Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 185 Laatste
Acties:
  • 1.293.232 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Even wat anders dan de vraag wat we met de aandeeltjes Shell moeten.

Ik heb een flinke positie in AEEM (Amundi MSCI Emerging Markets). Dit is een synthetische ETF en ik wil deze graag 'inruilen' voor de fysieke EMIM (iShares Emerging Markets). Hoe doe ik dit op de meest stabiele manier en met zo laag mogelijke kosten?

Ik kan natuurlijk intraday mijn AEEM positie er tegen de bied uitdoen en EMIM kopen tegen de laat. Er staan regelmatig 75.000 aandelen in de bied en laat bij AEEM, wat groter is dan mijn positie. Bij EMIM is het orderboek soms wat dunner... Spread op beiden is zo'n 0.1-0.3%. Dit lijkt me erg suboptimaal. Alternatief om tussen bied en laat te gaan zitten, maar dan loop ik risico dat één van de orders niet direct wordt uitgevoerd en kan ik zomaar een paar tienden procent verliezen.

In de slotveiling is het volume vaak hoger en wordt er een prijs berekend waarop het meeste volume verhandeld kan worden. Ik neem aan dat er geen groot verschil zou moeten bestaan tussen de prijs in de slotveiling van AEEM vs EMIM. Ik zou 2x market orders (of wat ruimere limietorders) kunnen invoeren tussen 17:30 en 17:35.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Vincentsmit11 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Thanks voor je advies, als je extreem passief wil beleggen dan snap ik zeker je punt. Ik ben inderdaad net begonnen met het samenstellen van mijn portefeuille maar ik heb me de afgelopen maanden zeker ingelezen. Het is een soort perfect storm dat vlak na het lezen van die boeken de markt naar beneden gaat :9~

De reden dat ik nu vrij kort op de bal zit is ook echt interesse in de huidige situatie. Overigens houd ik mij gewoon vast aan mijn structuur die ik had opgezet. Vasthouden naar boven en bijkopen op gunstige situaties, die situaties kijk ik op het lange termijn. Dus ik laat me niet gek maken (FOMO) door een 20% stijging op een day dat ik verval in daytrading. En als het naar beneden gaat dan koop ik bij om mijn gemiddelde op die positie te verbeteren. Dus voor mij gemoedstoestand is het niet nodig om over te stappen richting ETF's. Toch zit ik de laatste dagen wel na te denken wat bepaalde ETF"s kunnen betekenen voor stabiliteit binnen mijn portefeuille. Iets waar je normaal gesproken "Bonds" voor zou gebruiken (80/20). Hoe zitten jullie op dit moment in bonds en hun rol voor je portefeuille?
Ach je mag best wat spelen met een x aantal procent van je portefeuille, dat is soms ook gewoon leuk om erbij te doen.
doe ik ook, maar grootste gedeelde zit in een wereld ETF.

Alleen me Shell aandelen die hou ik wel, puur omdat ik verwacht dat die wel weer richting de 20 gaat als ze weer een akkoord hebben en ik denk dat ze nog steeds gewoon dividend gaan uitkeren.

[ Voor 6% gewijzigd door michael3 op 24-03-2020 17:19 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:05
Vincentsmit11 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:11:
[...]
Hoe zitten jullie op dit moment in bonds en hun rol voor je portefeuille?
Als je zoekt op obligaties kun je veel discussies terugvinden. Ik bezit ze niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:17:
Ik heb een flinke positie in AEEM (Amundi MSCI Emerging Markets). Dit is een synthetische ETF en ik wil deze graag 'inruilen' voor de fysieke EMIM (iShares Emerging Markets). Hoe doe ik dit op de meest stabiele manier en met zo laag mogelijke kosten?
Als ze echt identiek zijn dan zou je ze kunnen 'omruilen' met een combo order tegen alleen transactiekosten + spread. Let natuurlijk wel op de ratio; een stuk AEEM hoeft natuurlijk niet even groot te zijn als een stuk EMIM.
In de slotveiling is het volume vaak hoger en wordt er een prijs berekend waarop het meeste volume verhandeld kan worden. Ik neem aan dat er geen groot verschil zou moeten bestaan tussen de prijs in de slotveiling van AEEM vs EMIM.
Dit is natuurlijk te backtesten.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:23:
[...]

Als ze echt identiek zijn dan zou je ze kunnen 'omruilen' met een combo order tegen alleen transactiekosten + spread. Let natuurlijk wel op de ratio; een stuk AEEM hoeft natuurlijk niet even groot te zijn als een stuk EMIM.

[...]

Dit is natuurlijk te backtesten.
Ik zit wel bij pauperbroker degiro. :$ Kan een combo order daar? Ik denk niet dat ze 100% identiek zijn, maar ze volgen beiden MSCI Emerging Markets.
Backtesten dmv verhouding AEEM/EMIM obv price @ close?

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Ik zit wel bij pauperbroker degiro. :$ Kan een combo order daar?
Nee, of althans ik zie de mogelijkheid bij mijn pensioenrekening niet. Je kan natuurlijk twee afzonderlijke orders plaatsen, maar de kracht van een combo order is dat je een limietprijs opgeeft voor het totaal (in dit geval dus 0 + grootste spread die je nog accepteert) en het schommelen van de onderliggende koers niets uit maakt.
Backtesten dmv verhouding AEEM/EMIM obv price @ close?
Op zich hoef je de verhouding niet te weten om je aanname te kunnen backtesten. Deel de close van AEEM door de close van EMIM en kijk of dit stabiel is over de afgelopen X maanden.

Overigens zou ik dit omwisselen in de huidige marktomstandigheden zeker niet proberen zonder een combo order ;) Als je geen dringende reden hebt om ze nu om te wisselen zou ik lekker wachten tot het wat rustiger is op de beurs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 13:03
Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Ik zit wel bij pauperbroker degiro. :$ Kan een combo order daar? Ik denk niet dat ze 100% identiek zijn, maar ze volgen beiden MSCI Emerging Markets.
Volgens mij kan dat niet nee. Close auction lijkt mij de beste oplossing, hoewel limiet order een beetje rot is. Als je dan toch for whatever reason geen uitvoering krijgt zit je wellicht na close een nacht zonder positie, dus loop je wel het grootste risico. Al helemaal als het een beurs is waar DeGiro niet direct op handelt en je afhankelijk bent van hun execution. Dus, marktorder, zou ik denken

Het lijkt me wel een wat onhandige tijd om dit te doen (maar dat valt moeilijk te timen) met de huidge spreads. Of zijn die nog enigzins redelijk voor deze etfs?

Edit: @Zr40 beat me to it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Op zich hoef je de verhouding niet te weten om je aanname te kunnen backtesten. Deel de close van AEEM door de close van EMIM en kijk of dit stabiel is over de afgelopen X maanden.
Dat bedoel ik. Verhouding EMIM/AEEM uitrekenen obv prijsdata van de close. Net gedaan en dan kom ik uit tussen 5.80 en 6.13 (d.w.z. voor 1 stuk EMIM krijg je 5.80-6.13 stukjes AEEM). Véél te veel variatie. |:(
Zr40 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Overigens zou ik dit omwisselen in de huidige marktomstandigheden zeker niet proberen zonder een combo order ;) Als je geen dringende reden hebt om ze nu om te wisselen zou ik lekker wachten tot het wat rustiger is op de beurs :)
Ja, zo zit ik er ook in. Ik heb er geen haast mee, maar ik wil wel alvast een plan hebben. Net even naar combinatieorder menu gekeken en zie alleen opties en NL aandelen. :'(
Athos vk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Volgens mij kan dat niet nee. Close auction lijkt mij de beste oplossing, hoewel limiet order een beetje rot is. Als je dan toch for whatever reason geen uitvoering krijgt zit je wellicht na close een nacht zonder positie, dus loop je wel het grootste risico. Al helemaal als het een beurs is waar DeGiro niet direct op handelt en je afhankelijk bent van hun execution. Dus, marktorder, zou ik denken

Het lijkt me wel een wat onhandige tijd om dit te doen (maar dat valt moeilijk te timen) met de huidge spreads. Of zijn die nog enigzins redelijk voor deze etfs?

