SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Klopt, behalve de eerste transactie. Die mag wel onder de duizend zijn.Tsurany schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:23:
@Compizfox @Zr40 thnx! Volgens mij stond dit een paar jaar geleden nog niet zo duidelijk benoemd of ik heb het destijds volledig gemist. Wel frappant is dat een enkele transactie die niet voldoet aan de voorwaarden al een "combo breaker" is, zodra je eenmalig aankoopt onder die 1000 euro zijn alle opvolgende transactie sowieso niet gratis meer.
Omdat futures een gokmachine is en de liquiditeit nodig is voor echte assets? Normaal steady sailing, dan is er daar nog wat te halen, nu heb je al druk genoeg aan handel met de normale assets en stopt men eerste met futures?Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Punt van de futures is dat dat normaal gesproken een heel liquide markt is. Het wordt bedoeld als "zelfs op de futures markt is de liquiditeit ver te zoeken"
Zwaar negatieve verwachtingen. Bijna alle vliegtuigen aan de grond. Veel minder auto's op de weg. En toch zo'n stijging.
Wanneer komt de daling van 20%?
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
[ Voor 20% gewijzigd door osbourne1903 op 24-03-2020 10:37 ]
Olieprijs is flink gestegen vandaag en hoop op dat Shell het dividend behoud, zo gek is het allemaal niet.SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:33:
Gaat nergens over op het moment met de koersstijging van Shell.
Zwaar negatieve verwachtingen. Bijna alle vliegtuigen aan de grond. Veel minder auto's op de weg. En toch zo'n stijging.
Alhoewel we inmiddels allemaal wel weten dat we in een paar uur van een forse plus naar een forse min kunnen gaan, dus ja...
In vino veritas, in aqua sanitas
* De VS lijkt vaart te gaan maken met het bestrijden van de Corona CrisisSpeedingWilly schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:33:
Gaat nergens over op het moment met de koersstijging van Shell.
Wanneer komt de daling van 20%?
* Italië krijgt grip op de situatie
* Shell gaat kosten besparen
Lijkt me dat de wereld er voor Shell beleggers vandaag een stuk beter uitziet dan een week geleden. Toen stonden de vliegtuigen en auto’s ook al stil.
Klopt, zo kun je het ook bekijken...eamelink schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:43:
[...]
* De VS lijkt vaart te gaan maken met het bestrijden van de Corona Crisis
Lijkt me dat de wereld er voor Shell beleggers vandaag een stuk beter uitziet dan een week geleden. Toen stonden de vliegtuigen en auto’s ook al stil.
...maar dit gaat nog wel een paar maanden duren, dus volgens mij iets te vroeg voor optimisme.
Je hebt 9 stuks gekocht en wilde wachten op een prijsdaling van 1 euro. Ik weet makkelijkere manieren om 9 euro te verdienen.Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:39:
Even een vraagje over VWRL. Ik heb net 9 stuks bijgekocht voor lange termijn. Ik denk altijd, kan wel wachten tot ze 50 cent of 1 euro goedkoper zijn per stuk, maar op lange termijn bij aankoop van zo'n klein aantal maakt dat toch relatief niets uit...klopt die gedachte?
Slechte vergelijking. Vorige week leek het er nog op dat tot 6 april het e.e.a. dicht zou zijn in Nederland, maar dat is nu verlengd tot 1 juni. Dat betekent dus tot minimaal 1 juni geen/minder vliegtuigen, minder auto's op de weg. Dit is dan alleen in Nederland, maar de rest van Europa doet precies hetzelfde.eamelink schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:43:
[...]
* De VS lijkt vaart te gaan maken met het bestrijden van de Corona Crisis
Amerika maakt helemaal geen vaart met de bestrijding van, ze willen alleen het land zsm weer open gooien. Dat corona dan nog vrolijk verder gaat maakt helemaal niks uit.
Mijn inziens gaat het nog wel verder crashen, maar het is ook wel heel onvoorspelbaar gezien de geldpers overuren draait.
SpeedingWilly schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:45:
[...]
Klopt, zo kun je het ook bekijken...
...maar dit gaat nog wel een paar maanden duren, dus volgens mij iets te vroeg voor optimisme.

Deze werd een aantal pagina's geleden in dit topic gepost. Voor de beurzen is het dus voldoende als je maar richting die "hope" gaat.
Ik denk zelf dat we ergens deze week het depression punt bereiken en over een week of 2 richting de hope gaan, als echt concreet zichtbaar wordt dat de maatregelen helpen. Blijft dat resultaat uit dan duurt die depression nog wat langer.
Daarnaast denk ik wel dat als het herstel eenmaal inzet dat het ook wel echt snel gaat. Je hebt als wereld een "gezamenlijke vijand" "verslagen", het is niet vervolgens nog een boel vingertje wijzen en natrappen zoals dat wel gebeurt bij eerdere crises door andere omstandigheden.
[ Voor 34% gewijzigd door Thompson op 24-03-2020 10:52 ]
Beeromaniac
Absoluut niet. De E-mini markt is normaal een van de meest liquide en diepe markten op deze planeet. S&P Futures worden gebruikt als hedge, portfolioverzekering en/of om andere producten te prijzen. Het is oprecht een belangrijk product en, als de Amerikaanse aandelenbeurzen dicht zijn, verreweg de belangrijkste graadmeter van hoe de markt er bij ligt in Amerika. Het verhandelde volume in de futures is veel en veel groter dan het volume in de onderliggende aandelen. Als daar al geen liquiditeit meer is, hoe moet een partij als Flowtraders dan zijn exposure dichtzetten? Wat denk je dat er dan gaat gebeuren met de spreads in de ETF's die zij market maken? Denk je dat de liquiditeit in een aandeel als Exxon Mobil of Facebook beter wordt als in de futuremarkt de liquiditeit afneemt? Nee.Ko.Kane schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:26:
[...]
Omdat futures een gokmachine is en de liquiditeit nodig is voor echte assets? Normaal steady sailing, dan is er daar nog wat te halen, nu heb je al druk genoeg aan handel met de normale assets en stopt men eerste met futures?
