achteraan. Misschien was dat de reden voor de opleving van de afgelopen dagen...

Als je nu of binnen een paar weken gaat kopen, koop je hoe dan ook een stuk goedkoper in dan pre-corona. Korting rond de 20% of meer. Als je bedenkt dat we over een jaar economisch weer volop zullen draaien (hopelijk), dan is het altijd een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Longcat schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Wat wil je doen met die informatie? :D Als je zin hebt om research te doen, lijkt Beter Bed me een goede om in te duiken (heb ik een paar dagen geleden ook gepost). Absoluut geen koopadvies trouwens, heb er zelf nog 0 aandacht aan besteed recentelijk. Aandeel staat zo'n 60% onder de prijs waarop een Chinese partij zich heeft ingekocht. Het kan zijn dat ze puur met de markt zijn mee gedaald, maar het kan ook zijn dat ze terecht zo laag staan, bijv. omdat het kasgeld opdroogt.

BFIT
BESI
RCL
EU Banks ETF
Wel veel Europese markt zie ik, is dat je focus ook normaal gesproken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Als ik een euro kreeg voor elke keer dat er over Shell werd gepost... Weet je wat? Jullie kunnen een tikkie van mij verwachten. :D
Wat Shell betreft, het is nu 2 weken geleden dat we een poll hebben gedaan. Ik had het niet verwacht, maar voorlopig doet het koopadvies van de Tweakers community het goed. 14% rendement t.o.v. close 13-03.
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

@Vincentsmit11 Sommigen daarvan heb ik in de favorieten staan gewoon om de koers in de gaten te houden. Heb niet per se een focus op Europa. Sommigen zijn misschien beter te begrijpen voor mij zoals NL of financiële sector.

@Rukapul @Ko.Kane Ik heb nog een mooie chart voor jullie. De drawdown van een (US) 60/40 portefeuille. Dus 60% equities en 40% bonds:
Afbeeldingslocatie: https://themarketear.com/images/249b6834ca2b59e3781fabc11504996d

[ Voor 43% gewijzigd door Longcat op 27-03-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
GM wordt nu ondertussen gedwongen met de Defense Production Act om ventilators te maken, maar eerder vandaag verbaasde ik me vandaag over dit:

1,5 billion voor ventilators is vinden ze te duur.....dat is gewoon een afronding verschil op een 2 trillion act: 0,075%....
Bron
Geeft wel aan waar de focus ligt.

2 trillion is trouwens ong 6k per inwoner in de US, los van het QE programma.

@Longcat Zal zo even marketear omlaag scrollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ko.Kane schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:21:
GM wordt nu ondertussen gedwongen met de Defense Production Act om ventilators te maken, maar eerder vandaag verbaasde ik me vandaag over dit:

1,5 billion voor ventilators is te duur.....dat is gewoon een afronding verschil op een 2 trillion act: 0,075%....
Bron
Geeft wel aan waar de focus ligt.

2 trillion is trouwens ong 6k per inwoner in de US, los van het QE programma.

@Longcat Zal zo even marketear omlaag scrollen :)
Zo'n ventilator kost normaal 10-150k, afhankelijk van het model. Dan is de prijs die GM vraagt dus helemaal niet duur. Ik neem aan dat ze de low-end variant gaan maken.
Maar als 80k leveringen er dan ineens 7,5 tot 20k worden. Over 2 maanden. En ze willen wel graag vooraf betaald worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@RocketKoen Mijn punt is dus ook dat ik mij er dus over verbaas dat ze de ventilators uberhaupt te duur vinden, terwijl het gewoon een rond-of error in de 2 trillion bil had kunnen zijn. En het geeft wel aan waar de focus ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
(jarig!)
Het is verleidelijk om in te stappen de afgelopen tijd maar ik laat mijn cash nog even aan de kant. Hopelijk geen close rally en dit weekend een slecht nieuws opstapeling in de US. Dan maandag weer neerwaardse koersen, wat denken jullie?
Ik doe alleen index beleggen voor mijn kids.
Zelf zit ik vooral in directe investeringen in private bedrijven en handel ik “voor de lol” in opties.
Redelijk a-typisch hier in het topic dus, maar do as I say not as I do ;)
Wil je vermogensgroei over langere tijd => index beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ko.Kane schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:36:
@RocketKoen Mijn punt is dus ook dat ik mij er dus over verbaas dat ze de ventilators uberhaupt te duur vinden, terwijl het gewoon een rond-of error in de 2 trillion bil had kunnen zijn. En het geeft wel aan waar de focus ligt.
The Art of the Deal.
"There are very honest people who do not think that they have had a bargain unless they have cheated a merchant"
Dat vertelt Sean Baen mij tenminste telkens ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan maandag weer neerwaardse koersen, wat denken jullie?
Mijn voorspelling is dat de beurs de komende tijd stijgt, maar ook weer zakt. Op de lange termijn zullen de koersen stijgen. En daar mag je me aan houden.