Edit: @Zr40 beat me to it
Spreads zijn wel ok. Ik zit meer met de schommelingen tussen uitvoer van de orders. Ik ga dit ook niet deze week doen, maar het staat al een tijdje op mijn 'to do' en ik heb nog geen goed plan.

[ Voor 62% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Athos vk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Als je dan toch for whatever reason geen uitvoering krijgt zit je wellicht na close een nacht zonder positie, dus loop je wel het grootste risico.
Andersom is eigenlijk veel vervelender. Je kooporder wordt wel uitgevoerd en je verkooporder niet. Dan zit je onbedoeld met een berg aan leverage in een volatiele markt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wanneer uitstappen?

Hebben jullie vaste regels die jullie aanhouden? Kijk je naar % of vaste bedragen?

Heb nu een paar posities die aardig in de plus staan (paar honderd euro)

De afgelopen weken te hebberig geweest en dingen laten staan, met als gevolg dat ze daarna flink in de min kwamen.

Aan de andere kant natuurlijk weer bang dat het toch weer niet naar beneden gaat.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
Zr40 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Andersom is eigenlijk veel vervelender. Je kooporder wordt wel uitgevoerd en je verkooporder niet. Dan zit je onbedoeld met een berg aan leverage in een volatiele markt...
Ik ging er eigenlijk vanuit dat @Longcat bedoelde eerst de oude positie te liquideren alvorens de andere positie aan te nemen. Lenen kan sowieso alleen met specifieke soorten accounts bij DeGiro (geen idee wat daar de voorwaarden voor zijn). Wel mee eens overigens hoor, dat zou al helemaal zwaar zijn.

@Longcat Mocht je trouwens toch voor intraday kiezen, is het wellicht waarde afweging te maken tussen de huidige spreads en transactiekosten. Wellicht zijn de transactiekosten wel makkelijk te overbruggen dan als je door de eerste 3 lagen van het orderboek moet schieten voor je marktorders en in plaats daarvan de transacties te verspreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Vandaar dat ik zat te denken aan market orders in de slotveiling, maar daar kan ik me behoorlijk aan branden gezien die variatie in de close EMIM/close AEEM.
Athos vk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat @Longcat bedoelde eerst de oude positie te liquideren alvorens de andere positie aan te nemen. Lenen kan sowieso alleen met specifieke soorten accounts bij DeGiro (geen idee wat daar de voorwaarden voor zijn). Wel mee eens overigens hoor, dat zou al helemaal zwaar zijn.
Intraday maakt dit niet uit voor mij. Ik heb genoeg ruimte om eerst te kopen en dan te verkopen. Overnight zou ik wel vervelend vinden. Risico staat dan niet in verhouding tot wat ik zie als een kleine optimalisatie.
@Longcat Mocht je trouwens toch voor intraday kiezen, is het wellicht waarde afweging te maken tussen de huidige spreads en transactiekosten. Wellicht zijn de transactiekosten wel makkelijk te overbruggen dan als je door de eerste 3 lagen van het orderboek moet schieten voor je marktorders en in plaats daarvan de transacties te verspreiden
Ik denk niet dat ik door 3 lagen heen ga. Hooguit door 1. Word ik niet genaaid door de market maker als ik een grote market order intraday indien? Dat ze ineens een centje opschuiven. :+

---

Wtf? Ik was even in de gaten aan het houden hoe de eindveiling bij beiden er uit zag en voor zover ik kan zien is er niets getrade in de slotveiling voor EMIM. Dat verklaart denk ik de variatie die ik zag.

[ Voor 63% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Greatsword schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:44:
Wanneer uitstappen?

Hebben jullie vaste regels die jullie aanhouden? Kijk je naar % of vaste bedragen?

De afgelopen weken te hebberig geweest en dingen laten staan, met als gevolg dat ze daarna flink in de min kwamen.

Aan de andere kant natuurlijk weer bang dat het toch weer niet naar beneden gaat.
Het verleden (aankoopprijs, koersschommelingen, 'winst' of 'verlies') maakt geen drol uit. Als je verwacht dat de koers op termijn gaat stijgen moet je blijven zitten, verwacht je dat hij gaat dalen dan moet je verkopen. Ongeacht od je nu op papier winst of verlies hebt.
Weet je het niet, wat was dan in eerste instantie je reden om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Greatsword schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:44:
Wanneer uitstappen?

Voor mij geldt in principe: de markt bepaalt niet wanneer ik uitstap, dat bepaal ik zelf. En wanneer ik daarmee begin zal het in kleine stukjes zijn, niet alles in 1 keer. Net zoals ik nu maandelijks in kleine stukjes opbouw. Als buy & hold belegger verwacht ik dat op lange termijn de waarde van mijn aandelenportefeuille zal stijgen, en met die verwachting heb ik geen behoefte om eerder uit te stappen.

Ik kan van tevoren ook niet zien of morgen de koers zal gaan stijgen of dalen. Ik kan niet market timen en ga dat ook niet proberen.

Ik zeg 'in principe', want ik heb de vergissing gemaakt om teveel leverage te gebruiken. Als gevolg van de recente daling heeft de markt mij gedwongen om een paar posities te sluiten om de kans op een margin call te verkleinen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2020 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:27
Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:17:
Even wat anders dan de vraag wat we met de aandeeltjes Shell moeten.

Ik kan natuurlijk intraday mijn AEEM positie er tegen de bied uitdoen en EMIM kopen tegen de laat. Er staan regelmatig 75.000 aandelen in de bied en laat bij AEEM, wat groter is dan mijn positie. Bij EMIM is het orderboek soms wat dunner... Spread op beiden is zo'n 0.1-0.3%. Dit lijkt me erg suboptimaal. Alternatief om tussen bied en laat te gaan zitten, maar dan loop ik risico dat één van de orders niet direct wordt uitgevoerd en kan ik zomaar een paar tienden procent verliezen.

In de slotveiling is het volume vaak hoger en wordt er een prijs berekend waarop het meeste volume verhandeld kan worden. Ik neem aan dat er geen groot verschil zou moeten bestaan tussen de prijs in de slotveiling van AEEM vs EMIM. Ik zou 2x market orders (of wat ruimere limietorders) kunnen invoeren tussen 17:30 en 17:35.
De meeste grote partijen verkopen daarom hun posities in kleinere batches. Houd het orderboek een beetje in de gaten en als de spread laag is verkoop je een deel. Echter, zelfs bij grote bedragen is de spread vaak maar tientjes werk, dus ook niet moeilijker maken dan het is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Ik denk niet dat ik door 3 lagen heen ga. Hooguit door 1. Word ik niet genaaid door de market maker als ik een grote market order intraday indien? Dat ze ineens een centje opschuiven. :+
Hoe dan? Het is een market order, dus tenzij er echt 0 volume is schiet het gewoon door het orderboek, niemand kan daarop reageren. Als je echt veel pech hebt gooi je en market order in terwijl de hoogste bied/laat zijn order pulled. Daarom moet je vooral ook dieper dan laag 1 kijken als je dit wilt proberen, want ik zie bij mijn eigen etfs best grote verschillen tussen level 1 en 2 in de orderboeken. Daar loop je dus wel risico

Je kunt ook inspelen op de mogelijke hiddens. Stel hoogste bied volume 1000 is en jij wilt 2000 verkopen, dan kun je een limiet order voor die 2000 stukken op hoogste bied leggen en kun je nog best wel eens tegen een market maker. Het hangt er natuurlijk allemaal af hoe ongunstig het is om transactiekosten te betalen, maar mocht je niet traden met hun hiddens doe je het wellicht dan maar een tweede of derde keer in de volgende dagen. Hiddens liggen altijd wel krapper dan huidige markt, dus dan kijk je gewoon waar je vermoedt dat de market maker zit en ga je er gewoon een cent boven/onder zitten :+
R.van.M schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:07:
[...]