Het gebrek aan liquiditeit is een gevolg van de huidige paniek en heeft tot gevolg dat er meer frictiekosten zijn op de beurs. En als dat al duidelijk is in een van de meest liquide producten op aarde dan kun je er op rekenen dat dat nog meer het geval is in de ETF's en aandelen die je zelf handelt. En dat dat ook gevolgen heeft voor banken, pensioenfondsen, levensverzekeraars en andere partijen.
[ Voor 6% gewijzigd door writser op 24-03-2020 10:57 ]
Onvoorstelbaar!
Behoorlijk ongenuanceerde stelling: futures een gokmachine. Dat vinden mijn collega’s die 4 miljard aan derivaten gebruiken, waaronder futures, om risico te hedges niet leukKo.Kane schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:26:
[...]
Omdat futures een gokmachine is en de liquiditeit nodig is voor echte assets? Normaal steady sailing, dan is er daar nog wat te halen, nu heb je al druk genoeg aan handel met de normale assets en stopt men eerste met futures?
De dunne handel in futures is geen goed teken. Normaliter zijn derivaten meer liquide dan de onderliggende stukken. Kijk bv naar de swap markt. Er is nu totaal geen bid op futures. Enerzijds omdat men niet long wil gaan maar ook: margin calls/collateral.
Ik gaf al eerder aan dat liquiditeit een issue begint te worden. Dan wil je ook geen derivaten waar je margin calls = cash out om je oren kan krijgen.
Althans, dat is denk ik wat er ook meespeelt.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat we met dit plaatje moeten.Thompson schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:48:
[...]
[Afbeelding]
Deze werd een aantal pagina's geleden in dit topic gepost. Voor de beurzen is het dus voldoende als je maar richting die "hope" gaat.
De afgelopen weken leek het namelijk wel zo dat we om de dag en soms wel om de paar uur door deze cyclus gingen.
Wat denk jij dat de nieuwe AEX top gaat worden?Chief schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:53:
[...]
Behoorlijk ongenuanceerde stelling: futures een gokmachine. Dat vinden mijn collega’s die 4 miljard aan derivaten gebruiken, waaronder futures, om risico te hedges niet leuk
De dunne handel in futures is geen goed teken. Normaliter zijn derivaten meer liquide dan de onderliggende stukken. Kijk bv naar de swap markt. Er is nu totaal geen bid op futures. Enerzijds omdat men niet long wil gaan maar ook: margin calls/collateral.
Ik gaf al eerder aan dat liquiditeit een issue begint te worden. Dan wil je ook geen derivaten waar je margin calls = cash out om je oren kan krijgen.
Althans, dat is denk ik wat er ook meespeelt.
Verwacht jij ook dat de echte bodem nog moet gaan komen?
BlaBlaBla
Oftewel, we zitten nog in 'Panic'JohanNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:53:
[...]
Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat we met dit plaatje moeten.
De afgelopen weken leek het namelijk wel zo dat we om de dag en soms wel om de paar uur door deze cyclus gingen.
Dat ligt geheel aan je verdere acties, als je vanaf nu bijvoorbeeld iedere maand een aantal koopt, zeg 2 stuks, en dat zeg 10 jaar vast houdt ((2*12)*10=240 stuks vwrl) dan had je nu niet zoveel moeite hoeven te doen voor die 9 stuksPakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:39:
Even een vraagje over VWRL. Ik heb net 9 stuks bijgekocht voor lange termijn. Ik denk altijd, kan wel wachten tot ze 50 cent of 1 euro goedkoper zijn per stuk, maar op lange termijn bij aankoop van zo'n klein aantal maakt dat toch relatief niets uit...klopt die gedachte?
Verwijderd
Het vervelende aan "hope" is dat het in hindsight "denial" geweest kon zijn.Thompson schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:48:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk zelf dat we ergens deze week het depression punt bereiken en over een week of 2 richting de hope gaan, als echt concreet zichtbaar wordt dat de maatregelen helpen. Blijft dat resultaat uit dan duurt die depression nog wat langer.
Daarnaast denk ik wel dat als het herstel eenmaal inzet dat het ook wel echt snel gaat. Je hebt als wereld een "gezamenlijke vijand" "verslagen", het is niet vervolgens nog een boel vingertje wijzen en natrappen zoals dat wel gebeurt bij eerdere crises door andere omstandigheden.
Ik koop al 3 jaar lang maandelijks 5-6 stuks. Mijn gedachte dus ook, die paar centen maakt op lange termijn niet zoveel uit.Miki schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:02:
[...]
Dat ligt geheel aan je verdere acties, als je vanaf nu bijvoorbeeld iedere maand een aantal koopt, zeg 2 stuks, en dat zeg 10 jaar vast houdt ((2*12)*10=240 stuks vwrl) dan had je nu niet zoveel moeite hoeven te doen voor die 9 stuks
Die berichten en werklozen gaan doorwerken in consumenten vertrouwen en bestedingen, dat is echt geen kwestie van straks een knop weer op "aan" zetten als er een vaccin is of wat dan ook en daarna weer business as usual.
Lang verhaal kort: De "hope" die je nu ziet is die van beleggers, maar het einde van de ellende is voor de "echte" economie (en daarmee uiteindelijk ook voor de beleggers), imo nog lang niet in zicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 24-03-2020 11:30 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-04-2020 23:53 ]
Als je geld op overschot hebt dan kan je het nu investeren.
Ter vermaak even dominee Dave Ramsey er bij halen:
YouTube: What You Need To Know About The Economy Right Now
Kunnen we nog eens lachen
Verwijderd
Beleggen is inherent voorspellen. Al is het maar de voorspelling dat de wereldeconomie over decennia gemiddeld stijgt. Houdt het ook interessant in deze barre tijden.Wozmro schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:30:
Waarom energie steken in voorspellen? Dat heeft toch geen enkele zin.
Als je geld op overschot hebt dan kan je het nu investeren.
Ter vermaak even dominee Dave Ramsey er bij halen:
YouTube: What You Need To Know About The Economy Right Now
Kunnen we nog eens lachen
Geld wat ik overhoud aan benzine deze maand kan wel meteen door naar de maandelijkse inleg.