Mijn punt: de beurs is vrijwel niet te voorspellen, en ik ga daar ook geen energie meer insteken. Vaste maandelijkse inleg in ETFs all the way!
Ko.Kane schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:21:
GM wordt nu ondertussen gedwongen met de Defense Production Act om ventilators te maken
Het zijn dan ook geen ventilatoren, maar beademingsmachines of beademingsapparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
guys, corona meuk etc is hier offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Mijn voorspelling is dat de beurs de komende tijd stijgt, maar ook weer zakt. Op de lange termijn zullen de koersen stijgen. En daar mag je me aan houden.
Bedoel je dat als een soort wetmatigheid? Ik vraag me wel af of dat altijd opgaat. Een wereldwijde index zal vast nog wel een tijd (lang voorbij onze termijn?) blijven groeien, maar hoe zit dat bij een ontwikkelde economie? Kijk je bijvoorbeeld naar de Nikkei 225 (vanaf 1991) dan zit er niet echt een groeitrend in, eerder een afwisseling van bull en bear rond een evenwicht.

Uit de Volkskrant:
Een bijkomend probleem is dat Japan razendsnel vergrijst. In 1970 was 7,1 procent van de bevolking ouder dan 65, nu is dat 14,5. Dat de Japanners samen met de inwoners van Hongkong de langste levensverwachting hebben, heeft zijn prijs. Nu al betalen Japanse bedrijven volgens cijfers van de werkgeversorganisatie Keidanren zeer veel belasting en sociale premies, in totaal 14 procent van het nationaal inkomen.

Dat is net iets boven Duitsland en veel meer dan de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Maar over 25 jaar zal dat al twintig pocent zijn, berekende Keidanren, een wereldrecord voor grotere landen.

https://www.volkskrant.nl...europese-ziekte~b41e6c79/
Die 'over 25 jaar' is nu ongeveer, al ligt dat geraamde percentage van 20% toen nu op ruim 28%. Toch interessant om zo eens terug te kijken.

Zouden wij in Westen (op termijn) ook in zo'n Japanse beursschommeling zonder lange termijn groei komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:01:

Mijn punt: de beurs is vrijwel niet te voorspellen, en ik ga daar ook geen energie meer insteken. Vaste maandelijkse inleg in ETFs all the way!
Klopt, mijn visie is ook nog steeds maandelijkse inleg bij op mijn bestaande posities. Maar ik ben in de opbouwfase van mijn portefeuille en ik heb cash tot mijn bescihkking en probeer nu op goede prijzen in te stappen. Op lange termijn is een paar procent hier misschien wel relatief, maar mijn gevoel zegt dat er betere prijzen aan komen dan de afgelopen week. Overigens is bij mij "afwachten" niet stilzitten. Ik zorg wel dat ik in de positie stap maar de hoeveelheid cash verdeel ik over wat ik dan een gunstige prijs acht. Om een voorbeeld te nemen, shell gekocht op: 10,27 en 12,30. Voor nu nog even goede deals pakken in de aandelen, daarna wat meer aandacht richting de ETF's. Daar zie ik hier genoeg suggesties voor, thanks alvast daarvoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
(jarig!)
Vincentsmit11 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:12:
[...]