De meeste grote partijen verkopen daarom hun posities in kleinere batches. Houd het orderboek een beetje in de gaten en als de spread laag is verkoop je een deel. Echter, zelfs bij grote bedragen is de spread vaak maar tientjes werk, dus ook niet moeilijker maken dan het is :)
Hij wilt transactiekosten minimaliseren. Als een of beiden bijv op Xetra handelt is dat best fors voor DeGiro, dan ben je minstens 4 eur per transactie kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door Athos vk op 24-03-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Athos vk Je hebt gelijk, ik ben een beetje para. :) Ik ga even afwachten tot de VIX weer flink onder de 30 staat en dan eens kijken hoe de spreads en orderboeken er uitzien. Transactiekosten zijn niet een super big deal, maar natuurlijk wel zo fijn om die te minimaliseren. Ik wil in feite tegelijkertijd de ene ETF verkopen en de andere kopen, zodat ik geen enkel moment 0 of dubbele exposure heb. Op zich zou dit goed moeten gaan als ik twee market orders klaar zet en snel na elkaar op de bevestig knop druk.
De beurzen zijn Euronext Amsterdam en Parijs, waarvan er eentje in de kernselectie zit (AEEM). EMIM kost me geloof ik 2 euro + een klein percentage.

[ Voor 60% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Democraten willen wel erg veel in deze bill proppen.
Het zou me echt niet verbazen als ze er vandaag weer niet uitkomen.

Oh en sommige republikeinse senators kunnen niet stemmen omdat Ron Paul corona heeft en ze met hem in contact zijn geweest en in quarantaine zijn. Man.. lijkt wel een film.

[ Voor 42% gewijzigd door MrMonkE op 24-03-2020 18:22 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athos vk
Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:13:
Op zich zou dit goed moeten gaan als ik twee market orders klaar zet en snel na elkaar op de bevestig knop druk.
Ik ben vast wat het overanalyseren, maar hoe gaat DeGiro hier eigenlijk met vrije ruimte om en hoe snel? Zou een beetje lullig zijn als je je kooporder daardor nog niet kan uitvoeren :+. En vergeet niet extra neer te zetten voor je market maker fees :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Athos vk Ik heb genoeg vrije ruimte om eerst te kopen en daarna pas te verkopen. :) Ik ga denk ik toch maar voor de intraday marketorders. Moeten de spreads wel zeer klein zijn, anders ben ik geneigd tussen bied en laat te gaan zitten met risico dat één van de orders niet wordt uitgevoerd. Nog even wachten dus tot er weer dagen komen van <1% tussen day low en high.

[ Voor 65% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik moet toch wel een beetje gniffelen. Initial margin zit nog steeds ruim boven 100%, wat betekent dat ik geen nieuwe posities kan openen. Posities sluiten mag wel, maar verder mag ook alles wat de margin requirement verkleint.

Zojuist dus een covered call verlengd. De vorige call was verlopen, dus schrijf ik een nieuwe. Dat mag, want schrijven van een covered call verlaagt je margin requirement. Maar de spread is echt gigantisch, dus ik plaats een kooporder voor een lager bedrag. Uitvoering. Nieuwe verkooporder voor een hoger bedrag. Uitvoering.

Opbrengst bij het eerste retourtje: 31,41 incl. kosten. Ronde twee: 32,41 :P

Ik mag, ondanks het overschrijden van de initial margin, blijkbaar nog gewoon mini market maker spelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 hoe kon je kopen? Verhoogde het niet je margin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Buy to close. Sluiten is toegestaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
https://www.marketwatch.c...-2020-03-24?mod=home-page
“I would love to have the country opened up, and rarin’ to go, by Easter,” which is April 12, the president said in a Fox News town hall broadcast from the White House.
Dat gaat nog tegen vallen. Zou er iemand in de senaat hier in geloven? Iemand in de taskforce? 12 April lijkt mij eerder samenvallen met "panic" van dat eerdere geposte grafiekje dan heropening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ko.Kane schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:31:

[...]

Dat gaat nog tegen vallen. Zou er iemand in de senaat hier in geloven? Iemand in de taskforce? 12 April lijkt mij eerder samenvallen met "panic" van dat eerdere geposte grafiekje dan heropening.
But wouldn't you love to?

Zat er geen BUT achter?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Ko.Kane schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:31:

[...]

Wie weet, de beurs gelooft er voorlopig in en dat is wat telt - aldus Trump die de beurs gebruikt als prestatie-index van zijn presidentschap -
Dit lijkt me ook gewoon hopen dat het virus 12 april '' ineens '' is verdwenen en hij zijn geweldige plan kan doorvoeren, wellicht een slimme strategische politieke zet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TSLA +15%,

Snel kopen voor je de volgende bull run mist!

(dit meen ik niet serieus) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:10:
TSLA +15%,

Snel kopen voor je de volgende bull run mist!

(dit meen ik niet serieus) :+
Gisteren zat ik te denken TSLA en SPCE.. natuurlijk niet gedaan.
Ik ben echt zo'n sukkel.
Als ik zo door ga zitten we straks midden in de Bull schans en heb ik al mijn cash nog :/

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 14:14
Ik denk persoonlijk niet dat dit al het begin van de bullrun is. De hoeveelheid die er de economie wordt ingepompt helpt natuurlijk wel. Maar dat betekent niet dat de bedrijven er beter van gaan draaien.
Is alleen maar afremmend i.p.v. oplossend dat heeft meer tijd nodig.

Wel ga ik vanaf nu elke vrijdag bijkopen i.p.v. maandelijks

[ Voor 7% gewijzigd door Freddy22 op 24-03-2020 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:13:
[...]

Gisteren zat ik te denken TSLA en SPCE.. natuurlijk niet gedaan.
Ik ben echt zo'n sukkel.
Als ik zo door ga zitten we straks midden in de Bull schans en heb ik al mijn cash nog :/
Ach, vandaag 15% erbij, morgen of overmorgen 20% eraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:22:
[...]

Ach, vandaag 15% erbij, morgen of overmorgen 20% eraf?
Ja wie weet, maar als je bijvoorbeeld naar 2008 kijkt dan kan het ook wel een paar weken vrij geleidelijk omhoog gaan, waarna dan opnieuw grote klappers naar beneden vallen.
Zoals het afgelopen week ging en ook de weken daarvoor waren wel erg uitzonderlijk :p

Maar met specifiek Tesla heb je wel een punt, daar is alles mogelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 24-03-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Ja wie weet, maar als je bijvoorbeeld naar 2008 kijkt dan kan het ook wel een paar weken vrij geleidelijk omhoog gaan, waarna dan opnieuw grote klappers naar beneden vallen.
Zoals het afgelopen week ging en ook de weken daarvoor waren wel erg uitzonderlijk :p

Maar met specifiek Tesla heb je wel een punt, daar is alles mogelijk...
Ja die dead cat bounce in 2008 was wel echt heel lang. Natuurlijk was de data toen wel iets langzamer. We zullen zien wat er gebeurd de komende weken. :9

Ik ben gehedged iig, ik vind alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.
Ik wil graag ook gaan handelen in aandelen, alleen zit ik te kijken naar een handige en goede broker. Mijn twijfel is tussen DeGiro en Bux Zero.