Je hebt helemaal niets aan dat market cycle grafiekje. Achteraf allemaal makkelijk te duiden. Voor de lol neem ik permabull standpunt in. Gister werd hier nog gesproken over 'het einde van het kapitalisme' en hyperinflatie. Dat kun je uitleggen als extreem negatief sentiment onder particulieren. Tel daarbij het totale gebrek aan liquiditeit bij op en je zit op extreme paniek, misschien wel 'depression'.Cocytus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:26:
Ik ga dan maar even de permabear spelen, maar we zitten echt nog niet bij 'depression'. Afgaande op de reacties van enerzijds particulieren die roepen 'de bodem zal nu wel bereikt zijn' en anderzijds iemand als Chief die dicht(er) op het vuur zit en zegt dat liquidity nu een probleem begint te worden, zitten wij ergens tussen 'denial' en 'fear' in. Het aantal besmettingen en stergevallen wereldwijd neemt versneld toe, wat evident is als je op https://www.worldometers.info/coronavirus/ de logaritmische grafiek aanklikt. De groei leek af te zwakken maar sinds een week of twee kromt de grafiek weer omhoog. Combineer dat met de VS waar men nog maar aan het begin zit, geen sociaal vangnet is en de president volstrekt incapabel, en trek je conclusies.
Of de koersdalingen van de afgelopen weken overeenkomt met reëele economie in de toekomst, is de grote vraag. Ik denk van niet, maar ik ben ook niet altijd de meest optimistische persoon.
Ik heb heel voorzichtig wel wat NT world en EM gekocht maar wacht nog even af voor ik verder instap.
Is er ook niet een licht kip-ei probleem? Omdat het de beste optie was voor bv flowtraders gebruikten ze het. Maar zonder futures zou je minder efficiënt kunnen hedgen met opties? En de reden dat futures bestaan is om beter te kunnen hedgen?
Omdat alle liquiditeit al nodig is, of grote partijen in de eerste -30% al margin calls hebben gehad gaat daar de meeste liquiditeit naar normale assets en niet CFD's?Ik gaf al eerder aan dat liquiditeit een issue begint te worden. Dan wil je ook geen derivaten waar je margin calls = cash out om je oren kan krijgen.
En is wellicht de daling van de gemiddelde bid/ask-spread over tijd en de daling in de kosten van transacties niet een extra driver geweest voor meer transacties?
Zou het ook niet acceptabel zijn dat in zulke tijden als nu de spread oploopt, wat meer marge aan market maker geeft als tegenwicht van zijn oplopend risico?

(Sowieso is de invalshoek interessant in dat artikel waarom hogere PE, of te wel lagere returns logischer zijn als de kost om aandelen te hebben omlaag gaan.)
Eerder waren er nog opmerkingen dat Gold niet werkt als hedge voor slechte tijden, maar die lijkt het gewoon te doen, eerste correctie was puur margin calls?
@Wozmro die gast is goud
De acties van overheden en centrale banken zijn nu heel anders (en sneller) dan in de kredietcrisis. Er worden direct miljarden aan leningen opgekocht en overheden geven garanties om bedrijven en huishoudens te helpen. Mijn verwachting is dat over een half jaar alles weer gewoon loopt zoals voorheen. Kijk naar China en andere delen in Azie, waar alles weer begint te lopen.rube schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:10:
Beleggers hebben in het algemeen nog veels te weinig verloren om extreem in paniek te zijn imho.
Of de koersdalingen van de afgelopen weken overeenkomt met reëele economie in de toekomst, is de grote vraag. Ik denk van niet, maar ik ben ook niet altijd de meest optimistische persoon.
Ik heb heel voorzichtig wel wat NT world en EM gekocht maar wacht nog even af voor ik verder instap.
Waarom zou het vertrouwen van de consument uitblijven zodra er een definitieve oplossing is voor de reden van de huidige economische malaise? Ik heb er alle vertrouwen in dat de recessie die we dit jaar in gaan volgend jaar als sneeuw voor de zon is verdwenen.Charly schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:14:
De eerste berichten over werkloze flexwerkers en ZZPers lijken inmiddels los te komen, het wachten is op de eerste MKBers die failliet gaan (horeca, evenementenbureaus en aanverwanten lijken aannemelijke kandidaten). Daarna verwacht ik dat er nog wel een paar echt grote jongens gaan volgen (minimaal een aantal luchtvaartmaatschappijen. Automotive ligt in heel europa ook nog steeds op zn gat volgens mij, dus die toeleveranciers/ alles wat daar van afhankelijk is gaat het ook zwaar krijgen.)
Die berichten en werklozen gaan doorwerken in consumenten vertrouwen en bestedingen, dat is echt geen kwestie van straks een knop weer op "aan" zetten als er een vaccin is of wat dan ook en daarna weer business as usual.
Lang verhaal kort: De "hope" die je nu ziet is die van beleggers, maar het einde van de ellende is voor de "echte" economie (en daarmee uiteindelijk ook voor de beleggers), imo nog lang niet in zicht.
Waarschijnlijk door de bill die nu door de Senate gaat voor economische stimulans.Drakin-Korin schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:43:
Weet iemand waarom de beurs vandaag zo gestegen is in Europa. Is er veel winst gemaakt door de bedrijven? Heeft de overheid slimme dingen gedaan?
https://www.cnbc.com/2020...ates-over-virus-bill.html
De markt is ziek en overpriced, en dit gaat allemaal ten koste van onze welvaart. Je krijgt steeds minder voor je euro's en hop, ze zullen de geld drukmachine nog eens aanslingeren. Op deze manier zorgen we ervoor dat het zieke systeem nooit wordt gerepareerd.
Stap 1 is het rentepercentage op minimaal hetzelfde niveau als de inflatie. De geldontwaarding is gigantisch de afgelopen decennia, en op deze manier met incapabele overheden, zal dit nog een tijdje zo doorgaan. Totdat genoeg mensen het zat zijn that is...
Omdat de mensen die nu hun baan verliezen lang niet allemaal weer 1,2,3 weer aan het werk zullen zijn. En zelfs de mensen die dat wel zijn zullen tot die tijd interen op hun reserves en niet meteen weer in de rij staan voor een nieuwe bank/auto/woning.densoN schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:29:
[...]