Klopt, mijn visie is ook nog steeds maandelijkse inleg bij op mijn bestaande posities. Maar ik ben in de opbouwfase van mijn portefeuille en ik heb cash tot mijn bescihkking en probeer nu op goede prijzen in te stappen. Op lange termijn is een paar procent hier misschien wel relatief, maar mijn gevoel zegt dat er betere prijzen aan komen dan de afgelopen week. Overigens is bij mij "afwachten" niet stilzitten. Ik zorg wel dat ik in de positie stap maar de hoeveelheid cash verdeel ik over wat ik dan een gunstige prijs acht. Om een voorbeeld te nemen, shell gekocht op: 10,27 en 12,30. Voor nu nog even goede deals pakken in de aandelen, daarna wat meer aandacht richting de ETF's. Daar zie ik hier genoeg suggesties voor, thanks alvast daarvoor _/-\o_
Post die goede deals hier dan ook even van tevoren, dan hebben wij er ook iets aan ;)

Alle gekheid op een stokje, heel fijn dat je Shell gekocht hebt op bedragen die nu flink onder de huidige koers liggen maar je probeert geld te verdienen in een markt die op dit moment flink geld aan het verliezen is.
Dat is maar voor weinigen weggelegd.
Laat die Shell deal niet naar je hoofd stijgen, ga je spijt van krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Gearloose schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:20:
[...]

Post die goede deals hier dan ook even van tevoren, dan hebben wij er ook iets aan ;)

Alle gekheid op een stokje, heel fijn dat je Shell gekocht hebt op bedragen die nu flink onder de huidige koers liggen maar je probeert geld te verdienen in een markt die op dit moment flink geld aan het verliezen is.
Dat is maar voor weinigen weggelegd.
Laat die Shell deal niet naar je hoofd stijgen, ga je spijt van krijgen!
Ik doe niet aan daytraden, is dat wat je bedoeld? Ik probeer gewoon zo goed mogelijke gemiddelde aankoopprijs te krijgen nu om mijn posities op te bouwen voor de toekomst :)

AFL, O, BAC heb ik ook leuke posities kunnen pakken. AFL en BAC beiden goede groei over de laatste jaren (boven gemiddeld), goed dividend (groei) en een zeer gezonde payout ratio. Voor de dividend jagers, Realty income is een stabiele REIT gebleken in 2008 en lijkt het nu ook goed te doen (dividend verhoging). Voornamelijk door hun portfolio van single tennant gebouwen (target, costco, walmart etc) komen ze nooit onder de 96% occupancy rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:30
Vincentsmit11 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:40:
[...]

Ik doe niet aan daytraden, is dat wat je bedoeld? Ik probeer gewoon zo goed mogelijke gemiddelde aankoopprijs te krijgen nu om mijn posities op te bouwen voor de toekomst :)
Nee, hij bedoelt dit: Wietsee. in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Denk je nu echt dat de laagste koers ooit voor Shell even een bonus aanbieding is zoals bij de Albert Heijn? Dit markeert het begin van een nieuw tijdperk en waardeloos management van Shell in de zoektocht naar alternatieven.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 28-03-2020 07:42 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Longcat schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:33:
[...]

BFIT
BESI
RCL
EU Banks ETF
Over beter bed, die zitten diep in de schulden met in verhouding weinig liquide middelen. Zie:

https://simplywall.st/sto...d-a-risky-investment/amp/

Moet wel zeggen dat ze volgens mij op de goede weg zijn. Maar in deze tijden is het zeker een risky business aangezien ze om kunnen vallen. Ik denk dat niemand daar zen aan vingers aan wel verbranden vandaar de enorme duik naar onder. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:21
.