Nu zie ik dat ze allebei uiteraard bij de AFM zijn aangesloten. Bux Zero heeft als enige nadeel dat deze alleen handelt in beurzen in Nederland en Duitsland. De transactiekosten vind ik bij beide acceptabel, alleen spreekt Bux Zero mij meer aan door de uitstraling. Ik houd namelijk van overzichtelijke apps die technisch goed in elkaar zitten.

Nu geloof in dat beide hun werk vast wel doen, alleen was ik benieuwd wat hier gebruikt wordt. Over Bux kon ik zo snel niet iets vinden in dit topic, op een paar mentions naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17:27
reputatio schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:25:
Nu geloof in dat beide hun werk vast wel doen, alleen was ik benieuwd wat hier gebruikt wordt. Over Bux kon ik zo snel niet iets vinden in dit topic, op een paar mentions naast.
Volgens mij geef je hier zelf het antwoord al?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik wil graag ook gaan handelen in aandelen, alleen zit ik te kijken naar een handige en goede broker. Mijn twijfel is tussen DeGiro en Bux Zero.

Nu zie ik dat ze allebei uiteraard bij de AFM zijn aangesloten. Bux Zero heeft als enige nadeel dat deze alleen handelt in beurzen in Nederland en Duitsland. De transactiekosten vind ik bij beide acceptabel, alleen spreekt Bux Zero mij meer aan door de uitstraling. Ik houd namelijk van overzichtelijke apps die technisch goed in elkaar zitten.

Trading212 is ook een goede optie! Geen transactiekosten en goede/simpele layout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:15

Ik gebruik beide, maar Bux Zero is echt in alles behalve kosten inferieur aan DeGiro. De grafiekjes die ze geven zijn waardeloos qua layout, je kan alleen market orders geven, limiet orders kan alleen met premium account (kan zijn dat deze nog gratis in proeftijd zijn sinds de launch), en erg gelimiteerd qua aanbod. En je kan alleen via de app handelen, geen desktop website. Oh en bij Bux kan je alleen orders opgeven tijdens handelsuren, is erg irritant als je bijvoorbeeld in het buitenland zit en de AEX 's nachts opent.

Die €2 transactiekosten bij DeGiro zijn mij de betere service wel waard, maar als jij de app van Bux fijn vind dan zal je je er ook geen buil aan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Je hebt het grootste verschil al gevonden; Bux Zero is erg beperkt, maar het voordeel is wel dat je er zonder transactiekosten kunt handelen.
Ik zou zeggen dat het wel leuk is om mee te beginnen en de keuze die er is, daarmee kun je ook wel een leuke portefeuille mee samenstellen en je kunt voor het aanmelden een gratis aandeel cadeau krijgen.
Maar wil je uiteindelijk de complete beurs tot je beschikking hebben, met alle aandelen van verschillende beurzen over de wereld, dan kom je uiteindelijk wel weer uit bij DeGiro die dan meestal het voordeligst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zelf zit ik bij Binck, puur omdat ik eerst bij alex zat.
Verder nooit zo'n studie gemaakt van de kosten.
Hmm scheelt toch een paar honderd euro bij grote orders.
0.15% betaal ik geloof ik per order + 1 Eur. Voor aandelen
Bij order van 10000euro is dat ehm.. 16 Euro.
Meer dan niets natuurlijk maar niet echt iets waarvoor ik zou verkassen. Tenzij ik elke dag tig keer zou kopen verkopen. wat ik niet doe. Of ontgaat me iets?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties!
Zo te zien is DeGiro de meer volwassenere keuze, wat ik ook al dacht.
Ik heb ook nog wat andere brokers bekeken, zoals Trading212, maar DeGiro spreekt me dan het meeste aan.
De transactiekosten vind ik niet het belangrijkste, het moet alleen niet extreem zijn. Maar dat is bij de meeste brokers niet het geval. Heb liever een goed werkende, snelle app en website dan dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij zit.

En met oog op de toekomst wil ik ook liever niet beperkt zijn voor wat betreft beurzen.

Jammer genoeg is er een wachtrij bij DeGiro, wat mij verbaast. Dus nog even afwachten dan maar, de beurzen zijn toch nog niet open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
MrMonkE schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:16:
Zelf zit ik bij Binck, puur omdat ik eerst bij alex zat.
Verder nooit zo'n studie gemaakt van de kosten.
Hmm scheelt toch een paar honderd euro bij grote orders.
0.15% betaal ik geloof ik per order + 1 Eur. Voor aandelen
Bij order van 10000euro is dat ehm.. 16 Euro.
Meer dan niets natuurlijk maar niet echt iets waarvoor ik zou verkassen. Tenzij ik elke dag tig keer zou kopen verkopen. wat ik niet doe. Of ontgaat me iets?
Binck heeft nog een service fee van minimaal €3,50 + % portefeuille waarde, behalve als je het inactive pakket hebt ( wat dan weer beperkingen oplevert )
Daarnaast, als je een relatief kleine portefeuille met aandelen wilt maken, laten we zeggen 10K, dan kun je bij Binck niet een brede spreiding maken zonder dat je een heleboel transactiekosten maakt.
Dividend herbeleggen is wat goedkoper maar kost alsnog ook zomaar een paar euro.
En sowieso als je aan wat daytrading doet dan tikken die transactiekosten ook wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Iemand ervaring met het ASN aandelenfonds? Ik zie dat ik ze ook via DeGiro kan kopen en dat ze al een aardige correctie hebben gehad (is 65% EU, 25% VS, 10% Japan):
https://www.asnbank.nl/be...urzaam-aandelenfonds.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Santee schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:55:
Iemand ervaring met het ASN aandelenfonds? Ik zie dat ik ze ook via DeGiro kan kopen en dat ze al een aardige correctie hebben gehad (is 65% EU, 25% VS, 10% Japan):
Eigenlijk enkel interessant als duurzaam beleggen je ding is, anders gewoonweg hoge kosten wat ten koste gaat van je rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

€3,50 + 0,01%
Tot € 450.000 portefeuillewaarde, daarboven geen service fee.

dus bij 100k
13.50 per maand?
Kan ik nog mee leven.

@JohanNL

[ Voor 8% gewijzigd door MrMonkE op 24-03-2020 23:05 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
MrMonkE schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:04:
€3,50 + 0,01%
Tot € 450.000 portefeuillewaarde, daarboven geen service fee.

dus bij 100k
13.50 per maand?
Kan ik nog mee leven.

@JohanNL
Alsnog zo'n 0,16% rendement verloren op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

JohanNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:28:
[...]

Alsnog zo'n 0,16% rendement verloren op jaarbasis.
als je iets 10 jaar laat staan telt dat wel op, misschien toch eens over nadenken. :-(

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Dan is het echt zaak je beter in te lezen.

(Slechte bron trouwens beursman)
Doet hij het echt zo slecht?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Een vraagje als een nog te beginnen belegger. Ik zit te kijken naar de koers van deze offensief mix fonds belegging:
https://www.asnbank.nl/be...m-mixfonds-offensief.html

Afbeeldingslocatie: https://charting.vwdservices.com/tchart/tchartcached.aspx?user=ASNBank&layout=indexed&startdate=120M&enddate=today&format=image/gif&width=510&height=242&res=EndOfDay&issue=600310699

Dan zie je op dit moment het eindpunt lager staan dan het beginpunt. Als ik echter kijk naar het netto rendement over 10 jaar, dan wordt aangegeven 8.42%. Hoe kan dat?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
CurlyMo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:46:
Een vraagje als een nog te beginnen belegger. Ik zit te kijken naar de koers van deze offensief mix fonds belegging:

[Afbeelding]

Dan zie je op dit moment het eindpunt lager staan dan het beginpunt. Als ik echter kijk naar het netto rendement over 10 jaar, dan wordt doodleuk aangegeven 8.42%. Hoe kan dat?
Dan is die informatie onjuist of het fonds bestond voor die datum ook al, maar dan met wellicht een andere naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
JohanNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:53:
[...]