Waarom zou het vertrouwen van de consument uitblijven zodra er een definitieve oplossing is voor de reden van de huidige economische malaise? Ik heb er alle vertrouwen in dat de recessie die we dit jaar in gaan volgend jaar als sneeuw voor de zon is verdwenen.
Daarnaast zullen bedrijven die nu hun productie stop moeten zetten lang niet altijd van de ene op de andere dag weer 100% op dreef zijn. (Als bv hun toeleveranciers ondertussen over de kop zijn gegaan, of als ze zelf getraind personeel hebben moeten ontslaan.)
Ik ben geen expert en hoop zelfs dat jij gelijk krijgt, maar ik zie voorlopig nog geen signalen die daar op wijzen. De bom gaat in de VS nog barsten de komende week/weken en ik hou mn hart vast voor wat daar gaat gebeuren. Niet alleen in termen van doden, maar ook in termen van werkloosheid, schulden en overige economische fall out als gevolg van ziekte.
[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 24-03-2020 13:10 ]
Mee eens. Alleen in het stemlokaal kun je hier nog enige invloed op uitoefenen. Heeft dit nog invloed op jouw verdeling van assets in je beleggingsportefeuille? Zo ja, wat doe je met deze kennis?JSTPS schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:58:
Waar is de vrije markt gebleven? Overheden/centrale banken doen niets tegen de bubbels in de markt, inclusief vastgoedbubbels waardoor velen nu geen huis kunnen kopen, maar nu de markt eindelijk weer richting realistische prijzen gaat, wordt er geld gepompt in de markt alsof we in een jarenlange crisis zitten zonder externe factoren zoals Corona die eerst moeten worden opgelost.
De markt is ziek en overpriced, en dit gaat allemaal ten koste van onze welvaart. Je krijgt steeds minder voor je euro's en hop, ze zullen de geld drukmachine nog eens aanslingeren. Op deze manier zorgen we ervoor dat het zieke systeem nooit wordt gerepareerd.
Stap 1 is het rentepercentage op minimaal hetzelfde niveau als de inflatie. De geldontwaarding is gigantisch de afgelopen decennia, en op deze manier met incapabele overheden, zal dit nog een tijdje zo doorgaan. Totdat genoeg mensen het zat zijn that is...
Vorig jaar zat ik onder andere in Nvidia, IQ en Netflix, maar ik ben later in het jaar uitgestapt omdat ik het idee had dat de beurs onderuit zou gaan. Achteraf had ik dit een half jaar later moeten doen. Nu wacht ik op een grote daling zodat ik in de Nasdaq 100 en nog wat losse aandelen kan. Ik zit dus nergens in op het moment. Gelukkig daarmee wel de daling vermeden.Maahes schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:03:
[...]
Mee eens. Alleen in het stemlokaal kun je hier nog enige invloed op uitoefenen. Heeft dit nog invloed op jouw verdeling van assets in je beleggingsportefeuille? Zo ja, wat doe je met deze kennis?
FvD is volgens mij de meest logische keuze als je idd in het stemlokaal wat wil veranderen. Die partij benoemt wat mis is in de EU. De rente kan bijvoorbeeld door de schulden in Zuid Europa helemaal niet omhoog in de EU, dan klapt de boel. Een unie met Duitsland en België was beter geweest
Verwijderd
De eerste staan al bij het UWV: https://www.bndestem.nl/b...-geen-buffer-is~a48533d8/Charly schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:00:
[...]
Omdat de mensen die nu hun baan verliezen lang niet allemaal weer 1,2,3 weer aan het werk zullen zijn. En zelfs de mensen die dat wel zijn zullen tot die tijd interen op hun reserves en niet meteen weer in de rij staan voor een nieuwe bank/auto/woning.
Verwijderd
Dit is geen politiek toch? Het zijn signalen dat de economie totaal down the drain gaat. Het is een sneeuwbal die nu pas echt begint te rollen en die steeds groter wordt.
Gaat over de reactie boven die jou vermoed ik.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:03:
[...]
Dit is geen politiek toch? Het zijn signalen dat de economie totaal down the drain gaat. Het is een sneeuwbal die nu pas echt begint te rollen en die steeds groter wordt.
---
Wat een rustige dag ineens na meerdere weken van onrust. Misschien wel te rustig..?
[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 24-03-2020 14:31 ]
Hoe is het een rustige dag als we vandaag plussen van 10% zien? Duidt toch juist op gigantische volatiliteit?Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:30:
@Greenisthebest was inderdaad niet naar jou toe. Het topic wordt al dagelijks derailed door corona en ik voorzag een politieke discussie. Was dus even vriendelijk verzoek on-topic te houden zodat @Rukapul niet weer hoeft te knippen in de comments.
---
Wat een rustige dag ineens na meerdere weken van onrust. Misschien wel te rustig..?Dow en Nasdaq futures raakten 'limit up' lees ik net.
Misschien hebben we een tellertje nodig voor het aantal premarket limits die zijn geraakt de afgelopen weken. Het voelt alsof we minder dagen zonder hadden (up + down dus). Nu maar kijken na deze 5% hoelang dat stand houdtLongcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:30:
Wat een rustige dag ineens na meerdere weken van onrust. Misschien wel te rustig..?Dow en Nasdaq futures raakten 'limit up' lees ik net.
Attractieparken zijn dicht, dus vandaar deze alternatieve rollercoaster maar?
[ Voor 7% gewijzigd door Athos vk op 24-03-2020 15:03 ]

Is dit de zoveelste bounce om daarna weer dieper weg te zakken?
Verwijderd
De grote indsices staan vandaag heel constant rond een bepaalde stand. Dus de intraday volatiliteit is heel erg laag. Vergelijk dat met de afgelopen weken, waarbij indices soms op -5% openden, grillig naar een paar % winst gingen en alsnog in het rood eindigden.Phyc schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:59:
[...]
Hoe is het een rustige dag als we vandaag plussen van 10% zien? Duidt toch juist op gigantische volatiliteit?
Ik denk dat we nog terug dieper gaan... De economie is er momenteel echt slecht aan toe. Ik (zelfstandig ingenieur) zit ook al ongeveer een week thuis zonder werk omdat alle projecten stilgelegd zijn (bouwsector). Ik zie dit niet in orde komen de komende maanden en reken alvast op 6 maanden weinig tot geen inkomsten. De uitgaven zullen dan ook navenant worden...Santee schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:05:
General Electric koers vat de markt de afgelopen weken netjes samen:
[Afbeelding]
Is dit de zoveelste bounce om daarna weer dieper weg te zakken?