[ Voor 110% gewijzigd door Trezzahn op 15-05-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Trezzahn ben je je bewust van het dividend lek van VWRL en andere ETFs? En waarom heb je een voorkeur voor dividend uitkering terwijl je in de opbouw zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 10:07
Ik zie ETF's hier vaker voorbij komen. Ben nieuw in dit wereldje en was benieuwd wat het verschil tussen een ETF en aandeel nou werkelijk is Hier wat over gelezen.
Klopt het samengevat dat een ETF een combinatie is van meerdere bedrijven uit een bepaald gebied en een aandeel 1 enkel bedrijf? Dat een ETF bij wijze van spreke wat minder gevoelig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Pistachenootje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:01:
@Trezzahn ben je je bewust van het dividend lek van VWRL en andere ETFs? En waarom heb je een voorkeur voor dividend uitkering terwijl je in de opbouw zit?
Deels van bewust. Ik denk/verwacht dat de impact mee zal vallen voor mij. Daar komt bij dat een ETF een lage TER heeft en voorgenoemde ETF's in de kernselectie zitten.

[ Voor 51% gewijzigd door Trezzahn op 19-07-2020 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:44
champion16 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:45:
Ik zie ETF's hier vaker voorbij komen. Ben nieuw in dit wereldje en was benieuwd wat het verschil tussen een ETF en aandeel nou werkelijk is Hier wat over gelezen.
Klopt het samengevat dat een ETF een combinatie is van meerdere bedrijven uit een bepaald gebied en een aandeel 1 enkel bedrijf? Dat een ETF bij wijze van spreke wat minder gevoelig is?
Correct. Bij een "gewoon" aandeel koop je van één bedrijf. Met een ETF koop je een stukje (/aandeel) van een grote pot aandelen van meerdere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dividend in de opbouwfase? Dividend die je cashdruk minder maakt?

Dividend komt uit de koers als het ware, dus je bouwt minder op, of exact even veel als je het direct weer herbelegd (en daar nul kosten aan hebt). En het doet netto dus niks met je 'cashdruk'. Dividend is best verwarrend in het begin, maar genoeg goede informatie over te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
@Aikon Snap ik. Dividend zit in de koers, daar ben ik bekend mee. Maar wat ik meer bedoel is het volgende (startpunt € 0).

Storting € 100 en aankoop dividend ETF (of aandeel).
Q2 € 7,50 dividend (koers € 95).

Dan heb ik € 87,50 nodig om te storten op de beleggingsrekening in plaats van € 95. Daar gaat het mij meer om.

[ Voor 12% gewijzigd door Trezzahn op 19-07-2020 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
@Trezzahn als je een andere regio verdeling wilt dan VWRL. Waarom kies je dan niet voor regio ETFs. Dus ipv VWRL voor vusa, en dan nog een developed Asia ETF. Ben je goedkoper uit als VWRL, en meer grip op je regio allocatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Trezzahn Als je dividend €7,50 is, dan zakt je aandeel dus niet met €5 maar met €7,50. Netto veranderd er niks met dividend. Nogmaals: zoek even goede informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Aikon schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:33:
@Trezzahn Als je dividend €7,50 is, dan zakt je aandeel dus niet met €5 maar met €7,50. Netto veranderd er niks met dividend. Nogmaals: zoek even goede informatie.
Behalve dus dividend lek, dan verlies je dus eigenlijk wel een deel van je rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07
Sinds gisteren staat er bij Corporate actions het dividend Q1 van VWRL.
Ik heb $ 0,4081 per aandeel ontvangen. Maar er wordt ook $ 0,1076 per aandeel Dividendbelasting ingehouden. (Dat = 26,3..%)

Ik was in de veronderstelling dat er 0% dividendbelasting wordt berekend op VWRL omdat het gevestigd is in Ierland. Welke denkfout maak ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Trezzahn ik denk dat 95% van de mensen het beste 100% in VWRL kunnen beleggen. Eventueel 90% VWRL, 10% IUSN. Dat is de verdeling die de markt bepaald heeft. Als je daarvan wil afwijken moet je imo hele goede redenen hebben.

Een alternatief is natuurlijk te beleggen in fondsen zonder dividend lek (NT, fitvermogen etc.). Dit is al heel vaak besproken.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 28-03-2020 09:49 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.