Dan is die informatie onjuist of het fonds bestond voor die datum ook al, maar dan met wellicht een andere naam.
Dus mijn boerenverstand klopt. Dat zodra de koers onder je beginpunt komt, je eigenlijk verlies aan het leiden bent op je oorspronkelijke inleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CurlyMo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:46:

[Afbeelding]

Dan zie je op dit moment het eindpunt lager staan dan het beginpunt. Als ik echter kijk naar het netto rendement over 10 jaar, dan wordt aangegeven 8.42%. Hoe kan dat?
Toelichting op de nettorendementen en de benchmark

* De getoonde nettorendementen zijn de gemiddelde rendementen per jaar. Dit fonds is opgericht op 10 januari 2017. De beleggingspools waarin dit fonds belegt bestaan al veel langer. De getoonde resultaten die behaald zijn vóór de introductie van het fonds op 10 januari 2017 zijn op basis van gesimuleerde resultaten van deze beleggingspools. Deze geven de gecumuleerde historische resultaten weer van de portefeuille van het fonds in de samenstelling op de introductiedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ok, goede toelichting. Als ik echter naar het rendement over 3 jaar kijk, dan zie ik hetzelfde; 3.58%. Dat klopt dan toch gewoon niet. Dan heb je niks aan een nettorendement berekent over de gemiddelde rente per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Keert het fonds wellicht dividend uit? Dividendrendement is niet zichtbaar als je kijkt naar een grafiek met daarin alleen koersrendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zr40 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:58:
Keert het fonds wellicht dividend uit? Dividendrendement is niet zichtbaar als je kijkt naar een grafiek met daarin alleen koersrendement.
Ja
Het fonds keert één keer per jaar dividend uit in de vorm van contanten aan de aandeelhouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

reputatio schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:19:
Bedankt voor alle reacties!
Zo te zien is DeGiro de meer volwassenere keuze, wat ik ook al dacht.
Ik heb ook nog wat andere brokers bekeken, zoals Trading212, maar DeGiro spreekt me dan het meeste aan.
De transactiekosten vind ik niet het belangrijkste, het moet alleen niet extreem zijn. Maar dat is bij de meeste brokers niet het geval. Heb liever een goed werkende, snelle app en website dan dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij zit.

En met oog op de toekomst wil ik ook liever niet beperkt zijn voor wat betreft beurzen.

Jammer genoeg is er een wachtrij bij DeGiro, wat mij verbaast. Dus nog even afwachten dan maar, de beurzen zijn toch nog niet open :+
Zit zelf hij Flatex, die zijn helemaal gratis en werkt eigenlijk wel na behoren, vallen ook onder het 100.000 euro garantie fonds. Tot nu toe alles wat.ik wilde kopen daar wel kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
Ik denk dat je antwoord zit in:
Nettorendement na aftrek van de fondskosten t/m 29 februari 2020
En die grafiek laat wel uptodate zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 25-03-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Maar door de dividentuitkering kan je nog steeds in zo'n koers winst hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Brilsmurfffje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 00:01:
[...]

Zit zelf hij Flatex, die zijn helemaal gratis en werkt eigenlijk wel na behoren, vallen ook onder het 100.000 euro garantie fonds. Tot nu toe alles wat.ik wilde kopen daar wel kunnen vinden.
Voor de nuancering; die €100.000 is het DGS op de spaartegoeden die je aanhoudt en op sommige effecten zit standaard een grotere spread dan de markt zelf aanbied waardoor je indirect alsnog extra kosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
JohanNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:39:
[...]

Binck heeft nog een service fee van minimaal €3,50 + % portefeuille waarde, behalve als je het inactive pakket hebt ( wat dan weer beperkingen oplevert )
Daarnaast, als je een relatief kleine portefeuille met aandelen wilt maken, laten we zeggen 10K, dan kun je bij Binck niet een brede spreiding maken zonder dat je een heleboel transactiekosten maakt.
Dividend herbeleggen is wat goedkoper maar kost alsnog ook zomaar een paar euro.
En sowieso als je aan wat daytrading doet dan tikken die transactiekosten ook wel aan.
Het is appels met peren vergelijken, Binck richt zich op een andere doelgroep en biedt tav tooling, informatie en kennis ook extra allerlei mogelijkheden/voordelen die DeGiro bijvoorbeeld niet biedt. Het is echt sterk afhankelijk van je belegging strategie en persoonlijke wensen welke broker het beste daarop aansluit. Kosten zijn belangrijk maar moet niet het argument zijn om een broker te kiezen.
Daarbij dien je ook alert te zijn als dingen gratis zijn door goed naar de voorwaarden en/of beperkingen te kijken. Er is tenslotte geen gratis geld, zeker niet in de financiële wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
MrMonkE schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:38:
[...]

als je iets 10 jaar laat staan telt dat wel op, misschien toch eens over nadenken. :-(
Je zou ze nog kunnen contacteren en vragen of ze je pakket willen overzetten naar het verbogen binck inactive pakket.
Dan verlies je wat functies zoals realtime koersen, de mobiele app en aanmelden voor een aandeelhouders vergadering, maar dan hoef je je posities niet te sluiten en weer aan te kopen bij een andere broker.
Kun je alles zo laten en nieuwe posities ergens anders aankopen, dividend haal je er dan ook af en herbeleg je bij je nieuwe broker, zoiets ;)
Miki schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 00:31:
[...]

Het is appels met peren vergelijken, Binck richt zich op een andere doelgroep en biedt tav tooling, informatie en kennis ook extra allerlei mogelijkheden/voordelen die DeGiro bijvoorbeeld niet biedt. Het is echt sterk afhankelijk van je belegging strategie en persoonlijke wensen welke broker het beste daarop aansluit. Kosten zijn belangrijk maar moet niet het argument zijn om een broker te kiezen.
Daarbij dien je ook alert te zijn als dingen gratis zijn door goed naar de voorwaarden en/of beperkingen te kijken. Er is tenslotte geen gratis geld, zeker niet in de financiële wereld.
Leuk allemaal, maar die informatie halen ze ook gewoon ergens anders vandaan en kun je voor het meeste gewoon van de site plukken terwijl je niet bent aangemeld: https://www.binck.nl/klanten/academy/training-masterclasses
Het nieuws gedeelte haal je dan bijvoorbeeld van IEX.
Het enige wat in dat opzicht nog echt interessant kan zijn is Protrader of Prorealtime, maar daarvoor moet je dan wel weer een duurder pakket nemen. ( en je moet je bezighouden met daytrading, TA e.d. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morpheusk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:40:
[...]

Doet hij het echt zo slecht?
Slechte bron =/= slecht doen op de beurs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 22:07

tomtom901

Moderator General Chat
Volgens CNBC is er een deal rondom de steunbill:

https://www.cnbc.com/2020...assive-stimulus-bill.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Is een prima gemengd fonds waarbij je in mijn ogen en goede verhouding hebt tussen rendement en 'duurzaamheid' (hoe je dat dan ook wil definiëren). Doen het al jaren behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:46
Er is op dit moment enorm veel kapitaal nodig voor de gevolgen van corona. Dan zou je verwachten dat de rente gaat stijgen. Maar dat laten de centrale banken niet gebeuren en die blijven alles opkopen. De ECB heeft officieel alleen een inflatiedoelstelling, maar we weten allemaal dat een hoge rente ongunstig is voor bepaalde groepen en landen.