Ik heb gelukkig een behoorlijke buffer dus zal niet zo snel in problemen komen, maar kan me voorstellen dan de meeste mensen wel problemen gaan hebben...
Verwijderd
Objectief geluid van iemand uit de frontlinie van de economie. Dank daarvoor. Er zijn er een boel die dat niet hebben en dan is 3 maanden Bijstand geen vetpot. Wat denk je van alle vakantieparken/campings/hotels en alle daaraan gerelateerde bedrijven. Meivakantie is al afgeschreven. Enz enz enz.UglyDinosaur schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Ik denk dat we nog terug dieper gaan... De economie is er momenteel echt slecht aan toe. Ik (zelfstandig ingenieur) zit ook al ongeveer een week thuis zonder werk omdat alle projecten stilgelegd zijn (bouwsector). Ik zie dit niet in orde komen de komende maanden en reken alvast op 6 maanden weinig tot geen inkomsten. De uitgaven zullen dan ook navenant worden...
Ik heb gelukkig een behoorlijke buffer dus zal niet zo snel in problemen komen, maar kan me voorstellen dan de meeste mensen wel problemen gaan hebben...
Het is wachten tot de pleuris echt uitbreekt in USA.
Nu we vandaag zo keihard in de plus staan denk ik erover om een deel weer te dumpen... zeker als we over een maand weer een stuk dieper staan is het zonde de winst van nu niet te laten liggen?UglyDinosaur schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Ik denk dat we nog terug dieper gaan... De economie is er momenteel echt slecht aan toe. Ik (zelfstandig ingenieur) zit ook al ongeveer een week thuis zonder werk omdat alle projecten stilgelegd zijn (bouwsector). Ik zie dit niet in orde komen de komende maanden en reken alvast op 6 maanden weinig tot geen inkomsten. De uitgaven zullen dan ook navenant worden...
Gisteren bijvoorbeeld VWRL ingeslagen voor 59ps.
Zodra die bil is goedgekeurd neem ik men winst. Echter begint de US richting Italie situaties te gaan maar ze beseffen het daar nog niet heb ik de indruk.. Trump geeft aan dat een land als de US niet in lockdown kan gaan omdat de economische gevolgen wellicht erger kunnen zijn dan de corona gevolgen.
Dus graag eerst het nieuws dat de bil is goedgekeurd en ga daarna maar in lockdown
Daarna ga ik lokaal handelen (bel20 aandelen), en wacht ik de storm even uit in de US om daarna terug in te kopen. Solid plan toch
Ik ben goed ingevoerd in de bouw en herken niet geheel jouw beeld. Het effect in de bouw gaan we pas over goed een half jaar merken. De lopende opdrachten of opdrachten die net zijn aanbesteed zullen gewoon nog gerealiseerd worden de komende periode. Echter wat nu gaat gebeuren is dat het tempo waarmee eerst projecten werden voorbereid flink is afgenomen vanwege het thuiswerken (voor zover dat mogelijk is) en aansluitend komt daaroverheen nog eens de bezuinigingsopgave van de diverse opdrachtgevers naar aanleiding van deze economische ellende waarin we nu verkeren. Pas H2 ga je het echt merken, heb de crisis van 2008/9 ook van dichtbij meegemaakt dus ik kan je goed uittekenen welke kant het op gaat.UglyDinosaur schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:12:
[...]
Hoe gaan die bouwprojecten afgewerkt worden nu alle werven gesloten zijn EN er geen bouwvakkers zijn omdat die allemaal terug naar hun thuisland zijn?Miki schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:33:
[...]
Ik ben goed ingevoerd in de bouw en herken niet geheel jouw beeld. Het effect in de bouw gaan we pas over goed een half jaar merken. De lopende opdrachten of opdrachten die net zijn aanbesteed zullen gewoon nog gerealiseerd worden de komende periode. Echter wat nu gaat gebeuren is dat het tempo waarmee eerst projecten werden voorbereid flink is afgenomen vanwege het thuiswerken (voor zover dat mogelijk is) en aansluitend komt daaroverheen nog eens de bezuinigingsopgave van de diverse opdrachtgevers naar aanleiding van deze economische ellende waarin we nu verkeren. Pas H2 ga je het echt merken, heb de crisis van 2008/9 ook van dichtbij meegemaakt dus ik kan je goed uittekenen welke kant het op gaat.
Uiteraard zal het er aan liggen wat je precieze job is, maar ik ken toch al ingenieursbureau's waar de meesten nu technische werkloos zijn.
Nieuwe AEX top? Jij bent wel optimistischStrider schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:56:
[...]
Wat denk jij dat de nieuwe AEX top gaat worden?
Verwacht jij ook dat de echte bodem nog moet gaan komen?
Kort antwoord: Ja, ik denk dat we bodem nog niet bereikt hebben. Ik kan hele analyses op a: er zal eerst groepsimmuniteit of een vaccin gevonden worden voordat het normale leven weer opgepakt kan worden - even er van uitgaan dat overheden niet allemaal zo naief als Trump zijn die het blijkbaar belangrijker vindt om de economie weer op te starten. Voordat dat bereikt is zijn we minimaal een jaar verder.
Ja, centrale banken en overheden bieden heel veel steun maar gedurende het komend jaar zullen mensen banen verliezen, failissementen komen. Steun van de overheid en CB vetrragen de val maar voorkomen het niet.
Dat was het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat het herstel ook wel weer gaat komen, ook op de financiele markten. Hoe snel dat herstel gaat is van heel veel factoren afhankelijk. Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik denk dat gepensioneerden pijn gaan voelen maar ben je nog jong en houd je vast aan je lange termijn beleggingsstrategie dan verwacht ik geen grote problemen.
Eind feb/begin maart heb ik al onze aandelenexposure eruit gegooid en alleen fixed income + hedge fund aangehouden. Vorige week ben ik beetje terug in aandelen gegaan maar voorlopig ga ik niet verder, met name omdat Trump weer 180 graden draait.
Ik heb het geluk dat ik bv nu veel meer $$$ tot mijn beschikking heb dan 12jr gelededen en evt herstel is vergeleken met bv 2008 in % misschien hetzelfde maar in absolute $ bedragen gigantisch verschil. Daar houd ik me dan maar aan vast
Let wel: dit alles is niet meer dan een educated guess.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
EU indices zijn zo'n beetje van +5% bij opening langzaam naar +7% gegaan, zonder veel schommelingen. Dat vind ik rustig. Andere dagen ging het van +5% naar 0% naar +3% naar -2% of zoiets.Phyc schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:59:
[...]
Hoe is het een rustige dag als we vandaag plussen van 10% zien? Duidt toch juist op gigantische volatiliteit?
heb het idee dat ze het nog niet willen snappen en geloven wat eraan gaat komen.
Nu hebben ze even een kleine opleving op de beurs en vanaf volgende week ofzo als de corona gevallen elke dag gaan verdubbelen in de VS komt de grote klap.
En ja, ik denk dat het heel snel zal gaan in de VS met Corona.
Ik wil nog een berg VWRL kopen, maar ik wacht het nog wel even een weekje af en dan verder bekijken.
[ Voor 12% gewijzigd door michael3 op 24-03-2020 15:53 ]
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Ja, of er komt ineens een vaccin en alles stijgt 20%. Dan zie je die 60-65 range de komende 10 jaar niet meer terug en moet je op 75 instappen en maak je je verlies met 1000 euro hogerPakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:52:
Stel heb je hebt 100 aandelen a 88 euro per stuk. Corona breekt uit en het zakt naar 60 euro. Je staat op 2800 euro verlies. De beurs leeft weer wat op naar 65 euro en je verkoopt de hele boel. Verlies 2300 euro. De beurs zakt weer naar 60 euro en je koopt weer 100 stuks. Dan heb je dus eigenlijk je verlies met 500 euro verlaagd?
Ja klopt.Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:52:
Stel heb je hebt 100 aandelen a 88 euro per stuk. Corona breekt uit en het zakt naar 60 euro. Je staat op 2800 euro verlies. De beurs leeft weer wat op naar 65 euro en je verkoopt de hele boel. Verlies 2300 euro. De beurs zakt weer naar 60 euro en je koopt weer 100 stuks. Dan heb je dus eigenlijk je verlies met 500 euro verlaagd?
Zat ook al zo te rekenen, alleen het probleem is je weet nooit of die nog gaat zakken met de kans dat je naderhand weer duurder moet bijkopen.
Dus wat ik momenteel doe, is telkens bijkopen zodra die een stuk lager staat.
en hoe lager die wordt hoe meer ik koop.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Dit werkt uitstekend als je een enorme cash buffer hebt liggen. Helaas raakt die ook op den duur op.michael3 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:54:
[...]
Ja klopt.
Zat ook al zo te rekenen, alleen het probleem is je weet nooit of die nog gaat zakken met de kans dat je naderhand weer duurder moet bijkopen.
Momenteel heb ik die ook, relatief gezien voor mij.Santee schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:55:
[...]
Dit werkt uitstekend als je een enorme cash buffer hebt liggen. Helaas raakt die ook op den duur op.
Ben ook nog niet zolang begonnnen en moet nog 60% van me vermogen beleggen.
Santee schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:54:
[...]
Ja, of er komt ineens een vaccin en alles stijgt 20%. Dan zie je die 60-65 range de komende 10 jaar niet meer terug en moet je op 75 instappen en maak je je verlies met 1000 euro hoger
Ja dat weerhoud mij er dus ook van, alleen lijkt het soms zo aantrekkelijk. Ik koop ook steeds bij als het weer lager staat. Heb nog voldoende cash achter de hand om dat lang vol te houden, maar het is aantrekkelijk om op korte termijn wat winst te maken/verlies te beperken.michael3 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:54:
[...]
Ja klopt.
Wij hebben op dit moment ongeveer 1/3e van ons vermogen in aandelen (10k) zitten. Dus nog 2/3e achter de hand. Daar komt maandelijks zo'n 1.2k aan cash bij.
[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 24-03-2020 15:58 ]
Ik kan niet op afzonderlijke situatie reflecteren maar er is op hoogniveau overleg geweest tussen verschillende vertegenwoordigers in de bouw brancheUglyDinosaur schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:38:
[...]
Hoe gaan die bouwprojecten afgewerkt worden nu alle werven gesloten zijn EN er geen bouwvakkers zijn omdat die allemaal terug naar hun thuisland zijn?
Uiteraard zal het er aan liggen wat je precieze job is, maar ik ken toch al ingenieursbureau's waar de meesten nu technische werkloos zijn.
Alles wordt getemporiseerd en uitgesteld, let wel dat zodra de malaise voorbij is, je weer een idiote spurt kunt gaan verwachten omdat de vraag naar woningen, maatschappelijk vastgoed en grootschalige vervangingsopgave in de GWW nog nijpender zal worden.Dooxed schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:38:
@Miki Hoe gaat de bouw er dan uitzien? Mogelijk zijn ook veel bouwmaterialen niet beschikbaar in H2.
BAM kopen dus?Miki schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:59:
[...]
Ik kan niet op afzonderlijke situatie reflecteren maar er is op hoogniveau overleg geweest tussen verschillende vertegenwoordigers in de bouw branche
[...]
Alles wordt getemporiseerd en uitgesteld, let wel dat zodra de malaise voorbij is, je weer een idiote spurt kunt gaan verwachten omdat de vraag naar woningen, maatschappelijk vastgoed en grootschalige vervangingsopgave in de GWW nog nijpender zal worden.
Iedereen zit te wachten op die Bill in de VS zeker, die zal er wel door komen nadat europa gesloten is.Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:46:
[...]
EU indices zijn zo'n beetje van +5% bij opening langzaam naar +7% gegaan, zonder veel schommelingen. Dat vind ik rustig. Andere dagen ging het van +5% naar 0% naar +3% naar -2% of zoiets.
Zo rollen de Amerikanen.
★ What does that mean? ★
Het lijkt of iedereen zijn adem inhoud voor de bil, maar alle narratives in media lijken te gaan over "herstarten van de economie"Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:46:
[...]