Pensioenfondsen zullen opnieuw hard geraakt worden. De koersen van aandelen stijgen een klein beetje maar dat compenseert de kunstmatig lage (reken)rente niet. Houden jullie je ook bezig met het beleggingsbeleid van je eigen pensioenfonds? Ik neem aan dat er een heleboel tweakers aangesloten zijn bij een fonds, terwijl je veel liever zelf zou willen beleggen en je kapot ergert aan het beleggingsbeleid uit de jaren 90 dat alleen werkt bij rentes van 4% of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hoge kosten en vreemde spreiding imo. Rendement daar lijkt goed maar dat is van het voor de crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Pistachenootje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Hoge kosten en vreemde spreiding imo. Rendement daar lijkt goed maar dat is van het voor de crash.
Daarom kijk ik nu ook naar dit fonds, ze zijn al een heel stuk gedropped wat het instappen wellicht aantrekkelijk maakt (hoogste stand sinds 2016ish). Als ik instap via DeGiro, betaal ik dan ook fondskosten richting ASN? Hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Santee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Daarom kijk ik nu ook naar dit fonds, ze zijn al een heel stuk gedropped wat het instappen wellicht aantrekkelijk maakt (hoogste stand sinds 2016ish). Als ik instap via DeGiro, betaal ik dan ook fondskosten richting ASN? Hoe werkt dat?
En waarom niet de NN fondsen bij Fitvermogen?
- redelijk duurzaam
- betere spreiding
- lagere TER
- geen transactiekosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wat vind je vreemd aan de spreiding bij dit ASN-fonds?

Kosten van een fonds maak ik mij meestal niet zo druk over, ik kijk hoe het onder aan de streep uitpakt. Beter een goed fonds met hogere kosten dan een fonds met lage kosten dat nauwelijks rendeert.

Santee, als je via DeGiro koopt, dan betaal je wel de fondskosten die in de koers verwerkt zitten, maar je betaalt niet de beheerskosten die je bij beleggen via ASN zou moeten betalen (volgens mij 0,3% per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:54:
65% EU, 25% VS, 10% Japan

Heeft dat verdere uitleg nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ja. Hoe had hij het gewild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Maahes schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:33:
Er is op dit moment enorm veel kapitaal nodig voor de gevolgen van corona. Dan zou je verwachten dat de rente gaat stijgen. Maar dat laten de centrale banken niet gebeuren en die blijven alles opkopen. De ECB heeft officieel alleen een inflatiedoelstelling, maar we weten allemaal dat een hoge rente ongunstig is voor bepaalde groepen en landen.

Pensioenfondsen zullen opnieuw hard geraakt worden. De koersen van aandelen stijgen een klein beetje maar dat compenseert de kunstmatig lage (reken)rente niet. Houden jullie je ook bezig met het beleggingsbeleid van je eigen pensioenfonds? Ik neem aan dat er een heleboel tweakers aangesloten zijn bij een fonds, terwijl je veel liever zelf zou willen beleggen en je kapot ergert aan het beleggingsbeleid uit de jaren 90 dat alleen werkt bij rentes van 4% of meer.
Klopt, pensioenfondsen zullen weer een flinke tik krijgen. Welk beleggingsbeleid ageer jij tegen? Het feit dat ze verplicht een deel in obligaties aan moeten houden?
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:54:

Kosten van een fonds maak ik mij meestal niet zo druk over, ik kijk hoe het onder aan de streep uitpakt. Beter een goed fonds met hogere kosten dan een fonds met lage kosten dat nauwelijks rendeert.

Santee, als je via DeGiro koopt, dan betaal je wel de fondskosten die in de koers verwerkt zitten, maar je betaalt niet de beheerskosten die je bij beleggen via ASN zou moeten betalen (volgens mij 0,3% per jaar)
Hoge kosten is een zekerheid, hoog rendmenent niet. Het is vrijwel onmogelijk om consistent een hoger rendement dan de markt te halen, zeker niet zonder grote risico's te nemen
Je belegt een groot deel in EU terwijl de EU een veel kleiner gewicht in de wereld economie heeft (en andersom voor de VS).

Dat betekend dat je dus veel afhankelijker bent van de economische situatie in de EU

[ Voor 34% gewijzigd door R.van.M op 25-03-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Rubbergrover1 ik zie liever gewoon market cap spreiding. ASN ziet blijkbaar reden om Europa ~3x te over-wegen en veel landen helemaal te negeren. Ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37
Heerlijk volatiel dagje weer. Opening Shell +6%. 20 minuten later op 0%. Ik zou verwachten na die bizarre stijging van gisteren dat we een ritje naar beneden maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
@Pistachenootje Ik gok dat wij hier in Europa meer duurzamere bedrijven hebben dan elders in de wereld of ASN denkt daar tenminste zo over.
Het fonds richt zich ook meer daar op, voor mensen waarbij duurzaamheid eerst komt en dan pas rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Net weer wat Shell bij gekocht, alles onder de 15 blijft voor mij nog steeds een koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:21:
@Pistachenootje Ik gok dat wij hier in Europa meer duurzamere bedrijven hebben dan elders in de wereld of ASN denkt daar tenminste zo over.
Het fonds richt zich ook meer daar op, voor mensen waarbij duurzaamheid eerst komt en dan pas rendement.
Zal best dat ze zo'n verklaring hebben. Maar mijn punt blijft hetzelfde: vreemde spreiding. Ik zou er niet gerust op zijn met 65% in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Vincentsmit11 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:23:
Net weer wat Shell bij gekocht, alles onder de 15 blijft voor mij nog steeds een koop.
Waarom dan niet vol bijgekocht op 10,70? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 21:40
Santee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:24:
[...]

In mijn geval, omdat mijn order op 10.3 stond :+
Ik weiger dan ook om shell te kopen op de huidige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Santee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Heb ik ook gedaan! En ik koop nooit gelijk alles in 1x. Gekocht op 10.27, 12,3 en 14,98. Ik blijf de komende weken gespreid bij kopen. Gemiddelde aankoop nu op 11.98 :)

Maar alles onder de 15 is een koop, daar mee eens? Ik weet dat jij vaker hebt gereageerd op Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
Vincentsmit11 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Heb ik ook gedaan! En ik koop nooit gelijk alles in 1x. Gekocht op 10.27, 12,3 en 14,98. Ik blijf de komende weken gespreid bij kopen. Gemiddelde aankoop nu op 11.98 :)

Maar alles onder de 15 is een koop, daar mee eens? Ik weet dat jij vaker hebt gereageerd op Shell.
Heb je een goede TA gedaan? Waarom verwacht je dat? Misschien houdt de situatie wel jaren aan en wordt het dividend geschrapt, dan is Shell opeens €5 waard. Wat ik wil zeggen, een onderbuik gevoel is vaak niet de juiste raadgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Vincentsmit11 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Ik zou gefaseerd toenemend inkopen bij de daling. Dus als je op 14,50 een plukje had gekocht steeds groter inkopen. <12 heeft een paar dagen stil gestaan dus je had alle tijd om op die prijs in te kopen tot je iig "voldoende" had. Als de boel nog eens <11 of <10 komt zou je nog kunnen aanvullen, maar nu op 15 aanvullen terwijl ze voor 10,70-12 voor 2 weken voor oprapen lagen? Ik zou het persoonlijk niet doen.

Sowieso omdat ik nog een knal in de VS verwacht (leuk steunpakket hoor, maar als echt 20% werkloos raakt daar is dat echt niet voldoende) en dat gaat ook wel een impact op de olieprijs hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ben ik blij dat ik al mijn Shell aankopen vorige week al heb gedaan :p
Wel een leuk moment om een klein beetje winst te nemen en wellicht over te stappen naar flow traders omdat ik denk dat die zijn ondergewaardeerd op hun huidige koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Santee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Ik zou gefaseerd toenemend inkopen bij de daling. Dus als je op 14,50 een plukje had gekocht steeds groter inkopen. <12 heeft een paar dagen stil gestaan dus je had alle tijd om op die prijs in te kopen tot je iig "voldoende" had. Als de boel nog eens <11 of <10 komt zou je nog kunnen aanvullen, maar nu op 15 aanvullen terwijl ze voor 10,70-12 voor 2 weken voor oprapen lagen? Ik zou het persoonlijk niet doen.