EU indices zijn zo'n beetje van +5% bij opening langzaam naar +7% gegaan, zonder veel schommelingen. Dat vind ik rustig. Andere dagen ging het van +5% naar 0% naar +3% naar -2% of zoiets.
Volgens mij valt het kwartje nog niet welke fase ze eerst nog gaan meemaken. Het lijkt wel dat iedereen daar nog denkt dat je na 2 weken klaar bent.
Ook de berichtgeving of Italië is te positief: er is een afname in de dagelijkse toename.....Ze brengen het als er al een afname in aantal case is. Het medisch systeem is daar al overbelast en ze zijn nog niet over de piek. In Italië hebben ze het over verlengen van de maatregelen momenteel.
[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 24-03-2020 16:21 ]
Er zijn stemmen in de VS die zeggen 'laat corona maar gaan, we kunnen de economie niet zo laten lijden'.Ko.Kane schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:18:
[...]
Het lijkt of iedereen zijn adem inhoud voor de bil, maar alle narratives in media lijken te gaan over "herstarten van de economie"
Volgens mij valt het kwartje nog niet welke fase ze eerst nog gaan meemaken. Het lijkt wel dat iedereen daar nog denkt dat je na 2 weken klaar bent.
Dus die willen gewoon maar de corona maatregelen los laten ten bate van de economie.
★ What does that mean? ★
Hihi, de bil!Ko.Kane schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:18:
[...]
Het lijkt of iedereen zijn adem inhoud voor de bil, maar alle narratives in media lijken te gaan over "herstarten van de economie"
Ook in bear markets zijn er (korte) rallies, ook zonder logische reden. Andere mogelijkheid is dat pensioenfondsen en belegginsfondsen aan het herbalanceren zijn gegaan. Er moet behoorlijk wat geld van fixed income naar equities.
Als dadelijk 70% ziek is en meer dan 4% sterft dan is de economie zeker wel beter af dan maatregelen treffen 🤣🤣MrMonkE schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:19:
[...]
Er zijn stemmen in de VS die zeggen 'laat corona maar gaan, we kunnen de economie niet zo laten lijden'.
Dus die willen gewoon maar de corona maatregelen los laten ten bate van de economie.
Echt zo dom van ze,... Je eigen mensen laten doodgaan voor geld gewin😶
Put opties
Nee alle gekheid op een stokje, de opdrachtgevers zullen zo goed als zeker gaan bezuinigen dus je kunt verwachten dat de handrem vanaf H2 aangetrokken gaat worden.
[ Voor 35% gewijzigd door Miki op 24-03-2020 16:29 ]
Ik verwacht deze week eigenlijk weer een inkakmoment en dan koop ik ze wellicht weer bij. Ik zie geen rede waarom Shell 18% zou pakken in 1 dag, zeker nu de VS situatie steeds nijpender wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door Santee op 24-03-2020 16:28 ]
Het was een ietwat rantende beheerder van 60miljard.michael3 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:22:
[...]
Als dadelijk 70% ziek is en meer dan 4% sterft dan is de economie zeker wel beter af dan maatregelen treffen 🤣🤣
https://www.marketwatch.c...0-03-24?mod=mw_quote_news
Aan het einde klinkt hij puur wanhopig (Op het nivo van 'leave michael alone!!'), zijn prioriteit is duidelijk zijn 60 miljard.
★ What does that mean? ★
"We haven’t flattened the curve," he said at a news conference. "The apex is higher than we though and the apex is sooner than we thought. That is a bad combination of facts."
https://edition.cnn.com/w...24-20-intl-hnk/index.html
Italië zit in Panic, de rest van EU en US zit gewoon nog in Fear (cijfers/sterfte moet nog groeien) en hopen dat we een shortcut door naar Hope kunnen nemen. Trump geeft de markt elke dag wel weer een verhaal van om dat te geloven.
De realiteit haalt hem in, elke dag weer. We zijn nog onderweg naar Panic, of eigenlijk 'PANIC!!!' in EU en US.
Stel u voor dat dit effectief een voorbedacht scenario is.michael3 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:22:
[...]
Als dadelijk 70% ziek is en meer dan 4% sterft dan is de economie zeker wel beter af dan maatregelen treffen 🤣🤣
That's american life, survival of the fittest?
Waar ik graag input over zou willen hebben is de koppeling tussen de AEX en de Amerikaanse markt. Je ziet vaak wel dat als het in Amerika naar beneden gaat de laatste tijd dat de AEX dit volgt, maar als hier de corona onder controle lijkt te zijn zien jullie dan de AEX ook eerder herstellen dan de S&P/NASDAQ? Of denken jullie toch dat wij Amerika blijven volgen.
Shell verkopen (gemiddeld gekocht op 10.85) vind ik toch lastig. Hier twijfel ik nog over.
Vanwaar dan de twijfel?Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:42:
Zit te twijfelen om nu mijn 100 stuks Shell te verkopen en straks weer lager instappen. Kan mij namelijk niet voorstellen dat Shell niet meer naar beneden gaat..alles ligt stil en gaat straks nog stiller liggen..
Voor mij de twijfel omdat mijn gemiddelde aankoop op 10.85 zit en niet perse denk dat we daar weer naar toe gaan. Verder is mijn insteek om toe te blijven voegen aan de positie en een beetje uit het daytraden te blijven.
Verwijderd
Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:42:
Zit te twijfelen om nu mijn 100 stuks Shell te verkopen en straks weer lager instappen. Kan mij namelijk niet voorstellen dat Shell niet meer naar beneden gaat..alles ligt stil en gaat straks nog stiller liggen..
Ik zie je wel weer wanneer Shell op 5 euro staat.