Sowieso omdat ik nog een knal in de VS verwacht (leuk steunpakket hoor, maar als echt 20% werkloos raakt daar is dat echt niet voldoende) en dat gaat ook wel een impact op de olieprijs hebben.
Het meeste is ook ingekocht op 10.27, vandaar dat mijn gemiddelde aankoop nog onder de 12 zit. Ik heb nog wat cash beschikbaar en die ga ik behalve Shell niet in de AEX stoppen denk ik. Focus vooral op de Amerikaanse markt. Wat heb jij daar op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Vincentsmit11 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Het meeste is ook ingekocht op 10.27, vandaar dat mijn gemiddelde aankoop nog onder de 12 zit. Ik heb nog wat cash beschikbaar en die ga ik behalve Shell niet in de AEX stoppen denk ik. Focus vooral op de Amerikaanse markt. Wat heb jij daar op het oog?
Waarom niet holden en kijken wat we gebeurt? Als deze situatie lang voorduurt kan het zomaar zijn dat de koers over 2 jaar nog op 15 staat. Ik vind tegen de 15 aan met het oog op de situatie geen goede aankoopprijs meer eerlijk gezegd.

Anyways ik zat zelf voor de VS nog naar Disney te kijken. Was laatste voor $80 een vrij goede buy maar nu weer naar boven. Ik verwacht hem echter nog op $70 te zien. Disney draait nog voor 60% door zonder de parken met andere inkomsten en over lange termijn komt dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:16
Maahes schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:33:

Ik heb een premie vrij pensioen vanuit mijn werkgever waarbij ik zelf allocatie kan bepalen. Heb alles in een wereldwijd aandelen fonds zitten. :) (nog bijna 40 jaar tot pensioen namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:15:
@Rubbergrover1 ik zie liever gewoon market cap spreiding. ASN ziet blijkbaar reden om Europa ~3x te over-wegen en veel landen helemaal te negeren. Ik niet.
Dat is inderdaad een keuze. Ik word zelf juist wat verdrietig als een 'wereldwijd' fonds voor tweederde in de VS zit.

Bij de spreiding van een portefeuille zou ik ook niet zozeer kijken naar de algemene wereldwijde market cap en daar bij aansluiten. Dat kan namelijk juist leiden tot een onevenwichtige portefeuille. Geografisch zou ik dan ook niet aansluiten bij waar het meeste geld zitten, maar zou ik juist ook diversiteit in valuta's en sentimenten willen. Dan zie ik in de diverse beurzen in Europa toch heel wat meer diversiteit dan in de VS. Bovendien heeft de eurozone in mijn optiek het voordeel dat er geen valutarisico is. Je kunt natuurlijk ook op valutakoersen gaan speculeren, maar dat heeft in mijn optiek weinig te maken met lage termijn aandelenbeleggen.

Dan zou ik dus uitkomen op een pluk in de VS, een pluk in het VK, een forse pluk verdeeld over de EU markten, een plukje overig Europa en een pluk Azië.

Wat de andere landen betreft, ik kan mij voorstellen dat het daar wat lastiger is om duurzaamheidscriteria te bekijken en in stand te houden. Maar ik denk dat die landen er op termijn wil bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Nog meer mensen last van dat Degiro heel erg traag is? Hier duurt het minuten voordat er informatie op het scherm komt. Andere sites werken wel snel dus ligt niet aan verbinding.

Ik ben niet zo'n trader (heel weinig transacties) dus ik post hier nooit maar lees af en toe mee. Interessante tijden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Waarom niet holden en kijken wat we gebeurt? Als deze situatie lang voorduurt kan het zomaar zijn dat de koers over 2 jaar nog op 15 staat. Ik vind tegen de 15 aan met het oog op de situatie geen goede aankoopprijs meer eerlijk gezegd.

Anyways ik zat zelf voor de VS nog naar Disney te kijken. Was laatste voor $80 een vrij goede buy maar nu weer naar boven. Ik verwacht hem echter nog op $70 te zien. Disney draait nog voor 60% door zonder de parken met andere inkomsten en over lange termijn komt dat wel goed.
Zojuist Shell en URW weggedaan, ik vertrouw het niet helemaal. Denk dat in NL en America de corona nog wel wat meer effect gaat hebben en de koersen nog wat onderuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Laatst online: 20:04
Indoubt schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:46:
Nog meer mensen last van dat Degiro heel erg traag is? Hier duurt het minuten voordat er informatie op het scherm komt. Andere sites werken wel snel dus ligt niet aan verbinding.

Ik ben niet zo'n trader (heel weinig transacties) dus ik post hier nooit maar lees af en toe mee. Interessante tijden iig.
Same here, idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Ik wou net hetzelfde gaan posten. Waarschijnlijk alle beleggers die nu snel weer willen inspringen nu de koersen 2 dagen gestegen zijn :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Lightning89 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Heb je een goede TA gedaan? Waarom verwacht je dat? Misschien houdt de situatie wel jaren aan en wordt het dividend geschrapt, dan is Shell opeens €5 waard. Wat ik wil zeggen, een onderbuik gevoel is vaak niet de juiste raadgever.
Alles onder de 15 ligt nog steeds lager dan het diepste punt in 2008 en 2016. En natuurlijk is dit niet dezelfde situatie maar het heeft zeker overeenkomsten. In 2008 was de economie een ramp en stond de olieprijs ook relatief laag (rond de 33 dollar, shell rond de 16 euro). Later in 2016 stond de olieprijs bijna op hetzelfde punt als nu (27 euro, shell op 16.66 euro). Beide momenten zijn goede koop momenten gebleken voor Shell en is altijd hun dividend een zekerheid geweest. Ik weet, resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst, maar toch zie ik in Shell een sterk bedrijf die niet alleen afhankelijk is van olie (aardgas etc). Verder is het een bedrijf die toch een behoorlijke commitment heeft naar hun dividend. Mijn tijdsperiode voor deze investering is minimaal 5-10 jaar dus ik heb de tijd wel, zelfs als het dividend tijdelijk niet wordt uitgekeerd. Wat wel klopt is dat ik nu misschien iets te snel weer heb gekocht op 14.98 voor het korte termijn. Graag jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Het is weer de grote joepie-show op de beurs.

Er is wel iets dat mij opvalt in mijn portefeuille. Ik heb 5 posities, ongeveer in gelijke delen gespreid.

Als ik naar de YTD kijk:

Elia (nuts): 8%,
Sofina (holding): -3,4%
Brederode(holding): -10,4%
IWDA: -22,5%
VWRL: -22,7%

Rendement op 12 maanden:

Elia (nuts): 42%,
Sofina (holding): 7,8%
Brederode(holding): 13,5%
IWDA: -11%
VWRL: -13,6%

Ik heb dan wel gespreid aangekocht maar het verschil tussen de combinatie Elia/Sofina/Brederode en IWDA/VWRL is toch wel heel duidelijk vind ik.
Ook als je kijkt op langere termijnen van 5 en 10 jaar scoren de eerste drie opvallend beter + ze zijn blijkbaar een heel stuk minder volatiel.

Ik vermoed dat dit komt door de hogere concentratie grote aandeelhouders, rijke famillies met veel aandelen, meer buy&holders in het algemeen.

Ik ben niet van plan om IWDA/VWRL volledig te elimineren maar misschien toch wat te verminderen in verhouding tot de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Chief schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:40:
[...]

Nieuwe AEX top? Jij bent wel optimistisch :D

Kort antwoord: Ja, ik denk dat we bodem nog niet bereikt hebben. Ik kan hele analyses op a: er zal eerst groepsimmuniteit of een vaccin gevonden worden voordat het normale leven weer opgepakt kan worden - even er van uitgaan dat overheden niet allemaal zo naief als Trump zijn die het blijkbaar belangrijker vindt om de economie weer op te starten. Voordat dat bereikt is zijn we minimaal een jaar verder.

Ja, centrale banken en overheden bieden heel veel steun maar gedurende het komend jaar zullen mensen banen verliezen, failissementen komen. Steun van de overheid en CB vetrragen de val maar voorkomen het niet.

Dat was het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat het herstel ook wel weer gaat komen, ook op de financiele markten. Hoe snel dat herstel gaat is van heel veel factoren afhankelijk. Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik denk dat gepensioneerden pijn gaan voelen maar ben je nog jong en houd je vast aan je lange termijn beleggingsstrategie dan verwacht ik geen grote problemen.

Eind feb/begin maart heb ik al onze aandelenexposure eruit gegooid en alleen fixed income + hedge fund aangehouden. Vorige week ben ik beetje terug in aandelen gegaan maar voorlopig ga ik niet verder, met name omdat Trump weer 180 graden draait.

Ik heb het geluk dat ik bv nu veel meer $$$ tot mijn beschikking heb dan 12jr gelededen en evt herstel is vergeleken met bv 2008 in % misschien hetzelfde maar in absolute $ bedragen gigantisch verschil. Daar houd ik me dan maar aan vast :)

Let wel: dit alles is niet meer dan een educated guess.
Wat geeft jouw educated guess nu aan, de steunmaatregelingen zijn er doorheen, het echte positieve nieuws lijkt mij voor nu dan wel even geweest.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Vincentsmit11 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Alles onder de 15 ligt nog steeds lager dan het diepste punt in 2008 en 2016. En natuurlijk is dit niet dezelfde situatie maar het heeft zeker overeenkomsten. In 2008 was de economie een ramp en stond de olieprijs ook relatief laag (rond de 33 dollar, shell rond de 16 euro). Later in 2016 stond de olieprijs bijna op hetzelfde punt als nu (27 euro, shell op 16.66 euro). Beide momenten zijn goede koop momenten gebleken voor Shell en is altijd hun dividend een zekerheid geweest. Ik weet, resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst, maar toch zie ik in Shell een sterk bedrijf die niet alleen afhankelijk is van olie (aardgas etc). Verder is het een bedrijf die toch een behoorlijke commitment heeft naar hun dividend. Mijn tijdsperiode voor deze investering is minimaal 5-10 jaar dus ik heb de tijd wel, zelfs als het dividend tijdelijk niet wordt uitgekeerd. Wat wel klopt is dat ik nu misschien iets te snel weer heb gekocht op 14.98 voor het korte termijn. Graag jullie reacties :)
Lijkt me een solide plan zolang je niet alles op Shell hebt gezet en dus ook nog wat andere assets hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Toch maakt deze stijging mij "zenuwachtig" gisteren nog een deel VWRL de deur uit gedaan met hoop goedkoper weer op te kunnen pikken. Alleen nu twee constateringen: 1. Ik had gisteren überhaupt een veel hogere prijs kunnen vragen (€62,75 met close op €64,18, laat staan nu openen op €65+). 2. Hopelijk zet deze stijging niet door...

Vraag me ook af waar dit nu vandaan komt. De hele wereld verwacht dat USA een brandhaard wordt voor corona (WHO gisteren zelfs aangegeven?). Dus dan kan het met de beurs toch niet "goed gaan"? Of is de verwachting dat overheid nog steeds miljarden er tegenaan blijft gooien?

Wellicht dat het nu dus een combi is van:
1. Beetje de indruk uit "door die bill komt alles weer goed" waardoor velen wouden kopen en prijs steeg
2. Doordat de prijs steeg / positieve indrukken denken velen dat "de dip voorbij is" en nu snel "op dieptepunt willen kopen" met als gevolg dat door vraag en aanbod de prijs stijgt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

@Aghanim Eergisteren ingestapt weer hoop ik? Dan heb je goed kunnen timen, anders is het wel jammer. Een spannende tijd voor de timers.

Ik sta nog 100 euro in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:45:
[...]

Dat is inderdaad een keuze. Ik word zelf juist wat verdrietig als een 'wereldwijd' fonds voor tweederde in de VS zit.
Zou ik ook worden. Een wereldwijd fonds zou voor zo'n 54% in de VS belegd moeten zijn. Ik zie zelf geen reden om daar significant van af te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
Wozmro schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:53:

Er is wel iets dat mij opvalt in mijn portefeuille. Ik heb 5 posities, ongeveer in gelijke delen gespreid.

Als ik naar de YTD kijk:

Rendement op 12 maanden:

Ik heb dan wel gespreid aangekocht maar het verschil tussen de combinatie Elia/Sofina/Brederode en IWDA/VWRL is toch wel heel duidelijk vind ik.
Ook als je kijkt op langere termijnen van 5 en 10 jaar scoren de eerste drie opvallend beter + ze zijn blijkbaar een heel stuk minder volatiel.

Ik vermoed dat dit komt door de hogere concentratie grote aandeelhouders, rijke famillies met veel aandelen, meer buy&holders in het algemeen.

Ik ben niet van plan om IWDA/VWRL volledig te elimineren maar misschien toch wat te verminderen in verhouding tot de andere.
Als jij denkt op lange termijn de markt te verslaan, en beter in staat bent dit te analyseren dan de professionals die hier 24/7 mee bezig zijn. Dan zal je inderdaad VWRL moeten verminderen en behoor je tot de lucky few. Statistisch gezien (verleden) blijkt dit anders te liggen, mijn glazen bol kan echter niet in de toekomst kijken. Ik hoop voor je dat je gelijk hebt over 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:57:
@Aghanim Eergisteren ingestapt weer hoop ik? Dan heb je goed kunnen timen, anders is het wel jammer. Een spannende tijd voor de timers.

Ik sta nog 100 euro in het rood.
Voor mijn market timing experiment is het ook spannend. Als de stijging nog even doorzet dan staan de koersen hoger dan dat ik heb verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 21:40
Wozmro schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:53:

Als ik naar de YTD kijk:

Rendement op 12 maanden:

Een Belgische beleger vermoed ik ?

Elia en sofina zijn belgisch genoteerd. In het weekend werden oa deze 2 aandelen geprezen in de krant de tijd.
Ook is er in belgie sinds eergisteren positief nieuws omtrent corona, namelijk minder besmettingen. Hoofdwaarschijnlijk is dat de grootste reden van de stijging.

Je kan eigenlijk moeilijk verwachten van IWDA en VWRL dat ze soortgelijke stijgingen ondergaan zoals je hebt ondervonden bij sofia en engie. Het kan maar mij lijkt het alvast niet realistisch.

Verder gooi ik tot net voor of na de toespraak van Trump alles eruit. Heb geen positief gevoel over de nabij toekomst. Het plan van Trump lijkt mij rekeninghoudende met de algemene situatie niet slecht. Maar ik kan me ook niet inbeelden dat 500+ doden p/dag een goeie invloed hebben op de beurs.

[ Voor 14% gewijzigd door Rubberen op 25-03-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Vincentsmit11 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Er is ook echt geen perfecte timing. Gisteren op 14,70 de helft eruit gegooid van Shell (ik had sowieso niet een gigantische hoeveelheid), gaan ze nu door naar €15,90. Het blijft gissen van dag tot dag. 8)7
Pagina: 1 ... 70 ... 185 Laatste

Dit topic is gesloten.