Er is geen euforie, er is een bounce gebaseerd op de hoop dat er een goed pakket maatregelen komt. Na het akkoord gaat men weer kijken naar de echte situatie rondom de aantallen besmettingen en het indammen. Aangezien ze in the USA waarschijnlijk ook te laat zijn en het systeem qua gezondheidszorg en sociale vangnetten (ondanks het steunpakket) zeer zwak is gaat het waarschijnlijk langer duren en mensen (consumenten) veel harder raken dan ze nu hopen.WizZie- schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:33:
Ik volg de beurs sinds kort met veel interesse als beginneling. Vandaag zie ik de AEX en Dow weer groen kleuren, terwijl het dieptepunt vooralsnog rond 18-3 is geweest. Ik ben benieuwd, waarom denken sommige mensen hier dat we opnieuw zouden gaan dalen? Immers, de groene kleur van vandaag lijkt vooral ingegeven door de voorpret voor het VS steunpakket van 2 biljoen. Echter wanneer dat er echt doorheen komt verwacht je toch juist alleen maar nog meer euforie en stijgende koersen en juist geen daling? Of zie ik dat niet goed als beginneling
Je moet niet vergeten dat het nu in een keer direct op alle vlakken de werkgelegenheid raakt. De vorige crisis waren er wat meer mensen die het langer uit hebben kunnen houden. Maar gegeven de gig economy is het plaatje voor de meeste nog zwakker dan het al was. Gekoppeld aan de gigantische kosten voor wonen is het niet ondenkbaar dat het weleens een tijd gaat duren voor de gemiddelde Joe hiervan hersteld , en die gemiddelde Joe was nog niet eens hersteld van de vorige crisis.
Het is leuk om erover te praten en voor de lange termijn belegger is dit gewoon een crisis zoals alle andere , als je nu een goede trader bent zijn het mooie dagen. De rust keert mijns inziens pas terug als er zicht is op een goede behandelmethode, en later herstel op het moment van een vaccin.
Als je handelt in plaats van belegd, stel jezelf vooraf een hard doel om te verkopen. Niemand is armer geworden van winst nemen.Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:51:
[...]
Tsja ik weet niet of ik nu uitstap en straks aan de zijlijn staat als Shell doorgaat omhoog.
Je kan ook net als ik de helft doen. Mocht het doorstomen morgen door een deal of iets anders dan mis je ten minste niet compleet de boot.Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:42:
Jou zou ik ook adviseren om de hele boel in te ruilen voor brede ETFjes. Elke maand weer wat inleggen en de komende 10-20-30 jaar niets verkopen. Hoef je niet dagelijks na te denken of Shell nu wel of niet nóg verder omhoog/omlaag gaat. Als je uitrekent hoeveel uur je hiermee bezig bent en wat het heeft opgeleverd kom je volgens mij op een miserabel uurloon, niet?Pakhaas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:51:
[...]
Tsja ik weet niet of ik nu uitstap en straks aan de zijlijn staat als Shell doorgaat omhoog.
Vandaag stond ik bijna weer op winst na de afgelopen weken, zonder iets te doen.
Loon is weer binnen, dus einde van de week komt de maandelijks aankoop eraan. Hopelijk zit het mee
Hier gaat het direct de spaarrekening op. Mijn buffer heeft ook wat herstel nodigZenix schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:59:
Loon is weer binnen, dus einde van de week komt de maandelijks aankoop eraan. Hopelijk zit het mee
En wat dat betreft: leverage 168,3%, initial margin 121,2%, maintenance margin 54,0%.
Thanks voor je advies, als je extreem passief wil beleggen dan snap ik zeker je punt. Ik ben inderdaad net begonnen met het samenstellen van mijn portefeuille maar ik heb me de afgelopen maanden zeker ingelezen. Het is een soort perfect storm dat vlak na het lezen van die boeken de markt naar beneden gaatLongcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:50:
@Vincentsmit11 Je kan ook gewoon je winst in een World ETF knallen. Of al je aandelen shell omruilen voor IWDA of VWRL of zo. Je hebt nu als beginner (toch?) een lucky break gehad en de markt verslagen. Nu kun je met een groter bedrag at market gaan performen.
De reden dat ik nu vrij kort op de bal zit is ook echt interesse in de huidige situatie. Overigens houd ik mij gewoon vast aan mijn structuur die ik had opgezet. Vasthouden naar boven en bijkopen op gunstige situaties, die situaties kijk ik op het lange termijn. Dus ik laat me niet gek maken (FOMO) door een 20% stijging op een day dat ik verval in daytrading. En als het naar beneden gaat dan koop ik bij om mijn gemiddelde op die positie te verbeteren. Dus voor mij gemoedstoestand is het niet nodig om over te stappen richting ETF's. Toch zit ik de laatste dagen wel na te denken wat bepaalde ETF"s kunnen betekenen voor stabiliteit binnen mijn portefeuille. Iets waar je normaal gesproken "Bonds" voor zou gebruiken (80/20). Hoe zitten jullie op dit moment in bonds en hun rol voor je portefeuille?
Zit al voor 75% in VWRL. Maar bedankt voor je advies. Misschien wel wijs om Shell te verkopen en 100% weer in VWRL te gaan zitten.Longcat schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:55:
[...]
Jou zou ik ook adviseren om de hele boel in te ruilen voor brede ETFjes. Elke maand weer wat inleggen en de komende 10-20-30 jaar niets verkopen. Hoef je niet dagelijks na te denken of Shell nu wel of niet nóg verder omhoog/omlaag gaat. Als je uitrekent hoeveel uur je hiermee bezig bent en wat het heeft opgeleverd kom je volgens mij op een miserabel uurloon, niet?
Wat een rally... Vorige week ING op 4,300, Aegon op 1,590 en Shell op 12,000 ingekocht. Op +54% voor maart. Nu weer afbouwen (niet te snel, verwacht nog steeds dividend voor deze posities) en na het weekend weer puts voor US.djengizz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:19:
Wat posities gesloten in februari (zo'n 20%), koop nu heel langzaam met de cash daaruit wat bij en dan voornamelijk in de hogere risico categorieën, (ING, Aegon) en wat Shell.
Of 'land of the free'. Hekel aan verplichtingen opgelegd door de overheid. Maar dan ook de consequenties aanvaarden. Dus als je niet voorzichtig wilt zijn, dan staat dat je vrij, maar dan moet je ook niet vreemd opkijken als jij of leden van je familie, vrienden of de kerk door jouw onzorgvuldigheid komen te overlijden. Of dat je bedrijf/werkgever het niet volhoudt.Wozmro schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:40:
[...]
Stel u voor dat dit effectief een voorbedacht scenario is.
That's american life, survival of the fittest?
[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 24-03-2020 17:16 ]
Dit topic is gesloten.